[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 6 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
tss68nl schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:20:

Username moet je iets maken wat lijkt op een IPV6 MAC adres. Port mag je ook zelf verzinnen/aanvullen. Ook de pin mag je zelf opgeven :)
Wel natuurlijk de json even netjes 'af' maken. Let op dat de eerste lamp bestaat uit twee lampen in één 'accessoire' zoals dat in homekit wordt genoemd. Niet iedere front-end tool kan daarmee overweg. Alhoewel HomeKit op zich dat wel goed doet. Siri verslikt zich er nog wel eens in, dus ik voer ze liever los van elkaar op.

Geeft dat beeld? :)
Inmiddels probeer ik om Homebridge te koppelen aan de KNX installatie. Ik heb 1 device in de KNX_config.json file gezet. Vervolgens start ik het programma. Dit gaat goed tot de volgende foutmelding:

code:
1
2
3
FATAL: knxd or eibd not reachable

Error: Cannot reach knxd or eibd service, please check installation and knx_config.json

Op de readme van de KNX homebridge plug-in wordt gesproken over de "knxd" software. Klopt het dat deze ook nog geïnstalleerd dient te worden naast homebridge en de KNX plug-in?

Zo ja: Ik volg deze readme maar ik loop vast bij de laatste stap:

code:
1
sudo dpkg -i knxd_*.deb knxd-tools_*.deb

Hierbij krijg ik de volgende foutmelding:

code:
1
2
dpkg: error processing archive knxd_*.deb (--install):
 cannot access archive: No such file or directory

Dit alles op een Raspberry Pi 3 met Jessie. Ziet iemand wat hier fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
TEAMIKKE schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:00:
Op de readme van de KNX homebridge plug-in wordt gesproken over de "knxd" software. Klopt het dat deze ook nog geïnstalleerd dient te worden naast homebridge en de KNX plug-in?
Ik weet niet heel veel van de installatie zelf omdat HyperBart en een vriend van hem de installatie op zich hebben genomen voor mij _/-\o_ Fijn, want ik krijg altijd hoofdpijn als het woord Linux valt :) (al valt het allemaal ook wel weer mee nu ik er eenmaal wat mee aan de slag ben)

Wel weet ik zeker dat je minimaal knxd ook geïnstalleerd moet hebben op dezelfde unit ja. knxd verzorgt de communicatie met de knx bus zelf. Om knxd werkend te krijgen is al een heel gedoe: zorg dat je weet op welk IP en welke poort je IP router bereikbaar is.

Houd ook in de gaten dat het op het mac-adres lijkende username door jou uniek gemaakt moet worden. Homekit doet het niet met een username die ergens anders al wordt gebruikt, maar zal jou dat nooit melden.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
De KNXD service draait inmiddels maar helaas nog steeds geen connectie met de IP gateway. Zou je de inhoud van je /etc/knxd.conf bestand misschien kunnen posten tss68nl? Heb jij de Raspberry bedraad of via wifi aan internet hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
TEAMIKKE schreef op donderdag 1 december 2016 @ 19:30:
De KNXD service draait inmiddels maar helaas nog steeds geen connectie met de IP gateway. Zou je de inhoud van je /etc/knxd.conf bestand misschien kunnen posten tss68nl? Heb jij de Raspberry bedraad of via wifi aan internet hangen?
Er wordt systemd gebruikt, dus ik heb etc/default/knxd in gebruik als config file. En eigenlijk zit daar maar één config regel in:

code:
1
DAEMON_ARGS="-e 15.15.222 -u /tmp/eib -u /var/run/knx -i -b ipt:192.168.xxx.xxx"

Waarbij:
  • Het 15.15.222 adres het fysieke adres op de bus is wat homebridge krijgt. Als je geen 15.15.x lijn hebt, dan zal dat bij jou dus een ander adres moeten worden.
  • -u zijn twee virtuele paden waarop homebridge koppelt op de knxd service als ik het goed begrijp. De eerste is de oude, de tweede is de nieuwe. Kan geen kwaad ze beide actief te hebben.
  • Het 192.168 adres moet aangevuld worden tot het IP adres van de KNX/IP router voor een tunnelverbinding. Die heb ik maar even gemaskeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Inmiddels uitgebreid gesproken met de installateur, de leverancier van het KNX systeem, alsook een externe KNX 'expert', hoewel deze laatste niet veel verder lijkt te komen dan de ETS software. Dit heeft helaas nog niet echt iets opgeleverd.

De KNX leverancier is gekomen met een 'programmable interface' component zonder een oplossing wie die component dan gaat programmeren (hint: de klant gaat het niet doen).

Ik ben helaas nog niet zo thuis in het KNX gebeuren. Voor Modbus geldt dat het protocol op RTU (serieel) en TCP hetzelfde is (get/set register waarde). Er zijn zelfs converters (direct te gebruiken na het uitpakken) die een RTU signaal omzetten naar een TCP signaal. BACnet hetzelfde verhaal.

Is er ook zoiets voor KNX? Ik zou zeggen dat dit voor KNX dus niet zo moeilijk zou moeten zijn, maar gezien de tijd die er inmiddels ingestoken is, krijg ik een ander gevoel. Of ik praat met de verkeerde mensen natuurlijk. Ik kom wel KNX/IP interfaces tegen, maar die lijken alleen bedoelt te zijn om het netwerk te programmeren, of om meerdere KNX netwerken aan elkaar te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
tss68nl schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:21:
[...]

Er wordt systemd gebruikt, dus ik heb etc/default/knxd in gebruik als config file. En eigenlijk zit daar maar één config regel in:

code:
1
DAEMON_ARGS="-e 15.15.222 -u /tmp/eib -u /var/run/knx -i -b ipt:192.168.xxx.xxx"

Waarbij:
  • Het 15.15.222 adres het fysieke adres op de bus is wat homebridge krijgt. Als je geen 15.15.x lijn hebt, dan zal dat bij jou dus een ander adres moeten worden.
  • -u zijn twee virtuele paden waarop homebridge koppelt op de knxd service als ik het goed begrijp. De eerste is de oude, de tweede is de nieuwe. Kan geen kwaad ze beide actief te hebben.
  • Het 192.168 adres moet aangevuld worden tot het IP adres van de KNX/IP router voor een tunnelverbinding. Die heb ik maar even gemaskeerd :)
Wederom bedankt. Inmiddels draait de knxd service voor mijn gevoel goed. Echter zit ik nu vast bij de afstemming tussen de config.json en de knx_config.json file:

code:
1
2
3
4
5
/usr/lib/node_modules/homebridge/lib/api.js:60
      throw new Error("The requested accessory '" + name + "' was not registered by any plugin.");
      ^

Error: The requested accessory 'ABC' was not registered by any plugin.

Zou je misschien ook je json_config file kunnen posten tss68nl? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
TEAMIKKE schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 20:48:
Zou je misschien ook je json_config file kunnen posten tss68nl? O+
Die staat volgens mij al hier: tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Maar zoals HyperBart al opmerkte...de nieuwe versie is er van alles om gegooid :) Ik ben alleen nog niet met m'n tijd mee gegaan :+

Overigens kan je knxd testen. Er zijn commandline tools beschikbaar waarmee je KNX berichten kan sturen, en zelfs een heuse monitor voor ontvangen. Breng ook even je ETS bus monitor in de lucht, en je zou aan beide kanten de berichten die je stuurt langs moeten zien komen :)

[ Voor 24% gewijzigd door tss68nl op 02-12-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Ik dacht dat je eerdere post de knx_config.json file is? In mijn begrip van de situatie bestaat er daarnaast nog een config.json file (niet Knx). Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Skyaero schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:03:
Ik kom wel KNX/IP interfaces tegen, maar die lijken alleen bedoelt te zijn om het netwerk te programmeren, of om meerdere KNX netwerken aan elkaar te knopen.
Dat is niet helemaal waar :) Een KNX/IP router zet als je wil alles op het IP netwerk, en neemt ook UDP berichten aan via een multicast adres.
Als je simpele software hebt die een multicast adres kan koppelen, en je zorgt dat je een library maakt zodat je simpele byte-packages kan bouwen voor schakelen van contacten, dan is dat zo gepiept. Moet je alleen wel iemand hebben die die software wil schrijven.

Anders zit je inderdaad aan programmeerbare plc-achtige oplossingen met een KNX aansluiting. Configureren daarvan is vaak niet zo'n drama, maar het is wel een flink mug/olifant gehalte qua oplossing. :)

Tip van de dag: volgens mij heb je met nodejs binnen een dag een werkende interface. Ik had ooit in twee uur een KNX-logger gebouwd met verzendfunctie in nodejs. Moet je alleen nog even een http-layer toevoegen, en een config file in json om de http en knx commandos aan elkaar te koppelen. Ik vind NodeJS alleen vreselijk slecht onderhoudbaar en te debuggen, en aangezien ik dat heel belangrijk vind heb ik alles weggegooid en heb de boel in .NET gebouwd :+ Maar voor anderen is dat minder belangrijk blijkbaar: het wordt zeer veel gebruikt door mensen die het wel een mooi product vinden, en het bouwt super snel. Draait prima op Raspbian.

[ Voor 26% gewijzigd door tss68nl op 02-12-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
TEAMIKKE schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 21:06:
Ik dacht dat je eerdere post de knx_config.json file is? In mijn begrip van de situatie bestaat er daarnaast nog een config.json file (niet Knx). Klopt dat?
Ik heb een config.json, en dat is het bestand wat ik heb gepost. En een knxd config file. Homebridge config heb ik nog niet gevonden, en kan ik ook niet vinden eerlijk gezegd in de homebridge dir.

Waar zou die moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
OK, bedankt. Misschien zit er een verschil tussen de versies op dit punt aangezien jij volgens mij een iets oudere versie draait.

Op de Github pagina van de KNX plug-in wordt specifiek gesproken over 2 .json files:
- configure homebridge and its plugins. You might start by copying the KNX-sample-config.json to a new folder .homebridge in your user folder (on a default installation raspberry, it's /home/pi) and rename it to config.json
- Then put the configuration file knx_config.json into ~/.homebridge, and adapt them to your needs (knxd address and some test devices in knx_config.json). You do not need a platform section in config.json any more!
Edit: en daarnaast inderdaad nog een knxd config file.

[ Voor 3% gewijzigd door TEAMIKKE op 02-12-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
@Skyaero; ik ben een enorme noob op KNX gebied, maar is een Loxone miniserver geen oplossing voor jullie?

Die praat ook KNX en het is een heel stuk eenvoudiger om te interfacen met een miniserver dan met een KNX netwerk. Naar die Loxone kan je gewoon HTTP requests of TCP/UDP pakketten sturen met aan/uit commando's.

Kost maar een paar honderd euro en je hoeft vrijwel niet te programmeren (en vervolgens in de lucht houden/onderhouden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
bartvb schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 21:44:
@Skyaero; ik ben een enorme noob op KNX gebied, maar is een Loxone miniserver geen oplossing voor jullie?

Die praat ook KNX en het is een heel stuk eenvoudiger om te interfacen met een miniserver dan met een KNX netwerk. Naar die Loxone kan je gewoon HTTP requests of TCP/UDP pakketten sturen met aan/uit commando's.

Kost maar een paar honderd euro en je hoeft vrijwel niet te programmeren (en vervolgens in de lucht houden/onderhouden).
Ja dat is dus een plc achtig apparaat met een KNX interface. Zijn er veel van, Loxone is redelijk makkelijk te configureren. Maar, met minimaal €400 investering toch aardig prijzig. En voor €500 heb je de originele miniserver met 8 relais....voor reeds 8 van de 20 stopcontacten. Dan snap ik de KNX investering niet meer zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Weer een klein stukje verder. Ik kan nu de connectie met de knxd service zien in ETS. Ook kan ik via de bus monitor de telegrammen zien. De grijze regels zijn de telegrammen vanaf de Pi, de witte vanuit de ETS software.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35048992/KNX/5.png

Echter de telegrammen van de Pi komen op de 0 lijn i.p.v. op de 1 lijn. Nog weer verder puzzelen :X

Eindelijk gelukt :*)

Als voorbeeld voor andere mensen:

config.json
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
        "bridge": {
                "name": "Homebridge",
                "username": "CC:22:3D:E3:CE:30",
                "port": 51826,
                "pin": "031-45-154"
        },

"description": "This is an example ....",
  "platforms": [ ],
  "accessories": [ ]
 }

Name, username en pin kun je zelf iets voor invullen. Let op dat username uniek moet zijn voor iedere homebridge installatie.

kng_config.json
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
}
    "knxd_ip": "127.0.0.1",
    "knxd_port": 6720,
    "AllowKillHomebridge": true,
    "Devices": [
        {
            "DeviceName": "ABC",
            "Services": [
                {
                    "ServiceType": "Lightbulb",
                    "ServiceName": "DEF",
                    "Characteristics": [
                        {
                            "Type": "On",
                            "Set": [
                                "0/0/1"
                            ],
                            "Listen": [
                                "0/0/1"
                            ]
                        }
                    ]
                }
            ]
        }
    ]
}

Let op met de groepsadressen als je dit als voorbeeld gebruikt; als je dit groepsadres al gebruikt hebt zal deze mogelijk schakelen tijdens het testen.

knxd.conf
code:
1
KNXD_OPTS="-e 15.15.222 -b ipt:192.168.X.X"

-e 15.15.222 staat voor het fysieke bus adres van de homebridge/knxd in je knx systeem.
ipt:192.168.X.X is het IP adres van je KNX IP gateway.

Nog een goede site met een complete uitleg (wel Duits): Klik

[ Voor 75% gewijzigd door TEAMIKKE op 03-12-2016 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-06 13:21
Voor de liefhebbers: momenteel loopt de KNX Advent wedstrijd. Elke dag kun je raden welk KNX product afgebeeld staat, en als je juist raadt maak je kans om dat product te winnen: https://www.knx.org/knx-en/advent-calendar/
Ze geven ook wekelijks een ETS licentie weg aan wie hun facebook page liket en een bericht deelt.

• sturreur
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-11-2024
Zijn hier bezig met de vloerverwarming te leggen en aan te sluiten. Nu vroeg ik mij af wat nu de beste oplossing is om dit te regelen via KNX. Wij krijgen een 6-tal verdelers in de woning. (7 groeps tot 12 groeps)

Alle ruimtes eigen thermostaat ( d.m.v. MDT combischakelaars http://www.mdt.de/Glastaster_Smart.html)

Bovenverdieping heeft 8 groepen en 2 thermostaten. 4 kleppen moeten dus tegelijk open of dicht gaan.

http://www.mdt.de/Heizungsaktoren.html deze 4 voudige aktor kan 4 kleppen aansturen per kanaal. dus geschikt voor max 16 groepen.

http://www.nikolaus-luene...t/uploads/2012/09/HKV.jpg

Is dit bovenstaande een goed systeem? of zijn er al betere opties?

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 11:37
Je moet even kijken wat voor een sturing je nodig hebt voor je kleppen. Met of zonder regelaar. Als de ruimtes dus al een eigen thermostaat hebben, moet je een verwarmingactor gebruiken die geen regelaar bezit, of waar je de regelaar uit kan zetten. Deze regeling zit tenslotte al in je knop. Ik heb hierover al meerdere mailtjes met Theben uitgewisseld want ik zit met hetzelfde probleem straks. Zowel MDT als Theben zeggen dat de regelaar uit gezet kan worden en enkel als actor gebruikt kan worden. Die van Theben zijn geschikt om de hoogst gevraagde stelwaarde (automatisch in object 25) door te geven aan de ketel als je gebruik maakt van een opentherm gateway.
Dit is niet zo bij die van MDT. Hiervoor heb ik ook contact gezocht met MDT. Theben is wel wat duurder maar de support is ook erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Flink artikel van Femme op tweakblogs:
Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver

Voor diegene die niet alles in KNX willen uitvoeren, plus nog een hoop andere handigheidjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Laatst online: 08:34

bomberboy

BOEM!

Hoi, ik ben hier nu al een tijd aan het volgen en nu ons eigen project concreter wordt duiken er toch steeds meer vragen op. Verlichting zal in principe allemaal led zijn en het steeds terugkerende topic ivm dimmen is voor mij dus nu ook actueel. Na het lezen van dit en andere topics ben zie ik toch even het bos door de bomen niet meer. Dus toch even een aantal vragen:

In de topic-start staat een duidelijke uitleg over de verschillende dimmethoden: tot zo ver alles ok voor mij
Voor dimming wordt hier vaak verwezen naar DALI of DMX waarbij vooral DALI ook als half magische oplossing naar voorgeschoven lijkt te worden :)

Als ik bijvoorbeeld de dimmer modules van Bilton vergelijk:
KNX: http://bilton.at/en/produ...x/knx-led-dimmer-steel-xt
DALI: http://bilton.at/en/produ.../dali-led-dimmer-steel-xt

dan zie ik daar eigenlijk geen groot verschil in praktijk. Worden gevoed met 220 en geven een 24V pwm signaal uit. Uiteindelijk gebruiken ze dus beiden toch PWM (wat hier vaak afgeraden wordt ivm potentieel flikkeren)
In praktijk zie ik persoonlijk tussen bovenstaande twee geen verschil? (er bestaan ook versies voor in de kast)

DALI lijkt me in realiteit eigenlijk enkel een voordeel te zijn bij armaturen met ingebouwde DALI component waardoor je het heel eenvoudig kan aansluiten (gewoon 1 extra control cable ipv KNX bus kabel)

Next, ondertussen zijn er bepaalde keuzes gemaakt qua verlichtingsarmaturen.Bijvoorbeeld:
http://www.deltalight.com...xr19-93043-202-403-13-933
-> hier moet een aparta dimbare transfo bij voorzien worden. (keuze uit 1-10V, mains, Dali)

http://www.deltalight.com...y-l+-led-2733-251-67-8123
-> dit is enkel mains dimming. En hier heb ik het gevoel dat dit door iedereen sterk afgeraden wordt, al is het me nog niet helemaal duidelijk waarom juist.

Kan iemand het nog eens helder op een rijtje zetten, want zelf heb ik een beetje een information overload waardoor het momenteel eigenlijk enkel onduidelijker wordt.
Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
bomberboy schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:06:
Hoi, ik ben hier nu al een tijd aan het volgen en nu ons eigen project concreter wordt duiken er toch steeds meer vragen op. Verlichting zal in principe allemaal led zijn en het steeds terugkerende topic ivm dimmen is voor mij dus nu ook actueel. Na het lezen van dit en andere topics ben zie ik toch even het bos door de bomen niet meer. Dus toch even een aantal vragen:

In de topic-start staat een duidelijke uitleg over de verschillende dimmethoden: tot zo ver alles ok voor mij
Voor dimming wordt hier vaak verwezen naar DALI of DMX waarbij vooral DALI ook als half magische oplossing naar voorgeschoven lijkt te worden :)

Als ik bijvoorbeeld de dimmer modules van Bilton vergelijk:
KNX: http://bilton.at/en/produ...x/knx-led-dimmer-steel-xt
DALI: http://bilton.at/en/produ.../dali-led-dimmer-steel-xt

dan zie ik daar eigenlijk geen groot verschil in praktijk. Worden gevoed met 220 en geven een 24V pwm signaal uit. Uiteindelijk gebruiken ze dus beiden toch PWM (wat hier vaak afgeraden wordt ivm potentieel flikkeren)
In praktijk zie ik persoonlijk tussen bovenstaande twee geen verschil? (er bestaan ook versies voor in de kast)

DALI lijkt me in realiteit eigenlijk enkel een voordeel te zijn bij armaturen met ingebouwde DALI component waardoor je het heel eenvoudig kan aansluiten (gewoon 1 extra control cable ipv KNX bus kabel)

Next, ondertussen zijn er bepaalde keuzes gemaakt qua verlichtingsarmaturen.Bijvoorbeeld:
http://www.deltalight.com...xr19-93043-202-403-13-933
-> hier moet een aparta dimbare transfo bij voorzien worden. (keuze uit 1-10V, mains, Dali)

http://www.deltalight.com...y-l+-led-2733-251-67-8123
-> dit is enkel mains dimming. En hier heb ik het gevoel dat dit door iedereen sterk afgeraden wordt, al is het me nog niet helemaal duidelijk waarom juist.

Kan iemand het nog eens helder op een rijtje zetten, want zelf heb ik een beetje een information overload waardoor het momenteel eigenlijk enkel onduidelijker wordt.
Alvast bedankt!
Welkom tussen de bomen van het bos wat ledverlichting en dimmen heet :)

Kleine waarschuwing aangaande de LED drivers die je noemt: deze zijn niet geschikt om de door jouw genoemde spots mee aan te sturen. In dit geval zou de combinatie de spots niet tot nauwelijks licht laten geven, en zijn de spots ongelijk in lichtniveau. Maar een andere combinatie zou kunnen veroorzaken dat je direct je spots laat doorbranden. Het ontwerpen van een goed led lichtsysteem vereist goede productkennis aangezien de producten zorgvuldig dienen te worden gecombineerd.

Wat betreft DALI en DMX
  • Het zijn vergelijkbare protocollen in zoverre dat ze hetzelfde doel dienen, en dat de integratie aan de KNX kant meestal hetzelfde is. De interne werking is dat allerminst, en daar zitten wat voor/nadelen aan.
  • DMX is een continue protocol: 20 tot 40 keer per seconde wordt ieder kanaal verstuurd wat zijn dimniveau is, en het is dan ook de KNX bridge die 'fades' uitvoert. DALI is anders, aangezien je voor DALI één bericht van de KNX bridge verstuurt (met doel % en tijdsduur), en de driver dan zelf de fade uitvoert.
  • Bij DALI heb je daardoor het probleem, dat als je een driver inschakelt als reactie op een helderheid die op 100% wordt gezet, dat de driver door zijn opstarttijd het bericht heeft gemist. DALI drivers staan dus doorgaans altijd aan, en daardoor heb je sluipverbruik (tussen de 5 en 20W per driver doorgaans)
  • DMX heeft weer als nadeel dat veel KNX bridges nog niet heel volwassen zijn. Echter, er komt een nieuwe bridge op de markt die ik al heb mogen testen van de fabrikant, en die doet het stukken beter. Daarnaast, ben ik bezig om met een LogicMachine een eigen programmeerbare DMX controller te bouwen, waardoor je alle functies die je maar kan wensen kan inbouwen (plus dat eem LM nog veel meer kan)
  • DALI heeft ook als groot nadeel dat er verschillende versies van het protocol zijn. Veel verzenders en ontvangers snappen elkaar dan ook niet, en dat geeft in veel projecten drama. Vaak zie je dan ook dat een installateur maar één soort driver wil leveren met één soort interface. En dat hoeft nou niet persé de beste driver te zijn.... :)
Dimmen
Alle drivers gebruiken in meer of mindere mate PWM om dimmen te bewerkstelligen. Het gaat echter om de frequentie: de meeste goede drivers komen niet verder dan 1kHz (De Bilton maar tot 600Hz), waardoor je al bij 10% dimniveau op een 100Hz trilling zit wat vermoeidheid kan veroorzaken. 5% is 50Hz, wat ik niet eens uit hoef te leggen denk ik. Een gloeilamp of gasontlading gloeit nog na, maar een led gaat echt aan/uit wat het zeer zichtbaar maakt.
Om het nog iets erger te maken, de perceptie van licht is dusdanig dat een 10% dimniveau technisch gezien, wordt ervaren als 22% licht. Je moet dus veel dieper dimmen om lage lichtniveaus te bereiken.

Sommige drivers vangen dat op door: een hogere PWM frequentie (bijvoorbeeld EldoLED heeft in sommige modellen een frequentie van 19kHz.
En vaak wordt er ook een constant-current driver gebruikt, die in het geval van EldoLED op sommige modellen stroombeperking gebruikt voor de groffe dimniveau's, en 19 kHz PWM als aanvulling voor het dimmen binnen die 'band'.

230V dimmen
Is over het algemeen niet zo fijn door allerlei compatibiliteitsissues. Je zal weinig 230V dimbare drivers tegenkomen die onder de 50% probleemloos dimmen. Onder de 10% is een redelijk unicum. Omdat de drivers zo klein moeten worden gebouwd, overleven de drivers het vaak ook maar een 1000 uur, terwijl de LED vaak gespecced is op rustig 50.000 uur. Die 50.000 uur krijg je meestal als levensduur, maar zeker retrofit lampen (waar echt hele cheapo drivers in zitten) kan je niet veel van verwachtten.

DeltaLight is daarentegen een goede fabrikant (zolang je de juiste modellen kiest) en in de behuizing schuilt een redelijk goede driver die wel een tijdje mee moet kunnen: ze hebben er ook ruimte voor :) Daarnaast zijn die drivers vervangbaar dus je kan er nog eens één fixen als je wil. Houdt er echter wel rekening mee: omdat iedere lamp zijn eigen driver heeft, is de systeem-efficiëntie niet om over naar huis te schrijven.
Kijk ook even naar de prijzen van een 230V knx dimmer, en tel die kosten mee. Onthoud dat goedkopere led drivers vaak een wat lagere power-factor hebben, en hoge inschakelstroom, waardoor je maar 60% van het opgegeven 230V kanaalvermogen mag gebruiken als vuistregel.

[ Voor 4% gewijzigd door tss68nl op 29-12-2016 09:11 ]

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

tss68nl schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:38:
[...]
Kleine waarschuwing aangaande de LED drivers die je noemt: deze zijn niet geschikt om de door jouw genoemde spots mee aan te sturen. In dit geval zou de combinatie de spots niet tot nauwelijks licht laten geven, en zijn de spots ongelijk in lichtniveau. Maar een andere combinatie zou kunnen veroorzaken dat je direct je spots laat doorbranden. Het ontwerpen van een goed led lichtsysteem vereist goede productkennis aangezien de producten zorgvuldig dienen te worden gecombineerd.
Daar was ik me van bewust :) Er komen ook nog ledstrips waar er wel een driver voor moet voorzien worden en dan zijn er nog andere armaturen van trizo21 (http://www.trizo21.com/products/options/austere-s) die je kan laten leveren met & zonder driver. Dat "detail" ontbrak in mijn post :)
Wat betreft DALI en DMX
  • Het zijn vergelijkbare protocollen in zoverre dat ze hetzelfde doel dienen, en dat de integratie aan de KNX kant meestal hetzelfde is. De interne werking is dat allerminst, en daar zitten wat voor/nadelen aan.
  • DMX is een continue protocol: 20 tot 40 keer per seconde wordt ieder kanaal verstuurd wat zijn dimniveau is, en het is dan ook de KNX bridge die 'fades' uitvoert. DALI is anders, aangezien je voor DALI één bericht van de KNX bridge verstuurt (met doel % en tijdsduur), en de driver dan zelf de fade uitvoert.
  • Bij DALI heb je daardoor het probleem, dat als je een driver inschakelt als reactie op een helderheid die op 100% wordt gezet, dat de driver door zijn opstarttijd het bericht heeft gemist. DALI drivers staan dus doorgaans altijd aan, en daardoor heb je sluipverbruik (tussen de 5 en 20W per driver doorgaans)
Dat is best veel, zeker in vergelijking met het eigenlijke verbruik van de verlichting zelf :S
  • DMX heeft weer als nadeel dat veel KNX bridges nog niet heel volwassen zijn. Echter, er komt een nieuwe bridge op de markt die ik al heb mogen testen van de fabrikant, en die doet het stukken beter. Daarnaast, ben ik bezig om met een LogicMachine een eigen programmeerbare DMX controller te bouwen, waardoor je alle functies die je maar kan wensen kan inbouwen (plus dat eem LM nog veel meer kan)
  • DALI heeft ook als groot nadeel dat er verschillende versies van het protocol zijn. Veel verzenders en ontvangers snappen elkaar dan ook niet, en dat geeft in veel projecten drama. Vaak zie je dan ook dat een installateur maar één soort driver wil leveren met één soort interface. En dat hoeft nou niet persé de beste driver te zijn.... :)
Ok, tot zover de reclame slogans ivm DALI en het gestandaardiseerde protocol :)
Dimmen
Alle drivers gebruiken in meer of mindere mate PWM om dimmen te bewerkstelligen. Het gaat echter om de frequentie: de meeste goede drivers komen niet verder dan 1kHz (De Bilton maar tot 600Hz), waardoor je al bij 10% dimniveau op een 100Hz trilling zit wat vermoeidheid kan veroorzaken. 5% is 50Hz, wat ik niet eens uit hoef te leggen denk ik. Een gloeilamp of gasontlading gloeit nog na, maar een led gaat echt aan/uit wat het zeer zichtbaar maakt.
Om het nog iets erger te maken, de perceptie van licht is dusdanig dat een 10% dimniveau technisch gezien, wordt ervaren als 22% licht. Je moet dus veel dieper dimmen om lage lichtniveaus te bereiken.

Sommige drivers vangen dat op door: een hogere PWM frequentie (bijvoorbeeld EldoLED heeft in sommige modellen een frequentie van 19kHz.
En vaak wordt er ook een constant-current driver gebruikt, die in het geval van EldoLED op sommige modellen stroombeperking gebruikt voor de groffe dimniveau's, en 19 kHz PWM als aanvulling voor het dimmen binnen die 'band'.
Ok, dat is duidelijk.
Het belangrijkste verschil dat ik lijk te merken bij de zoektocht naar Drivers is dat er wel meer zijn die via DALI (heb vooral DALI opgezocht en iets minder DMX) wel meer beschikbaar zijn dan deze die rechtstreeks op de KNX bus aangesloten zijn.
230V dimmen
Is over het algemeen niet zo fijn door allerlei compatibiliteitsissues. Je zal weinig 230V dimbare drivers tegenkomen die onder de 50% probleemloos dimmen. Onder de 10% is een redelijk unicum. Omdat de drivers zo klein moeten worden gebouwd, overleven de drivers het vaak ook maar een 1000 uur, terwijl de LED vaak gespecced is op rustig 50.000 uur. Die 50.000 uur krijg je meestal als levensduur, maar zeker retrofit lampen (waar echt hele cheapo drivers in zitten) kan je niet veel van verwachtten.
Ok, dus niet dimbaar onder de 50% is inderdaad een belangrijk nadeel. Al vraag ik me daar eerlijk gezegd ook af in hoeverre dat een echt probleem is voor ons. Anderzijds als 50% dimmen wordt ervaren als veel meer licht dan die 50% is het wel een issue natuurlijk (je verwijzing dat 10% dimmen op een ervaring van 22% licht neerkomt)
DeltaLight is daarentegen een goede fabrikant (zolang je de juiste modellen kiest) en in de behuizing schuilt een redelijk goede driver die wel een tijdje mee moet kunnen: ze hebben er ook ruimte voor :) Daarnaast zijn die drivers vervangbaar dus je kan er nog eens één fixen als je wil. Houdt er echter wel rekening mee: omdat iedere lamp zijn eigen driver heeft, is de systeem-efficiëntie niet om over naar huis te schrijven.
Kijk ook even naar de prijzen van een 230V knx dimmer, en tel die kosten mee. Onthoud dat goedkopere led drivers vaak een wat lagere power-factor hebben, en hoge inschakelstroom, waardoor je maar 60% van het opgegeven 230V kanaalvermogen mag gebruiken als vuistregel.
Ok, die efficiëntie is ook iets om eens na te gaan, want overal led verlichting om dan met een even hoog verbruik te zitten als halogeen is ook een beetje jammer natuurlijk. Prijzen moet ik inderdaad nog opvragen :)

Wanneer ik een stapje terugneem, dan denk ik dat DALI of DMX voor ons gebruikspatroon veel meer kunnen aanbieden dan nodig en is de vraag of dat eigenlijk wel moet voorzien gebruikt worden. Uiteindelijk willen we naar een aantal voorgeprogrammeerde scenes en geen lange of complexe fades of spectaculaire lichtshows. Maar misschien is dat een beperking van mijn verbeelding op dit moment :)

De vermelde Eldoled drivers had ik ook al gezien in dit topic en bekeken. Puur technisch lijken die zeer interessant, jammer genoeg niet met een KNX interface beschikbaar vandaag. Een equivalent product direct via KNX aanspreekbaar heb ik nog niet gevonden.

En je zegt het niet rechtstreeks, maar ik begrijp dat jouw voorkeur ook uitgaat naar verlichting waarbij de driver extern is aan de armatuur of dat op zijn minst beiden afzonderlijk kunnen vervangen worden.

Maar dit is zeker al de meest heldere samenvatting tot nu toe die ik gekregen heb. Thx!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tss68nl
bomberboy schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:26:
Ok, tot zover de reclame slogans ivm DALI en het gestandaardiseerde protocol :)
Dali is bezig om een nieuwe versie te introduceren waarbij ze alle fabrikanten gaan certificeren en inhoudelijk gaan testen op compatibiliteit. Echter werkt er nog maar heel weinig hardware met dat nieuwe protocol. Het gaat dus wel beter worden, maar dan moet je echt in termijnen van jaren denken.
Ok, dat is duidelijk.
Het belangrijkste verschil dat ik lijk te merken bij de zoektocht naar Drivers is dat er wel meer zijn die via DALI (heb vooral DALI opgezocht en iets minder DMX) wel meer beschikbaar zijn dan deze die rechtstreeks op de KNX bus aangesloten zijn.
In de verlichtingswereld is Dali meer ingeburgerd dan DMX, en wat je ook veel tegen komt is 0-10V.Die laatste is alleen door het analoge karakter lastig nauwkeurig toe te passen, en drivers met 4 kanalen dimmen doorgaans op één 0-10V signaal. Niet zo handig dus.
Via KNX rechtstreeks zijn aardig wat producten te krijgen, maar de kwaliteit van die drivers laat vaak te wensen over. Dan hebben we het bijvoorbeeld over lage dimniveaus vanwege de PWM frequentie. Vaak heb je ook nog een aparte voeding nodig voor die KNX drivers, wat bij de prijs vaak vergeten wordt: die kost vaak net zo veel als de driver zelf.
Ok, dus niet dimbaar onder de 50% is inderdaad een belangrijk nadeel. Al vraag ik me daar eerlijk gezegd ook af in hoeverre dat een echt probleem is voor ons. Anderzijds als 50% dimmen wordt ervaren als veel meer licht dan die 50% is het wel een issue natuurlijk (je verwijzing dat 10% dimmen op een ervaring van 22% licht neerkomt)
Ik vind het persoonlijk fijn dat als de scene voor TV kijken aan staat, dat de verlichting in de open keuken op 5% staat. Mensen kijken niet graag in een zwart gat, en een zwart gat naast/achter je geeft een onrustig gevoel. Qua oriëntatieverlichting is het ook wel fijn als je even wat wil pakken.
Ik stel het dan wel op prijs dat het geen ongewilde disco wordt in de keuken, omdat de driver gaat knipperen :)
Ok, die efficiëntie is ook iets om eens na te gaan, want overal led verlichting om dan met een even hoog verbruik te zitten als halogeen is ook een beetje jammer natuurlijk. Prijzen moet ik inderdaad nog opvragen :)
Verbruik zou zeker niet het hoofddoel moeten zijn om voor led verlichting te gaan. Het is meer dat halogeen er uit gaat, en gasontlading of retrofit ledlampen nou niet bepaald een fijn alternatief zijn. Wil je ook een goede kleurweergave (vaak aangeduid met CRI, maar ook dat zegt niet alles), dan zal je zien dat de efficiëntie van de lampen ook maar ongeveer 50% tot 75% is t.o.v. de doorsnee CRI80. In CRI80 halen we al 150 lumen/watt, voor CRI95 mag je heel blij zijn met 80 lumen/watt.
Wanneer ik een stapje terugneem, dan denk ik dat DALI of DMX voor ons gebruikspatroon veel meer kunnen aanbieden dan nodig en is de vraag of dat eigenlijk wel moet voorzien gebruikt worden. Uiteindelijk
willen we naar een aantal voorgeprogrammeerde scenes en geen lange of complexe fades of spectaculaire lichtshows. Maar misschien is dat een beperking van mijn verbeelding op dit moment :)

De vermelde Eldoled drivers had ik ook al gezien in dit topic en bekeken. Puur technisch lijken die zeer interessant, jammer genoeg niet met een KNX interface beschikbaar vandaag. Een equivalent product direct via KNX aanspreekbaar heb ik nog niet gevonden.

En je zegt het niet rechtstreeks, maar ik begrijp dat jouw voorkeur ook uitgaat naar verlichting waarbij de driver extern is aan de armatuur of dat op zijn minst beiden afzonderlijk kunnen vervangen worden.

Maar dit is zeker al de meest heldere samenvatting tot nu toe die ik gekregen heb. Thx!
EldoLED drivers gaan er ook niet komen in KNX variant. Al is het maar omdat de meeste KNX apparatuur in een DIN-rail kast zit, en drivers+voedingen zich qua koeling nou niet echt graag laten verwerken in een gesloten kast. Daarnaast leggen ze zich daarmee vast op één specifiek systeem, en het is veel makkelijker om gewoon DMX/Dali/0-10V te ondersteunen, dan kunnen ze gecombineerd worden met allerlei systemen.

Je hebt daarom altijd een gateway nodig:
KNX -> KNX/DMX óf KNX/Dali Gateway -> DMX of Dali netwerk -> LED Driver (+voeding) -> LED

En je kan natuurlijk naar iedere lamp DMX of Dali leggen...en vervolgens in een kleine ruimte proberen de driver bij de lamp in te bouwen. Maar waarom zou je niet je Dali/DMX op een centraal punt houden, en daar efficiente goede drivers aansluiten, om vervolgens gewoon 0.8mm2 tot 1.5mm2 bedrading naar je spots te leggen? Bij 24V tot 64V volt valt het verloren vermogen wel mee, en dan kan je in de meterkast zeer makkelijk alles afmonteren op de goede drivers.
Het voordeel is dan, dat je niet een extra bus (Dali of DMX) door je hele huis hoeft te leggen. Gewoon 5G1.5 langs 2 tot 6 spots per lijn leggen, en dan kan je altijd nog bepalen of spots in serie of parallel moeten worden aangesloten vanuit de betreffende boringen of dozen.

DMX is een redelijk kwetsbaar bus netwerk wat hele vervelende rare problemen kan geven als je het over grote afstanden aanlegt. Dali in iets mindere mate, maar ik zou je willen adviseren het gewoon lekker compact boven de meterkast te houden. Dan kan je de bus verdelen op klemmenstroken, en met korte lijntjes zou je geen issues moeten hebben.

• bartvb
Sjiez, tss68nl. Jij hebt echt overal diepgaand verstand van :+
Kom jij tussendoor nog toe aan werken? :)

Leerzaam dit :j

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:48

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

bomberboy schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:06:
Ik heb in de topicstart van het dmx-topic de belangrijkste verschillen tussen dmx en Dali opgesomd. Dmx is beter geschikt voor dynamische lichteffecten zoals fades en het mengen van kleuren. Voor in huis is het protocol eigenlijk zwaar overkill (ongeveer 40 keer per seconde het dimniveau van een kanaal verversen maakt niet echt sense in een huis waar het licht meestal statisch is en je hooguit eens een fade-in of fade-out doet bij het aan- of uitzetten of de overgang naar een andere scène). Het is een oud protocol (gebaseerd op rs-485) maar het doet zijn werk. Zolang je de drivers centraal in de meterkast houdt en de kabellengtes dus kort zijn is de bekabeling niet erg kritisch.

Wat tss68nl schrijft: hou de drivers en voedingen centraal in de meterkast en trek voldoende dikke draad van de driver naar de leds. Dat is veel makkelijker werken (en problemen oplossen) dan wanneer de drivers en voedingen bij de leds worden weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Bedankt voor de tips. We hebben de lengtes eens bekeken en komen hier en daar toch net boven de 20m afstand van kast tot lamp. Deels kunnen we dit opvangen door een kast per verdiep te voorzien en na een testje over 20m kabel valt het inderdaad best mee en lijkt er in praktijk geen echt probleem te zijn. Dus dat komt goed en kunnen we nu inderdaad alles vrij eenvoudig voorzien wat betreft de leidingen naar de spots.

Of er dan iets als DALI gebruikt zou worden schuif ik tijdelijk nog even voor me uit ;-)
DMX lijkt me voor bij ons nog steeds iets minder relevant, maar ga het nog eens verder bekijken.

Ondertussen vooral ETS aan het leren, maar dat blijkt vrij goed te lukken tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
bomberboy schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:48:
Bedankt voor de tips. We hebben de lengtes eens bekeken en komen hier en daar toch net boven de 20m afstand van kast tot lamp. Deels kunnen we dit opvangen door een kast per verdiep te voorzien en na een testje over 20m kabel valt het inderdaad best mee en lijkt er in praktijk geen echt probleem te zijn. Dus dat komt goed en kunnen we nu inderdaad alles vrij eenvoudig voorzien wat betreft de leidingen naar de spots.
Omdat je zegt dat je die afstanden wilt 'opvangen': is 20m een grens waar je problemen verwacht? Want met 1.5mm2 moet het wel heel gek lopen als dat echt een probleem gaat geven. Een voorbeeld:

Stel je wil een aantal 10 Watt spots aansturen die nominaal 500mA vragen (nominaal dus 20 Volt) op 50 meter afstand:
  • Je zet ze in sets van 3 in serie, waardoor je uiteindelijk dus 60 Volt bij 500 mA moet leveren uit de meterkast.
  • De weerstand van een 1.5mm2 draad is op basis van 100m (heen & terug natuurlijk) dan nog steeds maar 1.1 Ohm
  • Met een stroom van 0.5A bij 60V levert dat een spanningsval van 0.56 Volt.
  • Je verliest dus maar 0.3W aan transport, bij een vermogen van 30W.
Nu is dit een goed ontwerp waarbij je de stroom minimaliseert, en spanning maximaliseert, waardoor je minder transportverlies hebt. Maar het geeft wel aan hoe met een goed ontwerp de afstand geen issue is.

Bij led strip zit je vast op 24V, en dan heb je wel wat grotere stromen door de kabel. Dan is 20m nog steeds prima te doen, maar 50m wordt wel wat gortig door 1.5mm2. Al kan je wel een voeding/driver nemen waarbij je de spanning iets kan verhogen om te compenseren voor de spanningsval tijdens transport. (Meanwell HLG-xxx24A). Let op de A aan het eind: die staat niet voor ampere, maar voor de uitvoering die potmeters heeft voor spanning en stroom finetuning.

Een tweede verdeelkast maak je primair vanwege de kosten van het koper wat er in gaat, én de extra tijd die het maken van een doorsteek van verdieping naar verdieping kost voor iedere buis. Ook de enorme puinhoop aan leidingen die je in één kast binnenkrijgt kan een overweging zijn. Afstand naar de LED is ongeveer het laatste wat op het lijstje staat.

Overigens, aangezien je in België bouwt: werk je met bedrading in een buis, of gaat er 5G1.5 direct in de vloer (het/de chapé noemen jullie dat volgens mij)?
Of er dan iets als DALI gebruikt zou worden schuif ik tijdelijk nog even voor me uit ;-)
DMX lijkt me voor bij ons nog steeds iets minder relevant, maar ga het nog eens verder bekijken.

Ondertussen vooral ETS aan het leren, maar dat blijkt vrij goed te lukken tot nu toe
Ik denk dat je een beetje een scheef beeld hebt van Dali en DMX. Dat beide protocollen in meer of mindere mate fades en dynamische lichteffecten ondersteunen, doet niets af aan de geschiktheid voor de basis functionaliteiten schakelen en dimmen.

Als je digitaal wilt schakelen en dimmen, dan zijn dat dé twee protocollen die de verbinding kunnen leggen tussen KNX en kwaliteitdimmers. Dali is wat lastiger omdat niet alles met elkaar werkt, én, omdat je de drivers altijd aan moet laten staan wat veel stroom kost. Daarentegen, zijn DALI drivers vaak wel iets goedkoper dan op DMX als je het gaat uitrekenen naar per spot.

Wil je alleen schakelen, dan kan je voor led-strip ook gewoon een goede voeding nemen en die achter een schakelactor hangen. Al moet je wel aardig wat ledstrip achter een voeding hangen, om genoeg vermogen te trekken dat het ding ook efficient werkt :)

[ Voor 8% gewijzigd door tss68nl op 31-12-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:47
Heb vanavond - wat doe je anders op oudejaarsavond :+ - ook maar eens de online cursus van KNX/ETS gedaan. Was op zich wel te doen. Heb in ieder geval de voucher gekregen en ga daar maar eens gebruik van maken.

Wellicht ook volgende maand eens een proefopstelling maken om KNX te testen met wat spul van MDT. Ben ik wel zo'n € 800,- kwijt (voeding, interface, schakelaar, bedieningspaneel en natuurlijk busdraad) maar vroeg of laat ga ik het toch wel gebruiken dus ik zie het niet als een probleem nu al die investering te doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

tss68nl schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:31:
[...]
Omdat je zegt dat je die afstanden wilt 'opvangen': is 20m een grens waar je problemen verwacht? Want met 1.5mm2 moet het wel heel gek lopen als dat echt een probleem gaat geven. Een voorbeeld:
Nu niet meer ;-)
Theorie is één iets, het eens uittesten in de praktijk geeft toch altijd een beetje een geruststelling erbij.
Een tweede verdeelkast maak je primair vanwege de kosten van het koper wat er in gaat, én de extra tijd die het maken van een doorsteek van verdieping naar verdieping kost voor iedere buis. Ook de enorme puinhoop aan leidingen die je in één kast binnenkrijgt kan een overweging zijn. Afstand naar de LED is ongeveer het laatste wat op het lijstje staat.
Maar zoals je terecht aangeeft is de praktische kant van de zaak om alles proper georganiseerd te houden eigenlijk de belangrijkste reden voor die tweede kast.
Overigens, aangezien je in België bouwt: werk je met bedrading in een buis, of gaat er 5G1.5 direct in de vloer (het/de chapé noemen jullie dat volgens mij)?
Het zal inderdaad een voorbedraade preflex buis zijn. (en een aantal wachtbuizen die in de ingemaakte kasten zullen uitkomen voor de zekerheid)
Op het gelijkvloers zit deze in het vals plafond. Op de bovenverdieping is dat er niet en moet dat dus op het dak (onder hellingschappe, isolatie & afdichting). Dus die leidingen en plaatsing daarvan moet iets sneller gebeuren.
Ik denk dat je een beetje een scheef beeld hebt van Dali en DMX. Dat beide protocollen in meer of mindere mate fades en dynamische lichteffecten ondersteunen, doet niets af aan de geschiktheid voor de basis functionaliteiten schakelen en dimmen.
Misschien wel, maar daar heb ik dus nog even tijd voor om er uit te geraken voor mezelf :) (Wat steeds beter lukt dankzij de hulp van iedereen hier!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
Hey Guys,

Wat zijn de meest ideale rijgklemmen die jullie zouden aanraden voor een KNX installatie waar geen centraaldozen gebruikt worden?
In deze topic staan er verschillende goede voorstellen, maar misschien zijn er na enkele maandjes nog extra ideetjes naar boven gekomen :-).

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:47:
Hey Guys,

Wat zijn de meest ideale rijgklemmen die jullie zouden aanraden voor een KNX installatie waar geen centraaldozen gebruikt worden?
In deze topic staan er verschillende goede voorstellen, maar misschien zijn er na enkele maandjes nog extra ideetjes naar boven gekomen :-).

Alvast bedankt
Die markt beweegt niet zo snel :)

WAGO 2003-7641 - NT/L/PE + WAGO 2003-7645 - L/L/PE is nog steeds een goede optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekhessel
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08-2023
Hallo allemaal,

Ik volg dit topic al een tijdje en er staan zeer veel interessante onderwerpen in!
Ik ben bezig met het uitzoeken met welke equipement ik in de meterkast moet installeren voor de gewenste functionaliteit. Ik ben een nieuwbouwwoning aan het bouwen.

Ik loop hierbij tegen het vaak besproken en onduidelijke euvel aan ‘Led spots icm een dimmer’.
Nu heb ik de gehele meterkast voorzien van MDT materiaal graag zou ik de dimmers ook van MDT nemen of het moet zijn dat andere dimmers beter functioneren.
Ik heb rijen van minimaal 3 spots per dimgroep.

Welke combinatie Led UG10 en welke dimmer functioneren het beste en hebben het beste dimbereik?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
niekhessel schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 07:43:
Welke combinatie Led UG10 en welke dimmer functioneren het beste en hebben het beste dimbereik?
Alvast bedankt!
Ik kan niet anders adviseren dan verder te kijken dan retrofit (UG10 in dit geval, maar waarschijnlijk bedoel je GU10?) led verlichting. Een paar dingen om over na te denken:
  • Heb je 12V of 230V UG10/GU10 op het oog? Met 12V ga je het lastig krijgen omdat de spanning veel te laag is voor het vermogen, waardoor je lastig de energie kan transporteren. Je wil dan de dimmer inbouwen vlakbij de spots. MDT dimmers zijn echter din-rail dimmers. De kans is groter dat je 230V wil gebruiken met een fase aan/afsnijdings dimmer.
  • In beide gevallen zit er in dat kleine GU10 lampje, een voeding en een driver (als ze dimbaar zijn). Dit zit allemaal in een zeer compacte ruimte, en in een zeer compact budget. Die drivers en voedingen houden het doorgaans niet lang uit en ondanks de hoge prijs van een goede GU10 retrofit led, zal je ze net zo vaak moeten vervangen als een gewone lamp. De LED levensduur van vaak 50.000 uur wordt vaak bij lange niet gehaald.
  • Goede lichtkleur in LED is moeilijk te vinden. Dan hebben we het niet over de kleurtemperatuur (2700K, 3000K etc), want dat kunnen we inmiddels wel, maar over de kleurweergave (vaak aangeduid in CRI). Hoewel CRI geen waterdicht systeem is geeft het wel een goede indicatie in zoverre, dat een lage CRI nooit goede kleuren zal produceren. Als je iemand vraagt of hij graag zijn huis en woonkamer wil voorzien van TL, dan is het antwoord: "natuurlijk niet! veel te ongezellig". TL heeft doorgaans een CRI van 85, maar LED zit voor het leeuwendeel op CRI 80, en heeft dus precies hetzelfde probleem. Kleurweergave is een te lang verhaal, maar de essentie staat er wel in volgens mij? LED verlichting voor leefruimtes wil je echt CRI 95-98, soms 90... maar dat ligt echt aan de specifieke led.
  • Goede dimbaarheid is moeilijk te vinden. Het dimmen van LED's vereist veel precisie, en elektronica die je gewoonweg niet in een GU10 formaat kwijt kan voor een betaalbare totaalprijs. Veel spots dimmen maar tot 50% kortstondig, en laat je ze langer op één niveau staan, dan is 80% vaak toch wel de ondergrens. Er zijn er wel die een mooie driver compact hebben gebouwd, maar de betrouwbaarheid op langere termijn en de prijs laten vaak te wensen over. Als extra moeilijkheid, is de 230V dimmer / retrofitlamp combinatie zeer bepalend voor de dimresultaten, en dimmers zijn niet goedkoop om even te 'testen'.
  • Het allerlastigste punt, en dé reden waarom ik het niet kan/wil adviseren: Combineer de laatste twee punten. Hoe groot is de kans dat je een retrofitlamp vind die én acceptabel gedimd kan worden, én een goede lichtkwaliteit heeft?
Natuurlijk is het heel persoonlijk of je lichtkwaliteit ook daadwerkelijk belangrijk vind, maar ik vind het zelf in ieder geval het allerbelangrijkste. Toen ik ooit begon met LED dacht ik: dat zal allemaal wel los lopen...totdat ik 's avonds met gedimde verlichting voor de TV het idee had in een slecht verlichte parkeergarage uit een horrorfilm te zijn beland. In m'n eigen huis |:(
Sindsdien ben ik me suf gaan zoeken naar goede LED verlichting voor mezelf (ik test het hier allemaal uit voordat ik het anderen aanraad), maar voornamelijk voor de projecten van anderen. Het is een lastig vakgebied omdat er veel meer aspecten aan zitten dan je op het eerste gezicht denkt, en er ontzettend veel troep op de markt is: LED verlichting staat echt in de kinderschoenen. Het is niet voor niets dat ze de ban op halogeen hebben uitgesteld... anders had je een jaar geleden al geen halogeen meer kunnen kopen :)

Wat ook niet helpt is dat 95% van de informatie/websites en organen zich richten op de efficiëntie van LED, en niet op de kwaliteit. Je hebt bijvoorbeeld Olino.org, die heel veel retrofit lampen testen op verbruik, dimbaarheid etc. Zoek daar maar eens naar CRI95+ retrofits...onder de duizenden lampen zijn er 2 die claimen een goede kleurkwaliteit te hebben. Ook hebben ze een powerfactor van 0.54.....dus je moet nagenoeg twee keer zoveel energie aanleveren omdat de voeding/driver in de lamp de rest weer terug spuugt in het net. Die powerfactor daalt naar 0.12 als de lamp gedimd wordt: 88% van het benodigde vermogen gaat als vervuiling weer terug je net op (!). Met een beetje pech zorgt dat er voor dat óf je dimmer er de brui aan geeft, óf dat andere apparaten zoveel last hebben van de vervuiling dat ze uitvallen of kuren gaan vertonen.

Als je het goed aan wil pakken, dan ga je voor losse led spots, en losse drivers. Zo kan je de spot voor zijn kleurkwaliteit en uiterlijk kiezen, en de driver op zijn efficiëntie, levensduur en integratiemogelijkheden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 16:46
tss68nl schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:13:
[...]

Als je het goed aan wil pakken, dan ga je voor losse led spots, en losse drivers. Zo kan je de spot voor zijn kleurkwaliteit en uiterlijk kiezen, en de driver op zijn efficiëntie, levensduur en integratiemogelijkheden. :)
Een gedegen uitleg, kudo's! Ikzelf was ook zover om verder te kijken dan GU10 icm LED bij dimmen. Maar, heb je al een waardig alternatief gevonden? Waardige 12V LED's? of toch op 24V? En welke dimmer verkies je?

Voor LED-strips ben ik uitgekomen op 24V LED-strips, met een constant voltage dimmer. Keuze genoeg. Maar voor de spotjes...? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
tss68nl schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:13:
[...]

Voor opbouw verlichting ben ik ook van plan om overal CC led armaturen te nemen en waarschijnlijk met DALI aan te sturen waar ik ze wil dimmen of RGB.

Maar voor inbouw led spots ben ik toch om eerlijk te zijn meer te vinden voor GU10. Ik probeer echter zoveel mogelijk dimmen te vermijden en mijn verlichting zo op te bouwen dat de inbouw led spots niet gedimd hoeven te worden.
Wat als je lamp toch stuk gaat en je de armatuur niet meer kan aankopen,... daar sta je dan. |:(

tss68nl, welke inbouw ledspots gebruik jij dan? Want de CC met hoge CRI + aparte driver zijn heel prijzig, als je dan met > 40 inbouwspots in je woning zit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
freelh schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:01:
Een gedegen uitleg, kudo's! Ikzelf was ook zover om verder te kijken dan GU10 icm LED bij dimmen. Maar, heb je al een waardig alternatief gevonden? Waardige 12V LED's? of toch op 24V? En welke dimmer verkies je?

Voor LED-strips ben ik uitgekomen op 24V LED-strips, met een constant voltage dimmer. Keuze genoeg. Maar voor de spotjes...? :?
Je komt al snel uit op drivers die je in je meterkast aan je KNX installatie koppelt. Dan zit je dus per definitie tot een meter of 20 van je LED af. Gebruik je dan 12V in plaats van 24V, dan is voor hetzelfde vermogen je stroom twee keer zo hoog, en dus ook je absolute spanningsval twee keer zo groot. Omdat de basisspanning ook al 2x zo laag was, verlies je dus procentueel 4x zoveel spanning....en daar is LED juist heel gevoelig mee: 24V = nominaal, dan is 26V doorgaans het punt waarop ze doorbranden, en 22V het punt waaronder ze uberhaupt geen licht meer geven.
* Met 12V en 2 Ampere heb je op 20m afstand een 2.5mm2 draad nodig om niet meer dan 5% spanning te verliezen
* Op 24V voor hetzelfde vermogen op 20m heb je maar een 0.6mm2 draad nodig. Nogal een verschil :)

Voor led strip heb je op zich keuze genoeg ja, maar let er wel op: de dimfrequentie (PWM frequentie) van de dimmer is heel belangrijk:
De meeste dimmers komen niet verder dan 600Hz, een goede heeft een 1000Hz frequentie. Maar ook die 'goede' frequentie heeft maar beperkt nut. Als je tot 10% dimt, dan is de resulterende flikkering van het licht dus 100Hz. Dim je tot 5%, dan is het 50Hz. Een gloeilamp en gasontlading 'gloeien' wat na, maar geloof me...een led gaat nagenoeg direct aan/uit, waardoor zelfs 200Hz genoeg is om sommige mensen hoofdpijn te laten krijgen, en 50Hz is voor iedereen zichtbaar. Je hersenen moeten namelijk heel hard aan het werk om het beeld 'glad' te strijken.

Dan is het ook nog eens zo, dat onze waarneming van de hoeveelheid licht als dat met PWM gedimd wordt, niet lineair is. 10% ziet er uit als 22%. Je hebt dus sneller een laag dimniveau nodig dan je denkt.

Natuurlijk geen issue voor lampen die aan/uit moeten, maar in ruimten waar je lagere dimniveaus wenst te gebruiken, is het wel degelijk van belang. Er zijn drivers zoals een aantal specifieke modellen van EldoLED, die een 19 kHz dimfrequentie hanteren, waardoor je pas bij 5% de issues krijgt die je normaliter bij een andere driver al op 50% krijgt. Ook zijn er modellen die de maximale stroom beperken door de led (door heel precies de spanning aan te passen) waardoor je al een basis-dimming krijgt. Die wordt vervolgens aangevuld met PWM om binnen die band de dimming te doen. Ook die techniek is voorbehouden aan EldoLED, en Xicato wat een leverancier van LED chips is. Die laatste kan je echter als particulier geen producten van kopen, je kan alleen producten van andere leveranciers kopen die Xicato verwerken.

Het ontwerpen van een dergelijk systeem komt ontzettend veel bij kijken. Mijn advies: schakel iemand in die er verstand van heeft zodat je niet alle facetten van led-verlichting tot in de puntjes moet beheersen voordat je keuzes maakt. Je kan het wel allemaal jezelf eigen maken, maar het is de vraag hoeveel tijd je dan hebt geïnvesteerd in kennis die je maar eenmaal nodig hebt.
carlw schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:33:
Maar voor inbouw led spots ben ik toch om eerlijk te zijn meer te vinden voor GU10. Ik probeer echter zoveel mogelijk dimmen te vermijden en mijn verlichting zo op te bouwen dat de inbouw led spots niet gedimd hoeven te worden.
Wat als je lamp toch stuk gaat en je de armatuur niet meer kan aankopen,... daar sta je dan. |:(

tss68nl, welke inbouw ledspots gebruik jij dan? Want de CC met hoge CRI + aparte driver zijn heel prijzig, als je dan met > 40 inbouwspots in je woning zit...
Pas op, je wil zelfs voor een aan/uit lamp een driver hebben waarmee je de lamp kan dimmen. Een LED verliest zijn lumen opbrengst over tijd. Na 1 tot 1.5 jaar levert hij doorgaans nog maar 70% van wat hij in het begin gaf. Je wil dus spots die iets teveel vermogen hebben, en je tuned ze op de driver naar een lager maximum vermogen zodat je ze over tijd steeds kan 'bijplussen'.

Als je het armatuur niet meer kan kopen, dan kan je:
  • In dat gat een ander armatuur kwijt, maar dat is vast niet wat je bedoelde.
  • Een armatuur is altijd voorzien van een led-chip. Bij veel spots kan je deze vervangen als je dat zou willen.
  • In een aantal gevallen (zoals de spots van DeltaLight voorzien van Xicato), kan je de chip zonder solderen gewoon eruit en erin klikken vanaf de zijkant.
  • LED chip failures komen meestal binnen een paar branduren al bovendrijven. Als ze dat overleven, overleven ze ook de opgegeven 50.000 uur meestal wel. Tegen die tijd ben je dat armatuur helemaal zat :+
Ik gebruik niet heel veel ledspots in mijn eigen huis omdat ik geen mogelijkheid meer had om de gaten in de plafonds te laten aanbrengen (de shell stond er toen we het kochten). Maar, ik heb in iedere ruimte wel een paar gaten benut (die voor het ventilatiesysteem bedoel waren). Daar gebruik ik een combi van Artecta spots, en DeltaLight.

Drivers zijn allemaal EldoLED, en aansturing/KNX bridge is combi van DMX en Dali (omdat ik nu eenmaal veel dingen uit wil zoeken/vergelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De makkelijkste manier om met led een aangenaam en gezellig licht te creëren is mijn inziens rgb-verlichting om bijvoorbeeld muren, plafonds of constructieve elementen uit te lichten in combinatie met wit licht boven eettafels en andere plekken waar mensen zitten, zodat mensen en objecten daar wel een beetje natuurlijk worden uitgelicht.

Boven de tafels heb ik hier vaak hanglampen met halogeen, dat levert toch het mooiste licht op. Puur op wit ledlicht vertrouwen is moeilijk vanwege de beperkte CRI en de kleurtemperatuur. Ik heb thuis ook nog lang niet de ideale situatie bereikt.

Dimmen vind ik wel erg mooi om een fade-in en fade-out bij in- en uitschakelen te doen, om 's nachts een gedimde lichscène te maken en home cinema modus te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Femme schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:18:
De makkelijkste manier om met led een aangenaam en gezellig licht te creëren is mijn inziens rgb-verlichting om bijvoorbeeld muren, plafonds of constructieve elementen uit te lichten in combinatie met wit licht boven eettafels en andere plekken waar mensen zitten, zodat mensen en objecten daar wel een beetje natuurlijk worden uitgelicht.

Boven de tafels heb ik hier vaak hanglampen met halogeen, dat levert toch het mooiste licht op. Puur op wit ledlicht vertrouwen is moeilijk vanwege de beperkte CRI en de kleurtemperatuur. Ik heb thuis ook nog lang niet de ideale situatie bereikt.

Dimmen vind ik wel erg mooi om een fade-in en fade-out bij in- en uitschakelen te doen, om 's nachts een gedimde lichscène te maken en home cinema modus te kunnen maken.
Ja ik ben nu ook aan het spelen met RGB in combinatie met wit licht, maar het blijft voor plekken zoals de eettafel wel lastig zoals je zelf al ondervonden hebt.

RGB geeft wel een bepaalde sfeer in huis, en daar moet je van houden. Als je met RGB probeert de wit licht kleur bij te sturen, dan kan je wel de waargenomen kleurtemperatuur bijstellen, maar niet de kwaliteit van licht nadat het reflecteert. En het is juist dat laatste waar led verlichting het aflegt tegen halogeen.

Ik heb nu zowel ledstrip als ledchips gevonden waar ik zeer tevreden over ben qua kleur, en ben met beide aan de slag gegaan om eigen armaturen te maken waarin ze verwerkt zijn. Voor led strip kan je met wat aluminium profielen, draad, ophangsysteem en plexiglas redelijk makkelijk minimalistische lampen maken die toch nog een bak goed licht geven (zowel direct als indirect).

De chips zijn wat lastiger, omdat je redelijk grote koelingen nodig hebt. Maar heb wel een mooi prototype gemaakt, binnenkort meer daar over :)

Ook HyperBart gaat binnenkort aan de slag met een custom armatuur. Tegen die tijd open ik wel een apart LED verlichting topic, zodat we ook wat foto's kunnen plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
tss68nl schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:50:
Daar gebruik ik een combi van Artecta spots, en DeltaLight.
Daar noem je even wat qua prijs zeg. Ik vind die Super-Oh wel prachtig voor bijvoorbeeld boven de eettafel. Heb die website van DeltaLight even uitgeplozen, maar kun je daar ook gewoon een ruwe 24V-versie van kopen en dan zelf een (DMX) dimmer op aansluiten?

In die discussie over retrofit lampen... waarom zetten mensen niet gewoon die hele lamp op 24V? Sloop gewoon je 230V stopcontact en leg er een 24V leiding in, aannemend dat alles individueel naar de meterkast loopt.

24V 'gloeilampen' zijn allang verkrijgbaar. Kwestie van zelf een printplaatje maken en bestaande printplaat in die lamp vervangen (kan meestal wel volgens mij). Dit lijkt mij wel de meest stabiele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:51:
Daar noem je even wat qua prijs zeg. Ik vind die Super-Oh wel prachtig voor bijvoorbeeld boven de eettafel. Heb die website van DeltaLight even uitgeplozen, maar kun je daar ook gewoon een ruwe 24V-versie van kopen en dan zelf een (DMX) dimmer op aansluiten?

In die discussie over retrofit lampen... waarom zetten mensen niet gewoon die hele lamp op 24V? Sloop gewoon je 230V stopcontact en leg er een 24V leiding in, aannemend dat alles individueel naar de meterkast loopt.

24V 'gloeilampen' zijn allang verkrijgbaar. Kwestie van zelf een printplaatje maken en bestaande printplaat in die lamp vervangen (kan meestal wel volgens mij). Dit lijkt mij wel de meest stabiele oplossing.
De Super-Oh is inderdaad wel een heel prijzig ding. Ik kan hem in de catalogus alleen vinden voorzien van leds met ingebouwde voeding/drivers, en moet gedimd worden met een externe 230V dimmer. Dat is niet heel fijn dus. In principe zou je alle drivers er uit kunnen trekken, en alles kunnen doorverbinden, maar dat is redelijk zonde van de lamp. Als je goed kijkt, dan stelt de lamp eigenlijk niet zo heel erg veel voor.... als je zoiets zelf wil maken ben je waarschijnlijk een heel stuk goedkoper uit :+

Die van 1.20m kost ex BTW al over de €2000 :+ DeltaLight heeft ook normale inbouwspots met goede leds, en die zijn helemaal niet zo buitensporig duur (zoals de Reo/ ReoOK). Let wel op dat de normale retailers de CRI80/90 varianten leveren. Het kan wel met goede leds, maar alleen op aanvraag. Artecta heeft prijs/kwaliteit weer hele goede spots. Die zijn nog een klap goedkoper dan DeltaLight, al krijg je daar niet een super hoge lichtkwaliteit.

Ik heb een vergelijkbare lamp gemaakt met de Super-Oh (doorsnede 1.40m, met een 3x3cm profiel, dus heel rank) met led-strip en matglas erin, maar heb nog wat problemen met juist dat matglas en het netjes strak krijgen van de lamp in het productieproces. Binnenkort een nieuwe versie... :*)

Ik vind namelijk de 8 directe leds uit de Super-Oh té directioneel: zweeft je hand boven tafel, dan zie je 8 hardomlijnde schaduwen als op een voetbalveld (die er doorgaans 4 heeft). Mijn eigen variant is wel netjes egaal waardoor alles veel natuurlijker oogt vind ik zelf, én hij geeft ook via het plafond indirect licht.

Wat betreft 24V in een stopcontact? Hmm, als je met 24V direct in de centraaldoos kan komen waar de lamp aan hangt, dan is het toch prima? Veel huizen hebben echter de 230V door de centraaldozen lopen, waardoor je je 24V niet mag afmonteren in de centraaldoos, en daar moet je altijd doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Is dit nog het KNX topic? :)

Ik heb gisteren eens geëxperimenteerd met OpenHAB. Dat ging al meteen mis bij het connecteren met de bus via de IP interface. Ik krijg onderstaande exceptie:

2017-01-06 07:26:50.580 [ERROR] [b.k.i.connection.KNXConnection] - Error connecting to KNX bus: timeout connecting to control endpoint /192.168.0.187:3671
2017-01-06 07:26:50.584 [ERROR] [tuwien.auto.calimero ] - [Timer-0] KNXnet/IP Tunneling 192.168.0.187:3671: establishing connection failed tuwien.auto.calimero.exception.KNXTimeoutException: timeout connecting to control endpoint /192.168.0.187:3671
at tuwien.auto.calimero.knxnetip.ClientConnection.connect(ClientConnection.java:172) ~[na:na]
at tuwien.auto.calimero.knxnetip.KNXnetIPTunnel.<init>(KNXnetIPTunnel.java:117) ~[na:na]

De IP interface is een ABB IPS/S2.1. Het IP adres en de poort heb ik 5x gedubbelcheckt, dat komt overeen met de parameters in ETS. Ik heb ook geprobeerd terwijl ETS niet draaide, want mogelijk kan de interface maar 1 tunnel tegelijk aan. Helaas, na een halfuur ofzo nog steeds geen connectie. OpenHAB had ik op de laptop draaien, die draadloos aan het netwerk hangt. Maar dat zou toch niets mogen uitmaken. Er zit nog een switch en router tussen, maar die zouden geen netwerkverkeer mogen tegenhouden.

Iemand nog een idee wat het probleem kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Kun je je config plaatsen? En welke versie OpenHAB én plugin gebruik je? Bijvoorbeeld OH2 en Plugin 1.9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
tss68nl schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:50:
[...]

Pas op, je wil zelfs voor een aan/uit lamp een driver hebben waarmee je de lamp kan dimmen. Een LED verliest zijn lumen opbrengst over tijd. Na 1 tot 1.5 jaar levert hij doorgaans nog maar 70% van wat hij in het begin gaf. Je wil dus spots die iets teveel vermogen hebben, en je tuned ze op de driver naar een lager maximum vermogen zodat je ze over tijd steeds kan 'bijplussen'.

Als je het armatuur niet meer kan kopen, dan kan je:
  • In dat gat een ander armatuur kwijt, maar dat is vast niet wat je bedoelde.
  • Een armatuur is altijd voorzien van een led-chip. Bij veel spots kan je deze vervangen als je dat zou willen.
  • In een aantal gevallen (zoals de spots van DeltaLight voorzien van Xicato), kan je de chip zonder solderen gewoon eruit en erin klikken vanaf de zijkant.
  • LED chip failures komen meestal binnen een paar branduren al bovendrijven. Als ze dat overleven, overleven ze ook de opgegeven 50.000 uur meestal wel. Tegen die tijd ben je dat armatuur helemaal zat :+
Ik gebruik niet heel veel ledspots in mijn eigen huis omdat ik geen mogelijkheid meer had om de gaten in de plafonds te laten aanbrengen (de shell stond er toen we het kochten). Maar, ik heb in iedere ruimte wel een paar gaten benut (die voor het ventilatiesysteem bedoel waren). Daar gebruik ik een combi van Artecta spots, en DeltaLight.

Drivers zijn allemaal EldoLED, en aansturing/KNX bridge is combi van DMX en Dali (omdat ik nu eenmaal veel dingen uit wil zoeken/vergelijk).
Dju seg, nu ben je me toch weer aan het doen twijfelen seg...
Toch de kost even slikken om de CC CRI90 varianten van de DeltaLight Deep Ringo te nemen zodat ik hier later makkelijk KNX/DALI op kan zetten. 8)7

@tss68nl, klopt het dat je dan deze volgorde voor al je verlichtingsgroepen aanhoud:

230V -> MDT AKS -> Mean Well Driver CC/CV -> DALI/DMX dimmer -> CC/CV led

Dus tientallen drivers in je centrale kast?

[ Voor 5% gewijzigd door carlw op 06-01-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Dennis schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:10:
Kun je je config plaatsen? En welke versie OpenHAB én plugin gebruik je? Bijvoorbeeld OH2 en Plugin 1.9.
Laatste releases, gisteren gedownload.
Nu zie ik dat ik OH 1.8.3 heb gedownload, terwijl ik toch OH2 wou proberen 8)7 . Maar de KNX addon is toch gewoon dezelfde, niet? Ik had begrepen dat daar nog geen OH2 versie van bestond.

Config (enkel het knx stuk):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
#
# KNX gateway IP address
# (optional, if serialPort or connection type 'ROUTER' is specified)
knx:ip=192.168.0.187

# Local KNX Binding bus address.
# Use it, when two or more openHAB Instances are connected to the same KNX bus.
# (optional, defaults to 0.0.0)
#knx:busaddr=

# Ignore local KNX Events, prevents internal events coming from
# 'openHAB event bus' a second time to be sent back to the 'openHAB event bus'.
# Note: To send back events second time is a Bug, but for backward compatibility, the behavior is not changed.
# For new installations, its recommend to set "knx:ignorelocalevents=true"
# (optional, defaults to false)
knx:ignorelocalevents=true

# KNX IP connection type. Could be either TUNNEL or ROUTER (optional, defaults to TUNNEL)
# Note: If you cannot get the ROUTER mode working (even if it claims it is connected),
# use TUNNEL mode instead with setting both the ip of the KNX gateway and the localIp.
#knx:type=

# KNX gateway port (optional, defaults to 3671)
# Note: If you use eibd, setting to 6720
#knx:port=

# Local endpoint to specify the multicast interface, no port is used (optional)
#knx:localIp=

# Serial port of FT1.2 KNX interface (ignored, if ip is specified)
# Valid values are e.g. COM1 for Windows and /dev/ttyS0 or /dev/ttyUSB0 for Linux
#knx:serialPort=

# Pause in milliseconds between two read requests on the KNX bus during
# initialization (optional, defaults to 50)
#knx:pause=

# Timeout in milliseconds to wait for a response from the KNX bus (optional,
# defaults to 10000)
#knx:timeout

# Number of read retries while initialization items from the KNX bus (optional,
# defaults to 3)
#knx:readRetries

# Seconds between connect retries when KNX link has been lost
# 0 means never retry, it will only reconnect on next write or read request
# Note: without periodic retries all events will be lost up to the next read/write
#       request
# (optional, default is 0)
knx:autoReconnectPeriod=30

### Auto refresh feature
# Number of entries permissible in the item refresher queue.
# (optional, defaults to 10000)
#knx:maxRefreshQueueEntries=

# Number of parallel threads for refreshing items. (optional, defaults to 5)
#knx:numberOfThreads=

# Seconds to wait for an orderly shutdown of the auto refresher's
# ScheduledExecutorService. (optional, defaults to 5)
#knx:scheduledExecutorServiceShutdownTimeoutString=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:02:
[...]

Laatste releases, gisteren gedownload.
Nu zie ik dat ik OH 1.8.3 heb gedownload, terwijl ik toch OH2 wou proberen 8)7 . Maar de KNX addon is toch gewoon dezelfde, niet? Ik had begrepen dat daar nog geen OH2 versie van bestond.

Config (enkel het knx stuk):
Ik zou je type op ROUTER zetten, en je busadres specificeren aangezien je hoogstwaarschijnlijk geen lijn 0 hebt, en als je die wel hebt, hij al vergeven is aan je knx router zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:07:
@tss68nl, klopt het dat je dan deze volgorde voor al je verlichtingsgroepen aanhoud:

230V -> MDT AKS -> Mean Well Driver CC/CV -> DALI/DMX dimmer -> CC/CV led

Dus tientallen drivers in je centrale kast?
Als we het dan toch netjes op gaan schrijven:
230V -> MDT AMS of AKS -> MW Voeding -> DALI/DMX Driver -> LED

En tientallen drivers? Dat ligt er een beetje aan hoeveel spots en ledstrip je wil gaan verwerken. De meeste drivers zijn als RGBW / 4 kanaals drivers uitgevoerd, waardoor je 4 aparte kanalen met spots kan aansturen.

En de truc is om op één kanaal meerdere spots te combineren. Dat kan op een aantal manieren, en als je de kenmerken van je spots en de groepen weet, dan kan je met de juiste driver keuze aardig wat spots met één driver aansturen.

RGB-strip is het duurste om te verwerken qua driver, omdat je een hele driver nodig hebt voor één afzonderlijk te besturen groep. Als je met kleuren wil werken dan zie je vaak dat alle RGB strip van één ruimte op dezelfde driver wordt afgemonteerd.

Of je doet het zoals Femme, en je hangt gewoon wel tientallen RGB drivers in je meterkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tss68nl schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:37:
[...]
Ik zou je type op ROUTER zetten, en je busadres specificeren aangezien je hoogstwaarschijnlijk geen lijn 0 hebt, en als je die wel hebt, hij al vergeven is aan je knx router zelf.
Het is gelukt met type TUNNEL, maar ik moest het localIp ook instellen.
Busadres was niet nodig, volgens de commentaar in de cfg is dit ook enkel nodig als je meerdere OH instanties gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
teaser schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:44:
Het is gelukt met type TUNNEL, maar ik moest het localIp ook instellen.
Busadres was niet nodig, volgens de commentaar in de cfg is dit ook enkel nodig als je meerdere OH instanties gebruikt.
Ja, dat was te verwachten inderdaad :). Wilde dat ook al controleren :). Zie bijvoorbeeld hier: https://community.openhab...binding-not-working/17873

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
tss68nl schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:58:
[...]

Als we het dan toch netjes op gaan schrijven:

En tientallen drivers? Dat ligt er een beetje aan hoeveel spots en ledstrip je wil gaan verwerken. De meeste drivers zijn als RGBW / 4 kanaals drivers uitgevoerd, waardoor je 4 aparte kanalen met spots kan aansturen.

En de truc is om op één kanaal meerdere spots te combineren. Dat kan op een aantal manieren, en als je de kenmerken van je spots en de groepen weet, dan kan je met de juiste driver keuze aardig wat spots met één driver aansturen.

RGB-strip is het duurste om te verwerken qua driver, omdat je een hele driver nodig hebt voor één afzonderlijk te besturen groep. Als je met kleuren wil werken dan zie je vaak dat alle RGB strip van één ruimte op dezelfde driver wordt afgemonteerd.

Of je doet het zoals Femme, en je hangt gewoon wel tientallen RGB drivers in je meterkast :)
Interesting...
Dus jij schakelt dan alles met dali/dmx en niet met mdt of aks modules, waarom die er dan toch nog tussenhangen?
Doe je ook hetzelfde met niet gedimde leds?

Sorry beetje niet puur knx, maar dit is de enige plaats waar je de combo knx, dmx, dali en led sturing hebt :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 00:56:
Interesting...
Dus jij schakelt dan alles met dali/dmx en niet met mdt of aks modules, waarom die er dan toch nog tussenhangen?
Doe je ook hetzelfde met niet gedimde leds?

Sorry beetje niet puur knx, maar dit is de enige plaats waar je de combo knx, dmx, dali en led sturing hebt :-).
Haha, ja KNX en led/dali/dmx loopt wat door elkaar omdat verlichting toch onlosmakelijk verbonden is met huisautomatisering toch? :)

Je schakelt inderdaad de lampen door de DMX/Dali kanalen ergens tussen de 0%-100% in te stellen. De MDT (ami in mijn geval, maar ams en aks zijn ook prima) gebruik ik om de voedingen en drivers uit te zetten als alle kanalen van die betreffende driver uit staan.
Immers, een 24V 185W voeding heeft een sluipverbruik van zo'n 18W. Een ingebouwde voeding van een 100W driver verbruikt met alle kanalen uit.... ook 18W. Als je die dus allemaal aan laat staan, dan telt dat aardig op bij elkaar.

Ik kijk met een logische module naar de statussen van alle aangesloten kanalen die achter een driver of voeding hangen, en zodra ze allemaal uit zijn, dan schakel ik de voeding uit middels de MDT. Mooie bijkomstigheid van de AMI en AMS modellen is, dat ik dat inzicht heb in het stroomverbruik per voeding/driver.

Je hebt eigenlijk twee manieren van het schema wat je daarstraks tekende:
230V -> MDT AMS of AKS -> DALI/DMX Driver met ingebouwde voeding -> LED

Drivers met ingebouwde voeding zijn doorgaans net zo duur als een voeding + driver. Het verschil zit hem wel hier in: achter een losse voeding, kan je meer drivers hangen. Je gebruikt toch nooit op alle kanalen tegelijk het volledige vermogen, en je hebt ook nog de mogelijkheid om de voeding iets groter te nemen dan voor 1 of 2 drivers noodzakelijk is.

Zwik verschillende drivers en voedingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uleMs6wHpAP8LE786WOtbSuk/full.jpg

De bovenste twee zwarte drivers hebben een ingebouwde voeding. De lange links de voeding, rechts de drivers, de tweede heeft onder de voeding zitten, boven de driver. Qua formaat: de bovenste driver is meer dan 40cm lang.
De twee kleintjes linksonderin zijn drivers die een externe voeding nodig hebben. Maar vergis je niet, de grijze kan per kanaal 8 ampere leveren tussen de 12 en 30V (afhankelijk wat je er in stopt). Dat is dus 192 Watt op één kanaal, waarmee hij de 240W voeding die er naast ligt al aardig aan het werk zet.

Helemaal rechtsonder is een compacte voeding/driver combinatie die spots kan aansturen. Beetje de formfactor van een halogeen trafo. Die gebruik ik met Dali, maar ook soms als demo met een 0-10V dimmer.

Qua ontwerpvrijheid zijn losse voedingen en drivers wel het beste. En als je meerdere drivers achter één voeding schaart, dan wordt het ook wel wat goedkoper, én blijft het sluipverbruik binnen de perken. (een 185W en 100W voeding hebben bij mij iig hetzelfde sluipverbruik).
Een mogelijkheid is wel dat als je de bijna vierkante driver pakt, en Dali gebruikt.... daar zou een standby functie in de driver moeten zitten die de ingebouwde voeding na zoveel tijd uitschakelt. Ik heb hem echter nog niet werkend gekregen, en de vraag ligt momenteel bij de fabrikant hoe dat zou moeten werken.

[ Voor 9% gewijzigd door tss68nl op 07-01-2017 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:55

Wokschotel

Op 6 wielen

Vraagje aan de KNX-experts. Ik ben bezig met het configureren van de schakelaktors. Ik heb een MDT AMS 8 kanaals aktor en een MDT AKK 8 kanaals aktor. De AMS kan ik ieder kanaal makkelijk een groepsadres toekennen voor de betreffende functie maar de AKK aktor bevat geen kanalen, alleen een alles aan/uit object. Zie ik nu iets over het hoofd? Hoe kan ik nu groepsadressen toekennen aan de schakeluitgangen van de AKK aktor? Bij de optie 'kanalen toevoegen' kan ik niets doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2fgMI9YJzbclClpM8OTwoteI/medium.jpg

/edit al opgelost.... Je moet de kanalen nog even actief maken :$

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X0iTu617fbdpeWkLBUFDShdk/medium.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Wokschotel op 07-01-2017 11:25 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Wokschotel schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:58:
Vraagje aan de KNX-experts. Ik ben bezig met het configureren van de schakelaktors. Ik heb een MDT AMS 8 kanaals aktor en een MDT AKK 8 kanaals aktor. De AMS kan ik ieder kanaal makkelijk een groepsadres toekennen voor de betreffende functie maar de AKK aktor bevat geen kanalen, alleen een alles aan/uit object. Zie ik nu iets over het hoofd? Hoe kan ik nu groepsadressen toekennen aan de schakeluitgangen van de AKK aktor? Bij de optie 'kanalen toevoegen' kan ik niets doen.
Je dient de kanalen allemaal te activeren op de parameters-tab.
ETS parameters tab

Daar kan je ieder kanaal activeren en het type functie van dat kanaal instellen.

Wel belangrijk om te weten dat die parameters tab bestaat, daar kan je vaak heel veel configuratie-opties instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:55

Wokschotel

Op 6 wielen

bomberboy schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:22:
[...]

Je dient de kanalen allemaal te activeren op de parameters-tab.
[afbeelding]

Daar kan je ieder kanaal activeren en het type functie van dat kanaal instellen.

Wel belangrijk om te weten dat die parameters tab bestaat, daar kan je vaak heel veel configuratie-opties instellen :)
Ja idd dat was hem, bij de AMS stonden ze standaard al op actief en bij de AKK nog niet :$

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X0iTu617fbdpeWkLBUFDShdk/medium.jpg

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Getriggered door de opmerkingen over stroommeting ben ik momenteel ook eens aan het bekijken wat ik daarmee wil doen. Mijn verlichting wordt nu allemaal geschakeld door actoren zonder stroommeting. Ik heb ook niet meteen nood aan gedetailleerd inzicht in verbruik per lichtkring. Voor de stopcontacten die ik voorzien heb om te schakelen heb ik momenteel nog geen schakelactoren gekocht. Hier ga ik er dus wel met stroommeting voorzien.

Ik denk dat in dit topic al wel verschillende use cases voor stroommeting aangehaald zijn dus ik denk dat het overbodig is nog eens op te sommen wat ik allemaal dacht te verwezenlijken hiermee. Ik heb echter van het Duitse KNX forum nog een interessant idee gevonden: het bewaken van de frigo door te controleren of deze wel regelmatig stroom verbruikt. Als dat niet het geval is, is er iets mis en kun je een alarm geven zodat het eten niet bederft. Als de compressor continu draait daarentegen, is dat ook een teken dat er iets mis is (deur open of defect).
Is het echter wel wenselijk om een extra relais dat ook weer kan falen voor je frigo te steken? In de MDT actoren zitten dan wel bistabiele relais, dus het zou wel betrouwbaar moeten zijn?

Nog enkele bedenkingen en vragen:
- is het eigenlijk wel een goed idee tout court om een schakeluitgang continu ingeschakeld te laten?
- de meeste actoren met stroommeting zijn ontworpen voor capacitieve lasten. Maar wat met een wasmachine, is dat geen inductieve last (motor)?
- is het meten van kleine stromen betrouwbaar? bv lader van gsm.
- kent iemand een goede manier om stroom te meten van zware verbruikers - bv fornuis 32 A of de installatie in zijn geheel (40A)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:18:
Is het echter wel wenselijk om een extra relais dat ook weer kan falen voor je frigo te steken? In de MDT actoren zitten dan wel bistabiele relais, dus het zou wel betrouwbaar moeten zijn?

Nog enkele bedenkingen en vragen:
- is het eigenlijk wel een goed idee tout court om een schakeluitgang continu ingeschakeld te laten?
- de meeste actoren met stroommeting zijn ontworpen voor capacitieve lasten. Maar wat met een wasmachine, is dat geen inductieve last (motor)?
- is het meten van kleine stromen betrouwbaar? bv lader van gsm.
- kent iemand een goede manier om stroom te meten van zware verbruikers - bv fornuis 32 A of de installatie in zijn geheel (40A)?
Als je het kanaal op NC zet dan is het falen van een relais niet erg meer aan de orde. Een relais faalt door schakelen, maar als hij nooit geschakeld wordt... ook niet als de busspanning eraf gehaald wordt, dan kan het weinig kwaad :)Absoluut gezien zal een MDT stroommeting (ondanks dat het in een aantal modellen True RMS is) niet altijd helemaal juist zijn, omdat de spanning niet continue gemeten wordt net als de stroom. Dus je gokt de gemiddelde spanning.
Maar dan is de vraag: is dat nodig?
  • Heb ik een relatieve of absolute meting nodig om te detecteren of een apparaat binnen de verwachte grenzen blijft?
  • Heb ik absoluut nodig voor zicht op het verbruik? Persoonlijk komt mijn telling aardig in de buurt van wat de stroomleverancier aangeeft, dat is voor mij genoeg.
  • Heb ik aan een relatief verbruik genoeg om een signaal te laten afgaan op de bus zodra ik de afzuiger of kookplaat aan zet?
Als je de gegevens consequent verzamelt, dan kan je veel met die gegevens. Zeker als je alles gewoon in mA meet, dan kan je door de gegevens naast de gegevens van je energieleverancier te leggen, finetunen welke groepen een schijnbaar vermogen hebben wat hoger is dan het werkelijke. Je zou zelfs die correcties pro-actief kunnen toepassen in je overzichten: als een wasmachine gemiddeld een powerfactor van 0.85 blijkt te hebben....dan kom je al een heel stuk dichter bij :)

Ook kan je met een stroommeting op een volledige groep, aangevuld met de aan/uit-data van alle geschakelde apparaten erachter (zonder individuele stroommeting) uitvogelen hoe veel ieder apparaat doorgaans verbruikt. Met die gedachte heb ik een set MDT AMI's (zwaardere relais) aangesloten waarover alle groepen in huis lopen. Later zit er in een andere kast achter een aantal van die groepen weer MDT relais units die de afzonderlijke verbruikers schakelen, welke dus heel makkelijk op te pikken zijn uit de totaalmeting op de groep.
Daarnaast heb je nog verbruikers die op de stopcontacten worden aangesloten. Die zijn wat lastiger, maar een stofzuiger van tussen de 1200 en 2000W is wel weer makkelijk te onderscheiden van een telefoonlader.

Dus als je er zelf wat werk in wil steken, dan kan het een schat aan informatie zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 17:53
tss68nl schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:02:
[...]

Die markt beweegt niet zo snel :)

WAGO 2003-7641 - NT/L/PE + WAGO 2003-7645 - L/L/PE is nog steeds een goede optie :)
Dank voor de tip!
Hoe gaat dit qua aarding? Is dat via de DIN rail, en moet die rail dan weer via een geel/groene klem naar het aardpunt in de meterkast met 6mm2 ofzo?
Of is dit typisch Duits en mag het hier officieel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
tss68nl schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 02:22:
[...]

Je schakelt inderdaad de lampen door de DMX/Dali kanalen ergens tussen de 0%-100% in te stellen. De MDT (ami in mijn geval, maar ams en aks zijn ook prima) gebruik ik om de voedingen en drivers uit te zetten als alle kanalen van die betreffende driver uit staan.
Immers, een 24V 185W voeding heeft een sluipverbruik van zo'n 18W. Een ingebouwde voeding van een 100W driver verbruikt met alle kanalen uit.... ook 18W. Als je die dus allemaal aan laat staan, dan telt dat aardig op bij elkaar.
Ongelooflijke info hier in dit topic :)
Ik was even naar die EldoLED's aan het zien en bij die ECOdrive's met DALI zie ik staan:
Standby power < 0.5W
En ze draaien op 230V.

Kan ik die dan gewoon niet gebruiken voor iedere licht groep eentje zonder ze aan een AMI/AKS te hangen? (buiten als ik natuurlijk stroom wil meten...)

Ik wil gewoon mijn setup zo eenvoudig mogelijk houden en zo gestandaardiseerd mogelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:09:
Ongelooflijke info hier in dit topic :)
Ik was even naar die EldoLED's aan het zien en bij die ECOdrive's met DALI zie ik staan:
Standby power < 0.5W
En ze draaien op 230V.

Kan ik die dan gewoon niet gebruiken voor iedere licht groep eentje zonder ze aan een AMI/AKS te hangen? (buiten als ik natuurlijk stroom wil meten...)

Ik wil gewoon mijn setup zo eenvoudig mogelijk houden en zo gestandaardiseerd mogelijk :+
Ja dat klopt dat EldoLED dat aan geeft, maar dat heb ik dus nog niet kunnen reproduceren. Ze geven dat aan bij alle Dali en DMX drivers de standby power 0.5W zou moeten zijn, maar hoe die drivers in standby zouden moeten gaan?! Ik heb het nog niet gezien.

Het voorbeeld van de 100W met ingebouwde voeding die met alle kanalen uit 18W verbruikt is https://www.eldoled.com/l...erdrive/100-watt/ac-106s/ . De spec sheet geeft ook daar een 0.5W verbruik aan.

Het zou kunnen zijn dat dat alleen te bereiken is met een Dali setup in hele speciale omstandigheden omdat Dali alleen een bericht stuurt als een lamp wat moet wijzigen. DMX daarentegen stuurt tussen de 20 en 40 keer per seconde een 0% voor alle kanalen, waardoor de driver wellicht aan blijft?

Bij mij bleef hij zeker 10 uur gewoon 18W verbruiken, en ook een test Dali-setup gaf hetzelfde probleem.
Ik ben met EldoLED aan het kijken of ze dit kunnen oplossen (al mijn bevindingen en testscenarios opgestuurd), maar ze wisten het antwoord zelf ook niet direct. Ik wacht al 3 weken op antwoord inmiddels :+

Als het betrouwbaar zou werken dan is dat natuurlijk een uitkomst! Ik ben het met je eens dat je zoveel mogelijk 'native' wilt doen met de bouwstenen zelf in KNX. Afhankelijkheid van logische modules is toch een beetje jammer vind ik altijd.
(Al heb je zat installateurs die zeggen: Gira HomeServer kan alles....en die laten alle logica in de HomeServer programmeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
tss68nl schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:53:
[...]

Bij mij bleef hij zeker 10 uur gewoon 18W verbruiken, en ook een test Dali-setup gaf hetzelfde probleem.
Ik ben met EldoLED aan het kijken of ze dit kunnen oplossen (al mijn bevindingen en testscenarios opgestuurd), maar ze wisten het antwoord zelf ook niet direct. Ik wacht al 3 weken op antwoord inmiddels :+
Ik ben benieuwd wat ze zeggen. :)
Ik kan precies wel nergens prijzen vinden van eldoled of een verdeler.

Je hebt me overtuigd om toch voor CC leds ipv GU10 te gaan.

Nu is dan wel de vraag om dan ineens alles op dali drivers te zetten of enkel dali drivers te gebruiken voor de dimmable leds en al de rest rechtstreeks achter een mdt aks met meanwell ac/dc.
Eens zien wat een verschil in prijs het zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tss68nl schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:35:
[...]
• De MDT pikt kleine stromen prima op (tot 20mA en nauwkeurigheid op 1mA vanaf daar).
• Er zijn wel digitale 3-fase stroommeters, maar die zijn prijzig. Bijvoorbeeld http://en.ekinex.com/tech...e-energy-counter_116.html aangevuld met een buskoppelaar http://en.ekinex.com/tech...unication-module_114.html
[/list]

Absoluut gezien zal een MDT stroommeting (ondanks dat het in een aantal modellen True RMS is) niet altijd helemaal juist zijn, omdat de spanning niet continue gemeten wordt net als de stroom. Dus je gokt de gemiddelde spanning.
Maar dan is de vraag: is dat nodig?
  • Heb ik een relatieve of absolute meting nodig om te detecteren of een apparaat binnen de verwachte grenzen blijft?
  • Heb ik absoluut nodig voor zicht op het verbruik? Persoonlijk komt mijn telling aardig in de buurt van wat de stroomleverancier aangeeft, dat is voor mij genoeg.
  • Heb ik aan een relatief verbruik genoeg om een signaal te laten afgaan op de bus zodra ik de afzuiger of kookplaat aan zet?
Wel, mijn vraag ivm betrouwbaarheid was niet zozeer om een correcte stroommeting te hebben. Het is eerder voor een scenario dat je zelf beschrijft 'staat apparaat x aan'. Maar in het geval dat apparaat x een (gsm) lader is, kunnen de stromen langs primaire kant zeer klein zijn. Een lader zal typisch op het einde van de laadcyclus met kleine stromen laden. Ik weet echter niet hoe klein die precies zijn. Een doorsnee laadstroom van 3A (ik gok maar wat, zal er niet ver langs zitten) bij 5 volt geeft aan primaire kant zo'n 60-70mA. Maar zou dat dan niet onder de 20mA threshold vallen op het eind van de laadcyclus met de lage stromen?
Als je de gegevens consequent verzamelt, dan kan je veel met die gegevens. Zeker als je alles gewoon in mA meet, dan kan je door de gegevens naast de gegevens van je energieleverancier te leggen, finetunen welke groepen een schijnbaar vermogen hebben wat hoger is dan het werkelijke. Je zou zelfs die correcties pro-actief kunnen toepassen in je overzichten: als een wasmachine gemiddeld een powerfactor van 0.85 blijkt te hebben....dan kom je al een heel stuk dichter bij :)

Ook kan je met een stroommeting op een volledige groep, aangevuld met de aan/uit-data van alle geschakelde apparaten erachter (zonder individuele stroommeting) uitvogelen hoe veel ieder apparaat doorgaans verbruikt. Met die gedachte heb ik een set MDT AMI's (zwaardere relais) aangesloten waarover alle groepen in huis lopen. Later zit er in een andere kast achter een aantal van die groepen weer MDT relais units die de afzonderlijke verbruikers schakelen, welke dus heel makkelijk op te pikken zijn uit de totaalmeting op de groep.
Daarnaast heb je nog verbruikers die op de stopcontacten worden aangesloten. Die zijn wat lastiger, maar een stofzuiger van tussen de 1200 en 2000W is wel weer makkelijk te onderscheiden van een telefoonlader.

Dus als je er zelf wat werk in wil steken, dan kan het een schat aan informatie zijn :)
Ik dacht eigenlijk ook nog deze vraag te stellen, of het nut zou hebben om groepen apart op een schakeluitgang te hangen, maar bedacht me toen omdat het me te gek leek. Nu kom jij af met exact dit geval 8)7
Je kunt inderdaad een schat aan informatie verzamelen zo. Maar ben je er ook iets mee? Je kunt zo misschien wel enkele onverwachte grootverbruikers identificeren, maar weegt het ook op tegen de moeite die je er moet insteken?
Is er naast het verzamelen van fine-grained data nog een ander nut aan het koppelen van groepen aan een schakeluitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:47:
Wel, mijn vraag ivm betrouwbaarheid was niet zozeer om een correcte stroommeting te hebben. Het is eerder voor een scenario dat je zelf beschrijft 'staat apparaat x aan'. Maar in het geval dat apparaat x een (gsm) lader is, kunnen de stromen langs primaire kant zeer klein zijn. Een lader zal typisch op het einde van de laadcyclus met kleine stromen laden. Ik weet echter niet hoe klein die precies zijn. Een doorsnee laadstroom van 3A (ik gok maar wat, zal er niet ver langs zitten) bij 5 volt geeft aan primaire kant zo'n 60-70mA. Maar zou dat dan niet onder de 20mA threshold vallen op het eind van de laadcyclus met de lage stromen?
Dat klopt, ik heb precies over dat ook nagedacht. De vraag is echter: wat wil je bereiken met het meten van laders?
  • Als je laders altijd aan wil laten staan, dan kan je niet detecteren dat er stroom gevraagd wordt omdat je het relais open hebt staan om sluipverbruik tegen wil gaan.
  • Als je de stroom wil afschakelen als het laden klaar is, dan kan je ook gewoon zeggen dat het relais uit gaat als het onder een bepaald niveau zakt. Of dat 100% geladen zal zijn is de vraag, maar het is qua batterijbescherming ideaal.
In beide gevallen zal een een specifiek stopcontact moeten hebben waar je alleen maar laders aan doet. In mijn geval zou ik het zo kunnen doen: relais altijd uit naast het bed, maar als je de 'slapen' scene gebruikt, schakelt de WCD aan, en die blijft aan staan indien er voldoende stroom verbruikt wordt. Komt hij op het 'idle verbruik' van de lader, dan schakelt hij weer uit. Dan overlaad je je telefoon niet :)
Ik dacht eigenlijk ook nog deze vraag te stellen, of het nut zou hebben om groepen apart op een schakeluitgang te hangen, maar bedacht me toen omdat het me te gek leek. Nu kom jij af met exact dit geval 8)7
Je kunt inderdaad een schat aan informatie verzamelen zo. Maar ben je er ook iets mee? Je kunt zo misschien wel enkele onverwachte grootverbruikers identificeren, maar weegt het ook op tegen de moeite die je er moet insteken?
Is er naast het verzamelen van fine-grained data nog een ander nut aan het koppelen van groepen aan een schakeluitgang?
Tjah, ik doe mijn hele werkende leven al veel met Business Intelligence, dus voor mij is het een must om alle data te verzamelen en daar analyses op los te laten. In m'n eigen huis heb ik inmiddels al 5 miljoen records aan KNX data verzameld in 2 jaar, en zitten er meerdere front-ends op zoals een eigen visualisatie, eigen .net graphs, Excel draaitabellen, PowerBI in de cloud (en ben er waarschijnlijk nog wel een paar vergeten). Maar goed, dat is mijn persoonlijke afwijking dat ik die data graag wil hebben :+

En jah, het heeft me niet veel moeite gekost (wel geld). Heb gewoon een extra onderdeel in de meterkast voorzien, en de bedrading direct langs een AMI laten lopen. Het was de eerste KNX unit die in dit huis hing: tijdens de bouw zaten er op alle groepen verlichting met peertjes, heaters, gereedschap, bouwlampen, bouwdrogers, etc etc. Aangevuld met één Ekinex unit bij de voordeur kon ik alles gemakkelijk schakelen tijdens het werk, en met één druk op de knop met zekerheid uit bij vertrek.

Wat je er verder mee kan?:
  • In geval van calamiteiten schakelen hier alle grootverbruikers direct af.
  • Piekverbruik beperken: hier in NL heb je doorgaans een 3x25A aansluiting. Die 25A op één fase is snel op. Nu heb ik bijvoorbeeld een 2-fase elektrische boiler aan het andere eind van het huis. Als er andere groepen veel energie verbruiken, dan zet ik de eerste of tweede fase gewoon uit: de boiler werkt toch wel op één (aparte spoelen). Zo hoef ik geen dure 3x35A aansluiting omdat ik 2 van de 3 fasen 'rekbaar' heb gemaakt 8)
  • Signaal bij langer hoog verbruik boven de norm. Norm wel instellen natuurlijk, maar als je een strijkijzer onbeheerd achter laat, dan geeft m'n telefoon een signaal dat er wat aan de hand is.
  • Omdat alle groepen schakelbaar zijn: ik kan nog ingrijpen ook vanaf een feestje, ondanks dat het strijkijzer in een 'gewoon' stopcontact zit. Zet gewoon de hele groep uit :)
Tis niet veel, maar ik vind het zelf wel echt de moeite waard. Ik heb wel getwijfeld of het niet zonde was toen ik het aanschafte, maar die twijfel is volledig weg inmiddels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Het zal wat afwegen worden denk ik in mijn geval. Ik zit al aan een 28 schakeluitgangen met stroommeting, als ik ook nog de groepen in zijn geheel erbij tel zijn het er nog eens 15 extra. Naast de prijs kamp ik dan ook met een verdeelkast die redelijk vol zal zitten daarmee. Best eens een nachtje over slapen.

Iets anders, heeft er iemand interesse in de ISE beurs?
ISE (Integrated Systems Europe) is een beurs voor audio/video, 'geintegreerde elektronische systemen' en ook smart home. Deze vindt plaats in de RAI in Amsterdam van 7-10 februari. Vooral gericht op de professional, maar niets houdt je als particulier tegen daar eens rond te gaan snuisteren. Er is een hele hal voorzien voor smart home, verder ook wel wat interessants te spotten op het vlak van AV denk ik.

Gezien de KNX organisatie sponsor is van het evenement, kun je gratis registreren voor de beurs: https://www.knx.org/knx-en/Landing-Pages/ISE/index.php

Ikzelf ga 1 dag, op woensdag 8 februari. Moesten er medetweakers interesse hebben om me te vergezellen, laat het gerust weten. Lijkt me sowieso interessanter om met meerdere mensen te gaan, dan krijg je meer mee van zo'n beurs dan als je enkel standjes bezoekt volgens je eigen interesses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
Ik heb nog een extra vraagje,
voor mijn woning zou ik graag op verschillende plaatsen bewegingsdetectoren willen plaatsen (gang, wc, berging, kelder,...).

Mijn oog viel op deze doordat hij rechtstreeks aan KNX te koppelen is en een platte sensor:

http://www.luxomat.com/nl...PD11-KNX-FLAT&artnr=92893

Iemand ervaring mee of raden jullie een andere aan?
Werken dit soort sensoren ook als het volledig donker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:13
carlw schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:10:
voor mijn woning zou ik graag op verschillende plaatsen bewegingsdetectoren willen plaatsen (gang, wc, berging, kelder,...).

Mijn oog viel op deze doordat hij rechtstreeks aan KNX te koppelen is en een platte sensor:

Zowel ik als tss68nl hebben die hangen. Bij mij hangt hij nog niet netjes weggewerkt in het plafond en als test-unit in het toilet. Ik doe de deur open en dat ding ziet me al onmiddellijk. Qua detectie geen probleem, parametrisatie is wel wat ingewikkeld en daar laat Luxomat een steekje vallen.
carlw schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:22:
[...]

Je hebt me overtuigd om toch voor CC leds ipv GU10 te gaan.

Nu is dan wel de vraag om dan ineens alles op dali drivers te zetten of enkel dali drivers te gebruiken voor de dimmable leds en al de rest rechtstreeks achter een mdt aks met meanwell ac/dc.
Eens zien wat een verschil in prijs het zal geven.
Ik ben er dus ook helemaal nog niet uit. Ik zit met dezelfde problemen als jij, maar neig steeds meer naar CC LED's ipv retrofit. Aan de andere kant zijn er hier ook mensen die me gek verklaren omdat spots vuil/grauwig/geel worden na zoveel jaar gehangen te hebben en dat je dan wel wat nieuws wilt en dat de investering dan gek is.

Ik heb hier bijkomend dan ook nog eens het "probleem" dat ik in alle bouwstress een boring-diameter heb genomen die nogal moeilijk ligt blijkbaar, nl. 80mm. Ik had beter wat kleiner genomen daar is wat makkelijker spots voor te vinden.

Om op het vetgedrukte gedeelte van je vraag te antwoorden en ik val mogelijkerwijs in herhaling:

Kinetic Automation heb ik goede ervaringen mee. Toen ik met het KNX verhaal begon heb ik hier wat zitten rondlezen en ben via het forum daar terecht gekomen. Ik heb er ondertussen een KNX-sparring partner bij die verdomme goed weet met wat hij bezig is en een heel breed interesse-veld heeft mbt KNX, elektriciteit, elektronica en verlichting. Ik smeer nu waarschijnlijk wat stroop aan zijn baard :) , maar dat zie je niet vaak hier in België.
Onder andere mijn Ekinex schakelaars komen van daar en op dit moment ligt er hier een koppel spots tesamen met een EldoLED driver op mijn bureau om te testen...

PS: zijn website is nog niet in orde, maar gewoon even een mailtje droppen op het info adres :)

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 09-01-2017 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

carlw schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:22:
[...]

RS-Components levert ze voor goede prijzen:
http://nl.rs-online.com/w...ss&r=t&searchTerm=eldoled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
RS heeft inderdaad goede prijzen omdat ze eigenlijk een groothandel zijn die restpartijen en import voor een scherpe prijs rechtstreeks aan de consument kunnen leveren. Voltus.de is nog zo'n partij die redelijk goede prijzen hanteert.

Beide is wel een beetje inherent aan het groothandel-karakter: ze hebben er niet zoveel verstand van, dus je zal je kennis allemaal zelf op moeten doen, en je eigen systeem van a tot z moeten ontwerpen :) Voltus raadt zelfs gecombineerde spots met Eldoled drivers op de site aan, terwijl die helemaal niet compatibel zijn en zouden resulteren in een oneven lichtbeeld en overbelaste spots. 8)7 Advies vanuit die partijen moet je dan ook wel met een korreltje zout nemen.

Alternatief zijn lokale partijen die een dergelijk ontwerp voor je maken, en dat kost ook (flink) geld :) Tweakers is natuurlijk ook een bron van informatie, maar, in perspectief: ik denk niet dat iemand hier graag voor een ander een detailontwerp van het elektra/verlichting systeem maakt.

Dus dat is wel de keuze: haal je je info van het tweakers forum, bouw je je eigen systeem en haal je de drivers bij een semi-groothandel? Dat werkt prima, maar je zal je soms wel een buil kunnen vallen aan aangekochte hardware die toch vervangen moet worden omdat het niet lekker samen werkt of dat je iets over het hoofd hebt gezien.

Ik heb zelf alle info bij elkaar geharkt, en ondanks dat ik me overal wel heel goed in verdiep (soort verslaving denk ik... of afwijking :+ ) en dacht dat ik het allemaal wel in één keer goed zou doen, heb ik hier nog een kerkhof aan spullen die nooit meer gebruikt worden of eigenlijk niet optimaal zijn. Toch snel voor €1000 a €2000 denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Zijn er hier mensen die een alarminstallatie (beveiligingssysteem) hebben en deze aan KNX hebben gekoppeld? En dat dan native (zoals via de Satel KNX module) of via een brug zoals OpenHAB of iets anders? Voordeel is bijvoorbeeld dat je bewegingsdetectoren koppelt aan je alarminstallatie maar deze kunt gebruiken in je domotica-installatie (KNX).

Een alarminstallatie met behulp van KNX vind ik niet interessant, omdat dat formeel gezien niet mag (volgens de openingspost in dit topic). Is daar trouwens nog iets aan veranderd sinds er op 1 oktober vorig jaar nieuwe regelgeving is ingegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:58:
Het zal wat afwegen worden denk ik in mijn geval. Ik zit al aan een 28 schakeluitgangen met stroommeting, als ik ook nog de groepen in zijn geheel erbij tel zijn het er nog eens 15 extra. Naast de prijs kamp ik dan ook met een verdeelkast die redelijk vol zal zitten daarmee. Best eens een nachtje over slapen.
Das flink wat inderdaad, maar zie het zo: die 28 aansluitingen moet je sowieso schakelen, maar dan met een AKS? Dan is de AMS (M van messung) maar een kleine premium op die prijs. Enige nadeel is wel dat de AKS 20 variant wel heel compact is, en mét stroommeting heb je gewoon 12-voudige schakelaars.
Qua prijs is de 12 voudige AKS rond de €255, en de 12 voudige AMS rond de €290. Dat valt wel mee.

Je zou nodig hebben 2x8 voor je groepen, en 3x12 voor je verbruikers individueel.
Met stroommeting kom je dan uit op 236x 2 + 290x3 = €1342 met 16U groepenkast, en 36U in KNX kast

Zonder stroommeting op 255x3 = €765, maar beter pak je nog 2xAKS2016 die samen €720 kosten, maar maar 24U innemen, ipv 36U.

Scheelt €620 euro, voornamelijk omdat je dan geen units neemt voor de groepen. Als je de groepen kan beperken tot 12, dan scheelt het €290.
Iets anders, heeft er iemand interesse in de ISE beurs?
Ik ga met een aantal mensen :) Die staat al een tijdje op de agenda. Welke dag valt nog even te bezien...laat het wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op maandag 9 januari 2017 @ 00:14:
Zijn er hier mensen die een alarminstallatie (beveiligingssysteem) hebben en deze aan KNX hebben gekoppeld? En dat dan native (zoals via de Satel KNX module) of via een brug zoals OpenHAB of iets anders? Voordeel is bijvoorbeeld dat je bewegingsdetectoren koppelt aan je alarminstallatie maar deze kunt gebruiken in je domotica-installatie (KNX).

Een alarminstallatie met behulp van KNX vind ik niet interessant, omdat dat formeel gezien niet mag (volgens de openingspost in dit topic). Is daar trouwens nog iets aan veranderd sinds er op 1 oktober vorig jaar nieuwe regelgeving is ingegaan?
Veel alarmsystemen hebben een optioneel relaisstation. (Jablotron bijvoorbeeld) Daar kan je dan vaak de sensoren én de alarmuitgangen op programmeren. Dan kan je vervolgens met een KNX unit al die statussen op de bus zetten, bijvoorbeeld met een MDT BE-16000.01.

Het mag formeel wel, maar alleen met goedgekeurd materiaal. En de enige unit die daarvoor goedgekeurd is, is van ABB. Die hanteren echter een prijspeil in NL waar je stijl van achter over slaat :)
ABB folder <- De man op pagina 5 kijkt echter wel alsof hij verliefd is op het apparaat, dus het zal wel goed zijn! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Zelf nog geen ervaring mee, maar zelf twijfel ik tussen de basalte auro en deze die jij noemt:
http://www.basalte.be/en/products/auro

De fysieke afmeting van beiden is ongeveer gelijk, detectie ook denk ik. De Auro heeft wel een extra temperatuursensor aan boord en ook een ledje die je als nachtverlichting kan gebruiken. Beiden kunnen lichtmeting doen als ik het goed heb.

Maar bv 's nachts zou je gewoon het ledje van de auro kunnen aanzetten ipv de felle spot te doen branden zodat je plots niet klaarwakker bent als je de gang door moet. (Althans het verkoopspraatje van de vriendelijke basalte medewerker)

Zelf nog geen van beiden getest, de auro zal wat duurder zijn dan de luxomat.

Voor garage, kelder, berging enz zal ik zelf wel een eenvoudiger en goedkoper model gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tss68nl schreef op maandag 9 januari 2017 @ 01:02:
[...]
Das flink wat inderdaad, maar zie het zo: die 28 aansluitingen moet je sowieso schakelen, maar dan met een AKS? Dan is de AMS (M van messung) maar een kleine premium op die prijs. Enige nadeel is wel dat de AKS 20 variant wel heel compact is, en mét stroommeting heb je gewoon 12-voudige schakelaars.
Qua prijs is de 12 voudige AKS rond de €255, en de 12 voudige AMS rond de €290. Dat valt wel mee.

Je zou nodig hebben 2x8 voor je groepen, en 3x12 voor je verbruikers individueel.
Met stroommeting kom je dan uit op 236x 2 + 290x3 = €1342 met 16U groepenkast, en 36U in KNX kast

Zonder stroommeting op 255x3 = €765, maar beter pak je nog 2xAKS2016 die samen €720 kosten, maar maar 24U innemen, ipv 36U.

Scheelt €620 euro, voornamelijk omdat je dan geen units neemt voor de groepen. Als je de groepen kan beperken tot 12, dan scheelt het €290.
Bedankt voor je berekeningen, maar ik had zelf al een en ander uitgerekend :P

De 28 die ik vernoem komen trouwens bovenop 'standaard' geschakelde zaken zoals verlichting, want dat is namelijk al operationeel. Dit zijn dus enerzijds stopcontacten die ik ga schakelen, of niet ga schakelen maar wel stroommeting voor wil. Ik ga trouwens resoluut voor de AMI versie, het prijsverschil met de AMS is miniem.
Dennis schreef op maandag 9 januari 2017 @ 00:14:
Zijn er hier mensen die een alarminstallatie (beveiligingssysteem) hebben en deze aan KNX hebben gekoppeld? [...]
Een alarminstallatie met behulp van KNX vind ik niet interessant, omdat dat formeel gezien niet mag
Ik ga (ooit...) een alarminstallatie in KNX implementeren. In België mag dit zolang je geen buitensirene plaatst. Dat was ik sowieso niet van plan aangezien zo'n ding je gevel ontsiert en mogelijk ook nog inbrekers aantrekt. Kortingen op brand/inbraakverzekering zit er dan ook niet in maar je betaalt uiteindelijk meer voor een gecertifieerde alarminstallatie dan de korting die je krijgt.

PID = Passief Infrarood Detectie, dit werkt doordat het je lichaamswarmte 'ziet'. Werkt dus zelfs nog beter in het donker omdat er dan geen storende infraroodstralen van de zon zijn ;)

Ik heb thuis een lading Esylux mini detectoren liggen, en 1 Theben Planospot 360. Die Esyluxen zijn relatief goedkoop (zo'n 120 euro dacht ik) en hebben toch veel functionaliteit. De Theben had ik gekocht omdat in de badkamer het licht toch altijd weer uitging als ik even rustig op het toilet zat. Helaas werkt het met de Theben niet beter. De detector hangt gewoon niet ideaal - in het midden van de kamer ipv recht boven het toilet, en half verscholen achter de glazen douchewand. Desalniettemin denk ik dat de Theben wel gevoeliger is.

Kijk goed wat je nodig hebt van functionaliteit. De Esyluxen kunnen bv geen scenes sturen of ontvangen, dat kan wel eens vervelend zijn als je dat nodig hebt. Verder hebben beiden lichtmeting aan boord en kunnen ze hiermee de verlichting sturen - dus ervoor zorgen dat er altijd een constante hoeveelheid licht in de kamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op maandag 9 januari 2017 @ 07:43:
[...]

Bedankt voor je berekeningen, maar ik had zelf al een en ander uitgerekend :P

De 28 die ik vernoem komen trouwens bovenop 'standaard' geschakelde zaken zoals verlichting, want dat is namelijk al operationeel. Dit zijn dus enerzijds stopcontacten die ik ga schakelen, of niet ga schakelen maar wel stroommeting voor wil. Ik ga trouwens resoluut voor de AMI versie, het prijsverschil met de AMS is miniem.
Daar ging ik van uit dat je het al berekend had, maar ik vind het wel handig voor anderen om het verschil in kosten tastbaar te maken :)

Prijsverschil is inderdaad klein tussen AMI en AMS, maar de AMI zou ik alleen nemen voor de units die groepen schakelen/meten omdat ze niet zo vaak geschakeld worden. De AMI relais maken namelijk nogal een herrie, waar de AMS veel rustiger is.

Bij mij hangt de KNX kast weer in een afgesloten kast naast de kapstok in de hal... maar de AMI hoor je door twee deuren heen 10m verderop nog, waar een AKS in mijn geval nauwelijks nog hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Dat had ik ook al begrepen van het duitse knx forum, maar het zou nu ook niet ZOveel luider zijn.
Maar ik kan er rekening mee houden voor de actoren die in de tweede verdeelkast komen. Die hangt namelijk iets 'hoorbaarder' opgesteld dan de kast in de kelder.

Ik heb trouwens ook een ABB actor hangen (eerste die ik gekocht had voor mijn testopstelling een jaar geleden). Die maakt pas herrie, vooral bij het afschakelen! Heel wat anders dan mijn Zennio's met hun vriendelijk klikje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:26:
Ik heb trouwens ook een ABB actor hangen (eerste die ik gekocht had voor mijn testopstelling een jaar geleden). Die maakt pas herrie, vooral bij het afschakelen! Heel wat anders dan mijn Zennio's met hun vriendelijk klikje :)
Ik ben niet zo'n fan van ABB. Het materiaal is doorgaans niet zo heel goed, en de prijzen die ze in NL vragen zijn bijna crimineel. Wel importeert ABB in nl nog meer dan alleen ABB, en met die merken heb je hetzelfde issue qua prijs (zoals bijvoorbeeld BABtec)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Heeft er hier iemand ervaring met luchtkwaliteitssensoren? Ik weet dat tss68nl er eentje had maar er niet tevreden over was (welke weet ik niet meer exact).

Bedoeling is om hiermee vooral de luchtkwaliteit in de slaapkamer tijdelijk te meten en later dit apparaatje te verplaatsen naar een vochtige ruimte zoals berging of badkamer.

Ik wil vooral betrouwbare hardware, en die van tss68nl was niet zo stabiel na een reboot als ik het mij goed herinner.

Ook voor het bewegingsmelder verhaal ben ik op zoek naar ervaringen van mede-KNX gebruikers aangezien ik waarschijnlijk de bestelling ga combineren bij Voltus met een 0-10V module voor de regeling van de ventilatie.

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 11-01-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
tss68nl schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:58:
[...]
• Signaal bij langer hoog verbruik boven de norm. Norm wel instellen natuurlijk, maar als je een strijkijzer onbeheerd achter laat, dan geeft m'n telefoon een signaal dat er wat aan de hand is.
[...]
Maar hoe zie je dan het verschil tussen een strijkijzer die twee uur aan staat, of een gourmetpan waar je biefstukjes op liggen te bakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
ThinkPadd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:16:
[...]

Maar hoe zie je dan het verschil tussen een strijkijzer die twee uur aan staat, of een gourmetpan waar je biefstukjes op liggen te bakken?
Ik vermoed dat hij het op die zeldzame momenten dan wel negeert of in een stopcontact steekt wat niet gemonitored wordt.

Ik ga binnenkort trouwens aan de slag met de ventilatie via 0-10V aan te sturen *O* . Wist helemaal niet dat dat ding dat ondersteunde en zat heel ingewikkeld met 3-standenschakelaars te werken, maar nu blijkt dat dat allemaal niet nodig is en ik heel veilig met een 0-10V module'tje de ventilatie kan aansturen *O* . Helemaal schitterend natuurlijk, aangezien ik al een paar keer door het huis heb moeten lopen om de ventilatie hoger of lager te zetten als ik respectievelijk ging douchen of slapen en dat dit nu niet meer hoeft.

[ Voor 40% gewijzigd door HyperBart op 11-01-2017 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
ThinkPadd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:16:
Niet, maar als er biefstukjes liggen te bakken als iedereen de deur uit is, dan vind ik dat op z'n minst óók opmerkelijk :+

Klopt hoor, je krijgt ook meldingen van afwijkend gedrag waar je direct van denkt: "klopt, ik ben biefstukjes aan het bakken, goed gezien!". De truc is dat het systeem voor het overgrote deel alleen echte excessen onder de aandacht brengt, anders verliest het zijn doel. Maar een paar is niet erg.

Ben nog bezig met de stofzuiger. Dat kan natuurlijk wel een vals alarm geven (daarom stond m'n time-out eerst op een half uur). Maar de stofzuiger verplaatst steeds van stopcontact, en ik probeer dat nu te herkennen. Daardoor kan de timeout naar beneden, en ben ik niet al 20 min onderweg als er wél een keer echt wat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Even out of the box gedacht; is het dan niet handiger om een ESP8266 in je stofzuiger te duwen die aan je systeem meldt dat hij is aangezet? :+

Of simpeler; een plateau met schakelaar waar de stofzuiger altijd op staat (in de bezemkast) :)

[ Voor 25% gewijzigd door bartvb op 11-01-2017 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
bartvb schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:24:
Even out of the box gedacht; is het dan niet handiger om een ESP8266 in je stofzuiger te duwen die aan je systeem meldt dat hij is aangezet? :+

Of simpeler; een plateau met schakelaar waar de stofzuiger altijd op staat (in de bezemkast) :)
Ik ga wel IoT doen als de fabrikanten het voor me bouwen :)

Maar dat kan zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 18:55
tss68nl schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:13:
[...]

Ik ga wel IoT doen als de fabrikanten het voor me bouwen :)

Maar dat kan zeker ;)
Brainfart: Waarom geen gebruik maken van het powerline communicatie protocol voor in home registratie van toestellen? Niet direct een KNX vraag, maar meer iets wat in me opkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
gerre22 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:19:
Brainfart: Waarom geen gebruik maken van het powerline communicatie protocol voor in home registratie van toestellen? Niet direct een KNX vraag, maar meer iets wat in me opkwam.
Dan moet de stekker er weer in zitten :) Het kan, maar zo'n wifi chip werkt natuurlijk ook in andere apparaten.

Ik zou alleen niet snel zelf gaan sleutelen aan al die apparaten. Zit het er in? Mooi, dan kan ik het gebruiken....maar zelf allerlei aanvullingen bouwen is leuk (en tweakers waardig) maar dan ga je heel veel tijd stoppen in een klein onderdeel van je systeem.

Ik besteed dan liever tijd aan het lichtplan bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank3523
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 10:56
wie kan mij helpen om een manier te vinden om met knx overweg te gaan.
Ik woon sinds een half jaar in een groot appartementen complex waar een KNX installatie is gedaan die led units aanstuurt aan de buitenkant van het gebouw.
Ik beheer deze installatie samen met een paar medebewoners.
Nu is het geval dat wij geen toegang krijgen tot deze KNX installatie. Deze is middels een wachtwoord door de installateur beveiligd. Alles wat ik heb is een web interface waarmee ik alles aan en uit kan zetten.
Mijn vraag is nu of er iemand is die mij op weg kan helpen met KNX zodat ik deze zelf opnieuw zou kunnen programmeren.
De installatie zoals die nu gedaan is, is namelijk erg beperkt en als we dat willen veranderen kost dat gelijk enorm veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 872021

In principe is de installateur verplicht een kopie van de ETS Database achter te laten bij het project. In de praktijk gebeurt dat dus niet. Op deze wijze houdt de installateur wel werk :-( Het is niet zo eenvoudig om de zaak opnieuw te programmeren zonder deze database, immers, van alle componenten moeten de instellingen uitgezocht worden. Wellicht slimmer om de KNX componenten door bijv. relais te vervangen?
Zo blijft het voor meer mensen te begrijpen.
Ik zou je wel kunnen helpen (+10 jr knx ervaring) dus laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank3523
Ja dat klopt maar die copie die kreeg ik niet. Ook niet het wachtwoord. Alles word aangestuurd via een homelync device met daar aan gekoppeld 3 Dali gateways. Ik kan ook geen componenten vervangen denk ik zo.We kunnen wel hulp gebruiken alleen hebben we geen budget hiervoor. Gebouw is gloednieuw dus nog niks in de kas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 872021

Heb dit al vaker meegemaakt helaas. Eén brief van een advocaat doet vaak wonderen. Zou dat eerst even proberen namens de VVE (aannemende dat die er is). Welke regio woon je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank3523
Ja een VVE is er en er zijn al meerdere brieven die kant uit gegaan maar voorlopig helpt het nog niet.
Woon in nijmegen project handelskade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
frank3523 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:39:
Ja dat klopt maar die copie die kreeg ik niet. Ook niet het wachtwoord. Alles word aangestuurd via een homelync device met daar aan gekoppeld 3 Dali gateways. Ik kan ook geen componenten vervangen denk ik zo.We kunnen wel hulp gebruiken alleen hebben we geen budget hiervoor. Gebouw is gloednieuw dus nog niks in de kas.
Het punt is, de installateur is juist helemaal niet verplicht om het KNX project er bij te leveren. Als je iets laat aanleggen doe je er natuurlijk slim aan om te onderhandelen dat je dat wél gaat krijgen. En als het opgenomen is in het contract, dán pas is de installateur verplicht het te leveren.

Het is het verdienmodel van de installateur:
  • De installateur moet voor een zeer lage prijs bieden om de opdracht te winnen (anders doet een ander het wel)
  • De projectontwikkelaar knijpt tijdens de bouw de installateur nóg verder uit
  • De installateur beschermt zijn werk, zodat voor wijzigingen, hij weer ingeschakeld moet worden...
Alleen nu zit de installateur niet meer met een projectontwikkelaar om tafel, maar met een groep particuliere eigenaren en is het feest. :+

Dus of je die installateur overstag gaat krijgen? Het valt te proberen, maar ik denk dat hij een aantal VVE's heeft her en der die hem al jaren vergelijkbare fanmail sturen.

Netwerk zelf
Je geeft aan dat er een wachtwoord op zit. Volgens mij heeft een KNX netwerk niet de mogelijkheid tot een wachtwoord. (Wel IPSec etc, maar dat is een inherente mogelijkheid als je KNX over een IP lijn laat lopen en heeft weinig met KNX te maken, en meer met het IP protocol)

Dus als je ergens een fysiek KNX netwerk hebt liggen, dan kan je daar gewoon op inprikken en een line-scan uitvoeren. Dan zie je welke apparaten welke fysieke adressen innemen. Zorg wel dat je op een centraal punt zit...IProuters kunnen delen van groepen tegenhouden.
Vervolgens zorg je dat je de types weet van de KNX producten, en kan je zelf een KNX project starten waarin je eigenlijk de programmering namaakt.
Daarnaast kan je een busmonitor starten, en gewoon eens kijken welke groepadressen worden gebruikt voor verschillende lampen / statusterugkoppeling etc.
Daarmee kan je dan de groepenstructuur opbouwen.

Dan ben je al een heel eind. En als je fysiek toegang hebt tot de apparaten, kan je ze gewoon overschrijven door een nieuw programma aan te bieden met een full download van dat apparaat. Prog knop indrukken, en het ding wordt overschreven.

Doel?
Je geeft aan dat je het anders wil programmeren? Maar wat dan? En waarom? Weet je zeker dat het kan met die componenten?
Vind je dat de lampen te vroeg aanschakelen (als het eigenlijk nog te licht is?). Misschien hoef je alleen maar een apparaatje te maken dat iedere keer als er een lux waarde over de lijn gaat, die meteen erna de doorgegeven lux aanpast zodat je het systeem voor de gek houdt.

Andere optie is een Dali interface aan het Dali netwerk hangen. Want als het alleen maar om de lampen gaat... waarom moet je dan controle hebben over onderliggend KNX?

Ook een Dali bus kan je met wat creativiteit wel op meekijken als er hier en daar zaken geschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank3523
dank voor de uitgebreide uitleg. Het wachtwoord zit op het homelync device. En volgens mij is dit een soort van device wat een interface verschaft naar mijn omgeving. Het enige wat ik dus kan is met deze interface praten en de leds aan en uit zetten. Nu is er mij vertelt dat het met de installatie die er in het pand zit meer mogelijk is. Bijvoorbeeld elke ledstrip een ander kleur. Nu kunnen ze alleen maar allemaal een kleur branden.
En we zouden het mooi vinden als we ook meerdere patronen konden laten branden.
Toen het complex in aanbouw was is er ons ook van alles beloofd dit staat ook op papier, wat er mogelijk was met de leds. Nu na oplevering klopt daar niks meer van. En daar zitten wij als VVE nu inderdaad met de gebakken peren.

Wat ik nu dus zoek is iemand die mij zou willen helpen zodat we misschien in de toekomst wel met de leds kunnen doen wat we graag zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Nieuwbouwwoning komt dichterbij, ben al een tijdje aan het rondkijken wat we met de elektriciteit gaan doen. Ik heb al veel combinaties bekeken (teleruptors, plc's met Raspberry Pi of dergelijk, Niko Home Control, Qbus, ...) en ik blijf over met KNX en Loxone.

Loxone
Voordelen: erg makkelijk te programmeren (gratis software), bijna alles mogelijk, veel logica, webinterface standaard
Nadelen: complete blackout mogelijk, hoe lang blijven er wisselstukken beschikbaar, gesloten systeem

KNX
Voordelen: geen complete blackout mogelijk (m.u.v. als de busvoeding faalt maar een reserve voeding is niet zo duur als een reserve miniserver), meerdere fabrikanten dus er zal altijd nog wel iets te koop zijn
Nadelen: ETS is moeilijk (en duur), logica in programmering standaard niet mogelijk (denk ik?), standaard geen webinterface mogelijk
Opmerking: voor de drukknoppen waarschijnlijk een inputmodule (ook al is dit waarschijnlijk vloeken in de kerk), met standaard drukknoppen, tenzij ik m'n partner nog overtuigd krijg. In ieder geval wordt er ook een buskabel voorzien.

Een schets van wat we willen kunnen met de installatie, niet echt heel spannende dingen denk ik:
  • Bediening via webinterface
  • Centrale functies als alles uit, paniek knop
  • Meerdere functies achter 1 drukknop, korte druk, lange druk, dubbele druk, .. Velen gaan dit waarschijnlijk omslachtig vinden, maar dat scheelt in knopjes en de kans dat de woning ooit verkocht wordt is zo goed als 0.
  • Paar sferen voor in de woonkamer / keuken
  • Binnen een paar lichtpunten met timertje, uitschakelen na zoveel minuten
  • Binnen wat aanwezigheidsdetectie voor lichtpunten
  • In de toekomst automatische sturing van de zonwering, gebaseerd op een zon/lichtsensor
  • Sensoren die dienen als "alarm" (niet officieel en zonder sirene) als we de woning verlaten hebben, als die sensoren er dan toch zitten
Hoe ik het nu zie:
  • KNX actoren en dimmers aanschaffen, basisfunctionaliteit programmeren via ETS
  • Loxone miniserver koppelen op de bus en daar de extra logica in stoppen voor de webinterface en centrale functies. Er zijn blijkbaar al fabrikant interfaces hiervoor ook, maar die leken mij allemaal duurder uit te vallen dan een Loxone miniserver. Een Raspberry PI koppelen aan een IP interface op de bus zou ook kunnen las ik, maar daar waag ik me liever niet aan.
  • Dubbele druk lijkt niet mogelijk in KNX, dus zou ook via Loxone moeten. Nadeel is dat KNX die eerste enkele druk dan ook weer gaat verwerken dus daar loopt het de soep in denk ik.
Meningen welkom, ik geraak er een beetje gek op gekeken wat nu de beste combinatie is voor deze situatie. Hoewel ik een lichte voorkeur heb voor Loxone (gemakzucht), zou ik er toch liever niet volledig op vertrouwen door bovenstaande nadelen (op een zaterdagavond een kapotte miniserver is serieus balen denk ik...). Daarom de vragen in het KNX topic :+ Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
frank3523 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 09:54:
dank voor de uitgebreide uitleg. Het wachtwoord zit op het homelync device. En volgens mij is dit een soort van device wat een interface verschaft naar mijn omgeving. Het enige wat ik dus kan is met deze interface praten en de leds aan en uit zetten. Nu is er mij vertelt dat het met de installatie die er in het pand zit meer mogelijk is. Bijvoorbeeld elke ledstrip een ander kleur. Nu kunnen ze alleen maar allemaal een kleur branden.
En we zouden het mooi vinden als we ook meerdere patronen konden laten branden.
Toen het complex in aanbouw was is er ons ook van alles beloofd dit staat ook op papier, wat er mogelijk was met de leds. Nu na oplevering klopt daar niks meer van. En daar zitten wij als VVE nu inderdaad met de gebakken peren.

Wat ik nu dus zoek is iemand die mij zou willen helpen zodat we misschien in de toekomst wel met de leds kunnen doen wat we graag zouden willen.
Die Homelynk is een logica/visualisatiemodule die direct met KNX verbonden is. Het is ook daar waarschijnlijk dat de logica ingebouwd zit voor de LED strips aan te sturen, dus je probleem heeft maar beperkt met KNX te maken in feite.
Maar zoals je het beschrijft is de contractueel overeengekomen functionaliteit niet opgeleverd? Dan zou je alsnog je slag kunnen thuishalen via een advocaat, maar als de man al betaald is voor zijn project lijkt te kans me klein dat hij nog een poot zal uitvoeren.
Je kunt die Homelynk waarschijnlijk wel resetten naar de factory defaults en volledig opnieuw programmeren, maar daar zal wel wat werk inkruipen. Dient dat toestel enkel voor het aansturen van die LED strips of zit de logica van het hele gebouw erin geprogrammeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank3523
teaser schreef op zondag 15 januari 2017 @ 11:08:
[...]

Die Homelynk is een logica/visualisatiemodule die direct met KNX verbonden is. Het is ook daar waarschijnlijk dat de logica ingebouwd zit voor de LED strips aan te sturen, dus je probleem heeft maar beperkt met KNX te maken in feite.
Maar zoals je het beschrijft is de contractueel overeengekomen functionaliteit niet opgeleverd? Dan zou je alsnog je slag kunnen thuishalen via een advocaat, maar als de man al betaald is voor zijn project lijkt te kans me klein dat hij nog een poot zal uitvoeren.
Je kunt die Homelynk waarschijnlijk wel resetten naar de factory defaults en volledig opnieuw programmeren, maar daar zal wel wat werk inkruipen. Dient dat toestel enkel voor het aansturen van die LED strips of zit de logica van het hele gebouw erin geprogrammeerd?
Ja het is inderdaad een heel gedoe. Wij vinden dat er te weinig functionaliteit is opgeleverd. Maar de projectontwikkelaar denkt hier anders over. Ja ik had ook al gezien dat er een factor defaults mogelijkheid op dat homelync device zit. Maar ik ken deze materie geheel niet dus ben bang om op die knop te drukken want dan heb ik niets meer. Ja het device is alleen bedoeld voor de aansturing van de leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
frank3523 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 09:54:

De hele homelynk programmering, daar ga je niet zomaar een vervanging voor bouwen. Het kan best zijn dat deze installateur nagenoeg alle logica in de homelynk unit heeft gebouwd, en zolang hij daar het wachtwoord niet van geeft kan je niets anders dan zelf een vergelijkbaar systeem ernaast opbouwen op KNX.
Het heeft echter zoals teaser ook al aangaf weinig met KNX te maken, meer met de visualisatie.

En wat betreft wat er tijdens de bouw is aangegeven wat mogelijk is: het kan natuurlijk heel goed zijn dat ze hebben aangegeven dat er van alles mogelijk is. Maar of dat ook bij oplevering voor je gerealiseerd is dat je dat als bewoner kan? Ik denk dat het een discussie gaat worden in de trant van: "Natuurlijk kan dat, meld je wensen bij de installateur, die kan dat voor je implementeren".

Hoe veel van die Homelynk interfaces heb je in het hele gebouw? En zijn ze allemaal hetzelfde geprogrammeerd?
En...het gaat alleen om de gezamenlijke verlichting buiten? Kan het ook zijn dat daar eisen vanuit de openbare indeling/gemeente worden gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Rafael schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:57:
Loxone
Voordelen: erg makkelijk te programmeren (gratis software), bijna alles mogelijk, veel logica, webinterface standaard
Nadelen: complete blackout mogelijk, hoe lang blijven er wisselstukken beschikbaar, gesloten systeem
Bijkomend voordeel van Loxone is dat je het kunt vervangen door eender welke open centrale aansturing. Bv een PLC, relaissturing, ...
KNX
Voordelen: geen complete blackout mogelijk (m.u.v. als de busvoeding faalt maar een reserve voeding is niet zo duur als een reserve miniserver), meerdere fabrikanten dus er zal altijd nog wel iets te koop zijn
Nadelen: ETS is moeilijk (en duur), logica in programmering standaard niet mogelijk (denk ik?), standaard geen webinterface mogelijk
ETS is helemaal niet moeilijk. Eens je het basisprincipe doorhebt gaat het vanzelf. Duur is ETS wel, maar met een ETS Lite kom je ook al een heel eind. Die kost normaal 200 euro, maar als je de opleiding doorloopt in de KNX eCampus krijg je een 140 euro korting. Die opleiding is heel eenvoudig en duurt maar een halfuur ofzo.
Opmerking: voor de drukknoppen waarschijnlijk een inputmodule (ook al is dit waarschijnlijk vloeken in de kerk), met standaard drukknoppen, tenzij ik m'n partner nog overtuigd krijg. In ieder geval wordt er ook een buskabel voorzien.
Standaard drukknoppen zijn perfect mogelijk. Wel deze bedenkingen:
- Er bestaan KNX inputmodules die je in het inbouwpotje kunt plaatsen. Dan heb je in principe aan buskabel genoeg en moet je geen aparte signaalkabel trekken.
- KNX knoppen hebben standaard bijna altijd feedback leds. De drukknoppen die je voorstelt hebben dat niet. Feedback kan heel handig zijn voor uiteenlopende zaken (aanduiden van blokkering, alarmen, orientatie in het donker, ...)
- Wil je toch feedback leds en ga je met inbouwmodules werken, moet je zorgen dat je 'universele interfaces' koopt. Deze zijn tegelijk in- en uitgang en kunnen dus ook feedback leds aansturen. Deze zijn wel beperkt in aantal in/uitgangen, voor een 6-voudige drukknop met 6 leds ga je geen interface vinden helaas.
• Loxone miniserver koppelen op de bus en daar de extra logica in stoppen voor de webinterface en centrale functies. Er zijn blijkbaar al fabrikant interfaces hiervoor ook, maar die leken mij allemaal duurder uit te vallen dan een Loxone miniserver. Een Raspberry PI koppelen aan een IP interface op de bus zou ook kunnen las ik, maar daar waag ik me liever niet aan.
Er zijn 101 mogelijkheden voor extra logica en visualisatie. Ik denk niet dat Loxone de enige betaalbare is. Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar ik denk dat er wel iets te vinden moet zijn voor een euro of 400.
• Dubbele druk lijkt niet mogelijk in KNX, dus zou ook via Loxone moeten.
Dat hangt af van de drukknop/inputmodule. De meesten kunnen dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Nieuwbouwwoning komt dichterbij, ben al een tijdje aan het rondkijken wat we met de elektriciteit gaan doen. Ik heb al veel combinaties bekeken (teleruptors, plc's met Raspberry Pi of dergelijk, Niko Home Control, Qbus, ...) en ik blijf over met KNX en Loxone.
Leuk! Aan het eind van het verhaal suggereer je dat je KNX en Loxone wil mixen? Mijn advies: doe dat vooral niet. De Loxone implementatie van KNX is een lachertje, en wordt al jaren niet meer ondersteund door Loxone. Dus kies óf KNX óf Loxone :)
Loxone & KNX vergelijk...
  • ETS is helemaal niet moeilijk. Installateurs moeten het ook snappen, het is echt kinderspel als je eenmaal het idee erachter snapt.
  • ETS is niet duur: doe de opleiding, en koop ETS Lite. Daar kan je 20 verbruikers mee inprogrammeren, maar niets belet je om meerdere projecten tegelijk open te hebben. Ik programmeer doorgaans projecten in 3 stukken (terwijl ik de full versie bezit): Meterkast, Inputs, Sensors & DMX. Zo blijven de projecten ook beheersbaar door iemand met een Lite licentie.
  • KNX heeft standaard geen webinterface: dat ligt er maar aan wat je koopt. KNX is niet gebonden aan één fabrikant, en koop je een LogicMachine als KNX/IP router (die je sowieso nodig hebt) dan heb je een logicamodule én een webinterface meteen in je router zitten. Loxone dwingt je om je eerste unit een soort LogicMachine te laten zijn.
Het enige voordeel wat ik aan Loxone zie, is dat ze een hele mooie interface hebben voor logica programmeren. Maar het staat me wél tegen dat alles (zelfs de simpelste dingen) via die logiceditor moeten worden geprogrammeerd. En de prijs...ga het maar eens uitrekenen. Loxone is heel erg duur, kijk bijvoorbeeld naar relais waar veel op werkt:
Loxone: 14 x 16A relais voor €474 is grofweg €34 per geschakeld object.
KNX: 20 x 16A relais voor €361 is met €18 toch een klap goedkoper.
Een schets van wat we willen kunnen met de installatie, niet echt heel spannende dingen denk ik:
...
Wat je noemt is inderdaad niet spannend voor KNX. Kijk eens naar de volgende producten om het tot een succes te maken voor een goede prijs:
  • LogicMachine als IP router/ logic module / webinterface
  • MDT units voor in de meterkast (prijs/kwaliteit onovertroffen)
  • Ekinex knoppen voor aan de muur (product van het jaar 2016, en niet onterecht, dat wisten we hier in 2015 al!)
  • BEG PD11 bewegingsmelders
  • Gira G1 als standalone-visualisatie aan de muur centraal
Hoe ik het nu zie:
  • Dubbele druk lijkt niet mogelijk in KNX, dus zou ook via Loxone moeten. Nadeel is dat KNX die eerste enkele druk dan ook weer gaat verwerken dus daar loopt het de soep in denk ik.
Meningen welkom, ik geraak er een beetje gek op gekeken wat nu de beste combinatie is voor deze situatie. Hoewel ik een lichte voorkeur heb voor Loxone (gemakzucht), zou ik er toch liever niet volledig op vertrouwen door bovenstaande nadelen (op een zaterdagavond een kapotte miniserver is serieus balen denk ik...). Daarom de vragen in het KNX topic :+ Bedankt!
Nogmaals: mixen van Loxone en KNX ga je erg teleurgesteld zijn. Ik zou óf de een óf de ander doen. :)

Ik denk dat we je kunnen helpen om het allemaal prima in een goed budget te krijgen. KNX is niet goedkoop, maar Loxone ook niet als je het eens goed uitrekent. Ik weet niet hoeveel kamers en wat voor een oppervlakte je wil automatiseren, maar als we dat een beetje weten kunnen we ook wel een inschatting maken van de kosten.
Wat daarbij ook meespeelt is wie gaat de buizen aanleggen, een grote (of tweede) meterkast plaatsen, en wie trekt alle kabels. Daar zit een groot deel van de kosten in.

Over die dubbelklik: veel KNX units kunnen iig schakelen, maar bij de betere heb je kort/lang indrukken, en daar kan je zelfs verschillende gradaties instellen. Op mijn Ekinex heb ik 'lang' als 0.5 sec ingeprogrammeerd, maar functies als panic en scenes inleren heb ik als 3 seconden. Ik dacht dat ik dubbelklik zou missen, maar ik vind het wel fijn zo....alleen varieren met de lengte maakt het een stuk behapbaarder voor iedereen. Mijn vriendin vertel ik bijvoorbeeld dat het werkt als de autoradio: druk hem 3 seconden in om de huidige kamerinstelling op te slaan onder de betreffende knop. Klaar :)

Nog even over de 24V Niko knoppen...ik heb dat ook heel lang overwogen, maar er waren een aantal punten doorslaggevend bij mij:
  • Je wil eigenlijk toch wel status-ledjes, want anders onthoudt niemand meer welke knop wat is. Die versies heeft Niko ook....maar....
  • Reken eens uit hoe duur de units zijn om 6 potentiaalvrije contacten te meten, en 6 status-leds terug te melden. En wat voor een kabel je overal heen moet trekken om zo'n unit aan te sluiten.
  • Wat als je een schakelpunt later toch wil upgraden naar iets mooiers zoals een visualisatiescherm? Bij KNX plug je er zo iets anders op...en met 24V zit je alles opnieuw te bekabelen, als het al kan.
  • Alle schakelpunten moeten direct naar de meterkast, immers, je meet 6 PV contacten. Met KNX kan je een 4 aderige buskabel doorlussen en daar kunnen tientallen apparaten op zitten. Veel minder kabel, veel meer flexibiliteit.
  • Een dergelijke schakelunit van Niko kan alleen maar schakelen. De Ekinex units die ik noemde, hebben naast 8 schakelpunten, en 16 leds, een lichtsensor aan boord, een temperatuursensor, temperatuurregeling, 8 logische modules (AND/OR) en een bak software om bijvoorbeeld boven/onder een bepaald lichtniveau zaken te schakelen. Dit punt gaf toch echt wel heel erg de doorslag: geen muurvervuiling, en het apparaatje regelt eigenlijk de hele ruimte van zonwering, verwarming tot handmatige input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
teaser schreef op zondag 15 januari 2017 @ 11:23:
Bijkomend voordeel van Loxone is dat je het kunt vervangen door eender welke open centrale aansturing. Bv een PLC, relaissturing, ...
Door de SSV die je hiervoor nodig hebt? Goed punt, had ik niet aan gedacht.
tss68nl schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:09:
Leuk! Aan het eind van het verhaal suggereer je dat je KNX en Loxone wil mixen? Mijn advies: doe dat vooral niet. De Loxone implementatie van KNX is een lachertje, en wordt al jaren niet meer ondersteund door Loxone. Dus kies óf KNX óf Loxone :)
Dat leek me een goed idee, dat Loxone er niet meer op inzet wist ik niet.
Wat je noemt is inderdaad niet spannend voor KNX. Kijk eens naar de volgende producten om het tot een succes te maken voor een goede prijs:
  • LogicMachine als IP router/ logic module / webinterface
  • MDT units voor in de meterkast (prijs/kwaliteit onovertroffen)
  • Ekinex knoppen voor aan de muur (product van het jaar 2016, en niet onterecht, dat wisten we hier in 2015 al!)
  • BEG PD11 bewegingsmelders
  • Gira G1 als standalone-visualisatie aan de muur centraal
LogicMachine vond ik terug voor rond € 1.000, pittig, maar later meer over het budget. MDT lijkt best goedkoop, Ekinex vond ik nog niet direct prijzen van. BEG PD11 is wel erg knap, zo vlak, als dat de kijkhoek niet beïnvloed? De Gira G1 ziet er geweldig uit, maar ook weer richting € 1.000, terwijl dat misschien een beetje overbodig is als we alles via tablet of smartphone kunnen doen? Er slingeren hier toch 2 iPads rond. (Past waarschijnlijk ook niet in het budget)
Ik denk dat we je kunnen helpen om het allemaal prima in een goed budget te krijgen. KNX is niet goedkoop, maar Loxone ook niet als je het eens goed uitrekent. Ik weet niet hoeveel kamers en wat voor een oppervlakte je wil automatiseren, maar als we dat een beetje weten kunnen we ook wel een inschatting maken van de kosten.
Wat daarbij ook meespeelt is wie gaat de buizen aanleggen, een grote (of tweede) meterkast plaatsen, en wie trekt alle kabels. Daar zit een groot deel van de kosten in.
In mijn eigen (beperkte) tellingen van schakelapparatuur kwam Loxone inderdaad duurder uit.

De woning: kelder, gelijkvloers en verdieping, 3x +- 80m². In sommige ruimtes lijk ik veel drukknoppen te hebben voorzien, dit is voor toekomstige zonwering.
Kelder: 5 ruimtes. Elke ruimte heeft een lichtpunt en 1 schakelpunt met 2 knoppen. (Volgende en huidige ruimte bedienen)
Gelijkvloers: hal, toilet, bergruimte, living / keuken lopen samen. Totaal 15 lichtpunten en 3 geschakelde stopcontacten, 7 schakelpunten waarvan 5x 6 drukknoppen, 2x 1 drukknop.
Verdieping: hal, 3 slaapkamers, dressing, toilet, bergruimte, badkamer. Totaal 15 lichtpunten. Schakelpunten ligt hier moeilijk, 2x 6 drukknoppen al zeker, 5x 2 drukknoppen. Maar dan heb ik ook nog enkele schakelpunten met 1 drukknop die hetzelfde doet als één van de vorige drukknoppen. Bvb aan de deur van de slaapkamer 2 drukknoppen (1x licht en 1x zonwering), maar langs het bed dan nog eens 1x voor hetzelfde licht...

Ik kom uit op 26 geschakelde lichtkringen en 12 dimbare lichtkringen. Totaal dus 38 lichtkringen.

Sensoren zijn nog niet vast bepaald waar die komen, toilet twijfel ik nog aan door het stilzitten. Aan de trap al zeker een sensor die ofwel de wandverlichting schakelt, ofwel de gangverlichting zelf, als deze in staat is om die gedimd aan te sturen? Bvb: 's nachts beweging, dan dimmen naar 10% tenzij de knop bedient wordt. Door de dag beweging en te weinig licht: 100%. Buiten ook al zeker 1 sensor.

Alle werken kan ik zelf uitvoeren, slijpen, kabels leggen, zekeringkast plaatsen, aansluiten, ... Heb hier al wel wat ervaring mee, maar van het domotica gebeuren ken ik nog niet veel.

Qua budget hoopte ik er te geraken met € 4.000, max € 5.000 - hopelijk realistisch. Dit is dan enkel puur voor de sensoren / actoren. Dus geen rekening houden met bedrading, zekeringkast, stopcontacten, ... Voor Loxone kwam ik uit rond € 4.500 voor enkel de componenten van hen.
Over die dubbelklik: veel KNX units kunnen iig schakelen, maar bij de betere heb je kort/lang indrukken, en daar kan je zelfs verschillende gradaties instellen. Op mijn Ekinex heb ik 'lang' als 0.5 sec ingeprogrammeerd, maar functies als panic en scenes inleren heb ik als 3 seconden.
Dus je hebt 3 acties op 1 knop? Kort drukken, 0.5s drukken en 3s drukken? Klinkt ook leuk als dat zo kan?
Nog even over de 24V Niko knoppen...ik heb dat ook heel lang overwogen, maar er waren een aantal punten doorslaggevend bij mij:
Goed punt, de Niko 6 voudige drukknop kost ongeveer € 67 afgewerkt. Sokkel en afdekplaat. Nemen we dan even 4x de 6 voudige drukknop (dan hebben we 3x 8 voudige input nodig, hiervoor tel ik even € 150 per stuk), dan kom ik op € 718 voor 4x een schakelpunt (24 toetsen) met toetsen zonder LED terugkoppeling. Dat is € 179.5 per schakelpunt. Ekinex prijzen zag ik nog niet, maar m'n partner is al direct helemaal weg van de 4 voudige NF in metal black. (Waarschijnlijk de duurste variant, ze is erg goed in de duurste dingen uitkiezen :+) Maar hoe los je het met zo'n knoppen op om overal dezelfde stijl aan te houden? In een bergruimte/toilet is maar 1 schakelaar nodig liefst in dezelfde stijl als de rest van de woning? (Voor de kelder zijn standaard knoppen op een input module goed genoeg) Bijkomende vraag bij die Ekinex (en andere sensoren), hoe goed kan dat printje tegen vochtige ruimtes? In badkamers is het nogal snel vochtig?

Nadeel dat ik zie aan de Ekinex knoppen (of andere knoppen op de bus): binnen 3 jaar sneuvelt er ééntje, en ondertussen is hun line-up gewijzigd... Een standaard knop zal normaal niet sneuvelen.

[ Voor 1% gewijzigd door Rafael op 15-01-2017 15:33 . Reden: Nadeel aan Ekinex knop toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank3523
tss68nl schreef op zondag 15 januari 2017 @ 11:22:
[...]

De hele homelynk programmering, daar ga je niet zomaar een vervanging voor bouwen. Het kan best zijn dat deze installateur nagenoeg alle logica in de homelynk unit heeft gebouwd, en zolang hij daar het wachtwoord niet van geeft kan je niets anders dan zelf een vergelijkbaar systeem ernaast opbouwen op KNX.
Het heeft echter zoals teaser ook al aangaf weinig met KNX te maken, meer met de visualisatie.

En wat betreft wat er tijdens de bouw is aangegeven wat mogelijk is: het kan natuurlijk heel goed zijn dat ze hebben aangegeven dat er van alles mogelijk is. Maar of dat ook bij oplevering voor je gerealiseerd is dat je dat als bewoner kan? Ik denk dat het een discussie gaat worden in de trant van: "Natuurlijk kan dat, meld je wensen bij de installateur, die kan dat voor je implementeren".

Hoe veel van die Homelynk interfaces heb je in het hele gebouw? En zijn ze allemaal hetzelfde geprogrammeerd?
En...het gaat alleen om de gezamenlijke verlichting buiten? Kan het ook zijn dat daar eisen vanuit de openbare indeling/gemeente worden gesteld?
Bedankt voor de hulp zover. Ik wil het hier ook niet hebben of er wel of geen eisen vanuit de gemeente zijn.
En of dat het wel of niet goed opgeleverd is. dat is een geheel andere discussie.
Mijn enige vraag is of iemand mij zou kunnen helpen, maar ik begrijp dat als je geen wachtwoorden hebt dat dit ongeveer onmogelijk is zonder alles opnieuw te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:58:
[...]
In beide gevallen zal een een specifiek stopcontact moeten hebben waar je alleen maar laders aan doet. In mijn geval zou ik het zo kunnen doen: relais altijd uit naast het bed, maar als je de 'slapen' scene gebruikt, schakelt de WCD aan, en die blijft aan staan indien er voldoende stroom verbruikt wordt. Komt hij op het 'idle verbruik' van de lader, dan schakelt hij weer uit. Dan overlaad je je telefoon niet :)
:Y Dat is het plan hier ook.
• Piekverbruik beperken: hier in NL heb je doorgaans een 3x25A aansluiting. Die 25A op één fase is snel op.
Euh, ik denk dat je die even voor mij als Belg gaat moeten verduidelijken, 25A op één fase snel op?? Belgen hebben doorgaans monofase 40A dacht ik, en als je 3 x 20A hebt liggen ben je vandaag de dag al een flinke jongen of heb je wat interessantere plannen dan de doorsnee consument. Maar hoe komen jullie in hemelsnaam snel tegen een limiet van 25A per fase in NL?
Ben je Belg?
Loxone
Heb je ooit dat verhaal van de voorganger van Niko domotica al gehoord? Ja? Dan zijn we uitgepraat mijns inziens. Wat ze daar ooit gelapt hebben door een systeem op de schop te gooien en iedereen te melden "ja doei, koop maar een tussenmodule en dan kan je met ons nieuwe systeem aan de slag" vond ik walgelijke business. Ik vertrouw die Loxone bullen ook voor geen sikkepit, je merkt nu al een shift naar dat draadloze verhaal en allemaal retrofit om toch maar een beetje de markt te kunnen houden of open te trekken voor hun :X . Gaan we binnen en paar jaar eens kijken? :(
KNX
Dat valt mee, lite versie of evt samen aanschaffen met wat mensen, maar met Lite geraak je ook wat verder. Maar ik snap je, het steekt wat om voor je thuis installatie dik te betalen voor software.

• Bediening via webinterface
  • Centrale functies als alles uit, paniek knop
  • Meerdere functies achter 1 drukknop, korte druk, lange druk, dubbele druk, .. Velen gaan dit waarschijnlijk omslachtig vinden, maar dat scheelt in knopjes en de kans dat de woning ooit verkocht wordt is zo goed als 0.
  • Paar sferen voor in de woonkamer / keuken
  • Binnen een paar lichtpunten met timertje, uitschakelen na zoveel minuten
  • Binnen wat aanwezigheidsdetectie voor lichtpunten
  • In de toekomst automatische sturing van de zonwering, gebaseerd op een zon/lichtsensor
  • Sensoren die dienen als "alarm" (niet officieel en zonder sirene) als we de woning verlaten hebben, als die sensoren er dan toch zitten
EXACT wat ik hier nu heb of wil met hier en daar zelfs wat uitbreidingen. Maar dat Niko drukknoppen verhaal ben ik wel eens met tss68nl hieronder, daarom heb ik ook de Ekinexen gekozen :).
Hoe ik het nu zie:
[list]
Waarom niet? Ik heb hier na een dagje knutselen met een goede vriend van me het hele huis op HomeKit gehangen, rPI hangt niet op de bus maar praat via de IP interface die ik ook al had met de bus, werkt prima d:)b
[/list]
Double tap kent een knop binnen KNX idd volgens mij niet, maar misschien weet tss68nl er wel eentje.
Concreet: ik heb nu omwille van het tijdelijke karakter van mijn verlichting (halogeen peertjes) een AKK dimmer van MDT aangevuld met 4 x een AMI van MDT en dat allemaal gecombineerd met PD11's en Ekinex schakelaars en tot slot nog een koppel MDT binaire inputs flush mounted om mijn magneetcontacten uit te lezen :)

Ik vind nog iedere dag use-cases uit die ik softwarematig kan afdekken. Ik heb al aardig wat (als ik tss68nl mag geloven) functionaliteit in het huis, maar ik wil het nog meer geautomatiseerd. Ik dacht overlaatst bv. dat ik een logic machine nodig had om states bij te houden of dat ik er een contactje op mijn MDT AMI voor moest opofferen... Neen hoor, ik maak een groepsadres aan, hang het aan een input van een logische OR in mijn MDT binaire interface en ik kan nu een state bijhouden, zoals bv een "sleepmode" van het huis. Dat wil ik gaan gebruiken om op de overloop het licht gedimd aan te laten gaan tijdens de nacht. Ik moet het nog wat uitwerken maar ik kom er wel :) .

Bij de end-user, ook wel de decisionmaker genoemd hier in dit huis :+ , merk ik dat de terugmelding van de LED's uitermate belangrijk is. Ik zie mijn echtgenote vaak naar de schakelaars kijken om deze te gebruiken als schematische voorstel van de lichtpunten op bv. de badkamer. Denk er nog eens goed over na voor je besluit om de LED's te laten vallen als je met Niko en flushmounted KNX binaire ingangen/inputmodules aan de slag gaat.
Rafael schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:03:
[...]
LogicMachine vond ik terug voor rond € 1.000, pittig, maar later meer over het budget. MDT lijkt best goedkoop, Ekinex vond ik nog niet direct prijzen van. BEG PD11 is wel erg knap, zo vlak, als dat de kijkhoek niet beïnvloed? De Gira G1 ziet er geweldig uit, maar ook weer richting € 1.000, terwijl dat misschien een beetje overbodig is als we alles via tablet of smartphone kunnen doen? Er slingeren hier toch 2 iPads rond. (Past waarschijnlijk ook niet in het budget)
Als je al twee iPad's hebt rondslingeren is HomeKit echt wel een goed alternatief voor visualisatie. Zeker als je ze blijkbaar op overschot hebt. Voorzie ergens in je muur 230V op kijkhoogte, werk een adapter in de muur in, koop een beugel aan en je hebt een mooie visu tegen de muur. Oh ja, vergeet daar dan zeker ook geen UTP en KNX kabel naar datzelfde potje te leggen, dan kan je later alle richtingen uit daar ;)

Voor het Ekinex verhaal verwijs ik je graag door naar Kinetic Automation:

info@kineticautomation.nl.

Laat je niet afschrikken door de under construction webpagina of het feit dat het in een woonhuis gevestigd is, het is een ZZP'er met een (on)gezonde passie voor KNX en elektronica :+
[...]

In mijn eigen (beperkte) tellingen van schakelapparatuur kwam Loxone inderdaad duurder uit.

De woning: kelder, gelijkvloers en verdieping, 3x +- 80m². In sommige ruimtes lijk ik veel drukknoppen te hebben voorzien, dit is voor toekomstige zonwering.
Je bedoelt schakelpunten of echt dat je knoppen al opoffert daarvoor? Vergeet niet dat je short en long press hebt EN dat je misschien ook eens wat moet afstappen van het klassieke denken.

Ik had eerst ook een mechanisme uitgedacht om iedere knop een afzonderlijke lamp te laten schakelen. 2 maanden verder en de benedenverdieping is al bijna functioneel ingericht: de schakelaar waar ik het meeste endpoints mee moest bedienen heb ik ondertussen volledig functioneel ingericht met scenes:
Gezellig 1
Gezellig 2
Werken
Uit

Werken en uit heb ik learning uit staan, dus die longpresses kan ik nog gebruiken voor de zonwering manueel te bedienen, om nog niet te spreken over de 4 andere knoppen die ik nog overheb :>
Kelder: 5 ruimtes. Elke ruimte heeft een lichtpunt en 1 schakelpunt met 2 knoppen. (Volgende en huidige ruimte bedienen).
Ben je in dat soort ruimtes niet beter af met presence detection met eventueel een manual override op een centralere plek? Trek gerust de kabels he, maar voorzie in de kelder zeker kabel aan het plafond voor melders.
Gelijkvloers: hal, toilet, bergruimte, living / keuken lopen samen. Totaal 15 lichtpunten en 3 geschakelde stopcontacten, 7 schakelpunten waarvan 5x 6 drukknoppen, 2x 1 drukknop.
Verdieping: hal, 3 slaapkamers, dressing, toilet, bergruimte, badkamer. Totaal 15 lichtpunten. Schakelpunten ligt hier moeilijk, 2x 6 drukknoppen al zeker, 5x 2 drukknoppen. Maar dan heb ik ook nog enkele schakelpunten met 1 drukknop die hetzelfde doet als één van de vorige drukknoppen. Bvb aan de deur van de slaapkamer 2 drukknoppen (1x licht en 1x zonwering), maar langs het bed dan nog eens 1x voor hetzelfde licht...

Ik kom uit op 26 geschakelde lichtkringen en 12 dimbare lichtkringen. Totaal dus 38 lichtkringen.

Sensoren zijn nog niet vast bepaald waar die komen, toilet twijfel ik nog aan door het stilzitten. Aan de trap al zeker een sensor die ofwel de wandverlichting schakelt, ofwel de gangverlichting zelf, als deze in staat is om die gedimd aan te sturen? Bvb: 's nachts beweging, dan dimmen naar 10% tenzij de knop bedient wordt. Door de dag beweging en te weinig licht: 100%. Buiten ook al zeker 1 sensor.
Zie mijn eerdere alinea. Ik moet het hier nog allemaal fijntjes uitzoeken maar ik zie er geen graten in en ik denk het zelfs te kunnen zonder complexere logic machine.
Alle werken kan ik zelf uitvoeren, slijpen, kabels leggen, zekeringkast plaatsen, aansluiten, ... Heb hier al wel wat ervaring mee, maar van het domotica gebeuren ken ik nog niet veel.

Qua budget hoopte ik er te geraken met € 4.000, max € 5.000 - hopelijk realistisch. Dit is dan enkel puur voor de sensoren / actoren. Dus geen rekening houden met bedrading, zekeringkast, stopcontacten, ... Voor Loxone kwam ik uit rond € 4.500 voor enkel de componenten van hen.
Dat is een correcte inschatting denk ik. Voor mijn kast materiaal mag je een kleine 2K tellen, das dan 48 kringen stroommeting inclus en 4 dim-kringen plus een voeding en IP interface en een eerste bewegingsmelder (PD11).
[...]

Dus je hebt 3 acties op 1 knop? Kort drukken, 0.5s drukken en 3s drukken? Klinkt ook leuk als dat zo kan?

[...]

Maar hoe los je het met zo'n knoppen op om overal dezelfde stijl aan te houden? In een bergruimte/toilet is maar 1 schakelaar nodig liefst in dezelfde stijl als de rest van de woning?
Dan zet je daar toch één schakelaar of bedien je die ruimte met een bewegingsensor? Of je laat het esthetische in een "facility room" daar gewoon varen en zet er een mooie Niko in het zwart met een inputmodule onder?
(Voor de kelder zijn standaard knoppen op een input module goed genoeg) Bijkomende vraag bij die Ekinex (en andere sensoren), hoe goed kan dat printje tegen vochtige ruimtes? In badkamers is het nogal snel vochtig?

Nadeel dat ik zie aan de Ekinex knoppen (of andere knoppen op de bus): binnen 3 jaar sneuvelt er ééntje, en ondertussen is hun line-up gewijzigd... Een standaard knop zal normaal niet sneuvelen.
Stel je voor dat je voor Loxone kiest en dat aan de hand hebt :+ , dan heb je wel heel weinig keuze plots he? :') Alle gekheid op een stokje; dan is het op dat moment even kiezen. Wees blij dat je dan voor KNX gekozen hebt, kan je desnoods op een slaapkamer een schakelaar weghalen en op die plek zetten. Voor dat probleem heb ik één Ekinex op de plank liggen hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HyperBart schreef op zondag 15 januari 2017 @ 23:21:
omwille van het tijdelijke karakter van mijn verlichting (halogeen peertjes)
Klinkt bekend :)
ik maak een groepsadres aan, hang het aan een input van een logische OR in mijn MDT binaire interface en ik kan nu een state bijhouden, zoals bv een "sleepmode" van het huis. Dat wil ik gaan gebruiken om op de overloop het licht gedimd aan te laten gaan tijdens de nacht. Ik moet het nog wat uitwerken maar ik kom er wel :) .
Hoe doe je die sleepmode dan precies? Ik heb dat ook nog nodig.
of je laat het esthetische in een "facility room" daar gewoon varen en zet er een mooie Niko in het zwart met een inputmodule onder?
In toilet, traphal, garage en kelder heb ik goedkope Schneider drukknoppen voorzien.
Het is inderdaad niet nodig om dezelfde stijl in het hele huis consistent door te trekken, zolang je maar niet in elke kamer iets anders hebt of verschillende stijlen gaat mixen in 1 kamer.

[ Voor 34% gewijzigd door teaser op 16-01-2017 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
[...]

Nogmaals: mixen van Loxone en KNX ga je erg teleurgesteld zijn. Ik zou óf de een óf de ander doen. :)
Eigenlijk toch wel wat ik van plan was. Loxone voor de logica en visualisatie met daarnaast KNX actoren/sensoren.

Ik heb begrepen dat het mixen van die twee vooral mis gaat doordat de Loxone het niet meekrijgt als een KNX sensor (b.v. schakelaar) een KNX actor (b.v. een dimmer) aanstuurt. Loxone weet dan de status van de lamp niet waardoor het hele principe achter Loxone in de soep loopt.

Mijn plan is dan ook om alle logica/schakelwerk via de Loxone te laten lopen. De KNX componenten praten niet met elkaar maar puur en alleen met de miniserver. Op die manier kan je gewoon Ekinex schakelaars gebruiken en MDT relays (voor dezelfde prijzen) en heb je wel het makkelijk kunnen schakelen/combineren/visualiseren van de Loxone.

Overigens deel ik jullie zorgen wat betreft de richting die Loxone op lijkt te gaan. Aan de andere kant verwacht ik voor mijn gebruik geen grote problemen en stel dat Loxone echt rare dingen doet dan trek je die uit het systeem en vervang je de Loxone door een Loxone clone, PLC, KNX logic module of iets compleet nieuws dat tegen die tijd op de markt is.

Dat laatste is voor mij best een belangrijke factor. Het hele domotica-verhaal staat nog steeds erg in de kinderschoenen. Er zijn niet heel vele nieuwbouwwoningen waarbij dit wordt toegepast, er is op dit moment wel erg veel aandacht voor. Nu nog vooral retrofit (Zwave, de meeste Homekit oplossingen, Hue) maar dat gaat ongetwijfeld ook komen voor nieuwbouwsystemen. Handig dus als je over 10, 15 of 20 jaar de mogelijkheid heb om makkelijk je systeem om te bouwen naar iets moderners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik moet het LED verhaal nog even afwachten maar het komt hier ooit wel, ik ben nu al verslingerd aan deep dimming van de halogeens tijdens TV kijken, ik wil er niet op achteruit gaan maar dat verbruik wel terugdringen 8)7
[...]

Hoe doe je die sleepmode dan precies? Ik heb dat ook nog nodig.
Zoals ik al zei, het is nog wat WIP maar ik ga een bit setten als het nacht is en daarmee iets bouwen in de PD11, of toch proberen, we'll see, ik heb sowieso bewegingsdetectie in een basale vorm nodig in bepaalde andere kamers dus als ik het niet werkend krijg verplaats ik 'm :) .
[...]

In toilet, traphal, garage en kelder heb ik goedkope Schneider drukknoppen voorzien.
Het is inderdaad niet nodig om dezelfde stijl in het hele huis consistent door te trekken, zolang je maar niet in elke kamer iets anders hebt of verschillende stijlen gaat mixen in 1 kamer.
Net gezien dat je van Antwerpen bent, Belg dus :) .
Pagina: 1 ... 6 ... 83 Laatste