Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 157 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.976 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het is hier bij Rotterdam klere koud (-7.9), elke 55 minuten een de-frost.

Mijn interne heater staat uitgeschakeld, dat kan mijn elektrische installatie niet aan. Maar het werkt wel, het is lekker warm binnen. :)

Mijn COP blijft boven de 3 aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HGC35ldyWfbvPYovWdzsx4Xs/medium.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 19-01-2017 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 12:51
Willie Wortel schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:37:
Het is hier bij Rotterdam klere koud (-7.9), elke 55 minuten een de-frost.

Mijn interne heater staat uitgeschakeld, dat kan mijn elektrische installatie niet aan. Maar het werkt wel, het is lekker warm binnen. :)

Mijn COP blijft boven de 3 aangeven.

[afbeelding]
Willie hoeveel gas verbruikte je voorheen op dit soort dagen, en per jaar. Heb ik een indicatie of het een 5 of 6kw pana moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:19
Bram-Bos schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:27:
Dat is dan weer minder fraai van mijn Elga: stopt er om half acht 's ochtends zonder aanwijsbare reden kort na een defrost gewoon mee om urenlang helemaal niets te doen. Vermoedelijk heeft hij halverwege de dag de gasketel proberen aan te zetten (toen de temperatuur te erg gezakt was), maar die staat standaard uit bij mij.

Kom je thuis: is je huis drie graden afgekoeld, en is het buiten inmiddels rond het vriespunt.

Dit is nu de tweede keer dat ik dit meemaak met de Elga. Het kan er aan liggen dat de firmware nog experimenteel is (v15), of dat ik onder de 4˚C doorstook met de Elga, maar fijn is het niet.

Anderen ook dergelijke ervaringen met de Elga?
volgens mij komt dat doordat de elga na aanzetten CV ketel pas weer aan/bijspringt als de gevraagde temperatuur gehaald is.
ik heb beide op eigen thermostaat en een relais wat de elga uitschakelt zodra deze afslaat (geen sturing interne pomp) EN de cv ketel pomp wel draait.

Wat gebeurt er nu:
- elga kan het niet aan (of stopt onverklaarbaar), temp zakt
- CV ketel springt aan en via de relais wordt de elga nu uitgezet (Via printpraat, niet stroomloos).
-CV ketel gaat uit zodra doeltemp gehaald, en het relais schakelt de ELGA weer aan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
Nog steeds tevreden met ELGA, die houdt de kamertemp nog steeds goed op 18,5 19,- 19,5 20 20,5.

afgelopen 3 dagen gemiddeld 13,4kw gebruikt.

Hrketel afgelopen vorstdagen 1m3 p dag bijgestookt.

heb wel een paar kleine electr. kacheltjes in de uitbouwhoeken bijgezet om condensvorming tegen te gaan.afgelopen 3 dagen gemiddeld 2kw gebruikt.

ELGA/HR staan bij mij NIET in DUO-mode.
HR stopt idd pas als ingestelde kamertemp gehaald is.
Merk nauwelijks dat de kamertemp zakt voordat ELGA de HR inzet

[ Voor 18% gewijzigd door amarkest op 19-01-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:05
mightym schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 07:04:
[...]

20kWh alleen verwarmen
Onder de warmtepomp had ik mooi een afvoer geplaatst.. die is inmiddels dichtgevroren geloof ik.. in de tuin ligt nu een gletsjer..
Word toch net als bij mij emmertje zout erbij haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
amarkest schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:12:
Nog steeds tevreden met ELGA, die houdt de kamertemp nog steeds goed op 18,5 19,- 19,5 20 20,5.

afgelopen 3 dagen gemiddeld 13,4kw gebruikt.

Hrketel afgelopen vorstdagen 1m3 p dag bijgestookt.

heb wel een paar kleine electr. kacheltjes in de uitbouwhoeken bijgezet om condensvorming tegen te gaan.afgelopen 3 dagen gemiddeld 2kw gebruikt.

ELGA/HR staan bij mij NIET in DUO-mode.
HR stopt idd pas als ingestelde kamertemp gehaald is.
Merk nauwelijks dat de kamertemp zakt voordat ELGA de HR inzet
De monteurs zijn al weer even bezig om de ELGA hier vandaag aan te sluiten. Mooi weer! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 16:34
Noord27 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:38:
[...]

De monteurs zijn al weer even bezig om de ELGA hier vandaag aan te sluiten. Mooi weer! 8)
Lekker koud buiten voor de monteurs.
Vanmiddag horen we de eerste spetterende ervaringen van je.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:41:
[...]

Lekker koud buiten voor de monteurs.
Vanmiddag horen we de eerste spetterende ervaringen van je.
Zal eerder morgen worden. Ik ben pas rond 20:00h thuis vanavond.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:41
n00b-vraag aan de kenners. Wegens gebrek aan ruimte voor een buitenunit van de warmtepomp (alleen een slecht bereikbaar schuin dak beschikbaar op 7 meter hoogte), wat zijn de mogelijkheden voor een warmtepomp zonder buitenunit.

Of kan de buiten-unit ook gewoon op een slecht bereikbaar schuin dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
Je kunt gaan voor een W/W Warmtepomp, maar als je al geen ruimte hebt voor een buitenunit denk ik niet dat jij ruimte hebt voor grondboringen.

Ook zijn er L/W Warmtepompen die in het dak weggewerkt worden, zie bijvoorbeeld onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.dutchheatpump.nl/wp-content/uploads/2014/01/DHS_Hydrotop-binnen-buiten-small+tekst.jpg

Voor een L/W Warmtepomp zul je altijd buitenlucht nodig hebben.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Work in progress.. >:)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ok924x.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 19-01-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09
Mijn PUHZ-SHW80 VHA + ERST20C-VM2C heeft gisteravond voor het eerst aan gestaan in mijn nieuwbouwwoning! Een maand na oplevering zonder verwarming of warm water was dat leuk nieuws.

De installateur is er wel de hele dag mee bezig geweest (niet bekend met dit type en deze versie, wel met warmtepompen in het algemeen). Omdat de afvoer nog niet goed gemonteerd kon worden konden we nog geen SWW aansluiten maar wel alvast het verwarmingscircuit. Binnen no-time was dat circuit op temperatuur (met buitentemperatuur rond onder het vriespunt).

Dinsdag wordt het afgemaakt en komt ook Alklima langs voor inbedrijfsstelling. Tot die tijd staat de warmtepomp weer uit voor de zekerheid.

Plan is om het huis continu te verwarmen op zeer lage temperatuur, zonder zone-aansturing i.v.m. balansventilatie die toch wel alle warmte gaat verspreiden. Nu hangen er alleen een aanvoer/retour sensor maar er moet dus nog eigenlijk een thermostaat in de woonkamer komen te hangen. M.i. zou een kamer-temperatuursensor voldoende moeten zijn als we continu verwarmen en geen nachtverlaging toepassen (of een geprogrammeerde), we hoeven dan alleen bij langdurige afwezigheid de temperatuur op de binnenunit te verlagen. Of vergeet ik iets cruciaals?

[ Voor 6% gewijzigd door Vincm op 19-01-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happening
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 23:29
Ik zoek advies voor het verplaatsen van mijn warmtepomp ivm geluidsoverlast.

Sinds juli 2016 staat mijn Panasonic High performance KIT-WC07F3E5 op het platte dak van onze keuken maar bij hoge toeren (zoals de afgelopen dagen) hebben wij geluidsoverlast in huis (door trillingen en holle ruimte tussen plafond en dak). De buitenunit staat al op speciale poten en rubber matten maar dat helpt niet voldoende.

De installateur bied nu twee opties:
1. De pomp met muurbeugels aan de muur bevestigen
2. De pomp verplaatsen naar de grond (hiervoor moet de leiding zo'n 6 meter verlengd worden)

Heeft iemand ervaring met trilling/geluid als de warmtepomp aan de buitenmuur van het huis wordt bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:03:
[...]

volgens mij komt dat doordat de elga na aanzetten CV ketel pas weer aan/bijspringt als de gevraagde temperatuur gehaald is.
ik heb beide op eigen thermostaat en een relais wat de elga uitschakelt zodra deze afslaat (geen sturing interne pomp) EN de cv ketel pomp wel draait.

Wat gebeurt er nu:
- elga kan het niet aan (of stopt onverklaarbaar), temp zakt
- CV ketel springt aan en via de relais wordt de elga nu uitgezet (Via printpraat, niet stroomloos).
-CV ketel gaat uit zodra doeltemp gehaald, en het relais schakelt de ELGA weer aan
Dank! Hoe heb je dat relais geïntegreerd in het systeem?
En wat ik me afvroeg: heeft iemand weleens geëxperimenteerd met serieschakeling van de cv achter de Elga? Dat zou in mijn geval flowproblemen kunnen voorkomen, als ik ze toch gelijktijdig wil inzetten.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
happening schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:41:

Sinds juli 2016 staat mijn Panasonic High performance KIT-WC07F3E5 op het platte dak van onze keuken maar bij hoge toeren (zoals de afgelopen dagen) hebben wij geluidsoverlast in huis (door trillingen en holle ruimte tussen plafond en dak). De buitenunit staat al op speciale poten en rubber matten maar dat helpt niet voldoende.

2. De pomp verplaatsen naar de grond (hiervoor moet de leiding zo'n 6 meter verlengd worden)

Heeft iemand ervaring met trilling/geluid als de warmtepomp aan de buitenmuur van het huis wordt bevestigd?
Volgens mij is dit al vaker besproken in dit topic, maar juist speciale poten en/of rubbermatten en/of trillingsdempers veroorzaken in sommige gevallen juist ongewenste resonanties/trillingen/geluiden.

Je moet zo'n apparaat zo star/vast mogelijk monteren aan iets "massiefs".

Ik denk dat een buitenmuur vrij massief en star is, dat gaat zo niet trillen naar mijn idee, maar ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:14:
[...]

Volgens mij is dit al vaker besproken in dit topic, maar juist speciale poten en/of rubbermatten en/of trillingsdempers veroorzaken juist ongewenste resonanties/trillingen/geluiden.

Je moet zo'n apparaat zo star/vast mogelijk monteren aan iets "massiefs".

Ik denk dat een buitenmuur vrij massief en star is, dat gaat zo niet trillen naar mijn idee, maar ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.
Zo stellig kun je dat volgens mij niet zeggen. Resonanties zijn een massa/veer systeem. Soms helpt demping , soms massa. Maar als je kijkt hoe airco's over de hele wereld worden gemonteerd heb je misschien wel een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Ja, hier goede ervaring met 2 installaties van een Panasonic die aan de muur hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zBa9Hb5gJl2CUGIRYm5khmrm/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l4sPoMs60HI8dTRUp9X0wp23/medium.jpg

De rubbers heb ik besteld op http://www.zilenz.nl/. Je moet even google, dan kun je de catalogus vinden van de fabrikant van die rubbers. Daar kun je vinden wat geschikte rubbers zijn voor het gewicht van je WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:37
Mooi plaatje - veel white space, maar wat zien we hier eigenlijk?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
joostmaas schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:44:
[...]

Zo stellig kun je dat volgens mij niet zeggen. Resonanties zijn een massa/veer systeem. Soms helpt demping , soms massa. Maar als je kijkt hoe airco's over de hele wereld worden gemonteerd heb je misschien wel een indicatie.
Je hebt gelijk, ik heb mijn post aangepast, "In sommige gevallen" heb ik ervan gemaakt.

Volgens mij heb ik dat in dit topic ergens gelezen.

Ook de handleiding van de Zubadan schrijft het voor.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2qbbz4l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bram-Bos schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:02:
[...]

Dank! Hoe heb je dat relais geïntegreerd in het systeem?
En wat ik me afvroeg: heeft iemand weleens geëxperimenteerd met serieschakeling van de cv achter de Elga? Dat zou in mijn geval flowproblemen kunnen voorkomen, als ik ze toch gelijktijdig wil inzetten.
het relais staat uitgelegd in de openingspost. (pin30/31 gebruikt)

serieschakeling hebben 2 ELGA bezitters (voorzover ik weet)

anders moet je experimenteren de instelling van de 2 pompen. ik heb de elga op 5 statisch en de calenta cv op 80% staan. dan kunnen ze prima samen. Alleen als de aanvoertemperatuur te hoog wordt slaat de elga af.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
dunklefaser schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:00:
[...]

Mooi plaatje - veel white space, maar wat zien we hier eigenlijk?
Vervolg is onderweg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:04:
[...]

het relais staat uitgelegd in de openingspost. (pin30/31 gebruikt)

serieschakeling hebben 2 ELGA bezitters (voorzover ik weet)

anders moet je experimenteren de instelling van de 2 pompen. ik heb de elga op 5 statisch en de calenta cv op 80% staan. dan kunnen ze prima samen. Alleen als de aanvoertemperatuur te hoog wordt slaat de elga af.
Ik lees daar alleen 'Tussen de CV en de ELGA is een schakeling die als de CV aanslaat (zo rond het vriespunt) de ELGA uitschakelt via contact 30/31,' maar ik ben ook benieuwd naar de precieze uitvoering van die schakeling!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Bram-Bos schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:17:
[...]

Ik lees daar alleen 'Tussen de CV en de ELGA is een schakeling die als de CV aanslaat (zo rond het vriespunt) de ELGA uitschakelt via contact 30/31,' maar ik ben ook benieuwd naar de precieze uitvoering van die schakeling!
ok, inmiddels is het:
relais 1: gevoed door de pinnen voor de interne pomp in de elga (moet ik even opzoeken welke 2 dat zijn)
relais 2: gevoed door de externe pomp aansluiting van de cv ketel

contact 30 verbonden naar relais 1 ( schakel kant), doorverbonden naar relais 2 (schakelkant) doorverbonden naar pin 31

En de interne ELGA pomp aangesloten op de 2 pinnen voor de externe pomp.

Als cv aangaat schakelt relais 2 aan. als dan ook de elga stopt (b.v. door aanvoertemp te warm) schakelt relais 1 aan. Dan is pin 30 dooverbonden met pin 31 en de elga onderbreekt de warmtepomp functie. Zodra cv uit schakelt elga weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Aha.
Ik heb nog een oude nefit turbo, maar ik zou echt niet weten waar en hoe ik dat kan instellen.
Dus je kan me erg verblijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
izdp schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:39:
[...]

Aha.
Ik heb nog een oude nefit turbo, maar ik zou echt niet weten waar en hoe ik dat kan instellen.
Deze instellingen zijn vaak voorbehouden aan het zgn. installateursmenu.

Tenminste bij mijn AWB ketel uit 2000 was dit het geval.
Ik moest ook eerst bij mijn huis- tuin en keuken installateur
indringend navragen om het benodigde 4-cijferige display mee te brengen.

Toen heb ik het onderhoudshulpje letterlijk de nodige parameters "dicteert"
om het maximale vermogen tot 10kW en de maximale aanvoertemperatuur tot 40 °C
te laten beperken (effectief 45°C). Hij zelf had er absoluut geen kaas van gegeten!!

Met de opgedane ervaringen ga ik binnenkort gasloos, hopelijk.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
[...]

Aha.
Al bij http://www.nefit.nl/profe...atie_pro/documentatie-pro gekeken? Daar staan ook van oude ketels installatie en service handleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Nu online
Nog even een vraagje aan de Elga bezitters:
- Welk thermisch vermogen halen jullie met de Elga bij buiten-temperaturen rond het vriespunt? Ik haalde vannacht en vanochtend (00:00 - 13.49) gemiddeld bruto 2,85 kWh per uur bij circa -1 buiten-T en had 14 defrosts à raison van 1,9 kW. Ik vraag me af of mijn beperkte flow nog van invloed is op het maximale vermogen dat de Elga kan leveren. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 18:42:
Wat is het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour?
Op vol vermogen 5,5 - 6 graden
Bij vermogensbeperking 4,5 - 5 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:14
Hier niet echt maar snap er niks van, tot 0 graden buiten wordt het met de war te warm binnen (overal 22 graden) en bij -3 tot -5 zou de aanvoer omhoog moeten gaan maar die blijft weer net zoals een maand geleden gewoon op 35 waardoor het binnen heel langzaam afkoelt in de nacht, maar overdag loopt het weer iets op, zeker als de zon schijnt dan komen we weer op 21.5 en in de nacht koelt het dan af naar 19.5 tot 20.0

Kan niks zeggen over de flow of afgegeven vermogen want heb de meter nog steeds niet gemonteerd

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
joostmaas schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:42:
[...]

Geisha is altijd een prima idee ;-)

1.
De Geisha heeft geen thermostaat, maar een regelunit, maar waarschijnlijk bedoel je dat ook. Over welke aansluiting voor een heater heb je het? Degene die bedoeld is voor sww? Of leidingen van de interne heater loshalen? Dat laatste zou ik niet doen ivm anti-vries maatregelen. Van die sww aansluiting weet ik weinig, maar ik vraag me af hoe je e.e.a. wil sturen. Ik zou gewoon -voorlopig?- de thermostaat van de gasketel laten hangen en de WP keurig op de WAR laten draaien. De gas-thermostaat dan op een zo lage temp. instellen dat hij alleen inschakelt als de WP de boel niet meer op temperatuur krijgt.

2. waarom binnen ook nog afsluiters als je die buiten al hebt (of omgekeerd). Gewoon handbediende kogelkranen o.i.d. Dat ding is groot en ZWAAR (112kg?). Bedenk van te voren hoe je 'm kunt krijgen waar je 'm wilt hebben. Wat zit er aan de andere kant van de zijgevel? Ik kan me voorstellen dat je toch liever de Geisha op de grond zet ivm mogelijke trillingen (ik ben net bezitter van de Geisha, maar heb ze nog niet aangesloten..., dus nog geen ervaringsdeskundige)

4. ik zou de leidingen op het maximale vermogen en flow van de Geisha afstemmen: DN25 is voldoende. Je zou een tweede set alvast neer kunnen hangen voor als de tweede er ooit naast komt.
Regelunit van de Geisha kent inderdaad niet de mogelijkheid van een gewone binnen-thermostaat. Onhandig lijkt me dat? Ik werk toch niet met thermostaatkranen, dus heb liefst alles geregeld door kamerthermostaat. Is dat een mogelijkheid?? Maar WAR + gasketel op thermostaat kan voorlopig ook. Leiding van de interne heater wilde ik gebruiken om gasketel te schakelen. Die kan dan toch ook invriezen voorkomen? Wel onhandig als voor alle defrosts dan m'n gasketel wordt aangezet.

Geisha komt inderdaad op de grond te staan, op betonnen fundamentje, met achterkant richting zijgevel.

Waar heb je de jouwe gekocht? Via de Sammelbestellung??

beste groet, blauwemac

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:03
Maikie18 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:43:
[...]

Hier niet echt maar snap er niks van, tot 0 graden buiten wordt het met de war te warm binnen (overal 22 graden) en bij -3 tot -5 zou de aanvoer omhoog moeten gaan maar die blijft weer net zoals een maand geleden gewoon op 35 waardoor het binnen heel langzaam afkoelt in de nacht, maar overdag loopt het weer iets op, zeker als de zon schijnt dan komen we weer op 21.5 en in de nacht koelt het dan af naar 19.5 tot 20.0

Kan niks zeggen over de flow of afgegeven vermogen want heb de meter nog steeds niet gemonteerd
je stooklijn is dus niet optimaal.

Bepaal een punt die wel goed is.

Stel dat bij 0 graden een Ta van 35 nodig is.

Stel je hebt een stooklijn 40/-10 tot 30/10, dan loopt als je die lijn trekt bij 35 precies door 0

Is boven nul te warm en onder nul te koud, en rond 0 voldoet die 35 graden, dan moet je een lijn hebben waarbij dat punt 0 graden = 35 wel gehandhaafd blijft, die is immers goed! Oftewel je moet de hoek van de lijn veranderen door de lijn te kantelen, zegmaar te draaien over dit punt waarbij de temperatuur wel goed is.

dat is pielen met of de Y as waarde of de X as waarde bij die Y-as waarde etc.

stel je kiest een stooklijn die loopt van 40/-10 tot 20/20 dan ligt 5 graden in het midden en heb je bij 5 graden dus een Ta van 30.
Bij 0 graden is de Ta dan 33,3

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwemac
Maar waarom is het eigenlijk dat die warmtepompen allemaal met stooklijnen werken in plaats van thermostaat? In veel gevallen is het laatste toch veel makkelijker?? Ik kan er gewoon met m'n kop niet bij hoe veel instellingen je kan doen aan zo'n apparaat, maar dat een thermostaat ontbreekt/niet kan...

[ Voor 29% gewijzigd door blauwemac op 19-01-2017 20:05 ]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Knowbody schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:00:
[...]

je stooklijn is dus niet optimaal.

Bepaal een punt die wel goed is.

Stel dat bij 0 graden een Ta van 35 nodig is.

Stel je hebt een stooklijn 40/-10 tot 30/10, dan loopt als je die lijn trekt bij 35 precies door 0

Is boven nul te warm en onder nul te koud, en rond 0 voldoet die 35 graden, dan moet je een lijn hebben waarbij dat punt 0 graden = 35 wel gehandhaafd blijft, die is immers goed! Oftewel je moet de hoek van de lijn veranderen door de lijn te kantelen, zegmaar te draaien over dit punt waarbij de temperatuur wel goed is.

dat is pielen met of de Y as waarde of de X as waarde bij die Y-as waarde etc.

stel je kiest een stooklijn die loopt van 40/-10 tot 20/20 dan ligt 5 graden in het midden en heb je bij 5 graden dus een Ta van 30.
Bij 0 graden is de Ta dan 33,3
Bedankt voor de uitleg maar dat alleen is niet het probleem. Want ik kan -10 ook op ta 55 zetten maar dan nog blijft hij 35 bij -3. Ik denk dat dit komt omdat ik teveel warmteverlies heb, delta T is namelijk 5 en daarom wordt het denk ik niet warmer, hij blijft op 35 totdat de dT kleiner wordt heb ik het idee

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
blauwemac schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:04:
Maar waarom is het eigenlijk dat die warmtepompen allemaal met stooklijnen werken in plaats van thermostaat? In veel gevallen is het laatste toch veel makkelijker??
Nee want dan krijg je aan uit gedrag. Stel je stelt hem in op 20 graden, zodra het 20 is gaat de pomp uit, daalt de temperatuur dan weer naar 19.8 gaat ie weer aan tot het 20 is en dan weer uit en zo heel de dag door, dat schijnt niet goed te zijn voor de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maar waarom is het eigenlijk dat die warmtepompen allemaal met stooklijnen werken in plaats van thermostaat? In veel gevallen is het laatste toch veel makkelijker?? Ik kan er gewoon met m'n kop niet bij hoe veel instellingen je kan doen aan zo'n apparaat, maar dat een thermostaat ontbreekt/niet kan...
Vinden veel mensen hier niet, want een thermostaat laat je WP afslaan waardoor er niet 24*7 gedraaid wordt ;)

Persoonlijk vind ik een WAR regeling zonder naregeling geen regeling, maar die discussie ga ik maar niet meer voeren hier :+

Maar een WP met alleen een thermostaat (en dus altijd een vaste aanvoertemperatuur) is ook niet wenselijk eigenlijk.
Maikie18 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:06:
[...]

Nee want dan krijg je aan uit gedrag. Stel je stelt hem in op 20 graden, zodra het 20 is gaat de pomp uit, daalt de temperatuur dan weer naar 19.8 gaat ie weer aan tot het 20 is en dan weer uit en zo heel de dag door, dat schijnt niet goed te zijn voor de WP
Dat is helemaal niet slecht voor een WP (in technisch opzicht), waar heb je dat gelezen :?

Een WP is een errug traag systeem, dat is de voornaamste reden om de WP 24*7 te laten draaien.

COP technisch is het het interessantste met lage aanvoertemperaturen te werken, en dan kun je de woning alleen maar warm houden maar niet ff flink opstoken om binnen afzienbare tijd 2 graden te verhogen.

[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 19-01-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Maar dat doet m'n gasketel toch ook niet? Die moduleert naar een bepaalde watertemperatuur zodat de temperatuur constant blijft en de gasbrander ook. Sorry, dit is reactie op Maikie18

[ Voor 10% gewijzigd door blauwemac op 19-01-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
blauwemac schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:08:
Maar dat doet m'n gasketel toch ook niet? Die moduleert naar een bepaalde watertemperatuur zodat de temperatuur constant blijft en de gasbrander ook.
Het water is dan telkens afgekoeld dus dan gaat de pomp op vol vermogen verwarmen voor een korte tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maar dat doet m'n gasketel toch ook niet? Die moduleert naar een bepaalde watertemperatuur zodat de temperatuur constant blijft en de gasbrander ook. Sorry, dit is reactie op Maikie18
Een gasketel wordt veelal aangestuurd door opentherm die een gewenste aanvoertemperatuur doorgeeft.

Een WP werkt heel anders en ondersteund zowiezo geen OpenTherm en stuurt meer op verschil Ta en Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Hmmm, die Panasonic kan nog wat leren van m'n gasketeltje van 15 jaar oud, qua regeling dan. Een warmtepomp kan toch ook met input van watertemperatuur en de input van de dynamische thermostaattemperatuur rekening houden? Nou ja, als het niet bestaat, bestaat het niet. Geldt hetzelfde voor de Ecodannen onder ons? De ELGA's hebben vast wel een thermostaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
blauwemac schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:12:
Hmmm, die Panasonic kan nog wat leren van m'n gasketeltje van 15 jaar oud, qua regeling dan. Een warmtepomp kan toch ook met input van watertemperatuur en de input van de dynamische thermostaattemperatuur rekening houden? Nou ja, als het niet bestaat, bestaat het niet. Geldt hetzelfde voor de Ecodannen onder ons? De ELGA's hebben vast wel een thermostaat. :)
Normaal gesproken als je vloerverwarming hebt met een gasketel bepaalt ook niet de gasketel of thermostaat welke temperatuur je vloer in gaat hoor :) Als het goed is zit daar ook ergens een thermostaat voor :P

Maar juist Ta is zo belangrijk bij een WP, die wil je niet op +40 graden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dat is bij een thermostaat met opentherm communicatie. Bij een schakelende thermostaat (die wordt toegepast bij een Elga), krijgt de warmteopwekker niet te zien hoe warm/koud het is alleen een melding "ik heb warmte nodig" of "het is warm genoeg". Hierdoor krijg je aan/uit schakelingen. Om deze aan/uit schakeling te beperken, gebruik je een WAR zodat bij ingeschakelde warmtepomp, je ruimtetemperatuur niet te snel te hoog wordt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de ELGA 4°C beveiliging via Dip-switch bij Toshiba buitenunit in en uit te schakelen met Dipswich B8 ipv via firmware door Techneco?

Met veel interesse dit topic doorgeworsteld. Veel informatie verspreid gevonden.
Zo werd eerst een Carrier buitenunit geleverd en later werd dit een Toshiba buitenunit.

Standaard zal een ELGA onder de 4°C uitschakelen en daarna pas weer bij 7°C inschakelen.
Velen willen dit niet en dit is aan te passen. In de eerste reacties in dit topic staat dat Techneco dit moet doen via de firmware en dat dat vooraf gevraagd moet worden (of het kan achteraf tegen een aanzienlijk voorrijd tarief).
Nu heb ik ook ergens gelezen dat iemand het heeft ingesteld dmv een dip-switch.

Kijkende naar de installatiehandleiding versie A7.4 (decemner 2013) de Carrier buitenunit beschrijft en daarin zitten geen dip-switch instellingen voor operatie onder de °C.
In de installatiehandleiding type 3.0 v 12.0 (nov 2016) wordt de Toshiba buitenunit beschreven. Daarin staat in tabel 5, blz 13:
- Dip switch B8 Off = Warmtepomp schakelt uit bij een buitentemperatuur onder de 4°C
- Dip switch B8 On = Warmtepomp schakelt niet uit onder een buitentemperatuur van 4°C

Het lijkt er mij dus op dat ketels met een Carrier buitenunit via de firmware ingesteld moeten worden om beveiliging bij 4°C op te heffen, maar bij een Toshiba is dit zelf handmatig in te stellen via een Dip switch.

Kan iemand dat bevestigen?
(Zou het prettig vinden als ik zelf de keuze kan maken en evt kaan aanpassen naar behoefte en ervaring hiermee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 17-09 16:34
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:16:
Is de ELGA 4°C beveiliging via Dip-switch bij Toshiba buitenunit in en uit te schakelen met Dipswich B8 ipv via firmware door Techneco?

Met veel interesse dit topic doorgeworsteld. Veel informatie verspreid gevonden.
Zo werd eerst een Carrier buitenunit geleverd en later werd dit een Toshiba buitenunit.

Standaard zal een ELGA onder de 4°C uitschakelen en daarna pas weer bij 7°C inschakelen.
Velen willen dit niet en dit is aan te passen. In de eerste reacties in dit topic staat dat Techneco dit moet doen via de firmware en dat dat vooraf gevraagd moet worden (of het kan achteraf tegen een aanzienlijk voorrijd tarief).
Nu heb ik ook ergens gelezen dat iemand het heeft ingesteld dmv een dip-switch.

Kijkende naar de installatiehandleiding versie A7.4 (decemner 2013) de Carrier buitenunit beschrijft en daarin zitten geen dip-switch instellingen voor operatie onder de °C.
In de installatiehandleiding type 3.0 v 12.0 (nov 2016) wordt de Toshiba buitenunit beschreven. Daarin staat in tabel 5, blz 13:
- Dip switch B8 Off = Warmtepomp schakelt uit bij een buitentemperatuur onder de 4°C
- Dip switch B8 On = Warmtepomp schakelt niet uit onder een buitentemperatuur van 4°C

Het lijkt er mij dus op dat ketels met een Carrier buitenunit via de firmware ingesteld moeten worden om beveiliging bij 4°C op te heffen, maar bij een Toshiba is dit zelf handmatig in te stellen via een Dip switch.

Kan iemand dat bevestigen?
(Zou het prettig vinden als ik zelf de keuze kan maken en evt kaan aanpassen naar behoefte en ervaring hiermee.)
Klopt, Carrier buitenunit > Techneco moet langskomen.
Toshiba buitenunit is e.e.a. met een dipswitch in te stellen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
blauwemac schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:46:
[...]
Regelunit van de Geisha kent inderdaad niet de mogelijkheid van een gewone binnen-thermostaat.
[...]
Leiding van de interne heater wilde ik gebruiken om gasketel te schakelen.
[...]
Waar heb je de jouwe gekocht? Via de Sammelbestellung??

beste groet, blauwemac
Ja, Sammelbestellung.

Je kunt ook een losse aan/uit thermostaat op de Geisha aansluiten (extra leiding naar de buitenunit). Panasonic heeft ook eigen thermostaten.

Heaterleiding voor gas inzetten zou ik zelf niet snel doen. Kijk maar eens in de service handleiding wanneer de heater wel/niet wordt ingeschakeld. Check met name alle wachttijden voor specifieke situaties en wat de WP daarna gaat doen of het uberhaupt kan gaan werken. Ik denk dat de WP het niet leuk gaat vinden als dat via warmte vanuit de cv-ketel met lange leidingen en onverwachte temp./vermogen wordt geregeld, maar het is wel een leuk experiment! Als je het doet ben ik heel benieuwd naar de resultaten. Wel betere COP (gas een kleine 2 -in de praktijk- vs. 1). Hangt ook nog van je ketelsturing af: je moet op een of andere manier dan de gasketel meteen laten starten als de WP dit wil, los van je normale ketelsturing. Of wil je gasketel uitsluitend als vervanging van het elektrisch element inzetten? Je moet iets maken om te monitoren dat het eletrisch element wordt ingeschakeld. Geen idee of dat bij de Pana aan/uit is of dat de Pana het elektrisch element moduleert (zo niet, dan moduleert deze wel in tijd, dus gaat de gasketel ook 'modulerend' worden aangestuurd, denk ik). Ga je het qua warmteverlies met alleen Pana + beetje gasketel redden? Hoe doe je het als er tegelijk sww vraag is? En hoe krijg je de warmte bij de WP: dat moet indirect doordat de CV de retour opwarmt. Alles bij elkaar erg lastig om goed aan te sturen, lijkt me, maar een des te grotere uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Omdat een warmtepomp gemaakt is om langdurig te verwarmen op een laag pitje, dat lage pitje verschilt per buitentemp. Hier heb ik:
10 graden buiten = 30 graden aanvoer
0 graden buiten = 35 graden aanvoer
-10 graden buiten = 40 graden aanvoer
De meest thermostaten regelen niet op deze manier en gaan uit zodra je boven de setpoint uit komt. Hij slaat weer aan zodra hij er net onder komt. Daar houdt een WP niet zo van omdat het resulteert in onnodig veel start stops. Vergelijk het met een auto die continue van 0 naar 100 sprint, een zelfde auto rijdt vol continue 50kmu, wat denk je wat zuiniger is?
Dat zal ongetwijfeld meespelen dat (ik ken ze in ieder geval niet) er geen fancy thermostaat (a la CVketel) bij een WP geleverd wordt.
De regeling van een panasonic is meer dan heel fatsoenlijk, geen hogere wiskunde maar zeer efficient en doeltreffend. Volgens mij kunnen alle WP's met een aan/uit thermostaat bediend worden.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Zojuist de kap er even af gehad van de splinternieuwe ELGA. Redelijk vers inderdaad: productiedatum 22 december 2016. Dipswitch B8 stond ingesteld op ON.

Helaas heeft de monteur vandaag de volledige installatie niet af gekregen. De buitenunit moet nog aangesloten worden. En de nieuwe thermostaat moet nog een plekje krijgen. Verder staat alles wel op zijn plaats. Morgen kon hij het klusje niet afmaken en er zal een 2e afspraak moeten komen. Helaas, het is niet anders.

Voordeel is wel dat ik nu meteen een doorvoer heb naar het dak en meterkast. Om daar de beoogde toekomstige PV aanschaf voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:05:
[...]

Bedankt voor de uitleg maar dat alleen is niet het probleem. Want ik kan -10 ook op ta 55 zetten maar dan nog blijft hij 35 bij -3. Ik denk dat dit komt omdat ik teveel warmteverlies heb, delta T is namelijk 5 en daarom wordt het denk ik niet warmer, hij blijft op 35 totdat de dT kleiner wordt heb ik het idee
ik denk te weinig power.

gooi eens wat dicht, als dat kan. Radiatoren ofzo.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
Bram-Bos schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:27:
Dat is dan weer minder fraai van mijn Elga: stopt er om half acht 's ochtends zonder aanwijsbare reden kort na een defrost gewoon mee om urenlang helemaal niets te doen. Vermoedelijk heeft hij halverwege de dag de gasketel proberen aan te zetten (toen de temperatuur te erg gezakt was), maar die staat standaard uit bij mij.

Kom je thuis: is je huis drie graden afgekoeld, en is het buiten inmiddels rond het vriespunt.

Dit is nu de tweede keer dat ik dit meemaak met de Elga. Het kan er aan liggen dat de firmware nog experimenteel is (v15), of dat ik onder de 4˚C doorstook met de Elga, maar fijn is het niet.

Anderen ook dergelijke ervaringen met de Elga?
Ik heb al een paar keer gehad dat nadat de kamer temp lager wordt dan de ingestelde temp, de elga er 1 uur mee stopt. Het is echt op het moment dat de temp er onder schiet (wat mijn openterm gateway meld). Daarvoor zijn wel kort achter elkaar (10 min) een paar defrosten geweest, dat zal de rede zijn dat de temp daalde, maar om er dan 1u mee te stoppen helpt niet om het weer warmer te krijgen... Ik heb nog de firmware van eind 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:06:
[...]

dat valt op zich wel mee als het een inverter is en dat zijn de meesten die nu verkocht worden.

Je moet proefondervindelijk vaststellen wat bij jou het beste werkt. Op basis van stooklijk en 7x24 loopt wel in de papieren wat betreft opgenomen energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:39
Maikie18 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:43:
[...]

Je zou bijna zeggen dat je warmtepomp dan aan de grenzen van zijn kunnen zit. Als hij de watertemperatuur niet meer kan verhogen (en volle bak draait), en je de gewenste temperatuur niet haalt, dan kom je volgens mij vermogen tekort..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Nee, als je de controller van de Ecodan als thermostaat gebruikt dan regelt hij netjes de warmtevraag volgens mij. Eerste dagen moet hij het nog een beetje leren, maar na een paar dagen werkt het vlekkeloos. Geen overshoot en een keurig nette constante temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Als je een HR ketel op 35 graden aanvoertemperatuur begrensd heb je best kans dat die ook niet afslaat, en dat de tent niet eens warm wordt bij -5 graden.

Een WP kan 35 graden maken en ook wel meer, maar moet best wat bergen verzetten als het vriest buiten en er wordt 35 graden gevraagd.

Heb je een woning die zo goed geisoleerd is dat zelfs als het vriest de aanvoertemperatuur maar 30 graden hoeft te zijn dan trekt een WP het makkelijk.

De vergelijking met een HR ketel is doorgaans niet eerlijk want die is sneller en levert meestal water van hogere temperatuur.
Die ketel kan constant branden op de gevraagde temperatuur, en de Lucht/Water WP moet ontdooien als die dichtslaat met rijp. Maar goed daar is het voor gemaakt en dat is dus geen probleem. Maar kan wel een probleem worden dat het huis niet warm wordt omdat de WP feitelijk maar 40 minuten per 60 minuten die 35 graden haalt en die andere 20 minuten bezig is met ontdooien en weer temperatuur opbouwen naar 35.

Allemaal afhankelijk van de hoeveelheid circuitwater en het vermogen van de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
mightym schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:28:
[...]

Je zou bijna zeggen dat je warmtepomp dan aan de grenzen van zijn kunnen zit. Als hij de watertemperatuur niet meer kan verhogen (en volle bak draait), en je de gewenste temperatuur niet haalt, dan kom je volgens mij vermogen tekort..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4QMZNj4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Ja, dat ziet er aardig uit als volle bak toch? Met een paar defrosts tussendoor.
Dit was afgelopen nacht hier :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0GaohrbJGfNpcUoPBr82Pq97/full.png

Maximaal vermogen van de Ecodan ligt op 3kW.. dat vraagt hij als hij er water van 60 graden uit moet persen..

[ Voor 30% gewijzigd door mightym op 19-01-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Aardig voluit voor een 6kW.

Is het misschien niet zo simpel dat die 4 meter radiator in de garage, uit een eerdere posting, op vorstbescherming staat en onder nul, zoveel bypass geeft omdat de doorstroombeperking hemeier 436x vol open staat?

Heb je iets aan notification mogeijkheid voor temperatuur (garage-radiator) om die hemeier 436x wat meer dicht te zetten?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hij zit aardig aan de max inderdaad, probeer eens harder te pompen, ik haal geen delta van 5, meestal 3/4 graden.
Één tandje hoger en ik heb maar 1/2 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

De Ecodan kan ook met thermostaat icm WAR regeling, dat heb ik dus.
En ik vind het prettig regelen via Melcloud, het thermostaat prog van Mitsubishi.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
reneeke1970 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:47:
[...]

Hij zit aardig aan de max inderdaad, probeer eens harder te pompen, ik haal geen delta van 5, meestal 3/4 graden.
Één tandje hoger en ik heb maar 1/2 graden
Tot 0 graden heb ik ook een delta van 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:21:
Nog even een vraagje aan de Elga bezitters:
- Welk thermisch vermogen halen jullie met de Elga bij buiten-temperaturen rond het vriespunt? Ik haalde vannacht en vanochtend (00:00 - 13.49) gemiddeld bruto 2,85 kWh per uur bij circa -1 buiten-T en had 14 defrosts à raison van 1,9 kW. Ik vraag me af of mijn beperkte flow nog van invloed is op het maximale vermogen dat de Elga kan leveren. Vandaar de vraag.
momenteel hier -2.

ELGA neemt 1 kw. aanvoer 35gr retour 28gr pomp rechts op stand 4.

(electrische kacheltjes uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Domba schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:47:
[...]

Aardig voluit voor een 6kW.

Is het misschien niet zo simpel dat die 4 meter radiator in de garage, uit een eerdere posting, op vorstbescherming staat en onder nul, zoveel bypass geeft omdat de doorstroombeperking hemeier 436x vol open staat?

Heb je iets aan notification mogeijkheid voor temperatuur (garage-radiator) om die hemeier 436x wat meer dicht te zetten?
Voluit ja en nee lijkt me, vraag me af waarom hij regelmatig 1000watt gebruikt en niet continue voluit gaat.

De radiator in de garage is een oude radiator met een normale kraan die nu voor 90% dicht staat.Deze radiator zit wel net voor de retour. Zal hem vannacht eens proberen dicht te zetten

[ Voor 16% gewijzigd door Maikie18 op 19-01-2017 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Maikie18 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:54:
[...]

Voluit ja en nee lijkt me, vraag me af waarom hij regelmatig 1000watt gebruikt en niet continue voluit gaat.

De radiator in de garage is een oude radiator met een normale kraan die nu voor 90% dicht staat.Deze radiator zit wel net voor de retour. Zal hem vannacht eens proberen dicht te zetten
Dat is iedere keer na zo'n piek na het defrosten. Dat zal wel iets te maken hebben met de dynamiek van het systeem. Kun je op een panasonic nog iets instellen aan de periodetijd van de regellus? (beetje langer zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

mightym schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:38:
[...]

Ja, dat ziet er aardig uit als volle bak toch? Met een paar defrosts tussendoor.
Dit was afgelopen nacht hier :
[afbeelding]

Maximaal vermogen van de Ecodan ligt op 3kW.. dat vraagt hij als hij er water van 60 graden uit moet persen..
Maximaal vermogen Ecodan 7,5KW bij 60C ( sww maken) is 3750W, hoger heb ik nooit gezien hier.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
crazyharrie schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:06:
[...]

Maximaal vermogen Ecodan 7,5KW bij 60C ( sww maken) is 3750W, hoger heb ik nooit gezien hier.
Oh oke.. dan kan hij er dus nog wat meer uitpersen als het moet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Maikie18 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:54:
[...]

Heb ik zo geen verklaring voor die dip na een defrost, jouw prodiel heb ik zo nog niet gezien bij mij

Ik heb een iets complexere sturing voor mijn radiatoren, HT-buffer die door hout-CV-kachel wordt gevoed en ben nog aan het experimenteren met warmte vraag door varaibele boosterfans onder de radiatoren als ook warmte injectie, s'nacht 0-7 uur zijn boosterfan's niet actief, maar nog wel warmteinjectie vanuit de HT-buffer

Tussen 6 en 9 is enige stukje zonder sturing aan afgifte kant, we hadden van middag zoveel zon dat WP zelfs uitging
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/WP2-1.png

Als je een elektrisch kacheltje met thermostaat zou je die erbij kunnen zetten in de garage, weet je zeker of het samenvalt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Heb hem net dicht gezet toen de sensor op de leiding in de garage op 30.2 stond, hond uitgelaten en toen ik terug kwam stond hij al op 32.1. Aanvoer temperatuur liep ook meteen op.

Ik denk dat die radiator toch de boosdoener is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Maikie18 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:20:
Heb hem net dicht gezet toen de sensor op de leiding in de garage op 30.2 stond, hond uitgelaten en toen ik terug kwam stond hij al op 32.1. Aanvoer temperatuur liep ook meteen op.

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Aha.
Het kan bij een Turbo in theorie wel, alleen is dat een combiketel met maar één regelthermostaat.
Bij de hele oude modellen zitten er drie thermostaten links onderin, tegen de achterkant van de ketel.
Bij de nieuwere modellen zitten ze achter de zwarte logica box.
Eén van die drie is de regelthermostaat, de andere twee zijn de boilerthermostaat en de maximaalthermostaat.

Aangezien de regelthermostaat ook actief is tijdens ww bedrijf, kun je hem eigenlijk niet verlagen.
Anders kan hij het ww niet op temperatuur houden tijdens tappen. Daarom zijn de instelmogelijkheden verzegeld door Nefit. Op de stelschroef zit een druppel lak als verzegeling.

Als je er aan gaat draaien, markeer wat de originele stand was. En zie het als een potmeter en niet als een schroef die los moet ;) van 20 tot 90 graden is bijvoorbeeld maar 3/4 slag.
En verzeker jezelf ervan dat je de juiste hebt en niet per ongeluk de maximaalbeveiliging...

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 19-01-2017 21:31 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Afgelopen week 1,5kWh per graaddag gebruikt met een cop van 3, inclusief SWW.
Afgelopen januari gebruikten we in de koudste week, die met die ijzel, 0,5m3 gas per graaddag.
En dat terwijl het nu veel comfortabeler is in huis, het is bijna 2 graden warmer...
Ik ben tevreden :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Nu online
Oxellaar schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:31:
[...]

Het kan bij een Turbo in theorie wel, alleen is dat een combiketel met maar één regelthermostaat.
Bij de hele oude modellen zitten er drie thermostaten links onderin, tegen de achterkant van de ketel.
Bij de nieuwere modellen zitten ze achter de zwarte logica box.
Eén van die drie is de regelthermostaat, de andere twee zijn de boilerthermostaat en de maximaalthermostaat.

Aangezien de regelthermostaat ook actief is tijdens ww bedrijf, kun je hem eigenlijk niet verlagen.
Anders kan hij het ww niet op temperatuur houden tijdens tappen. Daarom zijn de instelmogelijkheden verzegeld door Nefit. Op de stelschroef zit een druppel lak als verzegeling.

Als je er aan gaat draaien, markeer wat de originele stand was. En zie het als een potmeter en niet als een schroef die los moet ;) van 20 tot 90 graden is bijvoorbeeld maar 3/4 slag.
En verzeker jezelf ervan dat je de juiste hebt en niet per ongeluk de maximaalbeveiliging...
Dank je wel! Ga ik eens ontdekken. Ik moet oude modellen hebben, zo ongeveer de eerste hr ketel. '96 uit mijn hoofd. Eentje als combi, die nu alleen voor tapwater zorgt en 1 voor de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
izdp schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:16:
[...]

Dank je wel! Ga ik eens ontdekken. Ik moet oude modellen hebben, zo ongeveer de eerste hr ketel. '96 uit mijn hoofd. Eentje als combi, die nu alleen voor tapwater zorgt en 1 voor de cv.
Nou... 96' is echt 1 van de laatste Turbo's ;)

De eerste zijn van begin 80', jij hebt dus het nieuwe model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:20:

Juist op die plek moet je een thermostaatknop op de radiator monteren. Kopen en erop draaien. Klaar.
Wat ook een pre is is dat ding knijpen. Liefst via de aanvoer en als dat niet kan via voetventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
izdp schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:16:
[...]

De Nefit Turbo bestaat al langer. 1986 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-09 12:02
Knowbody schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:34:
[...]

De Nefit Turbo bestaat al langer. 1986 ?
Zoals oxellaar al zei begin jaren 80.
Wij hebben hier de turbo van bouwjaar 96 de deur uit gegooid, niet omdat hij stuk was maar omdat we een intergas wilden.

Achteraf zonde van het geld, het is niet anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Pietje555 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:45:
[...]

Met andere woorden is volgens jou een hygiene vat ook zinloos. Ik hou me liever aan de Legionellacode woningen. Gewoon een officiele uitgave en vertaling van de normen in Jip en Janneke taal.
Je mag tegenwoordig de heetwaterleiding na de ketel al niet meer isoleren omdat dez zo snel mogelijk moet afkoelen. Ik heb net 150 appartementen voor vermogende ouderen opgeleverd, maar de waterleidingen moesten van koper zijn omdat deze in geval van besmetting met stoom ontsmet kunnen worden. Ook voor woningen moeten wij legionella veilig ontwerpen en verregaande maatregelen nemen.
Enige verschil met zorg e.d is dat er geen risico analyse en beheersplan gemaakt hoeft te worden. Verder is de regelgeving ook voor woningengewoon van toepassing.
Ik vind dit wel interessante materie. Het geeft stof tot nadenken. Hoe combineer je een energetisch goede oplossing met veiligheid en comfort? Voor zover ik weet zijn er enkele belangrijke principes van toepassing. Stilstaand water is een probleem en temperatuur. Daarnaast voedingsbodem en hechtoppervlak.
Er zijn manieren om stilstaand water zoveel mogelijk te vermijden, bijvoorbeeld een muurplaat met twee aansluitingen, zodat je geen stilstaande aftakkingen hebt, maar een doorstroomd punt. Slim serieel aansluiten dus. Qua temperatuur moet je hotspots vermijden, d.w.z. opwarming van kw-leidingen door andere warmtebronnen/leidingen. Dus kw-leidingen liever wel isoleren of in elk geval doordacht plaatsen.

Alupex leidingen hebben een zeer gladde wand en daarmee weinig houvast voor bacterie of andere film.
Ik heb echter wel een thermostatisch mengventiel in de planning, met name ook omdat mijn boiler ook een zonneboiler gaat worden. Water van 90 graden door de leidingen jagen is energetisch niet zo handig, hoewel dit bij dunne diameters met isolatie juist wel weer zou kunnen. Daarnaast is een hoge temperatuurr ook risicovol bij onbeveiligde kranen. Voor de thermostaatkranen is het juist niet zo'n probleem, zoals aangegeven dunne diameters nodig dus snel heet water en veel bijmengen met koud. Wat is nu wijsheid? Geen thermostatisch mengventiel toepassen, of deze juist lokaal toepassen waar nodig? Of een tweetrapsraket? Thermostatisch mengventiel boven 60 graden inregelen, en waar nodig nog een kleintje voor de verbruiker?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Panasonic kan het wel, maar business model is tegen bij betaling. Moet je hpm manager voor kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
Vorige week de HT verdeler vervangen door een Oventrop LT verdeler, super mooi spul. CV opgevuld en proefdraaien. Geen water naar de vloer!!
Met dank aan Rol-co voor zijn support achter de schermen alsnog water naar de vloerverwarming. Echter erg warm water tot aan de verdeler maar super traag de vloer in. Toch de kamer warm kunnen krijgen.
Flow blijkt dus te weinig. De opmerking ooit gelezen dat de circulatiepomp sterk genoeg is om een vloer van water te voorzien is niet helemaal waar.
Gisteren de circulatiepomp van het oude HTsysteem ingebouwd. Nu heb ik 3 liter per groep flow.
Het water gaat nu als een jekko ( en je weet hoe hard dat die gaan) de vloer in. 30°c in en 26°C uit. Met de WAR zit ik net als Maikie18 nog een beetje te knoeien. Vanmorgen werd het 22°C in de kamer. Heb de WP maar een poosje uitgezet. Moet toch anders kunnen? Lo staat op -10 en Hi staat op 7 Vannacht doorgedraaid.
Mijn verbruik vanaf gisteren 16:00uur tot vandaag 17:00 uur was 22 KW
instellingen Hi 35 en Lo 30
Wie interesse heeft:

https://www.dropbox.com/s...mv60MxjExgVAytC_YZMa?dl=0

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

arnnold schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:53:
Vorige week de HT verdeler vervangen door een Oventrop LT verdeler, super mooi spul. CV opgevuld en proefdraaien. Geen water naar de vloer!!
Met dank aan Rol-co voor zijn support achter de schermen alsnog water naar de vloerverwarming. Echter erg warm water tot aan de verdeler maar super traag de vloer in. Toch de kamer warm kunnen krijgen.
Flow blijkt dus te weinig. De opmerking ooit gelezen dat de circulatiepomp sterk genoeg is om een vloer van water te voorzien is niet helemaal waar.
Gisteren de circulatiepomp van het oude HTsysteem ingebouwd. Nu heb ik 3 liter per groep flow.
Het water gaat nu als een jekko ( en je weet hoe hard dat die gaan) de vloer in. 30°c in en 26°C uit. Met de WAR zit ik net als Maikie18 nog een beetje te knoeien. Vanmorgen werd het 22°C in de kamer. Heb de WP maar een poosje uitgezet. Moet toch anders kunnen? Lo staat op -10 en Hi staat op 7 Vannacht doorgedraaid.
Mijn verbruik vanaf gisteren 16:00uur tot vandaag 17:00 uur was 22 KW
instellingen Hi 35 en Lo 30
Wie interesse heeft:

https://www.dropbox.com/s...mv60MxjExgVAytC_YZMa?dl=0
Wat zit er voor pomp in de pana dan? Ik heb in mijn wp ook de standaard grundfoss pomp vervangen voor een wilo yonos pico 6m en heb bij de vloer de flowmeters volluit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Nu online
amarkest schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:53:
[...]

momenteel hier -2.

ELGA neemt 1 kw. aanvoer 35gr retour 28gr pomp rechts op stand 4.

(electrische kacheltjes uit)
Jammer dat je (nog) geen warmtemeter hebt!
Mij valt op dat het vermogen van de Elga in vollast relatief lang niet zo hoog is als in deellast. Vollast ± 3.3 kW momentaan, tegen deellast (B4=ON) ± 2.6 kW momentaan, terwijl het opgenomen vermogen ongeveer 2/3 is. Los van de hogere frequentie aan defrosts bij vollast lijkt er dus ook relatief veel minder vermogen geleverd te worden (wat je ook terugziet in de COP).

Voor een apparaat dat als 4.5kW wordt verkocht vind ik 3.3kW bij vriespunt wel wat laag. Of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
In mijn Pana zit de originele pomp. Echter mijn Pana staat op de dakkapel en de slangen in de vloer geven blijkbaar een te hoge weerstand dat al het water naar de achterzijde van het huis ging. Als ik alles dicht draaide aan de achterzijde had ik meer flow bij de verdeler. Maar dan had ik wel een koude badkamer en zolder. bl
Rol-Co schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:06:
[...]

Wat zit er voor pomp in de pana dan? Ik heb in mijn wp ook de standaard grundfoss pomp vervangen voor een wilo yonos pico 6m en heb bij de vloer de flowmeters volluit.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

arnnold schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:17:
In mijn Pana zit de originele pomp. Echter mijn Pana staat op de dakkapel en de slangen in de vloer geven blijkbaar een te hoge weerstand dat al het water naar de achterzijde van het huis ging. Als ik alles dicht draaide aan de achterzijde had ik meer flow bij de verdeler. Maar dan had ik wel een koude badkamer en zolder. bl
[...]
Wat is dat voor pomp dan?
Nu met die andere pomp heb je wel alles warm? Of moet je de badkamer en zolder wel iets knijpen? Ik heb hier alles boven geknepen staan, nou ja geknepen, de thermostaatkranen staan op 3-3,5 en het is een 19,5-20 graden boven, ik kan het niet heel precies zien aangezien het 2 analoge metertjes zijn die op de kamers liggen.
Moet eens een stel goede thermometers kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Nu online
canonball schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:25:
[...]

Ik heb al een paar keer gehad dat nadat de kamer temp lager wordt dan de ingestelde temp, de elga er 1 uur mee stopt. Het is echt op het moment dat de temp er onder schiet (wat mijn openterm gateway meld). Daarvoor zijn wel kort achter elkaar (10 min) een paar defrosten geweest, dat zal de rede zijn dat de temp daalde, maar om er dan 1u mee te stoppen helpt niet om het weer warmer te krijgen... Ik heb nog de firmware van eind 2015.
OK, dus dat fenomeen is niet tot mijn Elga beperkt. Een aantal keren gebeurde het bij mij inderdaad vlak na een defrost, waarna het opnieuw opstarten kort daarna werd afgebroken. Suffe bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Ik denk misverstand. De pomp van de oude HT verdeler heb ik in de LT verdeler gebouwd. Hij bedient alleen de vloer in de woonkamer. Het is een Grundfoss. Op dropbox staan een paar fotootjes.De pomp van de Pana doet het goed, want ik hoor het water stromen af en toe.
Rol-Co schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:27:
[...]

Wat is dat voor pomp dan?
Nu met die andere pomp heb je wel alles warm? Of moet je de badkamer en zolder wel iets knijpen? Ik heb hier alles boven geknepen staan, nou ja geknepen, de thermostaatkranen staan op 3-3,5 en het is een 19,5-20 graden boven, ik kan het niet heel precies zien aangezien het 2 analoge metertjes zijn die op de kamers liggen.
Moet eens een stel goede thermometers kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Nu online
Oxellaar schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:31:
[...]

Nou... 96' is echt 1 van de laatste Turbo's ;)

De eerste zijn van begin 80', jij hebt dus het nieuwe model
Weer wat geleerd. Ik dacht dat toen pas de HR op de markt kwam. Wel leuk om te horen van 20 jaar en nieuw model :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bram-Bos schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:08:
[...]

Voor een apparaat dat als 4.5kW wordt verkocht vind ik 3.3kW bij vriespunt wel wat laag. Of vergis ik me?
Op de site van Techneco staat zelfs circa 5kW en dat is bij A12/W35.
En bij A2/W35 slechts 3.2kW verwarmingsvermogen.

Het is inderdaad geen bijzondere prestatie, maar word verkocht als ondersteuning van de ketel.
Die zal het dus over moeten nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 20-01-2017 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bram-Bos schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:08:
[...]

Jammer dat je (nog) geen warmtemeter hebt!
Mij valt op dat het vermogen van de Elga in vollast relatief lang niet zo hoog is als in deellast. Vollast ± 3.3 kW momentaan, tegen deellast (B4=ON) ± 2.6 kW momentaan, terwijl het opgenomen vermogen ongeveer 2/3 is. Los van de hogere frequentie aan defrosts bij vollast lijkt er dus ook relatief veel minder vermogen geleverd te worden (wat je ook terugziet in de COP).

Maar techneco heeft hem ook altijd zo gehad dat hij bij 4 graden niet meer mee doet en de ketel verder gaat, dan hebben ze ook geen interesse hoe hij presteerd bij 0.

Maar het geeft maar weer eens aan dat je beter een wat grotere unit kan kopen, ik houd mijn huis op 21+ op het laagste pitje van de 7kW warmtepomp met -5 (gaat nog uit zelfs) met echt geen ideaal wp huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:30
Mijn ecodan staat op 60x40 tegels en daaronder had ik rubber tegels gelegd en op plat dak van mijn garage gezet nabij 2 kamers, in het huis was bij lage toeren een duidelijke brom te horen die bij gas geven steeds duidelijker hoorbaar werd, ik heb daarna de rubberen tegels vervangen door dikke armaflex en het brommen was heel wat minder. Afgelopen week hoor je hem wel maar hij is niet storend aanwezig bij een ta van 34 graden.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
foxie10 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:31:
[...]

Willie hoeveel gas verbruikte je voorheen op dit soort dagen, en per jaar. Heb ik een indicatie of het een 5 of 6kw pana moet worden.
Kun je niet vergelijken, dit ligt aan zoveel variabele elementen zoals efficiëntie ketel, isolatie woning, glasoppervlak etc.. Ik heb een redelijk geïsoleerd huis met 18m2 glas in de woonkamer, hr ketel bedrijfstemp 50 graden.... maar ik gebruikte op dit soort dagen zo een 10m3 bij 18 graden, let wel ... ik stookte snachts niet. Op jaarbasis gebruikte ik 800m3 met uitschieters naar 1600. Ik heb 21 jaar historie gegevens liggen hier.

Mijn mening: een warmtepomp in bestaande situaties implementeren......denk er 80 keer over na en ga daarna op vakantie.

Ik heb een groot aantal zaken ontdekt in het nadeel van een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Willie Wortel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:25:
[...]

Kun je niet vergelijken, dit ligt aan zoveel variabele elementen zoals efficiëntie ketel, isolatie woning, glasoppervlak etc.. Ik heb een redelijk geïsoleerd huis met 18m2 glas in de woonkamer, hr ketel bedrijfstemp 50 graden.... maar ik gebruikte op dit soort dagen zo een 10m3 bij 18 graden, let wel ... ik stookte snachts niet. Op jaarbasis gebruikte ik 800m3 met uitschieters naar 1600. Ik heb 21 jaar historie gegevens liggen hier.

Mijn mening: een warmtepomp in bestaande situaties implementeren......denk er 80 keer over na en ga daarna op vakantie.

je kunt er nog aan toevoegen: stookgedrag. Wat is je huidige stookgedrag. Als je slechts de ketel hoog zet als je thuis komt en daarmee een laag verbruik hebt, dan zeg ik houden zo, en laat die WP maar bij de leverancier staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Niet zo somber op de vroege ochtend...

Je kunt met een WP in een bestaande situatie je stookkosten flink terugbrengen tot ca 30 a 40% van wanneer je een gasaansluiting nodig hebt en gas moet gebruiken; ik ging van ca €1500 aan gas per jaar naar ca €400 aan stroom. Heb je zonnepanelen dan is het nog gunstiger, want dan kun je die 400 nog een keer halveren, in elk geval zolang het salderen nog doorgaat.

En als je niet kiest voor verwarming via een massieve vloer, maar bijvoorbeeld low H2O convectoren, dan is die nachtverlaging ook geen enkel probleem. Ik stook eigenlijk gewoon op dezelfde manier als toen ik gas had.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 20-01-2017 08:59 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Jan Treur schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:46:
Niet zo somber op de vroege ochtend...

Je kunt met een WP in een bestaande situatie je stookkosten flink terugbrengen tot ca 30 a 40% van wanneer je een gasaansluiting nodig hebt en gas moet gebruiken; ik ging van ca €.1500 aan gas per jaar naar ca €.400 aan stroom. Heb je zonnepanelen dan is het nog gunstiger, want dan kun je die 400 nog een keer halveren.

En als je niet kiest voor verwarming via een massieve vloer, maar bijvoorbeeld low H2O convectoren, dan is die nachtverlaging ook geen enkel probleem. Ik stook eigenlijk gewoon op dezelfde manier als toen ik gas had.
JAJA... besparen.......

Ik ben zelf nu een muurverwarming aan het bouwen want alleen radiatoren werkt niet.... ik kom uit de bouw dus mij hoef je niet te leren klimmen....je wilt niet weten wat de kosten zijn,.....en ik doe alles zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Als je een besparing hebt van ca €1000 per jaar, en je rekent dat voor 15 a 20 jaar, dan heb je een budget van €15.000 tot € 20.000 ervoor, waar je ook nog ca € 3000 bij kan optellen omdat je geen nieuwe CV ketel meer nodig hebt en geen jaarlijks onderhoud daarvan hoeft te doen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Bij mij......
Minimum ..Gas inkoop 0,60 cent x 800m3 = 480euro
Maximum ..Gas inkoop 0,60 cent x 1600m3 = 960euro

Hoe kan ik dan een fictieve besparing hebben van 1000 euro?

De WP doet minimaal 20kw per dag......ik kook en douche nog steeds op gas......

EDIT: en een goed bewaard geheim hier....een groepenkast met master zekering van 35A is niet voldoende voor een WP en een standaard huishouden. !

Dus.....WP = nieuwe groepenkast 3x 25A = veel kosten.....!

[ Voor 28% gewijzigd door Willie Wortel op 20-01-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Willie Wortel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:03:
Bij mij......

EDIT: en een goed bewaard geheim hier....een groepenkast met master zekering van 35A is niet voldoende voor een WP en een standaard huishouden. !
Het zou best interessant als je alle nadelen die jij hebt ondervonden aan een wp eens bij elkaar zou zetten. Daar kunnen we allemaal wat van leren, denk ik.!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Ik zit in fase 56 van de 80 keer over nadenken. Wat zijn naar jouw mening de nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Nog 24 te gaan...
Willie Wortel schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:03:
Bij mij......

Dus.....WP = nieuwe groepenkast 3x 25A = veel kosten.....!
Het wegdoen van het gas is wel een belangrijk stuk van je voordeel. Zonder dat hou je per jaar wat minder over inderdaad.

Die groepenkast vernieuwen is een algemeen nuttige investering voor de toekomst, ook voor als er ooit elektrisch gekookt en/of gereden gaat worden.

[ Voor 72% gewijzigd door Jan Treur op 20-01-2017 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amarkest
[...]

Ik heb een h e e l g r o o t voordeel gezien in het gebruik van WP's (mits gevoed met duurzame energie),

er wordt v e e l minder fosiele brandstof verstookt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
Dat is ook zo. Soms lijkt het of we alleen maar winstbelust zijn, net zoals al die bedrijven waar we kritisch over zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
blauwemac schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:11:
[...]

Het zou best interessant als je alle nadelen die jij hebt ondervonden aan een wp eens bij elkaar zou zetten. Daar kunnen we allemaal wat van leren, denk ik.!
Kwestie van bij alle posts hier tussen de regels door lezen en de min punten onthouden die iedereen maar negeert want tja het hoort er bij en is toch normaal en ach voor de hobby....

Ik heb geluk dat mijn afgifte voldoende blijkt dus geen kosten aan.
Maar slechts 300 besparen en 2400 investeren tja.....
Maar tvt van 8 jaar net als PV dus ach het is wel leuk om voor milieu te doen. Wel hopen dat wp langer mee gaat dan 8 jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:53:
[...]

Kwestie van bij alle posts hier tussen de regels door lezen en de min punten onthouden die iedereen maar negeert want tja het hoort er bij en is toch normaal en ach voor de hobby....

Ik heb geluk dat mijn afgifte voldoende blijkt dus geen kosten aan.
Maar slechts 300 besparen en 2400 investeren tja.....
Maar tvt van 8 jaar net als PV dus ach het is wel leuk om voor milieu te doen. Wel hopen dat wp langer mee gaat dan 8 jaar
Tja, tvt. Die speelde geen rol bij de aanschaf van een HRketel, auto (2e auto?), caravan, inrichting tuin, huis, enz. kortom WP hoort er eigenlijk gewoon bij............................... 8)
Pagina: 1 ... 157 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic