tss68nl schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 00:57:
[...]
Een t-doos is volgens mij niet nodig? Je kan prima draden met lasdoppen (liever las/hevelklemmen persoonlijk...zoek eens op wago 221, dan zie je wat ik bedoel) monteren achter een stopcontact.
ahh OK, ik denk nog dusdanig esthetisch dat ik "loop" waarschijnlijk verkeerd interpreter. Ik zie een mooie ronde baan van 19mm voor me, waar ik per stopcontact op aftak. Maar in werkelijkheid gaat het natuurlijk om een loop in de stroomkring. Beginners foutje waarschijnlijk

of kan het ook zoals ik het zeg ?
Ik bedoel idd ook de klemmen, niet de lasdoppen waar juist voor werd gewaarschuwd eerder in het topic dat het veel fijner werken is met de hevelklemmen. thanks voor de tip.
[...]
Een aantal dingen om op te letten:
Zo te zien is het 16mm flex? Flex is heel restrictief, en er mogen officieel maar 3 x 2.5mm2 draden door een 16mm flex. Een 16mm glad trouwens ook maar 4 x 2,5mm2. Die beperking is overigens voornamelijk gebaseerd op vulgraad, en de daarbij horende warmteontwikkeling. Aangezien je korte stukjes 16mm buis hebt, en de warme lucht makkelijk kan ontsnappen omdat ze nagenoeg verticaal staan, zal het zo'n vaart niet lopen, maar regels blijven wel regels natuurlijk.
Het is gelukkig geen flex maar gladde 16mm buis, dat dan weer wel. Ik ben wel van plan om het maximale te vullen rekening houdend met enige ruimte in de buis waar dan nog warmte kan ontsnappen.
Op basis van de foto, zou je de rechter buis van de ene set, kunnen doorverbinden met de linker buis van de volgende set. 19mm harde buis schuift zo over 16mm flex. Gebruik dikke pvc lijm (gel, die ze ook voor afvoerbuizen gebruiken) om de buis te lijmen. Lijm opbrengen op de buitenkant van de flex! Als je binnenkant van de 19mm lijmt, dan smeer je de hele buis dicht bij het in elkaar schuiven.
Dat scheelt dan weer mofjes, ik zal de tip ter harte nemen mbt het lijm smeren op de buitenkant van de 16mm en de 19 eroverheen schuiven.
Flex in 19mm buis zijn niet de beste verbindingen voor het trekken van draad vanwege de rand. Een trekveer met een goede kop helpt. Ook kan je overwegen om een 1.5mm2 schakeldraad tijdens aanleg door de buis te trekken (voor het lijmen...steek eerst door de 19 mm, daarna uiteinden door de flex). Die kan je gebruiken als trekveer voor de uiteindelijke bedrading. Zorg dat er geen hoeken zitten aan de bedrading die getrokken wordt. Tape doet wonderen!
Ik heb eerder wel utp en coax getrokken in een ander huis waar ik ook behoorlijk aan het tapen moest

Er ligt wel zoals je op de foto ziet al isolatie op de vloer van het souterain en de verdieping daarboven (bovenste verdieping geen isolatie), waardoor ik nog een beetje zit met hoe ik de buis stevig ga bevestigen.
Ik neem nu aan dat ik het hele trekken doe voordat de vloerverwarming en dekvloer erop ligt. Dus dat ik bij het leggen van de buis eigenlijk de draden er al min of meer meteen intrek, of is dat geen doen ?
Zijn er verder geen buizen in de muur aangesloten op de dozen? Heb je ze allemaal gecontroleerd en uitgeveerd? Het is belangrijk om in kaart te brengen wat er momenteel al aan netwerk ligt.
Zodra ik de sleuteloverdracht heb gehad ga ik alles uitveren en waar buizen missen alsnog infrezen en onderlinge dozen doorprikken, alles moet in topstaat zijn voordat ik begin, hehehe, een goed begin is het halve werk.

ik moet ook nog gordijn voeding etc buis frezen, ik wil de gezichten van de kids wel eens zien als ze erachter komen dat de gordijnen automatisch gaan, lol.
Zie ik het goed dat de meest linker set stopcontacten geen buizen heeft naar de vloer?
Waarschijnlijk staat dat net niet op de foto, sommige buizen zijn ook een soort van ondergesmeerd met stuuc en moeten nog bevrijd worden.

Het zijn zo te zien inderdaad enkele dozen, maar wel enkele dozen die gekoppeld zijn aan elkaar. Je kan vaak het tussenschot (x2) uitbreken met een schroevendraaier, en zo de 230V naar de doos ernaast brengen. Die voert door zijn buis vervolgens weer door naar het volgende stopcontact.
Je zou zeggen dat een installateur wel rekening zou houden met het feit dat dubbele stopcontacten normaal zijn en doorverbonden moeten kunnen worden. Maar het met apparte buisjes werken geeft denk ik al aan dat er waarschijnlijk iemand snel de zaak heeft neergelegd zonder al te veel inzicht omdat er gestuukt moest gaan worden. Op zich prettig voor de appart schakelende wcd's
Ik neem het huis namelijk casco over van iemand anders die het niet af kan maken.
[...]
Denk er goed over na of je nog wel coax nodig hebt. Het is relatief dikke kabel, en het is een uitstervend ras. Je kan ook na de verhuizing een provider kiezen die met IPTV werkt. Ontvanger in je meterkast, en vanaf daar alles op UTP. Ik heb de coax al jaren vaarwel gezegd

Super tip, ik heb eerder sateliet gehad en was al een soort van in shock dat ik weer terug was bij kabel tv, met alle bijkomende kosten van dien, ik ga nu dan coax lekker weglaten en voor zo'n mag256 oplossing kijken. (of iets vergelijkbaars) Ik heb alleen wel in alle slaapkamers dan zo'n set-op boxje nodig neem ik aan of stream je dat via een webapp uit de meterkast naar de verschillende TV's ofzo ? dit kan ik in een later stadium wel uitzoeken, voorlopig zijn ze nog zoet hier met rollercoaster tycoon 2 ;-)
[...]
Schakelgeluid is inderdaad goed hoorbaar met gewone relais. Femme heeft volgens mij een setup met solid state relais. Maar qua KNX is er niet zo gek veel wat met solid state relais werkt. Kast moet wel altijd ventileren inderdaad, dus afsluiten voor geluid kan niet. Wat je wel kan doen, is een opening onder tussen plint en deur, en een opening helemaal boven (zord dat je deuren van vloer tot plafond lopen), en dan de binnenkant van je kastdeuren bekleden met geluiddempend materiaal. Daarnaast verschilt het per serie. De MDT AMI units zijn zware relais met stroommeting, en hoor je zeer goed. Maar alle andere series zoals de MDT AKS, zijn veel stiller, en nauwelijks hoorbaar in een afgesloten kast.
Ok ik ga hier dan zeker op letten... kom ik in een later stadium wel op terug. Ik heb nu eerst nog slapeloze nachten van uberhaupt het buizen leggen en in kaart brengen. Maar ik vind het wel bijzonder fijn dat jullie zo meedenken. Top !