Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 159 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.319 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord27 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 00:08:
[...]

Heb je wel inzicht in wat de boiler er nu per jaar zo doorheen jaagt? Dat zal wel aanzienlijk zijn..
Ik log beide boilers inderdaad, voor de 30 liter gaat het rond 1300kWh per jaar zijn denk ik maar weet het nog niet precies, de red duo komt eind deze maand de eerste data, maar die gebruiken we echt veel, het is gewoon super handig dus dat mag wat kosten.

Douche ritme is hier heel wisselvallig, dus het altijd aanwezig zijn van warm sww was prioriteit, dus boiler stroomt via de cv die het over neemt als hij leeg is, in juli gaan testen zonder cv of dat ging en de test loopt nog. Het is goed te doen met dik 60 liter, ik kan mijn auto wassen met 3 emmers van 10 liter dus waarom geen mens. :)
Ik heb hem zelf nog nooit leeg/koud gekregen, dan stond ik mij allang te vervelen en wil er onderuit, mijn 2 tieners hebben dat ook.

[ Voor 33% gewijzigd door Rol-Co op 21-01-2017 00:20 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:57
Hoe kleiner de boiler, des te minder stilstandverlies ook. Maar vind het bewonderingswaardig dat je voor een 30 liter modelletje bent gegaan. Ik bedoel, met 60 liter heb je ook nog heel wat ruimte om hem wat hoger in te stellen mocht die te kort schieten. Nu met 30 liter en maximaal verwarmt heb je geen reserve meer (op je CV na).

Bewuste keuze om een e-boiler te nemen? Niet icm met een WP?

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 21-01-2017 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En jullie?
Woning Bj: 1986; Tussenwoning; 1x35A; 1 persoon
Dak: nageisoleerd Pir 10 cm; Muren steenwol; Ramen: boven enkel glas, beneden oud dubbelglas; Vloer: 3 cm eps
Vloerverwarming zolder: 30 m2, boven: 36 m2, beneden: nog niets l/w WP: Mitsubishi Ecodan 5 kW + kamstrup multical 302 M-bus icm melcloud to domoticz uitlezing/aansturing.
SWW: Douche: Instant Heater Veito V1200 (7,5 kW / 230 V) + douchewtw / Keuken: Grohe Red 8 ltr
Boiler: Nee Buffervat: 450 ltr DJG, aangesloten als system C, 30-32 graden, incl hygienespiraal (nog niet in gebruik); Ventilatietype: D, itho qualityflow
Zonnepanelen: Zuid:14 monopanelen; 3430 Wp, Noord: 15 SF CIS panelen 2550 Wp, totaal 5980 Wp
Gasaansluiting: Verwijderd.

Stroomverbruik: 3100 kWh; Warmtepomp: 800 kWh (sterke schatting); Opwekking: 5100 kWh;
Restant: -1200 * 0,105 = -126 euro (VDB zonnecollectief); Vermindering Energiebelasting: 365 euro

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2017 07:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-07 06:44
NB als je dan toch een overzicht maakt, waarom zet je daar dan niet de kosten inclusief vastrecht bij??

Woning Bj:2007; 625 m^3;Vrijstaand; 3x25A; 5 personen
Dak: Rc 5; Muren RC 4; Vloeren RC 4; Ramen HR++ 1,1
Vloerverwarming : 210m^2
CV + SWW : Mitsubishi Ecodan 7,5kW + 300L boiler
Ventilatie: WTW met CO2 sturing
Gasaansluiting verzegeld.

Stroomverbruik: 4500kWh: Warmtepomp CV+SWW = 2000kWh; Opwekking :8500kWh;
Restant: -2000 * 0,1 = -200 euro; Vermindering Energiebelasting: -368 euro ; Netbeheer en vaste leveringskosten :250 euro
Totaal: -318 euro

[ Voor 8% gewijzigd door mightym op 21-01-2017 07:43 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 01:16:
Hoe kleiner de boiler, des te minder stilstandverlies ook. Maar vind het bewonderingswaardig dat je voor een 30 liter modelletje bent gegaan. Ik bedoel, met 60 liter heb je ook nog heel wat ruimte om hem wat hoger in te stellen mocht die te kort schieten. Nu met 30 liter en maximaal verwarmt heb je geen reserve meer (op je CV na).

Bewuste keuze om een e-boiler te nemen? Niet icm met een WP?
Het ding is mega goed geeisoleerd, 85 graden en je voelt nergens warmte aan de buitenkant. 30 liter is bewust ja, het was eerst 5 en alleen om gas naar stroom te verplaatsen, de 30 liter is puur een spel tussen verbruik en functionaliteit. Neem je te groot duurt het langer voordat hij op temperatuur is, neem je te klein gaat de cv bij en verbruik je dubbel, zaak om dat in de midden te hebben. Later word de cv een doorstromer.

Bewuste keuze ja, een wp boiler is 3-4x zo groot en kan ik niet kwijt. De wp moet alleen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
Woning BJ: 2009; Vrijstaand 1150m3; 3x25A; 5 personen
Dak: Rc 3,5; Muren Rc 3; Ramen HR++; Vloer Rc 3
Vloerverwarming 300m2; Ecocan 7,5Kwh; geen buffervat; Aanvoer temp 32-30graden.
SWW: bestaande CV ketel (35kWh) met 65 liter boiler: Hotfill met ZB 500 liter
Ventialtie type C, roosters met mechanische afzuiging (echt waardeloos)
Zonnepanelen: 12 panelen 2040Wp
Stroomverbruik: 5500kWh; Warmtepomp: 3000kWh (schatting); Opwekking: 2000kWh (schatting);
Gas < 500m3 (schatting); In het tijdperk voor de warmtepomp: 1900m3
Energiekosten: te veel

Details: Regeling voor CV, WP en alle andere dingen in huis via Domotica
Toekomst plannen: Ventilatie type D (WTW), Extra vloerisolatie > Rc 6, 6 extra zonnepanelen, ZB voorverwarmen met WP

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:27
Ik ventileer regelmatig via raampje op kier.
De mechanische ventilatie Type C is een itho eco. Daarvan heb ik stand 3 op max en stand 1 vrij laag ingesteld via potmeters.

Meestal staat de ventilatie op stand 1 en bij douchen op 3. De warmteverliezen door ventilatie zijn natuurlijk aanwezig. Maar beetje terugtunen van de snelheid van de fan scheelt ook.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Knowbody schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:46:
[...]

