Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste
Acties:
quote:
Rafael V. schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:35:
Iemand een idee hoe ik een Ekinex de actuele status van een output laat weten? Ik heb 1 toets op "toggle" staan voor een lichtpunt. Datzelfde lichtpunt kan ook bedient worden met een standaard drukknop met een MDT universele input. De MDT staat ook op toggle, maar heeft een object waar ik de status van de uitgang aan gekoppeld heb. De MDT weet dus of hij bij de volgende "toggle" aan of uit moet sturen. In de Ekinex kan ik die link niet vinden? Het gebeurt dus nogal eens dat ik 2x moet drukken voor de Ekinex reageert, ik zou het probleem daar verwachten, dat de Ekinex geen weet heeft van de status verandering en daar even mist? Of bekijk ik gewoon alles compleet verkeerd? 8)7
Status output van de MDT op de knop-output (ja, waar het schakelsignaal van de Ekinex uit komt) koppelen. Dat outputkanaal neemt ook signalen aan. Dat kan je zien in de flags die achter de output staan :)

Stel je hebt dus een GA 1/0/1 voor een lamp, en 1/1/1 als status van die lamp. Dan hebben we een Ekinex, Rocker 1:
Kanaal 13 - Switching command = 1/0/1 (schakelen) én 1/1/1 (status opvangen)
Kanaal 38-41 - Led blue/green command = 1/1/1 (status naar leds)

Op de MDT, behoorlijk simpel:
Channel A:
Kanaal 0 - Switch On/Off: 1/0/1
Kanaal 5 - State: 1/1/1

:+

Zoiets stuur je toch gewoon ff op de app of mail? :)

tss68nl wijzigde deze reactie 17-08-2018 17:08 (17%)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• Rafael V.
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
quote:
tss68nl schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:57:
Status output van de MDT op de knop-output (ja, waar het schakelsignaal van de Ekinex uit komt) koppelen. Dat outputkanaal neemt ook signalen aan. Dat kan je zien in de flags die achter de output staan :)
Dom van me, los over gekeken 8)7 Bedankt voor de duidelijke uitleg, komt goed nu!
quote:
tss68nl schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:57:
Zoiets stuur je toch gewoon ff op de app of mail? :)
Ja en nee, het leek mij wat dom om je daar direct persoonlijk voor te porren en misschien hebben er nu nog wat anderen wat aan mijn (minder slimme) vraag, tenzij ik echt gewoon de enige idioot ben die daar over gekeken heeft :+ Maar ik zal er volgende keer aan denken! :D

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16-11 23:07
quote:
Rafael V. schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:15:
en misschien hebben er nu nog wat anderen wat aan mijn vraag
Zeker! Scheelt weer een vaag van mij :)
quote:
Rafael V. schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:15:
Ja en nee, het leek mij wat dom om je daar direct persoonlijk voor te porren en misschien hebben er nu nog wat anderen wat aan mijn (minder slimme) vraag, tenzij ik echt gewoon de enige idioot ben die daar over gekeken heeft :+ Maar ik zal er volgende keer aan denken! :D
Nou, dat is zeker niet dom. Ekinex is namelijk één van de weinigen die zo werkt. De meeste hebben een aparte status-input. Op deze manier sparen ze wat kanaalnummers uit.

Ik moet nog steeds eens dit soort koppelingen meer gaan uittekenen. Ik heb dat eerder ook eens gedaan met een dubbel geschakelde trapverlichting etc.

• St.Pepper
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 15-11 06:15
quote:
tss68nl schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:02:
[...]

Eibmarkt inderdaad betere ervaringen mee, ook al ziet de site er niet uit.....
Op de Eibmarkt-website staat de volgende link https://www.eibabo.de/?ut...utm_campaign=eibmarkt-com, blijkbaar wordt er gewerkt aan een betere site.

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

• St.Pepper
quote:
tss68nl schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:40:
[...]

Doorbird werkt op je interne netwerk altijd direct over je eigen netwerk. Als je vanaf buiten contact maakt dan gaat het via de 'cloud'. Maar dat is niet zo vreemd, want hoe moet je anders connectie maken. Er zijn niet veel mensen met een vast IP, dus wat ze minimaal in de 'cloud' hebben zitten is een DDNS achtige service.

Verder bewaren ze wat fototjes, en onder bijbetaling ook videobeelden geloof ik. Maar een Doorbird is volledig open: je kan hem aansluiten op een Gira deurcommunicatie, op QNAP, Synology voor video surveillance, ONVIF support.

Omdat alle fabrikanten gesloten 'vendor lock-in' systemen maken via hun eigen cloud, worden alle producten met internet functies (want dat is cloud eigenlijk) versleten als gesloten 'eigen cloud' oplossingen. Dat is zeker zo met Ring en andere concurrenten, maar Doorbird doet het wat dat betreft best leuk.

De hardware is niet van uitmuntende kwaliteit, de software ook niet.... maar voor de prijs vind ik het echt prima. Gira is schreeuwend duur inderdaad, en werkte tot 1 maand geleden niet via telefoon of buiten de deur. Daar is nu een oplossing voor, maar dan moet je wel een aantal dure gateways aanschaffen en daisy-chainen.

En nee, ik heb geen aandelen :) Verkoop ze ook niet :+ Ik vind het oprecht voldoende kwaliteit voor het geld wat je er voor betaald. Het is wel écht consumer electronica, al doen de inbouwunits wel iets degelijker aan.
@tss68nl
Kom hier toch nog even op terug omdat de info van Doorbird verwarrend is. In mijn nieuwe huis is nog geen internet verbinding maar ik zou wel alvast een Doorbird in gebruik willen nemen als eenvoudige deurbel. Als ik de Doorbird voorzie van spanning, de Doorbird bekabeld aan een router hang en de optionele IP door chime bekabeld aan de router hang dan zou dat toch moeten werken als een eenvoudige deurbel?

Of, hetzelfde maar ipv van een router een switch met PoE?

quote:
St.Pepper schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:30:
[...]

@tss68nl
Kom hier toch nog even op terug omdat de info van Doorbird verwarrend is. In mijn nieuwe huis is nog geen internet verbinding maar ik zou wel alvast een Doorbird in gebruik willen nemen als eenvoudige deurbel. Als ik de Doorbird voorzie van spanning, de Doorbird bekabeld aan een router hang en de optionele IP door chime bekabeld aan de router hang dan zou dat toch moeten werken als een eenvoudige deurbel?

Of, hetzelfde maar ipv van een router een switch met PoE?
Ik heb het eigenlijk nog nooit proberen op te zetten zonder internet connectie beschikbaar. Volgens mij moet je een account aanmaken en via de cloud autoriseren. Daarna kan je hem wel op lan-only mode zetten en zou hij moeten werken zonder cloud.

Ik denk dat de code van het apparaat bijgeleverd is, en dat je die op je lokale lan moet kunnen bereiken, maar helemaal zeker weet ik het niet..... :+

• Fabian
Ik heb een MDT AKK-04FC.03 gekocht met het plan om hiermee de 3-standenschakelaar (zwakstroom, geen perliex) van een Brink Renovent WTW te vervangen. Achteraf gezien zou een 2-fold actuator ook volstaan. De aansluiting van de WTW bestaat uit:

- pin 1 / common (nergens mee verbonden = "stand 1")
- pin 2 (verbonden met common = "stand 2")
- pin 3 (verbonden met common = "stand 3")
- pin 4 feedback voor filter vuil led

Nu de configuratie van de MDT.. Ik denk dat deze als volgt geconfigureerd zou moeten worden:
- Mode: Actuator
- Channel D not active
- Een logische functie die stelt dat wanneer een Channel ON geswitched wordt, de andere twee Channels OFF geswitched worden.

Moet ik hiervoor gebruik maken van Logic functions of een Scene maken?

Als taster gebruik een binary input module waarvan 3 inputs gebruikt worden voor standen 1,2,3 en 3 outputs gebruikt worden voor status feedback stand 1,2,3

Fabian wijzigde deze reactie 21-08-2018 20:41 (9%)

• Fabian
Resultaat na wat prutsen:

(General Settings) Mode Fancoil with 4 steps
(FanCoil) Type: 2-Rohr, only cooling
(FanCoil) Switch-on behavior: Start with step 1
(FanCoil) Behavior after bus power reset: Direction mode active
(FanCoil) Deirect mode: Active
(FanCoil) Setting of the input ode for direct operation: step awitch

Dit geeft 5 extra 1 bit channels:
Deirect mode Step 0
Deirect mode Step 1
Deirect mode Step 2
Deirect mode Step 3
Deirect mode Level 4

Deirect, aswitch en Level 4 zijn niet mijn typos :)

Ik kan nu 3 groep adressen maken en daar 3 taster channels aan hangen, dan is het laatste channel waarvoor bit 1 is gegeven actief en dus de stand van de factor. Heb ik alle drie de "standen" op de taster gehad dan moet ik ze eerst nog een keer indrukken zodat ze 0 worden en er opnieuw een channel op 1 gezet kan worden. Nog niet helemaal optimaal.

In plaats van de taster te laten togglen kan ik een 'on' geven maar dan is de status feedback weinig nut, blijft alles on.

Ook kunnen de A,B,C,D knoppen op de actor niet gebruikt worden in deze mode.

Fabian wijzigde deze reactie 21-08-2018 21:02 (10%)

• johannes2300
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 26-08 12:32
Beste mensen, ik zou graag een (knx) druksensor in mijn CV installatie willen plaatsen, zodat ik de waterdruk remote kan aflezen. Heeft iemand dit eerder gedaan?

• Clumsy Smurf
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:59
@Fabian

Ik heb eerder zo iets gemaakt maar dan voor een schuifdeur.
In mijn geval had ik een meervoudige uitgangsactor, die ieder voor zich werkte.
Ik heb het toen opgelost middels scenes, dus afhangekelijk van welke scene ik opriep, die uitgang ging aan en de rest werd een uitgestuurd. Zo zal ook jou status juist werken en hoef je ook maar 1x te drukken.
Wel had ik de handbediening uitgeschakeld op de actor zodat niemand zomaar alle uitgangen tegelijk kon activeren.

• erik.k
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 24-10 10:04
Je zou een druksensor kunnen gebruiken met een 0-10 volt uitgang, 4-20 mA is nog beter, en een analoge ingang kunnen gebruiken. Leveranciers zoals Hager, ABB, Schneider ed. hebben allemaal een analoge ingangsmodule met 4 instelbare analoge ingangen die elk vrij te configureren zijn

• St.Pepper
Mijn verdelerkast heeft deze invoerflenzen:

https://tweakers.net/ext/f/v4nnc8jvo332iKCknUN6nGqy/thumb.jpg

Gezien de hoeveelheid kabel cq. flexbuis kan ik niet alles kwijt in de prefab gaten in deze invoerflenzen vandaar mijn vraag of het gebruik van die invoerflenzen verplicht is. Of mag ik ze verwijderen en gewoon alles via de opening die er dan achterblijft invoeren?

Ik kan om het invallen van stof en dergelijk te verminderen wel deze kanaalkap plaatsen:

https://tweakers.net/ext/f/Jpcep0raVakcOU4FJgLjfVjn/thumb.jpg

De kast hang erg hoog in de meterkast dus er is dan boven de kanaalkap niet heel veel ruimte meer waardoor het invallen van stof/voorwerpen gering is.

• MadDog11
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:39
quote:
St.Pepper schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:12:

[afbeelding]

Gezien de hoeveelheid kabel cq. flexbuis kan ik niet alles kwijt in de prefab gaten in deze invoerflenzen vandaar mijn vraag of het gebruik van die invoerflenzen verplicht is. Of mag ik ze verwijderen en gewoon alles via de opening die er dan achterblijft invoeren?

Ik kan om het invallen van stof en dergelijk te verminderen wel deze kanaalkap plaatsen:

[afbeelding]

De kast hang erg hoog in de meterkast dus er is dan boven de kanaalkap niet heel veel ruimte meer waardoor het invallen van stof/voorwerpen gering is.
Deze kanaalkappen worden hier inderdaad voor gebruikt.
quote:
St.Pepper schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:12:

[afbeelding]

[afbeelding]

Het moet netjes afgesloten zijn zodat er geen ongedierte in kan kruipen wat sluiting kan veroorzaken. Stof is pas je tweede zorg.

Waarom plaats je geen kabelkanaal/goot van 250x100 doorsnede boven je invoer? Voor je kast zijn altijd snijplaten beschikbaar waar je een dergelijk kanaal of goot netjes kan invoeren.

• roelbouwman
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 12-11 16:06
quote:
tss68nl schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:18:
Wat betreft het open huis van Dennis: er blijkt iets teveel animo voor te zijn :) Dat is goed, en @teaser en ik konden natuurlijk niet achter blijven.

...

Geef a.u.b. aan als je wil komen via PM/thread, dan plannen we je in en krijg je het adres toegestuurd.
Ik heb erg veel interesse om bij een van de open huizen te komen kijken. Als ik ook voor de eerste op de reservelijst kan: graag, want in mei volgend jaar zal ik zelf al een heel eind zijn met mijn installatie.

Korte intro: ik volg dit topic al enige tijd met veel belangstelling. Op dit moment is mijn huis een mengelmoes van gewoon schakelmateriaal en wat oude X10 spullen in de woonkamer. Meer dan 15 jaar geleden had ik mijn toenmalige appartement voorzien van een volledige X10 installtie met wat one-wire sensoren en een touch-screen display in de woonkomer dat met Perl scripts achter een webserver toch best grappig werkte. Toen liep ik voor, inmiddels ver achter ;-)

Na een verhuizing wel wat X10 actoren gerecycled, maar nooit meer toegekomen aan een volwaardige implementatie of vernieuwing. Tot nu toe.

Er staat een volledige verbouwing van de badkamer op het programma, en dat deed mij besluiten om me te verdiepen in KNX. Ik ga starten met die badkamer en het bijbehorende toilet. Daar ligt alles open, het pad naar de meterkast is kort en nu is dan ook het moment om wat extra bekabeling te leggen.

Later volgt de woonkamer en, voorzover praktisch en nuttig, de rest van de woning.

Inmiddels heb ik een boodschappenlijstje voor die eerste twee ruimtes. Dat wordt een mengelmoes van een tweetal Zennio multiaktoren (de MAXinBox66 en MINiBox 25 met meerdere temperatuur en bewegingssensoren) en een tweetal MDT aktoren (const. voltage 4-kanaals Led dimmer en 4-kanaals 0-10V dimmer). De Zennio's bieden voldoende basale logica functies voor alles wat ik tot nu toe heb verzonnen. Alles, behalve de LED aktor, komt in de meterkast in een extra kastje, 2x12 breed. Daarvan heb ik nu 13.5 units in gebruik voor deze setup (inclusief een Meanwell PSU+Weinzierl KNX-IP interface). Naar de badkamer gaat een buskabel en een aantal multikabels - 12x0.5 voor het laagspanningsdeel (sensoren) en 2 keer een 7x1,5 naar de centraaldozen voor schakelen van 230V. Het gaat aansturen:

Badkamer:
- privacyscreen (dicht zodra lichtintensiteit buiten lager dan binnen en iemand aanwezig), weer open zodra het licht wordt (overdag is er privacy door spiegelfolie op ramen). Volledige licht kan in een situatie waarin het buiten donker is pas aan zodra dat screen naar beneden is (reed contactje in onderste positie). Er zit een naar buiten opengaand raam achter, dus ook daar komt een reed contactje op zodat het screen nooit naar beneden kan gaan als het raam open is.
- 2-stage verwarming: elektrische vloerverwarming (via apart 230V relais) en elektrische klep voor CV. Ik heb nog zo'n Honeywell zoneklep liggen, die ga ik daar recyclen.
- Nachtelijke orientatieverlichting (via KNX RGBW driver), gestuurd op aanwezigheid (een van de Zennio's)
- Sfeerverlichting (KNX RGBW driver icm 0-10V dimming via de KNX 0-10V dimmer)
- Hoofdverlichting en eventueel nog wat taakverlichting (0-10V dimming)
- Vullen bad (badkraan is een Mira Mode, die biedt een maakcontact voor deze functie, dus dat gaat aan een output)
- In de toekomst eventueel de mechanische ventilatie van de woning aansturen op basis van luchtvochtigheid. Daarom zat ik ook te kijken naar controllers die direct een hygrosensor bieden.

Toilet:
- nachtverlichting op aanwezigheid
- hoofdverlichting met een schakelaar, al dan niet aanraak of druk.
- En ook hier de wens om later de mechanische ventilatie te kunnen aansturen op basis van aanwezigheid

Waar ik nog in het geheel niet uit ben is visualisatie en knoppen. Aan de ene kant wil ik graag een intuitief en eenvoudig systeem. Het moet voor iedereen werken. Ik kom te vaak in hotelkamers waar je een handleiding nodig hebt om eenvoudige taken te kunnen uitvoeren, simpelweg door een slecht ontworpen KNX systeem. Dus op de logische plek moet gewoon een knop zitten die logisch doet wat je verwacht: licht aan of uit. Maar tegelijkertijd is in die badkamer een display met temperatuur, tijdsdisplay en mogelijkheid om de temperatuur te regelen ook een vereiste. Ook wil ik straks vanuit het bad nog de mogelijkheid hebben om bepaalde zaken te bedienen. Dat kan eventueel via IR (er komt ook een TV, dus er is toch al een afstandsbediening), of via een extra vaste bedieningsmogelijkheid.

Ik heb zitten kijken naar de Ekinex touch&see, naar de Ekinex thermostaat in combinatie met een Ekinex 2-voudige knop op schakelaarhoogte, naar de Enertex Meta Premium, naar de Enertex Synohr, naar de Basalte Deseo en naar de eenvoudige B.IQ. Ook vond ik de Merten touchsensor pro wel interessant, met name voor dat toilet, Maar uiteindelijk denk ik dat ik vooralsnog maar even een MDT glass smart II ga bestellen, om vooruit te kunnen in de badkamer, en het toilet voorlopig even schakel met de bestaande schakelaar, geleid naar een input op een van de Zennio's.

Mocht er nog iemand briljante ideeen hebben of suggesties om juist niet met de Zennio's te werken, maar andere aktoren te kopen, alle tips zijn welkom! Ik ben van plan om volgende week de order voor de aktoren te plaatsen, samen met een MDT glass smart II controller. Avolta lijkt op dit moment de beste leverancier. Voltus is niet iets goedkoper, maar heeft een irritante beperking van 500 euro voor Paypal betalingen. My-knx-shop.net is ongeveer even duur, maar rekent 2,7% opslag voor Paypal en meer verzendkosten.

• Fabian
ALvHelvoort schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:44:
Ik heb het toen opgelost middels scenes, dus afhangekelijk van welke scene ik opriep, die uitgang ging aan en de rest werd een uitgestuurd. Zo zal ook jou status juist werken en hoef je ook maar 1x te drukken.
Dan loop ik nu toch tegen een beperking aan van mijn zelfbouw taster die geen support voor scenes heeft. Nu op zoek naar een dinrail scene module ;)

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13:41
roelbouwman schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:29:
Mocht er nog iemand briljante ideeen hebben of suggesties om juist niet met de Zennio's te werken, maar andere aktoren te kopen, alle tips zijn welkom! Ik ben van plan om volgende week de order voor de aktoren te plaatsen, samen met een MDT glass smart II controller. Avolta lijkt op dit moment de beste leverancier. Voltus is niet iets goedkoper, maar heeft een irritante beperking van 500 euro voor Paypal betalingen. My-knx-shop.net is ongeveer even duur, maar rekent 2,7% opslag voor Paypal en meer verzendkosten.
Ik ben zelf wel fan van Zennio. Vrij goedkoop spul met heel veel mogelijkheden. Goeie support ook trouwens.
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar vanuit BE lukt het niet om Zennio in DE te bestellen. Mijn Zennio actoren heb ik origineel besteld via een elektricien uit de buurt (degene die me Zennio had aangeraden ipv MDT, dat dan weer niet in BE te verkrijgen is via de groothandelaars) en toen ik achteraf nog wat modules wou bijbestellen op Voltus lukte dat niet.

• roelbouwman
Waarom lukte het niet om dat te bestellen? Het is niet toegestaan in Europa om consumenten te discrimineren op basis van hun woonplaats. Ik merkte ook al dat er in dit wereldje nog steeds veel verticale distributieafspraken bestaan die gewoon niet mogen. Ik probeerde een prijs van Tense produkten op te vragen in Duitsland, en dat werd geweigerd. Sterker nog, mijn gegevens werden ongevraqgd doorgestuurd naar Tense en naar een Nederlandse distributeur. Ook een flagrante schending van de privacy richtlijn.

Als het je inderdaad geweigerd is vanwege je woonplaats, direct melden bij de belgische mededingingsautoriteit zou ik zeggen, die kunnen hun duitse collega's inschakelen en als het moet forse boetes opleggen om dit soort praktijken uit te bannen.

• teaser
Voor zover ik begrepen had uit hun mailtje mocht het niet van Zennio:
Unfortunately I have to inform you that we are not allowed to sell Zennio products to other contries. Do you have a German delivery address to which we could ship?
(dat was november 2016)
Gaat inderdaad over distributieafspraken vermoed ik. Niet meteen van plan daar enige tijd in te steken.
teaser schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:52:
Voor zover ik begrepen had uit hun mailtje mocht het niet van Zennio:

(dat was november 2016)
Gaat inderdaad over distributieafspraken vermoed ik. Niet meteen van plan daar enige tijd in te steken.
Sommige fabrikanten worden een beetje gek van Voltus omdat ze de producten met een groothandelskorting rechtstreeks doorzetten naar de consument zonder marge om ze te binden aan Voltus.

Dat lijkt goed voor jou als consument, maar als je er wat langer over nadenkt is dat niet zo. Zonder marge, zal er namelijk niemand de moeite gaan doen om je wegwijs te maken in aanleg van elektra, led verlichting, ontwerpen van een systeem etc. Dus óf je hebt het geluk dat je het zelf allemaal al haarfijn weet of anders leg je je project bij een installateur neer die de marge verwerkt in zijn uren of een pakketprijs.

Sommige fabrikanten vinden een weg om Voltus aan banden te leggen, zoals bijvoorbeeld Zennio die hen alleen toestaat in Duitsland te verkopen.

• teaser
Maar dat mag dus niet van Europa, zoals @roelbouwman schrijft|?

Als consument heb je de keuze. Of je laat je installatie ontwerpen en aanleggen, wat veel geld kost, en iedereen in de keten wordt rijker. Of je doet het zelf, je bestelt bij de goedkoopste, en slechts enkele partijen worden een beetje rijker. Ik zie wel waarom Voltus slecht is voor andere partijen in de keten die er niets aan verdienen zo, maar voor de consument lijkt het me allemaal ok.

• roelbouwman
Inderdaad, de enige die beter wordt van marktverdeling en prijsafspraken dat zijn de handelaren. En het mag gewoon niet. Er is in Europa een markt, en discriminatie van consumenten op basis van hun woonplaats is simpelweg verboden. Een webshop mag best weigeren om naar het buitenland te verzenden (dat is geen verplichting), maar een webshop die wel naar het buitenland verzend mag niet selectief de produkten van een merk uitsluiten. En ook verticale distributieafspraken die een handelaar dit opleggen zijn in Europa verboden. Als consument moet je geheel vrij zijn om je spullen te kopen waar jij dat wil, ook als dat in een andere lidstaat is. En daar moet je exact dezelfde prijs betalen als een inwoner van die lidstaat.

Maakt men zich toch schuldig aan dit soort marktafscherming en discriminatie van consumenten op basis van woonplaats dan riskeren ze forse boetes. Ik heb de zaak met Tense in ieder geval gemeld bij de Nederlansde autoriteit. En voor mij direct een reden om verder te kijken en Tense direct af te laten vallen.

Overigens heb ik met Zennio geen problemen gehad hoor. Inmiddels besteld (bij Avolta). Nog niet binnen, de order wacht nog op een temperatuursensor, maar ik verwacht het een dezer dagen. Heb trouwens niet de MAXinBox 66 besteld, maar drie stuks MINinBox 45. 15 inputs, 12 outputs op in totaal 6 din units breed. Dat is een stuk efficienter dan die MAXinBox-en en vooralsnog even genoeg voor mijn badkamer project.

Verder heb ik ook de Zennio Dali gateway besteld. Meeste licht hier in huis is al led, dus het is een kwestie van drivers vervangen voor Dali uitvoeringen als ik de rest van het huis ga aanpakken. Heb ook al direct wat 7G1,5 (230V) en 7x0,75 (sensoren, etc) kabels extra getrokken voor toekomstige uitbreidingen, was toch bezig.

Ik heb er trouwens voor gekozen om de Dali bus onder te brengen in het 230V deel van de installatie voor de locaties waar ik niet met centrale drivers werk. Even gezocht, maar er is geen standaard voor qua draadkleur. Ik wilde het ook niet mengen met schakeldraden in die 7G1,5 kabels, dus heb ik maar een rolletje 1,5mm2 paars besteld. Oranje ligt hier al overal voor de rookmelders, dus dat viel af. Lastig te krijgen trouwens, ik moest uitwijken naar Conrad. Bij de normale leveranciers alleen de standaard kleuren en oranje te krijgen. Terwijl Draka het gewoon in alle kleuren maakt.

Inmiddels is het grootse deel van de installatie voor de badkamer voorbereid, alleen nog de KNX modules plaatsen en aansluiten. Kastje:

http://downloads.bouwman.net/20180915_221352-2.jpg

Bovenin komt alle 230v binnen, onderin alle bekabeling voor laagspanning (sensoren, toetsen, etc).
roelbouwman schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:07:
Inderdaad, de enige die beter wordt van marktverdeling en prijsafspraken dat zijn de handelaren. En het mag gewoon niet. Er is in Europa een markt, en discriminatie van consumenten op basis van hun woonplaats is simpelweg verboden. Een webshop mag best weigeren om naar het buitenland te verzenden (dat is geen verplichting), maar een webshop die wel naar het buitenland verzend mag niet selectief de produkten van een merk uitsluiten. En ook verticale distributieafspraken die een handelaar dit opleggen zijn in Europa verboden. Als consument moet je geheel vrij zijn om je spullen te kopen waar jij dat wil, ook als dat in een andere lidstaat is. En daar moet je exact dezelfde prijs betalen als een inwoner van die lidstaat.
Prijsafspraken mag niet, maar dat is toch niet wat hier aan de hand is? Wat hier gebeurt is een groothandel die de producten aan consumenten dumpt tegen groothandelsprijzen.

Normaliter is de keten fabrikant -> groothandel -> detailhandel/professional -> consument. Ieder met zijn eigen specialisme, namelijk respectievelijk productontwikkeling -> voorraad & distributie -> productkennis -> consument.

Als vervolgens een groothandel zijn producten rechtstreeks aan consumenten gaat aanbieden op het internet, verziekt hij de complete markt. Natuurlijk, er zijn een aantal consumenten die hun tijd willen steken in het leren welke producten ze nodig hebben, hun eigen elektrasysteem ontwerpen volgens de NEN 1010 normering en voldoen aan alle veiligheidseisen en correcte materiaal en architectuurkeuzes. Maar het gros, wil advies en hulp, maar zet diezelfde hulp wél onder druk met online prijzen waar letterlijk geen cent aan marge meer op zit. Of nog erger, negatieve marge omdat de BTW 19% is in Duitsland.

Dan zeg je natuurlijk: maar dan koop je toch los hulp in? Laten we dat even uitrekenen: een simpel KNX elektra systeem ontwerpen inclusief klantinteractie en veranderende eisen & wensen: minimaal 2 weken. Uitwerken lichtplan, driverplan, hardware benodigdheden en tekeningen: ook rustig een week. Dan zitten we op 120 uur maal ¤50 tot ¤100 afhankelijk van het type werk voor een totaal van ¤6000 tot ¤12000. Als we dan dezelfde groep mensen pakken die liever in Duitsland shoppen omdat het goedkoper is.... hoe groot is de kans dat die vooraf ¤6000 neertellen voor advies?

In realiteit? Bijna niemand die dat het waard vind. In plaats daarvan verwachten we wel overal geholpen te worden voor minder, en verwachten we uiteindelijk óók de prijzen zoals bij Voltus. En dat kan dus niet.

Als je de detailhandel/professional laag er tussenuit wil snijden qua prijzen, prima, dan moet je óók de detailhandel/professionals niet gebruiken voor kennis en kunde en het gewoon zelf allemaal leren. Neem het aan van iemand die het allemaal zelf heeft geleerd: dat is een enorme investering. Ik ben behoorlijk snel met leren, maar de uren die ik er in heb gestoken, en de fouten die ik achteraf gezien had kunnen maken omdat ik dácht dat ik genoeg wist, zijn het echt niet waard.

Natuurlijk zijn er best een hoop mensen die daar hun tijd en moeite in willen steken, maar laten we niet net doen alsof de handelaren(detailhandel/professionals) 'profiteren'. Die laag verdient hun brood door hard werk, en tegenwoordig marges die dankzij dit soort praktijken verdampen. Dat is geen profiteren, maar een heel kwalijke zaak.

De consument schiet zichzelf in de voet door dit soort handel in de hand te werken. Wat je effectief bereikt door een dergelijk bedrijf aan te geven bij een autoriteit is dat straks iets wat een probleem is in één land, een probleem voor heel Europa wordt.

• teaser
Ik zie het anders.

Er is een hele groep mensen met de zin en het enthousiasme om zich te verdiepen in elektra, domotica, en alle techniek die erbij hoort. Mensen die bovendien geen retedure installatie willen, en bijgevolg ook liever geen professionals betalen voor advies over zaken waar ze zelf wel achter kunnen komen na wat graven en zoeken. Voor deze mensen is het goed dat er alternatieven zijn zoals Voltus en Eibmarkt zodat ze zich niet blauw betalen aan marges terwijl ze niet eens gebruik maken van de bijhorende diensten en advies.

Dat dit ervoor zorgt dat er tegelijk druk ontstaat op sommige exorbitante marges die de detailhandel wel eens durft hanteren kun je ook niet slecht voor de consument noemen. Neem dit voorbeeld: de MDT AKS-0416.03, 133-145 euro op voornoemde Duitse shops, wel zie hier: zo maar eventjes het dubbel. Ik weet niet hoe representatief dit voorbeeld is maar ik heb het toestel semi-random gekozen, en knxgroothandel.nl was de eerste niet-DE site die ik tegenkwam waar het verkocht werd.

Ik besef ook wel dat als ik de tijd die ik in dit alles steek omzet naar geld dat ik er heel duur uit kom. Maar die berekening moet je niet maken, want pak em beet 80% van alle tijd die ik erin heb gestoken heb ik met plezier gedaan. Niet voor niets dat ik de afgelopen jaren 'verbouwen' heb geantwoord als mensen me achter mijn hobby's vroegen ;)

teaser wijzigde deze reactie 18-09-2018 07:28 (29%)

teaser schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:22:
Dat dit ervoor zorgt dat er tegelijk druk ontstaat op sommige exorbitante marges die de detailhandel wel eens durft hanteren kun je ook niet slecht voor de consument noemen.
Exorbitant hoge marges bij detailhandel/professionals? Vergeet het maar!

MDT is een mooi voorbeeld. Weet je waarom? Omdat er maar één partij is in de Benelux die gerechtigd is om MDT te importeren: Nectos. De inkoopprijzen bij Nectos vandaan voor MDT (met de hoogste inkoopkorting schaal ), liggen alsnog 25% hoger, dan de verkoopprijs bij Voltus aan de consument ex btw. En dan komt er nog 2% BTW verschil op.

Hoe kan dat? Omdat Voltus simpelweg minder betaalt, én omdat Voltus de detailhandel/professional eruit snijdt.

Dus exorbitant hoge marges? Een professional in NL of BE is dus sowieso al 27% duurder, en dan moet zijn eigen marge er nog op. Wat vind jij een redelijke marge? Want van -27% kan je geen gezin onderhouden kan ik je vertellen. En dat, wordt dus direct veroorzaakt door Voltus.

Ik vind het echt heel erg kort door de bocht om de detailhandel/professional te beschuldigen van hoge marges en profiteren terwijl het daadwerkelijke probleem elders zit.

Je hebt natuurlijk het zelfbouw kamp, en de mensen die alles uitbesteden aan een installateur. Maar het gros van de mensen zit daar tussenin, en dat lijken we voor het gemak maar even te vergeten?
Er zijn echt heel veel mensen die wel zelf regie willen voeren over hun project en wat dingen willen doen, maar wél de kennis ergens vandaan willen halen omdat ze nu eenmaal geen 2 jaar tijd extra naast hun baan kunnen/willen investeren. Die groep, valt tussen de wal en het schip. Als we het nu zelfs in de hand gaan werken door fabrikanten die wat proberen te doen te gaan aangeven bij autoriteiten dan is er straks geen product of merk meer gespaard.

Resultaat? Er is straks geen professional meer die de semi-zelfbouwer wil helpen, en dat is te begrijpen. Wat heb je te zoeken in een markt waar de marges negatief zijn?
teaser schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:22:
Ik besef ook wel dat als ik de tijd die ik in dit alles steek omzet naar geld dat ik er heel duur uit kom. Maar die berekening moet je niet maken, want pak em beet 80% van alle tijd die ik erin heb gestoken heb ik met plezier gedaan. Niet voor niets dat ik de afgelopen jaren 'verbouwen' heb geantwoord als mensen me achter mijn hobby's vroegen ;)
Precies, jij hebt het allemaal zelf uitgezocht. Maar 80% doet dat dus niet en wil hulp. Maar geen vermogen kwijt zijn. En ook de bodemprijzen van Voltus. Natuurlijk kan je zeggen dat je hulp verwacht van mensen op Tweakers. Maar dat is toch ook raar? Als het écht aankomt op een volledig elektraplan, tekeningen van het systeem, capaciteitsberekeningen, normeringen, meterkastontwerp, meterkastbouw, lichtplan, driverplan? Dat kan je toch niet verwachten dat iemand op Tweakers dat even gratis voor je gaat doen?

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 16-11 20:29

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als Voltus goedkoper is dan de importeur in Nederland dan lever je toch gewoon via Voltus aan je klant?

De tijd dat installateurs dachten even 30 procent marge op commodity hardware te kunnen maken ligt achter ons. De prijzen zijn transparant en de producten kunnen door iedereen online besteld worden.

Als specialist moet je het hebben van je expertise. Je toegevoegde waarde is niet het schuiven met dozen als de goed geïnformeerde consument de spullen ook zelf kan bestellen. Je expertise ligt in het maken van een plan, de installatie, het programmeren en het ontzorgen van de klant. Een weldenkend mens kan deze expertise op waarde schatten en is als semi-zelfbouwer bereid om wat geld uit te geven voor specialistisch werk waar ie zelf niet uitkomt.
Femme schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:54:
Als Voltus goedkoper is dan de importeur in Nederland dan lever je toch gewoon via Voltus aan je klant?
Dat heet grijze import. Op producten als MDT, Jung en Gira is dit strikt verboden. En als je denkt dat dat geen consequenties heeft, vraag maar even wat er bij Hagemeyer en een handvol installateurs in Nederland gebeurde toen de TU achter hun grijze Gira import kwam.

En dan nog? Wat heeft dat voor zin? Vanwege de BTW is hij sowieso 2% duurder, en dan verdient hij er 0,0 aan. Maar wel advies, vragen, leveringkosten, facturatie, garantie en dragen van eerdergenoemde risico's. Voor niets? Waarom zou iemand dat doen?
De tijd dat installateurs dachten even 30 procent marge op commodity hardware te kunnen maken ligt achter ons. De prijzen zijn transparant en de producten kunnen door iedereen online besteld worden.
Dat is nu precies mijn punt. 30 procent marge kán helemaal niet in de huidige markt, dus waarom zetten we hier de detailhandel en installateurs weg als profiteurs met exorbitante marges?

In een ideale wereld hebben we de volgende smaken:
  • De complete zelfbouwer. Investeert 2 jaar in volledig zelfstandige kennisopbouw en vind kanalen om de producten goedkoop aan te schaffen.
  • De semi-zelfbouwer. Koopt voor ¤10.000+ aan advies in, maar voert eigen regie, bouwt kennis op en laat de installateur een groot gedeelte aanleggen voor nog eens ¤20.000
  • De normale consument, die het hele project uitbesteed en daar ¤80.000 voor over heeft.
Maar we leven niet in een ideale wereld. Mensen betalen geen 20K voor advies. Dat betalen ze aan een architect.
Ik ken inmiddels genoeg mensen die ¤500 hebben neergeteld voor een lichtplan onder de afspraak dat ze dan de verlichting bij het lichtbedrijf zullen kopen (omdat het anders ¤2000 had gekost), om vervolgens zodra ze op basis van merk en wat foto's tevreden zijn, de hele boel bij de goedkoopste leverancier neer te leggen die ze vooraf al hadden aangehaakt. Ondanks dat ik ze op het hart heb gedrukt netjes met hun lichtontwerper om te gaan omdat die ook ergens van moeten leven.

En dan maken we hier de professional voor profiteur uit? 8)7

Zijn jullie echt gewend om bij de mediamarkt ¤60 af te rekenen voor advies? Of als je een webwinkel voor audio apparatuur belt, om een factuur te krijgen voor een telefonisch consult? Nee, want de marge zit op de producten.

Maar nu bel je een KNX of led verlichting expert voor wat producten? Marge op de producten? Hoe komen ze er bij? Belachelijk! Natuurlijk moeten we allemaal rechtstreeks bij de groothandel kunnen kopen en jullie er tussenuit snijden. Maar wél graag je advies geven, dan sla ik je daarna om de oren met de Voltus(groothandel) prijs :+

Het kost die mensen toch ook tijd om jou te adviseren? Al vraag je om een geschikte led driver voor je zelf meegebrachte lamp te adviseren. Het kost diegene toch tijd? En de dan resulterende driver van ¤150 die je bij Voltus voor ¤130 kan vinden.... tjah. "Kan die vent gewoon zakken tot ¤130 toch? En anders wil hij gewoon een exorbitant hoge marge en bestel ik het wel in Duitsland." "Bedankt voor het advies he, maar doe wel wat aan je prijzen."

De grap is dat die man tegen ¤130 helemaal géén of negatieve marge maakt. Waarom zou hij je helpen?

Ik sta volgens mij vooraan om iedereen altijd naar Voltus te verwijzen, omdat ik vind dat ze een hele goede plek invullen voor de volledig zelfstandige zelfbouwer. Maar ik vind het het hele profiteren & exorbitante marge verhaal echt te ver gaan. Het is een fabeltje.

Ga alsjeblieft niet doen alsof Voltus geen enorm probleem veroorzaakt elders. Het wordt door jullie gezonde druk op de prijs genoemd, maar het is in werkelijkheid het compleet verdampen van alle marge. Het resultaat daarvan is dat professionals zich terugtrekken uit de markt, want voor niets gaat de zon op.

Bestel vooral bij Voltus, maar zorg wel dat je mensen niet een gigantisch oor aannaait. Bestellen bij Voltus = alles zelf uitzoeken. En het liefst nog anderen helpen hier op het forum. Want anders is al die tijd die je er in hebt gestoken wel heel erg zonde en uit verhouding geweest.

• Fabian
tss68nl schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:22:
• De semi-zelfbouwer. Koopt voor ¤10.000+ aan advies in, maar voert eigen regie, bouwt kennis op en laat de installateur een groot gedeelte aanleggen voor nog eens ¤20.000
In een voorgaand bericht was dit nog vanaf 6000, gaat hard met de prijzen ;)

Waar begin je met zoeken als je hiervoor een adviseur zoekt?

Ik heb nu twee installateurs gesproken en die hadden een vergelijkbaar verhaal, iets in de trand van "wij doen standaard X" Waarbij X een hele specifieke KNX implementatie is van één merk.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:58
tss68nl schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:22:
[...]

Dat heet grijze import. Op producten als MDT, Jung en Gira is dit strikt verboden. En als je denkt dat dat geen consequenties heeft, vraag maar even wat er bij Hagemeyer en een handvol installateurs in Nederland gebeurde toen de TU achter hun grijze Gira import kwam.

En dan nog? Wat heeft dat voor zin? Vanwege de BTW is hij sowieso 2% duurder, en dan verdient hij er 0,0 aan. Maar wel advies, vragen, leveringkosten, facturatie, garantie en dragen van eerdergenoemde risico's. Voor niets? Waarom zou iemand dat doen?

[...]

Dat is nu precies mijn punt. 30 procent marge kán helemaal niet in de huidige markt, dus waarom zetten we hier de detailhandel en installateurs weg als profiteurs met exorbitante marges?

In een ideale wereld hebben we de volgende smaken:
  • De complete zelfbouwer. Investeert 2 jaar in volledig zelfstandige kennisopbouw en vind kanalen om de producten goedkoop aan te schaffen.
  • De normale consument, die het hele project uitbesteed en daar ¤80.000 voor over heeft.
Maar we leven niet in een ideale wereld. Mensen betalen geen 20K voor advies. Dat betalen ze aan een architect.
Ik ken inmiddels genoeg mensen die ¤500 hebben neergeteld voor een lichtplan onder de afspraak dat ze dan de verlichting bij het lichtbedrijf zullen kopen (omdat het anders ¤2000 had gekost), om vervolgens zodra ze op basis van merk en wat foto's tevreden zijn, de hele boel bij de goedkoopste leverancier neer te leggen die ze vooraf al hadden aangehaakt. Ondanks dat ik ze op het hart heb gedrukt netjes met hun lichtontwerper om te gaan omdat die ook ergens van moeten leven.

En dan maken we hier de professional voor profiteur uit? 8)7

Zijn jullie echt gewend om bij de mediamarkt ¤60 af te rekenen voor advies? Of als je een webwinkel voor audio apparatuur belt, om een factuur te krijgen voor een telefonisch consult? Nee, want de marge zit op de producten.

Maar nu bel je een KNX of led verlichting expert voor wat producten? Marge op de producten? Hoe komen ze er bij? Belachelijk! Natuurlijk moeten we allemaal rechtstreeks bij de groothandel kunnen kopen en jullie er tussenuit snijden. Maar wél graag je advies geven, dan sla ik je daarna om de oren met de Voltus(groothandel) prijs :+

Het kost die mensen toch ook tijd om jou te adviseren? Al vraag je om een geschikte led driver voor je zelf meegebrachte lamp te adviseren. Het kost diegene toch tijd? En de dan resulterende driver van ¤150 die je bij Voltus voor ¤130 kan vinden.... tjah. "Kan die vent gewoon zakken tot ¤130 toch? En anders wil hij gewoon een exorbitant hoge marge en bestel ik het wel in Duitsland." "Bedankt voor het advies he, maar doe wel wat aan je prijzen."

De grap is dat die man tegen ¤130 helemaal géén of negatieve marge maakt. Waarom zou hij je helpen?

Ik sta volgens mij vooraan om iedereen altijd naar Voltus te verwijzen, omdat ik vind dat ze een hele goede plek invullen voor de volledig zelfstandige zelfbouwer. Maar ik vind het het hele profiteren & exorbitante marge verhaal echt te ver gaan. Het is een fabeltje.

Ga alsjeblieft niet doen alsof Voltus geen enorm probleem veroorzaakt elders. Het wordt door jullie gezonde druk op de prijs genoemd, maar het is in werkelijkheid het compleet verdampen van alle marge. Het resultaat daarvan is dat professionals zich terugtrekken uit de markt, want voor niets gaat de zon op.

Bestel vooral bij Voltus, maar zorg wel dat je mensen niet een gigantisch oor aannaait. Bestellen bij Voltus = alles zelf uitzoeken. En het liefst nog anderen helpen hier op het forum. Want anders is al die tijd die je er in hebt gestoken wel heel erg zonde en uit verhouding geweest.
Erg sneu allemaal.

Maar de afdronk uiteindelijk is toch dat men (de consument) blijkbaar onvoldoende toegevoegde waarde ziet. Het moet goedkoper en simpeler. Directe import is dan een middel. Het is dat KNX niet via Aliexpress goedkoop te krijgen is.

Met deze houding ben je uiteindelijk slechts toeschouwer waar de wereld aan voorbij gaat. Net zoals de grootwinkelbedrijven die de slag naar online retail gemist hebben en er niet meer zijn.

POWER TO THE PEOPLE !!
Fabian schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:43:
In een voorgaand bericht was dit nog vanaf 6000, gaat hard met de prijzen ;)
In een voorgaand bericht was een voorbeeld ¤6000 tot ¤12000. Gaat hard met het selectief geheugen.... :|

Welkom in dit topic. Je maakt een geweldige eerste indruk. Je kan je duidelijk goed inleven in het standpunt van een ander. Je moet alleen niet verbaasd zijn dat als je lak hebt aan anderen, dat het andersom hetzelfde is. :+
Fabian schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:43:
Waar begin je met zoeken als je hiervoor een adviseur zoekt?
Ik deed dat soort trajecten. Ook ken ik een aantal mensen die daarin een bedrijf gestart zijn. Die zijn alleen inmiddels allemaal gestopt, omdat de markt simpelweg verziekt is. Er valt geen droog brood in te verdienen. De eigenaar van KNX groothandel deed ook dat soort werk. Die is ook gestopt en is zich volledig gaan storten op groothandel en training van installateurs.

Nee, de meest zekere optie zal zijn een installateur. Die hebben inderdaad een standaard pakket van producten. Ze vullen wat lijstjes in, die worden doorgaans opgestuurd naar een integrator die het project maakt en de producten programmeert. De installateur krijgt ze dan gelabelled aangeleverd en plaatst ze. Als het goed is werkt het daarna :)

Een installateur gaat niet afwijken van die producten, omdat hij zich dan helemaal opnieuw moet verdiepen, en vaak hebben ze de kennis niet eens zelf in huis. Er zijn wel wat domotica specialisten, maar ook die zullen alleen met de producten werken die ze kennen. Vaak zijn ze getraind door bijvoorbeeld Hateha (Jung) of Hager en gebruiken ze templates die ze in de training mee hebben gekregen.

Voltus heeft 'Bauherren' voor iets van ¤5000 of ¤6000 (?), maar dat is zelfs timeboxed: ze besteden een x aantal uur, en het resultaat is alleen een plan voor je huis voor zover de uren reiken. Je komt dan al snel in de knoei omdat je als consument ook je eigen input en wensen goed verwerkt wil zien. Taalbarrière is ook nog een ding dan, want de meeste Duitsers spreken niet geweldig Engels.

Nee ik ken echt geen mensen meer die zich nog in willen zetten voor particuliere KNX zelfbouwers. Hoe kan het ook anders als er mensen tussen zitten met een instelling als: "Je bent slechts toeschouwer waar de wereld aan voorbij gaat." Maar of je wel even je kennis wil delen? 8)7

Je had in België nog wel SamElek maar die is van KNX volledig overgestapt op Loxone omdat die een vast prijsbeleid hebben wat niet ondermijnd wordt door partijen als Voltus. Voordat er weer iemand over de flos gaat: nee, dit is geen prijsafspraak. Loxone fabriek maakt gewoon een duidelijk wat de adviesprijs is, en je blijft alleen maar silver of gold partner als je geen rare fratsen uithaalt. En iedereen snapt miraculeus dat ze niet met prijzen moeten stunten, anders gaat hun inkoopkorting eraan. :+
Dat is dus ook verworden tot een installateur met "wij doen altijd alleen product X, en dit zijn je opties."

tss68nl wijzigde deze reactie 23-09-2018 13:26 (7%)

• LittleTycoon
tss68nl schreef op woensdag 19 september 2018 @ 01:44:
[...]

Welkom in dit topic. Je maakt een geweldige eerste indruk. Je kan je duidelijk goed inleven in het standpunt van een ander. Je moet alleen niet verbaasd zijn dat als je lak hebt aan anderen, dat het andersom hetzelfde is. :+

[...]

Ik deed dat soort trajecten. Ook ken ik een aantal mensen die daarin een bedrijf gestart zijn. Die zijn alleen inmiddels allemaal gestopt, omdat de markt simpelweg verziekt is. Er valt geen droog brood in te verdienen. De eigenaar van KNX groothandel deed ook dat soort werk. Die is ook gestopt en is zich volledig gaan storten op groothandel en training van installateurs.

Nee, de meest zekere optie zal zijn een installateur. Die hebben inderdaad een standaard pakket van producten. Ze vullen wat lijstjes in, die worden doorgaans opgestuurd naar een integrator die het project maakt en de producten programmeert. De installateur krijgt ze dan gelabelled aangeleverd en plaatst ze. Als het goed is werkt het daarna :)

Een installateur gaat niet afwijken van die producten, omdat hij zich dan helemaal opnieuw moet verdiepen, en vaak hebben ze de kennis niet eens zelf in huis. Er zijn wel wat domotica specialisten, maar ook die zullen alleen met de producten werken die ze kennen. Vaak zijn ze getraind door bijvoorbeeld Hateha (Jung) of Hager en gebruiken ze templates die ze in de training mee hebben gekregen.

Voltus heeft 'Bauherren' voor iets van ¤5000 of ¤6000 (?), maar dat is zelfs timeboxed: ze besteden een x aantal uur, en het resultaat is alleen een plan voor je huis voor zover de uren reiken. Je komt dan al snel in de knoei omdat je als consument ook je eigen input en wensen goed verwerkt wil zien. Taalbarrière is ook nog een ding dan, want de meeste Duitsers spreken niet geweldig Engels.

Advies op maat en eigen input/wensen, dat weet ik écht niet waar je dat nog kan krijgen. Ik kreeg heel vaak te horen dat men al lang op zoek was en eindelijk iemand gevonden hadden. Vaak mond op mond reclame. Maar goed, ik was dan vervolgens ook zo gek dat ondanks dat het qua financiële vergoeding helemaal niet uit kon, ik tóch een volledig en correct advies wilde neerleggen. Dat heeft geresulteerd in hele positieve mond op mond reclame, en een enorme burn-out na jaren werkweken van 80-90 uur.

Nee ik ken echt geen mensen meer die zich nog in willen zetten voor particuliere KNX zelfbouwers. Hoe kan het ook anders als er mensen tussen zitten met een instelling als: "Je bent slechts toeschouwer waar de wereld aan voorbij gaat." Maar of je wel even je kennis wil delen? 8)7

Je had in België nog wel SamElek maar die is van KNX volledig overgestapt op Loxone omdat die een vast prijsbeleid hebben wat niet ondermijnd wordt door partijen als Voltus. Voordat er weer iemand over de flos gaat: nee, dit is geen prijsafspraak. Loxone fabriek maakt gewoon een duidelijk wat de adviesprijs is, en je blijft alleen maar silver of gold partner als je geen rare fratsen uithaalt. En iedereen snapt miraculeus dat ze niet met prijzen moeten stunten, anders gaat hun inkoopkorting eraan. :+
Dat is dus ook verworden tot een installateur met "wij doen altijd alleen product X, en dit zijn je opties."
Ik hoop dat het je wakker schudt. KNX voor particulieren met advieskosten a EUR 100,- per uur en dan ook nog 30% willen verdienen op materiaal. 8)7 . Dan begrijp je toch ook dat je je op de zakelijke markt en luxe villabouw moet richten ipv hier veel tekst aan dit onderwerp te besteden.

• Fabian
Advieskosten a EUR 100,- zijn zo gek nog niet. Een consult van een kwartiertje bij de tandarts is duurder. Wanneer je het "Ervaringen met het bouwen van een huis" topic volgt dan zie je dat er genoeg tweakers zijn die een aardige villa bouwen. Mochten die ook een KNX wens hebben dan kan de toelichting over prijzen zeer verhelderend zijn.

Als installateurs er echter geen brood meer in zien om alleen advies te leveren, zodat de tweaker zelf z'n hadware kan kopen en installeren, dan wordt het wat lastiger.
LittleTycoon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:27:
[...]

Ik hoop dat het je wakker schudt. KNX voor particulieren met advieskosten a EUR 100,- per uur en dan ook nog 30% willen verdienen op materiaal. 8)7 . Dan begrijp je toch ook dat je je op de zakelijke markt en luxe villabouw moet richten ipv hier veel tekst aan dit onderwerp te besteden.
Dan zal ik jou eens even wakker schudden.
  • Ik gaf aan dat het óf uit marge op producten moet komen, of uit advieskosten per uur
  • Ik gaf aan dat 30% op materiaal juist onhaalbaar is. Waar haal jij die 30% vandaan?
Maar laat ik het simpel houden voor je. Een ZZP-er in de IT branche krijgt makkelijk ¤100+ voor ieder uur van zijn diensten. En veel van ons zijn ZZP-ers in de IT. Ik ook.

Hoe is het, dat je een ZZP-er wél ¤100 euro per uur gunt, maar zodra we het hebben over andere professionals, dat het begrip ineens compleet verdwenen is? Of komt er nu een verhaal waarom een ZZP-er óók zijn geld niet waard is omdat je zelf geen ZZP-er bent?

Dan moet je inderdaad wakker geschud worden. Mensen als jij, zijn de reden dat die branche kapot is en leeg loopt.

Ik heb altijd met plezier en uiteraard voor niets hulp geboden aan mensen op Tweakers omdat mensen helpen nou eenmaal in mijn natuur zit en ik daar een positief gevoel aan over houdt als ze het kunnen waarderen en op waarde schatten. Al mijn spaarzame vrije tijd ging daar in zitten. Je hebt me inderdaad laten inzien dat helaas ook op Tweakers er een zeer scheef beeld bestaat. Daarmee is meteen de lol er wel van af.

• teaser
Ik denk dat ik moet concluderen dat je te goed bent geweest voor je klanten @tss68nl, ook de profiteurs.
Voor advies moet betaald worden, daar is iedereen het wel mee eens. Maar niemand wil expliciet ¤100 per uur betalen. Dus, installateurs verrekenen marge - 30 à 40% is gangbaar denk ik? Alleen, de meeste mensen beseffen dat niet. De meeste mensen weten ook niet wat de inkoopprijs is van de producten die ze via een installateur aankopen. Eens ze dat te weten komen gaan de poppen aan het dansen.
En ik weet niet of het aan een cultuurverschil tussen NL en BE komt, maar aan jouw verhaal te lezen is dit in NL een groter probleem. De consument is bij jullie misschien beter geïnformeerd? In ieder geval, het lijkt me helemaal niet vreemd dat adviseurs in de bouw het niet lang uitzingen.

In België heb je de volgende groepen bouwers:
- zij die niets zelf doen en met een bouwfirma werken (sleutel op de deur woningen heet dat hier)
- historisch gezien de grootste groep in België: zij die de regie zelf doen, zelf een architect en aannemers zoeken, de planning verzorgen. Het werk, aankopen van materiaal ed gebeurt echter volledig door de aannemers/instalateurs
- een groeiende groep die een deel van (soms de volledige) de bouw zelf uitvoeren: technische research doen, materiaal aankopen, het werk uitvoeren. Vaak wordt er gebruikt gemaakt van bedrijfjes die materiaal en advies leveren voor bv sanitair, verwarming en elektriciteit/domotica. Zelf heb ik dat bv gedaan voor sanitair en verwarming. Zij nemen hun marge op het materiaal, en niemand die dat in vraag stelt. Of misschien wel, maar je hebt te kiezen: of betalen, of alles zelf uitzoeken.
Maar echt puur advies verkopen? Ik zie dat in BE nog niet gebeuren, en zo te horen loopt dat in NL ook niet zo vlot.

Ik wilde trouwens helemaal niet veralgemenen met mijn voorbeeld van die MDT aktor. Mijn punt was dat sommige webshops/handelaars nog eens helemaal geen advies geven, maar wel hoge marges pakken en zo de naïeve klant afrippen...

Dit is inderdaad zo'n beetje de huidige situatie. Ik denk dat ik dat al eens vermeld heb, maar mijn idee is dat je hier als integrator een verbetering kunt brengen door een goede en flexibele standaardoplossing aan te bieden. Ik heb nu niet de tijd om hierover uit te weiden, maar met een goede geïntegreerde oplossing met nadruk op flexibiliteit kun je echt het verschil maken, maar kost het je relatief weinig tijd per klant.
Femme schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:54:
Hoe moet die installateur dan zijn brood verdienen? Met de werkuren alleen trekt hij het niet hoor. Vergeet niet wat een installateur nog 'onbetaald' moet doen: mogelijke klanten bezoeken, offertes maken, administratie, opleidingen voor nieuwe producten...

teaser wijzigde deze reactie 19-09-2018 10:30 (9%)

• carlw
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 16-11 10:53
tss68nl schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:17:
[...]

Exorbitant hoge marges bij detailhandel/professionals? Vergeet het maar!
EDIT: Ik heb de post verwijderd doordat het niet correct is om details vrij te geven op een publiek forum. Mijn excuses.

carlw wijzigde deze reactie 21-09-2018 14:17 (61%)

• LittleTycoon
tss68nl schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:00:
[...]

Dan zal ik jou eens even wakker schudden.
  • Ik gaf aan dat het óf uit marge op producten moet komen, of uit advieskosten per uur
  • Ik gaf aan dat 30% op materiaal juist onhaalbaar is. Waar haal jij die 30% vandaan?
Maar laat ik het simpel houden voor je. Een ZZP-er in de IT branche krijgt makkelijk ¤100+ voor ieder uur van zijn diensten. En veel van ons zijn ZZP-ers in de IT. Ik ook.

Hoe is het, dat je een ZZP-er wél ¤100 euro per uur gunt, maar zodra we het hebben over andere professionals, dat het begrip ineens compleet verdwenen is? Of komt er nu een verhaal waarom een ZZP-er óók zijn geld niet waard is omdat je zelf geen ZZP-er bent?

Dan moet je inderdaad wakker geschud worden. Mensen als jij, zijn de reden dat die branche kapot is en leeg loopt.

Ik heb altijd met plezier en uiteraard voor niets hulp geboden aan mensen op Tweakers omdat mensen helpen nou eenmaal in mijn natuur zit en ik daar een positief gevoel aan over houdt als ze het kunnen waarderen en op waarde schatten. Al mijn spaarzame vrije tijd ging daar in zitten. Je hebt me inderdaad laten inzien dat helaas ook op Tweakers er een zeer scheef beeld bestaat. Daarmee is meteen de lol er wel van af.
Vriend, chill. Je verspilt met enorme lappen tekst energie op een forum met knutselaars. Je moet je realiseren dat jouw boodschap niet persé bij deze doelgroep landt. Ik ben blij dat je je dat nu realiseert.

Probleem van de marges begint natuurlijk bij de fabrikant die per land een ander distributiebeleid voert. Voelt natuurlijk in Duitsland de hete adem van concurrerende goedkopere "standaarden" (b.v. Loxone) en moet daar wat mee, NL markt staat minder onder druk (niche) dus tsjaaa, voorlopig maar blijven uitmelken. En denken dat er geen oplettende consumenten zijn, wie hou je voor de gek?

• LittleTycoon
Fabian schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:59:
Advieskosten a EUR 100,- zijn zo gek nog niet. Een consult van een kwartiertje bij de tandarts is duurder. Wanneer je het "Ervaringen met het bouwen van een huis" topic volgt dan zie je dat er genoeg tweakers zijn die een aardige villa bouwen. Mochten die ook een KNX wens hebben dan kan de toelichting over prijzen zeer verhelderend zijn.

Als installateurs er echter geen brood meer in zien om alleen advies te leveren, zodat de tweaker zelf z'n hadware kan kopen en installeren, dan wordt het wat lastiger.
Wie zei dat ik het geen probleem vind dat mijn tandarts van begin 30 in een Porsche Cayenne rondrijdt?
Alleen daar is het helaas anders, naar Duitsland rijden voor een goedkopere tandarts is geen optie, KNX spullen in o.a. DE bestellen wel.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 16-11 20:29

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

teaser schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:04:

Hoe moet die installateur dan zijn brood verdienen? Met de werkuren alleen trekt hij het niet hoor. Vergeet niet wat een installateur nog 'onbetaald' moet doen: mogelijke klanten bezoeken, offertes maken, administratie, opleidingen voor nieuwe producten...
Die overhead hoor je mijn inziens te verwerken in het uurtarief. Daarom betaal je een uurtarief van >55 euro terwijl de monteur minder dan 20 per uur naar huis meeneemt.

Ik vind het best reëel dat een installateur wat hoge prijzen vraagt voor hardware dan een webshop als de installateur daar ook werkelijk werk voor moet leveren (plannen en bepalen welke spullen er ingekocht moeten worden, garantine verlenen), maar het zou transparanter zijn om dat dat advies- en plandeel als arbeid te zien.

Hoge marges op hardware kunnen prima werken bij klant die slecht zijn geïnformeerd. Met alle informatie die er tegenwoordig online is te vinden, is er een groep consumenten die wél uitstekend op de hoogte is. Die wil niet meer +25% betalen voor iets dat je gewoon online kunt bestellen en zet dan een opdracht op Werkspot om de spulletjes door een zzp'er aan de muur te laten hangen. Je neemt wat risico maar als het goed gaat doet die zzp'er zijn werk ook nog goedkoper dan een installateur omdat hij niet de overhead heeft van een installateur.

Een ander probleem is dat externe arbeid voor een particulier gewoon enorm duur is. Je betaalt al snel twee tot drie keer zoveel als dat je zelf in een uur verdient en dan moet je ook nog je vaste lasten betalen. Een simpele consument heeft al moeite met de incidentele rekening van een garage als er een dagen aan een auto gewerkt moet worden, laat staan dat er geld is voor een langdurig traject om een KNX-installatie te ontwerpen en installeren. De groep die dat wel kan beperkt zich volgens exclusief tot het domein van de succesvolle ondernemers en wellicht wat gasten in loondienst die hoog in de keten zitten.

• roelbouwman
Mooie discussie is er door mijn opmerking gestart.

Kijk, het gaat er om dat in Europa consumenten niet gediscrimineerd mogen worden op basis van hun nationaliteit of woonplaats. Een Duitse webshop die een bepaald produkt wel aan Duitsers levert, maar niet (of tegen een hogere prijs) aan Belgen of Nederlanders, dat mag simpelweg niet. Een fabrikant of distributeur die in een overeenkomst zijn afnemers daartoe verplicht of hen dingen verbiedt in dit kader die overtreed de regels. En daar houden de diverse toezichthouders toezicht op. Dus als je zoiets overkomt, meldt het. Want zonder meldingen blijven dit soort praktijken bestaan.

Als consument, eindgebruiker dus, moet je overal in Europa kunnen shoppen en moet je daar exact hetzelfde behandeld worden als ieder ander, ongeacht waar je woont of welke nationaliteit je hebt. Een constructie waarbij een Duitse winkel van de fabrikant een produkt niet mag leveren aan een Nederlandse of Belgische consument is uiteindelijk slecht voor de consument en simpelweg verboden. En zomaar NAW gegevens van klanten aan elkaar doorspelen binnen een distributieketen is ook verboden, daarvoor hebben we inmiddels de AVG.

Dat staat er natuurlijk helemaal los van wat een installateur die een opdracht ergens uitvoert op zijn factuur zet als hardware prijzen. Ik kan me best voorstellen dat het handig is om, in een project, een forse marge op de hardware te zetten zodat je de klant niet voorschotelt met een aanzienlijk bedrag aan uurloon op de factuur. Zelf zou ik veel liever zaken doen met leveranciers die gewoon open en transparant zijn over de verdeling van kosten, maar goed, het staat iedereen vrij om dat op zijn eigen manier te doen. Maar daar ging dit helemaal niet om.

Overigens is het afschermen van de markt volgens mij uiteindelijk ook een doodlopend pad. De KNX fabrikanten zouden er IMHO juist alles aan moeten doen om veel meer door te dringen in de reguliere woningmarkt en dus ook in de DHZ markt. Anders zal het niet lang duren voordat Google die markt pakt en nooit meer loslaat, met een eigen standaard en hardware, voortbouwend op Google Home. Als dat gebeurt dan dringt dat vanzelf ook door naar grootschaligere gebouwautomatisering. Dan is KNX over een paar jaar niet meer dan dat antieke protocol van vroeger.

Een mooi startpakket met eenvoudige configuratiesoftware, bij voorkeur een smartphone app, in de schappen van de bouwmarkt, zou de bekendheid vergroten. Een beetje zoals Loxone het doet. Dat leidt an-sich niet direct tot meer omzet voor de branche, maar het kan er uiteindelijk wel toe leiden dat het steeds normaler wordt om ook in nieuwe woningen een KNX systeem toe te passen. En daar profiteren installateurs weer van.
carlw schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:03:
Daar moet ik je toch een beetje tegenspreken. Bij het zoeken om mijn KNX materiaal aan te kopen ben ik bij heel veel kleine tot grote bedrijven in België langsgeweest en overal kreeg ik bijna steeds de "listing prices" op mijn bord te liggen voor toch een vrij OK sized project (nieuwbouw van 250m2 + kelder van 125m2).
Uiteraard. Want ze hebben hun marge op de producten liggen in plaats van op het consult. Of moest je betalen om langs te komen?
EDIT: Dat noemen we niet met naam en toenaam
Geweldig, en nu wil iedereen die producten voor een belachelijke bak minder. Maar wél langs willen komen. Mailen. Bellen. Advies. Garantie en vervangende units als er eens iets kapot gaat? En waar moet dat uit betaald worden?
Dus op een project van 15 x 200 = ¤3000, zit er voor de tussenhandel nog ¤60(!) op om je te helpen een model en een kleurtje uit te zoeken, te woord te staan, levering te verzorgen, en garantie uit te financieren?

Dit is dus precies wat ik bedoel. Want je bent bij 'heel veel' bedrijven langs geweest zeg je. Dus je hebt 'heel veel' bedrijven op kosten gejaagd. Stel dat 1 op de 10 (dat is al veel) koopt bij de 'heel veel' bedrijven waar ze langs gaan en gemiddeld een uur in beslag nemen? Dan moet er dus gemiddeld voor 10 uur aan marge op iedere verkoop zitten? Laten we zeggen dat jouw 15 units een gemiddelde verkoop is. Dat is dus ¤500 tot ¤1000 afhankelijk of het personeel in dienst betreft of een kleine ondernemer. Dat is dus tot 30% van de verkoopprijs.

"Maar, ik heb gemiddeld maar een half uur bij iedereen aan tijd gevraagd?!" Prima ben je uitermate snel. Maar de gemiddelde persoon niet. No way.

Consumentengarantie is 9.7% van de totale verkopen, wat niet ligt aan het product zelf en de leverancier dus voor op draait. Ja, daar valt onder een bank er tegenaan laten vallen of je kinderen er aan laten hangen. Zolang je maar claimt 'geen idee te hebben wat er mee is gebeurd. Normaal gebruik moet het toch tegen kunnen?'.

Dat is dus 40% marge die direct te verantwoorden is. Stel dat die ondernemer je 20% korting had gegeven op je project, dan had hij zichzelf al tekort gedaan. Exorbitante marges hoor. Niet normaal.

Je vergelijkt een niet-uitonderhandelde maximum retailprijs met een groothandelinkoopsprijs. Inkoop. Niet eens verkoop. Appels met peren vergelijken heet dat.
Vertel me niet dat de Rexel's, cebeo's ,... van deze wereld niet voldoende winsten pakken.
Ik werk dus voor één van die groothandels. Ik weet wel een klein beetje hoe het in elkaar zit.
10% is een normale importeur marge. Ze leveren daarvoor transport en verdeling.
20% is een normale groothandel marge. Ze leveren daarvoor voorraad, productkennis, trainingen, transport, etc.
40% is een normale retailmarge met een fysieke locatie. Ze leveren daarvoor productkennis, soms een showroom, advies en garantie.
20% is de minimale retailmarge voor een webshop met redelijke volumes en zonder adviestijd. Ze leveren daarvoor alleen garantie en minimale bestelhulp/klantenservice.

Zo, kunnen jullie je allemaal lekker rijk gaan zitten rekenen. Als al die percentages toch eens gewoon allemaal eraf gelaten werden zeg. Zou de consument er dan veel profijt van hebben zeg. Al die dingen heb je toch allemaal niet nodig? :+

De realiteit is dat in veel ketens bijvoorbeeld de importeur of groothandel weggelaten wordt als de fabrikant daar op is ingericht. Daardoor zijn besteltijden wel lang en transportkosten relatief hoog. Vaak wordt dit dan weer opgevangen door de retailer die voorraad gaat houden, wat ook weer kosten een risico-opslag met zich meebrengt.

Zo zie je dat het linksom of rechtsom wel wat kan schelen, maar dat de kosten uiteindelijk alsnog terug komen.
Zo snijdt Voltus de hele retail eruit. En daarmee ook al het advies. Tjah, die moet de consument dan wel weer afnemen als hij daar behoefte aan heeft. Maar ¤50 tot ¤100 per uur voor advies betalen? Dat gaat écht niet gebeuren.
Als we het over professional hebben die meerwaarde bieden om hun kennis te delen en vervolgens een heel plan mee uit te werken, dan ben ik volledig akkoord dat deze zeker en vast hun marges verdienen, maar ga niet verplichten dat iedereen die weg moet volgen...
Ik verplicht helemaal niemand die weg te volgen? Ik zeg notabene direct al dat Voltus en vergelijkbaar hun plek hebben voor de echte zelfbouwer. Ik stuur daar al jaren hele hordes mensen heen.

We hebben het hier toch over de consument die wél advies wil hebben? Die betalen géén volledig dekkend uurtarief, maar houden zich wél vast aan de groothandelsprijzen zoals van Voltus. Dat is het probleem.

En in die discussie over groothandelsprijzen direct aan de consument die een probleem veroorzaken, gooi je er vrolijk één bij? Stijlvol.... :+

Ik vind het langs de wilde konijnen af dat we hier hardwerkende professionals afschilderen als hebberige zwijnen, alsof het in de semi-zelfbouw geen probleem veroorzaakt. De enige die hier beter van worden zijn de mensen die echt alles zelf uitzoeken. De rest gaat gebukt onder de consequenties. Er is straks niemand meer die je nog wil helpen in een project, tenzij je alles uitbesteed.

Gezien de reacties hier heeft het gros het niet eens door. Ik zit hier echt met verbazing te lezen hoe anderen denken te kunnen beschikken over de ander hun broodwinning, en hoe slecht er gepraat wordt over bepaalde beroepsgroepen terwijl ze simpelweg zelf niet voldoende geïnformeerd zijn.

Al jaren lopen we hier te klagen dat installateurs gesloten zijn en consumenten niet willen helpen. Dan wil ik duidelijk maken waarom...en krijgen we dit? Als we als consument willen dat er mensen bereid zijn om je te helpen in een hybride oplossing, dan zullen we zelf moeten veranderen in de onmogelijke combinatie van eisen en verwachtingen die we hebben. Tot die tijd zal er niets veranderen.

LittleTycoon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:32:
Vriend, chill. Je verspilt met enorme lappen tekst energie op een forum met knutselaars. Je moet je realiseren dat jouw boodschap niet persé bij deze doelgroep landt. Ik ben blij dat je je dat nu realiseert.
Vriend? Ik betwijfel het. Ik verspil hier al jaren enorme lappen tekst aan het helpen van mensen, dus dit kan er ook nog wel bij, geloof me.

Geef eens antwoord waarom ¤100 voor ZZP ok is, maar voor een ZZP ondernemer in domotica advies niet?

(En we snappen allemaal dat een groot bedrijf met mensen in loondienst ¤55 of ¤35 kan halen. Schaalvoordeel en loondienst heet dat. En dan heet het ook een installateur die een heel project aanneemt. Dat is dus precies *niet* waar we het over hebben.)

Femme schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:34:
Een ander probleem is dat externe arbeid voor een particulier gewoon enorm duur is. Je betaalt al snel twee tot drie keer zoveel als dat je zelf in een uur verdient en dan moet je ook nog je vaste lasten betalen. Een simpele consument heeft al moeite met de incidentele rekening van een garage als er een dagen aan een auto gewerkt moet worden, laat staan dat er geld is voor een langdurig traject om een KNX-installatie te ontwerpen en installeren. De groep die dat wel kan beperkt zich volgens exclusief tot het domein van de succesvolle ondernemers en wellicht wat gasten in loondienst die hoog in de keten zitten.
Ja, dan moet je het helemaal zelf doen of er simpelweg niet aan beginnen toch?

Een expert kost nu eenmaal geld als je hem in wil schakelen. Of het nu via een opslag op producten is, of via een uurtarief. Maar om dan vervolgens te zeggen dat de consument het niet kan betalen, dat maakt niet uit. De expert kost nog steeds hetzelfde.

Een aantal mensen hier geeft aan: de consument heeft het er niet voor over, dus het moet goedkoper. Dat is de omgekeerde wereld. De consument kan toch niet verwachten dat omdat hij een dienst wel wil, maar deze te duur acht, de dienst maar goedkoper moet worden?

Er zijn hele volksstammen die een Ferrari willen. Maar daarom hoeft Ferrari toch niet zijn prijzen te laten zakken?

Het klimaat is simpelweg zo:
  • De consument wil advies
  • De consument wil maar een heel beperkt bedrag betalen voor dat advies
  • De consument eist de absolute bodemprijs voor producten
Dat kan dus niet.

Zeg nou zelf? Zou je zelf 6k afrekenen voor een adviestraject? Ik denk nog geen 1/10de hier. Maar zou je er wel mee kunnen leven om gewoon een premium op je producten te betalen? En nou niet liegen, want ik weet er hier zo al tien die dat willens en wetens aan hun lichtleverancier of installateur hebben gedaan.

Advies los rekenen - the holy grail - hartstikke transparant - iedereen blij
Natuurlijk zou het transparanter zijn om het los te rekenen, maar dat is een utopie die niet gaat werken. Het effect wat je krijgt is dat de consument op de stoel van de professional gaat zitten over hoeveel tijd iets kost. En de vraag is of iedere consument capabel en reëel genoeg is om daarover mee te beslissen. Ik denk dat bovenstaande discussie bewijst dat dat niet het geval is.

Je kan als consument niet alle marges op producten de wereld uit vorderen, als de consumenten als geheel niet eens klaar zijn om diezelfde kosten dan op een andere manier te dragen.

Bekijk alleen al een redelijk kleine transactie voor, weet ik veel, 2 drivers voor wat eigen gekochte lampen. De adviseur moet echt wel even aan de bak met specs opvragen van de voor hem onbekende lampen, en een passende oplossing vinden:
  • Zou je kopen bij de leverancier die zegt: "Ik stuur je vooraf een rekening van ¤50 voor advies, als je betaald hebt laat ik je zien wat ik je kan aanbieden."? Nee, want we willen wel vrij zijn om de keuze te maken tussen producten, en niet blind vast zitten. Misschien komt hij wel met iets wat ons niet aan staat.
  • Zou je kopen bij de winkel die je zegt: ik breng je ¤50 analyse,advies, telefoon en mail kosten in rekening, plus deze specifieke driver? Nee. "Bedankt voor het advies, ik google wel even op Voltus, die zijn ¤50 goedkoper! Doei."
Vertel mij even hoe je dat oplost. Want ik zie em niet. Echt niet.

• LittleTycoon
tss68nl schreef op woensdag 19 september 2018 @ 18:58:
[...]

Vriend? Ik betwijfel het. Ik verspil hier al jaren enorme lappen tekst aan het helpen van mensen, dus dit kan er ook nog wel bij, geloof me.

Geef eens antwoord waarom ¤100 voor ZZP ok is, maar voor een ZZP ondernemer in domotica advies niet?

(En we snappen allemaal dat een groot bedrijf met mensen in loondienst ¤55 of ¤35 kan halen. Schaalvoordeel en loondienst heet dat. En dan heet het ook een installateur die een heel project aanneemt. Dat is dus precies *niet* waar we het over hebben.)
Het is heel simpel, de perceptie van toegevoegde waarde en het kunnen vinden van klanten aan wie je die perceptie van toegevoegde waarde weet te verkopen bepaalt de prijs. Of gewoon domweg vraag en aanbod, vind tegenwoordig maar een metselaar voor 60,- of minder.

Als jij je diensten voor 100,- per uur kunt verkopen prima, het is je gegund. Zo niet, geef dan niet een toko als Voltus de schuld, de wereld is niet eerlijk, helaas moet ik zeggen.

• teaser
Ik stel voor dat we deze discussie hier beëindigen. Iedereen heeft uitgebreid zijn standpunt kunnen belichten. De meningen zijn verdeeld en ik denk niet dat dat gaat veranderen, al discussiëren we hier nog pagina's lang over.

Dus laten we terug over KNX hebben.

Misschien een kleine update van mijn weekendactiviteiten. Ik was er eindelijk toegekomen om een Siemens 5WG1-117 te koppelen met een Arduino met daarop een KNX library. Als eerste test probeerde ik de on-board led op pin 13 te schakelen als reactie op een bepaald groepadres. Helaas is me dat niet gelukt. Zaten er hier nog mensen die deze opstelling hadden geprobeerd? @BasilFX was met iets gelijkaardigs bezig?

teaser wijzigde deze reactie 20-09-2018 07:33 (3%)

• BasilFX
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16-11 12:16

BasilFX

BasilFX

teaser schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:30:
Misschien een kleine update van mijn weekendactiviteiten. Ik was er eindelijk toegekomen om een Siemens 5WG1-117 te koppelen met een Arduino met daarop een KNX library. Als eerste test probeerde ik de on-board led op pin 13 te schakelen als reactie op een bepaald groepadres. Helaas is me dat niet gelukt. Zaten er hier nog mensen die deze opstelling hadden geprobeerd? @BasilFX was met iets gelijkaardigs bezig?
Ik heb toevallig gisteren een minimal example afgerond van mijn library (video hier). Ik maak hier gebruik van mijn eigen bordjes, maar ook die SIEMENS 5WG1 117-2AB12 zou je moeten kunnen gebruiken in combinatie met een development bordje. Ik kan de software nog niet echt af noemen, dus het zal zeker nog wel aan (grote) wijzigingen onderhevig zijn.

Vorige week heb ik op een conferentie een praatje gegeven over mijn implementatie.

http://www.basilfx.net

carlw schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:03:
Als ik dan naar xxxxxx ging , kreeg ik voor ochotte 15 stuks al meteen een korting van... 8)7
Als een fabrikant of groothandel besluit voor jou een uitzondering te maken en direct te leveren, dan is het natuurlijk niet handig om die prijs online te gooien alsof het een normale consumenten of B2B transactie was? Sowieso kan jij niet eigenhandig beslissen of ze die uitzondering voor al hun klanten willen maken, dus maak je zo'n transactie nooit wereldkundig. Prijs jezelf gelukkig, en laat het daarbij.

Maar ik denk wel dat je ook eerlijk moet toegeven dat bovenop bovenstaand, het percentage wat je daadwerkelijk hebt gekregen significant lager ligt. Dat kan niet anders.

Die twee dingen samen schetsen een heel scheef beeld, en als mensen dat zomaar over nemen, veroorzaakt dat wel een behoorlijk issue.

Weet je wat het effect is? Dat mensen straks niet eens meer een echt goede prijs kunnen waarderen, omdat ze het allemaal spiegelen aan foutieve informatie. Ze denken immers dat iedere verkoper minstens de genoemde korting krijgt want een consument kreeg het toch ook al? 8)7 Het gevolg? Iedereen ontevreden.

Als je een voorbeeld nodig had, waarom de gemiddelde consument niet om kan gaan met transparante prijzen? Tada. I rest my case.

Wat mij betreft is inderdaad hiermee de discussie afgedaan. Ook al is hij wel on-topic aangezien het gaat over KNX materialen, advies, prijzen etc: er moet ook over knutselwerkjes worden gepraat natuurlijk :)

tss68nl wijzigde deze reactie 21-09-2018 21:32 (72%)

• carlw
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 16-11 10:53
Hey allen,

Even met dit bericht wat zaken rechtzetten want dit is zeer snel geëscaleert wat niet mijn bedoeling was.

Ik heb even mijn offerte nagekeken van bedrijf in kwestie uit mijn vorige post en ik zat er beetje naast. Mijn excuses hiervoor, had dit best eerst even dubbel gecheckt. Deze offerte is verkregen na het doorgeven dat dit om mijn eigen privé woning ging en niet met valse voorwentsels zoals sommigen beweerd hebben.

De bedoeling van mijn post was om een voorbeeld te geven van de soms zeer grote marges die er zijn en die ik tijdens bouw van mijn huis meermaals ben tegengekomen, maar het was niet zo slim om de bedrijfsnaam te noemen. Dat ik geluk gehad heb met zo een korting bij dit bedrijf kan ik niet over oordelen.

Sommigen hebben hier precies enorme aanstalte aangenomen ook al was dit helemaal niet persoonlijk bedoeld. Zeer spijtige zaak, maar goed.

Heel dit heeft toegevoegde waarde 0,0 aan deze uitstekende topic, maar was precies toch even nodig om te verhelderen.

carlw wijzigde deze reactie 22-09-2018 11:58 (255%)

• TimC
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:10
Heeft iemand een tip voor mij:
Ik heb drie TP-lijnen verbonden door 3 IP-routers (1.1.0, 1.2.0, 2.1.0) In één van de lijnen zit een Gira X1 (1.1.3 nu). Omdat de X1 zijn eigen configuratie programma heeft, heeft ETS geen weet van de gebruikte groepsadressen en zet deze niet in de filter tables van de routers.
Hoe kan ik dat eenvoudig oplossen? Ik heb gekeken naar:
- De X1 groepsadressen koppeling in ETS maar dan moet je handmatig alles koppelen in ETS.
- VisuDummy app voor ETS daar kan je groepadressen bulk inladen maar GPA heeft geen export functie zo ver ik kan vinden.
- De X1 als router configureren (1.4.0 bijv) misschien en niet via TP verbinden? Ik filter niet van TP-naar-IP Werkt dat?

• jvb73
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 01-11 13:40
bestaat er een oplossing om via KNX de elektrische vloerverwarming aan te sturen? Ik zie wel thermostaten met externe sensors, maar de besturing is meestal alleen om een thermostaat driver te openen/sluiten van een traditionele vloerverwarming.

• MDK
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15-11 11:57
Ja dat is mogelijk. afhankelijk van het vermogen wat er verbruikt wordt is het mogelijk om met een "normale" kamer thermostaat en een inbouw schakel actor de vloerverwarming in en uit te schakelen.
De thermostaat instellen op PWM en er gaat met een aan/uit commando sturing naar het relais.

• roelbouwman
Is er iemand die de MDT Dali gateway heeft? Ik vraag me af of de gateway, tijdens het dimmen, zijn status object kan versturen. Ik heb nu de Zennio net binnen, maar deze doet dat dus niet. Het statusobject wordt eenmaal verstuurd, nadat het dimmen klaar is, en het is niet mogelijk dit tijdens het dimmen vaker te laten versturen.

Effect is dus dat een weergegeven dimpercentage of statusleds op een controller pas geupdate worden nadat de ingestelde dimwaarde is bereikt. Bij aanzetten met een soft-start die 3 seconden duurt is dat niet heel intuitief.

Als de MDT dit wel doet dan ga ik hem denk ik omruilen. Helaas is van de laatste versie (SCN‐DALI64.03) nog geen manual te vinden op de MDT website.

• dlrozendaal
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18:31
roelbouwman schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:48:
Is er iemand die de MDT Dali gateway heeft? Ik vraag me af of de gateway, tijdens het dimmen, zijn status object kan versturen. Ik heb nu de Zennio net binnen, maar deze doet dat dus niet. Het statusobject wordt eenmaal verstuurd, nadat het dimmen klaar is, en het is niet mogelijk dit tijdens het dimmen vaker te laten versturen.

Effect is dus dat een weergegeven dimpercentage of statusleds op een controller pas geupdate worden nadat de ingestelde dimwaarde is bereikt. Bij aanzetten met een soft-start die 3 seconden duurt is dat niet heel intuitief.

Als de MDT dit wel doet dan ga ik hem denk ik omruilen. Helaas is van de laatste versie (SCN‐DALI64.03) nog geen manual te vinden op de MDT website.
Zelf heb ik geen MDT Dali gateway, maar de MDT AKD-0424R.02 LED controller kan dat wel (met parameters in ETS).

Ik heb even de product data van de SCN-DALI16.03 in ETS ingeladen, maar kan daar geen vergelijkbare opties vinden. Dus waarschijnlijk is dit niet mogelijk. :-(

Thinka for KNX

• bomberboy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19:14
Ik heb geen MDT, wel een ABB dali gateway (DALI-Gateway DG/S 2.64.1.1 - 2fold) en deze lijkt het wel te kunnen. Althans in ETS is er een optie met als naam "send interim values on transfers" die je kan instellen dat hij het bv om de seconde doorstuurt. Let wel, ik heb dit niet expliciet getest, Enkel eens door de parameters in ETS gesnuisterd.

• Clumsy Smurf

Volgens mij heb ik het ook gezien bij de Theben Dali gateway, echter is dit al een paar jaar geleden, dus bind me er niet op vast.

• Fabian
ALvHelvoort schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:44:
Wel had ik de handbediening uitgeschakeld op de actor zodat niemand zomaar alle uitgangen tegelijk kon activeren.
Eindelijk m'n ETS licentiestick gevonden. Nu ook scenes aangemaakt. Werkt perfect, dank voor het idee

• Clumsy Smurf
Fabian schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:37:
[...]

Eindelijk m'n ETS licentiestick gevonden. Nu ook scenes aangemaakt. Werkt perfect, dank voor het idee
Graag gedaan, mooi dat ik jou er mee heb kunnen helpen.

• roelbouwman
Althans in ETS is er een optie met als naam "send interim values on transfers" die je kan instellen dat hij het bv om de seconde doorstuurt.
Het is me uiteindelijk bij de Zennio ook gelukt, maar maximaal 1 keer per seconde. Instelling was een beetje verstopt, het is per groep in te stellen. 1 keer per seconde is helaas nog niet heel intuitief als je de lampen zelf niet ziet, maar goed, beter dan niets. Zal bij Zennio eens een ticket aanmaken waarom ze dat niet in tienden van seconden instelbaar maken.

Heb nog een ander gek issue ontdekt, maar weet niet waar het probleem zit. Ik gebruik de Zennio Dali gateway onder andere in combinatie met twee Ltech DALI-50-500-1750-F1P2 drivers. Na een upload vanuit ETS naar de Dali gateway lijkt de driver zijn groepsassociatie kwijt te zijn en de enige manier om dat op te lossen is door op de gateway zelf opnieuw de groepsassociatie in te stellen (de gateway zegt overigens wel gewoon dat de groep na de upload nog is toegekend, maar de driver reageert er dan dus niet op). Andere drivers op dezelfde Dali bus hebben daar geen last van.

Nog een issue met de Ltech: hij dimt ook vreemd: bij een "soft-start/stop" of tijdens relatief dimmen dimt de driver in twee of drie discrete stappen, niet vloeiend. Terwijl hij bij absoluut dimmen wel netjes van 1 tot 100% verschillende lichtintensiteiten heeft. En als ik de driver dim via zijn push-dim aansluiting dan gaat het wel vloeiend. Het maakt ook niet uit of ik een logaritmische of lineaire dimcurve selecteer. De driver heeft ook een 0-10v aansluiting, zal vanavond eens proberen of het daar wel vloeiend op gaat. Maar toevallig hier iemand anders met die Ltech Dali drivers en andere ervaringen?

• teaser
Voor degenen die nog verlegen zitten om een ETS Pro licentie: via deze link is er 40% korting verkrijgen (mits de vooropgestelde 75 registraties behaald worden, maar die kans zit er wel dik in denk ik).
Combineer dat met 2 additionele licenties van EUR 150, deel door 3 en je hebt een pro licentie aan een kleine EUR 370 incl BTW en kosten per persoon. Let wel op: groepsaankopen mogen niet via dit forum opgezet worden! Zorg er ook voor dat je de persoon die de hoofdlicentie aankoopt enigszins kent en vertrouwt want upgrades zullen altijd via die persoon moeten.

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:51

Zoefff

❤ 

teaser schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:36:
Zorg er ook voor dat je de persoon die de hoofdlicentie aankoopt enigszins kent en vertrouwt want upgrades zullen altijd via die persoon moeten.
Uiteraard moet je dit alleen met vertrouwde personen aankopen. Wat upgrades betreft is er echter nog wel een andere oplossing volgens mij. Ik heb op MyKNX een bedrijf aangemaakt en hier twee accounts admin toegang tot gegeven. De licentie (oorspronkelijk op mijn account) is daarna verhuisd naar het bedrijfsaccount. Daarmee hebben nu beide gekoppelde accounts 100% toegang tot de licentie en, denk ik, ook tot de upgrade mogelijkheden.

Maar nogmaals, buiten kijf staat dat je de andere perso(o)n(en) moet vertrouwen. Want het is als admin ook mogelijk om iemand admin-af te maken, en dan zit je met de gebakken peren :')

Zoefff wijzigde deze reactie 10-10-2018 10:42 (12%)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Clumsy Smurf
Volgens mij is het ook zo dat als je een upgrade wilt, de hoofdlicentie ook een upgrade moet hebben/uitvoeren/aankopen.
alles wat een sup wil moet de hoofd licentie ook hebben, zo ver ik me het goed herinner.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Klopt, maar door de hoofdlicentie in een apart 'account' te hebben waar beide sublicenties als beheerder in kunnen, kan je ook beide die upgrade eventueel uitvoeren. Mocht iemand op vakantie zijn, of for whatever reason geen tijd hebben om zoiets te doen dan ben je daar dus niet van afhankelijk :)

Het heeft even geduurd, maar gisteren dan eindelijk mijn vloerverwarming-logica afgerond. Liep al een tijdje tegen wat dingen aan, maar had niet de motivatie om even door te gaan :+.

Members only: KNX-configuratie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Begin deze maand kregen we de eindafrekening van GreenChoice, maar hoewel verwacht was het toch even een tegenvaller. Qua gasverbruik zagen we wel aankomen dat we flink verbruikt hadden, maar ook elektra bleek veel te hoog te liggen.

Dit weekend eens even de KNX-installatie geüpdate en de apparatuur die 24/7 draait aan de stroommeting gekoppeld. Hier schrok ik wel een beetje van, want behalve de switch, vloerverwarming en kokendwaterkraan blijken vooral mijn Eldoled LED-drivers ware energieslurpers.

Nu functioneert het geheel op DALI en een nadeel daarvan is dat het even duurt voordat alles weer werkt nadat de stroom weg is geweest en weer terug komt. Ik ben in dubio wat ik hiermee moet, want alle (financiële) voordelen van LED-verlichting doe je hiermee eigenlijk meteen weer teniet.

Heeft iemand de gouden tip?

• teaser
Afschakelen wanneer niet nodig.'s Nachts (als je slaapt), overdag (als er geen kunstlicht nodig is), als er niemand thuis is..
Kruipt wel wat logica in maar als je de input data (aanwezigheid, schemering, ..) voorhanden hebt mag dat geen probleem zijn.

Ofwel zuiniger drivers kopen natuurlijk :)
@teaser heb je ook DALI? Want probleem is gewoon dat die lampen dan ff niet gevonden worden, óf dat ze allemaal op 100% aan gaan op het moment dat je de dimmer weer inschakelt.

Ik ga nu even voor alternatief C: ik ga maar de MDT KNX LED dimmer proberen in combinatie met een Meanwell voeding. Op die KNX dimmer zit een relais die automatisch je voeding afschakelt als er geen lampen aan zijn. Ideaal. Heb vanmiddag even de manual van 135 pagina's in het Duits bekeken maar wat een opties zitten er in die software zeg! Zelfs Philips wake-up light effect op basis van de zonnestand met een RGBW-strip...

• roelbouwman
... blijken vooral mijn Eldoled LED-drivers ware energieslurpers.
Hoeveel? Ik heb er ook twee van eldoled, maar geen noemenswaardig verbruik..
Dennis schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:55:
Begin deze maand kregen we de eindafrekening van GreenChoice, maar hoewel verwacht was het toch even een tegenvaller. Qua gasverbruik zagen we wel aankomen dat we flink verbruikt hadden, maar ook elektra bleek veel te hoog te liggen.

Dit weekend eens even de KNX-installatie geüpdate en de apparatuur die 24/7 draait aan de stroommeting gekoppeld. Hier schrok ik wel een beetje van, want behalve de switch, vloerverwarming en kokendwaterkraan blijken vooral mijn Eldoled LED-drivers ware energieslurpers.

Nu functioneert het geheel op DALI en een nadeel daarvan is dat het even duurt voordat alles weer werkt nadat de stroom weg is geweest en weer terug komt. Ik ben in dubio wat ik hiermee moet, want alle (financiële) voordelen van LED-verlichting doe je hiermee eigenlijk meteen weer teniet.

Heeft iemand de gouden tip?
Omdat ik vandaag al 3 mensen had die bij mij kwamen vragen hoe dat zit met EldoLED naar aanleiding van jouw bericht, dan maar even in het topic een reactie voordat ik het blijf typen via whatsapp :+ :

Er zijn veel mogelijke redenen waarom je verbruik met led drivers hoog is of lijkt. Ik weet niet hoe jouw systeem in elkaar zit, maar dat zal je zelf wel kunnen beoordelen:
  • Als je losse voedingen + losse drivers gebruikt dan zit de inefficiëntie voor een groot deel in de losse voedingen. Deze dien je zelf met wat logica aan/uit te schakelen om sluipverbruik te minimaliseren.
  • Een probleem met Dali is dat een Dali systeem inderdaad langzaam weer online komt. Op sommige Dali masters zelfs in een andere volgorde, waarna je verlichting ontregeld is. Zo te horen heb je van dat laatste geen last, maar als je Dali systeem voor wit licht achter losse voedingen hangt, dan heb je een ontwerpfout.
  • Als je wel directe 230V drivers gebruikt, dan hangt het nóg van het model af of de driver goed om kan gaan met onderbelasting. De verkeerde driver voor een spot of strip kan flink hoger energieverbruik geven. Ten eerste al een groot verschil tussen ecodrives en de rest, maar óók binnen de solo/dual/power/linear drives zit veel verschil.
  • De meetmethode speelt misschien een significante rol. Als je stroomverbruik met een AMI/AMS meet of vergelijkbaar, dan kan deze er zo maar een factor 10 boven zitten tijdens standby, en bij redelijke onderbelasting ook een significante factor.
  • De standby mode zal alleen in werking treden onder specifieke omstandigheden. Als je KNX systeem regelmatig een 'uit' blijft zenden op de Dali bus naar één van de kanalen op een driver, dan zal die driver alert blijven. Dit is een veelgebruikte truc om drivers paraat te houden tijdens openingsuren van een restaurant bijvoorbeeld. Het verschil tussen lampen uit (9W) en standby (0.3W typical, 0.5 volgens specs) is significant.
  • Sowieso laat standby wel even op zich wachten nadat alle lampen uit zijn. Dus het moment van meten is belangrijk.
  • Als laatste, maar eigenlijk de belangrijkste: het ontwerp is zeer belangrijk. De planning van soorten en aantallen verbruikers per driver moet landen in een specifieke bandbreedte per driver. Die sweet-spot is per driver(klasse) verschillend.
Kortom, ik zou in ieder geval éérst zeker stellen dat de meetmethode correct is met een hoogfrequente meting op zowel A als V. De meeste multimeters geven ook een foutieve waarde omdat de frequentie te laag is! Een MDT AZI komt redelijk in de buurt, maar voor hoogfrequent LED niet perfect.

roelbouwman schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:41:
Hoeveel? Ik heb er ook twee van eldoled, maar geen noemenswaardig verbruik..
3 stuks PowerDrive 106/M. En ik moet @tss68nl gelijk geven dat ik wellicht geen betrouwbare meetmethode gebruik (overweeg een AZI), maar ik lijk nu een verbruik van continu 300mA te hebben. Zodra er lampen aan gaan gaat het verbruik iets omhoog, maar niet veel.

Overigens verdenk ik mijn kokendwaterkraan (Floww) ook van veel verbruik en ga ik dit weekend de KNX-installatie aan een ingang koppelen om die ook te kunnen meten.

• teaser
Dennis schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:56:
[...]En ik moet @tss68nl gelijk geven dat ik wellicht geen betrouwbare meetmethode gebruik (overweeg een AZI), maar ik lijk nu een verbruik van continu 300mA te hebben. Zodra er lampen aan gaan gaat het verbruik iets omhoog, maar niet veel.
Ik had een vergelijkbare 'wtf' ervaring toen ik voor het eerst het standby verbruik van mijn ovens bekeek nadat mijn AMI's geïnstalleerd waren. 170mA (40W bij 230V) verbruik terwijl volgens de specs het standbyverbruik ergens iets van een 3-5W zou moeten zijn. Blijkt dat schakelende voedingen niet zo nauwkeurig gemeten worden.
Edit: zie hier de discussie hierover destijds.
Geen Dali hier btw.

teaser wijzigde deze reactie 17-10-2018 07:29 (8%)

• bassie78
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13-11 01:05
Na veel tutorials, online cursussen, en gegoogle kom ik toch niet helemaal uit mijn Gira Project Assistent (GPA) probleem. Vandaar mijn vraag aan jullie.

In ETS5 heb ik fysieke adressen toegekend aan mijn GIRA schakelaars en dimmers. Tevens heb ik hierin groepsadressen geconfigureerd. Bijvoorbeeld 1/1/1 om een lamp te schakelen. Dit groepsadres heb ik vervolgens in ETS gekoppeld aan een GIRA schakelaar en dimmer. Resultaat: na een download op de KNX apparaten heb ik licht via de schakelaar. Werkt perfect.

Maar nu heb ik de datapunten geïmporteerd in GPA. De groepsadressen zijn beschikbaar en kan ik in mijn logica gebruiken. Nog steeds begrijpelijk tot nu toe.

Maar waar is de verbinding die ik al in ETS heb gemaakt zichtbaar? Ik kan deze niet terugvinden.

Ik begrijp dat GPA alleen bedoeld is om logica met groepsadressen te maken. Om alles via de X1 te laten lopen en zichtbaar te maken, betekent dit dan dat ik:

- de verbinding in ETS moet verwijderen tussen de schakelaar en dimmer
- 2 groepsadressen moet maken, namelijk bijv. 1/1/1 voor de schakelaar en 1/1/2 voor de dimmer
- de verbinding tussen 1/1/1 en 1/1/2 moet maken in GPA

Of stellen jullie voor om dit soort triviale verbindingen in ETS te laten. Gebruik ik dan GPA alleen voor complexere logica en visualisatie in de G1? Moet ik dan groepsadres 1/1/1 alleen gebruiken achter een UI control in de X1?

Super bedankt voor jullie hulp. Heb jullie vorige berichten al gelezen, maar was mij toch nog onduidelijk.
Hoi @bassie78!

Je doet het goed :). De eerste stap is om het geheel goed in ETS5 te configureren. Daarna kun je de config (de groepsadressen inderdaad) configureren (lees: importeren) in GPA.

De schakelaar stuurt een aan commando op adres 1/1/1. Jouw dimmer luistert naar elk commando wat op 1/1/1 binnenkomt en zal de lamp dus aan zetten. Het maakt voor die dimmer niet uit wie dat commando naar 1/1/1 heeft verstuurd.

Dit is dus ook de basis voor je X1. Daar kun je een knop definiëren die een commando stuurt naar die 1/1/1. Daarna hoef je er niets meer aan te doen, want het maakt niet uit wie er naar luistert. Probeer het maar eens, maak maar iets aan en download je config naar je X1. Je zult zien dat het meteen werkt.

Overigens heb je wel gelijk voor wat betreft schakelen en dimmen. Als je dimmer beide aanbiedt, wat bij mij in ieder geval wel zo is, moet je ook twee groepsadressen aanmaken (mogelijk zelfs drie, als je relatief én absoluut wilt dimmen). Die hoef je trouwens niet aan elkaar te koppelen, als je een goede dimmer hebt doet die dat automatisch.

Leg ik het duidelijk uit?

• bassie78
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13-11 01:05
@Dennis Je legt het zeker goed uit. Ontzettend bedankt voor je snelle reactie. Dit gaat ons zeker beter op weg helpen. Ik ga het eens proberen en houd je op de hoogte van onze vorderingen.

• S.A.
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16:34
Ik twijfel tussen twee aanwezigheidsmelders maar kan niet kiezen:
- B.E.G PD 11 Flat KNX (+-¤110)
- Gira mini (+-¤115 voor de standard, +-¤145 voor de comfort)

Welke vinden jullie beter en waarom? Of hebben jullie nog andere voorstellen met ongeveer hetzelfde uiterlijk?
@S.A. Ik heb de Gira mini en wat in ieder geval niet goed werkt is de lichtmeting. Die is niet nauwkeurig genoeg om te bepalen of de lamp wel of niet aan moet. Ik gebruik nu een externe luxsensor die buiten hangt en stuur die lux waarde door naar de Gira mini.

Verder werkt hij op zich wel aardig. Wat ik mis in de software is om op basis van bijvoorbeeld dag/nacht een lamp feller of minder fel in te schakelen. De overige functies die ik bij de B.E.G. zie kunnen zover ik weet ook met de Gira.

Ik zou even de software van beide apparaten in je ETS laden en kijken welke opties er zijn. Zo kun je in ieder geval voor de software zelf een goede vergelijking maken. Als de B.E.G. betrouwbaar de lichtintensiteit meet zou ik dat wel als een voordeel beschouwen.

• Pwuts
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15-11 13:22

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Ik was aan het zoeken naar PLC's (of alternatieven daarvoor) toen ik de UniPi 1.1 tegen kwam. Het geheel ziet er strak uit, je kan er voor ¤40 software bij krijgen om 'm te programmeren en hij is uitgerust met alle relevante seriële protocollen, inputs en outputs. Iemand ervaring hiermee en/of opmerkingen?
Het is natuurlijk niet helemaal schaalbaar voor als je een grotere installatie hebt, maar voor kleinere projecten waar je met 1 PLC af kunt (eventueel met uitbreidingsmodules) lijkt me dit een redelijke (semi-)alles-in-1 oplossing. Dat is ook waar ik naar op zoek ben, dus ik overweeg er een te kopen.

De Neuron-serie is volgens mij wat meer prosumer-gericht, maar ziet er ook wel interessant uit (voor mij als n00b).

¯\_(ツ)_/¯

Ziet er wel geinig uit @Pwuts. Ik ken(de) het niet, maar een Pi op din-rail is welkom hier voor openHAB. En laat dat nou net ook mogelijk zijn.

• GJVers
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14-11 08:25
Goedemiddag mede knx-ers,

Ik heb sinds begin dit jaar een knx installatie werkende (dat wil zeggen de verlichting) in mijn woning. Het begint echter inmiddels behoorlijk tijd te worden om ook de verwarming aan de paart te krijgen. En daar loop ik toch telkens op vast. Wat ik ook probeer, ik krijg het niet geregeld. Ik heb wat youtube video's gekeken maar daar word de verwarring alleen maar groter van. Mijn systeem ziet er als volgt uit:

- Ekinex tasters met temperatuur sensor in elk vertrek.
- MDT AKH 800.02 Heating actuator
- Möhlenhoff Alpha 5 230V Standard klepbediening
- Radiatoren in iedere kamer (geen vloerverwarming dus)

Om te beginnen wil ik gewoon 1 temperatuur (16 graden) in de slaapkamer aan houden. Standby, night, etc. komt later wel.

Hardwarematig is dit allemaal geen probleem maar qua programmeer logica kan ik wel een zetje in de juiste richting gebruiken.

In principe gebruik ik dezelfde logica (en ik denk dat het daar mis gaat) als de verlichting. 1 groepsadres waar mijn tasters de temperatuur input leveren en een vast setpoint (van dus 16 graden) van de heating actuator in dat zelfde groepsadres. Groepsadres indeling is bij mij vertrek/actie/item. Dus bijvoorbeeld Slaapkamer1/Schakelen/Spot Inloopkast geeft 11/1/0.

Het kanaal in de AKH heeft grofweg de volgende settings:
- Mode channel A: integrated controller
- PWM cycletime: 1min

De controller settings voor dit kanaal zijn grofweg:
- Basic comfort setpoint: 17 graden
- Night reduction: 2.0 graden
- Setpoint value offset over 1Byte/2Byte object: 2Byte-Object

Nu is mijn vraag hoe jullie dit qua programmering hebben gedaan? En wat doe ik fout?

• dlrozendaal
GJVers schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:19:
In principe gebruik ik dezelfde logica (en ik denk dat het daar mis gaat) als de verlichting. 1 groepsadres waar mijn tasters de temperatuur input leveren en een vast setpoint (van dus 16 graden) van de heating actuator in dat zelfde groepsadres. Groepsadres indeling is bij mij vertrek/actie/item. Dus bijvoorbeeld Slaapkamer1/Schakelen/Spot Inloopkast geeft 11/1/0.

Een heating actor heeft de actuele, gemeten temperatuur nodig (vanuit je taster) en een setpoint. Dit setpoint heb je op 16 graden gezet met de parameters en hoef je in principe geen groep adres te geven, dan blijft die vast staan op 16 graden. Je moet niet hetzelfde adres gebruiken voor gemeten temperatuur en setpoint, dan is het setpoint altijd gelijk aan je huidige temperatuur en hoeft er dus nooit verwarmd te worden.

Dus als je taster de huidige temperatuur op GA 11/4/1 (met T vlag) heeft bij de heating actor de actual temperatuur ook op GA 11/4/1 zetten (met W vlag). Setpoint niet linken of op een ander GA (11/4/2 ?).

Verder zou ik beginnen met een PWM cycletime van 10 minuten. Dan kan je duidelijker zien of de klep open gaat of niet.

Thinka for KNX

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

Een kleine update van mijn eigen KNX-universeel actor: gisteren heb ik dan toch eindelijk mijn doel bereikt en kan ik eindelijk een lamp dimmen. Volledig te configureren vanuit ETS, inclusief alle parameters zoals debounce en (long) press timings. Mooi op tijd, want volgende week moeten ze de muur in :+

Voor wie het boeit, hier een demo-filmpje.

De acties heb ik nu als volgt, maar kan ik nog aanpassen (ik vond dit logischer dan de MDT one-button dimming):
  • Tap = aan/uit
  • Tap + Hold = Dim down
  • Tap-Tap + Hold = Dim up

Echt heel erg vet @BasilFX! Chapeau. Heb je de printjes uiteindelijk ergens laten maken? En was het maken van een ETS package technisch ingewikkeld?

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

Dennis schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:48:
Echt heel erg vet @BasilFX! Chapeau. Heb je de printjes uiteindelijk ergens laten maken? En was het maken van een ETS package technisch ingewikkeld?
Ik heb de printjes besteld via Aisler, maar zelf gesoldeerd. Dat bleek uiteindelijk wel iets lastiger dan verwacht, maar alle 25 die ik gesoldeerd heb deden het (uiteindelijk :9).

Het maken van de ETS package is niet heel makkelijk, maar uiteindelijk heb ik iets waar ik mee uit de voeten kan. Toegegeven, mijn productdefinitie is niet zo heel fancy, dat als je Function X aanzet, er Communication Object Y bijkomt, maar het werkt en integreert prima. Het is nu een kwestie van de firmware finetunen en stabiliseren. Ik kan ze zelfs voorzien van een firmware update zodra ze in de muur zitten.

Edit: hier onder een screenshotje:

BasilFX wijzigde deze reactie 05-11-2018 21:31 (6%)
Reden: Screenshotje toegevoegd

• St.Pepper
GJVers schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:19:
Goedemiddag mede knx-ers,

Ik heb sinds begin dit jaar een knx installatie werkende (dat wil zeggen de verlichting) in mijn woning. Het begint echter inmiddels behoorlijk tijd te worden om ook de verwarming aan de paart te krijgen. En daar loop ik toch telkens op vast. Wat ik ook probeer, ik krijg het niet geregeld. Ik heb wat youtube video's gekeken maar daar word de verwarring alleen maar groter van. Mijn systeem ziet er als volgt uit:

- Ekinex tasters met temperatuur sensor in elk vertrek.
- MDT AKH 800.02 Heating actuator
- Möhlenhoff Alpha 5 230V Standard klepbediening
- Radiatoren in iedere kamer (geen vloerverwarming dus)

Om te beginnen wil ik gewoon 1 temperatuur (16 graden) in de slaapkamer aan houden. Standby, night, etc. komt later wel.

Hardwarematig is dit allemaal geen probleem maar qua programmeer logica kan ik wel een zetje in de juiste richting gebruiken.

De controller settings voor dit kanaal zijn grofweg:
- Basic comfort setpoint: 17 graden
- Night reduction: 2.0 graden
- Setpoint value offset over 1Byte/2Byte object: 2Byte-Object

Nu is mijn vraag hoe jullie dit qua programmering hebben gedaan? En wat doe ik fout?
MDT heeft wel goede documentatie, er is een goed technisch handboek in het Duits en Engels. Daarnaast nog documenten waar ze een en ander ver toelichten, deze zijn echter alleen in het Duits: https://www.mdt.de/downlo..._und_Zusatzfunktionen.pdf
Wel met plaatjes die ik zelf wel verhelderend vind. Als de actuator ook je regelaar is begint het vanaf pagina 11. Handig plaatje op pagina 27. Vergeet ook niet om de temperatuur die je Ekinex meet op cyclisch zenden te zetten zodat de regelaar ook "ziet" dat de gemeten temperatuur richting de gewenste temperatuur gaat. Het technische handboek bevat goed stukje over PWM en de tijd. Vuistregel volgens MDT, grote tijd voor trage systemen (vloerverwarming), korte tijd voor snelle systemen (radiatoren) maar als je een verhit draadje daarover bij de oosterburen wilt volgen: [niet meer te vinden :/ ]
De MDT heeft wel een eigenaardigheid ten aanzien van het verzetten van de gewenste waarde, dat is gekoppeld aan de Comfoor-modus. In combinatie met de Gira X1 als visu is dat wat lastig.

St.Pepper wijzigde deze reactie 06-11-2018 21:40 (8%)

• GJVers
dlrozendaal schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:29:
[...]

Een heating actor heeft de actuele, gemeten temperatuur nodig (vanuit je taster) en een setpoint. Dit setpoint heb je op 16 graden gezet met de parameters en hoef je in principe geen groep adres te geven, dan blijft die vast staan op 16 graden. Je moet niet hetzelfde adres gebruiken voor gemeten temperatuur en setpoint, dan is het setpoint altijd gelijk aan je huidige temperatuur en hoeft er dus nooit verwarmd te worden.

Dus als je taster de huidige temperatuur op GA 11/4/1 (met T vlag) heeft bij de heating actor de actual temperatuur ook op GA 11/4/1 zetten (met W vlag). Setpoint niet linken of op een ander GA (11/4/2 ?).

Verder zou ik beginnen met een PWM cycletime van 10 minuten. Dan kan je duidelijker zien of de klep open gaat of niet.
Thanx! Mijn programmeer principe was dus inderdaad niet correct. Ik ga er mee aan de slag.

• GJVers
St.Pepper schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:10:
[...]

MDT heeft wel goede documentatie, er is een goed technisch handboek in het Duits en Engels. Daarnaast nog documenten waar ze een en ander ver toelichten, deze zijn echter alleen in het Duits: https://www.mdt.de/downlo..._und_Zusatzfunktionen.pdf
Wel met plaatjes die ik zelf wel verhelderend vind. Als de actuator ook je regelaar is begint het vanaf pagina 11. Handig plaatje op pagina 27. Vergeet ook niet om de temperatuur die je Ekinex meet op cyclisch zenden te zetten zodat de regelaar ook "ziet" dat de gemeten temperatuur richting de gewenste temperatuur gaat. Het technische handboek bevat goed stukje over PWM en de tijd. Vuistregel volgens MDT, grote tijd voor trage systemen (vloerverwarming), korte tijd voor snelle systemen (radiatoren) maar als je een verhit draadje daarover bij de oosterburen wilt volgen: [niet meer te vinden :/ ]
De MDT heeft wel een eigenaardigheid ten aanzien van het verzetten van de gewenste waarde, dat is gekoppeld aan de Comfoor-modus. In combinatie met de Gira X1 als visu is dat wat lastig.
Bedankt! Mooi documentje dit. Heb al best wat tijd op de site van mdt doorgebracht maar ben deze nog nooit tegengekomen. Misschien omdat mijn duits wat roestig is. Ik ga er dit weekend eens goed voor zitten :)

• St.Pepper
Hier zijn alle "So gehts" te vinden: https://www.mdt.de/Downloads_Loesungen.html
Staan alleen op het Duitse deel van de site.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Nu de hardware in het huis (lees, PVC pijpjes en koperdraad) vorm begint te krijgen ga ik aan de slag met de daadwerkelijke inrichting van de meterkast en opzet van het KNX project. Om het voor mijzelf overzichtelijk te houden probeer ik van tevoren een goede definitie te verzinnen van hoe ik de groepsadressen en fysieke adressen indeel.

Bij de laatste indeling vraag ik me af wat nu precies handig is. Ik lees dat fysieke adressen over het algemeen ingedeeld worden per gebouw / lijn / apparaat. Binnen een "simpele" woning vallen alle apparaten dus gewoon binnen de 1.1.x lijn.

Waar het mij een beetje onduidelijk wordt is in de voorbeelden van b.v. de SCN-IP000.02 documentatie. Daarin wordt dan bijvoorbeeld een 'individual address' van 1.0.2 gebruikt en 'tunneling addresses' van '15.15.241' t/m 244. Zoals ik het interpreteer zijn dit allemaal 'virtuele' fysieke adressen waarop de interface bereikbaar is. Maar waarom wordt hier gekozen voor een '15.15.x' adres, en kan er dan nog wel gecommuniceerd worden met de 1.1.x lijn? Of maakt het allemaal echt niks uit en is het gewoon een arbitraire keuze?

Edit:

Er daagt me overigens wel ineens wat het verschil tussen het 'host individual address' en de 'individual addresses' zijn. De host is het 'echte' apparaat en de andere adressen zijn virtuele adressen waarmee over de bus gecommuniceerd kan worden. Desalniettemin blijf ik de voorbeelden van 1.0.2 vs 15.15.241 niet goed begrijpen :P

Zoefff wijzigde deze reactie 10-11-2018 14:44 (12%)

• DennisF
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14-11 19:24
Ha allen,

Inmiddels is er iets meer dan een jaar verstreken sinds mijn laatste post, tijd voor een update :)

Er staat al een stapel stenen met een dak, nog een paar maanden en het mag zich een huis gaan noemen. Tijdens de bouw is de het hele leidingwerk erin gegaan en een aantal maanden geleden is het bekende pak spaghetti uitgestrooid over de verdiepingsvloer waar de bulk van de leidingen loopt:

Leidingen

Dat was al even geleden en op dit moment zitten alle dozen al in de wanden.

Ook op het vlak van de sensoren die ik wilde maken ben ik verder gekomen. Inmiddels is de massaproductie begonnen van revisie 3. De bordjes worden gefab'ed door pcbway en er staat hier een stevig aangepaste QS-5100 dienst te doen als reflow fabriekje. De uitkomst so far is een klein dozijn van deze bordjes (foto is v2 prototype bord, spot de hack):

https://tweakers.net/ext/f/ENxPnA52AwYLRStr15UHqxbr/thumb.jpg

In totaal maak ik er 20. De sensoren zijn niet veranderd sinds het originele ontwerp: 2x pir plus co/voc, lumen, temp/rh/press via i2c met een arduino 328p als brein. De KNX stack is nog steeds KONNECTING. Alles past binnen het powerbudget van de TPUART.

De cover 3D print ik zelf en hier zie je er 1 in mockup. Plaatje is maar paar mm hoog, hele module zit in de behuizing.

https://tweakers.net/ext/f/pYQEjeKspSZSb4VRUk3er4Ie/thumb.jpg

• DennisF
@BasilFX super nice wat je hebt gebouwd :)

• Pwuts
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15-11 13:22

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Dat is nog eens spaghetti, k wou dat ik zoveel in m'n huis had! :D
Printje ziet er ook net uit, alles in 1 enzo. Mocht je een tweede run doen, heb ik ook wel interesse. O-)
Koop je je componenten "gewoon" op AliExpress of ergens anders?

¯\_(ツ)_/¯

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Pwuts schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:45:
Printje ziet er ook net uit, alles in 1 enzo. Mocht je een tweede run doen, heb ik ook wel interesse. O-)
Denk dat er hier wel meer interesse is voor zo'n mooie combi unit! :)

• Breezz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18:16
Wat is volgens jullie de beste manier om vertrouwd te geraken met ETS?

iemand goede YouTube tutorials of boeken?

• teaser
@Breezz gewoon uitproberen. Zo complex is het niet.

• Breezz
Ik wil heel graag een eerste project beginnen met knx maar ik vind het gewoon zo vreemd dat er zo weinig documentatie online staat. Weinig goede tutorials voor ETS, weinig leuke YouTube tutorials. Het enige wat ik vind zijn de cursussen van knx zelf die je kan kopen op hun website...

• Brains
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20:59
@Breezz Via de KNX ecampus kun je een korte training volgen. Waarna je "gecertificeerd" bent en een voucher krijgt voor korten op ETS lite.

• DennisF
Pwuts schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:45:
Sommige dingen kun je op Aliexpress krijgen maar zeker niet alles. De knx uarts moet een bedrijf voor zijn want ze doen alleen b2b.

Heb nog ~20 pcb’s over. Als de hele bups klaar is dan wil ik wellicht nog wel een run doen. Laat het dan wel weten hier in het topic 😊

• dlrozendaal
Breezz schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:09:
Ik wil heel graag een eerste project beginnen met knx maar ik vind het gewoon zo vreemd dat er zo weinig documentatie online staat. Weinig goede tutorials voor ETS, weinig leuke YouTube tutorials. Het enige wat ik vind zijn de cursussen van knx zelf die je kan kopen op hun website...
Ik heb mijn ETS project met de hand ingericht (devices aan een lijn gekoppeld, dan heel veel objecten gelinkt). Hierdoor mist mijn project dus kamers en andere gebouwstructuur.

Nu zou ik het meer proberen volgens de beschrijving hier: http://knxtoday.com/2018/...nnels-and-room-names.html (en bekijk ook https://support.knx.org/h...les/115001825564-Channels uit de ETS User Guide).

Dus eerst kamers aanmaken, functies in die kamers definiëren en dan channels aan die functies linken. Je hebt minder controle over welke groeps adressen gebruikt worden, dus misschien is "free format" adressen een betere optie dan two- of three-level.

Heeft iemand anders ervaring met deze methode?

Thinka for KNX

• Breezz
Wat me voornamelijk nog niet heel duidelijk is hoe complex je dingen kan maken met KNX.
Stel ik wil iets schakelen met een schakelactor op voorwaarde dat er 2 contacten open staan en de temperatuur > X. Dat kan gewoon allemaal?

Een timer instellen kan ook gewoon standaard? Drukknop om het licht X minuten te laten branden ofzo. Waarin zit die logica van tijd dan? In de actor? In de bus?
@Breezz de dingen die jij noemt zijn met de 'standaard' KNX-componenten, zoals een schakelaktor, waarschijnlijk moeilijk te realiseren. Drukknop voor licht X minuten is dan weer de 'trappenhuis' functie, die vind je in veel apparaten wél terug.

Als je logica complexer wordt moet je met een logicamodule aan de slag. Ikzelf gebruik daarvoor de Gira X1, maar er zijn vele opties. Elke fabrikant heeft wel een logicamodule en de meer geadvanceerde opties zijn dus X1, LogicMachine, Gira Homeserver of misschien wel OpenHAB.

Timers zitten trouwens soms in apparaten. Met mijn Gira G1 (beeldscherm woonkamer) kan ik zelf een timer instellen wanneer bijvoorbeeld een bepaalde scène moet worden aangeroepen of een lamp in- en uitgeschakeld.

Je eerdere vraag is trouwens ook een goede. Hoe is je Duits? Kijk eens hier: YouTube: TECHNIKmittwoch 04| Programmierung ETS 5| Smarthome - KNX| Die Siwuc...
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True