loyske schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:54:
[...]
Ik maak hieruit op dat ik een rare vraag stel? Mijn ketel heeft geen warm water op voorraad. Hij staat op zolder dus eer het water in de keuken is ben ik ook bijna 1 minuut verder. Aangezien een elektrische boiler een nog lager COP heeft, dacht ik dus aan een WP Boiler. Beter niet doen dus?
Nee, je ketel is een doorstroomverwarmer, niet per definitie een veel slechtere COP, misschien dat iemand je het kan voorrekenen maar verbruikskosten voor SWW zullen je met een WP boiler geen 100 € per jaar besparen.
Als het je gaat omdat je snel warm water wil in de keuken koop dan zo'n klein close-in boilertje in de keuken voor een knaak en een bos wortels.
Ook afstand van WP boiler is bepalend voor hoe lang het duurt je warm water in de keuken hebt.
Wodan89 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:59:
[quote]
Grolsch schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:25:
[...]
Ookal zet je de sensor onderin. bij een boiler zal altijd het warme water bovenin verzamelen.
Als je nu met een klein pompje het water onderin weg pompt en dit boven in retour laat stromen zal de temperatuur in de boiler boven en onder gelijkmatiger zijn. waardoor je
- Effectief meer water tot je beschikking hebt
- Cop zal wat hoger worden doordat stromend water makkelijk warmte overdraag dan stilstaand water.
COP zal ook enigzins dalen omdat dat pompje niet op lucht loopt neem ik aan
En als water uit een boilervat van boven gehaald wordt, is het dan wel verstandig daar koud water toe te voegen

jerh schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:57:
[...]
Ik zou bijna zeggen: told you so...... ik vind ons bad geweldig en gok dat je dezelfde ervaring straks hebt. Als het een jacuzzi is, zoals hier, check nog even je stroomvoorzieningen bij het bad, ik had twee groepen nodig voor het jacuzzi gedeelte. En als je het helemaal fraai wilt, neem je een electrische afvoer en laat je het bad vullen middels de jets en stuur je dat aan met een elektrische unit. Heb je ook nog een data aansluiting onder je bad nodig voor het appje. Baderen wordt dan echt luxe.
Kijk ook nog even naar mijn tip over beton als afwerklaag onder je boiler. Mijn constructeur wilde graag extra sterkte (hier dan ook 800 liter)
Wij krijgen geen bad met bubbels (of ik moet ze zelf maken

) maar het is een 190x90CM bad, wat gewoon vrij groot is.
Aangezien ik zelf ook niet de kleinste ben, wil ik ALS ik een bad koop, er ook zelf fatsoenlijk in kunnen liggen.
Stoofie schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:35:
[...]
Ik zou overwegen om de eerste 2 meter bij de verdeler in de installatiekast op de 1e verdieping te isoleren.
Je zult op de 1e niet veel warmtevraag hebben, maar als je het wel hebt wordt dat hok behoorlijk warm met al dat leidingwerk met een hoh-afstand van 2,5cm

Ik ga er morgenmiddag nog ff heen kijken als alles ligt, en zal het overleggen, ik zal zeker foto's maken, ik neem aan dat jullie dat ook wel interessant vinden