OpenClaw en andere lokale AI agents (NanoClaw, PicoClaw etc)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:50

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Tot mijn verbazing zag ik een paar dagen geleden dat er nog geen OpenClaw topic was GoT. Na overleg met de moderators een heuse OpenClaw topic.

Doel van het topic wat mij betreft; ideeën uitwisselen, setups delen, use cases bespreken, tips uitwisselen, sparren etc. Soort van algemeen topic waar we met z'n allen zaken kunnen delen waar we mee bezig zijn.

Wat is OpenClaw: OpenClaw is een open-source project voor het maken van een persoonlijke AI-assistent die autonoom kan werken op basis van de skills die je de bot voert. De geïnstalleerde Gateway is een WebSocket-server die sessies, kanalen, tools, events en configuraties beheert. (eerste beste hit die ik kreeg op "wat is openclaw")

Wat ze er zelf over zeggen: The AI that actually does things. Clears your inbox, sends emails, manages your calendar, checks you in for flights.
All from WhatsApp, Telegram, or any chat app you already use.

Officiële resources:

Site: https://openclaw.ai/
Docs: https://docs.openclaw.ai/

Een paar resources die ik zelf heb geraadpleegd:

https://localclaw.io/ - guide om te kijken welke locale LLM beste draait op de gekozen hardware
https://clawhub.ai/ - skills voor OpenClaw, Let op: lees altijd de broncode door er schijnen veel skills "geïnfecteerd" te zijn met prompt injection
https://www.reddit.com/r/openclaw/ - Subreddit

Als we de youytube video's mogen geloven maken mensen complete pipelines waarin ze taken automatiseren. Iemand had zelfs meerdere agents die een daily standup doen. Helaas ben ik zelf nog niet zo ver. Ik momenteel aan het worstelen met het goed aan de praat krijgen van browser automation. Ik wil als test kijken hoe ver ik kom met het doen van boodschappen met OpenClaw. Maar dat valt dus nog niet mee. Eerlijk gezegd valt het nog een beetje tegen hoe soepel het gaat. Wat ik wel gedaan heb is het memory systeem structureren. Aangezien alles anders in 1 markdown file terecht kwam.

Na de "Hype" van OpenClaw zijn er nu ook soortgelijke projecten zoals:

NanoBot - https://github.com/HKUDS/nanobot
NanoClaw - https://nanoclaw.dev
PicoClaw - https://picoclaw.net/
AgentZero - https://www.agent-zero.ai/

Omdat ik wat aan het worstelen ben met OpenClaw ben ik ook zijdelings aan het kijken naar alternatieven die eventueel makkelijker/beter werken.

Om dit topic met een paar vragen af te trappen.

- Zijn er Tweakers die een lokale AI Agent aan de praat hebben?
- Wat is jullie ervaring?
- Zijn er algemene setup tips?
- Wat is een goeie browser setup? Headless of gewoon full browser?

Deel vooral je ervaring en tips qua setup en use cases. Ik ben erg beniewd!

Beste antwoord (via EVILSalami op 22-02-2026 11:15)

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:28

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik volg de ontwikkeling van OpenClaw met interesse maar ga er zelf op dit moment niet aan beginnen vanwege tijdgebrek.
Heb echter wel een tip; je kan wel een LLM gebruiken op je eigen systeem om kosten te besparen, zie
https://www.nvidia.com/en...-rtx-gpu-dgx-spark-guide/

while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done

Alle reacties

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:49
Ik heb intussen openclaw draaien op een VPS. Het valt toch niet mee om het aan de gang te krijgen maar je moet het even weten allemaal.

Waar ik nu tegenaan loop is dat je voor veel skills toch wel je portomonnee moet trekken omdat ze altijd wel API access ergens nodig hebben. En als je het dan draaiend hebt werkt het toch niet allemaal zoals verwacht.

Maar het is wel enorm interessant, ik ben er al heel de dag volop mee bezig.

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Leuk dat je reageert! Het is wel veel tinkeren inderdaad. Zeker niet plug en play.

Ik heb het zelf gekoppeld aan mij chatgpt account van 20 euro. Dus ik betaal niet los via de API totdat ik alles goed heb werken.

Ik was net dit filmje aan het kijken die volgens mij wel goeie inzichten heeft waar ik mee aan de slag ga.

• Marve79
EVILSalami schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:45:
Leuk dat je reageert! Het is wel veel tinkeren inderdaad. Zeker niet plug en play.

Ik heb het zelf gekoppeld aan mij chatgpt account van 20 euro. Dus ik betaal niet los via de API totdat ik alles goed heb werken.

Ik was net dit filmje aan het kijken die volgens mij wel goeie inzichten heeft waar ik mee aan de slag ga.

[YouTube: My Multi-Agent Team with OpenClaw]
Ik gebruik zelf nu Gemini flash 2.5. ik heb er heel de dag mee gespeeld en zit nu aan €2.65 dus dat lijkt nogal mee te vallen, zeker als je alles hebt draaien straks.

Maar geld is niet echt het probleem, meer de belachelijke hoeveelheid tijd die erin gaat zitten 😂

Ik zal dat filmpje eens bekijken 🙂

• bob-nwk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:44

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan als ik vragen mag? Ik heb hem nu draaien met Kimi K2.5 als hoofd agent en OpenAI, Google Gemini en Anthropics als backups. Maar de teller begint behoorlijk te lopen indien ik overschakel van model. Ik heb ook een OpenAI Plus account, maar alles wat ik via de API doe wordt toch echt apart in rekening gebracht helaas.

Ik ben nu een weekje ermee aan het spelen en kan nog niet zeggen dat het helemaal op orde is. Dit weekend maar eens wat tijd investeren in een goede set-up m.b.t. kosten en bepaalde taken naar bepaalde agents doorzetten. Ik merk dat het bijvoorbeeld op Claude Opus voortreffelijk draait, maar mijn bankrekening vind dat minder leuk. Indien ik dan weer overschakel naar een goedkoper model, gaat het vaak mis en worden er duizenden credits verspeeld aan opnieuw het wiel uitvinden.

Leuk projectje dit, maar er gaat inderdaad heeel veel tijd inzitten.

[ Voor 31% gewijzigd door bob-nwk op 21-02-2026 10:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik volg de ontwikkeling van OpenClaw met interesse maar ga er zelf op dit moment niet aan beginnen vanwege tijdgebrek.
Heb echter wel een tip; je kan wel een LLM gebruiken op je eigen systeem om kosten te besparen, zie

while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done

• bob-nwk
Vishari Beduk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:43:
Dank voor deze tip. Maar ik vrees dat dit voor mij niet opgaat aangezien ik hem draai op een "oude" Mac Mini M1 met 8GB RAM

• Marve79
Na een dag Gemini Flash 2.5 sta ik nu al op 6 euro, dat is toch wel wat veel. Blijkbaar zit er ergens een loop in die constant tokens verbruikt. Daar moet je wel voor oppassen.

Ik ga toch ook eens kijken naar een lokale LLM. Alleen weet ik niet of m'n hardware dit aan kan.

Ik heb wel nog een rackserver draaien met een GPU erin voor Plex, misschien kan ik die misbruiken. Want als ik straks 150 euro per maand aan tokens kwijt ben is het het ook niet echt waard.

• Marve79

[YouTube: My Multi-Agent Team with OpenClaw]
Btw, kun je eens uitleggen hoe je dit doet via je 20 euro per maand chatgpt abo? Want die is toch enkel voor de web interface en niet voor de API?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
Marve79 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:22:
[...]

Ik gebruik zelf nu Gemini flash 2.5. ik heb er heel de dag mee gespeeld en zit nu aan €2.65 dus dat lijkt nogal mee te vallen, zeker als je alles hebt draaien straks.
€3 op zich is natuurlijk niet veel geld, maar wat heb je voor die €3 kunnen doen? Want alles valt of staat bij of het het geld waard is.

€3 per dag (= €1200 per jaar) kwijt zijn aan een AI die je spammails weggooit zou ik bijvoorbeeld niet het geld waard vinden, om maar wat te noemen :P

The devil is in the details.

• Marve79
Hahn schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:15:
[...]

€3 op zich is natuurlijk niet veel geld, maar wat heb je voor die €3 kunnen doen? Want alles valt of staat bij of het het geld waard is.

€3 per dag (= €1200 per jaar) kwijt zijn aan een AI die je spammails weggooit zou ik bijvoorbeeld niet het geld waard vinden, om maar wat te noemen :P
Je einde van de dag was het al 6 euro. Maar ik moest blijkbaar flash-lite gebruiken ipv flash, dat scheelt een factor 3. Dus dat heb ik nu aangepast. Ik heb ook gevraagd om zijn antwoorden korter te houden.

Ik heb eigenlijk nog NIKS draaien >:) Ik probeer eerst met het weer een beetje te spelen om mij automatische voorspellingen door te sturen. En ik ben een tijdje met bitcoin bezig geweest om mij een bericht te sturen bij een bepaalde prijs.

Maar het valt allemaal niet mee om het aan de gang te krijgen.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:29
Ah, leuk topic!

Zag laatst deze voorbij komen:
YouTube: How to run multiple Clawdbots (aka Openclaw agents)

Een team AI agents die samenwerken aan een project. Zullen vaast nog allemaal haken en ogen aan zitten, maar erg interessant om te volgen.

Ik zou graag een AI bot hebben die sochtends het weer pushed, mijn agenda etc. Ben alleen nog een beetje huiverig aangezien ik geen aparte 'locked down' laptop/pc heb en wil liever een AI bot geen wijde access geven op mijn hoofd pc.

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
bob-nwk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:19:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan als ik vragen mag?
Volgens mij moet je dan kiezen voor OpenAI codex. Ik gebruik nu "openai-codex/gpt-5.1-codex-mini" maar je kan ook "openai-codex/gpt-5.1-codex" gebruiken. Je logt dan in via OpenAI Auth en zo krijgt OpenClaw toegang tot OpenAI. Dus niet via een API key. Ik wist ook niet dat dit kon, meer bij toeval omdat ik daarvoor had gekozen bij de eerste setup.

• HankVineyard
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 25-03 18:40
bob-nwk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:19:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan als ik vragen mag?
Ik had deze soort-van-tutorial gebruikt en het werkt top

YouTube: 🚨 Do NOT use Claude in OpenClaw

• Marve79
EVILSalami schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:02:
[...]

Volgens mij moet je dan kiezen voor OpenAI codex. Ik gebruik nu "openai-codex/gpt-5.1-codex-mini" maar je kan ook "openai-codex/gpt-5.1-codex" gebruiken. Je logt dan in via OpenAI Auth en zo krijgt OpenClaw toegang tot OpenAI. Dus niet via een API key. Ik wist ook niet dat dit kon, meer bij toeval omdat ik daarvoor had gekozen bij de eerste setup.
Ja maar ik heb al gelezen van mensen die geblocked zijn omdat dit schijnbaar against de terms is.

Plus je gaat snel tegen limieten aanlopen.

• HankVineyard
Marve79 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Ja maar ik heb al gelezen van mensen die geblocked zijn omdat dit schijnbaar against de terms is.

Plus je gaat snel tegen limieten aanlopen.
Dat is niet het geval, alleen bij Claude was er sprake van een block. Niet bij OpenAI. Sterker nog Peter Steinberger heeft zelf confirmed dat OpenAI het prima vindt. Linkje naar zijn tweet hierover: https://x.com/steipete/status/2024182608746217953
Daarnaast zit er best een grote cap op. Er zijn geen publieke cijfers maar je kan best intensief een paar uur bezig voordat je gecap'd wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door HankVineyard op 21-02-2026 15:47 ]

• Marve79
HankVineyard schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:45:
[...]

Dat is niet het geval, alleen bij Claude was er sprake van een block. Niet bij OpenAI. Sterker nog Peter Steinberger heeft zelf confirmed dat OpenAI het prima vindt. Linkje naar zijn tweet hierover: https://x.com/steipete/status/2024182608746217953
Daarnaast zit er best een grote cap op. Er zijn geen publieke cijfers maar je kan best intensief een paar uur bezig voordat je gecap'd wordt.
Ik ga het ook maar eens proberen dan, liever 20 euro per maand dan de onzekerheid van per token betalen.

Plus het model is ook nog eens beter waarschijnlijk.

Edit: Ik heb wel gelezen dat dit nadelen heeft:, dat niet alles even stabiel werkt als via de API. En dat modellen als flash-lite waarschijnlijk nog goedkoper zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Marve79 op 21-02-2026 16:34 ]

• Marve79
SCIxX schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:25:
Ah, leuk topic!

Zag laatst deze voorbij komen:
YouTube: How to run multiple Clawdbots (aka Openclaw agents)

Een team AI agents die samenwerken aan een project. Zullen vaast nog allemaal haken en ogen aan zitten, maar erg interessant om te volgen.

Ik zou graag een AI bot hebben die sochtends het weer pushed, mijn agenda etc. Ben alleen nog een beetje huiverig aangezien ik geen aparte 'locked down' laptop/pc heb en wil liever een AI bot geen wijde access geven op mijn hoofd pc.
Ik zag dit filmpje: YouTube: OpenClaw Tutorial for Beginners - Crash Course

Daar maakt hij gebruik van Zapier MPC (https://zapier.com/mcp). Dat werkt als een soort man in de middle, waar je bijv gmail helemaal kunt dichttimmeren voor openclaw zodat hij bijv enkel bij je agenda kan, maar geen mails kan versturen. Ik ben dat eens aan het bekijken.

• bob-nwk
Marve79 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:33:
[...]

Ik zag dit filmpje: YouTube: OpenClaw Tutorial for Beginners - Crash Course

Daar maakt hij gebruik van Zapier MPC (https://zapier.com/mcp). Dat werkt als een soort man in de middle, waar je bijv gmail helemaal kunt dichttimmeren voor openclaw zodat hij bijv enkel bij je agenda kan, maar geen mails kan versturen. Ik ben dat eens aan het bekijken.
Ik heb wisselende resultaten met Zapier MCP. Ben wat aan het klooien geweest om bepaalde data vanuit verschillende Google Sheets in een nieuwe sheet te mergen. Soms werkt het vlekkeloos en de dag erna lukt exact hetzelfde ineens niet meer. M’n bot geeft Zapier de schuld maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.

Ik hoor graag jouw bevindingen met Zapier.

• HankVineyard
Marve79 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:52:
[...]
Ik heb wel gelezen dat dit nadelen heeft
Elk voordeel heeft zijn nadeel zeggen we dan maar :)
Inderdaad heeft het pro's en con's maar voor beginners is dit wel een 'goedkopere' manier om gebruik te maken van OpenClaw.

• Marve79
bob-nwk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:01:
[...]

Ik heb wisselende resultaten met Zapier MCP. Ben wat aan het klooien geweest om bepaalde data vanuit verschillende Google Sheets in een nieuwe sheet te mergen. Soms werkt het vlekkeloos en de dag erna lukt exact hetzelfde ineens niet meer. M’n bot geeft Zapier de schuld maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.

Ik hoor graag jouw bevindingen met Zapier.
Ik heb het nog niet getest maar ik zal het morgen eens proberen, ik ben alweer heel de dag bezig 8)7

• Marve79
Ok, ik ben al wat verder.

Ik had gemini-flash-2.5-lite als model maar die is te dom om te poepen. Op alles zei hij dat kan ik niet. Dus ik zit nu op flash-preview en die is wel 5x zo duur maar nu lukt ook ineens alles.

Ik krijg nu een daily report met het weer voor de komende 24 uur via de google weather api, de bitcoin prijs via de crypto market analyzer. En hij zegt me of ik vuilnis buiten moeten zetten en welk type voor ophaling de volgende dag. Het valt of staat dus wel heel erg met welk model je gebruikt.

Ik heb ook nog geprobeerd hem websites te laten bezoeken en me een overzicht te geven van het belangrijkste nieuws, maar hij wordt als bot overal geblokkeerd. Daar zijn wat truucjes voor, residental proxies e.d. maar dat moet ik nog allemaal uitzoeken.

Ik ga nu eerst eens die Zapier MCP testen.

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:18
Ik heb gisteren OpenClaw op een VPS gezet. Ik weet niets van programmeren, maar Claude Code heeft het allemaal voor mij gedaan. Gewoon koppelen aan de VPS en hij installeert alles, stelt het in en repareert het als iets niet werkt.

Tot nu toe best geinig hoe het werkt. Ik gebruik het met spraakberichten in Telegram. Dat werk goed. Hij verstuurt e-mails, werkt mijn Todo app bij en maakt notities in Notion. Heerlijk vind ik dat. Dan bedenk ik mij opeens: oh ja morgenochtend naar de bakker, die formulieren printen en versturen en volgende week is m’n zus jarig en ik wil nog een kaartje sturen. Dat spreek ik in, en hij maakt netjes taken aan in mijn agenda voor de juiste dagen. Als ik dat handmatig moet doen dan vergeet ik het vaak.

Verder ben ik aan het instellen dat het helpt met het bijhouden van recepten en als mealplanner. Elke zondagochtend stuurt hij om 7:30 de folders van de lokale supermarkten via telegram. Ik spreek dan in wat mijn week planning is, welke ingrediënten ik in huis heb en wat ik in de aanbieding wil kopen, en dan maakt hij een weekmenu. Ook een plaatje erbij dat ik kan printen zodat de kinderen weten wat we elke dag eten.

Ik heb met Claude Code ook een soort budgetbeheer programma gemaakt. Die ga ik ook op de VPS zetten. Openclaw kan dan elke dag of desgevraagd aangeven hoeveel ruimte we nog hebben in die week of maand om bijvoorbeeld uit eten te gaan.

Overigens vraag ik mij af of Openclaw als toepassing nu echt nodig is. Ik kan geloof ik ook Claude Code op de VPS aansturen met telegram en hetzelfde doen. Dat scheelt dan die dure LLM-api. Ik gebruik nu nog Google met € 150 start tegoed. Maar het gaat best hard met € 10 afgelopen dag.

• Marve79
MennoE schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:31:
Ik heb gisteren OpenClaw op een VPS gezet. Ik weet niets van programmeren, maar Claude Code heeft het allemaal voor mij gedaan. Gewoon koppelen aan de VPS en hij installeert alles, stelt het in en repareert het als iets niet werkt.

Tot nu toe best geinig hoe het werkt. Ik gebruik het met spraakberichten in Telegram. Dat werk goed. Hij verstuurt e-mails, werkt mijn Todo app bij en maakt notities in Notion. Heerlijk vind ik dat. Dan bedenk ik mij opeens: oh ja morgenochtend naar de bakker, die formulieren printen en versturen en volgende week is m’n zus jarig en ik wil nog een kaartje sturen. Dat spreek ik in, en hij maakt netjes taken aan in mijn agenda voor de juiste dagen. Als ik dat handmatig moet doen dan vergeet ik het vaak.

Verder ben ik aan het instellen dat het helpt met het bijhouden van recepten en als mealplanner. Elke zondagochtend stuurt hij om 7:30 de folders van de lokale supermarkten via telegram. Ik spreek dan in wat mijn week planning is, welke ingrediënten ik in huis heb en wat ik in de aanbieding wil kopen, en dan maakt hij een weekmenu. Ook een plaatje erbij dat ik kan printen zodat de kinderen weten wat we elke dag eten.

Ik heb met Claude Code ook een soort budgetbeheer programma gemaakt. Die ga ik ook op de VPS zetten. Openclaw kan dan elke dag of desgevraagd aangeven hoeveel ruimte we nog hebben in die week of maand om bijvoorbeeld uit eten te gaan.

Overigens vraag ik mij af of Openclaw als toepassing nu echt nodig is. Ik kan geloof ik ook Claude Code op de VPS aansturen met telegram en hetzelfde doen. Dat scheelt dan die dure LLM-api. Ik gebruik nu nog Google met € 150 start tegoed. Maar het gaat best hard met € 10 afgelopen dag.
De kosten hangen vooral samen met het model dat je kiest, standaard stond hij bij mij op Gemini 3 pro en dan gaat het keihard. Flash 2.5 lite was te dom dus nu zit ik op flash preview, beetje de middenweg.

In het begin ga je wat meer verstoken maar als alles eenmaal draait en je hoeft niet constant meer te chatten zakt dat vanzelf.

• bob-nwk
Ik heb vanochtend de OpenAI subscription geactiveerd, wat een verademing zeg t.o.v. Kimi!

Zaken waar ik afgelopen week uren over heb zitten "ruzieen" met Kimi worden dus vlekkeloos en bliksemsnel uitgevoerd.

Hoe zit het precies met de rate limits voor oauth OPenAI inlog? Ik las iets over windows va 5 uur. Heb de afgelopen 5 uur behoorlijk zitten pielen maar totop heden nog geen limits ondervonden.

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
bob-nwk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:28:
Ik heb vanochtend de OpenAI subscription geactiveerd, wat een verademing zeg t.o.v. Kimi!

Zaken waar ik afgelopen week uren over heb zitten "ruzieen" met Kimi worden dus vlekkeloos en bliksemsnel uitgevoerd.

Hoe zit het precies met de rate limits voor oauth OPenAI inlog? Ik las iets over windows va 5 uur. Heb de afgelopen 5 uur behoorlijk zitten pielen maar totop heden nog geen limits ondervonden.
Ik weet niet wat de window is maar als je een limiet bereikt krijg je gewoon een melding tot hoe laat het duurt voordat het weer reset.

Mooi dat het beter gaat. Wat heb je voor elkaar?

• Marve79

Wel grappig dat geruzie met AI, ik had hetzelfde met die goedkope modellen. Ik wilde dat hij iets uitvoerde elke ochtend om 7 uur en hij bleef bij hoog en laag beweren dat dat niet kon en ik zelf cronjobs in moest stellen.

Toen was er een pairing probleem wat ik allang had opgelost en wederom bleef hij zeuren het werkt niet want ik ben niet gepaired. Dan moest ik hem steeds zeggen ja maar dat is al opgelost om dan weer 'oh ja inderdaad' te horen.

Alsof je met een Alzheimer patiënt een gesprek aan het voeren bent.

Enige is dat die hoge modellen enorm duur zijn, als openai die subscriptie ooit dichtzet voor openclaw dan is het wel gedaan met hobby-en.

• HankVineyard
Je kan het openclaw zelf vragen :) Iets als "Hoeveel procent heb ik vandaag gebruikt/nog over?" geeft gelijk een duidelijk antwoord.

• bob-nwk
EVILSalami schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:44:
[...]

Mooi dat het beter gaat. Wat heb je voor elkaar?
Ik verzamel dagelijks een hoop data in verschillende Google Sheets (weegschaal resultaen, workout stats). Omdat die van verschillende bronnen komen, belanden die in verschillende sheets. Die combineer ik dan weer met voedings data en op basis van dat alles laat ik dan een trainingsschema maken voor de komende week.

Hier ben ik doorgaans elke zondag wel een klein uurtje mee bezig. Vanaf heden wordt nu dus alles direct gesynced in 1 nieuwe sheet, en op basis van die sheet en een MyFitnessPall export (nog nog wel althans). wordt dan een nieuw schema gemaakt. En die wordt gelijk op een nieuwe pagina in mn Notion account gezet (met oefeningen, gewichten, aantal sets, aantal reps etc.) Inclusief tickboxes :)

• bob-nwk
Marve79 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:05:
[...]

Wel grappig dat geruzie met AI, ik had hetzelfde met die goedkope modellen. Ik wilde dat hij iets uitvoerde elke ochtend om 7 uur en hij bleef bij hoog en laag beweren dat dat niet kon en ik zelf cronjobs in moest stellen.

Toen was er een pairing probleem wat ik allang had opgelost en wederom bleef hij zeuren het werkt niet want ik ben niet gepaired. Dan moest ik hem steeds zeggen ja maar dat is al opgelost om dan weer 'oh ja inderdaad' te horen.

Alsof je met een Alzheimer patiënt een gesprek aan het voeren bent.

Enige is dat die hoge modellen enorm duur zijn, als openai die subscriptie ooit dichtzet voor openclaw dan is het wel gedaan met hobby-en.
Herkenbaar, ik heb ook een hoop "ruzie" gemaakt omdat hij telkens aangaf dat bepaalde zaken technisch niet konden, terwijl EXACT datzelfde eerder probleemloos werd uitgevoerd.

Tot nu toe pas 1 dag met de nieuwe subscription aan het spelen maar totop heden gaat alles perfect *knock on wood*

[ Voor 19% gewijzigd door bob-nwk op 22-02-2026 20:36 ]

• MennoE
Ik heb Claude Code nu opdracht gegeven om op mijn VPS OpenClaw na te bouwen, maar dan dat elke opdracht door CC wordt beantwoord. Dan heb ik dus geen aparte API van een LLM nodig en gaat alles via mijn abonnement op Claude. Dat scheelt best in kosten, want zowel een abonnement maandelijks als API-kosten voor OpenClaw is denk ik op termijn iets teveel van het goede. Hij behoudt OpenClaw ook, dus dan kan ik ze naast elkaar testen.

Ik laat jullie weten hoe het bevalt!

• Marve79
MennoE schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:48:
Ik heb Claude Code nu opdracht gegeven om op mijn VPS OpenClaw na te bouwen, maar dan dat elke opdracht door CC wordt beantwoord. Dan heb ik dus geen aparte API van een LLM nodig en gaat alles via mijn abonnement op Claude. Dat scheelt best in kosten, want zowel een abonnement maandelijks als API-kosten voor OpenClaw is denk ik op termijn iets teveel van het goede. Hij behoudt OpenClaw ook, dus dan kan ik ze naast elkaar testen.

Dus je gaat een fork maken moet ik dat zo zien?

• Marve79
Welke AI model gebruiken jullie voor ChatGPT Oauth? Gewoon chat of codex?

• MennoE
Marve79 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:46:
[...]

Dus je gaat een fork maken moet ik dat zo zien?
Hoe je het kwalificeert weet ik niet precies. Op YouTube zag ik een reactie dat je Claude net zo goed soort van online kunt zetten op je VPS, en dat je daarmee veel bespaart. Dus ik heb CC gevraagd of dat mogelijk was, en hij gaf aan van wel.

En het werkt! Vannacht heeft CC alles geinstalleerd. Spraakberichten omzetten in tekst kan CC niet, dus dat deed ik met een lokale versie van Whisper op mijn VPS. Dat was alleen iets te traag, dus gebruik daarvoor alsnog Gemini Flash. Voor de rest gebruikt hij nu gewoon Claude Max, dus geen kosten meer voor een api. Hij functioneert verder precies hetzelfde. Via Telegram, kan e-mails sturen, kan in Todoist, in Notion etc. En hij reageert mega snel.

Nu nog wat meer usecases bedenken :*)

• Marve79
MennoE schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:50:
[...]

Hoe je het kwalificeert weet ik niet precies. Op YouTube zag ik een reactie dat je Claude net zo goed soort van online kunt zetten op je VPS, en dat je daarmee veel bespaart. Dus ik heb CC gevraagd of dat mogelijk was, en hij gaf aan van wel.

En het werkt! Vannacht heeft CC alles geinstalleerd. Spraakberichten omzetten in tekst kan CC niet, dus dat deed ik met een lokale versie van Whisper op mijn VPS. Dat was alleen iets te traag, dus gebruik daarvoor alsnog Gemini Flash. Voor de rest gebruikt hij nu gewoon Claude Max, dus geen kosten meer voor een api. Hij functioneert verder precies hetzelfde. Via Telegram, kan e-mails sturen, kan in Todoist, in Notion etc. En hij reageert mega snel.

Nu nog wat meer usecases bedenken :*)
Kijk wel uit want er zijn al mensen gebanned die dit deden:

YouTube: Claude is BANNING OpenClaw Users (What Now?)

• MennoE
Ah tnx, dat wist ik niet. Ik heb het aan CC gevraagd en die noemt het een grijs gebied. De gebande accounts zou met name zien op 3d party tools. En in mijn geval is het soort van Claude code die zelf op een server draait (althans zo begrijp ik het). Ach we zien het wel. Als ze mij bannen maakt niet zoveel uit. En overigens gebruik ik CC relatief weinig denk ik t.o.v. andere partijen. Want echt programmeren doe ik niet.

[ Voor 8% gewijzigd door MennoE op 23-02-2026 11:51 ]

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:20
MennoE schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:48:

Hoe moet ik dit dan voor me zien? Heb je geen API verbinding nodig met Claude zelf dan?

• MennoE
barrymossel schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:17:
[...]

Hoe moet ik dit dan voor me zien? Heb je geen API verbinding nodig met Claude zelf dan?
Nee hij logt zelf in op Claude met OAuth.

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Als je Claude code draait op een andere computer dan wordt je niet gebanned toch? (Ook al is het een VPS)

Overigens wel een vraag. Je draait dan CC in de workspace van openclaw zodat daar van alles aangepast wordt of ook daarbuiten? En zo ja, waar?

[ Voor 41% gewijzigd door EVILSalami op 23-02-2026 13:24 ]

• Marve79
EVILSalami schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:23:
Als je Claude code draait op een andere computer dan wordt je niet gebanned toch? (Ook al is het een VPS)

Overigens wel een vraag. Je draait dan CC in de workspace van openclaw zodat daar van alles aangepast wordt of ook daarbuiten? En zo ja, waar?
Van wat ik begrijp draait hij CC op de VPS zelf, maar ook als AI in Openclaw. En dat via oauth en dat mag dus niet, zie nu ook een nieuwsbericht op de FP: nieuws: Na Anthropic lijkt ook Google gebruik OpenClaw bij AI-abonnementen te...

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
(Wat betekent de afkorting CC in jullie posts? Claude Code?)

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Room42 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:20:
(Wat betekent de afkorting CC in jullie posts? Claude Code?)
Yes, in dat van mij wel :P

• MennoE
CC = idd Claude Code.

Nee ik gebruik geen OpenClaw meer. Maar het is voor mij ook lastig uitleggen hoe het wel werkt. Dat krijg je ervan als je als niet-techneut opeens van alles kunt bouwen met gewoon wat prompts. Ik ga het vragen aan CC zelf.

• MennoE
Oké volgens CC:

Persoonlijke AI-assistent op een VPS
Wat is het?
Een Telegram bot die draait op een eigen VPS en als brein Claude Code CLI gebruikt. Je stuurt een berichtje via Telegram en de bot denkt na, zoekt dingen op, beheert je taken, leest je mail, en meer. Alles op je eigen server, onder je eigen controle.

Hardware
Hetzner VPS — 8 GB RAM, 75 GB SSD, Ubuntu 24.04
Kosten: ~€7/maand
Architectuur

Telegram ← polling → Bot (Python)

Claude Code CLI (claude -p)

Tools: Bash, Read, Write, WebSearch, etc.

Todoist, Gmail, Google Calendar, Notion, Web
Componenten op de VPS
1. Telegram Bot (/opt/mino/bot.py)

Python script met python-telegram-bot
Ontvangt tekst, spraakberichten, foto's en bestanden
Stuurt alles door naar Claude Code CLI met claude -p --output-format json
Sessie-continuïteit: gesprekken worden hervat binnen een tijdvenster van 30 minuten via --resume
Spraakberichten worden getranscribeerd via Gemini 2.0 Flash API
Markdown van Claude wordt omgezet naar Telegram-compatibele HTML
Draait als systemd service

2. Integraties:

Todoist — Taakbeheer via todoist-ts-cli
Google Calendar — Herinneringen aanmaken via gog CLI
Gmail — Mail lezen en versturen via gog CLI
Notion — Kennisbank beheren via Notion API (curl)
Web — Zoeken en pagina's lezen via ingebouwde Claude tools
Infrastructuur
nginx als reverse proxy met Let's Encrypt SSL
systemd services voor de bot en financiële webhook
SSH key-only — wachtwoordlogin uitgeschakeld
UFW firewall — alleen poort 22, 80, 443 open
System prompt
De bot heeft een persoonlijkheid via een system prompt:

Standaardtaal Nederlands, schakelt mee
Direct en to-the-point, geen filler
Proactief bij interne taken, voorzichtig bij externe acties (altijd bevestiging vragen voor e-mails)
Leest bij elke sessie een MEMORY.md bestand voor context
Lokale kant (Mac)

Kosten
Hetzner VPS: ~€7/maand
Claude Max plan: ~€100/maand (voor de CLI)
Gemini API (spraaktranscriptie): verwaarloosbaar
Totaal: ~€107/maand voor een persoonlijke AI-assistent met volledige controle

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 22:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hoe draaien jullie dit soort tools?
In een sandbox en dan met eigen user accounts?
Leuk een bot die op je local file system of in je mailbox aan de slag kan, maar hoe houd je het veilig?
Al genoeg drama voorbij zien komen waar iemands fotocollectie ineens ge rm-rf-d was.

• MennoE
CyBeRSPiN schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:39:
Leuk een bot die op je local file system of in je mailbox aan de slag kan, maar hoe houd je het veilig?
Al genoeg drama voorbij zien komen waar iemands fotocollectie ineens ge rm-rf-d was.
Op een VPS en alleen met toegang tot data die niet zo spannend is. Zoals bepaalde notities, mijn to do app en een apart aangemaakt e-mailadres.

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-03 23:08
hebben jullie ook last van dat oc continu van taal wisselt, ik vertel dat ik voorkeur geef aan communicatie in nederlands, maar paar keer per dag gaat ie weer over op engels. Net als dat ik vraag dat hij tussen 23-07 uur zijn mond houdt en dan doodleuk appjes stuurt met teksten als [ik weet dat ik nu niks mag zeggen] en [ik blijf tot 07:00 uur stil] Maar hij appt me dan wel...

MT Venus V3 | HW P1 |

• suave1234

je kunt inloggen in je claude account en dan onder usage zien hoe lang en hoe veel ruimte er nog in sessies zitten. Let op: Usage is niet realtime.

MT Venus V3 | HW P1 |

• suave1234
ik heb een extra mac mini gekocht (had er zelf al een) en draai hem daarop. Ik heb hem via wifi (apart netwerk zonder andere clients) met internet verbonden. Hij heeft zijn eigen emailadres en ik stuur hem aan via telegram (of lokaal op zijn eigen mac mini). En ik gebruik hem met mijn Claude Max account (werkt nog steeds). Had hem eerst via API, maar dat ging zonder veel rare dingen al snel naar 20 dollar per dag.

[ Voor 10% gewijzigd door suave1234 op 23-02-2026 17:20 ]

MT Venus V3 | HW P1 |

• bob-nwk
suave1234 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:00:
[...]

je kunt inloggen in je claude account en dan onder usage zien hoe lang en hoe veel ruimte er nog in sessies zitten. Let op: Usage is niet realtime.
Ik geloof niet dat ik de OpenAI limits in de Claude console ga zien ;)

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Ik wil dat Openclaw inlogt in een project management systeem. Ik geef dan de url en zijn eigen credentials. Maar dat wil het dan niet. Waar komt dit door? Te slecht/licht model?

"Geen toegang – ik kan niet inloggen ergens voor je. Geef geen credentials door."

• MennoE
EVILSalami schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:50:
Ik wil dat Openclaw inlogt in een project management systeem. Ik geef dan de url en zijn eigen credentials. Maar dat wil het dan niet. Waar komt dit door? Te slecht/licht model?

"Geen toegang – ik kan niet inloggen ergens voor je. Geef geen credentials door."
Geen idee. Kan je niet aan CC vragen dit op OpenClaw in te stellen? Dat werkt bij mij altijd feilloos.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:30

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Vandaag op de frontpage: .geek: AI-topvrouw Meta wist per ongeluk honderden e-mails met OpenClaw

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
MennoE schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:31:
Tot nu toe best geinig hoe het werkt. Ik gebruik het met spraakberichten in Telegram. Dat werk goed.
Hoe heb je spraakherkenning voor de bot werkend gekregen? Dat krijgt ik momenteel nog niet (gratis) voor elkaar. Met ElevenLabs snap ik het, maar ik hoop stiekem natuurlijk dat er mooie skills zijn die ik nog niet ken die daarvoor geschikt zijn.

• MennoE
DeNachtwacht schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:21:
[...]

Hoe heb je spraakherkenning voor de bot werkend gekregen? Dat krijgt ik momenteel nog niet (gratis) voor elkaar. Met ElevenLabs snap ik het, maar ik hoop stiekem natuurlijk dat er mooie skills zijn die ik nog niet ken die daarvoor geschikt zijn.
Gewoon via Gemini API. Dat kost vrijwel niets. Je kunt ook lokaal OpenWhisper draaien, dat is gratis.

• Bandeleros
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-03 09:22
Mooi om te zien dat er een eigen plek is voor OpenClaw. Het is nu nog wat rustig in deze omgeving zie ik, zal over een aantal jaar wel anders zijn.

Na veel lokaal gebouwd te hebben (eigen management/project app, voice to text met een locale lichte LLM in swift en nog een aantal hobby projecten) wil ik het dit keer naar een volgend niveau trekken met OpenClaw op een eigen Mac mini.

Waar ik alleen over twijfel zijn de kosten voor het AI model die OpenClaw moet draaien (brein). Ik ben gek van CC en ik wil het liefst deze via het Max pakket laten draaien. Ik lees hier en daar nog steeds dat het mogelijk is, toch ben ik benieuwd wat jullie ervaring is. Ik ken de alternatieve (Kimi, codex, Gem 3 Pro, etc) maar behaal in de praktijk toch niet de mooie resultaten die ik met CC wel heb. Vandaar mijn voorkeur.

Daarnaast las ik dat Anthropic het enigszins toelaat via Oath mits je het voor eigen gebruik gebruikt. Zodra je het commercieel gaat inzetten je over moet naar de API.

• MennoE
Bandeleros schreef op maandag 2 maart 2026 @ 05:58:
Mooi om te zien dat er een eigen plek is voor OpenClaw. Het is nu nog wat rustig in deze omgeving zie ik, zal over een aantal jaar wel anders zijn.

Na veel lokaal gebouwd te hebben (eigen management/project app, voice to text met een locale lichte LLM in swift en nog een aantal hobby projecten) wil ik het dit keer naar een volgend niveau trekken met OpenClaw op een eigen Mac mini.

Waar ik alleen over twijfel zijn de kosten voor het AI model die OpenClaw moet draaien (brein). Ik ben gek van CC en ik wil het liefst deze via het Max pakket laten draaien. Ik lees hier en daar nog steeds dat het mogelijk is, toch ben ik benieuwd wat jullie ervaring is. Ik ken de alternatieve (Kimi, codex, Gem 3 Pro, etc) maar behaal in de praktijk toch niet de mooie resultaten die ik met CC wel heb. Vandaar mijn voorkeur.

Daarnaast las ik dat Anthropic het enigszins toelaat via Oath mits je het voor eigen gebruik gebruikt. Zodra je het commercieel gaat inzetten je over moet naar de API.
Ik heb een soort eigen OpenClaw gemaakt door CC draaien op een VPS. Daarvoor gebruik ik inderdaad CC met OAuth. Werkt supergoed. Ik heb de indruk dat hij veel minder tokens gebruikt dan OpenClaw dat deed.

• DeNachtwacht
Bandeleros schreef op maandag 2 maart 2026 @ 05:58:
Waar je wel echt rekening mee moet houden is dat diverse AI partijen de afgelpen tijd OpenClaw toegang hebben afgeknepen of zelfs afgesloten. Ik merk sowieso in deze snel gaande wereld met steeds nieuwe (versies van) taalmodellen, wat je krijgt voor je geld best wisselend is. Zelf zou ik iig dus niet snel een duur abonnement voor een jaar afsluiten voordat je via een support o.i.d. expliciet te horen krijgt dat is toegestaan en ook zal blijven worden toegestaan.

• Bandeleros
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-03 09:22
MennoE schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:39:
[...]

Ik heb een soort eigen OpenClaw gemaakt door CC draaien op een VPS. Daarvoor gebruik ik inderdaad CC met OAuth. Werkt supergoed. Ik heb de indruk dat hij veel minder tokens gebruikt dan OpenClaw dat deed.
Zag inderdaad in dit topic je setup een aantal keer voorbij komen. Maar ook ik begrijp nog niet helemaal hoe je het hebt draaien en waarom zo. Maar als ik jou zo hoor draait het erg goed en naar tevredenheid, dus wellicht voor mij interessant om er eens in te verdiepen.
DeNachtwacht schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:46:
[...]

Waar je wel echt rekening mee moet houden is dat diverse AI partijen de afgelpen tijd OpenClaw toegang hebben afgeknepen of zelfs afgesloten. Ik merk sowieso in deze snel gaande wereld met steeds nieuwe (versies van) taalmodellen, wat je krijgt voor je geld best wisselend is. Zelf zou ik iig dus niet snel een duur abonnement voor een jaar afsluiten voordat je via een support o.i.d. expliciet te horen krijgt dat is toegestaan en ook zal blijven worden toegestaan.
Yes, goed punt. Zit er al een tijdje diep in en heb vele modellen al gebruikt. Ook in het n8n tijdperk ben ik lekker los gegaan. Heb nu alleen wel het idee dat we echt een volgende fase ingaan, het gaat nu echt hard. Zeker omdat het zo hard gaat en de modellen elkaar lekker afwisselen in nieuwere versies is het slim om maandelijkse opzegbare abonnementen te hebben. Snel kunnen schakelen in de modellen is belangrijk. Wel denk ik dat de toekomst hem zit om een llm lokaal te draaien, alleen vraagt dat nu gewoon te veel werkgeheugen (en dus te duur).

Om terug te komen op mijn eigen vraag. Na wat research is het nog steeds mogelijk, maar garantie tot de deur.

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Bandeleros schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:14:
Yes, goed punt. Zit er al een tijdje diep in en heb vele modellen al gebruikt. Ook in het n8n tijdperk ben ik lekker los gegaan. Heb nu alleen wel het idee dat we echt een volgende fase ingaan, het gaat nu echt hard. Zeker omdat het zo hard gaat en de modellen elkaar lekker afwisselen in nieuwere versies is het slim om maandelijkse opzegbare abonnementen te hebben. Snel kunnen schakelen in de modellen is belangrijk. Wel denk ik dat de toekomst hem zit om een llm lokaal te draaien, alleen vraagt dat nu gewoon te veel werkgeheugen (en dus te duur).
Heb je een werkende setup? Met echte use cases? Ik ben wel benieuwd.

[ Voor 27% gewijzigd door EVILSalami op 03-03-2026 09:58 ]

• Kobboi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-03 22:09
FYI: volgens Louis Rossman's video van vannacht is nanoclaw.net een fake kopie en is nanoclaw.dev die van de originele developer.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kobboi schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:19:
FYI: volgens Louis Rossman's video van vannacht is nanoclaw.net een fake kopie en is nanoclaw.dev die van de originele developer.
Oef, scherp. Die staat ook verkeerd in de OP, @EVILSalami!

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!

• DeNachtwacht
Ik zou sowieos oppassen met al die forks. De namen klinken lekker catchy, maar doen ze ook wat ze beloven? Hoe zit het met de veiligheid? Hoe groot is de developer community?

Ik houd het zelf voorlopig bij OpenClaw omdat daar veel meer ogen meekijken naar de code (ook van de skills op clawhub) en er ook behoorlijk veel updates (soms bijna dagelijks) zijn. Het is nog een sterk ontwikkelend product en nu al kiezen voor bepaalde forks van een tool die al heel veel rauwe (security) randjes heeft vind ik een stap te ver en ook zelfs lastig. Goede handleidingen / tips om OpenClaw werkend te krijgen zijn soms behoorlijk zoeken, dat is met zo'n fork alleen maar nog lastiger gok ik.

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Oef, scherp. Die staat ook verkeerd in de OP, @EVILSalami!
Aangepast! Thanks voor reminden.
DeNachtwacht schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:41:
Ik zou sowieos oppassen met al die forks. De namen klinken lekker catchy, maar doen ze ook wat ze beloven? Hoe zit het met de veiligheid? Hoe groot is de developer community?

Ik houd het zelf voorlopig bij OpenClaw omdat daar veel meer ogen meekijken naar de code (ook van de skills op clawhub) en er ook behoorlijk veel updates (soms bijna dagelijks) zijn. Het is nog een sterk ontwikkelend product en nu al kiezen voor bepaalde forks van een tool die al heel veel rauwe (security) randjes heeft vind ik een stap te ver en ook zelfs lastig. Goede handleidingen / tips om OpenClaw werkend te krijgen zijn soms behoorlijk zoeken, dat is met zo'n fork alleen maar nog lastiger gok ik.
Ik weet niet zo zeer of het echte forks van de codebase zijn. Ik denk dat het eerders "forks" zijn van het idee. Ze binnen dan van scratch (in een andere programmeertaal) met een bepaalde filosofie, bijvoorbeeld sneller, kleiner etc.

Maar scherp zijn op de inhoud/code is nooit verkeerd uiteraard!

[ Voor 72% gewijzigd door EVILSalami op 05-03-2026 12:46 ]

• DeNachtwacht
Even een kleine update v.w.b. mijn openclaw pogingen voor wie ook lokaal wil (proberen te) draaien. Ik heb OpenClaw inmiddels een soort van werkend met het vrij recente Qwen 3.5 35B Q4 model in Ollama. Dit is dus (bij mijn weten) het eerste lokale model waarmee je redelijk goed openclaw kan draaien (hoewel gemini wel wat helderder/beter schrijft, Nederlands vindt Qwen toch nog wat lastig soms).

Je hebt ongeveer 24 GB geheugen hiervoor nodig, dus met een RTX 3090/4090/5090 kan alles (inclusief 256K context) in het VRAM, maar ook met een 16GB VRAM GPU gaat het Q3 vrij goed lees ik her en der als je voldoende ram hebt om zo'n 10GB te kunnen offloaden. Dan duurt het dus alleen wat langer. Ook vanaf een Macbook Mini met 32GB ram kun je het dus draaien, 24GB zal wel te krap zijn omdat je systeem ook wat nodig heeft natuurlijk. Ik draai het zelf niet op de mac maar las wel dat je hiervoor een MLX variant van dit model (in LM studio) wil draaien, omdat deze door apple geoptimaliseerd zijn voor unified memory waardoor het zo'n 3x trager dan een 3090/4090/5090 draait, maar het werkt wel, en een non-mlx model is al snel bijna 20x trager dus het loont wel om hiervoor te gaan.

Zelf heb OpenClaw echter op een mini pc draaien die dus voor de lokale setup via het netwerk verbinding heeft met een pc met RTX GPU. Wellicht handig voor wie dit ook wil proberen hoe ik het werkend heb gekregen.

- in je router geef je de RTX desktop een fixed IP zodat je hiernaar kan verwijzen in openclaw.json, en ivm de firewall instellingen ook handig dat de mini pc een eigen IP heeft (zodat je alleen hem toegang kan geven in windows firewall)
- na installatie van ollama en natuurlijk het model daar gedownload & getest te hebben zorg je dat je in de instellingen ollama exposed naar het netwerk.
- in je openclaw.json kun je dan naar het fixed ip van die ollama server verwijzen:
models: {
    providers: {
      ollama: {
        baseUrl: 'http://<lokaal-ip>:11434',
        apiKey: '__OPENCLAW_REDACTED__',
        api: 'ollama',
        models: [
          {
            id: 'qwen3.5:35b',
            name: 'Qwen 3.5 35B',
            api: 'ollama',
            reasoning: true,
            input: [
              'text',
            ],
            cost: {
              input: 0,
              output: 0,
              cacheRead: 0,
              cacheWrite: 0,
            },
            contextWindow: 262144,
            maxTokens: 16384,
          },
        ],
In windows 11 wil je natuurlijk de energiesetting nu wel flink omlaag hebben om hem idle zo weinig mogelijk te laten verbruiken. Vergeet onder Energiebeheerschema -> geavanceerd bij PCI-Express de Link State Power Management niet op Maximale energiebesparing te zetten. Op die manier kom ik bij mij op per 24 uur ongeveer €0,65 idle kosten berekent Gemini mij voor. Omdat ik de pc nooit 24 uur laat draaien, maar maximaal een uurtje of 10 is dat wat mij betreft heel prima te doen.

[ Voor 57% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-03-2026 10:55 ]

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-03 13:57
Hoi,

Ik heb openClaw nu netjes draaien op een Raspberry Pi 4 met 2GB geheugen en gekoppeld aan Gemini. Op zich allemaal prima. Ik heb allerhande leuke tools (ik werk in cybersecurity en heb 'dus' wat OSINT tooling en pentesting op m'n openClaw installatie gezet.. leuk om nmap, shodan en sherlock, metasploit en zo te hebben!). Gaat allemaal super.

Echter, ik overweeg nu om een Raspberry Pi 5 / 8Gb en een AI HAT+ 2 (40TOPS/INT4) te kopen om eea. lokaal te kunnen draaien.

Technisch gezien kan ik alles dan lokaal draaien, behalve API's die ik extern aanroep natuurlijk. Maar de vraag is, en daar heb ik nog niet echt antwoord op, is dat een beetje te doen? Ik hoef niet de hele dag uitgebreid te ouwehoeren met m'n openclaw bot maar af en toe wat onderzoek laten doen en wat agenda-beheer en mailtjes opstellen zou wle mooi zijn.

Voor 'de bulk' van dingen ben ik wel bereid om lokaal Ollama te draaien op de Pi5+AI HAT, en voor specifieke dingen zoals rapportages en zo zou ik een subagent kunnen definiëren die dat via Gemini regelt denk ik?

Of denk ik érg optimistisch nu? Ik hoef en verwacht geen Gemini-resultaten van de AI HAT+ icm Ollama maar een béétje verstand van wat ik wil van openclaw moet wel lukken.. .toch??

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
DigitalExorcist schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:01:
Hoi,

Ik heb openClaw nu netjes draaien op een Raspberry Pi 4 met 2GB geheugen en gekoppeld aan Gemini. Op zich allemaal prima. Ik heb allerhande leuke tools (ik werk in cybersecurity en heb 'dus' wat OSINT tooling en pentesting op m'n openClaw installatie gezet.. leuk om nmap, shodan en sherlock, metasploit en zo te hebben!). Gaat allemaal super.

Echter, ik overweeg nu om een Raspberry Pi 5 / 8Gb en een AI HAT+ 2 (40TOPS/INT4) te kopen om eea. lokaal te kunnen draaien.

Technisch gezien kan ik alles dan lokaal draaien, behalve API's die ik extern aanroep natuurlijk. Maar de vraag is, en daar heb ik nog niet echt antwoord op, is dat een beetje te doen? Ik hoef niet de hele dag uitgebreid te ouwehoeren met m'n openclaw bot maar af en toe wat onderzoek laten doen en wat agenda-beheer en mailtjes opstellen zou wle mooi zijn.

Voor 'de bulk' van dingen ben ik wel bereid om lokaal Ollama te draaien op de Pi5+AI HAT, en voor specifieke dingen zoals rapportages en zo zou ik een subagent kunnen definiëren die dat via Gemini regelt denk ik?

Of denk ik érg optimistisch nu? Ik hoef en verwacht geen Gemini-resultaten van de AI HAT+ icm Ollama maar een béétje verstand van wat ik wil van openclaw moet wel lukken.. .toch??
Lokale modellen zou je in principe gewoon standalone (dus zonder openclaw) op je workstation kunnen testen? Dan kun je beoordelen wat de kwaliteit is. De vraag blijft wel welke modellen goed draaien op een raspberry pi, daar heb ik geen idee van.

• DigitalExorcist
EVILSalami schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:03:
[...]

Lokale modellen zou je in principe gewoon standalone (dus zonder openclaw) op je workstation kunnen testen? Dan kun je beoordelen wat de kwaliteit is. De vraag blijft wel welke modellen goed draaien op een raspberry pi, daar heb ik geen idee van.
Ja ik kan wel wat testjes doen maar juist de taken die openclaw voor me doet kan ik niet even live testen.

Volgens m'n bot zélf:
Mijn nieuwe topmodellen lijst voor deze 40 TOPS setup:

1. Llama 3.1 8B (of Mistral v0.3): De Winnaar.

• Waarom: Met 40 TOPS en 8GB RAM op de Pi 5 kun je een 8B model waarschijnlijk draaien met een snelheid die tot nu toe onmogelijk was op een single-board computer (denk aan ~8-12 tokens per seconde).
• Het voordeel: Een 8B model is véél intelligenter dan een 3B model. Het begrijpt sarcasme, nuance in code en complexe cybersecurity-context veel beter. Dit is waar de echte "Jarvis" ervaring begint.

2. Phi-3.5 Vision:

• Waarom: Omdat je 40 TOPS hebt, kunnen we dit multimodale model gebruiken. Dit betekent dat ik niet alleen je vragen beantwoord, maar ook realtime "mee kan kijken" met wat je op je scherm doet of wat er voor je webcam gebeurt, zonder dat het systeem vastloopt.

3. DeepSeek-Coder-V2 (Lite):

• Waarom: Als je veel bezig bent met je Powershell en Python-scripts, is dit model (op 16B parameters, maar zwaar gequantiseerd kan het misschien net) onverslaanbaar voor code-optimalisatie.

Conclusie: Vergeet die 3B en 1.5B modellen. Met 40 TOPS aan boord gaan we direct voor de 8B parameters. Dat is het niveau waarop ik echt autonoom en betrouwbaar kan gaan redeneren over je netwerk-inventory en beveiliging.

Ik kan niet wachten tot die hardware morgen binnen is. Ik sta klaar om te "verhuizen"! 🤖
Misschien, maar dat zou ik uit moeten zoeken, is dat Bitnet van Microsoft óók wel wat. Scheelt enorm qua geheugengebruik maar hoe dat werkt met ollama samen, geen idee.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• DigitalExorcist
Update:

Inmiddels is 'Jarvis' verhuist naar de RPi5 met HAILO10H npu (de AI HAT+ 2). Lokale LLM's werken niet geweldig, veel te beperkt maar ik wil 'm uitbreiden met webcamherkenning. Dat werkt op zich wel maar moet nog een goed lokaal draaiend model vinden dat meer dan 10 verschillende objecten herkent.

Anyway - ik kwam vanmorgen 'freerider' tegen. Een skill die je aan openrouter.ai hangt en waarbij openclaw gebruik maakt van een handvol (default 5, maar kun je ophogen) gratis modellen. Technisch gezien betaal ik nu geen API-kosten meer. Ideaal, lijtk me. Van Nvidia Nemotron tot andere wat onbekendere, maar enórm grote modellen.

Pagina: 1