Op zoek naar geschikte L/W warmtepomp in rijtjeshuis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-08 14:43
Wij (ik, mevrouw Olero en 3 kleine Olero's van 6 jaar) zijn voor ons rijtjeshuis uit 2006 in Enschede op zoek naar een warmtepomp. Wij zijn er nog niet over uit of we eerst voor een hybride lucht/water-warmtepomp willen gaan of meteen volledig elektrisch en daarbij meteen ook onze keuken aanpakken (die we toch al graag een keer willen vervangen) en in de woonkamer vloerverwarming aanleggen.

Tijdens mijn zoektocht naar geschikte warmtepompen struikel ik vooral over de voorwaarde dat de warmtepomp op minstens 1 meter van de erfgrens moet staan, iets wat schier onmogelijk is in een rijtjeshuis. Het liefst zou ik de warmtepomp op ons platte dak zetten (plek A in de foto's), maar daarmee staat de warmtepomp te dicht bij de buren. Buren die overigens zelf voornemens zijn op het platte dak ooit een warmtepomp of airco neer te zetten. Onder het platte dak zit aan voorkant van ons huis de zolder met wasmachine, ketel, mechanische ventilatie etc. en aan de achterzijde onze slaapkamer. Daar willen we in ieder geval geen warmtepomp op i.v.m. mogelijk lawaai.

Ik heb aan de hand van een aantal foto's getracht mogelijk geschikte plekken aan te geven. Hierbij zouden plek A t/m C met name gewenst zijn.
- Plek A is in lijn met de afvoer/aanvoerbuizen van de cv-ketel en de mechanische ventilatie
- Plek B is aan de buitenmuur van de zolder (en hangt op de erfgrens)
- Plek C is aan de voorzijde van de zolder (mag dat überhaupt, een warmtepomp aan de voorkant van je huis?)
- Plek D is tussen de slaapkamers van de kinderen in op de eerste verdieping (geeft dat niet teveel lawaai? Leidingen verleggen lijkt me een fikse kostenpost)
- Plek E1/E2 is buiten in de tuin; gezien onze ramen + deur ontkomen we niet aan een plaatsing nabij de schutting (en dus weer te dicht bij de erfgrens)

De vragen waar ik graag antwoord op zou willen:

1) is het verstandig om eerst een hybride warmtepomp aan te schaffen of kan volledig elektrisch ook mits goed gepland met aanleg nieuwe keuken en vloerverwarming?
2) Welke warmtepomp zou het beste bij onze situatie passen?
3) Welke plek is het meest geschikt voor de buitenunit van de warmtepomp?
4) Is de beschikbare binnenruimte voldoende voor een warmtepomp (+ boilervat?). Ik ga er voor het gemak vanuit dat de mechanische ventilatie en omvormer wat te verplaatsen zijn.
5) Hoe kan ik het beste een leverancier/installateur uitzoeken?

Wat gegevens:
Gasverbruik + PV
- Historisch gasverbruik afgelopen jaar: +/- 950 m³/jaar
- 16 zonnepanelen van 325 Watt in oost/west-opstelling; jaaropbrengst rond de 4,5 MWh
Afgiftesysteem
- op dit moment 3 radiatoren in de woonkamer, bij voorkeur vervangen door;
- +/- 44 m² vloerverwarming in de woonkamer (50 m² incl. keuken)
SWW:
- plek voor boiler; op zolder, nabij huidige cv, mechanische ventilatie, wasdroger en wasmachines (zie foto).
- +/- 300 liter nodig (gezin met 2 volwassenen en 3 kinderen)
- geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W met eigenschappen van belangrijk naar niet belangrijk: stil, zuinig, goedkoop, verkrijgbaarheid, milieuvriendelijk, design, DIY, domotica
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed
Foto's en afmetingen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yb8Tl7o.jpg
[url=https://i.imgur.com/g9q48An.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g9q48An.jpg[/url]

TL;DR: Hoe werkt het met een warmtepomp bij een rijtjeshuis i.v.m. de erfgrensregel?

[ Voor 9% gewijzigd door Olero op 19-07-2022 18:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een hybride warmtepomp is niet stiller (integendeel, zou ik zeggen).

Heb je hier wat aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV2S2XGaQBQ8pT25E5__iM9JFVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EwugAiUDZlGKOFRgycSMD4kU.png?f=fotoalbum_large

Op je dak (mits beton) straal je vrijuit alle richtingen op en is de fluistermodus voldoende. Ook bij een schutting van dempend materiaal mag er 3 dB af (en aan de andere kant van die schutting hoor je dan sowieso niks).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olero
Dank voor het overzicht @Proton_ ,

Ik snap dat de geluidsoverlast afneemt naarmate de afstand tot een huis verder is, maar dat is meteen ook mijn probleem; wij wonen in een rijtjeshuis met een tuin die 5m breed is, dus dat zou betekenen dat de enige geschikte plek midden in onze tuin zou zijn. Verre van fraai en absoluut niet gewenst.

Ik zou dan ook heel graag horen hoe andere Tweakers met een rijtjeshuis het hebben aangepakt met een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Team Welles

@LeonTebbens heeft een schutting omgetoverd tot geluidsabsorberende muur, waardoor de warmtepomp tegen de erfgrens kon. Er zijn vast meer voorbeelden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Olero schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:26:
Ik zou dan ook heel graag horen hoe andere Tweakers met een rijtjeshuis het hebben aangepakt met een warmtepomp.
In de openingspost van het L/W topic zie je onder het kopje geluid een foto van een Tweaker die een Kokowall schutting deel heeft gebruikt. Ik heb dikke platen Merfopol tussen de schutting geplaatst. Dat dempt (op gehoor) ongeveer 30%, want geluid gaat er natuurlijk ook nog wel overheen en deels doorheen.
Je kan ook een kast zoals Reducd.nl plaatsen, dat dempt vele malen beter. Of je houdt voldoende afstand tot je schutting dat je m alsnog later kan plaatsen, mocht dat nodig zijn.

O ja, foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DxLa9HFmi8r-EghEftEGHw6Bgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W13a0Tb2GFsNezdZpjAD1cmk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jWedfmlYw4D38tvBX8I6qb3lkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpzIAPAsqVT85UMfsVVYwtiP.jpg?f=fotoalbum_large

En o ja, mocht je het je afvragen: ik thuiswerk direct achter het raam wat je ziet op de foto, geen enkel probleem. Ook afgelopen winter niet toen het -5 was.
Op de eerste verdieping slapen we, en we slapen met raam ver open (zomer en voor/najaar) en op 5 cm kier in de winter.

[ Voor 8% gewijzigd door LeonTebbens op 28-07-2022 19:23 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• Olero
Dankjewel @LeonTebbens ! Dat ziet er nog best oké uit, en lijkt aardig op onze eigen schutting. Al met al zeker het overwegen waard. De omkastingen heb ik ook bekeken, maar die zijn zo lomp groot (en bovendien prijzig) dat ze het probleem van plaatsing alleen maar erger maken.

Ik heb nog wel een aanvullende vraag, voor wie het weet: Zijn er mogelijkheden om een warmtepomp aan de voorzijde van een huis te plaatsen? Of mag dit vanwege welstandscommissie niet? Wie weet waar ik daar informatie over kan vinden (in dit geval in de gemeente Enschede) ? Want als het aan de voorkant kan heeft die plek de allergrootste voorkeur momenteel, zeker omdat dan alles mooi samen komt in de zolderkamer (warmtepomp, huidige cv, toekomstig buffervat, etc.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:50

martijn v o

Certified by Enphase.

Tuurlijk kan ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klhKqVexr2XCqI3QHpOy2lXzx-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIRyOH2LNwvEuRZ237vuWmsM.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Yep, hier ook voorkant huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpHda4sarSFpzC0aH5j6CU8w37w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gq9FO4oAuRXQu81X8PfZSVl.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Olero schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:27:
Of mag dit vanwege welstandscommissie niet? Wie weet waar ik daar informatie over kan vinden (in dit geval in de gemeente Enschede) ?
Bij de gemeente enschede ;)
normaal is tot 1 meter hoog vergunningsvrij in het voorerfgebied. (letop dus niet aan de gevel, maar op de grond in de tuin) Je moet trouwens nog steeds aan de geluids eisen voldoen (ook naar de weg/stoep toe)

edit: ik wil je de voortuinoplossing van @dekokkens niet onthouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZK_DesFCC7J8Q8Ozx0umF0xPIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSyY4gykGLE4NJLrSUKjVbZ0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 11-08-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olero
Mooi om te zien allemaal! Wel lastig(er) haalbaar bij ons door een vaste bloembak die bij het huis mee ontworpen is en waar ik benieuwd ben hoe de muur er achter er uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeZjI-I3PeXgOJCpeFJqUBJUadk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/49AOwT3s0Ts2Vt7gI9uNfTkD.jpg?f=user_large

Die warmtepompen op de grond (voor of achtertuin) brengt me wel weer tot een aanvullende vraag: Waar hebben jullie, als die aanwezig zijn, het buffervat staan? Ik neem aan niet op de begane grond? En is zo'n afstand tot (bijvoorbeeld) de zolderverdieping niet zonde van het rendement? (bij ons is die afstand al snel een 10 tot 12m)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Olero schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:18:
Mooi om te zien allemaal! Wel lastig(er) haalbaar bij ons door een vaste bloembak die bij het huis mee ontworpen is en waar ik benieuwd ben hoe de muur er achter er uit ziet:

[Afbeelding]

Die warmtepompen op de grond (voor of achtertuin) brengt me wel weer tot een aanvullende vraag: Waar hebben jullie, als die aanwezig zijn, het buffervat staan? Ik neem aan niet op de begane grond? En is zo'n afstand tot (bijvoorbeeld) de zolderverdieping niet zonde van het rendement? (bij ons is die afstand al snel een 10 tot 12m)
tsja in de winter natuurlijk geen groot probleem, het is dan gewoon verwarming met een iets lager rendement
in de zomer hebben we het over 20 meter buis in het geval van 32x3 meerlagsebuis is dat dus 42 liter water wat warmte bevat en zal afkoelen in huis (of eigenlijk het huis zal opwarmen.

Q=m.c.ΔT
met:
Q = benodigde warmte in J;
m = de massa (in kilogram) van het water;
c = de soortelijke warmte van water (4180 J/°C/kg);
ΔT = de totale temperatuurstijging (in °C) van het water.

voor het temp verschil neem ik 30 graden 50 graden in het vat en 20 graden in het huis

Q=42*4180*30 =5266800 J > 1,4 kWh en ja dat is heel wat om weer het huis uit te koelen en zonde van de ~500 Wh die het gemiddeld heeft gekost. Als je dat niet wil is de oplossing kortere leidingen lagere vat temp. (of een combi daarvan) of uiteraard een warmtepompboiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olero
Pff, ik neig nu weer naar oplossing D uit mijn plaatjes zoals in mijn openingsbericht te zien is. Dan komt de warmtepomp aan de muur van het balkon te hangen, boven de slaapkamers van de kinderen.

Dan is de warmtepomp volgens mij het meest ideaal ten opzichte van de erfgrens en is het met het leidingwerk ook nog redelijk te doen (via balkon naar plat dak en daar naar beneden de zolderkamer in).

Ik moet misschien maar gewoon eens een paar offertes aanvragen en installateurs laten kijken... Hebben die daar überhaupt een (betrouwbare) mening over?

Ik vind het al met al nog een heel gedoe, en verbaas me er een beetje over dat er op het internet zo weinig over de combinatie warmtepomp en een rijtjeshuis te vinden is, aangezien zo'n 30% van de Nederlandse huizen een rijtjeshuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:06
Ik zit hier ook een beetje mee, tussenwoning met standaard tuinmaten, en wat dan? Waar ik ook aan dacht is 2 warmtepompen, 2x subsidie, met ieder wat minder vermogen en dus minder geluidsdruk. Je zou bij weinig gebruik 1 kunnen afschakelen, dus de meest geluidsoverlast gevende locatie is de WP die je in de winter aan wilt hebben op koude dagen. En als het koud is zullen mensen toch wel hun ramen dicht hebben.

Wat ook kan is dat sensoren in en om je huis detecteren waar mensen zijn, en afhankelijk daarvan vermogensvraag sturen naar een of de andere WP. Beetje smart oplossen dus.

[ Voor 17% gewijzigd door mv_ak op 30-08-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:32
Heb je geen schuur? Zou eventueel op het dak kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Olero schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:56:

Ik moet misschien maar gewoon eens een paar offertes aanvragen en installateurs laten kijken... Hebben die daar überhaupt een (betrouwbare) mening over?
nee, zelf uitzoeken en voorkauwen is helaas in de meeste gevallen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olero
marvel27 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:44:
Heb je geen schuur? Zou eventueel op het dak kunnen staan.
"Helaas" ligt daar al een groen dak op. En bovendien staat de schuur ruim 20 meter van het huis.
twain4me schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:49:
[...]
nee, zelf uitzoeken en voorkauwen is helaas in de meeste gevallen nodig.
Ondertussen bij 8 bedrijven aangevraagd, en al 5 antwoorden dat ze overvol zitten en geen nieuw werk aannemen... Hopeloos helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:32
Olero schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:51:
[...]
"Helaas" ligt daar al een groen dak op. En bovendien staat de schuur ruim 20 meter van het huis.
Ik ben zeker geen expert, maar uit wat ik begrijp moet de afstand geen issue zijn... als je bereid bent een geul van 20m in je tuin te graven ;-)

En wat zou het probleem met het groendak zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:38
Doe eens gek: Zou midden in je tuin ook gewoon wel kunnen? Aanzuig- en Uitblaasopeningen natuurlijk helemaal vrijlaten en er boven overheen iets creatiefs maken als je de kast lelijk vindt? Daarnaast liefst een warmtepomp met een grote ventilator kiezen en niet een veredelde airco buitenunit. Deze warmtepompen zijn dan wel wat groter, maar een grote ventilator draait met een veel lager toerental om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen. Een warmtepomp is allang uitontwikkeld (koelkasten bestaan sinds weet ik veel? 1910 ofzo?). Je ziet alleen nog vervanging van het koelmiddel om milieuredenen en wat wifi en app toevoegingen. De gerenomeerde merken werken dan ook vooral met grote ventilatoren juist om reden van geluid en capaciteit. Ik zou liever voor zo'n oplossing gaan dan voor een kast eromheen die het rendement flink omlaag haalt. Aan de muur hangen zou ik ook echt niet willen: Het forum staat vol met horrorverhalen daarover, net als op platte daken. Sommigen zijn heel ver gegaan om het trillen op te lossen, maar niet altijd met succes. Afstand van 20m is geen enkel probleem (niet voor monoblock en ook niet voor split).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:06
Een WP op een plat dak kan toch alleen als dat platte dak van beton(plaat) is? Heb ik begrepen uit specificaties. Neem aan dat de klachten komen van mensen die geen betonnen dak hebben...
Pagina: 1