Persoonlijk vind ik het vooral wensdenken en flarden informatie in de meest gunstige manier uitleggen.
250.000 mensen gaan verplaatsen is ongeveer 10% van de bevolking. Dat is eigenlijk een raar percentage. Of je pakt gewoon 80+% en veegt de krim leeg, of het zijn vooral de rijke Russen die zelfredzaam genoeg zijn om hun heil zelf ergens anders te zoeken. Het is ook een ondermijning van de grote leider, die gaat echt niet akkoord dat de lokale overheid al z'n personeel terugtrekt alsof de Krim niet meer houdbaar is. Ik zie nog eerder dat er 250.000 broekriemen die kant op worden gestuurd, zodat iedereen er eentje heeft om aan te halen. Dat past ook veel meer in het Russische plaatje imho.
Grotere verkeersstromen rond deze tijd van het jaar? Het is vakantietijd. En misschien dat een stel vakantiegangers er klaar mee zijn dat de airco het niet doet en dat je nergens kunt tanken. UKR heeft ook nog nauwelijks burgerdoelen geraakt, het risico voor de gewone burger is heel beperkt.
Dat de lokale 'war lord' controle/regie neemt over de olie? Die heeft brandstof nodig, die willen niet dat een corrupte Rus de halve voorraad verhandelt voor een paar flessen Vodka. Doordat er schaarste is, is het risico op gedoe rondom de olieterminals wel wat groter. Ook daar zie ik niet direct een enorme escalatie in.
Het momentum ligt echt heel duidelijk bij UKR, maar dat hebben we de afgelopen jaren natuurlijk al een paar keer eerder zien langskomen. Maar een gebied van 26.100 km² nu al direct opgeven? Als je ziet hoeveel slachtoffers er mogen vallen voor een km² te veroveren.... dan heb je het over 100.000-300.000. Poetin zou er geen moeite mee hebben om de 250.0000 evacuees gewoon direct de vleesmolen in te gooien als dat zou betekenen dat er de kans is dat de Krim bezet blijft.