[ALG] Welk AI tool kan ik leren mij te helpen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:24
Zo, dat klinkt even vaag!
Vond google ook, dus die kwam met zeer onzinnige antwoorden.
Wat ik zoek:
Ik script in Procomm Aspect Script Language (.was) files, een zeer oude script taal die echter voor het werk wat ik doe zeer bruikbaar is.
In deze taal heb ik een script lopen die inmiddels verantwoordelijk is voor 60,000 regels code, 5 jaar ontwikkeling en zo'n 600 parts kan handelen.
In de 5 jaar ontwikkeling heb ik mijzelf deze taal aangeleerd, nu begint efficientie een issue te worden.
Ik zou het fijn vinden om een AI model te hebben die mij helpt met het optimaliseren van stukjes code.

UltraEdit is de tool die ik nu gebruik om de code bij te houden, mocht er een tool zijn die ook deze taal begrijpt ben ik bereid om over te stappen

Google heeft mij vooral resultaten die mij helpen leren programmeren, maar ik wil juist het AI model deze taal leren.
ChatGPT is niet leervaardig, waar ik een probleem voorleg is deze niet in staat om tot een simpelere oplossing te komen.

Een heel simpel stukje om Chat te testen was dit, alle 'overbodige/dubbele' spaties moesten uit een (variable) regel gehaald worden

Invoer:
code:
1
2
3
    for i = 0 upto 20
      strreplace sTemp1 "  " " " 
    endfor

soort van gewenst eindresultaat:
code:
1
2
3
4
    i=0
    while strfind sTemp1 "  " i
      strreplace sTemp1 "  " " " 
    endwhile

Hij kwam zelf op de proppen met de while loop, maar hij heeft deze 20 keer fout 'geschreven' die niet de aspect regels volgt waardoor de code niet goed compiled.

Hij bleef hameren op het feit dat dit juist zou zijn while (strfind sTemp1 " ") != -1
Ook al gaf ik hem compile errors, hij bleef hierop vast lopen.
Handleiding gevoerd van 'strfind' maar nog steeds de fouten.
Uiteindelijk heb ik uitgelegd wat de regel wel zou moeten zijn, hoe het wel zou werken en dat nam hij over ... gedurende 3 minuten. Toen ging hij terug naar zijn oude patroon en maakte dezelfde fout opnieuw.
Niet geleerd wat ik heb uitgelegd en als juiste code heb voorgekauwd.

TLDR:
ChatGPT lijkt niet te kunnen leren

Welk AI model / tool kan dit wel?

Beste antwoord (via Zilverdael80 op 06-12-2024 16:10)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Elk model valt of staat bij de data waarop 't getrained is. Als er geen Procomm Aspect Script Language in de trainingsdata zit (of een miniem aandeel) dan gaat 't je niet kunnen helpen. En als je een model gaat trainen op alleen je eigen code ga je ook alleen je "eigen adviezen" krijgen. Je zult dus ergens minimaal een flinke bak code van die taal moeten vinden en daar op trainen. Ik vrees dus dat je een beetje in een catch-22 zit.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Elk model valt of staat bij de data waarop 't getrained is. Als er geen Procomm Aspect Script Language in de trainingsdata zit (of een miniem aandeel) dan gaat 't je niet kunnen helpen. En als je een model gaat trainen op alleen je eigen code ga je ook alleen je "eigen adviezen" krijgen. Je zult dus ergens minimaal een flinke bak code van die taal moeten vinden en daar op trainen. Ik vrees dus dat je een beetje in een catch-22 zit.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:02

DaFeliX

Tnet Devver
Ik ben het allereerst eens met @RobIII hierboven, als de trainigsdata ontbreekt in een model ga je dat niet oplossen zonder zelf een kwak aan goede data te voeren.

Misschien dat je een LLM op een andere manier wel zou kunnen inzetten, bijvoorbeeld als je zelf al weet van bepaalde patterns die suboptimaal zijn, en voorbeelden hebt hoe je die kunt optimaliseren. Iets als "Wanneer je een constructie tegenkomt waarin X en Y, vervang dit dan door Z" of zoiets. Dan kun je een model inzetten om je te helpen. Dit werkt dan het beste als je de LLM in je IDE hebt zitten, die je tijdens 't werken tips geeft. Dit is dan niet een volledig zelfstandige operatie, maar kan je wellicht wel helpen.

Een ander insteek is iets wat lijkt op wat een aantal van mijn collega's laatst op een evenement hadden gehoord (kuch): tests maken en dan een LLM vragen de code te schrijven. In dit geval zou je dan voor een bepaalde routine (waarvan je weet dat ie zwaar is) een test maken en vraagt een model hiervoor de best performing code te schrijven. Wellicht werkt dit in jouw situatie niet voldoende omdat de LLM de taal niet vaardig is, maar het is het proberen waard.

Daarnaast 'natuurlijk' de vraag waarom je hiervoor LLM's wil inzetten? Kun je niet beter beginnen met profilen, om te onderzoeken waar de bottlenecks zitten en je daar zelf eerst op te focussen?

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:24
Ik wou het model graag gebruiken om delen van de code te optimaliseren.
De code is ruim 5 jaar oud en wordt actief onderhouden, maar ik kom nu echt stukken tegen dat ik denk van 'wtf was i thinking?!' dat kan veel makkelijker. . .
Dat soort snippets in de AI gooien die het netjes herschrijft becommentarieert en terugspuugd ... Maar dat lijkt er niet echt in te zitten.

Het is niet dat mijn code niet werkt, hij werkt prima... Maar er zijn gewoon dingen (zoals een for loop aanroepen terwijl de while loop veel efficienter is) die beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:57
Deze reactie had je vast wel verwacht: wordt het niet tijd om deze dinosaurus in te laten slapen?
(Disclaimer: ik weet helemaal niets van deze taal of je usecase, maar als ik google kom ik in DOS tijdperken terecht)

[ Voor 38% gewijzigd door sig69 op 06-12-2024 21:09 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zilverdael80 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:13:
Ik wou het model graag gebruiken om delen van de code te optimaliseren.
De code is ruim 5 jaar oud en wordt actief onderhouden, maar ik kom nu echt stukken tegen dat ik denk van 'wtf was i thinking?!' dat kan veel makkelijker. . .
Dat soort snippets in de AI gooien die het netjes herschrijft becommentarieert en terugspuugd ... Maar dat lijkt er niet echt in te zitten.

Het is niet dat mijn code niet werkt, hij werkt prima... Maar er zijn gewoon dingen (zoals een for loop aanroepen terwijl de while loop veel efficienter is) die beter kunnen.
Jij lijkt te denken dat AI intelligent is.
Forget it, AI is net dom genoeg om op een verkeerde manier datgene uit te spuwen wat 'ie gevroten heeft.
Er is geen intelligentie, hooguit een (geschatte) opsomming van een hoop data waarvan je maar mag hopen dat diegene die het eten gekookt heeft ook de juiste ingrediënten heeft gebruikt.
Wanneer daar geen PASL tussen zat dan zal het eten daar ook niet naar smaken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1