0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Ik ben benieuwd, wanneer ga je dat laten doen?Knowbody schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:52:
[...]
Een bus pur kost 3 euro. Koop het dan per doos. Moet je wel een spuit hebben. Dat kost een tientje of 2.
Maar ik ga het gewenste resultaat er niet mee halen.
Ik doe eerst dit. Dan het resultaat bekijken. Eventueel de bodem ook nog voorzien. Vlokken of folie. Maar geen noodzaak.
Ik ga van de zomer wel eens kritisch kijken naar de isolatie, het is nu vast te vochtig onder het huis, het lijkt altijd droog maar als je op het zand ga liggen word je toch nat.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
je moet ervoor waken om in aanraking te komen met de isocyanaten. Als je daar gevoeligheid voor ontwikkelt krijg je problemen.Wodan89 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:56:
[...]
PU blijft wel ( minimaal ) uitdampen.
Opzich wel erg goede isolatie.
Maar zonder mechanische afzuiging lijkt me het wel een (zeer) klein gezondheidsrisico geven
Dat kan een blijvende allergie geven, ook op latere leeftijd.
In zee met een ikob bkb gecertificeerd bedrijf is het minste dat je kunt doen. Dan werken ze volgens voorschrift waarbij o.a. afzuiging tijdens spuiten wordt toepast. En een paar uur wachten voor je je huis weer in gaat.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Zand is klef. Geeft niet. Blijft lekker aan de broek zitten. Zoals gezegd heb je vloerverwarming en er hangen geen waterdruppels aan je vloer in dit seizoen dan is het daar te warm! De isolatie is dan niet goed genoeg bij toepassing van vloerverwarming.Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:01:
[...]
Ik ben benieuwd, wanneer ga je dat laten doen?
Ik ga van de zomer wel eens kritisch kijken naar de isolatie, het is nu vast te vochtig onder het huis, het lijkt altijd droog maar als je op het zand ga liggen word je toch nat.
Deze week wordt het uitgevoerd.
Opstaande muren doen ze ook zeg je, maar spuit je de ventilatie gaten/roosters niet dicht of plakken ze die af?Knowbody schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:08:
[...]
Zand is klef. Geeft niet. Blijft lekker aan de broek zitten. Zoals gezegd heb je vloerverwarming en er hangen geen waterdruppels aan je vloer in dit seizoen dan is het daar te warm! De isolatie is dan niet goed genoeg bij toepassing van vloerverwarming.
Deze week wordt het uitgevoerd.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.
Geen centje pijn, warmt die boiler gewoon op hoor. Moet wel zeggen dat het momenteel langer duurt en dus ook meer KWh kost. Tevens de reden dat ik sww verwarm tussen 11:00-12:00 en 19:00-21:00 en voor de rest van de dag blokkeer.develdonk schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:57:
[...]
Ik hoop dat de mensen met boiler deze nu nog warm gestookt krijgen....
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Daar hebje nou een klantenservice voor. Gewoon even direct zelf naar Nefit bellen je je weet het zeker in plaats van zelf aannames doen.papaleo schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:56:
[...]
Hier heb je inderdaad een punt![]()
Ben nog ff wezen spitten,maar met een 1000h kamerthermostaat zou je ook WA kunnen laten regelen.
Dus dan is dit ook opgelost...
[afbeelding]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Hier in 2 uur en 10 minuten 300L naar 60 grC.crazyharrie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:20:
[...]
Geen centje pijn, warmt die boiler gewoon op hoor. Moet wel zeggen dat het momenteel langer duurt en dus ook meer KWh kost. Tevens de reden dat ik sww verwarm tussen 11:00-12:00 en 19:00-21:00 en voor de rest van de dag blokkeer.
3,8kWh
Het vat zal niet helemaal leeg geweest zijn..
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Iemand in de buurt heeft vorig jaar besloten dat dit het ei van Columbus is.koevlaas2 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:20:
[...]
Oproepen (vrijblijvend) werken in Nederland niet, hoge boetes en gedwongen weghalen van de installatie/hout uiteraard wel.
Ja, ik ben voor een harde aanpak, want in de stank van houtstook zit je liever niet.
Sindsdien bij NO wind en windstil weer stankoverlast, slaapkamers gewoon verrot van de stank.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Ik warm naar 55C, die laatste 5C naar de 60C duren best lang merkte ik vorig jaar.mightym schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:31:
[...]
Hier in 2 uur en 10 minuten 300L naar 60 grC.
3,8kWh
Het vat zal niet helemaal leeg geweest zijn..
Ik vind 55C goed genoeg, en ik warm 2 maal daags op.
Gezin van 7 personen als iedereen thuis is, en ook wil douchen verbruikt best wat water.
Ik heb een buurman die het liefst 365 dagen per jaar de bbq gebruikt.. dat vind ik persoonlijk nog asocialer.. in de zomer lekker de ramen open 'savonds en het hele huis vol rook..crazyharrie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:37:
[...]
Iemand in de buurt heeft vorig jaar besloten dat dit het ei van Columbus is.
Sindsdien bij NO wind en windstil weer stankoverlast, slaapkamers gewoon verrot van de stank.
Ik eigenlijk ook.. maar die sensor zit onderin. 55 graden onderin is 60 graden bovenin..crazyharrie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:39:
[...]
Ik warm naar 55C, die laatste 5C naar de 60C duren best lang merkte ik vorig jaar.
Ik vind 55C goed genoeg, en ik warm 2 maal daags op.
Gezin van 7 personen als iedereen thuis is, en ook wil douchen verbruikt best wat water.
[ Voor 31% gewijzigd door mightym op 22-01-2017 21:42 ]
Jouw buur wint.mightym schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:41:
[...]
Ik heb een buurman die het liefst 365 dagen per jaar de bbq gebruikt.. dat vind ik persoonlijk nog asocialer.. in de zomer lekker de ramen open 'savonds en het hele huis vol rook..
Gecondoleerd ! Mijn ervaring is dat het vrijwel onmogelijk is andere gedachten geïmplementeerd te krijgen.crazyharrie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:37:
[...]
Iemand in de buurt heeft vorig jaar besloten dat dit het ei van Columbus is.
Dus dan moet het maar de hard way. Eerst persoonlijk klagen, zoek evt. medestanders/buurtgenoten, bij geen/onvoldoende verbetering is de gemeente je aanspreekpunt en dan kan de gemeente (die gaat zeggen dat men niets doen kan) met artikel 1a woningwet de boel aanpakken.
Ik heb met mijn jaren lange houtkacheloverlast ervaring nog veel meer noten op mijn zang dus als je hulp nodig hebt dan hoor ik het graag.
+ puntje is dan NO wind niet heel veel voorkomt. Voor overlast aanpakken heb je het liefst zoveel mogelijk overlast, want dan heb je een sterker standpunt.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Winterdag is de luchtvochtigheid laag en zal je kruipruimte droger zijn dan in de zomerRol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:01:
[...]
Ik ben benieuwd, wanneer ga je dat laten doen?
Artikel 7.22 bouwverordening/ artikel 1a woningwet, maar je buurman kijkt je nooit meer aan kan je ik verzekeren.mightym schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:41:
[...]
Ik heb een buurman die het liefst 365 dagen per jaar de bbq gebruikt.. dat vind ik persoonlijk nog asocialer.. in de zomer lekker de ramen open 'savonds en het hele huis vol rook..
Maar ik zou eerst anoniem een briefje in zijn bus stoppen dat je er last van hebt of het wat minder kan.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Hoop ik niet.. ik hoop dat ik nog eens win

Pff aankijken doet hij me toch al niet meer..koevlaas2 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:50:
[...]
Artikel 7.22 bouwverordening/ artikel 1a woningwet, maar je buurman kijkt je nooit meer aan kan je ik verzekeren.
Maar ik zou eerst anoniem een briefje in zijn bus stoppen dat je er last van hebt of het wat minder kan.
[ Voor 51% gewijzigd door mightym op 22-01-2017 21:52 ]
Alleen bij echt koud weer heb ik idd last, of het moet windstil zijn.koevlaas2 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:44:
[...]
Gecondoleerd ! Mijn ervaring is dat het vrijwel onmogelijk is andere gedachten geïmplementeerd te krijgen.
Dus dan moet het maar de hard way. Eerst persoonlijk klagen, zoek evt. medestanders/buurtgenoten, bij geen/onvoldoende verbetering is de gemeente je aanspreekpunt en dan kan de gemeente (die gaat zeggen dat men niets doen kan) met artikel 1a woningwet de boel aanpakken.
Ik heb met mijn jarenlange ervaring houtkacheloverlast ervaring nog veel meer noten op mijn zang dus als je hulp nodig hebt dan hoor ik het graag.
+ puntje is dan NO wind niet heel veel voorkomt. Voor overlast aanpakken heb je het liefst zoveel mogelijk overlast, want dan heb je een sterker standpunt.
Probleem is dat ik niet precies kan uitvinden wie nou die overlast geeft aangezien er meerdere met een schoorsteenpijp hun dak opleuken.
Ik wil er niet echt een issue van maken als ik de enige ben die er last van meent te hebben, maar ik ga er nog wel achteraan.
Even met een warmtecamera de vermoedelijke schoorsteen bekijken en dan kom je er wel achter denk ik.crazyharrie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:51:
[...]
Alleen bij echt koud weer heb ik idd last, of het moet windstil zijn.
Probleem is dat ik niet precies kan uitvinden wie nou die overlast geeft aangezien er meerdere met een schoorsteenpijp hun dak opleuken.
Ik wil er niet echt een issue van maken als ik de enige ben die er last van meent te hebben, maar ik ga er nog wel achteraan.
Ik ben toen met mijn zaak ruim een jaar bezig geweest, maar dit beloonde zichzelf doordat ik een veel beter verhaal had dan de veroorzaker.
Beide grafieken maken gebruik van dezelfde data; ik heb me inderdaad ook afgevraagd waarom de grafiek van elektrisch verbruik tegen Tg zo lineair lijkt en de grafiek van gasverbruik tegen elektrisch verbruik duidelijk niet. Nog te weinig datapunten?Jan Treur schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:46:
[...]
Het effect van SWW en ook standby verbruik is inderdaad iets wat er steeds bij opgeteld wordt, maar dat is maar ca 1.5 kWh per dag en zeker niet voldoende om het niet-lineaire patroon in de data aan te brengen, onder de 15 graden. Je kunt er natuurlijk altijd een rechte lijn doorheen trekken, maar dat zou geen recht doen aan het patroon. Bij jouw data is het patroon wel iets rechter maar ook niet helemaal lijkt mij. Misschien hangt het ook van het type warmetpomp af, op welke manier de COP afneemt met lagere temperatuur. Misschien dat het bij jou vrijwel niet verandert met andere temperaturen. Maar zie ook de grafiek van gas tegen kWh hierboven, waar je ook duidelijk een niet-lineair verband ziet. Zijn dat dezelfde data? Dan zou je toch ook bij jou een minder recht verband verwachten.
Stook je trouwens 24 uur constant? Zoniet, dan zou je bij de gemiddelde etmaaltemperatuur rekening moeten houden met de perioden dat je stookt.
Ook wil ik nog wel eens de WP in de koude uurtjes van de nacht uitzetten. En natuurlijk zonder aanpassing van Tg
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Dat is wel een goed idee die camera :-)koevlaas2 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:54:
[...]
Even met een warmtecamera de vermoedelijke schoorsteen bekijken en dan kom je er wel achter denk ik.
Ik ben toen met mijn zaak ruim een jaar bezig geweest, maar dit beloonde zichzelf doordat ik een veel beter verhaal had dan de veroorzaker.
Ik zal mij niet populair maken, maar ik sta ook niet te wachten op houtrook stank.
Misschien moeten ze dit binnen de bebouwde kom wel gewoon verbieden aangezien een boel mensen gewoon niet fatsoenlijk een kachel of haard kunnen stoken.
Ik las laatst op FB dat iemand achter mij voornemens is een houtkachel aan te schaffen, dus ik goed geargumenteerd ertegen in via FB. Nou, ik ben direct ontvriend en men kijkt mij nu ook niet meer aan.mightym schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:51:
[...]
Pff aankijken doet hij me toch al niet meer..
De houtkachel is er nog niet eens.
Zelf heb ik al de nodige stappen ter voorbereiding gezet, zo heb ik de woningbouw gevraagd geen toestemming te geven e.d. voorkomen is beter dan genezen.
Hier in de buurt hebben we dat anders aangepakt.crazyharrie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:51:
[...]
Alleen bij echt koud weer heb ik idd last, of het moet windstil zijn.
De buurman die het minste overlast veroorzaakte hebben we gevraagd om de probleem buurman, les te geven in hoe hij zijn openhaard aan moest steken en laten branden.
Dit heeft geresulteerd in veel minder overlast en minder frustraties.
Verbieden is de enige optie, al het andere zal de nederlander iets op verzinnen en doorgaan op oude voet.crazyharrie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:57:
[...]
Dat is wel een goed idee die camera :-)
Ik zal mij niet populair maken, maar ik sta ook niet te wachten op houtrook stank.
Misschien moeten ze dit binnen de bebouwde kom wel gewoon verbieden aangezien een boel mensen gewoon niet fatsoenlijk een kachel of haard kunnen stoken.
Houtrook stank wens je niemand toe idd, zeker niet als je zuidwest van de bron woont, dan heb je dus bijna onafgebroken van okt - mei stank.
Dat is met recht een goede aanpak.Ramon_1984 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:59:
[...]
Hier in de buurt hebben we dat anders aangepakt.
De buurman die het minste overlast veroorzaakte hebben we gevraagd om de probleem buurman, les te geven in hoe hij zijn openhaard aan moest steken en laten branden.

Astmapatieten zullen zo'n verbod dankbaar zijn jakoevlaas2 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:00:
[...]
Verbieden is de enige optie, al het andere zal de nederlander iets op verzinnen en doorgaan op oude voet.
Houtrook stank wens je niemand toe idd, zeker niet als je zuidwest van de bron woont, dan heb je dus bijna onafgebroken van okt - mei stank.
[ Voor 36% gewijzigd door neographikal op 22-01-2017 22:08 ]
Toch moet het mogelijk zijn om een houtkachel te stoken zonder overlast te veroorzaken. Hier in de buurt (zo'n echt gezellig kabouterdorp met rokende pijpjes) kan ik nou niet echt spreken van overlast.koevlaas2 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:58:
[...]
Ik las laatst op FB dat iemand achter mij voornemens is een houtkachel aan te schaffen, dus ik goed geargumenteerd ertegen in via FB. Nou, ik ben direct ontvriend en men kijkt mij nu ook niet meer aan.
De houtkachel is er nog niet eens.
Zelf heb ik al de nodige stappen ter voorbereiding gezet, zo heb ik de woningbouw gevraagd geen toestemming te geven e.d. voorkomen is beter dan genezen.
Nu staan de huizen hier relatief ver uit elkaar, dat kan ook helpen.
Minste overlast is nog altijd overlast, mensen onderwijzen in slechte gewoonten is geen goede zaak.Ramon_1984 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:59:
[...]
Hier in de buurt hebben we dat anders aangepakt.
Zo hebben wij (het westen) Kim Jong Un keurig in Zwitserland opgeleid tot Drs Dictator.
OT:mightym schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:01:
[...]
Toch moet het mogelijk zijn om een houtkachel te stoken zonder overlast te veroorzaken. Hier in de buurt (zo'n echt gezellig kabouterdorp met rokende pijpjes) kan ik nou niet echt spreken van overlast.
Nu staan de huizen hier relatief ver uit elkaar, dat kan ook helpen.
Als er 1 tussen zit die er nat hout in flikkert dan stinkt dit tot ca. 500m ver, vermoedelijk heeft iedereen best droog hout.
Met aansteken hou je nou eenmaal overlast, dan heb je nog geen goede volledige verbranding.koevlaas2 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:02:
[...]
Minste overlast is nog altijd overlast, mensen onderwijzen in slechte gewoonten is geen goede zaak.
Zo hebben wij (het westen) Kim Jong Un keurig in Zwitserland opgeleid tot Drs Dictator.
Daarna is de overlast 0
Zelf steek ik regelmatig mijn kamado aan, niemand die daar ook maar last van heeft
Daar wordt rekening mee gehouden. Ik ben benieuwd. Ik laat het hier weten het is mijn inziens van belang bij dit onderwerp. Mogelijk zullen er veel WP's geïnstalleerd gaan worden in huizen die zoals deze makkelijk beter geïsoleerd kunnen worden.Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:15:
[...]
Opstaande muren doen ze ook zeg je, maar spuit je de ventilatie gaten/roosters niet dicht of plakken ze die af?
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.
Wel degelijk: fijnstof! En niet zo'n beetje ook.Ramon_1984 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:08:
[...]
Met aansteken hou je nou eenmaal overlast, dan heb je nog geen goede volledige verbranding.
Daarna is de overlast 0
Zelf steek ik regelmatig mijn kamado aan, niemand die daar ook maar last van heeft
Je praat nu als een houtstoker.Ramon_1984 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:08:
[...]
Met aansteken hou je nou eenmaal overlast, dan heb je nog geen goede volledige verbranding.
Daarna is de overlast 0
Geurproef zal moeten uitwijzen of het echt niet te ruiken is.
Weer ontopic anders komt Thinkpad eraan.
In principe als je de rook niet ziet is de verbranding ok.crazyharrie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:57:
[...]
Dat is wel een goed idee die camera :-)
Echter er zijn erbij die iets totaal anders op het vuur gooien dan goed stookhout. Bijvoorbeeld bruinkool. Dat stinkt.
Deze douchekop hangt hier ook al een tijdje en bevalt prima.Sibelius4 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:17:
[...]
*knip*
Het is een lastige vraag: wat is fatsoenlijk douchen?
Ik weet zeker dat een percentage zal zeggen: Nee dit wil ik niet.
Voor ons het het ook een beetje een keuze.
Ik heb het gemeten: er komt 4,4 liter water per minuut uit.
Hoewel je dat aan de straal niet zou zeggen.
Wij beredeneren het zo: Hiermee gaan we het gewoon doen.
Rijden in een lelijke eend. Dat beschouwen wij als luxe.
Douchen met deze instant heater. Voor ons is het pure luxe.
We hebben een speciale douchekop de Crometta 85 Green van Hansgrohe.
Ik heb hem met een restrictie rubbertje terug geknepen naar 4 l/min.
Hij mengt lucht met water, en daardoor meer volume, geen straaltjes, maar druppels.
Door het lucht mengen maakt ie wel wat meer geluid, maar daar hebben we geen problemen mee.
Als ik hier al die verhalen lees over 300 L plus vaten voor sww denk ik bij mijzelf, waar gaat dat over.
Wel een beetje over de aardbol gereisd, soms is een 1 L flesje al heel wat als morgen douche, dus Gasschuif is wel een beetje van de oude stempel, we draaien hier met 2 personen op een Daalderop 30 L nachtstroom boiler (600 W) welke overdag aan 6,4 kWp hangt. Ook nog 2 plintboilers 10 L hotfill in huis voor de keuken en de garage.
Wellicht een beetje off topic hier, maar de voor de 3 L/L WP's is de stand tot nu toe 660 kWh van 1 oktober tot heden. Als ik daar de graaddagen voor Rotterdam bij pak is dat 1679 grd, dus 0,39 kWh/grd
COP niet meetbaar.
Ik pleit voor een genormeerd verbruik voor WP's in het algemeen en dat is gewoon kWh's/grd.
2 cijfers achter de komma COP zegt mij niet zoveel, de graaddaden op locatie missen daarin. Heb ik het nog niet over de wind, de richting van de wind en het al dan niet nat zijn van het buitenblad van de schil en de buitenlucht vochtigheid. Last but not least de eigenschappen van het huis en de bewoners.

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 22-01-2017 23:52 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Tijdens mijn verbouwing heb ik gedoucht met een 5 liter gieter, dat ging prima.Gasschuif schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:28:
[...]
Deze douchekop hangt hier ook al een tijdje en bevalt prima.
Hij mengt lucht met water, en daardoor meer volume, geen straaltjes, maar druppels.
Door het lucht mengen maakt ie wel wat meer geluid, maar daar hebben we geen problemen mee.
Als ik hier al die verhalen lees over 300 L plus vaten voor sww denk ik bij mijzelf, waar gaat dat over.
Wel een beetje over de aardbol gereisd, soms is een 1 L flesje al heel wat als morgen douche, dus Gasschuif is wel een beetje van de oude stempel, we draaien hier met 2 personen op een Daalderop 30 L nachtstroom boiler (600 W) welke overdag aan 6,4 kWp hangt. Ook nog 2 plintboilers 10 L hotfill in huis voor de keuken en de garage.
Wellicht een beetje off topic hier, maar de voor de 3 L/L WP's is de stand tot nu toe 660 kWh van 1 oktober tot heden. Als ik daar de graaddagen voor Rotterdam bij pak is dat 1679 grd, dus 0,39 kWh/grd
COP niet meetbaar.
[afbeelding]
Dus als de nood aan de man is is 30 liter nog teveel.
Comfort en lekker suf onder warm water staan was er overigens niet bij.
Ik heb het zelfde boilertje als jij, hier dan wel beide elementen aangesloten dus de klok werkt niet meer voor het extra element, gewoon vol 1950W.Gasschuif schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:28:
[...]
Deze douchekop hangt hier ook al een tijdje en bevalt prima.
COP niet meetbaar.
Ik pleit voor een genormeerd verbruik voor WP's in het algemeen en dat is gewoon kWh's/grd.
2 cijfers achter de komma COP zegt mij niet zoveel, de graaddaden op locatie missen daarin. Heb ik het nog niet over de wind, de richting van de wind en het al dan niet nat zijn van het buitenblad van de schil.
[afbeelding]
Gaat hier prima op 85 graden met mengventiel naar 52 en dan de thermostaatkraan naar 38-42. Voordeel van een boiler is wel dat je even kan stoppen of extreem laag verbruik. Ik wil hem nog wel eens wat warmer zetten en dan na het douchen gewoon even staan onder een klein straaltje..... Lekker.
Maar de kids willen de regendouche nog wel eens open gooien, dat gaat ook goed met alles 15mm leiding.
hannibal2206 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:25:
[...]
Die foto 12, dat zijn de leidingen van de Pana naar je huisinstallatie neem ik aan ?
Ziet er strak uit !
Wat voor leidingen heb je gebruikt, met welke isolatie; en welk diameter PVC is dat ?
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Ik wil dit vat inderdaad gaan gebruiken als buffervat voor het CV gedeelte.Ik kan dan de elektrische elementen gebruiken als back-up of als de WP het niet trekt.mightym schreef op zondag 22 januari 2017 @ 07:34:
[...]
Ik betaal wel altijd via Paypal of credit card als het om zulke bedragen gaat, dan heb je nog iets van kopersbescherming.. betaal je via de bank, dan kun je naar je centen fluiten als het 'weg' is.
Begrijp ik het nou goed dat jij een 200 L SWW vat puur elektrisch wil gaan verwarmen?? Of wordt dit een buffervat??
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
De mensen waar ik over de vloer kom hebben vaak 3 of meer badkamers met mega grote douchekoppen en soms wel 600l SWW voorraad.
Een hoeveelheid die ze met gemak iedere dag er doorheen jagen, belachelijk gewoon.
Die wonen dan in een duurzaam eco project bijvoorbeeld

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Enige lastige is wel dat wanneer je kiest voor een WP met een ingebouwd 180/200L boilervat en er achter komt dat het toch niet genoeg is, je niet even iets anders kunt regelen. Tenzij je veel ruimte over hebt natuurlijk...Oxellaar schreef op zondag 22 januari 2017 @ 23:14:
Mooi om de verschillen te zien tussen SWW verbruik hier op het forum en "mijn wereld".
De mensen waar ik over de vloer kom hebben vaak 3 of meer badkamers met mega grote douchekoppen en soms wel 600l SWW voorraad.
Een hoeveelheid die ze met gemak iedere dag er doorheen jagen, belachelijk gewoon.
Wellicht dat daarom veel mensen 300L kiezen
De specificatie van de Elga (35/2) COP=3,6 komen overeen met de metingen die ik en een aantal andere forumleden hebben gedaan. Deze specificaties komen overeen met de meeste A merk WP's, alleen de Pana 5kW springt er boven uit. Natuurlijk dondert de COP van alle warmtepompen in elkaar bij dit weer. Dat zijn de regels van de thermodynamica. Installaties met vloerverwarming komen er nu nog gunstig vanaf maar met radiatoren zal het rond COP=3 blijven hangen. Het afgiftesysteem is sterk bepalend voor de COP.joostmaas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:18:
[...]
Edit:
ik vermoed dat ook de HT intern een elektrisch element ter ondersteuning gebruikt bij extreem lage temperaturen. Maar de cop dondert bij +2 al behoorlijk in. Elga-like.
Beter een beetje reserve dan te weinig. De WAF ellende is niet te overzien bij te weinig warm SWW.Oxellaar schreef op zondag 22 januari 2017 @ 23:14:
Mooi om de verschillen te zien tussen SWW verbruik hier op het forum en "mijn wereld".
Arconell raadt mij een 18KW doorstromer aan (Clage DED) om 10C verhoging te halen van 35 naar 45C met 25l/minuut (ik denk 20L/minuut nodig te hebben), zij hebben er volgens mij verstand van. Bij 18KW zit volgens mij gelijk mijn hele 3x25A aansluiting vol en kan ik de rest van het huis elektrisch uitzetten bij douchen. Dan is het volgens mij economischer om buffer/SWW vat op 55C te houden en het zonder doorstromer te doen.
Je kunt ook nog zien hoe een kwadratische trendlijn door je datapunten loopt. Of een functie (A+BT)/(C+DT) zoals ik die gebruik, waarin de noemer een (lineaire) benadering van de COP is (kan ook kwadratisch) en de teller van de warmtevraag van het huis.jaari schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:56:
[...]
Beide grafieken maken gebruik van dezelfde data; ik heb me inderdaad ook afgevraagd waarom de grafiek van elektrisch verbruik tegen Tg zo lineair lijkt en de grafiek van gasverbruik tegen elektrisch verbruik duidelijk niet. Nog te weinig datapunten?
Ook wil ik nog wel eens de WP in de koude uurtjes van de nacht uitzetten. En natuurlijk zonder aanpassing van Tg
Je zou ook nog een grafiek kunnen maken van de berekende gaswaarden tegen de etmaaltemperaturen en zien hoe dat patroon is.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Een beetje verdraagzaamheid zou niet slecht zijn in NL.
Inderdaad, iemand die "rotzooi" in zijn kachel gooit is hinderlijk voor de buurt, net zoals iemand waarvan de buitenunit van de WP 's nachts herrie loopt te maken dat kan zijn voor de buurt.
Vanwege onze wellicht overdreven behoeftes (groot bad en regendouche) hebben wij gekozen voor een 400 Liter SWW vat, daarmee verwacht ik geen problemen te krijgen (huishouden van 4 personen).
Waar laat je zo'n unit ? Heb je daar een aparte ruimte voor ?[b][message=49966299,noline]Vanwege onze wellicht overdreven behoeftes (groot bad en regendouche) hebben wij gekozen voor een 400 Liter SWW vat, daarmee verwacht ik geen problemen te krijgen (huishouden van 4 personen).
Yup, het zal wel passen en meten worden, ik wacht met definitief bestellen tot dat de afwerkvloer erin ligt zodat ik de hoogtes nog even goed kan nameten.wervisser schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:06:
[...]
Waar laat je zo'n unit ? Heb je daar een aparte ruimte voor ?

Ik heb 450 ltr RVS vat op zolder staan. Op zijn kop gezet, zodat ik een tapwaterspiraal heb.wervisser schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:06:
[...]
Waar laat je zo'n unit ? Heb je daar een aparte ruimte voor ?
Haal de plofketel weg en je hebt ruimte zat.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2017 08:23 ]
Dat is aan de installateur, hij heeft alle info en gaf aan dat het goed komtAUijtdehaag schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:24:
[...]
Hoe ga je die aansluitingen maken aan het vat?
Die getekende muur aan de kant van waterontharder/vv verder/buffervat is geen "harde" muur, maar daar is de schuine kant 1,1 meter hoog, dus daarnaast zit wel ruime, maar geen hoogte als je snapt wat ik bedoel
[ Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 23-01-2017 08:36 ]
Nieuwbouw dan ?Grolsch schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:21:
[...]
Yup, het zal wel passen en meten worden, ik wacht met definitief bestellen tot dat de afwerkvloer erin ligt zodat ik de hoogtes nog even goed kan nameten.
Hmm, geen plofketel. Enkel een stadsverwarmingunit in de meterkastAUijtdehaag schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:21:
[...]
Ik heb 450 ltr RVS vat op zolder staan. Op zijn kop gezet, zodat ik een tapwaterspiraal heb.
Haal de plofketel weg en je hebt ruimte zat.

Die heeft nog nooit van een hellmann vat gehoord dan. Dat is cv en tapwater in 1Grolsch schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:29:
[...]
Dat is aan de installateur, hij heeft alle info en gaf aan dat het goed komt
Dan kan je binnenunit ernaast hangen (of e-doorstromer). Lekker korte leidingen.
Is dat niet handiger dan 2 vaten?
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2017 08:39 ]
Ja, inderdaad nieuwbouw, zie onderstaande post voor de laatste update van afgelopen weekend
Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"
Het vaten verhaal heb ik uitgekozen, dus daar kan de installateur niet zoveel aan doenAUijtdehaag schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:38:
[...]
Die heeft nog nooit van een hellmann vat gehoord dan. Dat is cv en tapwater in 1
Dan kan je binnenunit ernaast hangen. Lekker kort.
Is dat niet handiger dan 2 vaten?
Maar geeft dat geen problemen met zomers koelen (buffervat = 18 graden en SWW = 55 graden)
Ik heb nog niets besteld, dus hou alle mogelijkheden open
Mitsubishi heeft toch een koelfunctie uitgang? 3weg klep erop en klaar.Grolsch schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:39:
[...]
Het vaten verhaal heb ik uitgekozen, dus daar kan de installateur niet zoveel aan doen
Maar geeft dat geen problemen met zomers koelen (buffervat = 18 graden en SWW = 55 graden)
Ik heb nog niets besteld, dus hou alle mogelijkheden open
Ik snap de werking van dat Hellmann vat nog niet helemaalAUijtdehaag schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:40:
[...]
Mitsubishi heeft toch een koelfunctie uitgang? 3weg klep erop en klaar.
En de 3 weg klep gebruik ik toch voor OF CV OF SWW bedrijf
En verwarm je dat beetje temperatuur van het tapwater bij met cop=1 van een e-doorstromer. Maar niet geschikt voor 20 ltr/min
Zoek eens op jerh zijn posts, hoe zijn installatie is.
Komt net wat meer bij kijken qua aansturing, zoals ik het ga doen met 3-weg klep en koelfunctie.
Alles vanuit domoticz en melcloud to domoticz script. (= aansturing WP)
Dit is geen hellmann, maar wel dezelfde functie met een hygienespiraal
AUijtdehaag in "Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie"
Het schema is reeds weer gewijzigd, ik gebruik nu de 3 spiralen voor tapwater.
Ik kan even niet in mijn google docs, want ik zit aan de andere kant van de wereld.
anders kon ik ff een linkje sturen.
[ Voor 77% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2017 09:08 ]
Tuurlijk, als WP bezitter moet je er ook voor zorgen dat het geluid geen overlast veroorzaakt. Bij houtkachels is het echter veel moeilijker een beroep op handhaving te doen dan bij geluidsoverlast van WP's. Er is nog een essentieel verschil: WP geluid kan storend zijn, maar is niet schadelijk. Houtkachels (behalve extreem goed gefilterde, die nauwelijks worden gebruikt) leveren allemaal veel fijnstof op. In beide gevallen is verdraagzaamheid en dialoog natuurlijk te prefereren, maar heeft niet altijd resultaat. Daarom zijn er ook wetten en regelgeving. Op het gebied van geluid is daar al een uitgebreide historie en jurisprudentie. Op het gebied van houtkachels nog veel minder, dus daar is werk aan de winkel. Ik denk ook dat dit de achtergrond is van de soms felle reacties.Grolsch schreef op maandag 23 januari 2017 @ 07:35:
Wat een discussies over houtkachelsHebben jullie er wel eens over nagedacht dat het geluid van jullie WP wel eens net zo hinderlijk kon zijn voor de buren als een houtkachel
Pana Mono G-serie 50-52C.LittleTycoon schreef op maandag 23 januari 2017 @ 00:27:
Weet iemand tot welke temp de Panasonic monoblocs (6 KW, 9KW) warm water kunnen genereren zonder gebruik te maken van het electrische verwarmingselement? Ik wil beoordelen of ik de doorstromer uit mijn beoogde setup kan halen. Als mijn buffervat leeg gaat raken in beoogde setup dan verwacht ik zo'n 10C tempverschil te moeten overbruggen om 45C SWW uit buffer te halen.
Arconell raadt mij een 18KW doorstromer aan (Clage DED) om 10C verhoging te halen van 35 naar 45C met 25l/minuut (ik denk 20L/minuut nodig te hebben), zij hebben er volgens mij verstand van. Bij 18KW zit volgens mij gelijk mijn hele 3x25A aansluiting vol en kan ik de rest van het huis elektrisch uitzetten bij douchen. Dan is het volgens mij economischer om buffer/SWW vat op 55C te houden en het zonder doorstromer te doen.
Maar je zal wel een relais er tussen moeten zetten om zeker te zijn en monitoren, zodat je settings afgestemd krijgt op je gebruikte boilervat
Pana Mono G-serie gebruikt vaker heel even de booster verwarming, niet enkel voor anti-legionella programma, bijv als vat niet binnen ingestelde interval tijden warm is.
Een relais kun je ook anders gebruiken door verwarmingselement voor de boiler op ander fase te zetten als dat helpt
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Misschien wel even vinger aan de pols houden, bij mij hebben ze een betonvloer gestort (800l vat), dat vond de constructeur een beter idee.Grolsch schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:21:
[...]
Yup, het zal wel passen en meten worden, ik wacht met definitief bestellen tot dat de afwerkvloer erin ligt zodat ik de hoogtes nog even goed kan nameten.
20l/minuut is dan ook wel veel. Ik doe hier 10 l/minuut met een 11.5 kW doorstromer, wel invoedend met 25 graden vanaf de hygiene boiler en verhogend naar een temperatuur van 50 graden. Dus max 25 graden verhoging en via de DWTW wordt er ook geholpen. In de zomer warmte vanaf de collectoren, dus dan is er geen naverwarming nodig.LittleTycoon schreef op maandag 23 januari 2017 @ 00:27:
Weet iemand tot welke temp de Panasonic monoblocs (6 KW, 9KW) warm water kunnen genereren zonder gebruik te maken van het electrische verwarmingselement? Ik wil beoordelen of ik de doorstromer uit mijn beoogde setup kan halen. Als mijn buffervat leeg gaat raken in beoogde setup dan verwacht ik zo'n 10C tempverschil te moeten overbruggen om 45C SWW uit buffer te halen.
In Dld zie je veel zwaardere doorstromers, maar dan moet je de aansluiting erop aanpassen.
-gedoogbeleid voor houtverbranding buitengebied lijkt me normaal.joostmaas schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:10:
[...]
Tuurlijk, als WP bezitter moet je er ook voor zorgen dat het geluid geen overlast veroorzaakt. Bij houtkachels is het echter veel moeilijker een beroep op handhaving te doen dan bij geluidsoverlast van WP's. Er is nog een essentieel verschil: WP geluid kan storend zijn, maar is niet schadelijk. Houtkachels (behalve extreem goed gefilterde, die nauwelijks worden gebruikt) leveren allemaal veel fijnstof op. In beide gevallen is verdraagzaamheid en dialoog natuurlijk te prefereren, maar heeft niet altijd resultaat. Daarom zijn er ook wetten en regelgeving. Op het gebied van geluid is daar al een uitgebreide historie en jurisprudentie. Op het gebied van houtkachels nog veel minder, dus daar is werk aan de winkel. Ik denk ook dat dit de achtergrond is van de soms felle reacties.
-verbod voor houtverbranding in een woonwijk lijkt me een logisch vervolg op verbod van oude dieselmotoren in woonwijken.
ter illustratie: in een straal van 50mtr staan bij mij op het woonerf 15 houtverbranders regelmatig de lucht te verpesten. afgelopen 42 jaar regelmatig de brandweer, met de nodige toeters en bellen voorbij zien komen, en op zaterdagmiddagen jankende motorzagen moeten aanhoren.
Wat zou nou meer overlast veroorzaken, mijn af en toe op hoog vermogen draaiende WP, welke 5 meter verder amper te horen is, of die milieuvervuilende, stinkende houtkachels?
ik heb 28 mm koperen leidingen en viega profipress koppelingen.wervisser schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:16:
Wat voor leidingen zitten er tussen buffervat op zolder en de warmtepomp beneden ? Zijn dat flexibele leidingen of koper/staal ?
Ik ga ook koelen door die leidingen. (+ht armaflex isolatie) Maar dan uiteraard niet door het rvs cv buffervat (= ook mijn tapwater)
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2017 09:53 ]
Ziet er wel gelikt uit
Heb je geen trapkoof? Kan je veel leidingen in kwijt...wervisser schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:58:
Ik zie het al... ik heb een warmtepomp-onvriendelijk-huis.
Ziet er wel gelikt uit
Koelleidingen lopen door de kruipruimte (die niet toegangelijk is, dus graven onder de fundering door om er te komen)
Tnx voor de uitleg, maar dit wordt mij alweer te complex, ik kies denk ik gewoon voor de reeds gekozen oplossing (Buffervat + SWW vat) tenzij iemand anders mij weet te overtuigenAUijtdehaag schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:46:
Hellmann is een cv buffervat met 2 zonneboilerspiralen en een koperen hygienespiraal, bedoeld voor tapwater en e-doorstromer. Zodoende heb je een cv buffervat met WP temperaturen (=werkgebied=hoge COP)
En verwarm je dat beetje temperatuur van het tapwater bij met cop=1 van een e-doorstromer. Maar niet geschikt voor 20 ltr/min![]()
Zoek eens op jerh zijn posts, hoe zijn installatie is.
Komt net wat meer bij kijken qua aansturing, zoals ik het ga doen met 3-weg klep en koelfunctie.
Alles vanuit domoticz en melcloud to domoticz script. (= aansturing WP)
Dit is geen hellmann, maar wel dezelfde functie met een hygienespiraal
AUijtdehaag in "Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie"
Het schema is reeds weer gewijzigd, ik gebruik nu de 3 spiralen voor tapwater.
Ik kan even niet in mijn google docs, want ik zit aan de andere kant van de wereld.
anders kon ik ff een linkje sturen.
Fijne dingetjes he, die ontluchters. (boven de vul/aftapkraan)neographikal schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:01:
Vandaag weer eens lekker bezig geweest, sww tapwater via de mono is nu heel dichtbij
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[...]
Astmapatieten zullen zo'n verbod dankbaar zijn ja
Alleen de plek is niet heel strategisch..
[ Voor 3% gewijzigd door hrt op 23-01-2017 10:14 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Haha, de heren Gasschuif en Rol-Co hebben bij deze toch mijn aandachtRol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 23:02:
[...]
Ik heb het zelfde boilertje als jij, hier dan wel beide elementen aangesloten dus de klok werkt niet meer voor het extra element, gewoon vol 1950W.
Gaat hier prima op 85 graden met mengventiel naar 52 en dan de thermostaatkraan naar 38-42. Voordeel van een boiler is wel dat je even kan stoppen of extreem laag verbruik. Ik wil hem nog wel eens wat warmer zetten en dan na het douchen gewoon even staan onder een klein straaltje..... Lekker.
Maar de kids willen de regendouche nog wel eens open gooien, dat gaat ook goed met alles 15mm leiding.
Zit zelf nog erg te twijfelen voor ons nieuwbouw huis tussen de doorstroomverwarmer (op koudwaterleiding) en bijvoorbeeld de kleine Itho boiler.. Moeders de vrouw houdt wel van een hete douche dus ik wil het niet te veel op gaan zoeken en daarna spijt krijgen. Maar een Douche-WTW icm een Clage 11,5kw moet toch ook wel iets moois op kunnen leveren lijkt me? Meer mensen die hier ervaring mee hebben? Hoorde al 4,4 ltr/p.m. zonder D-WTW..
Een douche WTW genereert geen warmte. Je zal toch eerst heet water moeten gebruiken voor je iets kan terugwinnen. Heb je een laag waterverbruik door een bespaarkop dan valt er weinig terug te winnen en zal het nauwelijks voordeel hebben. Voordat de WTW is doorgewarmd en zijn eigen inhoud met koudwater heeft afgegeven sta je onder een lauwe douche. Terugverdientijd is ook absurd (>20 jaar)DaMMM schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:02:
[...]
Haha, de heren Gasschuif en Rol-Co hebben bij deze toch mijn aandacht![]()
Zit zelf nog erg te twijfelen voor ons nieuwbouw huis tussen de doorstroomverwarmer (op koudwaterleiding) en bijvoorbeeld de kleine Itho boiler.. Moeders de vrouw houdt wel van een hete douche dus ik wil het niet te veel op gaan zoeken en daarna spijt krijgen. Maar een Douche-WTW icm een Clage 11,5kw moet toch ook wel iets moois op kunnen leveren lijkt me? Meer mensen die hier ervaring mee hebben? Hoorde al 4,4 ltr/p.m. zonder D-WTW..
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Des te lager in liters per minuut des te lager het rendement van een d-wtw, ik heb hem er niet tussen anders zou het nog beter zijn.DaMMM schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:02:
[...]
Haha, de heren Gasschuif en Rol-Co hebben bij deze toch mijn aandacht![]()
Maar je kan ook een 50 of 80 liter ophangen natuurlijk waardoor je 110 en 170 liter douchewater hebt.
Hier loopt het door de cv met een schakeling dat de cv niet start bij warme boiler en pas bij mag komen als de boiler aan het verwarmen is.
Nadeel is dan wel dat als de boiler koud is en op de cv verder gaat je dubbel verbruik hebt van stroom en gas.
Maar tot nu toe is 65-70 liter per douchebeurt voldoende voor ons.
Zolang geen langdurig stilstaand water in leidingen is dit mijn inziens geen probleem met betrekking tot snelle vermenigvuldiging van de legionella bacterie.
Ik heb geen boiler en geen wtw dus doe het zo. Scheelt ook.
Zou ik de L/W warmtepomp kunnen mee te laten draaien misschien? Dus warmtepomp -> doorstroomverwarmer -> douche?
*edit* Bij voorbaat excuses voor de n00b-vragen

[ Voor 8% gewijzigd door DaMMM op 23-01-2017 11:37 ]
Een douche WTW zul je wellicht niet terugverdienen, maar zorgt ervoor dat de Heater niet maximaal aan de bak hoeft. Het water zal al gauw voorverwarmd worden van 8 tot 18 graden of hoger. Dat dempt de piekbelasting van het net. Daarvoor wil ik toch een douche-wtw.
Dat een douche-wtw minder rendement zou hebben bij een lager debiet geloof ik niet.
Bij de officiële cijfers blijkt dat bij 12,5 liter per minuut het rendement lager is dan bij 9 liter per minuut.
Allereerst zal je doorstromer koud water krijgen en dus op volle porrie starten want hij krijgt gewoon koud water. Op dat moment klap je groep er al uitSibelius4 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:57:
Het gaat hier uiteindelijk om de vraag als je van het gas af gaat of je de warmtepomp wel of niet gaat gebruiken voor Sanitair Warm Water. Ik heb besloten dat niet te doen. De instant heater heb je vanaf 267 euro en klaar ben je. De heater kan ook 6,5 liter per minuut warm water leveren. Dan stel je hem niet in op 11 kWatt maar op 13,5 kiloWatt. Maar ook dat heeft consequenties voor de belasting van je groepenkast.
Een douche WTW zul je wellicht niet terugverdienen, maar zorgt ervoor dat de Heater niet maximaal aan de bak hoeft. Het water zal al gauw voorverwarmd worden van 8 tot 18 graden of hoger. Dat dempt de piekbelasting van het net. Daarvoor wil ik toch een douche-wtw.
Dat een douche-wtw minder rendement zou hebben bij een lager debiet geloof ik niet.
Bij de officiële cijfers blijkt dat bij 12,5 liter per minuut het rendement lager is dan bij 9 liter per minuut.
Dat een douche wtw met 12 l een lager rendement heeft dan met 9 kan kloppen. Met 12 l is de doorstroomsnelheid te hoog en krijgt het water niet de kans om warmte over te dragen. Je dT is lager.
Bij 9 l is het volvulling en is de gehele wand beschikbaar om warmte over te dragen. Maximaal rendement.
Onder de 9 l is er onvoldoende water om de WTW geheel te vullen. Er ontstaat minder contactoppervlak rendement dondert in elkaar.
Klopt. Ik doe het liefst hetzelfde, de SWW buiten de warmtepomp laten lopen. Twee combo's die ik nu heb:Sibelius4 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:57:
Het gaat hier uiteindelijk om de vraag als je van het gas af gaat of je de warmtepomp wel of niet gaat gebruiken voor Sanitair Warm Water. Ik heb besloten dat niet te doen. De instant heater heb je vanaf 267 euro en klaar ben je. De heater kan ook 6,5 liter per minuut warm water leveren. Dan stel je hem niet in op 11 kWatt maar op 13,5 kiloWatt. Maar ook dat heeft consequenties voor de belasting van je groepenkast.
- D-WTW met instantheater
- D-WTW met bv Itho Duo 50 liter boiler (duurdere optie, heter water maar wat als boiler leeg is?)
Pietje555 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:12:
[...]
Een douche WTW genereert geen warmte. Je zal toch eerst heet water moeten gebruiken voor je iets kan terugwinnen. Heb je een laag waterverbruik door een bespaarkop dan valt er weinig terug te winnen en zal het nauwelijks voordeel hebben. Voordat de WTW is doorgewarmd en zijn eigen inhoud met koudwater heeft afgegeven sta je onder een lauwe douche. Terugverdientijd is ook absurd (>20 jaar)
Een DWTW is goed voor minstens 4 kW.
Bij mij is hij met 6 liter/minuut binnen 30 seconden warm.
Hij bespaart gemeten 30% gas, dat zal bij elektriciteit (cop=1) meer zijn omdat dat geen lager rendement heeft bij hogere aanvoer.
Aanschaf < €500 dus moet ~3000 kWh besparen... of een 30% kleinere boiler is al goed voor het prijsverschil
Leesvoer:
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
6 liter per minuut van 10 naar 25 graden opwarmen is 6.2 kW.
https://www.google.nl/q=6...*+4.2+kJ%2Fliter%2FK+*15K
480 uur douchen verdient hem terug alleen al op uitgespaarde elektriciteit.
Afhankelijk van de gezinssamenstelling is dat 6 maanden tot 20 jaar
[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2017 12:52 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
https://www.qurrent.nl/in...pactie-warmtebeeldcamera/
iemand ervaring ermee ook?
Je hebt gelijk als je zegt dat de doorstromer wel op vol ingesteld vermogen moet kunnen werken, zonder dat de stop ploft.Pietje555 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:16:
[...]
Allereerst zal je doorstromer koud water krijgen en dus op volle porrie starten want hij krijgt gewoon koud water. Op dat moment klap je groep er al uit
Dat een douche wtw met 12 l een lager rendement heeft dan met 9 kan kloppen. Met 12 l is de doorstroomsnelheid te hoog en krijgt het water niet de kans om warmte over te dragen. Je dT is lager.
Bij 9 l is het volvulling en is de gehele wand beschikbaar om warmte over te dragen. Maximaal rendement.
Onder de 9 l is er onvoldoende water om de WTW geheel te vullen. Er ontstaat minder contactoppervlak rendement dondert in elkaar.
DWTW klopt niet. meestal heeft een wtw maar een inhoud van max 300ml oid en wordt het rendement bij 12l vaak al weer slechter.
Ook tvt is geen 20jaar, maar een jaar of 8 (afhankelijk vh gebruik).
restwarmte gebruiken om energie te besparen wat mij betreft te prefereren boven opwek.
Nukezone FTW
Een fase-stop klapt er ook niet zo snel uit. Het is zogeheten trage stop. Bij langdurige overbelasting gaat het mis.
Of het rendement van een douche-WTW bij een laag waterdebiet in elkaar dondert? Heb je dat gemeten?
[ Voor 44% gewijzigd door Sibelius4 op 23-01-2017 13:04 ]
Interessante discussie. Ik overweeg ook een L/W pomp, maar ben nog niet uit de samenstelling. Een heater heeft een COP van 1, een L/W pomp een COP van 3. Verwarmen met de L/W lijkt dus gunstiger. Je hebt alleen wel je stilstandsverliezen, een duurdere installatie en meer ruimte nodig (vat).DaMMM schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:31:
[...]
Klopt. Ik doe het liefst hetzelfde, de SWW buiten de warmtepomp laten lopen.
(...)
De doorstromer wordt wellicht (maandelijks?) duurder doordat ik dan naar 3-fase / 400V moet? Heb nu 1x 40A. Goedkoopte aansluiting volgens mij.
Volgens mij kan ik de Clage 11-13,5 gewoon aansluiten bij mij zonder dat m'n aansluiting vanuit de netbeheerder daar duurder van gaat worden maar ik ga dit nog even dubbelchecken. Voor de doorstromer boven de 18kw moet je wel upgraden sowieso.Marcva schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:53:
[...]
Interessante discussie. Ik overweeg ook een L/W pomp, maar ben nog niet uit de samenstelling. Een heater heeft een COP van 1, een L/W pomp een COP van 3. Verwarmen met de L/W lijkt dus gunstiger. Je hebt alleen wel je stilstandsverliezen, een duurdere installatie en meer ruimte nodig (vat).
De doorstromer wordt wellicht (maandelijks?) duurder doordat ik dan naar 3-fase / 400V moet? Heb nu 1x 40A. Goedkoopte aansluiting volgens mij.
1x35 en 3x25 kost het zelfde, eenmalig 170,- bij stedin.Marcva schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:53:
[...]
Interessante discussie. Ik overweeg ook een L/W pomp, maar ben nog niet uit de samenstelling. Een heater heeft een COP van 1, een L/W pomp een COP van 3. Verwarmen met de L/W lijkt dus gunstiger. Je hebt alleen wel je stilstandsverliezen, een duurdere installatie en meer ruimte nodig (vat).
Wp is cop 3 maar traag, en je stilstand verlies maar dat is niet veel, je kan ook beide combineren.
Een boiler is ook gelijk dicipline , leeg is klaar. Zeker met tieners kan dat handig zijn.
Ik denk niet dat een COP van 3 realistisch is voor wat hogere temperaturen SWW water. Zou ook tussen 2 en 2.5 kunnen zijn.Marcva schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:53:
[...]
[ Voor 69% gewijzigd door Jan Treur op 23-01-2017 14:06 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
+ geluid.Jan Treur schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:05:
[...]
Ik denk niet dat een COP van 3 realistisch is voor wat hogere temperaturen SWW water. Zou ook tussen 2 en 2.5 kunnen zijn.
De éénmalige kosten zijn afhankelijk wat voor leiding er van je huis naar het net ligt. Bij mij > € 1000...Rol-Co schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:05:
[...]
1x35 en 3x25 kost het zelfde, eenmalig 170,- bij stedin.
Maandelijkse kosten inderdaad altijd gelijk t/m 3x25A. 3x35A koste je meer dan €500/jaar extra.
Doorstromer + WP wordt goed rekenen of dat met 3x25A kan.
[ Voor 23% gewijzigd door joostmaas op 23-01-2017 14:18 ]
https://1drv.ms/b/s!Ajw-K52iIvoksGsfO0pA3YZBa699
Let wel, ik heb meteen een reactie gevraagd hoe ze omgaan met de recente uitspraak van de geschillencommissie energie (https://www.facebook.com/...542187062/?type=3&theater).
SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)
Mooie uitspraak. Voor mij gelukkig niet van toepassing, maar ik heb zo'n hekel aan gedwongen winkelneringboot77 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:45:
Voor iedereen die aan de stadsverwarming (Enecor) zit, hierbij de procedure en kosten die tot nu toe wordt gebruikt.
Let wel, ik heb meteen een reactie gevraagd hoe ze omgaan met de recente uitspraak van de geschillencommissie energie (https://www.facebook.com/...542187062/?type=3&theater).

Bij onze nieuwbouw ligt standaard 3x25A iig, met de doorstromer en WP is het advies wel een prioriteitsschakeling. Ik ga me er gewoon eens aan wagenjoostmaas schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:15:
[...]
De éénmalige kosten zijn afhankelijk wat voor leiding er van je huis naar het net ligt. Bij mij > € 1000...
Maandelijkse kosten inderdaad altijd gelijk t/m 3x25A. 3x35A koste je meer dan €500/jaar extra.
Doorstromer + WP wordt goed rekenen of dat met 3x25A kan.
Enexis kost eenmalig € 207,76 voor 3x25A. Dat kost maandelijks inderdaad niks meer. Pas vanaf 3x35A ga je inderdaad maandelijks ook meer betalen.Rol-Co schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:05:
[...]
1x35 en 3x25 kost het zelfde, eenmalig 170,- bij stedin.
Wp is cop 3 maar traag, en je stilstand verlies maar dat is niet veel, je kan ook beide combineren.
Een boiler is ook gelijk dicipline , leeg is klaar. Zeker met tieners kan dat handig zijn.
Als je 3x25A hebt, kun je dan ook gelijk 400V apparatuur gebruiken? Of staat dat er los van? Ik denk dan aan inductiekookplaat, of doorstromer.
3-fase betekent dat je 4 leidingen naar binnen krijgt: neutraal en 3x een faseleiding. Tussen iedere faseleiding en neutraal staat 230V wisselspanning en tussen de verschillende fases staat 400V wisselspanning, dus ja, als je meterkast ervoor is ingericht (d.w.z. 3-fase groepen) dan kun je 400V apparatuur gebruiken. Inductiekookplaat is zelden 400V, maar gebruikt verschillende 230V fases. Doorstromer voor zover ik weet idem (überhaupt is er weinig echte 400V 'draaistroom' huisapparatuur; denk aan grote compressoren of zaaginstallaties, maar meestal is dat al boven hobby-niveau).Marcva schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:15:
[...]
Enexis kost eenmalig € 207,76 voor 3x25A. Dat kost maandelijks inderdaad niks meer. Pas vanaf 3x35A ga je inderdaad maandelijks ook meer betalen.
Als je 3x25A hebt, kun je dan ook gelijk 400V apparatuur gebruiken? Of staat dat er los van? Ik denk dan aan inductiekookplaat, of doorstromer.
Heel simpel gezegd verwacht ik niet dat een groot bedrijf als Eneco hier direct lering uit trekt en dit toestaat, al was het maar omdat ze al jaren stelselmatig proberen te voorkomen dat klanten dit doen. En ook omdat beleid nu eenmaal niet zo snel is aangepast in een grote organisatie.boot77 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:45:
Voor iedereen die aan de stadsverwarming (Eneco) zit, hierbij de procedure en kosten die tot nu toe worden gehanteerd.
Deze uitspraak tussen hen en mij is bindend, maar niet direct voor anderen. Toch hoop ik dat de ruchtbaarheid helpt, en dat ze toeschikkelijker zullen gaan zijn. Leuk detail is dat de man die Eneco ter zitting vertegenwoordigde, na de zitting met mij nog een praatje maakte. Hij had zelf PV-panelen en overwoog ook een warmtepomp, hartstikke leuk met die man staan praten nog
Ik kan wel melden dat ik pas een nota kreeg via de mail met de vergoeding voor de klachtenprocedure (€52,50), maar het staat nog niet op mijn rekening. Ik heb ook nog niets gehoord over een einddatum, misschien dat ik daar zelf nog even over bel, om dit goed aan te laten sluiten op mijn eigen werkzaamheden.
Import van EVs
Sommige boilerelementen kunnen zowel tussen fase en 0, en tussen twee fases geschakeld worden. Zo kan je nog een beetje spelen met het opgenomen vermogenjoostmaas schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:38:
[...]
3-fase betekent dat de 4 leidingen naar binnen krijgt: neutraal en 3x een faseleiding. Tussen iedere faseleiding en neutraal staat 230V wisselspanning en tussen de verschillende fases staat 400V wisselspanning, dus ja, als je meterkast ervoor is ingericht (d.w.z. 3-fase groepen) dan kun je 400V apparatuur gebruiken. Inductiekookplaat is zelden 400V, maar gebruikt verschillende 230V fases. Doorstromer voor zover ik weet idem (überhaupt is er weinig echte 400V 'draaistroom' huisapparatuur; denk aan grote compressoren of zaaginstallaties, maar meestal is dat al boven hobby-niveau).
Niet-VFD warmtepompen zijn vaak wel verkrijgbaar in driefase uitvoering, waarbij de compressor snel stuk is als het draaiveld de verkeerde kant op gaat
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar kan me voorstellen dat de geschillencommissie wel veel makkelijker tot dezelfde conclusie komt mocht het zo ver komen. Geen idee hoe dit soort zaken worden beschouwd, kort geding of bodemprocedure. Bij het laatste lijkt het me een copy past van jouw uitspraak ;-) Ben benieuwd wat Eneco gaat antwoorden.Luiaard schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:47:
[...]
Heel simpel gezegd verwacht ik niet dat een groot bedrijf als Eneco hier direct lering uit trekt en dit toestaat, al was het maar omdat ze al jaren stelselmatig proberen te voorkomen dat klanten dit doen. En ook omdat beleid nu eenmaal niet zo snel is aangepast in een grote organisatie.
Deze uitspraak tussen hen en mij is bindend, maar niet direct voor anderen. Toch hoop ik dat de ruchtbaarheid helpt, en dat ze toeschikkelijker zullen gaan zijn. Leuk detail is dat de man die Eneco ter zitting vertegenwoordigde, na de zitting met mij nog een praatje maakte. Hij had zelf PV-panelen en overwoog ook een warmtepomp, hartstikke leuk met die man staan praten nog
Ik kan wel melden dat ik pas een nota kreeg via de mail met de vergoeding voor de klachtenprocedure (€52,50), maar het staat nog niet op mijn rekening. Ik heb ook nog niets gehoord over een einddatum, misschien dat ik daar zelf nog even over bel, om dit goed aan te laten sluiten op mijn eigen werkzaamheden.
SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)
Als je wil koken dan heb je ook 3 fasen nodig.Marcva schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:53:
[...]
Maar dat is niet hetzelfde als 400V begrijp ik nu. Die apparatuur gebruikt "verschillende fasen" van 230V? Er zijn ook 3 fasen warmtepompen, naar die pakken geen 400V kennelijk. Leuker kunnen we het niet maken.....Knowbody schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:33:
[...]
Als je wil koken dan heb je ook 3 fasen nodig.
Nee, kan ook met fornuisgroep: 2x16A op dezelfde fase.Knowbody schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:33:
[...]
Bij 3-fase aansluiting van kookplaten wordt dat meestal dus niet met 400V aansluitingen, maar met 2 (of3) x 230V op verschillende fases.
Nogal wat kookplaten zijn hier behoorlijk flexibel in: opletten met aansluiten, ook via de Perilex aansluiting omdat die anders bedraad kan zijn dan je dacht.
Oh ja? Ik kook op inductie (4 zones) met 1 16A faseKnowbody schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:33:
[...]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Inderdaad. Bij een 3-fase aansluiting kun je 3x400V en/of 3x230V gebruiken (edit: in gebruikelijke huisinstallaties...voordat whise-guys me gaan corrigeren...). Zoals Proton al aangaf zijn er 400V warmtepompen, maar volgens mij is alles wat in dit forum genoemd is 230V (met bij 3-fase modellen dus gebruik van verschillende fases).Marcva schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:43:
[...]
Maar dat is niet hetzelfde als 400V begrijp ik nu. Die apparatuur gebruikt "verschillende fasen" van 230V? Er zijn ook 3 fasen warmtepompen, naar die pakken geen 400V kennelijk. Leuker kunnen we het niet maken.....
N.B. als je dit alles niet beheerst zou ik niet zelf gaan aansluiten...
Maar als je echt wilt weten hoe het zit: Wikipedia: Driefasenspanning
[ Voor 14% gewijzigd door joostmaas op 23-01-2017 17:55 ]
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic