Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabanavelt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:11
Beste Tweakers,

Ik zie veel losse topics over offertes van zonnepanelen of aanschaf warmtepomp, isoleren etc, daar valt al veel informatie uit te halen, maar toch ben ik op zoek naar advies/hulp die meer kijkt naar wat ons huis in totaal nodig heeft om te verduurzamen. En welke keuze maak je wanneer?

Ik zal onze situatie schetsen, inmiddels ook een adviseur over isoleren en een adviseur over zonnepanelen over de vloer gehad.

- Huis uit 1982, redelijk geïsoleerd (volgens adviseur van energieloket kon zowel muur-, dak- als vloerisolatie iets beter, maar het is de kosten niet waard)
- overal HR++ laten plaatsen (in 2020)
- 2 dakkapellen
- CV ketel (2019)
- geen zonnepanelen
- energieverbruik 1500 kwh per jaar (man, vrouw + baby)
- gasverbruik 700m3 per jaar (koken, verwarming, douchen)
- meterkast zonder hoofdschakelaar (1 fase)
- contract leverancier loopt nog tot 2-2024 (nog zeer gunstig tarief

Offerte zonnepanelen ontvangen: 6 panelen (alleen achterkant huis) van 400wp, omvormer + vervangen meterkast voor € 4700,- (incl BTW). Als je uitgaat van een rendement van 85% ruim voldoende voor ons huidige verbruik. Dit zal wel iets omhoog gaan met de komst van die kleine.
Er kunnen in totaal 10 panelen op ons dak, nog 4 erbij aan de voorkant met veel minder opbrengst.

Na deze offerte ben ik wat meer gaan nadenken over het totaal. Uiteindelijk willen we van het gas af, voor zover dat gaat.
- elektrisch koken is zo'n 175 kwh per jaar erbij
- hybride warmtepomp verbruikt zo'n 2500 kwh per jaar extra. Full elektrische warmtepomp 3500 kwh?

We kunnen met onze beperkte ruimte voor zonnepanelen niet volledig energieneutraal worden.

Nu worstelen we met de vraag of we de offerte moeten accepteren. Dus 6 panelen neer laten leggen en in de toekomst bekijken wanneer je een (hybride) warmtepomp neerzet en dan eventueel 4 panelen (plus extra omvormer) bij laten leggen?
Of gelijk in één keer 10 panelen neerleggen, die veel meer opbrengen dan wij nodig hebben. Kan niet goed inschatten of dat ook negatieve consequenties heeft. Wellicht direct elektrisch gaan koken (maar dat kan ook met die 6 panelen).
Direct een warmtepomp aanschaffen is te kostbaar voor ons. En ik denk dat je dan ook kritisch moet kijken naar isoleren, ondanks dat het nu 'voldoende' is, moet het niveau vermoedelijk naar 'goed tot uitstekend'.

Omdat hier best wat snuggere mensen zitten :9 , ben ik benieuwd hoe jullie hier naar kijken. Hoever kijk je in de toekomst of acteer je op wat op dit moment het beste is?
Hebben jullie bijvoorbeeld (onafhankelijke) instanties/adviseurs met je mee laten kijken naar wat de meest geschikte volgorde is voor de specifieke situatie (huis)? Zo ja, welke zijn dit dan?
En uiteraard ook wel benieuwd hoe jullie in deze situatie zouden handelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-06 11:15
1. Sowieso je huis vol laten leggen met panelen. Nu mag je alles salderen, vanaf 2025 nog maar 62%. Dus hoe meer productie hoe meer je dan over gaat houden. Even geen idee of de prijs goed is. Kun je meer roepen over wat er precies is aangeboden? Dus type panelen, type omvormer, evt micro omvormer. Eventueel een foto van de dakdelen erbij is handig.

Electrisch koken is efficenter en het is maar een kleine investering om minder gas te gaan verbruiken. Voor ons was dit al een no brainer.

Als je al een warmte pomp wil, zou ik voor nu voor een hybride gaan welke aansluit bij de relatief jonge CV ketel. Over een jaar of 10-12 zijn er toch nieuwe inzichten en dat is voor later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-06 16:58
Hoe ziet je afgifte er nu uit? Als dat in orde is: hybride warmtepomp zou ik vanaf zien. Je gasverbruik is dusdanig laag dat het zeker mogelijk moet zijn om alles elektrisch te doen. Ik denk dat tegen de tijd dat je klaar bent, je een gasverbruik hebt dat zo laag is dat je je afvraagt waarom je het uberhaubt nog aanhoudt. Wat je wel zou kunnen overwegen qua hybride is een bivalente opstelling, dus een full-electric warmtepomp op een open verdeler met je CV ketel. Check vooral ook even het Ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic voor wat meer informatie hierover. Neem ook zeker de lucht/lucht warmtepomp mee in overweging.

Als je toch de meterkast gaat vervangen, overweeg dan om 300 euro aan de netbeheerder te betalen en er een 3 fase aansluiting van te maken. Vastrecht blijft gelijk, maar dan heb je een stuk meer ruimte. Ook voor een elektrische kookplaat is dat erg fijn. (Had ik eerst niet gedaan, achteraf spijt van)

In volgorde, hoe ik het zou aanpakken:
Voor de winter:
- HR++ laten plaatsen (als dit al lukt, geen idee hoe druk het is)
- Afgifte aanpakken
- Zonnepanelen
- Indien een airco je interesseert, bestellen en plaatsen
Tijdens de winter:
- Indien airco, daarmee verwarmen grotendeels. Anders gewoon nameten

Als je dan over gaat op een lucht/water warmtepomp, danwel in hybride opstelling, kan je met je nieuwe glas goed bepalen welk vermogen je nodig gaat hebben. Ik denk dat de kleinste bij jullie prima uit kan.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:54
Hoi goed is redelijk geïsoleerd? Alle beetjes helpen, zeker als je een warmtepomp overweegt. Ik zou bij het vervangen van de groepenkast gelijk gaan voor een driefasen aansluiting, met installatieautomaten als hoofdzekeringen (kan dan in 1 moeite door). Als het even kan niet hybride. Vast recht gas is ook ruim €200 per jaar. Als je dat gaat doorrekenen naar de prijs per m3 is de besparing enorm, je vastrecht is nu al €0,29 per kuub. Die cv ketel slijt je straks echt wel. Kijk uit met "adviseurs". Adviseur ben je tegenwoordig al snel, en echt onafhankelijk... niet altijd.

In plaats van meer panelen is je verbruik verlagen ook een goed idee, dus zuinige apparatuur en led verlichting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
700m³ gas vervang je door 1400-1750 kWh stroom als je afgifte systeem het toelaat om met voldoende lage temperatuur te verwarmen.
3500kWh zou alleen zijn als je een WP zou vragen om 60 graden CV water te maken... En dat is zeker niet slim.

Verwarm het het hele huis, of alleen een deel?

Je PV offerte is erg pittig aan de prijs... PV moet je sowieso wel doen, maar gooi dat verhaal even in een topic volgens de template bovenaan de topiclijst

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:54
Prijs van de PV is inclusief het vervangen van de verdeelinrichting, ik vind de prijs wel meevallen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabanavelt
Dank voor alle reacties, en excuus voor mijn late reactie.

Goed dat de afgifte genoemd wordt, hier heb ik nog niet eerder naar gekeken, dat moet ik eens uitzoeken. Verder wel duidelijk dat de zonnepanelen en het elektrisch koken eerste goede stappen zijn. De offerte is idd inclusief aanpassing meterkast.
Vwb de warmtepomp, dat vraagt dan echt uitzoekwerk en specifiek gericht op het huis en de situatie.

Ik vraag me wel af of jullie alles zelf uitzoeken of dat er nog instanties/adviseurs zijn die dan meekijken naar het totale plaatje? Of alleen op de losse gebieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Je gebruik is wel erg zuinig te noemen in een huis uit 1982. Maar wellicht klopt het. En heb je alleen maar A+++ apparatuur en geen centrale afzuiging. En geen luxe zaken als wasdroger / vaatwasser / quooker etc Maar een gemiddeld gebruik van 170 watt / uur , 4kWh per dag is wel erg laag.
Heb je soms nog een oude meter hangen, dat er een aantal kWhtjes niet gemeten worden?

En qua gas, ik neem qua gebruik aan dat jullie alleen de woonkamer verwarmen?
Op zich gunstig, dan zou je met een lucht/lucht warmte pomp meeste van je gas wel kunnen afvangen.

Wellicht hebben ze een energieloket in jullie gemeente? Daar zou je eens ter rade kunnen gaan. Dat zijn vrijwilligers die vaak bij huurders langs gaan voor besparingstips, maar ze komen ook bij huiseigenaren die willen besparen langs. Er zijn denk ik niet veel bedrijven die zich richten op het totaal pakket. Is denk ik ook moeilijk te realiseren aangezien je dan van heel veel markten thuis moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
Van wat ik heb gehoord vertellen de vrijwilligers vaak over laaghangend fruit zoals tochtdichting etc. N=2, maar dat is niet waar TS naar op zoek is denk ik. Bovendien zijn er al adviseurs over de vloer geweest. Voor vragen over warmtepompen sturen ze je door naar installateurs, maar die hebben natuurlijk vaak ook als doel om je iets te verkopen.

Dit forum an-sich is al een schat aan informatie, en specifieke vragen die je hebt kan je altijd gewoon stellen natuurlijk. Ik denk dat een hoop uitzoekwerk daarom zelf te doen is. Ik ben in mijn directe omgeving (vrienden/familie/collega's) ook wat van de vergaarde kennis aan het delen. Het valt uiteindelijk best wel mee maar je moet er inderdaad wel even voor gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:00

Wuursj

want worst is al bezet

@Barrycade Wij zaten ook op ongeveer 1500kwh voor we all-electric gingen. En dat was gewoon met een vaatwasser, TV, PC maar zonder droger. Imho is dat dus prima mogelijk met zuinig aan doen en letten op standy-verbruik.

@Kabanavelt ik zou meteen zoveel mogelijk panelen leggen en daar een handige engergieleverancier bij uitzoeken met een hoge terugleververgoeding totdat die warmtepomp er hangt. Of dat met deze offerte moet weet ik niet maat later uitbreiden is niet ideaal. Desnoods even wachten, prijzen zijn hoog nu en gezien je voordelige contract in 2024 hoef je niet perse veel haast te hebben.

Wij zijn van ~1500kwh en ~800m3 gas naar ~4800 kwh gegaan. Financieel alleen aantrekkelijk als je zelf kan opwekken dus. Maar dat viel tegelijk met veel meer thuis zijn (2 kinderen dus nu 5 van de 7 dagen iemand overdag thuis ipv 2 van de 7 en meer thuiswerken) dus de situatie van voor en na zijn moeilijk te vergelijken. Als we gas gehouden hadden, was dat verbruik ook omhoog gegaan. Die 800m3 haalden we alleen met heel selectief stoken terwijl we nu meer continue doen. Als straks de vloerverwarming er ligt en de isolatie verbeterd is, hoop ik de Ta van 42 tot 50 graden een heel stuk te verlagen en het verbruik van de wp (~2200kwh afgelopen jaar voor verwarming) wat verder omlaag te drukken.

Ik ben ook bij zo'n gemeente loket geweest, vooral voor subsidie mogelijkheden. Op zich waren de heren uitstekend op de hoogte van WTW's, warmtepompen etc. maar heb ik meer de meer concrete info van tweakers gehaald.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:02
Kabanavelt schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:14:
De offerte is idd inclusief aanpassing meterkast.
How even..
Is het aanpassen van de meterkast?
Of geheel vervangen van de meterkast?
In je topicstart had je het over vervangen van de meterkast, wat later ook door anderen werd overgenomen..

Als het op je offerte "aanpassen" wordt genoemd, dan hoeft het wellicht slechts iets te zijn als het toevoegen van een groep voor de zonnepaneel omvormer, of zoiets simpels..
In dat geval lijkt €4700,- voor 2400Wp aan panelen wel héél erg duur...

Heb je een uitgebreidere specificatie aan wat er precies aan de meterkast aangepast gaat worden?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Wuursj schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:46:
@Barrycade Wij zaten ook op ongeveer 1500kwh voor we all-electric gingen. En dat was gewoon met een vaatwasser, TV, PC maar zonder droger. Imho is dat dus prima mogelijk met zuinig aan doen en letten op standy-verbruik.

@Kabanavelt ik zou meteen zoveel mogelijk panelen leggen en daar een handige engergieleverancier bij uitzoeken met een hoge terugleververgoeding totdat die warmtepomp er hangt. Of dat met deze offerte moet weet ik niet maat later uitbreiden is niet ideaal. Desnoods even wachten, prijzen zijn hoog nu en gezien je voordelige contract in 2024 hoef je niet perse veel haast te hebben.

Wij zijn van ~1500kwh en ~800m3 gas naar ~4800 kwh gegaan. Financieel alleen aantrekkelijk als je zelf kan opwekken dus. Maar dat viel tegelijk met veel meer thuis zijn (2 kinderen dus nu 5 van de 7 dagen iemand overdag thuis ipv 2 van de 7 en meer thuiswerken) dus de situatie van voor en na zijn moeilijk te vergelijken. Als we gas gehouden hadden, was dat verbruik ook omhoog gegaan. Die 800m3 haalden we alleen met heel selectief stoken terwijl we nu meer continue doen. Als straks de vloerverwarming er ligt en de isolatie verbeterd is, hoop ik de Ta van 42 tot 50 graden een heel stuk te verlagen en het verbruik van de wp (~2200kwh afgelopen jaar voor verwarming) wat verder omlaag te drukken.

Ik ben ook bij zo'n gemeente loket geweest, vooral voor subsidie mogelijkheden. Op zich waren de heren uitstekend op de hoogte van WTW's, warmtepompen etc. maar heb ik meer de meer concrete info van tweakers gehaald.
Ok, maar blijft een feit dat 1500 kWh niet standaard is voor een modern gezin.
Weet niet hoelang TS al een baby heeft, maar wij wasten ons een slag in de rondte aan hydrofiel doeken en andere zut. Ook als je poopplosions had kon je weer het badje vullen.

Het gemeente loket in mijn woonplaats zitten een paar fanatieke mannen die best wel van wanten weten ook over wat ingewikkelder vraagstukken zoals Warmte Pompen etc, heb ze ook een aantal keer gesproken. Voordeel is dat ze de lokale installateurs kennen en ook weten of het wat is of niet. Maar omdat het vrijwilligers zijn is het niveau afhankelijk van de mensen die zich aangemeld hebben.

Zou wellicht wel eens een gat in de markt kunnen zijn, zelfde als die loket mannen maar dan als betaald adviseur voor mensen zoals TS. Maar zuinig ingestelde mensen zijn vaak zuinig en wat koppig. Dus weet niet of dat wat voor mij is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabanavelt
BrainCrash schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:53:
[...]

How even..
Is het aanpassen van de meterkast?
Of geheel vervangen van de meterkast?
In je topicstart had je het over vervangen van de meterkast, wat later ook door anderen werd overgenomen..

Als het op je offerte "aanpassen" wordt genoemd, dan hoeft het wellicht slechts iets te zijn als het toevoegen van een groep voor de zonnepaneel omvormer, of zoiets simpels..
In dat geval lijkt €4700,- voor 2400Wp aan panelen wel héél erg duur...

Heb je een uitgebreidere specificatie aan wat er precies aan de meterkast aangepast gaat worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCjJZI5jWtWGh6uqUf7QcFabzrM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lBbtb0tbZmuRREiSIanqmcVX.png?f=fotoalbum_large

Zie hierboven. Inmiddels verlopen en ik begrijp zelfs dat ze failliet zijn 8)7. Wat dat betreft goed geweest om even te wachten..
Maar het is dus inderdaad het vervangen van de meterkast, niet aanpassen. Sorry voor de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabanavelt
Barrycade schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:28:
Je gebruik is wel erg zuinig te noemen in een huis uit 1982. Maar wellicht klopt het. En heb je alleen maar A+++ apparatuur en geen centrale afzuiging. En geen luxe zaken als wasdroger / vaatwasser / quooker etc Maar een gemiddeld gebruik van 170 watt / uur , 4kWh per dag is wel erg laag.
Heb je soms nog een oude meter hangen, dat er een aantal kWhtjes niet gemeten worden?

En qua gas, ik neem qua gebruik aan dat jullie alleen de woonkamer verwarmen?
Op zich gunstig, dan zou je met een lucht/lucht warmte pomp meeste van je gas wel kunnen afvangen.

Wellicht hebben ze een energieloket in jullie gemeente? Daar zou je eens ter rade kunnen gaan. Dat zijn vrijwilligers die vaak bij huurders langs gaan voor besparingstips, maar ze komen ook bij huiseigenaren die willen besparen langs. Er zijn denk ik niet veel bedrijven die zich richten op het totaal pakket. Is denk ik ook moeilijk te realiseren aangezien je dan van heel veel markten thuis moet zijn.
Een adviseur is inderdaad langs geweest, maar zoals hier ook al genoemd: het is simpel advies over isolatie en zonnepanelen en niet echt een gedegen advies met metingen etc. Het liefst wil ik eigenlijk één keer goed investeren en niet telkens achter de feiten aanlopen.

Ons verbruik is inderdaad altijd laag geweest, nu met de baby (en een wasdroger) wordt het wel wat hoger, maar hieronder het verbruik van afgelopen anderhalf jaar. Met een slimme meter ;) . En we verwarmen idd alleen de woonkamer. In de eerste weken na de geboorte ook wel de 1e verdieping.

Verbruik Energie Gas
jan-21 144 -- 116,06
feb-21 122 -- 104,19
mrt-21 124 -- 72,14
apr-21 125 -- 69,14
mei-21 107 -- 39,11
jun-21 103 -- 11,62
jul-21 80 -- 6,53
aug-21 112 -- 14,42
sep-21 109 -- 13,35
okt-21 117 -- 39,25
nov-21 122 -- 79,24
dec-21 140 -- 114,97
jan-22 183 -- 135,2
feb-22 157 -- 111,8
mrt-22 152 -- 92,8
apr-22 145 -- 53,22
mei-22 139 -- 18,44
jun-22 109 -- 16,13

gem pm 127,22 -- 61,53

jaarbasis 1526,67 --738,41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
De kortste klap, en dan ben je ook voor de winter klaar, lijkt mij om een lucht/lucht warmtepomp (airco dus) op te hangen in de woonkamer. Even zuinig als een "normale" warmtepomp en leverbaar voor de winter. Ideaal als je maar een enkele ruimte wilt verwarmen.

De warme lucht is voor sommige mensen vervelend, en het apparaat maakt wel een licht blazend geluid waar sommige mensen niet tegen kunnen. Maar als dat niet storend klinkt dan ben je nagenoeg van je gasverbruik voor verwarming af. En voor dagen als dit is het ook nog eens heerlijk koelen. Ik heb er zelf ook een, en ben er ontzettend blij mee.

Overigens wil ik ook nog even benadrukken dat een warmtepomp aanschaffen niet zo zeer (alleen) een kwestie is van goed isoleren, maar ook van goede afgifte. Als jij genoeg radiatoren en vloerverwarming in een kartonnen doos stopt kan je daar ook gewoon met een (grote) warmtepomp de boel warm houden. Jullie gasverbruik is zo laag dat de warmte vraag van de woning al ontzettend laag is. Ik denk dat de isolatie adviseur gelijk had en dat extra isolatie je bijna niks gaat opleveren. (tenzij je het nu oncomfortabel koud hebt, maar dat denk ik niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabanavelt
kevineppo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:20:
De kortste klap, en dan ben je ook voor de winter klaar, lijkt mij om een lucht/lucht warmtepomp (airco dus) op te hangen in de woonkamer. Even zuinig als een "normale" warmtepomp en leverbaar voor de winter. Ideaal als je maar een enkele ruimte wilt verwarmen.

De warme lucht is voor sommige mensen vervelend, en het apparaat maakt wel een licht blazend geluid waar sommige mensen niet tegen kunnen. Maar als dat niet storend klinkt dan ben je nagenoeg van je gasverbruik voor verwarming af. En voor dagen als dit is het ook nog eens heerlijk koelen. Ik heb er zelf ook een, en ben er ontzettend blij mee.

Overigens wil ik ook nog even benadrukken dat een warmtepomp aanschaffen niet zo zeer (alleen) een kwestie is van goed isoleren, maar ook van goede afgifte. Als jij genoeg radiatoren en vloerverwarming in een kartonnen doos stopt kan je daar ook gewoon met een (grote) warmtepomp de boel warm houden. Jullie gasverbruik is zo laag dat de warmte vraag van de woning al ontzettend laag is. Ik denk dat de isolatie adviseur gelijk had en dat extra isolatie je bijna niks gaat opleveren. (tenzij je het nu oncomfortabel koud hebt, maar dat denk ik niet?)
Nee, het is altijd wel prima in huis. Met de hitte is het op de begane grond 25 graden, boven is het wel stuk warmer. En op zolder niet uit te houden, wellicht dat de dakkappellen/dakisolatie bekeken moet worden.
In de winter voor mij ook goed te doen, vrouwlief denkt daar anders over;).

Tja, een airco is ook een optie. Het is alleen niet heel milieuvriendelijk, mooi in een huiskamer (of je moet ze neerzetten ipv de radiatoren) en ergens lijkt het mij slimmer om, als je toch ooit naar een warmtepomp moet, om die dan ook in te zetten voor verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
Kabanavelt schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Tja, een airco is ook een optie. Het is alleen niet heel milieuvriendelijk, mooi in een huiskamer (of je moet ze neerzetten ipv de radiatoren) en ergens lijkt het mij slimmer om, als je toch ooit naar een warmtepomp moet, om die dan ook in te zetten voor verwarming.
Dat het er niet mooi uitziet kan ik begrijpen, maar op de andere moet ik je toch even corrigeren. Een airco IS een warmtepomp. Wat ze in Nederland 'airco' noemen heet in Amerika een mini-split. Efficientie is gelijk aan die van een 'normale' warmtepomp en het koudemiddel dat wordt gebruikt is voor de aircos die nu te koop is ook gelijk aan dat van de gemiddelde warmtepomp (R32). Geluid idem dito. Die grote bakbeesten waar men vaak aan denkt bij het woord airco bestaat in Nederland eigenlijk niet. In ieder geval niet voor de huishoudens.

Edit: als je even hebt, Technology Connections kan dit aanzienlijk beter uitleggen dan ik

Overigens heb je ook plafond kanaalairco's, zelfde verhaal als hierboven, alleen werk je ze weg in een vals plafond. Wel wat duurder en lastiger om iemand te laten monteren.

[ Voor 6% gewijzigd door kevineppo op 20-07-2022 12:02 ]

Pagina: 1