[Foto-opdracht] week 3+4 "Kunst"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 23:41

Foto weekopdracht week 3+4 "Kunst"

De weekopdracht is in het leven geroepen om gericht op zoek te gaan naar jouw perfecte foto naar aanleiding van een thema.
Het is dus de bedoeling om er naar op zoek te gaan! En daarmee bedoelen we NIET je archief!
Benader het thema dan ook op je eigen manier zodat je je onderscheid van de rest.

Aangezien een wekelijkse opdracht voor velen niet haalbaar is, is er besloten om er een twee wekelijkse opdracht van te maken. Zo heeft iedereen genoeg tijd om een leuk concept te bedenken en voor een creatieve uitvoering te zorgen.
Het thema van deze twee weken is natuurlijk eenvoudig te benaderen. Maar probeer nou juist eens een andere hoek te zoeken om het spannend te maken! Wees creatief en laat je eigen visie op het onderwerp er op los.

Wat is de bedoeling precies?
Het doel van de twee wekelijkse opdracht is het maken van een mooie en testcasewaardige foto waarin het thema van de opdracht duidelijk in naar voren komt.

Een paar regeltjes
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
  • Foto's moeten duidelijk met het onderwerp / thema te maken hebben.
  • We verwachten wel kwaliteit! Naast dat je foto binnen het thema moet passen, moet hij ook testcasewaardig zijn.
  • Max 600px brede thumb in het topic met een link naar een grotere foto van max 1024px breed.
  • Geen archieffoto's!
  • Geen work in progress-foto's: de foto die je post moet echt af zijn.
  • 1 foto per persoon per opdracht. Waarschijnlijk maak je meerdere foto´s maar plaats alleen diegene waar je erg trots op bent.
  • Reageer op je voorganger(s), direct of aan het eind van de opdracht. Geef inhoudelijke feedback!!! "Mooi" "Gaaf" "lelijk" zijn kreten waar niemand wat aan heeft.
  • Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideeen voor thema's voor toekomstige opdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld :)

Het thema?
Kunst

De deadline?
Zondag 31 januari 2010 - 23:59:59

Winnaars?
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten en geen jury :)

Dit is puur voor de fotografische uitdaging om een beeld te maken bij het thema, te leren van de commentaren die men levert op je foto en natuurlijk van je eigen oordeel/ervaring bij de foto ;)

Aangezien er niks te winnen of stemmen valt en er geen jury is, mag iedereen meedoen: zowel crew als users dus!

Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet!

Archief
2006
Zie verzameling in dit topic (laatste 2006)
2007
Zie verzameling in dit topic (laatste 2007)
2008
[list][/]
2009
[list][/]

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtissink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09-2022
Oh.., de eerste van 2010! Laten ik hier maar weer eens me best voor gaan doen! Eens even denken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 13:25

MagicTempest

Fly pig!

He, grappig. Kunst is een zeer breed onderwerp. Toevallig heb ik zaterdag nog wat foto's van kunst gemaakt bij een expositie-opening (werk van mijn vriendin hangt daar ook). Dat zijn echter niet echt showcase waardige foto's. Ik zal eens na gaan denken over een mogelijke foto.

Ben erg benieuwd waar anderen mee komen.

[ Voor 7% gewijzigd door MagicTempest op 18-01-2010 23:22 ]

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Ha! Cool! Een nieuwe weekopdracht om m'n D300s O+ in te wijden. Ik ga m'n best doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-06 13:44
Vanmiddag wat door het huis gestruind op zoek naar kunst. Hierbij mijn bijdrage, ben benieuwd wat jullie er van vinden :)
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4003/4297327941_9f53ca1614.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 22:19

M.E.Amrani

...heeft honger

Leuk gevonden. Wel zou ik wat meer ruimte aan de onderkant laten, en de standaard waarvan de hoeken nu zichtbaar zijn eventueel wegshoppen.

Hier is mijn inzending

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2698/4295189673_04579222f4.jpg

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230304

@jip_86 Mooie kleur als achtergrond genomen, de hoekjes onderin zou ik ook proberen weg te werken.
@eejtje Leuk! Zoiets wil ik ook nog eens zelf proberen :)

Hierbij mijn inzending.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4031/4300457149_2014e69e3e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4027/4300821187_44cfc020cf_b.jpg

Mijn deelname aan deze 2 weekse opdracht.

@jip 86, mooie foto alleen wat heb je aan et voetje van het beeld te verbergen, vreemd afgesneden op deze manier, das jammer. beetje ruim misschien ook aan de andere 3 kanten

@eetje, tjah had dit al van je gezien en is idd fraai te nomen nog steeds.

@xta, fraai lijkt rook maar is het niet, aparte foto erg abstract.

Succes anderen!

[ Voor 5% gewijzigd door Prozac[NL] op 24-01-2010 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
jip_86,
Zoals al gezegd is, is de ruimte om het beeldje heen wat vreemd verdeeld. Ik zou ook de voetjes wat croppen en het beeldje wat centraler laten uitkomen. Verder netjes belicht.

eejtje,
Ik heb hem ook al eerder gezien.

xta,
Interessant, het lijkt me.. een topje van een sigaret die eraf "valt", maar het is een deel van een plant? als ik je Flickr series even snel overzie. Erg mooie vinding zo.

Prozac[NL],
Raar geheel, aan de linkerkant is het wat overbelicht? dat is wel jammer. Maar het is een zeer interessant geheel hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Thanx mensen, ik heb de foto gemaakt in een softbox. Een lamp van buiten er tegenaan van de rechterzijkant. Kleuren bij stom toeval door de witbalans te kiezen adhv een punt in de foto. Door de softbox weinig ruimte om met standpunt en positie te spelen, omdat je dan al weer hoeken of randen ziet. Hoekjes had ik er idd af moeten halen (zelf ook nog aan gedacht :$).

eejtje: Al eerder gezien, blijft leuk.
xta: Mooie lijn, flickr tags wezen uit dat het ijs was. Ziet er mooi uit :)
Prozac[NL]: Weet nog steeds niet wat het is, met recht kunst. Mooi gefotografeerd tegen de witte achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-05 08:37
jip_86 & Prozac[NL]: Buiten het feit dat er 'kunst' op de foto staat, wat vinden jullie nou zelf 'kunst' aan jullie foto's? De foto op zich voegt wat mij betreft niets toe aan het kunstgehalte...

eejtje: nice, zou niet misstaan aan de muur, lekker abstract
xta: Hoewel ik geen idee hebt wat het is, vind ik ook deze erg mooi en blijf ik er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
ThomasW schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:12:
jip_86 & Prozac[NL]: Buiten het feit dat er 'kunst' op de foto staat, wat vinden jullie nou zelf 'kunst' aan jullie foto's? De foto op zich voegt wat mij betreft niets toe aan het kunstgehalte..
Waarom niet? In de TS staat:
Benader het thema dan ook op je eigen manier zodat je je onderscheid van de rest.
Ik interpreteer het thema als fotografeer kunst, jij als doe iets kunstigs met je camera. Moet kunnen lijkt me toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 16:54
jip_86 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:53:
[...]

Waarom niet? In de TS staat:

[...]

Ik interpreteer het thema als fotografeer kunst, jij als doe iets kunstigs met je camera. Moet kunnen lijkt me toch :)
Ben het helemaal met je eens, maar dus ook met degene die je quote. Ja het is kunste dat je op de foto zet, maar je doet verder niets kunstigs met de camera, geen spannende hoek, niet fijn met licht gewerkt. Gewoon een platte (sorry) opname van een kunstobject dat door iemand anders gemaakt is.

Die van eejtje en van xta vind ik dan wel weer goed. die van eejtje gewoon door de mooie lijnen, en die van xta omdat er zo weinig scherp is, en de vraag oproept wat het nou eigenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

:D

Leuke discussie over hoe je een opdracht interpreteerd.
Ik heb een foto van kunst gemaakt, platte foto word dat dan genoemd, prima is ook zo. Maar ging wel iets meer werk in zitten dan mikken klikken en posten.

Maar ik heb met de camera zelf niet veel bijzonders gedaan nee, dat klopt.

Anyhow, ik vond het weer leuk mee te doen en tijd in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Ik zal het meenemen de volgende keer. Ik heb het mezelf misschien iets te moeilijk gemaakt door me te beperken tot de ruimte van een softbox.

Ik fotografeer nu net een maand, en heb een ruime 1000 clicks gemaakt. Daarvan is deze toch wel een van mijn hotshots :)

Bedankt voor de feedback.

[ Voor 5% gewijzigd door jip_86 op 25-01-2010 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 272206

Onbewerkt, zelfs zwart wit was al ingesteld, hij is genomen in de trein:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2785/4307881596_51f719abbe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 10:05
@jip86: Ik vind het beeldje niet mooi en daarmee dus ook je foto niet, sorry, niet mijn ding.
@eejtje: Deze heb ik eerder gezien; het is een erg mooie plaat en prima geschikt voor dit thema.
@xta: fascinerende foto, achtergrondkleur is wel wat grauw, zou wat mij betreft zelfs wit mogen zijn.
@ProzacNL: Hiervoor geldt hetzelfde als voor jip86; ik vind het beeld niet mooi en dus ook de foto niet.
@Freakout1: Ik hou van dit soort platen. Fijn, heb je ook groter? :)

Mijn bijdrage:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2559/4307064817_578933007e.jpg
(klik voor groter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 22:19

M.E.Amrani

...heeft honger

@ Kwintessens: Auw, mijn ogen doen pijn! Ondanks dat, wel leuk gedaan hoor : )

@ XTA: moest even kijken wat het was, ik dacht dat het het kopje van een lucifer was oid. Maar het is dus een macro van ijs aan het uiteinde van een takje. Ik vind je andere foto's leuker: http://www.flickr.com/photos/gramsma/

@ Prozac[NL]: Ik zie niet wat het is. Jammer dat je het beeld centraal hebt genomen

@ Freakout1: Het zwart/witte is goed gelukt. De foto zelf doet me weinig

[ Voor 23% gewijzigd door M.E.Amrani op 27-01-2010 01:56 ]

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melelie
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-07-2024

Melelie

It's Playtime

@Freakout1 ik vind hem we erg abstract

@Kwintessens fijne vlakverdeling!

Hier mijn definitieve inzending:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4004/4304107385_f1508d702f.jpg

Mijn eerste poging met flitsers. :)

5D | 7D | 20-35 | 35/2 | 50/1.4 | 85/1.8 | 70-210 | 430EX | IXUS 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Deze weekopdracht leert mij(ons) dat kunst en de invulling ervan heel specifiek is per individu!

Erg leuk de inzendingen te zien!

(Voor de geinteresserden over mijn foto het volgende:
Dat ding, wat het ook is is bijna 1.5 meter groot, staat buiten bij een vijver op een muurtje. Dus dit was enige positie om hem er zonder storende elementen op te krijgen. De nabewerking in capture nx met o.a. coler efx maken het net alsof het ergens anders stond.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284904

Erg veel mooie platen. Teveel om iedereen afzonderlijk commentaar te geven, maar die van Mellelie vind ik er uit springen omdat deze 1 van de weinige foto's is die veel kleur hebben...en daar houd ik normaal gesproken wel van. Desondanks zit ik in een wat zwartere periode...vandaar mijn inzending.

Ik heb namelijk besloten om ook maar eens mee te gaan doen met deze opdrachten. Bij deze mijn eerste inzending:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4042/4309729684_93f764cb31.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@Iedereen die commentaar heeft gegeven: Bedankt. :)
@Melelie: Mooie foto, je signatuur leidt wel af.
@MeesterLuther: Ik vind dat er teveel vignettering in de foto zit, waardoor ik teveel wordt afgeleid van het onderwerp. Ik zou de foto simpeler houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
Freakout1,
ik vind hem zelf eigenlijk niet zoveel zeggen. Misschien is dat ook wel door het smerige iets in de rechterhoek, reflectie iets iets. Ik denk dat je er meer van kunt maken probeer eventueel met raam reflecties te werken.
Kwintessens,
dat doet inderdaad pijn aan je ogen als je er telang naar kijkt, wel een mooi contrast zo, ook wel een geluk dat die ?bouten? erop zitten, dat maakt het geheel wel af.
Melelie,
rietjes? zoals al opgemerkt is, is dit een van de weinige platen met wat meer kleur. De flits valt centraal onder nogal op maar croppen is zeker de oplossing niet, vooral de rietjes in de onderste hoeken komen erg mooi uit.
MeesterLuther,
hmmm, doet me zwaar denken aan een scheerbeurt in een wasbak. Verder ben ik het grotendeels met Kwintessens eens, vooral de vignettering is wat somber stemmend, maar dat sluit misschien aan bij je stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284904

Milo. schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 00:59:
MeesterLuther,
hmmm, doet me zwaar denken aan een scheerbeurt in een wasbak. Verder ben ik het grotendeels met Kwintessens eens, vooral de vignettering is wat somber stemmend, maar dat sluit misschien aan bij je stijl.
@Kwintessens & Milo :) De vignettering is ook toegevoegd voor de sombere stijl. Misschien toch wat uitleggen, want ik ben het normaal gesproken wel eens met jullie over de vignettering. Op dit moment loop ik namelijk overspannen thuis. Ik kreeg het idee om het proces waar ik in zit vast te leggen aan de hand van abstracte plaatjes die ergens laten zien waar ik mee bezig ben. De hele serie wordt zwart/wit met vignettering om de kijker het gevoel te geven dat hij in dat proces wordt gezogen. Milo, je hebt een scherp oog, de foto heet 'Maintenance' en is inderdaad een foto van een scheerbeurt in een wasbak. Ik hoop dat je het niet weet omdat je dezelfde ervaring hebt gehad als ik nu heb. ;)

Misschien dat het nu wat duidelijker is waarom ik hiervoor gekozen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Anoniem: 284904 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:32:
[...]

@Kwintessens & Milo :) De vignettering is ook toegevoegd voor de sombere stijl. Misschien toch wat uitleggen, want ik ben het normaal gesproken wel eens met jullie over de vignettering. Op dit moment loop ik namelijk overspannen thuis. Ik kreeg het idee om het proces waar ik in zit vast te leggen aan de hand van abstracte plaatjes die ergens laten zien waar ik mee bezig ben. De hele serie wordt zwart/wit met vignettering om de kijker het gevoel te geven dat hij in dat proces wordt gezogen. Milo, je hebt een scherp oog, de foto heet 'Maintenance' en is inderdaad een foto van een scheerbeurt in een wasbak. Ik hoop dat je het niet weet omdat je dezelfde ervaring hebt gehad als ik nu heb. ;)

Misschien dat het nu wat duidelijker is waarom ik hiervoor gekozen heb.
Nou is duidelijk waarom je kiest voor de vignettering. :)
Ik denk wel dat de foto's desondanks zonder vignettering ook heel goed je gemoedstoestand kunnen weergeven. Doordat de donkere randen dan niet afleiden van het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
En dan mijn inzending, het is misschien wat saai maar ik vind zulk soort shots altijd wel kunstzinnig aandoen. En nu ik een flitsertje heb met trigger heb ik eens wat geprutst en deze kwam er wel leuk uit. Ik denk dat ik per ongeluk met mn hand deels voor de flitsers heb gehangen tijdens het inschenken maar het komt er wel leuk uit eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/nd0hzm.jpg

De opzet, maar dan gaat het om een klein glaasje, vaasje en blauw papier van de overgebleven surprisematerialen stapel, helaas is de grant's alweer op na een ander probeerseltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
@Milo: Jammer van de 2 lichtblauwe(re) vlekken in de achtergrond. Het inschenken ziet er mooi uit.

Is het misschien een idee om bij de opdrachten hier een korte toelichting te geven bij je foto? Ik merk zelf dat het wel helpt als je de achterliggende gedachte weet of hoe de foto tot stand is gekomen.

[ Voor 20% gewijzigd door jip_86 op 31-01-2010 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
jip_86,
Klopt, ik denk dat het mn vingers zijn die het vaasje vasthouden, denk ik. Helaas is de verkleinde versie verre van scherp in tegenstelling tot het orgineel, maja het gaat om het idee.

Verder weet ik niet of het een 'verplichting' zou moeten zijn om een korte toelichting te geven, zonder deze informatie houdt het de foto wel 'spannend'.
Ik denk dat het vanuit de poster zelf moet komen al is het inderdaad wel leuk om bij sommige foto's het wat/waarom/hoe verhaaltje erachter te weten maar dit kan natuurlijk ook door er even naar te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
Weer hele mooie, leuke en vooral creatieve inzendingen hebben we gezien, allen bedankt voor de tijd om dit topic tot een volwaardige reeks te maken.

En er is een nieuwe opdracht, de 14e komt alweer in zicht dus om even zoetsappig te doen is "liefde" het volgende onderwerp, succes!

Pagina: 1