Gezin van 2 volwassenen en 3 kinderen.
Historisch gasverbruik: ~1600 m³/jaar
1543 m3 01-02-2021 tot 30-01-2022 (meer verbruik door 3e kind erbij, gokje)
1325 m3 01-02-2020 tot 01-02-2021
32 m² vloerverwarming HoH onbekend (is aangelegd als hoofdverwarming), 3 groepen (alle open)
Woonkamer
39 m² met alleen radiatoren. In toekomst willen we vloerverwarming.
Radiator Type 33 van 3m bij 0.5m
Radiator Type 21 van 1.5m bij 0.45m
Gang
9 m² met alleen radiator. In toekomst willen we vloerverwarming.
Radiator type 22 van 0.55m bij 0.8m
Badkamer
5.6m² waarvan 4.2m² vloerverwarming aangesloten op radiator systeem
Bad van 162L (dit zal wel tot de rand zijn. We hebben hem halfvol als de kinderen of wij erin zitten)
Regendouche
Kantoor
7.5m² met alleen radiator. In toekomst willen we vloerverwarming.
Radiator type 22 van 1m bij 0.45m
Rest van huis verwarmen we niet (slaapkamers)
Deze wil ik in de voortuin. Aan de erfgrens met een groenstrook van de gemeente. Dus ver genoeg van de buren. Afstand van CV ketel hok is 8-12m (ligt eraan waar in voortuin)
Keus is voor een MonoBlock.
- Douche: alleen de volwassenen (Liter onbekend) 4x in de week (2x2)
2: Deze winter proberen huis te verwarmen met airco + CV ketel. Hopelijk slaat de ketel dan eerder af
3: Vloerisolatie timen met dakisolatie ivm 2 isolerende maatregelen teruggaaf (ergens tussen november en januari, maar weet nog niet wat hun tijdschema's zijn)
4: Zonnenpanelen als ons dak klaar is (januari 2023). Verwachte opbrengst 5700 kWh. Ons jaarlijkse verbruik (zonder airco's meegerekend, die waren er toen nog niet) 5500 kWh. Dus de warmtepomp zal sowieso draaien op 'gekochte' stroom.
4: Vloerverwarming woonkamer + gang over een jaar (of later)
2: Is het slim om voor een full electric warmtepomp te gaan of moet ons plan in een andere volgorde?
4: Welk merk warmtepomp? Onze oude buurman (verwarmingsmonteur) heeft al een paar jaar een Valliant aroTHERM warmtepomp met een uniTower en raadde die ook aan. Alleen ik zie dat die 190L bioler heeft, en ik verwacht dat die te klein gaat zijn voor ons gezin. De buurman gaf aan dat zijn gezin van 4 dit makkelijk trekt en verwacht ook voor 5. Ander merk wat hij aanraadde was Remeha Mercuria.
5: Welke kW warmtepomp: 1500m3 - 1600m3: 7.3kW - 7.8kW. Ik zie dat de valliant 4.4 / 7.1 of 14.26 kW heeft. Zou 7.1 te weinig zijn?
5: Welke SWW? Ik heb nog geen onderzoek gedaan. Dus heb nog redelijk algemene vragen: aan te raden liters? Is dit merkgebonden dus zelfde merk als warmtepomp nodig?
Historisch gasverbruik: ~1600 m³/jaar
1543 m3 01-02-2021 tot 30-01-2022 (meer verbruik door 3e kind erbij, gokje)
1325 m3 01-02-2020 tot 01-02-2021
Afgiftesysteem
Leefkeuken in aanbouw32 m² vloerverwarming HoH onbekend (is aangelegd als hoofdverwarming), 3 groepen (alle open)
Woonkamer
39 m² met alleen radiatoren. In toekomst willen we vloerverwarming.
Radiator Type 33 van 3m bij 0.5m
Radiator Type 21 van 1.5m bij 0.45m
Gang
9 m² met alleen radiator. In toekomst willen we vloerverwarming.
Radiator type 22 van 0.55m bij 0.8m
Badkamer
5.6m² waarvan 4.2m² vloerverwarming aangesloten op radiator systeem
Bad van 162L (dit zal wel tot de rand zijn. We hebben hem halfvol als de kinderen of wij erin zitten)
Regendouche
Kantoor
7.5m² met alleen radiator. In toekomst willen we vloerverwarming.
Radiator type 22 van 1m bij 0.45m
Rest van huis verwarmen we niet (slaapkamers)
Huidige situatie
- Huis van 1972
- Nefit CV ketel CW4 (HRC) uit 1998

- Huidige CV hok is 1.4m (breed) x 0.93m (diep) x 2.64m (hoog) en is op begane grond
- Helaas geen 45/55 graden test afgelopen winter kunnen doen. Ik kon de potmeter eerst niet vinden...
- 3 airco's (LG) (leefkeuken+ 1 slaap kamer op multisplit, andere slaapkamer heeft eigen buitenunit)
- Leefkeuken heeft HR++ glas (5jaar oud)
- Rest van huis (woonkamer/slaapkamers) heeft dubbelglas
- Spouwisolatie (parels)
- Nieuw dak + dakisolatie komt januari 2023 (14cm PIR)
SWW:
- In CV ketel hok
- Onbekend aantal liter nodig
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
FullElectric L/W: goedkoop, zuinig, stil, design, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijkDeze wil ik in de voortuin. Aan de erfgrens met een groenstrook van de gemeente. Dus ver genoeg van de buren. Afstand van CV ketel hok is 8-12m (ligt eraan waar in voortuin)
Keus is voor een MonoBlock.
Wie gaat het installeren?
Uitbesteed, hopelijk via oud buurman die verwarmingsmonteur is of iemand die hij kent. Bedrijven willen geen offertes maken en pushen alleen hybride.Douche/Bad gebruik
- Bad: 3 Kinderen tegelijk in bad (gok 80L, de helft van bad is dan gevuld). 2-3x in de week- Douche: alleen de volwassenen (Liter onbekend) 4x in de week (2x2)
Ons plan:
1: Monoblock warmtepomp bestellen ivm levertijd (full electric). Hybride zie ik niet zitten omdat onze CV ketel toch al te oud is.2: Deze winter proberen huis te verwarmen met airco + CV ketel. Hopelijk slaat de ketel dan eerder af
3: Vloerisolatie timen met dakisolatie ivm 2 isolerende maatregelen teruggaaf (ergens tussen november en januari, maar weet nog niet wat hun tijdschema's zijn)
4: Zonnenpanelen als ons dak klaar is (januari 2023). Verwachte opbrengst 5700 kWh. Ons jaarlijkse verbruik (zonder airco's meegerekend, die waren er toen nog niet) 5500 kWh. Dus de warmtepomp zal sowieso draaien op 'gekochte' stroom.
4: Vloerverwarming woonkamer + gang over een jaar (of later)
Vragen?
1: Is een full electric warmtepomp te gebruiken zonder dat er overal vloerverwarming is? Wel met vloerisolatie. (Volgens FAQ: "Als er in de jaren '60 of '70 lekker dikke radiatoren zijn opgehangen, ... , dan geven ze waarschijnlijk bij 45 graden nog genoeg warmte om de boel op temperatuur te houden.")2: Is het slim om voor een full electric warmtepomp te gaan of moet ons plan in een andere volgorde?
4: Welk merk warmtepomp? Onze oude buurman (verwarmingsmonteur) heeft al een paar jaar een Valliant aroTHERM warmtepomp met een uniTower en raadde die ook aan. Alleen ik zie dat die 190L bioler heeft, en ik verwacht dat die te klein gaat zijn voor ons gezin. De buurman gaf aan dat zijn gezin van 4 dit makkelijk trekt en verwacht ook voor 5. Ander merk wat hij aanraadde was Remeha Mercuria.
5: Welke kW warmtepomp: 1500m3 - 1600m3: 7.3kW - 7.8kW. Ik zie dat de valliant 4.4 / 7.1 of 14.26 kW heeft. Zou 7.1 te weinig zijn?
5: Welke SWW? Ik heb nog geen onderzoek gedaan. Dus heb nog redelijk algemene vragen: aan te raden liters? Is dit merkgebonden dus zelfde merk als warmtepomp nodig?
[ Voor 5% gewijzigd door PoweRoy op 22-07-2022 00:50 ]
[This space is for rent]