[Foto-opdracht] week 40+41 "Levensmiddelen" Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:01

Foto weekopdracht week 40+41 "Levensmiddelen"

De weekopdracht is in het leven geroepen om gericht op zoek te gaan naar jouw perfecte foto naar aanleiding van een thema.
Het is dus de bedoeling om er naar op zoek te gaan! En daarmee bedoelen we NIET je archief!
Benader het thema dan ook op je eigen manier zodat je je onderscheid van de rest.

Aangezien een wekelijkse opdracht voor velen niet haalbaar is, is er besloten om er een twee wekelijkse opdracht van te maken. Zo heeft iedereen genoeg tijd om een leuk concept te bedenken en voor een creatieve uitvoering te zorgen.
Het thema van deze twee weken is natuurlijk eenvoudig te benaderen. Maar probeer nou juist eens een andere hoek te zoeken om het spannend te maken! Wees creatief en laat je eigen visie op het onderwerp er op los.

Wat is de bedoeling precies?
Het doel van de twee wekelijkse opdracht is het maken van een mooie en testcasewaardige foto waarin het thema van de opdracht duidelijk in naar voren komt.

Een paar regeltjes
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
  • Foto's moeten duidelijk met het onderwerp / thema te maken hebben.
  • We verwachten wel kwaliteit! Naast dat je foto binnen het thema moet passen, moet hij ook testcasewaardig zijn.
  • Max 640px brede thumb in het topic met een link naar een grotere foto van max 1024px breed.
  • Geen archieffoto's!
  • Geen work in progress-foto's: de foto die je post moet echt af zijn.
  • 1 foto per persoon per opdracht. Waarschijnlijk maak je meerdere foto´s maar plaats alleen diegene waar je erg trots op bent.
  • Reageer op je voorganger(s), direct of aan het eind van de opdracht. Geef inhoudelijke feedback!!! "Mooi" "Gaaf" "lelijk" zijn kreten waar niemand wat aan heeft.
  • Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideeen voor thema's voor toekomstige opdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld :)

Het thema?
Levensmiddelen

De deadline?
Zondag 16 oktober 2011 - 23:59:59

Winnaars?
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen prijzen en geen jury :)

Dit is puur voor de fotografische uitdaging om een beeld te maken bij het thema, te leren van de commentaren die men levert op je foto en natuurlijk van je eigen oordeel/ervaring bij de foto ;)

Aangezien er niks te winnen of stemmen valt en er geen jury is, mag iedereen meedoen: zowel crew als users dus!

Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet!

Archief
2006
Zie verzameling in dit topic (laatste 2006)
2007
Zie verzameling in dit topic (laatste 2007)
2008
Zie verzameling in dit topic (laatste 2008)
2009
Zie verzameling in dit topic (laatste 2009)
2010
[list][/]
2011
[list][/]

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard doe ik weer mee, moet alleen nog wel iets verzinnen. Er staan genoeg levensmiddelen in de kast om een foto van te maken, maar ik wil er wel iets aparts mee doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:24
Ik ben zeer waarschijnlijk ook weer van de partij. Best lastig onderwerp nog, moet mn hersens wel even in werking zetten weer. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Gerjannn op 03-10-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Ik heb al wat ideeën en ik ga het waarschijnlijk in een andere hoek zoeken...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-09 21:06
Got an idea, nu nog ff mooie opstelling verzinnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best moeilijk om een foto te maken waarbij je direct aan 'levensmiddelen' denkt. Persoonlijk denk ik dan aan een foto van een supermarkt-vrachtwagen, een gangpad in de supermarkt, oid. Ik heb het begrip levensmiddelen meer als richtlijn genomen en kreeg het idee om een foto te maken van een boterham met pindakaas en hagelslag. Om ook de nadruk op de levensmiddelen te leggen, staan de gebruikte produkten op de achtergrond. Naderhand heb ik er nog wat meer hagelslag bij gegooid en de boterham opgegeten. :)

- Idee:
Pak hagelslag onderste boven maken. Achterkant eraf halen. Boterham met pindakaas op bord. Hagelslag vallend uit pak op brood.

- Opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://i1044.photobucket.com/albums/b444/sargonaut/opstelling.jpg

- Eindresultaat:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 11:21

mvh

State Governor

Wat een fantastische combinatie foto :)

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Mooie uitvoering, maar toch een paar kleine puntjes: bovenrandje van het pak wat nog net in beeld valt trekt wat teveel aandacht vanwege de reflectie. Daarnaast vind ik de bokeh wat zenuwachtig. Kleuren en algehele belichting vind ik goed, ook de compositie is prima.

Ik zelf zal voorlopig geen foto's plaatsen, want mijn sluitergordijn is kapot gegaan tijdens het schoonmaken van de sensor. Mijn idee was juist iets van verband/medicijnen op de foto zetten, omdat het middelen zijn die je soms ook in leven houden. Dus mocht iemand nog geen idee hebben, gebruik deze, dan is er tenminste iemand die het kan uitvoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank :)

De reflectie is inderdaad een beetje zonde. Oorspronkelijk bij het maken van de opstelling was het niet zo veel. Helaas had ik het pak niet goed genoeg vastgemaakt. Wel vastgetaped aan een latje, maar het latje had ik gewoon tussen de rits van m'n cameratas geklemd. Met het instrooien van de hagelslag is het pak door het extra gewicht iets verzakt. Weer iets geleerd voor een volgende keer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Leuk idee zo met die hagelslag... vooral om het pak aan de achterkant open te knippen. Anders wordt het wel erg knap om het pak zo stil te houden, terwijl je nog wel beweging houdt in de hagelslag.

Ik zou de boterham misschien op een grote houten snijplank hebben gelegd en de achtergrond wat minder druk om de aandacht meer naar de boterham en de hagelslag te laten gaan, maar aan de andere kant lijkt dit wel wat minder 'gestaged'.

Hieronder mijn eerste bijdrage aan de foto opdracht...niet helemaal wat ik wilde inzenden, maar m'n originele idee uitvoeren gaat een puinhoop worden. Dus dan maar zo :)

Afbeeldingslocatie: http://dsmulders.smugmug.com/Things/Misc/i-ZmKqHW7/0/M/PepperApple-M.jpg

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-09 21:06
Universal Creations schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 16:07:
Mooie uitvoering, maar toch een paar kleine puntjes: bovenrandje van het pak wat nog net in beeld valt trekt wat teveel aandacht vanwege de reflectie. Daarnaast vind ik de bokeh wat zenuwachtig. Kleuren en algehele belichting vind ik goed, ook de compositie is prima.

Ik zelf zal voorlopig geen foto's plaatsen, want mijn sluitergordijn is kapot gegaan tijdens het schoonmaken van de sensor. Mijn idee was juist iets van verband/medicijnen op de foto zetten, omdat het middelen zijn die je soms ook in leven houden. Dus mocht iemand nog geen idee hebben, gebruik deze, dan is er tenminste iemand die het kan uitvoeren...
Dat was sws al mijn idee :P heb zelf mooie (oranje) pilletjes, voor een leverziekte dus als ik voor die tijd (nu toetsweek :( ) wat kan regelen ga ik even kijken of ik er een leuk plaatje van kan maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:26
@sargonaut.. Leuk idee. Vind alleen het deksel van de boter afleiden van het concept. Als je kijkt naar de vallende hagelslag wordt je als het ware gelijk weggetrokken naar het groene deksel.

@tss68nl. Ook een leuke plaat. Maar de twee "puntjes" links en rechts van de appel had ik persoonlijk weggeknipt.

Dit is de eerste keer dat ik me met dit soort fotografie bezighoudt. Ben een beetje gaan knutselen, maar merk dat ik nog wat meer met het licht moet spelen. Had te weinig lichtbronnen tot m'n beschikking om de schaduw te laten verdwijnen.. Daarnaast zit er ook nog flink wat reflectie. :'(

http://farm7.static.flick...27293006_897a0aa077_z.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door brombeer21 op 09-10-2011 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Wat een verschrikkelijke jpg-artifacts in het wit... Ik zou 'm nog eens een keer goed opslaan als ik jou was, want dit is zonde zo ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 09-10-2011 20:13 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De kleurtjes kloppen ook niet. Dat oranje van die bovenste sinaasappel is eerder rood. Het wit kan ook zijn van een te heftige bewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
bedankt voor de commentaren.. Heb de foto even veranderd in een link, zodat iedereen hem nog wel kan zien als hij wil.

Ik zal morgen er nog eens goed naar kijken. Misschien ietwat gehaast geuploadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt zien dat je goed hebt nagedacht over het onderwerp, achtergrond, beweging ect.
Echter ontbreekt er iets aan spanning voor mij, iets mysterieus..
Daarnaast vind ik het erg leuk, om te zien wat jouw opstelling is geweest (van de hagelslag)!

Zie hieronder mijn uitwerking van de opdracht;

Afbeeldingslocatie: http://dsmulders.smugmug.com/Cynthia/Things/i-6khwcQc/1/L/20111009-DSC1690-111-L.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
brombeer21 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 20:11:
...
@tss68nl. Ook een leuke plaat. Maar de twee "puntjes" links en rechts van de appel had ik persoonlijk weggeknipt.
Dank voor de feedback. Knippen in een foto mag toch helemaal niet :*)

Nee heb ze er expres in laten zitten omdat ze ook daadwerkelijk uit focus achter de appel hingen, maar vind nu ik er zo naar kijk ze ook wel een beetje op stof op de sensor lijken...

@Brombeer: Het lijkt op een te groffe bewerking, want de banding die in de achtergrond zat, zie je in de rest van de foto niet echt terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
Heb de foto vanochtend een retake gegeven. Ik denk dat ik gister mijn bril verkeerd om op mijn neus had staan. :+

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6216/6229346945_b4d430533a_z.jpg
sinaasappel_retake by brombeer25, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Ha, die ziet er een stuk beter uit brombeer :)

@Universal:
Da's flinke schade aan je camera :/ Al enig idee of het gordijn te repareren/vervangen is, en of dat tegen een fatsoenlijk bedrag kan?

[ Voor 109% gewijzigd door tss68nl op 10-10-2011 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
Helaas, ik kon niks verzinnen..
Maar zal de anderen beoordelen.

@Sargonaut Leuke opstelling, en mooie foto, maar denk dat je teveel in één foto wilde, oogt te druk imo door die achtergrond.

@tss68nl Ziet er vet uit! je ziet als het ware de beweging van die bruine ronde dingen (wth zijn het?) en dat geeft een mooi effect. Misschien wel iets te wit.

@CamCynthia Erg mooie foto! Oogt rustig en doordat alleen de wijn in kleur is valt je aandacht daar meteen op, goed gedaan.

@brombeer21 Hele mooie kleuren! Krijg spontaan dorst :D ook de rustige achtergrond is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De tijd vliegt, het is alweer vrijdag. :X Nog even wat commentaar op de andere foto's:

@tss68nl: Grappige foto. Eerste wat ik me afvraag, als ik naar de foto kijk is, of er een link is tussen de peperkorrels en de appel. Verder mis ik een ondergrond. Heb je die met de hand weg gephotoshopt? Of heb je dat mbv een bluescreen oid gedaan? Net als brombeer21 zou ik die 2 vage puntjes naast de appel en de halve peperkorrel links weghalen.

@CamCynthia: Mooi gedaan. Ook goed wat timing betreft, niet te veel of te weinig, glas is precies goed gevuld voor de opname. Wil ook nog eens een keer iets met 'bevroren' vloeistof doen.

@Brombeer21: De compositie van gestapelde sinaasappels is een beetje vreemd, maar wel lekker. Kan er niet direct iets in herkennen. Vind de schaduw op de achtergrond niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 10:25
@Sargonaut: Mooie foto. Alleen jammer dat de vallende hagelslagkorrels niet scherp zijn, ookal heeft het wel wat.

@tss68nl: Heel mooi, vraag me echt af hoe dit gedaan is. Alleen de 2 stipjes naast de appel zouden beter weg kunnen zoals eerder is gezegd.

@CamCynthia: Heel gaaf. Misschien had het wat mooier geweest als je de hele 'spetter' boven het glas zag i.p.v dat het uitgesneden is.

@brombeer21: Leuk gedaan, alleen vind ik de foto 'te lang'. :)

Hier mijn inbreng:

http://i.imgur.com/UT4VZ.jpg

Edit: oh shit, zie nu de deadline pas :+

[ Voor 5% gewijzigd door Danny96 op 21-10-2011 22:47 ]

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Bedankt voor de comments :) Leuk om te zien dat de opstelling iig niet zo makkelijk te achterhalen is. Zal proberen in woorden de opstelling uit te leggen, en anders zal ik em even opnieuw moeten bouwen, omdat ik vergeten ben er een foto van te maken.....

Ik heb een ronde diffuser (een opvouwbare) gebruikt om de peperkorrels op te leggen, en daar een appel in te laten vallen. Vervolgens een flitser er recht onder geplaatst om de korrels en de appel van onder te belichten. Ondergrond werd daardoor automatisch overbelicht. Een wit A4 foam vel als reflector net boven de lens tot vlak langs de appel zorgt voor belichting op de appel. Achtergrond is ook de ondergrond doordat de camera ietwat naar beneden gericht staat... geen photoshop dus: de zwarte rand valt net buiten beeld.

De link tussen de appel en de peperkorrels ontgaat mij ook een beetje. Mijn originele idee was om koffie uit te strooien op de diffuser, en daar een klein koffieblik in te laten vallen, om vervolgens het hele spul van onder te belichten. Helaas zou dat het einde van een witte diffuser hebben betekend, dus was dit eigenlijk m'n testopstelling met andere geschikte producten uit de keuken. Ik heb het daar toch maar bij gelaten :)

Wat betreft de puntjes hebben jullie gelijk, die kunnen er beter uit :)

@Danny96: Veel detail in de vitaminepillen, en ook interessant gerangschikt aangezien m'n ogen er best een tijdje op rond dwalen als ik de foto bekijk. Het enige wat ik misschien zou proberen te verbeteren is dat de ondergrond ietwat grauw oogt (volgens mij een A4-tje?). Heb je overigens een flits met diffuser gebruikt van recht boven de camera, of is dat een lamp? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 10:25
Het lag op een wit A4-tje met daarboven een lamp, gewoon een gloeilampje. Ik heb ook nog geflitst, wat volgens mij niet echt nodig was. :)

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks for the feedback!.

@Sargonaut: lijkt mij ook een leuke uitdaging!

@brombeer, de retake ziet er echt goed uit. Kleuren komen mooi uit en het ziet er fris uit. Ook mooi dat de doorgesneden parten glinsteren. Pietluttigpuntje, het zou nog wat sjeiker zijn, wanneer het glas schoon/spettervrij is.

@Danny96, mooie kleurencombi van de pillen. Ook vind ik de scherpte/diepte goed gelukt in de foto. Qua compositie zou ik de foto in de lengte genomen hebben en de pot wat meer achter de pillen, zodat deze wat meer gevuld en spannender wordt. Goed idee van de spetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
Volgens mij hebben we al bijna 2 weken rust, dus lijkt me een mooie tijd voor een nieuwe opdracht! :D hopelijk kan ik nu wel inspiratie opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook erg benieuwd of er een nieuwe opdracht gaat komen, of is deze vervangen door de challenge? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog iemand die zit te wachten op een nieuwe opdracht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:01
Hehe, komt eraan.. ik was dit weekend even niet in de verleiding om een computer op te zoeken hehe.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
We wachten met smart.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
ah, ik zat de hele tijd op foto-opdracht week 43 te zoeken *zucht* bedankt voor het meededelen ;)
Pagina: 1