Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 158 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.975 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Rhaelak schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:11:
[...]

Ik zit in fase 56 van de 80 keer over nadenken. Wat zijn naar jouw mening de nadelen?
Er wordt veel nagedacht hier ha ha.
Na een goedgeisoleerd huis is een WP de grootste bespaarder die bovendien ook nog aardgas vervangt door (mogelijk) duurzame elektriciteit. Groningen zakt minder weg.
Er is genoeg bewijs geleverd dat de L/W WP behoorlijk wat bespaart (Zie onze maandelijkse tabel met opbrengst van 13 WP's)
Het probleem zit in de kwetsbaarheid op gebied van installatie, het tailor made ontwerp van een systeem voor een specifieke woning en de regeltechniek . Je moet een beetje technisch zijn om dit te managen. Het is geen plug and play apparaat zoals de HR ketel. Blind varen op een installateur en leverancier is erg riskant daar hebben we op dit forum voorbeelden van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
Tomexergie schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:09:
[...]

Na een goedgeisoleerd huis is een WP de grootste bespaarder die bovendien ook nog aardgas vervangt door (mogelijk) duurzame elektriciteit. Groningen zakt minder weg.
Er is genoeg bewijs geleverd dat de L/W WP behoorlijk wat bespaart (Zie onze maandelijkse tabel met opbrengst van 13 WP's)
Het probleem zit in de kwetsbaarheid op gebied van installatie, het tailor made ontwerp van een systeem voor een specifieke woning en de regeltechniek . Je moet een beetje technisch zijn om dit te managen. Het is geen plug and play apparaat zoals de HR ketel. Blind varen op een installateur en leverancier is erg riskant daar hebben we op dit forum voorbeelden van gezien.
Daarom zijn de hybrides in deze phase van transitie-tijd zeer belangrijk. Volledig elektrisch gaan geeft idd wat grotere risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:30
Ik ben het wel met jou eens dat het allemaal minder rendabel is dan het lijkt en zeker als je alleen radiatoren hebt en het inregelen is ook wat lastiger dan met een gasketel en er komt best veel kijken bij de aanschaf, plaatsen etc.
Kijk ik naar mijn situatie dan heb ik op conform gewonnen, heb ik met deze buitentemperaturen een bijna continu aanvoer van warm cv water maar moet alert blijven dat de temp. niet teveel daalt omdat het ontzettend lang duurt voor er weer een graad bij komt.
Of ik een wp zou adviseren aan iedereen valt te betwijfelen.
Willie Wortel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:03:
Bij mij......
Minimum ..Gas inkoop 0,60 cent x 800m3 = 480euro
Maximum ..Gas inkoop 0,60 cent x 1600m3 = 960euro

Hoe kan ik dan een fictieve besparing hebben van 1000 euro?

De WP doet minimaal 20kw per dag......ik kook en douche nog steeds op gas......

EDIT: en een goed bewaard geheim hier....een groepenkast met master zekering van 35A is niet voldoende voor een WP en een standaard huishouden. !

Dus.....WP = nieuwe groepenkast 3x 25A = veel kosten.....!

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:13:
[...]

Daarom zijn de hybrides in deze phase van transitie-tijd zeer belangrijk. Volledig elektrisch gaan geeft idd wat grotere risico's.
Inderdaad zal je bijna altijd bij moeten stoken bij lage temperaturen. Als je huis 9 kW nodig heeft bij -10C en je installeert een L/W WP van 9kW dan heeft de leverancier het vermogen gebaseerd op 35/7 dus 7C buiten.
Bij -10 zakt het vermogen naar 50% en moet er dus bijgestookt worden (HR of elektisch 4,5kW!!!)
Om 100% L/W WP dekking te krijgen moet je een 18 kW Wp installaren.
Het vordeel van een bodem WP is dat deze bij lage buitentemperaturen ook 100% kan leveren. Deze systemen zijn 3 tot 4 keer duurder. Voor dat beetje bijstook warmte (minder dan 10% per jaar) kun je beter een elektrisch of gas hybride L/W WP installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

amarkest schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:59:
[...]

Tja, tvt. Die speelde geen rol bij de aanschaf van een HRketel, auto (2e auto?), caravan, inrichting tuin, huis, enz. kortom WP hoort er eigenlijk gewoon bij............................... 8)
Dat is al eerder aangehaald maar dat is een drogreden.

Auto, caravan, inrichting huis en tuin is voor plezier, ontspanning en je leven leuker te maken.
Extra investeren om (in alle opzichten) eenzelfde functionaliteit te krijgen is heel wat anders.
Dat is de vraag of je een benzine-auto of diesel-auto moet kopen, daar weeg je de hogere eenmalige en vaste kosten ook tegen lagere variabele kosten af.

[ Voor 28% gewijzigd door Maasluip op 20-01-2017 10:36 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Maasluip schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:36:
[...]

Dat is al eerder aangehaald maar dat is een drogreden.

Auto, caravan, inrichting huis en tuin is voor plezier, ontspanning en je leven leuker te maken.
Extra investeren om (in alle opzichten) eenzelfde functionaliteit te krijgen is heel wat anders.
Dat is de vraag of je een benzine-auto of diesel-auto moet kopen, daar weeg je de hogere eenmalige en vaste kosten ook tegen lagere variabele kosten af.
OK dus langzaamaan met z'n allen stikken door milieu vervuiling dan maar voor lief nemen................. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:28
Tomexergie schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:27:
[...]

Het vordeel van een bodem WP is dat deze bij lage buitentemperaturen ook 100% kan leveren. Deze systemen zijn 3 tot 4 keer duurder. Voor dat beetje bijstook warmte (minder dan 10% per jaar) kun je beter een elektrisch of gas hybride L/W WP installeren.
Die meerprijs is wel wat overdreven. Bij mij scheelde het eind 2014/begin 2015 in een nieuwbouwhuis circa 4500 euro, precies de prijs van de grondboring. De prijzen zijn nu verstoord geraakt door de subsidie stromen, maar wellicht krijg je op een bodem wp meer subsidie.

Voordelen van een bodemwp (kijkend vanuit nieuwbouw perspectief):
minder vermogensverlies op de momenten dat het er toe doet
minder geluidsoverlast
betere cop
minder ruimtebeslag (geen unit buiten nodig)
goedkope koeling

Nadelen:
hogere initiele kosten
wellicht lastigere onderhoud doordat er minder units van op de markt zijn
bron moet wel bewaakt worden qua efficiency en kan uitgeput raken (normaal 25 jaar garantie op de bron)

Voor de rest blijf het gelijk aan een gewone wp, je hebt een groot afgifte oppervlak nodig om te verwarmen (en koelen). Vooral geschikt voor trage verwarming. SWW kan je beter mi apart regelen van CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:22
Een beter milieu begint bij jezelf.

Dus niet een WP nemen en vervolgens 150 op de A1 rijden

:p

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Wat is iedereen opeens somber geworden over warmtepompen...
Dat was een tijdje terug anders.
Een gevalletje van Blue Monday?
Je kunt inderdaad allerlei keuzen maken:
  • grond of lucht
  • stand-alone of hybride
  • wel/geen gas houden
  • ...
Maar elk van die keuzen kan ook echt. Je kunt prima uit met een lucht-water warmtepomp, maar natuurlijk in de grond kan ook. Je kunt prima alleen op je warmtepomp vertrouwen, je moet dan natuurlijk wel de juiste capaciteit kiezen, maar natuurlijk hybride kan ook, je kunt prima zonder gas, maar natuurlijk met gas kan ook. Dit geeft een heel ruime keuzeruimte waar je jouw geprefereerde keuze kan maken, die van jouw specifieke voorkeuren en omstandigheden afhangt. Soms wordt dan de fout gemaakt om uit die ene ervaring te generaliseren naar een soort dwingende richtlijn voor iedereen. En daar gaat het vaak mis en komt absolutisme en overdrijving binnen sluipen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Tomexergie schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:09:
[...]

Ons huis is goed geïsoleerd, alleen de vorige eigenaars hebben bezuinigd op het afgiftesysteem en wij hebben helaas niet gekozen voor vloerverwarming.

Ik ben echter inmiddels zover dat met de LTV convectoren in combinatie met DBE's de Ta temperaturen om de tent op temperatuur te houden schommelt rond de 35-43 graden bij -2 / -3.
Als ik nog een radiator aanpas of vervang zal dat nog wat positiever uitpakken.

Stookgedrag is van dien aard dat we momenteel slechts een verbruik hebben van 2,50-2,75 kW/uur.
Dit komt uiteraard door selectief (constant) te verwarmen.

Als ik dit verbruik doortrek naar de rest van de woning en door reken naar -10 kom ik aardig in de buurt van het berekende transmissieverlies conform ISSO51 van 7,3 kW bij -10.

Ik twijfel alleen wat nu slim is. Het liefst heb ik een WP die de boel volledig dekt. Dit is uiteraard een wat duurdere oplossing dan een WP die het voor 75-80% dekt met de CV ketel als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Je zegt dat je het liefst alles dekt met een WP. Wat is je twijfel daarbij?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
In onze bestaande woning (jaren 90, radiatoren, uitgelegd op aanvoertemperaturen van >50 graden) zou ik er ook niet aan beginnen.

