Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-M3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 96.428 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:11

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-04 13:58

Proton_

Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog

Het doel van dit topic is om een bron te zijn voor en discussie te bieden over het strijdverloop en de gewapende strijd in de Rusland Oekraïne oorlog.

Het topic is daarom vooral bedoeld voor mensen die deze strijd zelf op de voet willen volgen.

Om de strijd ook in zijn totaliteit te kunnen behandelen vervalt de beperking van de landsgrenzen. Zo is het beter mogelijk om alle aspecten van de strijd mee te nemen. In deze gewapende strijd zien we niet alleen de activiteiten van de officiële strijdkrachten, maar ook die van verzetsgroepen. Edit 7 Augustus 2024: Die strijd kan dus zowel op internationaal erkend Oekraïens en Russisch grondgebied plaatsvinden.

Wapendiscussie
Ook de wapendiscussie willen we in beperkte mate in het topic laten gebeuren, ze heeft vaak veel samenhang met de gekozen tactiek. Wel wil de moderatie voorkomen dat ze uit de rails gaat. Moderatie kan posts verwijderen wanneer:
  • De discussie zich herhaald en in kringetjes gaat.
  • De discussie even terug al uitgebreid is gevoerd.
  • Post niets toevoegen aan wat al eerder is gezegd.
Offtopic
Om de focus zoveel mogelijk op de strijd zelf te houden worden andere Rusland Oekraïne gerelateerde onderwerpen verder buiten dit topic gehouden. We hebben het dan vooral over de maatschappelijke gevolgen voor de Russische en de Oekraïense samenleving en de impact van het conflict op de internationale gemeenschap. Drie andere topics gaan die onderwerpen voor een groot deel afdekken:

Topicbeleid

Dit topic gaat hard. Door de vele posts staat er veel druk op, en dat is niet altijd goed voor de sfeer in het topic. Met deze kennis hebben we besloten wat meer te letten op hoe relevant en ontopic posts zijn. Bedenk daarom alsjeblieft of jouw post relevant is voor dit topic.

Behandeling offtopic posts
Er is in de afgelopen maanden veel verplaatst. Dit heeft veel tijd gekost. Dit moet stoppen.

Het topic is nu duidelijker afgebakend tot de gewapende strijd. Hiermee creëren we een comfort zone om de gewapende strijd goed te behandelen. Daar staat tegenover dat we strakker gaan sturen op ontopic.

We willen gaan kijken hoe het gaat, maar offtopic posts worden voortaan eerder uit het topic verwijderd, ook als ze in een ander topic nog toegevoegde waarde hadden gehad.

Filteren op nieuwsfeiten
Om de lezers van nieuwe feiten met bijbehorende bronnen tegemoet te komen worden deze posts gepind. Zo kunnen deze gebruikers filteren op nieuwe feitelijkheden.

Diegenen die ook de achterliggende discussie van deze nieuwe informatie willen lezen worden uitgenodigd naar het ongefilterde topic te kijken.

Waar hoort mijn bericht?

De volgende richtlijn kan je hanteren om te bepalen in welke topic je post het beste thuis hoort.

Ik wil nieuws en updates posten over de oorlog in Oekraïne.
Dan is dit topic de plek om je bericht te posten.

Ik wil een inhoudelijke discussie voeren.
Voor een inhoudelijke discussie is dit topic niet geschikt, de inhoudelijk discussie raakt ondergesneeuwd en is zelf verstorend voor het topic. Post een inhoudelijk discussie in een van de achtergrond topics. Kijk voor het juist topic bijvoorbeeld naar de onderstaande lijst.

Berichtgeving aan verschillende fronten:
Het Charkiv-Koepiansk-Izjoem-Lyman front
Het Cherson front
Het Donbass front
Het Koersk front
Het Kyiv front
Het noord Loegansk front
Zaporizhzhia front + de Krim

Geopolitieke verhoudingen met Rusland:
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Effecten Rusland-Oekraïne oorlog op Afrika
China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog
De invloed van Iran op de Oorlog in Oekraine
De situatie binnen Rusland

Sancties tegen Rusland en hun impact:
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas
De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden

Gewapende stijd:
Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Effectiviteit en ontwikkeling van wapensystemen
Oekraïens verzet - Kansen en risico's
Nucleaire dreiging Rusland

Historische context:
Holodomor - waarom informatie erover juist nu relevant is
Retrospectief: Het Oekraïne referendum

Vliegbewegingen:
Het vliegbewegingen topic

Bovenstaande lijst is afgeleid uit onze topic wegwijzer, breng daar ook eens een bezoekje aan:
UKR: Topic wegwijzer

Topic regels

We hebben in het topic een aantal specifieke regels, naast de bekende AWM beleidsregels.

Schokkende beelden
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Omgang met desinformatie en propaganda
Rusland is een land dat historisch gezien erg goed is in desinformatie en propaganda campagnes. Ook in deze oorlog wordt dit middel volop ingezet. Vandaar dat we geen propaganda talking points willen zien. We verwachten van discussie deelnemers dat er moeite wordt gestoken in het controleren en checken van bronnen en claims alvorens deze worden gepost.

Oorlog in cijfers
Bij de vele exacte bezoekers van tweakers is er een sterke behoefte om de oorlog in cijfers te willen volgen. Wat we echter vaststellen is dat verifieerbare getalsmatige informatie tijdens dit conflict eigenlijk niet voorhanden is. Geen van de bronnen, met name de Russische informatie, maar ook de Amerikaanse, Britse en Oekraïense informatie kunnen onafhankelijk geverifieerd worden. Een discussie voeren over cijfers is hierdoor tijdens het conflict niet mogelijk. Wees hier mee in dat topic daarom ook terughoudend. Belangrijker dan die cijfers zelf is het om na te gaan waarom bepaalde informatie op een zeker moment wordt gedeeld. Ook relatieve veranderingen van cijfers vertellen iets, even los van of ze structureel te hoog zijn.

Een Oekraïens dagelijks overzicht is door haar dagelijkse insteek al vanaf de vroegstedagen van het UKR forum in het dagelijks topic gedeeld geweest. Voor de eenduidigheid: we hebben het over het overzicht dat is te vinden achter de volgende adressen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua/

Propaganda talking points zijn te checken op bijvoorbeeld: euvsdisinfo.eu
Zie bijvoorbeeld: Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked

Voor verdere achtergrond informatie zie:
Hoe weren wij ons tegen misinformatie?

Samenvatting van topic regels
Een samenvatting van bovenstaande met een selectie uit onze AWM beleidsregels.
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie)

Informatieve links
Actuele kaart van het conflict: liveuamap.com of https://deepstatemap.live/en
Reddit worldnews live blog: https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/
Overzicht verliezen over de tijd heen: https://lookerstudio.goog..._wdrgjv1iyc?s=rMOfNWpFEGk

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:21
Yakolev schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:26:
De gebeurtenissen van vandaag zetten mij wel aan het denken wat de gevolgen zullen zijn op het slagveld zou de Verenigde Staten besluiten alle steun aan Oekraïne stop te zetten.

Op korte termijn zal er denk ik weinig gebeuren. Ik vermoed dat Oekraïne van vrijwel alle Amerikaanse wapensystemen genoeg op voorraad heeft. Op het gebied van voertuigen zijn we (bijna) op het punt gekomen dat Oekraïne meer (en beter) materiaal heeft dan Rusland. Ik denk dus niet dat we hier ooit een gebrek aan zullen zien en de Europese landen kunnen meer geven zouden ze dat willen.

Waar ik vooral bang voor ben is het verliezen van Amerikaanse ISR. Geen enkel Europees land (of het hele collectief) komt bijvoorbeeld in de buurt van wat de Amerikanen hebben. Ja, wij hebben een aantal spionage satellieten, maar de Amerikanen (samen met de Chinezen, en ook in mindere mate de Russen) liggen hier ver op ons voor. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat Russische troepenbewegingen wellicht gemist zullen worden waardoor het Oekraïense leger minder tijd heeft om te reageren in bepaalde situaties.

Verder zullen er denk ik wel tekorten kunnen ontstaan van ammunitie van bepaalde high-tech wapen systemen als Patriot, of ATACMS en GLMRS raketten. Voor het eerste hebben we gelukkig een Europees alternatief, maar voor het tweede moet Merz eens heel snel opschieten om Taurus beschikbaar te stellen voor Oekraïne.

Gekoppeld met de aanhoudende mankracht issues zie ik het op middellange termijn somber in. Gelukkig is Rusland wel vrijwel al haar slagkracht kwijt, dus tenzij er een volledige instorting is van het Oekraïense leger zullen de grenzen denk ik vooralsnog vrij statisch blijven.
toon volledige bericht
Het zal, denk ik, meevallen om één belangrijke reden: $ (of, in dit geval: €)

We hebben het hier over honderden miljarden aan defensieuitgaven en steun aan Oekraïne met een duidelijk tekort aan productiecapaciteit in Europa om daaraan te voldoen.

Stuur een paar orders die kant op in ruil voor het opheffen van de importheffingen en Trump denkt dat'ie er nog een goede deal uit heeft gesleept ook.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QX6fIHP5jrCzTRTeupgkbGThYAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfZ3e3a1XFDvqXZZHGcUP802.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:06
Yakolev schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:26:
De gebeurtenissen van vandaag zetten mij wel aan het denken wat de gevolgen zullen zijn op het slagveld zou de Verenigde Staten besluiten alle steun aan Oekraïne stop te zetten.

Op korte termijn zal er denk ik weinig gebeuren. Ik vermoed dat Oekraïne van vrijwel alle Amerikaanse wapensystemen genoeg op voorraad heeft. Op het gebied van voertuigen zijn we (bijna) op het punt gekomen dat Oekraïne meer (en beter) materiaal heeft dan Rusland. Ik denk dus niet dat we hier ooit een gebrek aan zullen zien en de Europese landen kunnen meer geven zouden ze dat willen.

Waar ik vooral bang voor ben is het verliezen van Amerikaanse ISR. Geen enkel Europees land (of het hele collectief) komt bijvoorbeeld in de buurt van wat de Amerikanen hebben. Ja, wij hebben een aantal spionage satellieten, maar de Amerikanen (samen met de Chinezen, en ook in mindere mate de Russen) liggen hier ver op ons voor. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat Russische troepenbewegingen wellicht gemist zullen worden waardoor het Oekraïense leger minder tijd heeft om te reageren in bepaalde situaties.

Verder zullen er denk ik wel tekorten kunnen ontstaan van ammunitie van bepaalde high-tech wapen systemen als Patriot, of ATACMS en GLMRS raketten. Voor het eerste hebben we gelukkig een Europees alternatief, maar voor het tweede moet Merz eens heel snel opschieten om Taurus beschikbaar te stellen voor Oekraïne.

Gekoppeld met de aanhoudende mankracht issues zie ik het op middellange termijn somber in. Gelukkig is Rusland wel vrijwel al haar slagkracht kwijt, dus tenzij er een volledige instorting is van het Oekraïense leger zullen de grenzen denk ik vooralsnog vrij statisch blijven.
toon volledige bericht
Hoe hoog schat jij de kans in dat ze Starlink stopzetten voor Oekraine? En wat zou de impact hiervan zijn?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:40
Spykie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:47:
[...]

Hoe hoog schat jij de kans in dat ze Starlink stopzetten voor Oekraine? En wat zou de impact hiervan zijn?
Starlink is aangekocht door Polen, dus alhoewel Musk het graag zou willen zal het niet lukken.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
C00P schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Starlink is aangekocht door Polen, dus alhoewel Musk het graag zou willen zal het niet lukken.
Ah, inderdaad zeg:
"I cannot imagine that someone could decide to terminate a business contract for a commercial service to which Poland is a party," added Gawkowski, who is also Poland's digital affairs minister.
Bron: Reuters

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-04 07:05

kujinshi

seven heroes

Cranberry schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:25:
'k Wacht met spanning af wat de gevolgen van het absurde verloop van het bezoek van Zelensky aan het Witte Huis zijn voor de strijd. Ik hoop dat mijn vrees dat Ru nu alles uit de kast gaat halen, onterecht zal blijken te zijn.
Als Starlink en inlichtingen op een laag pitje zouden worden gezet, zal Ru bloed ruiken vrees ik....
Ik hoop dat Zelensky terugkomt. Je verwacht toch dat de deal en diplomatiek compleet al achter de deuren gebeurd is (inclusief handtekeningen wellicht). En dat het zitten op een stoel richting de pers alleen maar een formaliteit achteraf is. Wat daar gebeurt zou helemaal niet zo belangrijk meer mogen zijn. Toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
[...]

Een deel van de Starlink terminals en contracten is aangekocht door Polen, maar een fors deel komt direct van de Amerikaanse DoD.

Ik denk dat het aannemelijk is dat de contracten met het Pentagon voor Oekraïne vrij snel stopgezet kunnen worden. Hoe groot het aandeel is van het totaal in Oekraïne is mij onbekend.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Polen bestelt weer een 5000 extra terminals voor Oekraïne.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch is dit vrij ziek... Van twee walletjes eten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-04 19:17

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

MikeyMan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:10:
Toch is dit vrij ziek... Van twee walletjes eten...
aangepast:
Trump/Musk* wil een (voor hem voordelige) deal, vrede is niet relevant.

* doorhalen wat niet van toepassing is. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 01-03-2025 13:37 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:33:
[...]

Trump wil een (voor hem voordelige) deal, vrede is niet relevant.
Nouja heb het vooral over Musk natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

MikeyMan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Nouja heb het vooral over Musk natuurlijk...
zag even niet waar je precies op reageerde. (y)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spykie
From Mayakovsk73:

Horlivka Front: Very peculiar situation in toreck. Ukrainians have launched many counterattacks and many areas have returned to grey, especially the central one near the stadium, bombed by Russian krasnopol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he9S_Byp_Thvi1qYEH06-pgtFMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H98rBKl8Q1LagkWxXtDFw8ej.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Volgens analyses die ik heb gelezen is bovenstaande ontwikkeling vooral te danken aan het feit dat de Russen de flanken nog niet hadden ingenomen, ze zijn na het innemen van Toretsk gepauzeerd, dit maakte infiltratie van Oekraïense soldaten vanuit vrijwel alle richtingen mogelijk.

De stad blijft dus vooralsnog een meatgrinder voor beide partijen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:45

Indoubt

Always be indoubt until sure

Of het gaat helpen weet ik niet maar Eutelsat heeft recent succesvol 5G verbindingen getest. Direct tussen telefoon en satelliet dus Non-Terrestrial Network . Geen basisstation meer nodig. Werkt met een gewone smartphone.

In Eutelsat zit o.a Airbus defence.

Of ze het al kunnen uitrollen weet ik niet maar het zou wel goed zijn om alternatieven te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05

pro_6or

amateur_60r

Yakolev schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:38:
Volgens analyses die ik heb gelezen is bovenstaande ontwikkeling vooral te danken aan het feit dat de Russen de flanken nog niet hadden ingenomen, ze zijn na het innemen van Toretsk gepauzeerd, dit maakte infiltratie van Oekraïense soldaten vanuit vrijwel alle richtingen mogelijk.

De stad blijft dus vooralsnog een meatgrinder voor beide partijen.
Volgens andere analyses die ik heb gelezen zijn dit succesvolle acties. Lastig. Maar niet onoverkomelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door pro_6or op 02-03-2025 00:35 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:57:
Of het gaat helpen weet ik niet maar Eutelsat heeft recent succesvol 5G verbindingen getest. Direct tussen telefoon en satelliet dus Non-Terrestrial Network . Geen basisstation meer nodig. Werkt met een gewone smartphone.

In Eutelsat zit o.a Airbus defence.

Of ze het al kunnen uitrollen weet ik niet maar het zou wel goed zijn om alternatieven te hebben.
Dit is tot stand gekomen met de OneWeb satellieten toch?

Ik herinner mij nog dat er flink wat gedoe was met Russische lanceringen en dat ze vrijwel failliet waren. Blij dat het dus toch nog goed van de grond gekomen is.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qc7gl_kY_wpUa-6DItYUc8ZH4j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzBVj76XKSLDNsM6t0yENwyo.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yakolev schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:58:
[...]

Dit is tot stand gekomen met de OneWeb satellieten toch?

Ik herinner mij nog dat er flink wat gedoe was met Russische lanceringen en dat ze vrijwel failliet waren. Blij dat het dus toch nog goed van de grond gekomen is.
Volgens mij is dat correct ja, Oneweb satellieten in LEO baan.

Of Oekraïne er wat aan heeft is mij nu niet helemaal duidelijk. Het is niet een specialisme van mij of iets waarvan ik bovengemiddeld kennis heb. Oneweb heeft ook duidelijk minder satellieten dan Starlink alleen is mij niet bekend of ze er ook gewoon veel minder nodig hebben.

Het zou mij echter niet verbazen als er inmiddels in Oekraïne volop met andere systemen wordt geëxperimenteerd. Dit zou daar ééntje van kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 07:29
[...]
Ze hoeven de stations niet te blokkeren, ze kunnen ook geoblocken. Volgens mij hebben ze dat op het begin bij de Russen gedaan. Tot Musk geld zag, volgens mij gebruiken nu beide kampen Starlink.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:42
TheBrut3 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Ze hoeven de stations niet te blokkeren, ze kunnen ook geoblocken. Volgens mij hebben ze dat op het begin bij de Russen gedaan. Tot Musk geld zag, volgens mij gebruiken nu beide kampen Starlink.
Starlink blokkeert nog steeds actief antennes die sowieso op Russisch grondgebied zich bevinden en voor antennes in de conflict gebieden/frontlinie worden lijsten gehanteerd met de unieke identificatie van de antenne. Als die niet op de lijst staat dan wordt het geblokkeerd.

Zie oa:

https://kyivindependent.c...sing-starlink-in-ukraine/

En een recenter artikel:

https://www.kyivpost.com/post/46695

[ Voor 5% gewijzigd door duvekot op 02-03-2025 09:59 ]

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Laten we deze nieuwe maand beginnen door de toon wat te zetten. We moeten wegblijven bij defaitisme en onze irritatie en woede gebruiken - te kanaliseren - om de goede dingen te doen. Er dient een land verdedigd te blijven.

Voor die verdediging is Europa even het vehikel, de stuwende kracht, omdat VS op dit moment wat verzaakt. Dat NAVO zich in een moeilijke fase bevindt betekend nog niet dat we de organisatie maar direct naar het graf moeten dragen. NAVO is te belangrijk daarvoor. Een wereldleider van dit moment moet moet niet zomaar in staat gesteld worden die organisatie omver te trappen. We moeten ons met weerhaken vastketenen om te voorkomen dat dit gebeurt.

De urgentie van de Oekraïense zaak dwingt ons wel als Europese landen een voortouw te pakken, en de VS misschien tegen wil en dank mee te sleuren. We moeten daarom niet meegaan in de narratieven vanuit de Amerikaanse overheid die suggereren dat ze wil wegdraaien bij het bondgenootschap.

Voor de bewustwording, en om onze kracht aan te boren, houdt de Poolse president Tusk ons een spiegel voor, en geeft ons een douw:

Europe must guarantee peace through its strength, not Ukraine's capitulation
ukrinform.net
“It’s a paradox, listen to how it sounds: 500 million Europeans ask 300 million Americans to protect them from 140 million Russians. If you can count, then count on yourself!” Tusk emphasized.
Als Europa het vehikel is voor Oekraïnes verdediging dan is Polen hiervan op dit moment het motorblok. Polen heeft geen aansporing nodig om in haar verdediging te investeren. Hierover moet nergens in Europa nog een debat nodig zijn. De statement van Polen bij monde van Tusk is duidelijk:
Poland will back Ukraine and, at the same time, strengthen relations with the United States. Europe must believe in its strength and ensure peace not through Ukraine's capitulation, but through its defense capabilities together with Ukrainian partners.
Dit is zowel een signaal naar de EU als naar de VS, en de NAVO:
"Today, the matter is complicated, because while standing on the side of Ukraine in the interest of our national security, we Poles are at the same time resolute supporters of the closest possible union of Poland, Europe, and the entire West with the United States," Tusk stressed.
Als geen ander beseft Tusk dat de kikkers in de ton (NAVO) moeten blijven. En dit is iets waar wij ook niet te makkelijk overheen moeten stappen, en dat de VS moet worden meegetroond:
He acknowledged that Washington's current stance on the war in Ukraine "is not as unambiguous" in the matter of the Russo-Ukrainian war as Warsaw's position.

In this regard, he emphasized that this dilemma needs to be resolved, and Poland, with its reputation as a reliable ally in Europe and the United States, which allocates the most funds for the defense of European borders, "has a unique situation, its voice will be heard even more."

