Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_st
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-03 20:00
Ik gebruik sinds een paar maanden Lightroom voor het optimaliseren van mijn foto's en daar ben ik erg blij mee. Op mijn (erg) oude laptop deed de AI ruisreductie er alleen 40 minuten per foto over. Nu heb ik een iets nieuwere laptop met extra Nvidia grafische kaart waardoor de tijd verkort is naar 3 minuten. Daar was ik blij mee maar zoals vandaag wil ik er zo'n 40 foto's doorheen halen en dan ben ik nog steeds uren bezig.

Nu is mijn huidige laptop alsnog een jaar of 5 oud dus dat moet beter kunnen. Heeft iemand een opstelling waarbij het binnen 10 seconden kan? Zo ja, met welke hardware? En is dit dan een desktop of is het met een laptop ook mogelijk? Een laptop heeft wel de voorkeur maar een desktop overnemen met de laptop vanaf de bank is ook wel een optie.

Beste antwoord (via Patrick_st op 04-03-2025 20:15)

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:27
Dat is wel erg lang. Wat voor formaat foto's gaat het dan om?

Ik gebruik een desktop met een Intel i7 12700, 64 GB RAM, RTX 3080 en ben per foto van 20,4 MP ongeveer 12 seconde kwijt. De foto's staan op een externe SSD met een USB 3.0 verbinding.

Het systeem is ook alweer een paar jaar oud, dus neem aan dat er velen zullen zijn bij wie het onder de 10 seconde kan.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:27
Dat is wel erg lang. Wat voor formaat foto's gaat het dan om?

Ik gebruik een desktop met een Intel i7 12700, 64 GB RAM, RTX 3080 en ben per foto van 20,4 MP ongeveer 12 seconde kwijt. De foto's staan op een externe SSD met een USB 3.0 verbinding.

Het systeem is ook alweer een paar jaar oud, dus neem aan dat er velen zullen zijn bij wie het onder de 10 seconde kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_st
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-03 20:00
Een RTX 3080 is natuurlijk een behoorlijke videokaart! Mijn foto's zijn 33MP. Ik denk dat een desktop ook beter werkt dan een laptop.