In een nieuwe woning ben je naar mijn idee niet bij de tijd als je daar nog een gasketel in zet :)

Al blijft het wel een heel gegoochel en goed opletten, ik zou het a-technische kameraden van mij niet aanraden om het zelf te doen, dan maar lekker een installateur met kennis van zaken laten doen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Grolsch schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:24:
In onze bestaande woning (jaren 90, radiatoren, uitgelegd op aanvoertemperaturen van >50 graden) zou ik er ook niet aan beginnen.

In een nieuwe woning ben je naar mijn idee niet bij de tijd als je daar nog een gasketel in zet :)

Al blijft het wel een heel gegoochel en goed opletten, ik zou het a-technische kameraden van mij niet aanraden om het zelf te doen, dan maar lekker een installateur met kennis van zaken laten doen.
Ik ben er in mn jaren 70 (1975) -tussenwoning wel aanbegonnen. (ELGA vanaf 26-1-2016)
-isolatie (gesubsidieerd) aangepast
-slechts 2 LTV(jaga/dbe radiatoren)
-alles goed waterzijdig afgeregeld.

ik stook normaal gesproken niet hoger dan 20,5 en lager dan 18,5

en dat gaat tot nog toe uitstekend, met af en toe een heel klein zetje van de HR.

dus met wat aanpassingen moet dat in een jaren 90 woning ook te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Om de ochtend een boost te geven, ik ben heel tevreden en uitermate blij met mijn Ecodan.
Maar ja, ik had dan ook stadsverwarming.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

EDIT: en een goed bewaard geheim hier....een groepenkast met master zekering van 35A is niet voldoende voor een WP en een standaard huishouden. !

Dus.....WP = nieuwe groepenkast 3x 25A = veel kosten.....!
Ahum.... Draait hier op 25A zelfs met het hele huishouden, zelfs extra 2 boilers van 2k Watt en een 7kW warmtepomp :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:37:
[...]

Ahum.... Draait hier op 25A zelfs met het hele huishouden, zelfs extra 2 boilers van 2k Watt en een 7kW warmtepomp :)
Als je elektrisch kookt, een vaatwasser en/of droger hebt moet je heel erg oppassen met wat je tegelijk gebruikt Voordeel van 25A is dat dat meestal D-types zijn (ouderwetse 'stoppen': nadeel is dat er een monteur moet langskomen om dat te herstellen). Mocht het nog eens echt koud worden heb je denk ik wel een probleem: dan trekt alleen je WP waarschijnlijk constant 5kW en hou je dus net voldoende over voor een lampje of wat (25A=5,7kW). Stofzuigen kun je dan vergeten zonder dat je stop heel warm wordt ;-) Die boilers mogen ook niet tegelijk inschakelen (zonder de boel constant te overbelasten). Het risico is klein, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een langdurig overbelaste groepenkast vlam vat zonder dat de hoofdzekering eruit slaat.

[ Voor 13% gewijzigd door joostmaas op 20-01-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Jan Treur schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:23:
Je zegt dat je het liefst alles dekt met een WP. Wat is je twijfel daarbij?
Ik twijfel op zich niet over de WP. De unit die ik momenteel op het oog heb doet 7 kW bij -10 @Ta 50°C.
Dat zou voldoende moeten zijn qua verwarmingsbehoefte (COP is op dat moment natuurlijk slecht, maar dat is niet de issue voor die korte periode dat zulke temperaturen voorkomen).

De twijfel die ik meer heb is wat ik kan verwachten van de toegenomen flow door het systeem in combinatie met een hoofdleiding van 22 mm en vertakkingen naar 15 mm. Dit is niet aan te passen. Krijg ik een storend hoorbare ruis in de leidingen nabij de aftakkingen/radiatoren of niet? De leidingen liggen onder de dekvloer.

Hoe gedraagt het systeem zich bij ontdooiing? Een thermische buffer is niet voorhanden in de zin van een mooie betonnen vloer. Dus hoe merkbaar is het qua temperatuurdaling als de WP warmte onttrekt uit het systeem om te ontdooien? Vang ik dit op met plaatsing van een buffervat van zeg 100 liter?

En wat te doen bij -18? de WAF en kind wil ik natuurlijk niet in de kou laten staan.

Verder zit ik een beetje met de plaatsing van de unit. Deze kan eigenlijk alleen op een dakkapel op zolder. Is gelukkig wel de kortste route naar de toe en afvoer leidingen van het CV systeem.
Maar hoe goed hoor je de buitenunit in de zolderkamer? Die kamer wordt vooralsnog alleen gebruikt als hobby/studeer/computer hok. Maar als je een constante trilling of gebrom hoort is de lol er ook gauw vanaf.

Ik denk dat ik nu bij nummer 57 van de 80 zit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 18:21
Beste besparing is ons gedrag aanpassen. Onlangs is er nog een rapport gepubliceerd dat de CO reductie in Nederland erg tegenvalt ondanks alle milieu subsidies (PV en WP's). Waarom? Mensen hebben de neiging om hun comfort te verhogen als de maandlasten naar beneden gaan. M.a.w. we gaan hogere temperaturen handhaven en meer stroom verbruiken. Het is immers toch gratis en goed voor het milieu want het is elektrisch en geen fossiele brandstof. Beter is investeren in isoleren en nachtverlaging en 19 graden stoken toepassen. Als we naar de totale footprint van grondstofdelving tot gebruik kijken valt het allemaal vies tegen.
Een collega van me rijdt een Tesla. Moet je eens zien hoe snel hij optrekt... Maar hij is goed voor het milieu want hij rijdt elektrisch. Waarom hij dan geen Nissan Leaf rijdt? Dat is niet zo leuk en comfortabel.
Overigens ben ik niet bang dat ons gas en olie zo snel op raakt in Nederland. Er liggen nog zoveel gas en olievelden welke nu gewoon afgesloten zijn omdat het goedkoper is om Groningen leeg te trekken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Rhaelak schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:48:
Hoe gedraagt het systeem zich bij ontdooiing? Een thermische buffer is niet voorhanden in de zin van een mooie betonnen vloer. Dus hoe merkbaar is het qua temperatuurdaling als de WP warmte onttrekt uit het systeem om te ontdooien? Vang ik dit op met plaatsing van een buffervat van zeg 100 liter?
Als ik de ervaringen hier zo lees duurt een defrost zo'n 2-5 minuten. Met die 100l zou je dan waarschijnlijk niet of nauwelijks warmte uit het huis trekken (4min 25l/min =100l). Iets afname van temp. in huis tijdens defrost is misschien ook niet zo'n probleem. Het is ook afhankelijk of je wel/geen elektrisch element in je WP hebt die tijdens een defrost helpt (en van de gewenste flow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Pietje555 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:50:
Beste besparing is ons gedrag aanpassen. Onlangs is er nog een rapport gepubliceerd dat de CO reductie in Nederland erg tegenvalt ondanks alle milieu subsidies (PV en WP's). Waarom? Mensen hebben de neiging om hun comfort te verhogen als de maandlasten naar beneden gaan. M.a.w. we gaan hogere temperaturen handhaven en meer stroom verbruiken. Het is immers toch gratis en goed voor het milieu want het is elektrisch en geen fossiele brandstof. Beter is investeren in isoleren en nachtverlaging en 19 graden stoken toepassen. Als we naar de totale footprint van grondstofdelving tot gebruik kijken valt het allemaal vies tegen.
Een collega van me rijdt een Tesla. Moet je eens zien hoe snel hij optrekt... Maar hij is goed voor het milieu want hij rijdt elektrisch. Waarom hij dan geen Nissan Leaf rijdt? Dat is niet zo leuk en comfortabel.
Overigens ben ik niet bang dat ons gas en olie zo snel op raakt in Nederland. Er liggen nog zoveel gas en olievelden welke nu gewoon afgesloten zijn omdat het goedkoper is om Groningen leeg te trekken.
Helemaal met je eens, maar al dat gas opgebruiken heeft wel een klimaat'nadeeltje'... (maar zolang er niet voldoende groene energie is maakt dat op zich niet uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg niet dat het ideaal is maar Pascal draait ook op 35 of 40A, geen enkel probleem tot nu toe en ook daar is de hele boel elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:02:
[...]

Ik zeg niet dat het ideaal is maar Pascal draait ook op 35 of 40A, geen enkel probleem tot nu toe en ook daar is de hele boel elektrisch.
Dat is dan erg krap, maar sterk afhankelijk van hoeveel grote verbruikers je hebt en of die ooit tegelijk aanstaan. Mijn eigen rekensom met straks 2x5kW WP's en 3x25A is dat ik het dan net redt (of eigenlijk niet, maar ik heb gelukkig c-automaten als hoofdzekering: bij overbelasting snelle afschakeling) En dat is zonder boiler elementen of naverwarming (en ik heb ook geen sauna etc.). Wel: inductiekoken, wasmachine, droger, vaatwasmachine, quooker, 2 ovens. Zelfs met 3x25A zal ik bij zeer lage temperaturen waarbij beide interne heaters van 3kW worden gebruikt echt moeten opletten wat ik wel of niet tegelijk aan kan zetten. Dus niet stofzuigen tijdens de elfstedentocht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-09 12:02
Rol-Co schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:37:
[...]

Je weet dat je gratis overkan naar 1 x 35A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:19:
[...]

Bij mij koste dat >1000 plus nieuwe meterkast (3x25 was even duur, dus keuze niet moeilijk...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
joostmaas schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:21:
[...]

Bij mij koste dat >1000 plus nieuwe meterkast (3x25 was even duur, dus keuze niet moeilijk...).
https://www.liander.nl/co...n/tarieven2017/?ref=13405

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

joostmaas schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:44:
[...]

Als je elektrisch kookt, een vaatwasser en/of droger hebt moet je heel erg oppassen met wat je tegelijk gebruikt Voordeel van 25A is dat dat meestal D-types zijn (ouderwetse 'stoppen': nadeel is dat er een monteur moet langskomen om dat te herstellen). Mocht het nog eens echt koud worden heb je denk ik wel een probleem: dan trekt alleen je WP waarschijnlijk constant 5kW en hou je dus net voldoende over voor een lampje of wat (25A=5,7kW). Stofzuigen kun je dan vergeten zonder dat je stop heel warm wordt ;-) Die boilers mogen ook niet tegelijk inschakelen (zonder de boel constant te overbelasten). Het risico is klein, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een langdurig overbelaste groepenkast vlam vat zonder dat de hoofdzekering eruit slaat.
Het is een D type inderdaad, maar ik heb nog nooit wat gehad al moet ik er wel bij vertellen dat we een wattcher in huis hebben waar we op kunnen kijken wat het verbruik is op dat moment. Ik heb wel pieken van 7 tot bijna 8 kW gezien.
Overbelasten van de meterkast kan niet echt, alles intern is 6mm2 en de kabel naar de meter ook.

Echt koud? -7 niet genoeg? En dan loopt de wp zelfs nog op zijn laagste pitje 48% (850 W incl heaters) hoogste gezien nu is 1800W op 125%.

Ja ik heb ook een droger 900W, wasmachine 1900W, hoge druk strijkijzer 1600W magnetron 1600W, vaatwasser 2000W, airfryer 2000W, oven 2300-3200W, kokend water kraan 2000W, boiler 1950W, en alle andere standaard spullen.

Mijn hoofdzekering is 35A met er na een meter en dan de 25A, beide zijn er nog nooit uit gegaan.
Ramon_1984 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:19:
[...]

Als de meter gewisseld moet worden ga ik over naar 3x25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
joostmaas schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:56:
[...]

Helemaal met je eens, maar al dat gas opgebruiken heeft wel een klimaat'nadeeltje'... (maar zolang er niet voldoende groene energie is maakt dat op zich niet uit).
Het gasverbruik door particulieren zet geen zoden aan de dijk. De industrie en kantoren zijn de grote verbruikers. Aantal jaar geleden een installatie inbedrijfgesteld welke 100.000 m3/uur verbruikte. Gasleiding rechtstreeks vanuit de Noordzee. Waar hebben we het dan nog over met onze HR keteltjes?
We moeten gewoon met zijn allen accepteren dat we moeten minderen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Was niet Liander, maar ook daar in de kleine lettertjes:
** Op het moment van aanvraag is het nog niet bekend of de verzwaring uitsluitend d.m.v. een aanpassing aan de beveiliging (zekering) gerealiseerd kan worden. Voor alleen een aanpassing aan de beveiliging hanteren wij het lage tarief.
(bij mij zat de hoofdzekering bij de buren en moest dus een helemaal nieuwe hoofdkabel getrokken worden, dat doen ze echt niet gratis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
Noord27 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:24:
Zojuist de kap er even af gehad van de splinternieuwe ELGA. Redelijk vers inderdaad: productiedatum 22 december 2016. Dipswitch B8 stond ingesteld op ON.

Helaas heeft de monteur vandaag de volledige installatie niet af gekregen. De buitenunit moet nog aangesloten worden. En de nieuwe thermostaat moet nog een plekje krijgen. Verder staat alles wel op zijn plaats. Morgen kon hij het klusje niet afmaken en er zal een 2e afspraak moeten komen. Helaas, het is niet anders.

Voordeel is wel dat ik nu meteen een doorvoer heb naar het dak en meterkast. Om daar de beoogde toekomstige PV aanschaf voor te gebruiken.
Over een week (27e) komt men de installatie afronden van de ELGA. Nog even geduld dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:41:
[...]
Ik heb wel pieken van 7 tot bijna 8 kW gezien.
Overbelasten van de meterkast kan niet echt, alles intern is 6mm2 en de kabel naar de meter ook.
[...]
Echt koud? -7 niet genoeg?
[...]
Mijn hoofdzekering is 35A met er na een meter en dan de 25A, beide zijn er nog nooit uit gegaan.
OK, deels misverstand: het ging over de hoofdzekering. Als die 25A zou zijn zou je echt een probleem hebben, met 35A is het (eventueel, misschien) net te doen.

Maar 'Overbelasten van de meterkast kan niet echt' is helaas echt niet waar. Dat heeft niet zozeer met de bekabeling te maken (die is bij jou op orde), maar met hitteontwikkeling in de meterkast of de hoofdzekering zelf. Ga eens voelen aan de verschillende elementen in een meterkast als je een stevig langdurig verbruik hebt: dat wordt echt warm! Ik schrok daar zelf van. En als je dus constant zeg een kleine 30A zou trekken (even uitgaande van een 25A hoofdzekering) is er een goede kans dat de hoofdzekering niet doorslaat, maar de boel wél zo warm wordt dat er brand zou kunnen ontstaan. Kleine kans, maar toch... Dat was das n.a.v. 25A hoofdzekering. Bij 35A is jouw hele verhaal anders, al zit je alles bij elkaar toch nog ver over de normen van de NEN (maar dat is geen wet). Ik zit er zelf ietsjes boven.

Edit:
oh ja, -7 is niet echt koud (al vind ik persoonlijk 0 graden al erg koud...). Periodes van ver onder de -10 komen in NL ook nu nog regelmatig voor (wel afhankelijk van waar je woont).

[ Voor 6% gewijzigd door joostmaas op 20-01-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
joostmaas schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:44:
[...]

Was niet Liander, maar ook daar in de kleine lettertjes:
** Op het moment van aanvraag is het nog niet bekend of de verzwaring uitsluitend d.m.v. een aanpassing aan de beveiliging (zekering) gerealiseerd kan worden. Voor alleen een aanpassing aan de beveiliging hanteren wij het lage tarief.
(bij mij zat de hoofdzekering bij de buren en moest dus een helemaal nieuwe hoofdkabel getrokken worden, dat doen ze echt niet gratis...
Aha, nieuwe kabel is inderdaad niet gratis.
Wel apart dat in de oude situatie de hoofdzekering bij de buren zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Rhaelak schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:20:
[...]

Ons huis is goed geïsoleerd, alleen de vorige eigenaars hebben bezuinigd op het afgiftesysteem en wij hebben helaas niet gekozen voor vloerverwarming.

Ik ben echter inmiddels zover dat met de LTV convectoren in combinatie met DBE's de Ta temperaturen om de tent op temperatuur te houden schommelt rond de 35-43 graden bij -2 / -3.
Als ik nog een radiator aanpas of vervang zal dat nog wat positiever uitpakken.

Stookgedrag is van dien aard dat we momenteel slechts een verbruik hebben van 2,50-2,75 kW/uur.
Dit komt uiteraard door selectief (constant) te verwarmen.

Als ik dit verbruik doortrek naar de rest van de woning en door reken naar -10 kom ik aardig in de buurt van het berekende transmissieverlies conform ISSO51 van 7,3 kW bij -10.

Ik twijfel alleen wat nu slim is. Het liefst heb ik een WP die de boel volledig dekt. Dit is uiteraard een wat duurdere oplossing dan een WP die het voor 75-80% dekt met de CV ketel als backup.
Bij -2/-3 en Ta 35-43 kun je uitstekend een L/W WP toepassen. Het is ongeveer mijn situatie. Elga behaalt een SCOP>4 en dekt c.a 85%. Mijn huis doet 9kW bij -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:56:
[...]

Aha, nieuwe kabel is inderdaad niet gratis.
Wel apart dat in de oude situatie de hoofdzekering bij de buren zat
Jaren 30 woning, toen vrij standaard: per twee woningen één kabel met hoofdzekeringen in één van de twee huizen, maar schijnt ook later nog heel gebruikelijk te zijn geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door joostmaas op 20-01-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Wow! Fotootje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

joostmaas schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:55:
[...]

OK, deels misverstand: het ging over de hoofdzekering. Als die 25A zou zijn zou je echt een probleem hebben, met 35A is het (eventueel, misschien) net te doen.

Maar 'Overbelasten van de meterkast kan niet echt' is helaas echt niet waar. Dat heeft niet zozeer met de bekabeling te maken (die is bij jou op orde), maar met hitteontwikkeling in de meterkast of de hoofdzekering zelf. Ga eens voelen aan de verschillende elementen in een meterkast als je een stevig langdurig verbruik hebt: dat wordt echt warm! Ik schrok daar zelf van. En als je dus constant zeg een kleine 30A zou trekken (even uitgaande van een 25A hoofdzekering) is er een goede kans dat de hoofdzekering niet doorslaat, maar de boel wél zo warm wordt dat er brand zou kunnen ontstaan. Kleine kans, maar toch... Dat was das n.a.v. 25A hoofdzekering. Bij 35A is jouw hele verhaal anders, al zit je alles bij elkaar toch nog ver over de normen van de NEN (maar dat is geen wet). Ik zit er zelf ietsjes boven.

Edit:
oh ja, -7 is niet echt koud (al vind ik persoonlijk 0 graden al erg koud...). Periodes van ver onder de -10 komen in NL ook nu nog regelmatig voor (wel afhankelijk van waar je woont).
Die 25 is ook hoofdzekering, het is namelijk: kabel van de straat, hoofdzekering 35, meterkast met meter, zekering 25 en schakelaar, kabel naar het huis, zekeringenkast met hoofdschakelaar en 4 groepen.
Maar overdag draait er ook pv wat weer gedeelten op vangt in de winter en in het voorjaar ook 5500+ W levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
amarkest schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:32:
[...]

Ik ben er in mn jaren 70 (1975) -tussenwoning wel aanbegonnen. (ELGA vanaf 26-1-2016)
-isolatie (gesubsidieerd) aangepast
-slechts 2 LTV(jaga/dbe radiatoren)
-alles goed waterzijdig afgeregeld.

ik stook normaal gesproken niet hoger dan 20,5 en lager dan 18,5

en dat gaat tot nog toe uitstekend, met af en toe een heel klein zetje van de HR.

dus met wat aanpassingen moet dat in een jaren 90 woning ook te doen zijn.
Je geeft zelf al aan dat ondanks al je kennis en hobbymatige interesse je het niet zonder HR ketel afkunt :)

Financiëel gezien ga je er pas echt wat aan hebben als je compleet gasloos gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb ooit gewerkt op een nh3 fabriek die per uur 70.000 nm3h aardgas verbruikt, daarnaast stond een fabriek die 62.000m3/h en nog een van 48.000 m3h, dat ga ik mijn leven lang niet gebruiken wat daar per uur wordt verbruikt !

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Van die fabrieken hebben we er maar een paar. Huishoudens hebben we miljoenen...
Alle beetjes helpen (een beetje).

Maar inderdaad, mijn klanten (glastuinbouw) jagen me ook naar buiten als ik zeg dat gas te goedkoop is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Helaas, wordt in de chemische industrie niet gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:05:
[...]

Die 25 is ook hoofdzekering, het is namelijk: kabel van de straat, hoofdzekering 35, meterkast met meter, zekering 25 en schakelaar, kabel naar het huis, zekeringenkast met hoofdschakelaar en 4 groepen.
Maar overdag draait er ook pv wat weer gedeelten op vangt in de winter en in het voorjaar ook 5500+ W levert.
OK, nu duidelijk. Moeilijk hier op afstand wat van te zeggen. PV helpt qua temperatuur-belasting van je totale meterkast niet, integendeel (die stroom gaat er immers ook nog door; de warmte binnen een meterkast wordt met name veroorzaakt door de interne weerstand van installatieautomaten en aardlekautomaten -zeker 6W verlies per stuk bij volle belasting; bij overbelasting meer- en dat telt in een kleine ruimte toch behoorlijk aan, maar vooral langdurig overbelaste D-stoppen kunnen een probleem vormen; ga voor de grap eens voelen; handwarm is geen probleem). Voor je hoofdzekering helpt PV natuurlijk wel. Met je gemeten pieken viel het allemaal wel mee. Dus in jouw geval waarschijnlijk geen probleem. En je gaf al aan naar 3x25A te gaan. Dan zit het wel snor (NEN rekentechnisch waarschijnlijk nog steeds niet helemaal, hetgeen wellicht iets over die normen in de moderne tijd zegt: veel grote verbruikers, maar zelden langdurig tegelijk aan, behalve dan WP's!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Nog een heel praktisch leidingvraagje. Nu gaan vanuit mijn meterkast met een verdeler alle groepen voor de bovenverdiepingen, deze lopen door de (dek)vloer van de eerste verdieping. Ik ga echter voeden vanuit de tweede verdieping nu met de WP. De tweede verdieping kan ik rechtstreeks met een eigen verdeler doen, maar de eerste verdieping wil ik vanuit de bestaande situatie voeden. Ik wil nu niet teveel hakken en breken.

Er liggen mantelbuizen met PE-RT 14mm buis naar de radiatoren. Ik heb een paar opties bedacht:
1. Radiatoren tweede verdieping eigen verdeler. Hierdoor 3 aanvoer en retourslangen richting meterkast "over". Kan ik hier een iets grotere diameter PE-RT (meest soepele slang) doorheen trekken met het eruit trekken van de bestaande 14mm? Of is dat überhaupt te stug? Misschien beter een aparte leiding leggen, middels hakken/frezen en weer dicht storten? Dit is wel de kortste weg door het huis, een meter of acht.
2. Eerst helemaal naar beneden, door kruipruimte en dan in meterkast op de rest aansluiten. Buis goed isoleren, vooral onder de kruipruimte. Lengte 14 à 15m. Dan geen verdeler boven nodig en alles op bestaande situatie aansluiten. Voordeel weinig tot geen hakken/breken.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Jan Treur schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:18:
Wat is iedereen opeens somber geworden over warmtepompen...
Jan, niet somber maar kritisch. Er zijn nog maar weinig installateurs die goed met WP's overweg kunnen. Het vereist warmte- en regeltechnische kennis van behoorlijk niveau die vaak onvoldoende aanwezig is. De WP's zelf zijn nog niet "smart" genoeg om alle omstandigheden aan te kunnen.
Als ik eerlijk ben, dan vind ik dan mijn Elga veel tekortkomingen heeft die gemakkelijk met de huidige stand der techniek aangebracht kunnen worden. Ik heb voor Elga gekozen vanwege de service, dat doen ze goed, maar het is toch wel uit de tijd dat je voor een software up-date een monteur moet laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:02
corsat schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:08:
Ik heb ooit gewerkt op een nh3 fabriek die per uur 70.000 nm3h aardgas verbruikt, daarnaast stond een fabriek die 62.000m3/h en nog een van 48.000 m3h, dat ga ik mijn leven lang niet gebruiken wat daar per uur wordt verbruikt !
NH3 = ammoniak,
het aardgas c.q de waterstof uit het aardgas werd toch waarschijnlijk
in het chemische proces gebruikt en maar een kleiner gedeelte verstookt, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

joostmaas schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:20:
[...]

OK, nu duidelijk. Moeilijk hier op afstand wat van te zeggen. PV helpt qua temperatuur-belasting van je totale meterkast niet, integendeel (die stroom gaat er immers ook nog door; de warmte binnen een meterkast wordt met name veroorzaakt door de interne weerstand van installatieautomaten en aardlekautomaten -zeker 6W verlies per stuk bij volle belasting; bij overbelasting meer- en dat telt in een kleine ruimte toch behoorlijk aan, maar vooral langdurig overbelaste D-stoppen kunnen een probleem vormen; ga voor de grap eens voelen; handwarm is geen probleem). Voor je hoofdzekering helpt PV natuurlijk wel. Met je gemeten pieken viel het allemaal wel mee. Dus in jouw geval waarschijnlijk geen probleem. En je gaf al aan naar 3x25A te gaan. Dan zit het wel snor (NEN rekentechnisch waarschijnlijk nog steeds niet helemaal, hetgeen wellicht iets over die normen in de moderne tijd zegt: veel grote verbruikers, maar zelden langdurig tegelijk aan, behalve dan WP's!).
Ik leg regelmatig mijn vinger op de automaten of ze eventueel warm worden, maar tot nu toe niets spannends gevonden, die van de pv zuid is wel de warmste van all.
Pv zit ook op 2 groepen
De meeste hitte problemen ontstaan bij slecht contact, verkeerd aanstrippen van kabels (met een mes) of los zittende D zekering houders of pasmoeren.
Ik weet dat ik op het randje zit dus houd het in de gaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Proton_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:16:
Van die fabrieken hebben we er maar een paar. Huishoudens hebben we miljoenen...
Alle beetjes helpen (een beetje).

Maar inderdaad, mijn klanten (glastuinbouw) jagen me ook naar buiten als ik zeg dat gas te goedkoop is.
Ik denk dat je dat zwaar onderschat. Slechts 40 % van het gas wordt verbruikt door woningen. Ga je over op een WP, dan zal dit ook meer verbruik geven in onze gascentrales. Probleem is dat veel industrie geen gas gebruikt maar olie of kolen. Het gasverbruik door woningen is dus maar een klein percentage van ons totale energieverbruik.
Maar je hebt gelijk dat alle beetjes tellen, maar je moet niet het beeld hebben dat je met een WP de wereld red.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:16
dunklefaser schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:27:
[...]

NH3 = ammoniak,
in het chemische proces gebruikt en maar een kleiner gedeelte verstookt, of niet?
Kunstmest / Haber Bosch

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Rol-Co schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:29:
[...]

Ik leg regelmatig mijn vinger op de automaten of ze eventueel warm worden, maar tot nu toe niets spannends gevonden, die van de pv zuid is wel de warmste van all.
Pv zit ook op 2 groepen
De meeste hitte problemen ontstaan bij slecht contact, verkeerd aanstrippen van kabels (met een mes) of los zittende D zekering houders of pasmoeren.
Ik weet dat ik op het randje zit dus houd het in de gaten. :)
Ik gebruik een digitale temperatuur meter (IR) van de Conrad. Kost weinig. Op je componenten richten en je kan aflezen hoe warm ze zijn. Ik gebruik hem ook om mijn leidingen te meten en de vloervelden van mijn vloerverwarming. Blijft er een veld achter in temperatuur dan geef ik die wat meer water.
Is makkelijker en sneller dan aflezen van thermometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Waarschijnlijk is het al eerder in dit topic benoemd maar welke KWH meter zouden jullie mij aanraden om mijn toekomstige WP te monitoren :?

Wel graag eentje die evt. te koppelen is met een RPI of iets dergelijks.

Qua voeding moet hier aan voldaan worden, hier zal mijn installateur iets voor bedenken:

Buitenapparaat voeding -3N~ (3 fasen, 4 draden), 50 Hz, 400 V
Ingangsvermogen buitenapparaat Hoofdschakelaar (stroomverbreker) - 16 A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Pietje555 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:32:
[...]

Ik denk dat je dat zwaar onderschat. Slechts 40 % van het gas wordt verbruikt door woningen. Ga je over op een WP, dan zal dit ook meer verbruik geven in onze gascentrales. Probleem is dat veel industrie geen gas gebruikt maar olie of kolen. Het gasverbruik door woningen is dus maar een klein percentage van ons totale energieverbruik.
Maar je hebt gelijk dat alle beetjes tellen, maar je moet niet het beeld hebben dat je met een WP de wereld red.
Het lijkt me dat je het verschil tussen laag- en hoogcalorisch gas begrijpt :)
Zeker in relatie met Groningen is dat relevant.
Overigens, 40% is te veel om te laten liggen en zélfs als een gascentrale de benodigde WP-energie opwekt is dat de moeite waard. En dat is een grote 'als'.

Als wij techneuten nou gewoon de dingen doen die we zelf kunnen doen en de mensen hoger in de boom goed informeren, moet het met de huidige stand van de techniek goed komen. Met de komende stand van de techniek zeker, maar daar hoeven we niet op te wachten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:02
Natuurlijk - aardgas/methaan vervangt cokes als "bron" voor H2 (stoomreforming).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:17:
[...]

Dat is dan erg krap, maar sterk afhankelijk van hoeveel grote verbruikers je hebt en of die ooit tegelijk aanstaan. Mijn eigen rekensom met straks 2x5kW WP's en 3x25A is dat ik het dan net redt (of eigenlijk niet, maar ik heb gelukkig c-automaten als hoofdzekering: bij overbelasting snelle afschakeling) En dat is zonder boiler elementen of naverwarming (en ik heb ook geen sauna etc.). Wel: inductiekoken, wasmachine, droger, vaatwasmachine, quooker, 2 ovens. Zelfs met 3x25A zal ik bij zeer lage temperaturen waarbij beide interne heaters van 3kW worden gebruikt echt moeten opletten wat ik wel of niet tegelijk aan kan zetten. Dus niet stofzuigen tijdens de elfstedentocht ;-)
Ik heb laatst meer dan 12kw door de installatie gejaagd (3x25A) en die zal vast niet briljant gespreid zijn over de fases. Was geen enkel probleem, daarbij zijn het vaak niet langdurige belastingen (warmtepomp daargelaten) en kun je een automaat gedurende niet al te lange tijd best fors overbelasten.

D"r moet wel wat gebeuren voordat de fase-automaat klapt. Ook met 35A kun je prima een tijdje overbelasten, een vaatwasser of wasmachine heeft een heel ander verbruiksprofiel dan de warmtepomp die continue stroom staat te trekken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Grolsch schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:06:
[...]

Je geeft zelf al aan dat ondanks al je kennis en hobbymatige interesse je het niet zonder HR ketel afkunt :)

Financiëel gezien ga je er pas echt wat aan hebben als je compleet gasloos gaat.
Ik wil gewoon het risico niet nemen, bovendien is de HRketel (met SWWboiler) zuinig en gaat nog wel een poosje mee.
Als er over een paar jaar aanvullende WP systemen zijn kijken we verder. For the time being bespaar ik iig zonder risico's >90% op mn gasgebruik. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Welke ontwikkelingen verwacht je dan nog meer als wat er nu reeds op de markt is? Laatste jaren zijn er juist legio fabrikanten met lucht-water systemen inclusief SWW water op de markt gekomen. Van onbekende tot zeer gerenommeerde merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het is ook niet zo dat L/W Warmtepompen een nieuwe ontwikkeling is, het bestaat al 10-tallen jaren, het is alleen de laatste tijd populair in NL, maar het systeem bestaat al heel erg lang, dus ik verwacht geen "innovatieve" vernieuwingen waardoor het rendement ineens met 100% verbetert wordt, of de aanvoertemperaturen verdubbeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:14
Proton_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:46:
[...]

Het lijkt me dat je het verschil tussen laag- en hoogcalorisch gas begrijpt :)
Zeker in relatie met Groningen is dat relevant.
Overigens, 40% is te veel om te laten liggen en zélfs als een gascentrale de benodigde WP-energie opwekt is dat de moeite waard. En dat is een grote 'als'.

Als wij techneuten nou gewoon de dingen doen die we zelf kunnen doen en de mensen hoger in de boom goed informeren, moet het met de huidige stand van de techniek goed komen. Met de komende stand van de techniek zeker, maar daar hoeven we niet op te wachten.
Vrijwel alle grote energiecentrales zitten volledig op hoogcalorisch gas

Als de equivalent van die kuubjes laagcalorisch gas die vroeger in mijn CV-ketel verbrandde in een STEG centrale gingen met een rendement van ~60%
Dan levert dat ~ 5,8kWh op, 10% transport verlies eraf en ik heb nog steeds meer dan >15,6 kWh warmte bij COP >3 uit equivalent kuubje laagcalorisch gas die in mijn CV-gas ketel flink <9,7kWh/m3 leverde, gaat het wel aardug richting halvering van CO2 uitstoot, was er niet de merit order en we opgescheept zitten met flink deel steenkolen op bedje buitenlandse houtsnippers elektriciteit

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Grolsch schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:43:
Waarschijnlijk is het al eerder in dit topic benoemd maar welke KWH meter zouden jullie mij aanraden om mijn toekomstige WP te monitoren :?

Qua voeding moet hier aan voldaan worden, hier zal mijn installateur iets voor bedenken:

ik gebruik online https://app.energomonitor.cz/dashboard

dmv: https://energeniaal.nl/shop/energiemonitoring/powersense/

daar kun je binnen/buiten temp, individuele aparaten en ook groepen mee monitoren,

top op de minuut nauwkeurig.

je kunt op die website ook een demo monitoring doen.

1e jaar gratis, daarna 25,-- p jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietje555 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:38:
[...]

Ik gebruik een digitale temperatuur meter (IR) van de Conrad. Kost weinig. Op je componenten richten en je kan aflezen hoe warm ze zijn. Ik gebruik hem ook om mijn leidingen te meten en de vloervelden van mijn vloerverwarming. Blijft er een veld achter in temperatuur dan geef ik die wat meer water.
Is makkelijker en sneller dan aflezen van thermometers.
Ja zo'n ding heb ik ook maar vind ze onbetrouwbaar op vloeren, leidingen enz, het gaat redelijk als je een stuk zwart spuit en daar op meet.
Maar ook daarmee nooit iets geks gemeten in de meterkast, je moet eigenlijk ook kijken met een warmtebeeld camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Noord27 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:32:
Welke ontwikkelingen verwacht je dan nog meer als wat er nu reeds op de markt is? Laatste jaren zijn er juist legio fabrikanten met lucht-water systemen inclusief SWW water op de markt gekomen. Van onbekende tot zeer gerenommeerde merken.
Ik denk dat de ontwikkeling al veel verder is. De grote jongens hebben al lang innovaties op de plank liggen welke nu stof liggen te happen. Ze willen alleen oude techniek zo lang mogelijk uitmelken tot concurrentie hun dwingt. Ze kunnen alleen blijven verdienen als ze innovaties gedoseerd op de markt brengen. Ik zie de Elga als een Trabantje. Over 3 jaar zijn er zoveel nieuwigheden dat je hem wilt vervangen. We leven in een consumptie maatschappij en vervangen als er iets nieuws is, dat zie je met alles (nieuwe TV, telefoon, interieur).
Vooral met de regeling kunnen nog grote stappen gemaakt worden. Zwave, Opentherm, Somfy zijn allemaal ecosystemen om je merkafhankelijk te maken. Een RBPi kan dit makkelijk softwarematig zoals apparaten en opnemers maar 0-10V of 0-20 mA zijn. Dure merkgebonden thermostaten heb je dan helemaal niet meer nodig. Je kiest gewoon de beste onderdelen en knoopt ze aan elkaar. Maar dat is niet wat de leveranciers willen dus zullen we voorlopig moeten pionieren zoals sommige hier op het forum doen.
Zie als voorbeeld de auto. Iedere keer doen ze ons geloven dat de opvolger beter is, maar het principe blijft het zelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:43:

Gewoon een kWh meter met pulse led kopen bij kilowatuurmeter.nl en er een youless op plakken met pvoutput firmware, simpel en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Domba schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:41:
[...]

Vrijwel alle grote energiecentrales zitten volledig op hoogcalorisch gas

Als de equivalent van die kuubjes laagcalorisch gas die vroeger in mijn CV-ketel verbrandde in een STEG centrale gingen met een rendement van ~60%
Dan levert dat ~ 5,8kWh op, 10% transport verlies eraf en ik heb nog steeds meer dan >15,6 kWh warmte bij COP >3 uit equivalent kuubje laagcalorisch gas die in mijn CV-gas ketel flink <9,7kWh/m3 leverde, gaat het wel aardug richting halvering van CO2 uitstoot, was er niet de merit order en we opgescheept zitten met flink deel steenkolen op bedje buitenlandse houtsnippers elektriciteit
Hoog calorisch heeft toch niet minder uitstoot als laagcalorisch? Per m3 wel, maar per kW niet. Energie is recht evenredig met CO2 uitstoot bij ideale verbranding. Hoog calorisch heeft minder % stikstof. Je krijgt meer energie door een gaspijp bij dezelfde flow. Verminderen van stikstof zorgt wel voor een lagere NOx uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:32:
bijv. betere thermodynamische panelen, zoals: http://www.tdenergy.nl/green-epack-series, maar dan wat meer doorontwikkeld.

of betaalbare geintegreerde oplossingen : pv-panelen en zonnecollectoren welke het WP-gas/water voorverwarmen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:14
Pietje555 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:53:
[...]
Hoog calorisch heeft toch niet minder uitstoot als laagcalorisch? Per m3 wel, maar per kW niet. Energie is recht evenredig met CO2 uitstoot bij ideale verbranding. Hoog calorisch heeft minder % stikstof. Je krijgt meer energie door een gaspijp bij dezelfde flow. Verminderen van stikstof zorgt wel voor een lagere NOx uitstoot.
Per energie inhoud niet, zoals je zelf al opmerkt, vandaar equivalent aan, omdat die STEG-centrales op een ander gasnet zitten.

Ik heb ook nog PV wat ergens ook nog een beetje helpt om mijn CO2 uitstoot wat te minderen.
Maar dat is veel complexer, zoals vandaag is bijna 50% van de paar kWh (5,2) PV opwek het net op verdwenen omdat vanwege de zon geen warmte behoefte was en WP's stilstonden op circulatiepomp na

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:13:
[...]
D"r moet wel wat gebeuren voordat de fase-automaat klapt.
Vanaf 1,13x (tot 1,45x) nominale waarde gedurende een uur om precies te zijn. Of dat veel of weinig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Domba schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:28:
[...]

Per energie inhoud niet, zoals je zelf al opmerkt, vandaar equivalent aan, omdat die STEG-centrales op een ander gasnet zitten.

Ik heb ook nog PV wat ergens ook nog een beetje helpt om mijn CO2 uitstoot wat te minderen.
Maar dat is veel complexer, zoals vandaag is bijna 50% van de paar kWh (5,2) PV opwek het net op verdwenen omdat vanwege de zon geen warmte behoefte was en WP's stilstonden op circulatiepomp na
Het voordeel van dit forum is dat je er wel over nagaat denken. Mijn conclusie is dat ik nog even wacht tot mijn 30kW HR ketel uit elkaar begint te vallen. Met een verbouwde boerderij uit 1914 heb ik best veel energie nodig.
Ik begin eerst maar eens met een ander milieu probleem; asbest saneren van de schuren. Grootste deel van de daken komt waarschijnlijk In-roof solar panelen op. http://www.scx-solar.eu/p...zonnepanelen-eljap-chaam/. Zo sla ik twee vliegen in één klap. Zal zo'n 8000-9000 Wp zijn. Daarna kijken we eens voor een geschikte WP, waarschijnlijk een hybride all-in-one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:35:
[...]

Vanaf 1,13x (tot 1,45x) nominale waarde gedurende een uur om precies te zijn. Of dat veel of weinig is?
Dat is heel behoorlijk. Kijk maar eens hoe je vaatwasser en wasmachine de energie opslurpt. Dit is met relatief korte piekbelastingen voor het opwarmen van het water en het drogen aan het eigen dan wel centrifugeren. Je moet echt behoorlijk veel pech hebben dat je piek op piek weet te stapelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:47:
[...]

Gewoon een kWh meter met pulse led kopen bij kilowatuurmeter.nl en er een youless op plakken met pvoutput firmware, simpel en snel.
Hohoho, je gaat me 4 stappen te snel, heb je misschien ook iets van een artikelnummer :? Wat is youless, wat is pvoutputfirmware :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Andere (véél goedkopere) optie is diezelfde DIN rail KWH meter pakken (iets meer dan een tientje op ebay.de), met een 10kOhm weerstandje aan een Nodemcu (3 euro) hangen met daarop espeasy (gratis open source).

Bijkomend voordeel is dat je er nog een bak aan sensoren aan kunt knopen, Data laten uitleveren via HTTP dan wel MQTT en je kunt alle kanten op :) Dit soort monitoringoplossinkjes vereisen wel wat handigheid, in beide gevallen :) Ben je uitgeknutseld, dan kun je zoiets hebben:

Grafana dashboard van mijzelf

In dit geval is het opgebouwd uit: sensor -> nodemcu met espeasy software -> mqtt (mosquitto, installatie = 1 minuut) -> telegraf (wat configwerk, geen rocket science) -> influxdb. Daarna zit de data in influxdb en laat Grafana nou out of the box influxdb ondersteunen. Tada :P

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:25:
[...]

Dat is heel behoorlijk. Kijk maar eens hoe je vaatwasser en wasmachine de energie opslurpt. Dit is met relatief korte piekbelastingen voor het opwarmen van het water en het drogen aan het eigen dan wel centrifugeren. Je moet echt behoorlijk veel pech hebben dat je piek op piek weet te stapelen :)
Klopt, maar probleem met WP's bij hele lage temperaturen is dat je maar vrij weinig speelruimte over hebt. Kookplaat langdurig veel stroom, ovens vaak idem, lege quooker 20minuten volop, etc. Oude stofzuiger kan er ook wat van. Er zijn op het forum nog niet veel (geen?) ervaringen, omdat het de laatste keer dat echt lage temperaturen zich voordeden 5 jaar geleden is en men toen meestal hooguit het over Elga's had en vrijwel altijd bivalent draaide. Mijn rekensom in extreme omstandigheden is dat ik het met 2x5kW WP en 3x25A ga redden, maar alleen als ik zorg dat er dan niet al teveel grote jongens tegelijk aan staan.

M'n opmerkingen zijn vooral bedoeld om mensen er even bij stil te laten staan, want daarin had Pietje helemaal gelijk: het wordt vaak over het hoofd gezien en als sluitpost behandeld en kan dan ineens een grote kostenpost vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:44:
Mijn rekensom in extreme omstandigheden is dat ik het met 2x5kW WP en 3x25A ga redden, maar alleen als ik zorg dat er dan niet al teveel grote jongens tegelijk aan staan.
Dit gaat echt slapend, die twee warmtepompen slurpen bij elkaar nog geens een fase op. Verdeel de andere verbruikers er een beetje omheen en je gaat met 3x25A 0,0 problemen hebben. Ik heb een 9kw model, laatst oven, vaatwasser, kookplaat, tv en nog wat grut aan gehad en had nog marge zát over los van de mogelijkheid tot overbelasten :)

Ik heb nog nooit de fase laten springen anders dan door kortsluiting (25C automaten met daarachter 16B). Daar waar ik volgens sommigen hier conservatief ben in m'n schattingen rondom de warmtepomp zelf zie ik zeker met 3x25A niet snel problemen opdoemen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2017 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:49:
[...]

Dit gaat echt slapend, die twee warmtepompen slurpen bij elkaar nog geens een fase op. Verdeel de andere verbruikers er een beetje omheen en je gaat met 3x25A 0,0 problemen hebben. Ik heb een 9kw model, laatst oven, vaatwasser, kookplaat, tv en nog wat grut aan gehad en had nog marge zát over :)
Ja, nu wel, maar het is ook nog niet echt koud geweest (-10 of lager). Het probleem bij lage temp. zijn de warmte elementen in de WP van bij mij 3kW ieder=6kW, 2x2kW voor de WP's is totaal 10kW. Een 9kW model zal nu een dikke 2kW vreten (?). Dat scheelt dus eventjes 8kW. Voordat ik van 1x25A naar 3x25A ging was ik nog niet van plan met WP's te beginnen, maar was de overgang al noodzakelijk i.v.m. alle nieuwe keukenapparatuur. Na de WP's heb ik worst case weer die 1x25A voor de rest over ... Dus wel degelijk krap en dus oppassen. Maar het kan best zijn dat bij jouw WP en in jouw situatie de rekensom anders uitvalt. 3x25A lukt bij mij dus ook net wel, maar bepaald niet slapend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
[...]
Ik heb nog nooit de fase laten springen anders dan door kortsluiting (25C automaten met daarachter 16B). Daar waar ik volgens sommigen hier conservatief ben in m'n schattingen rondom de warmtepomp zelf zie ik zeker met 3x25A niet snel problemen opdoemen :)
Ik wel, maar dat was in de studententijd: speelfilmpje opnemen met een 1x25A aansluiting en 15kW of zo aan licht ;-) Steeds tussendoor kwartiertje wachten om de stoppen te laten afkoelen (ik zou het nou niet meer durven... stond wel iemand bij de meterkast te 'monitoren' of er al rook uitkwam met brandblusser paraat...).
Die C automaten heb ik ook en dat is wel erg prettig: snel bij overbelasting en je kunt het zelf weer herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:58:
[...]

Ja, nu wel, maar het is ook nog niet echt koud geweest (-10 of lager). Het probleem bij lage temp. zijn de warmte elementen in de WP van bij mij 3kW ieder=6kW, 2x2kW voor de WP's is totaal 10kW. Een 9kW model zal nu een dikke 2kW vreten (?). Dat scheelt dus eventjes 8kW. Voordat ik van 1x25A naar 3x25A ging was ik nog niet van plan met WP's te beginnen, maar was de overgang al noodzakelijk i.v.m. alle nieuwe keukenapparatuur. Na de WP's heb ik worst case weer die 1x25A voor de rest over ... Dus wel degelijk krap en dus oppassen. Maar het kan best zijn dat bij jouw WP en in jouw situatie de rekensom anders uitvalt. 3x25A lukt bij mij dus ook net wel, maar bepaald niet slapend...
Ook daar geldt dat je WP's waarschijnlijk geen constante hoge load gaan laten zien. Is het systeem koud, dan zal het verbruik toenemen om de uitgaande watertemp te halen, maar daarna komt de retour steeds dichter bij en is minder vermogen benodigd. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel mee gaat vallen :)

Tot nu toe trek ik het in de silent mode met een 1300-1600wAC, bij wijze van test heb ik hem al wel los gelaten en stond 'ie 2500wAC+ op te eten. De verwarmingselementen heb ik niet aangesloten en verwacht ik ook niet snel nodig te hebben (lang leve "overdimensionering").

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
De methaan werd gekraakt voor de waterstof, in een coldbox werd stikstof gemaakt en aan waterstof toegevoegd en daarna via een katalysator in 3 stappen nh3 gevormd. Zo'n 6000m3 werd gebruikt in een oven waar de methaan werd gekraakt.
dunklefaser schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:27:
[...]

NH3 = ammoniak,

[ Voor 6% gewijzigd door corsat op 20-01-2017 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:14:
[...]

Ook daar geldt dat je WP's waarschijnlijk geen constante hoge load gaan laten zien. Is het systeem koud, dan zal het verbruik toenemen om de uitgaande watertemp te halen, maar daarna komt de retour steeds dichter bij en is minder vermogen benodigd. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel mee gaat vallen :)
OK, dat kan zijn. Het is bij mij allemaal nog op papier. Even naar de COP-gegevens van Panasonic gekeken en daar lijkt het meer op max. 3kW ipv 5kW per WP gemiddeld bij -15 (ik neem aan dat het 3kW verwarmingselement dus dan maar af en toe wordt ingeschakeld, conform wat jij zegt). Maar toch: 6kW is ruim de helft van 3x25A, met dus 10kW pieken (en 4kW dalen?). We gaan het zien! (of eigenlijk liever niet, het is nu wel koud genoeg...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Dit gaat echt slapend, die twee warmtepompen slurpen bij elkaar nog geens een fase op. Verdeel de andere verbruikers er een beetje omheen en je gaat met 3x25A 0,0 problemen hebben. Ik heb een 9kw model, laatst oven, vaatwasser, kookplaat, tv en nog wat grut aan gehad en had nog marge zát over los van de mogelijkheid tot overbelasten :)

Ja dat gaat gewoon te ver, ik had ook netduino kunnen noemen waar je inmiddels ook COP kan aflezen volgens willie, maar niet iedereen wil het zo groot aanpakken. Met de youless ben je in een kwartiertje online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:14:
[...]
De verwarmingselementen heb ik niet aangesloten en verwacht ik ook niet snel nodig te hebben (lang leve "overdimensionering").
Dat scheelt natuurlijk enorm. Dan zal het bij jou inderdaad nooit een probleem worden. Maar het is dan ook geen monoblock? Bij mij wel, met water, dus dan wél die verwarmingselementjes aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:03
Dat was dus het hele probleem. Wereld van verschil nu. Pomp heeft afgelopen nacht 30% minder verbruikt en de temperatuur binnen is niet meer gedaald. Pomp heeft op dit moment een dT van 2 graden, aT 35 en 33 retour, draait nu op een laag pitje Fr 33.

Enige dat ik nu vannacht heb gezien is na elke defrost een piekje van 4000W dat had ik eerst niet.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:29:
[...]

Dat scheelt natuurlijk enorm. Dan zal het bij jou inderdaad nooit een probleem worden. Maar het is dan ook geen monoblock? Bij mij wel, met water, dus dan wél die verwarmingselementjes aan...
Ik heb zowel een mono (5kw) als een split (9kw), de eerste voor sww, dus we gaan het zien :) Ben er niet zo bang voor :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:27:
[...]

Ja dat gaat gewoon te ver, ik had ook netduino kunnen noemen waar je inmiddels ook COP kan aflezen volgens willie, maar niet iedereen wil het zo groot aanpakken. Met de youless ben je in een kwartiertje online.
Met de basis, uurtjes anderhalf uur bezig :) De rest van het geknoop waarbij ook pimatic op mqtt heb gezet was wel meer werk maar de basis viel écht heel erg mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Tomexergie schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:24:
[...]

Jan, niet somber maar kritisch. Er zijn nog maar weinig installateurs die goed met WP's overweg kunnen. Het vereist warmte- en regeltechnische kennis van behoorlijk niveau die vaak onvoldoende aanwezig is. De WP's zelf zijn nog niet "smart" genoeg om alle omstandigheden aan te kunnen.
Als ik eerlijk ben, dan vind ik dan mijn Elga veel tekortkomingen heeft die gemakkelijk met de huidige stand der techniek aangebracht kunnen worden. Ik heb voor Elga gekozen vanwege de service, dat doen ze goed, maar het is toch wel uit de tijd dat je voor een software up-date een monteur moet laten komen.
Ik heb zelf het geluk gehad dat ik in 2013 na een aantal maanden zoeken bij een goede installateur met ervaring terecht kwam (Koos Verbart uit Abbekerk). Ik neem toch aan dat bijna 4 jaar later er meer goede installateurs met ervaring te vinden zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Maikie18 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:37:
[...]

Dat was dus het hele probleem. Wereld van verschil nu. Pomp heeft afgelopen nacht 30% minder verbruikt en de temperatuur binnen is niet meer gedaald. Pomp heeft op dit moment een dT van 2 graden, aT 35 en 33 retour, draait nu op een laag pitje Fr 33.

Enige dat ik nu vannacht heb gezien is na elke defrost een piekje van 4000W dat had ik eerst niet.
Element helpt mee met ontdooien vanaf 0 graden. Ik heb hem op -5 gezet want hij doet het maar uit buffer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:34:
Het is ook niet zo dat L/W Warmtepompen een nieuwe ontwikkeling is, het bestaat al 10-tallen jaren, het is alleen de laatste tijd populair in NL, maar het systeem bestaat al heel erg lang, dus ik verwacht geen "innovatieve" vernieuwingen waardoor het rendement ineens met 100% verbetert wordt, of de aanvoertemperaturen verdubbeld worden.
Alleen op het gebied van koudemiddel. De rest is uitontwikkeld.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

amarkest schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:47:
[...]

OK dus langzaamaan met z'n allen stikken door milieu vervuiling dan maar voor lief nemen................. 8)
En dat is een stropop.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Dit is ook mijn ervaring. 3 x 25 en een 8kW 1 fase WP. Alles staat tegelijk aan inclusief koken. Geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
maakt mij niet uit. Ik heb iig vanaf 26-1-2016, tegen een betaalbare prijs +90% gas bespaard. Kostte mij niet zo heel lang om er voor te gaan, ondanks dat ik het met veel minder subsidie moest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Grolsch schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:34:
Mja... er valt nog een hoop theoretische kennis te commercialiseren.
Lees bijvoorbeeld deze sheets uit 2011:
http://www.annex32.net/pd...11_Justo_Alonso_Stene.pdf

Door een slim ontwerp wordt er met een ongeregelde compressor met R290 DHW van 70+ graden gemaakt, met een COP van 4 uit een bron van 10 graden. Inclusief pompen COP van 3.1, waarbij er wordt aangegeven dat er nog veel ruimte voor verder optimaliseren is en de meting de COP onderschat.

Ik denk dat met de kennis uit 2017 dit zeker te overtreffen is, een goede VFD+compressor kan al 20-30% schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Knowbody schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:01:
[...]

Dit is ook mijn ervaring. 3 x 25 en een 8kW 1 fase WP. Alles staat tegelijk aan inclusief koken. Geen punt.
Je selectieviteit is dus nul, wat niet mag. Je kan met 1 fase 230V dus 35A trekken als je 8kW aansluit. Afgezien van verzekering zou ik mijn gezin niet aan dergelijkeke risico's bloot willen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Pietje555 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:13:
[...]

Je selectieviteit is dus nul, wat niet mag. Je kan met 1 fase 230V dus 35A trekken als je 8kW aansluit. Afgezien van verzekering zou ik mijn gezin niet aan dergelijkeke risico's bloot willen stellen.
8 kW thermisch hè.
Dus ongeveer 3 kW elektrisch max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Proton_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:15:
[...]

8 kW thermisch hè.
Dus ongeveer 3 kW elektrisch max.
Dan mis ik de relatie tussen warmtevermogen en automaten. Maar dan nog zou je hem volgens de montagehandleiding met 20A moeten afzekeren wat ook niet voldoet aan de selectiviteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibelius4
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-10-2023
Woning Bj: 1974; Vrijstaand; 3x25A; 2 personen
Dak: Rc 5; Muren Rc 3; Ramen: HR++ 1.1; Vloer: Rc 5;
Vloerverwarming 80 m2 Monoblok Panasonic WH-MDC05F3E5
SWW: Instant Heater Clage CFX-U (krachtstroom)
Boiler: Nee Buffervat: Nee; Ventilatietype: C
Zonnepanelen: 16 panelen; 4 kWp
Gasaansluiting: Verzegeld.

Stroomverbruik: 2200 kWh; Warmtepomp: 2500 kWh (schatting); Opwekking: 3800 kWh;
Restant: 900 * 0,19 = 171 euro; Vermindering Energiebelasting: 365 euro

En jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Om even in te haken op dit topic. Ik zit momenteel met 180m2/550m3 op stadsverwarming. Er is mij een Nefit Enviline Tower 7KW aangeboden en een Techneco Loria Duo 8KW.
De eerste heeft een COP van 4.8 en de tweede 4.3. Daarbij moet ik wel opmerken dat de Nefit een 3 fase toestel is, wat bij mij nog niet is aangesloten.

Als ik dit (een groot deel) van het huidige topic doorlees, ben ik ervan overtuigd dat het verwarmingsgedeelte wel functioneert. Hoe zit het echter met SWW ? De aangeboden units hebben allebei ongeveer 200L op ongeveer 55 graden. Laten we er van uit gaan dat dit watervolume, wanneer gemengd met koud water, met 35% stijgt. Als ik nu een bad laat vollopen zal een groot deel van de boiler leeg zijn. Hoe kan ik berekenen hoe lang het duurt om dit vat weer te vullen ? Ik heb er weinig aan als ik onder een koude douche sta, terwijl de rest in een warm bad zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

wervisser schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:32:
Om even in te haken op dit topic. Ik zit momenteel met 180m2/550m3 op stadsverwarming. Er is mij een Nefit Enviline Tower 7KW aangeboden en een Techneco Loria Duo 8KW.
De eerste heeft een COP van 4.8 en de tweede 4.3. Daarbij moet ik wel opmerken dat de Nefit een 3 fase toestel is, wat bij mij nog niet is aangesloten.

Als ik dit (een groot deel) van het huidige topic doorlees, ben ik ervan overtuigd dat het verwarmingsgedeelte wel functioneert. Hoe zit het echter met SWW ? De aangeboden units hebben allebei ongeveer 200L op ongeveer 55 graden. Laten we er van uit gaan dat dit watervolume, wanneer gemengd met koud water, met 35% stijgt. Als ik nu een bad laat vollopen zal een groot deel van de boiler leeg zijn. Hoe kan ik berekenen hoe lang het duurt om dit vat weer te vullen ? Ik heb er weinig aan als ik onder een koude douche sta, terwijl de rest in een warm bad zit....
Ikzelf heb ook niet genoeg aan 200ltr, ik heb dan ook een separate boiler van 300ltr gevoed door een Mitsubishi Ecodan. Er zijn meerdere warmtepompen die wél aangesloten kunnen worden op een boiler naar keuze, al wil je 500ltr.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

en jullie ?
Woning Bj: 1988; rijtjes huis; 1x35A; 5 personen
Dak: Muren Ramen: Vloer: standaard af bouw
Vloerverwarming 55m2 Eko warrior ks70
SWW: 30 liter daalderop duo, grohe red duo
Boiler: Nee Buffervat: Nee; Ventilatietype: Mechanisch
Zonnepanelen: div, tot 5650 Wp
Gasaansluiting: Ja voor koken

Stroomverbruik: 5800 kWh; Warmtepomp: 1500 kWh (schatting); Opwekking: 5500 kWh;
Restant: 300 * 0,18 = 54 euro; gas 60m3 * 0,58=35 euro; Vermindering Energiebelasting: 365 euro ; overstap bonus 260 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
wervisser schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:32:

Bij Techneco kun je ook kiezen voor de Loria zonder Duo. Dan heb je bij dezelfde firma nog de keuze uit een 300 of 500 liter RVS boilervat. ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Noord27 op 20-01-2017 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Ja, de extra boilervaten heb ik gezien, maar eigenlijk is mijn huis niet echt geschikt voor het plaatsen van dergelijke units. Ik heb de ruimte onder de trap het meest geschikt gevonden, maar daar past eigenlijk enkel een tower model. Nu zie ik dat een van de installateurs ook een Daikin Altherma kan leveren, deze heeft een 260L buffervat. Dat is toch weer een stuk ruimer dan de 190/200L van de andere twee units, terwijl de unit niet enorm veel groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Rol-Co schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:40:
[...]

Woning Bj: 1988; rijtjes huis; 1x35A; 5 personen
Dak: Muren Ramen: Vloer: standaard af bouw
Vloerverwarming 55m2 Eko warrior ks70
SWW: 30 liter daalderop duo, grohe red duo
Boiler: Nee Buffervat: Nee; Ventilatietype: Mechanisch
Zonnepanelen: div, tot 5650 Wp
Gasaansluiting: Ja voor koken

Stroomverbruik: 5800 kWh; Warmtepomp: 1500 kWh (schatting); Opwekking: 5500 kWh;
Restant: 300 * 0,18 = 54 euro; gas 60m3 * 0,58=35 euro; Vermindering Energiebelasting: 365 euro ; overstap bonus 260 euro.
Toch fijn om die back-up te hebben van gas. 30 liter boiler en met 5 personen douchen wordt anders lastig? Ga er vanuit dat je geen bad hebt (hier ook niet het geval). In de keuken staat er hier een Quooker. En eigenlijk werkt dat gewoon erg prettig.

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 20-01-2017 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:52:
[...]

Toch fijn om die back-up te hebben van gas. 30 liter boiler en met 5 personen douchen wordt anders lastig? Ga er vanuit dat je geen bad hebt (hier ook niet het geval). In de keuken staat er hier een Quooker. En eigenlijk werkt dat gewoon erg prettig.
Gas is alleen eventueel sww, maar de stekker ligt er al vanaf de zomer uit. 30 liter lijkt niet veel maar is wel op 85 graden celcius, dus een dikke 60 liter bruikbaar.
En in anderhalf uur weer standby...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Dan dekt je PV je SWW behoefte af toch? _/-\o_

Gewoon erg netjes te noemen. Als je een lokale (ik noem maar een voorbeeld) warmteservice binnen zou lopen en daar aan de balie zegt dat je een vervanger zoekt voor SWW voorziening van 5 personen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 00:02:
Dan dekt je PV je SWW behoefte af toch? _/-\o_

Gewoon erg netjes te noemen. Als je een lokale (ik noem maar een voorbeeld) warmteservice binnen zou lopen en daar aan de balie zegt dat je een vervanger zoekt voor SWW voorziening van 5 personen..
Ja zo goed als, mocht de overgebleven netstroom 3x zo veel worden (900) is er nog niets aan de hand door de teruggave energie belasting en bonus.
Dus 0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Rol-Co schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 00:06:
[...]

Ja zo goed als, mocht de overgebleven netstroom 3x zo veel worden (900) is er nog niets aan de hand door de teruggave energie belasting en bonus.
Dus 0 :)
Heb je wel inzicht in wat de boiler er nu per jaar zo doorheen jaagt? Dat zal wel aanzienlijk zijn..

In ons geval douchen wij in de praktijk, thuis om de dag zo'n beetje als gezin van 3. Tussendoor vrij regelmatig zwemmen en daarna douchen, alsmede douchen na het sporten bij een sportclub. Thuis alleen een douche en geen bad. Dus ik vraag mij af of idd een simpele boiler niet rendabel is alternatief voor SWW, ipv via een WP contructie.

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 21-01-2017 00:11 ]

Pagina: 1 ... 158 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic