Dat hier dus voornamelijk veel te lezen valt over de Gira is dus niet positief als ik de reacties zo lees.Conrado schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:12:
[...]
Nou, dat vraag ik me elke dag af
Het ding is duur, een aanpassing kost 15 minuten om te laden - om dan te merken dat je een bug hebt - en kan standaard weinig, de editor is een ramp, en de handleiding ook. Gira doet er al een tijd niets meer aan, tenzij het toevallig voor een andere product zoals GiraOne nodig is.
Dankzij een Duits forum heb ik nu een paar heel handige uitbreidingen waarmee ik een soort van 'scripten' kan. De hele Astro-timing, tuin besproeiingslogica, programmeerbare timers en ingewikkelde scene logica heb ik nu allemaal perfect draaien. Niet vragen hoeveel tijd en @#^$ me dat gekost heeft....
Waarom ik 'm nog gebruik? Nou de X1 heeft één groot voordeel, het werkt super betrouwbaar en stabiel!
Programmeren, uploaden en vergeten.
Ik hoor van anderen over de LogicMachine, CubeVision, Timberwolf en hoe het verder heet, dat ze nog weleens een keertje 'hangen'. En dat gebeurd natuurlijk altijd op een moment dat het je absoluut niet uitkomt.
Hoe is dat met 1Home?
Blijven hangen heb ik hier geen enkele keer meegemaakt, hangt hier sinds midden/eind 23' ongeveer.
De interface is vlot, eenvoudig, apparaat detectie,...
Alle automatisaties zitten nu in 1Home ipv HomeAssistant, verder gebruik ik het vooral als bridge naar Google en Apple Home als interface en spraakbediening.
Ze brengen ook nog volop verbeteringen zoals nu graphs en Lua scripting.
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
/f/image/LWGndhfg3FtY0Qs7j0YpkLPO.png?f=fotoalbum_large)