Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp of cv ketel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:26
Zomer even nieuwsgierig omdat ik zie dat dit topic veel besproken wordt op tweakers; "wij" zitten met name in een ander topic en ik vraag me oprecht af waarom de mensen in dit topic niet een warmtepomp aanschaffen van pak en beet EUR 3.000 en daar EUR 2.300 subsidie op terug vragen en dan vervolgens 40% zuiniger stoken dan de best getunede ketel???

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10° Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• develdonk
quote:
Oxellaar schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:07:
[...]

Je hebt zeker een punt, maar gaat toch iets te kort door de bocht.
Lang niet ieder systeem of woning is geschikt voor verwarmen met warmtepomp. Denk aan afgifte systeem en isolatie en nog eens isolatie. En hoogstwaarschijnlijk weet jij dit ook.
Voor veel woningen is de investering heel wat groter dan de aanschaf van alleen een warmtepomp.
isolatie veranderd de totale hoeveelheid warmtevraag per jaar, niks meer niks minder. Waarom zou je de warmtevraag die er nu heerst niet simpelweg met een warmtepomp kunnen genereren? Zolang er bijv vloerverwarming ligt is dit geen enkel probleem...

natuurlijk wel eens dat het niet voor alle woningen geschikt zal zijn...

develdonk wijzigde deze reactie 24-04-2016 19:58 (5%)

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10° Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

• develdonk
quote:
fabstar81 schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:19:
[...]

hier ben ik ook in geinteresseerd, mede omdat ik jou en anderen al volg in "dat andere topic". Hoewel ik je post een beetje preken voor eigen parochie vind, is het denk ik ook makkelijk praten voor een enorm ingelezen iemand met veul ervaring ondertussen, die zijn 2e warmtepomp zojuist heeft aangeschaft gewoon omdat het kan. ongeveer 6 terravolt aan PV op zijn dak heeft liggen (ook recent uitgebreid) waarmee hij niet alleen 40% zuiniger stookt, maar ook nog eens nagenoeg gratis. O-)

buiten het feit van oxellaar waaraan je voorbij gaat, is het met name de financiele onaantrekkelijkheid, onbekendheid, wirwar van keuzes, en niet te vergeten twijfelachtige milieu-besparing die m.i. ervoor zorgen dat iemand geen WP overweegt. laat staan het feit dat er in NL geen enkele installateur direct met een CV-ketel ook een WP noemt, of uberhaupt geen offertes stuurt (ook uit het andere topic).

sowieso is het beste moment om een WP aan te schaffen t.t.v. het vervangen van de cv-ketel. of je moet bewust kiezen voor een hybride opstelling. maar dan zijn er weer mensen die denken, hybride? wasda? mono-block, bivalent, freon, bomen, bos. CV-ketel hangt binnen uur op oude plaats en doet het gelijk al x% zuiniger dan je oude exemplaar nog zonder dat je hem hebt getuned.

en dan ben ikzelf nog iemand die hem serieus overweegt, maar ook heel erg sceptisch is over de jouw voorgenoemde "500 euro" om zo een ding te hebben (als je hem uit Spanje importeert, etc.). je weet zelf dat daar nog eens een verdubbeling bij komt van afpersers, installateurs, koppelingen, pakkingen, onvoorziene kosten, etc.. En dan heb ik het nog geen eens over de eigenlijk-zou-moeten meetapparatuur (quote Tomexergie) om uberhaupt te zien of je WP wel die 40% zuiniger stookt dan je CV-ketel.

De subsidie is mooi, maar is wel een deels onzekere factor en dán is het geen 500 euro, maar 3000 euro en dan nog komen al die andere kosten erbij. Wat je allemaal wel eerst moet voorschieten sowieso. Volgens mij heb je het dan zelf over een WP die alleen als hybride opstelling kan en je mist dan nog een voorziening voor SWW. Wil je zo een zware WP, dan kom je na aftrek subsidie eerder op 2-4k ipv 500.

:X
Hi Fabstar: Helemaal eens met je betoog; mijn post had enkel en alleen 1 doel: mede tweakers op de hoogte brengen van wat er allemaal bestaat en mogelijk is. Ik zie in jouw post (en de post daaronder) allemaal reacties staan van mensen die het niet relevant vinden of andere redenaties hebben. Opzich allemaal prima; ik hoop dat ik er in ieder geval 1 persoon mee geholpen heb die nu wellicht gaat googlen om te kijken wat een warmtepomp is en hoe de ISDE subsidie regeling er uit ziet. Niet meer en niet minder... Ik had het destijds in de bouw erg op prijs gesteld als andere mensen me op bepaalde zaken gewezen hadden dus dit probeer ik nu ook naar andere te doen :)

en begrijp me niet verkeerd; ik ben niet van Greenpeace; ik wil niet mijn eigen set-up "opdringen".
Ik heb zelf een financieel beroep en redeneer enkel en alleen vanuit een TVT perspectief. Rest is daar voor mij ondergeschikt aan met 3 kinderen die ik ook een goede toekomst wil geven...

Mocht je interesse hebben dan wil ik je altijd mijn shopping lijstje sturen van de 1e warmtepomp. Tuurlijk komt er nog EUR 250 bij voor stek monteur en EUR 200 voor installatie. Maar al met al moet je tussen de EUR 1K-1,5K dat ding (makkelijk) "wit" hebben kunnen hangen, zonder dat je 1 vinger zelf gedaan hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• develdonk
quote:
CIStem schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:54:
[...]

Uit een kuub gas haal je, afhankelijk hoe je ketel stookt, de bovenwaarde of onderwaarde van de calorische waarde van gas. De verwarming draait bijvoorbeeld meer richting bovenwaarde vanwege een lagere retour, daar waar SWW meer onderwaarde doet omdat de retour best wel warm is. Laten we dat eens eerlijk behandelen dan. Nemen we een COP van 4 voor de warmtepomp.

Bovenwaarde:
1 m3 gas = 35,17 MW = 9,769 kWh warmte
9,769 / 4 = 2,44 kWh elektra

Onderwaarde:
1 m3 gas = 31,65 MW = 8,7917 kWh warmte
8,7917 / 4 = 2,20 kWh elektra

Ga je dan een beetje uit van zeg 60 eurocent voor een kuub gas, dan kun je dat vervangen voor 49 eurocent elektra of voor 44 eurocent voor SWW (bij 20 cent per kWh). Voor verwarming win je dan 11 cent per kuub, SWW doet dan 16 cent.

In jouw situatie is dat dan 0,11 * 500 + 0,16*400 = 119 euro per jaar. Zou je een super slechte ketel hebben dan wordt het eens maximaal 144 euro per jaar.

Je kan wat stoeien met de nummertjes hierboven, maar ik kom altijd op dezelfde conclusie: een warmtepomp kopen als investering, en dan het rendement uit de besparing halen, is gewoon niet rendabel genoeg. Ik heb overigens de aanschaf van eventuele zonnepanelen niet meegenomen. Je kan natuurlijk prima de kWh prijs uit zo'n installatie berekenen, maar dat hangt heel erg van je situatie af.

Vandaar ook mijn opmerking over warmtepompen als vervanging van een nieuwe CV ketel. Dan spaar je de aanschaf van de CV ketel uit, en dan gaat het een stuk sneller natuurlijk.

Ja besparen op SWW via een warmtepomp verdien je sneller terug dan verwarmen, per kuub gas gekeken.
CIstem; de berekening die jij maakt is al paar keer voorbij gekomen in een ander topic. probleem is dat je het rendement van de ketel niet goed meeneemt. Op SWW is het rendement veeel lager van de ketel (en de besparing dus hoger) echter (en dat is nog belangrijker) is een ketel ook voor ruimteverwarming een stuk onzuiniger dan de calorische waarde die je hierboven schetst (los van het feit dat hij ook paar 100 kwh per jaar nog verbruikt maar dat reken ik nog niet eens mee). Al met al dus theoretische correcte benadering maar meerdere praktijkdata hebben uitgewezen dat je zo niet mag rekenen.

Verder zijn de prijzen voor gas en elektra die je hierboven schetst de prijzen van vorig jaar. Gas is 15% duurder geworden per 1 jan (overheid) en elektra 10% goedkoper door alle belastingen.

develdonk wijzigde deze reactie 26-04-2016 07:15 (3%)

• develdonk
quote:
fabstar81 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:19:
Ik heb nog eens een heuse business case gemaakt van ofwel WP tegenover ketel (niet voor mezelf, heb al een ketel :+ ) en op zich is de business case wel goed als je ervan uitgaat dat je óf een ketel moet kopen óf een WP:

Onderdeel Prijs
Mitsubishi Ecodan 7.5kW € 3.347,00
Transport Spanje € 385,00
Stekmonteur € 250,00
CV monteur € 150,00
diverse € 200,00
subsidie € -2.300,00
Kamstrup Multical 302 € 190,00
Totaal € 2.222,00

Ik heb hier een standaard lijstje van develdonk gebruikt qua kosten en nog aantal zaken toegevoegd zoals transport uit Spanje en een warmtemeter. Deze is volgens sommige noodzakelijk om uberhaupt te zien of je warmtepomp zich wel kan meten met de ketel.

Totaalplaatje voor een Ecodan 7,5 kW (omdat standaard uitgaan van een Elga of 5kW wel erg optimistisch is voor het gemiddelde huis in NL) dus 2222 euro. Een flinke ketel Remeha Calenta kost inclusief installatie en montage 1850 euro (wat wij hebben betaald 3 jaar geleden). Voor iets meer geld (3-400 euro) heb je dus een WP waarvan je (een deel van) de electriciteit zelf kan opwekken.

Pas als je de COP weet en verbruik kan je natuurlijk pas echt weten of het rendabel is. maar qua aanschaf heeft develdonk misschien gelijk dat iemand net zo goed voor een WP kan kiezen ipv een ketel (in dit vergelijk). MET SUBSIDIE wel te verstaan...

Kies je voor de 5kW versie dan is het sowieso al klaar als een klontje:
Onderdeel Prijs
Mitsubishi Ecodan 5kW € 2.831,00
Transport Spanje € 385,00
Stekmonteur € 250,00
CV monteur € 150,00
diverse € 200,00
subsidie € -2.300,00
Kamstrup Multical 302 € 190,00
Totaal € 1.706,00
Fabstar ik ben het helemaal eens met bovenstaande berekening. Maar even hypothetisch;

stel je zegt na een jaar alsnog dat je het niks vind zo'n warmtepomp... Dan schroef je dat ding van de muur en zet hem te koop op ebay.de of .be en verkoopt hem voor EUR 2.800 (-20%). Op de kostprijs van EUR 2.222 maak je dan EUR 578 winst. Niet veel maar dat is toch een fantastische business case? Je loopt werkelijk 0 risico want als het niet bevalt krijg je al je geld terug en mag je je kamstrup warmtemeter houden en heb je EUR 400 in je handje als je de stek monteur belt om hem te komen demonteren...

• develdonk
quote:
Roekeloos schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:50:
Ik heb wat adviseurs over de vloer gehad die allemaal een ander verhaal hebben, dus ik merk dat ik in de verleiding kom om dan maar gewoon weer geen keuze te maken. Hopelijk kunnen jullie me nog van wat input voorzien.

Mijn huidige situatie:
  • Nefit Ecomline HR ketel uit 2002; overwegend HT verwarming en alleen vloerverwarming in badkamer
  • Ca. 1200 m3 gasverbruik
  • Huis afgelopen jaren fors geïsoleerd: dak, spouwmuur, bijna overal HR++ glas
  • Elektrische boiler (!) voor tapwater
  • 5.250 kWh elektra verbruik; waarvan binnen kort 2.500 kWh PV opwek
Ik wil liever niet wachten tot de ketel midden in de winter de geest geeft om dan binnen een uur te moeten beslissen door welke ketel deze vervangen wordt. Gevoelsmatig wil ik zoveel mogelijk naar all-electric, dus boiler en CV ketel eruit en vervangen door een hybride oplossing. Hoe hoog de investering is, is geen issue. Hoe hoog het rendement op de investering is, wel!

Een adviseur raadde mij een Intergas Daikin Altherma 5kW systeem aan en berekende (inclusief subsidie) een TVT van 8,6 jaar. Omdat een buitenunit lastig te plaatsen is, raadde hij mij terloops een Vaillant systeem met binnenunit aan, maar zij konden die zelf niet leveren.

Een volgende adviseur zei dat een (hybride) warmtepomp i.c.m. HT verwarming momenteel sowieso nog niet uit komt en adviseert een rechttoe-rechtaan HR combiketeltje. Hij heeft een platte offerte naar binnen gegooid zonder rendement op mijn investering voor te rekenen, dus daar ga ik sowieso niet aan beginnen zolang de huidige ketel het nog doet.

De waarheid zal vast ergens in het midden liggen, maar hoe kom ik aan iemand met de juiste expertise om mij wel een oplossing aan te bieden waar ik een goed gevoel bij heb?
post het ff hier dan denken we mee:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2

die HT verwarming is wel dodelijk, dat gaat niet samen met een warmtepomp...

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True