Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 169 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.886 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:06
reneeke1970 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:28:
[...]

Dat is dus een warmtepomp boiler.....
Dit had ik even gemist, maar ook voor een boiler geldt lagere temperatuur (indien mogelijk) hogere COP.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Roadrunnertoao schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:04:
Ik heb een Stiebel Eltron LWA252 staan.
Iemand een idee hoe deze te optimaliseren qua verbruik (kWh)?
Een extra jasje aandoen, ook zeker de eerste meter van de extra leidingen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Grolsch schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 07:25:
[...]

Reken dan op een verbruik van 2500 a 3000kwh voor een wp.

Het "probleem" van een wp is dat je je stookgedrag moet aanpassen omdat je met een wp niet "ff" 3 graden erbij stookt dus moet je "noodgedwongen" 24*7 gaan stoken.
Ik ben het met deze stelling niet eens, ik stook geen 24/7 en het is heel comfy hier 21C
32Gj voormalig SV is 2400kWh in de Ecodan alhier.

Reken dus maar op een verbruik van 3000-3500kWh bij 45Gj

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

wervisser schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:07:
[...]

In 2015 was dit 46Gj en in 2016 44Gj. Dit zou dus neerkomen op zo'n 1300-1350m3 (volgens Google).

Dit betreft gecombineerd verbruik, dus verwarming en SWW.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grolsch schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 07:25:
[...]

Reken dan op een verbruik van 2500 a 3000kwh voor een wp.

Het "probleem" van een wp is dat je je stookgedrag moet aanpassen omdat je met een wp niet "ff" 3 graden erbij stookt dus moet je "noodgedwongen" 24*7 gaan stoken.
Valt reuze mee. Het eerste jaar kon ik af met 1800kWh in de ELGA en paste ik nog steeds een graad nachtverlaging toe. Het gaat allemaal niet zo snel als met een CV ketel maar het kan prima.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:35
O
mkleinman schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:57:
[...]

Valt reuze mee. Het eerste jaar kon ik af met 1800kWh in de ELGA en paste ik nog steeds een graad nachtverlaging toe. Het gaat allemaal niet zo snel als met een CV ketel maar het kan prima.
Komt waarschijnlijk door je radiatoren, is best een voordeel, ik doe avonds ook 1 of 1.5 graad omhoog

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:41:
O
[...]

Komt waarschijnlijk door je radiatoren, is best een voordeel, ik doe avonds ook 1 of 1.5 graad omhoog
Heb beneden geen radiatoren meer ;) Alleen vloerverwarming, die reageert ook vrij snel trouwens in mijn geval. Boven nog wel oversized radiatoren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:01
mkleinman schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:57:
[...]

Is 1 graad nachtverlaging een leidraad voor een elga opstelling en niet optimaal geïsoleerd huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:22:
[...]

Is 1 graad nachtverlaging een leidraad voor een elga opstelling en niet optimaal geïsoleerd huis?
Ja, niet teveel verlagen anders gaat je ELGA de bal doorspelen naar de cv-ketel (voor jou niet van toepassing).
Sowieso met WP niet teveel verlagen want word het ineens heel koud dan kost het je veel tijd om weer op temp. te komen.

Doet je ELGA het al ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Is er een soortgelijk bedrijf waarbij er wél gewoon Nederlands zonder zinsopbouw en spelVouten te lezen valt?
Dit valt meer onder de noemer Beun en Kleun de Haas 8)7

Jeetje wat erg. Ze zullen repareren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hier heb ik een Panasonic WH-MDC05F3E5 voor de verwarming van HTV-radiatoren. Mede dankzij lezen op dit forum het besluit genomen om er een te installeren :)

De WP gebruik ik met WAR in combinatie met de bijbehorende afstandsbediening. De WP genereert meer warmte dan ik nodig heb, met als logisch gevolg dat de WP uitschakelt bij het bereiken van de stooklijn +2K. Tot zover gaat het goed.
Het onhandige is dat bij de nieuwe opwarm cyclus de WP er 'volgas' vandoor gaat, en pas gaat terug moduleren bij het bereiken van de gewenste watertemperatuur. Dit is veel te laat. Ik had altijd begrepen dat een WP het beste zo laag mogelijk kan werken voor een gunstige COP en een minder starts.

Zijn er andere Tweakers die ook ervaren dat de Panasonic _mijn inziens onnodig_ te hoog in toeren zit. Circa 35 Hz in plaats van 20 Hz. De quiet mode staat al aan, kan ik nog meer optimalisaties doorvoeren?

Zie hier hoe snel de aanvoertemperatuur stijgt in de 'volgas modus':
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/iei8og.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:48:
[...]

Is er een soortgelijk bedrijf waarbij er wél gewoon Nederlands zonder zinsopbouw en spelVouten te lezen valt?
Dit valt meer onder de noemer Beun en Kleun de Haas 8)7

Jeetje wat erg. Ze zullen repareren....
Hij trekt wel goede conclusies: :+

'Het voordeel wat de mensen nu hebben is dat ze nu eindelijk weer rustige nachten hebben, “geen brommende ventilator”, het elektra verbruik lager zal uitvallen aangezien de nieuwe Itho CVE ventilatiebox voorzien is van een gelijkstroom motor en het thermische element de 300 liter tapwater niet meer op temperatuur hoeft te brengen.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Dre schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:50:
Hier heb ik een Panasonic WH-MDC05F3E5 voor de verwarming van HTV-radiatoren. Mede dankzij lezen op dit forum het besluit genomen om er een te installeren :)

De WP gebruik ik met WAR in combinatie met de bijbehorende afstandsbediening. De WP genereert meer warmte dan ik nodig heb, met als logisch gevolg dat de WP uitschakelt bij het bereiken van de stooklijn +2K. Tot zover gaat het goed.
Het onhandige is dat bij de nieuwe opwarm cyclus de WP er 'volgas' vandoor gaat, en pas gaat terug moduleren bij het bereiken van de gewenste watertemperatuur. Dit is veel te laat. Ik had altijd begrepen dat een WP het beste zo laag mogelijk kan werken voor een gunstige COP en een minder starts.

Zijn er andere Tweakers die ook ervaren dat de Panasonic _mijn inziens onnodig_ te hoog in toeren zit. Circa 35 Hz in plaats van 20 Hz. De quiet mode staat al aan, kan ik nog meer optimalisaties doorvoeren?

[afbeelding]
Dat is lang geleden Dre dat ik weer een post van je tegenkom.
Even terugkomend op je Panasonic, en bijna elke wp. Flow is mede bepalend voor het gedrag van je wp, mijn Ecodan schiet door in T als de flow te laag is, er wordt teveel warmte afgegeven en de dT wordt groter dan 5C
Ik wil dus graag je dT weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:40:
[...]

Ja, niet teveel verlagen anders gaat je ELGA de bal doorspelen naar de cv-ketel (voor jou niet van toepassing).
Sowieso met WP niet teveel verlagen want word het ineens heel koud dan kost het je veel tijd om weer op temp. te komen.

Doet je ELGA het al ?
Nee hij werkt nog niet. Vrijdag komen ze de print van Toshiba vervangen. Thermostaat staat nu op 18 graden nacht verlaging. En dat is dus teveel als hij het overdag naar 20,5 aan 21 moet krijgen. Zelfs alleen de SV krijgt het nu moeizaam warm merk ik. Radiatoren worden nu gewoon warm ipv eerst snikheet.

Morgen komen hopelijk de fans voor onder de radiatoren binnen. De grootste radiator (2 meter breed) zit redelijk diep onder de vensterbank en gedeeltelijk achter gordijnen. Denk dat daar nog veel winst te behalen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Pietje555 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:32:
[...]

Na een tijdje gaat je luchtvochtigheid naar beneden en dat zie je wel in je warmteverbruik terug.
Waarom zou je "warmteverbruik" omlaag gaan als je RV omlaag gaat?

Droge lucht warm je sneller op, heeft minder warmtecapaciteit. Wat er niet in zit, komt er niet uit ook ;)

Wat ik bedoel te zeggen, vochtige lucht opwarmen kost meer energie dan droge lucht.
Maar vochtige lucht kan ook meer warmte afgeven aan de omgeving. Energie gaat immers nooit verloren.

Ontvochtigen doe je voor je gezondheid of comfort, maar niet voor een lagere energierekening

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:01:
[...]

Nee hij werkt nog niet. Vrijdag komen ze de print van Toshiba vervangen. Thermostaat staat nu op 18 graden nacht verlaging. En dat is dus teveel als hij het overdag naar 20,5 aan 21 moet krijgen. Zelfs alleen de SV krijgt het nu moeizaam warm merk ik. Radiatoren worden nu gewoon warm ipv eerst snikheet.

Morgen komen hopelijk de fans voor onder de radiatoren binnen. De grootste radiator (2 meter breed) zit redelijk diep onder de vensterbank en gedeeltelijk achter gordijnen. Denk dat daar nog veel winst te behalen valt.
Je zal moeten ervaren hoe lang het gaat duren je huis op temperatuur te krijgen, gaat 1c makkelijk dan kan je eventueel wel 2c verlagen in de nacht.

Sowieso je radiatoren boosten met ventilatoren gaat ze vleugels geven, dus dat zit wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:06:
[...]

Waarom zou je "warmteverbruik" omlaag gaan als je RV omlaag gaat?

Droge lucht warm je sneller op, heeft minder warmtecapaciteit. Wat er niet in zit, komt er niet uit ook ;)

Wat ik bedoel te zeggen, vochtige lucht opwarmen kost meer energie dan droge lucht.
Maar vochtige lucht kan ook meer warmte afgeven aan de omgeving. Energie gaat immers nooit verloren.

Ontvochtigen doe je voor je gezondheid of comfort, maar niet voor een lagere energierekening
Mijn ervaring is dat het comfort verhoogd is, het energieverbruik lijkt niet heel veel aan te veranderen.
Ik ben wel benieuwd hoe lang ik komend najaar de zomer in mijn huis kan houden met de WTW, normaal pleuren we in september alle warmte naar buiten en dan moet 1 oktober de WP draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:07:
[...]

Je zal moeten ervaren hoe lang het gaat duren je huis op temperatuur te krijgen, gaat 1c makkelijk dan kan je eventueel wel 2c verlagen in de nacht.

Sowieso je radiatoren boosten met ventilatoren gaat ze vleugels geven, dus dat zit wel snor.
Nu kost het meer als een uur om 1 graad hoger te komen. Merk gewoon dat de radiatoren wel warmte af willen geven, maar dat de warmte er wat omheen blijft hangen. Vandaar de keuze voor ventilatoren (speed comfort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Pfoe, geen idee. Ik ben gewoon aan het experimenteren. Mijn regime was 19.5 's nachts. 20.0 overdag en 's avonds 20.5. Dat werkte prima. Ben nu aan het experimenteren met 19.5 's nachts en de rest 20.0 graden.

Straks gaat de klep bij de zonneboiler dicht en ga ik een maand lang zonder de zonneboiler als buffer werken. Kijken wat voor effect dat heeft.

Voorlopig blijkt dat het verschil van bovenstaande twee stookregimes maar liefst 1.5% minder verbruik oplevert. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:26
mkleinman schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:13:
[...]

Pfoe, geen idee. Ik ben gewoon aan het experimenteren. Mijn regime was 19.5 's nachts. 20.0 overdag en 's avonds 20.5. Dat werkte prima. Ben nu aan het experimenteren met 19.5 's nachts en de rest 20.0 graden.

Straks gaat de klep bij de zonneboiler dicht en ga ik een maand lang zonder de zonneboiler als buffer werken. Kijken wat voor effect dat heeft.

Voorlopig blijkt dat het verschil van bovenstaande twee stookregimes maar liefst 1.5% minder verbruik oplevert. }:O
Ha mkleinman! Welkom terug. Ga je ook je MCOP cijfers delen?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:12:
[...]

Nu kost het meer als een uur om 1 graad hoger te komen. Merk gewoon dat de radiatoren wel warmte af willen geven, maar dat de warmte er wat omheen blijft hangen. Vandaar de keuze voor ventilatoren (speed comfort).
Bij welke aanvoertemp praten we over ?
Een uur is niets, ik heb vandaag de hele dag gedaan om van 19.3 > 21c te gaan. Dit is overigens niet erg, want zolang ik verwarm ervaar ik comfort, stopt de verwarming (hoe laag de aanvoer ook is) dan krijgen we het koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

mkleinman schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:13:
[...]

Martin jij bent al heel lang bezig met stapje voor stapje energie en milieu te besparen.
Als je nu in één keer had gekozen voor een wp icm pv, had jij dan alsnog een zonneboiler genomen of het vrijgekomen oppervlak gebruikt voor alleen pv?
M.a.w. zie jij voordelen in een combo van zonneboiler en wp voor een leek ( niet tweaker)

Ik vraag het mij gewoon af.

[ Voor 0% gewijzigd door crazyharrie op 01-02-2017 22:19 . Reden: vergeet het milieu niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
reneeke1970 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:28:
[...]

Dat is dus een warmtepomp boiler.....

Denk dat je wat kunt besparen door hem slechts één keer per dag op te warmen ipv warm houden. Mits de inhoud dan voldoende is om dagelijks uit te douche
Ik laat hem nu snachts verwarmen naar 55 graden. 1x dus.
Douchen hiervan gaat prima.
Is 55 graden te hoog/laag?

Hoe efficiënt zijn deze warmtepomp boilers?
Zijn deze toevallig ook op een manier aan te sluiten op de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Roadrunnertoao schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:19:
[...]

Nee, deze kan je niet gebruiken om je vloer te verwarmen, daarvoor heeft een WP boiler te weinig vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:18:
[...]

Bij welke aanvoertemp praten we over ?
Een uur is niets, ik heb vandaag de hele dag gedaan om van 19.3 > 21c te gaan. Dit is overigens niet erg, want zolang ik verwarm ervaar ik comfort, stopt de verwarming (hoe laag de aanvoer ook is) dan krijgen we het koud.
Stapjes van 0,5 schijnt de truc te zijn om de elga zoveel mogelijk te laten doen dus. Zal eens gaan experimenteren als de Elga echt draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:23:
[...]

Stapjes van 0,5 schijnt de truc te zijn om de elga zoveel mogelijk te laten doen dus. Zal eens gaan experimenteren als de Elga echt draait.
Klopt, als je ineens 1.5c verhoogd dan geeft ie de pijp aan maarten (Cv-ketel) en gaat uit. Kom je terug van je werk is je huis koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Roadrunnertoao schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:19:
[...]

Ik laat hem nu snachts verwarmen naar 55 graden. 1x dus.
Douchen hiervan gaat prima.
Is 55 graden te hoog/laag?

55C is meestal prima, met een lagere T heb je misschien niet genoeg sww meer tot je beschikking.
Het kan nog wat verschillen om overdag te warmen, als de T van de aangezogen lucht hoger blijkt te zijn dan.
Iets hogere COP, maar verwacht daar verder geen wonderen van.
Soms is het gewoon zoals het is O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
crazyharrie schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:18:
[...]

Martin jij bent al heel lang bezig met stapje voor stapje energie en milieu te besparen.
Als je nu in één keer had gekozen voor een wp icm pv, had jij dan alsnog een zonneboiler genomen of het vrijgekomen oppervlak gebruikt voor alleen pv?
M.a.w. zie jij voordelen in een combo van zonneboiler en wp voor een leek ( niet tweaker)

Ik vraag het mij gewoon af.
Als ik vanaf scratch was begonnen? Met techniek die er nu is? Dan had er een lucht/water warmtepomp gehangen van Techneco ( de Loria ). Geen CV ketel en had het hele dak vol gelegen met zonnepanelen zonder zonneboiler.
Bram-Bos schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:15:
[...]

Ha mkleinman! Welkom terug. Ga je ook je MCOP cijfers delen?
Yes. Heb over januari een COP van 4 gehaald. 500 en een beetje kWh in de ELGA en ruim 1959kWh warmte uit en dat bij een buitentemperatuur van 1,8 graden gemiddeld hier met 9 ijsdagen.

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 01-02-2017 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

crazyharrie schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:01:
[...]

Dat is lang geleden Dre dat ik weer een post van je tegenkom.
Even terugkomend op je Panasonic, en bijna elke wp. Flow is mede bepalend voor het gedrag van je wp, mijn Ecodan schiet door in T als de flow te laag is, er wordt teveel warmte afgegeven en de dT wordt groter dan 5C
Ik wil dus graag je dT weten.
De pompsnelheid heb ik getest (stand 1,2 en 3...van de 7) en ik zie geen verschil in het 'volgas' regelgedrag. De dT is op hogere pompstanden een graad of 3 op vollast, maar als ie gaat terugmoduleren wel een stukje kleiner. Temperaturen afgelezen op het display van de WP.

De quiet mode zorgt automatisch voor minder vermogen waardoor er minder starts zijn, maar ik wil sneller (of direct?) naar de 20 Hz toe :(

P.S.
Voor de geïnteresseerde hier nog wat gemeten vermogens aan de Panasonic WH-MDC05F3E5

Vermogen WP bij verschillende standen van de waterpomp. Verbruik is voor de gehele warmtepomp (inclusief standby verliezen).
[list]
[li]Pomp 7 94 Watt [/li]
[li]Pomp 5 77 Watt [/li]
[li]Pomp 3 55 Watt [/li]
[li]Pomp 2 45 Watt [/li]
[li]Pomp 1 34 Watt [/li]
[li]Uit/standby 10 Watt[/li]
[/list]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

mkleinman schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:26:
[...]

Als ik vanaf scratch was begonnen? Met techniek die er nu is? Dan had er een lucht/water warmtepomp gehangen van Techneco ( de Loria ). Geen CV ketel en had het hele dak vol gelegen met zonnepanelen zonder zonneboiler.
Dat is ook mijn mening idd, ikzelf heb dat ook zo gedaan. ( met Mitsubishi )
Iets langer gewacht, niet geheel vrijwillig. Moest eerst van SV af en dat duurde bijna twee jaar!
Maar jij bent de enige die beide systemen in een praktijksituatie heeft, een gefundeerd antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Loria duo of zonder sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Met SWW. Dus alleen Warmtepomp in huis met WW voorziening zonder zonneboiler en geen CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Dre schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:30:
[...]

De pompsnelheid heb ik getest (stand 1,2 en 3...van de 7) en ik zie geen verschil in het 'volgas' regelgedrag. De dT is op hogere pompstanden een graad of 3 op vollast, maar als ie gaat terugmoduleren wel een stukje kleiner.

De quiet mode zorgt automatisch voor minder vermogen waardoor er minder starts zijn, maar ik wil sneller (of direct?) naar de 20 Hz toe :(

P.S.
Voor de geïnteresseerde hier nog wat gemeten vermogens aan de Panasonic WH-MDC05F3E5

Vermogen WP bij verschillende standen van de waterpomp. Verbruik is voor de gehele warmtepomp (inclusief standby verliezen).
[list]
[li]Pomp 7 94 Watt [/li]
[li]Pomp 5 77 Watt [/li]
[li]Pomp 3 55 Watt [/li]
[li]Pomp 2 45 Watt [/li]
[li]Pomp 1 34 Watt [/li]
[/list]
Voor mijn situatie is dT 3C te klein, dan krijg ik ook het optoeren en doorschieten.
Met dT 5, pruttelt de Ecodan lekker door zonder noemenswaardig stop/start gedrag.

Ben van mening dat je moet spelen met flow, dat kan zijn dmv pompsnelheid of het afgifte medium aan te passen. ( probeer een medium / radiator in de buurt van de pomp te knijpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:10:
[...]

Mijn ervaring is dat het comfort verhoogd is, het energieverbruik lijkt niet heel veel aan te veranderen.
Ik ben wel benieuwd hoe lang ik komend najaar de zomer in mijn huis kan houden met de WTW, normaal pleuren we in september alle warmte naar buiten en dan moet 1 oktober de WP draaien.
Dat ga je zeker merken, al zal het verschil kleiner zijn dan bij een luchtdichte nieuwbouwwoning.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:03
crazyharrie schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:55:
[...]

Ik ben het met deze stelling niet eens, ik stook geen 24/7 en het is heel comfy hier 21C

Laat ik het anders stellen, veel wp gebruikers in dit topic hebben een dusdanig lage aanvoertemperatuur om mooie cop waardes te halen, of een te kleine wp waardoor ze en traag systeem hebben welke het huis wel 24x7 warm kan houden maar niet de power hebben om ff 2 graden te verhogen. Dit wordt dan door de experts comfort genoemd :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
mkleinman schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:35:
[...]

Met SWW. Dus alleen Warmtepomp in huis met WW voorziening zonder zonneboiler en geen CV ketel.
Just for the fun of it... waarom een Loria Duo ? Of meer in het algemeen, waarom een Loria ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
wervisser schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:18:
[...]

Just for the fun of it... waarom een Loria Duo ? Of meer in het algemeen, waarom een Loria ?
Hoogstwaarschijnlijk vanwege de goede ondersteuning door de 'fabrikant' Techneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Grolsch schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:13:
[...]

Laat ik het anders stellen, veel wp gebruikers in dit topic hebben een dusdanig lage aanvoertemperatuur om mooie cop waardes te halen, of een te kleine wp waardoor ze en traag systeem hebben welke het huis wel 24x7 warm kan houden maar niet de power hebben om ff 2 graden te verhogen. Dit wordt dan door de experts comfort genoemd :+
Ik kan je nu beter volgen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Grolsch schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:13:
[...]

Als het warm en comfortabel is, waarom zou je dan 2 graden hoger willen stoken? :?

En ja, mijn aanvoer temperatuur is deze dagen 31 graden met een ruimte temperatuur van 21,5 graden en daarbij is het idd comfortabeler dan stoken met gas, daar deze niet zulke lage temperaturen constant kan maken.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:50:

[afbeelding]
Nog een kleine maand en dan heb ik de Pana een jaar en weet ik het jaarverbruik 24/7 op WAR, als die "onnodig" te hoog in toeren zit zal het kWh verbruik tegen vallen maar heb nu al het idee dat het wel mee gaat vallen. ;)
Herken het volgas verhaal niet maar heb hem dan ook aangesloten op een buffervat.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
[...]

Geen enkel huis is optimaal geïsoleerd! ;)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
[...]

Helemaal mee eens. Hier heb ik de zonneboiler van het dak gehaald en PV teruggelegd. De gasaansluiting is weg. Zelfs als salderen niet meer bestaat is dit een interessante oplossing. De Warmtepomp draait meestal op zonnestroom. Nu zo snel mogelijk, zoveel mogelijk zonnepanelen installeren en terugverdienen zolang het salderen nog bestaat. Hoe meer PV hoe groter het gedeelte van de warmtepompenergie uit de PV komt (het hele jaar door)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
hrt schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:47:
[...]

Als het warm en comfortabel is, waarom zou je dan 2 graden hoger willen stoken? :?

En ja, mijn aanvoer temperatuur is deze dagen 31 graden met een ruimte temperatuur van 21,5 graden en daarbij is het idd comfortabeler dan stoken met gas, daar deze niet zulke lage temperaturen constant kan maken.
Wat het uitgangspunt van de discussie was is de vraag "Kan ik het oude verbruik met gasketel in m3 * 2 doen om het aantal KW/H te berekenen welke een WP nodig zal hebben".

Dat kun je dus indicatief doen MITS je stookgedrag hetzelfde blijft.

Als je (zoals wij nu bijvoorbeeld in onze huidige woning) als nachttemperatuur 16 graden hebt ingesteld, en de woning alleen in de periodes 06:30~07:30 17 graden is ingesteld, en van 17:00 tot 20:00 op 19 graden en van 20:00 tot 21:30 op 20 graden in totaliteit 1000m3 gas per jaar verbruikt, zal dat met een WP die 24*7 21,5 graag stookt geen 2000KW/H per jaar zijn, ondanks prachtige COP waardes.

Ik denk dan dat je eerder aan 3000KW/H moet gaan denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
wervisser schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:18:
[...]

Ik ken Techneco. Ik ben zelf ontzettend tevreden over de ELGA, de bouwkwaliteit en hoe Techneco support levert. Techneco heeft dus nu sinds kort een L/W solo oplossing ( met warm water dus ) die ook meer dan 5kW kan leveren. Dan blijft alleen over of ik de 10kW of de 7.5kW versie nodig zou hebben.
mightym schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:10:
[...]

Helemaal mee eens. Hier heb ik de zonneboiler van het dak gehaald en PV teruggelegd. De gasaansluiting is weg. Zelfs als salderen niet meer bestaat is dit een interessante oplossing. De Warmtepomp draait meestal op zonnestroom. Nu zo snel mogelijk, zoveel mogelijk zonnepanelen installeren en terugverdienen zolang het salderen nog bestaat. Hoe meer PV hoe groter het gedeelte van de warmtepompenergie uit de PV komt (het hele jaar door)
Ik vind het alleen nu zo'n kapitaalvernietiging als ik de zonneboiler zou verwijderen inclusief de CV ketel.Dat werkt allemaal nu goed. Helemaal als ik over zou willen naar de Loria dan zou zelfs de ELGA die net 3 jaar hangt er af moeten.

We waren er al thuis over uit. Het moment dat de CV ketel op omvallen staat wordt het hoog tijd om te kijken naar een compleet nieuwe oplossing. Tot dan werkt dit ook prima met in de hele maand januari slechts 500kWh verwarming in de warmtepomp en een kleine 24m3 gas voor ondersteuning, koken en warm water.

* mkleinman moet wel eerlijk bekennen dat hij aan het kijken is geweest om alle zonnepanelen te vervangen voor meer Wp op het dak, maar ook dat is kapitaalvernietiging.

[ Voor 56% gewijzigd door mkleinman op 02-02-2017 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BenEco schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:58:
[...]

Nog een kleine maand en dan heb ik de Pana een jaar en weet ik het jaarverbruik 24/7 op WAR, als die "onnodig" te hoog in toeren zit zal het kWh verbruik tegen vallen maar heb nu al het idee dat het wel mee gaat vallen. ;)
Herken het volgas verhaal niet maar heb hem dan ook aangesloten op een buffervat.
Ik heb ook buffer maar zie het fenomeen wel, op laagste vermogen één graad boven war, word het twee dan schakelt hij af, en hij gaat pas weer aan als temp twee onder de war zit, met als gevolg gelijk gas erop om te compenseren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

... en had het hele dak vol gelegen met zonnepanelen zonder zonneboiler.
mightym schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:10:
Helemaal mee eens. Hier heb ik de zonneboiler van het dak gehaald en PV teruggelegd.
Maar als je nog helemaal niets hebt en je wil in je warmtepomp systeem graag een buffer met hygienespiraal (voor je drinkwater), dan kan je momenteel volgens mij het beste een zonneboilerset kopen. Een complete set, met 600L hygiene buffer, kost na aftrek subsidie 1980euro. De buffer los kost al 1310euro.

Voor die 670euro krijg je heel wat energie terug. Daar kan geen PV systeem tegenop, lijkt me. Uiteraard is het wel afhankelijk van je persoonlijke situatie.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Het punt met die zonneboilers is dat ze vooral effectief zijn in de zomer. Aangezien je in de zomer ook flink overschot kunt opbouwen met PV is er vaak zat energie om elektrisch warm water te maken.

Ga je het beschikbare dakoppervlak gebruiken voor collectoren of kan je die opp. beter voor PV inzetten. Wat ook nog eens simpeler is.

PV is inmiddels zo in prijs gedaald dat collectoren minder interessant zijn

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:04:
[...]

Ik heb ook buffer maar zie het fenomeen wel, op laagste vermogen één graad boven war, word het twee dan schakelt hij af, en hij gaat pas weer aan als temp twee onder de war zit, met als gevolg gelijk gas erop om te compenseren
Misschien hebben we hier dan een verschil tussen de H en voorgaande generaties Panasonic te pakken?

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Knowbody schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:21:
Het punt met die zonneboilers is dat ze vooral effectief zijn in de zomer. Aangezien je in de zomer ook flink overschot kunt opbouwen met PV is er vaak zat energie om elektrisch warm water te maken.
Die stelling gaat voor de PV installatie ook op. Zolang je kan salderen heeft PV wat mij betreft ook meer voordelen. Dat is echter niet het punt wat ik wilde maken. Nu er zoveel subsidie op een zonneboiler systeem zit kan je je afvragen wat financieel gezien het beste is.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gisteren weer ff op de bouw gekeken, en toch jammer dat je die 2500 meter vloerverwarmingbuis helemaal niet terug ziet :P

De verder voor de b.g.g. zit er nu ook in, toch nog een heel apparaat om te zien.

Wil mijn vrouw dat ding ook nog wegbouwen in een kast, terwijl ik er juist aan dacht om het te bombarderen tot paradepaardje van ons huis :P

Iemand een idee wat er boven staat gekrabbeld :?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2z4xrev.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 02-02-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Grolsch schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:11:

Wil mijn vrouw dat ding ook nog wegbouwen in een kast, terwijl ik er juist aan dacht om het te bombarderen tot paradepaardje van ons huis :P
Ik zou er wat ledstripjes omheen plakken en vervolgens voorzien van een glazen voorzetwandje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Idd. Als je kijkt op de site van Techneco bij de Loria dan zie je de binnenunit afgebeeld met rechtsboven de merknaam Atlantic.

Atlantic ook wel bekend onder de namen General (België) en Fujitsu (Nederland).

Niks mis mee dat Techneco een product verkoopt wat ze niet zelf produceren, dit is alleen bedoeld om duidelijk te maken dat het om een handelsartikel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Rhaelak schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:43:
[...]

Idd. Als je kijkt op de site van Techneco bij de Loria dan zie je de binnenunit afgebeeld met rechtsboven de merknaam Atlantic.

Atlantic ook wel bekend onder de namen General (België) en Fujitsu (Nederland).

Niks mis mee dat Techneco een product verkoopt wat ze niet zelf produceren, dit is alleen bedoeld om duidelijk te maken dat het om een handelsartikel gaat.
Als we er dan toch over beginnen...

De 6006 levert 6,kW
De 6008 levert 7,5kW :?
De 6010 levert 10,4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
wervisser schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:48:
[...]

Als we er dan toch over beginnen...

De 6006 levert 6,kW
De 6008 levert 7,5kW :?
De 6010 levert 10,4kW
6007.5 als type staat zo stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
koevlaas2 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:53:
[...]

6007.5 als type staat zo stom.
Ja, dat zal hem zijn 8)

Zelfde geldt overigens ook voor de COP waardes. De 6008 is een afwijking in de trendlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:45
Discussie PV versus Collector is al een oude, maar wordt zeker door subsidie vertroebeld.
Ook de onzekerheid rondom salderen maakt het niet makkelijk om een toekomstbestendige oplossing te kiezen. Achteraf hoor je nu al en ik denk dat we dat nog veel vaker gaan horen.
Is het niet zo dat het beschikbare aantal m2 dak en m2 binnenshuis mede bepalend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik weet niet of dit helemaal het juiste forum onderdeel is, maar ik heb een vraag;

Ik wil eigenlijk geheel van het gas af.
Ik heb nu een Intergas cv ketel.
Gebruik ik nu alleen voor de verwarming (vloerverwarming beneden) (Radiatoren boven staan eigenlijk altijd dicht (thermostaat kranen)).
Voor het warme water gebruik ik een Stiebel Eltron LWA252 warmtepomp boiler (300L)
Daarnaast verwarmt de ketel bij bij te laag tapwater temp.
Ook heb ik het dak vol liggen met 13x Sunpower (327 Wp)

Nu lees ik wat over de Techneco de Loria; klinkt leuk, maar volgens mij aardig aan de prijs?
Met een Elga bespaar ik misschien iets gas, maar ben ik nog steeds afhankelijk van gas.
Wat zijn er nog meer voor opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Roadrunnertoao schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:12:
Nu lees ik wat over de Techneco de Loria; klinkt leuk, maar volgens mij aardig aan de prijs?
Ik denk persoonlijk dat de Loria tot een van de goedkopere WP's behoort...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
[afbeelding]
Het aantal resterende of gebruikte meters.
Dat staat namelijk elke meter op de buis gedrukt.
Dus het verschil tussen de eerste en de tweede is de lengte van de groep...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:19

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

wervisser schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:23:
[...]

Ik denk persoonlijk dat de Loria tot een van de goedkopere WP's behoort...
Wat kosten ze dan? Incl. boilervat van 190 liter?
Ik zie op hun site geen prijzen...

[ Voor 6% gewijzigd door Klaver 4 op 02-02-2017 12:17 ]

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Stoofie schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:24:
[...]

Het aantal resterende of gebruikte meters.
Dat staat namelijk elke meter op de buis gedrukt.
Dus het verschil tussen de eerste en de tweede is de lengte van de groep...
Tnx, daar was ik zelf niet opgekomen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Nhz schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:56:
[...]

Die stelling gaat voor de PV installatie ook op. Zolang je kan salderen heeft PV wat mij betreft ook meer voordelen. Dat is echter niet het punt wat ik wilde maken. Nu er zoveel subsidie op een zonneboiler systeem zit kan je je afvragen wat financieel gezien het beste is.
Du moment dat de zon warmwater kan maken kan je ook zonnestroom maken. Beide hebben het nadeel in de winter minder bij te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Klaver 4 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:14:
[...]

Wat kosten ze dan? Incl. boilervat van 190 liter?
Ik zie op hun site geen prijzen...
http://techneco.nl/wp-con...ng-2016-10-versie-1.9.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:19

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Het is een normale prijs voor een Nederlandse WP, niet heel goedkoop ofzo.
Dit type WP laten installeren gaat het al snel richting de 10K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:11:
[...]

Du moment dat de zon warmwater kan maken kan je ook zonnestroom maken. Beide hebben het nadeel in de winter minder bij te dragen.
Als je een groot dak op het zuiden hebt moet je beide systemen nemen, zonneboiler ontlast je WP en zonnepanelen voeden je WP wanneer nodig. Best of both worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:11:
[...]

Als je een groot dak op het zuiden hebt moet je beide systemen nemen, zonneboiler ontlast je WP en zonnepanelen voeden je WP wanneer nodig. Best of both worlds.
Ik zou een groot dak helemaal vol leggen met PV

Stroom is voor van alles te gebruiken warm water niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:12
Knowbody schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:35:
[...]

Salderen kunnen ze makkelijker afschaffen als zonnecollectoren...
Kijk maar naar Belgie.

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 02-02-2017 14:38 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
[...]

De pompsnelheid heb ik getest (stand 1,2 en 3...van de 7) en ik zie geen verschil in het 'volgas' regelgedrag. De dT is op hogere pompstanden een graad of 3 op vollast, maar als ie gaat terugmoduleren wel een stukje kleiner. Temperaturen afgelezen op het display van de WP.

P.S.

[list]
[li]Pomp 7 94 Watt [/li]
[li]Pomp 5 77 Watt [/li]
[li]Pomp 3 55 Watt [/li]
[li]Pomp 2 45 Watt [/li]
[li]Pomp 1 34 Watt [/li]
[/list]
Kan het te maken hebben met te weinig water in je systeem, of met te weinig warmteafgifte-vermogen? Werk je met of zonder buffer?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Even contact gehad met Techneco inzake de Loria.

De buitenunit is van Fujitsu en de binnenunit wordt in Frankrijk gebouwd door Atlantic conform hun gewenste aanpassingen.

Volgens de concurrentieanalyse van Techneco presteert hij erg goed (globaal in de top 5 met Mitsubishi).

Ik heb de installatiehandleiding doorgelezen en er ontbreekt toch wel wat informatie. Geen gegevens over de circulatiepomp kunnen vinden, of deze modulerend is of niet, geen info over de WAR en hoe deze in te stellen (wellicht een ander documentje). Over SWW is de handleiding ook wat vaag. Ik heb niet kunnen ontdekken of deze WP nou SWW weet ter bereiden tot 55°C zonder E-element.

Prijstechnisch is het wel scherper dan een volledige Fujitsu unit, maar wat ik frappant vind is dat de Loria beter zou presteren dan een Fujitsu unit terwijl de buitenunit inclusief dus de compressor van hetzelfde merk is. Zou de invloed van een andere binnenunit dan dermate groot zijn? Ik kan het me haast niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Ik wil ook de Kamstrup mulical 302 aanschaffen, maar welk type moet ik hebben voor de Panasonic WH-MDC05F3E5?

De 302Txxxxx10xxx, 302Txxxxx40xxx, 302Txxxxx70xxx of de 302TxxxxxA0xxx, waar van elk model ook nog in 2 andere uitvoeringen te krijgen zijn, is dat alleen het lengte verschil?
302Txxxxx10xxx 11 en 12 bijvoorbeeld

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:02

[afbeelding]
Komt het verschil tussen die 2 getallen misschien niet overeen met ongeveer groepslengte volgens legplan?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
hrt schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:00:
Ik wil ook de Kamstrup mulical 302 aanschaffen, maar welk type moet ik hebben voor de Panasonic WH-MDC05F3E5?

De 302Txxxxx10xxx, 302Txxxxx40xxx, 302Txxxxx70xxx of de 302TxxxxxA0xxx, waar van elk model ook nog in 2 andere uitvoeringen te krijgen zijn, is dat alleen het lengte verschil?
302Txxxxx10xxx 11 en 12 bijvoorbeeld
Pas in ieder geval op qua specs: minimum 600l/uur, terwijl minimum Pana op 540l/uur ligt (en in de praktijk schijnt dat nog lager te kunnen zijn). Drukverlies is laag, maar het kost je wel wat pompvermogen. Ik heb besloten het zonder te doen, omdat met dit soort details je nooit zekerheid hebt over wat de gemeten waarden nu precies zeggen (maar ook omdat ik er meteen 3 nodig zou hebben: cv+2xWP),.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
joostmaas schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:07:
[...]

Pas in ieder geval op qua specs: minimum 600l/uur, terwijl minimum Pana op 540l/uur ligt (en in de praktijk schijnt dat nog lager te kunnen zijn). Drukverlies is laag, maar het kost je wel wat pompvermogen. Ik heb besloten het zonder te doen, omdat met dit soort details je nooit zekerheid hebt over wat de gemeten waarden nu precies zeggen (maar ook omdat ik er meteen 3 nodig zou hebben: cv+2xWP),.
Waar zie je bij Kamstrup een minimum van 600l/h? Ik zie wel een nominale doorstroming van 600 l/h maar een min. doorstroming cut off van maar 3-5 liter, afhankelijk van het model

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Bram-Bos schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:14:
[...]

Waar zie je bij Kamstrup een minimum van 600l/h? Ik zie wel een nominale doorstroming van 600 l/h maar een min. doorstroming cut off van maar 3-5 liter, afhankelijk van het model
Bijvoorbeeld http://www.ecompany.be/nl...8a-445d-945b-e7dc97238ea0
Geen idee wat die 'doorstroming cut off' dan precies betekent.

Voor de Pana 5kW betekent dat dan denk ik wel dat je uit de ...10/11/12 moet kiezen en niet de grotere jongens, maar helaas hebben die een max. flow van 1200l/uur (en de Pana zit op 2100l/uur max.).Als ik nom. en max zie denk ik dat je voor nauwkeurige metingen (en aan andere metingen heb je weinig) daar tussen moet blijven. En dus is er voor de Pana 5kW eigenlijk geen model in de 302 serie te vinden die 'past'. De andere specs van 3l/min=180l/uur en 3000l/uur betekenen m.i. dat die dan wel blijft werken, maar dan niet in z'n gespecificeerde meetgebied zit, maar corrigeer me gerust als ik het fout heb.

Edit: er staat een grafiek in de specs die m'n idee bevestigd. Bij uiterste waarden wijkt de nauwkeurigheid behoorlijk af.

[ Voor 57% gewijzigd door joostmaas op 02-02-2017 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb deze met m-bus.
http://www.rakuten.de/pro...279.1687172587.1486050944

EN hij meet nu 955 l/minh met een cop van 5.35 8)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
joostmaas schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:17:
[...]

Bijvoorbeeld http://www.ecompany.be/nl...8a-445d-945b-e7dc97238ea0
Geen idee wat die 'doorstroming cut off' dan precies betekent.

Voor de Pana 5kW betekent dat dan denk ik wel dat je uit de ...10/11/12 moet kiezen en niet de grotere jongens, maar helaas hebben die een max. flow van 1200l/uur (en de Pana zit op 2100l/uur max.).Als ik nom. en max zie denk ik dat je voor nauwkeurige metingen (en aan andere metingen heb je weinig) daar tussen moet blijven. En dus is er voor de Pana 5kW eigenlijk geen model in de 302 serie te vinden die 'past'. De andere specs van 3l/min=180l/uur en 3000l/uur betekenen m.i. dat die dan wel blijft werken, maar dan niet in z'n gespecificeerde meetgebied zit, maar corrigeer me gerust als ik het fout heb.

Edit: er staat een grafiek in de specs die m'n idee bevestigd. Bij uiterste waarden wijkt de nauwkeurigheid behoorlijk af.
Als ik die grafiek in de data sheet lees bij Accuracy op p14 zie ik dat de 1,5 m3/h versie pas bij minder dan 0,2 m3/hr een scherpere afwijking krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Die heb ik ook, maar achteraf gezien had ik beter moeten opletten:
- De DDD-code moet in de 300 of 600 range liggen als je E1 én E3 wil aflezen in de User Loop. Is niet achteraf aan te passen merk ik nu (met een Kamstrup optical readout head ter plekke).
- Wireless M-bus of Wired M-bus kan nog uitmaken voor als je ooit het ding wil aansluiten op een Iungo ofzo. Die van mij heeft Wireless M-Bus, maar ik kreeg de AES-key pas achteraf nadat ik 30 euro had bijbetaald.
- Ik had aan qp=1.5 m3 ook meer dan genoeg gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bram-Bos schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:06:
[...]

Die heb ik ook, maar achteraf gezien had ik beter moeten opletten:
- De DDD-code moet in de 300 of 600 range liggen als je E1 én E3 wil aflezen in de User Loop. Is niet achteraf aan te passen merk ik nu (met een Kamstrup optical readout head ter plekke).
- Wireless M-bus of Wired M-bus kan nog uitmaken voor als je ooit het ding wil aansluiten op een Iungo ofzo. Die van mij heeft Wireless M-Bus, maar ik kreeg de AES-key pas achteraf nadat ik 30 euro had bijbetaald.
- Ik had aan qp=1.5 m3 ook meer dan genoeg gehad.
Ik heb bedrade m-bus, dus is niet dezelfde?
Koelen heb ik nog niet geprobeerd. Maar zie wel de defrost terugkomen op de koelteller (via domoticz)
Bedoel je dat met E1 en E3?
En minder weerstand is beter toch?
Het is een DK-0200-MI0004-031

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:09:
[...]

Ik heb bedrade m-bus, dus is niet dezelfde?
Koelen heb ik nog niet geprobeerd. Maar zie wel de defrost terugkomen op de koelteller (via domoticz)
Bedoel je dat met E1 en E3?
En minder weerstand is beter toch?
Het is een DK-0200-MI0004-031
Nee, kennelijk niet dezelfde.
E3= inderdaad bolling energy. Is in mijn geval (met exotische DDD=239) alleen af te lezen in Tech Loop op het scherm. Beetje lastig, maar niet onoverkomelijk.
Minder weerstand: als dat zo is met die qp=2.5 m3 dan ja, maar het zou ook tot grotere afwijkingen kunnen leiden als je flow veel lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:19
Maikie18 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 22:31:
[...]

Pomp draait bij mij nu precies 1 maand. 533 kWh gebruikt.Ik heb in het verleden nooit meer dan 170m3 gebruikt in een maand incl SWW (En met mindere isolatie) dus het geeft mij tot op heden nog wel een beangstigend gevoel maar dat komt wel goed
Afgelopen maand heft de WP 900kWh gebruikt!

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bram-Bos schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:24:
[...]

Nee, kennelijk niet dezelfde.
E3= inderdaad bolling energy. Is in mijn geval (met exotische DDD=239) alleen af te lezen in Tech Loop op het scherm. Beetje lastig, maar niet onoverkomelijk.
Minder weerstand: als dat zo is met die qp=2.5 m3 dan ja, maar het zou ook tot grotere afwijkingen kunnen leiden als je flow veel lager is.
type nr is 302T203Q9A02BA
Geen cooling E3 staat in de documentatie. Enkel Heating. Toch lees ik dat uit via m-bus.
Vreemd.
http://www.ecompany.be/Up...0B1-81E7-1C7DBB2CB0E5.PDF
Pagina 15
302T203Q9A02BA

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maikie18 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:28:
[...]

Noordpanelen...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Bram-Bos schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:59:
[...]

Als ik die grafiek in de data sheet lees bij Accuracy op p14 zie ik dat de 1,5 m3/h versie pas bij minder dan 0,2 m3/hr een scherpere afwijking krijgt.
Het hangt er natuurlijk van af welke nauwkeurigheid je verlangt, maar let even op de schaal: de afwijking is al snel behoorlijk (naar mijn normen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:30:
[...]

type nr is 302T203Q9A02BA
Geen cooling E3 staat in de documentatie. Enkel Heating. Toch lees ik dat uit via m-bus.
Vreemd.
http://www.ecompany.be/Up...0B1-81E7-1C7DBB2CB0E5.PDF
Pagina 15
302T203Q9A02BA
Ze worden verkocht voor verschillende doeleinden, maar de onderliggende software is hetzelfde. De DDD-code bepaalt wat wordt getoond in User-loop. In Tech-loop zie je bij mij ook E3, ook al is het apparaat verkocht als Heating-only. Via M-Bus krijg je ook toegang tot alle gelogde gegevens, dus ook E3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
[...]

P.S.

[list]
[li]Pomp 7 94 Watt [/li]
[li]Pomp 5 77 Watt [/li]
[li]Pomp 3 55 Watt [/li]
[li]Pomp 2 45 Watt [/li]
[li]Pomp 1 34 Watt [/li]
[/list]
Wat is je stooklijn ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

[/quote]

Okay, maar jij weet jou flow dus, weet je wat is je minimale/maximale flow is geweest? Dan kan ik daar een meter op uitzoeken, want ik denk dat de flow niet zo heel veel verschillend zijn tov de verschillende WH-MDC05F3E5 van anderen.

Weet wel dat 900 liter zo'n beetje ideaal is voor deze WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
hrt schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:10:
[/quote]

Okay, maar jij weet jou flow dus, weet je wat is je minimale/maximale flow is geweest? Dan kan ik daar een meter op uitzoeken, want ik denk dat de flow niet zo heel veel verschillend zijn tov de verschillende WH-MDC05F3E5 van anderen.

Weet wel dat 900 liter zo'n beetje ideaal is voor deze WP.
Ik voed een 450 ltr buffervat met een constante flow. Uit het vat trek ik de vloerverwarming. Dus dat heeft geen invloed.
pompstand 2 = 955 ltr/h, pompstand 3= 1150 l/h (dacht ik)
Ecodan 5 kW, 28 mm koperen leidingen met viega profipress

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2017 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Wow! En ik dacht dat ik met 460 kWh al hoog zat. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

Ik vind mijn 481kWh best netjes incl SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Ik voed een 450 ltr buffervat met een constante flow. Uit het vat trek ik de vloerverwarming. Dus dat heeft geen invloed.
[/quote]

Maar die pompstanden zijn in principe toch om je (leding)weerstand op te heffen/corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
hrt schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:27:
[/quote]

Maar die pompstanden zijn in principe toch om je (leding)weerstand op te heffen/corrigeren?
Hier niet hoor.
Ik zoek de optimale flow voor de WP. Met zo laag mogelijk pompverbruik. Vandaar de 28 mm profipress.
Daarom heb ik een buffervat, om niet afhankelijk te zijn van de rest wat er achter hangt.
En dus lekker op een laag pitje kan draaien de hele dag, zonder een klets koud water naar de WP te laten gaan.
Min of meer, want als de vloerverwarmingspomp aangaat bij een koude vloer, krijgt de WP ook kouder water retour gemengd met buffervat. En toert dan wel eventjes wat hoger in e- verbruik.
Systeem C met regeling op watertemperatuur

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2017 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

crazyharrie schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:26:
[...]

Maar jij hebt de afgelopen week ook wat veranderd aan je settings :)
http://www.pvoutput.org/l...19198&sid=42408&v=5&est=1

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Oh ik ook 770 hoor, vrees dat ik over 3000 per jaar ga, gelukkig heb ik er 5000 over ;)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:30:
[...]

Hier niet hoor.
Ik zoek de optimale flow voor de WP. Met zo laag mogelijk pompverbruik. Vandaar de 28 mm profipress.
Daarom heb ik een buffervat, om niet afhankelijk te zijn van de rest wat er achter hangt.
En dus lekker op een laag pitje kan draaien de hele dag, zonder een klets koud water naar de WP te laten gaan.
Min of meer, want als de vloerverwarmingspomp aangaat bij een koude vloer, krijgt de WP ook kouder water retour gemengd met buffervat. En toert dan wel eventjes wat hoger in e- verbruik.
Systeem C met regeling op watertemperatuur
Ik snap eigenlijk niet dat c het beste is, hier zie ik ook dat alle koude retour zo de wp in gaat. Hij pakt er wel beetje warm bij uit het vat omdat de flow veel hoger is van de wp, maar ik krijg toch idee dat a beter is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 19:00:
[...]

Ik snap eigenlijk niet dat c het beste is, hier zie ik ook dat alle koude retour zo de wp in gaat. Hij pakt er wel beetje warm bij uit het vat omdat de flow veel hoger is van de wp, maar ik krijg toch idee dat a beter is
Geen idee.

Ik had mijn plan al uitgewerkt voordat ik die schema's zag.
En A lijkt mij ook beter ivm menging. :+

MAar in de praktijk valt het mee, is eventjes optoeren voor een kwartiertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
reneeke1970 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 19:00:
[...]

Ik snap eigenlijk niet dat c het beste is, hier zie ik ook dat alle koude retour zo de wp in gaat. Hij pakt er wel beetje warm bij uit het vat omdat de flow veel hoger is van de wp, maar ik krijg toch idee dat b beter is
Ik heb de hele boel zo aangesloten dat ik kan gaan experimenteren met A,B of C (dmv het open en dichtzetten van kogelkranen). Ben wel van plan dat eens te gaan testen en in grafiekjes te gaan zetten. Ik krijg de indruk dat optie A idd misschien beter is omdat hij dan iets minder koud retourwater krijgt, maar het voordeel van C is dat je langere runs kunt maken en als het afgiftesysteem geen warmte meer nodig heeft en de circulatiepomp uitgaat de warmtepomp nog wel even door kan gaan en het vat kan opwarmen .....

Ik heb nu optie B 'aan staan' en merk wel dat zodra ik de circulatiepomp uitzet de warmtepompen ook vrij snel uitgaan omdat het vat heel snel warm is. Als ik de circulatiepomp vervolgens weer aanzet gaat de pomp ook snel weer aan omdat hij dan weer koud retourwater krijgt ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:35:
[...]

Om warm water met stroom te maken heb je weer dure apparaten nodig, dus per saldo beide is m.i. het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:26:
[...]
We hebben ons niet ingehouden 504.72 KWH is er ingegaan incl. alles.

Pagina: 1 ... 169 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic