Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Het Zaporizhzhia front bevind zich in in het zuiden van Oekraïne. Het gaat hier om vrijwel de gehele Zaporizhzhia oblast alsmede de Cherson oblast ten oosten van de Dnipro. Dit deel van het front is al maanden vrij statisch geweest omdat beide strijdende partijen, andere prioriteiten kenden. Belangrijkste gebeurtenissen hier zijn de beschietingen van de kerncentrale in de regio. Verder naar het zuiden ligt de al langer bezette Krim.
Afbeeldingslocatie: https://www.worldatlas.com/r/w1200/upload/22/2e/50/provinces-of-ukraine-map.png

Edit 2-11-2022: Een gevoeligheid aan beide kaarten is dat ze de gewenste situatie voor Rusland weergeeft. Zo is er in de Krim als opschrift te lezen: "The Autonomous Republic of Crimea". Laat deze schurende werkelijkheid maar een extra aansporing zijn om goed te volgen of deze situatie teruggedraaid raakt.

Edit 24-11-2022. Met credits voor @onkl voor het aandragen van het onderstaande. Autonomie lijkt los van de invloed van Oekraïne en Rusland een constante factor te zijn voor de Krim regio. In de twee omschrijvingen voor de Krim klinkt die autonomie door:
  • De omschrijving van de Krim in de periode dat het deel uitmaakte van Oekraïne: Autonomous Republic of Crimea. Uit de bron de onderstaande omschrijving:
    The Autonomous Republic of Crimea, commonly known as Crimea, is a de jure autonomous republic of Ukraine encompassing most of Crimea that was annexed by Russia in 2014. The Autonomous Republic of Crimea occupies most of the peninsula, while the City of Sevastopol (a city with special status within Ukraine) occupies the rest.
  • De benaming van de Krim nadat het sinds 2014 is bezet door Rusland: Republic of Crimea
Hieruit kunnen we afleiden dat de kaartjes waarschijnlijk afstammen uit de periode van voor 2014, en de situatie in de Oekraïne tijd weergeven. Een heel inzichtelijke bron Demographics of Crimea vertelt iets over hoe de bevolkingsgroepen zich over de jaren heen onderling verhouden. Hierbij moeten we nog wel voorzichtig zijn met het trekken van conclusies. Russen die naar de Krim trokken deden dit bijvoorbeeld ook omdat ze juist geen inwoner van Rusland wilden zijn. Een teken aan de wand blijft natuurlijk wel hoe de verhouding van de verschillende bevolkingsgroepen is gaan schuiven. Dit maakt die laatste bron best informatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38ADDKUL9WQJiE4istI0bhSytS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNgwYKzp2LzA76YNgIp5bjVx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door teacup op 24-11-2022 22:50 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even wat recente updates omtrent activiteiten in Zaporizhzhia.

1) Hier en daar zijn wat lichte aanvallen bij het front, vermoedelijk dat Oekraïne op zoek is naar zwakke plekken in de linie:

2) De nieuwste wapenleveringen doen vermoeden dat er genoeg materiaal bijzit voor een nieuw offensief:

3) Aanvallen op luchtverdediging, etc.

4) Russische troepensterkte in deze provincie; als het 19th Motor Rifle Division op volle sterkte is dan hebben we het over meer dan 100 tanks in dit gebied.

5) Versterkingen naar Melitopol:

6) Munitiedepot ontploft rond Melitopol:

7) En als laatste nog een kaartje van Rybar, die schets hoe het verwachte offensief eruit kan zien:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeY-8PWVEAgoNFg?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De Krimbrug:
1 weghelft kapot
spoorweg zwaar beschadigd.

Ik heb 2 vragen: Hoe? Waarom nu al, is het niet te vroeg?

https://twitter.com/lapatina_/status/1578605119012077568

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Vooral opvallend hoe anders het brugdek beschadigd lijkt ten opzichte van de brug bij Cherson. Daar zag je kraters en hier is ineens een heel stuk weggevallen. Treinwagons zien er uit alsof ze door fragmenten geraakt zijn.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

LethalInnocence schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 06:49:
De Krimbrug:
1 weghelft kapot

Een schip dat er onder door vaart opblazen met een zorgvuldig gemaakte shaped charge leek me altijd wel een haalbare optie. Het is een zeer drukke scheepsroute en je kan nooit elke schip inspecteren.

edit: aan de beelden te zien zijn de wegdelen ingestort bij het deel dat het laagste zit, het dichtst bij het water. Maar geen spoor van een schip dat gebruikt zou zijn. Na de Moskva en Saky aanval weer een mysterie wat die Oekrainers nou weer uit de hoge hoed hebben getoverd.

[Twitter: https://twitter.com/Caucasuswar/status/1578611839080206336]

[ Voor 24% gewijzigd door IJzerlijm op 08-10-2022 07:20 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De Krimbrug:
1 weghelft kapot

De waarom nu:
1 grote problemen voor RU met de voorraden voor de winter en logistiek
2 als ze het nu kunnen. Kunnen ze het later nog een keer doen
3 er staat binnenkort iets op stapel waar ze minder aanvoer over de Krim willen.
4 mogelijk politiek statement als verjaardagskado

Moet zeggen dat die sneller en beter kapot is dan de antonovski brug:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.fdn.fr/pic/media%2FFeheEWAXkAI2L0k.jpg%3Fname%3Dorig

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 08-10-2022 07:45 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:04

Shabbaman

Got love?

En dan 5: het is een middel om de Russen troepen elders weg te laten halen door ze te laten denken dat ze de landbrug via Melitopol moeten versterken.

Ik had eigenlijk verwacht dat de brug zou sneuvelen nadat UA naar Melitopol was getrokken. Op dat moment was het moeilijk om de Krim te behouden.

EDIT: noodzaak voor nieuw topic @DaniëlWW2 *O* O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Shabbaman op 08-10-2022 07:59 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De Krimbrug:
1 weghelft kapot

Ik denk dat ze de Russen willen dwingen bepaalde actie te ondernemen rond de landbrug richting Krim. Die is nu van redelijk vitaal belang geworden. De Russen moeten die dus misschien wel zwaarder gaan verdedigen. Zeker met het verwachtte UA offensief rond Melitopol. UA zal wel kijken hoe RU dit gaat aanpakken en dan misschien aanvallen daar waar RU de meeste concessies hebben gemaakt. In ieder geval wordt RU wederom gedwongen om te kiezen uit 2 kwaden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:31
De Krimbrug:
1 weghelft kapot
De andere weghelft is ook niet fris hoor, mist tenminste 1 pijler als ondersteuning. Bekijk de foto's maar (staan hierboven al). De pijler staat er nog wel maar de aansluiting met de weg is er tussenuit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Shabbaman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:58:
En dan 5: het is een middel om de Russen troepen elders weg te laten halen door ze te laten denken dat ze de landbrug via Melitopol moeten versterken.

Ik had eigenlijk verwacht dat de brug zou sneuvelen nadat UA naar Melitopol was getrokken. Op dat moment was het moeilijk om de Krim te behouden.

EDIT: noodzaak voor nieuw topic @DaniëlWW2 *O* O-)
De timing had niet beter kunnen zijn. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:16:
[...]
De timing had niet beter kunnen zijn. :P
Zo’n glazen bol 🔮 wil ik ook wel. :+

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Niet dat het heel relevant is, maar toch. Oekraïne stond volledig in z'n recht :)

Wat een heerlijk nieuws om mee wakker te worden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04 10:19
De power plant in Zappo draait nu op diesel reserves als gevolg van beschietingen door Russische troepen. Van NOS.nl:
Kerncentrale Zaporizja losgekoppeld van stroomnet

Als gevolg van nieuwe beschietingen door Russische troepen is de laatste elektriciteitslijn naar de kerncentrale van Zaporizja beschadigd. Dat meldt de Oekraïense atoomwaakhond Energoatom op Telegram. Hierdoor is de kerncentrale vannacht volledig losgekoppeld van het stroomnet. Dieselgeneratoren sprongen als gevolg automatisch aan.

De kerncentrale kan met de beschikbare dieselreserves tien dagen blijven draaien. Door de beperkte tijd is reparatie en herstel van de hoogspanningslijnen aan het energienetwerk noodzakelijk, zegt Energoatom.

De Oekraïense kernreactor ligt in door Rusland bezet gebied. In het gebied wordt regelmatig gevochten. De internationale atoomwaakhond IAEA heeft meermaals aangedrongen op maatregelen om een nucleair ongeluk bij de kerncentrale te voorkomen.

Oekraïens personeel moet de kerncentrale draaiende houden. Het IAEA meldde deze week dat het personeel in de kerncentrale het zwaar heeft. Er wordt onder haast ondraaglijke omstandigheden gewerkt, klonk het. Vanwege de precaire situatie zijn er vier IAEA-toezichthouders aanwezig in de kerncentrale.
Beetje vreemd dat de Russen “hun” kerncentrale zou beschieten in “hun” gebied. Lekker amateuristisch weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Muncher op 08-10-2022 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:31

_Eend_

🌻🇺🇦

Muncher schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:56:
De power plant in Zappo draait nu op diesel reserves als gevolg van beschietingen door Russische troepen. Van NOS.nl:

[...]

Beetje vreemd dat de Russen “hun” kerncentrale zou beschieten in “hun” gebied. Lekker amateuristisch weer.
Daarom doen ze dat ook. Want natuurlijk beschiet UA de NPP, niet RU want dat zou niet logisch zijn. Het is een show voor eigen publiek, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
_Eend_ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Daarom doen ze dat ook. Want natuurlijk beschiet UA de NPP, niet RU want dat zou niet logisch zijn. Het is een show voor eigen publiek, meer niet.
Dan nog. Het zou leiden tot een meltdown in “hun” gebied. Wat schieten ze hiermee op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Geen schip, maar mogelijk een bomauto?
‘Vandaag om 6.07 uur (plaatselijke tijd, red) was er op het deel voor auto's van de Krimbrug een ontploffing van een autobom, waardoor zeven met brandstof gevulde treinwagons op weg naar de Krim vuur gevat hebben’, aldus de Russische antiterreurcommissie. De bom zat verstopt in een vrachtwagen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

XWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:17:
Geen schip, maar mogelijk een bomauto?

[...]
Ik denk nu van wel ja, ik heb de beelden waar ik naar linkte in _Eend_ in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10" nog een paar keer bekeken en het lijkt er volgens mij sterk op dat de vrachtwagen die daar reed is ontploft, en niet een eventueel bootje.

Het lijkt er wel op dat er op dat moment een bootje voer, en met de onbemande boot die onlangs bij Sevastopol is ontdekt door de Russen in het achterhoofd leek een boot me eerst waarschijnlijker dan een bomauto. Maar de ontploffing is duidelijk een pijler verderop

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 08-10-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Muncher schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:50:
[...]

Dan nog. Het zou leiden tot een meltdown in “hun” gebied. Wat schieten ze hiermee op?
Weinig denk ik. Het is meer een pressiemiddel. Ik denk niet dat ze de NPP echt kapot willen schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
De Krimbrug:
1 weghelft kapot

Is het niet te vroeg;
Timing zal wellicht te maken hebben met de mobilisatie. Rusland kan wellicht nu de krimbrug niet meer gebruiken voor (snelle) aanvoer van materieel, munitie, brandstof en troepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54
YakuzA schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:42:
[...]

De waarom nu:
1 grote problemen voor RU met de voorraden voor de winter en logistiek
2 als ze het nu kunnen. Kunnen ze het later nog een keer doen
3 er staat binnenkort iets op stapel waar ze minder aanvoer over de Krim willen.
4 mogelijk politiek statement als verjaardagskado

Moet zeggen dat die sneller en beter kapot is dan de antonovski brug:
[Afbeelding]
Er waren al eerder berichten dat deze brug snel en kwalitatief niet zo heel goed is gebouwd. Gezien hoe hij nu uit elkaar ligt lijkt dat aardig te kloppen. En de spoorbrug lijkt weliswaar wat steviger, maar zo'n brandende trein is wel erg slecht voor de constructie.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Maar de vernietiging van een brugdeel en de beschadiging van een tweede alsmede de spoorlijn is denk ik het begin. Wat dit namelijk doet is drie dingen:
1) Complete vernedering voor Poetin.
2) Demonstreert dat zelfs deze brug niet veilig is.
3) Compliceert de logistieke situatie voor de Russen nog verder.

Want de route naar Cherson via de Krim is nu lastig aan het worden. Het is maar de vraag hoe betrouwbaar die spoorbrug nog is en ik vermoed niet dat het blijft bij deze aanval. Zoals je kan zien, loopt de enige andere spoorlijn via Rostov aan de Don naar Donetsk en dan naar het westen. Die spoorlijn is over honderden kilometers kwetsbaar voor aanvallen, op sommige plekken zal je niet eens een M26 series raket (HIMARS/M270) nodig hebben. Daar volstaat westerse 155mm. Zodra ze die spoorlijn onder vuur gaan nemen, is er geen houden meer aan. Dat is waar ik een beetje op zit te wachten. Veel kijken liever naar hoofdkwartieren en die zijn ook zeker belangrijk, maar laten we wel wezen. De Russische bevelvoering is dramatisch dus het verlies is ook niet zo enorm. Maar wat gaan ze doen zonder munitie, voedsel, andere voorraden zoals brandstof of winterkleding? De Russische truckvloot was in februari al compleet ontoereikend en dat zal niet verbeterd zijn.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fdlca.logcluster.org%2Fdownload%2Fattachments%2F4230461%2FUKR_LCA_RailwayNetwork_A4L_20140616.jpg%3Fversion%3D1%26modificationDate%3D1403100726000%26api%3Dv2&f=1&nofb=1&ipt=007c74c8fce16d5ba1fc037113abecc94c2cc2f6877ef82deb6d43edb8a2979a&ipo=images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:00
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:37:
Maar de vernietiging van een brugdeel en de beschadiging van een tweede alsmede de Zoals je kan zien, loopt de enige andere spoorlijn via Rostov aan de Don naar Donetsk en dan naar het westen. Die spoorlijn is over honderden kilometers kwetsbaar voor aanvallen, op sommige plekken zal je niet eens een M26 series raket (HIMARS/M270) nodig hebben. Daar volstaat westerse 155mm.
In hoeverre is die spoorlijn nog operationeel? In het andere draadje werd gesuggereerd dat na 2014 een deel van dit spoor preventief opgebroken is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 25-04 13:21

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Zoals je kan zien, loopt de enige andere spoorlijn via Rostov aan de Don naar Donetsk.... Die spoorlijn is over honderden kilometers kwetsbaar voor aanvallen,
Zoiets als wat vannacht bij Ilovaisk gebeurde bedoel je?

Je gaat haast denken dat ze nu beide aanvoerroutes per trein plat hebben proberen te leggen...

[ Voor 8% gewijzigd door Freakertje op 08-10-2022 21:00 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Laatst online: 14-04 16:28

ZenTex

Doet maar wat.

Freakertje schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

Zoiets als wat vannacht bij Ilovaisk gebeurde bedoel je?
[Twitter]
[Twitter]
Je gaat haast denken dat ze nu beide aanvoerroutes per trein plat hebben proberen te leggen...
Yup, al verwacht ik wel wat meer aanvallen op de stations of spoorwegen.

Enfin. de aanslag op de brug was helaas maar ten dele succesvol.
1 wegdeel ingestort, 1 spoor tijdelijk beschadigd, maar er is altijd nog dat 2e spoor dat gewoon bruikbaar lijkt. Het zijn juit de sporen die worden gebruikt voor het leger om de Kherson regio te bevoorraden.
Wat dat betreft zou een 2e aanslag/aanval niet als een verassing komen.

Dat zou met een bootje kunnen gebeuren, al lijkt het scheepvaartverkeer aldaar nog steeds gestremd.

Al met al gok ik dat als beide sporen voor een weekje onbruikbaar zouden zijn dat al ruim voldoende is voor een komend offensief rond Kherson en ricjting Zwarte Zee kust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 25-04 13:21

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Doet mij afvragen, en is natuurlijk pure speculatie...
Zit Oekraïne nu weer een offensief voor te bereiden of is dit onderdeel van 'the usual' om de Russische slagkracht te verzwakken?
All we can do is wait and see...

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Freakertje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:53:
Doet mij afvragen, en is natuurlijk pure speculatie...
Zit Oekraïne nu weer een offensief voor te bereiden of is dit onderdeel van 'the usual' om de Russische slagkracht te verzwakken?
All we can do is wait and see...
Ik neig naar offensief omdat Russische mobilisatie de situatie heeft veranderd.
Voor mobilisatie konden de Oekraïners in principe meer troepen trainen en uitrusten met westerse donaties en Russisch buitgemaakt materiaal omdat ze simpelweg veel meer mankracht hebben. Nu met mobilisatie is er juist meer tijdsdruk op Oekraine. Niet omdat ze niet alsnog kunnen winnen, maar omdat het nog veel bloederiger kan worden als ze ook al die dienstplichten moeten verslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:57

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Kerncentrale Zaporizja volledig van Oekraïens stroomnet afgesloten

Volkskrant Liveblog
13:38 8/10/2022
De kerncentrale van Zaporizja is sinds vanochtend volledig van het Oekraïense stroomnet afgesloten. Door beschietingen zou de laatste stroomverbinding beschadigd zijn geraakt. De kerncentrale ligt al wekenlang in de vuurlinie. Hij staat niet aan, maar heeft wel elektriciteit nodig. Volgens de Oekraïense minister van Energie, Herman Haloesjtsjenko, draait de centrale nu op dieselgeneratoren. Er zou genoeg brandstof zijn om het tien dagen uit te houden.
Om het bovenstaande dit bericht even geplaatst. Eerder is het over deze centrale gegaan en was de vraag hoe lang de centrale door kon koelen zou de verbinding met het stroomnet verbroken raken. Dit bericht heeft een duidelijke indicatie hoe lang dit is, 10 dagen.
Herasjtsjenko vermoedt dat de Russen de laatste stroomverbinding hebben beschoten vanwege het bezoek van Mariano Grossi, hoofd van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA), aan Moskou. Grossi benadrukte onlangs in Kyiv dat de centrale van Oekraïne is, hoewel die in gebied staat dat Rusland illegaal heeft geannexeerd. Russische autoriteiten stellen dat Oekraïne verantwoordelijk is voor het beschadigen van de stroomkabel.
Of de Russen gaan de afhankelijkheid van de centrale van dieselbrandstof nu inzetten als drukmiddel. Het gedoe met die stroomkabel lijkt wel een spiegel van het eerder uit productie nemen van de Nord Stream 1 pijpleiding.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 16:22
teacup schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:43:
Kerncentrale Zaporizja volledig van Oekraïens stroomnet afgesloten

Volkskrant Liveblog

[...]

Om het bovenstaande dit bericht even geplaatst. Eerder is het over deze centrale gegaan en was de vraag hoe lang de centrale door kon koelen zou de verbinding met het stroomnet verbroken raken. Dit bericht heeft een duidelijke indicatie hoe lang dit is, 10 dagen.

[...]

Of de Russen gaan de afhankelijkheid van de centrale van dieselbrandstof nu inzetten als drukmiddel. Het gedoe met die stroomkabel lijkt wel een spiegel van het eerder uit productie nemen van de Nord Stream 1 pijpleiding.
toon volledige bericht
Is er ook intentie om het te herstellen, of de diesel bij te vullen? Want als dit fout gaat, hebben ze toch ook zichzelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:45

Maestro

It's just completely whack!

Deze situatie bij de NPP deed zich vorige maand ook voor. 9 september was de situatie nog 'kritisch' met alle externe verbindingen verbroken, 11 september werd een eerste backuplijn hersteld, op 13 september de tweede en derde backuplijn. In de dagen daarna ook nog een 'live' lijn.

Vond het daarom ook teleurstellend te moeten lezen dat alle lijnen er weer uit liggen en ze dus weer terug bij af lijken te zijn.

De intentie zal deze keer niet anders zijn, blijft de vraag of er mogelijkheden zijn om net zo voortvarend als vorige maand aan de slag te kunnen...

/edit 20:10: nos.nl meldt:

Kerncentrale Zaporizja weer aangesloten op stroomnetwerk

De kerncentrale van Zaporizja is weer aangesloten op het stroomnet, meldt Rafael Rossi, de baas van de internationale atoomwaakhond IAEA. De laatste nog aangesloten elektriciteitskabel raakte gisteren na beschietingen beschadigd en moest worden losgekoppeld voor reparaties. Dieselgeneratoren namen het daarna over. Volgens de Oekraïense atoomwaakhond Energoatom waren de beschietingen uitgevoerd door Russische troepen.

Rossi noemt de heraansluiting op Twitter "een tijdelijke opluchting in een nog altijd onhoudbare situatie". Hij herhaalde dat er rond de kerncentrale een beschermingszone moet komen. Morgen reist hij naar Rusland en daarna naar Oekraïne om daarover te praten.

[ Voor 40% gewijzigd door Maestro op 09-10-2022 20:13 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:46

Want de route naar Cherson via de Krim is nu lastig aan het worden. Het is maar de vraag hoe betrouwbaar die spoorbrug nog is en ik vermoed niet dat het blijft bij deze aanval. Zoals je kan zien, loopt de enige andere spoorlijn via Rostov aan de Don naar Donetsk en dan naar het westen.
[Afbeelding]
Om te weten wat de stand van dat stuk spoor is kon ik het volgende vinden: de Oekrainse spoorwegen hadden ook al voor 2014 geen reguliere dienstregeling over die lijn, zie kaart: Wikipedia: Ukrainian Railways
Ook was de lijn al voor een aardig stuk weg van de kaart ten westen van Donetsk (ivm voormalige frontlinie). De enige takjes die op 24 februari nog intact waren leiden nog steeds naar Oekrains beheerst gebied.

Maw: tenzij er spoor hersteld is, ligt er behalve de Krimbrug geen spoor tussen Rusland en Cherson.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Brent schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:18:
[...]

Om te weten wat de stand van dat stuk spoor is kon ik het volgende vinden: de Oekrainse spoorwegen hadden ook al voor 2014 geen reguliere dienstregeling over die lijn, zie kaart: Wikipedia: Ukrainian Railways
Ook was de lijn al voor een aardig stuk weg van de kaart ten westen van Donetsk (ivm voormalige frontlinie). De enige takjes die op 24 februari nog intact waren leiden nog steeds naar Oekrains beheerst gebied.

Maw: tenzij er spoor hersteld is, ligt er behalve de Krimbrug geen spoor tussen Rusland en Cherson.
Het Russische leger heeft een behoorlijke capaciteit om spoor aan te leggen of te repareren, dus dat beeld kan best veranderd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er worden loopgraven gemaakt. Exacte locatie is onbekend, maar dit zou ergens in Zaporizhzhia zijn:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Rybar is schijnbaar (??) weer goed op de hoogte: Ik zou de info wel met een zoutmijn nemen

https://threadreaderapp.com/thread/1581985760575488001.html

https://nitter.it/rybar_en/status/1581985760575488001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wel weer wat bijzonders:
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1582993549158514688]
Dit klinkt overigens meer alsof ze alles leegroven voordat ze naar een andere locatie worden geroteerd, niet zozeer als een echt vertrek.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:19:
Wel weer wat bijzonders:
[Twitter]
Dit klinkt overigens meer alsof ze alles leegroven voordat ze naar een andere locatie worden geroteerd, niet zozeer als een echt vertrek.
Seizure of property necessary for defense needs from organizations and citizens with subsequent payment by the state of its cost
Als de Russen zich aan de geldende krijgswet houden dan zouden de bewoners daarvoor moeten worden gecompenseerd.

Al denk ik van niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
_Eend_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:54:
Rybar is schijnbaar (??) weer goed op de hoogte
-edit, zie dat jouw post ook drie dagen oud was-

[ Voor 13% gewijzigd door hoevenpe op 20-10-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:44

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

_Eend_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:25:
Als de Russen zich aan de geldende krijgswet houden dan zouden de bewoners daarvoor moeten worden gecompenseerd.

Al denk ik van niet..
Als Russen zich aan redelijke wetten hielden was deze oorlog er al niet...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vannacht een drone aanval op Sebastopol geweest, met nog onbekende schade:

Volgens de RU kant valt de schade mee:

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2022 11:01 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:51:
Vannacht een drone aanval op Sebastopol geweest, met nog onbekende schade:
[Embed]
Volgens de RU kant valt de schade mee:
[Embed]
Wilde hem ook net posten. Helaas zie je op de beelden inderdaad dat er drones worden kapotgeschoten. Die video van Geraschenko laat dan weer explosies in de haven zien. Hopelijk is er iets stuk.

En laat ik dan deze nog posten.
[Twitter: https://twitter.com/COUPSURE/status/1586280593439891457?s=20&t=VYyyMyk5WhPz2r-gaceVdw] Edit:
[Twitter: https://twitter.com/COUPSURE/status/1586286635708076032?s=20&t=VYyyMyk5WhPz2r-gaceVdw] Foto's van iets dat in Sevastopol brandt. Onduidelijk nog altijd wat het is.

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 29-10-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RoD schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:16:
[...]
Wilde hem ook net posten. Helaas zie je op de beelden inderdaad dat er drones worden kapotgeschoten. Die video van Geraschenko laat dan weer explosies in de haven zien. Hopelijk is er iets stuk.

En laat ik dan deze nog posten.
[Embed] Edit:
[Embed] Foto's van iets dat in Sevastopol brandt. Onduidelijk nog altijd wat het is.
De russen zijn in de tussentijd heel hard aan het ontkennen dat er ook maar iets is gebeurt. Als je dat vergelijkt met eerdere berichtgevingen zal er dus zeker iets geraakt zijn. En of dat een schip of wat ammo is, is natuurlijk wel de vraag. Even een paar dagen afwachten om te zien wat er echt geraakt is dus.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Was wel een goede knal/flits:

Zelfde filmpje als eerder, maar in de thread staan meer info.
Zouden de spetznaz dolfijnen stiekem ook mobiks zijn?

[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2022 12:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 16:57

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Even voor het referentiekader, de drone aanval komt als volgt in de Volkskrant terecht.

Rusland: Oekraïense droneaanval op de Krim afgeslagen
10:30
De Russische marine claimt zaterdag een Oekraïense droneaanval op de Krim te hebben afgeslagen. Bij Sebastopol waren explosies te horen, maar volgens Rusland kwam dat door het vernietigen van de drones. Er zou geen sprake zijn van gewonden of schade.

Het door Rusland aangestelde bestuur van de stad laat weten dat de situatie ‘onder controle’ is. Het zegt niet hoeveel drones bij de aanval betrokken waren, maar wel dat ‘alle onbemande vliegtuigen uit de lucht zijn geschoten’.
Ukrainska Pravda is nog een tikje informatiever door te stellen dat haar informatie mede van TASS afkomstig is:
Source: TASS, a pro-Kremlin media outlet, citing occupation authorities in Crimea; local Telegram channels
Quote from TASS: "Vessels from the Black Sea fleet are repelling a UAV attack; no targets were damaged in the city [of Sevastopol]."
Wel zou de haven nu afgeschermd worden en zijn veerdiensten stil gelegd (met wat ik bedenk: om onafhankelijk vaststellen van de schade te voorkomen).
Details: Ferry crossings in Sevastopol have been suspended, allegedly as a result of the ongoing operation to eliminate the UAVs attacking the city. Only bus connections are still servicing different districts of Sevastopol

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

redwing schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

De russen zijn in de tussentijd heel hard aan het ontkennen dat er ook maar iets is gebeurt. Als je dat vergelijkt met eerdere berichtgevingen zal er dus zeker iets geraakt zijn. En of dat een schip of wat ammo is, is natuurlijk wel de vraag. Even een paar dagen afwachten om te zien wat er echt geraakt is dus.
En nu dit bericht van de russen
Minor damage, die zal dus inmiddels wel mijnen aan het zoeken zijn op de bodem van de zwarte zee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

RoD schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

[Embed] Minor damage, die zal dus inmiddels wel mijnen aan het zoeken zijn op de bodem van de zwarte zee :+
Ik vraag me dan wel eens af wat ze met catastrophic damage zullen bedoelen. Ik vermoed dat we dan stukjes russisch marineschip in onze achtertuin vinden :+

Wel jammer als de berichten kloppen en de aanval is afgeslagen, want dat zou betekenen dat de Russische marine iets heeft geleerd van de Moskva.

Zoals zorgen dat je belangrijkste radarsystemen niet je belangrijkste communicatiesysteem verstoren, om maar wat te noemen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
RoD schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

[Embed] Minor damage, die zal dus inmiddels wel mijnen aan het zoeken zijn op de bodem van de zwarte zee :+
Gezien de beelden en de reaktie van rusland is het intussen wel duidelijk dat er iets goed geraakt is daar. En zeer waarschijnlijk dus de Admiral Makarov, wat dus het 2e vlaggeschip is dat goed geraakt wordt.

Ik blijf het wat dat betreft appart vinden dat je aan de initiële reaktie van rusland al kunt halen dat er zeker iets geraakt is. Hoe aktiever en harder ze ontkennen, hoe groter de schade is die ze opgelopen hebben.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dit zou de explosie zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
YakuzA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:19:
Wel weer wat bijzonders:
[Twitter]
Als we nu eens een deal sluiten met Rusland, zij trekken zich terug, en in ruil daarvoor krigen ze allemaal wasmachines.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik schreef eerder vandaag dit:
_Eend_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:28:
[...]

Ik vraag me dan wel eens af wat ze met catastrophic damage zullen bedoelen. Ik vermoed dat we dan stukjes russisch marineschip in onze achtertuin vinden :+

Wel jammer als de berichten kloppen en de aanval is afgeslagen, want dat zou betekenen dat de Russische marine iets heeft geleerd van de Moskva.

Zoals zorgen dat je belangrijkste radarsystemen niet je belangrijkste communicatiesysteem verstoren, om maar wat te noemen :P
In onderstaande beelden van een USV zie ik geen enkele reactie van de Admiral Grigorovich:
https://nitter.it/azyakancokkacan/status/1586362195658637315

Ze hebben dus blijkbaar niets geleerd van de Moskva, de USV die eerder was gevonden in de buurt van Sevastopol en de Kerch brug.

Goed zo, ga zo door Rusland! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:06
_Eend_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:28:
[...]

Een les die ze van de Britten in de Falklands hadden kunnen leren. Helaas zijn dat wel systemen die je niet zomaar aan past, en gezien ze al een tekort/leverings problemen hebben met elektronica zal het er niet makkelijker op zijn om de situatie aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Normaal zijn dit soort berichten te vaag om echt interessant re zijn, maar gezien wat er vandaag is gebeurd is het wel interessant om even in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Bijzondere beelden ook:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Is er al meer informatie over de schade? Zou het liefst wat foto’s zien van dat gepromoveerde flagship welke wat overhelt naar een kant toe.

En dan bedoel ik niet de berichtgeving vanuit de Russische kant, “aanval afgeslagen, drones vernietigd, lichte schade aan een boot”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
gise schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:56:
Is er al meer informatie over de schade? Zou het liefst wat foto’s zien van dat gepromoveerde flagship welke wat overhelt naar een kant toe.

En dan bedoel ik niet de berichtgeving vanuit de Russische kant, “aanval afgeslagen, drones vernietigd, lichte schade aan een boot”
Berichten zijn dat de superstructures kapot geschoten zijn. Dat zit aan de bovenkant, waardoor het schip nog wel goed zal drijven, maar verder aardig kreupel zal zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

redwing schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Berichten zijn dat de superstructures kapot geschoten zijn. Dat zit aan de bovenkant, waardoor het schip nog wel goed zal drijven, maar verder aardig kreupel zal zijn.
Maw.: ze zijn vermoedelijk net zo inzetbaar als de Moskva op dit moment. Een marineschip repareer je niet zomaar even met een paar spaanplaten en wat plamuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Elke schade daar is goeie schade.
Maar blijkbaar zijn de naval drones dan niet zo effectief, of niet krachtig genoeg?

Die raken toch de schepen op de waterlijn, maar blijkbaar kunnen ze er geen gat in maken op deze manier dan.

Voor zover ik gelezen had was de aanval met lucht- en water drones.
De ene kan natuurlijk een afleider zijn voor de ander, maar denk dat de lucht drones dan wel wat schade aan de bovenkant (superstructure) hebben kunnen aanrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Er is nog veel onduidelijk. Afhankelijk van waar je kijkt is er geen enkel schip, een paar schepen licht beschadigd, een paar schepen zwaar beschadigd en zelfs een gezonken:

https://nitter.it/KyryliukRoma/status/1586422998348750848

Disclaimer: Er zijn maar weinig bronnen die melding maken van een gezonken schip.

[ Voor 14% gewijzigd door _Eend_ op 30-10-2022 13:29 . Reden: disclaimer toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

_Eend_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:06:
Er is nog veel onduidelijk. Afhankelijk van waar je kijkt is er geen enkel schip, een paar schepen licht beschadigd, een paar schepen zwaar beschadigd en zelfs een gezonken:

[Twitter]https://nitter.it/KyryliukRoma/status/1586422998348750848
Deze zag ik gisteren ook voorbij komen, maar door andere bronnen werd daar weer afwijzend op gereageerd, en daarnaast zijn er (AFAIK) geen andere bronnen die er ook melding van maken. Dus ik denk (helaas) dat dit niet klopt.

Ben wel heel benieuwd wat de daadwerkelijke schade is en of er schepen niet langer inzetbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

RoD schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

Deze zag ik gisteren ook voorbij komen, maar door andere bronnen werd daar weer afwijzend op gereageerd, en daarnaast zijn er (AFAIK) geen andere bronnen die er ook melding van maken. Dus ik denk (helaas) dat dit niet klopt.

Ben wel heel benieuwd wat de daadwerkelijke schade is en of er schepen niet langer inzetbaar zijn.
Jep, buiten deze tweet heb ik een nieuwsbericht gevonden dat melding maakt van een gezonken schip, beide zonder (echte) bronnen. Ik hoop dat het waar is, maar ik denk van niet, want dan hadden we dat waarschijnlijk al lang gehoord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:45

Maestro

It's just completely whack!

Ik kom er zojuist achter dat 29 oktober misschien niet helemaal toevallig is gekozen.
De russen hebben op deze datum al eerder een eh... situatie gehad :D (y)

Wikipedia: Black Sea Raid (1914)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher

Vraag mij af met wie hij dan onderhandeld. En hoe ze een afspraak gaan afdwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Muncher schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 02:01:
[Embed]

Vraag mij af met wie hij dan onderhandeld. En hoe ze een afspraak gaan afdwingen.
Klinkt alsof ze een DMZ daar willen instellen, maar zonder enforcement zal dat vast een farce worden.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...rst-satellite-images.html
OSINT analyst Benjamin Pittet published the first satellite images of Sevastopol Bay on a social network, taken after Russian Black Sea fleet warships were attacked by what is believed to be unmanned sea vehicles.
Zo te zien was idd het 'admiral gregorovich' klasse schip niet op eigen kracht terug de haven in gekomen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:25:
https://www.ukrinform.net...rst-satellite-images.html

[...]

Zo te zien was idd het 'admiral gregorovich' klasse schip niet op eigen kracht terug de haven in gekomen.
Andere bronnen zeggen weer dat het schip juist in de haven (en dus niet op zee) wordt voortgetrokken, wat een normale praktijk zou zijn.

Ik vrees dat dat het meest realistische scenario is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:29:
[...]

Andere bronnen zeggen weer dat het schip juist in de haven (en dus niet op zee) wordt voortgetrokken, wat een normale praktijk zou zijn.

Ik vrees dat dat het meest realistische scenario is.
Op de foto kon ik dat idd niet zien daar.

Maar weet ook niet wat de gebruikelijke procedure is in Sebastopol haven qua loodsen en sleep, volgens mij is het daar aardig breed in de inham.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:46:
[...]

Op de foto kon ik dat idd niet zien daar.

Maar weet ook niet wat de gebruikelijke procedure is in Sebastopol haven qua loodsen en sleep, volgens mij is het daar aardig breed in de inham.
Hoe dan ook is het niet de verwachting dat die zwaar beschadigd is op de romp. Het zou vooral gaan om de superstructures, maar daarvan gaat ie niet minder varen. Sowieso is dat soort schade lastig vast te stellen met satteliet-foto's.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421923

_Eend_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Maw.: ze zijn vermoedelijk net zo inzetbaar als de Moskva op dit moment. Een marineschip repareer je niet zomaar even met een paar spaanplaten en wat plamuur.
wel in het geval van de Yorktown maar dat is al wat langer geleden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Anoniem: 421923 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:36:
[...]

wel in het geval van de Yorktown maar dat is al wat langer geleden :P
Dat is ook wel een totaal ander beestje zeg maar. Een radar (als de Yorktown dat al had) en een berg AA zijn wel wat andere koek dan op elke vierkante meter een raket zoals bij de meeste Russische schepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:38:
[...]
Dat is ook wel een totaal ander beestje zeg maar. Een radar (als de Yorktown dat al had) en een berg AA zijn wel wat andere koek dan op elke vierkante meter een raket zoals bij de meeste Russische schepen :P
Het grote probleem van de Russische schepen lijkt inderdaad dat ze er zoveel materiaal op hebben gezet dat het elkaar in de weg gaat zitten qua electronica en onderhoud erg moeilijk wordt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:56:
[...]

Het grote probleem van de Russische schepen lijkt inderdaad dat ze er zoveel materiaal op hebben gezet dat het elkaar in de weg gaat zitten qua electronica en onderhoud erg moeilijk wordt.
Het voordeel daarvan is dat je na een goede treffer weinig meer hoeft te repareren. Een groot deel zal dan weggeslagen zijn door exploderende munitie/raketten :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bijna 1 maand geleden alweer.

Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmdxek1OMVh3QU15S2daLmpwZw==
Mooie kleuren op die kraan :+

[ Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 03-11-2022 23:46 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:45
Mocht dat kloppen: Grappig/contraintiutief dat de reparatie van de spoorweg zoveel langer duurt dan de weg, omdat de raket/vrachtwagen/boot op de weg insloeg.
En, behalve grappig, ook goed nieuws, bezien de enorme afhankelijk die het Russische militaire apparaat heeft van goed werkende spoorwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

onkl schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:59:
Mocht dat kloppen: Grappig/contraintiutief dat de reparatie van de spoorweg zoveel langer duurt dan de weg, omdat de raket/vrachtwagen/boot op de weg insloeg.
En, behalve grappig, ook goed nieuws, bezien de enorme afhankelijk die het Russische militaire apparaat heeft van goed werkende spoorwegen.
Ik denk dat er wel een bedankbriefje mag naar het heldere licht die de brandstof trein daar had geparkeerd toen de exploderende vrachtwagen op bezoek kwam :Y)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:04

Shabbaman

Got love?

Ik word wel heel vrolijk van dit plaatje: nog "maar" een stukje oprukken richting Berdyansk en de logistiek naar de Krim is behoorlijk afgeknepen. Aan de oostkant zie je Pavlivka (ja ja, andere thread) waar RU zo hard hun best heeft gedaan. En dan zie je hier dus ook waarom.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Russen nemen het zekere voor het onzekere:

[Twitter: https://twitter.com/COUPSURE/status/1590405107169914881]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nog wat satellietfoto's van de loopgraven op de Krim:

Krijg toch het gevoel dat het Kremlin twijfels begint te krijgen over de veiligheid van de Krim :+

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Videomateriaal van de nieuwe loopgraven op de Krim:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
XWB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:10:
Videomateriaal van de nieuwe loopgraven op de Krim
Formeel is dit nog steeds Cherson oblast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:15:
[...]

Formeel is dit nog steeds Cherson oblast.
Maar de boodschap is hetzelfde, Rusland is niet heel zeker meer of de Krim wel onaangetast blijft en gaat de omgeving flink versterken.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 17:53
Shabbaman schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:03:
[Twitter]

Ik word wel heel vrolijk van dit plaatje: nog "maar" een stukje oprukken richting Berdyansk en de logistiek naar de Krim is behoorlijk afgeknepen. Aan de oostkant zie je Pavlivka (ja ja, andere thread) waar RU zo hard hun best heeft gedaan. En dan zie je hier dus ook waarom.
Komt ook wel overeen met de verhalen die je hoort over de starre bureaucratie aan russische zijde. Het lijkt erop dat men wist dat Kherson onhoudbaar was en een plan in werking zette: koste wat kost Pavlivka innemen, dan terugtrekken uit Kherson. Alleen gebeurde dat eerste nooit, waardoor het tweede louter een enorm verlies is. Ik heb zo'n vermoeden dat er in principe een plan lag, maar dat dat nu slechts half uitgevoerd is waardoor ze zichzelf gigantisch in de voet schieten.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BeefHazard schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:38:
[...]

Komt ook wel overeen met de verhalen die je hoort over de starre bureaucratie aan russische zijde. Het lijkt erop dat men wist dat Kherson onhoudbaar was en een plan in werking zette: koste wat kost Pavlivka innemen, dan terugtrekken uit Kherson. Alleen gebeurde dat eerste nooit, waardoor het tweede louter een enorm verlies is. Ik heb zo'n vermoeden dat er in principe een plan lag, maar dat dat nu slechts half uitgevoerd is waardoor ze zichzelf gigantisch in de voet schieten.
Het zou het RU leger niet zijn als de uitvoering niet op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau forse gaten zou hebben. Toch zou ik voorzichtig zijn met te vroeg te juichen. De beste RU troepen zaten in Kherson, die zijn ook als eerste teruggetrokken. Ongeacht exacte aantallen die nog overbleven uit die beste eenheden gaan ze binnenkort aan een andere front opduiken en daar de RU dreiging aanzienlijk vergroten. Gaat dat de totale sitauatie veranderen? Nee, want UA kan ook meerdere tienduizenden troepen vrijmaken zodra hele rechteroever van de Dnieper vrij is - maar grote kans dat meerendeel daarvan niet vrij inzetbaar is, maar gedwongen wordt om daarheen te gaan waar de Russen waar ze recent nog tegenover stonden opduiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 17:53
dion_b schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:47:
[...]

Het zou het RU leger niet zijn als de uitvoering niet op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau forse gaten zou hebben. Toch zou ik voorzichtig zijn met te vroeg te juichen. De beste RU troepen zaten in Kherson, die zijn ook als eerste teruggetrokken. Ongeacht exacte aantallen die nog overbleven uit die beste eenheden gaan ze binnenkort aan een andere front opduiken en daar de RU dreiging aanzienlijk vergroten. Gaat dat de totale sitauatie veranderen? Nee, want UA kan ook meerdere tienduizenden troepen vrijmaken zodra hele rechteroever van de Dnieper vrij is - maar grote kans dat meerendeel daarvan niet vrij inzetbaar is, maar gedwongen wordt om daarheen te gaan waar de Russen waar ze recent nog tegenover stonden opduiken.
Airbornes enzo zijn er idd weg, die zullen we vast nog wel eens elders zien. Gemechaniseerde eenheden (veel mobiks) bleven voornamelijk achter. Wat ik vooral interessant vind aan deze terugtrekking is dat men het doet omdat de bevoorrading onmogelijk gemaakt is. Ze kunnen alleen niet terugtrekken naar een positie waar ze de logistiek wél kunnen onderhouden. Dan zou je verwachten dat je voor zo'n terugtrekking ook de logistiek van je tegenstander (Pavlivka) een flinke klap geeft om nog een beetje op gelijke voet te kunnen vechten. Nu trekken ze zich terug naar wederom een onhoudbare positie én heeft Oekraïne al haar logistieke mogelijkheden nog.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Interessant draadje - met satellietfoto's - over de Russische verdediging aan dit front:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Volgens Rybar zou er sprake zijn van een forse Oekraïense troepenopbouw bij dit front.

Zag in een andere tweet 50.000 troepen voorbijkomen, wellicht genoeg om in twee richtingen op te rukken.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FhdjKRdWQAAz4z9?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/WarMonitors/status/1591850026325708804
https://twitter.com/WarMonitors/status/1591861430101610497

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:26:
Volgens Rybar zou er sprake zijn van een forse Oekraïense troepenopbouw bij dit front.

Zag in een andere tweet 50.000 troepen voorbijkomen, wellicht genoeg om in twee richtingen op te rukken.

[Afbeelding]
Dit wordt idd al een paar weken geroepen door Rybar. :)
Ben benieuwd of er nog wat van komt.

Na de conclusie ten westen van de Dnipro spelen er aan beide kanten een aardige bups troepen vrij.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 13-11-2022 21:06 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Is natuurlijk speculatie maar misschien wacht Oekraïne op harde grond. Later deze maand zou de vrieskou aanbreken:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bBqBXGr/z.png

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 26-04 13:34

bloody

0.000 KB!!

XWB schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:26:

[Afbeelding]
Hier een handige vertaling van zijn berichtje.
Rybar's strijdlust lijkt daar ietwat weg te zijn..

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
XWB schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:10:
Is natuurlijk speculatie maar misschien wacht Oekraïne op harde grond. Later deze maand zou de vrieskou aanbreken:

[Afbeelding]
Heb al menig foto / filmpje gezien van UA equipment welke vastzat in de modder, dus zou goed kunnen.
Paar dagen (nachtvorst) en het lijkt mij dat de meeste modder dan weer goed begaanbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Het beschieten van aanvoerlijnen gaat verder:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
gise schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:14:
[...]Heb al menig foto / filmpje gezien van UA equipment welke vastzat in de modder, dus zou goed kunnen.
Paar dagen (nachtvorst) en het lijkt mij dat de meeste modder dan weer goed begaanbaar is.
Alleen nachtvorst is niet voldoende om de bodem te bevriezen, daar is wel iets meer voor nodig. In ieder geval ook overdag (een aantal dagen lang) een temperatuur onder nul, anders dooit de boel weer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YakuzA schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:04:
[...]

Dit wordt idd al een paar weken geroepen door Rybar. :)
Ben benieuwd of er nog wat van komt.

Na de conclusie ten westen van de Dnipro spelen er aan beide kanten een aardige bups troepen vrij.
ik zou gewoon net doen alsof ik zou aanvallen maar gewoon de rest van de winter mijn troepen laten relaxen terwijl de Russen koukleumend zitten te wachten op het Oekraiense offensief.

Rybar roept het al enige tijd, ik ook, heel veel anderen ook. Het ligt voor de hand.
Maar is het bijna van Russische kant een uitnodiging: Oekraine staat op het punt offensief te starten, volgende offensief is bij Zapo!
Ja, ze liggen allemaal klaar, te wachten, want Zapo moet het nieuwe front worden.
Vrijgespeeld bij Kherson en nu dus extra troepen bij Zapo? Of toch niet... ze zouden zich mogelijk terugtrekken op de Krim en achter die linies bij Mariupol. Zou betekenen dat ze UA gewoon de landbrug laten doorsteken.

Bijna verdacht allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De drakentanden zouden nu rond Melitopol gespot zijn:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Recentste updates van dit front:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FhsbdMmWQAEz-M6?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

• ZenTex
  • Laatst online: 14-04 16:28

ZenTex

Doet maar wat.

Wat is dat nu voor een gezwets van Rybar?

Kan hij nu de troepenbewegingen van UA voorspellen?
Is hij helderziend ofzo? Of lukt hij maar wat raak. |:(

• redwing
ZenTex schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:27:
[...]

Wat is dat nu voor een gezwets van Rybar?

Kan hij nu de troepenbewegingen van UA voorspellen?
Is hij helderziend ofzo? Of lukt hij maar wat raak. |:(
Ervaringen uit het verleden laten zien dat hij schijnbaar wel wat goede bronnen heeft. Wat niet wil zeggen dat het altijd uitkomt, maar hij heeft toch bovengemiddeld vaak gelijk.

[removed]

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:01

Zewatanejo

Fine Thanks!

redwing schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:55:
[...]

Ervaringen uit het verleden laten zien dat hij schijnbaar wel wat goede bronnen heeft. Wat niet wil zeggen dat het altijd uitkomt, maar hij heeft toch bovengemiddeld vaak gelijk.
Dat laatste kan ik wel in mee gaan. Maar dat was vooral de "oude" Rybar. Volgens mij staat het account nu onder zwaardere controle van RU.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een reconstructie van de Kerch brug door de NY Times.

PSN

• redwing
Zewatanejo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:46:
[...]

Dat laatste kan ik wel in mee gaan. Maar dat was vooral de "oude" Rybar. Volgens mij staat het account nu onder zwaardere controle van RU.
Klopt, het blijft dus afwachten, al lijkt hij wel na wat initiele 'rare' berichten weer meer terug naar de oude schrijfwijze te zijn.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bijzonder verhaal.

Wel raar punt voor een amfibische tegenstroom iig.

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 18-11-2022 20:47 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Explosies op de bezette Krim.
In Sevastopol en Yevpatoria.
Drone-aanval en air defense.
Aldus de so-called governor of Sevastopol Razvozhayev.

Bron: Telegram channel Live: Ukraine
Pagina: 1 2 ... 21 Laatste