tss68nl schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:58:
[...]
In beide gevallen zal een een specifiek stopcontact moeten hebben waar je alleen maar laders aan doet. In mijn geval zou ik het zo kunnen doen: relais altijd uit naast het bed, maar als je de 'slapen' scene gebruikt, schakelt de WCD aan, en die blijft aan staan indien er voldoende stroom verbruikt wordt. Komt hij op het 'idle verbruik' van de lader, dan schakelt hij weer uit. Dan overlaad je je telefoon niet

Dat is het plan hier ook.
• Piekverbruik beperken: hier in NL heb je doorgaans een 3x25A aansluiting. Die 25A op één fase is snel op.
Euh, ik denk dat je die even voor mij als Belg gaat moeten verduidelijken, 25A op één fase snel op?? Belgen hebben doorgaans monofase 40A dacht ik, en als je 3 x 20A hebt liggen ben je vandaag de dag al een flinke jongen of heb je wat interessantere plannen dan de doorsnee consument. Maar hoe komen jullie in hemelsnaam snel tegen een limiet van 25A per fase in NL?
Rafael schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:57:
Nieuwbouwwoning komt dichterbij, ben al een tijdje aan het rondkijken wat we met de elektriciteit gaan doen. Ik heb al veel combinaties bekeken (teleruptors, plc's met Raspberry Pi of dergelijk, Niko Home Control, Qbus, ...) en ik blijf over met KNX en Loxone.
Ben je Belg?
Loxone
Voordelen: erg makkelijk te programmeren (gratis software), bijna alles mogelijk, veel logica, webinterface standaard
Nadelen: complete blackout mogelijk, hoe lang blijven er wisselstukken beschikbaar, gesloten systeem
Heb je ooit dat verhaal van de voorganger van Niko domotica al gehoord? Ja? Dan zijn we uitgepraat mijns inziens. Wat ze daar ooit gelapt hebben door een systeem op de schop te gooien en iedereen te melden "ja doei, koop maar een tussenmodule en dan kan je met ons nieuwe systeem aan de slag" vond ik walgelijke business. Ik vertrouw die Loxone bullen ook voor geen sikkepit, je merkt nu al een shift naar dat draadloze verhaal en allemaal retrofit om toch maar een beetje de markt te kunnen houden of open te trekken voor hun

. Gaan we binnen en paar jaar eens kijken?

KNX
Voordelen: geen complete blackout mogelijk (m.u.v. als de busvoeding faalt maar een reserve voeding is niet zo duur als een reserve miniserver), meerdere fabrikanten dus er zal altijd nog wel iets te koop zijn
Nadelen: ETS is moeilijk (en duur), logica in programmering standaard niet mogelijk (denk ik?), standaard geen webinterface mogelijk
Dat valt mee, lite versie of evt samen aanschaffen met wat mensen, maar met Lite geraak je ook wat verder. Maar ik snap je, het steekt wat om voor je thuis installatie dik te betalen voor software.
Opmerking: voor de drukknoppen waarschijnlijk een inputmodule (ook al is dit waarschijnlijk vloeken in de kerk), met
standaard drukknoppen, tenzij ik m'n partner nog overtuigd krijg. In ieder geval wordt er ook een buskabel voorzien.
Een schets van wat we willen kunnen met de installatie, niet echt heel spannende dingen denk ik:
- Bediening via webinterface
- Centrale functies als alles uit, paniek knop
- Meerdere functies achter 1 drukknop, korte druk, lange druk, dubbele druk, .. Velen gaan dit waarschijnlijk omslachtig vinden, maar dat scheelt in knopjes en de kans dat de woning ooit verkocht wordt is zo goed als 0.
- Paar sferen voor in de woonkamer / keuken
- Binnen een paar lichtpunten met timertje, uitschakelen na zoveel minuten
- Binnen wat aanwezigheidsdetectie voor lichtpunten
- In de toekomst automatische sturing van de zonwering, gebaseerd op een zon/lichtsensor
- Sensoren die dienen als "alarm" (niet officieel en zonder sirene) als we de woning verlaten hebben, als die sensoren er dan toch zitten
EXACT wat ik hier nu heb of wil met hier en daar zelfs wat uitbreidingen. Maar dat Niko drukknoppen verhaal ben ik wel eens met tss68nl hieronder, daarom heb ik ook de Ekinexen gekozen

.
Hoe ik het nu zie:
[list]
• KNX actoren en dimmers aanschaffen, basisfunctionaliteit programmeren via ETS
• Loxone miniserver koppelen op de bus en daar de extra logica in stoppen voor de webinterface en centrale functies. Er zijn blijkbaar al fabrikant interfaces hiervoor ook, maar die leken mij allemaal duurder uit te vallen dan een Loxone miniserver. Een Raspberry PI koppelen aan een IP interface op de bus zou ook kunnen las ik, maar daar waag ik me liever niet aan.
Waarom niet? Ik heb hier na een dagje knutselen met een goede vriend van me het hele huis op HomeKit gehangen, rPI hangt niet op de bus maar praat via de IP interface die ik ook al had met de bus, werkt prima

• Dubbele druk lijkt niet mogelijk in KNX, dus zou ook via Loxone moeten. Nadeel is dat KNX die eerste enkele druk dan ook weer gaat verwerken dus daar loopt het de soep in denk ik.
[/list]
Double tap kent een knop binnen KNX idd volgens mij niet, maar misschien weet tss68nl er wel eentje.
Meningen welkom, ik geraak er een beetje gek op gekeken wat nu de beste combinatie is voor deze situatie. Hoewel ik een lichte voorkeur heb voor Loxone (gemakzucht), zou ik er toch liever niet volledig op vertrouwen door bovenstaande nadelen (op een zaterdagavond een kapotte miniserver is serieus balen denk ik...). Daarom de vragen in het KNX topic

Bedankt!
Concreet: ik heb nu omwille van het tijdelijke karakter van mijn verlichting (halogeen peertjes) een AKK dimmer van MDT aangevuld met 4 x een AMI van MDT en dat allemaal gecombineerd met PD11's en Ekinex schakelaars en tot slot nog een koppel MDT binaire inputs flush mounted om mijn magneetcontacten uit te lezen
Ik vind nog iedere dag use-cases uit die ik softwarematig kan afdekken. Ik heb al aardig wat (als ik tss68nl mag geloven) functionaliteit in het huis, maar ik wil het nog meer geautomatiseerd. Ik dacht overlaatst bv. dat ik een logic machine nodig had om states bij te houden of dat ik er een contactje op mijn MDT AMI voor moest opofferen... Neen hoor, ik maak een groepsadres aan, hang het aan een input van een logische OR in mijn MDT binaire interface en ik kan nu een state bijhouden, zoals bv een "sleepmode" van het huis. Dat wil ik gaan gebruiken om op de overloop het licht gedimd aan te laten gaan tijdens de nacht. Ik moet het nog wat uitwerken maar ik kom er wel

.
Bij de end-user, ook wel de decisionmaker genoemd hier in dit huis

, merk ik dat de terugmelding van de LED's uitermate belangrijk is. Ik zie mijn echtgenote vaak naar de schakelaars kijken om deze te gebruiken als schematische voorstel van de lichtpunten op bv. de badkamer. Denk er nog eens goed over na voor je besluit om de LED's te laten vallen als je met Niko en flushmounted KNX binaire ingangen/inputmodules aan de slag gaat.
Rafael schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:03:
[...]
LogicMachine vond ik terug voor rond € 1.000, pittig, maar later meer over het budget. MDT lijkt best goedkoop, Ekinex vond ik nog niet direct prijzen van. BEG PD11 is wel erg knap, zo vlak, als dat de kijkhoek niet beïnvloed? De Gira G1 ziet er geweldig uit, maar ook weer richting € 1.000, terwijl dat misschien een beetje overbodig is als we alles via tablet of smartphone kunnen doen? Er slingeren hier toch 2 iPads rond. (Past waarschijnlijk ook niet in het budget)
Als je al twee iPad's hebt rondslingeren is HomeKit echt wel een goed alternatief voor visualisatie. Zeker als je ze blijkbaar op overschot hebt. Voorzie ergens in je muur 230V op kijkhoogte, werk een adapter in de muur in, koop een beugel aan en je hebt een mooie visu tegen de muur. Oh ja, vergeet daar dan zeker ook geen UTP en KNX kabel naar datzelfde potje te leggen, dan kan je later alle richtingen uit daar
Voor het Ekinex verhaal verwijs ik je graag door naar Kinetic Automation:
info@kineticautomation.nl.
Laat je niet afschrikken door de under construction webpagina of het feit dat het in een woonhuis gevestigd is, het is een ZZP'er met een (on)gezonde passie voor KNX en elektronica

[...]
In mijn eigen (beperkte) tellingen van schakelapparatuur kwam Loxone inderdaad duurder uit.
De woning: kelder, gelijkvloers en verdieping, 3x +- 80m². In sommige ruimtes lijk ik veel drukknoppen te hebben voorzien, dit is voor toekomstige zonwering.
Je bedoelt schakelpunten of echt dat je knoppen al opoffert daarvoor? Vergeet niet dat je short en long press hebt EN dat je misschien ook eens wat moet afstappen van het klassieke denken.
Ik had eerst ook een mechanisme uitgedacht om iedere knop een afzonderlijke lamp te laten schakelen. 2 maanden verder en de benedenverdieping is al bijna functioneel ingericht: de schakelaar waar ik het meeste endpoints mee moest bedienen heb ik ondertussen volledig functioneel ingericht met scenes:
Gezellig 1
Gezellig 2
Werken
Uit
Werken en uit heb ik learning uit staan, dus die longpresses kan ik nog gebruiken voor de zonwering manueel te bedienen, om nog niet te spreken over de 4 andere knoppen die ik nog overheb

Kelder: 5 ruimtes. Elke ruimte heeft een lichtpunt en 1 schakelpunt met 2 knoppen. (Volgende en huidige ruimte bedienen).
Ben je in dat soort ruimtes niet beter af met presence detection met eventueel een manual override op een centralere plek? Trek gerust de kabels he, maar voorzie in de kelder zeker kabel aan het plafond voor melders.
Gelijkvloers: hal, toilet, bergruimte, living / keuken lopen samen. Totaal 15 lichtpunten en 3 geschakelde stopcontacten, 7 schakelpunten waarvan 5x 6 drukknoppen, 2x 1 drukknop.
Verdieping: hal, 3 slaapkamers, dressing, toilet, bergruimte, badkamer. Totaal 15 lichtpunten. Schakelpunten ligt hier moeilijk, 2x 6 drukknoppen al zeker, 5x 2 drukknoppen. Maar dan heb ik ook nog enkele schakelpunten met 1 drukknop die hetzelfde doet als één van de vorige drukknoppen. Bvb aan de deur van de slaapkamer 2 drukknoppen (1x licht en 1x zonwering), maar langs het bed dan nog eens 1x voor hetzelfde licht...
Ik kom uit op 26 geschakelde lichtkringen en 12 dimbare lichtkringen. Totaal dus 38 lichtkringen.
Sensoren zijn nog niet vast bepaald waar die komen, toilet twijfel ik nog aan door het stilzitten. Aan de trap al zeker een sensor die ofwel de wandverlichting schakelt, ofwel de gangverlichting zelf, als deze in staat is om die gedimd aan te sturen? Bvb: 's nachts beweging, dan dimmen naar 10% tenzij de knop bedient wordt. Door de dag beweging en te weinig licht: 100%. Buiten ook al zeker 1 sensor.
Zie mijn eerdere alinea. Ik moet het hier nog allemaal fijntjes uitzoeken maar ik zie er geen graten in en ik denk het zelfs te kunnen zonder complexere logic machine.
Alle werken kan ik zelf uitvoeren, slijpen, kabels leggen, zekeringkast plaatsen, aansluiten, ... Heb hier al wel wat ervaring mee, maar van het domotica gebeuren ken ik nog niet veel.
Qua budget hoopte ik er te geraken met € 4.000, max € 5.000 - hopelijk realistisch. Dit is dan enkel puur voor de sensoren / actoren. Dus geen rekening houden met bedrading, zekeringkast, stopcontacten, ... Voor Loxone kwam ik uit rond € 4.500 voor enkel de componenten van hen.
Dat is een correcte inschatting denk ik. Voor mijn kast materiaal mag je een kleine 2K tellen, das dan 48 kringen stroommeting inclus en 4 dim-kringen plus een voeding en IP interface en een eerste bewegingsmelder (PD11).
[...]
Dus je hebt 3 acties op 1 knop? Kort drukken, 0.5s drukken en 3s drukken? Klinkt ook leuk als dat zo kan?
[...]
Maar hoe los je het met zo'n knoppen op om overal dezelfde stijl aan te houden? In een bergruimte/toilet is maar 1 schakelaar nodig liefst in dezelfde stijl als de rest van de woning?
Dan zet je daar toch één schakelaar of bedien je die ruimte met een bewegingsensor? Of je laat het esthetische in een "facility room" daar gewoon varen en zet er een mooie Niko in het zwart met een inputmodule onder?
(Voor de kelder zijn standaard knoppen op een input module goed genoeg) Bijkomende vraag bij die Ekinex (en andere sensoren), hoe goed kan dat printje tegen vochtige ruimtes? In badkamers is het nogal snel vochtig?
Nadeel dat ik zie aan de Ekinex knoppen (of andere knoppen op de bus): binnen 3 jaar sneuvelt er ééntje, en ondertussen is hun line-up gewijzigd... Een standaard knop zal normaal niet sneuvelen.
Stel je voor dat je voor Loxone kiest en dat aan de hand hebt

, dan heb je wel heel weinig keuze plots he?

Alle gekheid op een stokje; dan is het op dat moment even kiezen. Wees blij dat je dan voor KNX gekozen hebt, kan je desnoods op een slaapkamer een schakelaar weghalen en op die plek zetten. Voor dat probleem heb ik één Ekinex op de plank liggen hier...