Tusk stressed that Poland will continue to support Ukraine and, at the same time, deepen relations with the United States, “despite the difficult circumstances.”
De Europese landen hebben hun afhankelijkheden van de VS (waaronder Inlichtingen en Luchtverdediging) maar kijk naar de massa die we vertegenwoordigen:
  • He drew attention to the fact that the army of European countries, including Ukraine, numbers 2.6 million, the United States – 1.3 million, China – 2 million, and Russia – 1.1 million.
  • He added that the situation is the same with fighter jets: Europe together with Ukraine has 2,091, the USA has 1,456, China has 1,409, and Russia has 1,224.
  • He also noted that together with Ukraine, Europe has 14,400 artillery systems, the USA has 5,000, China has 9,500, and Russia has 5,157.
Tusk stelt dat we ons niet achter bezwaren moeten verschuilen, maar dat we onze verbeeldingskracht moeten aanboren:
The head of the Polish government emphasized that Europe currently has a “deficit of imagination and courage.”

“There is nothing to compare here. As I said: the deficit is the inability to understand that Europe has the potential to be a huge power,” the head of the Polish government emphasized.
Om tegen te duwen steunt Tusk het initiatief van Giorgia Meloni voor een bijeenkomst tussen EU en VS en het versterken van de oostflank van de EU.

Om Oekraïne goed te kunnen ondersteunen moet de EU haar verdediging op orde krijgen:
He added that Europe must wake up and take the defense of Europe seriously.

“Today we all say loudly: peace through strength. A strong and well-armed Europe that believes in its own strength, ready to defend its borders is a Europe that can guarantee peace, not through the capitulation of Ukraine, but thanks to its own joint strength,” the head of the Polish government emphasized.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@teacup Absoluut mooie post.

Natuurlijk is er ontzettend veel werk aan de winkel. Dat begint al bij commando structuur en dat houdt niet op bij artilleriegranaten.

Maar het is zeker niet zo dat we niets kunnen. We kunnen juist heel veel. We zijn een leeuw die vergeten is wat het is om te brullen.

Moeten we wel wat gaan doen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:53:
[...]

De Russen zouden enkele gejatte stations gebruiken.

Ieder uur dat Starlink het nog doet, zou ik er aldaar nog van genieten. Het is een kwestie van tijd.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:49

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/h5mpc17queme1.jpeg

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens

Tens

Wat technische problemen 1400 km van het front (54°51'07.2"N 56°06'10.0"E):
Russian EMERCOM says fire at Ufa oil refinery was caused by technological process

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-04 12:29

TrekDr0p

QR niet scannen

Tens schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:49:
Wat technische problemen 1400 km van het front (54°51'07.2"N 56°06'10.0"E):

[...]

[Twitter]
Lijkt niet heel erg veel vuur, wel heftig maar niet heel groot.
Denk dat UA nog een paar extra moet sturen, zodat RU ze weer kan neerhalen met hun raffinaderij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Volgens de Kyiv Post zou een Oekraïense trainingsgrond zijn aangevallen door een Russische Iskander. Er zouden aanzienlijke casualties zijn.

Russian Missile Hits Training Base – Dead and Wounded Reported
Ground Forces Commander ordered an independent investigation by military counterintelligence, warning: “Everyone responsible – whether through action or inaction – will be held accountable.”
https://www.kyivpost.com/post/48161
Russian forces executed a missile strike on a Ukrainian military training base – reportedly killing 150 Ukrainian soldiers and 30 Foreign instructors, prompting a full-scale investigation by counterintelligence officials.

Commander of the Ukrainian Ground Forces, Mykhailo Drapaty, described the incident as a “terrible consequence of an enemy strike” in a statement on Telegram.
De claims van 150 gedode soldaten (waaronder 30 buitenlandse trainers) komt af van het Russische ministerie van Defensie, dus dat hoeft men niet te geloven.

Een onderzoek door Oekraïne zou ingesteld zijn.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 28-04 17:22

PowerFlower

être diable et jouer fleur

In antwoord op een Amerikaanse kennis van me, die toch echt bang is dat WWIII uitbreekt "als Oekraïne zo door gaat," poste ik op Facebook een geupdate versie van de grap die Zelensky ooit vertelde:
Igor, who lives in the Russian countryside, comes to the city for the first time in years. He catches up with his old friend Mikhail and asks how things are going in the world. "Well," says Mikhail, "we're now at war with NATO." "Oh no!" exclaims Igor, "how is it going so far?" Mikhail replies, "We've lost over 800,000 men, over 10,000 tanks, the flagship of the fleet, and now Kursk has been invaded." In shock, Igor asks, "and what about NATO?" Mikhail: "NATO? They haven't even entered the battle yet."

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/75cz0s61vlme1.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 07:29
Ik lees op nu.nl dat Trump voorlopig de hulp aan Oekraïne stopzet.
Bloomberg meldt dat al het Amerikaanse militaire materieel dat zich momenteel niet in Oekraïne bevindt, onder de pauze valt, inclusief wapens die onderweg zijn in vliegtuigen en schepen of wachten op transport in Polen.
https://www.nu.nl/spannin...s-ruzie-met-zelensky.html

[ Voor 37% gewijzigd door TheBrut3 op 04-03-2025 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheBrut3 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:28:
Ik lees op nu.nl dat Trump voorlopig de hulp aan Oekraïne stopzet.

[...]

https://www.nu.nl/spannin...s-ruzie-met-zelensky.html
en ook aan de digitale kant gaat de stekker eruit:

"De Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth heeft het U.S. Cyber Command opgedragen om offensieve digitale operaties tegen Rusland stop te zetten. Hegseth zou de maatregel hebben genomen om de relatie tussen de Verenigde Staten en Rusland te verbeteren."

nieuws: Amerikaanse minister van Defensie zet digitale operaties tegen Ruslan...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:02
Jup en daar draait je maag van om :@

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Ook spul dat al in Polen staat te wachten op de trein, of spul dat er momenteel gerepareerd wordt...

Europa krijgt een heel klein window om in te grijpen. Met meer dan plannen of persconferenties. Zou er nu al spul ingeladen worden?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-04 19:16
Brent schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:57:
Ook spul dat al in Polen staat te wachten op de trein, of spul dat er momenteel gerepareerd wordt...

Europa krijgt een heel klein window om in te grijpen. Met meer dan plannen of persconferenties. Zou er nu al spul ingeladen worden?
Ik hoop maar dat het Amerikaanse leger burgerlijke ongehoorzaamheid kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-04 11:53
*knip* geen controleerbare bron, 1:1 informatie overnemen van Russische kanalen zonder enige verificatie is geen basis voor een vruchtbare discussie, al helemaal niet als die bron niet te controleren is

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 04-03-2025 09:15 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:57:
[...]

en ook aan de digitale kant gaat de stekker eruit:

"De Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth heeft het U.S. Cyber Command opgedragen om offensieve digitale operaties tegen Rusland stop te zetten. Hegseth zou de maatregel hebben genomen om de relatie tussen de Verenigde Staten en Rusland te verbeteren."

nieuws: Amerikaanse minister van Defensie zet digitale operaties tegen Ruslan...
Volgens het Pentagon klopt dit niet.

https://www.bloomberg.com...pe&embedded-checkout=true

[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 04-03-2025 09:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Nou Europa laat het maar zien….

Wat een treurnis dat Amerika. Nu maar hopen dat Oekraïne vol kan houden totdat de lampjes in Europa aan gaan.

Biden, Europa is te traag geweest, iedereen doet nu verrast over Trump, maar hij doet gewoon wat hij tijdens de verkiezingen geschreeuwd heeft.

Maar veel mensen zaten in de stand “de soep wordt niet zo heet gegeten…”

Maar bij Trump gaat alles buiten de bekende westerse democratische kaders. Want daar heeft hij niets mee. Dus wij moeten volgens een logica en regels aan de slag, en de tegenstanders, Poetin en nu ook Trump niet. Oekraïne is het eerste slachtoffer. Wij de volgende, als we niet opletten.

[ Voor 82% gewijzigd door CornermanNL op 04-03-2025 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:06
*knip* troll

[ Voor 87% gewijzigd door teacup op 04-03-2025 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ok, goed dat je het meld, Yakolev.

Dat Bloomberg artikel zit, buiten die screenshot, achter een pay/account-wall.

Verder heb ik wel een kleine kanttekening want ik krijg wel een beetje naar gevoel bij die "anonieme bronnen" want op de website van het Pentagon ontbreekt een dergelijke officiële mededeling.

wat een informatie -oorlog zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:29:
[...]

ok, goed dat je het meld, Yakolev.

Dat Bloomberg artikel zit, buiten die screenshot, achter een pay/account-wall.

Verder heb ik wel een kleine kanttekening want ik krijg wel een beetje naar gevoel bij die "anonieme bronnen" want op de website van het Pentagon ontbreekt een dergelijke officiële mededeling.

wat een informatie -oorlog zeg.
Bloomberg is op het moment de enige bron, dus wie nu deze Senior Defense Official is moeten we maar even gissen.

Er komt op het moment echt een informatie overload uit de Verenigde Staten. Bevestigingen, waarop dan gelijk ontkenningen volgen - Het is echt alsof ze in het Kremlin op cursus zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Yakolev schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Bloomberg is op het moment de enige bron, dus wie nu deze Senior Defense Official is moeten we maar even gissen.

Er komt op het moment echt een informatie overload uit de Verenigde Staten. Bevestigingen, waarop dan gelijk ontkenningen volgen - Het is echt alsof ze in het Kremlin op cursus zijn geweest.
Absoluut, het is haast onnavolgbaar.

Mijn opmerking over dat het anonieme bronnen betrof was dan ook niet vervelend naar jou toe bedoeld overigens. Ik waardeerde je heads-up dat het bericht over het stoppen van US cyber offensive naar RU toe allicht niet zou kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Yakolev schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:53:
[...]

"FAX-en" van poetin? :F

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ik schreef er zelf even over een aantal dagen geleden, maar wat zijn dus de gevolgen voor Oekraïne als de Verenigde Staten stopt met steun geven. Een artikel van FT gaat er ook zelf wat in:

Military briefing: Ukraine to run out of US weapons by summer
https://www.ft.com/conten...da-47ca-82db-99c2c052afec
A senior Ukrainian intelligence official said that Ukraine will probably run out of the last American military supplies in “two or three months”.

“After that, it will be very difficult for us,” the official told the Financial Times. “It will not be a total collapse, but we will be forced to withdraw from areas more quickly.”
Zonder munitie voor de Patriots wordt het neerschieten van Russische ballistische raketten veel moeilijker.
A shortage of interceptor missiles for the five US-made Patriot systems in use by Ukraine would represent a major blow to the country’s defensive capabilities, just as Russia has been expanding its drone and missile strike campaign deep within Ukraine.

Ukraine’s Prime Minister Denys Shmyhal said on Tuesday that “the Patriot is currently the only system able to shoot down Russian ballistic missiles”.
Geen Amerikaanse steun zal betekenen dat Oekraïne veel minder goed precisie strikes zal kunnen doen. Schijnbaar zijn Storm Shadows en Scalps toch minder goed te gebruiken dan ATACMS.
“My general view is that we’ll start to see a major impact within a couple of months, and it will be primarily related to Ukraine’s ability to conduct precision strikes,” said Kofman.

US-provided Himars multiple rocket launchers have enabled Ukraine to destroy high-value targets such as command posts and logistical centres on Russian-held territory.
he Himars launchers have also enabled Ukraine to use long-range Atacams missiles to hit targets in Russia, as far as 300km away. Narozhny said that Kyiv has UK and French Storm Shadow and Scalp long-range missiles, “but they aren’t the same, they’re much slower and easier to intercept”.
Het verliezen van Starlink zal vergaande gevolgen hebben, maar er wordt dus gekeken naar alternatieven (zoals waarschijnlijk OneWeb).
“If Starlink is shut down, problems will start immediately,” Yehor Firsov, a former Ukrainian MP now serving in the military, wrote in late February. “Infantry in defensive dugouts, intelligence, drone and artillery crews, brigade and battalion headquarters . . . everyone uses Starlink.”

While Ukrainian forces can and do use radio communications, battlefield decisions rely heavily on a flow of video and photo footage that requires a steady broadband connection.

“It would be a hit, but we’re working on alternatives,” said an officer serving in a brigade in the country’s north-east. “I mean, we’re fighting in the Kursk region and there’s no Starlink there.”
Ook Michael Kofman heeft op X (hij is helaas niet actief meer op Bluesky) nog een thread neergezet over de gevolgen van het verliezen van Amerikaanse steun.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 20:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

Rusland heeft al een tijdje geen raketten in grote schaal afgevuurd. De VS heeft aangekondigd geen wapen steun meer te leveren aan Oekraïne. Mochten die twee onder 1 hoedje spelen dan verwacht ik meerdere grootschalige raket en drone aanvallen van Rusland vanaf deze week om Oekraine door zijn lucht-doel afweer munitie heen te helpen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:02
Auredium schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:06:
Rusland heeft al een tijdje geen raketten in grote schaal afgevuurd. De VS heeft aangekondigd geen wapen steun meer te leveren aan Oekraïne. Mochten die twee onder 1 hoedje spelen dan verwacht ik meerdere grootschalige raket en drone aanvallen van Rusland vanaf deze week om Oekraine door zijn lucht-doel afweer munitie heen te helpen.
Dat is met zekerheid te zeggen.
Als je bloed ruikt ga je volgas, zo simpel werk het

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Oekraïne kan nog een poos verder vechten, dus aan de EU nu de taak om de wapenproductie verder op te schalen.
"Oekraïne kan nog een jaar vechten zonder hulp"

"Oekraïne heeft voldoende middelen om in de huidige omstandigheden nog tot eind dit jaar te vechten." Dat zegt Oekraïens premier Denys Sjmyhal in een reactie op de stopzetting van de Amerikaanse militaire hulp aan zijn land. Volgens hem kan het Oekraïense leger de Russische troepen aan het front nog een jaar tegenhouden.

Sjmyhal is wel "absoluut vastberaden" om de samenwerking met de Verenigde Staten veder te zetten. "De VS zijn een belangrijke partner en we willen dat zo houden. We zullen er alles aan doen om stand te houden", zei hij. Sjmyhal herhaalde verder dat Amerikaanse veiligheidsgaranties van "existentieel belang" zijn, "niet alleen voor Oekraïne, maar ook voor de Europese Unie en het Europese continent."

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

Rusland heeft de eerste RCH howitzer al vernietigd.

Russia “wipes out” RCH 155 howitzer—before it reaches Ukraine
The Russian Ministry of Defense has announced the destruction of what it described as a “155mm self-propelled artillery system RCH 155” in Ukraine. However, the claim has drawn skepticism, as official deliveries of the vehicle to Ukraine have not yet begun.
(er is officieel één overgedragen, maar die staat nog in Duitsland voor de training van de bemanningen)
https://defence-blog.com/...efore-it-reaches-ukraine/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Sommigen hebben het sinds het incident over “maskers af” en “het ware fascistische gezicht tonen”. Maar dit alles was toch al lang en breed bekend en volop in de verkiezingen te horen?

Ik snap die logica niet helemaal dat wij daar dan “blij” (bij gebrek aan een betere term) mee moeten zijn.

Echt goed had het geweest als wij direct na de verkiezingen een plan hadden uitgevoerd dat op de plank lag voor het geval dat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Indoubt schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Of Oekraïne er wat aan heeft is mij nu niet helemaal duidelijk. Het is niet een specialisme van mij of iets waarvan ik bovengemiddeld kennis heb. Oneweb heeft ook duidelijk minder satellieten dan Starlink alleen is mij niet bekend of ze er ook gewoon veel minder nodig hebben.

Het zou mij echter niet verbazen als er inmiddels in Oekraïne volop met andere systemen wordt geëxperimenteerd. Dit zou daar ééntje van kunnen zijn.
Nu hebben we antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:10
barry86 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:28:
[...]

Dat is met zekerheid te zeggen.
Als je bloed ruikt ga je volgas, zo simpel werk het
Uiteraard. Al was de reply iets anders bedoelt, en mocht die waar zijn, dan is dat smeriger dan smerig van het laagst niveau.

En ergens hoop ik dat iemand niet zo laag kan zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door NeutraleTeun op 04-03-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-04 19:31
Tens schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:58:
Rusland heeft de eerste RCH howitzer al vernietigd.

Russia “wipes out” RCH 155 howitzer—before it reaches Ukraine

[...]

(er is officieel één overgedragen, maar die staat nog in Duitsland voor de training van de bemanningen)
https://defence-blog.com/...efore-it-reaches-ukraine/
De tweede zin in het artikel zegt: " However, the claim has drawn skepticism, as official deliveries of the vehicle to Ukraine have not yet begun."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
CornermanNL schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:04:
Sommigen hebben het sinds het incident over “maskers af” en “het ware fascistische gezicht tonen”. Maar dit alles was toch al lang en breed bekend en volop in de verkiezingen te horen?

Ik snap die logica niet helemaal dat wij daar dan “blij” (bij gebrek aan een betere term) mee moeten zijn.

Echt goed had het geweest als wij direct na de verkiezingen een plan hadden uitgevoerd dat op de plank lag voor het geval dat.
Het is natuurlijk 1 ding Trump allerlei schadelijke shit te horen zeggen. Het is een tweede hem de daad bij het woord te zien voegen. 5 stages of grief ofzo.

Wat me als ik het zo uitschrijf met een paradox confronteert: doorgaans letterlijke cultuur-protestanten zijn toch de grote groep die Trump zeggen niet letterlijk te nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Weer hoog overleg in de achtergrond:
https://nos.nl/l/2558118#UPDATE-container-84479798
Persbureau Reuters meldt op basis van vier anonieme bronnen dat Oekraïne en de VS van plan zijn alsnog een akkoord over grondstoffen te sluiten. President Trump zou tegen zijn adviseurs gezegd hebben dat hij de deal vanavond bekendmaakt in zijn toespraak tot het Congres. De bronnen wijzen erop dat de twee partijen de afspraak nog niet hebben ondertekend.
Trump spreekt vanavond (lokale tijd) in Washington de Senaat en het Huis van Afgevaardigden toe. Hij zal zijn visie geven op de stand van zaken in de Verenigde Staten en ook ingaan op de gespannen betrekkingen met Oekraïne. Het is mogelijk dat Trump de militaire steun aan Oekraïne zal hervatten.

[ Voor 93% gewijzigd door YakuzA op 04-03-2025 22:18 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-04 18:17
CornermanNL schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:04:

Jij, ik en elk weldenkend mens had dit allang aan zien komen. Maar politici met compleet gebrek aan visie en daadkracht hebben wel een excuus nodig waarom ze al die tijd hebben liggen slapen.

Net zoals het heel duidelijk is dat de huidige toenaderingspogingen van Zelensky niet magischerwijs Trump terug gaat brengen in het Oekraïne-kamp. Trump heeft al heel lang geleden besloten anti-Oekraïne te zijn, en er is helemaal niks dat daar iets aan gaat veranderen. Trump zoekt gewoon een excuus om de hulp stop te zetten op zo'n manier dat het Oekraïne "z'n schuld is".

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

Drone update.

Hoe hard gaan ze tegenwoordig?

Video: In 23 seconden vanaf stilstand de eerste duizend meter klimmen en accelereert met alle ballast gemakkelijk naar 200 km/h

Dit is de jongere broer (of tweede generatie) interceptordrone.

Magyar Birds heeft hun februari drone earnings gepubliceerd: YouTube: Кожні 9 хв лютого Птахи Мадяра влучали у хробачу ціль: 4225 шт за 28...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqXAwRGTTjHGXcZX4z6oBrsS2lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtWj8Wd3iLT58WMI7Vn8fbju.jpg?f=fotoalbum_large

Een vertaling op Reddit:
4225 targets were hit, including 1309 destroyed beyond repair.
592 killed, 334 wounded
18226 targets detected
18886 sorties: 9241 recon + 9645 strike missions
718 mining missions, 1777 mines dropped
18900 anti-talk mines produced
22053 anti-talk mines delivered to 35 units
Pokrovsk dome: 546 FPV drones detected, 461 destroyed
Kherson dome: 623 FPV drones detected, 367 destroyed
Voor het eerst krijgen we gedetailleerd inzicht over wat er uitgeschakeld is.

137 pantservoertuigen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnwuNbr6AMh0Za8w-_E272Y5XOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TGV2PngRdE1oGCviDMC7dYu.jpg?f=fotoalbum_large

121 tanks en 43 SPG's, MLRS'en,...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvsmluHDnBDyfQ0WNIlJNinV_cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxI9vzSlE8gd6ETb0EMEjB5J.jpg?f=fotoalbum_large

De onderscheid tussen 81 artillerie stukken en 36 mortieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wi3iULznAh2uACW_gzpcjEBJi9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/du4PPQ94UgQTYW9m9YEdGCgG.jpg?f=fotoalbum_large

De onderscheid tussen technicals, legertrucks, golfkarren/auto's en motorfietsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYkR3poqNlilMXM2s2t7YkMOzA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLcRHPsEYhq0MAXU7SG5WkWY.jpg?f=fotoalbum_large

30 opslagplaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuuQgV-jKrIY-T8U6ueC4MUY4Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWQlvpOl6dpufATeZv5JU84n.jpg?f=fotoalbum_large

Bunkers, kelders en andere schuilplaatsen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvMXqjRw_137HbueABblK5tH8TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuuulWwE7YWFl6mayocm3i4E.jpg?f=fotoalbum_large

De onderscheid tussen camera's en antennes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qRH1O5RUqjnagYF1iqdfgPCkFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njpXAOHrbbwcQlCH677VOmIm.jpg?f=fotoalbum_large

334 gewonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhhP_rKsSpY19T0bQmcrLGbbgw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tstw81Onfq5aR01ZzhTl9v2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Want het kan niet altijd in een kill eindigen. Maar dan nog zijn de kills bijna dubbel zoveel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-YCa9GY8XHrFj9-z0KyudGxp6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6P5vAQjqmpUiQfd3gcGXaq1J.jpg?f=fotoalbum_large

67 verkenningsdrones neergehaald en 22 others.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXItVVsEABFACS7CS5FAzjKxC1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PvH179qc6xsn6AUqh6M78qI.jpg?f=fotoalbum_large

828 FPV-drones neergehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKShTApA4fZ_sbv-E7zydkPpmgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmwrLNNlZ1aed3LAJD3KKNW3.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe is het slagveld van tegenwoordig geëvolueerd?
When a mortar round exploded on top of their American-made Bradley infantry fighting vehicle, the Ukrainian soldiers inside were shaken but not terribly worried, having been hardened by artillery shelling over three years of war.

But then the small drones started to swarm.

They targeted the weakest points of the armored Bradley with a deadly precision that mortar fire doesn’t possess. One of the explosive drones struck the hatch right above where the commander was sitting.

“It tore my arm off,” recounted Jr. Sgt. Taras, the 31-year-old commander who, like others, used his first name in accordance with Ukrainian military protocols.

Scrambling for a tourniquet, Sergeant Taras saw that the team’s driver had also been hit, his eye blasted from its socket.

The two soldiers survived. But the attack showed how an ever-evolving constellation of drones — largely off-the-shelf technologies that are being turned into killing machines at breakneck speed — made the third year of war in Ukraine deadlier than the first two years combined, according to Western estimates.
https://www.nytimes.com/i...ia-war-drones-deaths.html
toon volledige bericht
Tegenwoordig doet artillerie of mortieren niets met de Oekraïners, maar als de drones eraan komen, dan is er risico op echte schade.

De drones zorgen tegenwoordig voor 70 tot 80% van de casualties.
Drones, not the big, heavy artillery that the war was once known for, inflict about 70 percent of all Russian and Ukrainian casualties, said Roman Kostenko, the chairman of the defense and intelligence committee in Ukraine’s Parliament. In some battles, they cause even more — up to 80 percent of deaths and injuries, commanders say.
Hoe oorlog in 3 jaren tijd veranderd is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6j9GH_ulvoisqDKzFFy5gE3vCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFcHysozYJ0olk58HVmVBMFn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-Lmkkm5pQ3Z0fZnIXoM53Von5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDf9woyu3MivqpnlZv4lbWAb.jpg?f=fotoalbum_large

Tot voor kort domineerde de onpersoonlijke dood door artilleriegranaten volgens de kansberekeningen vielen.
The war has killed and wounded more than a million soldiers in all, according to Ukrainian and Western estimates. But drones now kill more soldiers and destroy more armored vehicles in Ukraine than all traditional weapons of war combined, including sniper rifles, tanks, howitzers and mortars, Ukrainian commanders and officials say.

Until recently, the clanging, metallic explosions from incoming artillery, ringing out around the clock, epitomized the war. Ukrainian soldiers raced at high speed in armored personnel carriers or pickup trucks, screeching to a stop and spilling out to run for cover in bunkers.

The artillery gave soldiers a sense of impersonal danger — the dread that you could die any moment from the bad luck of a direct hit.
Tegenwoordig zijn het de duizend snipers (zoals wat over de jungle in Vietnam gezegd werd) of stelletje campende thuiswerkende gamers die massaal soldaten aan het front afslachten met hun joysticks, schermpjes,....
The trenches that cut scars across hundreds of miles of the front are still essential for defense, but today most soldiers die or lose limbs to remote-controlled aircraft rigged with explosives, many of them lightly modified hobby models. Drone pilots, in the safety of bunkers or hidden positions in tree lines, attack with joysticks and video screens, often miles from the fighting.

Speeding cars or trucks no longer provide protection from faster-flying drones. Soldiers hike for miles, ducking into cover, through drone-infested territory too dangerous for jeeps, armored personnel carriers or tanks. Soldiers say it has become strangely personal, as buzzing robots hunt specific cars or even individual soldiers.

It is, they say, a feeling of a thousand snipers in the sky.

“You can hide from artillery,” said Bohdan, a deputy commander with the National Police Brigade. But drones, he said, “are a different kind of nightmare.”
We zitten in de transitie van 2 tot 4 doden/casualties door de drones en eentje door een niet-drone reden. Dat gaat alleen verergeren. 80% van de kills/casualties en 20% door niet-drone-redenen. De verschuiving gaat nog verder met 90% door drones en 10% door niet-drones.

Als we praten over defensie-uitgaven, wapenaankopen,... dan is goede conversiefactor van geld naar kills/casualties een goede vraag.
The war’s evolution could have major geopolitical implications.

As the precarious relations between Ukraine and the Trump administration threaten future military aid, the kind of conventional weaponry that the Americans have spent billions of dollars providing Ukraine is declining in importance.

Of the 31 highly sophisticated Abrams tanks that the United States provided Ukraine in 2023, 19 have been destroyed, disabled or captured, with many incapacitated by drones, senior Ukrainian officials said. Nearly all of the others have been taken off the front lines, they added.

Drones, by contrast, are much cheaper and easier to build. Last year, they helped make up for the dwindling supplies of Western-made artillery and missiles sent to Ukraine. The sheer scale of their wartime production is staggering.
Het belang van de Amerikaanse steun wordt vrij snel nihil als je de oorlog op low cost en 100% Oekraïense makelij kan voeren.

Personeelstekort wordt vrij snel een non-argument met de ontwikkeling van de mensloze verdediging: creëer met drones een 10 tot 15km diepe no-go zone voor de vijand.
The initiative seeks to install a 10-15 km-wide no-go zone, it is in the minimal for the forces to the faces of the onus Ukrainian without the positions of the heavy support holders.

As to Mykhailo Drapatyi, Commander of the Ground and Head of the Khortytsia Operational-Strategic Group, 80-90% of frontline defense now on UAV.
https://mil.in.ua/en/news...ngthen-frontline-defense/
80 tot 90% van de Oekraïense front is door drones verdedigd.

Mensloze aanval:
Ukraine made history in late 2024 with the world’s first-ever assault conducted entirely by ground and aerial drones. The masterminds? Fighters from the 13th “Khartiia” Brigade of Ukraine’s National Guard, who have been holding the line—and pushing it—on the Kharkiv front.

The operation aimed to set the stage for further advances and assaults by breaking Russian lines, forcing its troops to regroup, wiping out key fortifications and obstacles, and thus paving the way for Ukraine’s advance—without risking a single soldier.

But it wasn’t just about firepower—it was a test. Commanders studied how well robotic platforms could withstand Russian electronic warfare (EW), navigate rough terrain, and seamlessly coordinate between operators and command centers. A mix of ground and aerial drones, each built for a specific task, made it happen.

The result? A success. The technology held up; the strategy worked, and Russian positions were destroyed, provoking the enemy into a reaction—allowing Khartiia to execute a follow-up assault and secure a new foothold.
https://united24media.com...rs-who-pulled-it-off-6375
We gaan richting hoe kan je een oorlog zonder infanterie/zandhazen winnen.

Afhankelijk van hoe je 840 miljard euro spendeert, kan het geld naar capabilities conversie zeer uit een lopende resultaten hebben. Als je 840 miljard euro puur en alleen in het Oekraïense leger en wapenindustrie steekt, dan gaan de Oekraïners rusland meermaals kapot maken, alles tot aan de Noordpool en voorbij de Oeralgebergte slopen. Als je 840 miljard euro aan de Amerikaanse MIC uitgeeft, dat ontworpen is om Congress en de Amerikaanse belastingbetalers op te lichten, dan krijg je weinig waar voor je geld.

Want de voormalige Britse commandant der strijdkrachten zei een jaar geleden dat hij niet meer dan 75 miljard euro per jaar en 2 tot 3 jaren tijd nodig heeft, om het Oekraïense leger naar de totale overwinning te helpen. https://www.reddit.com/r/..._cant_afford_to_mobilize/

Voor 225 miljard euro doen de generaals het, als we geen politieke onzin/restricties/angsten zoals "God forbids that russia fails/loses" in de weg leggen. Dan is 840 miljard euro stevige overkill om rusland voor eens en altijd goed te slopen zodat het mentaal/psychologisch zo hard in elkaar gebeukt is zoals het voormalige Spaanse Rijk of andere entiteiten in de geschiedenis die al hun ambities/claims/agressiviteit verloren hebben.

Er zijn verschillende tijdschalen:
  • In 30 jaren kan je het Europese leger uitwerken, zesde generatie luchtmacht opbouwen,....
  • In 3 jaren kan je reserve-onderdelen en munitievoorraden voor bestaande wapensystemen opbouwen en de productie opdrijven.
  • In 3 maanden kan je de Oekraïense wapenindustrie een stevige boost geven. Als je nu een bestelling plaatst, dan is er veel kans dat de Oekraïners de volledige bestelling in 2 maanden kan leveren.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://www.rbc.ua/static/ckef2/img/%20%D0%B2%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8%20%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%B0%D1%80%D0%BC%D1%96%D1%97%205%20%D0%B1%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%BD%D1%8F%202025%20%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Behoorlijk beangstigend die drones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
CornermanNL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:15:
Behoorlijk beangstigend die drones.
Men lijkt alleen soms een beetje te vergeten dat Rusland (met hulp van China) op dat vlak ook flink aan het innoveren is. Overal in Rusland springen nu bedrijven op die bezig zijn met de ontwikkeling van verscheidene soorten luchtdrones, UGV's etc.

Onder de nieuwe minister van Defensie Belousov is besloten voor een deel de Oekraïense commando structuren voor drones over te nemen (beter goed gejat dan slecht bedacht). Het land is minder lean, maar zodra ze hun massa in de voor hun juiste weg bewegen...

Wie op een iets meer neutrale wijze wat meer wilt weten over de ontwikkeling van drones aan beide kanten, dan stel ik voor Samuel Bendett te volgen op X / Bluesky. (X heeft iets meer content)

https://x.com/sambendett
https://bsky.app/profile/sambendett.bsky.social

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

O085105116N schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:44:
[...]

De tweede zin in het artikel zegt: " However, the claim has drawn skepticism, as official deliveries of the vehicle to Ukraine have not yet begun."
vandaar ook;
before it reaches Ukraine
8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Indoubt schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:08:

Starlink satellieten zitten lager, waardoor de latency lager is, maar ze er meer nodig hebben.

Oneweb heeft ongeveer 200ms, Starlink 50-70ms latency.

Daarnaast is Oneweb 2-3x zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04 13:57
rapture schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 02:45:
Drone update.

Hoe hard gaan ze tegenwoordig?

Video: In 23 seconden vanaf stilstand de eerste duizend meter klimmen en accelereert met alle ballast gemakkelijk naar 200 km/h
[Twitter]
Dit is de jongere broer (of tweede generatie) interceptordrone.

Magyar Birds heeft hun februari drone earnings gepubliceerd: YouTube: Кожні 9 хв лютого Птахи Мадяра влучали у хробачу ціль: 4225 шт за 28...

[Afbeelding]

Een vertaling op Reddit:

[...]

Voor het eerst krijgen we gedetailleerd inzicht over wat er uitgeschakeld is.

137 pantservoertuigen:

[Afbeelding]

121 tanks en 43 SPG's, MLRS'en,...

[Afbeelding]

De onderscheid tussen 81 artillerie stukken en 36 mortieren.

[Afbeelding]

De onderscheid tussen technicals, legertrucks, golfkarren/auto's en motorfietsen.

[Afbeelding]

30 opslagplaatsen.

[Afbeelding]

Bunkers, kelders en andere schuilplaatsen zijn.

[Afbeelding]

De onderscheid tussen camera's en antennes.

[Afbeelding]

334 gewonden.

[Afbeelding]

Want het kan niet altijd in een kill eindigen. Maar dan nog zijn de kills bijna dubbel zoveel.

[Afbeelding]

67 verkenningsdrones neergehaald en 22 others.

[Afbeelding]

828 FPV-drones neergehaald.
[Afbeelding]

Hoe is het slagveld van tegenwoordig geëvolueerd?

[...]

Tegenwoordig doet artillerie of mortieren niets met de Oekraïners, maar als de drones eraan komen, dan is er risico op echte schade.

De drones zorgen tegenwoordig voor 70 tot 80% van de casualties.

[...]

Hoe oorlog in 3 jaren tijd veranderd is:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tot voor kort domineerde de onpersoonlijke dood door artilleriegranaten volgens de kansberekeningen vielen.

[...]

Tegenwoordig zijn het de duizend snipers (zoals wat over de jungle in Vietnam gezegd werd) of stelletje campende thuiswerkende gamers die massaal soldaten aan het front afslachten met hun joysticks, schermpjes,....

[...]

We zitten in de transitie van 2 tot 4 doden/casualties door de drones en eentje door een niet-drone reden. Dat gaat alleen verergeren. 80% van de kills/casualties en 20% door niet-drone-redenen. De verschuiving gaat nog verder met 90% door drones en 10% door niet-drones.

Als we praten over defensie-uitgaven, wapenaankopen,... dan is goede conversiefactor van geld naar kills/casualties een goede vraag.

[...]

Het belang van de Amerikaanse steun wordt vrij snel nihil als je de oorlog op low cost en 100% Oekraïense makelij kan voeren.

Personeelstekort wordt vrij snel een non-argument met de ontwikkeling van de mensloze verdediging: creëer met drones een 10 tot 15km diepe no-go zone voor de vijand.

[...]

80 tot 90% van de Oekraïense front is door drones verdedigd.

Mensloze aanval:

[...]

We gaan richting hoe kan je een oorlog zonder infanterie/zandhazen winnen.

Afhankelijk van hoe je 840 miljard euro spendeert, kan het geld naar capabilities conversie zeer uit een lopende resultaten hebben. Als je 840 miljard euro puur en alleen in het Oekraïense leger en wapenindustrie steekt, dan gaan de Oekraïners rusland meermaals kapot maken, alles tot aan de Noordpool en voorbij de Oeralgebergte slopen. Als je 840 miljard euro aan de Amerikaanse MIC uitgeeft, dat ontworpen is om Congress en de Amerikaanse belastingbetalers op te lichten, dan krijg je weinig waar voor je geld.

Want de voormalige Britse commandant der strijdkrachten zei een jaar geleden dat hij niet meer dan 75 miljard euro per jaar en 2 tot 3 jaren tijd nodig heeft, om het Oekraïense leger naar de totale overwinning te helpen. https://www.reddit.com/r/..._cant_afford_to_mobilize/

Voor 225 miljard euro doen de generaals het, als we geen politieke onzin/restricties/angsten zoals "God forbids that russia fails/loses" in de weg leggen. Dan is 840 miljard euro stevige overkill om rusland voor eens en altijd goed te slopen zodat het mentaal/psychologisch zo hard in elkaar gebeukt is zoals het voormalige Spaanse Rijk of andere entiteiten in de geschiedenis die al hun ambities/claims/agressiviteit verloren hebben.

Er zijn verschillende tijdschalen:
  • In 30 jaren kan je het Europese leger uitwerken, zesde generatie luchtmacht opbouwen,....
  • In 3 jaren kan je reserve-onderdelen en munitievoorraden voor bestaande wapensystemen opbouwen en de productie opdrijven.
  • In 3 maanden kan je de Oekraïense wapenindustrie een stevige boost geven. Als je nu een bestelling plaatst, dan is er veel kans dat de Oekraïners de volledige bestelling in 2 maanden kan leveren.
toon volledige bericht
Met drones alleen ga je het alleen niet redden als je achterland (defensie infra/fabrieken/energie voorziening) door enemy drones en raketten kapotgeschoten wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Volgens de NOS Liveblog stopt de Verenigde Staten met het delen van inlichtingen,
De Verenigde Staten stoppen met het delen van inlichtingen met Oekraïne, zeggen bronnen in de VS tegen de Financial Times. Dat kan de aanvallen van het Oekraïense leger op Russische doelen in de weg staan. De samenwerking van de inlichtingendiensten is van groot belang voor Oekraïne. Het helpt bij het lokaliseren en gericht aanvallen van Russische doelen.

De VS zou nog wel informatie over Rusland en Oekraïne uitwisselen met naaste bondgenoten, waaronder het Verenigd Koninkrijk.

De beslissing volgt op het besluit van president Trump gisteren om de levering van militair materieel aan Oekraïne op te schorten. Dat gebeurde na de ruzie met president Zelensky op het Witte Huis, waardoor het ondertekenen van een grondstoffendeal tussen Oekraïne en de VS werd afgeblazen.
Potentieel nog een veel groter probleem dan het stopzetten van wapenleveringen.

De NOS verwijst in hun bericht naar het volgende artikel (paywall)
https://www.ft.com/conten...c4-4fad-bc0a-0185b7415579

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 05-03-2025 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Volgens een journalist van Sky News ligt de situatie anders. De Amerikanen stoppen alleen met delen van inlichtingen als het Russische grondgebied betreft. Gebieden die de Russen hebben ingenomen tellen daarbij niet mee.

BREAKING: The US has stopped sharing intelligence with Ukraine that could be used to launch attacks inside Russia, a Ukrainian source has told Sky News.

But the source said that American intelligence-sharing has not halted completely.

The source described the move as “selective”, indicating that this meant US intelligence would still be shared with Ukraine that could be used to attack Russian forces on Russian-occupied Ukrainian territory.

Asked whether it is correct that the US has stopped sharing intelligence, the source said: “Unfortunately, yes, but not completely. It is selective. On the possibility of damage on the territory of the Russian Federation”
The move is another blow for Kyiv after Donald Trump decided to pause all military aid to Ukraine following a bust-up with Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy in the White House.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Volgens Shashank Joshi van The Economist is deze zet van groter invloed dan het stopzetten van Amerikaanse wapens.

Bondgenoten mogen officieel ook geen Amerikaanse intel doorgeven.

Dit zal een enorm effect hebben op de verder verloop van de oorlog mocht Trump dit doorzetten. Ik vraag mij af of Oekraïne ingelicht zal worden bij aanvallen van Russische ballistische raketten vanaf Russisch grondgebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 28-04 16:17
Yakolev schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:50:
Volgens de NOS Liveblog stopt de Verenigde Staten met het delen van inlichtingen,

[...]

Potentieel nog een veel groter probleem dan het stopzetten van wapenleveringen.

De NOS verwijst in hun bericht naar het volgende artikel (paywall)
https://www.ft.com/conten...c4-4fad-bc0a-0185b7415579
Aangezien het bevestigt wordt door de directeur van de CIA heb ik stille hoop dat het alleen voor een bepaalde gedeelte van de Intel geld, maar dit is vast niet zo. (oh wacht, dit is aangekondigt door iemand die door Trump als hoofd van de CIA is geinstalleerd.... Dus laat maar)

Waarom zegt Trump niet gewoon voluit dat hij wil dat Poetin de oorlog wint, en gaat het allemaal via dit soort slinkse stappen?
Stappen waar helaas zo'n draai aan wordt gegeven dat het als zoete koek wordt gegeten door zijn hersenloze volgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
gustaveau schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:44:
[...]

Waarom zegt Trump niet gewoon voluit dat hij wil dat Poetin de oorlog wint, en gaat het allemaal via dit soort slinkse stappen?
Stappen waar helaas zo'n draai aan wordt gegeven dat het als zoete koek wordt gegeten door zijn hersenloze volgers.
Je geeft zelf antwoord. Zolang hij vaag blijft kan iedereen erin lezen wat hij wil.

De kunst van het tussen de regels doorlezen dus: hij wil inderdaad dat Poetin "wint". Zelenskyy en Oekraine zijn immers arm en daar is weinig aan af te persen. Grondstoffen vooral. Zo basaal moet je het maken om hem te volgen. Poetin zelf ook overigens, die wil precies hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:55:
Volgens een journalist van Sky News ligt de situatie anders. De Amerikanen stoppen alleen met delen van inlichtingen als het Russische grondgebied betreft. Gebieden die de Russen hebben ingenomen tellen daarbij niet mee.

[Twitter]

[...]
Het blijkt toch erger te zijn dan eerder aangegeven. Het delen van ALLE inlichtingen is stopgezet.

UPDATE: The US has stopped sharing "all" intelligence with Ukraine, a Ukrainian source has said.
Previously the source, with knowledge of the situation, said the halt in the follow of intelligence had been "selective", only affecting information that could be used for attacks inside Russia.
"A few hours ago, the exchange of all information was stopped," the source said.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-04 17:23
Volgens Axios worden de wapens en inlichtingen stopgezet tot dat er een datum is voor besprekingen met Rusland.

Kortom dit kan wel even gaan duren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 17:27
martwoutnl schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:21:
Volgens Axios worden de wapens en inlichtingen stopgezet tot dat er een datum is voor besprekingen met Rusland.

Kortom dit kan wel even gaan duren.
En zo kan Rusland nog wat gebieden heroveren. Wat een shit show, allemaal op voorhand afgesproken en gepland en wij als EU kijken ernaar en denken nog steeds dat we ergens gaan geraken met gepalaver en zoete broodjes bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Yakolev schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Het blijkt toch erger te zijn dan eerder aangegeven. Het delen van ALLE inlichtingen is stopgezet.

[Twitter]

[...]
De berichtgevingen verschillen nogal.

Bloomberg:
US Freezes Some Ukraine Intelligence Sharing as Pressure Mounts

The US stopped providing the intelligence that’s helped Ukraine target Russian forces in Moscow’s three-year war as President Donald Trump’s administration escalates a standoff with Kyiv.

The halt covers all the intelligence except for what Ukraine needs to protect its forces, according to a US official familiar with the decision, who spoke under the condition of anonymity.
Volkskrant:
Naast militaire steun zijn de VS ook gestopt met het delen van inlichtingen met Oekraïne. Dat bevestigt CIA-directeur John Ratcliffe in gesprek met Fox Business. Daar voegde hij wel aan toe dat hij verwacht dat zowel de militaire- als inlichtingenhulp zal worden hervat, al maakte Ratcliffe niet duidelijk wanneer. Ook de nationale veiligheidsadviseur Mike Waltz bevestigt de inlichtingenstop.

March of the Eagles

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GlVWZO9XwAALaFg?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

oldgrumpy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:56:
[...]

En zo kan Rusland nog wat gebieden heroveren....
Mijn observatie is dat de Russische progressie momenteel tot een minimum is gezakt. Sterker nog, bij Prokrovsk en ook weer in het noorden van Luhansk waar de Russen de Oskil over waren getrokken, zijn het nu de Russen die in de verdrukking zitten. Het enige front waar de Oekrainers (i.i.g. tot vorige week) nog echt terug gedrongen worden (werden?) is bij Velyka Novosilka in het zuidoosten.
Tijdelijk? Geen idee, maar het klopt met het beeld wat ik de afgelopen maanden al schetste dat ik een kentering zie. De Russische troepen lijken 'op' te zijn, letterlijk en figuurlijk. Natuurlijk zitten er nog vele tienduizenden aan het front, maar ze missen de slagkracht nu om meters te maken (voorwaarts that is).

Ook de continue stroom van gesloopte luchtafweer blijft mij opvallen. Ik ben benieuwd of Oekraïne ons nog weer gaat verrassen de komende tijd.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-04 19:09
Ik hoop het, ik gun het ze, zeker met de politieke onwil en tegenslagen van de laatste maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-04 11:53
oldgrumpy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:56:
[...]

En zo kan Rusland nog wat gebieden heroveren. Wat een shit show, allemaal op voorhand afgesproken en gepland en wij als EU kijken ernaar en denken nog steeds dat we ergens gaan geraken met gepalaver en zoete broodjes bakken.
En dan gooit Marco Rubio, opvolger van Blinken olie op het vuur door vandaag in een interview te stellen dat "It’s a proxy war between nuclear powers – the United States, helping Ukraine, and Russia – and it needs to come to an end,"

Rubio uit dan kritiek op Oekraine en op Europa dat zij geen plan hebben om de strijd te beëindigen.

"No one has any idea or any plan to bring it to an end. The plan of the Ukrainians up to now and their allies on Capitol Hill and the people you talk to in other countries is let’s just keep giving them as much as they need for as long as it takes. That’s not a strategy,"

[ Voor 24% gewijzigd door TeslaNerd op 06-03-2025 22:14 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:18
Let op, dit is een nogal pro-UA dus neem het met een korreltje zout.

De Oekraïners zouden steeds meer Russen op dieren tegen komen ipv gemechaniseerde vervoersmiddelen. Zo is er een aanval gestopt waarbij de Russen aanvielen op paarden. Zou de boel dan nu op dit gebied echt aan het opraken zijn voor Rusland?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
REAL FOOTAGE: Russian Troops CHARGE ON HORSEBACK IN A DISASTER! | RFU News

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Over die ATACMS, eind vorig jaar berichtte Forbes nog dat Oekraïne wellicht slechts 50 van die raketten gekregen zou hebben.

Kyiv has probably received around 50 of the long-range rockets
There probably aren’t many of the 190-mile-range ATACMS left in the Ukrainian inventory. It’s possible there have been just two shipments of the 1990s-vintage rockets: one in late 2023 and another in March. Combined, the two shipments may have included fewer than 50 ATACMS. Over the past year, the Ukrainian army has conducted at least eight ATACMS raids. Most of the raids involved more than one missile.

Those first two consignments of ATACMS might be running low. The Biden administration still has authority to transfer billions of dollars worth of surplus American weaponry to Ukraine, and has pledged to exhaust this authority before President-elect Donald Trump—who has spoken out against further aid to Ukraine—takes office in late January.
Het Pentagon wil zelf een voorraad aanhouden zolang de opvolger niet in grote aantallen beschikbaar is.
The U.S. Army is keen to maintain its own inventory of ATACMS—currently numbering in the hundreds—until the new Precision Strike Missile, a high-tech ATACMS replacement, is widely available. As recently as 2021, the Army randomly tested some of its oldest ATACMS, dating from the early 1990s, to ensure their rocket motors and other components still worked.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-04 16:28

ZenTex

Doet maar wat.

Muncher schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:44:
Let op, dit is een nogal pro-UA dus neem het met een korreltje zout.

De Oekraïners zouden steeds meer Russen op dieren tegen komen ipv gemechaniseerde vervoersmiddelen. Zo is er een aanval gestopt waarbij de Russen aanvielen op paarden. Zou de boel dan nu op dit gebied echt aan het opraken zijn voor Rusland?

[Embed: REAL FOOTAGE: Russian Troops CHARGE ON HORSEBACK IN A DISASTER! | RFU News]
Kort antwoord: ja de boel raakt op.

Lang antwoord: in het begin van de invasie was er die bekende colonne van 60km bestaande uit tanks, gevechtsvliegtuigen en logistieke voertuigen. Op de beelden van aanvallen van toen ging het vaak om een dozijn tanks met het dubbele aan infanterievoertuigen.

Gaandeweg zagen we steeds minder tanks, en later ook steeds minder gepantserde infanterie en gevechtsvliegtuigen. Steeds meer civiele voertuigen, de golfkarretjes (desert cross) en zelfs crossmotoren. De bekende sheds. (Half functionerende tanks met een constructie van golfplaten erop gelast)

Ze gaan hun personeel niet in een fucking golfkarretje naar het front sturen als je nog voldoende gepantserde voertuigen hebt.

En nu paarden. Ok, ze zijn all terrain, en verbruiken geen benzine, wat de logistiek makkelijker maakt. Maar daar houden de voordelen ook zon beetje op. Het zijn vast geen voor het slagveld getrainde dieren zoals in WO1, dus een Mortier die ergens inslaat doet ze al in paniek raken, en ze bieden 0 bescherming tegen wat dan ook.

Nogmaals, als je gepantserde infanterievoertuigen hebt zet je geen paarden in. Als je voldoende crossmotoren hebt zet je geen paarden in. Je zet alleen paarden in in gebieden waar gemotoriseerd vervoer niet kan komen, denk aan bergachtig gebied, en in Oekraïne hebben ze dat niet.

Het kan mogelijk het geval zijn dat die eenheden zelf wat geld bij elkaar gelegd hebben en een knol bij boer Sergei gekocht hebben (of gejat) maar dat is minstens net zo sneu als het leger notabene niet eens voor vervoer kan regelen.

Het is wel tekenend dat juist het land dat pochtte met enorme aantallen tanks en pantservoertuigen, dieren gebruikt. (Ezels waren ook al de revue gepasseerd)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LPx9wgF5q2Xw6Fk7GP8821zOls=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zqnAGof5eLoBsxL3P0cyYPyf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:39
ZenTex schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 01:42:
[...]
En nu paarden. Ok, ze zijn all terrain, en verbruiken geen benzine, wat de logistiek makkelijker maakt.
Hebben paarden niet juist hun hele eigen aparte "brandstof" nodig, wat waarschijnlijk nog niet voorzien was in hun logistieke systeem als ze eerder volstrekt geen paarden gebruikten?
Dat lijkt me complexer dan nog een extra type voertuig dat benzine/diesel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Russian Troops CHARGE ON HORSEBACK IN A DISASTER!
Sorry, waar in het filmpje moet ik bovenstaande clickbait titel zien? Ik zie alleen wat troepen die vrij rustig te paard in draf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:39

DropjesLover

Dit dus ->

Flamesz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:50:
[...]

Hebben paarden niet juist hun hele eigen aparte "brandstof" nodig, wat waarschijnlijk nog niet voorzien was in hun logistieke systeem als ze eerder volstrekt geen paarden gebruikten?
Dat lijkt me complexer dan nog een extra type voertuig dat benzine/diesel gebruikt.
Sowieso in de winter moet je ook balen hooi oid bij de hand hebben.
In de zomer kan je ze natuurlijk een wei/veld in gooien, maar nu?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-04 19:09
Paarden en andere dieren hebben veel voeding nodig en goede zorg als je er tenminste enigzins duurzaam mee wilt omgaan. nu twijfel ik er niet aan dat er in Rusland een heleboel soldaten zullen zijn die vna huis uit hebben geleerd met dieren om te gaan maar het lijken me niet de meest ideale oorlogsvervoermiddelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Oekraïne kan nu ook geen beelden meer kopen van Maxar. Maxar is één van de grootste, zo niet de grootste provider van commerciële satelliet beelden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens

Tens

Weer eens een grote aanval met veel raketten (uiteraard alleen gericht op militaire doelen :X ) :
Zonder Amerikaanse early warning toch een goed resultaat. Wellicht is de Europese info effectief. Elke raket die een doel haalt is één te veel natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_GLmaU-KHRgm2uGa95NScYCyak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuHbIl9zl7QrNBdN7jqkKeWA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

ZenTex schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 01:42:
Het zijn vast geen voor het slagveld getrainde dieren zoals in WO1, dus een Mortier die ergens inslaat doet ze al in paniek raken, en ze bieden 0 bescherming tegen wat dan ook.
Een mortier? Veel "gewone" paarden staan al te steigeren en slaan op hol bij een plastic zakje dat rondwaait :X

Meer to the point, ik was ons paard aan het filmen met mijn drone, en mensen waren verbijsterd dat hij daar niet van in paniek raakte, want "elk ander paard"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Yakolev schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:41:
Oekraïne kan nu ook geen beelden meer kopen van Maxar. Maxar is één van de grootste, zo niet de grootste provider van commerciële satelliet beelden.
Geen vrije keuze van Maxar blijkbaar. Landen en personen uit het vrije westen kunnen nog steeds zonder problemen beelden kopen neem ik aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-04 16:28

ZenTex

Doet maar wat.

PowerFlower schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Een mortier? Veel "gewone" paarden staan al te steigeren en slaan op hol bij een plastic zakje dat rondwaait :X
Ongetwijfeld. Maar ik acht verwacht niet dat Oekraïne nu plastic zakjes barrages uit gaat voeren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Tens schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Geen vrije keuze van Maxar blijkbaar. Landen en personen uit het vrije westen kunnen nog steeds zonder problemen beelden kopen neem ik aan.
Als het later wat weer vrijer gaat worden vooral NIET vergeten ..die Maxar club,
en dan gewoon afrekenen. O-)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Geen internationale politiek in dit topic, daarvoor is [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3.

De posts hiervoor worden verplaatst. Nieuwe posts over internationale politiek en sancties hier worden verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Tens schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:24:
Weer eens een grote aanval met veel raketten (uiteraard alleen gericht op militaire doelen :X ) :
Zonder Amerikaanse early warning toch een goed resultaat. Wellicht is de Europese info effectief. Elke raket die een doel haalt is één te veel natuurlijk.
[Twitter]
[Afbeelding]
Volgen het WaPo artikel gerefereerd in teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3" zou alleen intelligence worden tegengehouden die Oekraïne helpt om offensieve acties uit te voeren (HIMARS/ATACMS). Intelligence voor defensieve doelen zou wel doorgegeven worden. Dan is nog wel de vraag waar de grens tussen offensief en defensief ligt.

Mij lijkt het uit de lucht halen van Russische drones eenduidig defensief. Maar ja. Who says.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 07:10
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/KoYqYPGeLu

Bewijs van de Mirage in actie in UA?
Of was dat er al.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuE70x_BcdufL0p20NAHUR_IAog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxUERP9YHkfyZ0mKAMZNnhHN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De wat fijnere details zet ik in Het Koersk front neer, maar voor de mensen die niet weten wat gaande is. De druk op de Oekraiense bezittingen in Koersk is zo groot dat volgens Politico men overweegt om uit het gebied terug te trekken. De Russen hebben vrijwel alle bevoorradingsroutes van Oekraïne onder drone ''fire control''.

Intense Russian attacks force Ukraine to consider pulling out of Kursk
https://www.politico.eu/a...-consider-pull-out-kursk/
KYIV — Ukrainian troops defending captured territory in Russia's Kursk region are under fierce attack from a Russian counteroffensive that’s building up steam, and commanders will soon have to make a tough choice whether to continue the struggle or withdraw.

If they get the timing wrong, Ukrainian forces risk being be cut off, warn military analysts.

“The Ukrainian command must make a choice. Leave the Kursk region, completing the operation and preserving forces, or hold on, risking losing everything,” according to military analyst Yan Matveyev.
De Russen hebben hier waarschijnlijk hun beste drone operators naar toe gestuurd. Voor mij laat dit zien dat dit front voor de Russen de hoogste prioriteit heeft voordat er vredesonderhandelingen kunnen starten. Op andere fronten klagen de Russen dat ze er te weinig hebben. De Russische focus op Koersk geeft Oekraïne de kans op op andere fronten zelf de aanval in te gaan (vooral te zien bij Pokrovsk en Toretsk).
In a Facebook post Artem Karyakin, a Ukrainian soldier, reported that Russia has transferred some of its best drone crews to the battle in Kursk. They are managing to hamper severely Ukraine’s logistics and room for maneuver.

“Since late 2024, Russia has dramatically escalated its use of FPV drones on various frequencies, fiber-optic connections, and fixed-wing types. Their primary aim is to disrupt our logistics,” he said.

“Our forces are struggling to deliver ammunition and provisions. Evacuating the wounded has become a dangerous and prolonged process. Some soldiers have had to rotate out on foot because transport cannot get through,” he added.
Andrew Perpetua beschrijft op X de Russische drone tactieken in Koersk. Hij heeft het over een redelijk nieuwe drone eenheid of organisatie: Rubicon. Ze lijken niet onder te doen voor Oekraiense elite drone eenheden.

For weeks, Ukrainian logistics in Kursk have suffered severe damage from drone attacks. These strikes seem to be linked to an organization within the Russian military called the Rubicon Center of Advanced Unmanned Systems, established by Putin in August 2024.

In mid-January and early February, Rubicon began releasing videos from Kursk. Initially, they shared occasional footage showing isolated vehicle strikes. But suddenly, they started posting large volumes of hits—dozens of destroyed vehicles of all types, including pickup trucks, vans, Kirpis, MaxxPros, Bradleys, and BMPs.

The exact nature of Rubicon remains unclear. It is uncertain whether they operate as a single drone unit, a large coordinated force, or if they source videos from multiple existing drone groups. What is known is that Rubicon focuses on three main areas: Kursk, Pokrovsk, and Velyka Novosilka. However, their most intense and damaging operations are concentrated in Kursk.

Rubicon employs advanced drone tactics. They often target short sections of roads—100 to 300 meters long—and saturate these areas with drones. Attacks are frequently carried out in groups, sometimes striking the front, back, and sides of a vehicle almost simultaneously. This approach has also been used to hit multiple vehicles in a convoy at once, compounding the damage.

They also set traps by landing drones on roads and detonating them under passing vehicles, functioning like anti-tank mines—likely using upward-facing shaped charges.

Rubicon's drones are notably difficult to jam. Although they primarily use standard FPV drones, particularly night-vision variants, these drones appear to resist common electronic countermeasures. In practice, this makes them more effective than fiber-optic drones, which are typically harder to jam but more cumbersome.

The scale of the damage in Kursk is significant—hundreds of vehicles have been destroyed—posing a major threat to Ukrainian supply lines. Without significant advancements in jamming technology to counter Rubicon's capabilities, maintaining a hold in Kursk may become unsustainable.

The exact timeline of these attacks is uncertain. It is unclear whether the destruction occurred gradually or in a concentrated period. Rubicon's current activity is also ambiguous. The lack of new videos from Kursk could suggest that Ukraine has adapted to some extent—or it could simply mean Rubicon is releasing older footage for propaganda purposes.

Regardless, the threat Rubicon poses will not be limited to Kursk. If Ukraine retreats, these drone tactics are likely to follow, extending the problem to new areas unless countermeasures improve significantly.
toon volledige bericht
De situatie is kritiek, maar ergens zou het ook wel slim zijn om het gebied maximaal te blijven verdedigen. De onderhandelingswaarde van Koersk is immers hoog en het geeft Oekraïne eindelijk de kans om op andere fronten toe te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
*knip* videodrop: we verwachten een samenvatting van wat er te zien is en waarom het relevant is voor de discussie

[ Voor 85% gewijzigd door polthemol op 08-03-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-04 18:50
Yakolev schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:02:
De wat fijnere details zet ik in Het Koersk front neer, maar voor de mensen die niet weten wat gaande is. De druk op de Oekraiense bezittingen in Koersk is zo groot dat volgens Politico men overweegt om uit het gebied terug te trekken. De Russen hebben vrijwel alle bevoorradingsroutes van Oekraïne onder drone ''fire control''.

Intense Russian attacks force Ukraine to consider pulling out of Kursk
https://www.politico.eu/a...-consider-pull-out-kursk/

[...]

De Russen hebben hier waarschijnlijk hun beste drone operators naar toe gestuurd. Voor mij laat dit zien dat dit front voor de Russen de hoogste prioriteit heeft voordat er vredesonderhandelingen kunnen starten. Op andere fronten klagen de Russen dat ze er te weinig hebben. De Russische focus op Koersk geeft Oekraïne de kans op op andere fronten zelf de aanval in te gaan (vooral te zien bij Pokrovsk en Toretsk).

[...]

Andrew Perpetua beschrijft op X de Russische drone tactieken in Koersk. Hij heeft het over een redelijk nieuwe drone eenheid of organisatie: Rubicon. Ze lijken niet onder te doen voor Oekraiense elite drone eenheden.

[Twitter]

[...]

De situatie is kritiek, maar ergens zou het ook wel slim zijn om het gebied maximaal te blijven verdedigen. De onderhandelingswaarde van Koersk is immers hoog en het geeft Oekraïne eindelijk de kans om op andere fronten toe te slaan.
toon volledige bericht
Na 3 jaar ziet Rusland wel in dat het zich veel meer op drones moet gaan richten. Drones zijn het middel waardoor Oekraïne met minder groot leger toch grote successen kan boeken.
Ik ben er bang voor dat Rusland z'n drone leger veel groter zal maken en tevens meer geavanceerde drones zal produceren. In Oekraïne zitten ze natuurlijk ook niet stil. Maar Rusland heeft nog steeds veel meer mensen om.grote drone legers mee te maken.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B62mljYzhqLj9rAtD1dMcSedWUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqhBN4eyAoPt8LJjRXRdPh8t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• beany
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid