[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 4 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:35
tss68nl schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:51:
[...]

Dat is het dus juist. Stel je hebt er één in het toilet hangen, en je gaat naar het toilet voordat je gaat slapen. Je gebruikt vervolgens de alles-uit functie naast het bed, waarmee dus ook de lamp in het toilet uitgezet wordt.
Nu is één van de kinderen wakker geworden doordat jullie naar bed gingen, en wil naar het toilet. De lamp gaat nu niet aan, want de infrarood sensor denkt nog steeds dat de lamp in het toilet aan is omdat hij hem niet zelf uit heeft gezet.
Dat is toch maar zeer tijdelijk een probleem? Want ik was bv. van plan om de lichten daar slechts tijdelijk aan te laten, maw beweging gedetecteerd = licht aan voor 300 sec. 300, 299, 298, 297, beweging gedetecteerd, 300, 299, 298, 297 en die lichten gewoon niet op het groepsadres te hangen waar alle lichten onder hangen wat je gebruikt voor alles uit/aan.
Het is misschien wel werkend te krijgen, door de aparte externe input van de sensor te gebruiken om de lamp te schakelen. Maar dat betekent dat:
  • Een centrale functie zoals alles uit of een scene veel complexer wordt. Normaliter gebruik je voor deze scenes/centrale commando's de centrale functie van je MDT (x20) schakelunits. Die maak je lid van een groep, en je hoeft alleen maar de units (stuk of 6 a 7?) lid te maken van de groep. Met deze sensors, moet je alle lampen uitsluiten van de centrale functies op je MDT, om vervolgens alle sensor externe-inputs lid te maken van de alles-uit groep. Dat is twee keer extra administratie....uitsluiten MDT, én separaat toevoegen sensor. |:(
  • Als je een logic module hebt, dan zal ook deze logic module zich moeten onthouden van het direct schakelen van de specifieke kanalen op de MDT schakelunit, en de sensor aan moeten spreken.
  • Als je ketens maakt van sensors, dan wordt het nog iets complexer. In mijn geval bepaal ik met behulp van timing van meerdere sensors de looprichting van mensen in bijvoorbeeld de gang.
  • Je bent overgeleverd aan het aantal scenes wat de sensor kan ondersteunen. De MDT ondersteund er 8 per kanaal, maar de sensor moet het met 2 doen.
Dit ga je eens moeten uitleggen als ik bij jou langskom, als je wil...
Ik ben dus nog aan het zoeken naar een makkelijke/overzichtelijke oplossing om al dit gedoe heen. Het zou zelfs kunnen dat ik het detectiesignaal in een logic module ga opvangen, en ik de hele stuurlogica vanuit daar ga bouwen. Dat is echter heel ver weg van de decentrale gedachte, want als de logic module uitvalt....dan werkt geen enkele sensor meer in huis, en dus ook geen automatische verlichting :)

Dat is overigens één van de redenen waarom ik in iedere kamer op de normale plek een unit heb hangen. Linksboven is altijd de hoofdverlichting van die ruimte, en werkt altijd omdat het zonder fratsen is geprogrammeerd :)
Ik sta nu eigenlijk op het punt om mijn bestelling buiten te doen, maar als blijkt dat ik het ergens bij het verkeerde eind heb dan zoek ik wel een andere inbouwsensor (bv. Basalte Auro). Ik hou me dan ook aanbevolen voor alternatieven, wel graag met dezelfde afmetingen want die gaten zijn in de betonnen welfsels uitgeboord.

Ik heb via een andere leverancier begrepen dat er een verschil zou zijn tussen MDT en Gira dimmers, in die zin dat Gira intelligenter of netter iets kan dimmen of een curve kan aanleren van lampen, ik begreep het eigenlijk niet zo en de beste man kon het ook niet helemaal uitleggen, maar wie weet is er hier iemand...

Op het laatste moment toch nog even 5G1.5 en een buskabel tot in de hoek van de keuken gelegd voor de chape-man langs kwam, altijd leuk om daar nog een LED stripje te hangen later of iets te kunnen sturen :) . Bedenk me net wel dat ik in de keuken geen UTP heb liggen :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
HyperBart schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:39:
Dat is toch maar zeer tijdelijk een probleem? Want ik was bv. van plan om de lichten daar slechts tijdelijk aan te laten, maw beweging gedetecteerd = licht aan voor 300 sec. 300, 299, 298, 297, beweging gedetecteerd, 300, 299, 298, 297 en die lichten gewoon niet op het groepsadres te hangen waar alle lichten onder hangen wat je gebruikt voor alles uit/aan.
Het klopt dat je dit probleem kan omzeilen door de betreffende lampen uit te sluiten van de alles uit/aan. Echter los je daarmee de bron van het probleem niet op in mijn ogen, omdat welke andere tussenkomst dan ook hetzelfde probleem zal veroorzaken. Immers, een Ipad/iPhone visualisatie kan ook de lamp direct schakelen, en daarmee de sensor weer uit de pas laten lopen. Ook dat is weer op te lossen, door in de visualisatie deze specifieke lamp weer uit te sluiten, en de besturing te laten lopen via één van de sensors.

Maar zie je wat er gebeurd? Je bent op allerlei plekken pleisters aan het plakken, omdat de sensor niet om kan gaan met een externe invloed.

Ik zou het liever zo programmeren, dat de lichtschakeling inclusief sensor robuust is zodat als er over een jaar door een ander een extra knop/visualisatie wordt gekoppeld, deze niet de bestaande logica van de wijs kan brengen.

Maar goed, wellicht is dat mijn afwijking? Ik ben gewend heel modulair te ontwerpen :+
Dit ga je eens moeten uitleggen als ik bij jou langskom, als je wil...
Ik denk dat een avond al snel te kort is, maar we gaan ons best doen :)
Ik sta nu eigenlijk op het punt om mijn bestelling buiten te doen, maar als blijkt dat ik het ergens bij het verkeerde eind heb dan zoek ik wel een andere inbouwsensor (bv. Basalte Auro). Ik hou me dan ook aanbevolen voor alternatieven, wel graag met dezelfde afmetingen want die gaten zijn in de betonnen welfsels uitgeboord.
Precies, ik ben ook nog bezig met goede alternatieven zoeken. Maar goed, wellicht kom ik er met deze unit ook nog wel uit, maar heb ik nog niet de goede manier gevonden? Ze zijn wel uitermate gevoelig en werken feilloos, dat is wel prettig :)
Ik heb via een andere leverancier begrepen dat er een verschil zou zijn tussen MDT en Gira dimmers, in die zin dat Gira intelligenter of netter iets kan dimmen of een curve kan aanleren van lampen, ik begreep het eigenlijk niet zo en de beste man kon het ook niet helemaal uitleggen, maar wie weet is er hier iemand...
Verschil in dimmers zit er altijd, al is het alleen maar in de aansturende software. Ik weet alleen niet of de man de MDT producten goed kent? Want volgens mij kan de MDT ongeveer hetzelfde.
Een aantal zaken zijn bij een dimmer belangrijk:
  • Soort dimmen: fase-aansnijding, fase afsnijding, led, halogeen, etc
  • Dimcurve
  • Resolutie
  • Frequentie(bij led)
Verschillende lampen vereisen verschillende manieren van dimmen. Het voert te ver om nu per onderdeel in te gaan op alle details, maar de dimmers van zowel Gira als MDT zijn fysiek in staat om te acteren als verschillende soorten dimmers, zodat je zowel gloeilampen, halogeen etc kan bedienen.

Dan de dimcurve: voornamelijk LED gebaseerde producten hebben de neiging om logaritmisch meer licht te geven bij een oplopende spanning. Met een normale dimcurve, zou de lamp dan ook pas een beetje licht gaan geven bij bijvoorbeeld 80% spanning, en geeft bij 85% al maximaal licht. Door bijvoorbeeld een logaritmische schaal in te kunnen stellen, zorg je ervoor dat als je in 3 seconden de lamp naar uit wil dimmen, de boel niet binnen 0.6 seconden helemaal donker is, maar dat de dimmer een betere verhouding gebruikt. Ik weet niet precies of Gira dat volledig automatisch kan tegenwoordig, maar ik weet wel dat je zowel bij Gira als MDT gewoon handmatig een logaritmische curve kan instellen. Werkt prima.

Resolutie: Eigenlijk een dubbele term. Resolutie qua aantal updates per seconde, en het aantal dimwaardes wat een lamp kan hebben. Bij 'normale' lampen zoals gloei, halogeen, led-vervangers (dus met eigen trafo) heb ik eigenlijk nog nooit problemen gezien. Ga je direct led-strips aansturen, dan heb je daar wél mee te maken, en dan heb je een goede led-driver nodig, zoals die van EldoLED.

Frequentie: Dimmen van led wordt doorgaans gedaan met PWM. Eigenlijk laat je de lamp zeer snel knipperen, waardoor je gemiddeld minder lichtopbrengst hebt. Te lage frequenties veroorzaken hoofdpijn bij sommige mensen, én, de frequentie kan hoorbaar zijn in de dimmer (fluiten/janken). De frequentie van de MDT led-dimmers ligt op 1000Hz, van Gira op 600 Hz (dat is meer gangbaar).

Overigens, dit soort dimmers zijn zeer prijzig. Ga na of je echt voor alle lampen een dimmer nodig hebt, en of je misschien niet een dimmer kan 'delen'. Je kan natuurlijk prima één kanaal van een dimmer, vervolgens via 3 geschakelde contacten, over 3 lichtpunten verdelen. Die lichtpunten dimmen dan altijd wel gezamenlijk...maar voor aangrenzende ruimtes hoeft dat geen probleem te zijn.

Je kan natuurlijk de ETS software van zowel de Gira als MDT eens downloaden en de config eens uitpluizen? Vaak is dat al zeer leerzaam over de mogelijkheden. Mijn algemene gevoel is dat juist de Gira units minder mogelijkheden hebben (maar daardoor wel simpeler zijn). Als je een typenummer hebt van de Gira dimmer dan houd ik me aanbevolen :)
Op het laatste moment toch nog even 5G1.5 en een buskabel tot in de hoek van de keuken gelegd voor de chape-man langs kwam, altijd leuk om daar nog een LED stripje te hangen later of iets te kunnen sturen :) . Bedenk me net wel dat ik in de keuken geen UTP heb liggen :/ .
Heel goed, op 1.5 mm2 kan je een flinke led-disco beginnen in je keuken :) Ik vraag me af of je echt UTP nodig hebt in de keuken, maar, je kan het altijd oplossen door een wireless bridge in een kastje te zetten, en vanaf daar een UTP socket te bedraden? :)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-06 10:24
Heeft nog iemand toevallig de webinar over KNX inside gevolgd? Ik ben er nog niet heel uit of KNX inside (€160) wel voldoende toelaat om alles te fine tunen.
Klein voorbeeld: geen groepsadressen (achtergrond), geen topologie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturreur
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-11-2024
In onze (zelfbouw) nieuwbouwwoning ben ik bijna zover om het elektrische systeem aan te leggen.
Na dit topic te hebben doorgelezen zijn er toch nog wat onduidelijkheden, waar jullie (tss68nl) mij vast meer duidelijkheid over kunnen geven.

Mijn keuze is tot nu toe gevallen op:
• KNX bedraad systeem.
• Alle draden direct naar de meterkast (centraal systeem).
• Standaard besturingssysteem ETS (lite) daar ik geen enkele kennis heb van programmeren.
(Ben niet in staat om eigen framework te maken en in php te schrijven bijv.)

Wat moet er grofweg aangesloten worden?
• Diverse wandcontactdozen en plafondlichtpunten.
• Ledspots dimmen/schakelen in het plafond (drivers ook in meterkast).
• Buitenverlichting schakelen met tijd/schemerschakelaar.
• Elke ruimte een thermostaat.
• Ledstrips bij trappenhuizen.
• Aanwezigheidsmelders en camera bij voordeur.
• 2x visualisatie
• Mogelijk nog geluidssysteem.

Onduidelijkheden:
• Ga binnenkort beginnen met het boren van de gaten waarin de inbouwdozen komen.
Op de plekken waar de ruimtethermostaten komen en de sensoren met schakel/dim functie volstaat alleen een groene knx buskabel naar de meterkast?

• Ik kan maximaal 3 ledspots op 1 driver monteren en wil per ruimte de verlichting kunnen dimmen/schakelen. In de slaapkamer heb ik 6 ledlampen dus 2 drivers nodig.
1 lichtregelactor 2voudig zou voor deze situatie dus goed zijn.
Maar kan ik ook een 8voudige lichtregelactor monteren en de hal (4drivers) en badkamer(2drivers) er bij opzetten en hem met de software weer apart inregelen? 8 Voudige zijn goedkoper per kanaal alleen bij een defect heb je meer schade, wat is logisch in deze situatie?

• De ledspots in het plafond worden gevoed door deze driver http://www.klemko.nl/nl/artnr/876810 vervolgens naar de spot met een 2x0,5mm2 kabel.
Hoe sluit ik dit aan? http://knxgroothandel.nl/...llery/id/4723/image/8374/
Op nr. 1 fase leddriver, op nr. 2 fase van meterkast (dit kan ook omgedraaid worden maakt in wezen niet uit, wat is hier de norm voor?) En wat te doen met die 1-10v contacten, worden aangesloten met een 2 aderige kabel op de driver neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexmaster
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-04 21:56
sturreur schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 02:01:

Wat moet er grofweg aangesloten worden?
• Diverse wandcontactdozen en plafondlichtpunten.
• Ledspots dimmen/schakelen in het plafond (drivers ook in meterkast).
• Buitenverlichting schakelen met tijd/schemerschakelaar.
• Elke ruimte een thermostaat.
• Ledstrips bij trappenhuizen.
• Aanwezigheidsmelders en camera bij voordeur.
• 2x visualisatie
• Mogelijk nog geluidssysteem.

Onduidelijkheden:
• Ga binnenkort beginnen met het boren van de gaten waarin de inbouwdozen komen.
Op de plekken waar de ruimtethermostaten komen en de sensoren met schakel/dim functie volstaat alleen een groene knx buskabel naar de meterkast?
Dat ziet er zeer goed uit. Mijn vraag is waarom 2x visualisatie?

Inderdaad voor de KNX buskabel gaat 1 kabel naar de meterkast. Om precies te zijn, zijn de thermostaten en schakelaars/dimmers in serie geschakeld (mocht je nog interesse hebben ik heb deze buskabel nog liggen ;) ).
Weet je al welke schakelaars/dimmers/thermostaten je aan de muur wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturreur
2 visualisaties gezien mijn vriendin en ik in het souterrain gaan wonen(tijdelijk, enkele jaren).
Ouders gaan daarboven wonen. Huis is geschikt voor dubbele bewoning.

Wil dus een visualisatie in het souterrain en 1 op de begane grond.

Schakelmateriaal aan de wand is nog onbekend, eerst willen we dit technisch voor elkaar maken (locatie en functie) het design en type kunnen we dan altijd nog bekijken wanneer we toe zijn aan de af-montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 14:30
tss68nl schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 00:25:

Overigens, dit soort dimmers zijn zeer prijzig. Ga na of je echt voor alle lampen een dimmer nodig hebt, en of je misschien niet een dimmer kan 'delen'. Je kan natuurlijk prima één kanaal van een dimmer, vervolgens via 3 geschakelde contacten, over 3 lichtpunten verdelen. Die lichtpunten dimmen dan altijd wel gezamenlijk...maar voor aangrenzende ruimtes hoeft dat geen probleem te zijn.
Schakelen ná de dimmer mag niet. Dimmers houden er niet van als ze ineens zonder belasting vallen.
In de documentatie van de MDT is dit te lezen:
Switching off the load at the secondary winding is forbidden! Because of resonance
phenomena, stress intensifications up to 1000V can appear which causes the damage of
the dimming actuator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 17:53:
Schakelen ná de dimmer mag niet. Dimmers houden er niet van als ze ineens zonder belasting vallen.
In de documentatie van de MDT is dit te lezen:
Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat het in de praktijk niet gebeurd. Wat MDT beschrijft is bij het volledig afschakelen van hele zware lasten, dus zo hier en daar kom je het toch echt wel tegen in de praktijk. Neemt niet weg dat het eigenlijk niet de bedoeling is.

Anyway, je kan natuurlijk gewoon de configuratie van lampen die aan moeten staan vooraf schakelen, en daarna de dimmer inschakelen. Met een beetje logica is dat wel te programmeren. Makkelijkst is om groepen met verlichting te maken, die allemaal vastbedraad op dezelfde dimmer zitten. Bijvoorbeeld de verlichting beneden in de gang, met die van boven, en eventueel aangrenzende ruimten. Je kan dan niet individueel het licht aan/uit doen op die plekken, maar je geniet wel dimbare verlichting op plekken waar een aparte dimmer aardig prijzig zou zijn.

Of je dan overal hetzelfde dimniveau hebt? Ja en nee. Je kan namelijk makkelijk een stukje logica programmeren, dat als je de lamp aan zet vanuit locatie A, dat direct na het aan-commando, de dimmer op 45% wordt gesteld. Als je vervolgens ruimte B inloopt, kan die de dimmer op 85% instellen, etc.

Nadelen zijn denk ik overduidelijk: meer energieverbruik (ligt aan de toepassing/combi), en je moet op één dimkanaal lampen gebruiken die op dezelfde manier te dimmen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 726923

ThinkPadd schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:59:
Loxone “Tree” Reduces Smart Home Wiring Requirements by up to 80%

Grappig. Al heb je natuurlijk ook als nadeel dat je wel weer SPOF's creëert. Als één van je 'hoofdtakken' kapoet is, dan hebben de eindtakjes die daaraan hangen ook last van.
Grappig is dit zeker, want bij KNX is het dan zo dat je thuis komt en dan pas kunt vaststelen dat er niets meer werkt, dus hier heb je zeker een SPOF, bij Loxone niet en weet je dit op voorhand, door middel van een mail of push notification wordt men van deze fout op de hoogte gebracht en je weet zelfs in welke "Tak" dat het probleem zit, de rest van systeem blijft gewoon verder werken, dit noem ik pas een bus oplossing, na 25 jaar is deze (TOCH ZEER BELANGRIJKE) functie niet aanwezig bij KNX, heb jij misschien een antwoord waarom dit niet zo is???

En hier de volgende die een belangrijk minpunt van KNX aangeeft,
tss68nl schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:41:
[...]
[Het is zeer onverstandig om KNX kabel buiten te trekken naar individuele verbruikers/sensors etc. Immers, als ik zo'n draad weet te vinden in de tuin, hoef ik alleen maar de zwarte en rode draad samen te binden, en je hele KNX systeem ligt plat. Of, nog erger, met een megger 500V erop zetten, brand de hele installatie door.
Dit hierboven is zeker een goede reden om geen KNX kabel naar buiten te brengen, maar hier ook laat Loxone zien hoe het moet, zoals gezegd weet je met de Tree oplossing tenminste dat er een kortsluiting is en wordt je hier onmiddellijk van verwittigd, bovendien kun je een aparte voeding nemen voor het Tree gebeuren en blijft hierdoor het systeem verder werken zodat je alle nodige meldingen krijgt, alles in de woning en dus ook de visualisatie blijft werken, bij KNX weet je niets en ligt het systeem volledig plat, dus dit kan ook na het thuis komen zijn van uw vakantie.
Maar daar is nog een heel belangrijkste verschil, het is immers zo dat de KNX communicatie standaard nog altijd niet versleuteld is na 25 jaar, in alle bestaande KNX installaties kan men zonder probleem alle communicatie bekijken en ingrijpen, zo heb ik bij een kennis heel zijn woning eens tijdelijk onbruikbaar gemaakt daar één kleine aanpassing in zijn installatie te programmeren, voor alle duidelijkheid ik heb geen gebruik gemaakt van zijn bestaande programmatie file.
Met de Tree oplossing van Loxone is alle communicatie automatisch versleuteld, hier laat Loxone duidelijk zien hoe je dit correct aanpakt.

Dat je dan bovendien bij de Tree componenten nog regelmatig een firmware update krijgt, is voor mij het grootste voordeel tegenover de KNX componenten, anders kun je NOOIT garanderen dat een installatie de laatste ontwikkelingen zal volgen, met Tree ben je zeker dat dit gebeurt met KNX ben je zeker dat dit NIET gebeurt, maar ja, je hebt dan wel 400 fabrikanten die bijna allemaal KNX drukknoppen maken ????? Oja, ik was het weeral vergeten, bij KNX koop je dan gewoon de laatste versie opnieuw, het is toch niet erg om een paar duizend Euro opnieuw te moeten investeren, enkel om de laatste ontwikkelingen in huis te halen!!!!

Ik ben eens echt benieuwd wanneer ze bij KNX eindelijk begrepen hebben dat het uiteindelijke resultaat een woning zou moeten zijn, waar iedereen in kan wonen en niet enkel de jongeren en diegene die gezond genoeg zijn, dit kun je enkel realiseren door zoveel mogelijk te automatiseren en niet door meer drukknoppen in een woning te plaatsen, als je dan ziet dat zoiets eenvoudig als een KNX bewegingsmelder nog voor de nodige problemen kan zorgen weet je welke uitdagingen er nog zijn:
tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
Bij Loxone is automatiseren een sleutel functie voor alle belangrijke sturingen en zit standaard in de software.
Zeker bij het programmeren en het algemene gebruiksgemak laat KNX zien dat het in die 25 jaar niet veel geleerd heeft.
Jaja, Loxone heeft nog maar 4000 Partners in Duitsland alleen, die Loxone boys zijn echt niet goed bezig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Hoi Lukske7, heb je al een Loxone topic gestart?

Het zou mooi zijn om in een Loxone topic alle pluspunten van Loxone te kunnen verzamelen, niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Je zou bijna denken dat hier iemand voor Loxone werkt?
Anoniem: 726923 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 23:18:

Dit hierboven is zeker een goede reden om geen KNX kabel naar buiten te brengen,
Zoals ik hier al op gereplied had, een lijnkoppelaar is de oplossing. Bij een kortsluiting op de ene lijn zal de andere gewoon blijven werken.
Maar daar is nog een heel belangrijkste verschil, het is immers zo dat de KNX communicatie standaard nog altijd niet versleuteld is na 25 jaar, in alle bestaande KNX installaties kan men zonder probleem alle communicatie bekijken en ingrijpen, zo heb ik bij een kennis heel zijn woning eens tijdelijk onbruikbaar gemaakt daar één kleine aanpassing in zijn installatie te programmeren, voor alle duidelijkheid ik heb geen gebruik gemaakt van zijn bestaande programmatie file.
Met de Tree oplossing van Loxone is alle communicatie automatisch versleuteld, hier laat Loxone duidelijk zien hoe je dit correct aanpakt.
https://www.knx.org/knx-en/Landing-Pages/KNX-Secure/
Ja het gaat allemaal wat trager bij een organisatie als KNX waar tientallen fabrikanten iets in de pap te brokken hebben. Natuurlijk kan een jong bedrijf als Loxone veel sneller met vernieuwingen uitkomen, zij kunnen immers gewoon hun zin doen en hoeven met standaarden geen rekening te houden.
Wat ineens een teer punt naar boven brengt: niemand kan hen tegenhouden om over 5 of 10 jaar een volledig nieuw product uit te brengen dat niet meer compatibel is met het oude. Nog eens 5 of 10 jaar later verzorgen ze geen support meer voor het oude product, en vervangstukken worden moeilijker en moeilijker te vinden. Over 20 jaar heb jij een defect aan je installatie en dan sta je daar midden in de winter met een miniserver die je verwarming niet meer aanstuurt.
Ik weet het, dit is zeer hypothetisch, maar kun jij met grote zekerheid zeggen dat iets dergelijks niet zal gebeuren? Met KNX kun je dat wel, want er zijn 400 fabrikanten die allerlei producten uitbrengen waar er over 20 jaar zeker nog wel eentje tussenzit met gelijkaardige functionaliteit als mijn defect toestel. Mijn ETS versie zal dan wel out of date zijn maar dan vind ik wel een elektricien in de buurt die me dat programmeert.
Dat je dan bovendien bij de Tree componenten nog regelmatig een firmware update krijgt, is voor mij het grootste voordeel tegenover de KNX componenten, anders kun je NOOIT garanderen dat een installatie de laatste ontwikkelingen zal volgen, met Tree ben je zeker dat dit gebeurt met KNX ben je zeker dat dit NIET gebeurt, maar ja, je hebt dan wel 400 fabrikanten die bijna allemaal KNX drukknoppen maken ????? Oja, ik was het weeral vergeten, bij KNX koop je dan gewoon de laatste versie opnieuw, het is toch niet erg om een paar duizend Euro opnieuw te moeten investeren, enkel om de laatste ontwikkelingen in huis te halen!!!!
Over welke laatste ontwikkelingen heb je het? Ik kan me weinig cutting-edge zaken voorstellen die mijn drukknoppen en actoren zouden kunnen verbeteren. Ik zou ook geen updates willen van de basiscomponenten in mijn installatie, want met nieuwe updates worden vaak ook nieuwe bugs geintroduceerd. Ik heb wel wat anders te doen dan bij elke update het huis te lopen debuggen. Het enige wat regelmatige firmware updates vereist zijn visualisaties, en het zou me verbazen moest bv een Gira geen updates uitbrengen. Sowieso is dat een aparte laag boven je installatie, en niets verplicht je om bij 'pure' KNX producten te blijven hiervoor.
Zeker bij het programmeren en het algemene gebruiksgemak laat KNX zien dat het in die 25 jaar niet veel geleerd heeft.
Tja, programmeren doe je niet zo vaak. Zo moeilijk is dat trouwens niet. Heb je al eens een KNX installatie geprogrammeerd? De moeilijkheid zit hem erin de componenten te kiezen met de functionaliteit die je nodig hebt. Eens je die hebt, is programmeren eigenlijk een fluitje van een cent. En als er al eens geexperimenteerd moet worden met instellingen ligt dat aan de slechte documentatie van de fabrikant.
KNX richt zich niet op de hobbyist, en dat merk je als je je als doe-het-zelver in het wereldje probeert in te werken. Maar is dat een reden om niet voor KNX te kiezen? Het zou wel een heel flauwe reden zijn. Er zijn genoeg ervaren hobbyisten en zelfs professionals die maar al te graag anderen helpen op fora als deze.
Jaja, Loxone heeft nog maar 4000 Partners in Duitsland alleen, die Loxone boys zijn echt niet goed bezig ;-)
|:( Iederéén kan Loxone partner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 14:57
Het lijkt mij een goed idee om de discussie KNX <> Loxone hier te stoppen.
Als Lukske7 verder wil discussiëren over Loxone dan kan dat hier: Loxone bedrade en draadloze smarthomes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:26:
Je zou bijna denken dat hier iemand voor Loxone werkt?
Volgens mij heeft Lukske als eens aangegeven zeer teleurgesteld te zijn in zijn eigen KNX installatie, en heeft zijn vertrouwen nu gesteld in Loxone. Dat juich ik toe, ik vind Loxone een heel mooi systeem. :)

Alleen verkies ik KNX boven Loxone om een aantal redenen die voor mij zwaar wegen, en die afweging moet ieder voor zich maken.

Ik denk dat om die keuze goed te kunnen maken, we op tweakers het beste kunnen informeren over alle verschillende varianten van domotica. En dan wel vanuit de positieve gedachte, vanuit de mogelijkheden. Je kan niet voor een ander bepalen wat wel of niet goed is. De informatie over Loxone komt het beste tot zijn recht in een apart topic (Femme heeft er zelfs al één gemaakt, meer super veel info in de startposts al), dus ik moedig Lukske7 dan ook graag aan om zijn ervaringen daar te delen, en alle manieren om Loxone succesvol in te zetten. :)

Stertopologie (wat blijkbaar Loxone Tree wordt genoemd) is een mooie aanvulling. Het is al jaren één van de grootste pluspunten van KNX, en Loxone gaat er dus op vooruit! De rest in Lukske7's post behoeven we niet te bediscussiëren volgens mij, volgens mij weet iedereen de oplossingen voor de gestelde 'issues' wel. Zo niet, dan hoor ik dat graag, dan schrijven we de oplossing wel even uit! :+

Waar ik overigens wel zeer benieuwd naar ben, omdat ik zou willen proberen dat issue te vermijden in een ontwerp: Hoe kan je met een kleine aanpassing in KNX het hele systeem plat leggen? Als je het type lijnkoppelaar weet, én het fysieke adres op de bus, dan zou je de routing tabel kunnen aanpassen zodat er geen verkeer meer over en weer kan. Maar, volgens mij draaien de twee lijnen onafhankelijk van elkaar prima door?

Zou je als voorbeeld de exacte werkwijze willen delen Lukske7? Hoe was de situatie, en wat heb je aangepast, met welk gevolg? Welke voorkennis en fysieke toegang had je daarvoor nodig? Ik ben zeer benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tss68nl schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:52:
Ik denk dat om die keuze goed te kunnen maken, we op tweakers het beste kunnen informeren over alle verschillende varianten van domotica. En dan wel vanuit de positieve gedachte, vanuit de mogelijkheden.
Om een weldoordachte keuze te maken moet je de negatieve aspecten van een bepaald systeem uiteraard ook belichten. Maar inderdaad wel op een positieve manier :P
Waar ik overigens wel zeer benieuwd naar ben, omdat ik zou willen proberen dat issue te vermijden in een ontwerp: Hoe kan je met een kleine aanpassing in KNX het hele systeem plat leggen? Als je het type lijnkoppelaar weet, én het fysieke adres op de bus, dan zou je de routing tabel kunnen aanpassen zodat er geen verkeer meer over en weer kan. Maar, volgens mij draaien de twee lijnen onafhankelijk van elkaar prima door?

Zou je als voorbeeld de exacte werkwijze willen delen Lukske7? Hoe was de situatie, en wat heb je aangepast, met welk gevolg? Welke voorkennis en fysieke toegang had je daarvoor nodig? Ik ben zeer benieuwd! :)
Als je op het lokale netwerk zit (wifi bv) kun je met ETS alles te weten komen wat er op de bus zit. Dan kan je toestellen beginnen herprogrammeren. Het enige wat ik me zo direct kan inbeelden is dat je op een of andere manier de bus overbelast met telegrammen. Door een soort van infinite loop te creeën misschien?

Dit zou je kunnen vermijden door het programmeren vanop het netwerk te blokkeren in je router, en enkel toe te laten op 1 bepaalde fysieke poort. Hoe je dat praktisch aanpakt laat ik even open, maar ik denk dat het wel mogelijk is.

Anyway, ik had een tijdje geleden foto's beloofd van mijn verdeelkasten. Momenteel zijn mijn beide kasten zo goed als volledig bekabeld en ze hangen al even op hun definitieve plaats. Een aantal lichtkringen en de screens zijn al aangesloten en functioneel.

Eerst enkele foto's van de kasten in opbouw. Dit is de hoofdverdeelkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1xHuB8oGF33xj78P4Unrs2Tk/thumb.jpg

De tweede verdeelkast met al enkele actoren erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c08soMbvCNpunnSKTeXUXuVo/thumb.jpg

De hoofdverdeelkast in de kelder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5h6DadPZVUynJcASLaCUdGkv/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qR4SoND7KbhPptIeQeXnRQGf/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jirKOwzluQ8FRpiIzEjTJuOx/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3i0hs0wRB0kNo9Sa5Hnf2Xk6/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ULdEeFXihKXXIRsx5mLr08vk/thumb.jpg

De tweede verdeelkast op verdieping is nog redelijk leeg, hier is veel ruimte voor uitbreiding >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eJgv8hxeIHe3RfZN3eC41FqP/thumb.jpg

Je ziet ook, een mix van verschillende merken. De ABB en MDT had ik online gekocht voor mijn testopstelling. Mijn uiteindelijke bestelling van alle toestellen heb ik via een elektricien geplaatst zodat ik een BTW tarief van 6% kon krijgen, wat in België gangbaar is bij verbouwingen. Die kon echter via zijn leverancier geen MDT krijgen. In de plaats zijn de actoren dus Zennio geworden. Qua prijs zijn deze ook nog vrij goed, qua functionaliteit zijn ze zeer uitgebreid - beter dan bv ABB die veel duurder is - en ze zouden er nog nooit eentje retour hebben gehad dus de kwaliteit zit blijkbaar ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:08:
Om een weldoordachte keuze te maken moet je de negatieve aspecten van een bepaald systeem uiteraard ook belichten. Maar inderdaad wel op een positieve manier :P
Jij snapt het :)
Als je op het lokale netwerk zit (wifi bv) kun je met ETS alles te weten komen wat er op de bus zit. Dan kan je toestellen beginnen herprogrammeren. Het enige wat ik me zo direct kan inbeelden is dat je op een of andere manier de bus overbelast met telegrammen. Door een soort van infinite loop te creeën misschien?
Dat klopt dat je via wifi kan 'inbreken'. Daarom snap ik ook niet zo goed de ophef over versleutelde buscommunicatie op een fysieke lijn, als je wifi aantoonbaar makkelijk te kraken is. Apart UTP netwerk voor je KNX backbone, en een knx geschakelde aparte wifi voor het programmeergemak?

Overbelasting met telegrammen is het in ieder geval niet, Lukske7 had het over een kleine aanpassing in de config, waarmee het systeem onbruikbaar werd gemaakt. Overbelasten is ook maar van tijdelijke aard, en sluit niet uit dat correcte telegrammen niet aankomen...er wordt alleen gevochten om bandbreedte. Daarnaast zou de overbelasting ook alleen maar op één lijn zijn, en niet het hele systeem. En om uberhaupt te achterhalen welke producten er op de lijn zitten, moet je dus fysieke toegang tot het huis hebben (KNX kabel naar buiten op een aparte lijn geeft niets prijs over binnen). Als ze toch al binnen kunnen komen waarbij ze én KNX, én alarm én videobewaking omzeilen, dan mogen ze van mij ook het KNX systeem wel lam leggen als ze daar nog zin in hebben :+

Nee ik ben nog steeds benieuwd wat Lukske gedaan heeft. :)
Anyway, ik had een tijdje geleden foto's beloofd van mijn verdeelkasten. Momenteel zijn mijn beide kasten zo goed als volledig bekabeld en ze hangen al even op hun definitieve plaats. Een aantal lichtkringen en de screens zijn al aangesloten en functioneel.

Je ziet ook, een mix van verschillende merken. De ABB en MDT had ik online gekocht voor mijn testopstelling. Mijn uiteindelijke bestelling van alle toestellen heb ik via een elektricien geplaatst zodat ik een BTW tarief van 6% kon krijgen, wat in België gangbaar is bij verbouwingen. Die kon echter via zijn leverancier geen MDT krijgen. In de plaats zijn de actoren dus Zennio geworden. Qua prijs zijn deze ook nog vrij goed, qua functionaliteit zijn ze zeer uitgebreid - beter dan bv ABB die veel duurder is - en ze zouden er nog nooit eentje retour hebben gehad dus de kwaliteit zit blijkbaar ook wel goed.
Leuk! Ziet er goed uit....zeker de ruimte die je nog over hebt in beide kasten is een groot pluspunt :) Wat een ruimte hebben die LeGrand kasten he :)
Ik zag al dat je MDT/ABB en Zennio hebt hangen. Daar is helemaal niets mis mee. Wat je aangeeft over mogelijkheden valt mij ook op: ABB en ook bijvoorbeeld Jung componenten hebben maar zeer weinig software mogelijkheden, waar relatieve nieuwkomers zoals MDT en Zennio dat veel beter doen. Dus de premium die je betaald voor een gevestigd merk, betaalt zich uit in minder opties 8)7

Wat een verademing dat je in België gewoon kabel mag leggen door je huis, in plaats van alles maar via installatiebuis te moeten aanbrengen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Nog een stukje over het schakelmateriaal, want dat ben ik natuurlijk ook beginnen plaatsen.

Even wat context. In de kamers die al waren afgewerkt voordat mijn domoticaplannen zijn beginnen rijpen is de elektra-installatie op de klassieke manier opgebouwd, met klassiek schakelmateriaal - Niko uiteraard, iets anders kom je bijna niet tegen in België :). Voor de domotica-installatie heb ik getwijfeld of ik Niko-drukknoppen, aangesloten op binaire ingangen, zou gebruiken om niet te breken met de stijl van de rest van het huis. Het nadeel dat je dan hebt is dat je de terugmeldings-LEDs niet zomaar kunt aansturen. Bij Niko werken deze namelijk op 24V, terwijl de meeste gecombineerde in/uitgangsactoren die je kunt inbouwen slechts 5V leveren om de LEDs aan te sturen.
Uiteindelijk heb ik toch voor de stijlbreuk gekozen en ben ik voor 'echte' KNX-drukkkoppen gegaan. Een dubbele stijlbreuk zelfs, want ik heb 2 verschillende merken gekozen. Voor de living, keuken, badkamer en slaapkamer - kortom alle ruimtes met veel functionaliteit - heb ik de 409xTSM serie van Jung gekozen met de CD500 afwerkingsset. De andere ruimtes - gang, traphal, toilet, berging... - krijgen de MTN625199 van Schneider met de M-Smart afwerkingsset. Deze hebben minder functionaliteit, wat zich ook in de prijs vertaalt, maar ogen wel nog mooi.

Hier horen uiteraard foto's bij!

De MTN625199. Deze heeft de standaardfunctionaliteiten (schakelen, dimmen, blinden, scenes). Aparte objecten voor boven en onder drukken. De rode terugmeldings-LED kan uitgebreid ingesteld worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BanIFdYRXcRY7gAnWTJiWO3b/thumb.jpg

De 4091TSM. Dit is de 1/2-voudige versie met enkele wip die boven- en onderaan kan schakelen. Naast de gebruikelijke functionaliteit kun je veel aanpassen en instellen bij de 409xTSM-reeks. O.a. lang drukken, en ook de 'full-surface'-press, waarbij je een druk op de volledige toets (dus niet enkel boven of onder) ook kan toegewezen worden. Voor elke wipstand is er een rode terugmeldings-LED die je apart kan instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2MPCUMoY2Rq8OFY6QcM7CHjU/thumb.jpg
Er is ook een blauwe status-LED die je ook naar believen kunt instellen, zoals bv in dit geval knipperen voor het weergeven van storingen (in dit geval is het de MDT dimmer die nog geen belasting heeft :P)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0bP8X32ra3850xk0P8NjAviP/thumb.jpg

Er is ook een 3/6-voudige versie (4093TSM) met 1 grote toets en 2 kleintjes. Deze heeft dus 6 schakelpunten, plus voor elke toets de full-surface-functie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/prLb9eN3csbMxGaNLRZFMCwm/thumb.jpg

En ten slotte de 4/8-voudige versie, hier onder 1 plaatje met de contactdoos van Jung. De 4094TSM heeft dus voor de duidelijkheid 4 toetsen, 8 schakelpunten, 8 terugmeldigs-LEDs en 1 status-LED :) Je kunt apart toetsen bestellen met symbolen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fNEzajpFcvlDuxBUuhtyXDpl/thumb.jpg

Er is uiteraard ook een 2/4-voudige versie, maar deze heb ik nog nergens hangen. Al bij al een zeer goed product, en een groot voordeel is dat je ook andere afwerkingssets van Jung kunt gebruiken. Naast de CD-serie die ik heb is er bv ook nog de LS-serie die er helemaal anders uitziet, maar de modules zijn wel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
teaser schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:55:
Nog een stukje over het schakelmateriaal, want dat ben ik natuurlijk ook beginnen plaatsen.
...
Bedankt voor je post. De Jung KNX taster module heb ik al eens bekeken en viel bij mij ook in de smaak. Met name dat de module in een volledige Jung schakelmateriaalreeks te gebruiken is. Zodat je zonder visueel verschil een KNX-taster en een stopcontact naast elkaar kan hebben, zoals in jouw laatste foto.

Hoe voelen de drukkers/wippen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Thanks teaser voor de update :)

Grappig dat de Schneider heel erg lijkt op het normale Jung A500 (let op, niet AS500) schakelmateriaal :) Een dergelijke schakelaar kost flink onder de 100 euro per bedieningspunt, of niet? Volgens mij vergelijkbaar met de Jung 4071.02LED?
Hele mooie oplossing voor ruimtes waar je inderdaad amper functionaliteit nodig hebt. Misschien dat ik er zelf voor een aantal kamers ook wat ga bestellen, dan komen er weer wat Ekinex units vrij voor andere plekken :)

Wat je zegt over Niko onderschrijf ik. Ik heb het serieus overwogen om te nemen, maar het werd zó ontzettend duur om de terugmeldingsleds aan te sluiten, dat ik uiteindelijk voor gewoon "echte" KNX units ben gegaan.

Hoe bevalt het Jung materiaal? Ook die heb ik overwogen, en vind deze F40 serie inderdaad qua design ook erg mooi. De F50 wordt wat druk naar mijn smaak en zou daarom ook altijd voor de F40 kiezen. Hoe bevalt het qua software mogelijkheden op de Jung units? Heb je alle functionaliteit kunnen programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Brains schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:31:
Bedankt voor je post. De Jung KNX taster module heb ik al eens bekeken en viel bij mij ook in de smaak. Met name dat de module in een volledige Jung schakelmateriaalreeks te gebruiken is. Zodat je zonder visueel verschil een KNX-taster en een stopcontact naast elkaar kan hebben, zoals in jouw laatste foto.

De meeste fabrikanten hebben hier wel een oplossing voor hoor. In mijn geval met Ekinex, kan je van ekinex 2 en 3 -voudige ramen bestellen, en deze hebben de normale 55mm uitsnede, waarin stopcontacten van de fabrikant van je keuze passen.

Ik vind persoonlijk de Jung drukkers heel kort en hard qua actie, maar denk dat dat voor veel mensen juist een pré is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tss68nl schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:38:Een dergelijke schakelaar kost flink onder de 100 euro per bedieningspunt, of niet? Volgens mij vergelijkbaar met de Jung 4071.02LED?
Een kleine 65 euro voor de module. Een van de goedkoopste die ik kon vinden. Ik heb ook een Gira 018400 geprobeerd, zelfde prijscategorie, maar nauwelijks functionaliteit.
Als ik me goed herinner inderdaad vergelijkbaar met de Jung 4071 qua functionaliteit.
Hoe bevalt het Jung materiaal?
quote: Brains
Ik heb nog weinig referentie om te vergelijken. Op zich voelen de Jung en de Schneider beiden degelijk aan. De Jung is wel speciaal omdat elke toets zowel boven als onder 2 schakelaartjes erachter heeft zitten. Dit is omdat je ze ook links-rechts kunt configureren ipv boven-onder. Het gevolg is wel dat je, afhankelijk van waar je precies drukt, je 2 klikjes hoort ipv 1. Als je op een hoek drukt, druk je slecht 1 van de schakelaartjes in, als je in het midden duwt op beide en dan voel/hoor je dus 2 klikjes. Op zich maakt het niet uit want het resultaat is hetzelfde, maar het voelt een beetje 'raar'.

De contactdozen van Jung vind ik kwalitatief wel minderwaardig als ik vergelijk met Niko. Een Niko stopcontact is niet kapot te krijgen, daarmee vergeleken voelen die van Jung maar flimsy aan. Bij het vastschroeven van de afdekplaatjes van de 2 contactdozen zijn deze ook allebei gebarsten, terwijl ik de schroefjes toch niet zo vast had gedraaid. Op de foto kun je het zien als je goed kijkt.
Hoe bevalt het qua software mogelijkheden op de Jung units? Heb je alle functionaliteit kunnen programmeren?
Ik ben niet tegen beperkingen gelopen. De full-surface-functionaliteit is wel niet beschikbaar als je de toets configureert om gewoon te schakelen. Dit heeft te maken met de manier waarop het indrukken van de schakelaartjes geëvalueerd wordt. Maar dan kun je gewoon de toets ook als dimmer configureren, zonder de dim-objecten toe te wijzen aan groepadressen.

Enkele voorbeelden hoe ik de units heb geprogrammeerd:
De 4/8-voudige unit langs de lavabo in de badkamer: 3 toetsen om aparte verlichtingskringen te bedienen. 1 ervan kan ook gedimd worden met lang drukken. Op deze 3 toetsen gebruik ik de full-surface-press om een scene te activeren. De vierde toets dient om de screens te sturen.
De 3/6-voudige unit langs de deur in de slaapkamer: de grote toets schakelt/dimt de hoofdverlichting. 1 toets zal in de toekomst de elektrische gordijnen bedienen. De derde toets schakelt en dimt de nachtlampen langs beide kanten van het bed apart. Boven rechts, onder links. Kort drukken is toggelen aan/uit. Lang drukken is op/neer dimmen.
Langs beide kanten van het bed heb ik dezelfde unit hangen. Hier dient de grote toets om de nachtlamp aan die kant van het bed te bedienen. Ook weer een kleine toets voor de gordijnen. De derde schakelt/dimt de hoofdverlichting, en een full-surface bediening van deze toets stuurt een alles-uit telegram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op zondag 31 juli 2016 @ 13:11:
De contactdozen van Jung vind ik kwalitatief wel minderwaardig als ik vergelijk met Niko. Een Niko stopcontact is niet kapot te krijgen, daarmee vergeleken voelen die van Jung maar flimsy aan. Bij het vastschroeven van de afdekplaatjes van de 2 contactdozen zijn deze ook allebei gebarsten, terwijl ik de schroefjes toch niet zo vast had gedraaid. Op de foto kun je het zien als je goed kijkt.
Het maakt bij Jung verschil of de de duroplast of thermoplast variant bestelt. De duroplast is glanzend en krast minder snel, maar breekt makkelijk. De thermoplast is zeer glanzend, en is slagvast. De thermoplast variant heeft een 'BF' (van break free) in de code extra voor de kleuraanduiding (vaak WW).

Overigens komt de stevigheid van een stopcontact voornamelijk van het metalen binnenwerk. Dat moet goed vast zitten. Het plastic afdekplaatje wordt zeer zachtjes aangedraaid om het alleen maar enigszins op zijn plek te houden.

Ik heb zelf duroplast genomen omdat ik het niet té glanzend wilde hebben, maar heb daarom alle stopcontacten lichtjes vastgezet met een handschroevendraaier. Anders breken ze inderdaad snel.

[ Voor 10% gewijzigd door tss68nl op 07-08-2016 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Ik las in de eerste posts dat mensen de Gira HomeServer virtueel laten draaien. Normaal draait dit ding op een Siemens D3003-S welke je voor +-€300,- kan kopen. Dit draait hier al 3 jaar in huis.

Hebben er mensen ook een Gira HomeServer draaien? Misschien kunnen we eens wat leuke modules uitwisselen. ik heb namelijk hier en daar wat tuinberegenings-modules geschreven, en een hoop klimaat modules om energie te besparen.

Verder heb ik mijn huis veelal op Theben draaien. Het voordeel is dat je niet zomaar aan je 20 modules komt. Op één module kunnen 2 uitbreidingsmodule en kost maar één KNX adres.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Laatst online: 11:57

bomberboy

BOEM!

Wij zijn begonnen met de bouw van ons huis en ik ben me ondertussen ook aan het inwerken in de domotica setup en meer specifiek KNX (die keuze is zo goed als zeker gemaakt) en deze topic heeft me heel veel info al bezorgd. Super bedankt aan iedereen daarvoor.

Elektrische installatie & programmering zullen we zelf doen (mijn vader is electricien) en ikzelf zie de programmering wel zitten. Ik deel onze ervaringen zeker en vast.

Op dit moment heb ik een paar eerste vragen waar ik niet direct een antwoord kon op vinden:
- Binnen ETS (ik heb voorlopig enkel de demo versie getest) heb ik gen toegang tot die online catalog van componenten. Ik zie het tabblad in ETS, maar kan geen regio selecteren of zoeken door producten. Enkel als ik effectief een catalogus van een vendor site download en importeer
- Er is voor zover ik kan vinden in de handboeken die ik heb gekocht op de online tutorial geen mogelijkheid tot het simuleren van je project. (Iets dat je bij een Siemens Logo bv wel hebt waar je alles kan simuleren en testen). Bestaat dit gewoon niet of kan ik het gewoon niet vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
bomberboy schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 15:43:
Wij zijn begonnen met de bouw van ons huis en ik ben me ondertussen ook aan het inwerken in de domotica setup en meer specifiek KNX (die keuze is zo goed als zeker gemaakt) en deze topic heeft me heel veel info al bezorgd. Super bedankt aan iedereen daarvoor.

Elektrische installatie & programmering zullen we zelf doen (mijn vader is electricien) en ikzelf zie de programmering wel zitten. Ik deel onze ervaringen zeker en vast.

Op dit moment heb ik een paar eerste vragen waar ik niet direct een antwoord kon op vinden:
- Binnen ETS (ik heb voorlopig enkel de demo versie getest) heb ik gen toegang tot die online catalog van componenten. Ik zie het tabblad in ETS, maar kan geen regio selecteren of zoeken door producten. Enkel als ik effectief een catalogus van een vendor site download en importeer
- Er is voor zover ik kan vinden in de handboeken die ik heb gekocht op de online tutorial geen mogelijkheid tot het simuleren van je project. (Iets dat je bij een Siemens Logo bv wel hebt waar je alles kan simuleren en testen). Bestaat dit gewoon niet of kan ik het gewoon niet vinden?
Hallo Bomber,

Welkom in het KNX topic :)

De vragen die je stelt zijn inderdaad vragen die ik mezelf ook heb gesteld toen ik begon met KNX ooit lang geleden :) De antwoorden zijn alleen wellicht niet zo positief als je gehoopt had:
  • Ik heb ook altijd alleen nog maar succes gehad door de software eerst bij de fabrikant op te halen, en in te lezen in je eigen catalog. KNX loopt naar mijn mening op software gebied achter, en ondanks dat het platform zelf ouderwets aan doet, is het juist wel heel erg robuust en flexibel. Alleen qua software heeft men nog wel even een stap te maken!
  • Simuleren is iets wat je ook niet kan doen. Je zal echt met fysieke componenten de boel moeten instellen, en dan verifiëren of het echt werkt. Zelfs logische modules (waarin je visueel logica kan programmeren) hebben vaak nog niet eens simulatie mogelijkheden. Nogmaals, op software gebied wellicht wat achterhaald. Aan de andere kant: ik mis de simulatie mogelijkheden ook niet zo erg als dat ik vooraf dacht. Alleen bij het bouwen van zeer complexe logica in een logic module (bijvoorbeeld Gira L1 of Edomi) wil ik nog wel eens lastig meters maken. De standaard logica vanuit ETS is meestal goed uit te denken als je er eenmaal wat handigheid in hebt gekregen. Ik heb nog maar zeer zelden onverwachte resultaten.
Verder zijn we natuurlijk allemaal heel geïnteresseerd in je project :*) Wat voor huis ga je bouwen, en waar wil je KNX allemaal voor inzetten? Heb je specifieke zaken waar je nog over twijfelt en heb je voor je gevoel een goed overzicht van wat er op de markt te krijgen is en of dat gaat werken voor jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Ik had al zo'n vermoeden dat dat de twee antwoorden gingen zijn. Op zich geen onoverkomelijk probleem. Ik heb wel voldoende ervaring met programmeren en event-bus achtige systemen. De concepten ben ik dus voldoende vertrouwd mee.
Maar het zijn dan inderdaad de meer complexe flows waar het handig vor zou kunnen zijn :)

De catalogus-feature is dan vooral handig om eenvoudig componenten te kunnen vinden. Ik hoopte dat dat makkelijker zou zijn om de juiste componenten te vinden om een betere kost-inschatting te doen. Het zou nochtans in de ETS5 versie moeten zitten, maar misschien enkel in de Pro versie. (die we wel gaan aankopen)

Project zelf: Open bebouwing + bijgebouw (tuinhuis/zomerterras), 3 verdiepen (kelder, gelijkvloers & 1ste verdieping).
"Features" die we wensen te integreren zijn uiteraard de standaard elektricteitsgerelateerde componenten (verlichting alles aan/uit enz). Integratie met ventilatie & verwarming (warmtepomp), screens & zonnepanelen. Monitoring van stroomverbruik. We bouwen een BEN (Bijna Energie Neutraal) woning met E-peil < 30.
Daarnaast zijn er de elementen als multi-room audio (video), integratie met parlofoon enz. Al ben ik er nog niet helemaal uit hoe geïntegreerd deze laatste dienen te zijn met het KNX systeem.

Waar ik nog helemaal niet uit ben is de visualisatie. Kiezen voor een kant en klare oplossing zoals bv de Gira Homeserver of eerder kijken naar iets als een OpenHAB, HomeAutomation, Domoticz.... De WAF zal bij deze laatste een belangrijke rol spelen :) Dus waarschijnlijk dat ik vooraf er een paar uittest en demo-setups maak.

Maar kritisch voor mij is dat de "standaard functies" zoals bv een alles-uit of alarm functie volledig in het KNX systeem zit. Dat ik op mijn pc niet kan zien wie er aan de deur staat omdat de OpenHab server gecrasht is, vind ik dan minder erg.

De concrete vragen die we nu voor onszelf aan het oplossen zijn is:
  1. Welke functionaliteit wensen we allemaal en/of wat staat er op onze wish/dream-list en willen we zeker van zijn dat we het niet onmogelijk maken.
  2. Vervolgens waar trekken we juist die lijn van core functies vs de wish-list
  3. Wat zijn dan de componenten die we daarvoor allemaal nodig hebben
Status van het project: Ruwbouw is volop bezig en wordt normaal ergens eind oktober afgerond dus het begint nu wel belangrijk te worden om een en ander te finaliseren.

Doel is om volgende zomer (1 juli 2017 :)) te verhuizen

Eerstvolgende stap: Aantal basiscomponenten bestellen om mee te experimenteren en mijzelf nog meer met KNX & het programmeren vertrouwd te maken.

In ieder geval, ik post in de toekomst nog wel meer over mijn avonturen. De laatste 2 maand was het vooral lezen en info verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:14

Wokschotel

Op 6 wielen

Iemand nog een tip waar ik Legrand verdelers een beetje voordelig kan kopen? Mag online of in NL of in Belgisch grensgebied.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Wokschotel schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:01:
Iemand nog een tip waar ik Legrand verdelers een beetje voordelig kan kopen? Mag online of in NL of in Belgisch grensgebied.
LeGrand is doorgaans vrij duur in NL, vergeleken met België. Ik denk dat als je gewoon een (online/fysiek)verkooppunt zoekt in België, dat je daar altijd voordeliger uit zal zijn dan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturreur
Zijn momenteel bezig met buizen infrezen en kabels trekken in onze woning.

Op de plek waar die visualisatie komt (MDT 10,4inch) geven ze aan in het 'datenblatt':

http://www.mdt.de/download/MDT_DB_VisuControl_VC_03.pdf

Heb ik het juist dat deze kabels erheen moeten?:
1x knx buskabel
1x 2x0.5mm2(willekeurig type snoer) voor de 24volt
1x cat5e/6 kabel

En TSS was nog benieuwd naar de afmontage. Op dit moment worden dit de sensoren:
http://www.heimautomation...DT-Glastaster-2-Smart.jpg

En deze serie wcd's:
https://www.busch-jaeger....mas/pure-stainless-steel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
sturreur schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:07:
http://www.mdt.de/download/MDT_DB_VisuControl_VC_03.pdf

Heb ik het juist dat deze kabels erheen moeten?:
1x knx buskabel
1x 2x0.5mm2(willekeurig type snoer) voor de 24volt
1x cat5e/6 kabel
Hoi Sturreur,

Volgens mij kan je de 2x0.5mm2 weglaten, mits je echte KNX buskabel gebruikt, en een KNX voeding hebt met hulpspanning (of een losse extra voeding).
Rood/Zwart heeft op KNX 24 tot 30V, én het bussignaal. Hier halen de meeste producten hun spanning af. Het geel/witte aderpaar, wordt gebruikt voor de hulpspanning, vaak ook 24 tot 30V.

De meeste goede voedingen leveren 640mA of meer op beide aderparen. Als ik de specs lees dan vraagt het scherm 11W maximaal, van de 24V lijn, wat uitkomt op 460 mA. Dat is wel veel, maar aangezien de meeste componenten niets gebruiken van de geel/witte aders, kan dat vaak prima.

Zou je twee schermen willen hangen, dan zal je waarschijnlijk een zwaardere voeding op het hulpspanning aderpaar moeten zetten voor als ze beide tegelijk aan zijn en vol vermogen vragen (volle helderheid).

Ook zijn de echte KNX kabels 2x2x0.8mm2, en deze aderdoorsnede laat het toe dat je rustig 3A over 20 meter over het aderpaar kan sturen, zonder dat de draad te warm wordt. Dat moet je met een 0.5mm2 draad niet proberen.

Handig dat je op die knoppen je eigen icoontjes kan uploaden zeg. Dat scheelt heel wat uitleg aan je partner/gasten :) En ben onder de indruk van de wcd's zeg. RVS(Inox zoals de belgen zeggen) wcd's heeft een erg luxe uitstraling.

[ Voor 3% gewijzigd door tss68nl op 15-08-2016 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Heeft hier iemand zijn drukknoppen laten laseren? Lijkt me wel leuk om custom icoontjes erop te hebben. De standaard verkrijgbare zijn meestal niet meer dan I/O en pijltje op/neer.
Wokschotel schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:01:
Ik heb mijn Legrand kasten (en ander materiaal) besteld bij Elektro Rudy Embrechts, ze hebben ook een webshop: http://www.domotica-online.be/ Als het niet in de webshop staat kun je altijd eens mailen voor een offerte, ze zijn heel behulpzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

tss68nl schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:14:
• Ik heb ook altijd alleen nog maar succes gehad door de software eerst bij de fabrikant op te halen, en in te lezen in je eigen catalog. KNX loopt naar mijn mening op software gebied achter, en ondanks dat het platform zelf ouderwets aan doet, is het juist wel heel erg robuust en flexibel. Alleen qua software heeft men nog wel even een stap te maken!
Om hier zelf alvast even op te antwoorden: met de ETS Pro versie heb ik dit nu wel in orde gekregen. Het is echter wel belangrijk om bij myknx de bijhorende ETS app te bestellen: ETS KNX Online catalog. Je moet die app effectief "kopen" voor 0EUR en dan ook linken aan je dongle. Op dat moment worden die opties ook beschikbaar in de software.

Wat ik wel gemerkt heb is dat je best Germany als market selecteert, andere landen hebben een veel beperktere lijst van componenten (hoewel zie hier vaak gewoon wel beschikbaar zijn). Voor België was het heel beperkt, voor Nederland iets ruimer, maar nog steeds erg beperkt.

Ondertussen zijn de basiscomponentjes (voeding, actuator enz) besteld om een kleine testsetup te bouwen en vertrouwd te geraken met het programmeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturreur
tss68nl schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:40:
[...]

Hoi Sturreur,

Volgens mij kan je de 2x0.5mm2 weglaten, mits je echte KNX buskabel gebruikt, en een KNX voeding hebt met hulpspanning (of een losse extra voeding).
Rood/Zwart heeft op KNX 24 tot 30V, én het bussignaal.'''' ''''En ben onder de indruk van de wcd's zeg. RVS(Inox zoals de belgen zeggen) wcd's heeft een erg luxe uitstraling.
'
Op het datenblatt spreken ze van 2 lijnen de knx bus en de spanning.Gebruik officiële knx/eib kabels, gebruik in dit geval dus alle 4 de aders. scheelt weer een draad trekken.

Kortom, een officiële buskabel en een cat5e is afdoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 20:24
teaser schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:28:
Ik heb mijn Legrand kasten (en ander materiaal) besteld bij Elektro Rudy Embrechts, ze hebben ook een webshop: http://www.domotica-online.be/ Als het niet in de webshop staat kun je altijd eens mailen voor een offerte, ze zijn heel behulpzaam.
Zijn die prijzen representatief voor België? Deze prijs moet in Nederland ook gemakkelijk mogelijk zijn, wanneer hij ergens duurder is zou ik daar even over onderhandelen. Iemand die meer vraagt is echt te duur.

Zelf gebruik ik meestal Hager maar die Legrand kasten zijn wel mooi.

[ Voor 17% gewijzigd door Jiriki op 19-08-2016 21:46 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Jiriki schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:40:
[...]

Zijn die prijzen representatief voor België? Bijvoorbeeld de XL3 160 4 rijen zie ik daar staan voor €290,67 maar kan ik leveren voor €282,60, in Nederland . Of zie ik iets over het hoofd?

Zelf gebruik ik meestal Hager maar die Legrand kasten zijn wel mooi.
Representatief: ik zou zeggen van niet, in die zin dat ik ze niet direct ergens goedkoper vond.

• ThinkPad
Ik wil er even op wijzen dat dit topic opgezet is om gebruikservaringen e.d. uit te wisselen. We zijn er als moderators erg scherp op dat er geen inkoopacties e.d. worden opgezet, dit is namelijk niet toegestaan (vanwege slechte ervaringen in het verleden, iemand ging er met de centen vandoor).
Je bovenstaande bericht is dus een beetje op het randje. Het is niet de bedoeling dat je hier een eigen handeltje o.i.d. gaat opstarten!
Graag in het achterhoofd houden dat dit niet is toegestaan en in het vervolg achterwege laten s.v.p. :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2016 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Wandcontactdozen heb ik niet eerder geschakeld, mocht volgens mij ook niet binnen NEN 1010. Nu zie ik het steeds meer gebeuren en twijfel ik, maar waar gebruik je het dan voor?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Voorlopig gebruik ik het enkel voor nachtlampjes te schakelen (en dimmen). Ook voor sfeerverlichting (staanlampen) kun je het gebruiken. Verder toestellen met sluipverbruik: tv, receiver,... Eventueel wifi access point voor de momenten dat je niet thuis bent of slaapt. Contactdozen buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Jiriki schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:51:
Wandcontactdozen heb ik niet eerder geschakeld, mocht volgens mij ook niet binnen NEN 1010. Nu zie ik het steeds meer gebeuren en twijfel ik, maar waar gebruik je het dan voor?
Dat lijkt me vrij logisch :) Om apparaten te schakelen met een stekker er aan.
Lampen is een goed voorbeeld. Tv ook.

Ik zou niet weten waarom je een stopcontact niet geschakeld mag maken?
  • Als je 1.5mm2 gebruikt, dan mag het niet. Als je bruine draad gebruikt, waarschijnlijk niet. Maar als je gewoon netjes 2.5mm2 zwart gebruikt, heb je aan alle normen en richtlijnen voldaan?
  • Er zijn huizen waar 's nachts alle spanning van de stopcontacten wordt gehaald, om niet de hele nacht in de straling te liggen. Omdat alle stopcontacten gelijk gaan, mag het wel?
  • Een groep met stopcontacten wordt toch altijd achter een automaat geplaatst, die ook geschakeld kan worden? Het maakt niet uit of een dergelijke onderbreker automatisch of handmatig is. Denk bijvoorbeeld aan teleruptoren?
  • Klik-aan-klik-uit systemen mogen wel, terwijl er exact hetzelfde doel mee wordt bereikt, alleen dat de unit effectief aan de andere kant van de draad zit in het elektrische schema? Volgens mij schrijft de nen1010 niet voor wáár op een draad een bepaald component mag voorkomen, alleen óf dat mag. Ook een kaku apparaat is een door extern gestuurd protocol circuitonderbreker, en derhalve functioneel gelijk aan een KNX relaismodule. Met dat verschil dat de kaku module waarschijnlijk van inferieure kwaliteit is vergeleken met het gemiddelde KNX component :)
Ik ben dan wel heel benieuwd welk gedeelte van de nen1010 aan zou geven dat het niet mag, en waarom dan wel niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wandcontactdozen schakelen kan ook handig zijn om energie te besparen.
Ik heb tussen het stopcontact en mijn TV-meubel een Z-Wave plug (jaja ik kom even vloeken hier in dit topic) zitten, bij een halfuur geen beweging in de huiskamer (of bij indrukken van een pulsdrukker, mijn 'killswitch') gooit hij de stroom eraf.

Scheelt in mijn geval toch zo'n 8 a 10W continu verbruik.

Edit: was al genoemd door teaser zie ik.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2016 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
ThinkPadd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 00:39:
Ik heb tussen het stopcontact en mijn TV-meubel een Z-Wave plug (jaja ik kom even vloeken hier in dit topic) zitten, bij een halfuur geen beweging in de huiskamer (of bij indrukken van een pulsdrukker, mijn 'killswitch') gooit hij de stroom eraf.
Als je wil komen vloeken, boor dan minimaal KNX even significant de grond in, en benadruk dat z-wave al die problemen niet heeft :) Dan houden we het een beetje op niveau hier :+

Wel handig dergelijke functionaliteit. Staat of valt wel met de kwaliteit van de aanwezigheidssensor. Heb je wel eens gehad dat je ademloos de ontknoping van een goede film zit te kijken...en het ineens verdacht donker en stil wordt? :)
"Goh, ik had het einde heel anders verwacht! Beetje makkelijk wel van die Tarantino."

Qua stroombesparing zijn het vaak inderdaad de kleine verbruikers die dag en nacht aan staan. Als ik binnenkort tijd heb zal ik de data eens goed inzichtelijk maken uit de KNX metingen. Wel valt me altijd op dat de grootste totaalverbruikers bijvoorbeeld apparaten zijn waarvan je helemaal niet had verwacht dat ze een flink sluipverbruik zouden hebben.
Mijn ontdekking van het jaar: een siemens oven/magnetron. Verbruikt 48 Watt voor het klokje :F Geen grap helaas... :*)
Die gaat dus voortaan uit en pas weer aan als wij thuis zijn (of de kat langs loopt... :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
tss68nl schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 02:10:
[...]
Wel handig dergelijke functionaliteit. Staat of valt wel met de kwaliteit van de aanwezigheidssensor. Heb je wel eens gehad dat je ademloos de ontknoping van een goede film zit te kijken...en het ineens verdacht donker en stil wordt? :)
"Goh, ik had het einde heel anders verwacht! Beetje makkelijk wel van die Tarantino."
In het begin ging dat wel verkeerd ja, niet goed voor de WAF kan ik je vertellen.
TV die uitfloept tijdens GTST = :X

Ik heb het daarna opgelost door een virtuele sensor te maken die is Off / Standby / On, status wordt bepaald door stroomverbruik op te vragen bij de Z-Wave plug. Als de aangesloten verbruiker (TV-meubel) meer dan xx Watt verbruikt dan is het 'On', is het relais van de plug uitgeschakeld dan is het 'Off' en is het verbruik <10W dan is het 'Standby'.
TV-meubel wordt stroomloos gemaakt als er 30 min. geen beweging is + TV-meubel staat op status 'Standby'.

Die status gebruik ik ook om de verlichting te dimmen zodra de TV aan gaat, beetje het bioscoop effect zeg maar. Werkt erg mooi, bij uitzetten van TV (en dus dalen van stroomverbruik) gaat de verlichting weer op volle sterkte branden.
Mijn ontdekking van het jaar: een siemens oven/magnetron. Verbruikt 48 Watt voor het klokje :F Geen grap helaas... :*)
Die gaat dus voortaan uit en pas weer aan als wij thuis zijn (of de kat langs loopt... :+ )
Wow, just wow :/ :X

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

tss68nl schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 02:10:
[...]
Qua stroombesparing zijn het vaak inderdaad de kleine verbruikers die dag en nacht aan staan. Als ik binnenkort tijd heb zal ik de data eens goed inzichtelijk maken uit de KNX metingen. Wel valt me altijd op dat de grootste totaalverbruikers bijvoorbeeld apparaten zijn waarvan je helemaal niet had verwacht dat ze een flink sluipverbruik zouden hebben.
Nu ben ik in eerste instantie wel benieuwd naar welke metingen je juist doet en op welke manier.
Of zit alles achter actuatoren met power measurement mogelijkheden? (zoals bv http://www.mdt.de/EN_Switch_Actuators_AZI.html)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
bomberboy schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:01:
Nu ben ik in eerste instantie wel benieuwd naar welke metingen je juist doet en op welke manier.
Of zit alles achter actuatoren met power measurement mogelijkheden? (zoals bv http://www.mdt.de/EN_Switch_Actuators_AZI.html)
Ik heb drie AMI-1216.01 units hangen :) Dus 36 kanalen stroommeting, en nog een 4 kanaals in de garage (AMI-0416.01). Eén unit zit direct achter iedere groep die binnenkomt in de meterkast. Die meet alle grootverbruikers:
  • WCD & Verlichting/KNX groepen x 3
  • Wasmachine
  • Droger
  • Boiler
  • Quooker
  • Vaatwasser
  • Kookplaten x2
  • Oven x 2
En dan zit hij vol :)

Eén van de 3 'KNX' groepen wordt gebruikt voor de vaste WCD's / aansluitingen door het huis.
Vervolgens worden de andere twee AMI's gebruikt om twee groepen die met KNX verschillende apparaten en verlichting sturen te meten.
Ik heb dus voor 24+4 apparaten een detailmeting, bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot:
  • TV's indivudueel
  • Versterker
  • Computer
  • Afzuiging kookplaten
  • LED voedingen en/of drivers individueel
  • Buitenverlichting
  • Luchtverversingssysteem (WTW)
  • Stroomverbruik garage (machines hout/staal bewerking etc)
Ik weet dus voor de specifieke groepen een aantal vaste verbruikers, maar óók het totale verbruik van de groep. Het verschil daartussen zijn ad-hoc aangesloten apparaten als telefoonopladers, stofzuiger etc. Die probeer ik qua verbruiksprofiel nu ook van elkaar te onderscheiden.

Qua data, laat ik het actuele verbruik iedere 15 minuten op de bus melden. Daarnaast, stuurt ieder kanaal automatisch een bericht zodra het verbruik met meer dan een 10% toe- of afneemt. Daarmee ontstaat een meer gedetailleerde 'grafiek' als er ook echt wat aan de hand is.

In m'n database versimpel ik periodes weer, door de 15 min meldingen samen te voegen die continue dezelfde waarde hebben gehouden.

Dus...dat meet ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Ok, super interessant. Ben nu zelf ook alles aan het uittekenen en voorbereiden dus dat is zeker handig. Ik ben u ook alles aan het voorbereiden om uit te tekenen (en prijzen aan het opvragen) dus zeer goede info.

Heb bij wijze van experiment nu een smappee besteld (geen KNX, maar in ons bestaand appartement is dit wel een oplossing) en dan kan er via openremote of openhab wel een koppeling gerealiseerd worden indien nodig. Ofwel dan een volledig KNX gebaseerde oplossing uitwerken zoals die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verbruik van wasmachine meten is wel leuk, ik gebruik dat (wederom met een Z-Wave plug, heb geen bedrade installatie helaas) om een Telegram-bericht te sturen als de wasmachine klaar is met z'n programma zodat we hem kunnen uitpakken.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Dat is ook wel een interessant gebruik van die data. Puur en enkel om het gebruik zelf te metenleek het me wel wat overdreven, maar door er op die wijze ook logica aan te koppelen haal je er inderdaad wel potentieel heel wat meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Paar mooie voorbeelden waar ik zelf niet aan had gedacht, vooral de wasmachine en het uitschakelen van standby apparaten!

Hoe het nu zit met het schakelen moet ik van de week even nakijken, hoop dat ik het niet vergeet. Het ging dacht ik met name om de voorspelbaarheid bij dubbele contactdozen. Meet je geen spanning, blijkt hij toch niet uitgeschakeld te zijn. Of verwacht je juist dat er spanning op moet staan, blijkt dat toch niet het geval. Maar misschien is dat al lang weer veranderd, dat kan heel goed.

De lampen schakelen werkt bij ons niet via de contactdoos, de meeste gaan uit wanneer de spanning er af is geweest. Meten is wel iets om eens mee verder te denken, daar zijn leuke schakelingen mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
bomberboy schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:17:
Dat is ook wel een interessant gebruik van die data. Puur en enkel om het gebruik zelf te metenleek het me wel wat overdreven, maar door er op die wijze ook logica aan te koppelen haal je er inderdaad wel potentieel heel wat meer uit.
Precies, zo kan je best leuke dingen uithalen. Hier gaat het lampje achter het pc scherm uit (wat de muur verlicht) uit, zodra het scherm op standby gaat (of uit gezet wordt), en er dus niemand gebruikt maakt van de pc.

Als de afzuigkap begint te zuigen, wordt de WTW invoer ventilator op 100% gezet, en de afvoer ventilator op 0%. Daardoor neemt het debiet van de kookafzuiging toe van 400 m3/u naar 650 m3/u. Zo verspreiden zich geen luchtjes: alle lucht uit huis verplaatst zich immers richting de keuken, en gaat vervolgens over de pan linea recta naar buiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Jiriki schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:54:
Hoe het nu zit met het schakelen moet ik van de week even nakijken, hoop dat ik het niet vergeet. Het ging dacht ik met name om de voorspelbaarheid bij dubbele contactdozen. Meet je geen spanning, blijkt hij toch niet uitgeschakeld te zijn. Of verwacht je juist dat er spanning op moet staan, blijkt dat toch niet het geval. Maar misschien is dat al lang weer veranderd, dat kan heel goed.
Ja daar heeft ooit iets van in de nen1010 gestaan, maar dat is in moderne installaties toch niet echt meer te houden. Kijk eens naar dit soort producten van kaku. Dat mag dus ook op de Nederlandse markt. Technisch is dit niet anders dan een centraal-domotica geschakelde oplossing. Het zit alleen aan de andere kant van de draad, maar functioneel is het precies hetzelfde, het elektrisch schema is exact hetzelfde, en kleurcodering ook.

Sowieso ben je een aardige sufferd om:
  • Alleen één wcd van een dubbele wcd te meten. Wie weet zit er wel een ader los?
  • Als je em open trekt zie je dat er een zwarte (geschakelde) draad is afgemonteerd op die ene wcd die je gemeten hebt. Er gaat nog steeds geen belletje rinkelen...
  • Om vervolgens van de ándere wcd, zonder te meten vrolijk de bruine fase draad tussen je tanden te nemen? :+
Maar goed, helaas heeft de Nederlandse wetgever er wel een handje van om zelfs diegenen die een Darwin award niet zouden misstaan, te behoeden voor hun eigen incompetentie. En daar hebben we vervolgens allemaal last van met nodeloos beperkende regels.

Qua naleving van de nen1010: je schrikt je achterover als je ziet wat installatiebureaus allemaal uithalen/verzinnen om hun project te redden. Ik denk dat je als goed geïnformeerde particulier met meer tijd te besteden op je project, het vaak in vergelijk nog helemaal zo slecht niet doet :)

[ Voor 14% gewijzigd door tss68nl op 22-08-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 11:37
Hallo allemaal,

Ik ben Jasper en lees al geruime tijd mee. Ik heb sinds vorige week een nieuwe woning gekocht en daar moet erg veel aan verbouwd worden. Aangezien er nog een meterkast hangt uit 1935, komt er een hele nieuwe en ga ik alle lichtpunten en wcd's naar de meterkast trekken om zo knx te gaan gebruiken. Niet enorm spannend allemaal nu, maar wil wel goed voorbereid zijn voor de toekomst.
Nu krijg ik ook een nieuwe cv met als optie in de toekomst een warmtepomp. Ik zou dus graag mijn woning per zone kunnen regelen. Honeywell heeft hier kant en klare oplossingen voor, maar dit kan natuurlijk ook met knx. Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik wil dan toch een simpele visualisatie op diverse plekken in de woning en dacht bijv aan smart visu van Jung of de X1 van Gira. Of werkt de Loxone server prima samen met knx componenten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
JvdA schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:27:
Hallo allemaal,

Ik ben Jasper en lees al geruime tijd mee. Ik heb sinds vorige week een nieuwe woning gekocht en daar moet erg veel aan verbouwd worden. Aangezien er nog een meterkast hangt uit 1935, komt er een hele nieuwe en ga ik alle lichtpunten en wcd's naar de meterkast trekken om zo knx te gaan gebruiken. Niet enorm spannend allemaal nu, maar wil wel goed voorbereid zijn voor de toekomst.
Nu krijg ik ook een nieuwe cv met als optie in de toekomst een warmtepomp. Ik zou dus graag mijn woning per zone kunnen regelen. Honeywell heeft hier kant en klare oplossingen voor, maar dit kan natuurlijk ook met knx. Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik wil dan toch een simpele visualisatie op diverse plekken in de woning en dacht bijv aan smart visu van Jung of de X1 van Gira. Of werkt de Loxone server prima samen met knx componenten?
Hallo Jasper,

Loxone is al vaker besproken in combinatie met KNX, en dat werkt tot op zeker hoogte. Het probleem is dat je KNX units en Loxone uit de pas gaan lopen. Mijn bescheiden mening is dat je beter óf Loxone kan doen, óf KNX.

De X1 van Gira heeft óók de functionaliteit van de L1 in zich, en daarmee kan je dus met logische bouwstenen je eigen besturing maken. :)

Wel zal je een paar zaken goed moeten overwegen:
  • Hoe kan je per ruimte fysiek sturen? Is dat met een ventiel op de verdeler? Of op de verwarming zelf?
  • Heb je vloerverwarming, of is het allemaal met radiatoren?
  • Heb je nagedacht over de mogelijkheid om een balans in te stellen, tussen de ruimtes?
Daarnaast heb je componenten nodig om temperatuur te meten. Daar is KNX sterk in. Bijvoorbeeld de Ekinex knoppen aan de muur, bevatten een temperatuur en lichtsensor. Daarmee heb je dus je inputinformatie al 'onzichtbaar' weggewerkt.
Ook bevatten sommige units verwarmings-logica. Bijvoorbeeld een zelfde Ekinex unit, heeft logica waarmee je kan opgeven hoeveel 'vertraging' je opwarming heeft binnen een bepaalde zone, en hij stuurt dan via zijn gemeten temperatuur en bijvoorbeeld aanwezigheid de temperatuur in de ruimte.

Dus opties genoeg. Je hebt schakelaars met alles in zich om alles voor je te regelen. En als je iets heel specifieks wil bereiken kan je met de X1 uit de voeten.

Ik ben er zelf altijd wel van om zoveel mogelijk logica in de componenten zelf te stoppen. Als je de logica in een X1 zet....dan is al je sturing weg als die unit uitvalt.

Keuzes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Bedankt voor je reactie.
Het gaat voorlopig om de benedenverdieping die opgedeeld is in Hal (radiator), woonkamer(vloerverw. en radiator), keuken(vloerverw.) hal met toilet(vloerverw.), bijkeuken(vloerverw) en een berging( denk radiator)
Al deze ruimtes zullen via ventielen op een verdeler gestuurd worden is het plan. Het liefst 0 - 10v regeling in de Nefit ketel. Hoef ik me niet druk te maken om open therm of ems.
Op de eerste verdieping zijn dan 5 slaapkamers en 2 badkamers. Een ruimte controller wordt dan erg duur in al deze ruimtes. Hier staan overwegend de radiatoren uit en doe ik voorlopig niets aan.

Het wordt dus alleen knx. Die X1 had ik ook gezien, maar nog niet te koop?
Ik moet in ieder geval ergens op de muur een unit hebben waar de huidige temp op af te lezen is en een gewenste op in te stellen is. (Wil de vrouw) dus wat zou dan het beste en natuurlijk niet meteen de duurste oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
JvdA schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 15:41:
Het wordt dus alleen knx. Die X1 had ik ook gezien, maar nog niet te koop?
Ik moet in ieder geval ergens op de muur een unit hebben waar de huidige temp op af te lezen is en een gewenste op in te stellen is. (Wil de vrouw) dus wat zou dan het beste en natuurlijk niet meteen de duurste oplossing zijn?
Oh ja dat klopt, Gira heeft hem nog steeds niet vrij gegeven. Dat vergeet ik nog wel eens :) Heb in maart op de beurs in Duitsland er al één geregeld en toen was de verwachte termijn maar een paar maanden. Ik kan hem inderdaad niet vinden bij de Nederlandse importeur.... -O-

Als je maar één unit op de muur nodig hebt, dan kan je nadenken over de Gira G1. Die is al geruime tijd leverbaar, en ondanks de fikse prijs, heeft het wel veel functionaliteit in zich.

Je hebt niet echt een ruimtecontroller per ruimte nodig. Ekinex heeft gewone knoppenunits, die de logica in zich hebben om de verwarming ook te sturen. Doeltemperatuur? Die stel je in via het centrale scherm (bijvoorbeeld de G1).

Vloerverwarming is vaak zo 'traag', dat je daar weinig regeling voor hoeft te maken. Radiators kan je natuurlijk wel sturen middels wat logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

tss68nl schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:13:
[...]

Ik ben er zelf altijd wel van om zoveel mogelijk logica in de componenten zelf te stoppen. Als je de logica in een X1 zet....dan is al je sturing weg als die unit uitvalt.

Keuzes :+
Dit is ook zeker heel belangrijk! Zo maak je niet een apparaat onmisbaar. Ook is de stabiliteit veel beter omdat alles onafhankelijk blijft werken.

Temp sensors kan je goed uit een schakelaar halen. Heb zelf allemaal de Gira Comfort, waar veel logica en temp sensors inzitten. Ook meet de TS3+ op meerdere plekken in de woonkamer waardoor de temp stabieler blijft.

Als aansturing zal ik hem altijd op twee punten pakken. De ketel op modulerend en de kleppen ook. Let wel op dat je dan een thyristor uitgang hebt op de kleppen. Heb een keer een project gezien waar alle relais na 5 jaar versleten waren. Theben heeft hier een goedkope KNX oplossing voor met de HMT12. Van Theben heb ik ook de OpenTherm box gebruikt. Zo weet ik ook wanneer er tapwater gebruikt wordt en schakelt mijn ventilatie van de badkamer al aan als ik 3 min heet water tap. Dit is waarschijnlijk dan douchen... Ook kan je met een buitentemp sensor automatisch je stooklijnen laten aanpassen. Heb gemerkt dat dit zeker 20% energie bespaarde op de ketel. Om nog verder (raarder) te gaan trek ik de weersvoorspelling van het internet af om in het voorjaar de ketel niet in de ochtend te laten aanspringen als de zon die dag hard gaat schijnen. Ik merkte dat ik een enorme overshoot in de temperatuur had als dit gebeurde. Als de verwarming toch meer dan 2 graden onder de wens-temperatuur blijft, schakelt de ketel toch in om kou in huis te voorkomen.
Na het werwarmen schakel ik ook nog eens de vloerverwarmingspomp uit om daar ook energie te besparen. In zomer modus laat ik hem elke dag even kort draaien, om vastlopen te voorkomen.
In de HomeServer is dit alles eenvoudig te programmeren met logica blokken.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexmaster
Heeft iemand van jullie ooit eens gehoord van de LogicMachine?

zie site: http://openrb.com/

Het leek me een interessant product voor een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Flexmaster schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:16:
Heeft iemand van jullie ooit eens gehoord van de LogicMachine?

zie site: http://openrb.com/

Het leek me een interessant product voor een redelijke prijs.
Yep, heb er ook al eens meer dan eens naar gekeken. Worden in de benelux verkocht door http://www.knxlogic.eu/product-category/logic-knx-engines/ (geen connecties uiteraard), en heb zelf van hun een module besteld die de WTW/luchtverversingsunit uitleest en kan besturen.

Die unit is volgens mij gewoon een gerebrande logicmachine, aangezien het op dezelfde programmeertaal 'lua' draait (en de hardware /poorten exact hetzelfde zijn, maar enkel voor 10% gebruikt worden). Mijn ervaring met de uitgeklede versie is dat er een hoop mogelijk is, maar dat de algehele responsetijden wel af en toe te wensen over laten. Ook is de software niet heel erg stabiel, en geef ik hem preventief iedere week een reset. Maar dat laatste is een overkomelijk issue wat mij betreft :)

Ik vind de prijs wat aan de hoge kant, maar then again, moet het mogelijk zijn om zowel visualisatie, logic als DMX en WTW sturing op één apparaat te combineren. Dan is het ineens erg kosteneffectief. Het enige waar ik me zorgen om maak is de rekenkracht/responsetijden.

Waar zou jij de unit voor willen inzetten? Het is nogal een veelzijdig apparaatje zo lijkt het. :)

[ Voor 3% gewijzigd door tss68nl op 07-09-2016 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Even snel naar gekeken net, kende de LogicMachine niet. Maar op het eerste oog lijkt het erg op Loxone?

Lua is overigens een programmeertaal die vrij breed wordt gebruikt. Is een relatief nieuwe taal, vooral gericht op embedded systems en het bouwen van extensions/plugins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexmaster
tss68nl schreef op woensdag 07 september 2016 @ 00:16:
[...]

Waar zou jij de unit voor willen inzetten? Het is nogal een veelzijdig apparaatje zo lijkt het. :)
Was misschien aan het denken om hem eerst te gebruiken voor visual. Maar de prijzen zijn inderdaad niet echt laag. Ik vond en vind de interface netjes en clean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Duur beestje, en als het dan ook nog eens niet performant en instabiel blijkt te zijn, neen dank je. Ik ben eigenlijk nog niets tegengekomen dat interessanter is dan mijn plan om ooit een Pi in te zetten als visualisatie/logica. Ik denk dat je zelfs met Loxone beter en goedkoper af bent.
bartvb schreef op woensdag 07 september 2016 @ 06:34:
Lua is overigens een programmeertaal die vrij breed wordt gebruikt. Is een relatief nieuwe taal, vooral gericht op embedded systems en het bouwen van extensions/plugins.
Lua 'relatief nieuw', dat is als zeggen dat Linux relatief nieuw is 8)7 De taal begint misschien pas recent aan bekendheid te winnen maar het bestaat toch al een goeie 20 jaar hoor. Zelfs Java is jonger denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@teaser; Mijn 'relatief nieuw' geeft vooral aan dat ik nogal een ouwe zak ben :P 1993 klinkt erg recent voor mij :) Heel wat anders iig dan b.v. C uit 1972.

Al een idee wat je op een Pi zou willen gaan draaien?
Ik zit op het moment nogal te twijfelen tussen PLC of KNX based. Waarbij je bij KNX ook nog behoorlijk PLC achtig kan werken als je b.v. die MDT AMI-1216.01 units gebruikt van tss68nl.

Loxone lijkt ook nog steeds een goede optie. Betaalbaar, KNX koppeling voor als je wat KNX actors/sensors wil gebruiken, PLC achtig, makkelijk te vervangen als er over 10 jaar een beter systeem is, goed te combineren met DMX e.d., eenvoudig te bedienen, visualisatie is ingebouwd.

Groot nadeel van Loxone is de relatieve geslotenheid van het platform en de weg die Loxone recentelijk is ingeslagen. Ze zijn met een eigen alternatief voor KNX gekomen, ze hebben hun userforum dichtgegooid en ze lijken nogal te focussen op draadloos spul tegenwoordig. Allemaal geen pluspunten.

Nadeel van KNX is ETS, visualisatie is lastig (of heel duur), kosten zijn relatief hoog.

Hier nog volop twijfels iig :)

• tss68nl
teaser schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:49:
Duur beestje, en als het dan ook nog eens niet performant en instabiel blijkt te zijn, neen dank je. Ik ben eigenlijk nog niets tegengekomen dat interessanter is dan mijn plan om ooit een Pi in te zetten als visualisatie/logica. Ik denk dat je zelfs met Loxone beter en goedkoper af bent.
Ik heb een testmodel van de LogicMachine5 besteld om het te kunnen vergelijken. De fabrikant heeft mij verzekerd dat de WTW-stuurunit niet een gerebrande logicmachine is en dat de logicmachine5 me positief zou moeten verrassen.

Overigens: de logicmachines doen ook dienst als KNX/IP router. Dus de kosten die je daar normaliter voor kwijt zou zijn mag je er van af halen :) Dan klinkt het ineens al iets minder duur.

LM5 doet ook moeiteloos DMX512 naar het schijnt. Dus met een beetje programmeerwerk zou je best mooie KNX->DMX functionaliteit moeten kunnen schrijven lijkt me? Ik ben benieuwd of het wat is :)

• Flexmaster
tss68nl schreef op woensdag 14 september 2016 @ 07:29:
[...]

Ik heb een testmodel van de LogicMachine5 besteld om het te kunnen vergelijken. De fabrikant heeft mij verzekerd dat de WTW-stuurunit niet een gerebrande logicmachine is en dat de logicmachine5 me positief zou moeten verrassen.

Overigens: de logicmachines doen ook dienst als KNX/IP router. Dus de kosten die je daar normaliter voor kwijt zou zijn mag je er van af halen :) Dan klinkt het ineens al iets minder duur.

LM5 doet ook moeiteloos DMX512 naar het schijnt. Dus met een beetje programmeerwerk zou je best mooie KNX->DMX functionaliteit moeten kunnen schrijven lijkt me? Ik ben benieuwd of het wat is :)
zeer benieuwd naar je bevindingen. Neem aan direct bij de fabrikant zelf besteld.
Wanneer verwacht je hem in huis?

• teaser
bartvb schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:32:
@teaser; Mijn 'relatief nieuw' geeft vooral aan dat ik nogal een ouwe zak ben :P 1993 klinkt erg recent voor mij :) Heel wat anders iig dan b.v. C uit 1972.
:P
Al een idee wat je op een Pi zou willen gaan draaien?
Voorlopig dacht ik aan OpenHAB, maar nog geen concrete plannen eigenlijk. Eerst het huis afgewerkt krijgen voor ik de leukere dingen erin steek.
Nadeel van KNX is ETS, visualisatie is lastig (of heel duur), kosten zijn relatief hoog.
Welke nadelen zag je dan in ETS? Er wordt vaak vanuit gegaan dat het moeilijk te programmeren is, maar eigenlijk valt dat heel goed mee. Het is vooral 'parametriseren' en wat groepadressen indelen. De prijs van ETS is wel navenant maar met een ETS lite kom je ook al een heel eind. Desnoods 2 aparte projecten, dan moet je alleen zorgen dat je groepadressen in beide projecten gesynchroniseerd blijven. En er zijn ook nog wel andere wegen om tegen een prijsje een pro versie te verkrijgen (groepsaankopen, ...)

Voor de hogere prijs van de actoren en sensoren krijg je wel een hogere betrouwbaarheid terug IMO. En het is belangrijk om goed rond te kijken wat er op de markt is. Sommige merken zijn een pak duurder dan andere, tegen gelijkaardige (of zelfs mindere) functionaliteit. Stel gerust gerichte vragen hier, of doorzoek dit topic (er staan al wel wat tips in). Ook waar je koopt maakt veel uit. Bepaalde Duitse webshops staan bv bekend om hun goede prijzen.
tss68nl schreef op woensdag 14 september 2016 @ 07:29:
Dus het ding dat je elke week preventief reset is niet de logic machine maar iets dat erop gebaseerd is? Dan heb ik slecht gelezen.

Mja voor een KNX/IP router zie ik niet direct nut, een gewone interface volstaat toch ook denk ik? En met DMX ben ik niet van plan iets te doen.

• tss68nl
teaser schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:09:
Welke nadelen zag je dan in ETS? Er wordt vaak vanuit gegaan dat het moeilijk te programmeren is, maar eigenlijk valt dat heel goed mee. Het is vooral 'parametriseren' en wat groepadressen indelen. De prijs van ETS is wel navenant maar met een ETS lite kom je ook al een heel eind. Desnoods 2 aparte projecten, dan moet je alleen zorgen dat je groepadressen in beide projecten gesynchroniseerd blijven. En er zijn ook nog wel andere wegen om tegen een prijsje een pro versie te verkrijgen (groepsaankopen, ...)
Dat klopt. Wat ik wel gemerkt heb: de minder legale versies van pro, maken projecten die door legale versies niet te lezen zijn. Heel vreemd, want als ik dus iemand wil helpen met zijn project, dan wordt ik gestraft voor het bezitten van de legale versie. Ik kan namelijk dan het bestand niet openen. :) Wil ik diegene helpen, dan moet ik dus ook de illegale versie installeren op een laptop |:(

ETS is inderdaad niet lastig, en de prijs valt ook echt wel mee. Met de Lite versie, kan je gewoon meerdere projecten tegelijk open hebben. Nieuwe groepadressen, kopieer je door snel een export en import te doen. De imports zijn aanvullend, dus je raakt geen wijzigingen kwijt.
Sowieso, zet je als het goed is 95% van al je GA's toch al bij het begin van het project in. Je moet toch nadenken over een structuur, kan je hem net zo goed meteen vullen :)
Voor de hogere prijs van de actoren en sensoren krijg je wel een hogere betrouwbaarheid terug IMO. En het is belangrijk om goed rond te kijken wat er op de markt is. Sommige merken zijn een pak duurder dan andere, tegen gelijkaardige (of zelfs mindere) functionaliteit. Stel gerust gerichte vragen hier, of doorzoek dit topic (er staan al wel wat tips in). Ook waar je koopt maakt veel uit. Bepaalde Duitse webshops staan bv bekend om hun goede prijzen.
Het is ook maar waar je het mee vergelijkt. Als ik de kosten van Loxone voor een gemiddelde installatie bereken, kom ik op een zelfde prijs uit als voor KNX. KNX dan wel uitgevoerd met MDT en Ekinex, dat zijn prijs/kwaliteit wel de wat betere merken in mijn opinie.
Pak je dan gevestigde merken als Jung, Berker, Gira etc, dan zit er vaak toch minder functionaliteit in voor een hogere prijs. En m'n Gira luchtkwaliteitssensoren zijn de grootste kopzorg van het hele systeem. Vallen continue uit om pas dagen later weer eens een keer data te gaan sturen als ze weer een keer zin hebben.

Er zijn inmiddels ook Nederlandse webshops die de producten voor goede prijzen aanbieden, maar het is even goed zoeken, want er zijn er ook een aantal die gewoon de bruto adviesprijs hanteren + BTW of meer. Dan wordt het wel een duur grapje inderdaad.
Dus het ding dat je elke week preventief reset is niet de logic machine maar iets dat erop gebaseerd is? Dan heb ik slecht gelezen.

Mja voor een KNX/IP router zie ik niet direct nut, een gewone interface volstaat toch ook denk ik? En met DMX ben ik niet van plan iets te doen.
Nop, ik had het er onhandig neergezet. Ik dacht inderdaad dat het een LM onder de kap was, maar de fabrikant spreekt dat tegen.

Je hebt KNX/IP routers en interfaces. Voldoet beide, maar op een router kan je meer koppelen, en je kan de IP lijn als backbone gebruiken voor je KNX lijnen (veel hogere capaciteit op IP). Je hebt natuurlijk ook een KNX-USB interface, maar dan zal je altijd met de laptop fysiek naar de interface moeten.
Ik vind het fijner de boel even direct op de pc te kunnen openen, en heb ook een aantal loggers draaien die het KNX/IP verkeer oppikken en in een database opslaan voor analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tss68nl schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:37:

Dat klopt. Wat ik wel gemerkt heb: de minder legale versies van pro, maken projecten die door legale versies niet te lezen zijn. Heel vreemd, want als ik dus iemand wil helpen met zijn project, dan wordt ik gestraft voor het bezitten van de legale versie. Ik kan namelijk dan het bestand niet openen. :) Wil ik diegene helpen, dan moet ik dus ook de illegale versie installeren op een laptop |:(

ETS is inderdaad niet lastig, en de prijs valt ook echt wel mee. Met de Lite versie, kan je gewoon meerdere projecten tegelijk open hebben. Nieuwe groepadressen, kopieer je door snel een export en import te doen. De imports zijn aanvullend, dus je raakt geen wijzigingen kwijt.
Sowieso, zet je als het goed is 95% van al je GA's toch al bij het begin van het project in. Je moet toch nadenken over een structuur, kan je hem net zo goed meteen vullen :)
Ik heb toch helemaal niets gezegd over een illegale versie? O-)
Met 3 projecten wordt het in de praktijk toch wel snel vervelend om de adressen gesynchroniseerd te houden. 8)7
Je hebt KNX/IP routers en interfaces. Voldoet beide, maar op een router kan je meer koppelen, en je kan de IP lijn als backbone gebruiken voor je KNX lijnen (veel hogere capaciteit op IP). Je hebt natuurlijk ook een KNX-USB interface, maar dan zal je altijd met de laptop fysiek naar de interface moeten.
Ik vind het fijner de boel even direct op de pc te kunnen openen, en heb ook een aantal loggers draaien die het KNX/IP verkeer oppikken en in een database opslaan voor analyse.
Ik heb mijn KNX installatie via een IP interface op het thuisnetwerk hangen. Via een laptop kan ik dan van eender waar in huis over Wifi mijn componenten programmeren en aanpassen. In de toekomst ga ik dan gewoon mijn visualisatie mee aan het netwerk hangen. Ben ik dan beperkt met een interface? Accepteert deze maar 1 connectie tegelijk?
Een backbone heb ik niet nodig trouwens, lijkt me overkill voor een eengezinswoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
tss68nl schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:31:
[...]
Je hebt niet echt een ruimtecontroller per ruimte nodig. Ekinex heeft gewone knoppenunits, die de logica in zich hebben om de verwarming ook te sturen. Doeltemperatuur? Die stel je in via het centrale scherm (bijvoorbeeld de G1).
Ja die knoppen van Ekinex heb ik gezien. Was alleen niet zo onder de indruk van de prijs :/
Wat aan de hoge kant.
Wat ik heeeel mooi vind, is de Ekinex Touch & See display. Deze zou ik willen gebruiken om centraal in de woonkamer alle temperaturen in te stellen.

Is het dan ook nog mogelijk om met een app op een telefoon de temp in te stellen later? Zo hoef ik niet op elke kamer een roomcontroller te plaatsen. Anders moet je voor elke aanpassing naar de woonkamer om de temp op een slaapkamer aan te passen.

Weet iemand waar dat Ekinex spul een beetje aantrekkelijk te koop is? Ik kan maar weinig verkooppunten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
JvdA schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:29:
Ja die knoppen van Ekinex heb ik gezien. Was alleen niet zo onder de indruk van de prijs :/
Wat aan de hoge kant.
Wat ik heeeel mooi vind, is de Ekinex Touch & See display. Deze zou ik willen gebruiken om centraal in de woonkamer alle temperaturen in te stellen.

Is het dan ook nog mogelijk om met een app op een telefoon de temp in te stellen later? Zo hoef ik niet op elke kamer een roomcontroller te plaatsen. Anders moet je voor elke aanpassing naar de woonkamer om de temp op een slaapkamer aan te passen.

Weet iemand waar dat Ekinex spul een beetje aantrekkelijk te koop is? Ik kan maar weinig verkooppunten vinden.
De knoppen van Ekinex zijn juist aardig goedkoop. Zeker prijs/kwaliteit is het naar mijn mening zeer goed! Maar zoals ik al aangaf zijn er een aantal webwinkels en installateurs die er zeer hoge prijzen op na houden. Ik keek laatst nog eens rond en schrok me 3x achterover 8)7

En juist de Touch & See, wil ik je met klem afraden :+ Ik heb de units op de beurs gezien, en de kijkhoeken zijn zeer slecht, veel backlight bleeding en het contrast is teleurstellend. Maar goed, dat is mijn mening over het apparaat. Als je er exact recht voor staat is het acceptabel....maar niet geweldig naar mijn mening. Ik zou er zeker eerst één fysiek werkend bekijken....

Als je centraal alle temperaturen in wil stellen, zou je wellicht ook een ipad/iphone/web interface kunnen overwegen (zoals je zelf ook al aangaf zie ik). Dat dient dan meteen ook buitenshuis een doel :) Wil je persé een mooi scherm centraal aan de muur? Kijk dan eens naar de Gira G1.
Dat is veruit het beste display, en de interface ziet er geweldig uit. Jammer alleen dat Gira zo verschrikkelijk duur is in NL.

Heb je in de kamers verwarming die makkelijk te sturen is? Dus, een snelle verwarming zoals radiator? Of vloerverwarming? In de regel is vloerverwarming amper nuttig om een regeling per kamer te hebben, en stel je gewoon een verhouding op de ventielen in. Pomp aan/uit regeling....klaar :)
Met radiatoren is het natuurlijk een stuk nuttiger, en sommige units hebben achter de simpele 4x2 knoppenunits een temperatuursensor met stuurelektronica zitten voor je verwarming. Temperaturen kan je natuurlijk niet op de unit zelf zien, maar wel op een webinterface of Gira G1.

En ja, temperaturen zijn via ieder kanaal op de bus in te stellen. In de regel kan je allerlei apparaten van verschillende fabrikanten gewoon samen laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Zojuist ontving ik de KNX-nieuwsbrief. Daarin werden KNX webserivces besproken, die je vanuit ETS kunt exporteren en in een gataway in kunt laden.
Zelf heb ik er nog niet naar gekeken, maar het lijkt me de moeite waard: https://www.knx.org/knx-e...ewsletters/september2016/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Brains schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:52:
Zojuist ontving ik de KNX-nieuwsbrief. Daarin werden KNX webserivces besproken, die je vanuit ETS kunt exporteren en in een gataway in kunt laden.
Zelf heb ik er nog niet naar gekeken, maar het lijkt me de moeite waard: https://www.knx.org/knx-e...ewsletters/september2016/
Zag hem ook langs komen :) Ben er nog niet achter wat voor hardware je moet gebruiken voor de gateway, maar het is een zeer mooie aanvulling.

Waar ik wel benieuwd naar ben:
  • Hoe veilig is een dergelijke webservice om open te stellen? Dat blijft altijd een lastig punt. Moet je dan alleen de niet-gevoelige objecten naar buiten open stellen?
  • Met een webservice, kan je alleen maar een front-end bouwen die periodiek een polling doet naar de webservice of er nog wijzigingen zijn lijkt me. Voor een front-end zou je liever een soort client-server model hebben met een 2-way connectie
  • Moet je bij een dergelijke polling dan alle objecten een refresh aanvragen? Of heeft de webservice een lijst met wijzigingen voor je sinds je laatste update?
Binnenkort maar eens uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik heb het ook vluchtig gelezen,dit vind ik wel interessant:
KNX Web Service Gateway: Demonstration of the KNX Web services with a technology demo gateway oBIX implementation. Includes an image to be used on a Raspberry Pi 2, can import an information model created by the "ETS App Web service exporter". For info and download, see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Ik ben inmiddels mijn meterkast aan het samenstellen, en het wordt een kast van Hager, de FWQ43P1.
Hier kunnen heel wat DIN modules in, en dat is ook wel nodig. Alle punten in huis worden naar de meterkast getrokken. Dat wordt mijn grote centraaldoos ;)

Maar... Ik zag hier op het forum al rijgklemmen en montageklemmen voorbij komen. Niet alle wcd's worden natuurlijk geschakeld. Deze wil ik dus graag doorlussen per groep. Welke rijgklemmen/etageklemmen kan ik dan het beste gebruiken? En hoe lus ik dat het beste door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Doorlussen doe je met bruggen die je op de rijgklemmen steekt. Alle merken hebben dat, je moet wel goed opletten dat je de juiste bruggen koopt voor de productserie van je klemmen.
Ik heb de PTI 2,5-PE/L/N van Phoenix Contact met aarding op de rail. Voor 5-aderige kabels (3 fasedraden) combineer ik deze met de PTI 2,5-L/L. Bijpassende bruggen zijn de FBS 50-5. Dit zijn rails van 50 pinnetjes. Kun je afzagen, maar er zijn er ook verkrijgbaar met 2-3-4-... pinnen. De pinnetjes van de bruggen kun je afbreken zodat je klemmen kunt 'overslaan' bij het doorlussen.

• JvdA
zijn er ook mensen die de CV ketel regelen met KNX?
Ik ben van plan om met Ekinex schakelaars de temp te meten, via een Gira G1 oid de temp in te stellen. Maar de ketel wil ik dan met 0-10v regelen. Dit kan met de ketel die ik wil hebben. Alleen kan ik kiezen of ik met 0-10v de aanvoer temp. regel, of het vermogen van de ketel.
Hoe bepaal ik nou het benodigde vermogen?
Is dit allemaal ook nodig met een weersafhankelijke stooklijn?
kortom, wat is handig om te doen?

• ThinkPad
Lijkt mij best een lastig project(je). Ik denk dat je al snel last gaat krijgen van overshoots, zoninstraling die de ruimte sneller laat opwarmen dan jij hebt berekend etc.

• JvdA
Dus gewoon met thermostaten per ruimte is het beste?
Als 1 of meerdere thermostaten de temp lager is dan ingesteld, moet de ketel aan en de desbetreffende ventiel behorende bij die ruimte moet open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
'ketel aan' geldt ook niet meer voor modulerende ketels. Je moet een bepaald vermogen vragen, maar hoeveel. Daar zitten toch wat berekeningen achter.
Heb je vloerverwarming of enkel radiatoren/convectoren? Bij vvw heeft het geen zin te gaan regelen, dat systeem is veel te traag. Daar is weersafhankelijke regeling veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
De gehele bovenverdieping wordt voorzien van radiatoren. Maar hier is de warmtevraag de komende jaren 0.
Over een heel wat jaren wil ik dit wel regelbaar kunnen maken ivm studerende kinderen tegen die tijd.
Beneden zal er een radiator in de hal hangen omdat hier geen vloerverwarming kan omdat we de oude terazzo vloer willen behouden,
Woonkamer krijgt een houten vloer met vloerverwarming en 3 radiatoren.
De rest van het huis vloerverwarming. Alleen in de berging nog 1 radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Wat je kan doen is de aanvoertemperatuur onder de regeling zetten. De ruimtes krijgen een individuele thermostaat met klep. Bij normaal gebruik blijft de aanvoertemp op gelijk niveau. Je kan dan een "turbo" functie maken in je domotica die de aanvoertemp voor bepaalde tijd verhoogd om op een ruimte sneller op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:14:
'ketel aan' geldt ook niet meer voor modulerende ketels. Je moet een bepaald vermogen vragen, maar hoeveel. Daar zitten toch wat berekeningen achter.
Heb je vloerverwarming of enkel radiatoren/convectoren? Bij vvw heeft het geen zin te gaan regelen, dat systeem is veel te traag. Daar is weersafhankelijke regeling veel belangrijker.
Als je nu per ruimte eerst een temperatuursensor plaatst, met een regulering voor die kamer? Dus in de meeste gevallen boven alleen een radiator aan kunnen sturen met een 0-10V of aan/uit ventiel, dan kan je op basis van de status (en dus vraag) van de verschillende ruimten een 'gezamenlijke' vraag samenstellen, en daarmee het vermogen van je ketel regelen?

Het enige wat je nodig hebt zijn een paar ijkpunten die je proefondervindelijk kan vaststellen, en iets wat kan fungeren als logische schakeling. (Bijvoorbeeld de G1 die je noemde, of een L1 of X1), maar er zijn ook open-source alternatieven zoals Edomi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Even tussendoor:

Voor wie nog een ETS license (pro) wil aankopen is er momenteel een kortingsactie van myknx zelf:
https://my.knx.org/news/view?id=2665

stond in de laatste newsletter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tss68nl schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 14:35:
dan kan je op basis van de status (en dus vraag) van de verschillende ruimten een 'gezamenlijke' vraag samenstellen, en daarmee het vermogen van je ketel regelen?
Ik denk dat je sowieso ook de retourtemperatuur mee moet in rekening nemen, want als die om de een of andere manier (bijna) gelijk is aan de aanvoertemperatuur moet je ook niet bijstoken natuurlijk.
Komt er ook nog vvw bij te pas wordt de berekening helemaal gezellig. 2 stooklijnen, buitentemperatuur mee in rekening nemen.. Ik denk dat je hier er zelfs niet aan moet beginnen om het zelf te berekenen, of je moest een verwarmingsexpert zijn.
Zou het ook niet sterk van de ketel afhangen? Als je bv via OpenTherm voor een bepaalde stooklijn een gewenste aanvoertemperatuur kunt instellen doet de ketel/controller de rest van de berekeningen om het vermogen te bepalen.
Ik heb zelf een Junkers Cerapur Smart ketel met CW 400 bedieningseenheid en buitenvoeler. Vorige week voor het eerst de vvw in gebruik genomen (chape droogprogramma) dus het is nog wat uitzoeken hoe dat ding precies reageert op de instellingen en gemeten temperaturen. Ik heb net eens uitgevogeld hoe ik deze met KNX zou kunnen aansturen/uitlezen, OpenTherm wordt namelijk niet ondersteund. Blijkbaar is het wel mogelijk als je 2 modules aanschaft: de MB LAN 2 voor connectiviteit met het netwerk, en een KNX10 om te interfacen tussen het netwerk en de KNX bus. Samen goed voor zo'n 450 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
bomberboy schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:25:
Even tussendoor:

Voor wie nog een ETS license (pro) wil aankopen is er momenteel een kortingsactie van myknx zelf:
https://my.knx.org/news/view?id=2665

stond in de laatste newsletter.
Je kunt dus 6 Pro licenties kopen aan 2190,67 euro incl BTW en shipping, oftewel 365 euro per licentie. Dit dankzij de 'supplementary' licensies die je kunt kopen aand 150 euro per Pro license.
Krijgen we hier 6 mensen bij mekaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:56:
[...]

Je kunt dus 6 Pro licenties kopen aan 2190,67 euro incl BTW en shipping, oftewel 365 euro per licentie. Dit dankzij de 'supplementary' licensies die je kunt kopen aand 150 euro per Pro license.
Krijgen we hier 6 mensen bij mekaar?
Ik ken er wellicht wel 2 die hier voornamelijk meelezen maar niet actief zijn, én een kennis/vriend van deze personen. Dus 3 in totaal, dat schiet al op :)

Het is natuurlijk wel dat de licenties een soort van afhankelijk zijn van elkaar? Ze vallen onder één account bij knx.org voor toekomstige downloads etc, of kan je de supplementaire licenties apart aan een account koppelen? Ik heb er nog nooit mee gewerkt, die variant? (en worden naar één adres gestuurd, maar dat is nog overkomelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Dat is sowieso onder hetzelfde account te bestellen. Er wordt wel vaker op deze manier 'in groep' aangekocht - met 3 dus. Je betaalt dan 1300 excl BTW voor 3 licenties en inderdaad achteraf worden de dongles per post verdeeld.
Voor toekomstige upgrades moet je dan waarschijnlijk wel terug aankloppen bij de originele aankoper van de licenties. Een mogelijkheid om licenties te transfereren zie ik niet in mijn account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

De supplementary license komt inderdaad bij dezelfde account terecht voor zover ik het begrijp. Dus ook als je bepaalde (zelfs gratis apps) wil gaan koppelen aan je dongle moet je via diezelfde account passeren. Althans zo is het bij de licentie die ik zelf heb. (Mijn vader heeft er zowiezo één professioneel en ik zelf dan een bijkomende)

Indien iemand het wil doen is het misschien ook wel interessant om zeker de academy te doorlopen, daarmee heb je ook al 200EUR korting op de professional license (40EUR voor de lite en 160 voor de upgrade naar de pro) Al weet ik niet of het te cumuleren valt. Indien wel betaal je voor de licentie van de software de prijs van één enkele schakelaar van bepaalde merken. In dat perspectief valt het dan best wel mee ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _t0mster
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-04-2024
Looki schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:16:
Ik las in de eerste posts dat mensen de Gira HomeServer virtueel laten draaien. Normaal draait dit ding op een Siemens D3003-S welke je voor +-€300,- kan kopen. Dit draait hier al 3 jaar in huis.

Hebben er mensen ook een Gira HomeServer draaien? Misschien kunnen we eens wat leuke modules uitwisselen. ik heb namelijk hier en daar wat tuinberegenings-modules geschreven, en een hoop klimaat modules om energie te besparen.

Verder heb ik mijn huis veelal op Theben draaien. Het voordeel is dat je niet zomaar aan je 20 modules komt. Op één module kunnen 2 uitbreidingsmodule en kost maar één KNX adres.
Ik gebruik zelf al jaren de homeserver. In eerst instantie zelfs zonder KNX maar het zelf sold projectjes die KAKU en RF dingen konden aansturen. Ik gebruikte hem toe vooral door de Quad Client (op touch screen) en iPad / iPhone. De bouwstenen en logica vind ik echt goed in elkaar zitten. Ik heb in het begin het geluk gehad dat iemand me ermee op weg had geholpen want om er zo maar aan te beginnen is eigenlijk niet te doen.

Ik ben wel benieuwd hoe je de modules hebt geschreven, wellicht kun je deze delen of iets meer over vertellen. Ik heb zelf een koppeling gemaakt met een paar Philips Hue lampen op basis van IP (HTTP POST request middels de API van Hue)

Inmiddels wel helemaal over op KNX (Behalve de WC) en ik blijf de Quad Client echt mooi vinden. Enige nadeel is dat de ontwikkeling nou niet echt vlot gaat. Het heeft meer dan een jaar geduurd voordat iOS9 werd ondersteunt. zo heb een jaar lang geen grafieken meer kunnen zien

Nog meer Gira HomeServer gebruikers?
Of wat gebruiken anderen als Visualisering?

SR+ | Black | Black | 19" | Bestelling LM: 05/02 | RN 05/02 | VIN 27/02 | SMS 06/03 | Levering 17/03

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
_t0mster schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 21:06:
Inmiddels wel helemaal over op KNX (Behalve de WC) en ik blijf de Quad Client echt mooi vinden. Enige nadeel is dat de ontwikkeling nou niet echt vlot gaat. Het heeft meer dan een jaar geduurd voordat iOS9 werd ondersteunt. zo heb een jaar lang geen grafieken meer kunnen zien

Nog meer Gira HomeServer gebruikers?
Of wat gebruiken anderen als Visualisering?
Yep, de HomeServer is altijd een mooi product geweest van Gira, en je kan er aardig veel mee. Maar, ze worden wel ingehaald aan alle kanten momenteel:
  • Gira G1/X1 - Gira eet hun eigen markt op met simpele maar veel meer gelikte visualisatie. De logic module die er onder zit is voor veel toepassingen toereikend. Cap van 160 groepadressen (I/O), wat een redelijke beperking kan zijn.
  • HomeKit - Apple timmert leuk aan de weg, en met HomeKit gekoppeld op je KNX heb je niet alleen visualiseringsapps, maar ook siri-stembesturing vanaf telefoons, ipad, appletv etc. HomeKit staat nog wel in de kinderschoenen, en heeft ook pas echt met iOS 10 het levenslicht gezien.
  • LogicMachine - PLC achtig apparaat waarmee je middels Lua nagenoeg alles aan elkaar kan programmeren, én custom visu kan maken.
  • Edomi - Open source alternatief wat lijkt op functionaliteit Gira X1. Logische modules, visualisatie etc. Geschreven en onderhouden door een Drs. Gartner of zoiets. Wel is alles in het Duits (code, docs, forum)... waarom een hoger opgeleide (studie zal ook voornamelijk Engels zijn geweest) zijn spullen niet in het Engels schrijft ontgaat me een beetje :)
  • OpenHAB - Oudgediende, waarvoor wel heel veel plugins te verkrijgen zijn, en je zelf ook aan de slag kan voor ontbrekende functionaliteit.
  • Loxone - Hardware server met visualisatie, logische modules (een van de betere editors) en KNX koppeling. Integreert niet helemaal lekker qua status updates etc met KNX, maar er zijn toch mensen die het gebruiken als visu.
  • Jung Smart Visu - Redelijk nieuw op de markt en de enige die ik nog niet zelf heb getest en gebruikt :) Heeft een cap van 240 groepadressen (I/O), visualisatie, logische modules, en gebruiker kan via telefoon tijdfuncties, scenes etc aanmaken volgens de beschrijving.
En verder.... maakt iedereen tegenwoordig wel een visu zo lijkt het. Zeer veel fabrikanten brengen eigen visualisaties uit in hardware voor aan de muur of meterkast. Je wordt er mee dood gegooid, maar, het gros is de moeite eigenlijk niet echt waard. Ze hebben vaak één speerpunt waar ze in uitblinken, maar bieden niet het totaalplaatje.

Persoonlijk gebruik ik nu een mix:
  • Voornamelijk mijn eigen visualisatie, omdat deze met (encrypted) sockets werkt via een browser en dus real-time werkt op alle apparaten, zelfs aan de andere kant van de planeet, mits internet.
  • Edomi draait wat logische schakelingen
  • LogicMachine is in testfase, allereerst als gateway naar DMX, http, en HVAC. Moet daarnaast ook Edomi gaan vervangen voor logische schakelingen, dan kan het Duits weer de deur uit. :+
  • HomeKit heb ik met hulp van HyperBart en een vriend van hem zeer snel recentelijk op poten gekregen. Werkt verbazend goed, die stembediening, maar de apps zijn nuttig maar voor verbetering vatbaar.
  • ...
  • Mijn HomeServer draait nog wel, maar gebruik ik eigenlijk niet meer doordat de app zo slecht was/is.
  • OpenHAB vond ik té veel werk om dingen voor elkaar te krijgen. Die is dus uit.
  • Loxone werkte niet betrouwbaar met KNX, dus is na een tijdje stof vangen naar een (te)huis gegaan waar ze volledig Loxone gebruiken. Voelt hij zich veel meer op zijn gemak tussen zijn vriendjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Hallo mensen,

Dat het KNX gaat worden in mijn huis is zo goed als zeker. Maar bij de keus voor Ekinex schakelaars, welke merk en serie wcd's gebruikt de gemiddelde Ekinex gebruiker? ;)

De verwarmingsvraag heb ik uitgezet bij Nefit. Die komen met een WA-regeling met een simpele modulerende thermostaat. De kleppen worden dan geregeld met KNX. Wel een redelijk dure regeling want de pomp en ketel werken continue.

Optie: een Remeha ketel met opentherm, en dan de KNX-OT gateway er tussen. Zag al meerdere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Even een reminder: het is helaas niet meer toegestaan op Tweakers om inkoopacties te organiseren.

In het verleden is dit al eens flink misgegaan (oprichter ging er met de poen vandoor, nieuws: Organisator inkoopactie verdwijnt met vijftienduizend euro). Daarom kunnen we dit helaas niet meer toestaan. Het is prima om te bespreken dat het blijkbaar kan, maar mensen bij elkaar proberen te krijgen e.d. is niet de bedoeling. Berichten die hier wel op ingaan moeten we helaas verwijderen.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 07-10-2016 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
ThinkPadd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:42:
[mbr]Even een reminder: het is helaas niet meer toegestaan op Tweakers om inkoopacties te organiseren.
[/mbr]
Oh, oeps. Dat juist ik daar dan vervolgens ook aan mee moet helpen terwijl ik er meestal juist scherp op ben. :+ We hebben het er al eerder over gehad, maar had deze niet als zodanig herkend :)

Is inderdaad niet handig om dat via het tweakers forum te initiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
JvdA schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:22:
Hallo mensen,

Dat het KNX gaat worden in mijn huis is zo goed als zeker. Maar bij de keus voor Ekinex schakelaars, welke merk en serie wcd's gebruikt de gemiddelde Ekinex gebruiker? ;)
Dat is een goede :) Aangezien in een nieuw te bouwen/verbouwen huis meestal de wcd's niet samen met de schakelaars zitten, zit het design elkaar vaak niet zo heel erg in de weg.

Maar, bij Ekinex zou niet Italiaans zijn als ze niet toch over het design hadden nagedacht. Ze leveren enkele en dubbele ramen, in bijna alle Ekinex finishes, die vervolgens gecombineerd kunnen worden met de inzet-stopcontacten van nagenoeg alle fabrikanten die 55mm stopcontacten leveren.
Er zijn ook ramen waarbij je één Ekinex 71 unit combineert met een 55mm wcd. Dat laatste kan alleen met de 71 serie voor zover ik weet:
Afbeeldingslocatie: http://www.ekinex.com/media/boxsubcat/gallery/linea71/1_nf.png

Gewone units, andere finish:
Afbeeldingslocatie: http://www.ekinex.com/media/boxsubcat/gallery/linea71/2_nf.png

Als je ze echt bij elkaar monteert, zit je natuurlijk altijd wel met de matching van het materiaal. Al weet ik wel dat Gira mat witte wcd's levert, en dat Ekinex binnenkort met een wit mat Fenix NTM materiaal gaat werken wat nog wel eens kan matchen. Maar goed, dat moet je eerst checken natuurlijk.

Wat ook nog wel wordt gedaan is juist een klein contrast nemen...aluminium ramen, met grijze of witte knoppen en wcd's. Dan heb je geen last van materiaal/reflectie/structuur/kleur verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Dan kies ik toch voor een ander merk. Omdat Ekinex alleen enkele en dubbele ramen heeft. Dit vind ik te weinig. Op sommige plaatsen wil ik 2 wcd's hebben en bijv. een UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Als ik op basis van beweging lampen wil schakelen, kan ik dan het beste aanwezigheidsmelders of bewegingsmelders plaatsen?
Ze zijn bedoeld voor:

Toilet, Hal, trappenhuis en overloop.

Gedurende de nacht moet natuurlijk het licht een beetje dimmen als er beweging gedetecteerd wordt op de overloop. Het moet ook nog overruled kunnen worden door een alles uit knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Voor hal, trappenhuis en overloop maakt het niet heel veel uit. Daar is een bewegingsmelder prima, enige dat je daar hoeft te weten is dat iemand de ruimte binnenloopt.

Aanwezigheidsmelders zijn vooral handig als je ook wilt detecteren of iemand langere tijd aanwezig blijft in een ruimte (bijvoorbeeld een toilet of woonkamer). Deze sensors zijn over het algemeen een stuk gevoeliger dan bewegingsmelders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Yep, het is inderdaad veel makkelijker om gewoon Jung/Gira etc te gebruiken voor stopcontacten en utp. Als je perse wat units samen moet doen met knoppen, dan zijn de Ekinex frames handig, maar aangezien ze eigenlijk nooit bij elkaar in de buurt zitten maakt het weinig uit.

Qua design is zeer persoonlijk. De AC en A serie van Jung is veel in trek, maar Gira heeft met de E2 serie weer matte versies, waar de andere fabrikanten allemaal glanzend of hoogglans hebben. Ook is Gira vaak net even een tandje witter. Bij Jung zijn zelfs de WW-varianten (alpin white) toch nog een klein tikje gelig. Dat merk je als je een wittere kleur dan RAL 9010 op je muur hebt.

Bewegingsmelders zijn inderdaad voor verkeersruimtes voldoende. Zelfs voor het toilet kan een bewegingsmelder voldoende zijn. Immers kan je rustig de lamp op een kwartier zetten om uit te gaan, de kans dat iemand voldoende beweging maakt binnen die tijd is zeer groot.
Aanwezigheid is alleen nuttig als iemand nagenoeg stil zit in een zone zoals de woonkamer, en dat je automatisch de lampen aan wilt houden. Ook dat komt vaak niet zo voor, omdat voor die ruimtes je wellicht wil kiezen in welke 'scene' je ruimte staat. Dan heeft de bewegingsmelder weinig nut. Je schakelt de boel dan liever uit met een 'alles uit' bij de deur naar buiten, of bij het bed (of natuurlijk de alles-uit van de ruimte op de knop als je er langs loopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Bedankt allemaal voor het meedenken. Toch wel lastig om vooraf alles goed te willen doen. Is denk ik onmogelijk. Bij je 3e huis doe je alles goed zeggen ze, haha. Aangezien dit mijn 2e huis is, en ik hier de komende 30 jaar zeker wil blijven zitten, (denk ik) zal ik het dus toch wat foutjes maken.

Jung AC serie had ik, maar mijn vriendin wil deze niet meer terug ivm het terugvallende randje. De Gira E2 serie had ik ook gezien en leek me wel aardig. Hoe valt dit wit tegenover het wit van Ekinex?

Voor wat betreft de bewegingsmelders ben ik er denk ik wel uit. hoofdzakelijk bewegingsmelders lees ik. Maar welke? Ik heb veel moois gezien, maar ik vind dat als ik ongeveer 10 bewegingsmelders ga plaatsen, de prijs ineens heel belangrijk. Dus die units van 200 euro komen er dus niet in :)
Of simpele bewegingsmelders en een binaire ingang pakken???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
JvdA schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:15:
Bedankt allemaal voor het meedenken. Toch wel lastig om vooraf alles goed te willen doen. Is denk ik onmogelijk. Bij je 3e huis doe je alles goed zeggen ze, haha. Aangezien dit mijn 2e huis is, en ik hier de komende 30 jaar zeker wil blijven zitten, (denk ik) zal ik het dus toch wat foutjes maken.

Jung AC serie had ik, maar mijn vriendin wil deze niet meer terug ivm het terugvallende randje. De Gira E2 serie had ik ook gezien en leek me wel aardig. Hoe valt dit wit tegenover het wit van Ekinex?

Voor wat betreft de bewegingsmelders ben ik er denk ik wel uit. hoofdzakelijk bewegingsmelders lees ik. Maar welke? Ik heb veel moois gezien, maar ik vind dat als ik ongeveer 10 bewegingsmelders ga plaatsen, de prijs ineens heel belangrijk. Dus die units van 200 euro komen er dus niet in :)
Of simpele bewegingsmelders en een binaire ingang pakken???
Ekinex heeft vele soorten wit: ice white, fire white, én die beide kleuren wit ook nog eens in soft-touch materiaal, wat ook weer net afwijkt. Daarnaast komt er binnenkort weer een nieuw materiaal beschikbaar: Fenix NTM. Dat is een hard nano-tech materiaal waar je krassen zo uit kan strijken. Grootste voordeel is dat het materiaal anti-bacterieel is. Niet alleen een coating, maar door en door. Die hebben óók weer een witte variant er in zitten, én het materiaal is zeer mat. Dat wit is overigens iets geler dan de plastic witte variant. Ik denk dat Fenix in wit ongeveer gelijk is aan RAL 9010.
En hoe vaak ga je bijvoorbeeld een Gira E2 vlak bij een Ekinex zetten? Ze zitten minimaal een 70 cm van elkaar als je ze boven elkaar monteert :) Dat zit elkaar niet in de weg :)
En als je tóch een keer een stopcontact naast een schakelaar wil zetten op handhoogte...neem dan een aluminium frame, en zet daar aluminium knoppen, zwarte schermpjes met een witte wcd erin. Doordat het overduidelijk verschillend is, heb je ook geen last meer van net-niet kleuren.

Simpele bewegingsmelders hebben vaak wel een voedingspanning nodig, en dat is vaak 230V. Vervolgens schakelen ze vaak die 230V op de uitgang (om direct een lamp op aan te sluiten). Die zijn dus onbruikbaar met een binaire ingang.
Als je ze al wel met 24V kan vinden, dan is het vermogen wat een 24V I/O unit levert volstrekt niet toereikend om een sensor op te laten draaien. Dus je zal waarschijnlijk altijd voedingskabel + signaalkabel moeten trekken in een dergelijk geval. Wellicht dat je met Pirs van een alarmsysteem kan werken?

Overigens is dat ook nog een overweging: als je een alarmsysteem neemt, dan heb je pirs nodig. Nu mag je geen KNX pirs gebruiken in een alarmsysteem (en ook geen KNX sturing, behalve de ABB unit), maar er bestaan wel alarmsystemen, die in de meldcentrale voor soms zelfs iedere PIR, een afzonderlijk potentiaalvrij contact hebben zitten. Die hele bundel uitgangen sluit je dan aan op een KNX binaire ingang, en dan kan je de pirs toch gebruiken voor KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Hallo allemaal, ik heb weer een vraagje:

Voor mijn vloerverwarming wordt er straks 1000 meter slang gelegd. een lus mag maximaal 100 meter zijn. Dan nog 3 radiator groepen. Dan kom ik uit op een vloerverwarmingsverdeler van 13 groepen.

Als er op elke lus een ventiel moet komen (is dat zo?) dan heb ik ook aansturing nodig voor 13 kleppen.

Welke ventiel regeling kan ik dan het best gebruiken?
ik heb de HMT 6 KNX en de HMT 12 KNX gezien van Theben. Beide geschikt voor 12 groepen, maar de een met 6 kanalen, de andere met 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

JvdA schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 14:06:
Hallo allemaal, ik heb weer een vraagje:

Voor mijn vloerverwarming wordt er straks 1000 meter slang gelegd. een lus mag maximaal 100 meter zijn. Dan nog 3 radiator groepen. Dan kom ik uit op een vloerverwarmingsverdeler van 13 groepen.

Als er op elke lus een ventiel moet komen (is dat zo?) dan heb ik ook aansturing nodig voor 13 kleppen.

Welke ventiel regeling kan ik dan het best gebruiken?
ik heb de HMT 6 KNX en de HMT 12 KNX gezien van Theben. Beide geschikt voor 12 groepen, maar de een met 6 kanalen, de andere met 12.
Je zou meerdere ventielen op hetzelfde kanaal kunnen zetten. De unit met 12 groepen kan volgens de specs voeding voor maximaal thermomotoren leveren (in de praktijk misschien wel meer afhankelijk van het vermogen van de thermomotor), dus daar kun je wel 13 ventielen op kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Vloerverwarming moet je niet gaan regelen, en al zeker niet de verschillende vvw kringen onderling. Die regel je 1 keer af en daarna kom je er nooit meer aan. Voorzie dus enkel ventielen en sturing voor je radiatoren.
Pagina: 1 ... 4 ... 83 Laatste