Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 15:27

Foto weekopdracht week 51+52 "Verlichting"

De weekopdracht is in het leven geroepen om gericht op zoek te gaan naar jouw perfecte foto naar aanleiding van een thema.
Het is dus de bedoeling om er naar op zoek te gaan! En daarmee bedoelen we NIET je archief!
Benader het thema dan ook op je eigen manier zodat je je onderscheid van de rest.

Aangezien een wekelijkse opdracht voor velen niet haalbaar is, is er besloten om er een twee wekelijkse opdracht van te maken. Zo heeft iedereen genoeg tijd om een leuk concept te bedenken en voor een creatieve uitvoering te zorgen.
Het thema van deze twee weken is natuurlijk eenvoudig te benaderen. Maar probeer nou juist eens een andere hoek te zoeken om het spannend te maken! Wees creatief en laat je eigen visie op het onderwerp er op los.

Wat is de bedoeling precies?
Het doel van de twee wekelijkse opdracht is het maken van een mooie en testcasewaardige foto waarin het thema van de opdracht duidelijk in naar voren komt.

Een paar regeltjes
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
  • Foto's moeten duidelijk met het onderwerp / thema te maken hebben.
  • We verwachten wel kwaliteit! Naast dat je foto binnen het thema moet passen, moet hij ook testcasewaardig zijn.
  • Max 600px brede thumb in het topic met een link naar een grotere foto van max 1024px breed.
  • Geen archieffoto's!
  • Geen work in progress-foto's: de foto die je post moet echt af zijn.
  • 1 foto per persoon per opdracht. Waarschijnlijk maak je meerdere foto´s maar plaats alleen diegene waar je erg trots op bent.
  • Reageer op je voorganger(s), direct of aan het eind van de opdracht. Geef inhoudelijke feedback!!! "Mooi" "Gaaf" "lelijk" zijn kreten waar niemand wat aan heeft.
  • Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideeen voor thema's voor toekomstige opdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld :)

Het thema?
Verlichting

De deadline?
Zondag 27 december 2009 - 23:59:59

Winnaars?
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten en geen jury :)

Dit is puur voor de fotografische uitdaging om een beeld te maken bij het thema, te leren van de commentaren die men levert op je foto en natuurlijk van je eigen oordeel/ervaring bij de foto ;)

Aangezien er niks te winnen of stemmen valt en er geen jury is, mag iedereen meedoen: zowel crew als users dus!

Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet!

Archief
2006
Zie verzameling in dit topic (laatste 2006)
2007
Zie verzameling in dit topic (laatste 2007)
2008
[list][/]
2009
[list][/]

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Leuke opdracht, ik ga me gedachten eens er over laten gaan. Kinderen, de vorige opdracht, tjah, persoonlijk post ik gewoon liever geen foto van me dochter vandaar over geslagen.

Tot binnenkort en succes voor andere mogenlijke deelnemers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldsla
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 12:04
Een beetje een standaard grapje misschien, maar ik had het nog nooit gedaan en ik vind em wel mooi!

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2714/4182388772_a2936ffd02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Die tak in het midden heeft geen "last" van het zoomen.
Raar toch eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Trasos schreef op zondag 13 december 2009 @ 22:06:
Die tak in het midden heeft geen "last" van het zoomen.
Raar toch eigenlijk?
Nee hoor, dat heet flitsen :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 272206

Nee hoor hij zoomt in terwijl de sluiter open staat. Wijsneus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:54

breinonline

Are you afraid to be known?

Anoniem: 272206 schreef op maandag 14 december 2009 @ 17:18:
Nee hoor hij zoomt in terwijl de sluiter open staat. Wijsneus.
Dat is wel flitsen, de flits legt het scherpe gedeelte vast, de rest van de tijd dat de sluiter open staat werd het zoom-effect op de gevoelige sensor vastgelegd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldsla
breinonline schreef op maandag 14 december 2009 @ 18:40:
[...]

Dat is wel flitsen, de flits legt het scherpe gedeelte vast, de rest van de tijd dat de sluiter open staat werd het zoom-effect op de gevoelige sensor vastgelegd.
Maar dan wel in de omgekeerde volgorde. Eerst zoomen en dan flitsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat er gezoom-ed werd leek mij duidelijk. Maareh, genoeg OT gezwets, foto's! :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Nou daar is ie dan, de uitwerking van mijn idee bij deze opdracht.
Ben benieuwd wat men in dit topic ervan vind.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2605/4188679906_7a21c617ba.jpg
(clickbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldsla
Ik heb eens flink aan de levels zitten trekken in de Gimp en er komt wel wat tevoorschijn, maar ik heb nog steeds geen idee wat het is. Ik zie een hoofd helemaal op links?

Dus ik vind hem donker :) (op mijn oude iiyama 22" CRT) Overigens vind ik dat hij na een flinke slinger aan gamma wel mooier wordt, maar wat het is.....

[ Voor 7% gewijzigd door veldsla op 15-12-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

veldsla schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 22:14:
Ik heb eens flink aan de levels zitten trekken in de Gimp en er komt wel wat tevoorschijn, maar ik heb nog steeds geen idee wat het is. Ik zie een hoofd helemaal op links?

Dus ik vind hem donker :) Overigens vind ik dat hij na een flinke slinger aan gamma wel mooier wordt, maar wat het is.....
Ik heb een samsung lcd staan met een vrij heftige lichtopbrengst ja, ik kan nml prima zien wat het moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
De kaarsen vind ik mooi. Wat er naast staat geen idee. Ik denk dat het mooier was geweest dat er af te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Jammer dat iedereen hem te donker vind. Ik heb nog eens goed gekeken en ok hij is donker, maar niet 'te'', maar je kan in mijn ogen echt zien wat er naast staat hoor ;)
No offense. Ik heb in mijn omgeving 3 mensen die het niet weten maar wel kunnen zeggen wat het is.

Opdracht mislukt dan, het was iig weer leuk mee te doen!

Grts.

(p.s. ik heb dus ook de kaarsen alleen, maar vond die wat te saai en minder aansluiten bij de opdracht, wil je hem zien op me flickr te vinden via linkje in blog.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Wellicht is het probleem dat je gamma van jouw monitor wat hoog staat. Ik zie een paar kaarsen een een soort koperen gloed. Wat dat is? Geen idee.

Net op twee willekeurige laptop's van collegea gekeken en ook daar kan ik er geen chocolade van maken.

De vraag is nu natuurlijk wel wat er naast die kaarsen staat.

Maar goed, de tip van vandaag lijkt me duidelijk, zet de lichtopbrengst van je monitor een stuk lager (of verklaar ons allemaal voor gek.)

Het experiment met de gezoomde kerstboom vind ik best leuk, maar tja... hij doet het toch niet helemaal. (Maar ik heb nog geen beter idee, dus tja.... toch iets met de stuurlui en de wal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

ik verklaar niemand voor gek hoor, opdracht mislukt zoals ik al zeg, dus... je hebt ongetwijfeld gelijk dat gamma hoger is als gemiddeld(brightness 48/contrast 75).
Het is een (beeld van een) engel.

edit:
Ik mag em uiteraard maar 1 maal posten, dus doe even linkje naar een iets lichtere variant, als ik em nog lichter maak komen er dingen in beeld die verstoreren, misschien kan een ieder iets beter zien nu wat er nu op de foto staat naast de kaarsen ;)
http://farm3.static.flick...90117590_655ff085b1_b.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Prozac[NL] op 16-12-2009 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
Ik moest in het begin ook even goed kijken maar zag toen aan de linkerkant een gezichtje van een engel achtig figuur. Nu je de iets lichtere versie gepost hebt klopt het ook wel. Ik moet wel zeggen dat de donkere versie oké is als je weet wat het is, misschien had je dmv een kaars (ietsjes verder) het gezichtje ook ietjes kunnen verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Licht

Lichtjes in een kerstboom :)

Twitter

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
Eerste reactie was: Wow :)
Is dat op dezelfde manier als veldsla gedaan?

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2479/4055798507_aacf63b8ba.jpg

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 15:39
tweede reactie : Wtf heb jij voor kerstboom :|

gewoon nee.

• Dennahz

Dennahz

jip_86 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 12:03:
Eerste reactie was: Wow :)
Is dat op dezelfde manier als veldsla gedaan?
Ja :)
SanderPS3 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 16:37:
[...]

tweede reactie : Wtf heb jij voor kerstboom :|
Is niet de mijne ;)

Even inhoudelijk: is mijn foto testcase-waardig, of niet? Of is het gewoon een te simpel, onorigineel iets?

[ Voor 12% gewijzigd door Dennahz op 17-12-2009 16:45 ]

Twitter

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
pff word een beetje leip van al die bewegende lichtjes. Heel druk.
Dan maar eentje van mij.
Het zwaantje word van achter belicht door een kerstlampje.

(hoop dat jullie m kunnen zien hier want hij is 'private' op flickr. Maar je ziet wel eens vaker dat mensen onder hun eigen foto's comments met andere foto's plaatsen, maar die dan niet hun photostream verpesten...of moet dat anders??)

k vond de bokeh wel vet.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2738/4193080170_c10f32cac2.jpg

• Dennahz

Dennahz

Scirocco schreef op donderdag 17 december 2009 @ 17:06:
pff word een beetje leip van al die bewegende lichtjes. Heel druk.

k vond de bokeh wel vet.
[afbeelding]
Erg sfeervol d:)b Vind hem wel wat hebben, ja :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

@scirocco. Warme uitstraling heeft de foto idd.

@ de lichtjes fotos. Ik vind dat persoonlijk niet echt boeiend te nomen en erg druk aan de ogen, maar das enkel mijn mening, jullie onderwerp is iig zichtbaar :D ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03-2024
Hierbij een eenvoudige poging. Het idee was om de tegenstelling tussen echt licht (sfeervol rood op de gordijnen) en kunstlicht (sfeervolle kerstboom) te vangen. Het is een HDR bewerking vanuit 5 belichtingen met FDRtools en GIMP een beetje bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_50FyEP9xaNs/Sy6CJ-m7XLI/AAAAAAAAAF8/almNkTmR0pw/echt_vs_kunstlicht_klein.jpg

Weet niet zeker of 't linken op deze manier werkt, picasa link is deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:51

mphilipp

Romanes eunt domus

Nou vooruit dan maar...ik heb afgelopen week een kiekje gemaakt van de kerstverlichting hier in de Lingehaven (nog geen sneeuw):

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2491/4191525144_8423b558b8.jpg

Hij is redelijk bewerkt mbv een layer waarin een photoshop effect is gebruikt en die is wat gedimd. Zo komt de verlichting beter uit. Ik heb 'm gebruikt voor mijn kerstkaart (ben ik altijd lekker laat mee).

Ik vind die van Dennahz nog het meest originele en ook de mooiste. De anderen zijn 'gewoon' foto's van kerstboom of ornamentje. Er is niets bijzonders mee gedaan, behalve de HDR versie van een kerstboom, maar die mist ook een zekere wow-factor.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 335355

Gewoon erg simpel en geen kerst verlichting omdat ik gewoon een hekel heb aan kerstverlichting;)

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/20poq3r.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Deze foto heb ik toevallig afgelopen zondag gemaakt met het uitproberen van mijn nieuwe Sony A550, maar achteraf was ik nogal verrast door een opvallend geslaagde opname. In photoshop eigenlijk alleen maar geresized, verder heb ik er niets aan gedaan zover ik weet.

Het is de verlichting die in de fan zit van mijn Antec Skeleton case, daarop het licht van mijn bureaublad. En natuurlijk nogal close-up. Wat ik zelf een beetje jammer vind is dat je linksbovenin wat stof ziet zitten in de "honinggraad".

Afbeeldingslocatie: http://i38.photobucket.com/albums/e103/oosz/thumb_nice.jpg

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamO
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-04 13:58

RamO

The Alchemist of Happiness

Gemaakt met een Panasonic TZ7 toen er nog sneeuw lag:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/14mq2j7.png

Floccinoccinihilipilification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334041

Om het kerstgeweld wat tegen te gaan >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.berkhout-online.nl/test+/skull-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 22:19

M.E.Amrani

...heeft honger

Niet origineel, maar hier een vlammetje.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/15ygkdu.jpg

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
Scirocco, bokeh is inderdaad wel erg leuk zo
bramseltje, Ja niet echt heel bijzonder eigenlijk
mphilipp, Erg mooie plaat alleen het zeer opvallende watermerk stoort enorm, het kan minder denk ik
XIII1987, Ik vind hem eerlijk gezegd niet zo
willem900, Heerlijke scherpte en kleuren
RamO, Mooie sfeerfoto
Vladimir XVI, Leuk als afwisseling hehe
eejtje, Ik denk dat je met de bokeh wilde spelen, het was misschien mooier geweest als je de kaars op de voorgrond wel scherp had. Dit is wel mogenlijk, ook als je je focusring helemaal naar rechts of links draait.

Goed, zelf heb ik niets gepost, mn idee lukte gewoonweg niet, wel jammer want het idee was nog niet gepost, maar goed misschien volgendjaar hehe.
Nou goed, nu er wat meer gepost is dan de voorafgaande keren zetten we stug voort. Eind deze week zal ik weer een nieuw topic aanmaken. Mochten jullie ideeen c.q. suggesties hebben laat het dan even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:51

mphilipp

Romanes eunt domus

Milo. schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:33:
mphilipp, Erg mooie plaat alleen het zeer opvallende watermerk stoort enorm, het kan minder denk ik
Ach...bij de ene foto valt het meer op dan bij de andere. Ik ga het niet per foto tweaken. Soms is het praktisch onzichtbaar, dus ik draai 'm niet terug. Blame the thieves... ;)

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

An sich vind ik het een geniaal onderwerp _O_ hulde. Alleen, hijs niet helemaal scherp, en misschien was vanuit een andere hoek genomen wat mooier. Maar alsnog, heel heel gaaf.

A-hem.... * Anoniem: 108806 heeft een nieuwe Nikon... en wacht met smart op een nieuwe weekopdracht :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 22:19

M.E.Amrani

...heeft honger

Ook ik ben benieuwd naar de volgende opdracht : D

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:38
Beetje laat, maar had ongeveer week terug wat zitten spelen met DOF en verlichting :)
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4042/4271466361_72ca409cb8_o.jpg
Let niet of de ruis/ beweging, had geen statief bij de hand dus moest even op hoge iso O-) Was uiteindelijk een probeersel, maar vond het effect toch wel leuk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
En er is weer een nieuwe weekopdracht! Welke hier te vinden is, dus haal je camera van zolder, stof je lenzen af en maak er wat van.

Pagina: 1