bartvb schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:31:
Impressive, robj!
Wat tss68nl zegt, eerst zorgen dat al je buis klopt, bedraden kan prima later. Aan de andere kant is kan je er beter nu achter komen dat een buis verstopt zit oid dan later. Wat je nu kan doen is dus mooi meegenomen, doe iig de ingewikkelde (veel bochten) of lastig omheen te werken punten. Wel grote kans dat het trekken van draad makkelijker gaat als alles is ingestort...
Enig idee hoeveel buis en kabel je dadelijk kwijt bent (cq rijker bent

)?
Uit nieuwsgierigheid; wat zijn die panelen op de vloer?
Ik heb nu op 3 verdiepingen de buis erin liggen, in de muren zaten de inbouwdozen al met een 16mm buis weggewerkt en gestuced dus ik heb overall 19mm buis gebruikt naar de meterkast. Op aanraden van tss68nl, schoof die er zo overheen. Op de eerste en bovenste verdieping kon ik vanaf de inbouwdozen naar de meterkast toe trekken dus daar ging alles vrij makkelijk door de buis heen. Probleem waar ik tegen aanliep had meer te maken met de trekveer enzovoorts dan de daadwerkelijke kabels. Ik had wel een paar plekken waar ik erg veel bochten had dus daar moest ik af en toe de buis lostrekken om een zetje te geven.
We hebben ervoor gekozen om niet te lijmen en eerst te trekken om er zeker van te zijn dat alles er doorheen ging.
Dat is nu op 2 verdiepingen gelukt. we zijn morgen nog bezig met de laatste verdieping trekken.
begane grond gang naar meterkast
De meterkast wordt na de dekvloer nog aangepast, de gasmeter wordt verwijderd (opdracht loopt) en de huidige setup wordt zo ver mogelijk naar links verplaatst om ruimte te maken voor de uiteindelijke knx kast.
De foto van de meterkast is met 2 verdiepingen kabel en leiding, ik heb de beneden verdieping nu met buis gelegd en we zijn vandaag en morgen bezig om de draden te trekken.
In totaal 130+ wcd's 80 led spots, 36+ utp punten, cat6 naar 5 camera's, in alle kamers audio over utp en alarm, en iets van 30+ bus punten.
Ik heb me verkeken op de bus en cat6 (had 300mr verwacht), ik heb bijbesteld en zit nu op 425mtr buskabel en 2x 305 mtr cat6 kabel.
Souterain, buizen moeten naar boven, naar de meterkast
Ik kom nog iets van 60 meter cat6 kabel te kort dus nog even bij bestellen
Verder heb ik nu erg goede ervaring met voltus uit duitsland, snelle klantenservice en levering snel, binnen 2 a 3 dagen had ik de bus kabel binnen. (55 ct/mtr halogeenvrij, netjes op een haspel, zie foto)
Op de onderste verdieping moet ik van de meterkast naar de wcd's toe trekken. Daar loop ik af en toe tegen de vernauwing aan van 16mm naar 19mm, dus dan is het fijn dat we niet gelijmd hebben en de buis los kunnen halen om hem het laatste zetje te geven. Gaat goed, het komt ook goed, vrouw gaat 3x per dag over de rooie (

) die helpt met trekken, maar hey ! wacht maar tot we dadelijk alles kunnen dimmen en schakelen
ff kijken, ik heb een paar tips, dingen waar ik tegen aanliep en opgelost heb.
De 20m trekveer trek je vrij snel aan gort, we hebben toen een nieuwe gehaald en die aan de andere geknoopt, nu halen we steeds twee trekveren door de buis, maar kunnen we de eerste sparen en rustig doorvoeren en als de echte kracht erop komt dan hebben de we de reeds kapotte trekveer in de handen en kunnen echt kracht zetten. scheelt echt veel en de eerste trekveer is nog als nieuw

.
Tip 2: aan het einde van de trekveer een klein kettinkje plaatsen, kost niks en is heel fijn bij het trekken van meer dan 3 kabels, je hangt ze zo aan het kettinkje en verspreid de diameter die door de buis moet.
Verder, als je cat6 gaat trekken, dan zul je 9 van de 10 keer dubbel trekken, koop dan meteen 2 boxen met 305 mtr kabel, dan hoef je niet steeds af te meten voor je gaat trekken.
Ik heb nog 1000 dingen die door me hoofd schieten maar ik moet morgen trekkennnnnn