Na lang geen tijd ervoor te hebben genomen, nu toch maar eens ruimte gemaakt om een startpost op te zetten over het KNX gebouwautomatiserings systeem. Mijn doel is om de algemene informatie in dit topic geleidelijk aan te vullen op basis van vragen en discussies in het topic en zo een compleet mogelijk overzicht samen te stellen voor de particulier die met KNX aan de slag wil gaan.
Geef a.u.b. via PM of bericht in de thread aan als je wil komen, dan plannen we je in en krijg je het adres toegestuurd.
Ik ben zelf begonnen met KNX toen we medio 2014 een nieuw casco huis hebben gekocht. Het was bij uitstek geschikt om huisautomatisering in aan te leggen omdat er zelfs nog geen binnenmuren of vloer in zaten. Offertes bij erkende installateurs liepen enorm in de papieren (minimaal 50k) en daarom hebben we de uitdaging opgepakt om zelf KNX aan te leggen. Informatie over KNX was/is erg slecht verkrijgbaar, doordat installateurs hun markt lijken te beschermen. Middels allerlei kanalen heb ik uiteindelijk voldoende informatie kunnen verzamelen om het gehele plan tot een goed einde te brengen, en tot op heden tot volle tevredenheid. Het is een mooi stabiel en uitbreidbaar systeem geworden, waar ook mijn vrouw helemaal enthousiast over is.
teaser
Eind 2009 kochten mijn vrouw en ik een herenhuis dat we stapsgewijs zijn beginnen verbouwen. Elke verdieping werd 1 voor 1 tot op de bakstenen gestript en volledig opnieuw afgewerkt. Toen we begonnen met de zolderverdieping waren er nog geen domoticaplannen, maar naarmate we verder afdaalden begonnen deze zich wel te vormen. De keuze voor een bedraad systeem was snel gemaakt omdat de elektriciteit toch volledig vernieuwd werd. De keuze ging uiteindelijk tussen Loxone en KNX, maar de fabrikantonafhankelijke en decentrale aspecten van die laatste hebben uiteindelijk de doorslag gegeven. Ik heb alles volledig zelf gedaan, van ontwerp, keuze van de componenten, slijpwerken, aansluiten, bekabelen van de verdeelkasten tot uiteindelijk het programmeren en testen.
Het KNX-gedeelte van mijn systeem is stabiel, maar niet erg 'slim'. Ik heb ervoor gekozen om niet teveel logica in de KNX laag te steken, maar hierbovenop nog een systeem te voorzien dat intelligentere sturing, monitoring en dergelijke voorziet. Momenteel is dat een Raspberry Pi met daarop OpenHAB draaien, maar dat kan in de toekomst nog veranderen. Dit gedeelte is nog work in progress, maar intussen blijft onze verlichting en dergelijke wel stabiel werken, wat uiteraard erg goed is voor de WAF
Wat is KNX
Waar wordt KNX voor gebruikt
Zoals de meeste domotica systemen kan KNX voor een breed scala aan doeleinden worden ingezet. Doordat KNX al zo lang bestaat zijn er inmiddels voor bijna alles wel producten te verkrijgen, maar dat is meteen ook een nadeel: Er zijn zoveel producten, dat je onmogelijk de gehele markt kan overzien en keuze maken lastig is. Wat mij heel erg is opgevallen is dat een installateur met KNX kennis doorgaans alleen levert/wil installeren waar hij bekend mee is. Al het andere is duur en moeilijk.
Bij doeleinden kan je denken aan:
KNX t.o.v. andere domotica
Het blijft natuurlijk altijd de vraag in welk geval het goed is om voor een KNX systeem te kiezen, en dat is een afweging die ieder voor zich alleen maar kan maken. Persoonlijk heb ik veel domotica systemen overwogen alvorens voor KNX te kiezen en het zou te ver voeren om deze allemaal te bespreken. Maar de algehele voor en nadelen of kenmerken kunnen natuurlijk wel helpen bij het maken van een keuze.
