Ik kijk ook in die richting, dus ik heb wat vragen, als je me toestaatConrado schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:58:
[...]
Hier ook Forest motoren, negen in totaal. Ik heb ze via de ingebouwde bus met elkaar doorgelust, en vandaaruit naar een KNX-RS232 gateway in de MK. Ik vind het eenvoudiger om aan te sluiten, èn je hebt meer mogelijkheden. Zo kun je de gordijnen heel precies een bepaalde opening geven. Bevalt goed.
Verder doe je het met RS232, waarom eigenlijk, want hij ondersteunt ook RS485 (zie onder)? En heb je dat eerst met Forest overlegd of zit RS232/RS485-ondersteuning gewoon in elke motor?
Ik kon eerder weinig vinden over de Forest bus-documentatie, maar naast de Forest RS232-documentatie vond ik nu ook de RS485-documentatie:
RS232: https://www.forestgroup.com/en/downloads/file/FX%20RS232
RS485: https://www.forestgroup.com/en/downloads/file/FX%20RS485
Kun je daar alles mee voor elkaar krijgen? Ik heb nog geen ervaring met deze bussen.
Met RS232 heb je wel een RS232 level shifter nodig. De motor praat namelijk helemaal geen RS232 volgens het diagram, maar TTL. Dat heeft ook allerlei beperkingen want die level shifter moet binnen een meter van je motor (op zich maar een klein dingetje natuurlijk, maar je moet dat wel weer wegwerken achter je gordijn o.i.d.).
Interessant vond ik dit:
"standard port setting of the Shuttle motor is communication on RS232 mode. Set the Shuttle to RS485 mode by pressing the configuration button on bottom of the motor 29 (!) times."
Je kunt dus ook RS485 gebruiken. Aan het diagram te zien is het ook een veel handiger interface, met veel meer toegestane kabellengte en de motor praat direct RS485. Was het niet wat omslachtig om RS232 te gebruiken?
Aan de andere kant, ik las hier een ervaring met RS485 met communicatieproblemen:
Zou RS485 dan toch minder handig zijn in de praktijk? Er moet ook een reden zijn dat RS232 de standaard is bij Forest? Misschien omdat je met RS485 "maar" 32 motoren kunt daisy-chainen?sebasmac schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Ik heb beide draaien hier in huis, forest motoren gebruik makende van het droogcontact en 2 motoren gebruik makende van RS485. Het nadeel van RS485 vindt ik dat het vaak gebeurd dat de gateway busy is en daardoor het commando dus niet uitvoert. De motoren zelf zijn passief, dit betekend dat je de motoren moet vragen wat de positie is. Ik heb dit opgelost door een timer te creëren die elke 10 seconde de positie opvraagt, hiermee vang je dus ook het handmatig sluiten af.
Het enige is dat die Forests wel prijzig zijn. Het is minimaal € 500 per motor, zelfs nog zonder rail, dus met negen stuks zijn dat wel bedragen. Mocht iemand een tip hebben waar je de Forest het goedkoopst aan kunt schaffen ben ik geïnteresseerd.
[ Voor 47% gewijzigd door Biodiv op 02-02-2026 00:21 ]

:strip_exif()/f/image/B8dE2Hat4wrB34qlpiJskvQD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VTMR1ikhjCE6MXnF7iwUbs70.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/g9z5ZSxhBaU0T1RAzO2MsXoK.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t9GPQBVxU39CWjaTMHFOhnXE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eHTqu0IAlAr3GUe1i02ckcPM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q0R2eNz27MYxjQGaqJT3PPn8.jpg?f=fotoalbum_large)

/f/image/NYwMwU8ENf2ZqR66dfeABgCk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FsFnv0bOnRndyj9F34OcdFb9.png?f=fotoalbum_large)