Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Je kan geen overwinning claimen met alleen luchtoverwicht, je moet ergens een vlag hijsen en poppetjes hebben die dat doen (bron: podcast veldheren door onze oud generaals).asing schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:47:
[...]
Dat zal een soort niemandsland opleveren. In het meest ideale geval vertrekken de Russen. Maar is dat in de ogen van Putin "het verlies van de Krim" als er verder geen Oekraïense eenheden aanwezig zijn? Of zou Oekraïne de overwinning claimen door volledig luchtoverwicht met drones, overal blauw-gele vlaggen te laten hijsen en in een finale klap de Kerch brug aan puin te schieten?
Maar ze kunnen wel een goede uitgangspositie krijgen voor onderhandelingen, en misschien als bonus de militaire infrastructuur (inclusief de marine-basis) permanent beschadigen voor het geval de Krim bij de onderhandelingen wordt opgegeven.
Artificial Intentionality is only a simulation. Strong AI will not exist.
Daarnaast lijkt er een schaarste in luchtafweer voor de Russen. Ze willen op dit moment Moskou versterken, terwijl er nauwelijks nog afweer is op De Krim, dus dat wordt kiezen of delen waar de afweer heengaat.
Is er echt een tekort, dan zal Rusland eerder kiezen voor Moskou dan De Krim.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Ik ben het met je eens. In mijn optiek zal Putin nooit erkennen dat hij de Krim is verloren zolang Oekraïne de Krim zelf niet inneemt. Net als dat Oekraïne op Kinburn Spit een vlag heeft geplaatst die niet is verwijderd. Op DeepState staat de Spit nog steeds als bezet. Je moet er zijn om te claimen dat het van jou is.SkiFan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:27:
Je wilt juist wel de Krim innemen. Wie de Krim beheerst, beheerst de zwarte zee. Bovendien zal de symboliek van het terugveroveren niet te overzien zijn. Een overwinning op de Krim maakt dan ook nog de handen vrij voor de nog te voeren slagen in de Donbas.
Dus om sterk te staan bij onderhandelingen zullen ze toch echt de Krim moeten schoonvegen. Daarna zal de Kerch brug waarschijnlijk niet lang meer hebben, gewoon als signaal naar het Kremlin.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ideaal gezien veroverd Oekraine natuurlijk de Krim terug. Het zou een enorme overwinning zijn en een enorme vernedering voor Poetin. Eentje die ook keihard door zou dreunen in Rusland. Want dan is er geen ontkennen meer aan dat de "speciale militaire operatie" een compleet fiasco is.
Maar vanuit Oekraine hun perspectief zijn er ook vragen. Ze hebben veel infrastructuur van de Krim, inmiddels vernietigd. Het gebied kan al langere tijd nauwelijks aan water komen. Wie er nog woont, is eerder Russisch gezind of Russisch dan Oekraïens. En hoeveel verliezen zou Oekraine moeten incasseren voor deze herovering? En moeten ze dit gebied dan actief bezetten omdat de bevolking vijandig staat tegenover hun?
Oekraine heeft best wat belang bij deze strategie om het leven in het gebied, onmogelijk te maken. Zo kunnen ze veel van de Russen, zeker die er sinds 2014 zijn gaan wonen, verdrijven. Verder kost het de Russen heel wat steeds schaarser wordende middelen om het gebied onder controle te houden. Hoeveel luchtafweersystemen, transportvoertuigen en schepen zijn ze inmiddels al verloren? En ze waren ook een tijd bezig met een nieuwe spoorlijn over bezet Oekraïens gebied naar de Krim die nu ook waardeloos lijkt te zijn geworden. En de vernedering van Rusland gaat ook maar door en door. De Krim had een vakantieoord moeten zijn voor Moskovieten en die slaan nu op de vlucht via de enige route die er nog is, de Kerch brug.
Die brug, tja ik denk dat de Oekrainers die bewust niet aanvallen nu. De Russen transporteren er blijkbaar geen brandstof of munitie over omdat ze doodsbang zijn dat als een dergelijk transport geraakt word, de brug weg is. Daarmee heeft de brug ook al haar waarde verloren. Het is nu vooral een ontsnappingsroute. Uiteindelijk gaat die brug eraan, denk ik. Maar wanneer is de vraag.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Schoonvegen en humanitaire hulp zou een oplossing kunnen zijn.
Het zou wel mooi zijn, maar er is niet genoeg mankracht en materieel om De Krim in te nemen, te bezetten en vervolgens te verdedigen. Daarnaast is de Krim aan Rusland laten een goede manier voor het verspreiden van hun energie op meerdere fronten, een belangrijke strategie als je niet de bovenliggende partij bent.SkiFan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:27:
Je wilt juist wel de Krim innemen. Wie de Krim beheerst, beheerst de zwarte zee. Bovendien zal de symboliek van het terugveroveren niet te overzien zijn. Een overwinning op de Krim maakt dan ook nog de handen vrij voor de nog te voeren slagen in de Donbas.
Anders gezegd, het wordt steeds gunstiger voor Oekraine dat Rusland met De Krim in de maag zit.
Wat heeft Ukraine daaraan? Ze hebben geen marine en gaan er direct ook geen opzetten. Enkel het gebruik van de havens zou helpen, maar zolang de andere delen van Ukraine onder druk staan kan je logistiek niet veel doen in de krim. Enkel na de oorlog zou dit een goed verhaal zijn.SkiFan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:27:
Je wilt juist wel de Krim innemen. Wie de Krim beheerst, beheerst de zwarte zee.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Er komen op een gegeven moment onderhandelingen. Het Kremlin kan volhouden dat de Krim van hun is, ook al zijn ze vertrokken. Hoe je het ook bekijkt, als ze een mentale klap willen uitdelen zullen ze het moeten innemen.tc982 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:21:
[...]
Wat heeft Ukraine daaraan? Ze hebben geen marine en gaan er direct ook geen opzetten. Enkel het gebruik van de havens zou helpen, maar zolang de andere delen van Ukraine onder druk staan kan je logistiek niet veel doen in de krim. Enkel na de oorlog zou dit een goed verhaal zijn.
Een bijkomend voordeel is dat ze dan het leven van de Russen tussen de Dnjepr en de Krim ook zo goed als onmogelijik kunnen maken.
Maar hoe gaat UA de krim dan bezetten? Wat groene mannetjes sturen?asing schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:05:
[...]
Er komen op een gegeven moment onderhandelingen. Het Kremlin kan volhouden dat de Krim van hun is, ook al zijn ze vertrokken. Hoe je het ook bekijkt, als ze een mentale klap willen uitdelen zullen ze het moeten innemen.
Een bijkomend voordeel is dat ze dan het leven van de Russen tussen de Dnjepr en de Krim ook zo goed als onmogelijik kunnen maken.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Ik heb geen idee hoe ze dat zouden moeten doen. Ik neem aan dat ze het in overweging nemen. We zijn eerder verrast in deze oorlog.Zewatanejo schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:49:
[...]
Maar hoe gaat UA de krim dan bezetten? Wat groene mannetjes sturen?
Je moet er als Oekraïne vanuit gaan dat elke vrede met de Russen tijdelijk is.tc982 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:21:
[...]
Wat heeft Ukraine daaraan? Ze hebben geen marine en gaan er direct ook geen opzetten. Enkel het gebruik van de havens zou helpen, maar zolang de andere delen van Ukraine onder druk staan kan je logistiek niet veel doen in de krim. Enkel na de oorlog zou dit een goed verhaal zijn.
Intussen meldt de Britse geheime dienst dat Oekraine hun 'eigen middelen' hebben voor aanvallen op de Kerch brug.The Crimean Wind Telegram channel reported that local residents heard 16 explosions in the area around the power plant before flames erupted at the site.
NASA’s FIRMS fire monitoring system also confirmed and detected the fire, recording it at approximately 03:13 a.m.
The Saky Thermal Power Plant is one of the key energy facilities in western Crimea, with an installed generating capacity of 149.4 MW.
Dat vind ik een opvallend bericht, want je brengt in principe Rusland op de hoogte van capaciteiten. Ik vermoed daarom dat het bericht hint op een waarschuwing het schiereiland te verlaten.
Het was denk ik geen publiek geheim. Ik zal een filmpje over een soort mini onderzeeër met een explosief. Denk aan een Sub Sea Baby. Het ding was voor een mini onderzeeër nog best fors.vlaaing peerd schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:54:
De energiecentrale in Saky staat sinds vannacht in brand.
[...]
Intussen meldt de Britse geheime dienst dat Oekraine hun 'eigen middelen' hebben voor aanvallen op de Kerch brug.
Dat vind ik een opvallend bericht, want je brengt in principe Rusland op de hoogte van capaciteiten. Ik vermoed daarom dat het bericht hint op een waarschuwing het schiereiland te verlaten.
Ik twijfel er niet aan dat ze het inmiddels kunnen. Het neerhalen van de brug heeft zijn strategische voordeel echter verloren. Er kan niks groots of zwaars meer overheen.
Ik hoorde een gerucht dat er een 4,3 aardbeving ia geweest bij de brug. Dat deze over een tijd vanzelf wel een keer neer zou gaan door een goede beving.asing schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:47:
[...]
Het was denk ik geen publiek geheim. Ik zal een filmpje over een soort mini onderzeeër met een explosief. Denk aan een Sub Sea Baby. Het ding was voor een mini onderzeeër nog best fors.
Ik twijfel er niet aan dat ze het inmiddels kunnen. Het neerhalen van de brug heeft zijn strategische voordeel echter verloren. Er kan niks groots of zwaars meer overheen.
De aardbeving was geen gerucht en een Oekraiense seismoloog is het met je eens.Snow_King schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:59:
[...]
Ik hoorde een gerucht dat er een 4,3 aardbeving ia geweest bij de brug. Dat deze over een tijd vanzelf wel een keer neer zou gaan door een goede beving.
Hryn says building in this zone broke safety standards from the start. The strip between the Kerch and Taman peninsulas has very poor soils and its own network of faults, he explains.
"This construction was a political decision," he adds.
The damage is not instantaneous but permanent, Hryn says. Each quake adds a cumulative effect that gradually weakens both the bridge and the soil beneath its supports, and the strain building inside the structure cannot be reversed.
Regel één bij informatie van inlichtingendiensten is dat ze geen informatie delen. Regel twee is dat als ze dat wel doen, er altijd een doel is.vlaaing peerd schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:54:
Intussen meldt de Britse geheime dienst dat Oekraine hun 'eigen middelen' hebben voor aanvallen op de Kerch brug.
Dus... Waarom denk je dat de Britse geheime dienst deze info deelt? Nu weten we dat natuurlijk niet - da's geheim. Maar als ik mag gokken, denk ik dat ze dat doen om het verwijt voor te zijn dat het Storm Shadow was, of een ander door de Britten (of andere Westerse landen) geleverd wapen als de brug getroffen wordt.
Want natuurlijk gaat Rusland roepen dat het een Navo-aanval was. Natuurlijk gaan ze de gelegenheid aangrijpen om de oorlogsthermostaat nog een graadje hoger te zetten. Er zullen weer nucleaire dreigementen worden gemaakt. Het oude riedeltje. En een deel van de Russische bevolking (en onze eigen wappies) gaan het geloven.
A propos. Ze laten daar in Engeland ook wel doorschemeren dat zij denken dat een aanval op de Kerch-brug aanstaande is.
Nu ja. Da's mijn interpretatie.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik heb even geen directe bronnen om het te ondersteunen, dus zie het volgende als mijn analyse op basis van wat ik de afgelopen tijd heb gelezen.asing schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:00:
[...]
Ik heb geen idee hoe ze dat zouden moeten doen. Ik neem aan dat ze het in overweging nemen. We zijn eerder verrast in deze oorlog.
Het innemen van de Krim is helemaal geen doel op zich. Rusland gebruikt het ter bevoorrading van het zuidelijke front, het controleren van de Zwarte zee en het lanceren van het nodige spul richting Oekraïne. Door de Krim onleefbaar te maken, valt deze logistiek in duigen. Of wordt het op zijn minst een stuk lastiger gemaakt.
Mogelijk zijn die effecten al zichtbaar aan het worden, samen door de campagne dichter bij het front om de logistiek onder vuur te nemen. Die landtong bij Kherson hebben ze al moeten verlaten. Bij Kamianske zijn de Russen momenteel in een terugtrekkende verdediging (waar ze voorheen terreinwinst boekten).
Dat, samen met het vormen van de publieke opinie zijn denk ik belangrijkere doelen dan het innemen van de Krim. Voor op dit moment dan
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Op z'n minst word een eventuele offensieve actie vanuit de Krim zeer onwaarschijnlijk en kunnen ze wat manschappen naar andere delen van het front verplaatsen. Artillerie beschietingen en drone aanvallen zullen ook wel minder worden.Freakertje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Ik heb even geen directe bronnen om het te ondersteunen, dus zie het volgende als mijn analyse op basis van wat ik de afgelopen tijd heb gelezen.
Het innemen van de Krim is helemaal geen doel op zich. Rusland gebruikt het ter bevoorrading van het zuidelijke front, het controleren van de Zwarte zee en het lanceren van het nodige spul richting Oekraïne. Door de Krim onleefbaar te maken, valt deze logistiek in duigen. Of wordt het op zijn minst een stuk lastiger gemaakt.
Voor de Russen is het juist andersom, die zullen met eventuele offensieve acties van Oekraïne rekening houden, en huur manschappen in reserve houden.
[ Voor 14% gewijzigd door ZenTex op 29-06-2026 12:50 ]
Om daar iets als een bron aan toe te voegen, de meest recente aflevering van de Veldheren podcast werd ook betoogd dat het Oekraine niet is te doen om verovering. Niet als doel op zich tenminste. Met haar huidige militaire capaciteiten is een dergelijk grondoffensief naar hun lezing ook een te grote pil om te slikken. Het afsluiten van Krim zorgt er wel voor dat de rollen tussen Krim en de andere bezette gebieden veranderd. Met functionerende verbindingen fungeerde Krim als een soort van achterland voor de bezette gebieden. Die werden ook vanuit de Krim bevoorraad. Nu raken die rollen ongedraaid en moeten de andere bezette gebieden de Krim helpen bevoorraden.Helixes schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:14:
[...]
Regel één bij informatie van inlichtingendiensten is dat ze geen informatie delen. Regel twee is dat als ze dat wel doen, er altijd een doel is.
Dus... Waarom denk je dat de Britse geheime dienst deze info deelt? Nu weten we dat natuurlijk niet - da's geheim. Maar als ik mag gokken, denk ik dat ze dat doen om het verwijt voor te zijn dat het Storm Shadow was, of een ander door de Britten (of andere Westerse landen) geleverd wapen als de brug getroffen wordt.
Want natuurlijk gaat Rusland roepen dat het een Navo-aanval was. Natuurlijk gaan ze de gelegenheid aangrijpen om de oorlogsthermostaat nog een graadje hoger te zetten. Er zullen weer nucleaire dreigementen worden gemaakt. Het oude riedeltje. En een deel van de Russische bevolking (en onze eigen wappies) gaan het geloven.
A propos. Ze laten daar in Engeland ook wel doorschemeren dat zij denken dat een aanval op de Kerch-brug aanstaande is.
Nu ja. Da's mijn interpretatie.
Dit is op zich al een heidense klus, want de Kerch brug is niet de enige die als verbinding tussen Krim en vaste land is aangegrepen. Het moeten bevoorraden van de Krim ondergraaft ook de bevoorrading van de bezette gebieden verder, en dit verlaagt de druk op de Oekraïense linies. Om dit dan even als een direct effect te noemen.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Zentex, mist er een deel van je tekst?ZenTex schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:58:
[...]
Op z'n minst word een eventuele offensieve actie vanuit de Krim zeer onwaarschijnlijk en kunnen ze wat manschappen naar andere delen van het front verplaatsen. Artillerie beschietingen en drone aanvallen zullen ook wel minder worden, terwijl de Russen juiste met een
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Even niet duidelijk of dit dezelfde brug is als van het weekend, maar ook vannacht is er een spoorbrug op de Krim geraakt.Ukrainian Defense Forces drones struck Russian S-300/S-400 air defense positions near Kerch and an electrical substation in the village of Marianivka, thr Kurman district, Crimea.
The Telegram channel Falcon Insight reported the strike.
According to NASA FIRMS satellite monitoring data, a fire was detected at the S-300/S-400 site, with thermal anomalies recorded at 02:20 a.m.
Het gaat om de brug die eergisteren is geraakt, en op de 28e gemeld is.
Ukrainian General Staff reported on June 28 that Ukrainian forces struck a railway bridge near occupied Ichki (roughly 255 kilometers from the frontline)
[ Voor 17% gewijzigd door vlaaing peerd op 29-06-2026 10:46 ]
Denk niet dat het met zekerheid kan worden vastgesteld, zeker niet op basis van FIRMS.vlaaing peerd schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:52:
Weer een S300/400 systeem minder, en stroom zal wel wat langer eruit liggen.
[...]
Even niet duidelijk of dit dezelfde brug is als van het weekend, maar ook vannacht is er een spoorbrug op de Krim geraakt.
Het is wachten op de dronebeelden.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
UA kreeg/krijgt vanuit de EU/VS transformatoren geleverd om hun grid telkens weer te kunnen repareren. Weet iemand hoe dat zit met Rusland?vlaaing peerd schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:52:
Weer een S300/400 systeem minder, en stroom zal wel wat langer eruit liggen.
[...]
Even niet duidelijk of dit dezelfde brug is als van het weekend, maar ook vannacht is er een spoorbrug op de Krim geraakt.
Want trafo op de Krim kapot, succes met een nieuwe vinden en hem daar ook krijgen. Lijkt mij best lastig.
Ik heb geen technische kennis erover om daar uitspraak over te doen, op dit moment is er echter meer aan gelegen om dingen van de Krim weg te halen.Snow_King schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:31:
Want trafo op de Krim kapot, succes met een nieuwe vinden en hem daar ook krijgen. Lijkt mij best lastig.
let op, dit zijn geruchten gemeld, maar nog niet bevestigd door ISW
Er lijkt dus echt sprake van een uittocht:Crimean occupation authorities may be taking control of oil assets in occupied Crimea and preparing for a potential large-scale evacuation. A Russian insider source claimed on June 28 that armed men, reportedly from a Crimean private military company (PMC) that Crimean occupation head Sergey Aksyonov reportedly uses as his personal guard, began arriving at all oil depots in occupied Crimea on June 26 and 27 and forcibly took control of the facilities.
En in dat scenario zal stroom terugkrijgen niet meer een prioriteit zijn.The source claimed that Crimean authorities have established a plan for the partial evacuation of government agencies, various institutions, and the Crimean population — up to 250,000 people — but that it is unclear if authorities will be able to implement the plan as they have not resolved issues around accommodations for such a large number of people.
Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.
Persoonlijk vind ik het vooral wensdenken en flarden informatie in de meest gunstige manier uitleggen.vlaaing peerd schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:53:
[...]
Ik heb geen technische kennis erover om daar uitspraak over te doen, op dit moment is er echter meer aan gelegen om dingen van de Krim weg te halen.
let op, dit zijn geruchten gemeld, maar nog niet bevestigd door ISW
[...]
Er lijkt dus echt sprake van een uittocht:
[...]
En in dat scenario zal stroom terugkrijgen niet meer een prioriteit zijn.
250.000 mensen gaan verplaatsen is ongeveer 10% van de bevolking. Dat is eigenlijk een raar percentage. Of je pakt gewoon 80+% en veegt de krim leeg, of het zijn vooral de rijke Russen die zelfredzaam genoeg zijn om hun heil zelf ergens anders te zoeken. Het is ook een ondermijning van de grote leider, die gaat echt niet akkoord dat de lokale overheid al z'n personeel terugtrekt alsof de Krim niet meer houdbaar is. Ik zie nog eerder dat er 250.000 broekriemen die kant op worden gestuurd, zodat iedereen er eentje heeft om aan te halen. Dat past ook veel meer in het Russische plaatje imho.
Grotere verkeersstromen rond deze tijd van het jaar? Het is vakantietijd. En misschien dat een stel vakantiegangers er klaar mee zijn dat de airco het niet doet en dat je nergens kunt tanken. UKR heeft ook nog nauwelijks burgerdoelen geraakt, het risico voor de gewone burger is heel beperkt.
Dat de lokale 'war lord' controle/regie neemt over de olie? Die heeft brandstof nodig, die willen niet dat een corrupte Rus de halve voorraad verhandelt voor een paar flessen Vodka. Doordat er schaarste is, is het risico op gedoe rondom de olieterminals wel wat groter. Ook daar zie ik niet direct een enorme escalatie in.
Het momentum ligt echt heel duidelijk bij UKR, maar dat hebben we de afgelopen jaren natuurlijk al een paar keer eerder zien langskomen. Maar een gebied van 26.100 km² nu al direct opgeven? Als je ziet hoeveel slachtoffers er mogen vallen voor een km² te veroveren.... dan heb je het over 100.000-300.000. Poetin zou er geen moeite mee hebben om de 250.0000 evacuees gewoon direct de vleesmolen in te gooien als dat zou betekenen dat er de kans is dat de Krim bezet blijft.
Ik geef je geen ongelijk in deze analyse, maar stel je wil die 250.000 mensen inzetten in het leger: Hoe dan!? Met welke wapens en welke uitrusting?TheGhostInc schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:37:
[...]
Persoonlijk vind ik het vooral wensdenken en flarden informatie in de meest gunstige manier uitleggen.
250.000 mensen gaan verplaatsen is ongeveer 10% van de bevolking. Dat is eigenlijk een raar percentage. Of je pakt gewoon 80+% en veegt de krim leeg, of het zijn vooral de rijke Russen die zelfredzaam genoeg zijn om hun heil zelf ergens anders te zoeken. Het is ook een ondermijning van de grote leider, die gaat echt niet akkoord dat de lokale overheid al z'n personeel terugtrekt alsof de Krim niet meer houdbaar is. Ik zie nog eerder dat er 250.000 broekriemen die kant op worden gestuurd, zodat iedereen er eentje heeft om aan te halen. Dat past ook veel meer in het Russische plaatje imho.
Grotere verkeersstromen rond deze tijd van het jaar? Het is vakantietijd. En misschien dat een stel vakantiegangers er klaar mee zijn dat de airco het niet doet en dat je nergens kunt tanken. UKR heeft ook nog nauwelijks burgerdoelen geraakt, het risico voor de gewone burger is heel beperkt.
Dat de lokale 'war lord' controle/regie neemt over de olie? Die heeft brandstof nodig, die willen niet dat een corrupte Rus de halve voorraad verhandelt voor een paar flessen Vodka. Doordat er schaarste is, is het risico op gedoe rondom de olieterminals wel wat groter. Ook daar zie ik niet direct een enorme escalatie in.
Het momentum ligt echt heel duidelijk bij UKR, maar dat hebben we de afgelopen jaren natuurlijk al een paar keer eerder zien langskomen. Maar een gebied van 26.100 km² nu al direct opgeven? Als je ziet hoeveel slachtoffers er mogen vallen voor een km² te veroveren.... dan heb je het over 100.000-300.000. Poetin zou er geen moeite mee hebben om de 250.0000 evacuees gewoon direct de vleesmolen in te gooien als dat zou betekenen dat er de kans is dat de Krim bezet blijft.
De Krim hoeft niet leeg, maar het moet militair onhoudbaar worden. Het gaat dan niet fijn wonen zijn daar. Naar UA kan niet, je kan alleen via de Kerchbrug weg en dat lijkt nu deels op gang te komen.
Op een gegeven moment wonen de burgers er, zal er politie zijn en wat lokale "overheid", maar geen militairen die echt vechten daar vandaan.
Op dit moment is het natuurlijk allemaal onbevestigde speculatie. Maar, als het inderdaad zou gaan om zo 250k mensen, dan is de vraag natuurlijk wel welke 250k mensen dat zouden zijn.TheGhostInc schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:37:
250.000 mensen gaan verplaatsen is ongeveer 10% van de bevolking. Dat is eigenlijk een raar percentage. Of je pakt gewoon 80+% en veegt de krim leeg, of het zijn vooral de rijke Russen die zelfredzaam genoeg zijn om hun heil zelf ergens anders te zoeken.
In beginsel hoeven we ons trouwens niet te verbazen dat moedertje Rusland zich zorgen maakt om slechts 10% van de bevolking. Ik zou dat gedrag vrij consistent willen noemen. Rusland maakt zich géén zorgen om 90% van de bevolking, en dat wisten we al. Dat verklaart ook waarom de gehaktmolen al 4,5 jaar overuren draait - zonder noemenswaardig verzet.
Maar goed. Is dit de rijke elite? Zijn dit de overheidsofficials en hun familie? Gaan ze zich zorgen maken over de Moskovieten die nu op het Zwartezeestranzand liggen te bakken?
Ik ben benieuwd.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Klopt, een gedeelte was in de Quote verdwaald. Gefixt, dan je
Ik denk dat het getal 250,000 hier wat uit verband wordt getrokken. Het is een sidenote dat er tot 250.000 burgers zitten. Ik denk dat niemand een volledige volksverhuizing verwacht. En nogmaals, ISW spreekt van "a Russian source", een gerucht dus.Snow_King schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:42:
[...]
Ik geef je geen ongelijk in deze analyse, maar stel je wil die 250.000 mensen inzetten in het leger: Hoe dan!?
Ik zal het voortaan houden bij voldongen feiten.
Niks mis mee om af en toe een keer zoiets een beetje te bediscussiëren.vlaaing peerd schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Je merkt wel dat de euforie een beetje de overhand begint te nemen, en ben ik wel heel benieuwd waar we over 3-6-12 maanden staan. Of de Russen dan een manier hebben gevonden om het momentum te breken of dat we echt een verschuiving gaan zien.
Het zou wel eens kunnen kloppen. Men zegt dan dat de bestuursleden worden geëvacueerd. Veel van hun zullen er met hun gezin wonen. Die tellen natuurlijk niet mee in het bestuur maar wel als te evacueren burger.vlaaing peerd schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Ik denk dat het getal 250,000 hier wat uit verband wordt getrokken. Het is een sidenote dat er tot 250.000 burgers zitten. Ik denk dat niemand een volledige volksverhuizing verwacht. En nogmaals, ISW spreekt van "a Russian source", een gerucht dus.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Naast de brand die daar is uitgebroken, was er nog meer in de fik vannacht.Carrying out the tasks set by the President of Ukraine Volodymyr Zelenskyy within the framework of a 40-day operation to influence the Russian Federation, the SBU successfully struck the "Saky" military airfield in temporarily occupied Crimea. The target of the operation was the airfield's infrastructure, including hangars with fighter jets
Explosions shook temporarily occupied Crimea overnight with satellite imagery revealing fires at the Tavrida Highway and the Zapadno-Krymskaya power substation,
USF operators hit 10+ power substations in occupied Crimea and an air defense system last night, Commander Magyar says. Total 48 targets hit including a TOR-M2 system and gas compressor station.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 3 juli 2026
PSN
СБУ вдруге за тиждень уразила винищувачі на аеродромі «Саки» та відпрацювала по ангарах аеродрому «Гвардійське» в Криму
— СБ України (@ServiceSsu) 3 juli 2026
➡️ https://t.co/3wdhPnJYYd pic.twitter.com/BZrFBSiMoM
Hopelijk wel iets van beelden binnenkort, van de eerste aanval een klein weekje geleden zijn ook nog altijd geen enkele beelden verschenen.Fulfilling the tasks set by President of Ukraine Volodymyr Zelenskyy as part of a 40-day operation to influence the Russian Federation, the SSU launched a successful drone strike on the military airfields "Saki" and "Hvardiyske" in the temporarily occupied Crimea.
At the Saki airfield, seven hangars for storing aviation equipment were hit, in which there were fighters and front-line bombers Su-30SM, Su-30, Su-24. According to preliminary information, at least seven aircraft were destroyed or damaged.
This is the second strike by the SBU on the Saki airfield this week.
SBU operatie, dus er komen van Madyar geen filmpjes.YakuzA schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:44:
@Yakolev de laatste tijd is Madyar aardig actief met de filmpjes van de Krim posten op youtube, dus we zullen het gaan zien de komende dagen.
https://www.twz.com/news-...m-ukrainian-drone-strikesSBU told us it had no visual evidence from either attack to back their claim, but we reached out to Vantor to see if they had any satellite imagery of the base. Vantor provided us a picture that showed damage to four hardened aircraft shelters that was taken this morning. Some of shelters have clear damage to their structures, others literally have their doors blown off and laying on the taxiway in front of them. From the overhead angle of the image, it is impossible to determine if aircraft were in those shelters at the time, and if they were, what, if any damage, was inflicted. In addition, we can’t tell when this happened from just one picture, although imagery we reviewed from Planet Labs dating to June 27th doesn’t appear to show the same damage to the shelters.
Inderdaad jammer dat er geen filmpjes komen.Yakolev schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 01:12:
Er gaan ook geen beelden komen. De claims blijven dan gewoon claims voor nu.
[...]
https://www.twz.com/news-...m-ukrainian-drone-strikes
Iig goed dat de schade op satelliet beelden te zien is aan de shelters, maar of er ook echt vliegtuigen binnen stonden die beschadigd zijn zullen we alleen weten als er een filmende Rus op Saki rond loopt.
PSN
Echter, het parkeervak lijkt niet geraakt te zijn, er zou wel een brandvlek er naast zitten. (Zou de drone misschien gestuitert zijn tegen de MiG-29.)On the night of 25-26 June 2026, a MiG-29 (possibly MiG-29K of the Russian Naval Aviation) was targeted at the Belbek Air Base, Crimea by a Ukrainian OWA UAV. Outcome unclear. pic.twitter.com/NGtIdYdPxr
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 4 juli 2026
Iemand merkt op dat er ook een aantal ex-Oekraiense MiG-29's op de vliegbasis staan die al decennia ongebruikt zijn. Met de informatie van nu is het nog niet vast te stellen of er voor Rusland een vliegtuig verloren is gegaan. Hoewel ik het wel denk.Ther are no visible signs on the parking spot, but it seems to be a scorch mark right next to it at 44.685841, 33.558828 pic.twitter.com/0pZnFZ7UWJ
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 4 juli 2026
Ik zal dit nog even in de gaten houden. Marcin Rogowski zit hier over het algemeen wel bovenop.
Russia doesn't use Mig-29s. This is an old Ukrainian airframe from 2014.
— Jompy (@Jonpy99) 4 juli 2026
Video in het artikel.A new video published by Ukraine's military intelligence (HUR) shows a drone attacking the Belbek airfield in Russian-occupied Crimea and "destroying" a MiG-29 fighter aircraft in a night raid on June 25.
Ik weet niet zeker hoe betrouwbaar dit bericht is. Voor zover ik weet gebruikt Rusland nog regelmatig MiG-29's en staan er op Belbek iig ook MiG-29K's. Het tweede deel van zijn bericht kan uiteraard nog steeds kloppen: De MiG-29 was een Soviet-werkpaard waar telkens nieuwe varianten voor werden gemaakt, dus zowel in Oekraïne als Rusland zullen er ongetwijfeld nog grote aantallen van de eerste varianten in hoekjes van vliegvelden staan te roesten.Yakolev schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:06:
Volgens de bekende tank teller Jompy is het een oude Oekraiense MiG-29.
[X]
Je liet eerder al zien dat dit bericht breder rondgaat, dus ik gok dat we nog een paar dagen moeten wachten en er dan iemand uit de OSINT hoek ingedoken is die dit verhaal kan bevestigen of ontkrachten.
[ Voor 4% gewijzigd door onkl op 05-07-2026 10:41 ]
Jompy is wat betreft gepantserde voertuigen, zo'n beetje de beste persoon die je kunt vragen. Maar qua vliegtuigen zou dit natuurlijk niet het geval kunnen zijn. Ik weet dat de Russische marine op de Kuznetsov inderdaad MiG-29K varianten gebruikte.onkl schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:39:
[...]
Ik weet niet zeker hoe betrouwbaar dit bericht is. Voor zover ik weet gebruikt Rusland nog regelmatig MiG-29's en staan er op Belbek iig ook MiG-29K's. Het tweede deel van zijn bericht kan uiteraard nog steeds kloppen: De MiG-29 was een Soviet-werkpaard waar telkens nieuwe varianten voor werden gemaakt, dus zowel in Oekraïne als Rusland zullen er ongetwijfeld nog grote aantallen van de eerste varianten in hoekjes van vliegvelden staan te roesten.
Je liet eerder al zien dat dit bericht breder rondgaat, dus ik gok dat we nog een paar dagen moeten wachten en er dan iemand uit de OSINT hoek ingedoken is die dit verhaal kan bevestigen of ontkrachten.
Maar het toestel staat er wel een tijdje volgens onderstaand (en is geen MiG-29K)
Akurat jest to wrost, stał tam od lat, jest to eks Ukraiński MiG-29, Ukraińcy zostawili je z wodzidłami, zbiornikami itp.
— Volke (@Volke__) 4 juli 2026
A tak poza tym to nawet na nagraniu widać że to nie może być MiG-29K ze względu na za małą owiewkę. pic.twitter.com/Ohd2hiOSVY
Het enige vreemde is dat er wel een voertuig naast het toestel staat. Wellicht toch operationeel.It's accurate, that's the wreck, it's been standing there for years, it's an ex-Ukrainian MiG-29, the Ukrainians left it with the control rods, tanks, etc.
And by the way, even on the recording you can see that it can't be a MiG-29K because of the too-small canopy.
Even afwachten op Marcin Rogowski, hij is voornaamste persoon die luchtvaart verliezen aan Oryx doorgeeft. Jakub (admin van Oryx) vraagt regelmatig voor bevestiging aan hem.
Er is tegelijkertijd melding van 2 geraakte tankers in de zee van Azov, wat op zich wel uitmondt bij Kerch, dus dat zou de door de NASA gemeldde brand kunnen zijn....fires were recorded on the territory of the 110 kV substation "Saky", likely near the railway station, as well as in the area of the 330 kV substation "Western-Crimean", which, according to preliminary information, may have come under attack again.
In addition, the NASA FIRMS system recorded a fire in the area of a known position of the Russian S-400 anti-aircraft missile system, as well as a fire at sea north of Kerch. The authors of the report suggest that a vessel may have been hit there.
Enkele dagen geleden zijn prijzige Orion drones neergehaald, voor de liefhebbers een filmpje in het artikel.
— ChrisO_wiki (@chriso-wiki.bsky.social) 7 juli 2026Benzine was al op rantsoen, stroom is ook op rantsoen.
[ Voor 3% gewijzigd door arie_papa op 07-07-2026 14:46 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Als we deze Azerbeidjaanse krant mogen geloven, * ook het water.arie_papa schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:41:
Benzine was al op rantsoen, stroom is ook op rantsoen.
Intussen is er vannacht weer wat geraakt.
Ukrainian forces carried out a series of overnight strikes on July 8 against Russian military and logistics facilities in temporarily occupied Crimea, as well as Russia's shadow fleet vessels in the Sea of Azov.
Commander of Ukraine's Unmanned Systems Forces (USF), Robert "Madyar" Brovdi, said his brigade struck another nine tankers belonging to Russia's shadow fleet in the Azov Sea.
* deze krant wordt niet gevonden door news bias checkersOver the past 72 hours, Ukrainian forces have hit 21 vessels in total, including 19 shadow fleet tankers, one cargo ship, and one ferry in Kerch.
In addition, units of the USF struck 53 military targets overnight deep inside occupied Crimea and southern temporarily occupied territories. The targets included six more electrical substations. According to Brovdi, between July 1 and July 8, Ukrainian drones hit 50 energy facilities along with a number of other strategically important targets.
Meanwhile, the Alpha special forces unit of the Security Service of Ukraine (SSU) targeted Russian military infrastructure in Crimea.
According to their report, the Dzhankoi airbase was hit, damaging weapons and equipment depots as well as relay systems used by Orion strike and reconnaissance drones. Ukrainian forces also attacked the Port Krym facility in Kerch and fuel and ammunition depots in Chervone and Novohryhorivka.
De BBC meldt:Ukraine appears to have "initiated a new phase in its campaign to isolate occupied Crimea" by targeting Russian seaborne gasoline tankers, the Institute for the Study of War (ISW) assessed. The shift follows months of strikes that degraded the land routes feeding the peninsula. A reported admission from a Russian general suggests Moscow has no force left to stop it.
Het volledige bericht is te vinden op ISW.Ukraine's drone force commander Robert Brovdi, also known as Magyar, says at least 36 ships have been hit and set on fire over the past four days in the Sea of Azov, the inland sea linked to the Black Sea by the Kerch Strait. Most belong to Russia's "shadow fleet" of commercial oil tankers, says the Ukrainian military.
The exact number is unclear as some ships may have been hit more than once and not all the strikes have been confirmed independently.
P.S. Ik moet toegeven dat ik het niet meer kan bijhouden, er wordt dagelijks zoveel gerapporteerd dat hier niet meer in een post samen te vatten is. TLDR, Crimea is toast.
[ Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 10-07-2026 15:34 ]
Blijft wel de vraag opsteken over wat UA nu gaat doen. Gebied terug veroveren in de hoop dat het wat beweging brengt in de oorlog? Dat rusland linksof of rechtsom weer fouten gaat maken? Dat het een teken is van zwakte en van binnenuit de russen / oligarchen in opstand komen?vlaaing peerd schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:29:
Het lukt Rusland niet meer om de Krim te verdedigen. Nu de landaanvoer geblokkeerd is, richt Oekraine zich op brandstoftoevoer per schip.
[...]
De BBC meldt:
[...]
Het volledige bericht is te vinden op ISW.
P.S. Ik moet toegeven dat ik het niet meer kan bijhouden, er wordt dagelijks zoveel gerapporteerd dat hier niet meer in een post samen te vatten is. TLDR, Cimea is toast.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik heb het idee dat Poetin nooit gaat stoppen omdat nieuw win gebied noodzakelijk is voor zijn roof en verdeel en heers tactiek. Zoals in het boek van Catherine Belton goed beschreven staat. Maar ik hoop dat je gelijk krijgt. Waar is je idee op gebaseerd?Llopigat schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:23:
Als ik Oekraine was zou ik z.s.m. die kerncentrale terug veroveren. Ik heb het idee dat die oorlog niet meer zo heel lang gaat duren en die gaat dan een belangrijke rol spelen voor de energie bij de wederopbouw.
Hij gaat ook niet stoppen. Het moge duidelijk zijn dat hij niks geeft om alle gewonden en doden die inmiddels gevallen zijn. Als hij nu stopt, dan is dat een capitulatie en dan is de sterke man in het Kremlin, opeens zwak. Het is niet zeker of zijn regime dat overleeft, laat staan of hij dat overleeft.CornermanNL schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:49:
[...]
Ik heb het idee dat Poetin nooit gaat stoppen omdat nieuw win gebied noodzakelijk is voor zijn roof en verdeel en heers tactiek. Zoals in het boek van Catherine Belton goed beschreven staat. Maar ik hoop dat je gelijk krijgt. Waar is je idee op gebaseerd?
Er is ook geen weg voor Poetin om nog terug te krabbelen. Hij heeft eerst zichzelf te diep ingegraven in dit conflict. En ondertussen is Europa in rap tempo, haar resterende afhankelijkheid van Russische fossiele brandstoffen aan het afbouwen. Daarmee is het hele fundament onder de Russische economie en Poetin zijn regime, weggevaagd. En toen begonnen de Oekrainers ook nog eens elke raffinaderij op te blazen. Ik ben niet zo naïef om te denken dat ze dit niet afgestemd hebben met in ieder geval een aantal Europese landen die deze campagne (in)direct financieren, ondersteunen en zelf enorme problemen hadden kunnen krijgen, als de afhankelijkheid niet was afgebouwd. Daar horen wij mogelijk ook bij.
Maar dit alles betekent niet dat die kerncentrale zo terug te veroveren is.
Als de Russen besluiten om zich terug te trekken tot de centrale zelf, wie gaat ze eruit verdrijven? Je kan er gewoon artillerie etc opstellen en hoe ga je precies terugschieten? Dan krijg je een beleg dat eindeloos kan duren. Dit alles als Oekraine nu wel door die verdedigingslinies kan breken, terwijl de aanvallen in de Donbass maar doorgaan en de mankracht tekorten voor Oekraine ook niet bepaald afnemen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Nou op een aantal dingen. Stagnatie van de vooruitgang in de oorlog. Oekraine die nu echt herhaaldelijk Moskou weet te raken. Er komt steeds meer onenigheid in Rusland als ik het zo hoor.CornermanNL schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:49:
[...]
Ik heb het idee dat Poetin nooit gaat stoppen omdat nieuw win gebied noodzakelijk is voor zijn roof en verdeel en heers tactiek. Zoals in het boek van Catherine Belton goed beschreven staat. Maar ik hoop dat je gelijk krijgt. Waar is je idee op gebaseerd?
Putin begon de oorlog om zijn macht te consolideren. Immers een oorlog zet al je tegenstanders op een lijn (zie ook hoe er sinds Trump's onzin-oorlog nauwelijks protesten meer zijn in Iran). Nu begint het juist averechts te werken. Ik hoor steeds meer signalen dat ook zijn achterban het zat begint te worden.
Putin zelf zal niet zo gauw stoppen. Maar het zou me niet verbazen als er iemand opstaat die Putin stopt. Vergeet niet dat het een jaar of twee al bijna is gebeurd toen met die losgeslagen boel van Wagner.
Een ander scenario zou een compromis zijn dat Putin als een 'win' kan verkopen aan zijn achterban.
[ Voor 17% gewijzigd door Llopigat op 12-07-2026 14:02 ]
PSN
Wellicht, alleen is tijd wel een dingetje. En wat gaat de opvolging doen als ze eenmaal weer op krachten zijn gekomen. Dan begint het spelletje weer gewoon opnieuw. Ik denk, en vrees dat wij dan snel weer de investeringen in defensie terug gaan dringen en over x tijd weer in de problemen zitten. Als alles al "tijdig" zou stoppen. Het hele proces van steun aan Oekraïne heeft bij mij nog altijd de nare bijsmaak van "zachte heelmeesters, stinkende wonden".Llopigat schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Nou op een aantal dingen. Stagnatie van de vooruitgang in de oorlog. Oekraine die nu echt herhaaldelijk Moskou weet te raken. Er komt steeds meer onenigheid in Rusland als ik het zo hoor.
Putin begon de oorlog om zijn macht te consolideren. Immers een oorlog zet al je tegenstanders op een lijn (zie ook hoe er sinds Trump's onzin-oorlog nauwelijks protesten meer zijn in Iran). Nu begint het juist averechts te werken. Ik hoor steeds meer signalen dat ook zijn achterban het zat begint te worden.
Putin zelf zal niet zo gauw stoppen. Maar het zou me niet verbazen als er iemand opstaat die Putin stopt. Vergeet niet dat het een jaar of twee al bijna is gebeurd toen met die losgeslagen boel van Wagner.
Een ander scenario zou een compromis zijn dat Putin als een 'win' kan verkopen aan zijn achterban.
Deze vraag is al enkele keren voorbij gekomen, in het algemeen zijn analisten het erover eens dat de Krim innemen het risico omdraait en dat het schiereiland dan een liabilty wordt voor Oekraine zelf.Nox schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:34:
[...]
Blijft wel de vraag opsteken over wat UA nu gaat doen. Gebied terug veroveren in de hoop dat het wat beweging brengt in de oorlog?
Het is op dit moment gunstiger om het onbruikbaar te houden voor de Russen, omdat ze heel veel middelen voor weinig resultaat moeten inzetten en hun fronten verdeeld blijven.
Zo bepaald Oekraine het speelveld, en dat is textbook strategie.
Verder rapporteert ATEH dat het brandstoftekort nu ook militaire systemen lam legt.14 more Russian vessels hit overnight — July's tally reaches 91 ships
Ukraine's drone forces struck 10 tankers and four ferries in the Sea of Azov on the night of 12 July, commander Robert "Madyar" Brovdi reported with video, capping one hit every 112 minutes.
fuel problems have been recorded in the 1096th Anti-Aircraft Missile Regiment of the 22nd Army Corps of the Russian Federation and mobile fire groups in the Chongar area, as well as in air defense and UAV units of the 49th Combined Arms Army of the Russian Federation in the occupied part of the Kherson region.
Ik vind het wel enigszins opmerkelijk dat het lijkt alsof het een keuze is van Oekraine dat ze niet even de Krim innemen.vlaaing peerd schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:20:
[...]
Deze vraag is al enkele keren voorbij gekomen, in het algemeen zijn analisten het erover eens dat de Krim innemen het risico omdraait en dat het schiereiland dan een liabilty wordt voor Oekraine zelf.
Het is op dit moment gunstiger om het onbruikbaar te houden voor de Russen, omdat ze heel veel middelen voor weinig resultaat moeten inzetten en hun fronten verdeeld blijven.
Zo bepaald Oekraine het speelveld, en dat is textbook strategie.
De realiteit is dat Oekraïne gewoon niet de capabiliteit heeft om de Krim te kunnen innemen, al zouden ze het willen.
Op het moment dat ze zo nog een tijdje zo door gaan is de Krim niet te verdedigen en wordt het wel een optie om iig delen in te nemen. Alleen gaat dat dan wel manschappen kosten en krijg je zoals gezegd daarmee de omgekeerde situatie dat je het niet/slecht kunt verdedigen en dat het je ook veel moeite kost om delen in handen te houden.Yakolev schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Ik vind het wel enigszins opmerkelijk dat het lijkt alsof het een keuze is van Oekraine dat ze niet even de Krim innemen.
De realiteit is dat Oekraïne gewoon niet de capabiliteit heeft om de Krim te kunnen innemen, al zouden ze het willen.
Dus al zouden ze het echt willen zouden ze er op termijn best manschappen kunnen krijgen. Punt is alleen vooral dat je dat in de huidige situatie gewoon niet wil en dat dat dus ook niet snel zal gaan gebeuren.
[removed]
Het is natuurlijk de vraag hoeveel troepen je nodig hebt om de Krim te verdedigen, en welke logistiek je daarvoor in stand moet houden. Ik vind dat lastig te zeggen vanuit mijn leunstoelgeneraalzetel, maar ik zou zeggen dat je zolang er een aantal fpv operators bezig zijn het meer slachtoffers oplevert dan Oekraïne nu kan hebben. En de logistiek van zo'n drone-unit kan je uit de achterbak van een Lada doen. In die situatie is de Krim nog wel even verdedigbaar. En zelfs als je wil aanvallen: je moet nog wel over het water heen.redwing schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:41:
[...]
Op het moment dat ze zo nog een tijdje zo door gaan is de Krim niet te verdedigen en wordt het wel een optie om iig delen in te nemen.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
1. Dnipro oversteken (en door Zaporizhzhia heen)
2. Door Zaporizhzhia heen (vanaf Kamianske)
3. Een D-Day doen op de Krim (zonder ook maar een marine te hebben)
Ik weet dat het optimisme op een all time high is, maar iets van realisme moet je wel hebben.
Maar als jullie denken dat het kan, houd dat vast.
En, naar ik aanneem, fatsoenlijke opslagen voor munitie e.d. zullen ondertussen ook wel een klap hebben gehad.
Inname van de Krim zou, op dit moment, gewoon niet slim zijn. Kost teveel resources om op te bouwen nu, dat kun je beter op andere plekken gebruiken.
Wat precies is wat ik schrijf, dus ik zie niet waarom ik dan optimistisch ben.Yakolev schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:51:
Een D-Day doen op de Krim (zonder ook maar een marine te hebben)
Shabbaman schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:49:
En zelfs als je wil aanvallen: je moet nog wel over het water heen.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Momenteel is de keuze er absoluut niet,maar intussen hebben ze b.v. wel al zee-drones die weer land-drones af kunnen zetten. En van de AA op de Krim blijft er ook steeds minder over en het luchtoverwicht lijkt steeds meer richting Oekraïne te gaan. Pak daarbij dat Rusland andersom precies hetzelfde probleem heeft, nl. dat ze alleen met veel moeite troepen en materieel daar heen kunnen krijgen. Uiteindelijk ga je dus steeds meer naar een stale-mate toe waarbij zowel aanvallen als verdedigen zo goed als onmogelijk is.Yakolev schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:51:
Om bij de Krim te komen moet je:
Ik weet dat het optimisme op een all time high is, maar iets van realisme moet je wel hebben.
Maar nogmaals, precies de punten die je noemt zorgen ervoor dat het voor Oekraïne gewoon te duur wordt om het ook maar te proberen. Dus de vraag of het op termijn met veel moeite wel of niet zou kunnen is gewoon niet relevant. Het gaat gewoon niet gebeuren, iig niet zolang de huidige situatie in stand blijft omdat het dan simpelweg veel te veel kost (manschappen materieel en moeite)
[removed]
Mee eens, laten we het vooral niet beter te proberen te weten dan oorlogsanalisten. De algemene concensus is dat de situatie zoals die nu is het meest gunstig is en inname alleen maar voor problemen gaat zorgen.Yakolev schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:51:
Ik snap dat we allemaal wel zichtbaar resultaat willen zien, maar dat is gewoon niet strategisch.
Standaard strategie voor een underdog is het ombuigen van het krachtsverschil, meerdere opties creeeren/openhouden en kunnen bepalen wat het speelveld is.
De Krim innemen gooit meerdere opties dicht terwijl Rusland zich aanzienlijk bezig moet houden ermee. Is de Krim weg, dan hebben zij meer middelen voor elders op het front. Waarom dan niet laten zoals het is?
ter illustratie, Hart's regels voor strategie (niet allesbepalend, maar wel algemeen aanvaard).
- Adjust your ends to your means.
- Always keep your object in mind while adapting your plan to circumstances.
- Choose the line (or course) of least expectation.
- Exploit the line of least resistance, so long as it can lead you to any objective that would contribute to your underlying object.
- Take a line of operation that offers alternative objectives.
- Ensure that both plans and dispositions are flexible and adaptable to circumstances.
- Do not throw your weight into a stroke while your opponent is on guard or he is well placed to parry or evade it.
- Do not renew an attack along the same line (or in the same form) once it has failed.
Helemaal mee eens.Yakolev schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:51:
Echter 1 kanttekening.
Als je de land verbinding af kunt snijden ben je al op de helft.
Dat gezegd hebbende, zelfs dat zie ik Oekraïne voorlopig nog niet doen.
Zolang er geen effectief antwoord op de alom aanwezige drones is, zie ik geen van beide kanten een offensief van formaat succesvol afronden.
Ik denk niet dat je zo ver hoeft te gaan als Mariupol. Als je de lijn van Zaporizhia naar Melitopol weet te bevrijden heb je speelruimte genoeg om door te lopen naar de Krim. Maar zoals al eerder opgemerkt is de Krim op dit moment de jeukende puist in de nek van Putin en die wil je niet daar weg hebben. Laat maar lekker jeuken; Putin kan het zich niet veroorloven om het níet te verdedigen én hij kan het zich niet veroorloven om het wél te verdedigen.....jip_86 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:12:
Me dunkt dat je inderdaad eerst de landbrug terug moet zien te krijgen (Marioepol etc) voordat je weer een kans maakt om de Krim terug te halen.
Zoals een wijs man ooit zei: Geef je tegenstander keuzes waarbij alle opties slecht zijn.
Zitten de Russen in Zaporizhzhia niet in hetzelfde schuitje als die op de Krim? Je hoort er minder over want er is minder actie, maar Zaporizhzhia werd bevoorraad via de Krim en wat we nu de Highway of Death noemen. Dat is volgens Atesh ook de reden dat de Russen Kinburn Spit moesten verlaten. Dan zou je het nog per boot kunnen doen maar we zien wat dat doet op de Zee van Azov. Dat is nu een drijvende verzameling oud ijzer.Yakolev schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:51:
Nu moeten we niet meteen gaan juichen. De Antonivka brug werd in juli/augustus 2022 in puin geschoten. Daarna zaten de Russen ten noorden van de Dnjepr zonder logistiek.
Op 1 september 2022 zag het er nog zo uit :
/f/image/zY998NuEHeHZxtIlrrMfAuxa.png?f=fotoalbum_large)
1 November 2022 was dit de situatie:
/f/image/06qk0hLx4o9HkIJi7akhBeZh.png?f=fotoalbum_large)
En uiteindelijk, op 13 november 2022 :
/f/image/9VLksyQoBTthGj3SBUuvLwrS.png?f=fotoalbum_large)
Als je bedenkt dat de oversteek pas eind augustus (of heel begin september) onbruikbaar was voor logistiek dan duurde het nog 3.5 maand voor het gebied herroverd was. Het counteroffensief was onderdeel van deze 3.5 maand, wat de situatie ongetwijfeld versnelde. Of de Russen uit zichzelf waren vertrokken? Ik denk het niet.
De Oekraïense middle-strike campagne is indrukwekkend, maar er is nog geen enkele bron die op het moment aangeeft wat het percentage is van militaire voorraden die wel en niet aankomen bij de frontlinies in Zaporizhzhia. Jij bent hier aan het stellen dat de blokkade zo goed als 100% is, en ik kan je garanderen - Dat is het niet.
Ook laten je plaatjes zien hoe moeilijk het is om een leger te bevoorraden aan de andere kant van een rivier, zeker zo groot als de Dnipro (Dnjepr is de Russische spelling.). Als het Russische leger het al niet kon, waarom zou Oekraïne het wel kunnen?
Misschien is de situatie over 6 maanden anders, dat kan. Maar het hoeft niet eens perse in het nadeel van Rusland te zijn. (opschaling van interceptor drones die de Middle-strike campagne kunnen beperken)
Market Garden had een achtervang van een leger wat vele malen verser was dan de verdedigers. Dat voordeel heeft Ukraina niet. Daarnaast was er ook een behoorlijk militair overwicht, ook daar kan men hier niet op leunen.SkiFan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:15:
WO2 heeft al eerder laten zien dat je een dergelijk gebied door een flinke aanval kunt innemen en behouden. Denk aan de Betuwe tijdens Market Garden.
Niets in het huidige conflict is te vergelijken met WO2. Wat men ook probeert te beweren, Ukraina is hier nogsteeds de David die een Goliath tegenover zich heeft staan; in WO2 waren die verhoudingen heel anders.
Daarnaast is de manier van oorlog voeren absoluut onvergelijkbaar.
WO2 was een soort oorlogvoering waar iedereen al decennia ervaring mee had. Zelfs de toevoeging van het luchtgevecht was nauwelijks belangrijk buiten het platgooien door middel van deepstrikes aangezien de nauwkeurigheid gewoon bij lang na niet genoeg was om op het daadwerkelijke slagveld gebruikt te worden.
Nú zitten we met een soort oorlogvoering die nog nooit vertoond is. Niet voor de oorlog maar ook niet tijdens deze oorlog; iedere paar maanden verandert het slagveld volledig.
Er is nou eenmaal geen enkel historisch conflict waar het huidige mee te vergelijken is. En daarmee blijft alleen zo'n beetje The Art Of War overeind en alle afgeleiden die hier al vaker voorbij zijn gekomen die allemaal aangeven dat het op dit moment niet heel zinnig is voor Ukraina om waar dan ook hard in de aanval te gaan.
Ik zie langzaam maar zeker steeds meer parallellen met WO2 ontstaan. De Goliath begint er langzaam maar zeker een op lemen voeten te worden. De David is boven de Goliath uit aan het groeien. Net als WO2 gaat hier de logistiek en de technische vooruitgang uiteindelijk de strijd bepalen. Niet de domme WO1 we gooien er meer mankracht tegenaan tactieken van de Russen.
De Duitsers zijn voor een groot deel uiteindelijk ook verslagen omdat door brandstofgebrek hun tanks niet meer konden aanvallen en de vliegtuigen niet meer konden vliegen. Niet omdat ze gebrek aan mankracht hadden. De Russen hanteren daarentegen gewoon nog steeds de Volkssturm tactieken.
[ Voor 15% gewijzigd door SkiFan op 13-07-2026 13:13 ]
Dit is wel de tweede helft van 1944.SkiFan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:10:
Was dat militaire overwicht er wel zo overduidelijk? De Duitsers waren op het slagveld niet heel erg minder dan de geallieerden, daar waar de Duitsers ook nog het voordeel hadden een thuiswedstrijd te spelen. UA heeft het complete westen achter zich staan en vernietigt tegenwoordig, net als de VS tijdens WO2 deed heel gericht militaire doelen. De terreurbombardementen op de steden kwamen van de kant van Bomber Harris, de Britten.
Ik zie langzaam maar zeker steeds meer parallellen met WO2 ontstaan. De Goliath begint er langzaam maar zeker een op lemen voeten te worden. De David is boven de Goliath uit aan het groeien. Net als WO2 gaat hier de logistiek en de technische vooruitgang uiteindelijk de strijd bepalen. Niet de domme WO1 we gooien er meer mankracht tegenaan tactieken van de Russen.
De Duitsers zijn voor een groot deel uiteindelijk ook verslagen omdat door brandstofgebrek hun tanks niet meer konden aanvallen en de vliegtuigen niet meer konden vliegen. Niet omdat ze gebrek aan mankracht hadden. De Russen hanteren daarentegen gewoon nog steeds de Volkssturm tactieken.
De Duitsers waren inmiddels gereduceerd tot speciale bataljons waarin iedereen met bijvoorbeeld bepaalde hart of maagklachten werden verzameld met een gespecialiseerd arts die toegewezen werd aan dat bataljon voor hun medicatie. Dat waren de Volksgrenadiers. Daarnaast hadden een paar officieren geprobeerd om snorremans op te blazen, hartstikke terecht, maar daardoor was de vrijheid om het bevel te voeren als officier of überhaupt echt over dingen na te mogen denken, nu wel flink aan banden gelegd. Dat hielp de zaak ook niet echt.
Verder was Market Garden een aardige puinzooi van een operatie en ook echt niet een voorbeeld dat je wil volgen.
Oekraïne heeft ook zo haar eigen problemen met mankracht en wie zegt dat ze wel een offensief kunnen uitvoeren met al die Russische drones die er ook zijn? Ik moet echt nog maar zien of Oekraïne tot het offensief overgaat tegenover voorbereide stellingen.
ik weet OT maar even het beeld recht zetten Bomber Harris was alleen de coordinator. De bombardementen op de steden werden door ALLE geallieerde bommenwerpers uitgevoerd, Amerikaan en Brits. Amerikanen overdag omdat ze hoog vlogen, Britten veel in de nacht en laag. Voor amerikanen was alles binnen 300 yards precisie (met meer dan 20% erbuiten), voor de britten 100 yards.SkiFan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:10:
Was dat militaire overwicht er wel zo overduidelijk? De Duitsers waren op het slagveld niet heel erg minder dan de geallieerden, daar waar de Duitsers ook nog het voordeel hadden een thuiswedstrijd te spelen. UA heeft het complete westen achter zich staan en vernietigt tegenwoordig, net als de VS tijdens WO2 deed heel gericht militaire doelen. De terreurbombardementen op de steden kwamen van de kant van Bomber Harris, de Britten.
[ Voor 7% gewijzigd door Bvanham op 13-07-2026 13:51 ]
[ Voor 8% gewijzigd door asing op 13-07-2026 17:09 ]
je zou bijna zeggen dat dit een kleine oefening is in een landingsoperatie met drones. Of men dat effectief gaat doen of niet is dan nog eens niet zo relevant voor nu, ook Rusland gaat dit oppikken en het is opeens iets waar je rekening mee moet gaan houden als Rusland zijnde.asing schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:07:
Terwijl wij hier debatteren over het wel of niet kunnen/doen/willen :
[YouTube: Update from Ukraine | Great! Ukraine Landed in Kimburski Spit | Air Raid to Crimea]
Is het eerste stuk hardware geland op kinburn spit. Wat er verder gaat gebeuren, nog geen idee.
Het zal voor de rest niet zo ver zijn en ik betwijfel of men die gok gaat nemen, maar het grootste probleem met een landingsoperatie is altijd dat je troepen immens kwetsbaar zijn tijdens de aantocht en de landing zelf, tot ze effectief van de landingsstrook weg kunnen komen. Je kunt een stukje van dat probleem oplossen door dergelijke drones te sturen natuurlijk en een 'sweep' te laten uitvoeren.
Anderzijds krijg je ook het ding dat mocht je voor deze optie gaan maar dan met alleen maar drones, Rusland erop zal moeten reageren, wat toch weer resources/manschappen gaat kosten.
(het zijn ergens ook verontrustende beelden, als je bedenkt hoe in het begin van deze oorlog die 60km file werd gemaakt door wat huis-tuin-keuken drones met oude munitie eronder geknoopt en je ziet waar we nu staan. Het niveau van verwoesting neemt alleen maar verder toe).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Een paar jaar geleden waren die geruchten er ook al.asing schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:07:
Terwijl wij hier debatteren over het wel of niet kunnen/doen/willen :
[YouTube: Update from Ukraine | Great! Ukraine Landed in Kimburski Spit | Air Raid to Crimea]
Is het eerste stuk hardware geland op kinburn spit. Wat er verder gaat gebeuren, nog geen idee.
Zullen zien wat er allemaal van klopt/komt
PSN
Een interview (vertaald) van Telegraph, en Interfax met Zaluzhnyi
“a growing number of Western analysts now argue that Russia has effectively lost the war,” pointing to what they see as “evidence that the conflict is approaching its end.” “That is a dangerous misreading of the war,” Ukraine’s current ambassador to the U.K. warns in a commentary for The Telegraph. “If the measure is whether the Kremlin achieved its original political objectives, then clearly it has not. But defeat requires more than failure to achieve initial ambitions,” according to Zaluzhnyi
his commentary published by Interfax-Ukraine, Zaluzhnyi observes that “in the end, we cannot speak of victory on the battlefield for either Russia or Ukraine. On the one hand, Russia cannot even theoretically conquer all of Ukraine by military means; on the other hand, Ukraine for now cannot liberate the occupied territories by military means.”
Dit type drones is eerder ingezet en eentje wist de Russen iets van een maand, 1,5 maand bezig te houden. Atesh had eerder gemeld dat de Russen Kinburn Spit verlaten hadden wegens de logistiek. Oekraïne had daarna een drone een vlag laten plaatsen. Als je een vlag plant kan je erna controleren of die weer wordt verwijderd.polthemol schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:45:
[...]
je zou bijna zeggen dat dit een kleine oefening is in een landingsoperatie met drones. Of men dat effectief gaat doen of niet is dan nog eens niet zo relevant voor nu, ook Rusland gaat dit oppikken en het is opeens iets waar je rekening mee moet gaan houden als Rusland zijnde.
Het zal voor de rest niet zo ver zijn en ik betwijfel of men die gok gaat nemen, maar het grootste probleem met een landingsoperatie is altijd dat je troepen immens kwetsbaar zijn tijdens de aantocht en de landing zelf, tot ze effectief van de landingsstrook weg kunnen komen. Je kunt een stukje van dat probleem oplossen door dergelijke drones te sturen natuurlijk en een 'sweep' te laten uitvoeren.
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat ze deze drone (en misschien nog een paar) aan land hebben gezet om een stuk Spit te verkennen en "Clear!" te verklaren. Daarna zou je een landing kunnen overwegen.
Het is natuurlijk ook politiek. Dat hele kleine stukje Spit is officieel Mikolajiv Oblast. Dat houden de Russen nu bezet. Door ze eruit te jagen is heel Mikolajiv Oblast bevrijd.
Dat somt het, in mijn ogen, behoorlijk goed op. Al het wensdenken ten spijt.vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:59:
Ik vind speculaties over het terugnemen van Zaporhrhizia en de Krim in het geheel niet vruchtbaar, het gaat niet gebeuren, het is niet strategisch, en het is ook niet wat op de agenda staat.
[...]
[...]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning."vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:59:
Ik vind speculaties over het terugnemen van Zaporhrhizia en de Krim in het geheel niet vruchtbaar, het gaat niet gebeuren, het is niet strategisch, en het is ook niet wat op de agenda staat.
[...]
Zoals een andere Engelsman eerder zei:
We're cutting off the access routes — not the exit routes. We're not touching the Kerch Bridge. Let them get out through it. Let those millions leave through that little bridge back to their Russia. And travel somewhere far beyond the Urals — to live in peace.”
Hier een overzicht van alle aanvoerroutes:Brovdi stressed that Ukraine is, for the first time in history, creating the conditions for the effective isolation of an occupied peninsula without carrying out a large-scale ground military operation.
"We are creating conditions that make their presence there untenable, without losing a single Ukrainian soldier's life. We're doing this entirely remotely,"
Militair is het indrukwekkend wat er in relatief korte tijd is bereikt. Een slimme, moderne interpretatie van de ouderwetse omsingeling & uithongering van een stad of kasteel.vlaaing peerd schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:39:
Ook het wensdenken mbt de Kerchbrug zullen we even moeten parkeren. Een interview met Robert “Magyar” Brovdi legt dit uit.
[...]
[...]
Hier een overzicht van alle aanvoerroutes:
[Afbeelding]
Tegelijkertijd voel ik mij onrustig worden door de impact op de burgerbevolking. Een deel van de mensen die daar wonen zijn Russen die in de afgelopen jaren kans zagen een mooi plekje met fijn klimaat te kopen. Dat zal zeker niet de maatschappelijke onderklasse zijn, dus best vervelend voor ze, maar die zullen meestal in staat zijn weer een bestaan in Rusland op te bouwen. Heel veel medelijden heb ik niet met die groep. Maar weet iemand hoeveel mensen er al voor de groene mannetjes op de Krim woonden en er nu nog steeds wonen, in de hoop de bezetting uit te kunnen zitten? Die groep komt nu hard tussen wal en schip terecht. Humanitaire hulp is onmogelijk, want dat zal direct door de Russische strijdkrachten geconfisqueerd worden en vluchten naar Rusland is ook niet echt een fijne optie voor een Oekraïner.
De niet-Russische bevolking daar valt al sinds 2014 tussen wal en schip, met name de Krim Tataren (de oorspronkelijke bevolking) delven het onderspit met huiszoekingen, strafzaken, verdwijningen en intimidatie.onkl schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:00:
[...]
Die groep komt nu hard tussen wal en schip terecht.
Voorbeelden te over van vermiste kinderen, schijnprocessen en onterechte veroordelingen.
Je kan je dus afvragen of de situatie voor hen nu veel slechter is dan voorheen, gemarginaliseerd waren ze sowieso al.
Ik weet niet of mensenrechten wat offtopic hier is, maar als je er interesse hebt kan ik aanraden om Kharkiv Human Rights Watch in de gaten te houden die dergelijke misstanden in kaart brengt.
Gezien de locatie van het vliegtuig waarschijnlijk een operationeel toestel, maar dat horen we later wel definitief.A Russian Su-24M is struck at Saki airbase by a Ukrainian drone. pic.twitter.com/3mbJLyjLlY
— Woofers (@NotWoofers) 16 juli 2026
[ Voor 28% gewijzigd door Yakolev op 16-07-2026 15:43 ]
je ziet vanaf 12 seconden een paneel op de grond liggen, ook bovenop lijken er panelen te missen.Yakolev schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:16:
Op de luchtbasis in Saki is een Russische Su-24M door een tweetal drones vernietigd.
[X]
Gezien de locatie van het vliegtuig waarschijnlijk een operationeel toestel, maar dat horen we later wel definitief.
dat schuine stuk lijkt op google maps een stukje in onbruik geraakte oude baan.
45.089706, 33.596557
[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 17-07-2026 08:02 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Oud toestel dat als decoy gebruikt werdYakolev schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:16:
Op de luchtbasis in Saki is een Russische Su-24M door een tweetal drones vernietigd.
[X]
Gezien de locatie van het vliegtuig waarschijnlijk een operationeel toestel, maar dat horen we later wel definitief.
Recently, a retired Russian Naval Aviation Su-24M placed as a decoy in Saky Air Base was at least damaged in a Ukrainian UAV attack. The video was first published on 16 July 2026. pic.twitter.com/jVJjuJ2x74 pic.twitter.com/kZbQXA2vPn
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 17 juli 2026
Among the struck targets in Crimea:
- Electrical substation PS 110 kV "Solyana", locality Kerch, Autonomous Republic of Crimea, 1 OC USF;
- Electrical substation PS 220 kV "Azovska", locality Staryi Krym, Autonomous Republic of Crimea, 1 OC USF;
- Electrical substation PS 110 kV "Zorya", locality Ponizivka, Autonomous Republic of Crimea, 412 OBr USF "Nemesis";
- Electrical substation PS 110 kV "Darsan", locality Yalta, Autonomous Republic of Crimea, 427 OBr USF "Rarog"
- Electrical substation PS 110 kV "Kapsel", locality Sudak, Autonomous Republic of Crimea, 9th battalion "Kairos" 414 OBr USF "Madyar's Birds";
- Electrical substation PS 110 kV "Koktebel", locality Shchebetovka, Autonomous Republic of Crimea, 9th battalion "Kairos" 414 OBr USF "Madyar's Birds";
- Electrical substation PS 110 kV "Lenino", locality Yedi-Kuyu, Autonomous Republic of Crimea, 1 OC USF;
- Electrical substation PS 220 kV "Nansosna-3", locality Zelenyi Yar, Autonomous Republic of Crimea, 1 OC USF;
- Electrical substation PS 150 kV "Berdianska", locality Berdiansk, Autonomous Republic of Crimea, 1 OC USF;
- Electrical substation, locality Shyroke, Kherson region, 20 OBr USF "K-2";
- Electrical substation, locality Bila Hora, Luhansk region, 20 OBr USF "K-2";
- Electrical substation, locality Zemlianky, Donetsk region, 4th battalion 414 OBr USF "Madyar's Birds";
- Electrical substation, locality Bezhyhove, Luhansk region, 20 OBr USF "K-2".