Goede editor met AI?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn vraag
Ik gebruik nu al een tijdje GitHub Copilot (trial) met VSCode. Enkel de premium modellen zijn voor mij interessant, want ik merk dat de andere toch wel echt aan de wensen overlaat bij de goedkopere en vaak met geen goede suggesties komt.

De bedoeling is dus dat ik vooral een goed alternatief zoek (mochten die bestaan) die mij echt kan helpen met de volgende zaken die ik gebruik:
- Laravel (gebruik Boost)
- Vue (inclusief Typescript)
- PostgreSQL (tips o.a.)

Ik wil het ook vragen voor PR review en algemene tips and tricks.

Relevante software en hardware die ik gebruik
VScode (Flatpak)
Podman (Devcontainers)
Fedora

PHPStorm en Cursor zijn beide beschikbaar op Flatpak. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Het liefst zou ik een opensource developer hebben, en VSC voldoet aan alles wat ik momenteel doe. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
PHPStorm liep niet lekker met Devcontainers. Ik wil dat nog een kans geven, hun AI heb ik daardoor nog niet geprobeerd.

Zed was helaas niet wat bij mijn aansloot.

Alle reacties

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-01 18:08
Wat verwacht je precies van de AI in je workflow?

Ik gebruik zelf voornamelijk VSCode en mijn projecten zijn meestal gebaseerd op de VILT-stack (Vue, Inertia, Laravel, Tailwind). De IDE bevalt mij zelf prima en ik heb nog geen reden gevonden te betalen voor PHPStorm. Onder het AI gedeelte van de IDE; Ik gebruik GitHub Copilot, maar vrijwel enkel in ‘ask’ mode. Ik zie AI vooral als een snelle brainstorm-tool of om repetitief werk (zoals boilerplate voor een migratie of een simpele Vue-component) uit handen te nemen, waarbij vrijwel altijd nog wat tweaks nodig zijn.

Het hele ‘vibe coding’ idee is aan mij niet besteed. Ik vind het risicovol voor de onderhoudbaarheid van je applicatie en ik kan niet zeggen dat ik altijd onder de indruk ben van de code die dit oplevert. Of juist wel, maar dan niet op een positieve manier.

Voor PR-reviews en PostgreSQL tips: dat zijn zaken waar een model met een groter contextvenster (zoals Claude in Cursor) vaak beter in is dan de standaard Copilot-modellen.

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 10:29
Als je zegt net geen goede suggesties, wat bedoel je daarmee en wat heb je geprobeerd om het te verbeteren?

Voorbeeld, ik heb in mn agents/claude.md dingen staan als "Typescript: NEVER use the any type." Want ik was het zat dat any bleef opduiken in de genereerde code. Dat werd daarna wel opgevangen door de linting, maar met deze instructie komt het in eerste instantie alveel minder tevoorschijn.

En ook een samenvatting van de tech stack incl versienummers, project structuur, npm script om code te verifiëren enz. Dit helpt veel, alsnog gaat het wel eens mis. Het blijven domme llms natuurlijk.

Ik gebruik ook vs code. Als alternatief voor copilot gebruik ik de Cline plugin in vs code. Gekoppeld aan openrouter kies ik dan claude sonnet of haiku op soort van prepaid basis. Via openrouter kan je heel makkelijk van model schakelen, ook gratis modellen, maar claude werkt voor mij het beste.

Daarnaast nog een tip, probeer eens de context7 mcp server. Die zorgt voor betere actuele referenties/voorbeeld code voor je llm.

[ Voor 10% gewijzigd door alwinuzz op 30-12-2025 14:58 ]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:28

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

De vraag is vooral wat je verwacht van de AI integraties.

PHPStorm (en alle andere Jetbrains tools) hebben voor ongeveer elke denkbare AI wel integraties en zijn zeer uitgebreide IDEs qua features. Wat "liep er niet lekker" met de devcontainers? Want die ondersteunen ze ook native. Ik gebruik al jaren IntelliJ IDEs, PHPStorm zelfs sinds de beta release, en word elke keer dat ik VSCode opstart weer droevig omdat het gewoon net niet is.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• HollowGamer
  • Niet online
simotion schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:37:
Wat verwacht je precies van de AI in je workflow?

Ik gebruik zelf voornamelijk VSCode en mijn projecten zijn meestal gebaseerd op de VILT-stack (Vue, Inertia, Laravel, Tailwind). De IDE bevalt mij zelf prima en ik heb nog geen reden gevonden te betalen voor PHPStorm. Onder het AI gedeelte van de IDE; Ik gebruik GitHub Copilot, maar vrijwel enkel in ‘ask’ mode. Ik zie AI vooral als een snelle brainstorm-tool of om repetitief werk (zoals boilerplate voor een migratie of een simpele Vue-component) uit handen te nemen, waarbij vrijwel altijd nog wat tweaks nodig zijn.

Het hele ‘vibe coding’ idee is aan mij niet besteed. Ik vind het risicovol voor de onderhoudbaarheid van je applicatie en ik kan niet zeggen dat ik altijd onder de indruk ben van de code die dit oplevert. Of juist wel, maar dan niet op een positieve manier.

Voor PR-reviews en PostgreSQL tips: dat zijn zaken waar een model met een groter contextvenster (zoals Claude in Cursor) vaak beter in is dan de standaard Copilot-modellen.
Ik zou graag een betere auto-completion willen hebben. Grappig genoeg gebruik ik precies dezelfde stack, maar soms vraag ik ook weleens iets over Docker-containers of bepaalde configuraties. Het gaat bijvoorbeeld ook om Eloquent vragen of iets als 'hoe je lost je dit het beste op?'. Dat kan van iets simpels zijn, tot iets complex.

Voor mij VSCode momenteel ook het makkelijkste. Maar ik zie dat PHPStorm betere AI mogelijkheden zou moeten hebben. Het gaat dus niet om vibe-coding, maar als een sparry partner. :)

• HollowGamer
  • Niet online
alwinuzz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:55:
Als je zegt net geen goede suggesties, wat bedoel je daarmee en wat heb je geprobeerd om het te verbeteren?

Voorbeeld, ik heb in mn agents/claude.md dingen staan als "Typescript: NEVER use the any type." Want ik was het zat dat any bleef opduiken in de genereerde code. Dat werd daarna wel opgevangen door de linting, maar met deze instructie komt het in eerste instantie alveel minder tevoorschijn.

En ook een samenvatting van de tech stack incl versienummers, project structuur, npm script om code te verifiëren enz. Dit helpt veel, alsnog gaat het wel eens mis. Het blijven domme llms natuurlijk.

Ik gebruik ook vs code. Als alternatief voor copilot gebruik ik de Cline plugin in vs code. Gekoppeld aan openrouter kies ik dan claude sonnet of haiku op soort van prepaid basis. Via openrouter kan je heel makkelijk van model schakelen, ook gratis modellen, maar claude werkt voor mij het beste.

Daarnaast nog een tip, probeer eens de context7 mcp server. Die zorgt voor betere actuele referenties/voorbeeld code voor je llm.
Ik merk dat ik de MCP-servers steeds handmatig moet starten, is dat normaal? Ik merk ook dat Claude Sonnet of Haiku de beste zijn, de rest van de modellen vind ik bij GitHub Copilot wel erg tegenvallen.

De suggesties gaan bijvoorbeeld over 'hoe pak je dit het beste aan?' of iets als 'is dit goed wat ik heb geschreven?'. Ik gebruik het nu voornamelijk als Google alternatief, al merk ik zeker bij de goedkope modellen erg slechte voorstellen, vaak als ik zeg 'weet je het zeker, dit klinkt onveilig/onhandig'.

De linting issues zijn voor mij herkenbaar, vaak moet ik 3x vragen om het opnieuw te doen.

• HollowGamer
  • Niet online
MueR schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:25:
De vraag is vooral wat je verwacht van de AI integraties.

PHPStorm (en alle andere Jetbrains tools) hebben voor ongeveer elke denkbare AI wel integraties en zijn zeer uitgebreide IDEs qua features. Wat "liep er niet lekker" met de devcontainers? Want die ondersteunen ze ook native. Ik gebruik al jaren IntelliJ IDEs, PHPStorm zelfs sinds de beta release, en word elke keer dat ik VSCode opstart weer droevig omdat het gewoon net niet is.
PHPStorm lijkt me interessant, al is mijn aanvraag voor een opensource licentie, nog steeds niet beantwoord. Het lijkt daarmee wel een dure grap te worden: 200 euro p.j. + AI licentie(?). Wat ik inderdaad heb gelezen is dat het wel beter werkt dan VSCode, zeker op gebied van Laravel.

De devcontainer kreeg ik niet gestart, misschien is dit een Flatpak issue? VSCode doet dit prima, en ik vind het persoonlijk wel fijner dat het niet zo uitgebreid is of ik extensies kan installeren voor iets.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:28

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

HollowGamer schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:19:
[...]

PHPStorm lijkt me interessant, al is mijn aanvraag voor een opensource licentie, nog steeds niet beantwoord. Het lijkt daarmee wel een dure grap te worden: 200 euro p.j. + AI licentie(?).
PHPStorm is 132 euro (incl btw) het eerste jaar, en wordt de twee opvolgende jaren goedkoper (tot 78 euro). Dat is wel voor een persoonlijke licentie, waarmee je prima commercieel werk mag doen (en ook op je werk gebruiken). Zakelijk betaal je inderdaad meer, maar als de 289 euro ex een probleem is zakelijk, heb je andere problemen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• HollowGamer
  • Niet online
MueR schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:06:
[...]

PHPStorm is 132 euro (incl btw) het eerste jaar, en wordt de twee opvolgende jaren goedkoper (tot 78 euro). Dat is wel voor een persoonlijke licentie, waarmee je prima commercieel werk mag doen (en ook op je werk gebruiken). Zakelijk betaal je inderdaad meer, maar als de 289 euro ex een probleem is zakelijk, heb je andere problemen.
Dit is voor hobby, niet zakelijk. :)

Hoe zit het erna? Klinkt opzicht goed. Dus geen extra abbonement nodig voor AI?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:22

MsG

Forumzwerver

Je krijgt iets van X credits per maand voor Junie (https://www.jetbrains.com...etbrains-ai-license-tiers) maar heb je wel een betaalde licentie van de IDE zelf voor nodig.

Genoeg extensies in ieder geval die je eventueel met een lokale LLM laten kletsen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-01 08:38
Ik gebruik al jaren PHPStorm en heb vorig jaar een AI licentiecafgesloten voor een jaar.

Mijn ervaring is dat de AI mbt auto completion, suggesties tijdens coden en suggesties voor kleine code verbeteringen top zijn. Deze features zitten al in de standaard versie van PHPStorm zonder de extra AI abo.

De AI abo vind ik dan weer mwah tot ruk. De credits kunnen snel opraken en je hebt weinig zicht op het verbruik.
Door de integratie in de IDE heb je wel het voordeel dat Junie beter ‘snapt’ hoe het geheel in elkaar steekt, maar het blijft onbetrouwbaar. Dus je kan het beste wat ingrijpende aanpassingen laten uitvoeren op een schone commit, zodat je makkelijker alles terug kan draaien.
Ook slechte suggesties gaan van je credits af en als je het met enige regelmaat gebruikt ben je soms in 5 werkdagen door je maandcredits heen. JetBrains is erg vaag over wat onder ‘normaal gebruik’ valt.
Op dat gebied ben ik zeer ontevreden.

Ondanks dat mijn abo nog loopt gebruik ik eigenlijk altijd ChatGpt. Zo moet ik zelf de wijzijgingen doorvoeren wat niet alleen meer controle geeft, maar zo leer ik er zelf ook veel meer van. Dat heb je minder bij volledige integratie.

Mijn grootste project is gemaakt in Laravel met redelijk wat Vue voor de frontend. Wat.dat betreft is het fijn dat de Laravel Ideas plugin sinds afgelopen jaar in PHPStorm is geïntegreerd ipv een aparte betaalde plugin.
Aangezien Laravel zelf een aantal upgrades heeft gehad met ingrijpende wijzigingen, hebben alle AI hier moeite mee, aangezien ze vaak met verouderde suggesties komen die niet meer werken.
Voor mij werkt de combi PHPStorm en externe AI dan ook het beste.
Pagina: 1