Bij deze alvast excuses voor de lange post :-) maar mijn Openclaw installatie is wat uit de hand gelopen.
Ik ben de afgelopen tijd flink in OpenClaw gedoken en inmiddels best ver gekomen. Even een overzicht van mijn setup en ervaringen, en misschien ook wat inspiratie, want ik zie zelf nog relatief weinig echt sterke usecases voorbij komen.
Setup:
Mijn basis is een Orange Pi 6 met 12 cores, 32GB RAM en 2x 1TB NVMe. Via Tailscale heb ik overal toegang tot mijn systeem en dus tot mijn main agent: Max.
Max is mijn centrale agent en mag in principe alles. De andere agents hebben beperkte rechten, en dat dwing ik af via de .md-structuur.
Ik werk momenteel met 7 agents:
Max, main agent (system admin, volledige toegang)
Luna, social en content
Paul, design en UX/UI
Einstein, engineering en architectuur
Tessa, personal assistant, projecten en operations
Carl, research en intelligence
Nora, quality control
Models en infra:
Ik gebruik OpenAI (Codex via OAuth), DeepSeek via OpenRouter en daarnaast mijn eigen AI server met een AMD Radeon RX 7900 XTX (24GB VRAM), waarop ik vooral Gemma 4 draai.
Belangrijk detail: privacygevoelige workflows draaien lokaal op mijn eigen server.
Architectuur en aanpak:
De echte kracht van OpenClaw zit wat mij betreft in de structuur van je .md- en skill-bestanden.
Per agent gebruik ik onder andere:
soul.md
identity.md
user.md
memory.md
agents.md
tools.md
heartbeat.md
/references map met specifieke content per agent die ik als context voor die agent beschikbaar wil hebben. (dynamisch)
default en specifieke skills per agent.
Die worden niet allemaal standaard geladen. Ik stuur dit bewust aan om tokens te besparen. Agents krijgen instructies om alleen relevante context bij te laden. Caching speelt daarin ook een grote rol.
Daarnaast heb ik zelflerende agents gebouwd. Die scannen output op fouten, bugs of dingen die ik expliciet markeer als “niet gewenst”. Via een cronjob worden die inzichten periodiek verwerkt in de .md-bestanden. Daardoor worden fouten structureel minder vaak herhaald.
Kosten blijven zo verrassend laag. Codex heeft sowieso vrij ruime limieten, dus daar loop ik zelden tegenaan.
Usecases:
Een paar concrete dingen die ik nu draai:
1. Personal coach (afvallen)
Max helpt mij actief met afvallen. Ik praat live met hem via een eigen interface. Hij houdt calorieën bij, beweging, recepten en gedrag.
Door een “humanizer”-skill voelt hij verrassend natuurlijk aan.
Ik weet dat het een AI is, maar het werkt. Inmiddels meer dan 10 kg kwijt.
2. Dev project monitoring
Al mijn projecten worden automatisch gemonitord. Repositories, status, basis metrics.
Agents hebben volledige context en ik kan overal aanpassingen doen.
3. Usage monitor
Eigen dashboard met integraties voor OpenAI, OpenRouter, ElevenLabs en lokale modellen.
Voor voice gebruik ik nog de OpenAI API. Anthropic gebruik ik niet meer vanwege de oAuth restricties.
4. Automations & planning
Alle automatische processen en jobs staan in een centrale view, inclusief kalenderweergave.
5. Project management (Asana-achtig)
Tessa beheert mijn projecten.
Taken, meetings en deadlines komen uit Google Calendar en CalDAV.
Elke ochtend krijg ik een to-do lijst.
Taken worden pas afgevinkt als ik ze expliciet afrond. Anders blijft Tessa me eraan herinneren.
De omgeving zelf is echt Asana look en feel. Dus ik kan ook alles handmatig bijhouden mocht ik dat willen.
6. Document management systeem
Eigen systeem vergelijkbaar met Google Docs, maar volledig geïntegreerd.
Notities, notulen en documenten zijn allemaal doorzoekbaar voor agents.
Vooral Luna gebruikt dit om sterke content te maken voor artikelen en social posts.
7. AI nieuws en content generatie
Dagelijks krijg ik AI-nieuws op basis van eigen keywords. Dit is een persoonlijk overzicht gegenereerd door een agent met een huminizer skill. Daarnaast ontvang ik ook sector-specifiek nieuws en direct een kant-en-klare social post.
8. CRM en mail automation
Agents lezen mailboxen, filteren ruis en maken actielijsten.
Whitelist-contacten worden automatisch toegevoegd aan mijn CRM.
Profielen worden verrijkt op basis van e-mailhistorie.
Ik kan dus letterlijk vragen: “wat speelt er met deze deal?” en krijg direct context.
Dit draait lokaal via Gemma 4 vanwege privacy.
9. Social campagnes (semi-autonoom)
Luna en Paul kunnen samen campagnes bedenken en uitwerken.
Alles gaat nog langs menselijke goedkeuring.
Ongeveer 80% is al bruikbaar.
Belangrijk: dit kost veel tuning. De “het werkt vanzelf”-verhalen op YouTube zijn onzin.
10. Experiment: politiek/research project
Samen met Carl (research) en Nora (quality control) werk ik aan een experiment waarbij duizenden artikelen en bronnen worden geanalyseerd rond politieke vraagstukken.
Doel is om tot beter onderbouwde inzichten te komen over wat “de beste oplossing” zou zijn.
Klinkt abstract, maar het is vooral een test hoe ver je dit soort systemen kunt pushen.
Nadeel: extreem token-intensief.
11. Ik scrape enkele websites en heb een realtime lijst met de beste deals (vlucht, verblijf, hoteldeals) naar plaatsen die ik zelf aangeef. API's zijn er bijna niet meer op dit vlak, dus je bent afhankelijk van scraping of Google flight alerts per mail die ik uitlees. Maar dit werkt nog best aardig. Op basis van een gemiddelde prijs krijg ik een rating door x% onder marktwaarde waar ik op filter om te zien of er echt superdeals zijn die ik kan scoren.
Waar ik nu aan werk:
- verdere token-optimalisatie
- betere self-learning loops
- uitbreiden van praktische usecases
- LinkedIn integratie
Alles draait in een eigen dashboard, een soort Mission Control die door de agents zelf is gebouwd.
6x Marstek 5,12kWh | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh