[Foto-opdracht] week 37+38 "Vergaan" Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:01

Foto weekopdracht week 37+38 "Vergaan"

De weekopdracht is in het leven geroepen om gericht op zoek te gaan naar jouw perfecte foto naar aanleiding van een thema.
Het is dus de bedoeling om er naar op zoek te gaan! En daarmee bedoelen we NIET je archief!
Benader het thema dan ook op je eigen manier zodat je je onderscheid van de rest.

Aangezien een wekelijkse opdracht voor velen niet haalbaar is, is er besloten om er een twee wekelijkse opdracht van te maken. Zo heeft iedereen genoeg tijd om een leuk concept te bedenken en voor een creatieve uitvoering te zorgen.
Het thema van deze twee weken is natuurlijk eenvoudig te benaderen. Maar probeer nou juist eens een andere hoek te zoeken om het spannend te maken! Wees creatief en laat je eigen visie op het onderwerp er op los.

Wat is de bedoeling precies?
Het doel van de twee wekelijkse opdracht is het maken van een mooie en testcasewaardige foto waarin het thema van de opdracht duidelijk in naar voren komt.

Een paar regeltjes
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
  • Foto's moeten duidelijk met het onderwerp / thema te maken hebben.
  • We verwachten wel kwaliteit! Naast dat je foto binnen het thema moet passen, moet hij ook testcasewaardig zijn.
  • Max 640px brede thumb in het topic met een link naar een grotere foto van max 1024px breed.
  • Geen archieffoto's!
  • Geen work in progress-foto's: de foto die je post moet echt af zijn.
  • 1 foto per persoon per opdracht. Waarschijnlijk maak je meerdere foto´s maar plaats alleen diegene waar je erg trots op bent.
  • Reageer op je voorganger(s), direct of aan het eind van de opdracht. Geef inhoudelijke feedback!!! "Mooi" "Gaaf" "lelijk" zijn kreten waar niemand wat aan heeft.
  • Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideeen voor thema's voor toekomstige opdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld :)

Het thema?
Vergaan

De deadline?
Zondag 25 september 2011 - 23:59:59

Winnaars?
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen prijzen en geen jury :)

Dit is puur voor de fotografische uitdaging om een beeld te maken bij het thema, te leren van de commentaren die men levert op je foto en natuurlijk van je eigen oordeel/ervaring bij de foto ;)

Aangezien er niks te winnen of stemmen valt en er geen jury is, mag iedereen meedoen: zowel crew als users dus!

Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet!

Archief
2006
Zie verzameling in dit topic (laatste 2006)
2007
Zie verzameling in dit topic (laatste 2007)
2008
Zie verzameling in dit topic (laatste 2008)
2009
Zie verzameling in dit topic (laatste 2009)
2010
[list][/]
2011
[list][/]

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moeilijk onderwerp, voor mezelf dan. Blijf een beetje hangen op een kort gedichtje wat niet uit m'n hoofd gaat, misschien doe ik daar wat mee. Moet nog zien of de uitvoering een beetje lukt, anders ga ik in de natuur wel op zoek naar iets wat niet meer is zoals het was. ;)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Vandaag even in de tuin wat foto's gemaakt van vergane planten. Deze vond ik de beste:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6192/6155708990_a72263a153_z.jpg
Klik voor fullres.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

Universal Creations schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 16:04:
Vandaag even in de tuin wat foto's gemaakt van vergane planten. Deze vond ik de beste:

[afbeelding]
Klik voor fullres.
Misschien is deze vraag al heel vaak aan je gesteld maar wat zijn die rode stipjes in je foto?

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

• Universal Creations
Is weleens gevraagd, maar zijn alleen te zien op 100% en ik had ze deze keer vergeten weg te halen. Deze stipjes zijn het gevolg van een laser in een discotheek, dus wees gewaarschuwd.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ga morgen als ik tijd heb eens even kijken of ik wat tegen kom, leuk thema dit keer!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-09 21:06
Leuk, moet ff kijken of ik de camera van m'n pa kan jatten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
UC,
Nice (meer comment volgt)

Ventieldopje,
Het zijn elke keer verrassend leuke thema's hoor! Nee maarre mocht je ideeen hebben voor thema's, deze zijn altijd welkom.

Nilsepils,
Gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
Tuurlijk ik ga het zeker proberen hoop alleen dat hij hem niet de hele week nodig heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/313901_2375896312846_1113722266_32894321_914802384_n.jpg

Van deze Frygische tombes is bijna niets meer over, laat staan dat we ooit zullen weten wie erin gelegen heeft want buiten de legendes om is er bijna niets bekend over het volk zelf. (De Frygieërs waren het volk van koning Midas dat in deze omgeving, Midden-Anatolië leefde van 1200 tot 700 voor Chr)

Overal waar je hier de spatel in de grond steekt stuit je op historie van verloren beschavingen. Frygie, Lydie, de oud Grieken, Pergamon, de Romeinen en het Ottomaanse rijk.. dit land was weinig overzichtelijk als het om verloop van culturen gaat.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2011 22:22 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Oei, druk druk druk :( Mooie foto's hier, misschien dit weekend tijd!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:24
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2i46is.jpg

Heb helaas niet veel verstand van foto's maken, met diafragma enzo, maar tips zijn welkom uiteraard!
Nabewerkt in Picasa.

• tinusbalpol
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Universal Creations schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 17:41:
Is weleens gevraagd, maar zijn alleen te zien op 100% en ik had ze deze keer vergeten weg te halen. Deze stipjes zijn het gevolg van een laser in een discotheek, dus wees gewaarschuwd.
Auch... Nooit bij stilgestaan dat je camera zulke schades kan oplopen...

Verwijderd

@Universal Creations: Het onscherpe stukje op de voorgrond leid net teveel af.
@Beathoven: Vind de stralen wel mooi, maar de enorme ruis/compressie en het stuk gras onderaan zijn wat minder.
@Gerjannn: Goed verzonnen, zet gelijk aan het denken. De ondergrond oogt wat druk, maar het zwart/witte neutraliseerd het een beetje.

Dit gedichtje heb ik ergens vorig jaar geschreven. Maar ik krijg het, net als degene aan wie ik het opgestuurd heb, niet meer uit m'n hoofd. Had het mooier gevonden als de tekst met de hand gedaan was. Maar dat lukte niet, te lang niet netjes geschreven. ;)

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6152/6169636509_6ecca2335e_z.jpg

• Universal Creations
Sargonaut: die onscherpte op de voorgrond leidt mij inderdaad ook wat af, vooral in wat groter formaat.
Je hebt zelf een mooie foto gemaakt, maar de bokeh vind ik persoonlijk niet zo mooi en ik mis even de link met het onderwerp.

• Gerjannn
Ik ben een amateur maar zal toch proberen mijn mening te geven:

@Universal Creations mooie, scherpe foto maar oogt toch wel wat druk met al dat groen er om heen.

@Beathoven mooi die zonnestralen.foto past ook goed bij het onderwerp, maar helaas, zoals Sargonaut al zei, is het gras aan de onderkant wat minder.

@Sargonaut: Prachtige foto mijns inziens. Minpunt is dat je zonder het gedichtje niet snapt waarom deze foto met het thema 'Vergaan' te maken heeft.

Verwijderd

Bedankt voor de comments. :)

Dauw is mooi, het glinstert, reflecteert, en als de zon erover/door heen schijnt krijg je soms van die aparte lichteffecten. Maar als de zon even z'n best doet is de dauw zo verdampt, het vergaat terwijl je ernaar staat te kijken.

Om niet een al te morbide draai aan het gedichtje te geven, had ik bewust gekozen voor een neutrale graspol met dauw.

Bokeh vind ik zelf juist wel erg mooi geworden, maar smaken verschillen. :)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik vind hem ook mooi Sargonaut :). Mooie bokeh en de foto als geheel is eigenlijk wel mooi :).
Het gedichtje hoefde van mij niet zo, maar dat is persoonlijk.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
zelf zo ook maar ff mijn ontzettend mislukte foto insturen :P verder inderdaad leuke foto's iedereen! :) veel voorbereiding gehad, ik heb een banaan 3 dagen laten rotten, jammer dat er nog geen schimmel op zat :(

EDIT:
Bij deze mijn foto, ik vind m zelf nogal mislukt, ik had er graag veel meer details in gehad maarja :( niet gelukt, ook veel te veel ruis maarja je moet ergens beginnen he :P

Afbeeldingslocatie: http://i815.photobucket.com/albums/zz76/nilsepils94/banana-thumbnail.png
klik voor groter.

[ Voor 47% gewijzigd door Nilsepils op 24-09-2011 09:26 . Reden: foto toegevoegd ]

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:37

Karel V

Een simpele ziel

De bananenschil is imho een prima idee :)
Om te beginnen zou je het glas weg kunnen halen en de bananenschil in mooi zonlicht buiten leggen (vroeg in de morgen of begin de avond heb je het mooiste zonlicht). Als je de tijd hebt, waarom niet?

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Nilsepils
Karel V schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 10:27:
De bananenschil is imho een prima idee :)
Om te beginnen zou je het glas weg kunnen halen en de bananenschil in mooi zonlicht buiten leggen (vroeg in de morgen of begin de avond heb je het mooiste zonlicht). Als je de tijd hebt, waarom niet?
Banaan is al weg en was zelf ook weg dus niet echt tijd gehad en had niet zo'n zin om nog langer een bananenschil te laten rotten :P ik vond hem zelf in het glas juist leuk, maar misschien wel slecht voor de belichting.

Verwijderd

@Nilsepils: Vind 'm wel grappig, heeft een hoog WTF-gehalte. :) Eigenlijk had ik liever het hele glas erbij in beeld gezien en de foto is iets scheef.
@Nomad: Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
Wat wordt de nieuwe opdracht? Aangezien ik zo met mn camera op pad ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een poging gewaagd.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6164/6173224222_fa84be9bec.jpg

Belichting was nogal lastig (2 halogeen-burolampen), en daardoor hield ik niet genoeg snelheid over om het vallende blad in de buurt van scherp te krijgen. Doel was iig een roos met vallend blad.

@Universal Creations: Fijne plaat, ik wordt alleen afgeleidt door dat donkere onscherpe deel ruwweg in 't midden.
@Beathoven: Mooi idee, en het licht is mooi, alleen is 't spul rechtsvoor (afval oid?) wat afleidend.
@Gerjann: Ik vind 'm behoorlijk goed geslaagd.
@Sargonaut: Zoals anderen al aangaven, zonder gedicht lastig aan 't onderwerp te linken.
@Nilsepils: Ik ben heel benieuwd wat er aan de hand is hier, heel benieuwd naar 't verhaal achter de foto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
En dan op de valreep mijn inzending.. Het idee was er maar wegens werk en school kwam het er steeds niet van. Nu dan toch: (comment volgt)

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6170/6182436199_36e3dc64f4_z.jpg
Vergaan by Ivan Milo, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
@arjanjon mooie foto, het vallende blaadje geeft wel beweging aan, dat het bezig is om te vergaan. Ik vind alleen de achtergrond iets saai, dat is jammer.
@milo ik snap zelf niet echt wat het met het thema 'vergaan' te maken heeft. Een half afgebrande krant zou dan beter zijn geweest imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
UC,
Lekker scherp en inderdaad .. zijn het bladeren van een kalabas achtige plant? tenminste daar doet het me aan denken. Maar leuke foto van verdorde bladeren die zijn vergaan.
Beathoven,
Van een redelijk saai beeld (mijn mening) heb je wel iets moois weten te maken, vooral de zonnestralen maken het af. Moet wel zeggen dat ik blij ben dat je even vermeld hebt wat het is, daar was ik zelf zo een twee drie niet achter gekomen, mooie foto.
Gerjannn,
Leuk idee, en "verstand van foto's" is deels aan te leren (kijk hier maar eens, misschien is dat ook een leuk idee om uit te werken. Over je foto, hij is orgineel, alleen aan de bovenkant ietsjes overbelicht, bij de schouders van de beer.. maar verder een leuke foto.
Sargonaut,
Zoals al was opgemerkt is de bokeh achterin niet erg toevoegend qua waarde, de voorgrond is namelijk erg mooi en de bokeh leidt wat af naar mijn inzien. Verder de compositie voor het gedichtje is goed. Als je het handgeschreven had dan had het misschien wel een persoonlijk tintje maar mwa zo vind ik het ook mooi hoor.
Nilsepils,
Een fruitsoort dat vergaan is.. orgineel! Ja jammer van de compositie. Wat vond je er leuk aan om hem in een glas te doen? want zoals al eerder opgemerkt snap ik hem niet helemaal. Misschien als je hem in een mooi glas of wijnglas had gedaan dat je hem dan incl geheel glas op de foto kon nemen?? geen idee.. Maar niettemin is het een leuk idee dat je naar mijn mening best in je vrije tijd moet uitwerken want er is best veel van te maken. (gewoon weer de camera van je pa meenemen hehe)
Arjanjon,
Voor twee bureaulampen heb je nog een nette verlichting gemaakt, vooral de donkere hoek linksboven laat de aandacht mooi naar het onderwerp leiden. Jammer dat het blaadje net niet gelukt is anders was het best heel mooi geweest, vooral de compostie kan ik waarderen.

Gerjannn,
Mijn foto is meer iets als vergane liefde.. in de zin van verscheurde liefdesbrieven die bij het oud papier worden gezet.

Maarre weer erg leuke en orginele inzendingen!!!! top guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
is de nieuwe opdracht al bekend? de deadline van deze is al verstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
@Milo: een foto hoort imho niet te steunen op geschreven tekst, maar op zichzelf staan. Dat er tekst is, is prima, maar het gaat erom hoe die tekst tot uiting komt. In jouw geval heb ik geen tekst nodig. Het beeld is op zichzelf al sterk genoeg. Mooie foto qua toning en DoF, maar misschien een tikje donker.

Mijn foto was van een pompoenplant.

Verwijderd

@Arjanjon: Ik vind de motionblur juist wel mooi, alleen jammer dat de onderste rand van het blaadje ook vervaagd is. Om die rand scherp te krijgen zou je de opstelling misschien ondersteboven kunnen maken. Het losse blaadje aan een heel dun draadje of haar ophangen. Camera in burstmode en dan met een beetje geluk op het goede moment het draadje doorknippen. Heb het zelf niet uitgeprobeerd, dus weet niet of het werkt. ;)
(edit: Je kan natuurlijk ook gewoon ervoor zorgen dat de sluitertijd hoog genoeg is, zodat het hele blaadje scherp is en dan met photoshop het bovenste randje vervagen. Maar persoonlijk vind ik het dan weer net teveel nabewerkt. Hoewel het photoshoppen een stuk makkelijker is, lijkt het me toch mooier als het blaadje echt bewogen heeft tijdens het maken van de foto.)

@Milo: Originele foto. Iets aan de donkere kant, maar het geeft wel sfeer. Had zelf de link naar vergane liefde al gemaakt. Als ik naar de foto kijk heb ik direct een idee van wat er aan de hand is, maar vervolgens vraag ik me gelijk af of je nou dumpt, gedumpt of afgewimpeld bent. Niet lullig bedoeld btw, relatieproblemen zijn niet leuk.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2011 10:51 . Reden: Helder moment van tijdens het douchen toegevoegd. ;) ]

• Gerjannn
Is de nieuwe opdracht er al? de week is al bijna weer om..
Paar tips indien zonder inspiratie:
Levensmiddelen
Hoop
Auto's
Kunst

• Milo.
UC,
Ben ik met je eens dat qua tekst, echter bij mijn opzet had ik niet echt een idee hoe ik het zonder tekst zou doen en daarmee kon aantonen dat het om een liefdesbrief oid ging. Misschien enkel een papier met hartjes ofzo ipv tekst? geen idee eigenlijk, vandaar dat ik iig wel een aanhef wilde schrijven.

Sargonaut,
Gelukkig heb ik de tekst zelf geschreven hehe dus in dat geval zit ik nog redelijk zonder problemen hehe. Het is wel het idee dat ik gedumpt ben en haar brieven weg gooi.

Gerjannn,
Zoals je al aangeeft is de week al bijna om, zelf (als ik het doe), heb ik er meestal een weekje rust tussen. Dus waarschijnlijk komt er vrijdag of zondag weer een nieuwe, mede dankzij jouw input! bedankt.
P.S.
"kunst" is al geweest zie hier

Verwijderd

Milo. schreef op donderdag 29 september 2011 @ 17:54:
Gelukkig heb ik de tekst zelf geschreven hehe dus in dat geval zit ik nog redelijk zonder problemen hehe. Het is wel het idee dat ik gedumpt ben en haar brieven weg gooi.
Haha, I lol'd! :D Zelf geschreven... d:)b
Pagina: 1