Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 132 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.559.071 views

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-12 16:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

PoweRoy schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:23:
Zo ik heb een eigen topic aangemaakt voor mijn situatie: Opzoek naar warmtepomp voor huis met 5 personen

Zouden jullie kunnen helpen met mijn vragen?
En weer 1

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Heeft misschien hier mee te maken :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgIJdqgQCwUzYTbR2D3z5Hajiyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYsFywGoGfM1p0gQpH6TC9x0.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En in onze warmtepomp FAQ staat ook dat als je een topic maakt je er een linkje naar plaatst in het betreffende warmtepomp topic (L/L, L/W, W/W)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Dus ja, niet meer dan logisch dat je dan hier linkjes naar een eigen topic voorbij ziet komen ;)

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-12 16:47
Tiimmeh schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:03:
Hoi Tweakers! Ik heb jullie wijze raad nodig.
Ik heb een installateur over de vloer gehad die een Mitsubishi all-electric warmtepomp met vloerverwarming voor de woning kan aanleggen voor een uitstekende prijs. Het betreft een SUZ-SWM80VA met bijbehorende Ecodan binnenunit en 200L externe boiler voor ca. 8000 euro en droogbouw vloerverwarming voor 2 verdiepingen (2 apart geregelde zones), totaal ca 70m2, voor 12000 euro. Levering in september.
Hij wil daarvoor 50% betaling vooruit, 25% bij levering en 25% bij plaatsing. Dat vind ik erg veel vooruit. Ik heb gezegd niet meer dan 30% vooruit te betalen, lager dan 40% gaat hij niet.
Gevalletje poot stijf houden? Wat is gebruikelijk om vooruit te betalen voor zo'n installatie?
Dank voor de overweldigende hoeveelheid reacties! Het is een eenmanszaak net weinig naamsbekendheid, dus alles bij elkaar opgeteld te mooi om waar te zijn. Ik ga verder met een andere partij.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:52

Rzaan

Altijd zoekende

Tiimmeh schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:20:
[...]

Dank voor de overweldigende hoeveelheid reacties! Het is een eenmanszaak net weinig naamsbekendheid, dus alles bij elkaar opgeteld te mooi om waar te zijn. Ik ga verder met een andere partij.
Als het een ZZP'er is, begrijp ik wel zijn aanbetaling.
Hij durft het misschien niet aan anders.
Maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn, enz.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:51
Dat je de keus maakt om er niet mee verder te gaan snap ik maar ik vind het niet correct dat iemand zo publiekelijk beoordeeld wordt hier. Stel dat je zulke verhalen over jezelf leest op internet is niet leuk. Iedereen stelt wel heel hoge eisen aan de installateur daarnaast denken veel mensen het beter te weten dan de installateur. Dan moet je het ook gewoon zelf doen. Dit is net zoiets als die lage temperatuur lobby hier. Alles boven de 35 graden deugt niet als ik iedereen moet geloven. Toch ken ik inmiddels een pasr bezitters die heel tevreden zijn met hun 50 graden.

snameroc

• Rzaan
  • Laatst online: 21:52

Rzaan

Altijd zoekende

snameroc schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:51:
Dat je de keus maakt om er niet mee verder te gaan snap ik maar ik vind het niet correct dat iemand zo publiekelijk beoordeeld wordt hier. Stel dat je zulke verhalen over jezelf leest op internet is niet leuk.
Ik weet niet precies op wie je reageert, maar ik denk op @Timmeh
Hij heeft volgens mij nergens de man/vrouw met naam en toenaam genoemd.
Dus dan is er toch niet veel mis mee?

Een functie van dit forum als dit is juist om te beoordelen en soms te veroordelen, maar ook om te complimenteren.

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 16:15
Toch ken ik inmiddels een pasr bezitters die heel tevreden zijn met hun 50 graden.
Deze ervaringen missen wel een beetje in dit forum of in de maandlijsten, dus als je die ervaringen kunt delen is dat wel van meerwaarde.

Terugverdientijd is misschien langer of niet bestaand, maar als je het wel naar tevredenheid warm (of naar ontevredenheid koud) hebt bij stoken op hogere temperatuur kan dat wel gewoon een reële situatie zijn waar mensen naar zoeken.

• snameroc
Rzaan schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Ik weet niet precies op wie je reageert, maar ik denk op @Timmeh
Hij heeft volgens mij nergens de man/vrouw met naam en toenaam genoemd.
Dus dan is er toch niet veel mis mee?

Een functie van dit forum als dit is juist om te beoordelen en soms te veroordelen, maar ook om te complimenteren.
De zzper cq installateur weet het echt over wie het gaat Die leest zich ook in op tweekers. En idd gelukkig geen naam.

snameroc

• snameroc
Kriss0r schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Deze ervaringen missen wel een beetje in dit forum of in de maandlijsten, dus als je die ervaringen kunt delen is dat wel van meerwaarde.

Terugverdientijd is misschien langer of niet bestaand, maar als je het wel naar tevredenheid warm (of naar ontevredenheid koud) hebt bij stoken op hogere temperatuur kan dat wel gewoon een reële situatie zijn waar mensen naar zoeken.
Het r32 is daar juist voor bedoeld en veel ervaring is daar nog niet in en die rendementen bij bepaalde temperaturen zijn anders dan bij andere koelmiddelen. Dus vele praten andere na dat alles boven de 35 graden fout is. Voor de markt de ervaring heeft is de mening gevormd

snameroc

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Dat je de keus maakt om er niet mee verder te gaan snap ik maar ik vind het niet correct dat iemand zo publiekelijk beoordeeld wordt hier. Stel dat je zulke verhalen over jezelf leest op internet is niet leuk. Iedereen stelt wel heel hoge eisen aan de installateur daarnaast denken veel mensen het beter te weten dan de installateur.
De persoon wordt niet beoordeeld maar de situatie.

En de situatie was: iemand kan iets onrealistisch snel leveren voor een scherpe prijs mits je veel geld overmaakt.

Wij zijn ook al maanden bezig met aannemers en leveranciers en dan is het soms lastig om door een to good to be true voorstel heen te kijken omdat je denkt eindelijk iets geregeld te krijgen.

En als je hier een tijdje rond loopt worden je eisen inderdaad wel wat hoger. Te veel verhalen van cowboys en snelle jongens in de installatie branche die maar wat doen. Dat is het nadeel dat iedereen maar zzp-er wil zijn, daar zitten slechte maar ook hele goede tussen. En dan is het fijn als je ergens om raad kan vragen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• ben2513
  • Laatst online: 07-12 07:26
Ik heb mijn Vaillant 75/6 nu zo ingesteld dat hij alleen 's ochtends tussen 6:20 en 7:20 warm water maakt. Voorheen sprong hij altijd na het douchen meteen aan. Dat tijdstip omdat wij nog op dubbeltarief zitten en dan niemand (inclusief de buren) in hun tuin zit.

Zodra de zonnepanelen zijn geïnstalleerd zet ik hem op de piek-zonne uren.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
ben2513 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:27:
Ik heb mijn Vaillant 75/6 nu zo ingesteld dat hij alleen 's ochtends tussen 6:20 en 7:20 warm water maakt. Voorheen sprong hij altijd na het douchen meteen aan. Dat tijdstip omdat wij nog op dubbeltarief zitten en dan niemand (inclusief de buren) in hun tuin zit.

1 x per dag om 13.00 uur tot max 14.30. Staat de zon nog mooi op mijn Vaillant te schijnen. :) En op 45 graden op 300 liter.

Heb ik genoeg aan per dag met 3 personen .

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:26
Rzaan schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:28:
[...]

Als het een ZZP'er is, begrijp ik wel zijn aanbetaling.
Hij durft het misschien niet aan anders.
Maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn, enz.
Nooit aanbetalen! Ieder fatsoenlijk bedrijf, ook ZZP-er dienen hun financiële positie gewoon op orde te hebben en niet het risico van voorraad en bestellingen bij hun klanten te leggen. Ze kunnen daar eventueel financiering voor aanvragen bij hun eigen bank.

Ik heb me met mijn kozijnen en isolatie rot gezocht naar een bedrijf waar ik niet hoefde aan te betalen (sommige vroegen ruim 10 mille aanbetaling 8)7 ) want ik ben niet hun bank en loop niet het risico bij omvallen duizenden euro's kwijt te zijn. Leverancier heeft met een getekende offerte juridisch voldoende garantie dat ik moet afnemen.

De markt in WP land is gewoon een puinhoop, het aanschaffen een hype aan het worden en boefjes zien hun kans weer lekker snel geld te verdienen en je een oor aan te naaien. Ik ben gestopt met zoeken naar een installateur want kom geen stap verder. Ik ondervind hetzelfde als 11 jaar geleden toen ik zonnepanelen wilde. Die markt was toen ook niet volwassen en werden de meeste bizarre prijzen gevraagd.

Niet alle dagen, maar alleen als een bepaalde temperatuursverlaging is behaald. En daarbij als ie op 14 uur onder de 40 graden is (om zo een zo hoog mogelijk rendement te halen).
In de praktijk draait ie nu 1x per 2 dagen een SWW-run, meestal om 14 uur.
Meer tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb hem op 45 graden gezet met een zone van 8 graden. Dus pas bij 37 gaat hij weer draaien. En dat mag dan de hele dag vanaf 11 uur. Want dan is er doorgaans best wat opwekking van de PV.
Nu is het zomer en douchen we natuurlijk niet zo warm, en dan doen we 2 dagen met 2 personen en 190 liter :)
(En dat kost dan ongeveer 0.8 tot 1 kWh aan stroom)

• Dre
  • Niet online

Dre

Hetzelfde als jou, dus alleen verwarmen in de ochtend, daarna de rest van de dag uit. De boiler is vaak nog aan het verwarmen terwijl ik onder de douche stap. Op die manier maar 1 run per dag.

Het leek mij het gunstigste om te verwarmen vlak voor, en tijdens, dat je het grootste verbruik hebt. Zeker met een 80 liter ventilatie-warmtepompboiler.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-12 10:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

MotorBeast schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Nooit aanbetalen! Ieder fatsoenlijk bedrijf, ook ZZP-er dienen hun financiële positie gewoon op orde te hebben en niet het risico van voorraad en bestellingen bij hun klanten te leggen. Ze kunnen daar eventueel financiering voor aanvragen bij hun eigen bank.
Ik vind dit wel erg stellig. Ik heb voor mijn warmtepomp ook aanbetaald voor de aanschaf voor de apparatuur bij een ons allen hier op het forum bekende installateur. Daar was gewoon goed vertrouwen (ik was bij hem thuis geweest en andersom), dus ik zag hier geen probleem in. Denk dat dat de crux is, kun je er op vertrouwen of niet.

Look behind you! A three headed monkey!

• MrScratch
  • Laatst online: 17-12 10:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

Kriss0r schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Dit is inderdaad een situatie die wat onderbelicht blijft. Mijn vriendin wil heel graag verduurzamen en op termijn een warmtepomp in haar huis. Maar vloerverwarming is geen optie, dus dan dacht ik met T21 Jaga tempo met maximale breedte bij voor en achterraam in de woonkamer met ventilatoren het ook te kunnen realiseren. Met misschien de acceptatie dat <30 graden aanvoer temperatuur niet gaat lukken.

Maar soms vraag ik me af of dat wel gaat lukken gezien de focus hier op vloerverwarming en ultralaag aanvoertemp.

Look behind you! A three headed monkey!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
@MrScratch
Maar soms vraag ik me af of dat wel gaat lukken gezien de focus hier op vloerverwarming en ultralaag aanvoertemp.
Die focus van sommigen komt omdat die het maximum aan efficientie willen behalen, dus een hoge COP; maar dat is niet voor iedereen het doel, het kan 'gewoon' een kwestie zijn van, wat is mogelijk en redelijk haalbaar, zonder het onderste uit de kan te willen halen.
Ik ben ook geen COP winnaar, maar ben tevreden met wat ik bereikt heb (al draai ik stiekem wel met 30°C aanvoer..... :X )

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-11 12:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaLweFalKyzSWluSr7j3bQcpOy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kJWx4OXpOu94NgisV2brl6d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NsaF4VjerD0Py_tzO1gjnsjj5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cjm7M3Y6qFOG0wCn4nBRQ5cZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhLUITj4jLfVhtM9IWGYIDmX0UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEZAIhF4MsJKWK8tyOuu0rvD.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, nu tijd voor een biertje

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-12 21:24

K van k

18x 400 wp oost-west

Ha ik zit ook in de zon 2de biertje gaat er net in.
Ziet er top uit lacsap.

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Kom op zeg, je grind zit nog vol met onkruid. :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Ziet er mooi uit, maar hoe voorkom je bij deze constructie dat de WP zijn eigen uitgeblazen lucht weer aanzuigt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LacsapOV
Andrehj schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:45:
[...]

Ziet er mooi uit, maar hoe voorkom je bij deze constructie dat de WP zijn eigen uitgeblazen lucht weer aanzuigt?
Vaak bu'j te bang. :9

Kan ze verder open zetten, dan is de weerstand nihil. Kan binnen nog schotten maken.
Heb mezelf al wel ff verstopt in deze bom kelder. Koeling aangezet en met de natte vinger de luchtstroom opzoeken. Als je de lamellen dicht doet dan krijg je wel een boel entropie. Maar onder een hoek van 30 graden voel ik geen verstoorde luchtstroom. Misschien een keer een rookbom ingooien. 8)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:31

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Andrehj schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:45:
[...]

Ja, daar verbaasde ik me eerder ook al over, bij de eerste foto’s.
Mij suggestie is om links en rechts van de WP een plank (volle WP-hoogte) naar voren te maken, naar de zijkanten van de lamellen en een ‘dak’ daar bovenop: van de WP naar voren, liggend op die twee zijkanten. Let op dat je dat dak niet doortrekt naar achter de WP, want dan kan die niet goed aanzuigen.

Of, als de aanzuig via de twee zijkanten (steenzuilen) kan, dan kan alles half zo hoog. Dan laat je dat ‘dak’ wél doorlopen tot tegen de muur en kun je de bovenste lamellen weglaten. Dan komt er meteen ook geen sneeuw of zo achter je WP.
Is dat niet wat?

Dan kun je dat ‘dak’ ook van dakleer voorzien en staat je WP droog opgesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 23-07-2022 16:19 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• LacsapOV
Hippe Lip schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:16:
[...]

Ja, daar verbaasde ik me eerder ook al over, bij de eerste foto’s.
Mij suggestie is om links en rechts van de WP een plank (volle WP-hoogte) naar voren te maken, naar de zijkanten van de lamellen en een ‘dak’ daar bovenop: van de WP naar voren, liggend op die twee zijkanten. Let op dat je dat dak niet doortrekt naar achter de WP, want dan kan die niet goed aanzuigen.

Of, als de aanzuig via de twee zijkanten (steenzuilen) kan, dan kan alles half zo hoog. Dan laat je dat ‘dak’ wél doorlopen tot tegen de muur en kun je de bovenste lamellen weglaten. Dan komt er meteen ook geen sneeuw of zo achter je WP.
Is dat niet wat?

Dan kun je dat ‘dak’ ook van dakleer voorzien en staat je WP droog opgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4Ha2v212SB5E4Njkfl6rNoxnGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoW3MdwJzIZ75dCeCVQJBiT5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn back-up plan

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MrScratch schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:55:
[...]

Dit is inderdaad een situatie die wat onderbelicht blijft. Mijn vriendin wil heel graag verduurzamen en op termijn een warmtepomp in haar huis. Maar vloerverwarming is geen optie, dus dan dacht ik met T21 Jaga tempo met maximale breedte bij voor en achterraam in de woonkamer met ventilatoren het ook te kunnen realiseren. Met misschien de acceptatie dat <30 graden aanvoer temperatuur niet gaat lukken.

Ik kan met een type 33, 500mm hoog, 3000mm lang ongeveer 1,08kW eruit halen op 35/30/20.
Zou je 40/35/20 gaan, dan wordt dat 1,7kW
40/35/20 is in de meeste huizen op zo’n manier heel realistisch, zeker als je de stooklijnen van 0 graden tot -10 graden geleidelijk laat oplopen van 30-35 tot 40 graden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:33
Dre schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:59:
[...]

Hetzelfde als jou, dus alleen verwarmen in de ochtend, daarna de rest van de dag uit. De boiler is vaak nog aan het verwarmen terwijl ik onder de douche stap. Op die manier maar 1 run per dag.

Het leek mij het gunstigste om te verwarmen vlak voor, en tijdens, dat je het grootste verbruik hebt. Zeker met een 80 liter ventilatie-warmtepompboiler.
Is het standbyverlies groter dan de ca 4 graden dat het in de avond warmer is dan in de ochtend?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:33
[...]

In ons jaren 70 huis nog de originele radiatoren en ik houd het tot het vriespunt op temperatuur met een Ta van 33 graden…

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Dylantje2

Dylantje2

_ferry_ schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:04:
En in onze warmtepomp FAQ staat ook dat als je een topic maakt je er een linkje naar plaatst in het betreffende warmtepomp topic (L/L, L/W, W/W)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Dus ja, niet meer dan logisch dat je dan hier linkjes naar een eigen topic voorbij ziet komen ;)
Mss dan daar neer zetten plaats een link in het ik wil een warmtepomp topic _/-\o_
Ipv hier..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

PROOST

Lastig he allemaal dezelfde schuinte maken:-)
Ik zou tussen de twee rekken iets leggen en ook aan de onderkant.
Zorg dat hij niet in natte grind blijft staan, paar jaar en dan is het hout weg.. Tuinhout rot sneller dan je denkt.. [ De mijne is van Accoya uit Arnhem.. [ had nog wat liggen :-)]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZkLvLfsC1HZ6VlRlc1hv5AdAcE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jZNi0YmLDCpKb5bYGvlv6gQA.jpg?f=user_medium

https://www.accoya.com/nl/
Afbeeldingslocatie: https://www.accoya.com/app/uploads/2020/06/Niittysilta-bridge-hero-1900x960.jpg

Idee erg leuk, en staat prachtig.

[ Voor 19% gewijzigd door Dylantje2 op 23-07-2022 17:19 ]

• LacsapOV
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:03:
[...]

PROOST

Lastig he allemaal dezelfde schuinte maken:-)
Ik zou tussen de twee rekken iets leggen en ook aan de onderkant.
Zorg dat hij niet in natte grind blijft staan, paar jaar en dan is het hout weg.. Tuinhout rot sneller dan je denkt.. [ De mijn is van Accoya uit Arnhem.. [ had nog wat liggen :-)]
https://www.accoya.com/nl/
[Afbeelding]

Idee erg leuk, en staat prachtig.
Per stuk verstelbaar, ik ga ze niet allemaal stellen. :>
Onderkant staat op twee opoffer latjes hardhout. Er tussen zou ik inderdaad nog wel wat spacers kunnen leggen. d:)b

Hoop er tussen de 10-15 jaar mee te kunnen doen. Keer plank vervangen als het nodig is.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:15
[...]

Hier vergelijkbaar met @BarryH, maar dan in een jaren '50 woning met gedeeltelijk ledenradiatoren en gedeeltelijk nieuwe radiatoren, maar dan wel qua afgifte hetzelfde als origineel. Inmiddels hebben we in de woonkamer vloerverwarming, maar met de radiatoren werkte het eigenlijk beter... Nu heb ik wel een onderbemeten Elga en als die, hopelijk voor het stookseizoen, vervangen is door een S2125 dan zou ik het met de vloer en resterende radiatoren makkelijk moeten kunnen doen. Let wel: Ons huis is nageïsoleerd met muur-, dak- en vloerisolatie (onder de vvw) en HR++ glas.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• MotorBeast
MrScratch schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Ik vind dit wel erg stellig. Ik heb voor mijn warmtepomp ook aanbetaald voor de aanschaf voor de apparatuur bij een ons allen hier op het forum bekende installateur. Daar was gewoon goed vertrouwen (ik was bij hem thuis geweest en andersom), dus ik zag hier geen probleem in. Denk dat dat de crux is, kun je er op vertrouwen of niet.
Kan je stellig vinden. Geen enkele leverancier heeft een aanbetaling nodig (hij kan zelf voor financieren via zijn werkkapitaal met of zonder hulp van zijn bank en ik ben niet zijn bank). Gaat de zaak over de kop.....kan jij fluiten naar je centen. Ook leuk als een ZZP-er in scheiding komt of komt te overlijden. Ik ben zuinig op mijn gespaarde centjes. O-)

• snameroc
Maar verhef jij je dan niet boven een ander met je stelligheid.

snameroc

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
MotorBeast schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:18:
[...]

Kan je stellig vinden. Geen enkele leverancier heeft een aanbetaling nodig (hij kan zelf voor financieren via zijn werkkapitaal met of zonder hulp van zijn bank en ik ben niet zijn bank). Gaat de zaak over de kop.....kan jij fluiten naar je centen. Ook leuk als een ZZP-er in scheiding komt of komt te overlijden. Ik ben zuinig op mijn gespaarde centjes. O-)
Maar een ondernemer moet maar zijn opdrachtgever op zijn blauwe ogen vertrouwen terwijl die zelf niemand vertrouwd.

Als ik maatwerk moet bestellen kozijnen of badkamer sanitair bv en een opdrachtgever betaald dat niet zit een ondernemer er ook mee in zijn maag wat hij niet kwijt kan en hij moet het toch betalen bij zijn leverancier.

En dan kan je dat ondernemers risico noemen of iets dergelijks maar daarom vraagt een ondernemer een aanbetaling.

Dat is ook om zijn risico iets in te dekken tegen waanbetalers.

En als dat teveel gevraagd is en geen begrip voor is moeten ze vooral verdere zoeken naar een andere ondernemer.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zullen we het weer over L/W warmtepompen hebben? :)

• MotorBeast
Adriaan71 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:01:
[...]

Maar een ondernemer moet maar zijn opdrachtgever op zijn blauwe ogen vertrouwen terwijl die zelf niemand vertrouwd.

Als ik maatwerk moet bestellen kozijnen of badkamer sanitair bv en een opdrachtgever betaald dat niet zit een ondernemer er ook mee in zijn maag wat hij niet kwijt kan en hij moet het toch betalen bij zijn leverancier.

En dan kan je dat ondernemers risico noemen of iets dergelijks maar daarom vraagt een ondernemer een aanbetaling.

Dat is ook om zijn risico iets in te dekken tegen waanbetalers.

En als dat teveel gevraagd is en geen begrip voor is moeten ze vooral verdere zoeken naar een andere ondernemer.
De ondernemer heeft een getekend contract en hoeft mij niet op mijn ogen te vertrouwen maar op mijn handtekening. Sluit een zakelijke rechtsbijstand en als ik mijn afspraken niet nakom kan hij mij uitnodigen in de rechtbank. Dat doe ik ook als de ondernemer zijn afspraken niet nakomt. Heb jij ooit een aanbetaling gedaan op het kopen van een huis? Nee, omdat daar gewoon ook een koopcontract onder ligt. Ik betaal nooit en nergens een euro aan. Iets van wederzijds vertrouwen. Maar iedereen moet doen wat hij wil met zijn centen. Ik kom uit de financiële wereld en ben van de kleine lettertjes en getraind in gezond wantrouwen.

En echte wanbetalers doen sowieso nooit een aanbetaling en mensen met genoeg geld liggen echt niet wakker van 2 of 3 mille aanbetaling en nemen dan alsnog wellicht niet af. Heb genoeg gekke dingen gezien in mijn carriere. Rest my case maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

NB: ik heb mijn kozijnen, glas en isolatie gewoon zonder aanbetaling aangekocht. Top bedrijf!

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 23-07-2022 21:34 ]

• MotorBeast
DutchWing schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:10:
Zullen we het weer over L/W warmtepompen hebben? :)
Was een tip voor de aankoop van L/W warmtepompen. Genoeg ellende gezien. Over naar het gebruik dan maar weer.

• LacsapOV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4tkn2CSMt7RJfctt7iz5WfHMHk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8RItZd03aXProXVLFkfqYnqn.png?f=fotoalbum_large
Weer wat geleerd. 🤔😂

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:10
MotorBeast schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:29:
[...]
Heb jij ooit een aanbetaling gedaan op het kopen van een huis? Nee, omdat daar gewoon ook een koopcontract onder ligt.!
10% aanbetaling of een bankgarantie is bij het kopen van een woning heel gebruikelijk. Dus mijn inziens slecht voorbeeld.

Voor mij: aanbetaling in de context van een wp installatie is bespreekbaar, maar wel in verhouding. 20% op de hardware vind ik bijvoorbeeld ok. Bij de diverse wp offertes die ik gehad hebt werd iets dergelijks ook allemaal gevraagd trouwens.

• ds23man

ds23man

Eenum

Zonder aanbetaling wordt je nieuwe keuken niet eens besteld.

• TF
  • Laatst online: 09:48

TF

bla bla

Ik probeer uit te vogelen wat de minimale systeeminhoud van mijn warmtepomp moet zijn. Ik ben namelijk voornemens een aantal zones te sluiten (beneden 106m2/ boven 63m2) vloerverwarming.

Ik wil boven alles behoudens de badkamer sluiten. Dan zal er boven ~9 overblijven.

Ik lees het volgende in mijn gebruiksaanwijzing:

Debiet van de hydraulische kring voor 4°C<Δt<8°C (nominale omstandigheden) Minimum / Maximum

Waarden voor mijn 11kWh warmtepomp 1170/2340 l/h

Daarnaast las ik;

Het is nodig om het minimale watervolume van de installatie te respecteren (50 liter).

Ik heb wat moeite om te begrijpen wat de impact gaat zijn. Geen buffervat.

• Dre
  • Niet online

Dre

BarryH schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:49:
[...]

Is het standbyverlies groter dan de ca 4 graden dat het in de avond warmer is dan in de ochtend?
Geen idee. Ik merk alleen dat met zo'n kleine 80l boiler de stratificatie beperkt is, dus de bovenkant koelt redelijk snel af (tijdens de nacht).

De V-WPB doet de onverwarmde zolder afkoelen, en heeft dus geen verbinding met buiten.

Bij normaal bedrijf zou ik inschatten dat de stilstandsverliezen 120 kWh per jaar zijn. Echter bij mij zijn stilstandsverliezen lager, maar ik weet niet hoeveel lager. Jaarverbruik is 250 kWh per jaar.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

TF schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:19:
Ik probeer uit te vogelen wat de minimale systeeminhoud van mijn warmtepomp moet zijn. Ik ben namelijk voornemens een aantal zones te sluiten (beneden 106m2/ boven 63m2) vloerverwarming.

Ik wil boven alles behoudens de badkamer sluiten. Dan zal er boven ~9 overblijven.

Debiet van de hydraulische kring voor 4°C<Δt<8°C (nominale omstandigheden) Minimum / Maximum

Daarnaast las ik;

Het is nodig om het minimale watervolume van de installatie te respecteren (50 liter).

In jouw situatie heeft een buffervat geen toegevoegde waarde.

• TF

TF

bla bla

DutchWing schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:31:
[...]

In jouw situatie heeft een buffervat geen toegevoegde waarde.
Enig speurwerk liet zien dat de minimale waterinhoud bij een vloerverwarming 25 liter is. Met meer dan 100 m2 vloerverwarming zit je daar makkelijk.

De vraag die ik nog wel heb. Wat is het te verwachten effect van het sluiten van groepen? Systeeminhoud gaat daarmee naar beneden en daarmee ook het gedrag van de (veel te ruime?) warmtepomp

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

TF schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:19:

Daarnaast las ik;

afgezien dat je geen buffervat nodig hebt (mits je gesloten verdelers hebt). hoe denk je die 11kW kwijt te raken? vind je die WP niet een beetje overkill voor zo'n vloer? ik trek ook mijn twijfels bij het nut van het dichtgooien van groepen. wat je moet doen is goed waterzijdig inreglen zodat de kamers gelijkmatig verwarmen. als bepaalde kamers te warm worden moet je de balans goed regelen ipv gewoon dichtgooien.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 23-07-2022 22:37 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• TF

TF

bla bla

flippy schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:35:
[...]

afgezien dat je geen buffervat nodig hebt (mits je gesloten verdelers hebt). hoe denk je die 11kW kwijt te raken? vind je die WP niet een beetje overkill voor zo'n vloer? ik trek ook mijn twijfels bij het nut van het dichtgooien van groepen. wat je moet doen is goed waterzijdig inreglen zodat de kamers gelijkmatig verwarmen. als bepaalde kamers te warm worden moet je de balans goed regelen ipv gewoon dichtgooien.
Ik ben nog onderweg een kenner te worden. Ik was voornemens ze dicht te zetten omdat verwarming niet gewenst is op de slaapkamers. Badkamer en mogelijk een werkkamer wel.
Mijn gevoel zegt dat dit dan ook scheelt in het benodigde vermogen. Maar dat kan ik niet goed onderbouwen; meer een gevoel

Die 11kWh voelt voor mij ook als erg groot. Het zat echter zo bij mijn nieuwbouwwoning en ik heb er toen te weinig aandacht voor gehad.

Op tekening was het huis voorzien van radiatoren op de verdieping.
Mogelijk daardoor een wat groter model, wij hebben echter gekozen voor vloerverwarming op de verdieping om de relatief grote radiatoren kwijt te zijn. Model warmtepomp is daarbij gelijk gebleven.

Ik probeer mij goed voor te bereiden op het komende seizoen.

[ Voor 10% gewijzigd door TF op 23-07-2022 22:43 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

TF schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Enig speurwerk liet zien dat de minimale waterinhoud bij een vloerverwarming 25 liter is. Met meer dan 100 m2 vloerverwarming zit je daar makkelijk.

De vraag die ik nog wel heb. Wat is het te verwachten effect van het sluiten van groepen? Systeeminhoud gaat daarmee naar beneden en daarmee ook het gedrag van de (veel te ruime?) warmtepomp
Simpel gezegd; de warmtepomp moduleert tussen zijn laagste vermogen en hoogste vermogen, dit doet hij geheel eigen handig volgens het regelgedrag wat de fabrikant heeft bepaald.

Knijp je teveel af zou je eventueel je minimale vermogen niet kwijt kunnen, echter dit is voornamelijk van toepassing bij convectoren of radiatoren.
Met vloerverwarming kun je genoeg warmte de vloer in bufferen waardoor dit minder snel een issue is.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 23-07-2022 22:43 ]

• TF

TF

bla bla

DutchWing schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:42:
[...]

Simpel gezegd; de warmtepomp moduleert tussen zijn laagste vermogen en hoogste vermogen, dit doet hij geheel eigen handig volgens het regelgedrag wat de fabrikant heeft bepaald.

Knijp je teveel af zou je eventueel je minimale vermogen niet kwijt kunnen, echter dit is voornamelijk van toepassing bij convectoren of radiatoren.
Met vloerverwarming kun je genoeg warmte de vloer in bufferen waardoor dit minder snel een issue is.

Maar als je boven geen verwarming ga gebruiken, waarom dan zo’n grote warmtepomp? Dan zou je met 8kW/-10 wel uit de voeten moeten kunnen.
was geen keuze van mij. Deze pomp kwam bij het huis en ik heb mij er toentertijd te weinig in verdiept

• flippy
  • Niet online

flippy

TF schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:41:
[...]

Ik ben nog onderweg een kenner te worden. Ik was voornemens ze dicht te zetten omdat verwarming niet gewenst is op de slaapkamers. Badkamer en mogelijk een werkkamer wel.
Mijn gevoel zegt dat dit dan ook scheelt in het benodigde vermogen. Maar dat kan ik niet goed onderbouwen; meer een gevoel

Die 11kWh voelt voor mij ook als erg groot. Het zat echter zo bij mijn nieuwbouwwoning en ik heb er toen te weinig aandacht voor gehad.

Op tekening was het huis voorzien van radiatoren op de verdieping.
Mogelijk daardoor een wat groter model, wij hebben echter gekozen voor vloerverwarming op de verdieping om de relatief grote radiatoren kwijt te zijn. Model warmtepomp is daarbij gelijk gebleven.

Ik probeer mij goed voor te bereiden op het komende seizoen.
radiatoren hebben doorgaans minder afgifte dan vloeren. dus 11kw is gewoon weer een geval van een installateur die het niet snapt. het heeft geen nut om meer vermogen te hebben dan je afgiftesysteem kwijt kan raken. je kan wel 500kW hebben maar als je maar 5 kwijt kan in je afgiftesysteem is die overige 495kW beetje zonde van je geld.

als je al 11kW hebt moet je eeng heel goed kijken naar wat de minima zijn waar de machine op kan draaien. daar moet je op richten. de maxima zijn totaal niet belangrijk. je problemen zullen komen van het niet laag genoeg kunnen draaien.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• TF

TF

bla bla

flippy schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:51:
[...]

radiatoren hebben doorgaans minder afgifte dan vloeren. dus 11kw is gewoon weer een geval van een installateur die het niet snapt. het heeft geen nut om meer vermogen te hebben dan je afgiftesysteem kwijt kan raken. je kan wel 500kW hebben maar als je maar 5 kwijt kan in je afgiftesysteem is die overige 495kW beetje zonde van je geld.

als je al 11kW hebt moet je eeng heel goed kijken naar wat de minima zijn waar de machine op kan draaien. daar moet je op richten. de maxima zijn totaal niet belangrijk. je problemen zullen komen van het niet laag genoeg kunnen draaien.
Dat bevestigd mijn gevoel op meerdere vlakken.

Ik kan echter niet goed vinden wat de minimum is. Aanvoertemp is minimaal 17 en maximaal (60!) maar staat op 38.

Ik vermoed dat ik pas beter inzicht krijg als de verwarming weer benodigd is. Geen WTW overigens

• flippy
  • Niet online

flippy

TF schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:59:
[...]
Dat bevestigd mijn gevoel op meerdere vlakken.

Ik kan echter niet goed vinden wat de minimum is. Aanvoertemp is minimaal 17 en maximaal (60!) maar staat op 38.

Ik vermoed dat ik pas beter inzicht krijg als de verwarming weer benodigd is. Geen WTW overigens
WTW heeft geen invloed op je productie of afgifte van warmte, alleen de hoeveelheid ervan. vrijwel geen enkele installateur kan die scheiding goed maken. net als dat isolatie geen factor is in het wel of niet kunnen gebruiken van een warmtepomp, je isolatie (net als WTW) zegt iets over hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je het opwekt. een erg simpel concept maar erg lastig te doorgronden voor CV boeren die niks geleerd hebben sinds 1970...

en kijk goed in de specs van je warmtepomp. daar zouden wel grafieken in moeten zitten en productiewaardes.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 23-07-2022 23:06 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:33
@TF reken eens met 40% als richtlijn minimum. Of is het R32 dan 30%.
Dat is 4,4kW op 106+9=115m2. Uitdagend maar lijkt me geen obleem.
Zoek anders in de handleiding, of zet hier type neer, kunnen we helpen zoeken.
Link handleiding nog beter

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 23-07-2022 23:09 ]

• TF

TF

bla bla

Dapdodo schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:07:
@TF reken eens met 40% als richtlijn minimum. Of is het R32 dan 30%.
Dat is 4,4kW op 106+9=115m2. Uitdagend maar lijkt me geen obleem.
Zoek anders in de handleiding, of zet hier type neer, kunnen we helpen zoeken.
Link handleiding nog beter
Thanks.

Type is Atlantic Alfea Excellia 11kWh (3 fases)

https://www.gebruikershan...w-handleiding-729091.html dit is hem

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
MotorBeast schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:29:
[...]

Heb jij ooit een aanbetaling gedaan op het kopen van een huis? Nee, omdat daar gewoon ook een koopcontract onder ligt. Ik betaal nooit en nergens een euro aan. Iets van wederzijds vertrouwen. Maar iedereen moet doen wat hij wil met zijn centen. Ik kom uit de financiële wereld en ben van de kleine lettertjes en getraind in gezond wantrouwen.
Dan heb je nog nooit een nieuwbouwhuis gekocht. Je moet al betalen voor de grond zonder dat er ook nog maar 1 heipaal de grond in is gegaan.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:33
TF schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:14:
[...]

Thanks.

Type is Atlantic Alfea Excellia 11kWh (3 fases)

https://www.gebruikershan...w-handleiding-729091.html dit is hem
Staat niet in de handleiding en wordt dus meten.
Bij mij is Viessmann 2 bij 0C a 2,5 kW bij 10C terwijl bij -7C is max 5,7kW vandaar even richtlijn 40%.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:08
Om even Off-topic te blijven:
  • Als je grond koopt, dan is dat grond van jou. Ook al staat er nog geen huis op. Je kunt bij faillissement van de bouwer een andere bouwer benaderen, welke alsnog een huis op jouw grond bouwt. Daar heb je in principe geen risico (behalve dan dat een andere bouwer meestal hogere prijzen hanteert, omdat hij weet dat je vastzit).
  • Als je een auto koopt, dan betaal je deze ook niet aan. Zou je hem al wel betaald hebben, maar het voertuig staat nog bij de dealer en deze gaat failliet, dan kun je ook een probleem hebben.
  • Als je in deze tijd een warmtepomp besteld, zou ik ook niets aanbetalen. Er gaat tegenwoordige zo'n lange tijd overheen, voordat deze daadwerkelijk geleverd wordt, dat er van alles mis kan gaan. Natuurlijk hoeft de ondernemer niet alle risico zelf te lopen. Daarvoor kun je dan een bankgarantie afspreken, zodat de ondernemer weet, dat de afnemer kan en gaat betalen.
Ik zou deze ZZP-er nogmaals benaderen (als je er een goed gevoel bij hebt) en jouw probleem met hem bespreken. Leg hem de mogelijkheid van een bankgarantie bijv. voor. De prijzen zijn namelijk ook niet dusdanig hoog, dat het niet zou kunnen. Dit kan ook een eerlijke ondernemer zijn, die niet overdadig aan de installatie van jou wil verdienen. In principe hoeft hij ook pas te betalen bij het afleveren van de warmtepomp. Uiteraard kan er dan nog tijd zitten tussen het daadwerkelijk plaatsen en installeren. Je zou dan met hem kunnen afspreken dat zodra de pomp binnen is, deze bij jou geleverd wordt en jij dan deze meteen betaald. Op die manier hoeft hij niet voor financieren (wat bij een beginnende ondernemer wel eens een probleem kan zijn) en jij loopt geen risico.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@TF ik weet niet precies wat je doel is, maar als je de aanvoertemperatuur van minimaal 17 naar 26 opschroeft staat hij niet meer de hele lente te pendelen en zal hij een lager verbruik hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40
Je moet er maar de ruimte voor hebben.... Wat een omheining zeg! Binnenin zeker genoeg ruimte om onderhoud te plegen? Heb je toevallig ook een sta-tafel in je WP afscheiding staan waar je dat biertje wegtikt? Wat een kast zeg. Zal wel lekker isoleren.

Ik denk dat dit voorbeeld veel mensen met een stadstuintje wel 2x laat nadenken of ze een WP willen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:51:
[...]

Dat ligt dus niet altijd aan de installateur!
Vaak zitten er adviesbureaus tussen die het er gewoon doorheen drukken.
Want zij hebben dit en dat berekend, dan kun je zeggen; maar dan nemen wij zo’n project niet aan… Maar als het ineens om 20 projecten gaat.

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:56:
[...]

Dat ligt dus niet altijd aan de installateur!
Vaak zitten er adviesbureaus tussen die het er gewoon doorheen drukken.
Want zij hebben dit en dat berekend, dan kun je zeggen; maar dan nemen wij zo’n project niet aan… Maar als het ineens om 20 projecten gaat.
Klopt helemaal. Echter is de cv monteur van 1970 de "adviseur" (mogen we gewoon de term verkoper gebruiken, dat zijn ze namelijk) van vandaag.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:05:
een erg simpel concept maar erg lastig te doorgronden voor CV boeren die niks geleerd hebben sinds 1970...
Zelfs in de oude leerboeken stond deze materie gewoon beschreven.
Is gewoon een kwestie van geen interesse.
Je persoonlijke haat voor CV cowboys kunnen wij niks aan doen hè :p

• LacsapOV
GudZ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 08:59:
[...]

Je moet er maar de ruimte voor hebben.... Wat een omheining zeg! Binnenin zeker genoeg ruimte om onderhoud te plegen? Heb je toevallig ook een sta-tafel in je WP afscheiding staan waar je dat biertje wegtikt? Wat een kast zeg. Zal wel lekker isoleren.

Ik denk dat dit voorbeeld veel mensen met een stadstuintje wel 2x laat nadenken of ze een WP willen.
Ruimte genoeg voor onderhoud. Heb er een complete werkplaats in verwerkt. Klaptafel ook present inclusief koelkast voor een lekker koud biertje.

Mijn advies voor mensen in het algemeen zou zijn, koop geen Loria of welke WP dan ook met een Fujitsu buitendeel. Koop een lekker grote zware kast van 100kg.

• TF

TF

bla bla

Proton_ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 08:39:
@TF ik weet niet precies wat je doel is, maar als je de aanvoertemperatuur van minimaal 17 naar 26 opschroeft staat hij niet meer de hele lente te pendelen en zal hij een lager verbruik hebben.
Doel is beter begrijpen hoe het werkt. Voorbereid zijn voor het komende seizoen. En op die manier de juiste parameters bepalen.

Momenteel staat minimale aanvoer op 17 en maximaal op 38.

Is 26 - 36 een goede waarde om mee te beginnen? Hij moduleert dan op basis van buitentemperatuur tussen deze waarden

• LacsapOV
TF schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Doel is beter begrijpen hoe het werkt. Voorbereid zijn voor het komende seizoen. En op die manier de juiste parameters bepalen.

Is 26 - 36 een goede waarde om mee te beginnen? Hij moduleert dan op basis van buitentemperatuur tussen deze waarden
Is ook een beetje persoonlijk. Met vloerverwarming krijg ik pas bij ta 27 graden lekkere warme voeten. Dat betekent dat ik in het voor en najaar twee runs op een dag doe. Bij elke graad lagere buitentemperatuur plus ik de ta 0.1 graad bij.

Eens kijken wat deze winter het effect is met vloerisolatie + rd 4.5

• TF

TF

bla bla

LacsapOV schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:51:
[...]

Is ook een beetje persoonlijk. Met vloerverwarming krijg ik pas bij ta 27 graden lekkere warme voeten. Dat betekent dat ik in het voor en najaar twee runs op een dag doe. Bij elke graad lagere buitentemperatuur plus ik de ta 0.1 graad bij.

Eens kijken wat deze winter het effect is met vloerisolatie + rd 4.5
Mijn wp is 95% war en laatste 5% op de ruimtevoeler. Als ik de temp aanpas verschuif ik de stooklijn met 0.5

Ik begrijp dat jij hem volledig op ruimtevoeler hebt?

• LacsapOV
TF schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:59:
[...]

Mijn wp is 95% war en laatste 5% op de ruimtevoeler. Als ik de temp aanpas verschuif ik de stooklijn met 0.5

Ik begrijp dat jij hem volledig op ruimtevoeler hebt?
100÷ WAR, ruimte compensatie heb ik nooit stabiel werkend gekregen. Het is inderdaad wel zo dat bij het verhogen van de gewenste kamer temperatuur de voet evenveel mee verhoogt.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

TF schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Je minimale aanvoer op 17 zetten heeft weinig functie.
Ja, een waarde van 25-26 als je woning op 20-a 22 graden wilt hebben is wenselijk.
Met 17 graden aanvoer kun je nooit 21-22 graden krijgen zonder externe invloeden. (zon, apparatuur, aantal mensen etc.)

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-12 15:47
Hi wp experts,

Na lezen van de topic start en de faq zie ik er nog niet veel over, "toekomst bestendige" wp keuze.
Ik ben bezig met een opbouw op het huis (zie ander topic), en hele warmte systeem en wtw enzo mag op de schop.

Nu wil ik rekening houden met toekomstige omstandigheden zeg maar; accu, koppeling dynamische stroomtarieven, koppeling zonnepanelen. Evt koppeling andere slimme apparaten in huis etc.

Hele blanco keuze wat betreft wp en wpb, ook wsl nieuwe wtw. Maar welk merk ik nu t meest vooruitstrevend op gebied van deze situaties/slimme connecties? Niet dat ik over 5j denk....had ik maar dat andere merk gekozen :>

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 24-07-2022 14:06 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Franciesco
@PCJR Welk merk het meest vooruitstrevend is op het genoemde gebied weet ik niet.

Maar omdat ik bezig ben met orientatie op batterij omvormers en thuisbatterijen zag ik toevallig wel dat b.v. SMA een koppeling kan hebben met diverse warmtepomp van o.a. Stiebel Eltron en Vaillant.
Overigens kan SMA ook koppelen met andere apparaten zoals (vaat)wasmachines.

Misschien is dit een aanknopingspunt om verder te lezen over de huidige mogelijkheden?

https://www.sma-benelux.c...rmen-met-zonnestroom.html

• ds23man

ds23man

Eenum

PCJR schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:05:
Hi wp experts,

Na lezen van de topic start en de faq zie ik er nog niet veel over, "toekomst bestendige" wp keuze.
Ik ben bezig met een opbouw op het huis (zie ander topic), en hele warmte systeem en wtw enzo mag op de schop.

Nu wil ik rekening houden met toekomstige omstandigheden zeg maar; accu, koppeling dynamische stroomtarieven, koppeling zonnepanelen. Evt koppeling andere slimme apparaten in huis etc.

Hele blanco keuze wat betreft wp en wpb, ook wsl nieuwe wtw. Maar welk merk ik nu t meest vooruitstrevend op gebied van deze situaties/slimme connecties? Niet dat ik over 5j denk....had ik maar dat andere merk gekozen :>
Ik zou me daar niet op blind staren. Zolang fabrikanten in hun eigen ecosysteem blijven zitten qua protocollen is dit over een jaar of 5 nog geen gemeengoed. De meeste cv fabrikanten die ook in warmtepompen doen hebben het al niet eens voor elkaar dat een wp in een hybride opstelling slim de ketel kan aansturen.

• LacsapOV
PCJR schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:05:
Hi wp experts,

Ik heb er 10 minuten naar gekeken en omdat het inderdaad toekomstmuziek is had het weinig invloed op mijn keuze. In principe heb je aan opentherm ondersteuning genoeg. Het wordt namelijk eerst weer oorlog voordat een bepaald protocol er als winnaar gaat uitkomen.
Ik verwacht dat er straks een soort van bridges te koop zijn welke meerdere protocollen ondersteunen en kunnen doorsturen.

Het kan best zijn dat je nu fabrikant a kiest, na 2 jaar geen firmware updates meer krijgt en dan alsnog iets hebt waar je niets mee kunt. Loat goan. ;)

• ds23man

ds23man

Eenum

En met een dynamisch energiecontract ( uurprijzen) ben je een dief van je portemonnee met zonnepanelen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:40
Totdat er een soort standaard als “winnaar” uit de bus komt heb je nu het meeste baat bij componenten met protocollen die “open” zijn. Dwz dat het bekend is hoe je ze uit kan lezen en automatisch aan kan sturen. Dan kan je die als tweaker zelf met domotica aan elkaar knopen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ds23man

ds23man

Eenum

En die winnaar gaat er de eerste 10 jaar niet komen, hoe lang is de EU nu al aan het steggelen geweest over een universele aansluiting voor het opladen van je mobieltje?

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:50

Superbeagle

Always smile

Om de discussie over wel of geen aanbetaling te beslechten. Dit staat er in artikel 13 lid 1 van de Algemene Voorwaarden Installatiewerk Consumenten (AVIC) waar ieder fatsoenlijk installatiebedrijf mee werkt:
De installateur is gerechtigd bij een opdracht boven
€ 500 en voor ten hoogste 25% van het eindbedrag vooruitbetaling te verlangen indien hij dienaangaande voldoende financiële zekerheid stelt.
Dus ja, de installateur heeft het recht (dus geen plicht) om een aanbetaling te verlangen indien hij dat wenst, maar voor maximaal 25% van het eindbedrag.

• PCJR
ds23man schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:26:
En met een dynamisch energiecontract ( uurprijzen) ben je een dief van je portemonnee met zonnepanelen.
1. niet in de winter (dan gaat mijn accu ook weer aan en laad ik de accus vol in het goedkoopste uur in de nacht)
2. straks met de saldeerzooi afbouwing gaat t mss wel weer handig worden...
3. in de zomer zitten we bij eneco ;)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• PCJR
ds23man schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Ik zou me daar niet op blind staren. Zolang fabrikanten in hun eigen ecosysteem blijven zitten qua protocollen is dit over een jaar of 5 nog geen gemeengoed. De meeste cv fabrikanten die ook in warmtepompen doen hebben het al niet eens voor elkaar dat een wp in een hybride opstelling slim de ketel kan aansturen.
Ok, helder, zou mij wel handig uitkomen als mijn wp/wpb rekening kan houden, nu al, met de zonnepanelen/opbrengst. Zo van wanneer, hoe hard opwarmen/bijverwarmen.

Maar ik meen dat een merk dat al had, die hield dan ook al rekening met de weersvoorspelling de komende 24u.... of lul ik uit mn nek nu

Een wp oplossing voor sww, en dan met een zonnecollector is ook nog een optie? (bv Eria Tower Ace S) Of is dat achterhaald en kun je beter 2 zonnepanelen leggen op die plek :P
Zou me ook kunnen voorstellen dat een losse wpb (en losse wp voor cv water) een beter effcientie geeft omdat er bv meer ruimte is voor betere/meer isolatie van het vat (tov va n en all-in-one-tower)?!

• ds23man

ds23man

Eenum

PCJR schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:41:
[...]

1. niet in de winter (dan gaat mijn accu ook weer aan en laad ik de accus vol in het goedkoopste uur in de nacht)
2. straks met de saldeerzooi afbouwing gaat t mss wel weer handig worden...
3. in de zomer zitten we bij eneco ;)
Momenteel is het weer bal met de renewables, veel wind en zon. Tennet moet al regelmatig nood afname vermogen inzetten. Zou me niet verbazen dat je op dit moment met een uurcontract een negatieve stroomprijs ontvangt of op zijn best 0 cent voor je opgewekte stroom. In december mag je dan weer 50 cent betalen voor je verbruik. Zo werkt een dynamisch contract, niet te verwarren met een variabel contract.

• Franciesco
PCJR schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:46:
[...]

Ok, helder, zou mij wel handig uitkomen als mijn wp/wpb rekening kan houden, nu al, met de zonnepanelen/opbrengst. Zo van wanneer, hoe hard opwarmen/bijverwarmen.

Maar ik meen dat een merk dat al had, die hield dan ook al rekening met de weersvoorspelling de komende 24u.... of lul ik uit mn nek nu
SMA Home Manager gebruikt de weersvoorspelling om apparaten (zoals wp’s) aan te sturen. Zie mijn eerdere link.

• ds23man

ds23man

Eenum

Daar heb je wat aan als zelfs Tennet regelmatig fout zit met de day ahead voorspellingen. Bovendien is een weersvoorspelling niet gelijk aan de stroomprijs. Dus het het concept rammelt echt aan alle kanten, blijkbaar had iemand op de afdeling marketing weer eens een ideetje om zijn bonus op te hogen....

• Franciesco
Waarom meteen zo negatief? Dat iets niet perfect werkt hoeft toch niet te betekenen dat het meteen waardeloos of slecht is?
En waarom zou het alleen om de actuele stroomprijzen gaan? Als saldering tzt afgebouwd wordt kan het financieel zinvol zijn om zo veel mogelijk eigen opgewekte stroom direct zelf te verbruiken of op te slaan.
Weersverwachtingen kunnen daarbij helpen.

• PCJR
Franciesco schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:38:
Waarom meteen zo negatief? Dat iets niet perfect werkt hoeft toch niet te betekenen dat het meteen waardeloos of slecht is?
En waarom zou het alleen om de actuele stroomprijzen gaan? Als saldering tzt afgebouwd wordt kan het financieel zinvol zijn om zo veel mogelijk eigen opgewekte stroom direct zelf te verbruiken of op te slaan.
Wil iig een zo goed mogelijk keuze maken in het uitzoeken van een wp en wpb etc. Geen merk dat dus geprezen is. Is t nog steeds lastig hehe ;) En wat betreft de opmerking van isolatie bij een all-in-one toren tov los vat bv?

• LacsapOV
PCJR schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:53:
[...]

Wil iig een zo goed mogelijk keuze maken in het uitzoeken van een wp en wpb etc. Geen merk dat dus geprezen is. Is t nog steeds lastig hehe ;) En wat betreft de opmerking van isolatie bij een all-in-one toren tov los vat bv?
All-in-one is lastiger na te isoleren. Zit weer een deksel voor die eraf moet kunnen en zo. Zit met hetzelfde "probleem". Zit ook electronica in die je zoveel mogelijk koel wilt houden.

Ik maak er een doos 3/4 omheen en die stort ik vol met EPS parels. Dan zijn alle aansluitingen ook direct geïsoleerd. Voorkant zet ik een PIR plaat voor.
Draadloze temperatuur sensor erin om te kijken of de electronica ruimte niet abnormaal hoog wordt.

• ds23man

ds23man

Eenum

Franciesco schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:38:
Heeft niets met negativiteit te maken, wel met realiteit. Ik zet tegenwoordig AI in, Actual Intelligence. Kijk naar de lucht en op de buienradar voordat ik mijn wasmachine en/of mijn wasdroger aanzet.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:08
En hoe beslis je dan of je de EV nu wilt laden of toch tot morgen wilt wachten, omdat dat weertechnisch toch iets beter uitkomt. Dan helpt Actual Intelligence niet en is een voorspellend model misschien toch efficiënter.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hoe willen ze dat smart grid uiteindelijk toepassen? Doormiddel van een kastje wat je aansluit op je warmtepomp en extern een signaal krijgt via de lucht of?

• Franciesco
ds23man schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:11:
[...]

Heeft niets met negativiteit te maken, wel met realiteit. Ik zet tegenwoordig AI in, Actual Intelligence. Kijk naar de lucht en op de buienradar voordat ik mijn wasmachine en/of mijn wasdroger aanzet.
Busted! Buienradar is ook een voorspelling! :)

• ds23man

ds23man

Eenum

Franciesco schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Busted! Buienradar is ook een voorspelling! :)
De satellietbeelden...... :+

• Franciesco
En dan alleen van het nu, en niet van de komende minuten/uren etc?
Zo ja, dan heb je ook geen buienradar nodig.

Maar het wordt flauw en ik hoor/lees van jou geen argumentatie waarom weersverwachtingen onzinnig zijn of geen rol kunnen spelen in toekomstige energiemanagement.

• PCJR
DutchWing schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:21:
Hoe willen ze dat smart grid uiteindelijk toepassen? Doormiddel van een kastje wat je aansluit op je warmtepomp en extern een signaal krijgt via de lucht of?
Dit dus. Ik wilde een goede keuze maken voor merk en type om op smart grid voorbereid te zijn.
Ik las wel dat bij sommige wp of wpb je al tarieven kon invoeren?

• flippy
  • Niet online

flippy

warmtepompen zijn domme dingen, die moet je gewoon vertellen wat je ze wil laten doen. dus dat betekent gewoon dat je iets moet gaan doen met home automation en wat simpele stuursignalen als thermostaat. machines zoals de panasonic hebben speciale ingangen voor de netbeheerder en kunnen daardoor op afstand de machine uitzetten. dit word in nederland niet gebruikt maar je kan het wel gebruiken in je home assistant/domotica gedoe net als de thermostaatingang of de PWM ingang en andere stuursignalen die je kan gebruiken om de warmtepomp te laten doen wat je wilt.

of het voor de aankomende 10 jaar nut heeft met de huidige saldering laat ik dan maar even in het midden, voor geld besparen hoef je het niet te doen tenzij je 1 of andere energieleverancier hebt die energieprijzen direct doorrekent. al is het doorgaans handiger om gewoon bij een grote speler te blijven voor 25 cent de kWh en 1:1 te salderen voor de aankomende paar jaar..

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:00 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Ronald.42 Ik neem aan dat je een expansievat bedoelt? Die dingen zijn voor een paar tientjes van Marktplaats af te halen.

• Ronald.42
  • Niet online
Superbeagle schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:37:
@Ronald.42 Ik neem aan dat je een expansievat bedoelt? Die dingen zijn voor een paar tientjes van Marktplaats af te halen.
Was dat maar waar, het is echt het buffervat in de ketel.
Een expansievat heb ik nog wel liggen :)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Dan nog zou ik op Marktplaats kijken. Genoeg mensen die complete Remeha ketels voor minder dan €200 aanbieden.

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:01 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270

op voorraad. al was die vorig jaar nog 1500 euro...

Pagina: 1 ... 132 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.