Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opzoek naar warmtepomp voor huis met 5 personen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08
Gezin van 2 volwassenen en 3 kinderen.

Historisch gasverbruik: ~1600 m³/jaar
1543 m3 01-02-2021 tot 30-01-2022 (meer verbruik door 3e kind erbij, gokje)
1325 m3 01-02-2020 tot 01-02-2021
Afgiftesysteem
Leefkeuken in aanbouw
32 m² vloerverwarming HoH onbekend (is aangelegd als hoofdverwarming), 3 groepen (alle open)

Woonkamer
39 m² met alleen radiatoren. In toekomst willen we vloerverwarming.
Radiator Type 33 van 3m bij 0.5m
Radiator Type 21 van 1.5m bij 0.45m

Gang
9 m² met alleen radiator. In toekomst willen we vloerverwarming.
Radiator type 22 van 0.55m bij 0.8m

Badkamer
5.6m² waarvan 4.2m² vloerverwarming aangesloten op radiator systeem
Bad van 162L (dit zal wel tot de rand zijn. We hebben hem halfvol als de kinderen of wij erin zitten)
Regendouche

Kantoor
7.5m² met alleen radiator. In toekomst willen we vloerverwarming.
Radiator type 22 van 1m bij 0.45m

Rest van huis verwarmen we niet (slaapkamers)
Huidige situatie
  • Huis van 1972
  • Nefit CV ketel CW4 (HRC) uit 1998 O-)
  • Huidige CV hok is 1.4m (breed) x 0.93m (diep) x 2.64m (hoog) en is op begane grond
  • Helaas geen 45/55 graden test afgelopen winter kunnen doen. Ik kon de potmeter eerst niet vinden...
  • 3 airco's (LG) (leefkeuken+ 1 slaap kamer op multisplit, andere slaapkamer heeft eigen buitenunit)
  • Leefkeuken heeft HR++ glas (5jaar oud)
  • Rest van huis (woonkamer/slaapkamers) heeft dubbelglas
  • Spouwisolatie (parels)
  • Nieuw dak + dakisolatie komt januari 2023 (14cm PIR)
SWW:
  • In CV ketel hok
  • Onbekend aantal liter nodig
  • Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
FullElectric L/W: goedkoop, zuinig, stil, design, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Deze wil ik in de voortuin. Aan de erfgrens met een groenstrook van de gemeente. Dus ver genoeg van de buren. Afstand van CV ketel hok is 8-12m (ligt eraan waar in voortuin)
Keus is voor een MonoBlock.
Wie gaat het installeren?
Uitbesteed, hopelijk via oud buurman die verwarmingsmonteur is of iemand die hij kent. Bedrijven willen geen offertes maken en pushen alleen hybride.
Douche/Bad gebruik
- Bad: 3 Kinderen tegelijk in bad (gok 80L, de helft van bad is dan gevuld). 2-3x in de week
- Douche: alleen de volwassenen (Liter onbekend) 4x in de week (2x2)
Ons plan:
1: Monoblock warmtepomp bestellen ivm levertijd (full electric). Hybride zie ik niet zitten omdat onze CV ketel toch al te oud is.
2: Deze winter proberen huis te verwarmen met airco + CV ketel. Hopelijk slaat de ketel dan eerder af
3: Vloerisolatie timen met dakisolatie ivm 2 isolerende maatregelen teruggaaf (ergens tussen november en januari, maar weet nog niet wat hun tijdschema's zijn)
4: Zonnenpanelen als ons dak klaar is (januari 2023). Verwachte opbrengst 5700 kWh. Ons jaarlijkse verbruik (zonder airco's meegerekend, die waren er toen nog niet) 5500 kWh. Dus de warmtepomp zal sowieso draaien op 'gekochte' stroom.
4: Vloerverwarming woonkamer + gang over een jaar (of later)
Vragen?
1: Is een full electric warmtepomp te gebruiken zonder dat er overal vloerverwarming is? Wel met vloerisolatie. (Volgens FAQ: "Als er in de jaren '60 of '70 lekker dikke radiatoren zijn opgehangen, ... , dan geven ze waarschijnlijk bij 45 graden nog genoeg warmte om de boel op temperatuur te houden.")
2: Is het slim om voor een full electric warmtepomp te gaan of moet ons plan in een andere volgorde?
4: Welk merk warmtepomp? Onze oude buurman (verwarmingsmonteur) heeft al een paar jaar een Valliant aroTHERM warmtepomp met een uniTower en raadde die ook aan. Alleen ik zie dat die 190L bioler heeft, en ik verwacht dat die te klein gaat zijn voor ons gezin. De buurman gaf aan dat zijn gezin van 4 dit makkelijk trekt en verwacht ook voor 5. Ander merk wat hij aanraadde was Remeha Mercuria.
5: Welke kW warmtepomp: 1500m3 - 1600m3: 7.3kW - 7.8kW. Ik zie dat de valliant 4.4 / 7.1 of 14.26 kW heeft. Zou 7.1 te weinig zijn?
5: Welke SWW? Ik heb nog geen onderzoek gedaan. Dus heb nog redelijk algemene vragen: aan te raden liters? Is dit merkgebonden dus zelfde merk als warmtepomp nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door PoweRoy op 22-07-2022 00:50 ]

[This space is for rent]

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
1: Is een full electric warmtepomp te gebruiken zonder dat er overal vloerverwarming is? Wel met vloerisolatie. (Volgens FAQ: "Als er in de jaren '60 of '70 lekker dikke radiatoren zijn opgehangen, ... , dan geven ze waarschijnlijk bij 45 graden nog genoeg warmte om de boel op temperatuur te houden.")

Zou het gewoon proberen op 45 graden. In de ergste situatie moet je iets sneller naar een hogere temperatuur gaan wat je efficiëntie niet ten goede komt. Maar je hebt al plannen voor vloerverwarming.

2: Is het slim om voor een full electric warmtepomp te gaan of moet ons plan in een andere volgorde?

In de meest ideale situatie ga je eerst testen of je het met 45 graden of lager warm kan houden. maar met een cv ketel uit 1998 zou ik die gok niet wagen.

4: Welk merk warmtepomp? Onze oude buurman (verwarmingsmonteur) heeft al een paar jaar een Valliant aroTHERM warmtepomp met een uniTower en raadde die ook aan. Alleen ik zie dat die 190L bioler heeft, en ik verwacht dat die te klein gaat zijn voor ons gezin. De buurman gaf aan dat zijn gezin van 4 dit makkelijk trekt en verwacht ook voor 5. Ander merk wat hij aanraadde was Remeha Mercuria.

Als je in de forums kijkt zijn er een paar grote en veel gebruikte merken.
Daikin, Vaillant, LG, Mitsubishi, Panasonic, Fujitsu
Die zouden mijn eerste voorkeur hebben

Daikin-Intergas hybride Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies
LG Therma LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1
Nefit Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen
Nibe NIBE L/W warmtepomp optimalisatie
Panasonic Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Panasonic Mono Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
Mitsubishi Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Enzavu Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen
WP Boilers Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2
Vaillant Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

5: Welke kW warmtepomp: 1500m3 - 1600m3: 7.3kW - 7.8kW. Ik zie dat de valliant 4.4 / 7.1 of 14.26 kW heeft. Zou 7.1 te weinig zijn?

Kijk je wel goed, voor de arotherm plus zie ik 7, 9,2 en 11,8

Hmm, Je krijgt nog dakisolatie en hebt airco's als backup.
Daarnaast als het bij je buren goed werkt waarom bij jou dan niet. (Horror winter is dan ook goed gegaan)

5: Welke SWW? Ik heb nog geen onderzoek gedaan. Dus heb nog redelijk algemene vragen: aan te raden liters? Is dit merkgebonden dus zelfde merk als warmtepomp nodig?

Meest simpele is van hetzelfde merk als de warmtepomp. dat werkt altijd samen.
De warmtepomp verwarmt dan het vat.

Wat je wel ziet is dat men vanwege subsidie regelingen kiest voor een losstaande aparte warmtepompboiler (werkt zelfstandig) Bij Vaillant is dat de arostor categorie of auer edel air als alternatief.

• PoweRoy
D-dark schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:34:

Zou het gewoon proberen op 45 graden. In de ergste situatie moet je iets sneller naar een hogere temperatuur gaan wat je efficiëntie niet ten goede komt. Maar je hebt al plannen voor vloerverwarming.
Dus je wilt zeggen als de radiatoren de ruimte niet warm krijgen ik dus de keus heb om warmtepomp warmer in te stellen (maar is minder efficiënt dus onzuiniger)?

In de meest ideale situatie ga je eerst testen of je het met 45 graden of lager warm kan houden. maar met een cv ketel uit 1998 zou ik die gok niet wagen.
Helaas moet ik dan weer een winter afwachten. Gezien de prijssteigingen, gassteigingen en levertijden wil ik dat liever niet afwachten.

Kijk je wel goed, voor de arotherm plus zie ik 7, 9,2 en 11,8
Volgens de website is de VWL 85/3 A 230V = 7,07 kW (Vermogen verwarming A7/W35 ∆T 5 K). In brochure staat 5,7 kW :o
https://www.vaillant.nl/c...-21057.html#specification
https://www.vaillant.nl/p...032022-online-2344064.pdf
Hmm, Je krijgt nog dakisolatie en hebt airco's als backup.
Daarnaast als het bij je buren goed werkt waarom bij jou dan niet. (Horror winter is dan ook goed gegaan)
Ah ik zie dat ik dit niet duidelijk er niet neer heb gezet. Dit is een oud buurman die inmiddels in een huis van 2002 woont (en dus al goed geisoleerd is).

Meest simpele is van hetzelfde merk als de warmtepomp. dat werkt altijd samen.
De warmtepomp verwarmt dan het vat.

Wat je wel ziet is dat men vanwege subsidie regelingen kiest voor een losstaande aparte warmtepompboiler (werkt zelfstandig) Bij Vaillant is dat de arostor categorie of auer edel air als alternatief.
O ik dacht dat dit een uniSTOR boiler zou moeten zijn (die worden namelijk genoemd bij de monoblock buiten unit). Wat is het verschil tussen een uniTower, uniSTOR, aroSTOR en een auer edit air. Zijn dit 'complete' systemen of komt er verder nog iets binnenshuis bij?

[ Voor 18% gewijzigd door PoweRoy op 22-07-2022 13:27 ]

[This space is for rent]

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11 10:40
PoweRoy schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:25:
[...]

Volgens de website is de VWL 85/3 A 230V = 7,07 kW (Vermogen verwarming A7/W35 ∆T 5 K). In brochure staat 5,7 kW :o
https://www.vaillant.nl/c...-21057.html#specification
https://www.vaillant.nl/p...032022-online-2344064.pdf
Waarom kijk je naar een Vaillant uit de / 3 serie? :? de /6 serie (Arotherm Plus) is superieur op elk punt.

• PoweRoy
WallyPower schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Waarom kijk je naar een Vaillant uit de / 3 serie? :? de /6 serie (Arotherm Plus) is superieur op elk punt.
Ik zag dat deze een COP van 2.8/2.7 heeft ten opzichte van 4.07. Dan is die toch juist slechter?

[This space is for rent]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:58
Heb je al eens verwarmt met je L/L? Doe ik al 3 jaar en doet hij met 2 vingers in de neus. Ik verwarm hier 140m2 met 3 units. Na isolatie vorig najaar van de gevel en HR++ in huis van 78 heb ik boven niet meer hoeven stoken. Wellicht kan je alleen uit met een WP boiler. Probeer dat eerst eens Mocht je na een winter het comfort van radiatoren missen kan je altijd nog een lichte WP erbij hangen.

Ter indicatie: ik verstook hier 1300 kWh afgelopen winter en 400m3 gas voor badderen/douchen en koken. Voorschot €75,- per maand met 4 personen. Ben zelf al maanden bezig geweest om WP boiler en/of WP monoblock te plaatsen maar de kosten wegen hier niet op tegen de investering/frustratie, leverproblemen en installateurs die niet willen/komen/geen tijd hebben of achterlijke prijzen vragen.

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11 10:40
PoweRoy schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:36:
[...]

Ik zag dat deze een COP van 2.8/2.7 heeft ten opzichte van 4.07. Dan is die toch juist slechter?
Als ik de VWL 75/6 vergelijk met de VWL 85/3 bij A-7/W35 dan zie je het volgende:

VWL 75/6 = 7,0 kW bij een COP van 2,80
VWL 85/3 = 5,74 kW bij een COP van 2,33

Dus een 75/6 geeft je meer vermogen met een betere efficiëntie.

• D-dark
[...]

Dus je wilt zeggen als de radiatoren de ruimte niet warm krijgen ik dus de keus heb om warmtepomp warmer in te stellen (maar is minder efficiënt dus onzuiniger)?
Correct. Door een hogere verwarmingstemperatuur te leveren vanuit de warmtepomp kan je dat opvangen maar je Cop wordt dan erg snel slechter.

Om het simpel te stellen hoe lager je verwarmingstemperatuur destebeter de Cop

• D-dark

[...]

O ik dacht dat dit een uniSTOR boiler zou moeten zijn (die worden namelijk genoemd bij de monoblock buiten unit). Wat is het verschil tussen een uniTower, uniSTOR, aroSTOR en een auer edit air. Zijn dit 'complete' systemen of komt er verder nog iets binnenshuis bij?
Verschil tussen unistor en unitower zie ik niet echt duidelijk. Maar die hebben beiden de warmtepomp als bron voor het opwarmen van het water. Dacht zelf dat de unitower de binnenunit voor eerste generatie monoblock of split was.

Aro en air gebruiken zoals de naam al zegt lucht als bron voor het opwarmen van water.
Zie het als een vat met water met een eigen geïntegreerde warmtepomp die de binnen lucht van je huis (mechanische ventilatie) of een aparte luchttoevoer nodig heeft.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Unistor is alleen de boiler met spiraal. Unitower heeft daarnaast ook besturing, driewegklep, noodverwarming etc.

Je gaat meer isoleren en hebt een plan B (de airco's als verwarming inzetten) dus ik zou zeggen; zet alle radiatoren open (ook boven) en ga op 35 graden stoken met de 55/6. Neem gesloten verdelers of zorg dat ze om te bouwen zijn (vaak verkocht als "LTV" variant.
Tel de systeeminhoud om te kijken of je nog een buffervat nodig hebt.
Met een warmtepompboiler (arostor bijvoorbeeld) ben je ietsje goedkoper uit maar duurt het langer voordat het water heet is, heb je meer geluid en nog binnen ook. Dat zou ik alleen doen als je hem in een afgesloten ruimte kan zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• PoweRoy
WallyPower schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Als ik de VWL 75/6 vergelijk met de VWL 85/3 bij A-7/W35 dan zie je het volgende:

VWL 75/6 = 7,0 kW bij een COP van 2,80
VWL 85/3 = 5,74 kW bij een COP van 2,33

Dus een 75/6 geeft je meer vermogen met een betere efficiëntie.
Thanks, door jouw gegevens kon ik de specsheet lezen.

Oud buurman heeft mij de Vaillant AroTherm Plus VWL 105/6 A 400V aangeraden (deze is dus 8,10 kW en een stukje zwaarder)

[This space is for rent]

• D-dark
PoweRoy schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:41:
[...]

Thanks, door jouw gegevens kon ik de specsheet lezen.

Oud buurman heeft mij de Vaillant AroTherm Plus VWL 105/6 A 400V aangeraden (deze is dus 8,10 kW en een stukje zwaarder)
Waar ik een beetje bang voor ben is dat die een te hoog minimaal vermogen heeft en ook nog eens krachtstroom aansluiting nodig heeft.
Vooral daar je nog wat gaat isoleren en airco's als backup hebt.

VWL 105/6 A 400V -> 3,7 - 9,7
VWL 75/6 A 230V -> 2,4 - 8,0
VWL 55/6 A 230V -> 1,5 - 5,6
Pagina: 1