[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
mjkl schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:57:
Als ik het goed begrepen heb, moeten de SMI motoren eerst ingeleerd worden qua eindstopen. Hiervoor is deze kabel nodig. Ik gok dat normaal gesproken de leverancier dit doet, echter zal dit bij mij waarschijnlijk niet het geval zijn.
Beetje laat, maar de programmeer kabel is niet "nodig". Ik heb er kortstondig één mogen vasthouden en zag al snel dat de knoppen er gewoon voor zorgen dat een aantal aders met elkaar werden verbonden. Vervolgens de verschillende functies geëmuleerd met een knx schakelaktor.

Omdat alle motoren bij mij in de meterkast uitkomen als kabel met Gst18i5 stekker, heb ik een Gst18i5 stopcontact waar ik een motor op kan aansluiten die ik wil "programmeren". Daarna met de mobiele telefoon naar de betreffende motor lopen en met home assistant en een simpel dashbordje de eindposities programmeren.

Zelf even teruggezocht ;)
code:
1
2
3
L met Grijs verbinden = UP
L met Zwart verbinden = DOWN
L met Grijs + Zwart verbinden = PRG

[ Voor 6% gewijzigd door Fabian op 06-03-2026 23:01 ]

• Fabian
Conrado schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:27:
[...]
..Hiermee kun je makkelijk nieuwe motoren herkennen en eenvoudige taken als omhoog/omlaag en kantelen doorvoeren.
Zou het kantelen een feature van de motor kunnen zijn? Ik heb binnen een paar 50mm jaloezieën, maar tot op heden kan ik weinig met Tilt (kantelen).

Kan nu alleen kantelen door te timen omdat bij iedere omhoog/omlaag actie er een korte periode is waarin de shutters kantelen.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:57

Ethirty

Who...me?

Rommelzolder schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Zowel het touch-panel als de MDT glastaster ondersteunen 3-byte telegrammen tbv overdracht van Tijd of Datum.
Het groepsadres dat aan beide is gekoppeld heeft als eigenschap DPT 10.001, met een vinkje bij "centraal" en "niet filteren" niet aangevinkt.
Qua functionaliteit zou dat dus geen probleem moeten zijn.

De glastaster ondersteunt daarnaast ook 8-byte telegrammen voor Tijd + Datum (DPT 19.001)
Weet je zeker dat het scherm ze stuurt? Ik zou juist verwachten dat er alleen een ontvangen in zit om de tijd op het scherm goed te kunnen zetten. Want waar haalt het scherm zelf de tijd vandaan?

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-03 17:24
Rommelzolder schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Is hier chocola van te maken?

[Afbeelding]

Het 6136/100C panel lijkt een response te geven, maar geen reactie te zien op de verschillende glastasters die de tijd zouden moeten weergeven
Zoals ik het zie is de waardie die hij stuurt
00 00 00 , geen dag
00:00:00
met andere woorden het touchpaneel stuurt wel een waarde over de bus, maar de waarde die verstuurd wordt is 0 of onjuiste type.

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-03 19:57
Ethirty schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:27:
[...]

Weet je zeker dat het scherm ze stuurt? Ik zou juist verwachten dat er alleen een ontvangen in zit om de tijd op het scherm goed te kunnen zetten. Want waar haalt het scherm zelf de tijd vandaan?
Het scherm kan zowel de tijd en datum naar de bus sturen, of daarvan ontvangen. In te stellen onder algemene instellingen. Volgens het manual wordt er gebruik gemaakt van de interne klok of synchronisatie dmv de 50 Hz frequentie.
Bij nader inzien heb ik de keuzemogelijkheid daartussen nog niet in het instellingen menu terug gevonden.
De zoektocht gaat verder....

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Rommelzolder
  • Laatst online: 26-03 19:57
Clumsy Smurf schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Zoals ik het zie is de waardie die hij stuurt
00 00 00 , geen dag
00:00:00
met andere woorden het touchpaneel stuurt wel een waarde over de bus, maar de waarde die verstuurd wordt is 0 of onjuiste type.
Dan vermoed ik nul., want in het overzicht staat het groepsadres dat de tijd presenteert als 3-byte parameter ingesteld.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-03 16:22
Fabian schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:59:
[...]

Beetje laat, maar de programmeer kabel is niet "nodig". Ik heb er kortstondig één mogen vasthouden en zag al snel dat de knoppen er gewoon voor zorgen dat een aantal aders met elkaar werden verbonden. Vervolgens de verschillende functies geëmuleerd met een knx schakelaktor.

Omdat alle motoren bij mij in de meterkast uitkomen als kabel met Gst18i5 stekker, heb ik een Gst18i5 stopcontact waar ik een motor op kan aansluiten die ik wil "programmeren". Daarna met de mobiele telefoon naar de betreffende motor lopen en met home assistant en een simpel dashbordje de eindposities programmeren.

Zelf even teruggezocht ;)
code:
1
2
3
L met Grijs verbinden = UP
L met Zwart verbinden = DOWN
L met Grijs + Zwart verbinden = PRG
Ooh fantastisch! De leverancier is even op vakantie dus ik ben er nog niet aan toegekomen. Maar dit is heel makkelijk.

Grappig want nu je het zo uitspelt. Ik ben deze aansluiting al ooit eens tegengekomen in 1 of ander aansluitschema. Nooit bij stil gestaan. Ik was toen van plan dit toe te passen als lokale bediening. Zodat ik bij het zonnescherm een simpele manuele schakelaar kan toepassen.

Weet je of dit nog steeds zo werkt na het programmeren? Na de eerste keer ben ik dat diagram nooit meer tegengekomen, dus ik ben er van uit gegaan dat ik verkeerd gelezen had.

• Fabian
mjkl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:32:
[...]
Weet je of dit nog steeds zo werkt na het programmeren? Na de eerste keer ben ik dat diagram nooit meer tegengekomen, dus ik ben er van uit gegaan dat ik verkeerd gelezen had.
Ja je kunt op ieder moment de "smi draden" gebruiken voor analoge aansturing, maar dan bedien je wei in één keer alle motoren op dezelfde bus omdat je bedrading parallel geschakeld staat. Je zou dan eerst de SMI draden moeten ontkoppelen van je bus en dan manueel/analoog bedienen. Lijkt mij beter om voor lokale bediening een knx taster op te hangen.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:23
Wij hebben ongeveer een jaar terug een huis gekocht. In een aanbouw die ooit mantelzorgwoning was heb ik alles voorzien van KNX om te zien of het wat was (dat was het). Inmiddels zijn we begonnen om de eerste verdieping te renoveren, waarbij ik ook alle elektra en automatisering ga doen.

Het plan is dat er een onderverdeler op de eerste verdieping komt waar ik alles van de eerste verdieping laat uit komen (4 slaapkamers, 1 badkamer, 1 wc, 1 grote overloop).

De aannemer is bijna zo ver dat 'ie bijna toch echt moet weten waar welk muurtje exact terecht moet komen, en ik dus moet weten hoe groot de groepenkast gaat worden. Hebben jullie suggesties voor wat voor merk/type ik zou moeten pakken? Ik denk dat er een pijpje of 50 in de meterkast op de 1e verdieping uit gaat komen, maar daar zal een deel ook rj45 zijn.

Het liefst heb ik het iets smaller en hoger, dan breder en minder hoog. Het idee is om op de eerste rij (of twee) met rijgklemmen te werken, en vanaf daar de rest van de kast te bedraden. Het is dan wel wenselijk dat zo'n kast/veldverdeler wat dieper is, dat je lekker de ruimte hebt om je kabels naar beneden te brengen.

Wat voor merk/serie doe ik dan goed aan om naar te kijken?

Edit: Hieronder een situatieschets. De afmetingen zijn even indicatief, de definitieve afmetingen is wat ik nu dus probeer te bepalen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2UJOCHLOERgQX_nbTZZgdgfUXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g9z5ZSxhBaU0T1RAzO2MsXoK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Freeaqingme op 15-03-2026 00:22 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:20
@Freeaqingme, probeer eerst te bepalen wat je wilt gaan regelen en sturen, maak vervolgens een inschatting hoeveel eenheden je daarvoor nodig hebt.

In het algemeen heb je voor KNX een ruime kast nodig, omdat je veel verbindingen hebt. Ruim wil zeggen de afstand tussen de DIN-rails en de diepte van de kast. Dat is goed voor het maken van alle verbindingen en het koelen van de componenten. Standaard consumenten verdelers, zoals Hager Vision, zijn daarvoor minder geschikt.
Verder bieden alle bekende merken kasten aan in diverse dieptes.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zeker met klemmen wil je een diepere kast, een sommige kasten laten ook toe om je rails dieper te zetten (voor de klemmen).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:23
Conrado schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:23:
@Freeaqingme, probeer eerst te bepalen wat je wilt gaan regelen en sturen, maak vervolgens een inschatting hoeveel eenheden je daarvoor nodig hebt.
Thanks! Die snap ik ja en daar kom ik wel uit. Voor nu ga ik even uit van ~100 units. Maar uiteindelijk ga ik het toch overdimensioneren, dus hoeveel eenheden ik precies nodig heb maakt wat dat betreft minder uit.
Conrado schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:23:
In het algemeen heb je voor KNX een ruime kast nodig, omdat je veel verbindingen hebt. Ruim wil zeggen de afstand tussen de DIN-rails en de diepte van de kast. Dat is goed voor het maken van alle verbindingen en het koelen van de componenten. Standaard consumenten verdelers, zoals Hager Vision, zijn daarvoor minder geschikt.
Verder bieden alle bekende merken kasten aan in diverse dieptes.
Borromini schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:28:
Zeker met klemmen wil je een diepere kast, een sommige kasten laten ook toe om je rails dieper te zetten (voor de klemmen).
Yes, Thanks!

Maar dit is dus precies waar ik niet direct uit kom. Qua consumentenkasten is het allemaal vrij straightforward. Maar voor dit soort toepassingen vind ik het lastiger om wat te vinden. Daarom ben ik dus op zoek wat voor merk+serie jullie zouden aanraden qua flexibiliteit en diepte (& betaalbaarheid, eventueel).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 06:48
kijk eens naar Hager Univers of ABB Comfortline.
Misschien is dit al wat voor je:
https://www.sandervunderi...-leeg-36-192-modules.html
Als je weet dat de bovenste 2 rijen vol rijgklemmen komen, dan kun je de K-variant nemen:
https://new.abb.com/products/2CPX052291R9999/ca26k
Het kan nog groter en dieper, maar dan moet je de boel zelf samenstellen.

Ik heb zelf een ABB A16 besteld als onderverdeler voor op zolder, die is nog wat dieper dan de CA serie en moet je zelf inrichten.

[ Voor 38% gewijzigd door P5ycho op 15-03-2026 13:07 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb zelf die Comfortline, op zich tevreden over maar daar moet je ondiepe rijgklemmen voor nemen. Ik heb er normale van Phoenix Contact en heb de afdekplaatjes van Hager moeten nemen, die van ABB drukten op de aders. 't Is maar dat je 't weet. (Wel geen soepele draad gebruikt.)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• P5ycho
Dat was dan een comfortline zonder 'K', dan zit de dinrail overal op standaardhoogte. Dat geldt voor elke kast natuurlijk, de dinmodulehoogte is een beetje een vast iets.
De MBK107 rijgklemmodule kun je dieper laten zakken.

Ik zal wel een paar plaatjes posten als ik de boel binnen heb. hopelijk past het allemaal, zo bestellen uit de catalogus is altijd een beetje gokken :X.

[ Voor 92% gewijzigd door P5ycho op 15-03-2026 14:07 ]

• W1990
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:44
Heb zelf gebruik gemaakt van een F-tronic veldverdeler. Goedkoper dan een Hager, dinrails kun je op verschillende dieptes zetten en de aardedraden kun je direct afmonteren op de bijgeleverde rail. Voor interne bedrading mijn inziens ook voldoende ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA-MT5uvlr_UGoJt0dY8CBHh5Vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9GPQBVxU39CWjaTMHFOhnXE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door W1990 op 16-03-2026 09:57 ]

• Not Applicable
  • Laatst online: 27-03 13:26
Ik heb HAGER - Vega D kast (3 stuks: Vega D - 7R. 168 M. - volle deur - FD72BN).
Super tevreden van, din rails ook in hoogte verstelbaar
Veel mogelijkheden en opties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7cp8HYkiRcjrPSSD2Q8HdLTo64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHTqu0IAlAr3GUe1i02ckcPM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-K72teDJR2qqp8BeTZSdm3iXrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0R2eNz27MYxjQGaqJT3PPn8.jpg?f=fotoalbum_large

• Conrado
Hier Hager Univers met kabelgootjes tussen de DIN-rails:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d34qBfyJ/KVL86.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gkgyq4z0/KVL68.jpg

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-03 00:50
Goed nieuws voor de X1 gebruikers onder ons, er lijkt mogen we de geruchten en website geloven een redelijke update aan te komen met meer integraties. Ik hoop dat Gira beter naar ons geluisterd heeft :)

https://partner.gira.com/...ten.html#cms-anchor-16792

Overigens word ik ook blij van de nieuwe tastsensoren en luchtkwaliteits meeting, dit maakt de integratie met mijn WTW weer wat makkelijker.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Freeaqingme schreef op zondag 15 maart 2026 @ 00:13:
Edit: Hieronder een situatieschets.
Slaapkamer? Heb je vanuit je eerdere rond ook in 't snotje dat zo'n kast met relais e.d. niet volledig stil is?

• Koekstra
  • Niet online
Ik heb een MDT SCN-LOG1-02 logic module toegevoegd aan mn KNX installatie voor eigenlijk alleen de gangverlichting omdat ik deze op een andere dimwaarde wil laten aan gaan in de nacht.

Echter krijg ik dit niet geregeld omdat ik niet helemaal goed begrijp hoe ik de juiste instellingen moet maken.

Ik heb al heel wat verschillende functies geprobeerd, maar op een of andere manier nog niet de juiste gevonden. Volgens mij moet het 'Nacht aan + schakelaar gang aan = dim 30%' maar het gaat mis bij de 'else'. Als ik dan de 'nacht' weer uit zet, gaat hij naar 100%, ook als de verlichting niet aan stond. Dit kan ik natuurlijk prima volgen, maar ik zie niet hoe ik dit op de juiste manier kan inrichten.

Iemand die mij opweg kan helpen?

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:33

Zoefff

❤ 

Hoe je dat kan aanpakken hangt heel erg af van welke actor je voor het daadwerkelijke dimmen gebruikt en hoe deze is geconfigureerd. Vaak is het instelbaar hoe een actor moet reageren op een dimwaarde als de lamp op dat moment niet aan staat. M.a.w., moet het doorsturen van een dimwaarde ook een 'on' triggeren, of is daar een expliciet object voor nodig. Als ik het zo uit jouw bericht lees, triggert het zetten van 100% ook dat de lamp aan moet gaan.

Het hangt dan ook weer van de actor af. Sommige actors ondersteunen om ongeacht de huidige on state, een dimwaarde te ontvangen. Bij de volgende 'on' is dat dan de dimwaarde van de lamp. Nieuwere MDT dimmers hebben wat jij wil zelfs ingebouwd, daar kan je 'gewoon' een tijdsschema definiëren om een (initiele) dimwaarde te bepalen.

Een andere optie zou zijn, als je het licht via een switch aan laat gaan, die switch niet direct naar de actor te sturen, maar via de logic module. Daar kan je dan vervolgens bepalen wat de waarde moet zijn en dat weer door zetten naar de actor.

Maar dus eigenlijk de belangrijkste vraag, welke dimactor gebruik je?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:18
Koekstra schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:00:
Ik heb een MDT SCN-LOG1-02 logic module toegevoegd aan mn KNX installatie voor eigenlijk alleen de gangverlichting omdat ik deze op een andere dimwaarde wil laten aan gaan in de nacht.

Echter krijg ik dit niet geregeld omdat ik niet helemaal goed begrijp hoe ik de juiste instellingen moet maken.

Ik heb al heel wat verschillende functies geprobeerd, maar op een of andere manier nog niet de juiste gevonden. Volgens mij moet het 'Nacht aan + schakelaar gang aan = dim 30%' maar het gaat mis bij de 'else'. Als ik dan de 'nacht' weer uit zet, gaat hij naar 100%, ook als de verlichting niet aan stond. Dit kan ik natuurlijk prima volgen, maar ik zie niet hoe ik dit op de juiste manier kan inrichten.

Ik heb dit ooit gehad met de toilet verlichting, ook via de logic module van MDT.

In de MDT Logic Module zit een soort matrix functie (dacht dat het zoiets heete), die heb ik toen gebruikt welke dan scènes aanstuurt onder verschillende voorwaarden. De scene stuurt de lamp met de juiste lichtintensiteit aan of geheel uit.

Ik had iets van 5 verschillende lichtsterkte voor het toilet. Nu zit dit deels in de actor en deels in de bewegingssensor die ik daarvoor nu gebruik. Waardoor ik de MDT Logic Module hiervoor niet meer nodig heb.

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:28

Jog

Koekstra schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:00:

Ik gebruik daar de scene controller voor, ik stuur nu wel een scene als output maar je kan ook een dimwaarde sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGcxJrChwLefYMFu_PV-oU24fiE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NYwMwU8ENf2ZqR66dfeABgCk.png?f=fotoalbum_large

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-03 16:22
Conrado schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:25:
Hier Hager Univers met kabelgootjes tussen de DIN-rails:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn dat 19mm pvc klemmen met dubbele rijen? Ik zoek nog zo iets, maar alles wat ik vind is eigenlijk een invoer voor de meterkast en dus 8 pijpen breed. Ik zoek meer iets wat los in elkaar te schuiven is.

Op dit moment heb ik besloten de 3d printer maar aan te slingeren, maar als er iets koopbaars bestaat koop ik liever dat.

• Conrado
Die klemmen zijn van Schnabl, daar kun je idd hele etages mee opbouwen als je dat wilt.

Ook veel in de ruwbouw gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qMHx0ktZ/KVL12.jpg

• W1990
Conrado schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:22:
Die klemmen zijn van Schnabl, daar kun je idd hele etages mee opbouwen als je dat wilt.

Ook veel in de ruwbouw gebruikt:

[Afbeelding]
Kun je dan de rijen op elkaar klikken? Of liggen ze los tegen elkaar?

• P5ycho
W1990 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:41:
[...]

Kun je dan de rijen op elkaar klikken? Of liggen ze los tegen elkaar?
Je kunt stapelen met deze stapelclip:

https://producten.hanzestrohm.nl/hemmink/schnabl-kabelclipbeugel-sta-sta

• W1990
Deze kende ik nog niet, bedankt!

• P5ycho
Ik had net zelf uitgezocht hoe het nu zat, de schnabl website is niet de meest handige.

• Koekstra
  • Niet online
Jog schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Ik gebruik daar de scene controller voor, ik stuur nu wel een scene als output maar je kan ook een dimwaarde sturen.

[Afbeelding]
Ja check, met scene's is het inderdaad gelukt!
Nu nog even kijken hoe ik de tijd op de bus krijg met de MDT IP Module..

Ik gebruik de SCN‑IP000.03 en volgens de handleiding kan deze dienen als tijdserver, alleen vind ik hier dus precies -niets- van terug in ETS. Kan wel een timeserver opgeven in de webinterface, maar ik wil natuurlijk de tijd op de bus hebben.

Iemand dit al eens gemaakt?

[ Voor 20% gewijzigd door Koekstra op 22-03-2026 14:24 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:57

Ethirty

Who...me?

Koekstra schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Ja check, met scene's is het inderdaad gelukt!
Nu nog even kijken hoe ik de tijd op de bus krijg met de MDT IP Module..

Ik gebruik de SCN‑IP000.03 en volgens de handleiding kan deze dienen als tijdserver, alleen vind ik hier dus precies -niets- van terug in ETS. Kan wel een timeserver opgeven in de webinterface, maar ik wil natuurlijk de tijd op de bus hebben.

Iemand dit al eens gemaakt?
Timeserver opgeven en daarna de groepsadressen aan datum en tijd of datum/tijd koppelen. Daarna alle apparaten die de tijd moeten krijgen ook aan die zelfde adressen koppelen.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste