Grolsch schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:02:
[...]
Dat is me duidelijk, maar misschien dat een Mitsubishi expert mij ff kan helpen het licht te zien hoe dit aan te sturen met kabeltjes en aansluitingen, etc. etc.
Het is natuurlijk ook jammer om 365 dagen per jaar de WP te laten draaien, dus dat moet handiger kunnen
Danfoss Expert Oxellaar heeft me al weten te overtuigen om een verwarmen/koelen schakelaar te monteren op de Danfoss regelaar, maar hoe verder aan te sluiten en in te regelen

Heel simpel... Met de afstandbediening van de CF2+ programmeer je het pompcontact om naar koelcontact.
De bedrading van dat contact sluit je aan op koelvraag van je hydrobox.
Bij het omschakelen van de naregeling van verwarmen naar koelen zal je hydrobox vanzelf ook naar koelmodus gaan zodra er vraag komt.
Vraaggestuurd koelen geeft nooit echt pendelgedrag, je hebt in de zomer veel meer koelvraag dan in de winter warmtevraag. Je koelt veel meer zones dan dat je normaal verwarmd.
Het koelen van één ruimte heeft ook geen enkel effect.
Eigenlijk heb je je buffervat dus ook niet nodig in koelmodus. Thermisch gezien zit de aanvoer ook aan de verkeerde zijde. Aanvoer zou in koelmodus eigenlijk beneden moeten zitten ipv boven.
Je moet nogal wat kleppen en sturing aanpassen om je buffervat niet te gebruiken, vandaar dat het meestal gewoon meedraait tijdens koelen.
Je secundaire pomp word namelijk ook overbodig zonder buffervat, je hydobox zit zonder buffer immers rechtstreeks op je systeem.
Voor verwarming in WAR kun je het beste gewoon de warmtepomp 24/7 over je buffer laten draaien.
Dus het verwarmingscontact vanuit de CF2+ gebruik je gewoon niet.
De leidingen naar je buffervat goed isoleren, dan valt het "verlies" alles mee.
Bij weinig vraag uit de woning is het buiten ook redelijk warm en is de stooklijn laag, weinig verlies.
Bij lage buitentemperatuur heb je meer vraag en is het stilstandsverlies in verhouding ook laag.
Bij bijvoorbeeld 16 a 18 graden laat je de WAR uitschakelen.
Een Ecodan Hydrobox heb ik nog nooit aangesloten, de Ecodan ZO140Y Flexibel wel, maar ik verwacht dat daar niet veel verschil in zit. Daar was het woning koelen of verwarmen, of zwembad verwarmen.
En wat is het verschil tussen "Voorlooptemperatuur verwarming" en "Compensatiecurve verwarming"

Compensatiecurve verwarming is volgens mij gewoon WAR en Voorlooptemperatuur verwarming is stoken met vaste aanvoertemperatuur
[
Voor 5% gewijzigd door
Oxellaar op 30-01-2017 21:47
]