Wij (ik, mevrouw Olero en 3 kleine Olero's van 6 jaar) zijn voor ons rijtjeshuis uit 2006 in Enschede op zoek naar een warmtepomp. Wij zijn er nog niet over uit of we eerst voor een hybride lucht/water-warmtepomp willen gaan of meteen volledig elektrisch en daarbij meteen ook onze keuken aanpakken (die we toch al graag een keer willen vervangen) en in de woonkamer vloerverwarming aanleggen.
Tijdens mijn zoektocht naar geschikte warmtepompen struikel ik vooral over de voorwaarde dat de warmtepomp op minstens 1 meter van de erfgrens moet staan, iets wat schier onmogelijk is in een rijtjeshuis. Het liefst zou ik de warmtepomp op ons platte dak zetten (plek A in de foto's), maar daarmee staat de warmtepomp te dicht bij de buren. Buren die overigens zelf voornemens zijn op het platte dak ooit een warmtepomp of airco neer te zetten. Onder het platte dak zit aan voorkant van ons huis de zolder met wasmachine, ketel, mechanische ventilatie etc. en aan de achterzijde onze slaapkamer. Daar willen we in ieder geval geen warmtepomp op i.v.m. mogelijk lawaai.
Ik heb aan de hand van een aantal foto's getracht mogelijk geschikte plekken aan te geven. Hierbij zouden plek A t/m C met name gewenst zijn.
- Plek A is in lijn met de afvoer/aanvoerbuizen van de cv-ketel en de mechanische ventilatie
- Plek B is aan de buitenmuur van de zolder (en hangt op de erfgrens)
- Plek C is aan de voorzijde van de zolder (mag dat überhaupt, een warmtepomp aan de voorkant van je huis?)
- Plek D is tussen de slaapkamers van de kinderen in op de eerste verdieping (geeft dat niet teveel lawaai? Leidingen verleggen lijkt me een fikse kostenpost)
- Plek E1/E2 is buiten in de tuin; gezien onze ramen + deur ontkomen we niet aan een plaatsing nabij de schutting (en dus weer te dicht bij de erfgrens)
De vragen waar ik graag antwoord op zou willen:
1) is het verstandig om eerst een hybride warmtepomp aan te schaffen of kan volledig elektrisch ook mits goed gepland met aanleg nieuwe keuken en vloerverwarming?
2) Welke warmtepomp zou het beste bij onze situatie passen?
3) Welke plek is het meest geschikt voor de buitenunit van de warmtepomp?
4) Is de beschikbare binnenruimte voldoende voor een warmtepomp (+ boilervat?). Ik ga er voor het gemak vanuit dat de mechanische ventilatie en omvormer wat te verplaatsen zijn.
5) Hoe kan ik het beste een leverancier/installateur uitzoeken?
Wat gegevens:
- 16 zonnepanelen van 325 Watt in oost/west-opstelling; jaaropbrengst rond de 4,5 MWh
- +/- 44 m² vloerverwarming in de woonkamer (50 m² incl. keuken)
- +/- 300 liter nodig (gezin met 2 volwassenen en 3 kinderen)
- geen DWTW aanwezig
[url=https://i.imgur.com/g9q48An.jpg
[/url]
TL;DR: Hoe werkt het met een warmtepomp bij een rijtjeshuis i.v.m. de erfgrensregel?
Tijdens mijn zoektocht naar geschikte warmtepompen struikel ik vooral over de voorwaarde dat de warmtepomp op minstens 1 meter van de erfgrens moet staan, iets wat schier onmogelijk is in een rijtjeshuis. Het liefst zou ik de warmtepomp op ons platte dak zetten (plek A in de foto's), maar daarmee staat de warmtepomp te dicht bij de buren. Buren die overigens zelf voornemens zijn op het platte dak ooit een warmtepomp of airco neer te zetten. Onder het platte dak zit aan voorkant van ons huis de zolder met wasmachine, ketel, mechanische ventilatie etc. en aan de achterzijde onze slaapkamer. Daar willen we in ieder geval geen warmtepomp op i.v.m. mogelijk lawaai.
Ik heb aan de hand van een aantal foto's getracht mogelijk geschikte plekken aan te geven. Hierbij zouden plek A t/m C met name gewenst zijn.
- Plek A is in lijn met de afvoer/aanvoerbuizen van de cv-ketel en de mechanische ventilatie
- Plek B is aan de buitenmuur van de zolder (en hangt op de erfgrens)
- Plek C is aan de voorzijde van de zolder (mag dat überhaupt, een warmtepomp aan de voorkant van je huis?)
- Plek D is tussen de slaapkamers van de kinderen in op de eerste verdieping (geeft dat niet teveel lawaai? Leidingen verleggen lijkt me een fikse kostenpost)
- Plek E1/E2 is buiten in de tuin; gezien onze ramen + deur ontkomen we niet aan een plaatsing nabij de schutting (en dus weer te dicht bij de erfgrens)
De vragen waar ik graag antwoord op zou willen:
1) is het verstandig om eerst een hybride warmtepomp aan te schaffen of kan volledig elektrisch ook mits goed gepland met aanleg nieuwe keuken en vloerverwarming?
2) Welke warmtepomp zou het beste bij onze situatie passen?
3) Welke plek is het meest geschikt voor de buitenunit van de warmtepomp?
4) Is de beschikbare binnenruimte voldoende voor een warmtepomp (+ boilervat?). Ik ga er voor het gemak vanuit dat de mechanische ventilatie en omvormer wat te verplaatsen zijn.
5) Hoe kan ik het beste een leverancier/installateur uitzoeken?
Wat gegevens:
Gasverbruik + PV
- Historisch gasverbruik afgelopen jaar: +/- 950 m³/jaar- 16 zonnepanelen van 325 Watt in oost/west-opstelling; jaaropbrengst rond de 4,5 MWh
Afgiftesysteem
- op dit moment 3 radiatoren in de woonkamer, bij voorkeur vervangen door;- +/- 44 m² vloerverwarming in de woonkamer (50 m² incl. keuken)
SWW:
- plek voor boiler; op zolder, nabij huidige cv, mechanische ventilatie, wasdroger en wasmachines (zie foto).- +/- 300 liter nodig (gezin met 2 volwassenen en 3 kinderen)
- geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W met eigenschappen van belangrijk naar niet belangrijk: stil, zuinig, goedkoop, verkrijgbaarheid, milieuvriendelijk, design, DIY, domoticaWie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedFoto's en afmetingen

[url=https://i.imgur.com/g9q48An.jpg

TL;DR: Hoe werkt het met een warmtepomp bij een rijtjeshuis i.v.m. de erfgrensregel?
[ Voor 9% gewijzigd door Olero op 19-07-2022 18:29 ]