Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.193 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Grolsch schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:12:
Ik zit op mn telefoon te zoeken dus ff geen directe link, maar op onderstaande site zoeken op ehsc

https://www.alklima.nl/media/installatiehandleidingen/

Zo vraag ik me dus ook af welk apparaat straks mijn secundaire pomp aanzet...
Moet die danfoss naregeling niet domweg de pomp sturen als er warmtevraag in een zone is ?
En de wp gewoon meten aan buffervat of daar nog genoeg energie is ?

Of denk ik te simpel ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb niet eens een kamerthermostaat.
Met melcloud to domoticz kan je alles sturen. Koelen en verwarmen.
Wat fibaro rooksensensoren et Viola. Temperatuurregeling.
Enige wat je handmatig moet instellen is de watertemperatuur.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-01-2017 06:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
jacovn schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 06:06:
[...]

Moet die danfoss naregeling niet domweg de pomp sturen als er warmtevraag in een zone is ?

Of denk ik te simpel ?
Inderdaad heel simpel....... Maar zo werkt het hier wel prima, nooit schommelingen in kamer en de war komt niet zo heel nauwkeurig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
Grolsch schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:12:
Ik zit op mn telefoon te zoeken dus ff geen directe link, maar op onderstaande site zoeken op ehsc

https://www.alklima.nl/media/installatiehandleidingen/

Zo vraag ik me dus ook af welk apparaat straks mijn secundaire pomp aanzet...
Bij mij schakelt de hydrobox, via een hulprelais, de 2 vloerverwarming pompen in.
Daar is een contact voor beschikbaar als ik het mij goed herinner.
Officieel kun je daar 1 pomp mee inschakelen, vandaar het hulprelais.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Of denk ik te simpel ?
Dat kan niet meer... Het pompcontact wordt geprogrammeerd als koelcontact. De pomp kan gestuurd worden uit de hydrobox.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 06:41:
Ik heb niet eens een kamerthermostaat.
Met melcloud to domoticz kan je alles sturen. Koelen en verwarmen.
Wat fibaro rooksensensoren et Viola. Temperatuurregeling.
Enige wat je handmatig moet instellen is de watertemperatuur.
De ingang om externe warmtevraag te krijgen heet "kamerthermostaat" daar sluit je de naregeling op aan.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Maar dan is er in verwarmings mode dus een trigger vanuit de naregeling naar de wp, en dan bepaald de wp of hij zelf warmte moet maken, of enkel de externe pomp moet aansturen, of zowel warmte maken als de externe pomp aansturen ?

Ik had altijd begrepen dat met een buffervat je de regeling van de wp en de externe pomp uit elkaar zou trekken. Wellicht verkeerd begrepen dan.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10 12:30
Oxellaar schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:24:
[...]

Aansluiting kamerthermostaat op klemmenstrook TBI1
En dan even goed lezen wat je met de dipswitch moet doen om de juiste aktie te krijgen.

Je externe pomp kun je misschien door de hydrobox laten schakelen, of anders gewoon continu aan laten.
Dus ik moet de 1 van de 2 uitgangen 4 (relais uitgangen) op de Danfoss gebruiken om aan te sluiten op TBI.? ?-2 (Kamerthermostaat ? ingang)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2yzixe8.jpg
barteg schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:39:
De kamerthermostaat sluit je aan op: IN1 TBI.1 13-14
In het boekje wat ik digitaal gevonden heb staat bij TBI.1 13-14 vermeld "Debietschakelaar 3 ingang (Zone2)", heb je dit wel goed :?
Je tweede pomp op: OUT1 TBO.1 1-2
In het boekje wat ik digitaal gevonden heb staat geen TBO.1 1-2

Blijkbaar zit ik in een verkeerd boekje te kijken, ik zal de dozen eens lostrekken om te kijken of daar een goed boekje in zit.

Ik weet wel dat op de factuur stond FTC5 en het boekje wat ik digitaal gevonden heb FTC4, misschien dat hier de verschillen in zitten.

Het wordt er allemaal niet duidelijker op :P
Verwarmen om schakelen naar koelen zal je handmatig 2 maal per jaar op de control unit van de ecodan moeten doen.
Zoek even op Ecodan_FTC5_Databook en download deze. Daar staat alles in.
Met handmatig bedoel je toch op het bedieningsschermpje bij de hydrobox, of bedoel je ergens "dipswitches" omzetten.
[...]

Of denk ik te simpel ?
Dat kan dus blijkbaar niet meer als ik de reactie van Oxellaar goed lees :)
Oxellaar schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:24:
[...]

Dat kan niet meer... Het pompcontact wordt geprogrammeerd als koelcontact. De pomp kan gestuurd worden uit de hydrobox.
[...]

De ingang om externe warmtevraag te krijgen heet "kamerthermostaat" daar sluit je de naregeling op aan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
arnnold schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:36:
[...]

21. een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. niet hoger dan 1 m, en

b. de oppervlakte niet meer dan 2 m2;
Aan de voorzijde van het huis op de grond is dus ook vergunningsvrij. Dan niet zo'n model met twee ventilatoren nemen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:51:
[...]

Dus ik moet de 1 van de 2 uitgangen 4 (relais uitgangen) op de Danfoss gebruiken om aan te sluiten op TBI.? ?-2 (Kamerthermostaat ? ingang)

[afbeelding]
Klopt, de linkse 2 zijn voor verwarmen, de rechtse 2 voor koelen.
Welke ingang je moet gebruiken op de hydrobox kun je het beste even opzoeken in de juiste handleiding.
Je installateur kan ook even naar Alklima bellen, je had hem toch in NL gekocht? Die willen dan gerust helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Beatman schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:05:
[...]

Aan de voorzijde van het huis op de grond is dus ook vergunningsvrij. Dan niet zo'n model met twee ventilatoren nemen.
Andersom: als je niet aan de regel voldoet ben je in ieder geval wél vergunningsplichtig. Niet alle bouwwerken zijn zomaar vergunningsvrij (bestemmingsplan, monumenten, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-10 03:39
Grolsch schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:51:
[...]

In het boekje wat ik digitaal gevonden heb staat bij TBI.1 13-14 vermeld "Debietschakelaar 3 ingang (Zone2)", heb je dit wel goed :?

[...]
Bij mij staat er: "Room thermostat 1 input" in het handboek. Ik heb een FTC5 bouwjaar september 2016 en mijn thermostaat aangesloten op de genoemde contacten.

Je hoeft geen dipswitch te zetten voor verwarmen/koelen. Dit gaat via het controle paneel.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dus de hydrobox heeft 1 ingang om warmtevraag cq. koelvraag te ontvangen.

Dan kan ik dus de linkse 2 aansluitingen van de Danfoss gebruiken als thermostaat voor de hydrobox, en de rechtse 2 om de secundaire pomp aan te sturen :?

Stukje bij beetje begin ik het te snappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:06:
Dus de hydrobox heeft 1 ingang om warmtevraag cq. koelvraag te ontvangen.

Dan kan ik dus de linkse 2 aansluitingen van de Danfoss gebruiken als thermostaat voor de hydrobox, en de rechtse 2 om de secundaire pomp aan te sturen :?

Stukje bij beetje begin ik het te snappen :P
Nee je snapt het nog niet, maar dat geeft niet. ;)
Pompcontact is niet meer geschikt voor pomp, is koelcontact geworden.

Ik stuur je nog wel een DM met uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Sorry dat ik een beetje hardleers ben, maar ik wil graag snappen wat ik ga doen :P

@Oxellaar, als je nu in de buurt woonde, had ik een mooi klusje voor je :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:09
Ik overweeg een extra pomp in serie te schakelen met mijn warmtepomp, om de flow te verhogen. Het is echter een experiment. Weet iemand of een extra pomp bij stilstand een belemmering vormt voor de flow die door de andere pomp al wordt gegenereerd? Ofwel: als ik een pomp in serie schakel, moet die dan ook per se draaien?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 09:18
Pomp in serie verhoogd de druk, flow blijft gelijk gelijk. Pompen moeten even groot zijn omdat ze anders gaan knetteren (cavitatie). Pompen parallel verhoogt de flow. Druk blijft gelijk.
Pompen in serie werkt dus nooit, zeker niet al de een stil staat.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkiedroid1970
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-07 18:36
Weet niet of dit het juiste topic is maar ik heb een vraag over een elga warmtepomp. Als ik het goed begrijp is de buitenunit eigenlijk ongeveer hetzelfde als een airco maar gebruik je m om water warmer te maken met buitenlucht.

In de zomer heb je weinig tot geen verwarming nodig. Kan je dan dezelfde buitenunit niet inzetten als ordinaire airco met een binnenunit? Of is dit een hele domme gedachte? Dus niet koelen via de CV of vloer maar via een aircounit die op de buitenunit is aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Takkiedroid1970 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:52:
Weet niet of dit het juiste topic is maar ik heb een vraag over een elga warmtepomp. Als ik het goed begrijp is de buitenunit eigenlijk ongeveer hetzelfde als een airco maar gebruik je m om water warmer te maken met buitenlucht.

In de zomer heb je weinig tot geen verwarming nodig. Kan je dan dezelfde buitenunit niet inzetten als ordinaire airco met een binnenunit? Of is dit een hele domme gedachte? Dus niet koelen via de CV of vloer maar via een aircounit die op de buitenunit is aangesloten?
Fancoil of jaga's met DBE gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Takkiedroid1970 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:52:

Het idee is goed, maar ik denk dat het technisch niet mogelijk is.

Bij een LL WP (beter bekend als DE AIRCO) is het transportmiddel lucht, en bij een LW WP is dat water.

Maar die buitenunits lijken wel erg op elkaar, dus misschien dat het wel zou kunnen :? Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met fancoils....
PDF

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-01-2017 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Nu online
Nou, de aanbieding voor een Ecodan is binnen. Het betreft een PUHZ-SW100YHA + EHSC-VM2C + 300L buffervat. Het hele spul wordt netjes aangesloten met hier en daar wat uitsluitingen voor wat betreft bouwkundigheid en het is een richtprijs, maar dan hebben we bovenstaande geïnstalleerd staan voor een.. <tromgeroffel> €11.500,00 </tromgeroffel>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
wervisser schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:38:
Nou, de aanbieding voor een Ecodan is binnen. Het betreft een PUHZ-SW100YHA + EHSC-VM2C + 300L buffervat. Het hele spul wordt netjes aangesloten met hier en daar wat uitsluitingen voor wat betreft bouwkundigheid en het is een richtprijs, maar dan hebben we bovenstaande geïnstalleerd staan voor een.. <tromgeroffel> €11.500,00 </tromgeroffel>
Koopje! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
In of ex btw :?

In of ex subsidie :?

Dat setje koop je in spanje voor 4300 + stel 300 transport http://tuclimatizaciononl...z-sw100yha-ehsc-vm2c.html
Buffervat 300 liter zonder hygiëne spiraal koop je in polen voor 340 + stel 100 transport https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2875.html?l=en

Komt totaal op 5040

Je wilt geen SWW, dus geen 3 weg klep, stel verder nog 500 euro aan materiaal = 5540
11500 - 5540 = 5960 voor de uren.

Officieel op papier monteur 50 euro per uur = 119,2 uur werk
Als je zelf handig bent of een beunhazer kent kun je zelf het verschil uitrekenen :)

Op dit setje krijg je denk ik +- 2K subsidie terug.

Let wel op, dit setje is dus zonder SWW en zonder koeling.

[ Voor 43% gewijzigd door Grolsch op 31-01-2017 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Pietje555 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:29:
Pomp in serie verhoogd de druk, flow blijft gelijk gelijk. Pompen moeten even groot zijn omdat ze anders gaan knetteren (cavitatie). Pompen parallel verhoogt de flow. Druk blijft gelijk.
Pompen in serie werkt dus nooit, zeker niet al de een stil staat.
Dankjewel! Een pomp parallel schakelen aan de interne pomp in mijn Elga lijkt me echter wel wat lastig ;-)

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Bram-Bos schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:44:
[...]

Dankjewel! Een pomp parallel schakelen aan de interne pomp in mijn Elga lijkt me echter wel wat lastig ;-)
Twee pompen in serie (beide hetzelfde) gaan zeker meer debiet geven.
Immers de totale dP over het systeem wordt groter. Aangezien beide pompen terug zakken in druk (beide 50 % van het totaal) en over de pompgrafiek gaan lopen neemt daardoor het debiet toe. De pompcurve moet niet te vlak zijn, anders is het effect nihil. In de praktijk zo tussen de 15 a 25 % schat ik.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Gasschuif schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:41:
[...]

Twee pompen in serie (beide hetzelfde) gaan zeker meer debiet geven.
Immers de totale dP over het systeem wordt groter. Aangezien beide pompen terug zakken in druk (beide 50 % van het totaal) en over de pompgrafiek gaan lopen neemt daardoor het debiet toe. De pompcurve moet niet te vlak zijn, anders is het effect nihil. In de praktijk zo tussen de 15 a 25 % schat ik.
Ah, een 'alternate fact' :-)
De man van Wilo die ik vandaag sprak was dezelfde mening toegedaan. Zijns inziens zou ik met een Wilo Yonos Pico 25/1-6 in serie met mijn huidige Wilo Yonos Para RS25/6-RKA-MC mijn huidige flow van 500 l/h theoretisch kunnen verhogen naar 800 l/h. De bestaande pomp zou dan wel statisch op vol vermogen moeten draaien en de in serie geschakelde extra pomp een tandje lager.

Wat bedoel je precies met 'De pompcurve moet niet te vlak zijn'? Welke curve, van welke pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Nu online
Inclusief BTW
In of ex subsidie :?
Exclusief subsidie
Dat setje koop je in spanje voor 4300 + stel 300 transport http://tuclimatizaciononl...z-sw100yha-ehsc-vm2c.html
Had een andere Spaanse site gezien, maar inderdaad bijna dezelfde prijs.
Buffervat 300 liter zonder hygiëne spiraal koop je in polen voor 340 + stel 100 transport https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2875.html?l=en
Ik wil eigenlijk wel SWW, aangezien SV eruit dient te gaan.
Komt totaal op 5040

Je wilt geen SWW, dus geen 3 weg klep, stel verder nog 500 euro aan materiaal = 5540
11500 - 5540 = 5960 voor de uren.
Ik wil eigenlijk wel SWW, aangezien SV er uit dient te gaan. Maar goed, dan komt er een 3 weg klep bij + een hygiëne spiraal in het boilervat.
Officieel op papier monteur 50 euro per uur = 119,2 uur werk
Als je zelf handig bent of een beunhazer kent kun je zelf het verschil uitrekenen :)

Op dit setje krijg je denk ik +- 2K subsidie terug.
Ja, ik geloof nog steeds € 2300.
Let wel op, dit setje is dus zonder SWW en zonder koeling.
Tsja, koeling is de vraag of dit interessant is. Zal eens naar de specs kijken om te zien welk model dit wel heeft. SWW wil ik zonder de ingebouwde variant. Ik wil dan namelijk wel een 300L vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Laten we niet vergeten dat er diverse overige materialen bij zitten oa leidingwerk enz.
Niet te vergeten compleet ontzorgt.
Verder mag je rekenen dat in geval van sv deze wp binnen 8 jaar is terugverdiend.
Niet te vergeten, geen sv meer, een goed gevoel, lekker schoon.

Dat mag wat kosten, ik vind het een nette prijs zeker met de subsidie er af.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
wervisser schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:08:
[...]

Inclusief BTW

[...]

Exclusief subsidie

[...]

[...]

[...]

Ik wil eigenlijk wel SWW, aangezien SV er uit dient te gaan. Maar goed, dan komt er een 3 weg klep bij + een hygiëne spiraal in het boilervat.

[...]

[...]

Tsja, koeling is de vraag of dit interessant is. Zal eens naar de specs kijken om te zien welk model dit wel heeft. SWW wil ik zonder de ingebouwde variant. Ik wil dan namelijk wel een 300L vat.
geen plek voor zonneboiler? daar zit zoveel subsidie op dat je voor 1000e 60buizen en een 300liter hygiene vat hebt. kan je ook de warmtepomp leuk mee ontlasten.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Powrskin schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:25:
[...]

geen plek voor zonneboiler? daar zit zoveel subsidie op dat je voor 1000e 60buizen en een 300liter hygiene vat hebt. kan je ook de warmtepomp leuk mee ontlasten.
Die ontlast je nog leuker met een paar zonnepanelen op die plek.
En een stuk simpeler voor een niet hobbymatige verwarming van je woning.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Bram-Bos schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:54:
[...]

Ah, een 'alternate fact' :-)
De man van Wilo die ik vandaag sprak was dezelfde mening toegedaan. Zijns inziens zou ik met een Wilo Yonos Pico 25/1-6 in serie met mijn huidige Wilo Yonos Para RS25/6-RKA-MC mijn huidige flow van 500 l/h theoretisch kunnen verhogen naar 800 l/h. De bestaande pomp zou dan wel statisch op vol vermogen moeten draaien en de in serie geschakelde extra pomp een tandje lager.

Wat bedoel je precies met 'De pompcurve moet niet te vlak zijn'? Welke curve, van welke pomp?
Met de pompcurve bedoel ik de kromme die de flow en druk weergeven bij een bepaald toerental en systeem weerstand, zie de kromme lijnen in onderstaand figuur
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LgJkiOYm.jpg

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Inclusief BTW

[...]

Exclusief subsidie

[...]

[...]

[...]

[...]

Inderdaad, zie pagina 29 van 69

http://www.rvo.nl/sites/d...SDE%20WP%2022-12-2016.pdf
[...]

Als je bovenop je 300 liter buffervat (wat ik aan de grote kant vindt, stelregel is 20 liter per KW vermogen, in jouw geval zal de WP modulerend ook rond de 5KW zitten in minimaal vermogen, dus heb je aan 100 tot 140 liter ook voldoende) ook nog SWW vat wilt van 300 liter ben je met vat + transport + driewegklep zo'n 1500 € extra kwijt.

In NL zal dit wel 2000 € zijn vermoed ik.

Ik kan niet precies aan jouw tekst zien wat je aangeboden is, kan ook een 300 liter buffervat zijn met hygiëne spiraal, maar dan moet je een naverwarmer hebben (COP=1, + die dingen "vreten" nogal wat vermogen waarvoor je installatie geschikt moet zijn).

Bedoelt je installateur geen 300 liter SWW vat i.p.v. buffervat :?

Ik vindt 11,5K voor Nederlandse begrippen + compleet ontzorgd geen hele gekke prijs, maar tegen buitenlandse webshop en handige handjes kun je niet tegenaan rekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 31-01-2017 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
Gasschuif schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:43:
[...]

Met de pompcurve bedoel ik de kromme die de flow en druk weergeven bij een bepaald toerental en systeem weerstand, zie de kromme lijnen in onderstaand figuur
[afbeelding]
Dank. Bedoel je dan de pompcurven van beide pompen die in serie staan? Ik denk dat ik nu met mijn Wilo Yonos Para in het vlakke deel links opereer, omdat ik een flow heb van 0,5 m3 per uur. Als ik er dan een pomp in serie bijschakel met grofweg dezelfde pompcurve (en dezelfde maximale opvoerhoogte), blijven ze dan beiden in dat horizontale gebied, of helpen ze elkaar om naar het steilere gedeelte van de curve te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
crazyharrie schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:37:
[...]

Die ontlast je nog leuker met een paar zonnepanelen op die plek.
En een stuk simpeler voor een niet hobbymatige verwarming van je woning.
dat is niet waar. Helemaal in de toekomst is voorkomen stroomverbruik beter, dan op een zonnig moment gecompenseerd verbruik door zonnepanelen.
warm water heb je toch het hele jaar nodig en het vat moet er toch komen. neemt wel 10m2 dak in, maar is wel goed voor de levensduur van de warmtepomp. die staat dan effectoef van maart tm oktober oid uit.
een hygienevat is niet zo goedkoop. als je de ruimte niet hebt voor de zonnebuizen dan houdt het op.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb in dit topic diverse berekeningen gezien, maar keer op keer was de conclusie dat je je geld beter in PV kunt stoppen als zonnecollectoren, tenminste dat is mij bij gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Bram-Bos schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:47:
[...]

Dank. Bedoel je dan de pompcurven van beide pompen die in serie staan? Ik denk dat ik nu met mijn Wilo Yonos Para in het vlakke deel links opereer, omdat ik een flow heb van 0,5 m3 per uur. Als ik er dan een pomp in serie bijschakel met grofweg dezelfde pompcurve (en dezelfde maximale opvoerhoogte), blijven ze dan beiden in dat horizontale gebied, of helpen ze elkaar om naar het steilere gedeelte van de curve te komen?
Ze helpen elkaar naar het steilere stuk, immers beide pompen gaan naar een lagere druk, samen de nieuwe systeemdruk.
Bij die lagere druk (per pomp) hoort een hogere flow.

Of een verhoging van 500 naar 800 L mogelijk is (160%) zou kunnen..., maar ik vind het wel een optimistisch getal. Wellicht heeft de monteur dit in de pomp software berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Powrskin schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:50:
[...]

dat is niet waar. Helemaal in de toekomst is voorkomen stroomverbruik beter, dan op een zonnig moment gecompenseerd verbruik door zonnepanelen.
warm water heb je toch het hele jaar nodig en het vat moet er toch komen. neemt wel 10m2 dak in, maar is wel goed voor de levensduur van de warmtepomp. die staat dan effectoef van maart tm oktober oid uit.
een hygienevat is niet zo goedkoop. als je de ruimte niet hebt voor de zonnebuizen dan houdt het op.
Even rekenen, 10m2 is 6 panelen. Kunnen 325Wp per paneel opleveren 1950kWh op jaarbasis.
Dat kan zomaar 80% van je wp jaarverbruik dekken. ( in mijn geval iig wel )
Slijtage van je pomp... nah die twee maal per dag sww maken gaat hij vast niet veel eerder kapot van.

Ik meen dat bovenstaand scenario wel degelijk waar is, en de toekomst icm salderen. Wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:53:
Ik heb in dit topic diverse berekeningen gezien, maar keer op keer was de conclusie dat je je geld beter in PV kunt stoppen als zonnecollectoren, tenminste dat is mij bij gebleven.
dat is zeker sinds januari wel voorbij.
zonneboilerbuizen vind ik wel minder mooi staan. fijn is dat je waar het echt telt verwarming en warm water dikke stappen kan zetten. stroom is toch maar een klein percentage qua kosten en energie als je het met gas vergelijkt. samen met pelletkachel of warmtepomp kan je gasloos.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Powrskin schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:00:
[...]

dat is zeker sinds januari wel voorbij.
zonneboilerbuizen vind ik wel minder mooi staan. fijn is dat je waar het echt telt verwarming en warm water dikke stappen kan zetten. stroom is toch maar een klein percentage qua kosten en energie als je het met gas vergelijkt. samen met pelletkachel of warmtepomp kan je gasloos.
Dat zou kunnen, ik weet niet wat er per januari veranderd is waardoor het voorbij zou zijn :?

Wij gaan ook compleet gasloos nieuwbouwen, met WP en PV in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
crazyharrie schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:00:
[...]

Even rekenen, 10m2 is 6 panelen. Kunnen 325Wp per paneel opleveren 1950kWh op jaarbasis.
Dat kan zomaar 80% van je wp jaarverbruik dekken. ( in mijn geval iig wel )
Slijtage van je pomp... nah die twee maal per dag sww maken gaat hij vast niet veel eerder kapot van.

Ik meen dat bovenstaand scenario wel degelijk waar is, en de toekomst icm salderen. Wie zal het zeggen.
6x 325w kost je een ook leuke duit en het buffervat is toch al nodig.
10m2 zonneboilerbuizen levert ook ong 1900kw op aan energie :P

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:02:
[...]

Dat zou kunnen, ik weet niet wat er per januari veranderd is waardoor het voorbij zou zijn :?

Wij gaan ook compleet gasloos nieuwbouwen, met WP en PV in ons geval.
de subsidie is omhoog gegaan.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Powrskin schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:03:
[...]

6x 325w kost je een ook leuke duit en het buffervat is toch al nodig.
10m2 zonneboilerbuizen levert ook ong 1900kw op aan energie :P
Dat klopt, maar ik heb geen 1900kW aan warmte nodig in de zomer.
En een zonneboiler in de maanden dat de panelen slechter presteren blijft dat exact hetzelfde.
Die kWh kan ik opslaan ( nog wel ) en die warmte niet.

Dat icm kleppen, sensoren, pompen extra regelunits, enz extra erbij vind ik dat een no go voor niet hobbyisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Nu online
Hmm, ik heb een discussie aan geslingerd :-)

Ik wil 16 PV op mijn dak leggen om het gebruik van de WP op te vangen. Ik probeer nog wel uit te vinden hoeveel een dergelijke Ecodan ongeveer pakt per jaar.
Een zonneboiler is wel leuk, maar ik heb er geen ruimte meer voor en ik krijg de benodigde buizen niet netjes naar beneden. Heb een strakke gevel zonder regenpijp bijvoorbeeld.

Voor wat betreft het buffervat van 300L, ik heb een typo gemaakt. Het betreft inderdaad een 300L boilervat voor SWW. Wat er aan buffervat bij moet weet ik niet. Er zit een expansievat van 10L bij, maar dat zal ergens anders voor zijn verwacht ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Om wederom een hele discussie te voorkomen, als je systeem constant open staat (dus geen naregeling) en als je voldoende systeeminhoud hebt heb je niet perse een buffervat nodig, al zijn er wel argumenten (voor mij voldoende) om het wel te doen.

Een expansievat is heel iets anders.

Voor benodigde kwh per jaar doe je gasverbruik x 2, dan zit je redelijk goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 31-01-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 13:54
[...]

[...]

[...]
Zit met hetzelfde dilemma heb hier een offerte van fujitsu liggen 7k incl btw na aftrek subsidie met sww. Meer prijs de jong 300l met extra spiraal voor zonnecollector en hygiene 175 ex btw.
Betreft 7.3kw

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Nu online
boot77 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:27:
[...]

Zit met hetzelfde dilemma heb hier een offerte van fujitsu liggen 7k incl btw na aftrek subsidie met sww. Meer prijs de jong 300l met extra spiraal voor zonnecollector en hygiene 175 ex btw.
Betreft 7.3kw
Volgens je handtekening heb je al een WP... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

wervisser schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:50:
[...]

Wat is je verbruik trouwens in Gj per jaar, om even een grove indicatie te geven voor je verbruik in kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Nu online
crazyharrie schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:55:
[...]

Wat is je verbruik trouwens in Gj per jaar, om even een grove indicatie te geven voor je verbruik in kWh.
In 2015 was dit 46Gj en in 2016 44Gj. Dit zou dus neerkomen op zo'n 1300-1350m3 (volgens Google).

Dit betreft gecombineerd verbruik, dus verwarming en SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
wervisser schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:50:
[...]

Huidig stadsverwarming en oriënteer op ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

WP draait helemaal fijn,alleen gaat de monitoring wel jeuken....
Kan alleen maar kWh, de temperaturen, en de frequentie zien op de display en dat zegt natuurlijk niet veel.
Als ik een Multical 302 aanschaf wat kan ik dan allemaal wel aflezen, en dan bedoel ik van de meter zelf, dus niet aan "allerlei" computers?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Nu online
boot77 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:28:
[...]

Huidig stadsverwarming en oriënteer op ;-)
Ah ja, lezen is inderdaad ook een vak O-)

Maar prijstechnisch scheelt de aangeboden Ecodan 11kW niet zoveel met jouw 7,3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
hrt schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:39:
WP draait helemaal fijn,alleen gaat de monitoring wel jeuken....
Kan alleen maar kWh, de temperaturen, en de frequentie zien op de display en dat zegt natuurlijk niet veel.
Als ik een Multical 302 aanschaf wat kan ik dan allemaal wel aflezen, en dan bedoel ik van de meter zelf, dus niet aan "allerlei" computers?
Op het schermpje zelf o.a.
E1: kW geleverd (thermisch) tot nu toe
E3: kW onttrokken (thermisch) tot nu toe

Huidige flow
Ta huidig
Tr huidig
Geleverd vermogen kW huidig

Met 'computers' en de juiste aansluiting (nogal lastig en duur) kun je per dag terugkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Bram-Bos schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:43:
[...]

Huidige flow
Ta huidig
Tr huidig

Met 'computers' en de juiste aansluiting (nogal lastig en duur) kun je per dag terugkijken.
Dus de flow ook, okay, das ook wel interessant.....

Dan kan ik de COP wel berekenen toch?

[ Voor 4% gewijzigd door hrt op 31-01-2017 23:49 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
hrt schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:49:
[...]

Dus de flow ook, okay, das ook wel interessant.....

Dan kan ik de COP wel berekenen toch?
Nee, om de COP te berekenen heb je ook het gebruikte elektrische vermogen in kWh nodig, en dat registreert zo'n warmtemeter niet. Je moet dus zelf een aparte kWh-meter aan je wp hangen en registreren. Lastig hè? Ik zie een interessante markt voor een nieuw product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:59
Je kunt denk ik wel iets doen, het display kan ook het (totaal) verbruik in KWH laten zien.

Deze is misschien wel iets te optimistisch; als ik de meter van mijn Pana vergelijk met de "echte" KWH meter dan geeft de pana 4.3% minder aan.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkiedroid1970
Bedankt voor je reaktie, kan dat ook in een particuliere setting? Gewoon hoekhuis. Heb hier totaal geen verstand van en probeer me in te lezen maar, bomen bos, je kent het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Herinnering: Graag gegevens via PM zodat ik de tabel compleet kan maken. Dit keer ook niveau afgifte systeem erbij b.v. T2=35 betekent bij 2C buiten de geschatte gemiddelde water aanvoertemperatuur van de CV installatie van Ta=35C. Mocht je Ta niet weten bij Tb=2C maar bij Tb=Tx, en Ta=Tax dan terugrekenen met:

Ta= Tax*(30-2)/(30-Tx)

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/484/31825576773_79dbcaae03_b.jpg

Nieuwe deelnemers zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Takkiedroid1970 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 00:31:
[...]

Bedankt voor je reaktie, kan dat ook in een particuliere setting? Gewoon hoekhuis. Heb hier totaal geen verstand van en probeer me in te lezen maar, bomen bos, je kent het wel.
Dat kan uiteraard.
Alleen is Mitsubishi Heavy Industries, niet de goedkopere. Dan kun je beter een Mitsubishi electric aanschaffen (ecodan)
Hier vind je veel info over warmtepompen:
https://warmtepomp-weetjes.nl/
en uiteraard dit forum ;)

Maar wat is je doel?
Wil je (plaatselijk) kunnen koelen en verwarmen in je huis.? (airco)
Of wil je all-the-way (verwarmen, koelen, tapwater) gaan en je gas afsluiten? Dan heb je aan een elga ook weinig, want die doet geen tapwater. (niet voor bedoeld in ieder geval)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-02-2017 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
wervisser schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:07:
[...]

In 2015 was dit 46Gj en in 2016 44Gj. Dit zou dus neerkomen op zo'n 1300-1350m3 (volgens Google).

Reken dan op een verbruik van 2500 a 3000kwh voor een wp.

Het "probleem" van een wp is dat je je stookgedrag moet aanpassen omdat je met een wp niet "ff" 3 graden erbij stookt dus moet je "noodgedwongen" 24*7 gaan stoken.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 01-02-2017 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 07:25:
[...]

Het "probleem" van een wp is dat je je stookgedrag moet aanpassen omdat je met een wp niet "ff" 3 graden erbij stookt dus moet je "noodgedwongen" 24*7 gaan stoken.
Thanks, ik heb nu een verbruik van 2700kWh meegenomen in de berekening. Als ik alles goed heb doorberekend is er zelfs met deze, in mijn ogen, hoge investering toch wel een 'winst' te boeken (in combinatie met PV).

Edit: maar dan is een Ecodan veel zuiniger in verbruik dan bijvoorbeeld een Loria ? Daarbij schermen ze met een verbruik van 4500-5000kWh.

[ Voor 11% gewijzigd door wervisser op 01-02-2017 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-10 21:37
wervisser schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:07:
[...]

Hier, in dezelfde wijk, verbruiken wij rond de 50 Gj. Hoe de elga presteert kan ik je pas over een tijdje vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt

hrt

Bram-Bos schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:57:
[...]

Nee, om de COP te berekenen heb je ook het gebruikte elektrische vermogen in kWh nodig, en dat registreert zo'n warmtemeter niet. Je moet dus zelf een aparte kWh-meter aan je wp hangen en registreren. Lastig hè? Ik zie een interessante markt voor een nieuw product.
Nou, lastig.. Misschien is lezen lastig, daar ik al schreef dat je wel, o. a. het verbruik in kWh uit kunt lezen.

En of de meter nu wel of niet zo precies is, dat kan, voor het bepalen van je COP, niet zo heel erg veel schelen, denk ik...

Maar denk dat ik er toch maar 1 ga monteren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:44
Grolsch schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 07:25:
[...]

Dat laatste heel belangrijk daarom argeer ik een beetje tegen de vuistregel x2

Die gaat alleen op als voorheen ook 24x7 gestookt werd. En dan is x2 nog gunstig gekozen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Nu online
Knowbody schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:18:
[...]

Die gaat alleen op als voorheen ook 24x7 gestookt werd. En dan is x2 nog gunstig gekozen.
Met SV is er in mijn geval niet echt een bepaald stookgedrag. De radiatoren hebben thermostaatknoppen waar wel eens aan gedraaid wordt, maar wanneer er continu een bepaalde temperatuur in stroomt is dat verleden tijd. Daarbij wordt mijn vloerverwarming momenteel niet gebruikt, maar in combinatie met een kamerthermostaat gaat dat wel weer gebeuren. De temperatuur regeling van de vloerverwarming is nu niet helemaal juist.

Maar goed, wanneer ik het verbruik x3 zal hanteren zal ik in het ergste geval mijn PV installatie volledig benutten voor het stroomverbruik. Dan is er dus geen winst meer te behalen in het verlagen van de energierekening, maar dan is de WP wel uit de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 05-10 22:48
zomaar een algemene vraag over het vervangen van een HT vloerverwarmingverdeler met een LT vloerverwarmingverdeler. Dat ga ik n.l. doen, mijn ketel stookt op 40 graden (ter voorbereiding op WP) en daarmee houd ik de hut prima warm.

Echter, aan de pompschakelaar zie ik dat er soms een overshoot is tot 45 graden. 40-45 graden wil je sowieso niet in je open verdeler/vloer hebben, dus hoe ga ik ervoor zorgen dat er niet hoger dan 40 graden mijn vloer in gaat? of zeg, 35 graden?

ik kan natuurlijk de ketel nog lager laten stoken, maar 38 graden heb ik in ieder geval nodig voor mijn kickspace, en mijn HT radiatoren doen dan ook nog wat.

hoe hebben jullie dit gedaan met het vervangen van de verdeler, of het plaatsen van de WP, of als de WAR bepaalt dat ie met -10 ineens naar 45-50 graden moet?

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 01-02-2017 09:47 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
jerh schreef op zondag 1 januari 2017 @ 15:14:
[...]

December 2016 verbruik 171 kWh

Geen jaartotaal over 2016, ben begonnen in februari met meten. Tot nu toe 646 kWh, inclusief alle stilstandsverliezen.
Januari 2017 verbruik 219 kWh

Stookseizoen tot nu toe 525 kWh

Mijn bron zit inmiddels weer boven de 9 graden, tijden de vorstperiode zakte deze langzaam richting de 8.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
wervisser schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 07:29:
[...]

Thanks, ik heb nu een verbruik van 2700kWh meegenomen in de berekening. Als ik alles goed heb doorberekend is er zelfs met deze, in mijn ogen, hoge investering toch wel een 'winst' te boeken (in combinatie met PV).

Edit: maar dan is een Ecodan veel zuiniger in verbruik dan bijvoorbeeld een Loria ? Daarbij schermen ze met een verbruik van 4500-5000kWh.
Ik weet niet wat de COP van een Loria is, maar de Ecodan heeft wel een goede cop, maar zeker niet de beste als ik de overzichten hier zie. Het is wel "geneuzel" in de marge, en geen enkele situatie is met elkaar te vergelijken.

Hoe komt Loria bij die 4500-5000KWh :? Op basis van welke gegevens :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-10 15:58
Bram-Bos schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:43:
[...]

Huidige flow
Ta huidig
Tr huidig

Is er wel een warmtemeter die (makkelijk en niet te duur) is uit te lezen met de computer ?
Ik heb nu twee Youless pulstellers op het net aangesloten en dat werkt volgens mij wel goed. Als je ook de warmtemeter via het netwerk zou kunnen uitlezen is dat veel makkelijker dan iedere keer op de knieën met een lampje of op je kop in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
wervisser schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 07:29:
[...]

Kijk eens in deze brochure (Fujitsu), daar staan kwh verbruikscijfers in per model. Zal voor andere merken denk ik redelijk vergelijkbaar zijn.

https://www.google.com/ur...g2=A-Ot-aVuwCe1uIw8cADUCA

En wellicht is er een vegelijkbare huis situatie hier te vinden: http://www.liveheatpump.nl/
Dit te samen met de verbruiks XLS de hier wordt bijgehouden heb je redelijke indicatie.

Hoe groot is je huis eigenlijk, ik zit ook aan de SV en het gemiddelde verbruik van de afgelopen jaren zit op 28Gj. 120m2, 2 volwassen en 2 kids, HT radiatoren en mechaniche ventilatie zonder WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:08:
[...]

Ik weet niet wat de COP van een Loria is, maar de Ecodan heeft wel een goede cop, maar zeker niet de beste als ik de overzichten hier zie. Het is wel "geneuzel" in de marge, en geen enkele situatie is met elkaar te vergelijken.

Hoe komt Loria bij die 4500-5000KWh :? Op basis van welke gegevens :?
Waarschijnlijk gebruiken ze gemiddelde cijfers, niet iedereen heeft een vacuüm huis, ik ga hier ook wel naar 3500 als deze winter zo koud blijft, en dan kom ik slechts van 1300 gas af, iemand noemde net voorzichtig factor 2, hier loopt ie bij -5 toch wel op naar factor 2.7

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
reneeke1970 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:59:
[...]

Waarschijnlijk gebruiken ze gemiddelde cijfers, niet iedereen heeft een vacuüm huis, ik ga hier ook wel naar 3500 als deze winter zo koud blijft, en dan kom ik slechts van 1300 gas af, iemand noemde net voorzichtig factor 2, hier loopt ie bij -5 toch wel op naar factor 2.7
Ik zit gemiddeld op COP 4.02 en we hebben ons qua stoken totaal niet ingehouden. De WP Draait met grote regelmaat tot laat in de avond aan een stuk, misschien dat je een hoge aanvoertemp gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 01-02-2017 11:14 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Factoren als gebruik SWW, of gebruik van WTW ventilatie veranderen de situatie dusdanig dat je niet standaard kunt zeggen "verbruik in M3 * 2 = aantal KWh's"

Ook een COP zegt niet zoveel over die formule, zie bovenstaande factoren.

Ik heb trouwens de NL talige handleidingen van Alklima ontvangen voor de FTC5 varianten die dus nergens te downloaden is.

Als iemand interesse heeft hoor ik het graag :)

[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 01-02-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:27:
Factoren als gebruik SWW, of gebruik van WTW ventilatie veranderen de situatie dusdanig dat je niet standaard kunt zeggen "verbruik in M3 * 2 = aantal KWh's"

Ook een COP zegt niet zoveel over die formule, zie bovenstaande factoren.

Ik heb trouwens de NL talige handleidingen van Alklima ontvangen voor de FTC5 varianten die dus nergens te downloaden is.

Als iemand interesse heeft hoor ik het graag :)
Genoemde COP is excl. SWW

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Joris Jasper schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:50:
[...]

Is er wel een warmtemeter die (makkelijk en niet te duur) is uit te lezen met de computer ?
Ik heb nu twee Youless pulstellers op het net aangesloten en dat werkt volgens mij wel goed. Als je ook de warmtemeter via het netwerk zou kunnen uitlezen is dat veel makkelijker dan iedere keer op de knieën met een lampje of op je kop in de meterkast.
Ik ken hem in ieder geval niet.
Kamstrup gekozen vanwege precisie bij kleine dT's + het feit dat Iungo (al een hele tijd) bezig is om connectie met M-Bus / Kamstrup 402 mogelijk te maken (maar dat is nog steeds niet klaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Knowbody schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:18:
[...]

Eens. Ik zit in de praktijk ook op 2,5, omdat ik vroeger heel selectief stookte met de cv-ketel, en nu 24/7 dezelfde temperatuur aanhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkiedroid1970
AUijtdehaag schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 06:12:
[...]

Dat kan uiteraard.
Alleen is Mitsubishi Heavy Industries, niet de goedkopere. Dan kun je beter een Mitsubishi electric aanschaffen (ecodan)
Hier vind je veel info over warmtepompen:
https://warmtepomp-weetjes.nl/
en uiteraard dit forum ;)

Maar wat is je doel?
Wil je (plaatselijk) kunnen koelen en verwarmen in je huis.? (airco)
Of wil je all-the-way (verwarmen, koelen, tapwater) gaan en je gas afsluiten? Dan heb je aan een elga ook weinig, want die doet geen tapwater. (niet voor bedoeld in ieder geval)
Mijn idee is dat ik zonnepanelen heb aangeschaft, mijn slaapkamer is een uitbouw met plat dak. Dit is in de zomer erg warm, meeste tijd van het jaar weinig last vast. Ik heb wat overcapaciteit op mijn PV installatie tov wat ik gebruik. Ik dacht dat geeft me mogelijkheden om eventueel met een warmtepomp mijn gasverbruik te verminderen. Ik dacht misschien kan ik twee vliegen in een klap slaan door (dacht ik in mijn onschuld) misschien in de zomer de warmte pomp als koeling te kunnen gebruiken voor de slaapkamer en woonkamer. Ik heb een huurketel en gewone radiatoren boven en beneden. Ik wil op termijn vloerverwarming beneden dus ben naar mijn opties aan het kijken.
Gasverbruik verminderen (gebruik nu 900 m3) is heel mooi, fijner vind ik een koel huis in de zomer als het heel warm is. Airco alleen vind ik een grote investering maar als ik twee vliegen in klap kan slaan zou het fijn zijn. Van het gas af zou mooi zijn maar ik weet niet of ik daar voldoende pv capaciteit voor heb. Gebruik 3980 kWh en heb panelen met een pW van 5100 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
fabstar81 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:45:
zomaar een algemene vraag over het vervangen van een HT vloerverwarmingverdeler met een LT vloerverwarmingverdeler. Dat ga ik n.l. doen, mijn ketel stookt op 40 graden (ter voorbereiding op WP) en daarmee houd ik de hut prima warm.

Echter, aan de pompschakelaar zie ik dat er soms een overshoot is tot 45 graden. 40-45 graden wil je sowieso niet in je open verdeler/vloer hebben, dus hoe ga ik ervoor zorgen dat er niet hoger dan 40 graden mijn vloer in gaat? of zeg, 35 graden?

ik kan natuurlijk de ketel nog lager laten stoken, maar 38 graden heb ik in ieder geval nodig voor mijn kickspace, en mijn HT radiatoren doen dan ook nog wat.

hoe hebben jullie dit gedaan met het vervangen van de verdeler, of het plaatsen van de WP, of als de WAR bepaalt dat ie met -10 ineens naar 45-50 graden moet?
Als je met een ketel blijft stoken waarom dan de aanpassing. De cv pomp van je ketel is niet te vergelijken met de cv pomp in een hydrounit/WP

Daarnaast er is niets mis met een mengverdeler. Gemiddeld blijft de temperatuur hetzelfde. Ik heb het niet aangepast en ga het waarschijnlijk ook niet doen. Hoewel ik er 2 verdeler pompen mee uit zou sparen.

Het functioneert zo prima. De boel is op temperatuur en dan is de terugval in temperatuur door mengen erg weinig want de retourtemperatuur is nauwelijks lager dan aanvoer.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En je hebt WTW, dus een betere situatie kun je bijna niet hebben voor een WP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Knowbody schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:48:
[...]

Als je met een ketel blijft stoken waarom dan de aanpassing. De cv pomp van je ketel is niet te vergelijken met de cv pomp in een hydrounit/WP

Daarnaast er is niets mis met een mengverdeler. Gemiddeld blijft de temperatuur hetzelfde. Ik heb het niet aangepast en ga het waarschijnlijk ook niet doen. Hoewel ik er 2 verdeler pompen mee uit zou sparen.

Het functioneert zo prima. De boel is op temperatuur en dan is de terugval in temperatuur door mengen erg weinig want de retourtemperatuur is nauwelijks lager dan aanvoer.
vanwege het toevoegen van 1 groep, moest ik sowieso een nieuwe verdeler. vanwege het toekomstbeeld ooit een warmtepomp aan te schaffen direct voor een pomploze verdeler gegaan, LTV. Mijn huidige robot HT verdeler maakt van eender welke aanvoertemperatuur, altijd 26 graden aanvoer in de vloer en dat is m.i. te weinig. bovendien klaagt de vrouw van een koude vloer ( = +/- 20-21 graden) en krijgen we het in de woonkamer niet warmer dan 21 graden op koude dagen.

dus, ik heb nu eenmaal een LT verdeler, wat doe ik om er nooit meer dan 40 graden in te laten komen, of misschien zelfs 35. Anders dan de ketel nog lager te stoken. Hetzelfde geldt n.l. voor de warmtepomp, waarvan ik lees dat sommige hun aanvoertemperatuur verhogen bij koude buitentemperaturen tot wel 40-45 graden. Maken die dan allemaal nog gebruik van hun oude HT verdeler? of hebben ze dat anders opgelost?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Nu online
boot77 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:56:
[...]

Kijk eens in deze brochure (Fujitsu), daar staan kwh verbruikscijfers in per model. Zal voor andere merken denk ik redelijk vergelijkbaar zijn.

https://www.google.com/ur...g2=A-Ot-aVuwCe1uIw8cADUCA

En wellicht is er een vegelijkbare huis situatie hier te vinden: http://www.liveheatpump.nl/
Dit te samen met de verbruiks XLS de hier wordt bijgehouden heb je redelijke indicatie.
Ik begrijp niet zoveel van die XLS O-) , maar ik zal bovenstaande links eens bekijken.
Hoe groot is je huis eigenlijk, ik zit ook aan de SV en het gemiddelde verbruik van de afgelopen jaren zit op 28Gj. 120m2, 2 volwassen en 2 kids, HT radiatoren en mechaniche ventilatie zonder WTW.
180m2 / 550m3, voor de rest gelijk aan die van jou. (op Gj verbruik na dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
fabstar81 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:54:
[...]

vanwege het toevoegen van 1 groep, moest ik sowieso een nieuwe verdeler. vanwege het toekomstbeeld ooit een warmtepomp aan te schaffen direct voor een pomploze verdeler gegaan, LTV. Mijn huidige robot HT verdeler maakt van eender welke aanvoertemperatuur, altijd 26 graden aanvoer in de vloer en dat is m.i. te weinig. bovendien klaagt de vrouw van een koude vloer ( = +/- 20-21 graden) en krijgen we het in de woonkamer niet warmer dan 21 graden op koude dagen.

dus, ik heb nu eenmaal een LT verdeler, wat doe ik om er nooit meer dan 40 graden in te laten komen, of misschien zelfs 35. Anders dan de ketel nog lager te stoken. Hetzelfde geldt n.l. voor de warmtepomp, waarvan ik lees dat sommige hun aanvoertemperatuur verhogen bij koude buitentemperaturen tot wel 40-45 graden. Maken die dan allemaal nog gebruik van hun oude HT verdeler? of hebben ze dat anders opgelost?
Je hysterese laat je ketel door schieten.
Ik heb een retour water thermostaat kraan op de unit zitten. Gebeurt niks mee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
fabstar81 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:54:
[...]

Ok ik begrijp je

Het moet wel mogelijk zijn dat de Robot er meer van maakt. Knop in de aanvoer/thermostaat verder open? Die kun je ook op 100% open zetten als je de ketel hebt begrensd.

40 graden de vloer in kan nog. Per m2 is dat gemiddeld 30. Aan het oppervlak ligt de temperatuur daar nog weer onder.

[ Voor 0% gewijzigd door Knowbody op 01-02-2017 13:13 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Takkiedroid1970 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:35:
[...]

Mijn idee is dat ik zonnepanelen heb aangeschaft, mijn slaapkamer is een uitbouw met plat dak. Dit is in de zomer erg warm, meeste tijd van het jaar weinig last vast. Ik heb wat overcapaciteit op mijn PV installatie tov wat ik gebruik. Ik dacht dat geeft me mogelijkheden om eventueel met een warmtepomp mijn gasverbruik te verminderen. Ik dacht misschien kan ik twee vliegen in een klap slaan door (dacht ik in mijn onschuld) misschien in de zomer de warmte pomp als koeling te kunnen gebruiken voor de slaapkamer en woonkamer. Ik heb een huurketel en gewone radiatoren boven en beneden. Ik wil op termijn vloerverwarming beneden dus ben naar mijn opties aan het kijken.
Gasverbruik verminderen (gebruik nu 900 m3) is heel mooi, fijner vind ik een koel huis in de zomer als het heel warm is. Airco alleen vind ik een grote investering maar als ik twee vliegen in klap kan slaan zou het fijn zijn. Van het gas af zou mooi zijn maar ik weet niet of ik daar voldoende pv capaciteit voor heb. Gebruik 3980 kWh en heb panelen met een pW van 5100 KWh.
Als ik jou was zou ik een luchtlucht wp nemen. Oftewel een airco die ook kan verwarmen.

Je hebt te weinig overschot maar goed dat is niet zo'n punt. 1000 kWh stroom is makkelijker te betalen dan 1000 m3 gas.

PS daarnaast verwacht niet teveel van de koelfunctie van een LW WP. Bovendien werkt dat niet eens met gewone radiatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 01-02-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
180m2 / 550m3, voor de rest gelijk aan die van jou. (op Gj verbruik na dan)
Als je dus alleen radiatoren hebt moet je goed nagaan of dat met een warmtepomp gaat werken in jouw situatie. Wellicht een hoge temperatuur warmtepomp (HT). Anders moet je nog een flink bedrag investeren in convectoren, muur/vloer verwarming etc. Zelf ga ik het denk ik wel reden met ventilatortjes onder de radiatoren en een extra flinke convector. En af en toe een wat hogere Ta voorlief nemen, maar dan moet ie wel 45 - 50 graden kunnen maken bij -7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Knowbody schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:11:
[...]

Ok ik begrijp je

Het moet wel mogelijk zijn dat de Robot er meer van maakt. Knop in de aanvoer/thermostaat verder open? Die kun je ook op 100% open zetten als je de ketel hebt begrensd.

40 graden de vloer in kan nog. Per m2 is dat gemiddeld 30. Aan het oppervlak ligt de temperatuur daar nog weer onder.
geloof me dat ik alles heb geprobeerd om uit die Robot verdeler meer te halen. het gaat hem niet worden.

1 voordeel is dat we nu een pvc vloer hebben. wel over een plavuizen egaline vloer heen, maar als de tegels zouden springen, dan hoop ik niet dat dat nog door mijn pvc vloer heen komt :p

maar @reneeke, dus zo een retourbegrenzer zou de oplossing zijn voor te hoge aanvoertemperaturen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Nu online
boot77 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:20:
[...]

Als je dus alleen radiatoren hebt moet je goed nagaan of dat met een warmtepomp gaat werken in jouw situatie. Wellicht een hoge temperatuur warmtepomp (HT). Anders moet je nog een flink bedrag investeren in convectoren, muur/vloer verwarming etc. Zelf ga ik het denk ik wel reden met ventilatortjes onder de radiatoren en een extra flinke convector. En af en toe een wat hogere Ta voorlief nemen, maar dan moet ie wel 45 - 50 graden kunnen maken bij -7.
Ik heb beneden vloerverwarming en in de hal een normale radiator. Wanneer hier echter 24x7 zo'n 40 graden in stroomt, zal een normale radiator ook wel verwarmen. Enkel het 'even' verwarmen zit er niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
fabstar81 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:25:
[...]

geloof me dat ik alles heb geprobeerd om uit die Robot verdeler meer te halen. het gaat hem niet worden.

1 voordeel is dat we nu een pvc vloer hebben. wel over een plavuizen egaline vloer heen, maar als de tegels zouden springen, dan hoop ik niet dat dat nog door mijn pvc vloer heen komt :p

maar @reneeke, dus zo een retourbegrenzer zou de oplossing zijn voor te hoge aanvoertemperaturen?
Ik neem aan dat je op je HT verdeler ook een maximaal thermostaat hebt? Voor een LT verdeler werkt dit gelijk.
Ik heb in mijn toevoerverdeler een capilaire sensor zitten welke verbonden in met een thermostaatkraan in mijn toevoerleiding. Wordt de toevoerverdeler warmer dan de ingestelde temp (35 graden) dan knijpt hij de toevoerleiding. Hiermee beperki ik ook het vermogen van mijn vloerverwarming als ik met mijn radiatoren hoger wil stoken. Ik gebruik de vloerverwarming als basis verwarming en grote paneelradiatoren om het systeem sneller te laten reageren of tijdelijk hoger te stoken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
fabstar81 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:25:
[...]

Bij mij werkt perfect, die hoge temp word toch altijd gemengd, zodra die thermostaat kraan boven 27 voelt loopt ie gelijk dicht en komt er minder warm in, zolang pomp blijft draaien mengt ie altijd gelijk de temp naar beneden.
Bedenk me even heb jij wel een pomp?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:49:
[...]

En je hebt WTW, dus een betere situatie kun je bijna niet hebben voor een WP :)
Het aantal draaiuren is niet verminderd met de WP, wel is het boven warmer geworden en het huis is merkbaar frisser (betere luchtkwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
koevlaas2 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:21:
[...]

Het aantal draaiuren is niet verminderd met de WP, wel is het boven warmer geworden en het huis is merkbaar frisser (betere luchtkwaliteit).
Na een tijdje gaat je luchtvochtigheid naar beneden en dat zie je wel in je warmteverbruik terug. Maar ventileren kost altijd energie. WTW heeft 2 ventilatoren ipv 1, dus je warmteverbruik gaat naar beneden, maar je E verbruik omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:32:
[...]

Na een tijdje gaat je luchtvochtigheid naar beneden en dat zie je wel in je warmteverbruik terug. Maar ventileren kost altijd energie. WTW heeft 2 ventilatoren ipv 1, dus je warmteverbruik gaat naar beneden, maar je E verbruik omhoog.
Klopt, na 3 dagen dipten wij op 40% RV.
Aangezien we teveel 'koude' lucht aanvoerden in de woonkamer heb ik het minimale vermogen van de WTW terug geschroefd naar 7 W AC wat erg laag is.
Voornaamste wat wij konden merken is dat de ramen boven niet meer beslaan, soms hadden wij beneden ook beslagen/vochtige ramen maar dit is gelukkig helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
koevlaas2 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:37:
[...]

Aangezien we teveel 'koude' lucht aanvoerden in de woonkamer heb ik het minimale vermogen van de WTW terug geschroefd naar 7 W AC wat erg laag is.
Voornaamste wat wij konden merken is dat de ramen boven niet meer beslaan, soms hadden wij beneden ook beslagen/vochtige ramen maar dit is gelukkig helemaal weg.
Maar wat had je hiervoor? Mechanische of geen ventilatie?

Ik zie soms op slaapkamer wat vocht, afzuiger tandje hoger en ook weg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik heb een Stiebel Eltron LWA252 staan.
Iemand een idee hoe deze te optimaliseren qua verbruik (kWh)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
koevlaas2 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:37:
[...]

Mijn (inmiddels bejaarde) Stork WHR 91 uit 2000 doet nog 100W op middenstand. Ook hier is de techniek enorm verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:02:
[...]

Maar wat had je hiervoor? Mechanische of geen ventilatie?

Ik zie soms op slaapkamer wat vocht, afzuiger tandje hoger en ook weg
Natuurlijk (ventilatieroosters), echter bij windstil/weinig wind te weinig ventilatie en met harde wind veel teveel.
Ik bleef aan de gang met open/dicht zetten van de roosters.
Nu met de WTW geen omgevingslawaai, koudeval is weg en de luchtkwaliteit is dus ook veel beter.
Het is de bedoeling om in de zomer dan weer natuurlijk te ventileren. Ik moet echter nog experimenteren of de WTW ook het pand goed koel kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:05:
[...]

Mijn (inmiddels bejaarde) Stork WHR 91 uit 2000 doet nog 100W op middenstand. Ook hier is de techniek enorm verbeterd.
Als je nog wat geld over hebt is het misschien zinvol 'm te vervangen, ik heb € 791,- voor mijn Itho HRU Ecobla bla betaald dit valt erg mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fabstar81
Pietje555 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:37:
[...]

Ik neem aan dat je op je HT verdeler ook een maximaal thermostaat hebt? Voor een LT verdeler werkt dit gelijk.
Ik heb in mijn toevoerverdeler een capilaire sensor zitten welke verbonden in met een thermostaatkraan in mijn toevoerleiding. Wordt de toevoerverdeler warmer dan de ingestelde temp (35 graden) dan knijpt hij de toevoerleiding. Hiermee beperki ik ook het vermogen van mijn vloerverwarming als ik met mijn radiatoren hoger wil stoken. Ik gebruik de vloerverwarming als basis verwarming en grote paneelradiatoren om het systeem sneller te laten reageren of tijdelijk hoger te stoken.
reneeke1970 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:45:
[...]

Bij mij werkt perfect, die hoge temp word toch altijd gemengd, zodra die thermostaat kraan boven 27 voelt loopt ie gelijk dicht en komt er minder warm in, zolang pomp blijft draaien mengt ie altijd gelijk de temp naar beneden.
Bedenk me even heb jij wel een pomp?
ik ga verder in het vloerverwarmingtopic:

fabstar81 in "Algemeen (vloer)verwarming setup topic"

dank!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
koevlaas2 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:09:
[...]

Als je nog wat geld over hebt is het misschien zinvol 'm te vervangen, ik heb € 791,- voor mijn Itho HRU Ecobla bla betaald dit valt erg mee.
Ben aan het sparen voor een Zehnder met Artic koelunit. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Roadrunnertoao schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:04:
Ik heb een Stiebel Eltron LWA252 staan.
Iemand een idee hoe deze te optimaliseren qua verbruik (kWh)?
Je aanvoer temperatuur zo laag mogelijk houden, je COP gaat dan flink omhoog.
Een langere draaitijd hierdoor is niet zo erg maar te lang is natuurlijk ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
koevlaas2 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:04:
[...]

Je aanvoer temperatuur zo laag mogelijk houden, je COP gaat dan flink omhoog.
Een langere draaitijd hierdoor is niet zo erg maar te lang is natuurlijk ook niet goed.
Dat is dus een warmtepomp boiler.....

Denk dat je wat kunt besparen door hem slechts één keer per dag op te warmen ipv warm houden. Mits de inhoud dan voldoende is om dagelijks uit te douche

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 168 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic