[Foto-opdracht] week 18+19 "Natuur" Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:01

Foto weekopdracht week 18+19 "Natuur"

De weekopdracht is in het leven geroepen om gericht op zoek te gaan naar jouw perfecte foto naar aanleiding van een thema.
Het is dus de bedoeling om er naar op zoek te gaan! En daarmee bedoelen we NIET je archief!
Benader het thema dan ook op je eigen manier zodat je je onderscheid van de rest.

Aangezien een wekelijkse opdracht voor velen niet haalbaar is, is er besloten om er een twee wekelijkse opdracht van te maken. Zo heeft iedereen genoeg tijd om een leuk concept te bedenken en voor een creatieve uitvoering te zorgen.
Het thema van deze twee weken is natuurlijk eenvoudig te benaderen. Maar probeer nou juist eens een andere hoek te zoeken om het spannend te maken! Wees creatief en laat je eigen visie op het onderwerp er op los.

Wat is de bedoeling precies?
Het doel van de twee wekelijkse opdracht is het maken van een mooie en testcasewaardige foto waarin het thema van de opdracht duidelijk in naar voren komt.

Een paar regeltjes
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
  • Foto's moeten duidelijk met het onderwerp / thema te maken hebben.
  • We verwachten wel kwaliteit! Naast dat je foto binnen het thema moet passen, moet hij ook testcasewaardig zijn.
  • Max 640px brede thumb in het topic met een link naar een grotere foto van max 1024px breed.
  • Geen archieffoto's!
  • Geen work in progress-foto's: de foto die je post moet echt af zijn.
  • 1 foto per persoon per opdracht. Waarschijnlijk maak je meerdere foto´s maar plaats alleen diegene waar je erg trots op bent.
  • Reageer op je voorganger(s), direct of aan het eind van de opdracht. Geef inhoudelijke feedback!!! "Mooi" "Gaaf" "lelijk" zijn kreten waar niemand wat aan heeft.
  • Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideeen voor thema's voor toekomstige opdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld :)

Het thema?
Natuur

De deadline?
Zondag 13 mei 2012 - 23:59:59

Winnaars?
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen prijzen en geen jury :)

Dit is puur voor de fotografische uitdaging om een beeld te maken bij het thema, te leren van de commentaren die men levert op je foto en natuurlijk van je eigen oordeel/ervaring bij de foto ;)

Aangezien er niks te winnen of stemmen valt en er geen jury is, mag iedereen meedoen: zowel crew als users dus!

Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet!

Archief
2006
Zie verzameling in dit topic (laatste 2006)
2007
Zie verzameling in dit topic (laatste 2007)
2008
Zie verzameling in dit topic (laatste 2008)
2009
Zie verzameling in dit topic (laatste 2009)
2010
[list][/]
2011
[list][/]
2012
[list][/]

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:53
Leuk dat je het weer oppakt. Ik hoop dat er weer wat animo is.
Ik heb deze week vakantie, dus een natuurshot moet er wel in zitten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:01
Tja was inderdaad te lang geleden.
En ik zag net wat mistflarden hangen dus wellicht is het morgenochtend een mooie ochtend om wat foto's te maken (voor het bezoeken van de vrijmarkt).

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Oh, deze gaat zeker lukken, ik heb zaterdag een workshop waarbij we de mooiste plekjes van Twente op gaan zoeken, dus er komt zowieso 1 foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:51
Nou laatste tijd dat ik hardloop kom ik ook langs prachtige plekjes waar ik nog een x een foto van wil maken. Maar eens een x niet gaan hardlopen en de fiets en camera pakken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk weer eens een weekopdracht, vond het al jammer dat er geen meer was. Leuk thema, zal binnenkort eens op zoek gaan. Natuur is overal, dus kan het niet al te moeilijk zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:09
Zal ik het spits eens afbijten :P

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7114/7140150699_44f4b14882_z.jpg
Snail by qvermue, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:51
Slimey slakje! Zou m alleen niet zo centraal in beeld nemen, en evt vanuit een andere hoek nemen zodat je wat groene blaadjes oid op de achtergrond hebt. Zorgt voor wat meer contrast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend op de fiets gestapt om een natuurfoto voor de weekopdracht te maken. :) Uiteindelijk kwam ik deze deze 'scene' tegen, vond 't wel bij het thema passen. Heb er met 58 foto's, geschoten op 100mm/f2,8, een Brenizer panorama van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.fotothing.com/photos/f84/f84f79faf292065cd79a62a27801a288.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:24

iew

What the...?!

Ik dacht laat ik ook eens een poging wagen, vandaag gekiekt.

Afbeeldingslocatie: http://ilinden.home.xs4all.nl/foto/IMG_2239_700.jpg

@FranticDJ
Eens met snuurtje, vind de slak ook te centraal, kleuren en witbalans in orde maar een beetje ééntonig van kleur vind ik de gehele foto.
Verder een nette plaat.

@Sargonaut
Goed van kleur en mooie scherptediepte, in het midden staat wel iets "onnatuurlijks.." ;)

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Thanks voor de feedback :) Kleuren zijn idd wat eentonig met de bruine slak op de bruine achtergrond.

@sargonaut mooi contrast tussen natuur en industrie :)

@iew nice, maar vind (persoonlijk) het onscherpe stuk links wat te groot en afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Leuk, ik ga ook proberen een shot te maken die het waard is een plekje te krijgen in dit topic. Ik ben pas net begonnen met fotograferen en ben nog erg aan het stoeien met composities.
@FranticDJ Dat zou een foto van mij kunnen zijn, met het onderwerp zo centraal. :P In Middenduin genomen zie ik aan de andere foto's in de flickr-set. Een mooi gebied, ik was er laatst nog!
@Sargonaut Mooie plaat. mag ik vragen waarom je de foto's op f2.8 hebt geschoten? Is het voor een panorama in daglicht niet veel handiger om f8 of 11 oid te gebruiken? Ok, daar staat dus Brenizer voor :)
@iew mooie macro. Ik vind hem geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Stevie-P schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:47:
@FranticDJ Dat zou een foto van mij kunnen zijn, met het onderwerp zo centraal. :P In Middenduin genomen zie ik aan de andere foto's in de flickr-set. Een mooi gebied, ik was er laatst nog!
Absoluut een mooi gebied, ik ga er snel weer heen. Dit was mn eerste echte dagje erop uit om foto's te maken. Helaas maar 2 uur rond gelopen omdat het weer niet zo denderend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Super vet Sargonaut! Heb net zelf ook ff die techniek geprobeerd en het is eigenlijk heel makkelijk, hier ga ik ook eens wat serieuzer mee aan de slag :)
- Geen natuur en niet voor de opdracht, dus even een linkje naar mn test pano. (volgens deze blog gelijk aan 22mm @ f1.3 op crop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Doe ik ook een mee weer....
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8145/7153610539_e3aa39e162_c.jpg
Processed Fog.... by Strange Artifact, on Flickr

grtn.

@franticdj, vind de zandkleur achte de slak jammer...
@iew, de bij is mooi scherp maar de compo wringt een beetje.
@sargonaut, ken die techniek niet, aparte plaat zo iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
Zoals beloofd doe ik ook mee.

Klik voor groter!

Afbeeldingslocatie: http://pcdn.500px.net/7384010/53a2f81fc4079b4107fe1dffd27ea888d1ff5db0/3.jpg?t=1336428847

Zitten er trouwens nog andere mensen hier bij 500px?

@FranticDJ: Mooie foto, alleen mis ik wat kleur. Misschien wat groene blaadjes of zo. Jammer dat de voorkant van de snail niet helemaal 100% scherp is. Wel een interessant onderwerp!

@Sargonaut: Erg interessante foto om naar te kijken. Gaaf contrast tussen natuur en industrie. Mooie kleuren en lekkere scherpte (en DoF :)). Ook interessant effect door het gebruik van Brenizer panorama stitching, ik vind het gebruik vaak wat overdreven, maar in dit geval echt super cool!

@iew: Mooie compositie, cool onderwerp en lekker scherp, niets op aan te merken!

@Prozac[NL]: Misschien gek om te zeggen, dus vandaar even een uitleg. Ik ben van mening dat een foto een reactie bij mensen los moet maken, wat in jouw geval zeker gelukt is! Echt mijn complimenten daarvoor. Als ik er over heen zou scrollen valt hij me zeker op. Ik moet alleen zeggen dat ik je foto echt niet mooi vind. Ik vind het gras zonder kleur met dat hoge contrast lelijk. Het is echter absoluut niet mijn bedoeling de grond in te schoppen, in tegendeel! Ik vind het een van de sterkste foto's die ik de laatste tijd gezien heb. Ik had echt een *bah* gevoel, ik weet niet of dat je bedoeling was, maar dat is wel wat het bij mij los maakte. Ik vind het juist super goed hoe je iets anders laat zien. Ik zie zo veel 13 in een dozijn foto's waar ik niets bij voel, dat zijn voor mij allemaal foto's waar ik niets aan heb. Deze foto heb ik een sterke reactie bij, wat ik super tof vind. Het gaat er namelijk niet om of ik de foto mooi vindt, maar of jij hem mooi vind en of de foto een reactie teweeg brengt. Dat doet de foto zeker, dus voor mij verdien jij een 10 met deze foto!
Hoop dat je het niet verkeerd opvat, ik probeer zo eerlijk mogelijk commentaar te geven en ben echt van mening dat jouw foto een van de sterkste foto's van de afgelopen maand is, ook al vind ik de foto lelijk. Ik heb liever dat mijn foto's een mening oproepen dan dat mensen er overheen scrollen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Kijk, links of rechtsom moet ik tevreden zijn met je feedback ZaPPZion! Dank je voor de moeite die je neemt je gevoel uit te leggen, word gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
Ik heb ook even naar je blog gekeken, daar zag ik veel foto's die ik echt mooi vond, dus no worries :)

Ik probeer altijd bij foto's na te gaan waarom/of ze me iets zeggen. Dan probeer ik er ook achter te komen wat me stoort of juist aan spreekt, zodat ik bij het nemen van de foto's of bij het bewerken er van ook rekening kan houden met wat ik in andere foto's geleerd heb. Dus al met al heb ik weer wat geleerd. Ik ben blij dat je mijn feedback goed oppakt, anders had ik het ook zonder problemen weer verwijderd trouwens, ik wil niemand voor de schenen schoppen, maar ik vind het altijd fijn om eerlijke feedback te krijgen, dus probeer ik dat ook naar anderen toe te geven. Dat wordt soms gewaardeerd, soms ook niet, dan krijg je van alles naar je hoofd geslingerd, maar gelukkig waardeer jij het :). (ik kan me ook nooit druk maken om boze reacties omdat ik eerlijk ben hoor, ik snap het soms zelfs wel :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor alle reacties en complimenten op mijn panorama. :)

@Scirocco: Leuk dat je er naar aanleiding van mijn foto, gelijk mee aan de slag gaat. De techniek heb je al wel in de vingers, aan de foto te zien. Voor een test niet slecht, maar iets wijder zou wel mooier zijn. Verder lijkt je testopstelling niet heel erg ideaal voor een mooi scherpteverloop. Vergeet ook niet aan de voor-/onderkant een stukje DOF mee te pakken, dat versterkt het gevoel van diepte.

@FranticDJ: Slak staat er leuk op, aparte houding zo om dat takje heen gevouwen. Jammer dat 'ie op origineel formaat niet helemaal scherp is.
@iew: Mooie zandbij, misschien iets te hard gecropt.
@Prozac[NL]: Mooi lijnenspel. Na het compliment van ZaPPZion ben je bijna verplicht om er een megagrote afdruk op canvas van te laten maken.
@ZaPPZion: Leuke foto. Maar wat betreft de compositie zou ik de kip meer richting het midden geplaatst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

@sargonaut, geloof niet dat hij/zij hem aan de muur wil ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Prozac[NL] op 09-05-2012 12:30 . Reden: typfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

@FranticDJ:

Leuk en opmerkelijk plaatje. Werkelijk geen idee waarom die slak nou net dát plekje heeft uitgekozen om te gaan zitten.

@Prozac:

Ja inderdaad, zoals hier door Zap wordt onderschreven wekt die foto een gevoel op (mijne iets anders, maar goed). Kwa lijnen spel is er over nagedacht, maar toch voel de compositie nét niet helemaal lekker aan. Een beetje scheef en de waas houd zich niet lekker aan de regels terwijl de rest van de plaat dat wel doet.

@ZaPPZion:

Mooie beestjes, lekker scherp, maar ik vind de voor en achtergrond toch te druk. Daarnaast is het contrast wel heel erg hoog, wat vooral ervoor zorgt dat de kleintjes een beetje verdwijnen in de onscherpe voorgrond. Zoals je tumbnail gecropt is vind het plaatje trouwens sterker dan hoe de fullsize versie is.

De twee niet besproken plaatjes zijn gewoon mooi, maar naast de technische kwaliteiten roepen ze niet zo veel bij mij op. Neemt niet weg dat het prettig kijken is.

Mijn inzending:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yLYRzbA2kIRzOdo8BumBKWf1/medium.jpg

Beetje rare take op de opdracht misschien. Deze had ik sowieso wel gemaakt, ook zonder deze "opdracht", maar de avond hierna had ik wel besloten deze te gaan plaatsen. Maar volgens mij ben ik trouwens al te laat toch?

[ Voor 14% gewijzigd door djunicron op 09-05-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
@FranticDJ: Wat meer contrast in de kleuren en een minder centrale compositie had'm wat mij betreft beter gemaakt. Wel is'ie lekker scherp.

@Sargonaut: Op de één of andere manier blijf ik bij Brenizerpanorama's het idee houden dat ik naar speelgoed zit te kijken, alsof de bomen maximaal een meter hoog zijn, maar nog eerder 20cm. Verder prima uitgevoerd, het effect is duidelijk aanwezig.

@iew: Iets lichter had ik niet erg gevonden. Verder ziet'ie er wat mij betreft prima uit, wel een beetje jammer van de semi-scherpe blaadjes rechtsonderin, die leiden wat af.

@Prozac[NL]: Niet echt mijn kopje thee, maar het is duidelijk wat je wil bereiken.

@ZaPPZion: Technisch staat het er prima op, al vind ik ook hier het geheel iets aan de donkere kant. Qua compositie was wat meer ruimte boven en rechts denk ik mooier geweest.

@djunicron (die ik origineel was vergeten :X): De kleuren geven een mooi strand-gevoel. Wel vind ik je kadering duidelijk minder, zowel links als rechts worden er zaken afgesneden.

Dan mijn eigen foto. Het is een poging om eens 'iets anders' te doen. Van de ene kant vind ik'm best interessant geworden, van de andere kant zou het ook net zo quasi-artsy als een hipstermeisje met een iPhone en een lomofilter kunnen zijn. Klikbaar voor een grotere versie.

Afbeeldingslocatie: http://i297.photobucket.com/albums/mm237/Wormaap/Baby%20steps%20dSLR/IMG_2371-2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 11-05-2012 00:22 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Vis

Net een nieuwe lens binnen, dacht ik ook maar eens wat posten in dit topic over Natuur :)

Preset in Lightroom gebruikt om de kleuren wat 'fantasierijker' te maken...

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2vlpana.jpg

Hij doet het goed als wallpaper, al zeg ik t zelf :)

[ Voor 11% gewijzigd door Vis op 11-05-2012 00:14 ]

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 21:01
@milo *O* *O*
@vis een erg mooie foto! oogt rustig!

ik heb ook een bloemetje, nouja het valt eigenlijk onder onkruid
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7078/7175479130_d126a47578_z.jpg
milk gowan by gwpost, on Flickr

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

@Wormaap:

Inderdaad "iets anders", maar ik kan niet zeggen dat het me wat doet. De spattende druppeltjes vallen onvoldoende op, de golfjes zijn me iets te zacht en het blaadje middenin valt onvoldoende op om interessant te zijn. Dat neemt niet weg dat het een leuk idee was.

@Vis:

Mooi rustig en prettig gekleurd plaatje. De iets storende lichtere bokeh aan de onderkant past in deze plaat eigenlijk wel goed! Het enige wat me stoort is dat het kleurverloop in de voorste donkerste bloem "kapot" is. Ik denk dat het net té donker is over een beetje over gesatureerd, maar ik zie een donkere paarse waas waar ik zoals bij de bloemen daarnaast een gradient verwachtte. Even wat selectief bijwerken in PS zou dit met gemak moeten kunnen voorkomen.

@gekke-gerrit:

Leuk bloemetje, maar ik zou em óf inflitsen (zodat de rand zo wit ingelicht is als nu, maar de kern scherper en aanweziger lijkt), of ik zou het contrast even omhoog gooien zodat het midden wat minder egaal is kwa belichting, want dat kost nu gewoon details en maakt het minder interessant.
De uiteinden van de blaadjes zijn daarnaast niet echt in focus, misschien had je een kleiner diafragma kunnen hanteren of twee focussen kunnen combineren in de nabewerking misschien?
De buitenste kwart van de foto is wel mooi, ik denk als je de rechterkant eraf gekropt had en had gedraaid dat je wel al een interessant plaatje zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Tnx voor commentaar op mn foto iedereen, kan ik als beginner veel mee :)

@wormaap mij doet het niks eerlijk gezegd
@vis nice, de kleuren hadden voor mij wat levendiger gemogen
@gekke-gerrit wow daar spat de lente/zomer vanaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ha, omdat ik duidelijk onder de categorie beginner val ook maar weer eens wat gespeeld in de tuin

Ontluikende bladeren met de (bijna) vergane glorie van de tulpen op de achtergrond (link is naar max 1024 pixels):
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenen.nl/images/2012-05-13/natuur2-640.jpgEn hier klikken voor het origineel

Beoordelen is ook lastig (en smaken verschillen), maar ik heb mijn best gedaan (en hopelijk niet te veel gejat van anderen):

@FranticDJ: Ik sluit me aan bij de mensen die de kleuren te eentonig vinden. De slak is wel leuk bezig.

@Sargonaut:Mooie plaat, juist leuk om het contrast tussen natuur en industrie te zien.

@iew: ik had hem nog mooier gevonden als het blaadje rechtsonder ook "out of focus" was. Dat vind ik nu juist afleiden van het insect (bij?).

@Prozac[NL]: Ik vind de akker mooi, maar de mist valt me te weinig op. De "lucht" is heel erg wit en aan de linkerkant zit een witte waas over de bomen. Ik snap dat dat de mist is, maar ik vind het nu een beetje alsof iemand met witte verf de rechterbovenkant heeft gespoten en aan de linkerkant wat verf is verdwaald.

@ZappZion: Ik vind je "origineel" mooier dan je kleine plaatje. De crop is zelfs meer portrait dan landscape, maar die kip met kuikens nodigt juist veel meer uit tot landscape. Misschien van je origineel alleen een stukje van de onderkant weghalen?

@djunicron:Deze vind ik lastig om te beoordelen :( De rode kleur spreekt me aan, maar de rest niet zo.

@Wormaap: ik vind het blaadje in het midden te veel afleiden. Ik heb eerst zitten kijken of het nu een kikker was of niet ;) Ik denk dat ik hem zonder "storing" in het midden mooier had gevonden.

@Vis: De kleuren vind ik wat te flets, verder wel goed.

@gekke-gerrit: Mooie paardebloem, maar het was leuker geweest als er in het midden meer detail was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een wat minimalistische foto van mijn kant. Geschoten op de Amersfoort Meeting:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5159/7183723536_26b81035cf_z.jpg

Ik zal vanavond even de tijd nemen om commentaar te leveren op de andere foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@jeroene ik vind de achtergrond wat te onrustig en afleiden

@universal creations ik vind de compositie erg leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Deels met dit topic in mijn achterhoofd ben ik afgelopen vrijdag samen met een vriend naar Diergaarde Blijdorp geweest. Meteen mijn E-PL1 lekker kunnen uittesten.

En dit is de foto die ik hier wil plaatsen als inzendig (meteen mijn FVM-ontmaagding :)):

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5343/7188543990_d77e939858.jpg
P5110853 by Rinaldo Tromp, on Flickr

Weet iemand wat voor vlinder dat is?

@Vis:
De kleuren maken de plaat: mooi nostalgisch gevoel krijg ik er van.

@gekke-gerrit:
Bam, geel! Zonnig, dus vrolijk. Is er meer contrast te persen uit het midden van de bloem? Dan knalt het misschien nog meer :)

@JeroenE:
Leuke, kleurige plaat. Zandbak in de hoek had ik ontweken, breekt toch de kleurenzee. Het spelen met de scherptediepte is tof, alleen de bokeh is wat onrustig.

@Universal Creations:
Less is more. Leuke plaat, leuk dat er één scherp is en de andere niet, goeie keus imho.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Weet iemand wat voor vlinder dat is?
Het voordeel van een dierentuin is toch juist dat er bordjes bij staan zodat je weet wat je ziet? ;)

Ik gok dat het een passiebloemvlinder is (gevonden met zoeken op "vlinder blijdorp").
@JeroenE:
Leuke, kleurige plaat. Zandbak in de hoek had ik ontweken, breekt toch de kleurenzee. Het spelen met de scherptediepte is tof, alleen de bokeh is wat onrustig.
Het is grind, maar dat kan jij natuurlijk ook niet weten ;) Ontwijken was me niet echt gelukt. Nouja, niet zonder dat takje aan de rechterbovenhoek en die wilde ik er graag ook bij hebben. Misschien had ik dat juist niet moeten doen. De achtergrond is ook minder gelukt dan ik had "bedacht", maar dat zal zeker aan mijn kunsten liggen. Al weet ik niet of ik zelf echt wat aan de bokeh kan doen. Volgens mij is dat toch meer een "onderdeel" van de lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Ah, een passiebloemvlinder, thx :)

En bokeh is inderdaad een karakteristiek van je lens, daar doe je verder niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Al denk ik dat in dit geval het gene dat in de bokeh zit relevanter is dan hoe de bokeh van deze lens eruit ziet. In de regel kijkt het vrij onprettig als er veel verschillende/drukke zaken in je bokeh zitten. In deze foto is de voorgrond vrij rustig, terwijl de bokeh barst van de kleur. Je kan dat verminderen door te zorgen voor een andere achtergrond, of door een groter diafragma (dus kleinere f/-waarde) te gebruiken, waardoor de achtergrond nog waziger wordt en het dus minder onrustig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Je kan dat verminderen door te zorgen voor een andere achtergrond, of door een groter diafragma (dus kleinere f/-waarde) te gebruiken, waardoor de achtergrond nog waziger wordt en het dus minder onrustig wordt.
Hm, op 1.8 zie ik er niet veel verschil in (kwam achtergrond dan). Ik heb de 2.8 gekozen omdat ik daar de bladeren wat mooier vond uitkomen. Dit is de 1.8 versie:
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenen.nl/images/2012-05-13/natuur3-1.8-640.jpgHij linkt gelijk naar het origineel.

Groter dan 1.8 gaat de lens niet. Dus waarschijnlijk ligt het meer aan de achtergrond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Mijn commentaar nog even over de inzendingen. Fijn dat er weer redelijk wat inzendingen zijn.

FranticDJ: ik heb helaas nogal wat puntjes. Erg centrale compositie, weinig contrast tussen slak en achtergrond. De bokeh vind ik ook behoorlijk storend en ik zie nogal wat bewegingsonscherpte.

Sargonaut: komt tot leven in het groot. Leuk contrast tussen natuur en technologie. Kleurtjes zijn mooi, maar niet te gesatureerd. Compositie vind ik niet helemaal goed gelukt, de rechterkant vind ik niet zo mooi.

iew: precies genoeg DoF, mooie kleuren, bokeh geeft net genoeg "context". Ik vind wel dat je onderwerp teveel in de hoek zit.

Prozac[NL]: leuk idee, maar de uitvoering vind ik te "nep". Ook wat overbelicht. De lijnen zijn wel mooi.

ZaPPZion: liggend had ik hem denk ik mooier gevonden. De omgeving is te druk. Is de voorgrond zo uit de camera gekomen, want ik vind de onscherpte bijna onwerkelijk in vergelijking met die van de achtergrond.

djunicron: rare uitsnede, geen enkele schelp staat volledig op de foto. Ik vind het ook niet een associatie hebben met "natuur". Koralen zijn natuur en die schelpen zullen ook wel natuurlijk gevormd zijn (wel enorm), maar het is het er wel erg kunstmatig geplaatst. De delen in de foto die scherp zijn "poppen" wel lekker uit de foto.

Wormaap: erg onrustige foto, er staat gewoon teveel op. Standpunt vind ik ook niet helemaal lekker. Zoiets is beter in "2D", dus van bovenaf.

Vis: Beetje jammer dat de foto te klein is om goed te beoordelen. Het paarsroze lijkt hier en daar te clippen en de achtergrond leidt een beetje af. De bloem komt niet helemaal goed uit in de foto. Ik had hem liever meer centraal gehad, zodat de steel met bladeren wat meer van rechts naar links door het beeld lopen.

gekke-gerrit: mooi dat zonlicht door de bloem. Het midden is iets te donker en met te weinig contrast/scherpte. Ook wat krap gekaderd.

JeroenE: je onderwerp valt bijna totaal weg in de achtergrond. De tulpen op de achtergrond had je misschien ook beter als onderwerp kunnen nemen (in een andere compositie). Ook in de f/1.8 versie is de achtergrond te storend.

Rinaldo: Goed scherp, mooie kleuren, bokeh prima. De vlinder lijkt wat te scherp (vooral de randen), maar ook weer een soort ruisreductie op de textuur (geen idee of dat zo is, maar het lijkt zo). Vlinder had ik persoonlijk op de linker "derde" geplaatst, zodat zijn "blik" het beeld doorkruist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
UC, hoe bedoel je 'teveel' precies? Als in, teveel golfjes, druppels en dan ook nog het blad erbij? Je andere opmerking begrijp ik (waarvoor dank, daar had ik helemaal niet bij stilgestaan! Al ben ik nog aan het bedenken hoe ik die foto recht van boven ga maken zonder met mijn lijf de druppels te blokkeren), maar het eerste deel kan ik nog niet helemaal omzetten in iets waar ik rekening mee kan houden in volgende pogingen om iets abstracter te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Teveel elementen die aandacht vragen van de kijker. Veel druppels, veel golfjes en dan ook zeer onregelmatig. Herhalende patronen kunnen rustgevend werken, maar hier is er "teveel" willekeur. Van bovenaf en wat minder druppels in beeld, zal het denk ik beter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Universal Creations schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:47:

Rinaldo: Goed scherp, mooie kleuren, bokeh prima. De vlinder lijkt wat te scherp (vooral de randen), maar ook weer een soort ruisreductie op de textuur (geen idee of dat zo is, maar het lijkt zo). Vlinder had ik persoonlijk op de linker "derde" geplaatst, zodat zijn "blik" het beeld doorkruist.
Ik heb nog een in Lightroom gecheckt over de scherp/reductie, maar het is toch zoals ie uit mijn camera kwam. Heb wel wat ruisreductie gedaan voor de bokeh minder grainy te laten zijn, maar de vlinder ondervindt daar geen last van.

En ik vind jouw opmerking over de positionering helemaal goed, ik heb de foto meteen aangepast en vervangen op Flickr: http://www.flickr.com/photos/rinaldotromp/7198408578/

(ik weet niet hoe lang Flickr de oude foto nog host, dus als die weg is, zie deze link)

[ Voor 9% gewijzigd door Twhomp op 14-05-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ok, het leek alleen een vreemd gebrek aan textuur op de vleugels, dus ik dacht aan ruisreductie.
De nieuwe compositie is inderdaad een stuk mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Universal Creations schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:10:
Teveel elementen die aandacht vragen van de kijker. Veel druppels, veel golfjes en dan ook zeer onregelmatig. Herhalende patronen kunnen rustgevend werken, maar hier is er "teveel" willekeur. Van bovenaf en wat minder druppels in beeld, zal het denk ik beter werken.
Duidelijk, ik ga proberen er de volgende keer wat mee te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion

ZaPPZion: liggend had ik hem denk ik mooier gevonden. De omgeving is te druk. Is de voorgrond zo uit de camera gekomen, want ik vind de onscherpte bijna onwerkelijk in vergelijking met die van de achtergrond.
Ehm, hij is liggend toch? Ja, de voorgrond was zo, het liep iets naar beneden daar. Ik heb de foto op f1.8 gemaakt, vandaar de onscherpte. Dit is ook een crop trouwens, dit is ongeveer 2/3e van de totale foto, dit is het gedeelte links onder, dus je mist wat van de achtergrond en aan de rechterkant. Daar lag een hoop rotzooi en waren veel blown out highlights met veel fringing, dus heb ik dat gecropt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

djunicron: rare uitsnede, geen enkele schelp staat volledig op de foto. Ik vind het ook niet een associatie hebben met "natuur". Koralen zijn natuur en die schelpen zullen ook wel natuurlijk gevormd zijn (wel enorm), maar het is het er wel erg kunstmatig geplaatst. De delen in de foto die scherp zijn "poppen" wel lekker uit de foto.
Persoonlijk vind ik koraal en ander niche-onderwater leven één van de geweldigste dingen die de natuur ons te bieden heeft. Wat ik met deze plaat in dit thema wilde is de respectloze manier waarmee er veelal wordt omgegaan. Mensen denken altijd maar dat ze de natuur naar de hand moeten zetten. Het was bewust een beetje een rel-foto. En wat past er nou beter bij rellen dan bloedkoraal? :P

Om het goed te maken twee standaard natuur plaatjes:

Levend koraal met inwoners:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/E1xJuOZNOht1fJAckh8bX3VB/medium.jpg

En een vlinder:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7I0wZkoTUuxO4h2IhxqX0p4K/medium.jpg

En dat allemaal op dezelfde dag, is het niet prachtig?

[ Voor 21% gewijzigd door djunicron op 16-05-2012 04:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Prachtig ja, hier vind je dat niet...

Milo: ben je al bezig met een nieuwe opdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Nieuwe topic staat hier: \[Foto-opdracht] week 23+24 "Compact"

Pagina: 1