Een AI (thema) forum?

Pagina: 1
Acties:

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
1. Welk probleem ervaar je?
Mijn valt op dat tweakers eigenlijk best overladen wordt met nieuwsberichten en updates rondom Artificiële Intelligentie, maar er op het forum eigenlijk geen centrale plek is waar alle relevante zaken op 1 plek samen komen. Er is één algemeen AI plaatjes genereren topic, maar verder komt het alleen her en der natuurlijk in de maatschappij / discussie achtige hoek regelmatig voorbij, maar ik mis eigenlijk een echt 'GoT' hoekje om de diepte in te kunnen gaan en volgens mij is daar echt zeer veel mogelijk. Het gaat wat mij betreft echt verder dan "ai komt overal in terug", maar zou volgens mij echt een aparte plek verdienen waar het 'tweaken' veel meer centraal staat.

- natuurlijk de nieuwste chatbot mogelijkheden en onmogelijkheden van de 'grote drie' multimodae taalmodellen OpenAI, Copilot en Gemini, elkaar helpen met goede prompts / delen van prompting guides, maar ook ervaring uitwisselen met interessante alternatieven (denk aan Proton Lumo bijvoorbeeld van Proton, of het iets bekendere Franse Mistral 'Le Chat' als Europese alternatieven).
- uitwisselplek van informatie voor eigen lokaal draaien van hardware (denk aan ForgeUI, ComfyUI, maar ook via pythonscrips/json aan de slag om zelf zaken aan de slag te krijgen. Uitwisselen van tutorials etc. en elkaar verder helpen met lokaal AI modellen draaien.
- Elkaar helpen door de bomen het bos te zien met sites als Hugging Face, CivitAI en andere plekken om de verschillende modellen goed te snappen, en ook wat lora's, vae's en andere zaken die daar te vinden zijn doen.
- elkaar helpen welke tool/modellen geschikt zijn voor specifieke workflow.
- natuurlijk ideeën, suggesties, reflectie op nieuwste ontwikkelingen die niet zozeer maatschappelijk zijn maar meer elkaar inspireren/helpen met nieuwste technieken te snappen en/of op ideeën brengen

En natuurlijk is er meer te bedenken; kortom een plek om zelf met AI te experimenteren en rommelen, al dan niet lokaal of toch simpelweg in een cloud tool maar zeker voor die eerste categorie mist volgens mij echt een stuk hier dat de tweakers met interesse echt bij elkaar kan brengen.

2. Waarom is dat een probleem?
AI is zeg maar, de laatste jaren, best wel een klein beetje iets dat aan populariteit wint :henk

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Elke dag :P

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Zie 1 ;) Ik denk dat het best wel eens potentie zou kunnen hebben en tweakers verder kan helpen, misschien is een test het eens als themaforum te starten een idee?

Ik heb er iig best ideëen bij en denk graag mee :)

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-12-2025 15:59 ]

youtube.com/@hisrep

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Krijg je dan geen forumdeel waar machines tegen machines gaan praten omdat men alleen maar AI gebruikt?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aangezien er geen devvers-werk nodig is, ben ik zo vrij het te verplaatsen van Mooie features naar LA.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:40
Meg schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:49:
Krijg je dan geen forumdeel waar machines tegen machines gaan praten omdat men alleen maar AI gebruikt?
Het zou een forumdeel óver AI zijn, niet dóór AI. In de topics die nu al over AI gaan posten ook nog gewoon mensen. Waarom zou dat bij dit forumdeel anders zijn?

Het lijkt mij geen gek idee als (thema)forumdeel, alhoewel ik me afvraag hoe levensvatbaar het is. Want er zijn een aantal AI-topics, maar het zijn er volgens mij geen tientallen die overlopen van de activiteit.

The devil is in the details.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Volgens mij loopt het niet over van de activiteit omdat er nergens echt aandacht kan zijn voor het 'tweaken' ofwel m.n. lokaal draaien van AI modellen... Ik denk echt dat er in een apart "Artificial Intelligence" themaforum er binnen de korste keren een ForgeUI topic vol loopt met vragen, er een ComfyUI topic komt waar mensen in aan de slag kunnen, een algemeen "Multimodale taalmodellen prompting vraagbaak" waar alle copilot/gemini/chatgpt dingen voorbij kunnen komen, dan heb je daarnaast natuurlijk weer juist tools die closed-source zijn en je een abonnenment kan nemen, een topic voor vibe coding, aparte topics over de agent browsers en wat je daar mee kan... en natuurlijk een vraagbaak centraal topic met hardwarematige vragen...

ik snap ook dat je al die dingen in betreffende subfora deels kwijt kan, maar juist door het AI stuk apart te trekken van de gewone workflow kun je er simpelweg een goede AI vraagbaak van maken en stimuleert het ook juist. Nu kan ik simpelweg al mijn AI dingen die ik online van allerlei youtube kanalen en websites leer en uitprobeer hier nergens kwijt, zou dat wel kunnen dan kun je elkaar ook verder helpen.

Vandaar ook het stukje thema erbij, het kan best zijn dat je over 2-3 jaar ziet dat de grote ontwikkeling er wel uit is en alle AI topics weer ondergebracht kunnen worden in normale subfora omdat het tegen die tijd een stuk beter zijn plek heeft gevonden allemaal. Maar juist omdat het momenteel zo'n nieuwe, innoverende ontwikkeling is mis ik echt een centrale plek waarin je elkaar verder kan helpen met hiermee 'tweaken'.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-12-2025 18:58 ]

youtube.com/@hisrep

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 21:38
Ik vond deze discussie in een zoektocht naar het Tweakers AI-forum. +1 dus, qua vraag hiernaar.

• jarco5000
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-02 23:08
Ik mis dit eigenlijk ook. Ik heb een voorval waarbij Gemini helemaal door aan het draaien is, en ook kleine delen van zijn system prompt toont in mijn conversatie, en ik wilde dit graag posten, maar ik heb geen idee waar ik dit moet zetten.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

jarco5000 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:41:
Ik mis dit eigenlijk ook. Ik heb een voorval waarbij Gemini helemaal door aan het draaien is, en ook kleine delen van zijn system prompt toont in mijn conversatie, en ik wilde dit graag posten, maar ik heb geen idee waar ik dit moet zetten.
Post voor nu gerust in Client software algemeen - waar in andere gevallen inderdaad soms misschien wel Serversoftware en clouddiensten beter zou passen.

Als er genoeg topics over zijn, wordt een los subforum logischer. "If you build it. they will come" werkt vaak niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
@jarco5000 Een algemeen "AI prompt" hulp topic daar plaatsen is idd geen slecht idee. Wat @F_J_K zegt ben ik het zelf ook mee eens, als zo'n AI prompt hulp topic aan slaat (en op allerlei AI topics gaan ontstaan) komt idd het eventuele nut van samenvoegen wel bovendrijven.

youtube.com/@hisrep

• jprommen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-02 19:29
Ik zocht deze al

Even Tweakers checken...

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:48
Even een vraag:
Voor welk ai model zal ik een abonnement nemen.

Ik heb het platform POE en chatllm gezien.
Ik kan maar weinig recente ervaringen vinden, hebben jullie die?

Ik wil AI gebruiken gebruiken als hulpmiddel voor het schrijven van een methode, ontwikkelen van lessen en presentaties in bijvoorbeeld powerpoint.

Ik ervaar dat de gratis versies beperkingen hebben vandaar dat ik een abonnement wil.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:00
Ik ben hier oon zoekende achter.

Één plaats waar ervaringen kunnen gedeeld worden, tips en trucks, hoe je je prompt kan tweaken.

Nu doordat het zo verspreid is, lijkt het weinig informatie. Ik denk dat het beter zou zijn als er initieel een plaats voor is.

Ook voor te devven trouwens

• miccamw2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-02 09:34
F_J_K schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:13:
[...]

Post voor nu gerust in Client software algemeen - waar in andere gevallen inderdaad soms misschien wel Serversoftware en clouddiensten beter zou passen.

Als er genoeg topics over zijn, wordt een los subforum logischer. "If you build it. they will come" werkt vaak niet.
Ik ben hier toch ook wel op zoek naar en ik heb een beetje het gevoel; "If you build it. they will come" werkt in mijn geval dan juist wel. Mijn ding dat ik wil presenteren/discussieren overlapt een aantal dingen en zoals je zegt zet het maar in serversoftware / clouddiensten, m.b.t. bijvoorbeeld de vraag over privacy en welke AI diensten en/of lokaal, anderzijds overstijgt mijn probleem een veel groter oppervlak.

Een voorbeeld, momenteel ben ik met ondersteuning van AI bijvoorbeeld bureaucratische processen met (semi-)overheid aan het aanvechten/beslechten. Ik zou hier best bijvoorbeeld een voortgang van willen laten zien en tegelijkertijd heb ik hier ook vragen over hoe andere mensen hier m.b.t. privacy mee omgaan. Zelf heb ik het beeld met het gebruik van bijvoorbeeld bijna alles al google services, dat ik het punt van privacy grotendeels al voorbij ben (Google weet (bijna) alles al en heb dus eigenlijk mijn privacy wat betreft google overboord gegooid want ze weten het toch al) en dus gemini nu gebruik bijvoorbeeld om mijn pensioen te herstellen (omdat ik meer informatie er in kan gooien omdat ik niet zo scherp bij gemini meer ben omdat het hek toch al van de dam is), maar als er dan tactieken zijn om het bijvoorbeeld in andere AI te gooien voor een 2nd opinion of het verschil tussen verschillende LLMs te checken door informatie te obscurren/marken en noem het maar op.

Daarbuiten zijn er ook nog zoveel mensen die het nut van AI nog niet echt inzien, weten hoe het juist te gebruiken of het afdoen als slecht / niet goed, terwijl bepaalde zaken duidelijk kunnen laten zien hoe jij er ook je voordeel mee kan doen en een apart subforum daarvoor zou er aan bijdragen en veel mee ruimte laten voor discussie en informatie deling.

Als topics daarbinnen kan je natuurlijk een waslijst maken;
-algemeen topic, LLMs, kosten, betrouwbaarheid etc, voordelen/nadelen ten opzichte van elkaar
-topic voor iedere grote LLM, zodat je updates kan bespreken of veranderingen er in
-privacy
-zelf draaien/hardware/bouwen/software
-AI video/plaatjes/media specifiek
-prompt(s), advies/tips/vragen, wat werkt wel/niet/beter/anders.

Ik merk nu vaak dat ik bij specifieke dingen over ai, die je dus bijvoorbeeld door fouten niet met AI bespreekt toch vaak beland op reddit of specifieke sites, terwijl hier een groot gat zit voor tweakers om in te vullen en ook technisch begaafdere mensen samen komen.

• Tarkin
Misschien is het interessant om een tijdelijke themaforum te maken? Als ingelogd zie dat de oorlog in Oekraïne er eentje heeft, en de energierekening, dan lijkt mij AI en de evolutie ervan (rn alles wat errond hangt) toch wel een duidelijke kandidaat hiervoor.

Is er geen animo, dan merken we het wel snel. Maar ik gok zomaar dat er andere categorieën zijn die veel minder topics zouden hebben. AI is nu ondertussen zo een wezenlijk onderdeel van ons leven geworden. En dat fenomenaal snel!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-02 23:33
Tarkin schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:59:
AI is nu ondertussen zo een wezenlijk onderdeel van ons leven geworden. En dat fenomenaal snel!
Wacht even met 'ons' te gebruiken. Want voor een groot deel van samenleving geldt dat nog bij lange na niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:32:
[...]

Wacht even met 'ons' te gebruiken. Want voor een groot deel van samenleving geldt dat nog bij lange na niet.
Zo kan je natuurlijk wel overal een voetnoot bij zetten. Maar AI heeft impact op gigantisch veel mensen, en zeker op het publiek van Tweakers zal dit het geval zijn.

39% van de Nederlanders maakt actief gebruik van chatbots (https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/relatief-veel-nederlanders-gebruiken-chatbots-vs-en-china-niet-in-top-10-van-gebruikers~b86e0d7f/). Ik denk dat het dan niet heel vergezocht is te stellen dat de meerderheid van de Tweakers bezoekers dat gebruikt. Van degene die het zelf niet actief bewust gebruiken, heb je ook nog passief gebruik, of dat nu gewenst of ongewenst is, maar AI gegenereerde teksten, afbeeldingen, etc zijn gewoon onderdeel van jouw leven ook geworden.

• Yaksa
Sissors schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:50:
[...]

Zo kan je natuurlijk wel overal een voetnoot bij zetten. Maar AI heeft impact op gigantisch veel mensen, en zeker op het publiek van Tweakers zal dit het geval zijn.

39% van de Nederlanders maakt actief gebruik van chatbots. Ik denk dat het dan niet heel vergezocht is te stellen dat de meerderheid van de Tweakers bezoekers dat gebruikt. Van degene die het zelf niet actief bewust gebruiken, heb je ook nog passief gebruik, of dat nu gewenst of ongewenst is, maar AI gegenereerde teksten, afbeeldingen, etc zijn gewoon onderdeel van jouw leven ook geworden.
Iets af en toe gebruiken is nog steeds geen wezenlijk onderdeel van het leven an sich.
Ik denk dat je moet oppassen met het gebruik van dergelijke vergaande conclusies voor een systeem wat nog niet eens 'weet' dat er altijd 4 vingers en 1 duim aan een hand zitten.
Een systeem wat dergelijke 'fouten' maakt zou ik niet graag zo benoemen. Hooguit kun je spreken van een geavanceerd rekenmodel wat mensen soms kan helpen op zeer specifieke terreinen. En stoppen met AI intelligent te noemen, het is immers verre van dat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:17
+1, voorstander.

• Tarkin
Yaksa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:32:
[...]

Dat gold ook voor de begindagen van tweakers. Toch weerhield het hen er niet van deze site te starten.

Als mainstram media beginnen berichten over openclaw dan lijkt het me toch normaal dat het hier uitgebreid al besproken is.

Of is dit forum er nog enkel voor om de goedkoopste promo van iets te vinden en niet meer om echte Tech te bespreken?

• Yaksa
Tarkin schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:35:
[...]Als mainstram media beginnen berichten over openclaw dan lijkt het me toch normaal dat het hier uitgebreid al besproken is.
Wat is openclaw? Is dat weer zo'n AI bedrijfje wat probeert geld te slaan uit de AI-hype?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:44:
[...]

Wat is openclaw? Is dat weer zo'n AI bedrijfje wat probeert geld te slaan uit de AI-hype?
review: De hype rond OpenClaw en Moltbook: agentische AI zonder vangrails

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• Yaksa
Tsja, ik lees niet alle berichten op Tweakers, gebruik geen X of Reddit en het bestaat pas een maand. Maar zo te lezen mis ik helemaal niks, nada, noppes. Weinig wezenlijks aan dus.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Het bestaat al een paar maanden, heette eerst Clawdbot en toen Moltbot, uiteindelijk is het definitief OpenClaw geworden een maand geleden. OpenClaw is precies datgene wat hier ooit menig tweaker aan de slag zou laten gaan en waarom ik hoopte dat er een AI subforum zou komen: het is min of meer het aansturen van de PC door een AI tool. Het is opensource, hoewel de hoofdontwikkelaar recent wel door OpenAI is ingehuurd, en draait op macOS, linux of windows maar is idd dus zeer risicovol en daarom ook alleen voor wie niet vies is van de terminal en legio json configuratie bestanden en api's instellen.

Maar het is wel echt verdomd interessante techniek, in zo'n AI forum had een openclaw topic heel veel mensen blij gemaakt. Maar goed, de mods lezen hier al niet meer mee, helaas, ik zit inmiddls al op diverse internationale fora/reddit om de info op te halen om er mee te kunnen rommelen. Het draait hier inmiddels en ik denk inderdaad zeker dat het potentie heeft (hoewel ik bijv. ook nog lang niet alles werkend heb, zo rauw is het allemaal nog).

Denk dat dit draadje verder ook niet zoveel zin gaat hebben, ze gaan het toch niet doen.

[ Voor 16% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-02-2026 19:02 ]

youtube.com/@hisrep

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Iets af en toe gebruiken is nog steeds geen wezenlijk onderdeel van het leven an sich.
Ik denk dat je moet oppassen met het gebruik van dergelijke vergaande conclusies voor een systeem wat nog niet eens 'weet' dat er altijd 4 vingers en 1 duim aan een hand zitten.
Een systeem wat dergelijke 'fouten' maakt zou ik niet graag zo benoemen. Hooguit kun je spreken van een geavanceerd rekenmodel wat mensen soms kan helpen op zeer specifieke terreinen. En stoppen met AI intelligent te noemen, het is immers verre van dat.
Linux weet ook niet hoeveel vingers een mens heeft, en daar is ook een subforum voor, dus dat lijkt mij een nogal vreemde eis eerlijk gezegd. Ik trek volgens mij ook niet uzlke vergaande conclusies, ik stel dat bijna 40% van de Nederlanders LLMs actief gebruiken (een percentage wat overigens snel stijgende is), en dat het mij niet vergezocht lijkt dat onder het Tweakers publiek dat nog significant hoger ligt.

En uiteraard is het absoluut niet nodig dat het merendeel van de mensen hier interesse erin heeft, alleen dat het een voldoende grote groep is. En ik twijfel er niet aan dat dat het geval is. Wat wel een vraag voor mij is, is wat voor een nieuws / discussies je daar precies wil krijgen. Eg over de beste LLM voor bij programmeren, doe je dat daar, of in de Devschuur? (Tegelijk daarvoor zijn er natuurlijk ook weer topic aliases).

Edit_: We hebben ook een forum voor klussen. Voor wasmachines. Voor auto's. Voor wonen. Voor TV series. Maar LLM niet op een Tweakers? Geen idee hoeveel interesse ik er persoonlijk in zou hebben, maar het lijkt mij een logisch iets om te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 24-02-2026 19:02 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik zie helaas zo 25 perfecte tweakers-waardige topics die ontstaan

- Gemini prompt tips, tricks en ervaringen

- ChatGPT prompt tips, tricks en ervaringen

- Centraal OpenClaw topic

- diverse andere agentic AI topics

- ollama topic (ministral, llama, gpt-oss, qwen)

- LM studio topic

- comfyUI topic

- handige tools

Maar gelukkig is de redactie bezig met "tweakers toegankelijker maken" en leest hier geen mod meer mee. Het is denk ik gewoon wachten tot een nieuwe partij in het gat springt, al dan niet een internationale site. Dat heeft op lange termijn toch veel meer potentie.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-02-2026 19:24 ]

youtube.com/@hisrep

• Tarkin
Ik heb wel zin om in de devschuur iets te starten rond hoe je best je AI opzet om zoveel mogelijk waarde eruit te halen, maar door best wel wat negativiteit in dat forum heb ik daar momenteel niet zo'n zin in. Een gemiste kans denk ik dan, misschien moet ik het toch maar opstarten

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@DeNachtwacht het is op zich geen verkeerd idee in deze tijden, daar willen we best wel even serieus over nadenken.
Wat ons wel zou helpen bij een beter beeld vormen bij het type topics en de aantallen die nu leven en jullie dan graag in zo'n subforum terug zouden zien komen.
Als jullie daar lijstjes van zouden kunnen posten dan nemen wij dat mee in de overweging en gaan de levensvatbaarheid intern bespreken. :)
Hahn schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:20:
[...]

Het zou een forumdeel óver AI zijn, niet dóór AI. In de topics die nu al over AI gaan posten ook nog gewoon mensen. Waarom zou dat bij dit forumdeel anders zijn?
Dit zal hoe dan ook het beleid zijn inderdaad. Hoewel resultaten tonen zoals in Het grote AI art show- & kletstopic geen enkel probleem hoeft te zijn blijft het beleid dat het klakkeloos posten van AI antwoorden in reguliere discussies ongewenst is. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
@Gonadan dank in ieder geval dat jullie er toch iets meer voor open staan, ik kan er zo wel een aantal noemen. Het is ook vrij simpel zou ik denken; basistopics op basis van de nu grote tools en modellen. Ongetwijfeld zakken daar langzamerhand weer een paar weg of komt er iets nieuws op, de markt gaat hier snel, maar ik denk dat als je zo begint het vrij snel vol loopt:

Prompting & grote basismodellen:
Centraal Gemini topic
Centraal Copilot topic
Centraal OpenAI topic
Centraal Overige modellen topic
Je wil de 'grote drie' denk ik apart omdat elk model eigen prompt guides heeft, maar ook sterke en minder sterke kanten. Met enige regelmaat verschijnen er updates, dus relevant voor mensen wat wel en niet goed werkt. Bijv; momenteel is Nano Banana wel echt het beste afbeeldingsmodel, maar kan zomaar zijn dat OpenAI volgende week iets uitbrengt waardoor dat meteen weer achterhaald is. Dus 'grote 3' zou ik apart doen (hoewel Copilot feitelijk combo van ChatGPT is en andere modellen, maar nu eenmaal wel veel (zakelijk) gebruikt. En omdat je niet oneindig centrale topics wil, nog een laatste Centraal topic voor Grok, Mistral, Qwen etc.

Lokaal draaien van AI
Centraal Ollama topic
Centraal LM studio topic
Centraal ComfyUI topic
Centraal 'welk model/tool moet ik kiezen' topic?
die laatste omdat mensen die starten door de bomen het bos niet zien en graag advies willen 'waarmee moet ik voor mijn doel nou mee beginnen? En vervolgens ga je verder in het (prompting/tool) topic van jouw keuze om te starten.

Bekende overige AI tools
Centraal OpenClaw draaien topic (die is echt wezenlijk anders dan andere tools).

Ik denk dat je met zo iets met een groep enthousiastelingen die elk ieder 1 topic starten je al vrij snel iets krijgt waarvan je kan zien of het succesvol genoeg is om door te zetten. Sowieso is de vraag natuurlijk hoe de vlag er over 2-3 jaar bij hangt, zoals ik al schreef in de openingspost kan het best zijn dat je alle topics tegen die tijd weer gaat herverdelen omdat de grote vernieuwing er dan wel uit is en in heel veel tech al AI verwerkt zit. Maar juist nu in deze pilottijd wil je dat pionieren even centreren op 1 plek.

[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-02-2026 16:31 ]

youtube.com/@hisrep

• Yaksa
DeNachtwacht schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:29:
@Gonadan dank in ieder geval dat jullie er toch iets meer voor open staan, ik kan er zo wel een aantal noemen. Het is ook vrij simpel zou ik denken; basistopics op basis van de nu grote tools en modellen. Ongetwijfeld zakken daar langzamerhand weer een paar weg of komt er iets nieuws op, de markt gaat hier snel, maar ik denk dat als je zo begint het vrij snel vol loopt:

Prompting & grote basismodellen:
Centraal Gemini topic
Centraal Copilot topic
Centraal OpenAI topic
Centraal Overige modellen topic
Je wil de 'grote drie' denk ik apart omdat elk model eigen prompt guides heeft, maar ook sterke en minder sterke kanten. Met enige regelmaat verschijnen er updates, dus relevant voor mensen wat wel en niet goed werkt. Bijv; momenteel is Nano Banana wel echt het beste afbeeldingsmodel, maar kan zomaar zijn dat OpenAI volgende week iets uitbrengt waardoor dat meteen weer achterhaald is. Dus 'grote 3' zou ik apart doen (hoewel Copilot feitelijk combo van ChatGPT is en andere modellen, maar nu eenmaal wel veel (zakelijk) gebruikt. En omdat je niet oneindig centrale topics wil, nog een laatste Centraal topic voor Grok, Mistral, Qwen etc.

Lokaal draaien van AI
Centraal Ollama topic
Centraal LM studio topic
Centraal ComfyUI topic
Centraal 'welk model/tool moet ik kiezen' topic?
die laatste omdat mensen die starten door de bomen het bos niet zien en graag advies willen 'waarmee moet ik voor mijn doel nou mee beginnen? En vervolgens ga je verder in het (prompting/tool) topic van jouw keuze om te starten.

Bekende overige AI tools
Centraal OpenClaw draaien topic (die is echt wezenlijk anders dan andere tools).

Ik denk dat je met zo iets met een groep enthousiastelingen die elk ieder 1 topic starten je al vrij snel iets krijgt waarvan je kan zien of het succesvol genoeg is om door te zetten. Sowieso is de vraag natuurlijk hoe de vlag er over 2-3 jaar bij hangt, zoals ik al schreef in de openingspost kan het best zijn dat je alle topics tegen die tijd weer gaat herverdelen omdat de grote vernieuwing er dan wel uit is en in heel veel tech al AI verwerkt zit. Maar juist nu in deze pilottijd wil je dat pionieren even centreren op 1 plek.
Eensch, met de toevoeging dat er nog wel wat meer is dan ComfyUi, er zijn ook Stable Diffusion web based tools (zoals Forge) die een minder steile leercurve dan ComfyUi hebben en voor de beginner (en gebruikers van GPU's met minder Gb's) in AI beeldgeneratie beter te begrijpen zijn.

Pagina: 1