• renecl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:50
De laatste tijd begin ik me steeds meer te ergeren aan de hoeveelheid AI-gegenereerde muziek die in mijn voorgestelde playlists opduikt. Zowel op Spotify als op YouTube Music lijkt het aandeel van dit soort tracks inmiddels richting de 50% te gaan.

In het begin had ik het niet eens door. De eerste maanden dacht ik dat mijn aanbevelingen gewoon minder goed aansloten op mijn smaak. Maar langzaam werd de voorgestelde muziek één grote brij van generieke, inwisselbare nummers. Toen ik enkele onbekende artiestennamen ging opzoeken, viel het kwartje al snel: het bleek te gaan om AI-geproduceerde content zonder enige authenticiteit of creativiteit.

En eerlijk gezegd begint het me behoorlijk te irriteren. Ik wil muziek ontdekken die door echte artiesten is gemaakt, niet een eindeloze stroom computergestuurde ruis die algoritmes me opdringen.

Wanneer stopt dit? Dit kan toch nooit goed gaan? :(

Iemand tips om uit deze AI waanzin te komen ?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is dit een rant of een vraag? Kijk in de instellingen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• renecl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:50
gambieter schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:38:
Is dit een rant of een vraag? Kijk in de instellingen.
Vraag, welke instellingen?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gaan zoeken, zou ik zeggen. Ik gebruik geen Spotify en geen playlists.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:35
Op een track in een playlist kun je drie puntjes klikken en selecteren "exclude from taste profile"
Dit zul je de komende periode wat vaker moeten doen op dergelijke AI tracks. Dan zal het na een tijdje wel minder worden gok ik.
Heb zelf Spotify abbo en moet zeggen dat ik eigenlijk nog geen AI generated content ben tegen gekomen.

*sowieso

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:40:
[...]

Gaan zoeken, zou ik zeggen. Ik gebruik geen Spotify en geen playlists.
Ja dat kan dus niet. IIG bij Spotify heb ik er geen last van (maar ook nooit instellingen hierover gevonden), bij mijn Youtube playlists staat er echt een significante hoeveelheid AI troep in. Er zijn geen instellingen om die eruit te krijgen (sterker nog, dingen die ik al gedownvote hebt blijven gewoon boven komen).

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:06
Je kan in ieder geval complete artiesten blokkeren: https://community.spotify...ck-an-artist/td-p/4912447

Zover ik weet zijn het vaak dezelfden die veel AI-meuk maken, dus die kan je er dan uitfilteren.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sissors schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:00:
Ja dat kan dus niet. IIG bij Spotify heb ik er geen last van (maar ook nooit instellingen hierover gevonden), bij mijn Youtube playlists staat er echt een significante hoeveelheid AI troep in. Er zijn geen instellingen om die eruit te krijgen (sterker nog, dingen die ik al gedownvote hebt blijven gewoon boven komen).
Ah, nog een goede reden om weg te blijven van automatisch gegenereerde playlists en Spotify/Youtube. Op Tidal ben ik nog geen AI muziek tegengekomen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-12 23:56

Barrycade

Through the...

Snap je frustratie, bij sommige van mijn playlists is het gewoon muziek door mensen gemaakt. Bij bepaalde playlists is het 1 brij aan "liedjes" meestal bestaande nummers die door een AI tool getrokken zijn.

Denk dat Spotify er goed aan zou doen om een "exclude AI " tickbox op te nemen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:35
gambieter schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:15:
[...]

Ah, nog een goede reden om weg te blijven van automatisch gegenereerde playlists en Spotify/Youtube. Op Tidal ben ik nog geen AI muziek tegengekomen.
Zoals eerder gezegd ik op Spotify ook niet.

*sowieso

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik heb hetzelfde, vooral met de autogenereerde playlists die vroegah wel leuk waren om nieuwe dingen te ontdekken. Maar spotify was daar sowieso al malafide dealtjes aan het sluiten met AI meuk makers.

YouTube: Door wie wordt geld verdiend met de muziek op Spotify? | LUBACH

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
Ik ben het op Apple Music nog niet tegengekomen. Of het is niet van echt te onderscheiden...?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-12 23:56

Barrycade

Through the...

jeroen3 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:29:
Ik ben het op Apple Music nog niet tegengekomen. Of het is niet van echt te onderscheiden...?
Het klinkt op zich goed, als musac, dus als ik gericht muziek luister en selecteer dan kom ik het niet tegen, maar als je bv wat ambient of edm zoekt en dat via Google Assistant opzoekt kom je in de AI stuff. En dat staat me gewoon tegen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:23
Voor Youtube film heb ik een Firefox extensie om AI content te blocken. Ben er nog niet achter hoe goed dat werkt en of het ook bij YT Music werkt.
Overigens krijg je er wel een beetje kijk op. Thumbnails met wulpse dames is al gauw verdacht. Ook al te mooie plaatjes en overdreven suggestieve aanbevelingen in de titel zijn een red flag.
En elk YT kanaal met AI, dat ik tegenkom, blokkeer ik direct. Maar dan moet je geloof ik wel een abo hebben.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:23
jeroen3 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:29:
Misschien niet als er af en toe een nummertje tussendoor komt, maar ik had een keer iets met Ierse Folk aangeklikt en na 3 of 4 nummers begon het verdacht te klinken. Terwijl dat een genre is dat al gauw wat eentonig klinkt als je alleen maar die dansmuziek draait. Maar toch valt AI op de een of andere manier uit de toon. Zal ook wel te maken hebben met hoeveel zorgvuldigheid de AI is gebruikt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:18:
[...]

Misschien niet als er af en toe een nummertje tussendoor komt, maar ik had een keer iets met Ierse Folk aangeklikt en na 3 of 4 nummers begon het verdacht te klinken. Terwijl dat een genre is dat al gauw wat eentonig klinkt als je alleen maar die dansmuziek draait. Maar toch valt AI op de een of andere manier uit de toon. Zal ook wel te maken hebben met hoeveel zorgvuldigheid de AI is gebruikt.
Zo was het voor mij ook. Eerste AI nummer klonk wel redelijk, al wel wat aparte vocals. Tweede was wel vergelijkbaar, derde werd erg opvallend. En toen bleken het allemaal AI nummers te zijn die allemaal op elkaar leken.
Pagina: 1