Overwegingen
KNX heeft door de jaren heen een aantal methoden ontwikkeld waarover het KNX protocol werkt. In volgorde van populariteit/gebruik zijn dat:
Wat heb je minimaal nodig
Om een simpele testopstelling te maken (of een uitgebreid netwerk), zijn minimaal noodzakelijk:
In de aangeschafte ETS software kan je een nieuw project aanmaken. Allereerst zal je bij dit project moeten opgeven welke interface er beschikbaar is. Dit kan een KNX/IP verbinding zijn, maar ook bijvoorbeeld via USB. Iedere interface heeft weer zijn specifieke instellingen en adressen, en deze haal je dan ook uit de handleiding van die producten.
Een vroeger veel gebruikte koppeling was een KNX USB unit, waarmee je middels een USB poort units op de bus kon programmeren. Hoewel dit nog veel wordt gebruikt en natuurlijk inherent veiliger is dan KNX/IP, wordt vanwege het gebruiksgemak toch vaan een KNX/IP router ingezet. Wel zal je goed moeten nadenken over een vlan voor dit verkeer, want je gehele bus beschikbaar maken over je WiFi lijkt me niet een heel veilig idee
In het project voeg je nu een hoofdlijn toe bijvoorbeeld van het type TP, waaraan alle bedrade KNX/TP units zullen worden gehangen.
Programmeren van units
Voor het programmeren van KNX units wordt ETS software gebruikt. Dit is software die wordt gemaakt door de KNX organisatie, en kan bij diezelfde organisatie worden aangekocht. Een gratis versie programmeert een netwerk van slechts 3 units, de Lite versie programmeert 20 units, en de volledige versie een onbeperkt aantal. Wel is het mogelijk om units in groepen in te delen en twee projecten van 20 units bijvoorbeeld te programmeren. Vergt wat meer administratie, maar scheelt een hoop geld.
Hoe gaat dat programmeren van een unit in zijn werk? Een kort overzicht:
)
Newsflash - GoT KNX Open huis initiatief
Om Tweakers de mogelijkheid te bieden om eens een werkend systeem te zien, en met lotgenoten te kunnen sparren over een reeds complete of nog aan te leggen installatie, heeft Dennis het idee geopperd om open huis te houden voor geïnteresseerden. Teaser & ikzelf (tss68nl) konden natuurlijk niet achter blijven, dus hebben we grofweg 3 datums geprikt waarop we een open huis houden.Bij wie? | Wanneer | Waar | Aantal max | Deelnemers | Reserve |
Dennis | November 2018 | Midden Nederland | 5-6 | Vol | - Coenos - RoelBouwman |
David (tss68nl) | Geannuleerd | Tilburg | 10-14 | Geannuleerd | - Brains - Coenos - RoelBouwman (-tss68nl) (-Dennis) (-teaser) |
Tim (teaser) | 31 Augustus 2019 14u | Antwerpen | 8 | (volzet) - tehfnz - Frakke0 - Natrixz - SeppeD - nielsh - Coenos - J.One +1 - Dennis | - Haroddin - deWit - ThirtyOne34 - ferdi.vissers |
Geef a.u.b. via PM of bericht in de thread aan als je wil komen, dan plannen we je in en krijg je het adres toegestuurd.
Achtergrond
tss68nlIk ben zelf begonnen met KNX toen we medio 2014 een nieuw casco huis hebben gekocht. Het was bij uitstek geschikt om huisautomatisering in aan te leggen omdat er zelfs nog geen binnenmuren of vloer in zaten. Offertes bij erkende installateurs liepen enorm in de papieren (minimaal 50k) en daarom hebben we de uitdaging opgepakt om zelf KNX aan te leggen. Informatie over KNX was/is erg slecht verkrijgbaar, doordat installateurs hun markt lijken te beschermen. Middels allerlei kanalen heb ik uiteindelijk voldoende informatie kunnen verzamelen om het gehele plan tot een goed einde te brengen, en tot op heden tot volle tevredenheid. Het is een mooi stabiel en uitbreidbaar systeem geworden, waar ook mijn vrouw helemaal enthousiast over is.
teaser
Eind 2009 kochten mijn vrouw en ik een herenhuis dat we stapsgewijs zijn beginnen verbouwen. Elke verdieping werd 1 voor 1 tot op de bakstenen gestript en volledig opnieuw afgewerkt. Toen we begonnen met de zolderverdieping waren er nog geen domoticaplannen, maar naarmate we verder afdaalden begonnen deze zich wel te vormen. De keuze voor een bedraad systeem was snel gemaakt omdat de elektriciteit toch volledig vernieuwd werd. De keuze ging uiteindelijk tussen Loxone en KNX, maar de fabrikantonafhankelijke en decentrale aspecten van die laatste hebben uiteindelijk de doorslag gegeven. Ik heb alles volledig zelf gedaan, van ontwerp, keuze van de componenten, slijpwerken, aansluiten, bekabelen van de verdeelkasten tot uiteindelijk het programmeren en testen.
Het KNX-gedeelte van mijn systeem is stabiel, maar niet erg 'slim'. Ik heb ervoor gekozen om niet teveel logica in de KNX laag te steken, maar hierbovenop nog een systeem te voorzien dat intelligentere sturing, monitoring en dergelijke voorziet. Momenteel is dat een Raspberry Pi met daarop OpenHAB draaien, maar dat kan in de toekomst nog veranderen. Dit gedeelte is nog work in progress, maar intussen blijft onze verlichting en dergelijke wel stabiel werken, wat uiteraard erg goed is voor de WAF
Wat is KNX
KNX bestaat eigenlijk al heel erg lang, en werd voornamelijk gebruikt in de automatisering van grote gebouwen in de professionele markt. Er zijn grofweg een 350 tal fabrikanten, waaronder alle grote namen in elektra schakelmateriaal, die produkten leveren voor het KNX systeem, en deze zijn allemaal compatible met elkaar door het onafhankelijke protocol wat door de KNX.org organisatie wordt gemaakt en gecertificeerd. KNX technologie kan dan ook met recht dé wereldwijde standaard worden genoemd voor woning- en gebouwautomatisering. | ![]() |
Waar wordt KNX voor gebruikt
Zoals de meeste domotica systemen kan KNX voor een breed scala aan doeleinden worden ingezet. Doordat KNX al zo lang bestaat zijn er inmiddels voor bijna alles wel producten te verkrijgen, maar dat is meteen ook een nadeel: Er zijn zoveel producten, dat je onmogelijk de gehele markt kan overzien en keuze maken lastig is. Wat mij heel erg is opgevallen is dat een installateur met KNX kennis doorgaans alleen levert/wil installeren waar hij bekend mee is. Al het andere is duur en moeilijk.
Bij doeleinden kan je denken aan:
- Lichtschakeling
- Temperatuurmeting
- Ventilatiebesturing
- Verwarming / koeling
- CO2 bewaking
- Energieverbruik meting & beheersing
- Alarm
- Toegangscontrole
- Visualisatie op telefoon/tablet/pc/dedicated wall-units
KNX t.o.v. andere domotica
Het blijft natuurlijk altijd de vraag in welk geval het goed is om voor een KNX systeem te kiezen, en dat is een afweging die ieder voor zich alleen maar kan maken. Persoonlijk heb ik veel domotica systemen overwogen alvorens voor KNX te kiezen en het zou te ver voeren om deze allemaal te bespreken. Maar de algehele voor en nadelen of kenmerken kunnen natuurlijk wel helpen bij het maken van een keuze.
Overwegingen
- Vendor lock-in:
Waar andere domotica systemen zoals Loxone een eigen bus hebben ontwikkeld, is KNX volledig open en ondersteund door een groot aantal fabrikanten. Dit is persoonlijk voor mij één van de belangrijkste redenen om voor KNX te kiezen. Als ik over 20 jaar het huis wil verkopen, dan wil ik er zeker van zijn dat het automatiseringssysteem toegevoegde waarde heeft en nog gesupport kan worden. Technologie waar de fabrikant inmiddels van failliet is doet het niet geweldig bij een verkoop. - Betrouwbaarheid:
Hoe belangrijk is het voor je om een systeem te hebben waar de kinderziektes al uit zijn, en wat al jaren in échte situaties is gebruikt en getest? - Beschikbaarheid oplossingen:
Door het grote aanbod zijn ook uiteenlopende oplossingen beschikbaar. Persoonlijk vind ik het belangrijk om niet af te hoeven gaan op dat een bepaalde functionaliteit misschien wel in een volgende versie zal worden toegevoegd, maar dat er altijd een andere fabrikant in een gat in de markt kan springen. - Uitbreidbaarheid:
Connectiviteit met andere technologieën kan een pré zijn, waarbij KNX vele interfaces kent naar EnOcean, DMX, Loxone, etc - Toekomstzekerheid:
Als het bedrijf achter een fabrikantspecifiek systeem ermee ophoudt, kan je doorgaans niet meer heel erg lang op support rekenen, terwijl je systeem toch wel liefst enkele tientallen jaren meegaat. Als je na 15 jaar geen vervangonderdelen meer kunt verkrijgen kijk je mogelijks aan tegen een volledige vervanging van je systeem. Bij KNX speelt deze onzekerheid helemaal niet. Je kan er wel van op aan dat dit systeem dat al tientallen jaren door vele grote fabrikanten ondersteund wordt nog vele tientallen jaren zal meegaan. - Prijs:
Omdat KNX units eigenlijk allemaal kleine computertjes zijn, zijn de componenten vaak niet zo goedkoop. Ook het professionele karakter heeft de prijzen lang hoog gehouden. Wel zijn er een aantal fabrikanten die units redelijk goedkoop op de markt zetten tegenwoordig. Daarbij is MDT een goede voor alle schakelingen in de meterkast, en Berker, Ekinex en MDT populair als betaalbare oplossingen voor de wandunits. - Installatiegemak:
Wil je KNX/TP voor hoge betrouwbaarheid, dan zal je huis zich er wel voor moeten lenen. In een ander gedeelte worden de verschillende typologieën besproken met hun karakteristieken. Wel geldt dit natuurlijk voor alle domotica: wil je zaken centraal gestuurd dan zal je moeten afwijken van de normale elektra layout in een huis. Wil je toch met een normale elektra layout werken, dan zal je moeten teruggrijpen op decentrale units. Daar is KNX uitermate voor geschikt, maar drijft de prijs op. - Single point of failure:
Sommige systemen vallen compleet uit zodra de centrale server het zou begeven. Dat is een belangrijke overweging om te maken. Het gaat immers hoofdzakelijk om zaken als schakelen van licht, die ten alle tijde zouden moeten werken. De KNX bus blijft doorgaans werken ook als specifieke componenten uitvallen. Er is geen centrale server. In plaats daarvan praten alle units direct met elkaar over de bus. - Informatie:
De beschikbare informatie en userbase is in mijn ogen erg belangrijk voor het systeem. Dit blijft bij KNX erg achter doordat de markt redelijk beschermd wordt door de installateurs, bij andere fabrikanten is dit veel beter. Wel willen we hier vanuit het tweakers forum graag verandering in brengen!
Technisch
Vormen KNX netwerkKNX heeft door de jaren heen een aantal methoden ontwikkeld waarover het KNX protocol werkt. In volgorde van populariteit/gebruik zijn dat:
- TP - Twisted Pair:
Meest stabiele methode. Maakt gebruik van de kenmerkende groene KNX kabel met 4 aders. Twee daarvan zijn voor basisspanning en dataverkeer, het andere paar voor auxilary spanning. De baud rate van dit medium is betrekkelijk laag om lange lijnen mogelijk te maken. - IP - Ethernet:
Ook wel aangeduid met KNX/IP of EIBnet/IP. Veel gebruikt als backbone van verschillende KNX/TP subnetten. Omdat de doorvoercapaciteit van KNX/IP veel hoger is, kan centraal alle informatie van de KNX/TP subnetten worden verzameld/gemonitord. - RF - Draadloos:
Uiteraard populair om KNX aan te leggen in gebouwen die daar niet vanaf de bouwtekening geschikt voor zijn gemaakt. Wel is het medium duurder omdat ieder schakelpunt een RF koppeling nodig heeft, en is het een uitdaging om het RF bereik dekkend te krijgen. - PL - Powerline:
Alternatief voor RF om over de 230V aansluiting toch KNX te kunnen aanleggen. Wordt niet heel vaak gebruikt door het gebrek aan goede units met deze technologie, en een aantal praktische problemen - IR - Infrarood:
Storingsgevoelig zoals alle infrarood apparatuur dat is, en door verplichte zichtlijnen lastig te realiseren en daarom niet heel vaak ingezet.
Wat heb je minimaal nodig
Om een simpele testopstelling te maken (of een uitgebreid netwerk), zijn minimaal noodzakelijk:
- Buskabel: (2x2x0.8, bij voorkeur gecertificeerde KNX kabel)
- KNX Voeding: 28V voedingsspanning met choke op het zwart/rode aderpaar. Een hulpspanning kan voor grotere units noodzakelijk zijn op het wit/gele aderpaar (Eveneens 28V, maar hier loopt geen data over)
- Programmeer interface: Vaak een KNX/IP interface
- KNX taster en/of KNX actuator: Om interactie te hebben met het digitale systeem. Je kan uiteraard alles simuleren in ETS software, maar dat geeft toch niet een heel tastbaar gevoel.
- ETS programmeer software: Om de units te kunnen instellen/programmeren. Ze komen doorgaans blanco.
In de aangeschafte ETS software kan je een nieuw project aanmaken. Allereerst zal je bij dit project moeten opgeven welke interface er beschikbaar is. Dit kan een KNX/IP verbinding zijn, maar ook bijvoorbeeld via USB. Iedere interface heeft weer zijn specifieke instellingen en adressen, en deze haal je dan ook uit de handleiding van die producten.
Een vroeger veel gebruikte koppeling was een KNX USB unit, waarmee je middels een USB poort units op de bus kon programmeren. Hoewel dit nog veel wordt gebruikt en natuurlijk inherent veiliger is dan KNX/IP, wordt vanwege het gebruiksgemak toch vaan een KNX/IP router ingezet. Wel zal je goed moeten nadenken over een vlan voor dit verkeer, want je gehele bus beschikbaar maken over je WiFi lijkt me niet een heel veilig idee
In het project voeg je nu een hoofdlijn toe bijvoorbeeld van het type TP, waaraan alle bedrade KNX/TP units zullen worden gehangen.
Programmeren van units
Voor het programmeren van KNX units wordt ETS software gebruikt. Dit is software die wordt gemaakt door de KNX organisatie, en kan bij diezelfde organisatie worden aangekocht. Een gratis versie programmeert een netwerk van slechts 3 units, de Lite versie programmeert 20 units, en de volledige versie een onbeperkt aantal. Wel is het mogelijk om units in groepen in te delen en twee projecten van 20 units bijvoorbeeld te programmeren. Vergt wat meer administratie, maar scheelt een hoop geld.
Hoe gaat dat programmeren van een unit in zijn werk? Een kort overzicht:
- Download de software van de KNX unit die je wil programmeren.
- Installeer de gedownloade software in de catalogus van de ETS software zodat ETS weet welke instellingen het moet/kan maken en hoe de unit geprogrammeerd kan worden.
- Voeg nu een instantie van de unit in ETS toe aan de eerder gemaakte KNX/TP lijn.
- In ETS kan je nu de nieuwe unit configureren via de setting schermen, en daarnaast kunnen alle ingaande en uitgaande commando's verbonden worden met groepadressen, het communicatieformaat op de KNX bus.
- Als het programma naar wens is, dan kan de software worden ingeprogrammeerd op de unit. Dit heet in ETS 'downloaden'. In mijn ogen een hele verwarrende term, omdat je van je pc een programma 'upload' naar een unit
Maar goed, downloaden van een applicatie dus. Het is niet anders.
- Als de unit nog niet eerder op je netwerk geprogrammeerd is geweest, dan zal ETS vragen om de programmeer button op de unit in te drukken. Zodra je dit doet, weet ETS welke fysieke unit het programma moet ontvangen.
- Na een korte programmeer cyclus, kan de unit worden ingebouwd in huis, en kunnen opeenvolgende programmawijzigingen zonder gebruik van de 'program' button worden ge-update.
[ Voor 120% gewijzigd door teaser op 30-08-2019 19:24 ]