Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
dan pak je deze, die past wel: https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-200Ronald.42 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:21:
[...]
Die raak ik net niet kwijt op de plek van de ketel.
De prijzen rijzen nu overal de pan uit denk ik.
Ook een kutmoment om nu te moeten, ik hoop dat ik nog een tijdelijk lapje kan plakken morgen.
Al zullen de prijzen voorlopig wel niet lager worden vrees ik.
Was er dan ook afgebleven ezel!!![]()
Heb nog iemand via dm even kijken waar die mee komt, mischien maar gewoon even door pakken....
en buitenunit niet vergeten onderaan...
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 24-07-2022 19:29 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Is het zo dat straks heel Nederland een veel te grote warmte pomp heeft die er lustig op los pendelen met alle gevolgen van dien.
Ook al wil je die 7kw geen installateur van die 2 gaat er in mee, veel te klein volgens hun
Wel dat ik natuurlijk wel mijn CV terug heb gemoduleerd naar 7kw en dat werkte goed met een watertemperatuur van40- 45 graden.
Alleen geen buitentemperatuur van bv -10 kunnen hebben in die testfase.
Wel 2 X R32 airconditioning die mee kunnen stoken in geval van nood.
[ Voor 5% gewijzigd door Supertip op 24-07-2022 19:32 . Reden: Airconditioning vergeten ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
De installateur heeft gelijk. Je hebt 7kw nodig bij -10 dus de 9kw is een betere match dan de 7kw.Supertip schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:29:
Zomaar een ballonnetje op laten, ik bereken een 6,4kw (koevlaas methode)warmtepomp dus wordt dat een 7kw en hier 2 adviezen één 9kw en één 11kw.
Is het zo dat straks heel Nederland een veel te grote warmte pomp heeft die er lustig op los pendelen met alle gevolgen van dien.
Ook al wil je die 7kw geen installateur van die 2 gaat er in mee, veel te klein volgens hun
Wel dat ik natuurlijk wel mijn CV terug heb gemoduleerd naar 7kw en dat werkte goed met een watertemperatuur van40- 45 graden.
Met de lucht lucht erbij kun je inderdaad wel de 7kw nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door LacsapOV op 24-07-2022 19:35 ]
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Weet je je gasverbruik per dag van de koude dagen in februari 2021? Wellicht dat je daarmee de installateurs kan overtuigen.Supertip schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:29:
Zomaar een ballonnetje op laten, ik bereken een 6,4kw (koevlaas methode)warmtepomp dus wordt dat een 7kw en hier 2 adviezen één 9kw en één 11kw.
Verder moet die WP dat vermogen wel bij -10 kunnen leveren. Zo worden hier veelvuldig de Panasonic monoblocks aangeprezen, maar de 9 kW-variant daarvan levert ook maar 7.5 kW bij -7 en lager. Die komt dus al aardig in de buurt van jouw 7 kW.
Wat leveren de aangeboden warmtepompen bij -10?
Maar inderdaad: Als je twee AC's hebt (waarvan bij voorkeur ook eentje beneden, alleen boven stoken lijkt me niet zo comfortabel) dan hoef je ook zeker niet meer te hebben dan wat de Koevlaasformule berekent.
Overigens zou ik die formule niet loslaten op het verbruik van het afgelopen jaar, want want de afgelopen winter was geen winter. De herfst ging naadloos over in het voorjaar. Gebruik dus het gasverbruik van een jaar eerder.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee, je moet een WP zoeken die die 7 kW ook bij -10 (of -7 als je in het (zuid)westen woont) kan leveren. Het nominale vermogen zegt daar maar weinig over.LacsapOV schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:34:
De installateur heeft gelijk. Je hebt 7kw nodig bij -10 dus de 9kw is een betere match dan de 7kw.
Zo heeft mijn Mitsubishi een nominaal vermogen van 7.5 kW (voor de subsidie zelfs maar 6 kW), maar kan ie toch 8.5 kW leveren bij -10.
Alleen afgaan op het nominale vermogen (vaak opgegeven bij A+7/W35) is niet slim, want niemand heeft het volle vermogen van zijn WP nodig bij +7.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik zeg dat die niet onzinnig zijn alleen af en toe niet accuraat op het moment supreme. Voorbeeld: wij draaiden hier onze was ( en droger) in het weekend en de vaatwasser in de nacht. Op dit moment laten we dat afhangen van de weersverwachting. Langdurig geen zon: dal tarief. Wel zonverwachting: alleen op het moment dat er de eerst komende uren geen bewolking van betekenis aankomt. Dat laatste stukje is alleen op te vangen met gezond boeren verstand.Franciesco schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:30:
En dan alleen van het nu, en niet van de komende minuten/uren etc?
Zo ja, dan heb je ook geen buienradar nodig.
Maar het wordt flauw en ik hoor/lees van jou geen argumentatie waarom weersverwachtingen onzinnig zijn of geen rol kunnen spelen in toekomstige energiemanagement.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Dat is idd wel een dingetje. De inflatie is op het gebied van warmtepompen en toebehoren werkelijk enorm.flippy schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:56:
op voorraad. al was die vorig jaar nog 1500 euro...
Het SWW-vat wat ik 2 jaar geleden voor € 750 kocht, kost nu € 1180!
Je zal schikken wat het allemaal kost.
Met wat koppelingen/leidingwerk kun je deze overbruggen in de Remeha Quinta.Ronald.42 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:39:
[...]
Was dat maar waar, het is echt het buffervat in de ketel.
Een expansievat heb ik nog wel liggen
Is het niet een pakking of de automatische ontluchter boven op het vat? (Steekt uit mantel)
[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 24-07-2022 20:09 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:02 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Off-topic:Ronald.42 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:12:
[...]
Voor zo goed als ik het kan zien komt het niet bij de ontluchter weg.
Ik had ook al een paar knieën en een stukje pijp in gedachten maar ik weet niet hoe de ketel daar mee omgaat.
Elke 2 uur gaat hij het buffervaatje opstoken dat kan ik verlengen naar 10 uur geloof ik...
Op de hydraulische tekening kan ik geen sensor zien welke rechtstreeks op het buffervat zit,
Eventueel ertussen uithalen en kijken waar het lekt en opnieuw dichtlassen een optie?
Succes in ieder geval!
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:02 ]
Dit klinkt heel wat genuanceerder dan je eerdere uitspraak. Maar ik denk dat dit softwarematig ook prima moet kunnen. Misschien nog niet heel goed vandaag de dag, maar gezien de ai ontwikkelingen in diverse vakgebieden, wordt dit vast beter. En het scheelt: vandaag is er in Nederland nog niet echt noodzaak toe, dus er is nog tijd om te verbeteren.ds23man schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:57:
[...]
Ik zeg dat die niet onzinnig zijn alleen af en toe niet accuraat op het moment supreme. Voorbeeld: wij draaiden hier onze was ( en droger) in het weekend en de vaatwasser in de nacht. Op dit moment laten we dat afhangen van de weersverwachting. Langdurig geen zon: dal tarief. Wel zonverwachting: alleen op het moment dat er de eerst komende uren geen bewolking van betekenis aankomt. Dat laatste stukje is alleen op te vangen met gezond boeren verstand.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 20:04
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
- Proton_
Voor inzicht in de regeling en doelmatig optimaliseren moet je logging hebben waarbij je terug kan kijken. Een warmtepompsysteem is vaak traag, dus momentane metingen geven dan geen goed beeld.
Op volgorde van belangrijkheid, je hoeft ze net gelijk allemaal te regelen:
* kWh meter in de meterkast (met rs485/modbus of andere domoticakoppeling)
Dit vertelt je hoe lang de runs zijn, of een noodelement wordt ingeschakeld, of er netjes wordt teruggemoduleerd en kan uiteindelijk gebruikt worden voor een sCOP of momentane COP berekening. Op 3fase €50-€80.
* Temperatuur aanvoerwater (Ta).
Dit vertelt je of de stooklijn doet wat je verwacht en zorgt dat je defrosts goed kan herkennen. Kan erg goedkoop (DS12B20 direct op de pinnen van een RPi).
Zou je misschien ook, als de warmtepomp dat toelaat (modbus, cloudapi,...) uit de warmtepomp kunnen trekken. Ik weet niet of Atlantic dat kan.
* Thermische vermogensmeting ("kamstrup multical" of ander merk)
Geeft je Ta, Tr en debiet, en bovendien de andere input voor sCOP/ momentane COP berekening. Ca €200-300?
[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 24-07-2022 20:59 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als je op jouw link klikt, dan zie je al gauw dit:flippy schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:29:
[...]
dan pak je deze, die past wel: https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-200
en buitenunit niet vergeten onderaan...
Stockproduct: NO-STOCK. Informeer u over de leveringstermijn. Opgelet, geen retour mogelijk!
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
In de praktijk valt het nogal tegen. De sat beelden op buienradar lopen al 15 minuten achter en regelmatig wordt het "contrast" bijgesteld voor een mooi plaatje. Hoe vaak ik de afgelopen maand heb meegemaakt dat het hier volgens Buienradar onbewolkt zou zijn en ondertussen mijn panelen maar op een kwart van hun vermogen draaiden.Franciesco schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:43:
[...]
Dit klinkt heel wat genuanceerder dan je eerdere uitspraak. Maar ik denk dat dit softwarematig ook prima moet kunnen. Misschien nog niet heel goed vandaag de dag, maar gezien de ai ontwikkelingen in diverse vakgebieden, wordt dit vast beter. En het scheelt: vandaag is er in Nederland nog niet echt noodzaak toe, dus er is nog tijd om te verbeteren.
volgens iemand die er kortgeleden heeft besteld was de levertijd minder dan een week.Naalroc schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:19:
[...]
Als je op jouw link klikt, dan zie je al gauw dit:
Stockproduct: NO-STOCK. Informeer u over de leveringstermijn. Opgelet, geen retour mogelijk!
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik snap die vergelijking niet zo, het is niet dat de prijzen gaan dalen en daarnaast is ook met die hoge aanschafprijs binnen een paar jaar de investering terug te halen ivm geen gasgebruik.Adriaan71 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:02:
Jullie moeten voor de gein eens een complete installatie uitrekenen wat het allemaal kost tot en met de laatste pluggen en schroeven die je gebruik.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:03 ]
[ Voor 113% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:03 ]
Er is inderdaad weinig bekend over de Atlantic in Nederland. Landen om ons heen gebruiken hem vaker. Ook al een wat ouder model.Proton_ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:55:
@TF de Atlantic is nog niet vaak voorbij gekomen.
Voor inzicht in de regeling en doelmatig optimaliseren moet je logging hebben waarbij je terug kan kijken. Een warmtepompsysteem is vaak traag, dus momentane metingen geven dan geen goed beeld.
Op volgorde van belangrijkheid, je hoeft ze net gelijk allemaal te regelen:
* kWh meter in de meterkast (met rs485/modbus of andere domoticakoppeling)
Dit vertelt je hoe lang de runs zijn, of een noodelement wordt ingeschakeld, of er netjes wordt teruggemoduleerd en kan uiteindelijk gebruikt worden voor een sCOP of momentane COP berekening. Op 3fase €50-€80.
* Temperatuur aanvoerwater (Ta).
Dit vertelt je of de stooklijn doet wat je verwacht en zorgt dat je defrosts goed kan herkennen. Kan erg goedkoop (DS12B20 direct op de pinnen van een RPi).
Zou je misschien ook, als de warmtepomp dat toelaat (modbus, cloudapi,...) uit de warmtepomp kunnen trekken. Ik weet niet of Atlantic dat kan.
* Thermische vermogensmeting ("kamstrup multical" of ander merk)
Geeft je Ta, Tr en debiet, en bovendien de andere input voor sCOP/ momentane COP berekening. Ca €200-300?
Hierdoor ook weinig online mogelijkheden. Ik heb via Duitse usergroep de Siemens control unit kunnen uitlezen via Arduino ESP32 bordje.
Ik ben dus in staat vele parameters uit te lezen en deze stuur ik via mqtt Home Assistent in om grafieken met Grafana te maken. Uiteraard kan ik nu nog niet veel zien, maar het staat klaar.
Ik heb al wel langer een kWh meter op de 3 fase wp en een 1 fase meter op de bijverwarming va. Sww.
Daarmee heb ik al gezien dat op een koude dag (6 maart) de wp 1 run maakt. Zie grafiek.
:strip_exif()/f/image/Zjp5f39UCBIqks8TxPozOiXI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat ik goed zit voor het inzicht. Ik doe nu vooral onderzoek naar de juiste parameters om zo goed als mogelijk van start te gaan als het koud gaat worden.
Leidingwerk uponor: 500 euro.Ronald.42 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:33:
[...]
Ik denk dat hij meer probeert te zeggen dat je met de aankoop van een wp er niet bent.
Er komen nogal wat randartikelen en manuren bij en dat is ook allemaal niet goedkoper geworden.
Ik doe alles zelf en heb daarbij ook nogal wat voorraad liggen maar ben evenzogoed exclusief wp nog 3k kwijt aan pompen kleppen koppelingen buffervat elektra en leidingen.
Dus de hoge prijzen voor een all Electric installatie met nazorg mag best 15k of meer zijn in mijn beleving.
Één en ander ook nog afhankelijk van merk en type warmtepomp.
Niet zo'n Chinees die ik probeer zeg maar
Elektra aanpassen 500 euro.
Leidingwerk split unit: 500 euro.
2 grote radiatoren (vlakke platen): 1500 euro.
= 3000 euro extra ongeveer (weet niet precies)
Je bent al snel 10K kwijt totaal.
Dus prijzen van 12-15K vind ik eerlijke prijzen.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 24-07-2022 23:25 ]
Ik wil in mijn nieuwe huis een lucht/water full electric warmte pomp plaatsen omdat boren erg duur is.
De energie behoefte van de woning is nog niet 100% duidelijk, op dit moment wordt er ongeveer 1700m3 gas verbruikt, maar het is een huis eind 1988, ik ga de spouwmuren nog na isoleren en het schuine dak op zolder dus hiermee hoop ik energie te kunnen besparen.
Er is vloerverwarming beneden en op de eerste verdieping en zolder zijn er radiatoren. Navraag bij de huidige bewoner leerde mij dat de eerste verdieping om het in de winter warm te krijgen wel de radiators opengezet moet worden, alhoewel dat verschilde per kamen. Ik weet nog niet of ik vloerverwarming op de eerste verdieping laat inslijpen (maar dan moet heel de vloer vervangen worden) of dat ik met wat vertilatoren de warmte afgifte ga proberen te vergroten, ik ben niet echt van plan om grotere radiatoren te plaatsen omdat het vooral voor slapen is.
Omdat koelen met vloerverwarming en een lucht/water warmte pomp maar een paar graden scheelt zit ik aan een airco te denken.
Ik wil de warmte pomp zo ver mogelijk uit het zicht hebben ivm geluid en ruimte.
Geel is de binnen unit, Groen de buiten unit.
Optie A is de binnen unit in het hok plaatsen waar het zwembad wordt geregeld.
Hierbij zijn 2 mogelijke plaatsen voor de buiten unit.
Optie B is in onze schuur.
Een warmte pomp minder efficient zijn als deze grote afstand moet overbruggen.
Nu mijn vraag:
Wat is hierbij cruciaal, de afstand van de vloerverwarming naar de binnen unit?
Of de afstand van de binnen unit naar de buiten unit?
Of de gehele afstand?
Hoe dit op te lossen? Een warmte pomp met over capaciteit pakken (genoeg zonnepanelen)? Of kan ik de leidingen / pijpen dusdanig isoleren dat ik hier geen rekening mee hoef te houden.
als je gewoon een normale monoblok pakt en gebruik 32x140mm terrendis leiding kan je enorme afstanden overbruggen zonder noemenswaardige verliezen. je praat dan over 10W/m ongeveer.The Source schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:31:
Mijn situatie:
Ik wil in mijn nieuwe huis een lucht/water full electric warmte pomp plaatsen omdat boren erg duur is.
De energie behoefte van de woning is nog niet 100% duidelijk, op dit moment wordt er ongeveer 1700m3 gas verbruikt, maar het is een huis eind 1988, ik ga de spouwmuren nog na isoleren en het schuine dak op zolder dus hiermee hoop ik energie te kunnen besparen.
Er is vloerverwarming beneden en op de eerste verdieping en zolder zijn er radiatoren. Navraag bij de huidige bewoner leerde mij dat de eerste verdieping om het in de winter warm te krijgen wel de radiators opengezet moet worden, alhoewel dat verschilde per kamen. Ik weet nog niet of ik vloerverwarming op de eerste verdieping laat inslijpen (maar dan moet heel de vloer vervangen worden) of dat ik met wat vertilatoren de warmte afgifte ga proberen te vergroten, ik ben niet echt van plan om grotere radiatoren te plaatsen omdat het vooral voor slapen is.
Omdat koelen met vloerverwarming en een lucht/water warmte pomp maar een paar graden scheelt zit ik aan een airco te denken.
Ik wil de warmte pomp zo ver mogelijk uit het zicht hebben ivm geluid en ruimte.
Nu mijn vraag:
Of de gehele afstand?
Hoe dit op te lossen? Een warmte pomp met over capaciteit pakken (genoeg zonnepanelen)? Of kan ik de leidingen / pijpen dusdanig isoleren dat ik hier geen rekening mee hoef te houden.
[Afbeelding]
je moet dan wel een losse warmtepompboiler neerzetten op de zolder ( of waar je CV staat) voor warm water. ook versimpelt dat je installatie omdat je direct je vloer inkan met je water als je later voor vloerverwarming gaat. je kan dus gewoon eerst op je bestaande radiatoren verwarmen en het meeste met je vloer doen. als je merkt dat sommige ruimtes lastig warm word kan je nog altijd beslissen om de radiator daar te vervangen.
en een grotere warmtepomp heeft geen nut. en zonnepanelen ook niet. dat heeft niks te maken met je je warmteafgifte in je huis.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 24-07-2022 23:39 ]
Spelen nog wel maar meer dingen mee.DutchWing schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:22:
[...]
Leidingwerk uponor: 500 euro.
Elektra aanpassen 500 euro.
Leidingwerk split unit: 500 euro.
2 grote radiatoren (vlakke platen): 1500 euro.
= 3000 euro extra ongeveer (weet niet precies)
Je bent al snel 10K kwijt totaal.
Dus prijzen van 12-15K vind ik eerlijke prijzen.
Hoeveel afsluiters plaats je in je installatie, en vuilfilters. En welke type's.
Plaats je werk schakels , Alleen groepen erbij of ook aardlek extra of klein kastje erbij.
Diverse beton boringen.
Overgangs koppelingen van terrein leiding 32mm naar binnenleiding 1"bv ook duur 4x.
Leiding lag al.
En uit welke componenten bestaat je systeem uit. En welk leiding systeem wordt er gebruikt.
Ga eens uit van een All Electric met 300 liter SWW buffer en 100 liter buffer hydraulische gescheiden en extra pomopgroep.
Kijk een monoblock er tussen knijpen en een regeling hoeft inderdaad niet heel veel te kosten
Afgelopen week op Regié technische ruimte gemaakt en was al gauw €1700€ kwijt aan materiaal ex BTW . Heb daar een warmtepomp boiler aangesloten, bijverwarmer MWH 60, buffer , pompgroep, vuilfilters en diverse afsluiters en de benodigde regeling.
3 vloerverwarmingsgroepen aangesloten in ruimte. En dat allemaal in 2m2
Overgangs koppelingen uponor 25 x 22 koper mapress en uponor 25 x 28 mapress. Dat zijn goedkope jongens hahah.
Al met al wordt het steeds duurder.
Dus installatie's tussen de 12 en 17K is echt niet vreemd althans ligt eraan uit welke spullen en merk je installatie uit bestaat.
Afgelopen tijd zat installatie gecalculeerd en met een uitgebreide installatie met alles erop en eraan.kom je op zulke bedragen uit.
Ik bump ff mijn eigen post. Heb hier echt hulp bij nodig…
Campo di Casa schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:34:
Ik had onderstaande in de verkeerde forum gepost. Dus hier nog maar eens proberen
Ook wij gaan overstag en zijn serieus aan het informeren naar een warmtepomp. Begin van dit jaar hebben wij ons huis laten isoleren. d.w.z. muurisolatie en vloerisolatie. Het dak is door de vorige bewoners als geïsoleerd. Volgend jaar gaan wij nog de houten vloer tussen de slaapkamers en zolder geïsoleerd.
Muurisolatie (spouwmuur Knauf Supafil CW60) Rc-waarde 1,82m2 k/w
Kruipruimisolatie (isoplusparels 500mm Rc-waarde 9,09m k/w
Als wij kijken naar het gasverbruik van 2021 (nog zonder de verbeteringen aan isolatie) zat dit op 1252m3 aan gas.
Het huis word beneden verwarmd met vloerverwarming en op de slaapkamers hebben wij radiatoren die eigenlijk nooit aan staan.
Wij hebben inmiddels een offerte ontvangen van een Toshiba Estia warmtepomp. HWT-601HW + HWT-601XWHM3W 230V. Deze heeft een vermogen van 6.0kW en 4.75kW bij -15C.
Als ik de Koevlaas methode gebruik om te kijken welk vermogen ik nodig heb kom ik uit op het volgende; 1252m3 x 8 / 1650 = 6,07kW. En als ik kijk naar het vermogen van de aangeboden WP volgens de offerte zou de Toshiba (4.75kW bij -15C) onvoldoende zijn.
Maar, dan is er geen rekening gehouden met het feit dat ons huis begin dit jaar beter is geïsoleerd en dat wij alleen maar beneden verwarmen.
Hoe kom ik er nu achter of de aangeboden Warmtepomp voldoende vermogen heeft?
En wat voor glas heb je, als dat nu normaal enkel glas is wat je (deels) vervangt voor HR++ dan scheelt dat ook.
Ik zou het wel aandurven ook -10 komt niet veel meer voor en gaat steeds minder voorkomen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
De "extra's" lopen flink op ja. Zal binnenkort het lijstje eens bijwerken van mijn installatie en posten.Adriaan71 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:01:
[...]
Spelen nog wel maar meer dingen mee.
Hoeveel afsluiters plaats je in je installatie, en vuilfilters. En welke type's.
Plaats je werk schakels , Alleen groepen erbij of ook aardlek extra of klein kastje erbij.
Diverse beton boringen.
Overgangs koppelingen van terrein leiding 32mm naar binnenleiding 1"bv ook duur 4x.
Leiding lag al.
En uit welke componenten bestaat je systeem uit. En welk leiding systeem wordt er gebruikt.
Ga eens uit van een All Electric met 300 liter SWW buffer en 100 liter buffer hydraulische gescheiden en extra pomopgroep.
Kijk een monoblock er tussen knijpen en een regeling hoeft inderdaad niet heel veel te kosten
Afgelopen week op Regié technische ruimte gemaakt en was al gauw €1700€ kwijt aan materiaal ex BTW . Heb daar een warmtepomp boiler aangesloten, bijverwarmer MWH 60, buffer , pompgroep, vuilfilters en diverse afsluiters en de benodigde regeling.
3 vloerverwarmingsgroepen aangesloten in ruimte. En dat allemaal in 2m2![]()
Overgangs koppelingen uponor 25 x 22 koper mapress en uponor 25 x 28 mapress. Dat zijn goedkope jongens hahah.
Al met al wordt het steeds duurder.
Dus installatie's tussen de 12 en 17K is echt niet vreemd althans ligt eraan uit welke spullen en merk je installatie uit bestaat.
Afgelopen tijd zat installatie gecalculeerd en met een uitgebreide installatie met alles erop en eraan.kom je op zulke bedragen uit.
Post fittingen/elektra/afwerking zit hier nu over de 600 euro heen. En dan nog 200 euro voor flex slangen voor de WP. Dat is fors, als je nog best veel hebt liggen en denkt met WP + boiler + klep + beetje extra klaar te zijn. En pomp/vat/CV-aansluiting liggen al bij elkaar, dus de meters zijn het niet.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:04 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik kan geen VW in mijn huis en zit aan opties te denken om mijn afgifte te vergroten, voor mijn systeem zou dit dus wel een goede toevoeging kunnen zijn.
Zo'n soort apparaat: https://www.warmteservice...vEffj4FJhIRcaAhVaEALw_wcB
Volgens de specs zou bv het ss5 model nog 500watt afgeven op 40gr.
edit: spec. plaatje verwijdert, veel te groot...
[ Voor 20% gewijzigd door Evanrvb op 25-07-2022 16:45 . Reden: plaatje verwijdert ]
Als de branche zo doorgaat wordt het goedkoper om aan het gas te blijven, zeker als je nog een nieuwe HR cv ketel hebt, je je radiatoren wat kunt upgraden, en straks de vraag naar gas sterk is gedaald.Adriaan71 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:02:
Jullie moeten voor de gein eens een complete installatie uitrekenen wat het allemaal kost tot en met de laatste pluggen en schroeven die je gebruik.
Jij denkt dat gas ooit weer goedkoop wordt?olafmol schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:46:
[...]
Als de branche zo doorgaat wordt het goedkoper om aan het gas te blijven, zeker als je nog een nieuwe HR cv ketel hebt, je je radiatoren wat kunt upgraden, en straks de vraag naar gas sterk is gedaald.
Ja WPs neerzetten is niet goedkoop en er zijn echt punten waar de branche er extra marge op draait. hopelijk is dat volgend jaar alweer iets beter door meer concurrentie en betere leverbaarheid enzo
Nah, dat denk ik niet. Maar wel goedkoper dan het nu is.Fr33z schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:51:
[...]
Jij denkt dat gas ooit weer goedkoop wordt?Bel me maar als dat zo ver is, maar ik heb er een hard hoofd in.
Ja WPs neerzetten is niet goedkoop en er zijn echt punten waar de branche er extra marge op draait. hopelijk is dat volgend jaar alweer iets beter door meer concurrentie en betere leverbaarheid enzo
En 20k voor een wp installatie die over 10 jaar vervangen moet worden, en waar je tussentijds nog ca 2 keer eea mag gaan repareren of vervangen. Daar kan je best nog wat gas van verstoken. Zeker als je je aanvoer temp laag kunt krijgen.
- Proton_
Momenteel zijn de tarieven €20k zonder alle zaken die jij noemt. Dat zijn gewoon meerkosten die nog extra worden doorberekend (als je ze nodig hebt).Proton_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:01:
@olafmol zelfs bij een installatie van €20k is de warmtepomp zelf maar €5k. De rest gaat op aan randzaken die de levensduur daarvan overstijgen: opstelplek, dikkere leidingen, upgrade afgifte, andere vvw verdeler, 3wegklep, leidingen omgooien naar de boiler etc.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
- Proton_
Je hebt de kosten, waar het voor verkocht wordt en wat het waard is, da's niet hetzelfde.
Meestal wel.Proton_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:25:
@RichieB tja, ik hoop echt dat de markt over tien jaar wat normalere marges toestaat
Je hebt de kosten, waar het voor verkocht wordt en wat het waard is, da's niet hetzelfde.
Tenminste, als het ook verkocht wordt in werkelijkheid.
Ik ben ook pril naar deze oplossingen aan het kijken.Evanrvb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:43:
Had het al even in een eigen topic geplaatst maar hier wellicht handiger: Heeft iemand ervaring met of gebruikt iemand een plintverwarmer i.c.m. zijn WP? Hoe zijn de ervaringen hierin en werkt dit?
Ik kan geen VW in mijn huis en zit aan opties te denken om mijn afgifte te vergroten, voor mijn systeem zou dit dus wel een goede toevoeging kunnen zijn.
Zo'n soort apparaat: https://www.warmteservice...vEffj4FJhIRcaAhVaEALw_wcB
Volgens de specs zou bv het ss5 model nog 500watt afgeven op 40gr.
edit: spec. plaatje verwijdert, veel te groot...
Het grootste nadeel is dat bij deze de ventilator pas aangaat bij een vast ingestelde aanvoertemperatuur.
De Smiths doen het met 35 graden wat dat betreft beter dan de Kickspace met 45. Maar beiden vrij waardeloos met LTV.
Ik vind ze ook iets te duur om zomaar te halen en kijken of er iets aan te hacken valt. Technische datasheeets kan ik ook niet vinden.
Hoe werkt dit trouwens bij Jaga's? Zijn die wel instelbaar?
Neem aan dat je onderstaande topic al had gevonden?Zwartoog schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:37:
[...]
Ik ben ook pril naar deze oplossingen aan het kijken.
Het grootste nadeel is dat bij deze de ventilator pas aangaat bij een vast ingestelde aanvoertemperatuur.
De Smiths doen het met 35 graden wat dat betreft beter dan de Kickspace met 45. Maar beiden vrij waardeloos met LTV.
Ik vind ze ook iets te duur om zomaar te halen en kijken of er iets aan te hacken valt. Technische datasheeets kan ik ook niet vinden.
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
Ja, je zal best het standaard ventilatortje kunnen vervangen door geknutsel, maar gezien de prijs van de plintverwarmers verwacht ik iets dat out-of-the-box mag werken. Een stuk convector met een fan erachter is echt niet heel duur.LacsapOV schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:44:
[...]
Neem aan dat je onderstaande topic al had gevonden?
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
Kan er niks over terug vinden.
Maar een type 22, 50cm hoog en 1,8 m lang vs een type 33 van 50cm hoog en 3 m lang met hetzelfde capaciteit op 35/30/20 is wel aantrekkelijk. Prijstechnisch ook geen verschil.
https://www.jaga.nl/tools/DutchWing schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:49:
Heeft de Radson ulow E2 H net zoals de JAGA convectoren weinig waterinhoud?
Kan er niks over terug vinden.
Maar een type 22, 50cm hoog en 1,8 m lang vs een type 33 van 50cm hoog en 3 m lang met hetzelfde capaciteit op 35/30/20 is wel aantrekkelijk. Prijstechnisch ook geen verschil.
Even selectiemodel Jaga dl.
Kan je spelen met temperaturen en type's. Kan je vermogen zien. De hybride staan er ook tussen.
Mee eens, behalve die driewegklep. Ik mag hopen dat ie net zo lang meegaat als de WP, maar moet dat nog zien.Proton_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:01:
@olafmol zelfs bij een installatie van €20k is de warmtepomp zelf maar €5k. De rest gaat op aan randzaken die de levensduur daarvan overstijgen: opstelplek, dikkere leidingen, upgrade afgifte, andere vvw verdeler, 3wegklep, leidingen omgooien naar de boiler etc.
Gas raakt een keer op en bij winning en verbranding komen stoffen vrij met een schadelijke impact op de aarde (lees: onze overlevingskans op aarde). Daarvoor elektrificeren we toch?olafmol schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:55:
[...]
Nah, dat denk ik niet. Maar wel goedkoper dan het nu is.
En 20k voor een wp installatie die over 10 jaar vervangen moet worden, en waar je tussentijds nog ca 2 keer eea mag gaan repareren of vervangen. Daar kan je best nog wat gas van verstoken. Zeker als je je aanvoer temp laag kunt krijgen.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Ik denk dat je last van condensatie gaat krijgen. Vocht, schimmel, wie weet nog meer.Ronald.42 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:25:
Even een kleine gedachtenkronkel mijnerzijds.
We hebben nu boven een mobiele airco staan welke middels een staande zwenken ventilator drie slaapkamers koelt.
Werkt op zich prima maar is wel altijd een geklier met die afvoerslang door het raam etc. Ook wordt de warme lucht welke je uitblaast natuurlijk aangevuld door warme buitenlucht dus efficiënt is het ook niet echt.
Nu zou ik eerst voor een multisplit gaan maar heb nu de volgende gedachte.
Een kanaal unit plaatsen op zolder met naar elke slaapkamer een kanaal met in de kamer een afsluitbaar rooster.
De kanaal unit wou ik dan door de wp laten voorzien van koud water gezien dat ding een behoorlijk koelvermogen heeft zou dat moeten kunnen dacht ik.
Zoiets als onderstaande model bijv.
Zien jullie dit als optie of toch maar gewoon voor een multisplit gaan.
[Afbeelding]
Sowieso een leuke kronkel. Uitvinden is lachen maar komt best wat mij kijken:Ronald.42 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:25:
Hangt sterk samen met je ventilatie installatie die al hebt volgens mij. Heb je type B,C,D?
Dat ding kan alleen op horizontale luchtstromen aangesloten worden staat er. Is van zolder naar slaapverdieping dan een probleem?
Ik ging even met die calculator aan de gang: lucht Ta 30C met 80% luchtvochtigheid. Met 300m³ p/h, een water aanvoer 10C en retour 6C kom je met jouw voorgestelde type op 0,21l/s benodigd. Dan lever je lucht van ca 17C met 100% luchtvochtigheid volgens die calculator (correct me if i'm wrong). Volgens mij heb je al gauw een dubbel zo hoge pompsnelheid nodig voor een 5Kw WP om z'n vermogen kwijt te kunnen. En dan heb je 300m³/h door de buizen gieren. Bij mij thuis met m'n Itho type C is volgens mij 360m³/h de hoogste stand en dat is onprettig om bij te slapen.
Ben benieuwd wat anderen ervan maken.
edit: units & typo's
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:05 ]
Je hebt behoefte om boven te koelen? Multisplit. Ik had laatst een offerte voor gehele huis inkl. alles voor 7K en 11Kw aan koelvermogen. Vond het best prima eigenlijk maarja m'n partner wil liever het spaargeld minder waard zien worden op de bankrekening.Ronald.42 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:25:
[Afbeelding]
dit is letterlijk waar een warmtepomp voor gemaakt is. je moet alleen zorgen voor voldoende airflow. zolang je dat hebt zal je geen condensproblemen aan de binnenkant krijgen.Ronald.42 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:25:
We hebben nu boven een mobiele airco staan welke middels een staande zwenken ventilator drie slaapkamers koelt.
Werkt op zich prima maar is wel altijd een geklier met die afvoerslang door het raam etc. Ook wordt de warme lucht welke je uitblaast natuurlijk aangevuld door warme buitenlucht dus efficiënt is het ook niet echt.
Nu zou ik eerst voor een multisplit gaan maar heb nu de volgende gedachte.
Een kanaal unit plaatsen op zolder met naar elke slaapkamer een kanaal met in de kamer een afsluitbaar rooster.
De kanaal unit wou ik dan door de wp laten voorzien van koud water gezien dat ding een behoorlijk koelvermogen heeft zou dat moeten kunnen dacht ik.
Zoiets als onderstaande model bijv.
[Afbeelding]
Dan zouden alle fancoil units en LBK kasten in kantoorpanden ook schimmel moeten hebben, wat overigens niet zo is.Ronald.42 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:37:
[...]
Ik ga er vanuit dat de kanalen vanaf die unit geïsoleerd worden dus dan zou condens aan de buitenkant niet moet optreden.
Het apparaat heeft zelf een condens afvoer dus dat water loopt weg.
Dan de lucht in het kanaal die bevat al minder vocht na afgekoeld te zijn en zal warmer worden onderweg en geen condens aan de binnenkant opleveren...
Denk ik...
Alleen in de koeler zelf mogelijk schimmel etc.
Alleen als het kanaal heel erg koud wordt kun je condensvorming krijgen op de buitenzijde van het inblaaskanaal.
[ Voor 100% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:05 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:06 ]
Als je huidige situatie natuurlijke ventilatie is, kan upgraden van het ventilatiesysteem al heel veel schelen in comfort jaarrond. D is ideaal omdat dit technisch gezien een gesloten systeem is met aan twee zijden evenveel debiet en je kunt dan ook de lucht wtw'en. Ik denk nog iedere keer terug aan onze renovatie van vorig jaar, waarbij ik vanwege tijdgebrek C heb laten aanleggen. Als je toch je plafonds gaat openrauzen voor kanalen kun je er net zo goed dubbele kanalen ingooien en twee doorvoeren naar buiten. Maar met houtkachel kan type B,C natuurlijk ook met hier en daar een raamrooster of kier. Dan tocht het wel goed door.Ronald.42 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:42:
[...]
Ik heb er nog niet zo diep over na gedacht in de trend van hoeveel lucht en hoeveel water bij welke temperatuur..
Ventilatie systeem is hier natuurlijke ventilatie, open raampjes, brandende houtkachel etc huis is van 1930..
Mijn wp haalt een deltaT van 4 graden bij koelen met 21 graden in en 17 uit op een dag als gister.
Flow is me even niet helder ik dacht iets van 1.7m3 per uur..
Over jouw genoemde systeem (leuk idee!) en vocht:
Ik ben geen natuurkundige maar stel je hebt in de zomer binnen een luchtvochtigheid van 60% en een temperatuur van 23C, dan creëert lucht van 15C of koeler al condensatie, als ik dat invoer in een calculator.
Nogmaals, je gaat ergens bij de variabelen een setback hebben:
- WP en het vermogen van die kanaalkoeler komen niet overeen;
- Deels oncontroleerbare condensatie met problemen van dien (onprettig klimaat, schimmel, roest, afzetting);
- Enorme dikke buizen om je debiet kwijt te kunnen om te vermijden dat je kanalen zo gieren. En al het timmerwerk voor een koof hier en daar.
Mijn priolijst zou zijn:Ronald.42 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:56:
[...]
Moet nog een wp boiler plaatsen , plintjes in huis afmaken en buitenom schilderen. En op vakantie uiteraard
1 vakantie
2 plinten doen met een buur of wat maten en een paar koude pils
3 wp boiler plaatsen
4 schilderen (als het nog ff kan)
5 inlezen voor L/L WP en offertes aanvragen
6 nieuwjaar vieren
Succes.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 25-07-2022 23:16 ]
Er is al wat meer info te vinden op internet maar nog wat beperkt. Ben bv benieuwd naar het verbruikDraconian schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:24:
[...]
Er is ook vrij weinig technische informatie over de zogenaamde Vincent warmtepomp waar ze zo mee te koop lopen alsof het de oplossing is. Vraag me af bij welke mensen ze test draaien zodat we het zelf kunnen zien.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het bedrijf gebeld over de Vincent V45 Combi. De testen zijn nog steeds bezig en tot nu toe goed bevallen(beweert hij). Maar te vroeg om het nu al op de markt te brengen. Ik zei dat ik geen tapwater erop nodig heb maar alleen de cv. Dus is zo een warmtepomp ook alleen te gebruiken voor de cv? Hij gaf een twijfelende ja.
Ik vermoed dat het apparaat hetzelfde werkt als de DucoBox Eco Ventilatiewarmtepomp. Ook twee invoerkanalen nodig voor lucht van buiten en van binnen.
Iemand van Tweakers de DucoBox Eco in gebruik?
Jazeker, als je de versie met TPT controller én servomotor bestelt, dan stel je met de knoppen op het bedieningspaneeltje een doel kamertemperatuur in. De Jaga regelt dan waterdoorlaat en fanmodulatie helemaal zelluf. Kan ook koelen als je die optie bestelt.Zwartoog schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:37:
[...]
Ideaal, wij hebben er drie van. Een Jaga geeft -net als iedere fancoil- overigens wel een ruis door de fans, in de slaapkamer is dat zeker af te raden, en in de woonkamer zou IK het niet doen, maar dat hangt ook af waar ie hangt en hoe gevoelig je bent voor achtergrond geluiden. Dan is vloer, muur of plafondverwarming de stille keuze.
[ Voor 7% gewijzigd door LeonTebbens op 26-07-2022 17:38 ]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
@PCJRPCJR schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:58:
Dit dus. Ik wilde een goede keuze maken voor merk en type om op smart grid voorbereid te zijn.
Ik las wel dat bij sommige wp of wpb je al tarieven kon invoeren?
Ja, dat kan bij sommige WP’s redelijk eenvoudig. Ik heb sinds half december een Nibe WP (S1255-6PC). Weliswaar een W/W WP, maar dat maakt voor dit onderwerp niet uit. Die Nibe heeft twee interessante dingen waar je naar zoekt:
1. Je kunt ‘m vertellen dat hij zo goedkoop mogelijk moet werken en daarbij gebruik moet maken van dynamische elektratarieven. Die zoekt hij dan zelf (voor de komende 24 uur) op internet op en zorgt dan dat hij zoveel mogelijk doet bij de lagere tarieven en zo min mogelijk bij de hoogste tarieven. Dat systeem is dus volledig ingebouwd.
2. Nibe heeft een gigantisch aantal parameters waarvan een deel R/O is, maar een groot deel R/W. Die zijn dan uitleesbaar en aanstuurbaar via modbus (IP). Als je dus zelf de boel wilt beïnvloeden met je eigen domotica (ik gebruik bijvoorbeeld Home Assistant, maar nog niet i.c.m. mijn Nibe) dan is dat eenvoudig te doen. je kunt dan drempelwaarden, stooklijnen en heel veel meer dynamisch aanpassen.
Nibe heeft ook L/W-warmtepompen en ik verwacht dat die net zo in elkaar steken. Als je dat wilt doen, let dan wel op dat je een recent model kiest. Mijn S1255 is nog niet zo heel lang op de markt. Daarvoor was het de F1255 en die kon heel veel minder met modbus; zowel minder uitlezen als minder aansturen.
Heb je hier wat aan, is dit een beetje in de richting van wat je zoekt?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@Ronald.42Ronald.42 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:25:
<snip>
Bedoel je zoiets? Dit had mijn WP-leverancier voorgesteld voor de koeling van de lucht van mijn WTW het huis in. Die twee kleine buisjes zijn inmiddels wel aangesloten op het CV-watercircuit (klep open als de WP in koelmodus staat), maar de klep is nog niet open geweest, dus ik weet nog niet of het werkt en hoeveel effect het heeft.
Overigens ben ik niet bang voor condens of schimmelvorming, want het zit aangesloten op het CV-circuit. Bij koeling is het water door die leiding nooit kouder dan 18ºC, dus niet condenserend. Anders krijg ik sowieso problemen met condens op CV-onderdelen en dus met roest. Daaraan heb ik natuurlijk geen behoefte.
[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 26-07-2022 21:45 ]
<John O`Mill>
Yep, dempers van aanvoer en retour aan de huiskant van de WTW.Ronald.42 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:08:
[...]
Dat was inderdaad wat ik voor ogen had.
Maar je hebt nog geen noodzaak tot koelen gehad?
Sowieso mooi om te zien dat het wel gebruikt wordt in woningen.
Die dikke stukken luchtkanaal dat zijn dempers voor het geluid denk ik?
<John O`Mill>
Heb je een linkje? Ben wel geïnteresseerd in wat voor dempers het zijn. En in de koeling op je WTW ook trouwensHippe Lip schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:49:
[...]
Yep, dempers van aanvoer en retour aan de huiskant van de WTW.
Look behind you! A three headed monkey!
https://www.ventilatielan...1/homevap-wtw-koeler.htmlMrScratch schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:46:
[...]
Heb je een linkje? Ben wel geïnteresseerd in wat voor dempers het zijn. En in de koeling op je WTW ook trouwens
Zijn er genoeg van
https://www.ventilatieland.nl/geluiddemper
[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 27-07-2022 07:27 ]
De homevap welke je linkt is een heel ander soort koeler
Dat is adiabatische koeling. Die zit niet op je WP aangesloten.
Een simpele kanaalkoeler is wat je denk ik bedoeld.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Heb je wel 100mm of meer vloerisolatie of een kruipruimte die je kunt isoleren? Vloerverwarming met minimale isolatie geeft een gigantisch warmtelek.The Source schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:31:
Mijn situatie:
Nu mijn vraag:
Of de gehele afstand?
[Afbeelding]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Heb er toch ook maar 1 besteld na 1,5 jaar. Heb er op zich geen last van maar het 1e uitblaas punt bij mijn zoontje op de slaapkamer maakt best veel lawaai.
Nu nog een zoneregeling voor de vloerverwarming boven en dan ben ik helemaal gesteld maar dat is zo simpel nog niet. De meeste raden een danfoss systeem aan toch?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Pffff wat een prijzen, een kromme vergelijking met 6 jaar geleden en het is absoluut niet meervergelijkbaar maar ik gooi hem er toch even in, aanschaf wp 7,5 kW in Spanje netto €1550. F gassen monteur en 8m leiding € 375, aansluiten cv met monteur voor hulp incl materialen €675. Daarna nog aanschaf melcloud en thermostaat € 200;—. Inbedrijfstelling, inregelen en e aansluiting heb ik zelf gedaan. Uh ik vergeet de extra isolatie en leidinggoot nog van € 150.DutchWing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:43:
[...]
Die 12.000 euro met vloerverwarming is heel aantrekkelijk!
Die 5500 euro, dan ben je er nog niet hè!
Warmtepomp: 5500 euro.
Stuurstroomkabel: 100 euro.
Voedingskabel: 100 euro.
Groepenkast ombouwen: 300 a 700 euro.
Koelleiding met koppelingen: 800 euro.
Vloerverwarming: 2000 euro. (Incl montage)
Leidingwerk vervangen: 500-1000 euro.
Uurloon totaal: 2000-3000 euro.
Inbedrijfstelling: 1000 euro.
Totaal = 12.900 - 14.200 euro.
En dan ben ik heel schappelijk!
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
I rest my case:Timple schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:53:
Leuk trouwens die monoblocks. Ik weet dat een monoblock eigenlijk een buitenunit en een binnenunit in één is.
Maar bij Daikin is dit dus gewoon letterlijk het geval. Van buiten ziet het er uit als één unit. Maar van binnen zie je duidelijk de buitenunit los van de binnenunit zitten. Zie bijvoorbeeld een bodemplaat die niet doorloopt. En enkel de twee buizen en 1 kabel die van links naar rechts gaat:
[Afbeelding]
De binnenunit-printplaat en buitenunit-printplaat zijn ook op dezelfde manier gescheiden als bij de split.
:strip_exif()/f/image/J6IBZqGRmSJvN4J61qZ2hZcZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke indoor-unit?
Nu snap ik dat de vraag enigszins een inschatting vereist, maar hoe moeilijk is het om zelf een monobloc l/w warmtepomp te installeren?
Ik heb zelf wel eens een radiator aangesloten, en heb wat diagrammen bekeken van wp-installaties, maar daar houdt mijn ervaring wel op.
Is dit een slecht plan?
Daarnaast zou ik (uiteindelijk) een wp-boilervat willen installeren zodat SWW ook electrisch geregeld is. Het aansluiten ziet er niet ingewikkeld uit, maar als het gaat over 3-wegskleppen en flow control wordt ik wat meer onzeker of dit gaat lukken. Goed te doen of slecht plan?
Ik heb de laatste tijd ook wat onderzoek gedaan naar deze optie.Ronald.42 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:25:
..
...
Maar dan wilde ik het eigenlijk ook combineren met koeling door de vloer.
Het probleem is eigenlijk tweeledig:
1. het vermogen van die kanaalkoelers, voor grote vermogens heb je gewoon een enorme luchtcirculatie nodig..
2. een groot deel van het comfort bij (lucht)koeling komt van het verlagen van de luchtvochtigheid. Ook hiervoor heb je flink lagere temperaturen nodig (condenserend) dan die je in je vloer zou willen hebben.
Punt 1 is bijna niet op te lossen, natuurkunde gooit roet in het eten. (lage warmtecapaciteit van lucht)
Dit is de reden dat arconditoning bij echt koelmodus een hoop herrie maakt om zoveel mogelijk lucht langs de wisselaar te krijgen.
Je kunt het door leidingen krijgen, maar kleiner dan 250mm diameter heb je echt niets aan, of het wordt aardig luidruchtig.
Voor topkoeling prima, voor echte vermogens (3kW+) niet realistisch.
Punt 2 is op zich geen probleem, maar je moet dan water van ca. 7 graden door de koeler laten stromen om lekker wat vocht uit de lucht de laten condenseren.
Dat kun je dus niet 1-op-1 combineren met het koelen via de vloer, dan moet je gaan bijmengen in je verwarmingsverdelers. Daar heb je dan weer extra pompen voor nodig etc.
Mijn conclusie is:
- als je luchtkoeling direct combineert met vloerkoeling (15 gr. water) het vermogen laag is (1kW) en je niet ontvochtigt.
- Als je enkel de luchtkoeler aansluit het vermogen nog beperkt is (max 3kW bij watertemperaturen rond de 7 gr.) maar je wel comfort hebt door ontvochtiging. Echte topkoeling dus.
Voor echte koelvermogens zou je echte split-airco's moeten plaatsen in meerdere ruimtes.
Voor comfort topkoeling kun je beter een kleine extra lucht-water warmtepomp bijplaatsen (met subsidie) en deze op een kanaalkoeler aansluiten. Hiermee kun je de lucht best flink koelen en ontvochtigen. Dit is dan een aanvulling op de koeling via de vloer (als je die hebt)
edit: en natuurlijk niet onbelangrijk. Als je met je huidige 'grote' warmtepomp enkel kanaalkoeler met weinig waterinhoud laat koelen, haal je nooit het minimale vermogen. Dus dan moet je een aardige buffer hebben (alles goed geïsoleerd, want alles gaat condenseren) of hij gaat pendelen.
[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 27-07-2022 11:59 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ligt heel erg aan wel type warmtepomp je neemt. Neem je een losse boiler (goedkoper) of een cilinder binnenunit (duurder). Welke diameter koelleiding, of aansluiten makkelijk gaat of moeilijk. Ruimte etc. Hoeveel werk jezelf al gedaan hebt etc.corsat schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:49:
[...]
Pffff wat een prijzen, een kromme vergelijking met 6 jaar geleden en het is absoluut niet meervergelijkbaar maar ik gooi hem er toch even in, aanschaf wp 7,5 kW in Spanje netto €1550. F gassen monteur en 8m leiding € 375, aansluiten cv met monteur voor hulp incl materialen €675. Daarna nog aanschaf melcloud en thermostaat € 200;—. Inbedrijfstelling, inregelen en e aansluiting heb ik zelf gedaan. Uh ik vergeet de extra isolatie en leidinggoot nog van € 150.
De prijzen welke ik noem is als je alles laat doen, + een installateur wilt snel geld verdienen, als hij constant moet wachten op leveringen… Daar heeft hij ook niks aan. + als klanten niet vooruit willen betalen… Dan gooi je gewoon wat meer margé erbovenop.
Maar 375 euro voor een f gassen monteur + 8 meter leiding was zelfs 6 jaar geleden absurd goedkoop!
Warmtepomp netto, dus zonder btw…? Ik praat Incl btw. (Buitenunit + cilinder binnenunit.)
Dat hangt heel erg af van je eigen kunde en inzichten. Voor vermogen/afgifte e.d. zie het FAQ topic. Leidingen aan elkaar knopen hangt af van je ervaring daarin. Is niet moeilijk, maar blijft kutten als je het niet dagelijks doet. Aansturing 3-wegklep voor SWW verschilt weer per merk, maar is weinig ingewikkeld.r0bert schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:31:
Ik overweeg een monobloc warmtepomp aan te schaffen, maar met het gebrek aan personeel kan ik niemand vinden om hem te installeren (regio Zwolle, Meppel).
Nu snap ik dat de vraag enigszins een inschatting vereist, maar hoe moeilijk is het om zelf een monobloc l/w warmtepomp te installeren?
Ik heb zelf wel eens een radiator aangesloten, en heb wat diagrammen bekeken van wp-installaties, maar daar houdt mijn ervaring wel op.
Is dit een slecht plan?
Daarnaast zou ik (uiteindelijk) een wp-boilervat willen installeren zodat SWW ook electrisch geregeld is. Het aansluiten ziet er niet ingewikkeld uit, maar als het gaat over 3-wegskleppen en flow control wordt ik wat meer onzeker of dit gaat lukken. Goed te doen of slecht plan?
Als je een moderne CV-ketel hebt, dan is het niet anders dan de aanvoer/retour opnieuw aansluiten op je WP. Heb je een oude, dan zul je ook moeten investeren in een vuilfilter en luchtfilter.
Mijn advies zou zijn eerst een paar maanden hier en in de subfora mee te lezen (beginnend bij een aantal maanden terug), dan krijg je een idee. Dan oriënteren op een merk, en kijken of je vooraf alle puntjes aan elkaar kunt knopen.
Als je dan geen fundamentele vragen meer hebt: go fot it
Ook moderne cv ketels worden nog steeds heel vaak zonder vuilfilter en microbellenfilter geplaatst. Want dat vinden mensen te duur.Zwartoog schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:49:
Als je een moderne CV-ketel hebt, dan is het niet anders dan de aanvoer/retour opnieuw aansluiten op je WP. Heb je een oude, dan zul je ook moeten investeren in een vuilfilter en luchtfilter.
+ De meeste warmtepompen hebben een grotere aansluiting als 22mm, dan moet je juist het vuilfilter vervangen naar minimaal een 28mm variant.
DutchWing schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:56:
[...]
Ook moderne cv ketels worden nog steeds heel vaak zonder vuilfilter en microbellenfilter geplaatst. Want dat vinden mensen installateurs te duur.
[…]
Het zijn vaak de mensen (particulieren) welke op alles willen bezuinigen, kan je de installateur niet kwalijk nemen!
[ Voor 30% gewijzigd door DutchWing op 27-07-2022 13:23 ]
Heb je Bergman Installatie geprobeerd? Of B&K in Hattem? Groeneveld Wapenveld?r0bert schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:31:
Ik overweeg een monobloc warmtepomp aan te schaffen, maar met het gebrek aan personeel kan ik niemand vinden om hem te installeren (regio Zwolle, Meppel).
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Vuilfilter snap ik wel
Stel je neemt zo’n joekel van 5.000 liter dan heb je een thermische buffer van 3 á 4 kWh, als mijn rekensommetje klopt.
Even los van de praktische- en financiële aspecten en puur vanuit duurzaamheid gezien zijn dit de voordelen:
- Als je een woning hebt met weinig warmtevraag en -verlies kun je dan net als @Andrehj met zijn thermische buffer in de vorm van beton de wp per dag 1 á 2 runs laten maken.
- De wp enkel overdag laten draaien bij hogere etmaaltemperaturen en dus hogere COP.
- Eventueel optimaal gebruik maken van energie uit zonnepanelen overdag. Al zal het niet veel zijn in hartje winter.
Zijn er ook andere nadelen te bedenken anders dan dat je een geschikte ruimte met voldoende sterke vloer moet hebben en geen subsidie krijgt en dus bagger tvt?
Leuk idee als je van tweaken houdt, maar je regeling wordt wel een stuk ingewikkelder. Hoe ga je die WP vertellen dat ie alleen overdag dat vat moet opwarmen? Ik ben meer van het KISS (keep it simple, stupid) principe.Superbeagle schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:55:
Ik zat het idee van een thermische buffer in de vorm van een buffervat te overpeinzen zoals hier omschreven als derde reden door @Remco45.
Stel je neemt zo’n joekel van 5.000 liter dan heb je een thermische buffer van 3 á 4 kWh, als mijn rekensommetje klopt.
Even los van de praktische- en financiële aspecten en puur vanuit duurzaamheid gezien zijn dit de voordelen:Wat klopt er niet met bovenstaande redenering?
- Als je een woning hebt met weinig warmtevraag en -verlies kun je dan net als @Andrehj met zijn thermische buffer in de vorm van beton de wp per dag 1 á 2 runs laten maken.
- De wp enkel overdag laten draaien bij hogere etmaaltemperaturen en dus hogere COP.
- Eventueel optimaal gebruik maken van energie uit zonnepanelen overdag. Al zal het niet veel zijn in hartje winter.
Zijn er ook andere nadelen te bedenken anders dan dat je een geschikte ruimte met voldoende sterke vloer moet hebben en geen subsidie krijgt en dus bagger tvt?
Verder kun je ook in zo'n vat 15 l/min maar een kleine 6 uur bufferen.
Bovendien ga je van de rendementswinst dat dure vat nooit terugverdienen.
Ik zou er niet aan beginnen en het uitgespaarde geld reserveren om ooit eens VVW van te betalen. Dat geeft meer comfort, en door de lagere watertemperatuur ook een hogere COP.
Los van de systeeminhoud, hoe weet ik of ik voldoende thermische buffer heb?
Uitrekenen? Bereken je warmteverlies en hoeveel warmte er in je vloer opgeslagen kan worden.Superbeagle schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:33:
@Andrehj Mijn jaren 70 woning heeft al vloerverwarming beneden van ca 55 m². Boven radiatoren en voorlopig komt daar geen vvw.
Los van de systeeminhoud, hoe weet ik of ik voldoende thermische buffer heb?
(Maar ik heb dat ook nooit uitgerekend, buffer blijkt gewoon ruim voldoende. @PentaClover wel, die heeft volgens mij met zijn berekeningen al een flinke indruk gemaakt op diverse installateurs).
Dat red je nu niet meer. Ik was zo'n 5700 euro kwijt (na subsidie) met import uit Spanjecorsat schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:49:
[...]
Pffff wat een prijzen, een kromme vergelijking met 6 jaar geleden en het is absoluut niet meervergelijkbaar maar ik gooi hem er toch even in, aanschaf wp 7,5 kW in Spanje netto €1550. F gassen monteur en 8m leiding € 375, aansluiten cv met monteur voor hulp incl materialen €675. Daarna nog aanschaf melcloud en thermostaat € 200;—. Inbedrijfstelling, inregelen en e aansluiting heb ik zelf gedaan. Uh ik vergeet de extra isolatie en leidinggoot nog van € 150.
Zie lijst van materialen: HaTe in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Wat DutchWing aangeeft is wel overdreven ja, maar ik begrijp dat installateurs ook winst moeten maken.. Als je mijn uren erbij telt van installatie + uitzoekwerk, ben je ook zo 80 uur verder. Een installateur heeft het uitzoekwerk dan grotendeels al wel vaker gedaan dus dat scheelt dan wel weer.
[ Voor 15% gewijzigd door HaTe op 27-07-2022 15:41 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
De f gassen man wist niet wat een wp was en moest alleen de leiding aanleggen want de gaten had ik zelf geboord, de witte isolatie heb ik vervangen, de goot had ik al bevestigd en na vacuum trekken was hij in 4 uur klaar.DutchWing schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:11:
[...]
Ligt heel erg aan wel type warmtepomp je neemt. Neem je een losse boiler (goedkoper) of een cilinder binnenunit (duurder). Welke diameter koelleiding, of aansluiten makkelijk gaat of moeilijk. Ruimte etc. Hoeveel werk jezelf al gedaan hebt etc.
De prijzen welke ik noem is als je alles laat doen, + een installateur wilt snel geld verdienen, als hij constant moet wachten op leveringen… Daar heeft hij ook niks aan. + als klanten niet vooruit willen betalen… Dan gooi je gewoon wat meer margé erbovenop.
Maar 375 euro voor een f gassen monteur + 8 meter leiding was zelfs 6 jaar geleden absurd goedkoop!
Warmtepomp netto, dus zonder btw…? Ik praat Incl btw. (Buitenunit + cilinder binnenunit.)
De wp in Spanje / Malaga was € 3875 en daar ging 2300 subsidie vanaf.
3 jaar later heb ik mijn sww vat aangeschaft en heeft koeivlaas deze aangesloten. Die bedragen zitten hier niet bij maar koste iets meer dan € 2.000 incl. 300l vat en excl nibe f130 ( € 1.750 - €1.150).
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Alsof ik dat niet begrijp!Superbeagle schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:41:
Dan moet je als installateur de mensen uitleggen waarom zulke zaken noodzakelijk zijn.
Dan nog willen mensen liever geld besparen, dan een goede installatie.
Dan kun je volhouden/denken dat het niet zo is, maar de praktijk is toch echt dat veel mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Je ziet het hier al met de prijzen, installateurs beginnen eindelijk geld te vragen voor vakkennis en dan vervolgens willen mensen kennis en een goedwerkende installatie, maar geld mag het niet kosten…
Het zelfde met het milieu, we moeten allemaal verduurzamen, we weten allemaal de noodzaak ervan… Maar waar kijken we alleen maar na: terugverdientijd/geld.
het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven, maar je begrijpt mijn punt wel.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 27-07-2022 17:18 ]
Het probleem als je een installatie verkoopt volgens all voorschriften en een ander knijpt er maar wat tussen kiezen de mensen inderdaad meestal toch voor de goedkoopste oplossing. Maar wel janken als er over een aantal jaren iets niet mee optimaal werkt.DutchWing schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:15:
[...]
Alsof ik dat niet begrijp!
Dan nog willen mensen liever geld besparen, dan een goede installatie.
Dan kun je volhouden/denken dat het niet zo is, maar de praktijk is toch echt dat veel mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Je ziet het hier al met de prijzen, installateurs beginnen eindelijk geld te vragen voor vakkennis en dan vervolgens willen mensen kennis en een goedwerkende installatie, maar geld mag het niet kosten…
Het zelfde met het milieu, we moeten allemaal verduurzamen, we weten allemaal de noodzaak ervan… Maar waar kijken we alleen maar na: terugverdientijd/geld.
het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven, maar je begrijpt mijn punt wel.
Maar is ook wel een bepaald slag volk. Zijn er ook zat die wel voor kwaliteit willen gaan met alle toeters en bellen
[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 27-07-2022 17:26 ]
Ik als leek: het zorgt ervoor dat je CV-water zoveel mogelijk zuurstofarm blijft. Als je een perfect dicht systeem hebt, dan kun je met een paar keer opstoken en handmatig ontluchten de lucht eruit krijgen.Timple schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:12:
Is een microbellen ontluchter zo noodzakelijk?
Vuilfilter snap ik wel
Of dat tegenwoordig nog steeds zo makkelijk gaat met 1) lage temperaturen, en 2) kunststofleidingen weet ik niet. Ook de flex aansluitslangen van warmtepompen worden op den duur poreuzer (en dan moet je ze vervangen).
Voor die 100 euro extra ben ik ontzorgd
of gewoon magistraal veel overcapaciteit hebben in je afgifte (dus overal dikke T33's en/of fancoils) zodat je alsnog met 30 graden kan stoken.Superbeagle schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:55:
Wat klopt er niet met bovenstaande redenering?
hele probleem opgelost zonder te hakken in je vloer.
Volgens mij ontstaan microbellen alleen als je water boven de 60 graden gaat verwarmen.Zwartoog schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:25:
[...]
Ik als leek: het zorgt ervoor dat je CV-water zoveel mogelijk zuurstofarm blijft. Als je een perfect dicht systeem hebt, dan kun je met een paar keer opstoken en handmatig ontluchten de lucht eruit krijgen.
Of dat tegenwoordig nog steeds zo makkelijk gaat met 1) lage temperaturen, en 2) kunststofleidingen weet ik niet. Ook de flex aansluitslangen van warmtepompen worden op den duur poreuzer (en dan moet je ze vervangen).
Voor die 100 euro extra ben ik ontzorgd
.....
Mooi WC eend verhaaltje van Spirotech:
Een vuil afscheider plaats je zo laag mogelijk in je systeem, een microbel ontluchter zo hoog mogelijk. Maar ze leveren ook een combinatie van die twee....
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:07 ]
Dat van afgifte geschikt maken voor wp-vriendelijke temperaturen snap ik.flippy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:27:
[...]
of gewoon magistraal veel overcapaciteit hebben in je afgifte (dus overal dikke T33's en/of fancoils) zodat je alsnog met 30 graden kan stoken.
hele probleem opgelost zonder te hakken in je vloer.
Ik zoek het meer in een soort ‘warmtebatterij’. Vandaar ook die grootte van 5.000 liter of meer. Dat scheelt ook hakken in de vloer voor vvw.
Je moet maar net als bij Andrehj toevallig dikke betonnen vloeren hebben…
Voor de wp zal het een worst wezen of de warmte in beton of in water wordt opgeslagen.
Ah, de CDA oplossing.
Dit topic is gesloten.
![]()