Goedenavond medetweakers,
Vandaag hebben we getekend voor een nieuwbouwhuis 🎉 — en het is bijna tijd om de technische installatie samen te stellen. In mijn huidige woning heb ik KNX volledig doorgevoerd; vier jaar geleden heb ik het hele huis gestript en zelf de installatie ontworpen, dus ik weet aardig wat er bij komt kijken.
Een kort overzicht van wat ik nu gebruik:
Verwarming / klimaat
- OT Connect Box voor koppeling met de cv-ketel
- Gira verwarmingsactoren voor de vloerverwarmingskleppen, per kamer gestuurd
- Airco-gateways voor vier binnenunits
Schakelingen en automatisering
- Schakelen van stopcontacten en niet-dimbare verlichting
- Aansturing van mechanische ventilatie
- Jaloezieën via een combi-jaloezieactor — ik heb Forest-gordijnrails en jaloezieën; geprobeerd met een RS432-gateway maar dat bleek niet stabiel genoeg, dus nu gewoon via een actor. Worden zelden handmatig bediend.
- Bewegingssensoren in toiletten, badkamers en de inloopkast voor automatische verlichting
- Rookmelders geïntegreerd in KNX — bij detectie gaan automatisch de gordijnen open en de verlichting aan
Tastsensoren & bediening
- Door het hele huis Gira Tastsensor 4 (tegenwoordig 4.95)
Verlichting
- Waar mogelijk DALI, anders dimactoren van Gira
Visualisering
- Gira X1 in combinatie met een G1
Alles werkt stabiel en betrouwbaar, ik heb in vier jaar nog nooit iets hoeven herstarten, maar zoals velen hier weten, is de X1 niet het meest toekomstbestendige systeem. Toch blijft het in combinatie met de G1 een nette oplossing. Echte alternatieven zijn schaars… al zou een G1 met native Home Assistant-integratie een droom zijn.
Nieuwe situatie
In het nieuwe huis verandert het klimaatgedeelte flink. Geen mechanische ventilatie meer, maar een WTW-installatie, gekoppeld aan een aardwarmtepomp. Luchtwarmtepomp of airco is door de gemeente verboden (bedankt 🙃).
Ik wil dit volledig in KNX opnemen. De warmtepomp krijgt een interface, en ik overweeg tastsensoren met CO₂-meting zodat ik de WTW en pomp dynamisch kan bijsturen. De raam- en deuralarmen wil ik gebruiken om de WTW-zones automatisch af te sluiten bij open ramen — logische integratie met het alarmsysteem dus. Zijn er hier mensen die dit al zo hebben ingericht?
Basalte overweging
Waar Gira uitblinkt in stabiliteit, lopen ze qua innovatie wat achter. Omdat ik mijn audio nu ook via KNX wil integreren (SONOS is de deur uit vanwege stabiliteitsproblemen), kijk ik naar Basalte. Hun combinatie van server, touchscreens en tastsensoren ziet er fantastisch uit, maar informatie is schaars (alleen via dealers).
Zijn er hier mensen met ervaring met Basalte? Hoe gebruiksvriendelijk is het systeem om zelf te programmeren? En kun je logische blokken aanmaken, vergelijkbaar met Gira?
Overige integraties
Ik draai hier ook een NUC met Home Assistant. Zaken als robotstofzuigers en wat extra automatiseringen lopen daar via KNX-integratie in mee. Dat gebruik ik vooral als aanvulling — niet als vervanging van de native KNX-logica en scènes die ik zelf heb gebouwd.
Tot slot
Heeft iemand ervaring met de geluidsinstallatie van Basalte en hoe goed dat samenwerkt met de rest van hun ecosysteem?
En nu ik toch met een schone lei begin, zijn er nog tips of slimme keuzes die jullie zouden aanraden?
Alvast bedankt voor het meedenken, ik zal proberen jullie op de hoogte te houden tijdens het gehele proces!