Ik vrees dat ik mezelf behoorlijk in een hoekje geverfd heb, en ik hoop dat mensen in dit topic bereid zijn mee te denken.
Omdat mijn KNX installatie een renovatie van een bestaand huis betreft, heb ik er voor gekozen om de installtie over 2 kasten te verdelen. Namelijk de bestaande meterkast en een nieuw geplaatste veldverdeler, namelijk een hager univers FP21TN2. Deze kon ik namelijk precies in een nis wegwerken. Naaste de gebruikelijke buizen, leek het mij handig hier ook alle buizen voor netwerk, extra groepen, enzovoort uit te laten komen vanuit de meterkast.
Namelijk:
- 2e verdieping stopcontacten
- wasdroger
- warmtepomp
- boiler
- WTW unit (heeft een 2200w voorverwarmer)
Omdat ik persoonlijk een beveiligde kast, type 1 en geaard, veiliger vind dan een beschermde kast ,dubbel geisoleerd, type 2, Heb ik voor het eerste gekozen. Hierbij zouden de groepen gezekerd en voorzien van aardlek in de groepenkast blijven.
Echter voel je hem al aankomen. Ik ben hier straal voorbij gegaan aan de NEN1010 eis om de kast in 1 keer afschakelbaar te maken door middel van een hoofdschakelaar. Met al die verschillende groepen is dat nauwelijks nog mogelijk. Daarnaast is door mijn kast keuze het niet meer toegestaan om een kabel vanuit de groepenkast naar de verdeler te leggen, om die daar van aardlek te voorzien.
Nu rest mij, mits iemand anders een andere oplossing kent, de volgende opties:
Op dit moment, neig ik naar optie 1. Dat lijkt mij het meest simpel qua installatie en daarmee veiligst. De andere oplossingen zijn misschien technisch toegestaan, maar lijken niet heel logisch. Echter betekent het wel een extra kabel die alleen door de hoofdzekering beveiligd wordt door mijn huis, met eisen van dien.
Ik was sowieso van plan, nadat alles af is, een keuringsinstantie in te schakelen, om zeker van mijn zaak te zijn. Maar het liefst voorkom ik dat ik al te veel aanpassingen daarna nog moet uitvoeren.
Omdat mijn KNX installatie een renovatie van een bestaand huis betreft, heb ik er voor gekozen om de installtie over 2 kasten te verdelen. Namelijk de bestaande meterkast en een nieuw geplaatste veldverdeler, namelijk een hager univers FP21TN2. Deze kon ik namelijk precies in een nis wegwerken. Naaste de gebruikelijke buizen, leek het mij handig hier ook alle buizen voor netwerk, extra groepen, enzovoort uit te laten komen vanuit de meterkast.
Namelijk:
- 2e verdieping stopcontacten
- wasdroger
- warmtepomp
- boiler
- WTW unit (heeft een 2200w voorverwarmer)
Omdat ik persoonlijk een beveiligde kast, type 1 en geaard, veiliger vind dan een beschermde kast ,dubbel geisoleerd, type 2, Heb ik voor het eerste gekozen. Hierbij zouden de groepen gezekerd en voorzien van aardlek in de groepenkast blijven.
Echter voel je hem al aankomen. Ik ben hier straal voorbij gegaan aan de NEN1010 eis om de kast in 1 keer afschakelbaar te maken door middel van een hoofdschakelaar. Met al die verschillende groepen is dat nauwelijks nog mogelijk. Daarnaast is door mijn kast keuze het niet meer toegestaan om een kabel vanuit de groepenkast naar de verdeler te leggen, om die daar van aardlek te voorzien.
Nu rest mij, mits iemand anders een andere oplossing kent, de volgende opties:
- Kleine type 2 kast boven of naast de knx kast voorzien, hierin de aardlek of aardlekken, met eventueel een hoofdschakelaar. Deze vanaf de hoofdschakelaar vanuit de groepenkast voeden. Vervolgens in de type 1 kast afzekeren met 16A. Volgens de NEN is er een uitzondering op afschakelen in de kast als de schakelaar zich immers in dezelfde ruimte bevind
- Hetzelfde maar dan een kleine kast in de kast. Ik hoopte dat Hager afgeschermde inzetdelen had, maar ik heb deze tot dusver nog niet kunnen vinden. Iemand hier ervaring mee?
- Zorgen dat ik maximaal 4 groepen in deze kast voor zie en bijvoorbeeld de warmtepomp en boiler direct vanuit de meterkast voorzien. Dat bied de volgende mogelijkheden
- 8 polige schakelaar voorzien, dit is over het algemeen wel alleen het type wat je in de deur of zijkant boort om de kast af te schakelen voor hem te openen
- Aardlek in de groepenkast houden en vanaf daar door naar de knx kast. Hier via een hoofdschakelaar door automaten afzekeren, waarbij er maximaal 4 groepen in de kast komen
- Combinatie van bovenstaande, hierdoor kunnen er 2 kabels met 4 groepen elk gerealiseerd worden
Op dit moment, neig ik naar optie 1. Dat lijkt mij het meest simpel qua installatie en daarmee veiligst. De andere oplossingen zijn misschien technisch toegestaan, maar lijken niet heel logisch. Echter betekent het wel een extra kabel die alleen door de hoofdzekering beveiligd wordt door mijn huis, met eisen van dien.
Ik was sowieso van plan, nadat alles af is, een keuringsinstantie in te schakelen, om zeker van mijn zaak te zijn. Maar het liefst voorkom ik dat ik al te veel aanpassingen daarna nog moet uitvoeren.
:strip_exif()/f/image/Ji4EpQd9hNdwTNVS31OofPf3.jpg?f=fotoalbum_large)