[Afstudeeropdracht] Hoe ontwikkel ik een dashboard met AI?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moivries10
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-07-2024
Mijn vraag
...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Succes met je afstudeeropdracht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:58

hbsJR

All rounder

Je kan beginnen met het boek What Is ChatGPT Doing ... and Why Does It Work? . Goed boek over de werking van een AI. En voordat je tijd en geld kan koppelen, moet je eerst weten wat je wil ontwikkelen.

Verder succes met je afstudeeropdracht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik begrijp je opdracht niet helemaal.

Wat bedoel je met "ik heb een dashboard ontwikkeld"? Je hebt daarbij een lijst met functionaliteiten opgesteld, en vertaald naar een programma van eisen rondom een dashboard?

Indien ja, waarom zou je dan nog iets moeten roepen over de constructie daarvan, als je dat toch bij een externe neerlegd? De hoe (constructie) is nu net wat de externe moet gaan invullen, dat is toch zijn expertise. Jij gaat over de wat (functie).

Daar zit een duidelijke scheiding tussen.

Wat is nu precies je probleemstelling? Daar begin het nl. mee...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik snap je vraag niet helemaal. Eerst zeg je dat je alles al hebt gemaakt, al dan niet via AI, maar daarna vraag je hoe je het moet maken en wat het gaat kosten. Zoals je misschien gemerkt hebt moet je bij AI specifiek zijn in je invoer; dat is bij mensen net zo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Waarom staat alles in een Members-only tag?
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb al wat informatie gevonden over bijvoorbeeld de LLM waar ChatGPT op gebaseerd is. Ook heb ik wat informatie over RAG en hoe dit helpt met het analyseren van stukken die je zelf meestuurt in de GPT.
Nou, vertel eens dan. Wat had je aan die informatie, waar vond je die informatie? Wat ontbrak er nog aan?

Verder: we willen je best helpen met je huiswerk / afstuderen, maar 't moet wel van twee kanten komen. Nu is 't nogal een (onduidelijke) dumpvraag - en dát is niet de bedoeling hier. Ik zou dus heel graag zien dat je je topicstart aanvult zodat 't voldoet aan onze quickstart.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

1. Hoe ontwikkel je deze functies?
2. Hoeveel tijd gaat daar ongeveer in zitten?
3. En hoeveel geld kost dit?
1. Met kennis en ervaring, of bij gebrek daaraan, met doorzettingsvermogen en zin om te leren.
2. 4-6 weken.
3. Het aantal uren maal het uurtarief, dat ergens tussen de 50 en 150 euro zal liggen.

Met iets meer specificaties en iets gerichtere vragen kun je mogelijk een specifieker antwoord krijgen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RobIII schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:26:
Waarom staat alles in een Members-only tag?

[...]
Opdat de onderwijsinstelling het niet ziet? ;)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:19

RayNbow

Kirika <3

Boudewijn schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:35:
[...]

Opdat de onderwijsinstelling het niet ziet? ;)
offtopic:
Dan ga je ervan uit dat medewerkers van een onderwijsinstelling niet op Tweakers zitten. :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:18

EvH

*snip* Nee, "vraag het aan ChatGPT" is geen antwoord en een ongewenste reactie.

[ Voor 103% gewijzigd door RobIII op 17-07-2024 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:15

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ik kan geen touw vastknopen aan je verhaal. Ik hoop dat je in je afstudeerverslag helderer weet te schrijven, want bovenstaande is ronduit zwak.

Extragratis tip van een docent die veel (HBO) afstudeerverslagen leest: besteed veel tijd aan de structuur en de zinsopbouw van je verslag, anders wordt het daar al op afgekeurd.

Voorbeeld:
In de titel van het topic vraag je hoe je het dashboard moet ontwerpen, in je eerste zin zeg je dat je het al hebt ontworpen en vervolgens zeg je dat je mensen wil inhuren om het te ontwerpen.... Wat is het nu?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Flimovic schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:04:
Voorbeeld:
In de titel van het topic vraag je hoe je het dashboard moet ontwerpen, in je eerste zin zeg je dat je het al hebt ontworpen en vervolgens zeg je dat je mensen wil inhuren om het te ontwerpen.... Wat is het nu?
Dat de vraagstelling duidelijker moet is wel duidelijk. Toch ben ik het niet eens met je hier aangeeft.

In de titel staat duidelijk de term "ontwikkelen", dat is iets compleet anders dan ontwerpen. Ook in de tekst heeft de TS het over ontwikkelen.

Dar zou je uit af kunnen leiden dat TS een functioneel ontwerp van een dashboard gemaakt heeft, wat nu verder ontwikkeld moet worden naar bv. een proof of concept.

Maar goed, dáár moet TS helderheid over verschaffen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moivries10
Question Mark schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:48:
Ik begrijp je opdracht niet helemaal.

Wat bedoel je met "ik heb een dashboard ontwikkeld"? Je hebt daarbij een lijst met functionaliteiten opgesteld, en vertaald naar een programma van eisen rondom een dashboard?

Indien ja, waarom zou je dan nog iets moeten roepen over de constructie daarvan, als je dat toch bij een externe neerlegd? De hoe (constructie) is nu net wat de externe moet gaan invullen, dat is toch zijn expertise. Jij gaat over de wat (functie).

Daar zit een duidelijke scheiding tussen.

Wat is nu precies je probleemstelling? Daar begin het nl. mee...
Voor mijn opleiding doe ik onderzoek naar een probleem. Naar aanleiding van dit onderzoek moet ik hiervoor een oplossing verzinnen. In mijn geval is de oplossing dus een dashboard dat met gebruik van AI data analyseert en samenvat. Mijn eindproduct is dus eigenlijk dit idee, maar dat moet ik kunnen onderbouwen.

Ik heb het idee vormgegeven door meerdere prototypes te maken, wat eigenlijk gewoon doorklikbare presentaties zijn die puur en alleen en idee geven van de vormgeving en dus niet van de werking. Hier kreeg ik dus de feedback op: "Het concept is qua gebruikers functionaliteiten redelijk uitgewerkt, maar niet hoe het
ook daadwerkelijk functioneert aan de achterkant.".

In principe ben ik het eens met uw reactie. Jammer genoeg moet ik van mijn opleiding toch meer gaan nadenken over de hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moivries10
Flimovic schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:04:
Ik kan geen touw vastknopen aan je verhaal. Ik hoop dat je in je afstudeerverslag helderer weet te schrijven, want bovenstaande is ronduit zwak.

Extragratis tip van een docent die veel (HBO) afstudeerverslagen leest: besteed veel tijd aan de structuur en de zinsopbouw van je verslag, anders wordt het daar al op afgekeurd.

Voorbeeld:
Klopt! Bedankt.
Ik heb bedacht hoe het dashboard eruit moet zien en wat de functies moeten zijn. Ik heb wat prototypes die dus ook een idee geven van de functionaliteiten en de vorm zoals de eindgebruiker dit ziet. De volgende stap is dat ik een realisatiestrategie moet schrijven waarin ik aangeef wat er nodig is om mijn ontwerp werkend te krijgen.

Ik heb geen verstand van AI of hoe dit precies "achter de schermen" werkt, maar moet dat nu wel kunnen uitleggen. Dat is eigenlijk het "probleem"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moivries10
Sethro schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:43:
Succes met je afstudeeropdracht!
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:42
Welke opleiding doe je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Moivries10 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:21:
[...]

Klopt! Bedankt.
Ik heb bedacht hoe het dashboard eruit moet zien en wat de functies moeten zijn. Ik heb wat prototypes die dus ook een idee geven van de functionaliteiten en de vorm zoals de eindgebruiker dit ziet. De volgende stap is dat ik een realisatiestrategie moet schrijven waarin ik aangeef wat er nodig is om mijn ontwerp werkend te krijgen.
Ik moet een beetje grinniken, dit gebeurt in t bedrijfsleven heel vaak. De creatieven hebben iets moois bedacht, leuk vormgegeven en de klant is laaiend enthousiast. Dan moet techniek er naar kijken en die hebben heel veel vraagtekens en komen vervolgens met een verwacht aantal uren waar de klant helemaal geen budget voor heeft. Verzinnen is vaak simpel maar het moet ook haalbaar zijn. Ik vind het dan ook erg goed dat ze dit van je vragen en niet blind vertrouwen op een paar grafische prototypes.
Ik heb geen verstand van AI of hoe dit precies "achter de schermen" werkt, maar moet dat nu wel kunnen uitleggen. Dat is eigenlijk het "probleem"...
Een hele brede vraag, deel het op in stukjes per functionaliteit en ga per functionaliteit kijken hoe dit te realiseren zou zijn. Dit kan natuurlijk prima met behulp van diverse AI tools ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Cartman! op 17-07-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:58

hbsJR

All rounder

Cartman! schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:34:
[...]

Ik moet een beetje grinniken, dit gebeurt in t bedrijfsleven heel vaak. De creatieven hebben iets moois bedacht, leuk vormgegeven en de klant is laaiend enthousiast. Dan moet techniek er naar kijken en die hebben heel veel vraagtekens en komen vervolgens met een verwacht aantal uren waar de klant helemaal geen budget voor heeft. Verzinnen is vaak simpel maar het moet ook haalbaar zijn. Ik vind het dan ook erg goed dat ze dit van je vragen en niet blind vertrouwen op een paar grafische prototypes.

[...]

Een hele brede vraag, deel het op in stukjes per functionaliteit en ga per functionaliteit kijken hoe dit te realiseren zou zijn. Dit kan natuurlijk prima met behulp van diverse AI tools ook.
Probleem is ook dat als UX designer je eigenlijk heel anders moet nadenken over je functionaliteit. Je zit namelijk veel meer in het hoek van content design en conversation design en je moet heel goed nadenken wat een AI doet. Je zit veel strakker in de feedback loops.

Als je meer in de tak van conversation design gaat zitten kom je vanzelf op de scenario's waarbij een developer blij is dat je dat hebt meegenomen in edge cases. Kan je echt aanraden om Chris Noessel te lezen of op te zoeken: https://www.amazon.com/De...orks-People/dp/1933820632 en https://www.amazon.com/Co...-Erika-Hall/dp/1937557677

als je die principes erbij pakt snap je op een gegeven moment hoe een AI werkt. Dat is ook vaak de grap met een AI, je denkt van ik doe iets en dan geeft het systeem mij antwoord. MAar als je de diepere werking snapt kan je veel meer in diepte met een developer sparren. Trust me, je wordt gewoon naar huis gestuurd door een dev als je zegt: maar je hebt een input en die geeft reactie, hoe kan ik dit bouwen. :D

[ Voor 9% gewijzigd door hbsJR op 17-07-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik vind dit een hele belangrijke vraag.

Applicaties, functies, interfaces en informatie(obecten) zijn allemaal wel te modeleren, maar dan moet je er wel in onderwezen zijn. Ik zou hiervoor zelf een Archimate model gaan maken, met verschillende views voor de verschillende stakeholders. Maar goed dat is (deels) mijn vakgebied en heb er de trainingen voor gehad.

Als je opleiding je dit niet onderwezen hebt, dan wordt het aardig lastig. Welke opleiding heb je dan genoten, en welke vakken zaten daarbij?

Pagina: 1