Ik ben begonnen aan het uitzoekwerk om op KNX gebaseerde klimaatregeling aan mijn huis toe te voegen. Ik heb wat tips nodig om verder te komen.
Ik heb de volgende zaken:
- nageisoleerd huis gebouwd in 2008.
- vloerverwarming op elke verdieping, eventueel te sturen met thermische actuator per lus, of per verdeler/verdieping indien nodig, maar liever gewoon goed ingeregeld.
- fancoils op elke kamer, nog in aanbouw. Sterke voorkeur voor ducted fancoil (inbouw). als inbouw niet overal lukt, dan een wandmodel hoog op de muur. aansturing met 0-10V of L/M/H stand, voorkeur voor traploze sturing.
- Mitsubishi warmtepomp
Wat wil ik uiteindelijk bereiken:
- instelbaar setpoint voor verwarmen via de vloerverwarming. naregeling geen eis, goed geisoleerd huis.
- optioneel: fancoils gebruiken voor snelle verwarming van een ruimte, bij bijvoorbeeld studeren op de slaapkamer, of het huis sneller aangenaam maken na vakantie(modus).
- setpoint voor condenserend koelen via fancoils overdag
- optioneel: setpoint voor niet condenserend koelen in de nacht via de vloerverwarming (extra afkoelen massa woning)
- groeperen van vraag zodat de warmtepomp niet de halve dag staat te pendelen omdat er maar 1 kamer warmte- of koelvraag heeft. (de bekende 24grC badkamer of die ene slaapkamer met groot raam op t zuiden bijvoorbeeld). Dit zou via een vast schema mogen, middelen van temperaturen, grote hysterese voor koelvraag, ik sta er allemaal voor open.
- (optioneel) PI regeling waarbij de aanvoertemperatuur wordt aangepast op de vraag ipv aan/uit schakeling.
- automatisch schakelen tussen heating/cooling
De optionele zaken wil ik wel graag voor elkaar krijgen, maar misschien is het te complex om dat in 1 keer te ontwerpen. Daarom begin ik liever eerst met een basisopstelling:
- instelbaar setpoint voor verwarmen via de vloerverwarming
- setpoint voor condenserend koelen via fancoils
- groeperen van vraag zodat de warmtepomp niet de halve dag staat te pendelen omdat er maar 1 kamer warmte- of koelvraag heeft.
- automatisch schakelen tussen heating/cooling.
- warmtepomp vraag en heat/cool schakelen met droog relais
Het is een hele klus om de juiste componenten samen te voegen die een werkend systeem maken. Ik ben al heel blij dat er met KNX best veel keuze lijkt te zijn itt de kant-en-klare systemen zoals bijvoorbeeld Danfoss Link/Icon. Dat maakt het wel veel werk om de best passende componenten te vinden. Maar dat wisten jullie ook al

.
Ik ben begonnen met de volgende opstelling in ETS:
- mdt taster smart 63 taster met temperatuursensor
- Theben FCA 2 fancoil controller (alternatief: Zennio maxinbox 0-10V FAN)
- mdt 8voudige temperatuurcontroller
- mdt akk relais voor schakelen warmtepomp (alternatief: zennio KLIC-MITTE)
Ik denk dat ik dat goed aan elkaar geknoopt heb:
De room controller ontvangt de kamertemperatuur van de taster.
Bij koeling wordt de fan speed van de fan coil gestuurd door de room controller als percentage, en de fancoil 2wegklep wordt opengezet door de fancoil controller bij vraag.
De warmtepomp demand en heat/cool worden gestuurd door de schaltaktor.
Bij verwarming wordt er gewoon verwarmd.
Dit truukje kan ik herhalen per kamer.
Nu zie ik meteen dat het gebrek aan een ingebouwde room controller bij MDT wel irritant is. de keuze van tasters is nog niet gemaakt (behalve de mdt taster smart met display die hier in de proefopstelling draait) en ik wil de complexiteit van de tasters minimaal houden, maar die room controller functie is misschien toch wel erg belangrijk ineens.
Dan mijn vragen:
- Hebben jullie ervaring met aansturen van fancoils met KNX? Doe ik er goed aan om (duurdere) 0-10V traploze sturing te kiezen, of is L/M/H sturing ook goed genoeg? Ik wil hoorbare toerentalvariatie graag voorkomen, dat lijkt me storend.
- Als ik geen behoefte heb om op de slaapkamer zelf de klimaatregeling te sturen, is dit dan een goede opstelling? Of doe ik te moeilijk

.
- Om te wisselen tussen heating/cooling moet ik elke verdeler (4x) en fancoil van een 2wegklep voorzien. Dan heb ik toch genoeg aan een simpele schaltaktor die de verdelers met een gemotoriseerde kogelkraan bedient? Ik zie zelf geen reden om ~25 thermische actuators te plaatsen.
- Hebben jullie hints of tips om de optionele zaken in te richten?