OpenClaw en andere lokale AI agents (NanoClaw, PicoClaw etc)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 14:38
DeNachtwacht schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:55:
Ik heb hem inmiddels ook een tijdje draaien, de Q8 versie zelfs. op mijn 5090 + 5060 Ti, en het werkt echt heel fijn voor OpenClaw, 120 tokens/sec. Qwen 3.6 werkte al behoorlijk goed vond ik, maar nu met ook de snelheid van ornith erbij ben ik echt op een punt dat het net zo goed is als cloudmodellen voor dit gebruik wat mij betreft.

Er is ook alweer een opvolger specifiek voor OpenClaw: Agents A1, maar die heb ik nog niet getest. Dus sorry @vargo, we kunnen Ornith alweer uninstalleren ;)
https://huggingface.co/mudler/Agents-A1-APEX-GGUF
Deze bedoel je?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@vargo ja, ik kwam op reddit wat benchmarks tegen dat je vergelijkbare snelheid als Qwen 3.6 27B kreeg tegen de snelheid van Ornith. Kan het helaas alleen nu even niet vinden.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Is er hier iemand die ervaring heeft met het zelf instellen van skills?

Ik heb een mini-pc met Linux Mint waarop OpenClaw 26.6.11 is geïnstalleerd en via Telegram werkt. De bot gebruikt een Ollama-server op een pc in het netwerk. Om energie te besparen, schakelt de Ollama-pc 's nachts uit en ik wil hem via Telegram in kunnen inschakelen. Ik heb een werkend "wakeonlan xx:xx:xx:xx:xx:xx" dat ik zelf in de terminal kan uitvoeren, maar hoe kan ik dit door de OpenClaw gateway zonder LLM starten?

Ik heb een skill "/wake_pc2" aangemaakt, het skill.md-bestand bevat:
name: wake-pc2
description: "Wake the second PC via Wake-on-LAN."
user-invocable: true
command-dispatch: tool
command-tool: exec
command-params:
bin: "wakeonlan"
args: ["xx:xx:xx:xx:xx:xx"]
Daarnaast heb ik dit toegevoegd aan openclaw.json, wat Telegram/OpenClaw in staat zou moeten stellen om wakeonlan uit te voeren:
"tools": {
"web": {
"search": {
"enabled": false
}
},
"exec": {
"security": "allowlist",
"ask": "off",
"safeBins": ["wakeonlan"],
"pathPrepend": [
"/home/linuxbrew/.linuxbrew/bin",
"/home/linuxbrew/.linuxbrew/sbin",
"/home/bai/.local/bin"
]
}
},
Maar wat ik ook probeer, ik krijg deze foutmelding

❌ Tool not available: exec

Weet iemand hoe ik dit werkend krijg?

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 14:38
DeNachtwacht schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:37:
...
Maar wat ik ook probeer, ik krijg deze foutmelding

❌ Tool not available: exec

Weet iemand hoe ik dit werkend krijg?
Ik gebruik zelf geen openclaw (op de todo list), maar nieuwsgierig naar ik was over hoe dit zou moeten werken. Moet je niet wakeonlan opnemen in je shell path en dat dan aanroepen met exec met als command argument wakeonlan?
Je kan dan ook iets doen als `wakeonlan "xx:xx:xx:xx:xx:xx" && sleep 30` (om de wakeup if te wachten)

[ Voor 9% gewijzigd door vargo op 14-07-2026 10:52 ]

• DeNachtwacht
  • Niet online
@vargo dank voor je reactie. Ik heb het inmiddels werkend, het blijkt dat de veiligheidskaders van OpenClaw zorgen dat hij dit soort dingen niet zelf via een skill kan maken. Je kan dit wel aanzetten maar dan bruteforce je dus feitelijk iets wat vanwege veiligheid juist is uitgezet. Uiteindelijk heb ik een mooiere oplossing gevonden: via vibecoding een scriptje in elkaar laten zetten dat de wakeonlan uitvoert, en die kan de bot dan via zo'n skill wel draaien.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:13
Leuk topic! Zelf ben ik contributor van Hermes agent waar ik heel erg blij mee. Misschien binnenkort wel maintainer als het goed gaat. Heb al meerdere integraties gebouwt - vooral voor mijn bedrijf. Maar vanwege persoonlijke omstandigheden momenteel op een laag pitje.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• DeNachtwacht
  • Niet online
Leuke ervaring! Wat is nou jouw mening over Hermes VS openclaw? Ik merk dat openclaw nog steeds goed doorontwikkelt (nu ook een native app op de smartphone bijvoorbeeld), maar Hermes is langzamerhand wel het eerste echt serieuze alternatief geworden.

Maar ja, met nogal veel tweaktijd in een multi agent setup blijf ik dan toch steeds hangen… het werkt eigenlijk prima. Zie jij échte voordelen van Hermes tov openclaw of zijn het toch vooral patatos/potatoes verschillen?

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:13
DeNachtwacht schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:58:
Leuke ervaring! Wat is nou jouw mening over Hermes VS openclaw? Ik merk dat openclaw nog steeds goed doorontwikkelt (nu ook een native app op de smartphone bijvoorbeeld), maar Hermes is langzamerhand wel het eerste echt serieuze alternatief geworden.

Maar ja, met nogal veel tweaktijd in een multi agent setup blijf ik dan toch steeds hangen… het werkt eigenlijk prima. Zie jij échte voordelen van Hermes tov openclaw of zijn het toch vooral patatos/potatoes verschillen?
Het hangt er een beetje van af, het is vooral vibes en de frontend die belangrijk is. Pas als je power user bent gaat het echt uitmaken. Ik vind de maker van openclaw zelf een beetje vol van zichzelf. Teknium is wmb een stuk aardiger. In ieder geval zo komt die over. Maar het is vooral vibes.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

Pagina: 1 2 Laatste