Toon posts:

[Foto-opdracht] week 13+14 "Lente" Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

• Milo.
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-10 22:11

Foto weekopdracht week 13+14 "Lente"

De weekopdracht is in het leven geroepen om gericht op zoek te gaan naar jouw perfecte foto naar aanleiding van een thema.
Het is dus de bedoeling om er naar op zoek te gaan! En daarmee bedoelen we NIET je archief!
Benader het thema dan ook op je eigen manier zodat je je onderscheid van de rest.

Aangezien een wekelijkse opdracht voor velen niet haalbaar is, is er besloten om er een twee wekelijkse opdracht van te maken. Zo heeft iedereen genoeg tijd om een leuk concept te bedenken en voor een creatieve uitvoering te zorgen.
Het thema van deze twee weken is natuurlijk eenvoudig te benaderen. Maar probeer nou juist eens een andere hoek te zoeken om het spannend te maken! Wees creatief en laat je eigen visie op het onderwerp er op los.

Wat is de bedoeling precies?
Het doel van de twee wekelijkse opdracht is het maken van een mooie en testcasewaardige foto waarin het thema van de opdracht duidelijk in naar voren komt.

Een paar regeltjes
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
  • Foto's moeten duidelijk met het onderwerp / thema te maken hebben.
  • We verwachten wel kwaliteit! Naast dat je foto binnen het thema moet passen, moet hij ook testcasewaardig zijn.
  • Max 600px brede thumb in het topic met een link naar een grotere foto van max 1024px breed.
  • Geen archieffoto's!
  • Geen work in progress-foto's: de foto die je post moet echt af zijn.
  • 1 foto per persoon per opdracht. Waarschijnlijk maak je meerdere foto´s maar plaats alleen diegene waar je erg trots op bent.
  • Reageer op je voorganger(s), direct of aan het eind van de opdracht. Geef inhoudelijke feedback!!! "Mooi" "Gaaf" "lelijk" zijn kreten waar niemand wat aan heeft.
  • Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideeen voor thema's voor toekomstige opdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld :)

Het thema?
Lente

De deadline?
Zondag 11 april 2010 - 23:59:59

Winnaars?
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten en geen jury :)

Dit is puur voor de fotografische uitdaging om een beeld te maken bij het thema, te leren van de commentaren die men levert op je foto en natuurlijk van je eigen oordeel/ervaring bij de foto ;)

Aangezien er niks te winnen of stemmen valt en er geen jury is, mag iedereen meedoen: zowel crew als users dus!

Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet!

Archief
2006
Zie verzameling in dit topic (laatste 2006)
2007
Zie verzameling in dit topic (laatste 2007)
2008
[list][/]
2009
[list][/]

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• CashMoney
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 26-10 16:55
Kijkje achter de schermen in "de Keukenhof".

• Danny96
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13-06 22:12
*Verwijdert*

[Voor 96% gewijzigd door Danny96 op 01-04-2010 17:45]

Dannybuurmans.nl/

• MeesterLuther
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 06-03-2013
Volgens mij had je deze al eerder gemaakt, want ik zag hem voorbij komen in een andere thread :) Het is de bedoeling dat je er op uit gaat om een foto te maken met het thema in je achterhoofd. En dus niet een foto uit je archief haalt.

www.lutherfotografie.nl

• Danny96
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13-06 22:12
Oo sorry! Even weghalen dan maar ;)

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08-10 14:52

neevedr

Dat was ik niet!

@CashMoney: Erg netjes gedaan, mooie kleuren en erg scherp. Jammer dat hij net niet symmetrisch is.

Bloempjes en marco is best leuk maar ook wel lastig om goed (en scherp) te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milo.
CashMoney,
Erg mooie scherpe foto, het enige dat misschien wel jammer is dat die niet gecentreerd staat, maar goed dat zou misschien ook niet leuk en cliché staan. In iedergeval vind ik het een leuke foto.

neevedr,
Heerlijke gele lente kleuren. Zelf vond ik macro(lens gebruik) ook erg lastig hehe. Hij is erg leuk geworden.

Danny69,
Inderdaad is het de bedoeling dat je na aanleiding van de opdracht een foto maakt en geen archief foto's gebruikt, hoe verleidelijk en gepast dat af en toe kan zijn, heb het zelf ook wel eens hehe.
Maar gelukkig heb je nog een week om een leuke inzending te maken! De rest die dit leest (en typt) natuurlijk ook.

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11:12
Ik blijf ook bij de bloemen voor het lentegevoel :)

[Voor 20% gewijzigd door vandermark op 05-04-2010 07:37]

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 11:35
Vanmiddag met de zon kon ik mezelf niet inhouden en ook naar buiten geweest voor een bijdrage;

klik voor groter

Op de andere foto's heb ik niets aan te merken. Ziet er heel goed uit d:)b

[Voor 6% gewijzigd door jip_86 op 06-04-2010 19:54]

• neevedr
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08-10 14:52

neevedr

Dat was ik niet!

@jip_86: Ik denk dat je die nog wel meer kan croppen dat dan je onderwerp beter tot zijn recht komt. Door de lijnen op de achtergrond lijkt het alsof de foto scheef staat.

• Amstel76
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 08:46
@CashMoney:
Erg Gave plaat, heerlijke symmetrie!!

@neevedr: Ik vind die stengels niet echt super. Licht van achter kan mooi zijn als het mooi door de bloem schijnt, dat is hier niet echt het geval. Misschien liggen de verwachtingen ook wel te hoog door de foto boven en onder jou ;)

@vandermark:
Heel erg mooie plaat, heerlijke bokeh en kleuren. Mierenneuk puntje is dat je misschien nog een klein stapje naar rechts had kunnen doen zodat het losse blaadje ook echt helemaal los was gekomen.

@jip_86:
Ondanks de uitlopende knop krijg ik er niet echt een lente gevoel bij. Komt voornamelijk denk ik door de voornamelijke bruine kleuren in de achtergrond.

Mijn lente plaatje:

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Amstel76: Mooi belicht, maar het lijkt met of het een siameese tweeling is :)

@jip_86: Ik ben het met de anderen eens, minder lente gevoel door de zachte aard-kleuren.

@vandermark: Wauw!

@neevedr: Mooie kleuren. De ene stengel stoort maar een klein beetje.

@CashMoney: Jammer dat ie niet precies in het midden staat. Nu is het net niet symetrisch. Verder wel een mooie foto, mooie kleuren en belichting.

Mijn inzending:

Ik had nog foto's gemaakt van een hommel op een bloem, maar die waren mislukt, hommel niet in focus. Jammer.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Prozac[NL]
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 25-10 14:39

Prozac[NL]

zucht.......

Bloemetjes genoeg al, dan maar een 'klein' beest.

Groeten

• Milo.
Wederom leuke inzendingen!

vandermark, heerlijke kleuren en mooie vormen
jip_86, ik vind hem wat te veraf en zoals al opgemerkt was is de horizon wat scheef
Amstel76, de eerste lammetjes, het enige dat ik jammer vind is de achtergrond,de bebouwing verder heerlijke belichting
zonoskar, mooie DoF, jammer dat de hommel niet gelukt was
Prozac[NL], inderdaad wat anders dan bloemen hehe, het lijkt alleen net of de foto niet geheel scherp is?

• Prozac[NL]
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 25-10 14:39

Prozac[NL]

zucht.......

Milo. schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:54:

Prozac[NL], inderdaad wat anders dan bloemen hehe, het lijkt alleen net of de foto niet geheel scherp is?
Euh, dat is de bedoeling.......korte dof met oude MF lens...maar goed, waar ie scherp is is ie scherp nml, maar niet overal nee.

[Voor 9% gewijzigd door Prozac[NL] op 08-04-2010 22:05]

• Silvermoon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 27-04-2020
Tjonge, ik vond het behoorlijk lastig. Vooral ook dat lente zoveel in het teken staat van bloemen. Toch voor iets anders gekozen namelijk:

Dit zijn varens die hun bladeren aan het 'uitrollen' zijn. Kon helaas niet veel doen aan de achtergrond (anders moest ik in het water gaan zitten). Hopelijk gaat de volgende opdracht beter ;)

• binky1979
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 04-06-2010
Silvermoon, leuk bedacht die varens die weer boven de grond uitkomen en hun bladeren uitrollen! Een orginele foto. Het groen op de achtergrond past er mooi bij qua kleur. Links onder en rechts boven zit misschien wel iets wat de aandacht weg neemt. Maar zoals je al aangaf heb je de foto vanuit een lastige positie moeten nemen...

• MagicTempest
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08:57

MagicTempest

Fly pig!

Ik heb een iets andere insteek bij de lente. Lente is natuurlijk nog niet helemaal zomer, dus kan nog best koud zijn. Daarom moet je maar zorgen dat je uit de wind zit en hopen dat het niet gaat regenen.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 26-10 19:03
Hoewel ik bioloog ben toch iets anders dan bloemetjes of bijtjes ;).
Lente is voor mij regen/zon/gemaaid gras... Die laatste kon ik niet vinden in de stad :P, Deze vanaf achter m'n computer geschoten:

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Silvermoon schreef op zondag 11 april 2010 @ 17:10:
Tjonge, ik vond het behoorlijk lastig. Vooral ook dat lente zoveel in het teken staat van bloemen. Toch voor iets anders gekozen namelijk:

[afbeelding]

Dit zijn varens die hun bladeren aan het 'uitrollen' zijn. Kon helaas niet veel doen aan de achtergrond (anders moest ik in het water gaan zitten). Hopelijk gaat de volgende opdracht beter ;)
WOW, wat is dat voor een monster? :P

• Milo.
Silvermoon, Erg leuk! Alleen de kleuren zijn mij ietsjes té. Verder erg leuk gevonden een zeer mooie tekening van objecten.
MagicTempest, Ook orgineel! jammer dat je geen link naar de grotere versie hebt geplaatst, ik heb het gevoel dat die het ook wel goed doet.
RobbieB, ..appart, aan de ene kant wel abstract maar aan de andere kant vind ik hem daarvoor ook weer teveel/weinig zeggend in het kader van 'lente'. Maar in iedergeval orgineel hehe.

Allemaal hele leuke en orginele inzendingen! Veel mooie bloemen en slechts één foto met lammetjes! Ik zag trouwens vorige week dat er in de OP nooit een archiefkopje "2010" is aangemaakt door de TS, erg slordig. Misschien dat dit de volgende keer nog wordt aangepast. Bedankt voor de leuke inzendingen!

• SmithNL
  • Laatst online: 26-10 17:39
Voor mij de eerste inzending in de weekopdracht...! De tuin werkte goed mee ;)

@ cashmoney: strak. Jammer dat de bloem nét niet gecentreerd is..!
@ neevedr: mooie kleuren, mooie onscherpte op de achtergrond, maar niet té.
@ vandermark: prachtig detail, al lijkt er aan de rechterkant net iets van de bloem te ontbreken. Wel heel mooi de aandacht naar het ene detail toe getrokken.
@ jip_86: beetje donker, beetje bruin.. niet echt lente..
@ amstel76: lief! :*) lekkere kleuren, lekkere onscherpe achtergrond, gewoon goed!
@ zonoskar: mooie bokeh! kleuren springen eruit!
@ Prozac[NL]: express niet verder gezoomd..? Het lieveheersbeestje valt nu een beetje weg..
@ silvermoon: originele foto, bijzonder onderwerp maar ook niet echt lente (zeker als je niet weet wat het voor plant/onderwerp is ;))
@ MagicTempest: Kijk, dat is eens heel wat anders en toch erg toepasselijk! Ook ik had graag een grotere versie gezien, maar in mijn ogen is dit een mooie insteek op dit onderwerp, top!
@ robbieb: euh.. wat is het..? Goede abstracte foto, maar ook niet typisch lente ;)

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone X -- DJI Mavic Air

• Silvermoon
  • Laatst online: 27-04-2020
SmithNL schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:12:
@ silvermoon: originele foto, bijzonder onderwerp maar ook niet echt lente (zeker als je niet weet wat het voor plant/onderwerp is ;))
Ben het niet met je eens, ik dacht dat juist in de lente alles begon te groeien en op komt in de tuin! Waarom zou deze varen die zijn blaadjes laat groeien/uitrolt niet bij de lente hore? Ik heb genoeg bloemen foto's gezien, gemaakt en daarom een ander onderwerp gekozen bij de lente, daarom het 'groeien en ontwikkelen'. Per definitie hoort bij jou 'lente' dus bloemetjes, bijtjes en lammetjes als ik het zo lees. Alle het andere wat groeit en groen wordt hoort er niet bij... Ik zal het denk ik wel helemaal mis hebben :)

Over jou foto; De compositie beetje ongelukkig gekozen doordat het binnenste van de bloem die scherp is bijna niet opvalt/te zien is. Rare vlek onderaan in het midden van de foto.

• SmithNL
  • Laatst online: 26-10 17:39
Silvermoon schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:58:
[...]

Ben het niet met je eens, ik dacht dat juist in de lente alles begon te groeien en op komt in de tuin! Waarom zou deze varen die zijn blaadjes laat groeien/uitrolt niet bij de lente hore? Ik heb genoeg bloemen foto's gezien, gemaakt en daarom een ander onderwerp gekozen bij de lente, daarom het 'groeien en ontwikkelen'. Per definitie hoort bij jou 'lente' dus bloemetjes, bijtjes en lammetjes als ik het zo lees. Alle het andere wat groeit en groen wordt hoort er niet bij... Ik zal het denk ik wel helemaal mis hebben :)

Over jou foto; De compositie beetje ongelukkig gekozen doordat het binnenste van de bloem die scherp is bijna niet opvalt/te zien is. Rare vlek onderaan in het midden van de foto.
Zoals ik zei, als je de uitleg kent dan is het inderdaad een lente foto, helemaal met je uitleg eens. Maar als je 'm ziet zonder verder info denk je (lees: ik) 'huh?', vandaar :)

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone X -- DJI Mavic Air

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 26-10 19:03
SmithNL schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:12:
@ robbieb: euh.. wat is het..? Goede abstracte foto, maar ook niet typisch lente ;)
Het is de warme lentezon die door mijn 'veel te vieze' ruit schijnt :).. De donkere structuren zijn de gordijnen :P.. Bewust geprobeerd wat abstracts te creeeren.. maar misschien iets te abstract voor het thema :P..

[Voor 35% gewijzigd door RobbieB op 14-04-2010 21:05]

• mennovanw
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23-10 20:58

mennovanw

Canon? You can!

Toen ik de topic-titel las dacht ik: "hee ik heb nog wel recent wat geschoten in het lentethema".. Voornamelijk in de zin van lammetjes en narcissen (die al eerder voorbij zijn gekomen :( ).

Toch associeer ik lammetjes het meest met de lente, vandaar deze pic voor mij:

@ cashmoney: strak, zowel qua kleuren als qua thema
@ neevedr: wel een mooie pic maar is dit een lentebloem?
@ vandermark: ook een mooie foto qua kleur en compositie maar de Phalaenopsis bloeit het gehele jaar (zelfs hartje winter) en doet mij dientengevolge niet echt denken aan de lente
@Had een wat strakkere uitsnede kunnen gebruiken.. Qua thema wel sterk.
@ amstel76: Ach lammetje.. Ik vind hem iets te verscherpt (maar dat kan ook door de verkleining komen)
@ zonoskar: Ik ben persoonlijk dol op lentekleurtjes dus ik vind deze wel strak eigenlijk..
@ Prozac[NL]: Eens met hierboven: had iets strakker uitgesneden kunnen worden
@ silvermoon: Een varentje.. Ik moest twee keer kijken maar mooi qua kleuren vind ik hem dus wel.
@ MagicTempest:Ik moet bij lente specifiek aan natuur denken maar dit kan ook.. Vind hem wel ietsje te donker.
@ robbieb: Wat moet het voorstellen :?
@SmithNL: ik vind de compositie wat apart. Als het een uitsnede is had ik hem gecentreerd op de rechterkant uitgesneden (dan kijkt de bloem in focus niet het beeld uit). Kan ook wel iets verzadigder (maar das een persoonlijke voorkeur).

edit:
@hieronder: qua witbalans volkomen gelijk, had het via mijn laptop (ongecalibreerd display) op mijn server geknald (kwam zo uit de cam rollen). Dus maar even op mijn desktop gecorrigeerd.. Qua scherpte-diepte: kwestie van smaak denk ik ;)

[Voor 7% gewijzigd door mennovanw op 14-04-2010 22:46]

EF: 11-24L, 17-TSE, 35LII, 50L F1.0, 50 Planar, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 16, 24-70L, 100-500L
Voigt: 15, 20, 35, 40, 50, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• Scirocco
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11:48
Leuke plaat, maar ik had de witbalans wat warmer gezet en een kleiner diafragma gekozen hebben.
Verder altijd mooi die lammetjes, ik vind het coole beestjes

• MagicTempest
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08:57

MagicTempest

Fly pig!

Op verzoek even een linkje naar een grotere variant van mijn foto:

http://www.flickr.com/pho...mpest/4511038044/sizes/o/

Ook nog even wat commentaar op voorgaande foto's:

@RobbieB: Geen idee wat dit nu precies is, ik snap dat het over regen en zon gaat, maar de foto zelf kan ik niet plaatsen.
@SmithNL: Wat mennovanw zegt over de compositie kan ik me wel in vinden. Toch vind ik het wel een leuke foto. Hij is misschien net iets aan de zachte kant qua focus, maar dat past denk ik ook wel bij bloemen :)
@mennovanw: Leuk!, lammetjes zijn natuurlijk het toppunt van de lente. Wat scirocco zegt een kleiner diafragma had gekund, maar ook een groter diafragma denk ik, even de DoF nog kleiner maken waardoor de lammetjes nog centraler komen te staan. De andere kant op sluit je de moederschaap natuurlijk er weer bij in, wat ook erg leuk is. Desalniettemin en leuke foto.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee