Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:49
Generatieve en voorspellende AI hebben een brede maatschappelijke impact. De laatste South Park aflevering speelt hier leuk mee. Kenniswerkers zoals Randy Marsch en Gerald Brovlovsky richten hun woede op hun universiteit omdat hun 8 jaar studie en bijbehorende Amerikaanse studieschuld waardeloos geworden zijn door AI. Klusjesmannen zijn de nieuwe miljardairs.

Nu zal het gros van de kenniswerkers hier niet direct bang zijn om vervangen te worden en verschuivingen in de arbeidsmarkt is slechts één van de vele die ons te wachten staat. Onderwijs, nieuwsvoorziening, gezondheidszorg, zorgen om culturele bias, en auteursrecht gaan enorm veranderen.

Genoeg voer voor discussie in elk geval. Een centrale plek hiervoor leek me waardevol.

Dus aan iedereen de vragen:
Hoe gaat AI jullie raken? Wat voor impact gaat het op de wereld hebben? Is het te stoppen?

Mij persoonlijk gaat het zeker raken. Als consultant doe ik de vertaalslag van bedrijfsproblemen naar IT. Nu denk ik dat de gemiddelde klant niet eens weet wat zijn echte probleem is en dus de vertaalslag vanaf het verkeerde punt zal gaan insteken, maar geef het nog een jaar of wat en dan zullen ze dat ook door ChatGPT weten te halen. Dan verwacht ik een race to the bottom en ben ik op een hele andere manier nodig dan nu. Is dat erg? Voor mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:20
Als software developer verwacht ik ook obsolete te worden. Maar ik heb geen idee op welke manier.
Naast het klopwerk doen software devs ook een stuk requirement refinement: we halen de gaten uit de gebrekkige specificatie van de klant. Misschien dat dat een gebied gaat zijn waar ik nog effectief kan zijn... maar voor boilerplate development werk gaat AI sneller zijn.

Of misschien dat mijn nieuwe carriere electra aanleggen gaat zijn, of tuinieren... ik probeer me er op dit moment zo min mogelijk mee bezig te houden omdat het nog te moeilijk is om het eindpunt te zien/bepalen. We weten niet waar we op de sigmoid curve van deze technologie zitten omdat de er nog altijd verdere ontwikkeling plaats vindt en (mij iig) nog niet duidelijk is waar het plafond van de potentie van LLM's ligt.

Daarbij is AI een verzamelnaam van allerlei soorten technieken. Het is niet één ding.
Jaren geleden heb ik aan een project gewerkt waarin een bayesian network getrained was, en de matrix grootte was toen de beperkende factor (plus het goed definieren van de input features) omdat het te compute intensief was.
Deze LLM's lijken ook erg performance intensief te zijn, zo erg zelfs dat het pricepoint voor Github CoPilot en AI in Office365 omhoog zal gaan. De kosten zijn daarin niet hetgeen waar ik op trigger want die zijn peanuts in vergelijk met het loon van een mens. De vraag die bij mij dan op komt is of we de hardware en energie kunnen maken voor een AI-powered samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:49
boxlessness schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:07:
Als software developer verwacht ik ook obsolete te worden. Maar ik heb geen idee op welke manier.
Naast het klopwerk doen software devs ook een stuk requirement refinement: we halen de gaten uit de gebrekkige specificatie van de klant. Misschien dat dat een gebied gaat zijn waar ik nog effectief kan zijn... maar voor boilerplate development werk gaat AI sneller zijn.

Of misschien dat mijn nieuwe carriere electra aanleggen gaat zijn, of tuinieren... ik probeer me er op dit moment zo min mogelijk mee bezig te houden omdat het nog te moeilijk is om het eindpunt te zien/bepalen. We weten niet waar we op de sigmoid curve van deze technologie zitten omdat de er nog altijd verdere ontwikkeling plaats vindt en (mij iig) nog niet duidelijk is waar het plafond van de potentie van LLM's ligt.

Daarbij is AI een verzamelnaam van allerlei soorten technieken. Het is niet één ding.
Jaren geleden heb ik aan een project gewerkt waarin een bayesian network getrained was, en de matrix grootte was toen de beperkende factor (plus het goed definieren van de input features) omdat het te compute intensief was.
Deze LLM's lijken ook erg performance intensief te zijn, zo erg zelfs dat het pricepoint voor Github CoPilot en AI in Office365 omhoog zal gaan. De kosten zijn daarin niet hetgeen waar ik op trigger want die zijn peanuts in vergelijk met het loon van een mens. De vraag die bij mij dan op komt is of we de hardware en energie kunnen maken voor een AI-powered samenleving.
Ja en nu heb jij nog het geluk dat jij, neem ik aan, prettig kunt communiceren met klanten en ze slimme vragen kunt stellen om requirements helemaal helder te krijgen of iets beters voor te stellen dat de vraag achter de vraag in acht neemt. Veel offshore developers hebben die skills minder, het is maar goed dat India ook erg aan het inzetten is op manufacturing.

En het klopt dat AI een catch-all is voor een hoop zelflerende zaken en dat ook ik daar de definities niet altijd helemaal helder heb en vast en zeker verkeerd gebruik. Als je een model voor objectherkenning traint bijvoorbeeld, dan is dit trainen een zelflerend iets, maar als dat training eenmaal klaar is kun je dan nog van AI spreken? Ik denk dat het op dat moment gewoon een algoritme is.

Ik had deze in het tips & tricks topic ook gedeeld, maar raad iedereen aan in elk geval even door de ontwerpen heen te lezen: https://trailhead.salesfo...mix_creator_id=strailhead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Het zal voornamelijk een tredes uit de carrière ladder weghalen.

De vraag naar mensen voor relatief simpel beginners denkwerk verdwijnt, maar er blijft wel vraag naar complex werk. Echter is er geen route meer naar het complex niveau zonder de ervaring van het beginnersniveau.

Dat lijkt mij zorgelijk. Met name in software development een groot gevaar voor de kwaliteit en kennis van de industrie.
Maar ik denk dat de schade in de kunstsector (grafisch ontwerp, schrijvers) veel groter zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Ik zie het zo'n vaart niet lopen allemaal. AI moet ook getraind worden, en heeft daarbij in toenemende mate last van het feit dat originele input-data schaarser wordt door de toegenomen inzet van AI. Garbage in > garbage out > more garbage in. Het is niet voor niets dat al die AI-startups de wayback machine afspeuren naar originele content.

Daarnaast zijn er al zoveel beroepen weggevallen maar nog veel meer bijgekomen. Dat zal met de komst van AI echt niet anders worden. Integendeel, ik verwacht juist dat het gebrek aan originaliteit, authenticiteit en reputatie van AI de creatieve sector (in de breedste zin des woords) alleen maar een boost zal geven.

Inmiddels kan elke hark met Wordpress een website bouwen. Heeft dat developers de kop gekost? Integendeel. Iedereen met een telefoon kan fotograferen en filmen, een blog is zo gemaakt. Is dat het einde van de pers? Integendeel.

Generatieve AI is handig hoor. Maak graag gebruik van GitHUb CoPilot. Maar dat-ie een stukje code goed aanvoelt betekent niet dat-ie heel de tool kan bouwen.