Alleen op het gebied van koudemiddel. De rest is uitontwikkeld.
Uit ontwikkeld?
Deze dingen zijn geoptimaliseerd naar kostprijs. Het is helemaal de vraag of condensor en verdamper kwa warmteoverdracht oppervlakte zijn geoptimaliseerd voor max COP.
Ook regeltechnisch is er nog veel te doen om ze multi-inzetbaar te maken met een smart regeling waarbij b.v. de pompen van CV en WP in relatie tot het afgifte systeem geoptimaliseerd worden om een maximale opbrengst te krijgen. Ook wat geluid betreft kan er nog wat verbeterd worden omdat de buitenunits gebouwd zijn in een dunne koektrommel. En zo nog veel meer......
Misschien is het aardig om op dit forum een PVE te maken gebaseerd op de praktijkervaring van de forumleden. Of overdrijf ik zijn zijn jullie aapjes prinsjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tomexergie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:23:
[...]

Uit ontwikkeld?
Deze dingen zijn geoptimaliseerd naar kostprijs. Het is helemaal de vraag of condensor en verdamper kwa warmteoverdracht oppervlakte zijn geoptimaliseerd voor max COP.
Ook regeltechnisch is er nog veel te doen om ze multi-inzetbaar te maken met een smart regeling waarbij b.v. de pompen van CV en WP in relatie tot het afgifte systeem geoptimaliseerd worden om een maximale opbrengst te krijgen. Ook wat geluid betreft kan er nog wat verbeterd worden omdat de buitenunits gebouwd zijn in een dunne koektrommel. En zo nog veel meer......
Misschien is het aardig om op dit forum een PVE te maken gebaseerd op de praktijkervaring van de forumleden. Of overdrijf ik zijn zijn jullie aapjes prinsjes?
En welke warmtepompen, behalve de Zubadan, Panasonic HT en T-CAP dan, passen nu al "Flash gas Injectie" toe? (zie ook mijn eerdere bijdrage)
Dit zou eigenlijk al lang standaard techniek moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 21-01-2017 10:55 . Reden: toegevoegd: Panasonic ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
dunklefaser schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:41:
[...]

En welke warmtepompen, behalve de Zubadan dan, passen nu al "Flash gas Injectie" toe?
Daikin altherma

En verder ja je kunt de behuizing isoleren maar goed het is een open ding en daar waar het geluid vandaan komt (fan) zal het open moeten blijven nietwaar

De compressor wordt overstemd door de fan. Eigenlijk hoor ik hier de compressor niet.

En ja er komt een nieuwe ontwikkeling aan op gebied van de compressor : magnetisch

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

En welke warmtepompen, behalve de Zubadan dan, passen nu al "Flash gas Injectie" toe?
Dan noem je een aspect. Ik denk dat de compressoren behoorlijk uitontwikkeld zijn omdat ze uit de airco wereld komen. Maar aan het gehele proces valt nog veel te verbeteren.
Echte innovatie moet komen van b.v. de Magneto Calorische warmtepomp.

Het thermodynamische rendement is COP = factor* (Ta +273)/(Ta-Tb) beter kan niet!

De factor = 1 ideaal betaat niet
Nu is deze (carnot) factor van onze L/W WP's ongeveer 0,4
Er gaat dus 60% van de energie verloren t.o.v. het ideale proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 22:07

hrt

Knowbody schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:17:
Ik ventileer regelmatig via raampje op kier.
De mechanische ventilatie Type C is een itho eco. Daarvan heb ik stand 3 op max en stand 1 vrij laag ingesteld via potmeters.

Meestal staat de ventilatie op stand 1 en bij douchen op 3. De warmteverliezen door ventilatie zijn natuurlijk aanwezig. Maar beetje terugtunen van de snelheid van de fan scheelt ook.
Had voor de grap van de week, om de dag, mijn MV uitgezet, en in de staaf diagrammen ( welke niet zo heel precies zijn), kon ik dat niet terug vinden. :X

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

hrt schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:04:
[...]

Had voor de grap van de week, om de dag, mijn MV uitgezet, en in de staaf diagrammen ( welke niet zo heel precies zijn), kon ik dat niet terug vinden. :X
Als de ventilatie kanalen vol met troep zitten maakt het ook weinig verschil :P
Je zal het op z'n minst aan het vocht (op de ramen) moeten zien of je hebt een andere wonderlijke manier van natuurlijke ventilatie :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Maar ja hier een wisselend verbruik deze week dus dat zal het ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Uit of laag? Ik kan hem niet eens uit zetten, of ik moet de stekker er uit trekken natuurlijk maar anders staat hij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 22:07

hrt

Rol-Co schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:20:
[...]

Uit of laag? Ik kan hem niet eens uit zetten, of ik moet de stekker er uit trekken natuurlijk maar anders staat hij laag.
Werkschakelaar, dus uit

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47
Lekker zo'n zonnig dagje 8)

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/jdn09tEKWveu7wCMKm2yGz5nAu7_0l05L_rgRWGGZm4Db8JEgAs4jPwkS15BCW44xeUvXeT7wXEmN3s=w1435-h1132

Dus SWW-boiler opwarmen met al die instraling....

[ Voor 163% gewijzigd door GadgetFrank op 21-01-2017 12:55 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tomexergie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:23:
[...]
Wat bedoel je daar precies mee?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:18
Knowbody schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:45:
[...]
En ja er komt een nieuwe ontwikkeling aan op gebied van de compressor : magnetisch
Las van de week er een stukje over, dan ging dan in 1e instantie voor de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jxHr3ZZ.png

http://www.nu.nl/gadgets/...euro-magneetkoelkast.html

(onderaan staat een filmpje met uitleg)

Ben wel benieuwd of zoiets ook voor woningen bruikbaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door alberthakvoort op 21-01-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Proton_ schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:59:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee?
Op basis van onze ervaring een wensenlijstje opstellen waaraan een L/W WP zou moeten voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Knowbody schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:46:
[...]

Alleen op het gebied van koudemiddel. De rest is uitontwikkeld.
Dat is wat kort door de bocht. Sowieso zit er nog 20 tot 25% verlies in de compressor. Die genereert nog aardig wat warmte, wat eigenlijk niet de bedoeling. Zeker in koelstand is dat puur verlies.
Bij R32, een nieuw koudemiddel dus, is de persgas temperatuur weer hoger geworden tov R410a. Ook dat is iets wat je eigenlijk niet wil.

En iedere nieuwe serie modellen heeft weer een iets hoger rendement dan zijn voorganger.
[...]

En welke warmtepompen, behalve de Zubadan, Panasonic HT en T-CAP dan, passen nu al "Flash gas Injectie" toe? (zie ook mijn eerdere bijdrage)
Alle fabrikanten, nagenoeg alle fabrikanten

In je verwijzing naar je eerdere bericht zit een foutje, je zegt:

om ook bij lage luchttemperaturen (<-10°C) voldoende temperatuurverhoging te verkrijgen

Het is juist andersom, het is om de temperatuur te verlagen. Zonder injectie zou de persgas temperatuur juist te hoog worden. Vandaar dat er met vloeibaar koudemiddel gekoeld word in de kop van de compressor.

[ Voor 41% gewijzigd door Oxellaar op 21-01-2017 14:09 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Geen idee of Toshiba/Elga Flash gas injectie toepast. Alleen bij zeer lage temperaturen heeft dat een gunstig effect op COP.

Maar het brengt mij wel op een idee: Mijn Toshiba had afgelopen maand een onacceptabel hoog compressor geluid. Sinds een paar dagen is dat plotseling verdwenen en draait Tos nu met een acceptabel geluid.
Zou dat iets te maken kunnen hebben met wel of niet injecteren van vloeistof in de compressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
alberthakvoort schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:30:
[...]

Las van de week er een stukje over, dan ging dan in 1e instantie voor de koelkast.

[afbeelding]

http://www.nu.nl/gadgets/...euro-magneetkoelkast.html

(onderaan staat een filmpje met uitleg)

Ben wel benieuwd of zoiets ook voor woningen bruikbaar is.
Tuurlijk. Dat wordt een doorontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:58
Tomexergie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:51:
[...]

Geen idee of Toshiba/Elga Flash gas injectie toepast. Alleen bij zeer lage temperaturen heeft dat een gunstig effect op COP.

Maar het brengt mij wel op een idee: Mijn Toshiba had afgelopen maand een onacceptabel hoog compressor geluid. Sinds een paar dagen is dat plotseling verdwenen en draait Tos nu met een acceptabel geluid.
Zou dat iets te maken kunnen hebben met wel of niet injecteren van vloeistof in de compressor?
Ik denk niet dat de Toshiba dat soort geavanceerde technieken in huis heeft, gezien de enorme afname in vermogen onder de 4˚C.
Wat jouw ervaring met het geluid betreft: Hoe weet je dat het de compressor is die het geluid maakt? Ik hoor grofweg twee soorten geluid uit de buitenunit: een lage brom (die niet ver reikt), waarvan ik vermoed dat het de ventilator is, maar misschien is dat de compressor?. En bij vollast een meer snerpend geluid. Dat laatste geluid nam bij mij ook af naarmate de Toshiba langer in bedrijf was. Ik wijt het aan 'inslijten'.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

zou het onbalans op de fan geweest kunnen zijn door ijsafzetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Bram-Bos schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:58:
[...]

Ik denk niet dat de Toshiba dat soort geavanceerde technieken in huis heeft, gezien de enorme afname in vermogen onder de 4˚C.
Wat jouw ervaring met het geluid betreft: Hoe weet je dat het de compressor is die het geluid maakt? Ik hoor grofweg twee soorten geluid uit de buitenunit: een lage brom (die niet ver reikt), waarvan ik vermoed dat het de ventilator is, maar misschien is dat de compressor?. En bij vollast een meer snerpend geluid. Dat laatste geluid nam bij mij ook af naarmate de Toshiba langer in bedrijf was. Ik wijt het aan 'inslijten'.
ik herken dat niet bij mijn Daikin WP.

Misschien dat het geluid van de luchtverplaatsing wel wat stiller kan door de unit in de vrije lucht te plaatsen? Aan de muur versterkt immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-07 17:53
crazyharrie schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:37:
[...]

Ikzelf heb ook niet genoeg aan 200ltr, ik heb dan ook een separate boiler van 300ltr gevoed door een Mitsubishi Ecodan. Er zijn meerdere warmtepompen die wél aangesloten kunnen worden op een boiler naar keuze, al wil je 500ltr.
Ik kan wel onderschrijven dat een 200L krap is, ik heb zelf wel 200L maar daar hangt een CV ketel aan vast, die blaft hem met 24KW zo weer naar de settemp.
Vrienden van mij hebben een 11,2KW Zubadan en 300L.
Ingesteld een SWW run om 14:30(ivm gemiddeld hogere buitentemp) tot 55 graden

Eerst hadden we de sensor in de middelste dompelbuis, dat bleek niet toereikend voor 1x30 minuten douchen
Toen de sensor in de onderste dompelbuis maar bleek niet toereikend voor 1x30 minuten douchen en 1x15 minuten douchen.
Met niet toereikend bedoel ik dat de thermostaatkraan verdraaid moest worden om toch de ingestelde temperatuur te bereiken, wat ten gevolge heeft dat de hoeveelheid water uit de douchekop kleiner wordt, in mijn ogen een manco van de betreffende thermostaatkraan.

Uiteindelijk maar ingesteld dat onder de 48gr de WP aan gaat. Zodat men niet zonder warm water komt te zitten.

Nou is dit alles redelijk extreem qua doucheduur en comfort wensen maar wellicht wel handig om te weten voor mensen die (nagenoeg) dezelfde eisen hebben en nu een CW6 gasketel hebben.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Knowbody schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:59:
[...]
zou het onbalans op de fan geweest kunnen zijn door ijsafzetting?
Toch echt compressorgeluid, ik voel de trillingen op de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:58:
[...]

De afname van het vermogen heb ik niet. Gewoon 1050W (e) en COP =3,4 bij 0C dus 3500W warmte .Door het dalen van de COP leveren alle L/W WP's minder warmte. De compressor voel ik trillen op de kast door de excentrische roterende cilinders waarvan de frequentie af- en toeneemt bij ontdooien.

De flash injectie verhoogt de COP met c.a 3% alleen bij lage temperaturen. Maar ik kan mij wel voorstellen dat het positief effect heeft op het geluid omdat de 2e trap met lagere temperaturen begint.
Bij -2 C schakel ik Elga automatisch uit en zou met deze techniek nauwelijks voordeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
[...]

Intussen ook de Fujitsu.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wat betreft de regeling heb ik met de Daikin heel veel keuze

AanvoerWaterTemp weersafhankelijk (stooklijn)
AWT vast instelbare temperatuur 2 stranden comfort en eco
Ruimtethermostaat met AWT vd stooklijn
Ruimtethermostaat met vaste AWT
AWT met programma (plus of min vd Ta)

Dit geeft nogal wat mogelijkheden op te proberen.

Continue draaien volgens stooklijn is wel onzuinig in dit huis.

Hopelijk gaat de aankomende naisolatie vd vloer een merkbare verbetering geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Aangezien het nog tot aankomende vrijdag duurt voordat de installateur tijd heeft om de klus met de ELGA af te maken, heb ik er zelf eens de kap af geschroefd. Stelt eigenlijk weinig voor. Dipswitch B8 stond standaard op "ON"; dan zou hij ook onder de 4 graden zijn werk moeten doen.

Verder duiken in de handleiding vind ik dat de stooklijn (4 keuzes) "radiatoren laag" staat: A1 en A3 "OFF". Conform de handleiding wanneer er een combinatie is van radiatoren en vloerverwarming. Dan zegt de lijn bij 0 graden een vraag van 60 graden watertemperatuur (bij 10- graden wordt er 70 graden gevraagd, en +15 wordt er nog steeds 45 graden gevraagd). Dat is vrij fors lijkt mij?

Als ik de woning op temperatuur wil houden dan voelen de radiatoren overal maar handwarm aan in deze periode van het jaar. En dat zou overeenkomen met stooklijn 'vloerverwarming hoog': ongeveer 43 graden bij 0 graden (50 graden bij -10 / bij 15 graden wordt er dan 33 graden gevraagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Noord27 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:52:
Aangezien het nog tot aankomende vrijdag duurt voordat de installateur tijd heeft om de klus met de ELGA af te maken, heb ik er zelf eens de kap af geschroefd. Stelt eigenlijk weinig voor. Dipswitch B8 stond standaard op "ON"; dan zou hij ook onder de 4 graden zijn werk moeten doen.

Verder duiken in de handleiding vind ik dat de stooklijn (4 keuzes) "radiatoren laag" staat: A1 en A3 "OFF". Conform de handleiding wanneer er een combinatie is van radiatoren en vloerverwarming. Dan zegt de lijn bij 0 graden een vraag van 60 graden watertemperatuur (bij 10- graden wordt er 70 graden gevraagd, en +15 wordt er nog steeds 45 graden gevraagd). Dat is vrij fors lijkt mij?

Als ik de woning op temperatuur wil houden dan voelen de radiatoren overal maar handwarm aan in deze periode van het jaar. En dat zou overeenkomen met stooklijn 'vloerverwarming hoog': ongeveer 43 graden bij 0 graden (50 graden bij -10 / bij 15 graden wordt er dan 33 graden gevraagd).
Als je geen extra buitensensor hebt werkt de stooklijn niet. De stooklijn instelling wordt alleen gebruikt voor het regelgedrag met name de maximale temperaturen. Ik heb weinig verschil kunnen merken tussen de verschillende installingen. De Elga gebruikt van de Touch alleen het setpoint en de dT. De regeltechniek is verder niet instelbaar. De hoge stooklijn instelling is natuurlijk onzin omdat de Elga bij Ta>45C stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:03:
[...]

Als je geen extra buitensensor hebt werkt de stooklijn niet. De stooklijn instelling wordt alleen gebruikt voor het regelgedrag met name de maximale temperaturen. Ik heb weinig verschil kunnen merken tussen de verschillende installingen. De Elga gebruikt van de Touch alleen het setpoint en de dT. De regeltechniek is verder niet instelbaar. De hoge stooklijn instelling is natuurlijk onzin omdat de Elga bij Ta>45C stopt.
Sterker nog, ik heb het idee dat die stooklijninstellingen eigenlijk alleen maar bedoeld zijn voor het aansturen van een opentherm cv-ketel. De Elga zelf doet er volgens mij verder niets mee, stuurt puur op verschil ruimte-T en setpoint, en retourtemperatuur.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
BarryH schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:23:
[...]

ok, inmiddels is het:
relais 1: gevoed door de pinnen voor de interne pomp in de elga (moet ik even opzoeken welke 2 dat zijn)
relais 2: gevoed door de externe pomp aansluiting van de cv ketel

contact 30 verbonden naar relais 1 ( schakel kant), doorverbonden naar relais 2 (schakelkant) doorverbonden naar pin 31

En de interne ELGA pomp aangesloten op de 2 pinnen voor de externe pomp.

Als cv aangaat schakelt relais 2 aan. als dan ook de elga stopt (b.v. door aanvoertemp te warm) schakelt relais 1 aan. Dan is pin 30 dooverbonden met pin 31 en de elga onderbreekt de warmtepomp functie. Zodra cv uit schakelt elga weer aan.
Nog een vraagje hierover: deze setup voorkomt dat de Elga en de CV elkaar in de weg gaan zitten, maar in principe zou je dat toch ook kunnen regelen door A2 op OFF te zetten? Wat was je overweging om dat niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Weet iemand welk plugje je moet gebruiken om op de pin 30/31 op de printplaat van de Elga te plaatsen? Is het een MPE connector? Welke maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:43
Bram-Bos schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:52:
Weet iemand welk plugje je moet gebruiken om op de pin 30/31 op de printplaat van de Elga te plaatsen? Is het een MPE connector? Welke maat?
ik heb de makkelijke route genomen: externe pomp kabel bij techneco besteld.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bram-Bos schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:23:
[...]

Nog een vraagje hierover: deze setup voorkomt dat de Elga en de CV elkaar in de weg gaan zitten, maar in principe zou je dat toch ook kunnen regelen door A2 op OFF te zetten? Wat was je overweging om dat niet te doen?
wat is de functie van A2 bij jou?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
BarryH schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:09:
[...]

Duo-werking Elva & CV of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 00:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

Voor zover ik begrijp is de EVI bedoeld om het nominale vermogen bij lage buitentemperaturen op peil te houden, zonder EVI lukt dat namelijk niet, hierdoor is de COP bij deze lage temperaturen dan juist iets lager.

Of jouw Toshiba ook EVI heeft en eventueel gebruikt zou in de technische beschrijving moeten staan, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bram-Bos schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:10:
[...]

Duo-werking Elva & CV of niet
omdat bij mij de CV niet door de elga wordt aangestuurd (beide eigen thermostaat) is dat niet effectief. sterker nog: de ELGA logica activeert vrij snel de CVaansturing (die bij mij niet aangesloten zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
[...]

A2 is duo inzet. Dan kunnen de ELGA en de andere warmtebron tegelijk werken. Standaard is ON.

Als de ELGA niets doet met de stooklijnen en alleen kijkt naar aanvoer- en afvoertemperstuur van de leidingen via de gevraagde temperatuuren op de Chronotherm, lijkt mij een ideale partner om een 2e WP op aan te sluiten. Mocht het echt bevallen.

Vraag ik mij wel meteen af of een WP wel de verstandigste keuze is voor uitsluitend bij buiten temperaturen onder 4 graden. Voor verwarmen van woning en SWW. Of welk merk/type dan?

[ Voor 48% gewijzigd door Noord27 op 21-01-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
BarryH schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:19:
[...]

omdat bij mij de CV niet door de elga wordt aangestuurd (beide eigen thermostaat) is dat niet effectief. sterker nog: de ELGA logica activeert vrij snel de CVaansturing (die bij mij niet aangesloten zit).
OK.
Ik experimenteerde met pin30/31 om Elga extern uit te schakelen (idee is om aan/uit thermostaat 0,5 graden onder setpoint in één keer cv aan te schakelen, en Elga uit te schakelen). Ik zie nu dat de Elga wel uit gaat, maar de pomp eindeloos blijft doordraaien. Met een flowprobleem voor de cv als gevolg. Is dat de reden van jouw (vrij ingewikkelde) set-up met die relais??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:08
Is hier toevallig iemand die Spaans spreekt en op deze site even kan kijken of ze naar nl versturen?
http://tuclimatizaciononl...a-bomba-de-calor-para-acs

Voordat ik met vertaal programma ga mailen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Ik heb al eens een uitgebreide handleiding gedownload bij Techneco.

Heb je dat ook? Daar staat het allemaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bram-Bos schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:14:
[...]

OK.
Ik experimenteerde met pin30/31 om Elga extern uit te schakelen (idee is om aan/uit thermostaat 0,5 graden onder setpoint in één keer cv aan te schakelen, en Elga uit te schakelen). Ik zie nu dat de Elga wel uit gaat, maar de pomp eindeloos blijft doordraaien. Met een flowprobleem voor de cv als gevolg. Is dat de reden van jouw (vrij ingewikkelde) set-up met die relais??
Bij mij stopt de pomp wel in dit scenario. Ik schakel de ELGA overigens niet uit omdat ik hem wil stoppen, maar omdat in dit scenario de ELGA al gestopt is (normaliter doordat de CV de aanvoertemperatuur te hoog heeft laten oplopen) EN de ELGA pas weer aan wil als er even geen warmtevraag is geweest.
Bij mij staat de ELGA thermostaat 0.5 graad boven de CV thermostaat, dus de CV stopt terwijl de ELGA continu warmtevraag heeft. Dan sprint die niet weer aan, en blijf je dus de CV gebruiken. Eerder had ik de ELGA thermostaat geprogrammeerd op 2 keer per dag een lagere doeltemperatuur. Daarmee onderbrak ik ook de warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07 10:57
Noord27 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:19:
[...]

A2 is duo inzet. Dan kunnen de ELGA en de andere warmtebron tegelijk werken. Standaard is ON.

Als de ELGA niets doet met de stooklijnen en alleen kijkt naar aanvoer- en afvoertemperstuur van de leidingen via de gevraagde temperatuuren op de Chronotherm, lijkt mij een ideale partner om een 2e WP op aan te sluiten. Mocht het echt bevallen.

Vraag ik mij wel meteen af of een WP wel de verstandigste keuze is voor uitsluitend bij buiten temperaturen onder 4 graden. Voor verwarmen van woning en SWW. Of welk merk/type dan?
Bij mij staat duo-mode uit. Dit om mn snachts flowproblemen te voorkomen. Dit draait al bijna een jaar naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
amarkest schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:39:
[...]

Bij mij staat duo-mode uit. Dit om mn snachts flowproblemen te voorkomen. Dit draait al bijna een jaar naar volle tevredenheid.
Draai je met 2 WP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Nee, als de HRketel in duomode draait met Elga , zou deze de ELGA flow kunnen wegdrukken of andersom en dan stopt ELGA en/of de Hrketel ermee. Dat wil ik niet uitproberen, zeker snachts niet. :+ :+ :+

dus ze draaien niet gelijktijdig, ELGA bepaalt wie warmte levert.

[ Voor 8% gewijzigd door amarkest op 21-01-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:17:
Is hier toevallig iemand die Spaans spreekt en op deze site even kan kijken of ze naar nl versturen?

Volgens mij wel. Chrome vertaald alles vrij redelijk naar Nederlands trouwens ;)

Heb de boiler in het winkelwagentje geplaatst en bij verzending kun je een land invullen. Nederland staat er ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 18:30
Wel grappig dat de ervaring (van enkele) hier is dat 200L te weinig is. Een van de installateurs die mij een offerte heeft verstuurd geeft aan dat hij draait met een Loria Duo 6008 (dus krap 200L boiler) met een 5-persoons huishouden...

De Nefit die is aangeboden moet met een buffervat en bij de Loria wordt hier niet over gesproken. Hebben jullie een (klein) buffervat ten behoeve van de verwarming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Oxellaar schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:55:
[...]

Volgens mij wel. Chrome vertaald alles vrij redelijk naar Nederlands trouwens ;)

Heb de boiler in het winkelwagentje geplaatst en bij verzending kun je een land invullen. Nederland staat er ook bij.
Was bij de andere spaanse site op het eerste oog ook gratis, maar viel toch tegen aan het eind. Ik denk dat het hier ook niet gratis is, anders is het de € 100,- meerprijs qua aanschaf wel waard.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:55:
[...]

Ach natuurlijk chrome.....
PC opstarten dus, dank je

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
amarkest schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:54:
[...]

Nee, als de HRketel in duomode draait met Elga , zou deze de ELGA flow kunnen wegdrukken of andersom en dan stopt ELGA en/of de Hrketel ermee.
Hoe gaat dat dan? Ze pompen toch in dezelfde richting? Evt. open verdeler er tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wervisser schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:16:
Wel grappig dat de ervaring (van enkele) hier is dat 200L te weinig is. Een van de installateurs die mij een offerte heeft verstuurd geeft aan dat hij draait met een Loria Duo 6008 (dus krap 200L boiler) met een 5-persoons huishouden...

De Nefit die is aangeboden moet met een buffervat en bij de Loria wordt hier niet over gesproken. Hebben jullie een (klein) buffervat ten behoeve van de verwarming ?
5 personen. Maar wat zegt dat als er 3 per dag douchen. En wellicht is er een spaardouchekop. Oftewel het aantal personen is niet zo relevant. Gedrag zegt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
joostmaas schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:36:
[...]

Hoe gaat dat dan? Ze pompen toch in dezelfde richting? Evt. open verdeler er tussen?
lees dit topic en deel 1 hier op na, dr staat wel eea over.

maar heeft met hogere en lagere druk te maken, dus HRpomp die lagere druk/flow geeft, komt er niet doorheen, kun je wellicht met een Y-aansluiting in de aanvoer iets aan doen, maar dat heb ik niet gedaan, zo doet ie het ook goed bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Hier staat m.i waarom de boel in Nederland zo duur is en wij in het buitenland moeten kopen.
http://www.comfortklimaat...j-goedkoop-kunnen-leveren

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
amarkest schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:44:
[...]

lees dit topic en deel 1 hier op na, dr staat wel eea over.
Done! Maar blijkbaar hebben we een andere conclusie daaruit getrokken. Voorwaarde was -als ik me goed herinner- vooral voldoende afstand dus de twee (en natuurlijk niet tegengesteld aansluiten). Maar als het bij jou werkt is dat natuurlijk prima. Ik was alleen benieuwd of er nieuwe ervaringskennis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:51:
Hier staat m.i waarom de boel in Nederland zo duur is en wij in het buitenland moeten kopen.
Daar zeggen ze juist dat hun zo goedkoop zijn vanwege met bulk inkopen via groothandels in het buitenland.

Dan vraag ik mij waarom een gemiddelde Mitsubishi bij hun excl BTW al duurder is al incl BTW en verzending vanuit Spanje?

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:17:
[...]

Daar zeggen ze juist dat hun zo goedkoop zijn vanwege met bulk inkopen via groothandels in het buitenland.

Dan vraag ik mij waarom een gemiddelde Mitsubishi bij hun excl BTW al duurder is al incl BTW en verzending vanuit Spanje?

|:(
Waarschijnlijk omdat men net onder de prijs van de officiële importeur gaat zitten maar toch privé een Mercedes wil.
Prijzenoorlog ontketenen is blijkbaar niet het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:20:
[...]

Waarschijnlijk omdat men net onder de prijs van de officiële importeur gaat zitten maar toch privé een Mercedes wil.
Ja inderdaad. Ik kan ook niets anders concluderen als wat jij hier zegt over een Mercedes. 8)

Is er overigens een tweaker die een ELGA icm een 2e WP draait? Of als het goed bevalt straks gewoon volledig die ELGA vervangen? Hij moet toch minimaal een jaar geïnstalleerd om de subsidie te mogen ontvangen. O-)

Zijn er nog voorschiften om hem een beetje zuiver te houden zo altijd in de buitenlucht? Onderhoud/controle wordt 1x per 2 jaar door Techneco voorgeschreven.

[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 21-01-2017 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:23:
[...]

Ja inderdaad. Ik kan ook niets anders concluderen als wat jij hier zegt over een Mercedes. 8)

Is er overigens een tweaker die een ELGA icm een 2e WP draait? Of als het goed bevalt straks gewoon volledig die ELGA vervangen? Hij moet toch minimaal een jaar geïnstalleerd om de subsidie te mogen ontvangen. O-)
Develdonk heeft nog een ELGA hangen naast zijn Ecodan, weet niet of hij ook aan duobedrijf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:35:
[...]

Ach natuurlijk chrome.....
PC opstarten dus, dank je
Ik deed het in Chrome op mn mobiel....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-07 21:13
Bram-Bos schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:02:
[...]

Dank! Hoe heb je dat relais geïntegreerd in het systeem?
En wat ik me afvroeg: heeft iemand weleens geëxperimenteerd met serieschakeling van de cv achter de Elga? Dat zou in mijn geval flowproblemen kunnen voorkomen, als ik ze toch gelijktijdig wil inzetten.
Zelf heb ik de wp ook op een plat dak staan er hiervan geluiden binnen.
Dit is nu helemaal over door de wp op veren te zetten.
Heb allerlei dingen geprobeerd maar dit werkt erg goed.
Heb deze toevallig gratis gekregen, stond een compressor of zoiets op te draaien.
Wel zorgen dat ze voor de juiste kg's zijn.
Afbeeldingslocatie: http://hillegom.reinderink.nl/tweakers/wpveer1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://hillegom.reinderink.nl/tweakers/wpveer2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn

Ben heel benieuwd wat je met zo'n apparaat wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:54:
[...]

Nee, als de HRketel in duomode draait met Elga , zou deze de ELGA flow kunnen wegdrukken of andersom en dan stopt ELGA en/of de Hrketel ermee. Dat wil ik niet uitproberen, zeker snachts niet. :+ :+ :+

dus ze draaien niet gelijktijdig, ELGA bepaalt wie warmte levert.
Bij mij draait Elga en HR in duo A2 op ON. De monteur van Techneco had de de flow van Elga en HR afgesteld. Maar toen het kouder werd ging de snel HR pendelen en werd het huis niet meer warm(Maximaal thermostaat 50C).

Mijn eigen instellingen weer teruggezet: Elga op 1100 l/ pomp stand linksom 5,5 en de HR pomp op 70%.
De HR flow kan ik niet meten dus afwachten of pendelen stopt. Het gaat redelijk goed met een aan/uit schakeling van de HR van c.a 10 min 39C(retour) naar 50C en meng temperatuur 45C. De WP doet in dat traject 40 retour en 43 aanvoer (Bij -1C buiten). Beneden de -2 schakel ik de Elga automatisch uit en neemt de HR het automatisch over met 1C hogere ruimtetemperatuur. Als ik Elga stop met PIN 30/31 dan stopt de pomp ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]Bram-Bos schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:14:
[...]

Het duo bedrijf Elga bij Tb<-2 en Tb>-2

Je ziet dat Elga bij -2C keurig uitschakelt om 1.00 en de pomp ook. De HR neemt het over met c.a. 5kW. Om 12.00 liep de temp op boven -2 C (Schaduwzijde) en kwam Elga keurig met c.a 3kW bij en de HR reduceerde naar 1,5kW

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/488/31634026843_98ea44eb77_k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:34:
[...]

Ben heel benieuwd wat je met zo'n apparaat wil ;)
Waar tie voor gemaakt is, warm water maken......

Vertalen in chrome mobiel, hmm..... Waar zit dat toch.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:51:
LOL een importeur vergelijken met een webshop/installateur, waar gaat het over 8)7

Sowieso een erg apart stukje om te lezen, alsof een medewerker van de Aldi probeert uit te leggen waarom de Albert Heijn duurder is.

En je moet niet in het buitenland kopen, je mag in het buitenland kopen.
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:20:
[...]

Wat is er mis met iemand die van zijn zuur verdiende geld een mooie auto wil rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ik prefereer nog steeds fysieke winkels. Liefsten met een balie. Daar kun je vaak ook aardig korting bedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:06:
[...]

LOL een importeur vergelijken met een webshop/installateur, waar gaat het over 8)7

Sowieso een erg apart stukje om te lezen, alsof een medewerker van de Aldi probeert uit te leggen waarom de Albert Heijn duurder is.

En je moet niet in het buitenland kopen, je mag in het buitenland kopen.

[...]

Wat is er mis met iemand die van zijn zuur verdiende geld een mooie auto wil rijden?
I prefer not to respond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:05:
[...]

Waar tie voor gemaakt is, warm water maken......

Vertalen in chrome mobiel, hmm..... Waar zit dat toch.....
Om volledig gasloos te gaan of? COP van zo'n ding is niet bijster indrukwekkend. Indien je voorverwarmde lucht gebruikt als aanvoer(uit huis) dan zal het nog wel gaan, maar bij 7 graden buiten is gas stoken al voordeliger, als je even puur naar euro's kijkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Appie Heijn op 21-01-2017 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:12:
[...]

Om volledig gasloos te gaan of? COP van zo'n ding is niet bijster indrukwekkend. Indien je voorverwarmde lucht gebruikt als aanvoer(uit huis) dan zal het nog wel gaan, maar bij 7 graden buiten is gas stoken al voordeliger, als je even puur naar euro's kijkt.
Reken je dan mee dat je HR ketel maar 60% rendement heeft bij SWW van +65c ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Daar heb je idd wel gelijk in. Ik rekende even met 1m3 = 8kWh warmte. Dat is natuurlijk lager met SWW. Zou dat echt maar 6-7kWh zijn? Ik heb er namelijk nog niet aan gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Cop 2.6 bij w10/55 is dat slecht?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:15:
[...]

Reken je dan mee dat je HR ketel maar 60% rendement heeft bij SWW van +65c ?
Wel bij de feiten blijven..... ;)
Of die ruim 100% in de praktijk altijd haalbaar is, is wat anders. Maar 60% rendement is wel heel erg laag.

Hier thuis 97.7% @ 60c tapwater.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 21-01-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:04
Heeft iemand wel eens op de Poolse site een vat besteld? Ik was benieuwd naar dit vat. https://kotly.com.pl/prod...thout-coil-3133.html?l=en
Ik wilde weten of de warm en koud water aansluitingen 1" zijn, maar ik krijg geen antwoord...

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mgroen81 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:46:
Heeft iemand wel eens op de Poolse site een vat besteld? Ik was benieuwd naar dit vat. https://kotly.com.pl/prod...thout-coil-3133.html?l=en
Ik wilde weten of de warm en koud water aansluitingen 1" zijn, maar ik krijg geen antwoord...
Mijn 300L Joule/kotly boiler heeft wel 1" aansluitingen voor aan en afvoer SWW, of deze het ook heeft weet ik niet. Google eens op dergelijke joule boiler voor de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:43:
[...]

Wel bij de feiten blijven..... ;)
Of die ruim 100% in de praktijk altijd haalbaar is, is wat anders. Maar 60% rendement is wel heel erg laag.

Hier thuis 97.7% @ 60c tapwater.
De ketels die bijna niemand heeft :+
80% is m.i best gangbaar voor het gros van de huishoudens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
In onderstaand rapport uit 2014 in opdracht van RVO blijkt een rendement van 65,3%

https://www.internetconsu...ling/document/1316#page12

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:40:
[...]

Cop 2.6 bij w10/55 is dat slecht?
Nee zeker niet, maar veel lager hoeft de COP van mij niet te worden indien je geen overschot hebt en even puur naar €gas vs €elek kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:04:
[quote]Bram-Bos schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:14:
[...]

Het duo bedrijf Elga bij Tb<-2 en Tb>-2

Je ziet dat Elga bij -2C keurig uitschakelt om 1.00 en de pomp ook. De HR neemt het over met c.a. 5kW. Om 12.00 liep de temp op boven -2 C (Schaduwzijde) en kwam Elga keurig met c.a 3kW bij en de HR reduceerde naar 1,5kW

[afbeelding]
Mooi om te zien. Raar dus dat de pomp niet uitschakelt bij mij met pin 30/31.
De setup die ik probeer te realiseren is:
Aan/uit-thermostaat 0,5 graag onder setpoint wp en die direct koppelen aan zowel pin 30/31 als aan de aan/uit van de cv-ketel. Als de Elga het kwa vermogen niet meer aankan, zal de ruimte-T langzaam zakken tot het moment dat de aan/uit thermostaat aan gaat. Dan wil ik dat de cv bijspringt, en de Elga geheel uitgaat: inclusief de circulatiepomp, omdat ik ze niet in duo-bedrijf allebei werkend krijg. Zolang de pomp van de Elga blijft doorlopen gaat de cv in storing (met pomp cv al op maximaal!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:56:
[...]

Mijn 300L Joule/kotly boiler heeft wel 1" aansluitingen voor aan en afvoer SWW, of deze het ook heeft weet ik niet. Google eens op dergelijke joule boiler voor de specs.
Op de engelse site en documentatie staan 3/4" aansluitingen. Op wat poolse documentatie staan wel 1" maten vermeld.
Maar..., is het handig om op een site te bestellen die geen e-mails beantwoord?
Je hebt een boiler met een spiraal van 1,3m2 zie ik?
Misschien kan ik beter voor een vat met spiraal gaan. Dan weet ik zeker dat de aansluitingen goed zijn en kan ik er altijd nog een andere warmtebron op aansluiten.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:38:
[...]

Bij mij draait Elga en HR in duo A2 op ON. De monteur van Techneco had de de flow van Elga en HR afgesteld. Maar toen het kouder werd ging de snel HR pendelen en werd het huis niet meer warm(Maximaal thermostaat 50C).

Mijn eigen instellingen weer teruggezet: Elga op 1100 l/ pomp stand linksom 5,5 en de HR pomp op 70%.
De HR flow kan ik niet meten dus afwachten of pendelen stopt. Het gaat redelijk goed met een aan/uit schakeling van de HR van c.a 10 min 39C(retour) naar 50C en meng temperatuur 45C. De WP doet in dat traject 40 retour en 43 aanvoer (Bij -1C buiten). Beneden de -2 schakel ik de Elga automatisch uit en neemt de HR het automatisch over met 1C hogere ruimtetemperatuur. Als ik Elga stop met PIN 30/31 dan stopt de pomp ook.
Ook interessant dat je de circulatiepomp op de Elga op dynamische stand hebt staan. Zou dat helpen om flowproblemen met de cv te voorkomen ?

** Net gechecked: als ik de knop op de Elga-circulatiepomp helemaal linksom draai (maximale flow, maar dynamisch), gaat de CV niet in storing als ik hem aanschakel terwijl de Elga-pomp blijft draaien. Elga gaat dan wél in storing vanwege een flow-probleem, maar dat houdt op als de cv-pomp ermee uitscheidt.
Mooi, dan kan de cv de Elga overrulen als het vermogen tekort schiet!

[ Voor 15% gewijzigd door Bram-Bos op 21-01-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mgroen81 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:13:
[...]

Op de engelse site en documentatie staan 3/4" aansluitingen. Op wat poolse documentatie staan wel 1" maten vermeld.
Misschien kan ik beter voor een vat met spiraal gaan. Dan weet ik zeker dat de aansluitingen goed zijn en kan ik er altijd nog een andere warmtebron op aansluiten.
Ik heb een WP boiler met 2 spiralen van resp. 3.2 en 1.3m2 en 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
[...]

Lag er hier maar een gasaansluiting in de wijk. Helaas veroordeeld tot SV met vastrecht ergens tussen €500,- en €600,- per jaar. Dus een WP met realatief lage COP tijdens koude temperaturen, wat ze eigenlijk allemaal wel hebben, is dan nog steeds zeer snel rendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
Beatman schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:07:
In onderstaand rapport uit 2014 in opdracht van RVO blijkt een rendement van 65,3%

https://www.internetconsu...ling/document/1316#page12
In dit rapport worden de rendementen in bovenwaarde vermeld. Terwijl de cv fabrikanten liever de rendement in onderwaarde vermelden want die is een stuk hoger.

107% onderwaarde = 96% bovenwaarde
72% onderwaarde = 65,3% bovenwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:16:
[...]

Lag er hier maar een gasaansluiting in de wijk. Helaas veroordeeld tot SV met vastrecht ergens tussen €500,- en €600,- per jaar. Dus een WP met realatief lage COP tijdens koude temperaturen, wat ze eigenlijk allemaal wel hebben, is dan nog steeds zeer snel rendabel.
Wat let je ?
https://benegas.com/home-benegas/gastanks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Geen optie ivm ruimte. En zelfs ik vind dat niet kunnen in de achtertuin. WAF hoef ik geen eens te vragen.. 8)7

[ Voor 67% gewijzigd door Noord27 op 21-01-2017 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-07 20:18

ze spreken engels via de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
foxie10 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:26:
[...]

ze spreken engels via de mail.
Ja dat heb ik nu maar gedaan, kreeg factuur per mail zonder verzendkosten, dat zal vast niet kloppen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-07 20:18
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:41:
[...]

Ja dat heb ik nu maar gedaan, kreeg factuur per mail zonder verzendkosten, dat zal vast niet kloppen
Vorig jaar was dat dacht ik € 195, voor een wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:41:
[...]

Kotly boiler verzending was iets van € 71,- voor mij.
Kon ik 'm zelf niet voor halen, zelfs niet met een gestolen auto.

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 21-01-2017 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-07 06:44
Prachtige nacht voor de warmtepompen :)
Ik zie minima van -9 in het land!
Hier is het -6. Ecodan draait als een zonnetje met een COP van gemiddeld ruim boven de 4. Eens in de 1,5-2 uur een defrost en het huis lekker warm.

Ik ben benieuwd of er hier warmtepomp bezitters aanwezig zijn die -9 voor hun kiezen hebben gehad!
mgroen81 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:13:
[...]

Ik heb hier ook een 300L met 2 spiralen besteld. Ik kan de maten zo vlug even niet terugvinden en de aansluitingen zitten flink ingepakt in de isolatie.. Ik heb heel goede ervaringen met deze site in ieder geval. Verzenden was goedkoop 7 tientjes ofzo en snel.

Ik betaal wel altijd via Paypal of credit card als het om zulke bedragen gaat, dan heb je nog iets van kopersbescherming.. betaal je via de bank, dan kun je naar je centen fluiten als het 'weg' is.

Begrijp ik het nou goed dat jij een 200 L SWW vat puur elektrisch wil gaan verwarmen?? Of wordt dit een buffervat??

[ Voor 63% gewijzigd door mightym op 22-01-2017 07:47 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op zondag 22 januari 2017 @ 07:34:
Hier is het -6. Ecodan draait als een zonnetje met een COP van gemiddeld ruim boven de 4. Eens in de 1,5-2 uur een defrost en het huis lekker warm.

Ik ben benieuwd of er hier warmtepomp bezitters aanwezig zijn die -9 voor hun kiezen hebben gehad!

[...]

Ik heb hier ook een 300L met 2 spiralen besteld. Ik kan de maten zo vlug even niet terugvinden en de aansluitingen zitten flink ingepakt in de isolatie.. Ik heb heel goede ervaringen met deze site in ieder geval. Verzenden was goedkoop 7 tientjes ofzo en snel.

Ik betaal wel altijd via Paypal of credit card als het om zulke bedragen gaat, dan heb je nog iets van kopersbescherming.. betaal je via de bank, dan kun je naar je centen fluiten als het 'weg' is.

Begrijp ik het nou goed dat jij een 200 L SWW vat puur elektrisch wil gaan verwarmen?? Of wordt dit een buffervat??
Gisteren avond al -5 en nu -8.7 is dat ook voldoende?
Circulatie gaat nog steeds netjes aan en uit vanuit de buffer dus de wp krijgt hem nog steeds warm. Staat wel 1800/1900 watt continu te vragen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Het is/was -6,8 maximaal, ik had ook gehoopt op een -8 of 9 maar helaas, -6 is peanuts. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
vannacht tot nu -4 t/m -7
geen gas gebruikt
wp 1,85kw
electr hoek-kachels 4,1kw (zouden dus wel wat lager kunnen)

[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 22-01-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Noord27 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:23:
Geen optie ivm ruimte. En zelfs ik vind dat niet kunnen in de achtertuin. WAF hoef ik geen eens te vragen.. 8)7
Enig idee wat propaan en tank kost?

En propaantank neemt, door de regelgeving, nogal wat ruimte in beslag.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 22-01-2017 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 00:21
Oxellaar schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:00:
[...]

Enig idee wat propaan en tank kost?

En propaantank neemt, door de regelgeving, nogal wat ruimte in beslag.
Ik betaal 65 euro tankhuur en heb in oktober vorig jaar €0.58 per liter betaald, maar de literprijs zal nu wel wat duurder zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:28

Net geen -9 gehaald, was gisteravond vrij vroeg al ruim -5.
Beide pompen voluit en beide onde COP 3 (2,83 en 2,68) en nagenoeg synchroon om 65 minuten een defrost
WP vloerverwarming nog wel op Ta 31C met dT 5,2, die kon het nog net redden met beschikbaar vermogen
WP radiatoren komt van af -7 vermogen te kort, Ta zakt terug naar 36 met dT= 5.8, zeker omdat om 8 uur ook nog de boosterfans onder de radiatoren aan gingen omdat ik deze s'nachts uit heb als soort nachtverlaging.
Inmiddels is het minder koud met -6 en Ta-radiatoren kruiipt weer op naar 38/39

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Pagina: 1 ... 159 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic