[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 2 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-04 21:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

tss68nl schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 08:18:
[...]

Nee, dan heb je het helaas niet over 1 a 2 keer per jaar. Ik zag het ieder kwartier zeker wel (ik heb ze beide laten loggen, en logs vergeleken). Zeker met KNX apparaten die in bulk berichten sturen, zoals de WTW installatie. Iedere keer als je de modus/stand wijzigt (I, II, III, IV, Auto, aWay) dan hoort daar een hele set instellingen bij, zoals aanvoerventilator %, afvoer, retourklep %, bypass %, manual 0/1, stand 0/1, en hij levert ook alle ingangs en uitgangs temperaturen erbij. Geheid dat daar er een aantal niet van door kwamen.
Ook getest met gewoon 50x een lamp aan/uit doen vanaf een muurcontroller. Gemiddeld raakte 4% van de berichten kwijt.
Dat is inderdaad wel een erg hoog percentage.

Feitelijk worden telegrammen op de knx-bus ook op een udp-achtige wijze verzonden, dat wil zeggen zonder door de geaddresseerde. Blijkbaar werkt het daar wel betrouwbaar (mag ook wel gezien de bitrate van 9,6Kbps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:29

Wokschotel

Op 6 wielen

Zit in het KNX protocol geen terugkoppeling vanuit de geadresseerde? Telegrammetje terug: ja, hoi, bericht ontvangen, schakelactie uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wokschotel schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:57:
Zit in het KNX protocol geen terugkoppeling vanuit de geadresseerde? Telegrammetje terug: ja, hoi, bericht ontvangen, schakelactie uitgevoerd.
Als ik goed heb begrepen wel bij het programmeren van componenten maar niet voor de normale telegrammen die worden uitgestuurd voor bijvoorbeeld het schakelen van verlichting. De reden is het beperken van het bandbreedteverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:29

Wokschotel

Op 6 wielen

Femme schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:02:
[...]

Als ik goed heb begrepen wel bij het programmeren van componenten maar niet voor de normale telegrammen die worden uitgestuurd voor bijvoorbeeld het schakelen van verlichting. De reden is het beperken van het bandbreedteverbruik.
Hmm, daarmee lijkt KNX qua fire and forget net op KaKu :P Weliswaar bedraad maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wokschotel schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:06:
[...]

Hmm, daarmee lijkt KNX qua fire and forget net op KaKu :P Weliswaar bedraad maar toch.
Ja, inderdaad.

Volgens dit document zijn er twee soorten connecties:

- Connection-oriented Communication: point-to-point-communicatie tussen twee busdeelnemers. De link en transport layer genereren berichten die de ontvangst van data bevestigen. Wordt gebruikt voor het downloaden van groepadressen, parameters en programma's vanuit ETS in het knx-apparaat.

- Connectionless Communication: telegrammen die bestaan uit een adres en de bijbehorende data. Busdeelnemers luisteren naar deze telegrammen en doen er iets mee als de telegrammen voor hun bedoeld zijn. De ontvangst wordt niet door individuele busdeelnemers bevestigd. Wel stuurt de link een common acknowledgement of receipt. Deze methode wordt gebruikt voor de normale communicatie in een knx-systeem.

De link layer is:
According to OSI, this layer has the task of ensuring the "error-free" transmission of telegrams within a link, i.e. between two nodes of a network (read for KNX: line or backbone couplers) or between a bus device and a node.
Hence information such as synchronisation characters, sequence numbers, error check field and other control characters are included in telegrams, in addition to the actual data to be transmitted.
De line-coupler stuurt dus in ieder geval een bevestiging (maar niet een bus device?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-03 12:41
Wokschotel schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:06:
Niet mee eens :) Zoals Femme ook al aangaf, de line-coupler verzend wel degelijk een ACK. De busdeelnemers zelf niet. Ik heb op de KNX bus nog nooit meegemaakt dat een commando niet aan kwam. Ik vertrouw er ook volledig op. Dat is met KaKu en X10 wel anders :)
Femme schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:18:
De line-coupler stuurt dus in ieder geval een bevestiging (maar niet een bus device?).
Femme: Dat klopt. De line-coupler/IP router kan beoordelen of het bericht in goed formaat op de lijn is gegaan en leesbaar is, en stuurt een ACK, maar de individuele verbruikers op de lijn niet. Dit zou ook het programmeren een stuk lastiger maken omdat je dan een lijst bij zou moeten gaan houden van alle actoren die wat moeten doen als jij met je button het commando verstuurt.

Het is voor de button genoeg om te weten dat iig de coupler hem in goede orde heeft ontvangen (over de bus). De coupler is een soort master-verbruiker op de lijn, die de ACK terug geeft. Dat is voldoende, want het bewijst dat het bericht goed over de bus is verspreid.

Daarnaast is het een goed idee om voor ieder schakelobject twee adressen te reserveren (let op, geen fysieke adressen, maar groepadressen zoals ze in KNX genoemd worden). Je hebt dan bijvoorbeeld
  • Adres 15/10/110 voor het schakelen van een lamp,
  • Adres 15/10/210 als status voor de lamp.
Button verstuurt KNX frame voor aanschakelen lamp op het 110 adres
Actor ontvangt bericht, en schakelt de lamp.
Zodra de lamp is aangeschakeld, stuur de actor een bevestiging op het 210 adres
Button ontvangt de 210 update, en zet de LED aan.

Zo zorg je ervoor dat er geen units uit de pas kunnen gaan lopen, en omdat je LED gestuurd wordt door de terugkoppeling, en niet door het commando op de unit zelf, heb je goede feedback over het wel of niet uitvoeren van een commando.

Ook m'n visualisatie werkt op die manier. Zo betekent het, zelfs aan de andere kant van de wereld op een trage telefoonverbinding, dat als de indicator van een lamp aan springt, de lamp ook daadwerkelijk aan is gegaan. Of ik nou net zelf op de knop heb gedrukt of niet. Dat vond ik overigens wel mooi om te zien...zelfs op Ibiza was de hele keten aan componenten voor een roundtrip (visualisatie, socket, server, KNX bus, actor, KNX bus, server, socket, visualisatie) super snel. Iets langzamer dan thuis, maar doorgaans binnen 0.5 tot 1 seconde was de feedback er al dat commando's waren uitgevoerd. Daar kan ik dan weer blij van worden :+

[ Voor 13% gewijzigd door tss68nl op 27-01-2016 17:11 ]

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:12
Niek_ schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 07:45:
We hebben een huis op het oog dat voorzien is van een KNX systeem. Binnenkort hebben we een bezichtiging. Zijn er zaken waar ik op kan/moet letten aangaande de installatie? Dit topic al even doorgelezen net zoals de domotica-vergelijking op tweakers.net. KNX klinkt in ieder geval wel als een goede basis.
Zal proberen m'n vraag concreter te maken. Heb al een hoop gelezen over KNX, echter geen fysieke ervaring met het systeem. Hoe kan ik zo goed mogelijk vaststellen, tijdens een bezichtiging, dat het KNX-systeem zoals het in de woning is aangelegd van 'fatsoenlijke' kwaliteit is? Zou ik met een paar foto's van de bedieningseenheden en een foto van de centrale installatie hier wijs uit kunnen worden?

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDK
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-04 08:22

MDK

@ niek_

vraag om de ETS file

-edit
dan weet je gelijk hoe het zit en welke componenten er gebruikt worden.

[ Voor 56% gewijzigd door MDK op 27-01-2016 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Niek_ schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:59:
[...]
Zal proberen m'n vraag concreter te maken. Heb al een hoop gelezen over KNX, echter geen fysieke ervaring met het systeem. Hoe kan ik zo goed mogelijk vaststellen, tijdens een bezichtiging, dat het KNX-systeem zoals het in de woning is aangelegd van 'fatsoenlijke' kwaliteit is? Zou ik met een paar foto's van de bedieningseenheden en een foto van de centrale installatie hier wijs uit kunnen worden?
Tjah, dat is een goede vraag, waar denk ik heel lastig antwoord op te geven is. Ik denk dat je een aantal kenmerken voor jezelf op een rijtje zal moeten zetten die je belangrijk vindt aan een KNX systeem:
  • Allerbelangrijkste: Is de complete ETS programmering beschikbaar? Zonder het originele ETS project kan je zelf niets wijzigen. Dit is in veel particuliere woonhuizen zo. Sta erop dat de programmering, inclusief de eventuele plug-ins voor componenten, niet bij het installatiebureau blijft liggen.
  • Welk merk schakelaars zijn gebruikt, en hoe oud zijn deze modellen? Is er voor die componenten ETS 4 of ETS 5 software beschikbaar, of moet het nog verplicht met ETS 3 of lager? Dit geeft vaak compatibiliteitsproblemen, en samenwerken met nieuwere units resulteert dan vaak in volledige vervanging.
  • Welke elektra topologie is gebruikt? Ligt alles naar een centrale kast, of zijn er decentraal schakelunits ingebouwd.
  • Ongeacht of het verspreide actoren zijn, of centrale actoren: welk merk/type? (Kan je ook achterhalen uit het ETS project, mits het compleet en recent is natuurlijk)
  • Is alles bedraad KNX, of zijn er ook RF componenten of andere protocollen gebruikt?
  • Welke programmeerinterface is beschikbaar? Alleen USB, RS232, of ook een KNX-IP Router?
  • Welke KNX topologie is gebruikt? Zitten alle KNX componenten op een lange streng, of zijn ze in stertopologie aangelegd. Gewoon handig om te weten, het is nou niet dat het één beter is dan het ander.
  • Hoeveel wachtbuis is er beschikbaar voor toekomstige uitbreiding?
  • Zijn er ook conventionele schakelaars gebruikt, of is het volledig KNX en actor gestuurd?
  • Welke functies bestuurt het KNX systeem? Licht, zonwering, info over temp, co2, lichtsterkte?
Het is vooral aan jou om te bepalen wat je belangrijk vindt, en in hoeverre het KNX startpunt bruikbaar is voor je wensen. Je koopt een huis met extra speelgoed. Kijk goed of het recent speelgoed is waar je zelf enthousiast van wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 12:50
Neem vooral wat foto's van de schakelkast(en) en post die hier, daaruit valt ook wel het een en ander af te leiden.
Belangrijkste zaken wat mij betreft (allen al genoemd):
- is het ETS project beschikbaar
- welke functionaliteiten heeft de installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Bedankt voor de reacties! Kan ik zeker wat mee. Zal in ieder geval ook foto's regelen, komt tijdens zo'n bezichtiging toch al genoeg info op ons af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Gister is de voeding van mijn Miniserver er mee gestopt. Als bepaalde onderdelen falen, dan stopt er meer. De voeding is een van dan die onderdelen. Of je voeding van de bus, de PLC of computer er mee stopt, dan schakelt er niet heel veel meer.

Een voordeel is dat mijn KNX-geschakelde dingen blijven werken, alleen kan ik ze niet meer benaderen via het netwerk.

Nu maar een nieuwe voeding zoeken/bestellen, een 24v voeding heb ik helaas zo niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Brains schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:52:
Gister is de voeding van mijn Miniserver er mee gestopt.
...
Een voordeel is dat mijn KNX-geschakelde dingen blijven werken, alleen kan ik ze niet meer benaderen via het netwerk.
Dat is inderdaad wel een groot voordeel van een KNX netwerk. Als je alle basis functionaliteit in ieder geval maar in de componenten zelf hebt geprogrammeerd, dan valt er niet teveel om in je huis.

Om zoveel mogelijk de programmeer toegang tot de componenten te waarborgen gebruik ik een KNX-IP router. Prijzig vaak wel, maar naast een hoop modellen die weer een eigen voeding nodig hebben, zijn er ook (zoals hiernaast van Siemens) die gewoon op de busspanning werken.

Dan is de enige echte single point of failure de voeding van de bus. Die heb ik dan ook dubbel uitgevoerd. Zijn niet zo duur, en vaak kan je ook modellen met een hulpspanning krijgen (wit/gele terminals), wat eigenlijk twee 30V trafo's in één zijn. De wit/gele is niet voorzien van een circuit om de data op de bus te filteren, maar voor nood kan je altijd nog de andere uitgang gebruiken in het zeer onwaarschijnlijke geval dat beide primary (rood/zwart) trafo's tegelijk de geest hebben gegeven.

Siemens KNX IP Router

Maar goed, een normale 24V voeding moet toch wel te vinden zijn denk ik? Was het een oude voeding of overbelast waardoor hij de geest heeft gegeven denk je? Ik ben in een dergelijk geval altijd meer bezorgd over de reden waarom de voeding kapot is gegaan? Die dingen geven normaliter niet zomaar de geest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
De voeding zat in mijn Loxone demo case. Waarschijnlijk niet overbelast, maar het "made in china" printje op de sticker en het gewicht weerspiegelen de levensduur!

Wat betreft de dubbele KNX-voeding: kun je de voedingen met elkaar doorlussen, net zoals actoren en sensensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Brains schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:04:
De voeding zat in mijn Loxone demo case. Waarschijnlijk niet overbelast, maar het "made in china" printje op de sticker en het gewicht weerspiegelen de levensduur!

Wat betreft de dubbele KNX-voeding: kun je de voedingen met elkaar doorlussen, net zoals actoren en sensensoren?
Ja je kan onder bepaalde condities twee voedingen op 1 lijn zetten, maar, daar zijn wel regels aan verbonden. Ze mogen niet heel dicht op elkaar staan (geloof dat er minimaal 200m bus tussen moet zitten), maar moeten wel op dezelfde fase zijn aangesloten etc. Nogal een gedoe.

Zeker ook omdat ik mijn busvoeding liefst niet achter een aardlek heb zitten, moet de 230V voeding van de trafo (en dus ook de trafo) binnen de hoofdmeterkast blijven. Ik heb dan ook gewoon twee groepen, rechtstreeks op één fase, met twee voedingen, direct naast elkaar, waarvan ik er één gewoon niet aan heb staan. Dan slijt hij ook niet :)

Je kan sommige relays zo programmeren dat ze bij verlies van busspanning open of juist dicht gaan. De aansluiting van de primaire voeding gaat zonder busspanning direct uit, de aansluiting van de backup voeding gaat bij busspanningsverlies aan. Automatische backup :)

Edit:
Informatie van Jung over aansluiten van meerdere voedingen: http://downloads.jung.de/.../nl_usv640ma_32546513.pdf
Inderdaad dus 200m buskabel. Dat is nogal wat.

[ Voor 7% gewijzigd door tss68nl op 30-01-2016 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Brains schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:52:
Gister is de voeding van mijn Miniserver er mee gestopt. Als bepaalde onderdelen falen, dan stopt er meer. De voeding is een van dan die onderdelen. Of je voeding van de bus, de PLC of computer er mee stopt, dan schakelt er niet heel veel meer.

Nu maar een nieuwe voeding zoeken/bestellen, een 24v voeding heb ik helaas zo niet liggen.
Je kunt de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening eenvoudig verhogen met behulp van een redundancy module waar je twee voedingen achter hangt. Mean Well heeft een goedkope oplossing voor 24VDC met alarm outputs die je op de input van je Loxone Miniserver kunt aansluiten:

https://www.conrad.nl/nl/...itgangen-1-x-1292860.html

Phoenix Contact heeft er een die geschikt is voor 5 - 24V (handig als je ook andere spanningen in je systeem gebruikt):
https://www.conrad.nl/nl/...uitgangen-1-x-127322.html

Aangezien er 24V uit de voedingen komt moet je mijn inziens ook gewoon de uitgangsspanning van beide voedingen op een input van de Miniserver kunnen aansluiten om te weten of de voedingen nog spanning leveren.
tss68nl schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:34:
[...]

Je kan sommige relays zo programmeren dat ze bij verlies van busspanning open of juist dicht gaan. De aansluiting van de primaire voeding gaat zonder busspanning direct uit, de aansluiting van de backup voeding gaat bij busspanningsverlies aan. Automatische backup :)
In het geval van een 24V voeding zou je de backupvoeding achter een relais met 24V stuurspanning kunnen zetten, hem op normally closed kunnen zetten en laten bekrachtigen door de primaire voeding. Zolang die voeding spanning levert is het relais geopend, klapt de voeding eruit dan sluit het relais en wordt de backupvoeding ingeschakeld. Heb je alleen kans dat je apparatuur even last heeft van stroomonderbreking. Voor een paar tientjes meer heb je ook een redundancy module die het automatisch zou moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Handige oplossing, wist niet dat er dergelijke redundantie modules te koop waren :)

Enige nadeel wat ik zie is dat dan beide voedingen altijd aan staan achter zo'n redundantie module. Maar, qua hardware kosten is het zeker het geld waard. Ik gebruik 2 uitgangen van een MDT 230V KNX actor die 18 euro per stuk kosten, en moet de redundantie zelf programmeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Even kort terugkoppelen: woning bleek niet helemaal (understatement) in de staat te zijn zoals beschreven in de tekst en in eerste instantie zichtbaar was op de foto's. Dus we gaan er niet mee verder. Ik lees ondertussen gewoon lekker mee in het topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Mean Well heeft inderdaad mooie oplossingen, voor een nette prijs.
Een paar jaar gelden ooit een UPS van hun toegepast in een project. Daar werden de alarmen/signalen "doorgegeven" aan een PLC, zodat we het wegvallen van de stroom (en status van de batterijen) opmerkte en konden we daarop reageren.

Ik had nog geen redundantie en reserveonderdelen, terwijl het redelijk eenvoudig op te lossen is zonder extrema kosten. Daarnaast komt het bij mij altijd zo uit dat het vrijdags uitvalt, ik het zaterdag uitzoek wat er mis is en het dus even duurt voordat ik een nieuw/ander onderdeel heb. Een goed leermoment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Leuk topic!
We hebben op mijn werk zojuist besloten de gehele nieuwbouw locatie met KNX uit te voeren met een centrale GIRA server.
De installateur (gecertificeerd) is nu bezig om de plannen concreet te maken om alles gekoppeld te krijgen op KNX:
  • comfort verlichting
  • audio
  • deuren
  • zonwering
  • ip camera's
  • luchtbehandeling
  • zonnepanelen uitlezen
Een stukje beveiliging mocht niet 1-op1 gekoppeld worden volgens de installateur, we zouden namelijk graag de PIR's uitlezen om bij de uitgangen een melding te geven mocht er iemand nog aanwezig zijn.
Iemand ervaring met een koppeling die wel gecertificeerd kan worden?

Het is ook de bedoeling dat ik de boel ga onderhouden, welke cursus zou hiervoor geschikt zijn, zou de GIRA cursus voldoende zijn?
(ITér zijn betekend bij ons dat je alles met een draadje begrijpt :P)

[ Voor 40% gewijzigd door arjants op 31-01-2016 21:41 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 20:30

WNT

Wij zijn bezig met het ontwerp van ons nieuwbouwhuis. Nu willen we graag voorbereid zijn op een toekomstig KNX systeem. In eerste instantie zullen we een traditioneel (centraal dozen) systeem gebruiken. We willen alvast wel wachtbuizen aanleggen.
Wat zijn jullie tips mbt het reserveren van ruimte voor KNX (in de meterkast of juist daarbuiten?) en hoeveel ruimte dan? Zijn er nog andere dingen waar ik het het huisontwerp alvast rekening mee kan houden? We zijn nu in de fase van het technisch/installatie ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
arjants schreef op zondag 31 januari 2016 @ 21:36:
Een stukje beveiliging mocht niet 1-op1 gekoppeld worden volgens de installateur, we zouden namelijk graag de PIR's uitlezen om bij de uitgangen een melding te geven mocht er iemand nog aanwezig zijn.
ABB heeft uitgebreide terminals die goedgekeurd zijn voor gebruik in zowel beveiliging als doorkoppeling voor ander gebruik. Kijk maar eens naar http://www.abb.com/knx-alarm.

Wat betreft een cursus, hangt het heel erg af van wat je zoal gaat beheren. Ik denk dat je meer training nodig hebt van de installateur om jouw specifieke gebouw te leren kennen, dan KNX als geheel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
WNT schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:25:
Wij zijn bezig met het ontwerp van ons nieuwbouwhuis. Nu willen we graag voorbereid zijn op een toekomstig KNX systeem. In eerste instantie zullen we een traditioneel (centraal dozen) systeem gebruiken. We willen alvast wel wachtbuizen aanleggen.
Wat zijn jullie tips mbt het reserveren van ruimte voor KNX (in de meterkast of juist daarbuiten?) en hoeveel ruimte dan? Zijn er nog andere dingen waar ik het het huisontwerp alvast rekening mee kan houden? We zijn nu in de fase van het technisch/installatie ontwerp.
Hallo WNT, leuk dat je bezig bent om over KNX na te denken :)

Ruimte is vaak een issue in de meterkast, en afhankelijk van je wensen kan de benodigde ruimte flink oplopen. Ik heb persoonlijk gekozen voor een tweede meterkast, waar 80 buizen uit komen, en de normale meterkast komen er 30 uit. 22 daarvan zijn van het normale netwerk door het plafond, de rest is allemaal extra aangelegd voor voornamelijk de ster topologie die je er meestal op na houdt omdat je alles vaak centraal wilt schakelen.

Persoonlijk zou ik het lastig vinden om zelf veel werk te steken in iets wat ik nog niet direct wil gaan gebruiken. Daarmee bedoel ik: als ik in dit huis al dat werk had moeten doen qua lege buizen voor de ster topologie, terwijl ik in eerste instantie gewoon een snowflake door het plafond zou trekken, dan had ik het halverwege voor gezien gehouden. Vergis je namelijk niet, het is ontzettend veel werk om het aan te leggen, en uitbesteden is prijzig.

Een tussenoplossing is KNX-RF gebruiken, en bijvoorbeeld per kamer kleine combinatieactoren kopen zodat je de paar lampen en apparaten kan schakelen en wat knoppen aan de muur kan hangen. Dan heb je heel weinig buis nodig. Wel is dat een stuk duurder. Voor iedere kamer een 4x 230V relais op KNX kopen, en 8x potentiaalvrije contacten voor sensors etc loopt aardig in de papieren, als je ook één centrale unit met 20x 230V had kunnen plaatsen centraal.

Komt er op neer dat je goed voor jezelf moet nadenken in hoeverre KNX voor jullie belangrijk is, en welke functionaliteit het dan zou moeten hebben. Hoe belangrijker het is, hoe specifieker je wensen over het algemeen zijn. En hoe specifieker de wensen, hoe beter je kan bepalen wat je nodig hebt. KNX is namelijk erg flexibel en laat zich in vele vormen aanleggen. Voordat je precies weet wat je wil, kan je lastig de keuzes maken als benodigde ruimte in de meterkast zoals je in je post stelt. Misschien heb je wel amper een meterkast nodig.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Niek_ schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:21:
Even kort terugkoppelen: woning bleek niet helemaal (understatement) in de staat te zijn zoals beschreven in de tekst en in eerste instantie zichtbaar was op de foto's. Dus we gaan er niet mee verder. Ik lees ondertussen gewoon lekker mee in het topic :)
Balen is dat hè? :) Je snapt af en toe niet hoe mensen met foto's en omschrijving de werkelijkheid geweld aan doen. Het kan vervolgens potentiële kopers alleen maar tegenvallen. |:(

Hup, op zoek naar een volgend huis met KNX dan maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

WNT schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:25:
Om later nog iets te kunnen beginnen met de verlichting zul je verlichting en wandschakelaars mijn inziens meteen in stervorm moeten aanleggen. In eerste instantie kun je ze op rijgklemmen doorverbinden. Wcd's individueel kunnen schakelen vind ik persoonlijk niet nodig maar je zou de wcd's die je achter elkaar wil aansluiten wel kunnen voeden vanuit de meterkast in plaats van via een centraaldoos. Op die manier kun je ze later nog makkelijk een keer schakelen.

Wachtbuizen kun je naar wens reserveren voor o.a. aanwezigheiddetectie, naregelen van de vloerverwarming bij de vloerverwarmingsverdelers, zonwering, luidsprekers en deur/raamsensoren. Ik zou er ook voor zorgen dat de meterkast en de technische ruimtes goed bereikbaar zijn via wachtbuizen.

Wat tss68nl zegt: de installatie van een bedraad systeem kost gigantisch veel werk. Het kost of bakken met geld of je bent maanden bezig met de aanleg in de weekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDK
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-04 08:22

MDK

arjants schreef op zondag 31 januari 2016 @ 21:36:
Leuk topic!
We hebben op mijn werk zojuist besloten de gehele nieuwbouw locatie met KNX uit te voeren met een centrale GIRA server.
De installateur (gecertificeerd) is nu bezig om de plannen concreet te maken om alles gekoppeld te krijgen op KNX:
  • comfort verlichting
  • audio
  • deuren
  • zonwering
  • ip camera's
  • luchtbehandeling
  • zonnepanelen uitlezen

Het is ook de bedoeling dat ik de boel ga onderhouden, welke cursus zou hiervoor geschikt zijn, zou de GIRA cursus voldoende zijn?
(ITér zijn betekend bij ons dat je alles met een draadje begrijpt :P)
Voor wat betreft de koppeling met de alarm centrale, kijk eens naar de alphatronics alarm centrale. Deze hebben een realtime koppeling met KNX.
Hiermee is het mogelijk om de pirren van de alarm centrale te gebruiken als bewegings melders op KNX.
Voor wat betreft de certificering; als je alleen meer uitleest uit de alarm centrale en geen voorziening maakt voor uitschakelen van het systeem, dan is dit geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexmaster
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-04 14:32
Van de week heb ik ook in mijn te verbouwen huis enkele stappen gemaakt met betrekking tot KNX.

De bedoeling is om voorlopig alleen de begane grond te voorzien van KNX. Op de 2e verdieping zie ik voor nu nog niet het nut om dit in te bouwen met uitzondering van de gang.
Gezien het om een huis gaat uit 1959 wordt de meterkast (met de mooie porseleinen stoppen) vervangen en ga ik over op 3fase.

Verdeelinrichting (info van electricien):
1 hoofdschakelaar 40a 3P N
3 aardlekschakelaars 1P N
1 aardlekschakelaar 3P N
12 automaat B16A 1P N
1 automaat B16A 1P N,1P N
2 VKS 22

Wat gaat er gebeuren/wat is er gebeurd:
Er zullen op de begane grond 3 punten zijn met het type Berker BIQ schakelaar. Deze zijn te vinden in de gang, woonkamer en keuken. De 4e schakelaar is te vinden in de gang op de 2e verdieping van het zelfde merk.
Onder in de woonkamer worden bij alle dubbele WCD's is de rechter kant voorzien voor schakeling met KNX.

Bovenverdieping is bijna compleet gerealiseerd en onderverdieping zal ergens in de loop na carnaval afgerond worden.

Helaas heb ik de types van KNX componenten niet bij de hand. Die zal ik naderhand hier ook nog bij zetten.

Overigens heb ik teveel materiaal ingekocht. Dus als iemand nog stroomkabels en KNX kabel nodig heeft let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Aha, een Hager meterkast. Goed spul, en goede keuze dus :)

Maar daar gaat je KNX materiaal dan niet in? Want met 4 aardlek, 13 automaten en een hoofdschakelaar houd je niet veel over van je 4 beschikbare rijen denk ik?

Heb hier ook nog een rolletje KNX kabel, wat VVS en installatiedraad teveel liggen. Dus ik sla even over, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexmaster
Klopt aan 1 meterkast zou ik inderdaad te weinig hebben. Daarom heb ik mijn electricien vriendelijk verzocht er een 2e naast te zetten gezien er meer dan plaats genoeg is in de kast. Mocht die nog niet voldoende zijn kan er eventueel een 3e bij.

Enigste probleem wat zich nu heeft voorgedaan is een gat in mijn buitenmuur waardoor er dus water mijn kelder is ingelopen. Al de 4e of 5e keer dat de waterleiding in de straat is gesprongen. Heb dus een ongevraagde prive zwembadje erbij gekregen van ongv 2,5m bij 4m met ongv halve meter water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Normaal kost een zwembad een klein fortuin om aan te leggen, dus dat is mooi meegenomen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
@Flexmaster ik ben erg nieuwsgiering naar het eindresultaat. Als het zover is dan zou ik graag wat foto's zien van de tasters en de andere schakelpunten in huis.

Wat ik me eigenlijk ook afvraag, wat ik ook al eerder in dit topic vroeg, hoe combineren jullie de tasters met wandcontactdozen en ander materiaal. Nu heb ik, met traditioneel schakelmateriaal, altijd een wipschakeler (of een dubbele) met daarnaast een wandcontactdoos. Waarschijnlijk is die combinatie gewoon handig en efficient. Maar met mooie tasters zoals een Berker BIQ of Ekinex zie ik het me niet echt voor me. De wandcontactdozen worden bijna nooit gebruikt, alleen om snel iets in te pluggen. Dat zal wel ook komen omdat ze naast de deur zitten en de schakelaar die je bij binnenkomst gebruikt.

Van Ekinex heb ik een aantal voorbeelden kunnen vinden:
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/16/03/2c/16032c80cde95fe3e0eca8010be70c77.jpg (pinterest)
en
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/4c/b1/4a/4cb14a7babdb6c775060bec38c89098f.jpg (pinterest)
Beide tasters hebben een randje en het lijken twee lossen componenten strak tegen elkaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dat zijn inderdaad ook twee losse componenten tegen elkaar aan. Je moet er met het plaatsen van de dozen al rekening mee houden, omdat ze op een specifieke (niet standaard) afstand van elkaar moeten zitten.

Ekinex levert daar stalen zet-templates voor, maar ik heb gewoon voor de twee plekken waar ik twee (schakel)units onder elkaar heb geplaatst, gewoon goed gemeten alvorens de doosjes met gips de muur in zijn gegaan :)

Ik heb nergens wcd's gecombineerd met schakelunits. Alle wcd's zitten op 20cm van de vloer, en alleen in de badkamer en bedrijfsruimte zijn er wat plukjes contacten hoger verwerkt. Maar nooit waar je met je handen komt voor schakelaars. Maakt het wel wat makkelijker :)

Volgens de nederlandse regelgeving is bovenstaand ook strikt genomen lastig uit te voeren. De KNX unit moet met SELV 28V spanning gevoed worden, maar er mag geen open verbinding zijn met het 230V compartiment. Beide inbouwdozen moeten dus apart gevoed worden, met daartussen een onverbroken barriere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
tss68nl schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:32:Alle wcd's zitten op 20cm van de vloer, en alleen in de badkamer en bedrijfsruimte zijn er wat plukjes contacten hoger verwerkt.
Gebruik je wcd's van Ekinex, of gebruik je goed matchende units?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik heb ook enkel in de badkamer drukknoppen naast een WCD zitten. In de rest van het huis zitten de WCD ook op 20cm van de vloer of hier en daar iets hoger maar verder nooit naast een drukknop.
Ik ga drukknoppen van Jung gebruiken, die hebben in dezelfde serie ook contactdozen die onder hetzelfde afdekplaatje kunnen.
Volgens de nederlandse regelgeving is bovenstaand ook strikt genomen lastig uit te voeren. De KNX unit moet met SELV 28V spanning gevoed worden, maar er mag geen open verbinding zijn met het 230V compartiment. Beide inbouwdozen moeten dus apart gevoed worden, met daartussen een onverbroken barriere.
Je hebt toch 2 aparte inbouwdozen voor schakelunits en WCD's, dus ik zie het probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Brains schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:51:
[...]
Gebruik je wcd's van Ekinex, of gebruik je goed matchende units?
Nee, van Jung, totaal niet matchend :)
teaser schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:55:
Je hebt toch 2 aparte inbouwdozen voor schakelunits en WCD's, dus ik zie het probleem niet?
Dubbele inbouwdozen zitten in veel huizen aan 1 buis. Als de draad doorgevoerd moet worden, oeps. M'n punt is dat je dus een aardig dubbel circuit moet aanleggen in dergelijke gevallen. Stertopologie * 2 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexmaster
Ik heb er ook voor gekozen om de taster/schakelaar niet te combineren met een WCD. Persoonlijk vind ik het er ouderwets uitzien. Ik zal morgen even kijken of ik nog een foto vind van 1 van mijn oude schakelaars van het huis.

Zoals aangegeven zit er de BIQ serie in. Dit is ook alleen maar een schakelaars serie. WCD's zijn hier niet voor mogelijk. Voor de WCD ga ik over op busch jaeger..
Zodra alles gedaan is zal ik zeker het eind resultaat tonen. Dit zal na de fase stucadoor zijn :). Eventueel kan ik nu nog wel tussendoor foto's maken en de voor vs na te laten zien.

Ja inderdaad, alleen is het "zwembad" op een ongewenste plek. Om geld in te zamelen moet ik maar mss zwemles erin geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

tss68nl schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:32:

Ik meen gelezen te hebben dat knx-buskabel naast netspanning door dezelfde buis getrokken mag worden (dat zal met de isolatie van die kabels te maken hebben). Er moet een minimale afstand van 4mm tussen de aders van het SELV-circuit en de netspanningsaders gewaarborgd worden. Dan hebben ze het volgens mij om aders zonder mantel. Dat lijkt me makkelijk te doen in twee inbouwdozen naast elkaar, of klopt bovenstaande verhaal niet?

Ik vind een wcd naast pulsdrukkers overigesn ook niet mooi en nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
De Nederlandse regelegeving ken ik niet. In België is het zo dat als 2 kabels in dezelfde buis liggen, dat de aders van beiden omgeven moeten zijn door een mantel die bestand is tegen de hoogste spanning. Eib-kabel heeft doorgaans een doorslagspanning van zo'n 800V (net zoals de doorsnee ethernet kabel trouwens), dus die mag je perfect in een buis met 230V kabel leggen.

Die minimumafstand tussen aders slaat hoogstwaarschijnlijk inderdaad op aders zonder mantel. Voor aansluiting in je inbouwpotjes dus, maar ook voor in de verdeelkast bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Femme schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 02:25:
Ik meen gelezen te hebben dat knx-buskabel naast netspanning door dezelfde buis getrokken mag worden (dat zal met de isolatie van die kabels te maken hebben). Er moet een minimale afstand van 4mm tussen de aders van het SELV-circuit en de netspanningsaders gewaarborgd worden. Dan hebben ze het volgens mij om aders zonder mantel. Dat lijkt me makkelijk te doen in twee inbouwdozen naast elkaar, of klopt bovenstaande verhaal niet?

Ik vind een wcd naast pulsdrukkers overigesn ook niet mooi en nuttig.
Dat klopt, dat heb ik hier op het forum geschreven :) De kabel mag er langs, maar mag niet afgemonteerd worden omdat dan de KNX huls gestript moet worden.

Dan moet je minimaal 4 mm kunnen garanderen, maar een stukje tape valt niet onder deugelijk materiaal. Aanvullend zijn er regels over de barriere tussen twee inbouwdozen die niet open mag zijn met 230V in de ene doos, en 28V SELV in de andere. |:(

Ze maken het niet makkelijk in NL, en in de praktijk worden die regels dan ook vaak aan de laars gelapt, óók door installateurs. Wel heeft berker volgens mij rubber hoezen voor KNX units, waarbij de gestripte KNX kabel in een kap verdwijnt die de hele KNX unit omvat en extra isoleert. Ook die gebruikt niemand, maar is er dus wel om dat issue op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
Schitterende Topic !

Wij starten binnen enkele maanden aan onze nieuwbouw en momenteel ben ik alles aan het uitzoeken voor ons KNX systeem. Dit is momenteel het idee:

- MDT modules (actuatoren, dimmers, blinds, ...)
- Loxone miniserver voor visualisatie voornamelijk en gebruik met smartphones, tablets,... (en misschien enkele advanced acties)
- KNX switches

Het grote probleem zit echter nog in de KNX switches. Die zijn ongelooflijk duur (meestal > 200 euro per 4) buiten die van MDT. Die van MDT vind ik acceptabel mooi, maar nu ook niet om te zeggen schitterend ;-).

Ik vind echter nergens de prijzen van Ekinex. Enig idee wat de kost is en of er een goede webshop is hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 18:51:
Schitterende Topic !

Wij starten binnen enkele maanden aan onze nieuwbouw en momenteel ben ik alles aan het uitzoeken voor ons KNX systeem. Dit is momenteel het idee:

- MDT modules (actuatoren, dimmers, blinds, ...)
- Loxone miniserver voor visualisatie voornamelijk en gebruik met smartphones, tablets,... (en misschien enkele advanced acties)
- KNX switches

Het grote probleem zit echter nog in de KNX switches. Die zijn ongelooflijk duur (meestal > 200 euro per 4) buiten die van MDT. Die van MDT vind ik acceptabel mooi, maar nu ook niet om te zeggen schitterend ;-).

Ik vind echter nergens de prijzen van Ekinex. Enig idee wat de kost is en of er een goede webshop is hiervoor?
En alweer iemand die start met KNX. Ik kwam toevallig vandaag op het werk ook twee mensen tegen die beide KNX thuis hebben.

Ekinex verkoopt alleen via installateurs. Er zit ook geen importeur tussen, ze leveren alleen direct aan installateurs.

Lees wel goed de informatie door over Loxone + KNX. Dit gaat doorgaans niet van een leien dakje :) Een alternatief zou bijvoorbeeld een LogicMachine4 zijn. Die integreren veel beter met KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
tss68nl schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 18:57:
[...]

En alweer iemand die start met KNX. Ik kwam toevallig vandaag op het werk ook twee mensen tegen die beide KNX thuis hebben.

Ekinex verkoopt alleen via installateurs. Er zit ook geen importeur tussen, ze leveren alleen direct aan installateurs.

Lees wel goed de informatie door over Loxone + KNX. Dit gaat doorgaans niet van een leien dakje :) Een alternatief zou bijvoorbeeld een LogicMachine4 zijn. Die integreren veel beter met KNX.
Enig idee van de prijzen van Ekinex? (gewoon om te weten of het de moeite is om een installateur te contacteren ;) )

Ik ben al een tijdje aan het opzoeken over KNX + Loxone integratie, maar volgens de Loxone documentatie zouden ze perfect aansluitend moeten werken. Wat zijn volgens jou de grootste problemen?

Zoiezo wil ik basic functionaliteiten met KNX instellen dat wanneer de miniserver uitvalt niet heel mijn systeem plat ligt. Maar voor specialere functies (automatisch opengaan van rolgordijnen als alarm etc..) en connectie met smartphones zou ik wel Loxone willen gebruiken.

Die visualisatie van LogicMachine4 vind ik maar zeer magertjes precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:07:
[...]
Enig idee van de prijzen van Ekinex? (gewoon om te weten of het de moeite is om een installateur te contacteren ;) )

Ik ben al een tijdje aan het opzoeken over KNX + Loxone integratie, maar volgens de Loxone documentatie zouden ze perfect aansluitend moeten werken. Wat zijn volgens jou de grootste problemen?
Volgens de Loxone documentatie inderdaad wel :) Maar ga maar eens op het Loxone forum opzoeken, waar mensen steen en been klagen over de KNX integratie, en aangeven erin geluisd te zijn door Loxone. Er is zelfs 2 jaar geleden een petitie gestart in een poging Loxone de beloofde maar missende KNX integratie op te laten leveren. Het ligt echter al 3 jaar stil en Loxone heeft aangegeven niet meer te investeren in KNX ontwikkeling.

Ik heb zelf ook gekeken naar Loxone, maar voornamelijk het feit dat Loxone niet in staat is om 'in de pas' te blijven lopen met het KNX systeem, en andersom ook niet in alle gevallen de goede KNX codes op de bus kan zetten heeft me er vanaf doen zien. Je hebt immers weinig aan een visualisatie, die niet de huidige situatie weergeeft, of vergeet status updates te sturen naar je knoppen op de muur.

Brains is volgens mij aan het testen met een miniserver en wat KNX units. Misschien kan hij een update geven wat hij tot nu toe heeft gevonden? En of het wellicht toch mogelijk is om een werkbaar systeem te maken?

Ik zou het graag willen testen, maar vind 500 euro nog best wat voor een testje :+
carlw schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:07:
[...]
Zoiezo wil ik basic functionaliteiten met KNX instellen dat wanneer de miniserver uitvalt niet heel mijn systeem plat ligt. Maar voor specialere functies (automatisch opengaan van rolgordijnen als alarm etc..) en connectie met smartphones zou ik wel Loxone willen gebruiken.

Die visualisatie van LogicMachine4 vind ik maar zeer magertjes precies.
Ik denk dat je meer kan met basis KNX dan je denkt. Rolluiken open/dicht zijn doorgaans gewoon 0 of 1 sturen naar een groepadres. Alarm is doorgaans ook gewoon een 0 of 1 naar een groepadres. Dat betekent dat als je de hoog/laag commando's van de rolluiken allemaal óók lid maakt van het alarmgroepadres...de luiken automatisch open gaan als er alarm gemeld wordt. Zo kan je ook verlichting schakelen, en een blokkade status voor bedieningspunten instellen.

De visualisatie ziet er inderdaad niet heel gelikt uit. Beetje Windows 8 stijl vind ik? Ik vond niks mooi of qua functionaliteit wat bij mijn wensen paste, dus ben zelf aan de slag gegaan :)

[ Voor 26% gewijzigd door tss68nl op 06-02-2016 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 726923

Allereerst kan ik bevestigen dat de KNX oplossing van Loxone 100% werkt, maar de Miniserver zal nooit een 100% KNX product worden, dat zou betekenen dat je alle intelligentie eruit moet halen. Het is vooral dat laatste dat ze niet (willen of kunnen) begrijpen in dat forum, als je ziet dat Loxone ondertussen meer dan 3600 partners heeft in Duitsland (het KNX bastion), dan weet je waarom er zoveel negatieve berichten zijn over die KNX integratie.
Voor Loxone is KNX de uitbreiding en niet andersom, zoals eerder aangehaald zit in het KNX systeem enkel het bedienen en controleren verhaal maar niet het automatiseren.

Een goed voorbeeld zijn de berichten hier, er wordt hier ook hoofdzakelijk over drukknoppen gesproken, met drukknoppen kun je niets automatiseren
@tss68nl je schreef het volgende:
“Wat betreft KNX, vraag ik me wel een aantal zaken af. Voornamelijk hoe je erbij komt dat een KNX systeem alleen maar een weerspiegeling kan zijn van een traditioneel systeem?”

Hieronder zal ik wat meer info geven waarom ik vragen stel bij “een geautomatiseerde standaard KNX installatie”, gelieve wel rekening te houden dat een standaard KNX installatie enkel geprogrammeerd wordt met de Ets software, bijna 99% van alle visualisatie oplossingen hebben geen KNX certificatie, mooi voorbeeld is de Homeserver, deze heb ik in het begin van mijn installatie gehad (grootste miskoop van mijn leven :-( ), wordt in de KNX wereld aanzien als de beste oplossing, maar het toestel zelf is niet gecertificeerd en wordt maar door één fabrikant ondersteund. Wat mij de laatste tijd enorm tegenvalt is dat in die 25 jaar dat KNX nu bestaat ze nog altijd niets gevonden hebben om het programmeren van de componenten eenvoudiger te maken en vooral dat dit sneller gaat. Dat het sneller kan bewijst Loxone, daarom zal ik deze mee vermelden;

“Automatisch traploos regelen van verwarming in iedere ruimte. In een traditioneel systeem zit je vast aan thermostaten die doorgaans niet in iedere ruimte hangen. Een KNX room-controller kan je doorgaans programmeren om meerdere temperaturen / tijden / aanwezigheidsstatus etc te gebruiken.”
Hier bestaan ook klassieke oplossingen voor, hier doet KNX zeker niets uitzonderlijk, hier is zeker ook de bedienvriendelijkheid ver te zoeken, je moet maar eens een klok instellen op die thermostaten, wat ook leuk is om te weten is dat de meeste KNX thermostaten uit zichzelf geen correcte tijd hebben, er dient altijd een tijdgever in de installatie aanwezig te zijn.
Tegenwoordig is het heel normaal dat het systeem zichzelf de optimale regeling aanleert en dat via een App de klok en temperatuur ingesteld kunnen worden, dit laatste zit niet in een standaard KNX installatie, zeker niet zoals bij Loxone
http://www.loxone.com/blog/nlnl/slimme-verwarming/
http://www.loxone.com/ene...gent-room-controller.html
Programmatie per ruimte; duur 1 minuut (opladen, testen en visualisatie inbegrepen)
“Lichtschakeling op basis van lichtsterkte, in combinatie met tijd van de dag, scenes”
Hier doet KNX ook niets speciaal, hier worden vooral veel te veel drukknoppen gebruikt om alles te kunnen bedienen, de eenvoud van bediening is ver te zoeken, ze hebben bij KNX nog niet begrepen dat “less is more”. Als KNX echt de oplossing voor iedereen wil worden zal ze zeker op dit gebied hele grote inspanningen moeten doen.
Bij Loxone is de bediening voor de verlichting in elke kamer maar 1 knop, dat is pas “less” :-), het resultaat is dat men een eenvoudige bediening krijgt die iedereen kan bedienen, dus ook oudere mensen, de grote revolutie zit hem in de mogelijkheid om dit allemaal te combineren met sensoren zodat je echte automatisering krijgt.
http://www.loxone.com/nln...-how/loxone-standard.html
http://www.loxone.com/ene.../lighting-controller.html
Programmatie per ruimte; 2 minuten (opladen, testen en visualisatie inbegrepen)
“Datalogging, grafieken, integratie met HTTP verkeer”
Hoe wil je dit in een standaard KNX installatie realiseren met enkel de Ets programmatie???????
Met Loxone is dit geen enkel probleem natuurlijk
http://www.loxone.com/ene...functions/statistics.html
http://www.loxone.com/ene...bal-functions/logger.html
http://www.loxone.com/ene...mmunication-with-udp.html
Dit is allemaal gratis inbegrepen, geen verborgen kosten of uitbreiding die men moet aankopen.
“Niet te vergeten: scenes. De meest gebruikte optie van een goed KNX systeem. Sluit je huis af en laat automatisch de scene opslaan, zodat je bij binnenkomst weer verder kan waar je gebleven was. Of met één druk op de knop/ipad voor de ruimte een instelling oproepen.”
En hier hebben we weer onze KNX knop, bij Loxone is alles uit als er niemand aanwezig is in de woning.
Scenes zijn voor Loxone zeer belangrijk, ze zorgen ervoor dat de gebruiker 100% controle heeft over zijn installatie, hij kan door middel van de App nieuwe sferen aanmaken, benoemen en eventueel verwijderen, de aangemaakte sferen worden dan ook automatisch onder die ene drukknop van de verlichting geplaatst
Belangrijk hierbij is dat dit allemaal kan zonder gebruik te maken van de programmatie software.
Zie hiervoor ook hierboven bij lichtschakeling en onderaan bij de Demo Miniserver om dit zelf te bekijken
“Automatische sturing van lamellen/zonwering, op basis van lichtsterkte en zonstand”
Dit is ook al niet meer zo uitzonderlijk, ik zal wel niet vragen hoeveel componenten je nodig hebt en hoelang de programmatie duurt, maar ook hier is het weeral maar een halve oplossing, bij Loxone is dit natuurlijk ook mogelijk maar met volle integratie/combinatie van verwarming en App:
http://www.loxone.com/ene...cks/automatic-blinds.html
Programmatie per ruimte; 5 minuten (opladen en testen inbegrepen)
“Automatische monitoring van elektriciteitsverbruik: nooit meer een vergeten strijkijzer of lamp... het systeem waarschuwt als je iets aan hebt laten staan”
Ook hier weeral maar beperkte functionaliteiten, bij Loxone sturen ze al apparaten aan afhankelijk van eigen opbrengst (zonnepanelen) en totaal verbruik van de woning
http://www.loxone.com/ene...locks/energy-manager.html
Programmatie voor heel de woning; 30 minuten (opladen en testen inbegrepen)

@tss68nl
Je ander vraag gaat over waarom iedereen denkt dat KNX te duur is, het antwoord is dat er standaard geen automatisering voorhanden is, meestal zijn het enkel lege beloftes, bijna altijd is het gewoon een hele hoop drukknoppen, wil je een echte Smart Home oplossing, dus alles eenvoudig met zoveel mogelijk automatisering en dit op hetzelfde niveau als Loxone, zul je met KNX een heel dikke bankrekening moeten hebben, zeker als men nog iemand moet betalen om alles te programmeren.
Voor diegene die de Loxone visualisatie eens graag willen bekijken:
Demo miniserver
User : web
pass : web
Duits
http://testminiserver.loxone.com:7777/
Engels
http://demominiserver.loxone.com:7778/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carlw
Hey Luk,

Mij lijkt Loxone inderdaad ook een schitterende oplossing. Zeker richting visualisatie, programmatie advanced features en algemeen gebruiksgemak.

Het grote nadeel wat ik vind aan Loxone is dat je voor alle drukknoppen, sensoren, ... een aparte kabel moet voorzien (of zo veel mogelijk samenbrengen in een CAT kabel). Hiervoor heb je dan niet alleen veel kabels als output (actuatoren, dimmers,...), maar ook zeer veel voor input.

Vandaar was ik eerder aan het zoeken naar volgende setup:
- KNX gebruiken voor alle inputs (drukknoppen, bewegingsmelderders,...)
- KNX gebruiken voor actuatoren, dimmers (MDT)
- Loxone gebruiken voor advanced features zoals kamerverwarming optimaliseren, blinds automatiseren, ...

Op deze manier zal ik steeds de basis functionaliteiten kunnen in mijn huis door het decentraliseren van de basis logica, maar nog steeds de extra features hebben die loxone brengt.

Ik vraag me enkel af of deze samenwerking tussen loxone en KNX wel goed werkt.
Heb jij een KNX/ Loxone systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Anoniem: 726923 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:36:

@tss68nl
Je ander vraag gaat over waarom iedereen denkt dat KNX te duur is, het antwoord is dat er standaard geen automatisering voorhanden is, meestal zijn het enkel lege beloftes, bijna altijd is het gewoon een hele hoop drukknoppen, wil je een echte Smart Home oplossing, dus alles eenvoudig met zoveel mogelijk automatisering en dit op hetzelfde niveau als Loxone, zul je met KNX een heel dikke bankrekening moeten hebben, zeker als men nog iemand moet betalen om alles te programmeren.
Voor diegene die de Loxone visualisatie eens graag willen bekijken:
Demo miniserver
User : web
pass : web
Duits
http://testminiserver.loxone.com:7777/
Engels
http://demominiserver.loxone.com:7778/
Lukske, zoals eerder al aangegeven: het is duidelijk dat je het helemaal hebt gehad met KNX. Ik kan niet beoordelen of dat ligt aan jouw specifieke componenten, of dat je het programmeren ervan een uitdaging vindt. Mijn ervaring is echter heel anders.

Ik vind het goed om de integratie van Loxone en KNX hier te bespreken, omdat dat is waar de meeste mensen op dit topic over nadenken. Dit is ook waar de grootste problemen zitten. Volgens mij zijn we beide van mening dat een gecombineerde KNX/Loxone oplossing niet optimaal is. Mijn bescheiden mening is, dat je beter óf KNX aanlegt, óf Loxone. Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel, en de ene is wat makkelijker programmeren, de ander is betrouwbaarder in gebruik.

Het doet mij vreemd aan om in een KNX topic continue de voordelen en kenmerken van Loxone tot in detail te bespreken, en ik zou je dan ook willen aanraden om een Loxone informatie topic te starten. Op die manier kunnen we dan op tweakers vanuit een positieve insteek over verschillende domotica oplossingen informatie geven, en mensen helpen die voor een bepaald systeem kiezen.

Uiteraard zal ik in een Loxone topic niet gaan hameren op het feit dat het een vendor lock-in is, dat het een single point of failure heeft, en dat KNX daarin stabieler is. Dat heeft wat mij betreft geen enkele toegevoegde waarde voor mensen die reeds gekozen hebben om een Loxone systeem aan te leggen :) Het staat je natuurlijk vrij om mensen in het Loxone topic die óók KNX willen gebruiken, te wijzen op de haken en ogen die daar aan kunnen zitten. Sterker nog, ik denk dat je dergelijke zaken zelfs het beste in de startpost kan zetten als algemene info. Immers is het doel om mensen goed en eerlijk te adviseren zodat zij later geen spijt hebben van hun beslissing.

Ik ga een alternatieven vergelijk in de startpost opnemen, waarin voor/nadelen van verschillende systemen worden vergeleken. Daarnaast zal ik een stuk opnemen over de combinatie van Loxone en KNX, maar dat zal ik pas doen nadat ik hands-on een Loxone server hier een maand heb laten testdraaien voor visualisatie. Ik wil zelf verifiëren of met alle kennis die ik inmiddels heb opgedaan, ik de Loxone/KNX integratie niet *toch* werkend krijg, en tot op welk niveau dat het te doen is.
Hetzelfde ga ik doen met de LogicMachine4 die vergelijkbare functionaliteit biedt als Loxone, of, eigenlijk meer lijkt op de PLC oplossing zoals Femme die heeft geïmplementeerd omdat je zelf ook je eigen functies en visualisatie kan programmeren.

Overigens heeft Loxone een hele slimme zet gedaan. De tendens was zó negatief op het forum (met name over KNX), maar ook over een aantal andere zaken die veel te lang bleven liggen nadat het was beloofd, dat ze het hele forum maar gesloten hebben! Ook een oplossing :+

Eeuwig zonde, want er stond echt een schat aan informatie op. Maar ook zoveel negativiteit die ze niet het hoofd konden bieden, dat ze het nu vervangen hebben door een regelmatige blogpost :)

[ Voor 6% gewijzigd door tss68nl op 07-02-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:10
Vindt het een goed idee van tss86nl om een loxone topic aan te maken.
Ik denk dat de echte scheiding zit tussen bedrade of onbedrade domotica, waar je hierna voor kiest ligt aan je achter grond.

Hoe ik het zie:
->Wil je zelf veel programmeren zelf veel bouwen PLC's
->Wil je geen singele point of failure-> KNX
->Wil je simpel kunnen programeren, neem je singele point of failure voor lief-> Loxone

Ik denk dat KNX een mooi systeem is, echter gaat dit voor mij mijn pet te boven.

Echter heb ik bij loxone het idee dat ze zijn begonnen als een open platform wat met veel protocollen kan praten. Echter krijg ik steeds meer idee dat ze hier vanaf stappen en het alleen willen laten communiceren met eigen producten. Kijk bijv. naar de Loxone Air welke geen Z-wave ondersteund.

PS. op 27-02-2016 is er een Loxone info avond in Herenthals Belgie www.htew.be
Ik ga hier in ieder geval heen, hierna maak ik de keuze om voor een bedraad systeem te gaan of toch voor z-wave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sjembecks schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:23:
Vindt het een goed idee van tss86nl om een loxone topic aan te maken.
Ik denk dat de echte scheiding zit tussen bedrade of onbedrade domotica, waar je hierna voor kiest ligt aan je achter grond.
De scheiding tussen draadloos en bedraad bepaald inderdaad al grotendeels of het om een hobbymatig of serieus project gaat.
Hoe ik het zie:
->Wil je zelf veel programmeren zelf veel bouwen PLC's
->Wil je geen singele point of failure-> KNX
->Wil je simpel kunnen programeren, neem je singele point of failure voor lief-> Loxone

Ik denk dat KNX een mooi systeem is, echter gaat dit voor mij mijn pet te boven.
Er zijn een aantal reden waarom mensen voor knx kiezen:

Betrouwbaarheid
Die is vergeleken met consumentenmeuk gewoon veel beter bij systemen die hun oorsprong hebben in de industriële automatisering en commerciële gebouwautomatisering.

Decentraal
Dit heeft voordelen ten opzichte van de beschikbaarheid (minder/geen single points of failures) maar is ook een ontwerpfilosofie waar je achter moet staan. Een centraal monolitisch systeem heeft al voordeel dat zo'n systeem kennis heeft van de totale state van het systeem waardoor je het mijn inziens flexibeler is in acteren op verandering in het systeem. Wat betreft de plaatsing van de hardware kan een centraal systeem wel deels gedecentraliseerd zijn. Zo kun je buskoppelaars van een plc of extensies van een Loxone Miniserver bijvoorbeeld op verschillende etages in een woning huisvesten zodat niet alle leidingen naar een überschakelkast aangelegd hoeven te worden.

Open standaard / geen vendor lock-in
Dit is van alle domoticasystemen het sterkst bij knx. Neem je Loxone of een plc van een bepaalde fabrikant dan ben je niet alleen voor wat betreft de software maar ook een deel van de hardware (de processor en de I/O-modules) afhankelijk van die betreffende fabrikant. De periferie die er aan hangt (sensoren en actoren) gebruiken over het algemeen wel gestandiseerde methoden om uitgelezen of aangestuurd te worden en kun je ook in andere systemen gebruiken. Je zou dus bijvoorbeeld een plc van Siemens kunnen vervangen door een Wago en je sensoren en relais kunnen laten zitten. Anders is dat wanneer je je laat opsluiten in een propriëtair bussysteem (wat mij dus ook niet slim lijkt). Er zijn ook veel interfaces verkrijgbaar waarmee je plc's kunt laten praten met bussystemen en communicatiestandaarden. Je komt dus niet zomaar alleen te staan in een ommuurde speeltuin van een bepaalde fabrikant.

Gooi je er een Loxone Miniserver of een ander ding tegen je knx-systeem aan voor de logica dan ben je in zoverre locked-in dat je programmeersels waarschijnlijk niet 1:1 overgezet kunnen worden naar een systeem van een andere fabrikant.

Bussysteem
Dit maakt een andere topologie mogelijk vergeleken met een centraal systeem waarbij leidingen altijd in stervorm naar de I/O-modules aangelegd moeten worden. In de praktijk worden de leidingen van een knx-system vaak ook in stermvorm aangelegd.

Daarnaast maakt een bussysteem het makkelijker om apparaten multifunctioneel te laten zijn. Een pulsdrukker kan bijvoorbeeld tevens temperatuur meten en een aanwezigheidssensor kan tevens temperatuur en luchtvochtigheid meten. Dat bespaart veel tijd bij de installatie in vergelijking met een Loxone of plc waar elke sensor aan zijn eigen kabeltje hangt (of eigen aders in een kabel gebruikt). Je hebt minder leidingen om te frezen, minder kabels om te trekken, minder sensoren om aan te sluiten. Het zou een reden kunnen zijn om knx-pulsdrukkers en actoren te combineren met centrale sturing door een Loxone Miniserver of een plc, als dat laatste je voorkeur heeft.

Ik denk dat bovenstaande ook wel een reden is waarom veel installateurs met knx werken. Als je al dit werk voor minimaal 40-45 euro ex btw aan je klanten moet doorberekenen kun je maar beter efficiënt werken anders loopt de klant weg naar een conventionele installateur vanwege te hoge totaalkosten. Ik gebruik in mijn huis veel sensoren zonder behuizing (halffabrikaten dus) en dat is geinig om hardwarekosten te besparen maar het kost ook bergen met tijd. Als je het voor een klant doet moet je kiezen voor een oplossing die weinig arbeid kost. Als je zelf het werk doet kost je het wellicht niet direct geld maar gaat het wel ten kosten van vrouw, kinderen of andere hobbies :) .

[ Voor 9% gewijzigd door Femme op 11-02-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Zijn er hier mensen die hun slimme meter (P1) poort uitlezen, en hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Sjembecks schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:03:
Zijn er hier mensen die hun slimme meter (P1) poort uitlezen, en hoe doen jullie dat?
Ik kom op google dit tegen:
https://enelogic.com/nl/mogelijkheden-slimme-meter

Ik heb er zelf dus geen ervaring mee. Omdat ik van al m'n groepen al afzonderlijk het energieverbruik meet heb ik het ook niet nodig, maar het ziet er uit als een simpele manier om via een webinterface en csv downloads de data te verzamelen en te analyseren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
offtopic:
Het begon net interessant te worden: KNX, auto's en LED-drivers in één topic. Nu moet ik er meer gaan volgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Brains op 17-02-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Brains schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:28:
Het begon net interessant te worden: KNX, auto's en LED-drivers in één topic. Nu moet ik er meer gaan volgen.
Haha, ja ik vind dat ook lastig, meerdere topics volgen. Ben niet zo'n forum-tijger :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Dit topic is uitermate goed te volgen, er worden niet heel veel berichten geplaatst en de berichten zijn kwalitatief ook goed. Dus een pluim voor Femme en tss68nl. Één erbij van deze kwaliteit is geen probleem. Zag de Femme al een nieuw topic had geopend. Ik moest me hier al inhouden om niet naar details te vragen.

Op een ander (auto)forum waar ik op zit worden vaak "mijn project"-topics aangemaakt. Daarin wordt het hele project van voor tot achter in beschreven door de topicstarter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb de discussie over dmx verplaatst naar Digital Multiplexed: lichtsturing via DMX . Ik kwam er helaas achter dat mijn eigen topicstart dan niet meer bovenaan staat omdat mijn topicstart jonger is dan de posts uit dit topic (ik ben niet zo'n bedreven forummoderator) dus ik moet mijn TS zodadelijk op kantoor even zien te anti-dateren met een sql query :P .

De management samenvatting ;) wat betreft de integratie met knx is volgens mij dat de DuoDMX Gateway van BAB Technologies als nadeel heeft dat bij een scene altijd alle 512 kanalen op één van beide dmx-outputs uitstuurt. Als je per ruimte een scene wil toekennen moet je dus één dmx-output per ruimte gebruiken wat deze oplossing nogal prijzig maakt om in het hele huis in te zetten. Voor elke twee ruimtes heb je dan een DuoDMX Gateway van 330 euro per stuk nodig.

Het aansturen van dmx buiten knx om, kan dan veel kosten besparen (of er moeten nog andere knx/dmx-interfaces zijn die meer flexibiliteit bieden).

Als je dmx-gestuurde dimmers of led-drivers wil kunnen uitschakelen op het moment dat de betreffende verlichting niet gebruikt wordt is het verstandig om elke driver (of groep van drivers) die je achter een schakelactor zet een eigen dmx-signaal te geven dat afgesplitst wordt uit een dmx-splitter of als apart dmx-universe wordt uitgestuurd door een Art-Net-interface. Ook dat levert extra kosten op (Visual Productions heeft een rail mounted splitter met 6 outputs voor zo'n 300 euro, een ArtNet-interface met zes dmx-outputs kost al snel 600 euro). Doe je dit niet dan wordt het dmx-signaal waarschijnlijk niet goed doorgegeven tussen uitgeschakelde en ingeschakelde drivers of je krijgt ongewenste effecten zoals flikkerende lampen om het dmx-signaal even verstoord wordt als een driver wordt ingeschakeld.

Ik heb ook even wat informatie opgezocht over de verschillen tussen dmx en Dali en deze toegevoegd aan de TS van het dmx-topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Femme op 17-02-2016 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonWd
  • Laatst online: 19-07-2019
Ik heb dit forum met interesse gelezen. Ik wil dat blijven doen en kan mogelijk ook iets bijdragen.

Wij, mijn vrouw en ik, zijn in ons huidige huis komen wonen in 2012. Er was achterstallig onderhoud; zo was de elektra toen behoorlijk gedateerd. Wij zijn de zestig gepasseerd en willen het huis geleidelijk aan leeftijd-bestendig maken. De vernieuwing daarvan hebben we dan ook gebaseerd op KNX.

De meeste redenen voor KNX zijn in dit forum al genoemd. Voor ons was het ook een voordeel dat we een installateur konden inhuren. En er zijn voldoende deskundige installateurs voor KNX te vinden. Daar komt nog bij dat we bij het weer verkopen van dit huis de installatie kunnen laten zitten, omdat een koper de installatie ook kan laten onderhouden. Een hobby installatie kun je niet verkopen.

We bouwen de installatie geleidelijk uit; inmiddels is 2/3 van onze leefruimte voorzien van KNX.
KNX gebruiken we tot nu toe alleen voor verlichting en stopkontakten. We hebben telkens 3 stopkontakten bij elkaar: één vast, één voor apparatuur, en één voor licht (en daarbij twee outlets voor het LAN). De plafond-lampen in de leefkamers staan op dimmers.

De beveiliging is een apart systeem (gecertificeerd). Er is wel een koppeling gemaakt: alle lichten uit bij verlaten huis en alle lichten aan bij brand- of inbraakalarm.

Ik heb geëxperimenteerd met openHAB als server. OpenHAB is volgens mijn ervaring tot nu toe het enige gratis pakket dat voor mij, als niet UNIX specialist, bruikbaar is.Op mijn desktop loopt dat goed. Op mijn NAS, een Synology DS 213, of op een Raspberry Pi 2 loopt de verbinding echter na enige uren tot enkele dagen vast. Mogelijk is de capaciteit van die apparaten te beperkt.

De stap naar zelf onderhouden en programmeren van KNX heb ik nog niet gemaakt. Ik maak de elektra klaar, maar laat de installateur de busaansluitingen maken en de programmering aanpassen. Ik denk er wel over dat zelf een keer te gaan doen: dan moet ik wel een training gaan volgen en een duur programma aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Hallo Anton, mooi om te horen dat je jouw installatie langzaam aan het uitbouwen bent. Het is een vreemd verhaal dat de verbinding vastloopt, en zou het niet zoeken in de capaciteit. KNX vergt namelijk niet zo heel erg veel capaciteit. Zelfs hele kleine elektronische componenten benen het makkelijk bij.
Misschien is er een probleem met de stabiliteit van de IP verbinding? Screensavers/timeouts?

Het kunnen lastige problemen zijn om te vinden.

Onderhoud
Je opmerking over "een hobby installatie kan je niet verkopen" vind ik een beetje gechargeerd. Door bijvoorbeeld een keuring uit te laten voeren kan je een dergelijk systeem gemakkelijk overdragen aan een installateur. Natuurlijk zullen er installateurs zijn die het werk van een ander niet willen beheren na verkoop, maar die moet je dus niet hebben :) Ik ben het met je eens dat het wel een issue is in de installatiewereld: "wat de boer niet kent..."

Daarnaast denk ik dat er wel degelijk verschil zit tussen een 'hobby' installatie en een professionele. Een professionele installatie is met winstoogmerk gebouwd qua geïnvesteerde uren, en de 'hobby' installatie heeft doorgaans meer aandacht gekregen. Ik refereer dan ook liever aan zelfbouw en professioneel.
Bijvoorbeeld, ik heb mijn huis zelf gebouwd. Dan spreken we ook niet over een 'hobby' huis, maar wel over zelfbouw :)

Vooropgesteld natuurlijk dat je als particulier en zelfbouwer voldoende kennis hebt opgebouwd en dus weet waar je mee bezig bent, is het juist goed voor de algemene kwaliteit. Daarbij is het verstandig om installateurs in te schakelen voor kennis opbouw. Ervaring leert wel dat installateurs wat gesloten zijn. Kennis wordt gedeeld, maar alleen als zij het overgrote deel van het project mogen uitvoeren. Veel particulieren hebben niet de financiële middelen om dat te doen. En dat is nu precies waarom we de informatie proberen beschikbaar te maken op tweakers.

Zelf programmeren
Je kan natuurlijk ook hier op het forum je vragen stellen over KNX en het programmeren daarvan. Er zijn een aantal mensen met goede kennis over ETS, en KNX algemeen. En de antwoorden op je vragen helpen meteen anderen met het opbouwen van kennis. Domme vragen bestaan niet, want alles wat je nog niet weet of helemaal kan plaatsen, weten anderen ook niet als ze aan dit avontuur beginnen.

Wel zal je overigens het KNX project van je installateur beschikbaar moeten krijgen. Ik denk dat dat het grootste issue zal zijn. Want als je zelf wijzigingen aanbrengt in de programmering, hoe neemt de installateur die dan weer over in zijn beheer?

Weet je wellicht ook hoe groot je KNX installatie is? In aantallen KNX componenten bedoel ik dan? Blijft dat aantal onder of gelijk aan de 20 componenten (IP-routers, bridges, voedingen etc *niet* meegerekend), dan kan je toe met de ETS Lite licentie. Die kost maar €60,- na het afronden van de gratis introductiecursus op de KNX.org site.
Zelfs als je installatie groter is kan je nog toe met ETS Lite. Je kan namelijk twee projecten maken. Ik heb persoonlijk één apart project met alle vaste sensors (Infrarood, HF, reedcontacten etc). En een ander project met de schakelunits en bedieningsknoppen. Dat werkt perfect!

Vervolg
Zoals je ziet hoeft het niet duur te zijn om te starten met zelf programmeren van KNX. Het is ook niet complex, het is hooguit wat apart op het eerste gezicht. Ik nodig je graag uit om vooral je vragen hier te stellen, dan doen we ons best om je snel en vooral compleet van antwoord te voorzien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonWd
Hallo tss68nl, dank voor de reactie.
Met ‘hobby’ installatie bedoelde ik inderdaad niet een zelfbouw installatie zoals ook een professional het aanlegt. Ik heb ook altijd veel zelf gedaan en beschouw dat als kwalitatief niet minder dan dat van professionals (je doet er alleen veel langer over). Het argument van het kunnen verkopen van een huis met domotica blijkt toch ook al eerder genoemd, zelfs in je eigen eerste entry.

Het vastlopen van openHAB is niet helemaal onbekend. Ik kom het ook tegen bij de openHAB community. Op een zeker moment krijg ik constant meldingen "skipped tunneling request with rvc-seq ##"”. Ik heb geen oplossing of reden voor deze melding gevonden. Het lijkt mij niet de router: ik heb een Hager TH 210, maar iemand anders een router van ABB. Ik gebruik een bekabeld netwerk (cat6). De Raspberry Pi gebruikte ik uitsluitend voor openHAB. Enfin, als het onoplosbaar blijkt, moet ik mogelijk een server kopen (xxter o.i.d.). Dat doe ik liever niet en dan niet eens voor de kosten.

Dat ik (ooit) zelf wil werken aan mijn KNX installatie is iets dat mijn installateur weet. Ik krijg na een aanpassing alle informatie van hem. (Dat denk ik tenminste; ik krijg de uitdraaien vanuit ETS.)

Ik weet niet wat KNX onder een device/component verstaat. Ik heb nu 18 fysieke adressen. In de installatie zitten 2 x 3-voudige dimmers; 4 x 6-voudige schakelactor; 10 taster (veelal 4-voudig); 2 x binaire ingangsmodule. De IP-router heeft geen fysiek adres. Ik heb al een login voor MyKNX en kan dus de introductiecursus gaan volgen en de goedkope ETS aanschaffen. Kun je dan de programmering van de installatie “uitlezen” of moet ik van de installateur nog een database o.i.d. krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Veel componenten zijn eigenlijk rebranded modellen van een beperkt aantal fabrikanten. Zo ook de router van Hager. Het is een B2B model van Siemens, die Siemens ook zelf uitbrengt als N146/02. En zelfs ABB die wel zijn eigen router (behuizing) heeft ontworpen, gebruikt de Siemens TPUART2 B2B printplaat en IC's waarmee eigenlijk wederom dezelfde router wordt geleverd. Ze reageren daarom vaak allemaal op dezelfde manier.

Een KNX router heeft altijd maar een max aantal toegestane tunnels die open mogen staan. Doorgaans 5 in de meeste modellen, maar het kan ook 1 of 2 zijn. Zou het kunnen zijn dat de betreffende machines hun tunnel laten 'vastlopen' doordat ze in een soort hibernate terecht komen en de tunnel niet zelf vrijgeven/sluiten? Als je dan openHAB weer wakker maakt, dan zal de knx router waarschijnlijk een nieuwe tunnel uitgeven, en uiteindelijk tegen de max van 5 aanlopen. Daarna krijgt openHAB geen connectie meer?

We gaan hier op tweakers natuurlijk wel voor een goede zelfbouw installatie, geen hobby projectjes. ;) Het is met veel zaken in de bouw zo: als je het zelf doet heb je er meer tijd aan te besteden, dus een beter/netter resultaat. Je moet je echter wel goed inlezen/laten adviseren om goede resultaten te bereiken. En wat betreft verkopen: ik heb rekening gehouden met de mogelijkheid een conventioneel systeem te kunnen installeren mocht de koper dat willen. Om beheren van KNX maak ik me niet zo druk, gewoon een kwestie van een bedrijf vinden wat de installatie wil beheren.
AntonWd schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 09:12:
Ik weet niet wat KNX onder een device/component verstaat. Ik heb nu 18 fysieke adressen. In de installatie zitten 2 x 3-voudige dimmers; 4 x 6-voudige schakelactor; 10 taster (veelal 4-voudig); 2 x binaire ingangsmodule. De IP-router heeft geen fysiek adres. Ik heb al een login voor MyKNX en kan dus de introductiecursus gaan volgen en de goedkope ETS aanschaffen. Kun je dan de programmering van de installatie “uitlezen” of moet ik van de installateur nog een database o.i.d. krijgen?
Ik bedoel inderdaad de 18 fysieke adressen. Maar vaak heeft de KNXnet/IP router ook een eigen adres, en de voeding ook. Die kan je uit het project halen omdat na de eerste instelling je daar eigenlijk nooit meer iets aan hoeft te doen.
Vandaar dat ik dat vernoem. In jouw geval worden deze dus blijkbaar al niet meegerekend, dat is goed.

Met 18 adressen kan je met de goedkope KNXLite versie toe. Je kan de programmering helaas niet uitlezen, je zal echt het KNX project moeten krijgen van je installateur.

[ Voor 8% gewijzigd door tss68nl op 20-02-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonWd
Mijn router heeft 1 tunnel. Wanneer ik per ongeluk een tweede openHAB server start dan blokkeren alle servers. Dat begrijp ik. Wanneer de openHAB server een aantal op de desktop loopt, gaat het goed. Op de NAS of de Raspberry gaat het na verloop van tijd fout zonder aanwijsbare oorzaak. Ik heb gelezen dat iemand ook dergelijke problemen had, maar dat het gebruik van een zwaardere singleboardcomputer dat heeft opgelost. Dat lijkt op performance problemen. Mogelijk ga ik mijn NAS nog verzwaren.

In welke vorm wissel ik de project-informatie met de installateur uit? Is dat in de vorm van een database op een usb-stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
AntonWd schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:43:
Mijn router heeft 1 tunnel. Wanneer ik per ongeluk een tweede openHAB server start dan blokkeren alle servers. Dat begrijp ik. Wanneer de openHAB server een aantal op de desktop loopt, gaat het goed. Op de NAS of de Raspberry gaat het na verloop van tijd fout zonder aanwijsbare oorzaak. Ik heb gelezen dat iemand ook dergelijke problemen had, maar dat het gebruik van een zwaardere singleboardcomputer dat heeft opgelost. Dat lijkt op performance problemen. Mogelijk ga ik mijn NAS nog verzwaren.
De Hager router (en dus ook de Siemens router hier), biedt inderdaad maar één server connectie, waarover meerdere connecties vanaf die ene machine mogen lopen. Maar daarnaast heeft het nog 4 extra single tunnels mogelijk. Voor een totaal van 5 tunnels.

Ik ben benieuwd of verzwaren van de hardware werkt, zou het wel een mooi verhaal vinden als openHAB inderdaad zó afhankelijk is van performance voor een stabiele connectie. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat andere hardware gewoon anders met de IP verbinding om gaat? Dat die hardware toevallig krachtiger is hoeft dan niet de reden te zijn.

De reden waarom ik wat terughoudend ben: ik heb zelf in .NET een KNX tunneling connectie geschreven, en dat heeft heel veel bloed zweet en tranen gekost om stabiel te krijgen. Ga ik uiteindelijk naar issues kijken als instabiele connecties, crashes of opgebruikte tunneling connecties, dan kwam dat eigenlijk nooit door performance, maar puur doordat een KNXnet/IP tunnel een heel delicaat iets is, waarbij als jouw programma de verkeerde informatie stuurt, of vergeet zich af te melden, de tunnels onbruikbaar open blijven staan op de KNX/IP router. Je programma krijgt een timeout, maakt opnieuw connectie, maar krijgt een nieuwe tunnel toegewezen en de oude is onbruikbaar geworden omdat die staat te wachten op een verdwenen endpoint.

Alles staat of valt met hoe je applicatie de tunnel aanvraagt. Als je je tunnel aanmaakt, met het IP 0.0.0.0 op de lokale machine, met het andere endpoint het IP van de IP router, dan maak je een machine-tunnel aan. Daarmee kunnen meerdere programma's tegelijk tunnelen op één connectie naar de IP router. Die connecties zijn veel stabieler omdat een nieuwe aanvraag altijd valt binnen de bestaande machine tunnel.
Vraag je echter connectie aan rechtstreeks naar de IP router, dan krijg je één van de andere 4 tunnels, en deze willen dus nog wel eens 'verloren' gaan als je even hibernate.
Ook kan je connectie aanvragen op het multicast adres 224.0.23.12. Dit IP is automatisch in gebruik genomen op je lokale netwerk door je KNXnet/IP router. Dit adres is door zijn multicast karakter niet gevoelig voor 'verloren' tunnels. Wel werkt multicast alleen maar over UDP, waardoor er berichten kwijt kunnen raken.

Kortom:
  • Veilig is connectie naar het 224.0.23.12 multicast adres. Echter wel het nadeel dat niet alle berichten altijd door komen.
  • Minder veilig is een directe tunnel, omdat die nog wel eens willen crashen.
  • Beste is een machine-tunnel via 0.0.0.0, maar dat kan je zelf niet beïnvloeden. OpenHAB moet dat voor je doen.
Je zou eens kunnen proberen om de openHAB connectie te switchen tussen het multicast en Hager router IP adres. Als je dan ineens andere (of geen) foutmeldingen krijgt, zou het kunnen zijn dat het daar wat mee te maken heeft. :)
In welke vorm wissel ik de project-informatie met de installateur uit? Is dat in de vorm van een database op een usb-stick?
Dat kan inderdaad op een USB stick. Het zal rond de 20 MB zijn alles bij elkaar. Wat je nodig hebt van je installateur is:
  • Het ETS project.
  • De product databases van de gebruikte producten in het project.
Het eerste is hoogstnoodzakelijk, en bevat eigenlijk de hele inrichting van jouw systeem. Hier worden ook alle wijzigingen in gedaan.

Het tweede zijn productbeschrijvingen van de fabrikant (soort gebruiksaanwijzing) waardoor dat ETS weet hoe hij met jouw apparaten om moet gaan. Die product databases komen van de fabrikant, en zijn gewoon te downloaden. Dat kan je dus ook zelf doen op basis van de typenummers. Het is echter handig als je installateur ze meteen mee levert. Voorkomt vergissingen.
Dit stuk wijzigt niet, tenzij je een nieuw soort apparaat koopt. Dan moet je weer een nieuwe product database toevoegen voor dat specifieke product. Stel je werkt nu met Theben actoren, maar je wil een MDT actor met 20 schakelingen bijplaatsen, dan download je de product database bij MDT voor de 20x MDT actor en voegt die toe aan je project.

[ Voor 15% gewijzigd door tss68nl op 20-02-2016 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonWd
Ik leer al direct heel wat.
(Hoe voeg je eigenlijk een quote in?)

Wat ik dus een tunnel noemde is feitelijk een connectie.

OpenHAB gebruikt volgens mij voor de KNX plugin een goed ontwikkelde versie van het oorspronkelijke calimero-pakket. Ik verwacht dus eigenlijk niet dat het in de software van het pakket zit. (Ik heb nog wel wat gestoeid met een vertaling vanuit de source, maar het is een complex pakket en mijn kennis van knx is beperkt.)

In openHAB kun je veel parameters opgeven. Voor en tunnel geef ik het IP-adres van de gateway. Volgens mij kan ik het IP adres op de lokale machine (jouw suggestie IP 0.0.0.0) nergens opgeven. (Wel kan ik het aantal threads invullen, default 5, dat komt dan waarschijnlijk overeen met het aantal tunnels!?)

Vorig jaar heb ik met mijn Raspberry ook de connectie als Router uitgeprobeerd. Dat loste toen niet direct wat op. Ik za het nog eens proberen met openHAB op mijn NAS.

Misschien kan ik ook eens zoeken of ik een knx monitor met hetzelfde calimero-pakket bestaat. Dat kan ik dan proberen zonder de openHAB omgeving.

Bij een volgende aanpassing van onze KNX installatie zal ik de leverancier de database vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
AntonWd schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:11:
Ik leer al direct heel wat.
(Hoe voeg je eigenlijk een quote in?)
Dat is ook de bedoeling dat er wat te leren valt. Zo kunnen we met elkaar alle kennis samenbrengen en van elkaars onderzoeken leren :)
Ieder bericht heeft rechtsbovenaan een quote linkje. Als je die gebruikt, kom je in de uitgebreide editor, waar meteen het hele bericht wordt gequote voor je. In die uitgebreide editor zit op zijn beurt weer een knop rechts bovenaan om een quote te splitsen. Het is gebruikelijk om het splitsen te gebruiken, en alle niet direct relevante tekst uit de quote te halen :)
Wat ik dus een tunnel noemde is feitelijk een connectie.
Yep, maar het verband ligt eigenlijk andersom: Een connectie kan als Tunnel-connectie worden uitgevoerd, en als Routing-connectie. De routing connectie (of machine connectie) laat zoals de naam al doet vermoeden meerdere programma's tegelijk naar de bus connecten. De tunnel connectie daarentegen blokkeert voor het huidige programma één tunnel specifiek voor dat programma.

De tunnels hebben de vervelende eigenschap heel snel onbruikbaar te worden: als het programma aan de andere kant om wat voor reden dan ook de connectie verliest, zonder dat hij daarvoor de KNX router heeft laten weten dat de tunnel gesloten kan worden, dan blijft de KNX router de tunnel open houden zonder dat het programma daar ooit nog gebruik van gaat maken.
De routing connectie is anders, omdat deze eigenlijk een verbinding legt tussen de router en een open eindpunt. Dat endpoint kan je ongelimiteerd op in blijven schrijven voor een nieuwe connectie. Die kan dus veel minder makkelijk 'vastlopen'. :)

Ook de goed ontwikkelde interfaces willen nog wel eens problemen geven helaas. Meest notoir is wel de Gira Homeserver waar rustig €2000 tot €4000 voor wordt gevraagd. Zelfs met dat systeem wil het voorkomen dat berichten van de bus de server of de ipad/telefoon applicatie niet bereiken, waardoor zaken uit de pas gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexmaster
Zo een stap verder in het proces. Stucadoor is heerlijk bezig in het huis om alles netjes af te werken alvorens alle componenten geplaatst gaan worden. Dit zal nog even duren gezien alles nog goed moet drogen + eventuele stof die nog gaat vormen in het huis.

Ik had de volgende componenten geselecteerd en wilde toch even een belichting van jullie kant. Eventuele alternatieven zou ik ook graag willen weten op de componenten.
Aantal Merk Type Omschrijving
1 Theben 9070922 160mA voeding
1 Theben 9070397 Interface USB KNX
1 Theben 4930220 RMG8SKNX 8v schakel
1 Theben 4930270 DMG2TKNX 2v dimmer
2 Theben 4930275 DME2TKNX 2v dimmer

Zoals ook eerder aangegeven komt de BIQ in huis. deze zullen er soon ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonWd
Zoals tss68nl suggereerde heb ik geprobeerd de connectie te maken via het Router-protocol. Ik probeer dat uit op mijn windows pc, omdat ik dat beter kan controleren dan op de NAS.

Natuurlijk wordt er in eerste instantie veel geblokt door mijn firewall (Kaspersky) en mijn IP-gateway (Thomson TG987vn van KPN). Zeker de communicatie via het port 3671/UDC.

Na veel zoeken en proberen lijkt het erop dat de oorspronkelijke beveiligings-blokkades op de desktop zijn weggenomen. In de Microsoft Broncontrole zie ik pakketten naar en van het multicast adres 224.0.23.12.

Wat betreft de gateway zit ik met een onduidelijkheid. Ik heb een UDP connectie via port 3671 gedefinieerd. Die heb ik afwisselend toegewezen aan de desktop en de KNX-router; geen van de twee werkt. In mijn idee zou ik de connectie via port 3671/UDP aan allebei moeten toekennen, maar dat kan ik niet opgeven. Wat moet de juiste toewijzing zijn? (Of moet ik via een truc ze toch aan allebei toekennen.)

Ik weet dat dit soort vragen altijd lastig zijn. Ze zijn vaak hardware specifiek. Maar mogelijk heb jullie toch wat tips om nog eens uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Flexmaster schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:48:
Zo een stap verder in het proces. Stucadoor is heerlijk bezig in het huis om alles netjes af te werken alvorens alle componenten geplaatst gaan worden. Dit zal nog even duren gezien alles nog goed moet drogen + eventuele stof die nog gaat vormen in het huis.

Ik had de volgende componenten geselecteerd en wilde toch even een belichting van jullie kant. Eventuele alternatieven zou ik ook graag willen weten op de componenten.
Aantal Merk Type Omschrijving
1 Theben 9070922 160mA voeding
1 Theben 9070397 Interface USB KNX
1 Theben 4930220 RMG8SKNX 8v schakel
1 Theben 4930270 DMG2TKNX 2v dimmer
2 Theben 4930275 DME2TKNX 2v dimmer

Zoals ook eerder aangegeven komt de BIQ in huis. deze zullen er soon ook zijn.
BIQ zijn mooie tasters, heb er zelf ook lang over getwijfeld :) Welke kleur ga je ze nemen?

Wat betreft de andere componenten:
  • De voeding is met 160 mA aan de lichte kant. Je mag 640 mA op de bus zetten. Iedere unit verbruikt een klein beetje stroom uiteraard, en hoe ruimer je voeding hoe meer (tot 64) units je op je buslijn kan aansluiten. Theben maakt de 9070924 met 640 mA en kost €279. Alternatief is de MDT STV-0640.01 voor €163.
  • Sommige voedingen hebben ook een aansluiting voor de wit/gele aderparen. Dat is hulpspanning. Als je later misschien nog units met LCD schermpjes ofzo wil toevoegen, dan heb je hulpspanning nodig. Lingg&Janke hebben de 88405 met 640 mA inclusief hulpspanning voor €183. Je kan natuurlijk ook twee losse voedingen plaatsen door later een tweede toe te voegen. Ik heb direct een dubbele geplaatst, maar doe niets met de hulpspanning tot nu toe...
  • Is er een reden waarom je een USB/KNX interface wil hebben, en geen IP/KNX interface? Dat laatste is makkelijker onderhoud. Anders moet je steeds fysiek met je laptop aan de USB in de meterkast aanpluggen om te programmeren of de status van de bus te zien? Alternatief (IP) is bijvoorbeeld een MDT SCN-IP000.02 IP Interface voor €177 en als je ooit nog twee buslijnen denkt nodig te hebben dan is de IP Router variant MDT SCN-IP100.02 IP Router voor €277 misschien wel wat. Voor iets meer (€325) heb je een IP Router van Siemens: 146/02
  • Dimmers is een mooi systeem met die uitbreidingsmodules, maar ze zijn doorgaans erg duur. Werk je in huis met gloeilampen of dimbare halogeen verlichting? Want TL/spaarlamp dimt doorgaans niet, en LED (vervangers) is zeer lastig/beperkt dimbaar met een universele dimmer.
  • Voor 2 x 268.35 = €537 heb je 8 dimkanalen van 2 x MDT AKD-0401.01. Theben heeft een kleine premium daarop met €614 maar wel voor 6 dimmers. Ik heb zelf 1 x 4 dimmers van MDT, en alhoewel ze nog wel worden gebruikt, is het effect niet bruikbaar om (LED lampen) heel goed te dimmen. Ik ga zelf over op DMX LED drivers/dimmers en waarschijnlijk komt de dimmer op de lamp in de garage en berging ofzo :) Of ik verkoop hem als ik hem niet meer gebruik :+ Het punt is dus: weet je zeker dat je zoveel wilt investeren in dimmers?
  • 8x schakelactor: Wederom mooi dat het een uitbreidbaar systeem is. De basis unit kost echter wel al €312. Voor €291 is de MDT-AMS-1216.01 een goed alternatief met 12 schakelingen, en heeft op ieder kanaal True RMS stroommeting (kWh teller, huidig Amp of Watt, signaal als stroom bepaalde grens overschrijdt etc.). De MDT AKK-0816.02 is met 8 schakelingen het best vergelijkbaar alternatief voor €163. En de MDT AKS-2016.02 is met 20 schakelingen voor €361 het goedkoopst per schakeling. Ik zou het aantal schakelingen ruim genoeg nemen zodat je later nog kan uitbreiden.
Nee, ik heb geen aandelen MDT :+ Ik kom alleen vaak op de units van MDT uit omdat ze prijs/kwaliteit erg goed zijn. Theben wordt door veel installateurs gebruikt omdat ze gewend zijn aan dat systeem en het goed verkoopt door het modulaire karakter. Het zijn solide units met goede software, alleen ik vind ze qua prijs nog wel aan de hoge kant.

Qua functionaliteit op basis van bovenstaande lijst vraag ik me dus het volgende af:
  • Heb je genoeg schakelpunten voorzien + uitbreidingsruimte?
  • Wil je bewust alleen USB-KNX connectie, of beter toch IP?
  • Gaan de dimmers nuttig zijn nu alles naar spaarlamp en led vervanger wordt gepushed (halogeen gaat er ook uit!)?
  • Is je voeding zwaar genoeg, ook voor de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
AntonWd schreef op maandag 22 februari 2016 @ 17:00:
Wat betreft de gateway zit ik met een onduidelijkheid. Ik heb een UDP connectie via port 3671 gedefinieerd. Die heb ik afwisselend toegewezen aan de desktop en de KNX-router; geen van de twee werkt. In mijn idee zou ik de connectie via port 3671/UDP aan allebei moeten toekennen, maar dat kan ik niet opgeven. Wat moet de juiste toewijzing zijn? (Of moet ik via een truc ze toch aan allebei toekennen.)

Ik weet dat dit soort vragen altijd lastig zijn. Ze zijn vaak hardware specifiek. Maar mogelijk heb jullie toch wat tips om nog eens uit te proberen.
De bestaande connectie (dat IP) is een multicast connectie, en die loopt inderdaad altijd via UDP. Maar als je direct een poort opent naar de router, dan zou je TCP moeten gebruiken naar het router adres.

UDP is een protocol zonder ontvangstbevestiging. Daarom leent het zich goed voor multicast: je gooit een bericht het netwerk op, en je weet niet hoeveel toehoorders er zijn, dus je kan ook niet controleren of hij overal is aangekomen.
TCP is een protocol met terugmelding. Als een bericht niet aankomt, dan probeert de verzender nogmaals totdat hij een ontvangstbevestiging krijgt. Dit is veel betrouwbaarder.

Ook kan je proberen de lokale poort op een ander nummer te zetten: 3671 kan in gebruik zijn (omdat het de default poort is). Zet bijvoorbeeld 3672 eens open en tracht daar connectie over te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexmaster
tss68nl schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:10:
[...]

BIQ zijn mooie tasters, heb er zelf ook lang over getwijfeld :) Welke kleur ga je ze nemen?

.......

Nee, ik heb geen aandelen MDT :+ Ik kom alleen vaak op de units van MDT uit omdat ze prijs/kwaliteit erg goed zijn. Theben wordt door veel installateurs gebruikt omdat ze gewend zijn aan dat systeem en het goed verkoopt door het modulaire karakter. Het zijn solide units met goede software, alleen ik vind ze qua prijs nog wel aan de hoge kant.

Qua functionaliteit op basis van bovenstaande lijst vraag ik me dus het volgende af:
  • Heb je genoeg schakelpunten voorzien + uitbreidingsruimte?
  • Wil je bewust alleen USB-KNX connectie, of beter toch IP?
  • Gaan de dimmers nuttig zijn nu alles naar spaarlamp en led vervanger wordt gepushed (halogeen gaat er ook uit!)?
  • Is je voeding zwaar genoeg, ook voor de toekomst?
Ik heb de volgende BIQ's uitgekozen.In de woonkamer komt een edelstalen uitvoering plus thermostaat. Deze schakelaar staat centraal in de woning en mag er ook uitspringen. Ik noem het een schakelaar die gezien mag en wil worden. In de gang (onder en boven) plus keuken houd ik het lekker simpel, namelijk wit.
Op deze manier opgebouwd:
Hal en in de keuken komt een 3 vak schakelaar
Woonkamer is een 3 vak + thermostaat
Boven op de overloop is een 2 vaks

Handige tips waar ik ook zeker op zoek naar was/ben. De info heb ik inderdaad van een installateur/programmeur, maar ben nog altijd vrij om te kiezen. Qua prijs is Theben inderdaad duur en ze zien er ook erg robuust uit. Ik was inderdaad aan het denken of je een patent had in MDT :+ ... In ieder geval begrijp ik wel dat MDT een zeer goede alternatief is op Theben met een betere prijs/kwaliteitsverhouding. Zolang het allemaal degelijk en robuust is bent ik tevreden. Het blijft nog altijd "veel" geld.

1) Dat is een goede vraag. In de woonkamer zitten er 5 dubbele wcd's waarvan 1 uitgevoerd wordt op KNX.

2) Ik was inderdaad aan het denken om een IP te pakken. Met USB had ik inderdaad het gevoel dat ik er niet mee uit de voeten zou komen.

3) Ik krijg overal LED in huis. Qua dimming had ik toch heel wat punten in gedachten. Woonkamer 4x, Eetkamer 3x (geen LED), leesruimte 2x, keuken 5x (nog niet zeker).
Reden waarom ik dim is dat ik niet altijd 100% licht wil hebben in mijn woonkamer/Eetkamer/Leesruimte

4) de optie zwaardere voeding zal ik zeker overwegen. Beter te veel spanning over dan er te weinig hebben. Ook met het oog op uitbreiding in de toekomst (die er vast en zeker gaat komen)

[ Voor 2% gewijzigd door Flexmaster op 23-02-2016 08:38 . Reden: tekst aanpassing ]

• Flexmaster
@tss68nl, heb jij toevallig ook al visualisatie lopen thuis of is dit nog niet gerealiseerd?

• Dest_
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-04 10:43
Hey,

ik ben ook aan het kijken om zelf een KNX installatie te ontwerpen voor onze nieuwbouw woning. Momenteel ben ik nog wat informatie aan het verzamelen en mijzelf aan het inlezen in de materie.

Waar momenteel nog niet zoveel over gesproken geweest is op de forum is hoe mensen zichzelf KNX aangeleerd hebben. Ikzelf leer graag uit een boek, vind ik aangenamer dan websites afschuimen en op een scherm zitten kijken. Alsook vind dit ook handig als naslag werk + ik kan opmerking bijschrijven. Ik heb in mijn enthousiasme dan ook onlangs 4 boeken aangekocht;
  • Building Automation: Communication systems with EIB/KNX, LON and BACnet (Signals and Communication Technology)
  • Handbook for Home and Building Control, Basic Principles (6th revised edition)
  • KNX Basic Course Documentation (January 2015)
  • KNX Advanced Course Documentation (November 2013)
Als ik ze uit heb wil ik wel even vertellen hoe interessant ik elk van deze boeken vond voor mij.

Eenmaal ik deze boeken uit heb is het plan om het online KNX examen te doen en mij wat KNX speelgoed te kopen om een testopstelling te maken.

Het lijkt mij interessant om te delen hoe iemand KNX aangeleerd heeft. Zo hebben de KNX noobs zoals ikzelf een idee waar te starten met KNX.

Ik zelf heb een matige elektriciteit/elektronica kennis. Bedoeling is om achteraf in de kast alles te laten aansluiten door een elektricien. De rest (ontwerp, bekabeling, ...) wil ik zelf doen. Enig idee of dit haalbaar moet zijn?

• AntonWd
Dest_, ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ook ik leer graag vanuit een boek. Ik heb veel gesnuffeld op internet. Er is veel te vinden, maar voor mij net niet gestructureerd genoeg. Toevallig heb ik mij twee weken geleden aangemeld bij MyKNX en gelijk het Handboek voor Woning- en gebouwautomatisering gekocht. Dat boek heb ik inmiddels gelezen. Het is m.i. een goede inleiding, maar onvoldoende om zelf alles te ontwerpen. Ik ben erg benieuwd naar wat je van de andere boeken vindt. Zelf overweeg ik de ETS eCampus te volgen (wanneer ik voldoende aaneensluitende tijd heb).

Voor mijn huidige KNX installatie kon ik de bekabeling grotendeels zelf doen. Maar het aansluiten heb ik tot nog toe uitbesteed. Hierdoor kan ik qua "ontwerp" volstaan met een logisch ontwerp: een matrix met alle schakelaars (bedieningen), alle te schakelen apparatuur (en groepen) en alle switches en dimmers. De installateur heeft van daaruit de vertaling gemaakt naar de KNX elementen, zeg maar het technisch ontwerp.

Mijn ervaring is dat de details van KNX best lastig zijn. Ik ben al lang bezig om een visualisatie-tool operationeel te krijgen. Het is me echter nog steeds niet gelukt een stabiele verbinding over mijn LAN te realiseren.

• tss68nl
Flexmaster schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:09:
@tss68nl, heb jij toevallig ook al visualisatie lopen thuis of is dit nog niet gerealiseerd?
Yep, maar dat is mijn eigen visualisatie :) Ik heb hem functioneel werkend gemaakt, maar moet hem nog doorontwikkelen: Heb nu dus het minimaal benodigde voor mij:
  • Busmonitor,
  • Databaseopslag voor analyse en grafieken,
  • Webserver,
  • Sockets-server voor connectie naar ipad/telefoon,
  • HTML5 app met sockets-connectie
De App zet gewoon simpelweg alle KNX objecten op je scherm, met nummer, omschrijving en huidige waarde. Ik heb bovenin filters voor verschillende ruimtes, en een aparte filter voor het soort object (bijvoorbeeld alle verlichting, alle klimaat kenmerken etc).
Alle telefoons/ipads/pc's blijven automatisch up to date als er wat wijzigt in huis (je ziet letterlijk 5 schermen tegelijk de waarde netjes updaten).
Alle badges kan je op klikken, en schakelt de betreffende lamp of apparaat bijvoorbeeld. Als je klikt op een temperatuur of bijvoorbeeld aantal mA, dan haalt hij direct de huidige waarde op.

Dat is voor mij voldoende basis functionaliteit :) Kriebelt om er mee verder te gaan, maar ik ben nu bezig met het hele LED verhaal. Geen tijd dus :+
Dest_ schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:57:
Het lijkt mij interessant om te delen hoe iemand KNX aangeleerd heeft. Zo hebben de KNX noobs zoals ikzelf een idee waar te starten met KNX.

Ik zelf heb een matige elektriciteit/elektronica kennis. Bedoeling is om achteraf in de kast alles te laten aansluiten door een elektricien. De rest (ontwerp, bekabeling, ...) wil ik zelf doen. Enig idee of dit haalbaar moet zijn?
Ik vond persoonlijk juist het maken van het ontwerp het lastigste, omdat je vanaf scratch moet bedenken hoe je het een en ander wil aanleggen in je huis. Ik denk dat het altijd haalbaar moet zijn om het zelf te doen, het e.e.a. is namelijk niet zo heel moeilijk! Hier op het forum zitten een aantal mensen met veel kennis over KNX, en mijn ervaring is dat er ook veel kennis aanwezig is over aangrenzende zaken zoals led verlichting/dimmen etc.

Heb je de startpost al bekeken? Deze tracht een globaal overzicht te geven, waar je allemaal aan moet denken. Stel vooral specifieke vragen hier op het forum, dan kunnen we je van antwoord voorzien, en het antwoord kan meteen weer in de startpost verwerkt worden om het plaatje verder compleet te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexmaster
Dest_ schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:57:
Dit laatste de kabels leggen met ontwerp is zeker haalbaar. Het voordeel is dat je alles kan schakelen :).
Overigens mocht je nog kabel zoeken: kabel te koop. Dit is de juiste kabel die je moet hebben,
tss68nl schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:58:
Yep, maar dat is mijn eigen visualisatie :) Ik heb hem functioneel werkend gemaakt, maar moet hem nog doorontwikkelen
Kan je hier wat screenshots van delen?
tss68nl schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:58:
Dat is voor mij voldoende basis functionaliteit :) Kriebelt om er mee verder te gaan, maar ik ben nu bezig met het hele LED verhaal. Geen tijd dus :+
Ik was toevallig hierna aan het kijken: MDT AKD-0410V.02 Dimmaktor 4-fach RGBW. Ben de overweging aan het maken deze voor mijn LED strips. Denk je dat het een goede optie is of zoals je al eerder zei gaat het niet geheel werken met dimming etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Flexmaster schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 09:06:
[...]
Dit laatste de kabels leggen met ontwerp is zeker haalbaar. Het voordeel is dat je alles kan schakelen :).
Overigens mocht je nog kabel zoeken: kabel te koop. Dit is de juiste kabel die je moet hebben,
Let wel op, dat is buskabel voor KNX. Inderdaad precies de goede. Ik denk echter dat Dest_ ook de 230V bekabeling (of eigenlijk bedrading) bedoelt :)
Ik was toevallig hierna aan het kijken: MDT AKD-0410V.02 Dimmaktor 4-fach RGBW. Ben de overweging aan het maken deze voor mijn LED strips. Denk je dat het een goede optie is of zoals je al eerder zei gaat het niet geheel werken met dimming etc?
MDT heeft doorgaans goede prijs/kwaliteit verhouding, en deze dimmer is daarop geen uitzondering. Het enige wat ik niet zo tof er aan vind, is dat het een PWM dimmer is. Met een PWM dimmer wordt continue de led snel aan en uit gezet. Dat gaat doorgaans met een frequentie van 600 Hz, dus je hebt 600 blokken per seconde. Dim je nu tot bijvoorbeeld 50%, dan zal de lamp 300x aan en uit gaan in een seconde. Dim je tot 10%, dan heb je 60 keer per seconde 1 blok aan, en de opeenvolgende 9 zijn uit. Dat is dus 60Hz, en verder dimmen geeft nog lagere frequenties. Je kan dan tegen de volgende issues aan lopen:
  • Sommig mensen zijn gevoelig voor flikkerende verlichting. De meeste mensen zijn sowieso gevoelig als ze moe zijn (flikkeren van oudere TL verlichting bijvoorbeeld). Je kan er een aanhoudende hoofdpijn aan over houden, omdat je hersens hard moeten werken om van het flikkerende licht een 'continue' beeld te maken. Doorgaans is dit alleen een issue voor je hoofdverlichting, en in iets mindere mate voor RGB verlichting, al staat of valt alles met de helderheid. Gebruik je je RGB om alles in een paarse of blauwe gloed te hullen als de hoofdverlichting uit is, dan zal je juist tegen dit issue aanlopen.
  • Dimmen tot onder de 10% is niet aan te raden, omdat je dan dusdanig lage frequenties krijgt dat het zichtbaar wordt. Dat is voor wit vaak nog wel op te lossen (door gewoon niet een brede dimming range te verwachten), maar bij RGB kan je een aantal kleuren gewoonweg niet maken, omdat het een te lage frequentie/bijmenging van bijvoorbeeld groen vergt. Kan je leven zonder wat kleuren, en zonder een brede intensiteit-range voor je verlichting, dan is het geen probleem.
  • Een PWM dimmer heeft grofweg 500 helderheid stappen die bruikbaar zijn. Voor een lange vloeiende fade is eigenlijk een nauwkeuriger sturing nodig, omdat de individuele stappen nog steeds zichtbaar zijn. Doe je geen langzame fades, dan is dit natuurlijk geen punt.
  • Laatste nadeel is dat voedingen en PWM drivers kunnen gaan janken/piepen door de frequentie. Natuurlijk stop je de driver in de meterkast, maar met 4 kanalen en allemaal andere dimniveau's frequenties, kan het even goed een flink kabaal worden in de buurt van de meterkast. En een meterkast niet goed ventileren (lucht/geluiddicht afsluiten) dat kan helaas niet, want de warmte moet je toch echt kwijt.
Dat is de reden waarom zowel Femme als ik drivers gebruiken die geen frequentie hebben, maar de led dimmen door beperking van maximale stroom, of op basis van nauwkeurig bepalen van spanning. Het vergt wat duurdere componenten en meer zorg, maar het resultaat is hier in ieder geval dat ik probleemloos kan dimmen totdat er bijna geen licht meer uit komt, en geen frequentie issues heb.

Wel zijn PWM dimmers (drivers) echt een stuk goedkoper, en zijn goedkopere voedingen mogelijk. :) Maar ik houd van duur denk ik? :+ Het is uiteindelijk een afweging die je zelf moet maken, wat voor jou het beste past. In hoeverre is PWM voor jou sowieso een issue, en is het je het geld waard om het anders te doen? Ook kan je kijken of bepaalde led-strip uberhaupt wel gedimd moet kunnen worden. Sommige stukken strip zou je rechtstreeks op een stroom-beperkte voeding aan kunnen sluiten en klaar. :)

Eigen KNX visualisatie
Leuk projectje puur uit interesse. Hier worden de verloren uurtjes in gestopt die ik eigenlijk ook niet heb. Ik heb eerst een hele minimale opzet gemaakt, en dit is het resultaat. Filters op ruimte en soort object, en alle items lopen synchroon op ipad/telefoon en pc. Oók vanaf de andere kant van de wereld:
KNX basic interface

De nieuwe interface draait ook al half, en heeft wat betere bruikbaarheid. Het idee is een sooft Mac-achtige onderbalk, met groter/kleiner wordende badges per ruimte (swipe up/down om menubalk groter/kleiner te maken). Subruimtes zijn uit te splitsen, en alle badges bieden direct toegang tot bijvoorbeeld alles-uit functies en totaaloverzicht/status van die ruimte. Door op een badge te klikken wordt in het scherm erboven weer een interface ingeladen zoals hierboven, met alle objecten, maar dan per categorie netjes gegroepeerd. Dat laatste ben ik nog aan het bouwen, de rest wat je hier ziet werkt al:
KNX new interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Ziet er netjes uit!

Even terug komen op de kast inrichting.

Bij mij hangt er een mini (jaren 60) groepen kast.
Vanuit deze Nieuwe groepenkast wil ik enkele meters verder op de onder de trap de domotica kast hangen.

In deze kast komen dus weer meerdere groepen samen.
Deze komen (volgens pagina 3) binnen op de meest linker klem.
Echter komen er bij 4 groepen samen in de kast. Hoe schijt je hoofd groepen op een fatsoenlijke manier.

Zetten jullie in de 2de kast voor de groepen nog een extra groepsschakelaars?
Hier mee zou je de groepen spanningsloos kunnen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
Sjembecks schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:26:
Ziet er netjes uit!

Even terug komen op de kast inrichting.

Bij mij hangt er een mini (jaren 60) groepen kast.
Vanuit deze Nieuwe groepenkast wil ik enkele meters verder op de onder de trap de domotica kast hangen.

In deze kast komen dus weer meerdere groepen samen.
Deze komen (volgens pagina 3) binnen op de meest linker klem.
Echter komen er bij 4 groepen samen in de kast. Hoe schijt je hoofd groepen op een fatsoenlijke manier.

Zetten jullie in de 2de kast voor de groepen nog een extra groepsschakelaars?
Hier mee zou je de groepen spanningsloos kunnen zetten.
Ter info: Als je ingrijpende veranderingen aan je elektrische installatie doet, ben je verplicht om je oude kast en bedrading te upgraden naar de huidige wet & regelgeving. Niet dat iedereen dit ook echt doet, maar toch :)

Wat betreft groepen scheiden, denk ik dat je het hebt over de klemmenstrook onderaan de kast? Want je zal met meerdere groepen ook goed na moeten denken hoe je de draden niet door elkaar gaat halen.
  • De blauwe isolatorkappen kan je natuurlijk meerdere kopen. Je begint dan weer met een nieuwe blauwe direct nadat je de andere sectie hebt afgesloten. Zo plaats je makkelijk meerdere groepen op één rail. Aarde is sowieso gezamenlijk, de nul wordt door de blauwe kappen onderbroken, en de fase kan je zelf correct plaatsen.
  • Een grotere uitdaging is: Hoe ga ik al die verschillende groepen uit elkaar houden in mijn kast. Het laatste wat je wil is stroom uit de ene groep terug sturen over de nul van een ander. Dat leidt achter dezelfde aardlek tot aparte routing van je stroom. Achter een andere aardlek tot het triggeren van je aardlek.Nog erger wordt het als je twee fase draden van een andere fase samen brengt, je hebt dan namelijk krachtstroom. (400V, en een behoorlijke maximale stroom. Geen pretje!)
  • Als je echt 4 groepen wil gaan hanteren, investeer dan in 2.5mm2 soepele draad in verschillende kleuren voor zowel fase als in beperkte mate ook voor de nul. In theorie komt er geen nul boven de klemmenstrook, maar veel dimmers bijvoorbeeld hebben de nul-draad nodig om correct te werken. Let wel op... je hebt qua fase draden in je KNX kast nog steeds twee kleuren per fase nodig: je wil namelijk de vaste spanningsvoerende draden (die de stroom verdelen over schakelunits bijvoorbeeld) en de geschakelde spanningsvoerende draden van elkaar kunnen onderscheiden. In een normaal netwerk zijn dit de kleuren bruin en zwart, maar voor mijn tweede fase gebruik ik grijs voor vast spanningsvoerend, en oranje voor geschakeld.
  • Bepaal voor jezelf hoeveel groepen je écht nodig hebt. Er zijn een aantal richtlijnen (zoals 200W rekenen per dubbel WCD, en toepassen van een 60% gelijktijdigheidsfactor), maar in de praktijk wordt daar veelal een loopje mee genomen als het even niet uit komt. Oók door installateurs. Het is ook niet vreemd: door alleen al je WCD's te tellen á 100 W per stuk, passen er op één groep maar 36 stopcontacten, met gelijktijdigheidsfactor erbij is dat 60 op één groep. Verlichtingspunten tellen voor 50 W per stuk.
Hoe heb ik dat dan gedaan?
  • Zelf ben ik uit gegaan van wat zuinigere verlichting middels led. De rest van het huis is gesplitst in twee groepen. Wel heb ik alle continue/groot verbruikers een aparte groep gegeven, zoals uiteraard de keukenapparatuur, maar ook de koelkast en vriezer, die normaliter gewoon op de verlichtings/WCD groep zitten. Hierdoor hoef ik niet zoveel groepen te handelen in mijn KNX kast.
  • Overigens zijn alle grootverbruikersgroepen vanuit de originele meterkast óók schakelbaar met een KNX component, maar doordat ik al deze groepen heb kunnen achterlaten in de originele meterkast is er veel complexiteit verdwenen. Beter KNX naar meer plekken in je huis brengen, dan alle vermogen, groepen en fasen naar je hoofd KNX kast. Het schakelen van wat verlichting, stopcontacten voor staande lampen, verdelen van wcd spanning en een hoop laagspanning werk zoals reed-contacten en bussystemen vereist weinig vermogen. Hoe minder groepen/fasen je daarvoor gebruikt, hoe beter.
  • Wel is het aan te raden om minimaal met twee groepen te werken, en het liefst nog van een verschillende fase. Het wil nog wel eens dat er bij stroomuitval maar één fase plat gaat. Dan heb je tenminste de andere nog. Met de klemmenstrook en een goede stertopologie voor je 230V kan je gemakkelijk lampen uit aangrenzende ruimtes op verschillende fase aansluiten, en stopcontacten aan de ene en andere kant van de kamer verdelen over twee fasen.
Een aparte groep in je KNX kast terwijl je in de hoofdmeterkast ook al een groep had aangesloten? Ik weet het niet. Dan kan je hem toch ook in de hoofdmeterkast uit zetten? Sowieso kan ik je aanraden om een fatsoenlijke multimeter te kopen en goed op te letten wat je doet. Ik meet altijd eerst, voordat ik draden los maak of weer opnieuw aansluit. Je weet maar nooit.....

En gebruik de nieuwe Wago lasklemmen met clips (Wago 221 serie, of oude 222 serie). Die clip je zo op een open draadeind en net zo makkelijk er weer af. Dan is het een dergelijk kleine moeite, dat je ook daadwerkelijk al je draden direct afdopt als ze even los moeten hangen (muur, plafond, maar zeker ook kast).

Laatst bij een vriend van me geholpen met z'n badkamer.... zijn beunhaas had de fase overal met een enkel stukje schilderstape afgeplakt. 8)7 Nul en aarde niet, want ja, dat is veilig. Heb hem laten zien hoe mooi je kan lassen door de nul dicht genoeg bij de schilderstape te houden......
Daarnaast is een open nul ook best link als er apparaten aangesloten zitten. Die sturen namelijk net zoveel stroom over de nul terug, als dat ze over de fase binnen krijgen. Stel dat het circuit incompleet is...dan maak je het compleet door het aan te raken.
Beetje vergelijkbaar met elektrocutie ongelukken bij lassen...waarbij de aarde (eigenlijk de nul) is losgekomen van de stalen lastafel waar de lasser wel tegen aan staat of op leunt. (Voornamelijk bij TIG lassen, omdat je daar de tungsten tip kan laten landen op het te lassen onderdeel waardoor er geen vlamboog ontstaat, maar een kortsluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexmaster
Dat is een zeer nette interface ( nieuwe aanzicht).

tss68nl heb jij al uitval gehad op je MDT producten? Of vind je ze toch zeer betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Flexmaster schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:57:
Dat is een zeer nette interface ( nieuwe aanzicht).

tss68nl heb jij al uitval gehad op je MDT producten? Of vind je ze toch zeer betrouwbaar?
Ik heb nog geen uitval gehad op MDT producten, maar wel een keer dat de spanning weg viel tijdens het programmeren van een unit. Die unit heb ik nooit meer aan de praat gekregen en onder garantie omgeruild. Het is echter wel zo dat als dit buiten de garantie voorkomt, je dus mooi pech hebt :)

Het mooie van de MDT units is wel, dat de software aardig uitgebreid is. Koop je een schakelunit van een bekend merk zoals Jung, dan zijn de mogelijkheden vaak heel erg beperkt. MDT heeft juist hun best gedaan om je veel functies te geven zoals ruime ondersteuning voor scenes, groepfuncties, timeout, staircase, logic gates. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mooi filmpje van Bright TV over domoticakoning Jan Kars en zijn zelfgebouwde knx-systeem:

http://www.rtlz.nl/tv/laa...is-gaat-alles-automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonWd
tss68nl, je had gelijk: het probleem met mijn instabiele tunnel-verbinding is geen performance probleem. Ik heb inmiddels hetzelfde probleem ervaren op een laptop. Vreemd genoeg lijkt een verbinding opgezet met Calimero wel stabiel(er), terwijl OpenHAB zelf Calimero gebruikt. Ik heb ook getest met de Falcon SDK demo; daar zie ik een hikje, maar Falcon herstelt direct zelf de verbinding. Enfin nog wat verder zoeken.

Inmiddels heb ik ook de online training gedaan en ETS 5 Lite aangeschaft.

Ik heb nog een technisch vraagje. Kun je tijdelijk de buskabel losmaken (van de voeding)? Onthouden de aangesloten apparaten hun instellingen, zodat wanneer je de kabel weer aansluit alles weer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
AntonWd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:45:
Ik heb nog een technisch vraagje. Kun je tijdelijk de buskabel losmaken (van de voeding)? Onthouden de aangesloten apparaten hun instellingen, zodat wanneer je de kabel weer aansluit alles weer werkt?
Dus met andere woorden, je vraagt of je alles opnieuw moet programmeren na een spanningsuitval? Natuurlijk niet. Dat zou wel zeer vervelend zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gaat er nog iemand naar Light+Building in Frankfurt? Is het de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
tss68nl zou er naar toe gaan. Ga nu meteen kijken wat de nieuwe Ekinex producten zijn, helaas staan de nieuwe producten nog niet online. Nog even geduld hebben dus...

[ Voor 33% gewijzigd door Brains op 11-03-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
Zou er iemand die naar Light+Building gaat en die de voucher voor 400euro korting op professionele ETS5 niet wilt hebben, voor mij er eentje meenemen?

Blijkt dat als je langs de KNX stand gaat je een voucher kan oppikken. Indien je vervolgens met 2 anderen wilt samenleggen kan ieder van de 3 de professionele dongle hebben voor 370euro incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik wil volgende week vrijdag wellicht gaan en kan dan wel een voucher oppikken. Dit weekend kan ik niet omdat ik mijn halve domoticasysteem uit elkaar heb liggen om meer ruimte tussen de kabelgoten te creeëren (vorig jaar te zuinig geweest en ik deed de kabels gewoon direct aansluiten op de inputs en outputs van de plc, nu wil ik alles op rijgklemmen aansluiten en heb ik meer ruimte nodig voor drie-etageklemmen met busbar er onder voor het verbinden van de kabelafscherming). Wijze les: zet je regelkast ruim op. 14cm tussen de kabelgoten is wel zo'n beetje het minimum om allerlei soorten rijgklemmen te kunnen plaatsen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
hehe, das een wijze raad :D
Kga dus eind dit jaar rijgklemmen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
Femme schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:00:
Ik wil volgende week vrijdag wellicht gaan en kan dan wel een voucher oppikken. Dit weekend kan ik niet omdat ik mijn halve domoticasysteem uit elkaar heb liggen om meer ruimte tussen de kabelgoten te creeëren (vorig jaar te zuinig geweest en ik deed de kabels gewoon direct aansluiten op de inputs en outputs van de plc, nu wil ik alles op rijgklemmen aansluiten en heb ik meer ruimte nodig voor drie-etageklemmen met busbar er onder voor het verbinden van de kabelafscherming). Wijze les: zet je regelkast ruim op. 14cm tussen de kabelgoten is wel zo'n beetje het minimum om allerlei soorten rijgklemmen te kunnen plaatsen :) .
Blijkt dat je gratis tickets kan vastkrijgen vanuit GIRA:

https://www.gira.de/service/l+b/registrierung.html

Of Hager:

http://www.hager.com/de/a...ittsgutscheine/594519.htm

Btw die nieuwe Gira X1 ziet er echt wel interessant uit voor visualisering (tov Loxone te gebruiken voor visualisering)

http://www.gira.com/nl_BE...rodukte/neuheiten/x1.html

Ik ga er spijtig genoeg niet geraken |:( anders had ik die nieuwe spullen van Ekinex en Gira wel eens goed willen reviewen. Misschien toch een gatje ergens proberen vinden...

[ Voor 11% gewijzigd door carlw op 13-03-2016 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Heren, ik ben inderdaad naar Light+Building geweest samen met een enthousiaste KNX zelfbouwer hier uit de buurt (geen tweaker :) ). Ondanks dat ik het best de moeite waard vond om even rond te lopen en voornamelijk een paar fabrikanten zoals Ekinex en MDT één op één te spreken, vond ik het niet echt heel vernieuwend wat er op de beurs te zien was.
Zakelijk gezien was het prima, maar qua noviteiten heb ik zeer weinig gezien. Wél is het goed om een aantal producten in het echt te zien:
  • Gira G1 is echt een mooi scherm en nog best een redelijk betaalbare visualisatie. Kijkhoeken op het scherm zijn goed, response zeer goed. Het is een autonome unit, wat het voordeel heeft dat het decentrale karakter behouden blijft, maar wel een nadeel dat je diezelfde interface niet op een ipad of telefoon kan krijgen :) (Ik weet het....het is het één of het ander) Wel kan je natuurlijk de eerder genoemde X1 gebruiken voor ipad/telefoon, maar je zal ze onafhankelijk van elkaar moeten programmeren :)
  • Ekinex schermen (touch & see) zijn hun geld niet waard (persoonlijke mening). Kijkhoeken zijn zeer slecht (je bukt automatisch om iets te zien), en de aanpasbaarheid is beperkt te noemen.
  • MDT units zijn allemaal vernieuwd en hebben nu blauwe tiptoetsen in plaats van fysieke knoppen. Qua uiterlijk zijn ze er niet op vooruit gegaan, qua (spat) waterdichtheid wel. Verder weinig gewijzigd.
  • MDT knoppen voor aan de muur hebben in het echt een vreselijk goedkoop uiterlijk met een rare backlight van de icoontjes. Dat had ik niet zo uit de foto's gehaald.
  • De nieuwe FF serie van Ekinex, is eigenlijk qua uiterlijk gewoon de oude FF serie, maar het binnenwerk is hetzelfde gemaakt als de 71 serie. Dit betekent dat de units maar een cm in de doos steken, er een steviger stalen frame achter geplaatst is, en de knoppen een beter kliksysteem hebben wat minder makkelijk afbreekt. Een nadeel is wel (persoonlijke voorkeur) dat de programmeerknop weer is verhuisd naar de voorzijde van de unit, ónder de knoppen. Ik prefereer om de hele unit uit de muur te draaien, anders dan een knop los te maken voor programmeren.
  • Ekinex komt met een visualisatie, die ze door een extern bedrijf hebben laten bouwen, genaamd Delégo. Het ziet er netjes uit, maar een live demo hadden ze zelf ook nog niet, dus wat screenshots in de folder is alles wat ik heb nu. Wel werkt het met een centrale server die inclusief software zo'n €1700,- moet gaan kosten. Centrale server heeft als voordeel dat het op al je apparaten werkt natuurlijk, maar wel een single point of failure.
Op de beurs zelf heb ik voornamelijk veel installatietechniek gezien. Grote industriële meterkasten met dikke koperen strips van 10 cm breed en 2 cm dik was eigenlijk de 'de facto' standaard waar je als bezoeker enthousiast van moet worden :)

Wat ik ook heel erg heb gemist is verlichting techniek. Er is bijna niets over led's te vinden. Enkele fabrikanten zoals MDT die hun nieuwe KNX led-drivers promoten, maar dat is alles.

Ik ga volgend jaar wellicht weer, maar alleen als ik ook echt zakelijk wat te bespreken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Jammer, had over veel en leuk nieuws gehoopt..Maar ja, tegenwoordig met internet heb je vaak al iets van nieuwtjes opgevangen en ga je er bewust naar opzoek op een beurs. Het is wel een mooie gelegenheid om een hand-on te doen. Een KNX-taster bestellen van elk merk om ze te proberen en te "voelen" is ook een dure aangelegenheid.En bij installateurs, waar ik ben geweest, hebben ze geen breed aanbod van verschillende werken. Kwaliteit vergelijken is dus moeilijk, alleen via het uiterlijk is via internet te "vergelijken".

Zelf heb ik een tweetal MDT tasters, een gewone met ledjes en een glastaster, maar ik vind ze beide niet mooi en degelijk. Ze doen wel wat ze moeten doen en dat was het. Op kantoor vond ik nog een Basalte taster, de degelijkheid voel je al direct als je het ding in de hand hebt.

Klopte het dat een coupon kon ophalen voor ETS professional bij de KNX stand? Anders houd ik me ook wel aanbevolen voor een coupon. In mijn hobby projectje sleur ik wel eens wat componenten om te kijken wat het allemaal kan. Maar de 5 van de gratis versie is dan wat krap.

Het stukje Light van de beurs was dus wat onderbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
Ja Brains,
Ik zou ook graag met zo een coupon samen met 3 man willen delen voor een volledige versie. Dat maakt ets toch een beetje betaalbaar voor privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:54:
Zou er iemand die naar Light+Building gaat en die de voucher voor 400euro korting op professionele ETS5 niet wilt hebben, voor mij er eentje meenemen?

Blijkt dat als je langs de KNX stand gaat je een voucher kan oppikken. Indien je vervolgens met 2 anderen wilt samenleggen kan ieder van de 3 de professionele dongle hebben voor 370euro incl btw.
Carl, dat klopt, ik heb een dergelijke voucher opgehaald, en een kennis van me ook. Dus er zijn er twee vrij te besteden.

Wel denk ik dat je jezelf hebt verrekend:
[list]
[li]De code is enkel geldig op de basisprijs voor een ETS Professional, dus een upgrade gaat niet werken. (Ik heb een ETS Lite, dus zou 200 euro upgrade korting krijgen, maar die gaat niet combineren met de 400 euro bon helaas)[/li]
[li]Twee extra licenses kosten ieder 150 euro.[/li]
[li]De prijzen van KNX.org zijn exclusief BTW.[/li]
[/list]

Dus dan kom ik op: €1000 + (2 x €150) * 121% = €1573. Dat is dus €524 per persoon. Ook dat is nog niet helemaal waar, want KNX.org brengt ook handling en verzend kosten in rekening per license, dus reken gerust €550 per persoon.

Edit: Ik zat te slapen: €1000 basis - €400 korting + (2 x €150) extra licenties * 121% = €1089 / 3 = €363.

Weet je zeker dat ETS Lite niets voor je is? Als je online de training behaald krijg je een substantiële discount, en ben je voor ongeveer 1/5 van het bedrag klaar. Daarmee kan je 20 busdeelnemers programmeren per project, maar het staat je vrij meerdere projecten tegelijk open te hebben staan. Het enige wat je moet doen is de groepenstructuur goed synchroon houden. De oplossing daar voor is om goed na te denken over je groepen, en deze gewoon reeds netjes in volledigheid in te stellen, om vervolgens pas daarna de spin-off projecten met bijvoorbeeld een group-export/import up to date te brengen.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben voorstander om de code te sharen, maar wil wel dat iedereen dan een weloverwogen keuze maakt :)

[ Voor 3% gewijzigd door tss68nl op 18-03-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
tss68nl schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 00:54:
[...]

Carl, dat klopt, ik heb een dergelijke voucher opgehaald, en een kennis van me ook. Dus er zijn er twee vrij te besteden.

Wel denk ik dat je jezelf hebt verrekend:
  • De code is enkel geldig op de basisprijs voor een ETS Professional, dus een upgrade gaat niet werken. (Ik heb een ETS Lite, dus zou 200 euro upgrade korting krijgen, maar die gaat niet combineren met de 400 euro bon helaas)
  • Twee extra licenses kosten ieder 150 euro.
  • De prijzen van KNX.org zijn exclusief BTW.
Dus dan kom ik op: €1000 + (2 x €150) * 121% = €1573. Dat is dus €524 per persoon. Ook dat is nog niet helemaal waar, want KNX.org brengt ook handling en verzend kosten in rekening per license, dus reken gerust €550 per persoon.

Weet je zeker dat ETS Lite niets voor je is? Als je online de training behaald krijg je een substantiële discount, en ben je voor ongeveer 1/5 van het bedrag klaar. Daarmee kan je 20 busdeelnemers programmeren per project, maar het staat je vrij meerdere projecten tegelijk open te hebben staan. Het enige wat je moet doen is de groepenstructuur goed synchroon houden. De oplossing daar voor is om goed na te denken over je groepen, en deze gewoon reeds netjes in volledigheid in te stellen, om vervolgens pas daarna de spin-off projecten met bijvoorbeeld een group-export/import up to date te brengen.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben voorstander om de code te sharen, maar wil wel dat iedereen dan een weloverwogen keuze maakt :)
Hmm, is het niet zo:

1x ETS5 PRO € 1000
1x voucher € -400
2x ETS5 supplementary license € 300

Dat is dan 900 euro voor 3 volwaardige licenties dus incl btw = 363 euro?

Ik ben ook aan het twijfelen aan die light versie, maar het beginnen opsplitsen van projecten etc is wel een extra complexiteit. Ik kan niet direct op iets komen, maar wat als je een regeling wilt doen waarvan meer dan 20 busdeelnemers willen aan meedoen?

Mijn gevoel was dat voor 363euro ik zeker wel de PRO zou willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:07:
[...]

Hmm, is het niet zo:

1x ETS5 PRO € 1000
1x voucher € -400
2x ETS5 supplementary license € 300

Dat is dan 900 euro voor 3 volwaardige licenties dus incl btw = 363 euro?

Ik ben ook aan het twijfelen aan die light versie, maar het beginnen opsplitsen van projecten etc is wel een extra complexiteit. Ik kan niet direct op iets komen, maar wat als je een regeling wilt doen waarvan meer dan 20 busdeelnemers willen aan meedoen?

Mijn gevoel was dat voor 363euro ik zeker wel de PRO zou willen kopen.
Haha, je hebt gelijk. Moet natuurlijk wel de 400 euro korting meenemen :+ Dat is suf van mij.... rekenwonder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
tss68nl schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 07:37:

Gira G1 is echt een mooi scherm en nog best een redelijk betaalbare visualisatie. Kijkhoeken op het scherm zijn goed, response zeer goed. Het is een autonome unit, wat het voordeel heeft dat het decentrale karakter behouden blijft, maar wel een nadeel dat je diezelfde interface niet op een ipad of telefoon kan krijgen :) (Ik weet het....het is het één of het ander) Wel kan je natuurlijk de eerder genoemde X1 gebruiken voor ipad/telefoon, maar je zal ze onafhankelijk van elkaar moeten programmeren :)
Ik ben zeer geinteresseerd in die X1 (ipv Loxone te gebruiken voor visualisering). Heb je tijd gehad om er mee te spelen? Wat waren je bedenkingen hierover?

De X1 is gelijkaardig aan de G1 als ik me niet vergis buiten dat het dan voor mobiele apparaten is en een geintegreerde logica module?

Ook een idee van prijs van die nieuwe G1 en X1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:05:
[...]
Ik ben zeer geinteresseerd in die X1 (ipv Loxone te gebruiken voor visualisering). Heb je tijd gehad om er mee te spelen? Wat waren je bedenkingen hierover?

De X1 is gelijkaardig aan de G1 als ik me niet vergis buiten dat het dan voor mobiele apparaten is en een geintegreerde logica module?

Ook een idee van prijs van die nieuwe G1 en X1?
Van de G1 wel, die is al een tijd verkrijgbaar, en zou rond de €1000 uit moeten komen, beetje afhankelijk waar je hem haalt. Let op dat je een 230V, 24V en PoE versie hebt. De 24V is volgens mij gevoed vanuit de hulpspanning KNX (wit/gele aderpaar), maar de unit heeft voor de data géén KNX aansluiting. De data loopt altijd over IP, dus ik ben ook bang dat het communiceert over het UDP protocol. De vertegenwoordiger op de beurs kon me daar geen antwoord op geven, maar ik heb de vraag uitgezet bij Gira. In sommige installaties (zoals die van mij) kan UDP veel verkeer kwijt raken, waardoor je visualisatie uit de pas gaat lopen.
Overigens heeft de PoE versie uiteraard een UTP aansluiting, maar de andere twee units communiceren enkel over wlan. Dat is ook iets om over na te denken of je dat wel handig vind. Al je KNX verkeer over het wlan...vind ik iets te 'open' :)

Ik zit ook te kijken naar de X1, maar prijzen zijn nog niet bekend. Sterker nog, de X1 is nog niet uit de testfase, dus ze weten nog geen levertijd :) De X1 is inderdaad visualisering zoals ook door de G1 gedaan wordt. Maar de logic die je kan toepassen is niet zo breed. Daar heb je dan weer een L1 voor nodig.

Om een idee te krijgen van de X1, kan je de ETS software van de G1 downloaden en eens spelen met de software. G1 en X1 zijn voornamelijk gebaseerd op je groepadressen, en hoe je die wilt tonen. Eigenlijk zeg je gewoon: op deze pagina, wil ik dat element tonen, en dat moet een blok zijn waar ik de huidige waarde kan zien, en in stapjes van 0.1 kan bijstellen. De G1/X1 maakt daarmee je interface.

Om een idee te krijgen van de L1, kan je bij Gira hun Gira Project Assistant downloaden. Daarmee maak je een virtuele L1 aan, en kan je logica programmeren. Er zit een test/simulatie in, dus je kan al je logica testen alsof je de hele installatie al hebt gemaakt.
Wat mij opviel aan de L1, is dat je maximaal 160 datapunten kan lezen en/of besturen met één L1. Dat is voor mij in ieder geval zeer beperkt, omdat alleen voor de thuisinstallatie nu al ongeveer 420 groepadressen in gebruik zijn. Daarnaast zijn sommige blokken beperkt qua functionaliteit. Het berekeken van een gemiddelde temperatuur bijvoorbeeld, is niet iets wat je makkelijk kan doen. Je kan de waarden optellen, en delen door een vast aantal uiteraard, maar je kan niet niet het aantal temperaturen pakken die ook daadwerkelijk een waarde hebben. Alternatief is natuurlijk om iedere temperatuur te voorzien van een boolean blok of hij gevuld is, die weer op te tellen, en daardoor de totale temperatuur-sum te delen, maar ik zou verwachten iets dergelijks makkelijker te kunnen doen :)

Let ook op dat je administratie wel flink gaat worden: je groepenstructuur moet ingeladen worden in de X1 / L1. Dus als je zaken wijzigt in ETS, dan kan het zijn dat je handmatig ook het X1/L1 project weer moet bijwerken. De G1 wordt voornamelijk geconfigureerd vanuit ETS, dus die heeft dat probleem niet.

Overigens wil bij mij de G1 in KNX geen groepadressen zichtbaar maken, waardoor ik weinig kan koppelen. Ook die vraag staat uit bij Gira :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
Zucht... dus toch geen ideale vervanging voor de Loxone...
Die interfaces zien er wel heel proper uit van de G1 en X1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 19:10:
Zucht... dus toch geen ideale vervanging voor de Loxone...
Die interfaces zien er wel heel proper uit van de G1 en X1.
Dat weet ik niet :) De G1 unit ziet er in het echt super gelikt uit. Behuizing is strak, goed afgewerkt en het scherm is helder met goede kijkhoeken. Ook de interface ziet er zoals je zegt erg goed uit.

Mijn vermoeden is dat de Gira units beter samenwerken met KNX dan dat een Loxone dat doet. Kan er alleen weinig over zeggen totdat ik ze zelf heb kunnen testen in een installatie. :+

Voorlopig blijft mijn interesse gewekt in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
tss68nl schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 02:49:
[...]

Dat weet ik niet :) De G1 unit ziet er in het echt super gelikt uit. Behuizing is strak, goed afgewerkt en het scherm is helder met goede kijkhoeken. Ook de interface ziet er zoals je zegt erg goed uit.

Mijn vermoeden is dat de Gira units beter samenwerken met KNX dan dat een Loxone dat doet. Kan er alleen weinig over zeggen totdat ik ze zelf heb kunnen testen in een installatie. :+

Voorlopig blijft mijn interesse gewekt in ieder geval :)
Ja, maar ik vind voor die prijs dat ze een G1 en X1 wel mogen integreren in 1 apparaat en dat je maar zo beperkt weinig logica in de X1 kan implementeren vind ik ook teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:02:
[...]
Ja, maar ik vind voor die prijs dat ze een G1 en X1 wel mogen integreren in 1 apparaat en dat je maar zo beperkt weinig logica in de X1 kan implementeren vind ik ook teleurstellend.
Bekijk de Gira applicatie maar eens, dan kan je zien wat je met de L1 kan en of dat voldoende is voor je?

Bedoel je overigens L1 met X1 of G1 integreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
tss68nl schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:05:
[...]

Bekijk de Gira applicatie maar eens, dan kan je zien wat je met de L1 kan en of dat voldoende is voor je?

Bedoel je overigens L1 met X1 of G1 integreren?
Jep, ga ik morgen even mee spelen.

Ik bedoel X1 met G1 zodat je slechts 1 keer die schermpjes moet definieren en mooi overeenkomt wat je op de G1 ziet en op je tablets, smartphones, pc,...

Zennio heeft bijvoorbeeld zo een toestel:

http://zennio.com/product...-controllers/inzennio-z41

Maar die interfaces zien er niet uit en durf ik niet eens in mijn living op te hangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:11:
[...]
Jep, ga ik morgen even mee spelen.

Ik bedoel X1 met G1 zodat je slechts 1 keer die schermpjes moet definieren en mooi overeenkomt wat je op de G1 ziet en op je tablets, smartphones, pc,...

Zennio heeft bijvoorbeeld zo een toestel:

http://zennio.com/product...-controllers/inzennio-z41

Maar die interfaces zien er niet uit en durf ik niet eens in mijn living op te hangen :+
Ik denk dat de gedachtengang is, dat als je bijvoorbeeld een G1 in de living hebt, en één in de keuken, dat je de schermen op beide anders geconfigureerd wil hebben. In de keuken verwacht je op de eerst pagina andere functies dan in de living :)
Op een iPad/telefoon wil je juist ook weer een andere indeling. Ik denk dat je daar met de Zennio unit snel tegen aan zou lopen? Al zou ik er inderdaad met een grote boog omheen lopen....qua design is het niet hun beste product :+

Pagina: 1 2 ... 82 Laatste