hannibal2206 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:05:
[...]
Ik heb de 5kW nu al aangesloten in serie met de binnenunit van de oude 9kW Gree. Die staat uit, maar dient voorlopig als reserve bij extreme kou, of storing; nog niet nodig geweest
Geen probleem met flow door 1 actieve en 1 stilstaande pomp; als ik de 2e pomp wel inschakel neemt de flow gewoon wat extra toe (zie ik op warmtemeter), maar afgegeven vermogen blijft gelijk
Over defrosts heb ik nog niet voldoende nagedacht...
Deze manier van aansluiten heb je geen problemen met vorstbeveiliging van de 2e unit die anders mogelijk niet uit mag staan. Maar die je bij behoefte handmatig of automatisch kan bij schakelen.
En een 2e pana kost je nauwelijks iets met de huidige subsidie ..
[...]
Bij 1 WP (zie link in sign voor schema opbouw) gebruik ik warmte injectie uit de HT-buffer om deze WP in een lagere deellast voor langere tijd te laten draaien.
Dat is eenvoudigere gezegd dan gedaan, je hebt 1 graad ruimte tussen dT=2 tot 3C voor alle deellast stappen
Uit of vol vermogen is niet zo moeilijk, maar laagste deellast vast houden voor langere tijd is iets minder eenvoudig
De warmte injectie via mix-ventiel laat zich prima doseren met 1 volle slag of wel 800-1000 stappen voor de stappenmotor per graad hogere aanvoer, maar het zit in de temperatuur meting.
De 12-bit resolutie van een DS18B20 is wat grof met 1/16 graad, als ook dat ik vanwege 10 meter aanvoerleiding op 2 plaatsen moet gaan meten en overstap van 15bit resolutie van ADS1115 met TMP36 of MCP9701 zodat resolutie ruim kleiner is dan 1/100 graad
Dan blijft enkel de sensor delay over door montage wijze om de dT constant te houden terwijl de buitentemperatuur verandert.
Wat bedoel je met direct aangesloten WP ? zonder buffervat ?
zonder buffervat
Tomexergie schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:33:
[...]
Dus terugrekenend naar de tabelen van de leveranciers/EU normen. Die geven COP bij b.v. Tb=2 en Ta=35 Tb jouw systeem vraagt bij Tb=2C een aanvoer temperatuur van 28C en oet daardoor een veel hogere COP halen dan de Normwaarde.
Bij 2C is de dCOP/dTb ongeveer 0,07 (hellingshoek uit de grafiek)
Bij jouw Pana zou je dan 0,07(35-28)=0,49 bovenop de norm moeten presteren door jouw vloerverwarming.
Dus COPnorm35/2=3,8 dan zou jouw meting op 4,29 moeten uitkomen (Dus bij Tb=2C)
Mijn Elga doet bij Tb=2 ongeveer Ta=38. Dat levert een correctie van 0,21 en mag dus beneden de norm presteren. COPnorm35/2=3,6 dus COP 3,39 zou ik moeten meten. Ik wacht 1 februari af.
.
Terugrekenen naar tabel/norm van leveranciers?
Nemen die leveranciers voor de norm ook alle benodigde hulpenergie en defrosts mee in de COP, ik zie vaak in test rapporten een correctie voor de benodigde energie voor de circulatiepomp, hoe zit dat met de andere anti-vries verwarmingen die net wel net niet bij 2C inschakelen in de praktijk omdat de temperatuursensor net wat afwijkt en pas bij 1,98C aangaat?
Ik neem alle benodigde elektra en de uiteindelijke netto warmte voor de DCOP.
Ik ben er nog niets eens uit hoeveel energie een defrost kost, want zowel DAL als domoticz is de meet frequentie te laag omdat nauwkeuriger dan +/- 100Wh thermisch te doen
Het is meer dan enkel die 1-2 minuten dat Ta even onder Tr duikt, maar ook weer het optoeren van compressor en leidingen opwarmen naar Ta van voor de defrost
En dat is nog eenvoudiger dan het uitsplitsen van de gebruikte hulpenergie omdat het een 300V DC circulatiepomp is en deze niet over de hele dag stabiel een zelfde energieverbruik heeft
Verbruik van de 300V DC driver is ergens in de orde van 5-10% van totale dag verbruik
[
Voor 33% gewijzigd door
Domba op 29-01-2017 01:52
]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant