Machtig, echt fascinerend onderwerp

.
Ik heb wel eens een stukje gelezen waarin een simpele robot werd aangehaald die via een lichtgevoelige sensor wegblijft bij lichtbronnen, en altijd de meest donkere plek zal opzoeken. De theoretische vraag die daarbij gesteld werd is of we hier van 'angst' konden spreken, omdat de robot constant wegliep van licht.
Niet echt, in dit voorbeeld denk ik. Maar het boeit me al jaren: Wanneer spreek je van zelfbewustzijn? Ik denk dat het de kern is, nee, de noodzaak, willen we echt zelflerende en zelfstandige systemen ontwikkelen. Of we dat willen weet ik niet, is een andere discussie. Maar elke keer als ik een artikel lees over 'zelflerende algoritmes' of computersystemen danwel auto's die 'learn from past encounters' denk ik weer: hoeveel van die code hebben jullie zelf moeten inkloppen voor het ding enig aanpassend vermogen vertoonde? En hoe ver buiten de scope van jouw programmering kan het ding groeien? Mijn huidige inschatting is 0% (maar ik ben verre van een expert op het onderwerp).
Mijn gut feeling zegt dat écht zelflerende AI's buiten de scope van hun programma moeten kunnen groeien om voor die definitie in aanmerking te kunnen komen, en hiervoor hebben ze bewustzijn nodig. Maar wat komt er eerst? Erbuiten groeien om een bewustzijn te kunnen 'kweken/groeien' of moet het bewustzijn er komen en kunnen ze daarna zelf verder leren? Ze moeten namelijk gaan begrijpen:
1) welke plaats in de wereld (zowel letterlijk als figuurlijk) zij innemen
2) welke vermogens tot manipulatie zij bezitten
3) dat ze de capaciteit hebben iets aan zichzelf te veranderen, en daartoe een keuze hebben
4) dat ze zelfpreserverend kunnen handelen
En daarvoor moet je je simpelweg bewust zijn van je eigen bestaan. Volgens mij gaat het bij punt #1 al mank. Je kunt een programma niet uitleggen dat het een programma is, het is en blijft, hoe complex ook, een serie met routines die reageren op input, en de kantlijntjes daarvan vormen de limieten van diens capaciteiten.
I would love to be proved wrong. En dat meen ik echt, ik zou het vreselijk boeiend vinden om te zien dat (en hoe!) ik fout zit, en het anders kan.
[
Voor 3% gewijzigd door
HTT-Thalan op 25-07-2022 18:22
]