Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 160 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.173 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

amarkest schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:57:
vannacht tot nu -4 t/m -7
geen gas gebruikt
wp 1,85kw
electr hoek-kachels 4,1kw (zouden dus wel wat lager kunnen)
Wat minder kachel en meer warmtepomp inderdaad, beetje zonde nu. Hier van 0:00-9:00 wel 7kWh doorheen gedraait met de wp, wel een nette 21,7 in de kamer en boven ook warm.

Volgend jaar misschien toch dat gas maar eens laten verzegelen, ik denk dat het wel kan, het is nu al meer dan een week onder 0 en geen moeite met warm houden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:57
Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:30:
[...]

Wat minder kachel en meer warmtepomp inderdaad, beetje zonde nu. Hier van 0:00-9:00 wel 7kWh doorheen gedraait met de wp, wel een nette 21,7 in de kamer en boven ook warm.

Volgend jaar misschien toch dat gas maar eens laten verzegelen, ik denk dat het wel kan, het is nu al meer dan een week onder 0 en geen moeite met warm houden.
Die wp van jou loopt halve kracht, kan de buren ook nog mee verwarmen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 18:47
Wij hebben het woongenot dat we in een woning zitten uit 1927, maar kennelijk was er in die tijd geen behoefte aan vloerverwarming.
Alles is natuurlijk mogelijk maar aanleggen van vloerverwarming is gewoon geen reële optie.

Als wij dus onze woning willen verwarmen met lage temperatuur verwarming moeten we:
1. Of alle radiatoren vervangen door lage temperatuur radiatoren
2. Of een hoge temperatuur warmte pomp plaatsen.

Een goede kennis die hier die de lokale loodgieter en zonnepanelen boer is zegt dat een "2 traps warmte pomp" om de hoge temparatuur te bereiken totaal niet rendabel is.
Voor de aanschaf waarde kan je beter accepteren dat je in de oude woning meer gas moet stoken.

Helaas kom ik op internet tot weinig duidelijke hierover, wat het "verlies" is van de warmte pomp op hoge temperatuur.

Naast dat er een kosten plaatje zit aan het vervangen van de radiatoren word er overal duidelijk gezegd dat een lage temperatuur systeem alleen goed werkt als er goede isolatie aanwezig is. Nogmaals de woning is uit 1927, metselbrokken in de spouwmuren en geen kruipruimte zegt genoeg denk ik.

Zijn er mede Tweakers die een hoge temperatuur warmtepomp hebben? of die een soort gelijk situatie zitten dat vloerverwarming geen optie is.

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:16:
[...]

Ik betaal 65 euro tankhuur en heb in oktober vorig jaar €0.58 per liter betaald, maar de literprijs zal nu wel wat duurder zijn.
En je woont in de bebouwde kom, denk van niet.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
BroederM schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:13:

Een goede kennis die hier die de lokale loodgieter en zonnepanelen boer is zegt dat een "2 traps warmte pomp" om de hoge temparatuur te bereiken totaal niet rendabel is.
Voor de aanschaf waarde kan je beter accepteren dat je in de oude woning meer gas moet stoken.

Helaas kom ik op internet tot weinig duidelijke hierover, wat het "verlies" is van de warmte pomp op hoge temperatuur.

Naast dat er een kosten plaatje zit aan het vervangen van de radiatoren word er overal duidelijk gezegd dat een lage temperatuur systeem alleen goed werkt als er goede isolatie aanwezig is. Nogmaals de woning is uit 1927, metselbrokken in de spouwmuren en geen kruipruimte zegt genoeg denk ik.

Zijn er mede Tweakers die een hoge temperatuur warmtepomp hebben? of die een soort gelijk situatie zitten dat vloerverwarming geen optie is.
Ik heb een zogeheten HT warmtepomp, maar dat houdt alleen maar in dat je wat hoger in temperatuur kan komen dan andere warmtepompen. In de praktijk gebruik je hem toch in het bereik 30 tot 45 graden watertemperatuur, met best redelijke tot behoorlijk goede efficientie.

In mijn huis heb ik alleen 6 van de radiatoren vervangen, waarmee ik de twee verdiepingen waar voortdurend iemand is goed warm krijg (en wat kan koelen in de zomer). Daarnaast heb ik nog 9 oude radiatoren gehouden waarmee slaapkamers, hal, wc, badkamer e.d. ook warm zat zijn.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:55
Oxellaar schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:15:
[...]

En je woont in de bebouwde kom, denk van niet.
Lijkt mij niet, want dan had ik aardgas gehad. Als ik nu zou moeten/kunnen kiezen werd het geen van beiden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
-7 lijkt hier wel de limiet of tegen de limiet te zijn waarop de warmtepomp kan werken. Hij draait nu echt volle bak 2200 kw om voldoende vermogen te genereren. 1.441 m3 afdekken met 7,5 kw lukt dus zo'n beetje tot -7 graden. Ik zie de temp nu wel lichtjes aan het stijgen is op de vera dus wellicht haalt hij nog een paar graden lager maar veel rek zit er niet meer in gezien het vermogen wat hij nu trekt.

altijd blij als je berekening dus netjes uitkomt :) laagste dagcop dit jaar is 3,1. Ik denk niet dat ik ooit onder de 3 ga komen dus.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:22:
[...]

Lijkt mij niet, want dan had ik aardgas gehad. Als ik nu zou moeten/kunnen kiezen werd het geen van beiden.
Juist, daar ging het mij even om. Je kan en mag niet zomaar een propaan tank naast je woning zetten.

Maar idd, aardgas of propaan, het zou mooi om beide niet meer nodig te hebben.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Wij hebben het woongenot dat we in een woning zitten uit 1927, maar kennelijk was er in die tijd geen behoefte aan vloerverwarming.
Alles is natuurlijk mogelijk maar aanleggen van vloerverwarming is gewoon geen reële optie.

Als wij dus onze woning willen verwarmen met lage temperatuur verwarming moeten we:

Wat je op moment kunt doen is aanvoer temperatuur verlagen tot het net nog comfortabel blijft als ook gasmeterstand monitoren of dagelijks noteren om een goede indruk te hebben wat je nodig hebt

Ik heb gewone warmtepompen met wel deels vloerverwarming voor delen waarvoor ik geen verbouw beperkingen had op andere plekken wandverwarming,
Heb je deze laatste optie van wandverwarming al eens bekeken aldan niet als voorzet wand, ipv radiatoren vervangen, maar als aanvulling erop

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oxellaar schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:36:
[...]

Juist, daar ging het mij even om. Je kan en mag niet zomaar een propaan tank naast je woning zetten.

Maar idd, aardgas of propaan, het zou mooi om beide niet meer nodig te hebben.
De milieu-inspecteur die enige tijd geleden kwam inspecteren vertelde mij dat men het liefst alle propaan installatie ziet verdwijnen. Mede een reden voor mij om z.s.m. over te stappen op een wp.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
mightym schreef op zondag 22 januari 2017 @ 07:34:
Prachtige nacht voor de warmtepompen :)
Ik zie minima van -9 in het land!
Hier is het -6. Ecodan draait als een zonnetje met een COP van gemiddeld ruim boven de 4. Eens in de 1,5-2 uur een defrost en het huis lekker warm.

Ik ben benieuwd of er hier warmtepomp bezitters aanwezig zijn die -9 voor hun kiezen hebben gehad!
-7 hier, huis is de afgelopen dagen al goed opgewarmd door de zon, dat scheelt enorm. Afgelopen nacht tot half elf 5.5 kWh verstook. 6 kW w/w wp hier en die moduleert met deze temperaturen nog, liep op van 57 procent naar 62 procent. Rond 10 uur gingen de zonnecollectoren helpen en dan gaat de temperatuur in het vat omhoog en de zon zelf helpt ook mee. Gisteren was het in de woonkamer voor het eerst opgelopen tot 23 graden. En de eerste energieneutrale dag sinds oktober. Zal vandaag ook wel lukken als ik het zo buiten zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:54:
[...]

Die wp van jou loopt halve kracht, kan de buren ook nog mee verwarmen
Ja minder nog lijkt het, enige wat ik anders zou willen aan een L/w wp is dat je zelf het toeren of stappen van terug toeren van de compressor kan kiezen of instellen.
Het enige geluid wat ik heb is het moment van terug toeren, ok het is maar een minuut of zo en alleen als je bij de binnen unit staat maar in alle andere toerentallen hoor je minder dan een gasketel, dat is wel mooi.
Of dat je kan instellen dat hij op bijv 50% start ipv 90 dan heb je het hele terug toeren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:04:
[...]

-7 hier, huis is de afgelopen dagen al goed opgewarmd door de zon, dat scheelt enorm. Afgelopen nacht tot half elf 5.5 kWh verstook. 6 kW w/w wp hier en die moduleert met deze temperaturen nog, liep op van 57 procent naar 62 procent. Rond 10 uur gingen de zonnecollectoren helpen en dan gaat de temperatuur in het vat omhoog en de zon zelf helpt ook mee. Gisteren was het in de woonkamer voor het eerst opgelopen tot 23 graden. En de eerste energieneutrale dag sinds oktober. Zal vandaag ook wel lukken als ik het zo buiten zie.
Die reactie van de zon heb ik gelukkig niet meer, dat was niet fijn in ons huis op het moment dat hij in de middag ineens weg gaat. Nu is het wel eens een tikkie te warm met de zon er op, maar beter dan te fris in de vooravond.
Dus zon of niet, de unit staat op noord en meet daar, het heeft daar nog niets gedooid, 1 grote ijsplaat met een wp middenin. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
develdonk schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:32:
-7 lijkt hier wel de limiet of tegen de limiet te zijn waarop de warmtepomp kan werken. Hij draait nu echt volle bak 2200 kw om voldoende vermogen te genereren. 1.441 m3 afdekken met 7,5 kw lukt dus zo'n beetje tot -7 graden. Ik zie de temp nu wel lichtjes aan het stijgen is op de vera dus wellicht haalt hij nog een paar graden lager maar veel rek zit er niet meer in gezien het vermogen wat hij nu trekt.

altijd blij als je berekening dus netjes uitkomt :) laagste dagcop dit jaar is 3,1. Ik denk niet dat ik ooit onder de 3 ga komen dus.
Hoe meet je die 2200kw? Bij mij gaat hij namelijk makkelijk naar 3000w, wat ook klopt met de datasheet van de ecodan 7,5kw. Volgas bij -7/35 is 3040w. Over een uur gemeten is dit met defrosts ed bij mij 2,4kwh. Lijkt mij dat je nog ruimte hebt als piek 2200w is.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16

Als je het forum doorneemt zul je wel grafieken/tabellen vinden van warmtepompen bij lage en hoge temperaturen. Jou loodgieter heeft gelijk, het rendement valt sterk terug (tot 2,5) ook bij hoge temp L/W WP's. Een aantal forumleden heeft een overschot aan PV energie dat niet gesaldeerd kan worden en waar ze een kolenfooi voor krijgen. Dan is het rendement COP=2,5 al veel beter dan (COP=1) elektrisch SSW water maken. Verder zijn er leden die uit principe gasloos willen worden. Dus argumenten om een lagere COP te accepteren.
Hoge temperatuur warmtepompen (65) werken met R134A zoals de HT van Jan Treur. Het is voor mij ook onbegrijpelijk om niet meteen alle L/W warmtepompen hiermee te voorzien. De huidige units zijn ontwikkeld voor de airco toepassing waar met lage temperaturen wordt gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:20:
[...]

Die reactie van de zon heb ik gelukkig niet meer, dat was niet fijn in ons huis op het moment dat hij in de middag ineens weg gaat. Nu is het wel eens een tikkie te warm met de zon er op, maar beter dan te fris in de vooravond.
Dus zon of niet, de unit staat op noord en meet daar, het heeft daar nog niets gedooid, 1 grote ijsplaat met een wp middenin. >:)
Ja, dat begrijp ik. Hier een massahuis, dus dan is het niet zomaar weg. Ik heb de thermostaat in de hal hangen, het koudste punt in het huis. Mijn nrgteq stuurt op temperatuur en vermogen.

En zonnewarmte is mooi meegenomen, ramen op zuid-oost, zuid en zuidwest, in totaal ruim 20m2, dus de zon kan leuk instralen. Nog even en de screens moeten weer dicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:35:
[...]

Ja, dat begrijp ik. Hier een massahuis, dus dan is het niet zomaar weg. Ik heb de thermostaat in de hal hangen, het koudste punt in het huis. Mijn nrgteq stuurt op temperatuur en vermogen.

En zonnewarmte is mooi meegenomen, ramen op zuid-oost, zuid en zuidwest, in totaal ruim 20m2, dus de zon kan leuk instralen. Nog even en de screens moeten weer dicht :)
Ja dat is ook mooi, de achterkant is pal zuid dus vangt genoeg zon en is niet weg maar de straling valt weg en dat merk je goed, dan is de eerste halve graad er snel af, zeker als er geen verwarming is geweest de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMMM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-10-2017
Sibelius4 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:07:
Woning Bj: 1974; Vrijstaand; 3x25A; 2 personen
Dak: Rc 5; Muren Rc 3; Ramen: HR++ 1.1; Vloer: Rc 5;
Vloerverwarming 80 m2 Monoblok Panasonic WH-MDC05F3E5
SWW: Instant Heater Clage CFX-U (krachtstroom)
Boiler: Nee Buffervat: Nee; Ventilatietype: C
Zonnepanelen: 16 panelen; 4 kWp
Gasaansluiting: Verzegeld.

Stroomverbruik: 2200 kWh; Warmtepomp: 2500 kWh (schatting); Opwekking: 3800 kWh;
Restant: 900 * 0,19 = 171 euro; Vermindering Energiebelasting: 365 euro

En jullie?
Held _/-\o_ En die instant heater zit gewoon op de koudwaterleiding en dan toch fatsoenlijk kunnen douchen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
barteg schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:21:
[...]

Hoe meet je die 2200kw? Bij mij gaat hij namelijk makkelijk naar 3000w, wat ook klopt met de datasheet van de ecodan 7,5kw. Volgas bij -7/35 is 3040w. Over een uur gemeten is dit met defrosts ed bij mij 2,4kwh. Lijkt mij dat je nog ruimte hebt als piek 2200w is.
hangt een fibaro z-wave stekker tussen die continue vermogen meet, die 2200 is continue met wat pieken richting 2700 bij defrosts.Wellicht heb je dan idd gelijk... maar gezien lawaai wat hij maakt geloof ik het zo wel :)

Ik hoop dat de mensen met boiler deze nu nog warm gestookt krijgen....

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hij draait nu echt volle bak 2200 kw
Jij liever dan ik, wat voor krachtstroom zit er op? :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
lol sry, je weet wat ik bedoel :)

met een 2200 kw warmtepomp kan ik enkel de voedings kabel in huis leggen om het warm te houden >:)

[ Voor 60% gewijzigd door develdonk op 22-01-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:26
Vraagje, gezien de wp verbruiken hier weergegeven. Ik wil het gas de deur uit, dus kijk naar een WP en het verbruik daarvan.

Zo'n dag als gister gebruik ik 5 m3. Als ik dan reken:
5 * 8,8 = 44kWh. Als ik hierboven lees dat een cop van 3 redelijk is, dan kom ik op 16kWh. Dat is best veul...

Straks zullen we ook naar een ZLTV vv gaan, dus zal het plaatje ook wel gunstiger zijn, maar klopt de beredenering grosso modo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
mgroen81 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:18:
[...]

In dit rapport worden de rendementen in bovenwaarde vermeld. Terwijl de cv fabrikanten liever de rendement in onderwaarde vermelden want die is een stuk hoger.

107% onderwaarde = 96% bovenwaarde
72% onderwaarde = 65,3% bovenwaarde
Aanvullend:
de bovenwaarde is inclusief condensatie en theoretisch maximaal 100% (bij 35MJ/m3 warmteopbrengst), waarbij het onderwaarde rendement maximaal 111% is (bij 31,5MJ/m3 warmteopbrengst). Bij SWW is de retour altijd boven de 60 graden, dus is er geen condensatie (max. 58 graden) en kan er theoretisch ook nooit meer dan 90% onderwaarde behaald worden. Ook met condensatie kan een HR ketel kan alleen zijn maximum behalen bij veel lagere temperaturen. Van 50/30 naar 37/30 is er (bij mijn ketel) al 3% extra verlies. Bij de cijfers van fabrikanten worden meestal ook nog de opstartverliezen en standby-verliezen niet meegerekend en die zijn bij SWW juist behoorlijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:04
Die foto 12, dat zijn de leidingen van de Pana naar je huisinstallatie neem ik aan ?
Ziet er strak uit !

Wat voor leidingen heb je gebruikt, met welke isolatie; en welk diameter PVC is dat ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Tomexergie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:32:
[...]

Hoge temperatuur warmtepompen (65) werken met R134A zoals de HT van Jan Treur. Het is voor mij ook onbegrijpelijk om niet meteen alle L/W warmtepompen hiermee te voorzien.
Ik meen dat R134a bij lage temperaturen er eerder mee op houdt, dus wat je aan de bovenkant wint (met erg lage cop) verlies je aan de onderkant (met redelijke cop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

TCroezing schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:07:
Vraagje, gezien de wp verbruiken hier weergegeven. Ik wil het gas de deur uit, dus kijk naar een WP en het verbruik daarvan.

5 * 8,8 = 44kWh. Als ik hierboven lees dat een cop van 3 redelijk is, dan kom ik op 16kWh. Dat is best veul...

Straks zullen we ook naar een ZLTV vv gaan, dus zal het plaatje ook wel gunstiger zijn, maar klopt de beredenering grosso modo?
Een jaarverbruik op basis van een dagsituatie levert geen betrouwbaar beeld. Het gepresensteerde maandoverzicht laat voor verwarming een haalbare COP van 4 zien. Hier op het forum is om die reden de geaccepteerde aanname dat je 1m3 gas vervangt met 2kWh aan electra zolang het uitsluitend om verwarming gaat.
Die 5m3 gas vervang je gemiddeld met 10kWh electra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 266924 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:35:
[...]

Een jaarverbruik op basis van een dagsituatie levert geen betrouwbaar beeld. Het gepresensteerde maandoverzicht laat voor verwarming een haalbare COP van 4 zien. Hier op het forum is om die reden de geaccepteerde aanname dat je 1m3 gas vervangt met 2kWh aan electra zolang het uitsluitend om verwarming gaat.
Die 5m3 gas vervang je gemiddeld met 10kWh electra.
Hoe gaat het bij jou nu het kouder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben even 'verbaasd' over je oorspronkelijke 1.441m3 welke je vervangt, ik probeer 1.600m3 te vervangen, jouw WP verstookt op dit moment 2.200kW, dat zou even van volle dag uitgaand betekenen dat je 52.8kWh bij een COP van 3.1 163.68kWh aan warmteverlies dien te compenseren dat zou in de oorspronkelijke gaszetting ongeveer 20m3 gas betekent hebben. Ik met mijn 1600m3 heb geen hoger dagverbruik in het verleden gezien dan 12m3. Ik kan de relaties tussen 1441-1600 en 20-12 niet leggen, wat mis ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 20:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

joostmaas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:23:
[...]

Aanvullend:
de bovenwaarde is inclusief condensatie en theoretisch maximaal 100% (bij 35MJ/m3 warmteopbrengst), waarbij het onderwaarde rendement maximaal 111% is (bij 31,5MJ/m3 warmteopbrengst). Bij SWW is de retour altijd boven de 60 graden, dus is er geen condensatie (max. 58 graden) en kan er theoretisch ook nooit meer dan 90% onderwaarde behaald worden. Ook met condensatie kan een HR ketel kan alleen zijn maximum behalen bij veel lagere temperaturen. Van 50/30 naar 37/30 is er (bij mijn ketel) al 3% extra verlies. Bij de cijfers van fabrikanten worden meestal ook nog de opstartverliezen en standby-verliezen niet meegerekend en die zijn bij SWW juist behoorlijk hoog.
De claim van "Tapwaterrendement boven 100 procent" op de door Oxellaar verlinkte website uit 2012
lijkt mij een typische reclame uiting. Ik zie hier absoluut geen belastbare "feiten".
Ik heb geen betrouwbare bron kunnen vinden met feitelijke meetgegevens uit de praktijk.
En idd de cijfers van de fabrikanten zijn best-case laboratorium gegevens (hopelijk zonder sjoemelsoftware :+ ).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:40:
[...]

Hoe gaat het bij jou nu het kouder is?
We houden het nog steeds warm, maar ben ondertussen wel bezig om de vloerverwarming-light voor de bovenverdieping uit te schakelen. Reflecterende folie tussen plafond en de leidingen. Alleen de badkamer blijft het houden. Qua capaciteit was de WP daar ook helemaal niet op berekend zoals crazyharrie terecht opmerkte. De WP was berekend op basis van gelijkblijvend stookgedrag, ja dan moet je natuurlijk niet stiekem de gemiddelde temperatuur van de hele woning gaan verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
joostmaas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:29:
[...]

Ik meen dat R134a bij lage temperaturen er eerder mee op houdt, dus wat je aan de bovenkant wint (met erg lage cop) verlies je aan de onderkant (met redelijke cop).
Ik dacht dat de Pana HT toch nog tot -5C gaat. Ik zou persoonlijk voor een HT kiezen als die er in 5kW uitvoering zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:01:
[...]

Ik dacht dat de Pana HT toch nog tot -5C gaat. Ik zou persoonlijk voor een HT kiezen als die er in 5kW uitvoering zou zijn.
Correctie, Pana HT zelfs -15C. Of deze dan nog 65C kan leveren weet ik niet maar 80% van het jaar zul je zeker 65C voor ssw hebben. Misschien kan Jan Treur daar wat over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Tomexergie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:08:
[...]

Correctie, Pana HT zelfs -15C. Of deze dan nog 65C kan leveren weet ik niet maar 80% van het jaar zul je zeker 65C voor ssw hebben. Misschien kan Jan Treur daar wat over vertellen.
http://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/happening/2543/
Dat doet ie dus gelukkig wel, maar met een COP van iets boven de 1 ... Wat ik vooral bedoelde is het totale plaatje: de HT's hebben een stuk lagere COP bij lagere temperaturen dan de niet-HT's (kijk maar naar de COP bij bijv. Ta=35 en -7). Het hangt dus erg van je situatie af of een warmtepomp met R134a een betere keus is of niet. Een niet-HT op 55 graden met verwarmingselement om eventueel je SWW nog ietsje op te warmen (maar waarom zou je?) is denk ik al snel gunstiger.

Edit:
ik vermoed dat ook de HT intern een elektrisch element ter ondersteuning gebruikt bij extreem lage temperaturen. Maar de cop dondert bij +2 al behoorlijk in. Elga-like.

[ Voor 8% gewijzigd door joostmaas op 22-01-2017 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:13

Die redenering klopt wel, maar 16kWh over 24 uur vind ik niet veel. Gemiddeld is dat nog geen 700W. :)
En gisteren was niet de 'worst case' waarmee je rekening zou moeten houden zonder back-up. Wat gebeurt er met je warmtebehoefte als er een koude oostenwind waait?
Maar je hebt gelukkig ook warmere dagen in het stookseizoen. Zoals al opgemerkt kun je als vuistregel nemen dat het jaarverbruik van een WP (in kWh) is je gasverbruik (in m3) voor verwarming maal 2.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibelius4
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-10-2023
DaMMM schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:53:
[...]

Held _/-\o_ En die instant heater zit gewoon op de koudwaterleiding en dan toch fatsoenlijk kunnen douchen?
Ja de instant heater zit gewoon op de koudwaterleiding.
Ik ga binnenkort nog een douche WTW aansluiten.
Dat zal niet alleen een klein beetje energie besparen maar
vooral ook de piekbelasting van de elektriciteit doen afnemen.

Het is een lastige vraag: wat is fatsoenlijk douchen?
Ik weet zeker dat een percentage zal zeggen: Nee dit wil ik niet.
Voor ons het het ook een beetje een keuze.
Ik heb het gemeten: er komt 4,4 liter water per minuut uit.
Hoewel je dat aan de straal niet zou zeggen.
Wij beredeneren het zo: Hiermee gaan we het gewoon doen.
Rijden in een lelijke eend. Dat beschouwen wij als luxe.
Douchen met deze instant heater. Voor ons is het pure luxe.
We hebben een speciale douchekop de Crometta 85 Green van Hansgrohe.

Voordelen van de Instant Heater heb je ook.
Binnen 10 seconden warm water precies op de juiste temperatuur.
In verhouding goedkoop t.o.v. wateropslagsystemen.
Geen gevaar voor legionella.
Heel zuinig en tegelijk kun je net zolang douchen als je wilt.
Enige waar je rekening mee moet houden is de belasting van de meterkast.
Voluit kan de Heater 3x16 ampère kosten.
Theoretisch kan het gebeuren dat er een hoofdstop
op een fase eruit kan vliegen,
maar dat is bij ons nog nooit gebeurd.
Het bevalt ons prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
Anoniem: 266924 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:45:
[...]

Ik ben even 'verbaasd' over je oorspronkelijke 1.441m3 welke je vervangt, ik probeer 1.600m3 te vervangen, jouw WP verstookt op dit moment 2.200kW, dat zou even van volle dag uitgaand betekenen dat je 52.8kWh bij een COP van 3.1 163.68kWh aan warmteverlies dien te compenseren dat zou in de oorspronkelijke gaszetting ongeveer 20m3 gas betekent hebben. Ik met mijn 1600m3 heb geen hoger dagverbruik in het verleden gezien dan 12m3. Ik kan de relaties tussen 1441-1600 en 20-12 niet leggen, wat mis ik ?
Blijkbaar zijn niet alle situaties/huizen goed met elkaar te vergelijken. Ik probeer 1500m3 te vervangen van de 1900m3 gemiddeld per jaar. Ik had regelmatig pieken van 20m3 gas per dag. Mijn top dag is 28m3 geweest. Bij mij kost het op temperatuur brengen van de vloeren gewoon heel veel energie. Met erg wisselende temperaturen per dag kan je de ene dag heel veel stoken en de dag erop heel weinig.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:03
Heeft er iemand ervaring met WP's die puur bedoeld zijn voor SWW? Zoiets als een Panasonic PAW-DHWM300A. Die zou hier dan in de garage kunnen komen staan met een uitblaas naar de buitenlucht. Invoertemperatuur nooit lager dan een graad of 7, tijdens extreem koude dagen in deze garage. Met een COP van ruim 3,3 altijd nog interessanter als een E-boiler. >:)

Zeker als je bedenkt dat zoiets voor €1700,- te bestellen is bij confort-market.fr En er €1150,- subsidie op zit. meldcode KA01541. > €600,- netto als investering voor SWW.

;)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/19um29.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/19o3yd.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 22-01-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:26
jaari schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:28:
[...]

Die redenering klopt wel, maar 16kWh over 24 uur vind ik niet veel. Gemiddeld is dat nog geen 700W. :)
En gisteren was niet de 'worst case' waarmee je rekening zou moeten houden zonder back-up. Wat gebeurt er met je warmtebehoefte als er een koude oostenwind waait?
Maar je hebt gelukkig ook warmere dagen in het stookseizoen. Zoals al opgemerkt kun je als vuistregel nemen dat het jaarverbruik van een WP (in kWh) is je gasverbruik (in m3) voor verwarming maal 2.
Dank voor jullie antwoorden. Het ging mij om ook een grof beeld te krijgen bij een mooie winterdag als gisteren (het gevoel irt. een normaal dag verbruik van nog geen 3kWh).

(Overigens, dat de WP er (o.a.) gaat komen staat al vast... :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

barteg schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:36:
[...]

Blijkbaar zijn niet alle situaties/huizen goed met elkaar te vergelijken. Ik probeer 1500m3 te vervangen van de 1900m3 gemiddeld per jaar. Ik had regelmatig pieken van 20m3 gas per dag. Mijn top dag is 28m3 geweest. Bij mij kost het op temperatuur brengen van de vloeren gewoon heel veel energie. Met erg wisselende temperaturen per dag kan je de ene dag heel veel stoken en de dag erop heel weinig.
Op jaarbasis gaat het om warmteverliescompensatie, als die voor 2 woningen niet hemelsbreed van elkaar liggen dan zullen er dag verschillen zijn maar niet in dat soort orde van grootte. Ik kan het bewust creeeren door 1 week op vakantie te gaan en de verwarming op niet bevriezen in te stellen, en dan gaan meten wat het kost om de boel weer op temperatuur te stoken, maar in de vergelijking welke ik maakte was dat niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-06 10:17

De strategie die ik - met een matig geïsoleerd huis uit 1908 volg zit er een beetje tussenin. Ik stook nu een maand als test mijn CV met een stooklijn met een max. van 55graden - het maximum wat je haalt met een reguliere wp. Overigens tot -4 ; ik ga toekomstig bivalent aansluiten. Tegelijkertijd heb ik de warmteafgifte van de radiatoren en gelukkig deels aanwezige Jaga's verdubbeld middels zelfbouw DBE ( zie topic hierover). Zolang ik de nachtemperatuur max. 3 graden verlaag lijkt dit te werken, stil, voldoende snel en comfortabel. Door de koude in Januari kan ik echter nog niet inschatten wat dit alles energetisch heeft betekend.

Ik ben nu aan het inschatten wat deze strategie betekend voor het benodigde vermogen van de aanstaande WP, nadeel is namelijk dat de retourtemperatuur 10 graden kan verschillen van de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05 12:48
Ik heb al een paar installateurs gesproken wbt een Nefit split 9kw (all electr,) WP systeem,maar ze praten allemaal maar over een en dezelfde kamerthermostaat namelijk de Nefit 1000H.
Nu zag ik dat Nefit een reeks aan thermostaten in hun gamma heeft,ik gebruik nu zelf de Nefit Easy maar deze zou niet geschikt zijn voor een Warmtepomp systeem,is dit zo?

Nu heb ik ook gezien dat er de HMC300 kamerthermostaat bestaat is dit dezelfde als de nieuwe Nefit ModuLine 3000?
Met deze 300/3000 thermostaten zou je het systeem ook WA kunnen laten draaien,dit is niet mogelijk met de 1000h

Nu mijn vragen;
-is het mogelijk om inplaats van een 1000h kamerthermostaat een/de HMC300/Nefit 3000 te nemen voor een Nefit all electr. Warmtepomp systeem?
-is het überhaupt raadzaam....,zou de uitgebreide thermostaten extra voordeel kunnen gaan opleveren tov de simpele?

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

ik weet niet wat er allemaal al gezegd is, loop wat achter in de reacties.

Een WP is efficient als de te maken temperatuur zo dicht mogelijk bij de brontemperatuur ligt. Een WP maakt geen warmte maar verplaatst warmte.

Oude radiatoren -wat is oud- kunnen het best goed doen als de woning geïsoleerd is terwijl de CV er al zat. Dan zijn ze immer over bemeten. Met 35 a 40 graden watertemperatuur doen ze het heus goed en kun je wellicht de woning warm houden.

Maar het verschil met een gasketel is dat een WP een warmhouder is en dus moet het stookgedrag aangepast worden. Vrij continue verwarmen dus, vooral bij een langzaam systeem als vloerverwarming.

Ik ben zo langzamerhand van mening dat radiatoren zelfs in het voordeel kunnen zijn. Daarmee kun je wat selectiever stoken dan met vloerverwarming (en wand- en plafond-)

Is het warmteverlies echter zo groot (isolatie zo matig) en wordt de woning niet warm bij 35-40 graden dan moet je niet aan een WP beginnen.

Inderdaad neem wel een HT versie van een warmtepomp

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Iemand ervaring met het inschakelen van het backup element tijdens de defrost ?

Ik heb de backup heater nu zo geschakeld dat deze alleen actief is tijdens defrost.
Het lijkt me dat er nu minder warmte uit het systeem word ontrokken. waardoor bij herstart de warmtepomp met een kleinere achterstand begint. waardoor hopelijk de CV minder vaak hoeft bij te stoken :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online

5 m3 kost €3
16 kWh kost €2.88

Door zonnepanelen wordt dat stroom nog wat goedkoper.
En wanneer de buitentemp toeneemt wordt cop 4 dus verandert er ook wat. Maar zal het gasverbruik ook iets minder zijn.

Een WP kan wat betreft energie kosten al gauw de concurrentie met gas aan. Zelfs zonder panelen.
De installatiekosten maken echter dat het omslagpunt mogelijk ver weg ligt. Daarom helpt de subsidie dan ook flink mee.

Als je maar een geschikt huis hebt. Je verbruik is nu in elk geval weinig!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 266924 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:52:
[...]

We houden het nog steeds warm, maar ben ondertussen wel bezig om de vloerverwarming-light voor de bovenverdieping uit te schakelen. Reflecterende folie tussen plafond en de leidingen. Alleen de badkamer blijft het houden. Qua capaciteit was de WP daar ook helemaal niet op berekend zoals crazyharrie terecht opmerkte. De WP was berekend op basis van gelijkblijvend stookgedrag, ja dan moet je natuurlijk niet stiekem de gemiddelde temperatuur van de hele woning gaan verhogen.
En wat is je verbruik met dagen als deze? En welke Ta stook je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
zegel schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:50:
[...]

De strategie die ik - met een matig geïsoleerd huis uit 1908 volg zit er een beetje tussenin. Ik stook nu een maand als test mijn CV met een stooklijn met een max. van 55graden - het maximum wat je haalt met een reguliere wp. Overigens tot -4 ; ik ga toekomstig bivalent aansluiten. Tegelijkertijd heb ik de warmteafgifte van de radiatoren en gelukkig deels aanwezige Jaga's verdubbeld middels zelfbouw DBE ( zie topic hierover). Zolang ik de nachtemperatuur max. 3 graden verlaag lijkt dit te werken, stil, voldoende snel en comfortabel. Door de koude in Januari kan ik echter nog niet inschatten wat dit alles energetisch heeft betekend.

Ik ben nu aan het inschatten wat deze strategie betekend voor het benodigde vermogen van de aanstaande WP, nadeel is namelijk dat de retourtemperatuur 10 graden kan verschillen van de aanvoer.
55 graden. Test eens op minder. 55 graden gaat moeizaam dan moet je een flinke WP hebben (iig een met 2 fans)

Mijn praktijkervaring is dat het langzaam gaat en dat 38 graden bij vorst tijd kost. Dan komt er een defrost en kan de WP weer optoeren. Zal door die defrosts niet gauw op een theoretisch max. waarde komen. En zeker geen 55.

Zoals gezegd dan heb je sowieso een krachtige WP nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
papaleo schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:54:
Ik heb al een paar installateurs gesproken wbt een Nefit split 9kw (all electr,) WP systeem,maar ze praten allemaal maar over een en dezelfde kamerthermostaat namelijk de Nefit 1000H.
Nu zag ik dat Nefit een reeks aan thermostaten in hun gamma heeft,ik gebruik nu zelf de Nefit Easy maar deze zou niet geschikt zijn voor een Warmtepomp systeem,is dit zo?

Nu heb ik ook gezien dat er de HMC300 kamerthermostaat bestaat is dit dezelfde als de nieuwe Nefit ModuLine 3000?
Met deze 300/3000 thermostaten zou je het systeem ook WA kunnen laten draaien,dit is niet mogelijk met de 1000h

Nu mijn vragen;
-is het mogelijk om inplaats van een 1000h kamerthermostaat een/de HMC300/Nefit 3000 te nemen voor een Nefit all electr. Warmtepomp systeem?
-is het überhaupt raadzaam....,zou de uitgebreide thermostaten extra voordeel kunnen gaan opleveren tov de simpele?
De thermostaat bij een WP kun je eigenlijk net zo goed achter slot en grendel bouwen. Je moet er afblijven als de zaak goed is ingesteld. Aan een Easy heb je dus niets. Tenminste je kunt wat dat ding kan toch niet toepassen!

7x24 stoken weet je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Tomexergie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:08:
[...]

De Fujitsu HT van mij kan gegandeerd tot -20 nog verwarmen (met halve capaciteit).

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:17:
[...]

En wat is je verbruik met dagen als deze? En welke Ta stook je nu?
Ik stook WAR, Ta op dit moment is 38C, en verbruik is 320kWh in 13 dagen, dat is dus v.a. de start tot dit moment. Volg het niet per dag, Multical aansluiten is een hoop gedoe, weet nog niet of ik er dat wel allemaal voor over heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 22-01-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
TCroezing schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:48:
[...]

Dank voor jullie antwoorden. Het ging mij om ook een grof beeld te krijgen bij een mooie winterdag als gisteren (het gevoel irt. een normaal dag verbruik van nog geen 3kWh).

(Overigens, dat de WP er (o.a.) gaat komen staat al vast... :P )
Bedenk wel dat het verbruik van een WP geen lineair verband heeft (en niet evenredig is) met buitentemperatuur of graaddagen, zoals dat bij gas in principe wel is. Bij koude dagen is er onevenredig veel meer energie nodig bij een WP vanwege de lagere COP. Maar omdat dat maar weinig dagen zijn, is het totaalverbruik per jaar veel positiever dan je op grond van alleen de koudste dagen zou kunnen denken. Dat wil dus zeggen dat de koudste dagen eigenlijk weinig representatief zijn om een beeld te vormen van het jaarverbruik.

Ook de regel 1 m3 gas = 2 kWh WP gaat alleen op voor het hele jaar en zeker niet voor de koudste dagen. Voor de koudste dagen zou het heel goed kunnen zijn
1 m3 = 3 kWh WP
of
1 m3 gas = 4 kWh
Iemand een idee daarvoor?

[ Voor 13% gewijzigd door Jan Treur op 22-01-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Laatst online: 07-06 10:38
Wodan89 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:04:
Iemand ervaring met het inschakelen van het backup element tijdens de defrost ?

Ik heb de backup heater nu zo geschakeld dat deze alleen actief is tijdens defrost.
Het lijkt me dat er nu minder warmte uit het systeem word ontrokken. waardoor bij herstart de warmtepomp met een kleinere achterstand begint. waardoor hopelijk de CV minder vaak hoeft bij te stoken :)
Ondanks mijn 150 liter buffervat gaat de temperatuur van het cv water aardig omlaag tijdens een defrost. Ik heb de backup heater niet aangesloten, maar zit er aan te denken om te testen wat dit doet voor wat betreft comfort en verbruik als de backup heater mee draait bij een defrost. Hoe heb jij dit ingesteld? Onder extra instellingen kan ik alleen vinden dat de backup heater na een bepaalde tijd meeschakelt met verwarmen.

Ik heb overigens een Ym9eb (9kW) hydrobox, maar heb op de plek van de hydrobox op dit moment alleen een vrije eenfase groep. Weet iemand of deze backup heater op slechts een fase aangesloten kan worden? Moet anders een nieuwe kabel naar de meterkast trekken en een nieuwe drie fase automaat plaatsen. Maar om dat alleen te doen om even te testen...

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Knowbody schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:42:
[...]

De thermostaat bij een WP kun je eigenlijk net zo goed achter slot en grendel bouwen. Je moet er afblijven als de zaak goed is ingesteld. Aan een Easy heb je dus niets. Tenminste je kunt wat dat ding kan toch niet toepassen!

7x24 stoken weet je ;)
Dat had ik al eens eerder gehoord/gelezen...
Toch nog even,ik wil het goed begrijpen....,ik begrijp wanneer je systeem goed/na behoren draait dat je dan geen thermostaat meer nodig hebt.

Maarrr...
Je zegt 'je moet er afblijven als de zaak goed is ingesteld' daar moet je dan toch ook je thermostaat voor gebruiken (voor de juiste instelling)?
En hoe kan ik een Nefit split wp systeem op WA laten draaien als deze optie niet op de thermostaat zit?

Dat van de Easy,dat wist ik dat gaf ik zelf al aan...,maar hoe zit het met die andere twee thermostaten (hmc300/nefit mod.3000) kunnen die nu wel of niet voor dit systeem toegepast worden?

[ Voor 10% gewijzigd door papaleo op 22-01-2017 17:14 ]

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jan Treur schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:50:
[...]

Bedenk wel dat het verbruik van een WP geen lineair verband heeft (en niet evenredig is) met buitentemperatuur of graaddagen, zoals dat bij gas in principe wel is. Bij koude dagen is er onevenredig veel meer energie nodig bij een WP vanwege de lagere COP. Maar omdat dat maar weinig dagen zijn, is het totaalverbruik per jaar veel positiever dan je op grond van alleen de koudste dagen zou kunnen denken. Dat wil dus zeggen dat de koudste dagen eigenlijk weinig representatief zijn om een beeld te vormen van het jaarverbruik.

Ook de regel 1 m3 gas = 2 kWh WP gaat alleen op voor het hele jaar en zeker niet voor de koudste dagen. Voor de koudste dagen zou het heel goed kunnen zijn
1 m3 = 3 kWh WP
of
1 m3 gas = 4 kWh
Volgens mij is de m3/graaddag wel te vergelijken over een geheel seizoen maar is er ook een 'enorme' variatie binnen de dagen, tenminste dat is wat ik me herinner bij het vergelijken op mindergas.nl van mijn eigen dagverbruiken t.o.v. gemiddelde jaarverbruiken. Gemiddeld en over een jaar valt er mee te werken maar verder zijn de variaties daarbinnen nog al fors te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMMM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-10-2017
Sibelius4 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:17:
[...]

Ja de instant heater zit gewoon op de koudwaterleiding.
Ik ga binnenkort nog een douche WTW aansluiten.
Dat zal niet alleen een klein beetje energie besparen maar
vooral ook de piekbelasting van de elektriciteit doen afnemen.

Het is een lastige vraag: wat is fatsoenlijk douchen?
Ik weet zeker dat een percentage zal zeggen: Nee dit wil ik niet.
Voor ons het het ook een beetje een keuze.
Ik heb het gemeten: er komt 4,4 liter water per minuut uit.
Hoewel je dat aan de straal niet zou zeggen.
Wij beredeneren het zo: Hiermee gaan we het gewoon doen.
Rijden in een lelijke eend. Dat beschouwen wij als luxe.
Douchen met deze instant heater. Voor ons is het pure luxe.
We hebben een speciale douchekop de Crometta 85 Green van Hansgrohe.

Voordelen van de Instant Heater heb je ook.
Binnen 10 seconden warm water precies op de juiste temperatuur.
In verhouding goedkoop t.o.v. wateropslagsystemen.
Geen gevaar voor legionella.
Heel zuinig en tegelijk kun je net zolang douchen als je wilt.
Enige waar je rekening mee moet houden is de belasting van de meterkast.
Voluit kan de Heater 3x16 ampère kosten.
Theoretisch kan het gebeuren dat er een hoofdstop
op een fase eruit kan vliegen,
maar dat is bij ons nog nooit gebeurd.
Het bevalt ons prima!
De reden waarom dit me aanspreekt is omdat ik in de basis hetzelfde in gedachten heb, maar dan voor ons nieuwe te bouwen huis. Zat alleen met de twijfel over de instant heater voor ons douchegebruik. De 4,4 liter/pm klinkt idd als niet heel veel dus die twijfel blijft nog even bestaan, wellicht deels te tackelen met een Douche-WTW die ik nog in gedachten heb en een iets grovere doorstroomverwarmer. Het is nog wat puzzelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Maar vergeet daarbij niet dat dat op een niet-lineaire dus nog weer andere manier doorwerkt bij een WP, vergeleken met gas.

Edit: Ter illustratie, dit plaatje geeft een idee van het niet-lineaire verband van de etmaal kWh's tegen de gemiddelde etmaaltemperatuur voor de eerste twee jaren van mijn eigen warmtepomp. Bij elke warmtepomp zul je zo'n soort niet-lineair verband hebben omdat de COP kleiner wordt met lagere temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://www.few.vu.nl/~treur/patroon.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door Jan Treur op 22-01-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Jan Treur schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:43:
[...]

De Fujitsu HT van mij kan gegandeerd tot -20 nog verwarmen (met halve capaciteit).
Maar die halve capaciteit betekent wel dat je stevig moet over-dimensioneren voor WP-only. Niet-HT modellen behouden vaak bij -20 90% van de capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:49
PeterZ(on) schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:16:
[...]

Ik betaal 65 euro tankhuur en heb in oktober vorig jaar €0.58 per liter betaald, maar de literprijs zal nu wel wat duurder zijn.
Propaan is onderaan de streep 2 keer zo duur als aardgas...
Laatst nog een keer doorgerekend voor mijn schoonouders..
Die kregen in 1980 het aanbod om gas aan te laten leggen voor 10.000 gulden.. (midden in de polder, 500m van de openbare weg en 1,5km van de dichtstbijzijnde gasleiding)
Dat hadden ze er in 3 jaar uit gehad (met de huidige prijzen dan)

Houtpellets kost momenteel ongeveer de helft van aardgas, dus een factor 4 goedkoper dan propaan..
Als je geen eigen stroom opwekt, is een pelletkachel vaak gunstiger dan een warmtepomp...
Moet je wel met pellets gaan slepen.

[ Voor 5% gewijzigd door mightym op 22-01-2017 17:14 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
joostmaas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:13:
[...]

Maar die halve capaciteit betekent wel dat je stevig moet over-dimensioneren voor WP-only. Niet-HT modellen behouden vaak bij -20 90% van de capaciteit.
Ik heb 14 kW om dan 7 kW over te houden. Ook niet-HT-modellen lopen vaak sterk terug (sterker dan 90%), tenzij ze dat nieuwe injectiesysteem hebben toegevoegd.

[ Voor 58% gewijzigd door Jan Treur op 22-01-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Gebruikt iemand een base-pan heater? Die van Panasonic zelf is schreeuwend duur, terwijl het een simpel 85W IP67 verwarmingslint (van 50W/m) lijkt (voor in het ventilator-deel). Je kunt 'm op afstand aan/uit zetten en uit 2 manieren van inzet kiezen: 1) tijdens defrost (en 10 minuten daarna) bij temp<3 graden 2) bij temp. <5 graden. Nr 2 zou dus defrosts kunnen voorkomen en 1) beperkt denk ik de defrost in duur en stelt de volgende wat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:04
Die base pan heater is er voor om te zorgen dat het smeltwater vloeibaar blijft, en niet bevriest in de bodemplaat, en hier een grote ijsklom vormt. Heeft niks te maken met uitstellen van defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
Zubadan schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:01:
[...]

Ondanks mijn 150 liter buffervat gaat de temperatuur van het cv water aardig omlaag tijdens een defrost. Ik heb de backup heater niet aangesloten, maar zit er aan te denken om te testen wat dit doet voor wat betreft comfort en verbruik als de backup heater mee draait bij een defrost. Hoe heb jij dit ingesteld? Onder extra instellingen kan ik alleen vinden dat de backup heater na een bepaalde tijd meeschakelt met verwarmen.

Ik heb overigens een Ym9eb (9kW) hydrobox, maar heb op de plek van de hydrobox op dit moment alleen een vrije eenfase groep. Weet iemand of deze backup heater op slechts een fase aangesloten kan worden? Moet anders een nieuwe kabel naar de meterkast trekken en een nieuwe drie fase automaat plaatsen. Maar om dat alleen te doen om even te testen...
even uit mijn hoofd heb je uitgang 12, deze is alleen hoog ( 230vac) bij een defrost.
ik schakel hiermee de contactor ( relais ) van de backup weerstand.
In jou geval. ik geloof dat die 9kw heater bestaat uit meerdere element, volgens mij 1 van 6 en 1 van 3 totaal 6 elementen 3x2kw en 3x1kw. je zou de 3x1kw parallel kunnen aansluiten en op 1 groep zetten op 230vac. echter zou ik dan niks anders op die groep aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
ingmar89 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:27:
Die base pan heater is er voor om te zorgen dat het smeltwater vloeibaar blijft, en niet bevriest in de bodemplaat, en hier een grote ijsklom vormt. Heeft niks te maken met uitstellen van defrosts.
Ik kan me wel voorstellen dat wel of geen ijsklomp onder de ventilator iets uitmaakt. Is er trouwens bij iemand ooit de boel vast komen te zitten door zo'n ijsklomp?

Edit: Panasonic raad 'm aan in een koud klimaat, maar de vraag is hoe koud het moet zijn om er iets aan te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door joostmaas op 22-01-2017 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
joostmaas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:35:
[...]

Ik kan me wel voorstellen dat wel of geen ijsklomp onder de ventilator iets uitmaakt. Is er trouwens bij iemand ooit de boel vast komen te zitten door zo'n ijsklomp?

Edit: Panasonic raad 'm aan in een koud klimaat, maar de vraag is hoe koud het moet zijn om er iets aan te hebben.
ik heb hier wel eens iets van ijsvorming gezien. echter denk ik dat het in NL niet snel problemen gaat geven.
mogelijk wel als je hem op het riool aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mightym schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:13:
[...]

Die kregen in 1980 het aanbod om gas aan te laten leggen voor 10.000 gulden.. (midden in de polder, 500m van de openbare weg en 1,5km van de dichtstbijzijnde gasleiding)

Houtpellets kost momenteel ongeveer de helft van aardgas, dus een factor 4 goedkoper dan propaan..
Als je geen eigen stroom opwekt, is een pelletkachel vaak gunstiger dan een warmtepomp...
Dat het duur is, is een andere reden voor mij om de propaantank vaarwel te zeggen, hoewel het lastig vergelijken blijft. Vastrecht voor aardgas is duurder dan mijn tankhuur en de gasprijs is erg flexibel en hangt ook af van je onderhandelingskunsten. Voor beiden betaal ik minder dan gemiddeld maar het blijft duur en je hebt gedoe met keuringen, inspecties en periodieke tankwissel.

De gastank gaat dus weg en de wp komt er in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
papaleo schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:01:
[...]

Dat had ik al eens eerder gehoord/gelezen...
Toch nog even,ik wil het goed begrijpen....,ik begrijp wanneer je systeem goed/na behoren draait dat je dan geen thermostaat meer nodig hebt.

Maarrr...
Je zegt 'je moet er afblijven als de zaak goed is ingesteld' daar moet je dan toch ook je thermostaat voor gebruiken (voor de juiste instelling)?
En hoe kan ik een Nefit split wp systeem op WA laten draaien als deze optie niet op de thermostaat zit?

Dat van de Easy,dat wist ik dat gaf ik zelf al aan...,maar hoe zit het met die andere twee thermostaten (hmc300/nefit mod.3000) kunnen die nu wel of niet voor dit systeem toegepast worden?
Dat laatste weet ik niet ik wilde alleen maar aangegeven dat je niets hebt aan een luxe thermostaat die op afstand te bedienen is etc.

Als er 3x de type 1000 wordt geadviseerd zou ik zeggen dat dat voldoende moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
mightym schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:13:
[...]

Dat laatste is zeker waar. En je hebt nog steeds brand in huis.

Ik vind het prachtig dat er met een WP verwarmd wordt zonder vlam en baal eigenlijk als de gasketel bijspringt.

Pellets zijn wat prijs betreft indirect gekoppeld aan de olieprijs. Geldt ook voor gekloofd brandhout.
Nu zijn de pellets dus nog betaalbaar. Maar zijn al veel duurder dan jaren geleden toen het in NL onbekend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
ingmar89 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:27:
Haha bij Daikin modellen tm 8 kW hebben ze dat ding geëlimineerd ; ) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Jan Treur schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:50:
[...]

1 m3 = 3 kWh WP
of
1 m3 gas = 4 kWh
Bedoel je zoiets?
Als ik de dagwaarden vanaf oktober in een grafiekje zet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9X6JmKPlEXaTPsGdZnBXWXfG/thumb.png
Dan zit ik in het gebied boven de 7 m3 gas op bijna 1 m3 gas = 4 kWh. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
jaari schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:08:
[...]

Bedoel je zoiets?
[afbeelding]
Hier word vaak vergeten dat niet alleen de buitentemperatuur geldend is voor het COP
Ook de luchtvochtigheid is behoorlijk bepalend bij temperaturen rond het vriespunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Anoniem: 266924 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:45:
[...]

Waarschijnlijk feit dat ik nog nooit meer dan 42 kw heb verbruikt op een dag ;)

Warmtepomp heeft namelijk vannacht halve nacht uitgestaan... dus aanname dat het 24 uur draait is fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
jaari schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:08:
[...]

Bedoel je zoiets?
[afbeelding]
Zou goed kunnen. Hoe kom je precies aan die gaswaarden?

P.S. Zie ook de grafiek die ik later heb toegevoegd boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Vandaag in de kruipruimte wat voorbereidingen getroffen voor de naisolatie.

Mijn vloer bestaat uit geïsoleerde kanaalplaatvloer en twee stukken met broodjesvloer.

De kruipruimte was niet koud en alleen in de uiterste hoeken kwam ik condensdruppels tegen onder de EPS isolatie.

Merkbaar verliest een dergelijke vloer met RC2.5 tot RC3.5 (broodjes) echt teveel warmte. Het tempex was warm en tussen de kieren ook voelbaar warmteverlies.

Dat voor vloerverwarming een minimale RC 5 wenselijk is is toch echt wel duidelijk. Maar zelfs dan als je die kieren dan ook hebt dan kan het dus altijd beter!

Binnenkort zal ik de ervaring van de naisolatie melden. De verwachting is dat de stooklijn lager kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:41:
Vandaag in de kruipruimte wat voorbereidingen getroffen voor de naisolatie.

Mijn vloer bestaat uit geïsoleerde kanaalplaatvloer en twee stukken met broodjesvloer.

De kruipruimte was niet koud en alleen in de uiterste hoeken kwam ik condensdruppels tegen onder de EPS isolatie.

Merkbaar verliest een dergelijke vloer met RC2.5 tot RC3.5 (broodjes) echt teveel warmte. Het tempex was warm en tussen de kieren ook voelbaar warmteverlies.

Dat voor vloerverwarming een minimale RC 5 wenselijk is is toch echt wel duidelijk. Maar zelfs dan als je die kieren dan ook hebt dan kan het dus altijd beter!

Binnenkort zal ik de ervaring van de naisolatie melden. De verwachting is dat de stooklijn lager kan ;)
En wat word de actie die je gaat ondernemen?
Ik heb zelf ook wel gedacht om met een bus purschuim onder de vloer te duiken en alle kieren en gaten dicht te purren.
Of een extra laag eps van een cm of 6 er tegen aan plakken en de hele vloer nog een keer bekleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Jan Treur schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:26:
[...]

Zou goed kunnen. Hoe kom je precies aan die gaswaarden?

P.S. Zie ook de grafiek die ik later heb toegevoegd boven.
Het gasverbruik heb ik berekend uit de geproduceerde warmte minus de defrosts (uit de Multical).
Voor 1 m3 gas hou ik 8,9 kWh warmte aan (arbitrair).
Hele lage waarden heb ik verwijderd (geven teveel ruis doordat stand-by verbruik gaat overheersen).
Wodan89 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:15:
[...]

Hier word vaak vergeten dat niet alleen de buitentemperatuur geldend is voor het COP
Ook de luchtvochtigheid is behoorlijk bepalend bij temperaturen rond het vriespunt :)
De berekening loopt via de gemeten warmte en niet via de buitentemperatuur. De defrosts zitten er dus in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:47:
[...]

Pellets
[...]
gekloofd brandhout
[...]
Vandaag toevallig juist weer smog-alarm (wat eigenlijk code rood had moeten zijn) met oproep geen hout te stoken (waar geen hond naar luistert; graag Belgisch systeem met boetes). Naast CO2 is fijnstof ook een grote boosdoener voor het milieu, dus hout stoken voor verwarming is geen goed idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 28-06 22:16
joostmaas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:16:
[...]

Vandaag toevallig juist weer smog-alarm (wat eigenlijk code rood had moeten zijn) met oproep geen hout te stoken (waar geen hond naar luistert; graag Belgisch systeem met boetes). Naast CO2 is fijnstof ook een grote boosdoener voor het milieu, dus hout stoken voor verwarming is geen goed idee.
Oproepen (vrijblijvend) werken in Nederland niet, hoge boetes en gedwongen weghalen van de installatie/hout uiteraard wel.
Ja, ik ben voor een harde aanpak, want in de stank van houtstook zit je liever niet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:12:
[...]

En wat word de actie die je gaat ondernemen?
Ik heb zelf ook wel gedacht om met een bus purschuim onder de vloer te duiken en alle kieren en gaten dicht te purren.
Of een extra laag eps van een cm of 6 er tegen aan plakken en de hele vloer nog een keer bekleden.
Heb dat overwogen. Maar al dat gedoe en de lijm...nee ik laat er pu schuim onder spuiten. Een aantal cm is voldoende zeggen ze. Vooral het naadloze en het meespuiten van de buitenste funderingmuren vind ik een pre.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
joostmaas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:16:
[...]

Mee eens hoor.

Als je op de ruimte woont is de situatie echter niet te vergelijken met stedelijk gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je al een laag EPS hebt, prik je er met satéprikkers zo een laag bij :)
Om en om schuin prikken, dan blijft het goed hangen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:29:
Ik lijm het liever, dan weet ik zeker dat het blijft hangen.
Prikkers heb ik eens geprobeerd en dit was geen succes. (was niet met dubbele laag trouwens).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:20:
[...]

Oproepen (vrijblijvend) werken in Nederland niet, hoge boetes en gedwongen weghalen van de installatie/hout uiteraard wel.
Ja, ik ben voor een harde aanpak, want in de stank van houtstook zit je liever niet.
PS als het een dag mooi weer is met een strak blauwe lucht dan kan je in NL allang niet meer zover kijken als decennia geleden. In de verte is het altijd wazig. Dat is smog. Dat hebben we al jaren hier. Teveel uitstoot per inwoner. #dichtbevolkt letterlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Jan Treur schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:12:
Maar vergeet daarbij niet dat dat op een niet-lineaire dus nog weer andere manier doorwerkt bij een WP, vergeleken met gas.

Edit: Ter illustratie, dit plaatje geeft een idee van het niet-lineaire verband van de etmaal kWh's tegen de gemiddelde etmaaltemperatuur voor de eerste twee jaren van mijn eigen warmtepomp. Bij elke warmtepomp zul je zo'n soort niet-lineair verband hebben omdat de COP kleiner wordt met lagere temperatuur.

[afbeelding]
Volgens mij wordt jouw plaatje sterk vertekend door het stand-by gebruik en het SWW als de buitentemperatuur boven de 15 graden zit. Daarom heb ik die waarden in mijn grafiek niet mee genomen.
Bij gemiddelde buitentemperatuur van 15 graden is de temperatuur overdag 18 en 's nachts 12 graden. Dan staat bij mij de WP uit. ;) Bij jou wordt er dan nog SWW gebruikt.

Het kWh tegen T-buiten ziet er bij mij redelijk recht uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZanLQhdAv1x7xme9EbZuU7M1/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:31:
[...]

PS als het een dag mooi weer is met een strak blauwe lucht dan kan je in NL allang niet meer zover kijken als decennia geleden. In de verte is het altijd wazig. Dat is smog. Dat hebben we al jaren hier. Teveel uitstoot per inwoner. #dichtbevolkt letterlijk
Vandaag was het uitzicht ook waardeloos. Over het algemeen is de luchtkwaliteit wel verbeterd als ik onze instanties mag geloven, maar het is nog niet genoeg. Ik verwacht dat binnen 20 jaar de houtstook flink aan banden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Laatst online: 07-06 10:38
Wodan89 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:27:
[...]

even uit mijn hoofd heb je uitgang 12, deze is alleen hoog ( 230vac) bij een defrost.
ik schakel hiermee de contactor ( relais ) van de backup weerstand.
In jou geval. ik geloof dat die 9kw heater bestaat uit meerdere element, volgens mij 1 van 6 en 1 van 3 totaal 6 elementen 3x2kw en 3x1kw. je zou de 3x1kw parallel kunnen aansluiten en op 1 groep zetten op 230vac. echter zou ik dan niks anders op die groep aansluiten :)
Creatief om de backup heater zo aan te sluiten. Zojuist ook gedaan. Ben benieuwd.

Echter: als test heb ik dit op de bestaande driefase groep (3 x 16A) van de Zubadan aangesloten. Volgens de specificaties verbruikt de Zubadan max 13A (3 fase, dus maal 3), dus er is nog een beetje ruimte. Ik heb nu alleen de 3 kW backup heater aangesloten.

Weet iemand hoeveel Watt er ongeveer verbruikt wordt tijdens een defrost? Is het verbruik tijdens een defrost maximaal, of is het verbruik maximaal als er tijdens vorst sww van 60 graden gemaakt moet worden?

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Die oneffenheden maken dat lastig. Ik zou met deze vloer dagen bezig zijn. En het resultaat haalt het niet. Ga de naden en kieren maar eens dichtspuiten. Geknoei van niks, de helft valt naar beneden.

De heren die hier komen zijn in een paar uur klaar. Toch meer dan 100 m2.

En ik mag een paar uur niet het huis in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:33:
[...]

Vandaag was het uitzicht ook waardeloos. Over het algemeen is de luchtkwaliteit wel verbeterd als ik onze instanties mag geloven, maar het is nog niet genoeg. Ik verwacht dat binnen 20 jaar de houtstook flink aan banden ligt.
en al die 2e gezinsauto's -hoe zuinig ook- ze doen ook mee!
Met dank aan de drieling die alweer een jaar of tien geleden de autowereld veranderde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:24:
[...]

Heb dat overwogen. Maar al dat gedoe en de lijm...nee ik laat er pu schuim onder spuiten. Een aantal cm is voldoende zeggen ze. Vooral het naadloze en het meespuiten van de buitenste funderingmuren vind ik een pre.
Ok
Is dat een dure aangelegenheid?
Mijn kruipruimte is een 60cm gok ik, met wat buizen en zo, rotklusje en dan word het vaak prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:36:
[...]
en al die 2e gezinsauto's -hoe zuinig ook- ze doen ook mee!
Met dank aan de drieling die alweer een jaar of tien geleden de autowereld veranderde.
Eerste dat een 18 jarige doet is een auto kopen, dat is een deel van het probleem.
De echte oorzaak zijn de mensen in het verleden die 15 kinderen (of meer) 'namen', staan we nu van in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Goede tip tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:37:
[...]

Ok
Mijn kruipruimte is een 60cm gok ik, met wat buizen en zo, rotklusje en dan word het vaak prijzig.
60 cm is goed te doen hoor, gewoon kruipen op militaire wijze en haaks op je bestaande EPS infrastructuur platen plakken met een koker flexibele lijm van de gamma (polyfix).
Handig is als je een mannetje bovengronds hebt om de platen te zagen en aan te geven, scheelt veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
jaari schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:33:
[...]

Volgens mij wordt jouw plaatje sterk vertekend door het stand-by gebruik en het SWW als de buitentemperatuur boven de 15 graden zit. Daarom heb ik die waarden in mijn grafiek niet mee genomen.
Bij gemiddelde buitentemperatuur van 15 graden is de temperatuur overdag 18 en 's nachts 12 graden. Dan staat bij mij de WP uit. ;) Bij jou wordt er dan nog SWW gebruikt.

Het kWh tegen T-buiten ziet er bij mij redelijk recht uit:
[afbeelding]
Het effect van SWW en ook standby verbruik is inderdaad iets wat er steeds bij opgeteld wordt, maar dat is maar ca 1.5 kWh per dag en zeker niet voldoende om het niet-lineaire patroon in de data aan te brengen, onder de 15 graden. Je kunt er natuurlijk altijd een rechte lijn doorheen trekken, maar dat zou geen recht doen aan het patroon. Bij jouw data is het patroon wel iets rechter maar ook niet helemaal lijkt mij. Misschien hangt het ook van het type warmetpomp af, op welke manier de COP afneemt met lagere temperatuur. Misschien dat het bij jou vrijwel niet verandert met andere temperaturen. Maar zie ook de grafiek van gas tegen kWh hierboven, waar je ook duidelijk een niet-lineair verband ziet. Zijn dat dezelfde data? Dan zou je toch ook bij jou een minder recht verband verwachten.

Stook je trouwens 24 uur constant? Zoniet, dan zou je bij de gemiddelde etmaaltemperatuur rekening moeten houden met de perioden dat je stookt.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan Treur op 22-01-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Zubadan schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:34:
[...]

Creatief om de backup heater zo aan te sluiten. Zojuist ook gedaan. Ben benieuwd.

Echter: als test heb ik dit op de bestaande driefase groep (3 x 16A) van de Zubadan aangesloten. Volgens de specificaties verbruikt de Zubadan max 13A (3 fase, dus maal 3), dus er is nog een beetje ruimte. Ik heb nu alleen de 3 kW backup heater aangesloten.

Weet iemand hoeveel Watt er ongeveer verbruikt wordt tijdens een defrost? Is het verbruik tijdens een defrost maximaal, of is het verbruik maximaal als er tijdens vorst sww van 60 graden gemaakt moet worden?
ik heb geen idee of de zubadan zich net zo gedraagt als de power inverter.
bij mij power inverter. is het vermogen tijdens een defrost ong 500-650W ac,
Max vermogen bij normaal bedrijf is 3300Wac . ik vermoed dat jou zubadan ook maar een deel van zijn vermogen gebruikt bij een defrost. bovendien die 5 a 8 min kun je de zekeringen wel even overbelasten :)

dat 3kw element is verdeeld over 3 fases.
Ik vermoed dat je per fase 4,35a trekt. zou hier geen problemen mee verwachten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Wodan89 op 22-01-2017 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:37:
[...]

Ok
Is uiteraard afhankelijk van laagdikte.

1 cm is over 100m2 een m3 aan pu
Dus 3 cm is 3 m3 etc.

Na wat onderhandelen ging er een paar honder d euro af van de richtprijs van 2k. Er zit natuurlijk arbeid in en de machines zijn duur. Ik heb liever een cm extra dan €100 extra korting.

Is niet voor iedereen geschikt trouwens. Kleeft een nadeel aan die je goed moet overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:42:
[...]

60 cm is goed te doen hoor, gewoon kruipen op militaire wijze en haaks op je bestaande EPS infrastructuur platen plakken met een koker flexibele lijm van de gamma (polyfix).
Handig is als je een mannetje bovengronds hebt om de platen te zagen en aan te geven, scheelt veel tijd.
Ik heb 2 zonen :) dus komt goed, polymax kan ik via mijn werk kopen dus geen probleem. Ik heb gezworen om geen bouwmarkt rommel meer te kopen, ik neem de betere kwaliteit bij de vakhandels, scheelt een hoop ergenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Knowbody schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:24:
[...]

PU blijft wel ( minimaal ) uitdampen.
Opzich wel erg goede isolatie.
Maar zonder mechanische afzuiging lijkt me het wel een (zeer) klein gezondheidsrisico geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Knowbody schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:41:
[...]

Dat laatste weet ik niet ik wilde alleen maar aangegeven dat je niets hebt aan een luxe thermostaat die op afstand te bedienen is etc.

Als er 3x de type 1000 wordt geadviseerd zou ik zeggen dat dat voldoende moet zijn.
Hier heb je inderdaad een punt :)

Ben nog ff wezen spitten,maar met een 1000h kamerthermostaat zou je ook WA kunnen laten regelen.
Dus dan is dit ook opgelost...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MuQyejDmmDk3dqhzzurtFdbE/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door papaleo op 22-01-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:55:
[...]

Ik heb 2 zonen :) dus komt goed, polymax kan ik via mijn werk kopen dus geen probleem. Ik heb gezworen om geen bouwmarkt rommel meer te kopen, ik neem de betere kwaliteit bij de vakhandels, scheelt een hoop ergenis.
Gamma polyfix is wel goed spul, ik ben zeer kritisch dus als ik het zeg :)
https://www.gamma.nl/asso...yfix-wit-290-ml/p/B337854

Ik heb de mijne ermee gelijmd en toen ik laatst keek hing alles nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:53:
[...]

Is uiteraard afhankelijk van laagdikte.

1 cm is over 100m2 een m3 aan pu
Dus 3 cm is 3 m3 etc.

Na wat onderhandelen ging er een paar honder d euro af van de richtprijs van 2k. Er zit natuurlijk arbeid in en de machines zijn duur. Ik heb liever een cm extra dan €100 extra korting.

Is niet voor iedereen geschikt trouwens. Kleeft een nadeel aan die je goed moet overwegen.
Klopt, maar pur zelf kost natuurlijk geen drol, moet je eens kijken wat voor berg je hebt met 1 bus purschuim van een euro of 6.
Dus het is puur tijd en gedeelte machine kosten, voorrijd kosten, dan is 2k euro best heftig vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:00:
[...]

Klopt, maar pur zelf kost natuurlijk geen drol, moet je eens kijken wat voor berg je hebt met 1 bus purschuim van een euro of 6.
Dus het is puur tijd en gedeelte machine kosten, voorrijd kosten, dan is 2k euro best heftig vind ik.
Je kan het ook zelf doen, maar geheel op eigen risico :)
Je kan pur in grote vaten kopen.

https://polyestershoppen....schuim-400-liter-288.html

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 22-01-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:55:
[...]

Tegellijm. Dat cementachtige. Heb ik ooit gelezen. Scheelt nogal in de kosten.

Pagina: 1 ... 160 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic