Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 166 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.935 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Okay, zojuist even naar buiten gelopen en toen het stroom erop gezet terwijl ik buiten was. Hij maakt een raar geluid bij de start, ik heb er een videootje van gemaakt:

videofile

Kan iemand dit geluid plaatsen? Ik ben wat huiverig om de warmtepomp nu verder te laten draaien. Toen hij gisteravond eenmaal liep weinig raars gehoord trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 28-01-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:32
neographikal schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:00:
[...]

Ik zal het eens meten, maar zelfs na een twintig minuten stonden aanvoer + retour op de display beiden op 11 graden, geen beweging in te krijgen. Ook de sensor in de boiler versprong niet.
die koude lucht hoef je niet te meten als het werkt wordt de lucht kouder dan de buitentemp.
Kun je de persleiding in de mono voelen? Die moet heet worden.
Kun je in het diaplay ergens waarden aflezen?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
Beatman schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:59:
[...]

Hoor je dan ook nauwelijks iets? Ik ben van plan m op een meter of 4 van het slaapkamerraam te zetten. Eventueel kan ik de fan wel precies van het raam afzetten als dat verschil maakt.
volgens mij zijn er een aantal tweakers op dit topic, die niet ver bij jou vandaan wonen. Daar zou je aan kunnen vragen of je e.e.a. mag komen beluisteren.

geef ff aan waar je woont en je krijgt vast wel een reactie.

bij mij in Barneveld kun je altijd ff langskomen om te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Het geluid is niet normaal.

Lucht. Olie. Zoiets.

[ Voor 32% gewijzigd door Knowbody op 28-01-2017 12:02 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
Voor die graag vergelijken ivm de update voor de ecodan (7,5kW) mijn verzamelde gegevens voor Pana mono 6kW
Bij nul graden buiten (WAR is dan A0W28) is maar weinig verschill

Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/DCOP-januari.png
Ik heb de trendlijnen per maand opgesplitst, vanwege dat deze boven DCOP=5-5,5 afbuigt omdat aandeel hulpenergie zoals voor de circulatiepomp zwaarder mee gaan wegen en de DCOP bij nul verhoogt
.
De uitbijter december naar beneden is 31 december, met veel mist en veel defrosts
De uitbijters positief in januari onder nul zijn die dagen dat een kou front binnen valt en de woningmassa nog veel warmte van de warme dag ervoor heeft

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
neographikal schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:47:
Okay, zojuist even naar buiten gelopen en toen het stroom erop gezet terwijl ik buiten was. Hij maakt een raar geluid bij de start, ik heb er een videootje van gemaakt:

videofile

Kan iemand dit geluid plaatsen? Ik ben wat huiverig om de warmtepomp nu verder te laten draaien. Toen hij gisteravond eenmaal liep weinig raars gehoord trouwens.
Okay, zojuist even getest, de split maakt hetzelfde ratelende geluidje bij de start, zij het ietsje zachter. Denk dat dat niet direct het probleem is dan. Maar tijdens het draaien worden de gsaleidingen niet warm, ondanks dat 'ie goed optoert op een gegeven moment.

Afbeeldingslocatie: http://download.neofoto.nl/open/dump/IMG_20170128_130150022.jpg

Geen van de vier leidingen richting de koperen warmtewisselaar onderin wordt warm. De dikke leiding onderin een fractie maar het mag geen naam hebben. Op het gehoor loopt de compressor wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Die dikke met dat ventiel er op moet heet worden, dik 60 graden ieder geval.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat wordt 'ie niet, in ieder geval niet met een paar minuten draaien. Gisteren kwam 'ie na een half uur niet verder dan op zijn hoogst handwarm. Geen van de vier leidingen wordt echt warm en ik vermoed dat die dikke onderin warm moet worden (komt van de compressor), wordt 'ie ook niet. Vreemde is wel dat er koude lucht uit de fan komt zetten.

[ Voor 40% gewijzigd door neographikal op 28-01-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Die dikke onderaan is water, vandaar dat filter, die met het ventiel en de dunne onderin is koelgas.

Als die niet warm word is er echt wat mis en zou ik de lg service maar bellen.

Heeft hij wel gelopen? Aangezien hij dik in het ijs staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nee hij heeft nog nooit gelopen, de bak met ijs komt van de split die daarnaast staat. Dit was de eerste keer dat ik hem gebruikte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
amarkest schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:58:
[...]

volgens mij zijn er een aantal tweakers op dit topic, die niet ver bij jou vandaan wonen. Daar zou je aan kunnen vragen of je e.e.a. mag komen beluisteren.

geef ff aan waar je woont en je krijgt vast wel een reactie.

bij mij in Barneveld kun je altijd ff langskomen om te luisteren.
Overdag heb ik al vele warmtepompen gehoord. Dan valt het geluid altijd wel mee, maar hoe zit dat 's nachts als je er naast probeert te slapen?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 23:45

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Beste warmtepompers,

Al enige tijd volg ik dit topic.
Er staat vele bruikbare info waarmee ik in WP-land uit de voeten kan, dank daarvoor.
Wij staan op het punt om een WP aan te schaffen, een Nibe F2120-16 of een Zubadan SHW112.
Ben er nog niet uit of we de Nibe aan een VVM500 koppelen of net zoals ik de Mitsu wil aansluiten middels CV-buffer en SWW-vat. kostenaspect zal hier bepalend zijn.
Mijn vraag is, kan ik bij mensen van het forum een L/W setup 'luisteren'?
De plaatsing van de buitenunit is nogal kritisch ivm. eventueel geluidoverlast cq. problemen. We wonen midden in een dorp met direct aangrenzende buren. Om problemen hiermee te voorkomen zou het fijn zijn als ik op voorhand me hier een 'beeld' van kan vormen.
We wonen in Venray.
Bericht via PM zou fijn zijn.
Alvast bedankt!

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik hoor hem niet meer.... :9~

Nog een mooie kast van maken en netjes afwerken.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 23:45

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Netjes,

Kan ie zo genoeg lucht aanzuigen.
Neem aan via de achterkant en voorkant blazen via de lamellen.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 14:15:
Die dikke onderaan is water, vandaar dat filter, die met het ventiel en de dunne onderin is koelgas.

Als die niet warm word is er echt wat mis en zou ik de lg service maar bellen.

Heeft hij wel gelopen? Aangezien hij dik in het ijs staat.
Ik had al contact met LG Europe i.v.m. het vreemde modulatiegedrag, daar gelijk maar een case bij ingeschoten. Het is wel erg vreemd dit.. Hoop niet dat het een al te groot probleem is, kijk ik kan de boel ook met de split volledig doen, maar dit stuk reserve vond ik stiekem wel prettig naast het feit dat ik zo meer controle heb over het systeem.

[ Voor 17% gewijzigd door neographikal op 28-01-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Koekerwauz_NL schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:51:
Netjes,

En waar staat hij op? Zijn dat een betonblokken ofzo? Heb je daaronder nog aan fundering gedaan, of gewoon zo in het zand? Ik zie een beetje op tegen het aanleggen van een betonnen fundering, vandaar mijn vraag.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Koekerwauz_NL schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:51:
Netjes,

Hij staat binnen in het schuurtje. Via de golfplaten dak openingen zuigt hij aan.
Er zat eerst een uitblaas rooster die het uitblaasgeluid alleen maar behoorlijk versterkte en meer weerstand had. Ben ook omgeven door buitenmuren, dat help er ook niet aan.
Nu 600x1000 geluidisolatieplaten (2x 25 mm dik) en betonplex 18 mm en 4 mm tussenschotten.
Behoorlijk oversized, om zo weinig mogelijk weerstand te creeren.
Gat muur is 500x500, daarna nog een 20 cm diepte in de geluidskast (ter verdeling lucht) en daarna pas de isolatieplaten.

https://www.mupload.nl/img/luyc5lpszawh7.jpg
https://www.mupload.nl/img/sxlkq1h2cn00n.jpg
https://www.mupload.nl/img/vcnst1kekv2ay.jpg
blauwemac schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:10:
[...]

En waar staat hij op? Zijn dat een betonblokken ofzo? Heb je daaronder nog aan fundering gedaan, of gewoon zo in het zand? Ik zie een beetje op tegen het aanleggen van een betonnen fundering, vandaar mijn vraag.
Sumo rubbervoeten.
Komen ook nog onder de buitenunit. (die dus binnen staat :+ )

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
neographikal schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 14:02:
Dat wordt 'ie niet, in ieder geval niet met een paar minuten draaien. Gisteren kwam 'ie na een half uur niet verder dan op zijn hoogst handwarm. Geen van de vier leidingen wordt echt warm en ik vermoed dat die dikke onderin warm moet worden (komt van de compressor), wordt 'ie ook niet. Vreemde is wel dat er koude lucht uit de fan komt zetten.
Volgens mij zit er geen freon meer in. Of er is misschien iets met de oliehuishouding ofzo. Misschien een F-gassen monteur erbij halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rhaelak schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:57:
[...]

Volgens mij zit er geen freon meer in. Of er is misschien iets met de oliehuishouding ofzo. Misschien een F-gassen monteur erbij halen?
Misschien staat er een kraan dicht. Maar dat zou niet kunnen de checklijst heeft Neo als het goed is gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:16:
[...]

Hij staat binnen in het schuurtje. Via de golfplaten dak openingen zuigt hij aan.
Er zat eerst een uitblaas rooster die het uitblaasgeluid alleen maar behoorlijk versterkte en meer weerstand had. Ben ook omgeven door buitenmuren, dat help er ook niet aan.
Nu 600x1000 geluidisolatieplaten (2x 25 mm dik) en betonplex 18 mm en 4 mm tussenschotten.
Behoorlijk oversized, om zo weinig mogelijk weerstand te creeren.
Gat muur is 500x500, daarna nog een 20 cm diepte in de geluidskast (ter verdeling lucht) en daarna pas de isolatieplaten.

https://www.mupload.nl/img/luyc5lpszawh7.jpg
https://www.mupload.nl/img/sxlkq1h2cn00n.jpg
https://www.mupload.nl/img/vcnst1kekv2ay.jpg

[...]

Sumo rubbervoeten.
Komen ook nog onder de buitenunit. (die dus binnen staat :+ )
Die openingen tussen de golfplaten lijken mij nou niet echt ruim. Weet je zeker dat hij voldoende lucht kan aanzuigen?

Hoe loopt eigenlijk condens weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Knowbody schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:59:
[...]

Misschien staat er een kraan dicht. Maar dat zou niet kunnen de checklijst heeft Neo als het goed is gevolgd.
Ja of dat. Foutje kan altijd gemaakt worden. Zit er op de Pana niet een LD en HD pressostaat om de drukken te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Vandaag eindelijk weer temperaturen waar de WP het makkelijker mee heeft. En dan hoor je op 2 meter al bijna niets. Er zijn momenten dan hoor ik de werking vanaf 20 meter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rhaelak schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:59:
[...]

Die openingen tussen de golfplaten lijken mij nou niet echt ruim. Weet je zeker dat hij voldoende lucht kan aanzuigen?

Hoe loopt eigenlijk condens weg?
Ja hoor, geen probleem.
openingen x4 keer he?

Er zit een condensafvoer onder met tracing. Die geschakeld word door de ecodan binnenunit. (defrost signaal)
Loopt zo de regenpijp in, onder de grond.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2017 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Koekerwauz_NL schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:37:
...
We wonen in Venray.
Bericht via PM zou fijn zijn.
Alvast bedankt!
Hallo Venray!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:40:
Ik hoor hem niet meer.... :9~

Nog een mooie kast van maken en netjes afwerken.
Vandaag hoorde ik hem ook niet meer. Maar ja dat had met de buitentemp te maken.

Ben een beetje huiverig in hoeverre de luchtdoorlaat belemmerd wordt met dit soort constructies. Aanzuig en afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Knowbody schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:09:
[...]

Vandaag hoorde ik hem ook niet meer. Maar ja dat had met de buitentemp te maken.

Ben een beetje huiverig in hoeverre de luchtdoorlaat belemmerd wordt met dit soort constructies. Aanzuig en afvoer.
Nergens geen last van... draait continu op 420 - 520 watt. 450 ltr buffervat op 30-33 graden.
En nu kan ik hem eindelijk 'snachts aanlaten.

Helaas de koudste periode gemist om goed te kunnen testen.
Afgelopen 12 dagen was het 27- 30 graden overdag. (waar ik zat 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Goed bezig. Die koude komt nog wel weer de winter is nog maar een maand oud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:37
neographikal schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:12:
[...]

Okay, zojuist even getest, de split maakt hetzelfde ratelende geluidje bij de start, zij het ietsje zachter. Denk dat dat niet direct het probleem is dan. Maar tijdens het draaien worden de gsaleidingen niet warm, ondanks dat 'ie goed optoert op een gegeven moment.

[afbeelding]

Geen van de vier leidingen richting de koperen warmtewisselaar onderin wordt warm. De dikke leiding onderin een fractie maar het mag geen naam hebben. Op het gehoor loopt de compressor wel.
Op zich niets met jouw probleem te maken, maar als ik naar de foto kijk dan lijkt het dat je het vuilfilter nog een slagje naar beneden moet draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 15-09 21:31
Knowbody schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:02:
Vandaag eindelijk weer temperaturen waar de WP het makkelijker mee heeft. En dan hoor je op 2 meter al bijna niets. Er zijn momenten dan hoor ik de werking vanaf 20 meter ;)
Ik schop het tot 100 meter ver waar mijn Ecodan tijdens SWW maken en < 0c buiten te horen is.
Vandaag was ie heerlijk stil, ook met SWW

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:53
Domba schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:55:
[...]

De 5kW heeft de betere specs, ik heb 6kw's en ik loop het gaatje naar de 5kW niet geheel dicht met tuning, ik verlies het voornamelijk onder 2C buiten temperatuur als de defrost zwaarder gaan mee wegen in de maand gemiddelde COP
Ik heb een 5kW die rechtstreeks zijn warmte in een 800 ltr buffervat dumpt, dus geen flow regel problemen daardoor.

Ik overweeg om een 2e 5kW mono te nemen, en die gewoon in serie te zetten. Geen (nieuwe) bevriezingproblemen, omdat pomp 1 toch wel loopt. De 2e unit kan dan alleen bij lagere temperaturen bij komen.

Zien jullie daar problemen in ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Knowbody schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:59:
[...]

Voor de mono wordt er nergens een melding gemaakt van het open moeten zetten van het reservoir voor het koelmiddel. Lijkt me vrij logisch ook, het is een gesloten systeem, het water deel is waar je het op aansluit. Daarnast, zou hij geen foutmelding moeten geven bij te weinig koelmiddel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
neographikal schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:50:
[...]

Voor de mono wordt er nergens een melding gemaakt van het open moeten zetten van het reservoir voor het koelmiddel. Lijkt me vrij logisch ook, het is een gesloten systeem, het water deel is waar je het op aansluit. Daarnast, zou hij geen foutmelding moeten geven bij te weinig koelmiddel?
Theoretisch moet hij dan een low pressure melding geven.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 18:21
neographikal schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:50:
[...]

Is het een 1 of een 3 fase machine? Met 3 fase kan het zijn dat hij de verkeerde kant op draait. Moet dan 2 fasen wisselen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:56:
[...]

Is het een 1 of een 3 fase machine? Met 3 fase kan het zijn dat hij de verkeerde kant op draait. Moet dan 2 fasen wisselen.
1 fase machines kennen dit ook, als je bij een Ecodan de F en N verwisselt krijg je ook problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Pietje555 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:56:
[...]

Enkele fase & Koevlaas, precies wat ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
neographikal schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:58:
[...]

Enkele fase & Koevlaas, precies wat ik dacht...
In het ecodan boekje staat wat de gevolgen zijn van verkeerd aansluiten, ik kan mij helaas niet herinneren wat deze precies zijn.
Controleer je aansluiting even met zo'n schroevendraaier met lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:04:
[...]

In het ecodan boekje staat wat de gevolgen zijn van verkeerd aansluiten, ik kan mij helaas niet herinneren wat deze precies zijn.
Controleer je aansluiting even met zo'n schroevendraaier met lampje.
Welke aansluiting bedoel je? Ik heb gewoon stroom op de unit staan, enkele fase, 230V. Alles is gewoon "aan" zoals je zou verwachten. Verder kun je aan zo'n mono niet zoveel vernaggelen, water in, water uit, stroom erop en de draad voor het control panel binnen. That's about it. In mijn geval nog een UTP-kabel voor de thermostaataansturing (aan/uit regeling), die werkt zoals je zou verwachten.

[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 28-01-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Domba schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:05:
Voor die graag vergelijken ivm de update voor de ecodan (7,5kW) mijn verzamelde gegevens voor Pana mono 6kW
Bij nul graden buiten (WAR is dan A0W28) is maar weinig verschill

[afbeelding]
Ik heb de trendlijnen per maand opgesplitst, vanwege dat deze boven DCOP=5-5,5 afbuigt omdat aandeel hulpenergie zoals voor de circulatiepomp zwaarder mee gaan wegen en de DCOP bij nul verhoogt
.
De uitbijter december naar beneden is 31 december, met veel mist en veel defrosts
De uitbijters positief in januari onder nul zijn die dagen dat een kou front binnen valt en de woningmassa nog veel warmte van de warme dag ervoor heeft
Jouw war is neem ik aan afgesteld op de behoefte van de woning via het afgiftesysteem. Jouw grafiek geeft daarom beperkte informatie omdat de COP sterk afhankelijk is van de aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
neographikal schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:25:
[...]

Welke aansluiting bedoel je? Ik heb gewoon stroom op de unit staan, enkele fase, 230V. Alles is gewoon "aan" zoals je zou verwachten. Verder kun je aan zo'n mono niet zoveel vernaggelen, water in, water uit, stroom erop en de draad voor het control panel binnen. That's about it. In mijn geval nog een UTP-kabel voor de thermostaataansturing (aan/uit regeling), die werkt zoals je zou verwachten.
P & N, ofwel fase en nul. Met deze abusievelijk verwisselt werkt de unit ook niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Beatman schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:20:
[...]

Overdag heb ik al vele warmtepompen gehoord. Dan valt het geluid altijd wel mee, maar hoe zit dat 's nachts als je er naast probeert te slapen?
hij staat bij mij 3 mtr onder het slaapkamerraam naast de voordeur, maar de ramen zijn snachts dicht.
snachts draait ie alleen als het vriest, zoals afgelopen weken.
Dan hoor ik de unit zelf niet, maar wel de gasleiding licht gieren als ie volluit gaat, omdat ie door de slaapkamer loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:33:
[...]

P & N, ofwel fase en nul. Met deze abusievelijk verwisselt werkt de unit ook niet goed.
Wat zijn de symptomen? Ik zal morgen even gaan kijken :)

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 28-01-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
amarkest schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:55:
[...]

hij staat bij mij 3 mtr onder het slaapkamerraam naast de voordeur, maar de ramen zijn snachts dicht.
snachts draait ie alleen als het vriest, zoals afgelopen weken.
Dan hoor ik de unit zelf niet, maar wel de gasleiding licht gieren als ie volluit gaat, omdat ie door de slaapkamer loopt.
Bedankt! Dan heb ik er hier ook wel vertrouwen in dat het qua geluidsoverlast gaat meevallen. Leidingen laat ik buitenom lopen via een (nep) regenpijp. Zelfs als het vriest heb ik genoeg aan 2000 W als die continue toegevoegd kan blijven worden. dus ik hoop dat de Elga op laag vermogen gaat blijven draaien.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
neographikal schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:59:
[...]

Wat zijn de symptomen? Ik zal morgen even gaan kijken :)
Ik ben al aan het zoeken in het boekje, maar kan het vooralsnog niet vinden.
Heb je al gecheckt of dit goed aangesloten is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:22:
[...]

Ik ben al aan het zoeken in het boekje, maar kan het vooralsnog niet vinden.
Heb je al gecheckt of dit goed aangesloten is ?
Daarvoor moet ik naar buiten, morgen even doen, wat ik op internet vind is dat het met een enkelfasige warmtepomp weinig uit zou moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
neographikal schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:25:
[...]

Daarvoor moet ik naar buiten, morgen even doen, wat ik op internet vind is dat het met een enkelfasige warmtepomp weinig uit zou moeten maken.
Sommige merken/modellen kunnen er niet tegen terwijl anderen het gewoon doen, voor jouw merk weet ik het niet maar een ecodan moet absoluut goed aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:26:
[...]

Sommige merken/modellen kunnen er niet tegen terwijl anderen het gewoon doen, voor jouw merk weet ik het niet maar een ecodan moet absoluut goed aangesloten zijn.
Wat zijn de symptomen als je het niet goed doet en treedt er schade op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
neographikal schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:44:
[...]

Wat zijn de symptomen als je het niet goed doet en treedt er schade op?
De gevolgen weet ik helaas niet meer, kan er niets zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Tomexergie schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:29:
[...]
Jouw war is neem ik aan afgesteld op de behoefte van de woning via het afgiftesysteem. Jouw grafiek geeft daarom beperkte informatie omdat de COP sterk afhankelijk is van de aanvoertemperatuur.
Dit zijn DCOP's enkel van de WP voor vloerverwarmig als de circuits ontkoppeld zijn en niet voor de gehele woning , er is geen overlap van afgifte, een vertrek heeft of vloer/wand verwarming of radiators niet beide.

De helling van de basis stooklijn A15W25 en A-5W35 van 0,5C/graad Tb is sinds september de zelfde , wel is de hele stooklijn veelvuldig verschoven tussen shift -4 tot -2 en staat nu weer op -3, wat soms 22-23C ruimtetemp geeft met mooi zonnetje
Shift -4 past soms beter, maar dan wordt de retour op minder zonnige dagen weer te koud en de back-up verwarming als voorverwarmer is me een stap te ver, dan kan ik beter via platenwisselaar de retourtemp van radiator circuit benutten als voorverwarming om deze weer boven 20C te krijgen voor deze de WP in gaat. Dat is dan een DCOP met gekoppelde circuits en die zitten niet in deze grafiek, als ook geen enkele van de WP voor radiators, die op een andere helling (0,4C/graad Tb) en hogere temp loopt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
hannibal2206 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:04:
[...]
Ik heb een 5kW die rechtstreeks zijn warmte in een 800 ltr buffervat dumpt, dus geen flow regel problemen daardoor.

Ik overweeg om een 2e 5kW mono te nemen, en die gewoon in serie te zetten. Geen (nieuwe) bevriezingproblemen, omdat pomp 1 toch wel loopt. De 2e unit kan dan alleen bij lagere temperaturen bij komen.

Zien jullie daar problemen in ?
In serie krijg je dan niet te veel flowweerstand met een stilstaande pomp erin.

Edit: En wat doe je al beide lopen, in serie verdubbeld de flow niet zonder meer voor 10kW max met flow van wat boven 1000l/min is wel dT van 8-10.
Wordt flink stoeien met stooklijnen om die op elkaar aangesloten te krijgen, zodat beide eventueel in deellast draaien
Een defrost van 1 van beide ontregeld de WA regeling van de ander zodat deze op vol vermogen gaat als die in deellast draaide.
Benieuwd wat die dan doet als flow van max naar normaal terug zakt, waarschijnlijk abrupt uit vanwege 30sec ruim boven target temp van WA-stooklijn. de stepdown timers zijn 9 en 29 minuten voor deellast.
Let maar eens op bij die direct aangesloten WP's en niet helemaal in balans, deellast verlaging na 29 minuten na laagste punt in elektra verbruik na een defrost.

Je kan de 2e WP voor parrallel schakeling ook bij een lagere buitentemperatuur verwarmings bedrijf laten opnemen, die wel boven 5oC moet liggen want dat is de laagste setting, zodat de circulatiepomp alvast draait op de minimale flow.
De overlap is niet zo mooi als bij de 6kw omdat de laagste deellast voor beide ongever 2.7kW is, maar bij de G-serie gaat de circulatiepomp bij 3oC hogere buitentemperatuur al lopen voordat de compressor opstart om te gaan verwarmen

[ Voor 26% gewijzigd door Domba op 28-01-2017 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
Mijn Pana 5 Kw is uitgerust met de WiFi module. De pana aan/uit schakelen met telefoon of laptop is geen probleem.
Echter shift/Stille modus en Eco b.v. instellen komt niet bij de Pana aan. Een instelling handmatig ingetoetst
wordt ook niet zichtbaar op laptop/telefoon.
Het lijkt me sterk dat ik een antennetje moet aanschaffen. Zou kunnen.

Het vreemde is dat een commando via mijn telefoon wel zichtbaar is op mijn laptop.
WiFi en router zitten 4 meter uit elkaar.

Wie heeft er een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:53
Domba schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:22:
[...]

In serie krijg je dan niet te veel flowweerstand met een stilstaande pomp erin.
Ik heb de 5kW nu al aangesloten in serie met de binnenunit van de oude 9kW Gree. Die staat uit, maar dient voorlopig als reserve bij extreme kou, of storing; nog niet nodig geweest ;)

Geen probleem met flow door 1 actieve en 1 stilstaande pomp; als ik de 2e pomp wel inschakel neemt de flow gewoon wat extra toe (zie ik op warmtemeter), maar afgegeven vermogen blijft gelijk

Over defrosts heb ik nog niet voldoende nagedacht...

Deze manier van aansluiten heb je geen problemen met vorstbeveiliging van de 2e unit die anders mogelijk niet uit mag staan. Maar die je bij behoefte handmatig of automatisch kan bij schakelen.

En een 2e pana kost je nauwelijks iets met de huidige subsidie ..
Domba schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:22:
[...]

Let maar eens op bij die direct aangesloten WP's en niet helemaal in balans, deellast verlaging na 29 minuten na laagste punt in elektra verbruik na een defrost.
Wat bedoel je met direct aangesloten WP ? zonder buffervat ?

[ Voor 16% gewijzigd door hannibal2206 op 29-01-2017 00:08 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Domba schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:05:
[...]

Dit zijn DCOP's enkel van de WP voor vloerverwarmig als de circuits ontkoppeld zijn en niet voor de gehele woning , er is geen overlap van afgifte, een vertrek heeft of vloer/wand verwarming of radiators niet beide.

De helling van de basis stooklijn A15W25 en A-5W35 van 0,5C/graad Tb is sinds september de zelfde , wel is de hele stooklijn veelvuldig verschoven tussen shift -4 tot -2 en staat nu weer op -3, wat soms 22-23C ruimtetemp geeft met mooi zonnetje
Shift -4 past soms beter, maar dan wordt de retour op minder zonnige dagen weer te koud en de back-up verwarming als voorverwarmer is me een stap te ver, dan kan ik beter via platenwisselaar de retourtemp van radiator circuit benutten als voorverwarming om deze weer boven 20C te krijgen voor deze de WP in gaat. Dat is dan een DCOP met gekoppelde circuits en die zitten niet in deze grafiek, als ook geen enkele van de WP voor radiators, die op een andere helling (0,4C/graad Tb) en hogere temp loopt
Dus terugrekenend naar de tabelen van de leveranciers/EU normen. Die geven COP bij b.v. Tb=2 en Ta=35 Tb jouw systeem vraagt bij Tb=2C een aanvoer temperatuur van 28C en oet daardoor een veel hogere COP halen dan de Normwaarde.

Bij 2C is de dCOP/dTb ongeveer 0,07 (hellingshoek uit de grafiek)

Bij jouw Pana zou je dan 0,07(35-28)=0,49 bovenop de norm moeten presteren door jouw vloerverwarming.
Dus COPnorm35/2=3,8 dan zou jouw meting op 4,29 moeten uitkomen (Dus bij Tb=2C)

Mijn Elga doet bij Tb=2 ongeveer Ta=38. Dat levert een correctie van 0,21 en mag dus beneden de norm presteren. COPnorm35/2=3,6 dus COP 3,39 zou ik moeten meten. Ik wacht 1 februari af.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
hannibal2206 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:05:
[...]

Ik heb de 5kW nu al aangesloten in serie met de binnenunit van de oude 9kW Gree. Die staat uit, maar dient voorlopig als reserve bij extreme kou, of storing; nog niet nodig geweest ;)

Geen probleem met flow door 1 actieve en 1 stilstaande pomp; als ik de 2e pomp wel inschakel neemt de flow gewoon wat extra toe (zie ik op warmtemeter), maar afgegeven vermogen blijft gelijk

Over defrosts heb ik nog niet voldoende nagedacht...

Deze manier van aansluiten heb je geen problemen met vorstbeveiliging van de 2e unit die anders mogelijk niet uit mag staan. Maar die je bij behoefte handmatig of automatisch kan bij schakelen.

En een 2e pana kost je nauwelijks iets met de huidige subsidie ..
[...]
Bij 1 WP (zie link in sign voor schema opbouw) gebruik ik warmte injectie uit de HT-buffer om deze WP in een lagere deellast voor langere tijd te laten draaien.
Dat is eenvoudigere gezegd dan gedaan, je hebt 1 graad ruimte tussen dT=2 tot 3C voor alle deellast stappen
Uit of vol vermogen is niet zo moeilijk, maar laagste deellast vast houden voor langere tijd is iets minder eenvoudig
De warmte injectie via mix-ventiel laat zich prima doseren met 1 volle slag of wel 800-1000 stappen voor de stappenmotor per graad hogere aanvoer, maar het zit in de temperatuur meting.

De 12-bit resolutie van een DS18B20 is wat grof met 1/16 graad, als ook dat ik vanwege 10 meter aanvoerleiding op 2 plaatsen moet gaan meten en overstap van 15bit resolutie van ADS1115 met TMP36 of MCP9701 zodat resolutie ruim kleiner is dan 1/100 graad
Dan blijft enkel de sensor delay over door montage wijze om de dT constant te houden terwijl de buitentemperatuur verandert.
Wat bedoel je met direct aangesloten WP ? zonder buffervat ?
zonder buffervat
Tomexergie schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:33:
[...]
Dus terugrekenend naar de tabelen van de leveranciers/EU normen. Die geven COP bij b.v. Tb=2 en Ta=35 Tb jouw systeem vraagt bij Tb=2C een aanvoer temperatuur van 28C en oet daardoor een veel hogere COP halen dan de Normwaarde.

Bij 2C is de dCOP/dTb ongeveer 0,07 (hellingshoek uit de grafiek)

Bij jouw Pana zou je dan 0,07(35-28)=0,49 bovenop de norm moeten presteren door jouw vloerverwarming.
Dus COPnorm35/2=3,8 dan zou jouw meting op 4,29 moeten uitkomen (Dus bij Tb=2C)

Mijn Elga doet bij Tb=2 ongeveer Ta=38. Dat levert een correctie van 0,21 en mag dus beneden de norm presteren. COPnorm35/2=3,6 dus COP 3,39 zou ik moeten meten. Ik wacht 1 februari af.
.
Terugrekenen naar tabel/norm van leveranciers?

Nemen die leveranciers voor de norm ook alle benodigde hulpenergie en defrosts mee in de COP, ik zie vaak in test rapporten een correctie voor de benodigde energie voor de circulatiepomp, hoe zit dat met de andere anti-vries verwarmingen die net wel net niet bij 2C inschakelen in de praktijk omdat de temperatuursensor net wat afwijkt en pas bij 1,98C aangaat?

Ik neem alle benodigde elektra en de uiteindelijke netto warmte voor de DCOP.

Ik ben er nog niets eens uit hoeveel energie een defrost kost, want zowel DAL als domoticz is de meet frequentie te laag omdat nauwkeuriger dan +/- 100Wh thermisch te doen
Het is meer dan enkel die 1-2 minuten dat Ta even onder Tr duikt, maar ook weer het optoeren van compressor en leidingen opwarmen naar Ta van voor de defrost

En dat is nog eenvoudiger dan het uitsplitsen van de gebruikte hulpenergie omdat het een 300V DC circulatiepomp is en deze niet over de hele dag stabiel een zelfde energieverbruik heeft
Verbruik van de 300V DC driver is ergens in de orde van 5-10% van totale dag verbruik

[ Voor 33% gewijzigd door Domba op 29-01-2017 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
koevlaas2 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:33:
[...]

Daar kan ik me nou niet echt iets bij voorstellen..
Het is wisselspanning.. de elektronen wapperen 50 keer per seconde een stukkie heen en weer door die kabels.. In het apparaat zit een voeding die de AC waarschijnlijk netjes omzet naar DC en een flinke elektromotor voor de compressor..
Dat eventueel omdraaien van L en N kan dit gedrag niet veroorzaken volgens mij.
Maargoed, niet geschoten is altijd mis..de elektrische aansluitingen controleren kan nooit kwaad.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Is er hier ervaring met het aansluiten van een Panasonic mono (5kw) op een cv met alleen radiatoren? Werkt dat bevredigend? Kan dat zonder buffer? Ik was dat van plan, maar dat schijnt op allerlei problemen stuiten, Die ik zelf niet goed kan overzien. Bij voorbaat dank, blauwemac

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
blauwemac schreef op zondag 29 januari 2017 @ 08:01:
Is er hier ervaring met het aansluiten van een Panasonic mono (5kw) op een cv met alleen radiatoren? Werkt dat bevredigend? Kan dat zonder buffer? Ik was dat van plan, maar dat schijnt op allerlei problemen stuiten, Die ik zelf niet goed kan overzien. Bij voorbaat dank, blauwemac
Zelf geen ervaring mee, maar heb je een idee welke temperaturen je nodig hebt om je huis warm te krijgen met deze radiatoren? Als de radiatoren flink overbemeten zijn en je met lage temperaturen toe kunt komen, dan maakt een WP een kans. Als dat niet het geval is dan zou ik er zelf niet vlug aan beginnen.
Tenzij je hem hybride wil gaan inzetten en de lage temperaturen bijv toereikend zijn tot een graad of 2-4..

Kortom.. ik zou je willen adviseren om de temperaturen van je CV installatie te gaan loggen..(als dat al niet is gebeurd)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Het idee is inderdaad om hem hybride in te zetten. Verder hoop ik de capaciteit van de radiatoren te verhogen met ventilatoren. Tijdens de afgelopen koude week kon ik het huis warm houden met zo'n 45 graden water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Dan moet het met een warmtepomp ook goed kunnen, zeker als je nog ventilatoren toevoegt. Zonder CV ketel. Hoe kom je op de capaciteit 5 kW?

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Treur op 29-01-2017 08:50 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Die 5 kw heb ik een beetje uit mijn duim gezogen. Op basis van wat anderen hier als gasverbruik melden, denk ik dat ik hiermee een heel eind weg kom. Ik woon in een houten huis van eind jaren 40. Geen idee waar ik iemand zou kunnen vinden die daar een goede energie berekening op los zou kunnen laten.

Eigenlijk is mijn vraag nu ook vooral of het zonder buffer kan, of dat ik toch een buffer nodig hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door blauwemac op 29-01-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:13
Maakt wel degelijk uit, ook bij een gasketel zelfs. Ik had mijn e aangepast en de L en N omgedraaid en toen werkte mijn nefit niet meer, zoeken zoeken, stekker omgedraaid en voila ketel deed het weer. L en N niet omdraaien dus !
mightym schreef op zondag 29 januari 2017 @ 07:28:
[...]

Daar kan ik me nou niet echt iets bij voorstellen..
Het is wisselspanning.. de elektronen wapperen 50 keer per seconde een stukkie heen en weer door die kabels.. In het apparaat zit een voeding die de AC waarschijnlijk netjes omzet naar DC en een flinke elektromotor voor de compressor..
Dat eventueel omdraaien van L en N kan dit gedrag niet veroorzaken volgens mij.
Maargoed, niet geschoten is altijd mis..de elektrische aansluitingen controleren kan nooit kwaad.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 00:33
Domba schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:39:
[...]

Bij 1 WP (zie link in sign voor schema opbouw) gebruik ik warmte injectie uit de HT-buffer om deze WP in een lagere deellast voor langere tijd te laten draaien.
Dat is eenvoudigere gezegd dan gedaan, je hebt 1 graad ruimte tussen dT=2 tot 3C voor alle deellast stappen
Uit of vol vermogen is niet zo moeilijk, maar laagste deellast vast houden voor langere tijd is iets minder eenvoudig
De warmte injectie via mix-ventiel laat zich prima doseren met 1 volle slag of wel 800-1000 stappen voor de stappenmotor per graad hogere aanvoer, maar het zit in de temperatuur meting.

De 12-bit resolutie van een DS18B20 is wat grof met 1/16 graad, als ook dat ik vanwege 10 meter aanvoerleiding op 2 plaatsen moet gaan meten en overstap van 15bit resolutie van ADS1115 met TMP36 of MCP9701 zodat resolutie ruim kleiner is dan 1/100 graad
Dan blijft enkel de sensor delay over door montage wijze om de dT constant te houden terwijl de buitentemperatuur verandert.
Zo'n mix-ventiel klinkt mij als een goed idee voor mijn installatie. Ik heb nog een spiraal over in mijn boiler vat welk ik daarvoor kan gebruiken (als voorverwarming of als extra warmte capaciteit). Wat voor een mix-ventiel en stappenmotor gebruik je?

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
blauwemac schreef op zondag 29 januari 2017 @ 09:35:
Die 5 kw heb ik een beetje uit mijn duim gezogen. Op basis van wat anderen hier als gasverbruik melden, denk ik dat ik hiermee een heel eind weg kom. Ik woon in een houten huis van eind jaren 40. Geen idee waar ik iemand zou kunnen vinden die daar een goede energie berekening op los zou kunnen laten.

Eigenlijk is mijn vraag nu ook vooral of het zonder buffer kan, of dat ik toch een buffer nodig hebben.
Even zoeken op internet op warmteverliesberekening en dan vindt je wel een aantal bedrijven die dat kunnen doen. Hoewel het in jouw geval wel duurder zou zijn dan gebruikelijk omdat er een opname ter plaatse gedaan zal moeten worden om te inventariseren hoe de isolatie e.d. is.

Wel of geen buffer is afhankelijk van je systeeminhoud. Als je de radiatoren in de referentieruimte altijd openstaan kan het best zo zijn dat er wordt voldaan aan de minimale systeeminhoud die de fabrikant hanteert. En anders kom je met een vaatje van 50 liter ook al heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:45

Hoeveel m3 gas verbruik je nu per jaar :? Dat geeft een aardige indicatie.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Stook eens een tijdje op een constante temperatuur 24 uur per dag in huis en noteer de gasstanden 's morgen en 's avonds, dat geeft mijn inziens een beter inzicht in wat je nodig hebt (wel een koude maand nemen natuurlijk). Wat je in de nacht verbruikt is zonder weersinvloeden (zon) en menselijke factoren die het warmteverlies beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Laatst online: 07:13
Hierbij mijn gegevens van mijn huis,
bgg 75m2 vv en in totaal 163m3 inhoud, temp 21 graden. garage bgg 37m3 maar wordt niet verwarmd
1e verdieping 51,75m2 en 130m3 , temp 20 graden radiatoren
1e verdieping boven de garage 27m2 en 78m3 inhoud, temp 20 graden jaga ltv met dbe
2e verdieping 45 m2 en 100m3 inhoud, 20 graden, 1 radiator
isolatie, beneden, vloer, lijkt goed geisoleerd, hr++ glas, muren 80mm glaswol ?
isolatie boven, muren 80mm glaswol ?, ramen dubbelglas
studeerkamer, muren 75mm glaswol, schuin dak nageisoleerd16cm glaswol, ramen dubbel glas, vloer is vanuit de garage geisoleerd met 12cm pur platen
zoder, schuin dak, nageisoleerd 16cm glaswol
2016 1228 m3 gas verbruik waarvan 150m3 ( schatting) sww E verbruik 3700 kW waarvan 3050 kW opgewekt. CV systeem hydraulisch ingeregeld, vv alpha 2 pomp, oude verdeler, temp regeling maximaal 50 graden.
sinds 1 oktober ecodan 7,5 kW, regeling in de studeerkamer tussen 18,5 en 20 graden C ( afhankelijk van aanwezigheid). Ecodan staat op dak van de garage in de hoek van het woonhuis
Geluid Ecodan buiten, < 0 graden buiten wel hoorbaar maar na zo'n 5 tot 10 meter nauwelijks hoorbaar, ventilator / luchtverplaatsing hoor je wat en 2x duidelijk hoorbaar wellicht door wat onbalans of ijsvorming?
Binnen op laag vermogen nuet hoorbaar, bij temp < 0 graden en meer vermogen hoor je een lichte brom maar is niet storend meer aanwezig ( inverter staat op armaflex als demping).
Tip, laat de temp niet teveel zakken in het huis, opwarmen duurt erg lang, afgelopen week met lage temperaturen constant 21,5 graden in woonkamer.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Een gevaar waar ik je wel op wil wijzen:

Vergelijken met het verbruik van anderen kan maar dan moet je ook het stookgedrag kennen. Het maakt nogal uit of er selectief of 24x7gestookt werd met gas.

Met een WP ga je al gauw 24x7 stoken anders haal je de gewenste temp niet of moet de WP zo hard werken dat het energieverbruik niet gunstiger wordt.

40 graden maken met een WP vind ik aan de hoge kant om er een lagere rekening mee te willen bereiken.

Eea ligt er ook aan of je klein of groot behuisd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Tsjonge.
Kom er na 4 weken pas achter dat die oventropp vloerverdelers verder open kunnen.
Het duurde al zo lang, voordat de boel op temperatuur was. :+
Gevalletje RTFM

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cwz0nebo5v2jw.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
Leuk vraagje aan de kenners hier ;)

Wij hebben een huis gekocht uit de jaren 30, deels (de helft BG) voorzien van VV en de rest standaard radiatoren. De inhoud is 1000 kuub en er is dakisolatie (RC4 a 5) en HR++ glas aanwezig. Geen spouwisolatie (willen we wel laten doen) en deels vloer isolatie. Er zit een garage aan van 15 x 4 meter pal op zuid dus perfect geschikt voor PV.

De boven verdieping willen we met IR panelen gaan verwarmen, tenzij het echt ijskoud is, dan gaan de radiatoren wel aan. De badkamer loopt wel gewoon mee in de CV verwarming.

De woonkamer is ca. 15 m lang en 4,5 m breed. De keuken is gesloten, voorzien van vv en ca. 20m2 groot.

Wat is nou handig om te doen/in te investeren? PV komt er dus sowieso maar wat nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Markprinsen schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:47:

Wij hebben een huis gekocht uit de jaren 30, deels (de helft BG) voorzien van VV en de rest standaard radiatoren. De inhoud is 1000 kuub en er is dakisolatie (RC4 a 5) en HR++ glas aanwezig. Geen spouwisolatie (willen we wel laten doen) en deels vloer isolatie. Er zit een garage aan van 15 x 4 meter pal op zuid dus perfect geschikt voor PV.

De boven verdieping willen we met IR panelen gaan verwarmen, tenzij het echt ijskoud is, dan gaan de radiatoren wel aan. De badkamer loopt wel gewoon mee in de CV verwarming.

De woonkamer is ca. 15 m lang en 4,5 m breed. De keuken is gesloten, voorzien van vv en ca. 20m2 groot.

Wat is nou handig om te doen/in te investeren? PV komt er dus sowieso maar wat nog meer?
Een warmtepomp?
IR verwarming is erg lokaal verwarmen, en het koelt weer snel af als het uit staat.
Kun je geen vvw leggen boven? (Plaatje)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Markprinsen schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:47:

vanwege vloerverwarming MOET de vloer beter geïsoleerd worden. Stuur maar een PM.

Spouwisolatie wil je doen. Hr++parels zou ik dan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
AUijtdehaag schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:55:
[...]

Een warmtepomp?
IR verwarming is erg lokaal verwarmen, en het koelt weer snel af als het uit staat.
Kun je geen vvw leggen boven?
Een WP lijkt me niet altijd de voor de hand liggende keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
We gaan niet de bestaande vloeren er uit breken en er vloerverwarming (met isolatie) inleggen. De betonnen vloeren met VV zijn geïsoleerd maar er de woonkamer heeft nog een houten balken vloer.

Een WP lijkt me ook niet de meest voor de hand liggende keuze ivm de lage temperatuur.

Is een WP boiler iets om te gebruiken om op dat vlak wat gas uit te sparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:56:
[...]

Een WP lijkt me niet altijd de voor de hand liggende keuze.
Zonder gasaansluiting, zou ik het niet willen missen icm PV.
NOM ;)

@markprinsen: tapwater is maar een klein gedeelte van het energieverbruik.
WP boilers zijn al vaak voorbij gekomen. Nadeel is het geluid in huis.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Markprinsen schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:57:
We gaan niet de bestaande vloeren er uit breken en er vloerverwarming (met isolatie) inleggen. De betonnen vloeren met VV zijn geïsoleerd maar er de woonkamer heeft nog een houten balken vloer.

Een WP lijkt me ook niet de meest voor de hand liggende keuze ivm de lage temperatuur.

Is een WP boiler iets om te gebruiken om op dat vlak wat gas uit te sparen?
Hoe goed is die vloerisolatie dan? En wat is het. Naadloos? Hangen er nu condensdruppels onder de vloer dan is het goed, zo niet dan is de vloer ook van onderen te warm.

Bij vloerverwarming is minstens RC5 gewenst.

Komt het plat dak ook in de schaduw vh huis als de zon in het westen staat?

WP boiler kan altijd interessant zijn. Ligt wel aan je warmwater gebruik. Kort douchen kan namelijk ook een goed advies zijn ik noem maar iets.
Reken voor warmwater zeker 1 m3 per dag aan gas voor een gezin. Je kunt uitrekenen wat dat kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
AUijtdehaag schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:58:
[...]

Zonder gasaansluiting, zou ik het niet willen missen icm PV.
NOM ;)

@markprinsen: tapwater is maar een klein gedeelte van het energieverbruik.
WP boilers zijn al vaak voorbij gekomen. Nadeel is het geluid in huis.
Ja precies. Wp boiler. Ook de vloerbelasting vanwege het hoge gewicht is een ding.

Wanneer de stookruimte beneden is dan scheelt het alweer. In het washok bijvoorbeeld zou een WP boiler niet snel storend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:00:
[...]

De gevolgen weet ik helaas niet meer, kan er niets zinnigs over zeggen.
Zit allemaal netjes, even gecontroleerd met een fittingschroevendraaier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
neographikal schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:09:
[...]

Zit allemaal netjes, even gecontroleerd met een fittingschroevendraaier :)
Weet je zeker dat je geen lucht probleem hebt en dat de waterdruk genoeg is. ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
2 bar, geen lucht meer in het systeem te horen, geen CH14 error meer (wat bij veel lucht, weinig flow of druk optreedt), geen indicatie dat het niet goed zit in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Vreemde zaak. Welk type LG heb je. Therma V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Knowbody schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:06:
[...]

Ja precies. Wp boiler. Ook de vloerbelasting vanwege het hoge gewicht is een ding.

Wanneer de stookruimte beneden is dan scheelt het alweer. In het washok bijvoorbeeld zou een WP boiler niet snel storend zijn.
we hebben een bijkeuken waar de cv ook zit op de BG. 15m2 dus ruimte zat, ook voor een WA en een WP boiler.

er is geen kruipruimte dus ik kan niet zien hoe eea er onder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:21:
Vreemde zaak. Welk type LG heb je. Therma V?
Therma V 5kw monoblock HM051nogiets ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:36
Markprinsen schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:24:
[...]

we hebben een bijkeuken waar de cv ook zit op de BG. 15m2 dus ruimte zat, ook voor een WA en een WP boiler.

er is geen kruipruimte dus ik kan niet zien hoe eea er onder is.
Laat toch iedereen kletsen joh, ik heb belabberde isolatie onder vloer en de vv is uitgelegd als bij verwarming. Verder gewoon ouderwetse radiatoren. Prima warm te houden met wp. Als je de ruimte hebt neem er twee, eentje voor verwarming en eentje op een grote boiler voor tap water.
Mocht je dan niet warm krijgen kan altijd de ir nog aan, maar dat is cop 1 dus wat heb je er aan......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:26
reneeke1970 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:50:
[...]

Laat toch iedereen kletsen joh, ik heb belabberde isolatie onder vloer en de vv is uitgelegd als bij verwarming. Verder gewoon ouderwetse radiatoren. Prima warm te houden met wp. Als je de ruimte hebt neem er twee, eentje voor verwarming en eentje op een grote boiler voor tap water.
Mocht je dan niet warm krijgen kan altijd de ir nog aan, maar dat is cop 1 dus wat heb je er aan......
Dat klinkt erg prettig. Vergelijkbare situatie met onze woning. Op sommige punten matige isolatie, vloerverwarming als bijverwarming, verder radiatoren. En ruimte genoeg voor een 2e WP. Dus ik ben zeer benieuwd hoe de ELGA gaat presteren. Ware het niet dat men voor de 3e keer terug moet gaan komen om het werkende te krijgen.. |:(

Als de elga goed gaat bevallen kan er gewoon een (simpel) monoblock bij geplaatst worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 12:11

LCP

Biertje?

Hallo allemaal. Even een korte vraag over een WP. Weet iemand hoeveel geluid zo'n ding gemiddeld maakt tegenwoordig? Onze buren gaan er 1 bovenop hun dak plaatsen en we maken ons nogal zorgen over geluidsoverlast van dat ding. Alvast bedankt!

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Gemiddeld is niet van belang. Als je overlast hebt, heb je overlast. Elke situatie is anders. Daar kom je samen wel uit, zeker nu je het al weet voor de installatie. Dan kunnen hun al aangeven bij de installateur (of zelfmontage?) dat jullie hem niet willen horen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Noord27 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:59:
Gemiddeld is niet van belang. Als je overlast hebt, heb je overlast. Elke situatie is anders. Daar kom je samen wel uit, zeker nu je het al weet voor de installatie. Dan kunnen hun al aangeven bij de installateur (of zelfmontage?) dat jullie hem niet willen horen toch?
Geloof me, daar komen we samen niet uit hoor. Onze relatie met de buren is nogal slecht. Ik wil gewoon weten of zo'n ding gemiddeld hoorbaar en dus storend is tegenwoordig zodat we weten of we er bezwaar tegen gaan maken of niet.

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:46
LCP schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:04:
[...]

Geloof me, daar komen we samen niet uit hoor. Onze relatie met de buren is nogal slecht. Ik wil gewoon weten of zo'n ding gemiddeld hoorbaar en dus storend is tegenwoordig zodat we weten of we er bezwaar tegen gaan maken of niet.
De meningen zijn nogal verdeeld over het geluid. Ik heb een Panasonic mono 6kw. Op vol vermogen en raam open en 4m verderop hoor ik hem heel ietsje. Niet storend dat je er wakker van blijft. Op lager vermogen hoor je hem helemaal niet meer. Maar ik lees hier ook verhalen van mensen die hem 100m verderop nog horen.
Ik heb het geluk dat er vroeger een balkon zat tussen mij en de buren met een muurtje van 2m hoog en zeker 1m diep. Daar staat hij naast dus al het geluid komt mooi onze kant op.

[ Voor 11% gewijzigd door martijnr17 op 29-01-2017 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
LCP schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:04:
[...]

Relatie met je buren goed of niet, je kan altijd aangeven dat je er vanuit gaat dat je hem niet gaat horen. Mocht dat wel het geval zijn dit melden bij de gemeente vanwege overlast? Als je relatie toch al slecht is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
barteg schreef op zondag 29 januari 2017 @ 09:47:
[...]
Zo'n mix-ventiel klinkt mij als een goed idee voor mijn installatie. Ik heb nog een spiraal over in mijn boiler vat welk ik daarvoor kan gebruiken (als voorverwarming of als extra warmte capaciteit). Wat voor een mix-ventiel en stappenmotor gebruik je?
Op het moment behelp ik mij met een Duco T-mix DN20 en rest 3d geprinte PETG onderdelen.

Op zich heeft de duco-T-mix een veel te lage kvs van maar 10-12l/min, maar heeft 5 turns voor de range en bestendig tegen 100oC en met een parallel bypas leiding werkt het met de flow tot 30l/min die ik soms heb in dit circuit
Voor de winter bevalt deze zo goed dat ik aan een 2e versie ben begonnen, ben een nwe setje STL's aan het tekenen en de BOM/sketch is nog niet compleet , vanwege overstap van ds18b20 naar ads1115 met tmp36 of mcp9701, want ik had niet verwacht zo fijn (<0,1C) te kunnen regelen

Voor de zomer weet ik nog niet,een beetje lastig om nu in koel mode aan te zetten

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 29-01-2017 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LCP schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:57:
Hallo allemaal. Even een korte vraag over een WP. Weet iemand hoeveel geluid zo'n ding gemiddeld maakt tegenwoordig? Onze buren gaan er 1 bovenop hun dak plaatsen en we maken ons nogal zorgen over geluidsoverlast van dat ding. Alvast bedankt!
Op dak, de huizen hebben plat dak? Zo ja heb je zeker geen last van geluid, wel eventueel van door dreunen van het dak.
Maar het ligt er ook geheel aan wat voor unit, en grootte.

Bij voorbaat al druk maken voordat het geplaatst is zegt wel iets over jou natuurlijk, kijk je wel eens in de spiegel? Ofwel, vraag je je wel eens af of de buren geen last van jou hebben? En dan in de ruimste zin van het woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Rol-Co schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Bij voorbaat al druk maken voordat het geplaatst is zegt wel iets over jou natuurlijk, kijk je wel eens in de spiegel? Ofwel, vraag je je wel eens af of de buren geen last van jou hebben? En dan in de ruimste zin van het woord.
Wat een nietszeggende reactie. Dat slaat natuurlijk nergens op. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 17:28
arnnold schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:54:
Mijn Pana 5 Kw is uitgerust met de WiFi module. De pana aan/uit schakelen met telefoon of laptop is geen probleem.
Echter shift/Stille modus en Eco b.v. instellen komt niet bij de Pana aan. Een instelling handmatig ingetoetst
wordt ook niet zichtbaar op laptop/telefoon.
Het lijkt me sterk dat ik een antennetje moet aanschaffen. Zou kunnen.

Het vreemde is dat een commando via mijn telefoon wel zichtbaar is op mijn laptop.
WiFi en router zitten 4 meter uit elkaar.

Wie heeft er een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Ik heb een losse wifi antenne gekocht, ik had een erg slechte verbinding verbinding. Heel veel kost zo'n antenne niet en je kan dan uitsluiten dat het daar aan ligt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnnold
LCP schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:06:
[...]

Ik ben het wel met Rol-co eens. Je bent buur en je hoort elkaar altijd wel eens. Dan moet je op de hei gaan wonen. Ik stel voor ga hem helpen met zijn project. Denk mee en zie dan samen een oplossing te vinden mocht er iets zijn wat je niet zint.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Appie Heijn schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:11:
[...]

Ik heb een losse wifi antenne gekocht, ik had een erg slechte verbinding verbinding. Heel veel kost zo'n antenne niet en je kan dan uitsluiten dat het daar aan ligt.
Dank Appie,
Heb jij een linkje wat voor type ik zal moeten kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Dat is jou vraagstelling ook, denk je nou echt dat je buurman een apparaat op dak wil waar jij last van heb, hoe zal het geluid bij hem zijn dan denk je? En ja, hij zal ook best wel eens wat van jou horen denk je niet?

Ik heb hier ook zo'n buurman, zelfs 2 huizen verder dus niet eens direct, die ging zich al zorgen maken de eerste seconde dat hij de unit zag, het is nieuw, onbekend, daar hebben mensen moeite mee.
Uiteindelijk hoor je hem alleen als je bij mijn voordeur staat, meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Filmpje

Let niet op de zooi. ;)
Geluid is altijd harder op zo'n filmpje dan in werkelijkheid.
Buiten hoor ik praktisch niets.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
LCP schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:57:
gewoon afwachten zou ik zeggen en niet teveel op focussen.
geld voor alle soorten geluid trouwens.
Als je je bijvoorbaat al zorgen maakt, ga je 'm straks ook horen als het geluid binnen de wettelijk toegestane normen blijft en dan heb je het jezelf alleen maar moeilijker gemaakt dan w.s. nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
AUijtdehaag schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:46:
Filmpje

Let niet op de zooi. ;)
Geluid is altijd harder op zo'n filmpje dan in werkelijkheid.
Buiten hoor ik praktisch niets.
Afgezien van het geluid zal je ingangstemperatuur ook hoger liggen als buiten? Beter rendement/COP?

Praktisch of bijna...? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 29-01-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Noord27 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:10:
[...]

Afgezien van het geluid zal je ingangstemperatuur ook hoger liggen als buiten? Beter rendement/COP? Zoiets zou hier ook kunnen in de geïsoleerde fietsenverhuur (zonder verwarming).
Nee maakt niks uit.
Schuurtje wordt ruim ververst met koude lucht van buiten.
Maar hij blijft wel mooi schoon zo.

Ik moet mijn afvoertje opnieuw maken ivm 2 sumo rubbervoeten.
Staat nu een bakje onder. Er komt op zo een dag veel water uit...Niet eens defrost, maar gewoon condenswater.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Sarcasm on...

Het is idd erg vreemd om je druk te maken over, één van de meest gehoorde klacht van een warmtepomp :+
En dan ook nog vooraf, echt heel vreemd.

Sarcasm off

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Pagina: 1 ... 166 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic