Dat is toch maar zeer tijdelijk een probleem? Want ik was bv. van plan om de lichten daar slechts tijdelijk aan te laten, maw beweging gedetecteerd = licht aan voor 300 sec. 300, 299, 298, 297, beweging gedetecteerd, 300, 299, 298, 297 en die lichten gewoon niet op het groepsadres te hangen waar alle lichten onder hangen wat je gebruikt voor alles uit/aan.tss68nl schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:51:
[...]
Dat is het dus juist. Stel je hebt er één in het toilet hangen, en je gaat naar het toilet voordat je gaat slapen. Je gebruikt vervolgens de alles-uit functie naast het bed, waarmee dus ook de lamp in het toilet uitgezet wordt.
Nu is één van de kinderen wakker geworden doordat jullie naar bed gingen, en wil naar het toilet. De lamp gaat nu niet aan, want de infrarood sensor denkt nog steeds dat de lamp in het toilet aan is omdat hij hem niet zelf uit heeft gezet.
Dit ga je eens moeten uitleggen als ik bij jou langskom, als je wil...Het is misschien wel werkend te krijgen, door de aparte externe input van de sensor te gebruiken om de lamp te schakelen. Maar dat betekent dat:
- Een centrale functie zoals alles uit of een scene veel complexer wordt. Normaliter gebruik je voor deze scenes/centrale commando's de centrale functie van je MDT (x20) schakelunits. Die maak je lid van een groep, en je hoeft alleen maar de units (stuk of 6 a 7?) lid te maken van de groep. Met deze sensors, moet je alle lampen uitsluiten van de centrale functies op je MDT, om vervolgens alle sensor externe-inputs lid te maken van de alles-uit groep. Dat is twee keer extra administratie....uitsluiten MDT, én separaat toevoegen sensor.
- Als je een logic module hebt, dan zal ook deze logic module zich moeten onthouden van het direct schakelen van de specifieke kanalen op de MDT schakelunit, en de sensor aan moeten spreken.
- Als je ketens maakt van sensors, dan wordt het nog iets complexer. In mijn geval bepaal ik met behulp van timing van meerdere sensors de looprichting van mensen in bijvoorbeeld de gang.
- Je bent overgeleverd aan het aantal scenes wat de sensor kan ondersteunen. De MDT ondersteund er 8 per kanaal, maar de sensor moet het met 2 doen.
Ik sta nu eigenlijk op het punt om mijn bestelling buiten te doen, maar als blijkt dat ik het ergens bij het verkeerde eind heb dan zoek ik wel een andere inbouwsensor (bv. Basalte Auro). Ik hou me dan ook aanbevolen voor alternatieven, wel graag met dezelfde afmetingen want die gaten zijn in de betonnen welfsels uitgeboord.Ik ben dus nog aan het zoeken naar een makkelijke/overzichtelijke oplossing om al dit gedoe heen. Het zou zelfs kunnen dat ik het detectiesignaal in een logic module ga opvangen, en ik de hele stuurlogica vanuit daar ga bouwen. Dat is echter heel ver weg van de decentrale gedachte, want als de logic module uitvalt....dan werkt geen enkele sensor meer in huis, en dus ook geen automatische verlichting
Dat is overigens één van de redenen waarom ik in iedere kamer op de normale plek een unit heb hangen. Linksboven is altijd de hoofdverlichting van die ruimte, en werkt altijd omdat het zonder fratsen is geprogrammeerd
Ik heb via een andere leverancier begrepen dat er een verschil zou zijn tussen MDT en Gira dimmers, in die zin dat Gira intelligenter of netter iets kan dimmen of een curve kan aanleren van lampen, ik begreep het eigenlijk niet zo en de beste man kon het ook niet helemaal uitleggen, maar wie weet is er hier iemand...
Op het laatste moment toch nog even 5G1.5 en een buskabel tot in de hoek van de keuken gelegd voor de chape-man langs kwam, altijd leuk om daar nog een LED stripje te hangen later of iets te kunnen sturen