Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp of cv ketel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18-07 04:04
Zomer even nieuwsgierig omdat ik zie dat dit topic veel besproken wordt op tweakers; "wij" zitten met name in een ander topic en ik vraag me oprecht af waarom de mensen in dit topic niet een warmtepomp aanschaffen van pak en beet EUR 3.000 en daar EUR 2.300 subsidie op terug vragen en dan vervolgens 40% zuiniger stoken dan de best getunede ketel???

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10° Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
G_M_C schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:34:
Ben benieuwd naar die subsidie. Als die er idd is dan kan ik die afweging maken. Maar volgens mij waren de meeste subsidies vervallen of alleen per regio /gemeente nog evt. beschikbaar.
http://www.rvo.nl/subsidi...ke-apparaten/warmtepompen
Kom eens onder je steen vandaan ;)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• develdonk
quote:
Oxellaar schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:07:
[...]

Je hebt zeker een punt, maar gaat toch iets te kort door de bocht.
Lang niet ieder systeem of woning is geschikt voor verwarmen met warmtepomp. Denk aan afgifte systeem en isolatie en nog eens isolatie. En hoogstwaarschijnlijk weet jij dit ook.
Voor veel woningen is de investering heel wat groter dan de aanschaf van alleen een warmtepomp.
isolatie veranderd de totale hoeveelheid warmtevraag per jaar, niks meer niks minder. Waarom zou je de warmtevraag die er nu heerst niet simpelweg met een warmtepomp kunnen genereren? Zolang er bijv vloerverwarming ligt is dit geen enkel probleem...

natuurlijk wel eens dat het niet voor alle woningen geschikt zal zijn...

develdonk wijzigde deze reactie 24-04-2016 19:58 (5%)

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10° Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fabstar81
  • Nu online
quote:
develdonk schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:32:
Zomer even nieuwsgierig omdat ik zie dat dit topic veel besproken wordt op tweakers; "wij" zitten met name in een ander topic en ik vraag me oprecht af waarom de mensen in dit topic niet een warmtepomp aanschaffen van pak en beet EUR 3.000 en daar EUR 2.300 subsidie op terug vragen en dan vervolgens 40% zuiniger stoken dan de best getunede ketel???
hier ben ik ook in geinteresseerd, mede omdat ik jou en anderen al volg in "dat andere topic". Hoewel ik je post een beetje preken voor eigen parochie vind, is het denk ik ook makkelijk praten voor een enorm ingelezen iemand met veul ervaring ondertussen, die zijn 2e warmtepomp zojuist heeft aangeschaft gewoon omdat het kan. ongeveer 6 terravolt aan PV op zijn dak heeft liggen (ook recent uitgebreid) waarmee hij niet alleen 40% zuiniger stookt, maar ook nog eens nagenoeg gratis. O-)

buiten het feit van oxellaar waaraan je voorbij gaat, is het met name de financiele onaantrekkelijkheid, onbekendheid, wirwar van keuzes, en niet te vergeten twijfelachtige milieu-besparing die m.i. ervoor zorgen dat iemand geen WP overweegt. laat staan het feit dat er in NL geen enkele installateur direct met een CV-ketel ook een WP noemt, of uberhaupt geen offertes stuurt (ook uit het andere topic).

sowieso is het beste moment om een WP aan te schaffen t.t.v. het vervangen van de cv-ketel. of je moet bewust kiezen voor een hybride opstelling. maar dan zijn er weer mensen die denken, hybride? wasda? mono-block, bivalent, freon, bomen, bos. CV-ketel hangt binnen uur op oude plaats en doet het gelijk al x% zuiniger dan je oude exemplaar nog zonder dat je hem hebt getuned.

en dan ben ikzelf nog iemand die hem serieus overweegt, maar ook heel erg sceptisch is over de jouw voorgenoemde "500 euro" om zo een ding te hebben (als je hem uit Spanje importeert, etc.). je weet zelf dat daar nog eens een verdubbeling bij komt van afpersers, installateurs, koppelingen, pakkingen, onvoorziene kosten, etc.. En dan heb ik het nog geen eens over de eigenlijk-zou-moeten meetapparatuur (quote Tomexergie) om uberhaupt te zien of je WP wel die 40% zuiniger stookt dan je CV-ketel.

De subsidie is mooi, maar is wel een deels onzekere factor en dán is het geen 500 euro, maar 3000 euro en dan nog komen al die andere kosten erbij. Wat je allemaal wel eerst moet voorschieten sowieso. Volgens mij heb je het dan zelf over een WP die alleen als hybride opstelling kan en je mist dan nog een voorziening voor SWW. Wil je zo een zware WP, dan kom je na aftrek subsidie eerder op 2-4k ipv 500.

:X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:39

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• develdonk
quote:
CIStem schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:54:
[...]

Uit een kuub gas haal je, afhankelijk hoe je ketel stookt, de bovenwaarde of onderwaarde van de calorische waarde van gas. De verwarming draait bijvoorbeeld meer richting bovenwaarde vanwege een lagere retour, daar waar SWW meer onderwaarde doet omdat de retour best wel warm is. Laten we dat eens eerlijk behandelen dan. Nemen we een COP van 4 voor de warmtepomp.

Bovenwaarde:
1 m3 gas = 35,17 MW = 9,769 kWh warmte
9,769 / 4 = 2,44 kWh elektra

Onderwaarde:
1 m3 gas = 31,65 MW = 8,7917 kWh warmte
8,7917 / 4 = 2,20 kWh elektra

Ga je dan een beetje uit van zeg 60 eurocent voor een kuub gas, dan kun je dat vervangen voor 49 eurocent elektra of voor 44 eurocent voor SWW (bij 20 cent per kWh). Voor verwarming win je dan 11 cent per kuub, SWW doet dan 16 cent.

In jouw situatie is dat dan 0,11 * 500 + 0,16*400 = 119 euro per jaar. Zou je een super slechte ketel hebben dan wordt het eens maximaal 144 euro per jaar.

Je kan wat stoeien met de nummertjes hierboven, maar ik kom altijd op dezelfde conclusie: een warmtepomp kopen als investering, en dan het rendement uit de besparing halen, is gewoon niet rendabel genoeg. Ik heb overigens de aanschaf van eventuele zonnepanelen niet meegenomen. Je kan natuurlijk prima de kWh prijs uit zo'n installatie berekenen, maar dat hangt heel erg van je situatie af.

Vandaar ook mijn opmerking over warmtepompen als vervanging van een nieuwe CV ketel. Dan spaar je de aanschaf van de CV ketel uit, en dan gaat het een stuk sneller natuurlijk.

Ja besparen op SWW via een warmtepomp verdien je sneller terug dan verwarmen, per kuub gas gekeken.
CIstem; de berekening die jij maakt is al paar keer voorbij gekomen in een ander topic. probleem is dat je het rendement van de ketel niet goed meeneemt. Op SWW is het rendement veeel lager van de ketel (en de besparing dus hoger) echter (en dat is nog belangrijker) is een ketel ook voor ruimteverwarming een stuk onzuiniger dan de calorische waarde die je hierboven schetst (los van het feit dat hij ook paar 100 kwh per jaar nog verbruikt maar dat reken ik nog niet eens mee). Al met al dus theoretische correcte benadering maar meerdere praktijkdata hebben uitgewezen dat je zo niet mag rekenen.

Verder zijn de prijzen voor gas en elektra die je hierboven schetst de prijzen van vorig jaar. Gas is 15% duurder geworden per 1 jan (overheid) en elektra 10% goedkoper door alle belastingen.

develdonk wijzigde deze reactie 26-04-2016 07:15 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12:11
quote:
fabstar81 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:23:
mocht ik voor een WP gaan om de laatste 5-600 m3 te verleggen naar stroom, dan zal het ook een WP worden die meteen goed is in alle omstandigheden (te grote extremen daargelaten). hoewel ik de ketel wel zal laten hangen. het ding is pas nu 3-4 jaar oud.
Echter wat ga je doen met je gasaansluiting ? Hou je die ? dat kost je iets van 20 euro per maand puur voor backup. Sluit je af en en je WP valt uit ben je zo snel ook weer niet aangesloten (en wat kost dat?)

een WP is vooral mooi als hij compleet, en betrouwbaar, je complete verwarming en sww over kan nemen. Echter dan praat je over een serieuze investering.

dat is dus de overweging die ik ook maak en vooralsnog laat ik mooi de ketel hangen (die overigens ook pas 5 jaar oud is)

Wat ik wel jammer vind is dat voor huishoudens er nog geen combi warmtepomp is die zowel airco als cv kan doen. Ik laat binnenkort een 7 kw warmtepomp hangen voor airco maar daarop kan ik geen cv module bijzetten. dat zou een mooie combinatie zijn.

Ray wijzigde deze reactie 26-04-2016 19:55 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
quote:
Ray schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:53:
[...]
[-]
Wat ik wel jammer vind is dat voor huishoudens er nog geen combi warmtepomp is die zowel airco als cv kan doen. Ik laat binnenkort een 7 kw warmtepomp hangen voor airco maar daarop kan ik geen cv module bijzetten. dat zou een mooie combinatie zijn.
?

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 2.Zero Edition

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 03-06 21:09
quote:
Ray schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:53:
[...]

een WP is vooral mooi als hij compleet, en betrouwbaar, je complete verwarming en sww over kan nemen. Echter dan praat je over een serieuze investering.

dat is dus de overweging die ik ook maak en vooralsnog laat ik mooi de ketel hangen (die overigens ook pas 5 jaar oud is)
Hier sluit ik me bij aan. De woning die we gekocht hebben (bestaande) is uit 2011 en voorzien van een CV ketel, van dus net 5 jaar oud.

We hadden gelijk vloerverwarming en een WP kunnen laten installeren, maar we hebben juist bewust ervoor gekozen om eerst een zonneboiler, zonnepanelen en een inductieplaat te installeren. Vervolgens gaan we het 1 of 2 stookseizoenen aankijken hoe en op welke temperatuur we het huis aangenaam warm kunnen stoken.

Daarna wordt het of een houtkachel (boilervat is voorzien van aansluitingen om deze mee op te stoken), hoge WAF, of een WP i.c.m. convectoren voorzien van DBE's beneden en boven de radiatoren vervangen voor LTV convectoren.

Hoe mooi een ELGA ook is, ik zou niet kiezen voor een hybride oplossing. Het is dan alles of niets-> volledig WP of niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 18-07 22:46
quote:
Proton_ schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 20:33:
[...]

Qurrent gemist? Groen gas voor €0,55
In mijn geval Qurrent 474 euro en energie direct 262 euro per jaar. Groot verschil

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Als ik mijn mening hier mag geven...

Er wordt hier erg veel gekeken met korte termijn visie.
Kijk eens om je heen zou ik zeggen, het begint al aardig op duitsland te lijken met zijn zonnepanelen.
Zo te zien wordt gas (nog) duurder. Ook daar zal men in de toekomst moeten vernieuwen aan pijpleidingen, onderhoud, inkoop hoog calorisch gas (rusland?), aanpassingen HR-ketels

Er is nu een mooie subsidie regeling op l/w warmtepompen, stap (of trap?) er in zou ik zeggen.
Wil niet zeggen dat je, je gas meteen op moet zeggen, maar je hebt al wat achter de hand.
Zeker in combinatie met zonnepanelen.
Stroom wordt "bijna" gratis.
Salderen houdt een keer op, laat die warmtepomp maar draaien overdag.

(AUijtdehaag heeft geen glazen bol, dus ik kan het compleet verkeerd hebben)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 27-04-2016 12:56 (12%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

445033

quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:04:
Als ik mijn mening hier mag geven...

Er wordt hier erg veel gekeken met korte termijn visie.
Kijk eens om je heen zou ik zeggen, het begint al aardig op duitsland te lijken met zijn zonnepanelen.
Zo te zien wordt gas (nog) duurder. Ook daar zal men in de toekomst moeten vernieuwen aan pijpleidingen, onderhoud, inkoop hoog calorisch gas (rusland?), aanpassingen HR-ketels

Er is nu een mooie subsidie regeling op l/w warmtepompen, stap (of trap?) er in zou ik zeggen.
Wil niet zeggen dat je, je gas meteen op moet zeggen, maar je hebt al wat achter de hand.
Zeker in combinatie met zonnepanelen.
Stroom wordt "bijna" gratis.
Salderen houdt een keer op, laat die warmtepomp maar draaien overdag.

(AUijtdehaag heeft geen glazen bol, dus ik kan het compleet verkeerd hebben)
Salderen is alleen aan de orde als je meer produceert dan opwekt. De meeste zonnepaneel houders hebben dit probleem niet. Ik denk dat de gemiddelde eigenaar een paneel of 8/10/12 hebben en kwijt kunnen en dat is voor de meeste gezinnen te weinig. Ik verstookte toen we nog met zijn 2-en waren 2000KwH per jaar, nu met kinderen het dubbele. Bij een overschot aan zonnestroom geef ik je gelijk maar in mijn situatie met 2500 WP aan panelen zal ik de investering met een besparing van €110,- op gas die wellicht oploopt naar €200,- per jaar veel te langzaam terugverdienen. Zolang wij in NL stroom ook nog steeds opwekken middels kolencentrales vind ik ook het milieu argument niet opgaan zowel voor warmtepompen als ook electrische auto's.

NB: we lopen mijlenver achter op Duitsland en zeker Denemarken en met onze regeringen zal dat niet snel veranderen. Die zijn nog steeds niet wakker. En niet te vergeten de bevolking. Ik vind die panelen en windmolens zo lelijk. :N :z

445033 wijzigde deze reactie 28-04-2016 13:06 (6%)

• JTibben
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 11:27
quote:
Musicmasters schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:02:
[...]

Salderen is alleen aan de orde als je meer produceert dan opwekt. De meeste zonnepaneel houders hebben dit probleem niet.
Voor zover ik weet is salderen het verrekenen met de opgewekte kWh met de verbruikte kWu maar niet gelijktijdig. Stel ik lever overdag 12kwh terug maar gebruik slechts 8 kwh. Er wordt dan 4 kWh teruggeleverd. Maar snachts laat ik de wasmachine draaien en de elektrische auto opladen. Hier worden dan deels de overgebleven 4 kWh voor gebruikt. Als er niet meer wordt gesaldeerd betekend het dat ik 4kWu teruglever voor de terugleververgoeding (stel 8 ct per kWh) en snachts weer gebruik voor het nachttarief (stel 20ct per kWh), dit scheelt toch 12 ct per kWh.

Salderen wordt niet over een heel jaar bekeken, maar ook per dag. Hopelijk leg ik het een beetje goed uit, ik zal nooit een leraar worden :)

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18-07 20:04
quote:
fabstar81 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 08:49:
[...]

met wat voor temperatuur stook jij op die gewone radiatoren nu met de WP?
aanvoer 33-35, retour 30

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fabstar81
  • Nu online
er is een artikel op GoT gekwoot waarin werd betwist of warmtepompen beter waren voor het milieu. fabrikagekosten en grijze versus groene stroom meegerekend. als ik het mij goed herinner, dan is een warmtepomp alleen gunstiger dan een CV ketel/gas als er met groene stroom wordt gestookt.

en dan hadden ze volgens mij de afbraak van het koudemiddel nog geen eens meegenomen.

@tussenstekker, kWh-meter. wat je wilt, ook die kosten had ik niet meegenomen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Benedict Tokkie
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-04-2017
quote:
fabstar81 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:46:
[...]

L/L vind ik lelijk om in de woonkamer te hebben hangen.
Vond ik ook, maar tegenwoordig heb je binnenunits met behoorlijk fraai design, niet te vergelijken met de ouderwetse airco's. Ik noem de Daikin Emura II of de Panasonic Etherea R32 (2016 model). SCOP ligt op 4.6 en 4.9, respectievelijk. Doe je niet veel beter met een L/W WP.

Qua SCOP is de Daikin Ururu Sarara de top L/L WP (tot 5.9 geloof ik), maar ik vind de binnenunit niet mooi.
quote:
bovendien heb ik met airco's in het buitenland slechte ervaring met dat het klimaat altijd erg droog is en niet goed op temperatuur is te krijgen. dan weer te warm, dan weer te koud, droge mond, etc..
Je kunt ze gewoon instellen op 20 graden en zolang ze verwarmen, halen ze volgens mij geen vocht ui de lucht. Als jij die temperatuur prettig vindt, zal het niet snel te warm of te koud worden. Koude lucht wordt omhoog geblazen, warme lucht naar beneden. Er zitten op genoemde systemen bewegingssensoren om zo veel mogelijk te voorkomen dat je "op de man speelt" (lees: koelt/verwarmt).
quote:
weet niet hoe dat is als je ze inzet voor ruimteverwarming, maar ben er sceptisch over.
Lucht wordt droger door te koelen, dan condenseert het vocht in de airco en wordt het afgevoerd. Als je verwarmt, kan ik me niet voorstellen dat je een ruimte ontdoet van vocht. L/L WP systemen hebben een "dry" functie, maar dan koel je heel lichtjes.
quote:
een L/W WP blijft volgens mij gewoon het summum. weet ook niet of je met een L/L WP gasloos zou kunnen gaan. dat kan met een L/W WP wel. doe het graag in 1 keer goed...
Er is maar 1 summum imo en dat is een W/W WP. Het ultieme systeem.

Met een L/L WP ga je volgens metingen van mede-Tweakers voor 90% van het gas af, dat je gebruikt voor verwarming. Gasloos word je alleen met een hout- of pelletkachel erbij. Al is de vraag of je dat financieel gezien moet willen (gasloos worden), want zoals aangegeven, zonder gasaansluiting minder welkomstpremie en op die laatste paar kuupjes maak je eerder verlies dan dat je wat euro\s bespaart.

Plus een L/L WP kan ook uitstekend koelen, een L/W WP kan dat lang niet zo goed, daarmee maak je het een graad of 2 a 3 koeler dan buiten en dat schiet niet op.

Voor mij zijn doorslaggevende voordelen dat een L/L WP zonder LTV functioneert en hij voor een lekker koele woonkamer zorgt op hele warme dagen.

Voor jou komt daarbij dat je een vrij nieuwe CV hebt hangen. Kun je lekker laten hangen, geen kapitaalvernietiging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 03-06 21:09
quote:
fabstar81 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:16:
[...]

inderdaad, het valt mee, de modellen die je noemt. heel lelijk zijn ze niet. maar nu hangt er niks en dan zou er toch ineens iets hangen. ben benieuwd naar foto's van tweakers die zo een ding hebben hangen.

aan de andere kant, geen subsidie op L/L wel op L/W. Komt wel bij dat de aanschafprijs lager is, en dat ie nog minder kWh verbruikt ook. Zou optie kunnen zijn. de vraag is, waar plaats je zo een ding? :|

het summum een W/W? neem aan dat je nog steeds meeleest in het L/W topic, maar daar wordt een W/W vaak afgedaan aan overkill tegen hoge kosten (helemaal nu met de subsie) met weinig toegevoegde waarde t.o.v. de prijsconstructies in het buitenland voor een L/W wp.

afijn, ieder voor zich. maar misschien kan ik inderdaad ook eens kijken naar een L/L. we schommelen rond de 500 kuub, dus zou een leuke afweging kunnen zijn. maar eens een voorbeeld voorrekenen. blijft nog de vraag waar ik hem in hemelsnaam kwijt moet in de woonkamer.
Aan de muur :+

Warmteverliesberekening gemaakt van onze woning en die zit tussen de 6-7 kW. L/W WP van 7.5 kW zou de lading goed dekken en dan nog een boiler erbij (of juist een doorstroomverwarmer op de hygieneboiler) en het gas kan eruit.

Maar..........het afgiftesysteem is niet geschikt voor de lage temperaturen om de WP optimaal te laten functioneren. Dus radiatoren vervangen voor LTV radiatoren/convectoren.
Woonkamer zou baat hebben bij DBE's, zelfbouw of kant en klaar kopen.

L/L WP begint dan toch wel weer erg aantrekkelijk te worden. Zeker die unit van Panasonic heeft een goede WAF thuis.
Slaapkamers worden wat lastiger maar is ook te overzien.

Wat ik zelf het belangrijkste vindt is de plaatsing van de unit, zodat je geen hinder krijgt van luchtverplaatsing en als het even kan onder afschot de condensafvoerleiding naar buiten, en zo kort mogelijk. Hoef je geen pomp aan te schaffen (gaat bijna altijd kapot na een paar jaar) en het scheelt leidingwerk.

In onze oude woning hebben we de laatste winter ook de boel verwarmd met L/L WP's en dat ging erg goed. Enige wat ik wel storend vond is toch het achtergrond geluid. Maar in onze nieuwe woning verwacht ik daar minder last van te hebben (beter geïsoleerd).

Maar goed, we willen uiteindelijk graag van het gas af, nu nog bekijken hoe.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True