[Foto-opdracht] week 44+45 "Duister" Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:01

Foto weekopdracht week 44+45 "Duister"

De weekopdracht is in het leven geroepen om gericht op zoek te gaan naar jouw perfecte foto naar aanleiding van een thema.
Het is dus de bedoeling om er naar op zoek te gaan! En daarmee bedoelen we NIET je archief!
Benader het thema dan ook op je eigen manier zodat je je onderscheid van de rest.

Aangezien een wekelijkse opdracht voor velen niet haalbaar is, is er besloten om er een twee wekelijkse opdracht van te maken. Zo heeft iedereen genoeg tijd om een leuk concept te bedenken en voor een creatieve uitvoering te zorgen.
Het thema van deze twee weken is natuurlijk eenvoudig te benaderen. Maar probeer nou juist eens een andere hoek te zoeken om het spannend te maken! Wees creatief en laat je eigen visie op het onderwerp er op los.

Wat is de bedoeling precies?
Het doel van de twee wekelijkse opdracht is het maken van een mooie en testcasewaardige foto waarin het thema van de opdracht duidelijk in naar voren komt.

Een paar regeltjes
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
  • Foto's moeten duidelijk met het onderwerp / thema te maken hebben.
  • We verwachten wel kwaliteit! Naast dat je foto binnen het thema moet passen, moet hij ook testcasewaardig zijn.
  • Max 640px brede thumb in het topic met een link naar een grotere foto van max 1024px breed.
  • Geen archieffoto's!
  • Geen work in progress-foto's: de foto die je post moet echt af zijn.
  • 1 foto per persoon per opdracht. Waarschijnlijk maak je meerdere foto´s maar plaats alleen diegene waar je erg trots op bent.
  • Reageer op je voorganger(s), direct of aan het eind van de opdracht. Geef inhoudelijke feedback!!! "Mooi" "Gaaf" "lelijk" zijn kreten waar niemand wat aan heeft.
  • Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideeen voor thema's voor toekomstige opdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld :)

Het thema?
Duister

De deadline?
Zondag 13 november 2011 - 23:59:59

Winnaars?
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen prijzen en geen jury :)

Dit is puur voor de fotografische uitdaging om een beeld te maken bij het thema, te leren van de commentaren die men levert op je foto en natuurlijk van je eigen oordeel/ervaring bij de foto ;)

Aangezien er niks te winnen of stemmen valt en er geen jury is, mag iedereen meedoen: zowel crew als users dus!

Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet!

Archief
2006
Zie verzameling in dit topic (laatste 2006)
2007
Zie verzameling in dit topic (laatste 2007)
2008
Zie verzameling in dit topic (laatste 2008)
2009
Zie verzameling in dit topic (laatste 2009)
2010
[list][/]
2011
[list][/]

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Wat een thema :D Moeilijk maar het spreekt tot de verbeelding :P Ik hoop dat ik tijd heb volgende week, aangezien deze week al vol zit. Jullie zullen het zien :)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:24
Hmm, mijn camera staat bekend om veel ruis, dus dat wordt kijken of ik een idee kan bedenken wat ook nog een beetje lukt. Maar onderwerp is goed bedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Gerjannn schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:50:
Hmm, mijn camera staat bekend om veel ruis, dus dat wordt kijken of ik een idee kan bedenken wat ook nog een beetje lukt. Maar onderwerp is goed bedacht!
Op ISO 100/200 zal de ruis vast wel meevallen. Duister hoeft echt geen hoge ISO/veel ruis te betekenen, gewoon een langere sluitertijd nemen (en eventueel een statief erbij pakken) ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
Duister kan natuurlijk ook een duister figuur zijn die op een zonnig terrasje een glaasje prik drinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
LOL...duiSter!!!
Ik dacht serieus tot nu toe: DuiTser! haha, ik vond het al een apart thema..

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XqmaIl.jpg

Ik ben helaas niet de enige die "Duitser" las. Ik denk dat ik het wel redelijk vast heb weten te leggen zo :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilMe
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik zal mijn camera ook eens uit de kast halen en kijken of ik iets moois kan maken :)

Vriendin van alex3305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
Hehehe, Duitser.. dat zou inderdaad een apart thema zijn.

tdw,
Hmmm.. moet zeggen dat ik er weinig spannends aan zie.. ksnap dat je "duitser" in gedachten had maar nee persoonlijk vind ik het geen goede foto.
Een groot voordeel is wel dat je precies nog een week hebt om jezelf te verbeteren hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:21

Kettrick

Rantmeister!

Mijn bijdrage voor dit topic ( en iirc mijn eerste fotopost hier :) ).

Afgelopen weekend ben ik uitgenodigd voor een trip naar Tidbinbilla National Reserve ( nabij Canberra, Australie ). Onderstaande foto is genomen rond 06:00, opkomende zon over Canberra vanaf 1440 meter hoogte.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6238/6318248784_50fbf26352_z.jpg

Mijn pogingen om het zwarte gebied iets meer invulling te geven waren kansloos, maar al met al is dit een goede impressie van de prachtige zonsopkomst :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kettrick op 06-11-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@tdw: Vind 'm wel grappig verzonnen. De ruis is niet echt mooi, maar het voegt wel een bepaalde sfeer aan de foto toe.
@Kettrick: Vet uitzicht, mooie foto. Denk dat ik die paar grijze takjes in het silhouet op de voorgrond zwart had gemaakt.

Afgelopen zondag heel vroeg, in de duisternis van de uiterwaarden ergens langs de Rijn, op zoek geweest naar een interessante foto voor dit thema. Best lastig in het donker, zonder zaklamp. ;) Verschillende foto's gemaakt, waarvan ik deze duistere sloot het meest bij het thema vond passen. Heb bij de nabewerking bewust niet teveel lichtopvulling gebruikt. In werkelijkheid was er alleen wat spiegeling op het wateroppervlak te zien, met de maan achter de wolken was het verder zga donker. Foto is gemaakt met mijn 500D met de EFS18-55mm@21mm. Gecropt en nabewerkt met CameraRaw. Scherpgesteld op de verlichting in de verte.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6111/6321736437_1c424f470d_z.jpg
Duister by T van der Velden, on Flickr : 61s, f/8, ISO800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
@tdw Tja, als je verkeerd leest.. Leuk idee ;) Ruis geeft meer sfeer aan het geheel, zoals Sargonaut al zei.

@Kettrick Prachtig! Is toch wel iets te licht misschien om bij het thema 'Duister' te horen, maar dat is mijn mening.

@Sargonaut Prachtig, geeft een beetje een horrorgevoel, een echt duister gevoel. Beekje past hier heel goed bij inderdaad.

Dan mijn amateurfoto, beetje dubbel duister, omdat we ook in een duistere tijd leven qua economie, en daarom moeten we flink op de kleintjes letten, en minder uitgeven.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/jf7s43.jpg

Betere kwaliteit: deze

[ Voor 17% gewijzigd door Gerjannn op 11-11-2011 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackvulcano
  • Laatst online: 30-09-2020
@tdw Ik sluit me aan bij milo, ik mis iets interessants om naar te kijken.Zo'n onderwerp kan best maar dan wel met wat intressants aan compositie/dynamiek in licht, oid.

@Kettrick Dat takje stoort idd wel een beetje :P Gelukkig makkelijk weg te shoppen met een kloon borsteltje. Lichtspelt is mooi, je compostie wat minder. In de foto heb je een "gekaderd"/begrenst gebied met die donkere voorgrond, in verhouding komt je hoofdonderwerp er te zwak over. Anders gezegd, de zon had een prominentere positie kunnen innemen in je foto. Óf die voorgrond weglaten en hoog die foto schieten met een groothoeklens voor een breedzicht op de horizon.

@Sargonaut Kleurenspel is leuk in de achtergrond. Ik denk alleen dat doordat de weglopende lijnen van de sloot gecombineerd worden met een horizon waarin het snijpunt centraal in de foto staat, je blik erg naar dat verdwijnpunt wordt getrokken terwijl daar niets staat. Om meer focus te leggen op je onderwerp (wat scherpstaat) zou je kunnen proberen de horizon meer naar boven te schieten/croppen, zodat je op de hoge horizon relatief meer lichtspel ziet tegenover de lucht.

@Gerjann Thema is goed uitgevoerd vind ik. Past wel. Qua foto stoort het feit dat er niet echt iets scherp staat. Kies iig iets om scherp te stellen, bijvoorbeeld het voorste muntje, want anders oogt de foto erg onrustig.

Mijn eigen onderwerp is naar mijn mening een beetje cliché. Er zitten originelere fotos in de set die ik 2 nachten geleden in amsterdam heb geschoten maar die waren weer wat te experimenteel en ongedefinieerd. Kijken wat jullie er van vinden :)

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6057/6330066554_fb7ce30edd_z.jpg
Amsterdam by night november-7697 by Stan-ley, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
Thanks voor je feedback, helaas is het origineel wel scherp (het voorste muntje alleen). Ik ben helaas geen photoshop master en heb daarom Picasa gebruikt voor het resizen van deze foto, en daarna ook nog met tinypic, maar helaas is dat niet goed gelukt dus. Op deze is de kwaliteit iets beter.

Jouw foto heeft zeer zeker wat donkers, maar toch niet donker genoeg om echt een donker gevoel te krijgen naar mijn mening. Misschien heeft dat te maken met de flits die erg flitst op de leeuw. Hoop dat je er wat mee kan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Gerjannn op 09-11-2011 22:40 ]

• Blackvulcano
  • Laatst online: 30-09-2020
Ik vind je origineel idd beter qua scherpte. Een tip misschien; als je je fotos upload op flickr.com dan kan je deze makkelijk delen in de standaard size van het forum. Hoef je ook niet met tools of sites te gaan resizen. Vandaar dat de meeste mensen fotos via flickr delen.

Wat betreft de leeuw; dat is de belichting van de Dam en niet mijn flitser ;)

• Gerjannn
Okee, bedankt, zal het de volgende keer gebruiken :)

Ah, lastig, denk dat zonder dat licht de foto beter tot z'n recht komt, maar dat is wel haast onmogelijk met die belichting van de Dam.

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Fijn dat er toch al een paar inzendingen zijn. Er kan nog best wat bij, we hebben nog tot zondag!

@tdw: Dat je duister verwarde met een duitser kan ik me in vinden. ;) Echter zie ik in deze (donkere) foto meer een lolletje dan echt een foto waar aan gewerkt is. En een lolletje kan nooit kwaad.

@kettrick: Hele vet foto! Al had je misschien een iets beter standpunt/compositie kunnen kiezen. Het wolkendek ziet er namelijk te gek uit. Die tak in het midden stoort me een beetje. Ook de lucht erboven is minder interessant. Ik persoonlijk had wat meer wolken gepakt en minder lucht erboven. Desalniettemin, goede inzending.

@Sargonaut: Heerlijk duistere foto. Al mis ik nog wel iets wat in deze foto. Er had misschien een klein verhaaltje in gepast met bijvoorbeeld een persoon erin die iets doet/deed oid.

@Gerjann: Leuk gevonden. Alleen de uitvoering kon misschien wat beter. Scherpte is niet zoals je zou willen en zonder je verhaal erbij had ik em niet begrepen. Maar dat kan ook aan mijn helderheid liggen. ;)

@blackvulcano: Opzich toffe foto. Alleen begrijp ik (behalve dat ie in de duisternis is genomen) niet helemaal wat het qua onderwerp te maken heeft met duisternis. Ik ga straks toch nog wel even kijken op je flickr aangezien ik benieuwd ben naar andere foto's van die nacht.

En dan hierbij mijn eigen inzending:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6019/6332873664_700b3f8241_z.jpg
Help?! by danjel.w, on Flickr

Het idee is niet voortgekomen uit het idee om een foto in de duisternis te maken (al helpt het wel natuurlijk! ;)) maar een foto die het gevoel doet opwekken.
Enig commentaar van mezelf is dat ik wat meer had moeten spelen met de houding/poses van de handen. Teveel met de exposure zelf bezig geweest dan het onderwerp zelf. Dat vind ik wel jammer.

They who buy the dip, deserves the rip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
Prachtig! veelzeggende foto die echt helemaal met het onderwerp te maken heeft. Ook de kleuren van de handen, zwart-wit, maar toch ook nog een beetje kleur erin, heel mooi gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danjel schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:44:
Het idee is niet voortgekomen uit het idee om een foto in de duisternis te maken (al helpt het wel natuurlijk! ;)) maar een foto die het gevoel doet opwekken.
Dat doet het bij mij zeker, maar dat heeft ook met mijn persoonlijke situatie te maken. Mag misschien iets lichter, maar verder is het een goeie foto.
Kunstzinnige compositie, het heeft wel iets, kleuren zijn mooi.
Gerjannn schreef op maandag 07 november 2011 @ 23:12:
Dan mijn amateurfoto, beetje dubbel duister, omdat we ook in een duistere tijd leven qua economie, en daarom moeten we flink op de kleintjes letten, en minder uitgeven.
Origineel idee. Denk dat deze een heel stuk lichter mag, geld is op zich al duister genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:24

iew

What the...?!

Een poging van een net beginnende kiekjesmaker.

Een duister figuur in het licht.

Afbeeldingslocatie: http://bisweb.nl/iwan/heyenad.jpg

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
Heel erg mooie foto! Ik vind deze ook goed bij het onderwerp passen, het zet er aardig duister voor je uit als zo'n beest je aanvalt.. Misschien past de foto wel beter bij het onderwerp als deze zwart-wit is, maar dat is persoonlijk. Goede inzending in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 11:21

mvh

State Governor

Zaterdagavond had ik nog een ingeving maar toen bleek dat de Chinese batterijen in mijn Chinese triggers waren leeggelopen 8)7.

Volgens mij is de beste foto van Danjel - duister zonder meteen 'onderbelicht!' te roepen.

Een heel andere invulling is die van iew, die vind ik ook goed passen. Zeker een duister beest, maar ik vind het jammer dat de kop net in de schaduw valt met een lichtvlek erachter, met wat nabewerking is daar meer uit te halen. Afgezien daarvan is de achtergrond wat onrustig.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:24

iew

What the...?!

Hartelijk dank voor de reacties.

@deblaauwn
De achtergrond is inderdaad wat onrustig, maar juist die kop in de schaduw maakte het plaatje voor mij extra duister.
Was voor mij een extra reden om deze in te zenden, het maakt dit beest juist extra duister....

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
Time for next? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
En alweer keek ik verkeerd, ik keek bij week 47.. is het al week 48 nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:23

Quad

Doof

Danjel schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:44:
En dan hierbij mijn eigen inzending:
[afbeelding]
Help?! by danjel.w, on Flickr

Enig commentaar van mezelf is dat ik wat meer had moeten spelen met de houding/poses van de handen. Teveel met de exposure zelf bezig geweest dan het onderwerp zelf. Dat vind ik wel jammer.
Heb je hier ook een High res van? (hoger als 1024 x 678 ?)
Vindt het echt een bijzondere foto wat indirect mijn gevoel soms uitdrukt, maar als bureauachtergrond komt hij toch iets wat gepixeld over.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn bijdrage:

Tools
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7020/6427775489_c4444aee1d_z.jpg

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Licht in de duisternis.

Afbeeldingslocatie: http://marjorein.nl/~marjolein/t.net/duister/Gloeilamp_640.jpg

Afbeeldingslocatie: http://marjorein.nl/~marjolein/t.net/duister/Kaars_640.jpg

Deze topic is eigenlijk al voorbij, maar kon nu pas mijn idee uitwerken.
Ik ben nieuw bij tweakers en redelijk nieuw met fotograferen. Ik hoor graag wat jullie er van vinden.
Tips en tops zijn welkom! Ik ga nu wat bedenken met het thema "water"........ :?
Pagina: 1