[Foto-opdracht] week 11+12 "Bokeh" Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 21:06

Foto weekopdracht week 11+12 "Bokeh"

De weekopdracht is in het leven geroepen om gericht op zoek te gaan naar jouw perfecte foto naar aanleiding van een thema.
Het is dus de bedoeling om er naar op zoek te gaan! En daarmee bedoelen we NIET je archief!
Benader het thema dan ook op je eigen manier zodat je je onderscheid van de rest.

Aangezien een wekelijkse opdracht voor velen niet haalbaar is, is er besloten om er een twee wekelijkse opdracht van te maken. Zo heeft iedereen genoeg tijd om een leuk concept te bedenken en voor een creatieve uitvoering te zorgen.
Het thema van deze twee weken is natuurlijk eenvoudig te benaderen. Maar probeer nou juist eens een andere hoek te zoeken om het spannend te maken! Wees creatief en laat je eigen visie op het onderwerp er op los.

Wat is de bedoeling precies?
Het doel van de twee wekelijkse opdracht is het maken van een mooie en testcasewaardige foto waarin het thema van de opdracht duidelijk in naar voren komt.

Een paar regeltjes
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
  • Foto's moeten duidelijk met het onderwerp / thema te maken hebben.
  • We verwachten wel kwaliteit! Naast dat je foto binnen het thema moet passen, moet hij ook testcasewaardig zijn.
  • Max 600px brede thumb in het topic met een link naar een grotere foto van max 1024px breed.
  • Geen archieffoto's!
  • Geen work in progress-foto's: de foto die je post moet echt af zijn.
  • 1 foto per persoon per opdracht. Waarschijnlijk maak je meerdere foto´s maar plaats alleen diegene waar je erg trots op bent.
  • Reageer op je voorganger(s), direct of aan het eind van de opdracht. Geef inhoudelijke feedback!!! "Mooi" "Gaaf" "lelijk" zijn kreten waar niemand wat aan heeft.
  • Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideeen voor thema's voor toekomstige opdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld :)

Het thema?
Bokeh

De deadline?
Zondag 27 maart 2011 - 23:59:59

Winnaars?
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen prijzen en geen jury :)

Dit is puur voor de fotografische uitdaging om een beeld te maken bij het thema, te leren van de commentaren die men levert op je foto en natuurlijk van je eigen oordeel/ervaring bij de foto ;)

Aangezien er niks te winnen of stemmen valt en er geen jury is, mag iedereen meedoen: zowel crew als users dus!

Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet!

Archief
2006
Zie verzameling in dit topic (laatste 2006)
2007
Zie verzameling in dit topic (laatste 2007)
2008
Zie verzameling in dit topic (laatste 2008)
2009
Zie verzameling in dit topic (laatste 2009)
2010
[list][/]
2011
[list][/]

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Bokeh is een mooi thema, maar ook wel een heel uitgebreid thema. Eens kijken wat voor bokehliciousness ik kan bedenken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Oh baby. Bokeh!

Ik ga kijken wat ik kan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocas-colas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Oeh leuk onderwerp, nu even inspiratie vinden.....

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
Veel lees matriaal, vreemd genoeg heb ik deze nog niet eens gezien hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 13:02

JordyOnrust

Leef om te leven.

@Milo. Nice filmpje. Hier kan je wel wat leuks mee doen. Zal eens gaan experimenteren thuis, als ik beetje tijd over heb.

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb ook wel eens met figuurtjes gespeeld als bokeh.
Heel simpel zelf te doen met zwart karton/papier.
Is zelfs een topic over geweest maar kan het zo snel even niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:32
Spiegellenzen geven ook altijd een 'funky' bokeh :)
Ik ga ook eens denken over een idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Gutteguttegut schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:56:
Ik heb ook wel eens met figuurtjes gespeeld als bokeh.
Heel simpel zelf te doen met zwart karton/papier.
Is zelfs een topic over geweest maar kan het zo snel even niet vinden.
Volgens mij bedoel je het lensbaby-topic [Ervaringen] Lensbaby! :)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

APClll schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:48:
[...]
Volgens mij bedoel je het lensbaby-topic [Ervaringen] Lensbaby! :)
Jaaaa :)
En wat geeft het toch een lekker gevoel die foto weer terug te zien O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:55

the mod man

iets van beeldmaker

Goed thema Milo

Ben al wat aan het proberen!

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farmertjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 20:29
Paar daagjes Tsjechie vorige week ... setje

De context bij de onderstaande foto

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5140/5547605142_9b7de87d93_z.jpg
Not a Pheasant Close-up by michielboertjes, on Flickr

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Laatst online: 09-09 14:45
Nog nooit eerder meegedaan, maar hier mijn eerste poging....

Zondag geschoten in Park Beekse Bergen.. Vind de compositie zelf té centraal, maar toch in het geheel wel ok.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5186/5550687965_d6ef69effb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
@ThAZiP: ik vind de compositie ook behoorlijk centraal. Wat ook een beetje stoort bij mij is dat ondanks dat de spriet recht is de foto scheef lijkt omdat de achtergrond scheef is. Wel een mooi voorbeeld van wat 'ruigere' bokeh.
@farmertjes: het linkje naar de context is erg nuttig, anders zou ik niet weten waar ik naar zit te kijken. Met het puntje van de staart ook scherp was hij beter geweest denk ik. De bokeh is wel fijn en zacht.

Na wat gepruts met karton, mijn beste poging van tweakers.net bokeh! :P

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5310/5551361220_1db06c0ef6_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Laatst online: 09-09 14:45
@ Powerup:
Kleuren door de lampjes maken het een warme foto. Persoonlijk houd ik er wel van als ik ook echt een onderwerp in een foto zie en dat is hier niet het geval. Wel een mooie, rustige bokeh, die door de drukke foto zélf wel tot zijn recht komt.

Wat mijn foto betreft, klopt... Juist dat vond ik wel weer interessant... Mag je er max 1 posten? Weet nog een mooie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
@powerup

Tweaker bokeh, briljant!

Ideetje, maar niet door mij uitvoerbaar wegens gebrek aan camera:

Macro van een moederboard of andere hardware, waarbij de tweaker bokeh figuurtjes komen van schitteringen op de soldeerverbindingen of andere glimmende delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze van het weekeinde geschoten bij een skate centrum in Nijmegen (waalhalla).
En denk dat hij ook wel voldoet aan de criteria.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5140/5545881907_8c86d62c08.jpg

Aan de ene kant is de motor wat onder belicht maar als ik een invulflits zou gebruiken zou de motor te veel de aandacht vragen naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
@PowerUp, je hebt mn idee gestolen!!! haha, dat had ik ook in gedachte, alleen nog geen tijd gehad voor de uitwerking. Ziet er super uit!

@Freaky Revolt: erg leuk hoe de bokeh juist het onderwerp van de foto is en niet de voorgrond. Ik weet niet of dat zo bedoelt is, maar vind het wel geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-08 08:59
Toevallig een foto gemaakt die volgens mij aardig aan het onderwerp voldoet.

In de duinen van Noordwijk kwam ik deze eenzame handschoen tegen. Alleen gelaten door zijn baasje, omdat hij waarschijnlijk het lentezonnetje wou voelen.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5252/5552507037_4cc9b2a414.jpg
handschoen by newq112, on Flickr

[ Voor 39% gewijzigd door newq op 23-03-2011 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
LinkinTED schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 10:00:
@PowerUp, je hebt mn idee gestolen!!! haha, dat had ik ook in gedachte, alleen nog geen tijd gehad voor de uitwerking. Ziet er super uit!

[...]
Ik wilde eerst Henk als bokeh doen, maar zo goed zijn mijn knipkwaliteiten niet echt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Oe, uitdaging!
Hoe groot heb je het logo ongeveer uitgeknipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Zo'n 1 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5259/5539786172_923d263d5c_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Heerlijke kleuren! Mooie foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg leuk onderwerp dit keer, ben aardig wat aan het experimenteren geweest. De tekst op het sjabloon is 2 x 0,5 cm groot, gesneden met een oude airbrush-scalpel. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i1044.photobucket.com/albums/b444/sargonaut/burp01_s.jpg
BURP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
De mooiste tot nu toe vind ik die van CashMoney. De leukste is die van Sargonaut.

Eigen bijdrage. Ik zat in twijfel of ik een foto zou maken met mijn Rodenstock 42mm f/0.75, maar ik kon zo geen goed onderwerp bedenken (deze lens heeft een vaste focusafstand op zo'n 5cm voor de lens). Ik heb dus maar de Rokkor 58/1.2 uit de kast gepakt:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5143/5563592643_fe79c39d80_z.jpg

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@UC
Wat ik wel jammer vind aan de foto is dat ook op de voorgrond nog een aantal blaadtjes hangen waardoor het geheel een beetje druk wordt en het zoeken is naar iets scherps. Verder mooie Bokeh.

Hier mijn bijdrage. Geschoten met een 70-200mm F4L niet een lens die echt geschikt is voor dit soort foto's door de scherpstel afstand van 1,2Meter maar er is toch nog wat uitgekomen met een mooie rustige bokeh op de achtergrond.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5292/5560553529_1edf97e48e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 22:40
Ik vind het een lastig thema omdat de onscherpe delen normaal vooral niet te veel af mogen leiden van het onderwerp.
Ik heb diverse pogingen toch maar gekozen voor een foto met lichtjes op de achtergrond:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5255/5565377678_b8a825ddbd_z.jpg
Knooppuntenroutebordje by Arnold Metselaar, on Flickr

Mijn commentaar op de anderen volgt later.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
Nou dan hier ook nog even snel, het lukte niet helemaal zoals ik gewild had.. maja deze vond ik toch wel redelijk.. (wilde eigenlijk de hele lens erop krijgen.. maja) ps comment volgt.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5025/5565156097_4ab458c255_z.jpg
Bokeh shizzle by Ivan Milo, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Leuk onderwerp en leuke foto's.

Toffe bokeh Milo, leuk bedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 22:40
Alsnog mijn comantaar op de foto's van de anderen:

Bij 'Not a pheasant close-up' heb de contextfoto nodig om te weten waar je nou precies naar zit te kijken, doorgaans geen goed teken.
De achtergrond bij ThAZip's foto is niet direct waar je aan denkt bij mooie bokeh, maar de spriet springt er wel mooi uit zo.
PowerUp is creatief geweest met een sjablon en dan heb je inderdaad geen onderwerp op de voorgrond meer nodig, leuk idee en goed uitgewerkt.
Freaky_Revolt doet zijn nick eer aan, hij lapt de regels aan zijn laars en zet een kleurloos ding scherp op de voorgrond en zijn onderwerp is deels verborgen en onscherp. Dat klinkt als de omschrijving van een mislukte foto, maar in dit geval werkt het gewoon.
Newq maakte een conventionele foto van een achtergelaten handschoen, waarin de bokeh voor mij geen bijzondere kwaliteit heeft.
De foto van Cashmoney heeft een heerlijk zachte bokeh, een prima foto die mij nieuwsgierig maakt naar instellingen als brandpuntsafstand en diafragma.
Sargonaut heeft zijn bokeh gevuld met een tekst die scherp afgebeelde onderwerp past, een leuk idee dat goed is uitgevoerd.
In de foto van Universal Creations storen de onscherpe delen op de voorgrond inderdaad.
Pasquald maakte een prima conventionele voorjaarsfoto met een mooie bokeh.
Milo fotografeerde een 70-200 zoomlens en liet de vorm van de lens met een sjabloon terugkomen in de bokeh, opdeze manier voegt de bokeh iets toe aan het onderwerp.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
De beloofte comments

farmertjes,
interessante foto, alleen het hekje achterin vind ik wat jammer. Maar zeker een interessante foto met een zachte bokeh
ThAZiP,
inderdaad wat centraal en ook hier het hekje is wat té aanwezig. De bokeh vind ik wel leuk, doet me denken aan n slechte video hehe.
PowerUp,
hehe tweaker-bokeh, leuk gedaan! alleen jammer dat er niet echt een ondewerp is. Of de lichtjes ook in de vorm van t Tweakers logo ofzo.
Freaky_Revolt,
hele leuke bokeh tekening in de achtergrond!
newq,
een bekend hekje hehe. Verder vind ik de foto wat saai.. bokeh is wat onrustig vind ik.
CashMoney,
werkelijk heerlijke kleuren en zachte bokeh, mooie foto.
Sargonaut,
het zijn altijd leuke onderwerpen hoor hehe. Nee maar goed, erg creatieve invulling, het is ook erg geslaagd verder, goede foto.
Universal Creations,
ja heerlijke en mooie bokeh, alleen de voorgrond is wat jammer, maar zelfs daar zijn de bokeh nog redelijk netjes.
Pasquald,
leuke lente katjes, de bokeh vind ik zelf niet héél rustig. Misschien toch wat meer afstand nemen, als dat lukt.
arnold_m,
zelf vind ik de bokeh qua lichtjes nog niet goed uitkomen, wellicht als je een uurtje of wat had gewacht dat ze dan beter uitkomen.

Erg leuke, mooie en interessante inzendingen weer!

Pagina: 1