• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:09
Requiem19 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:45:
[...]

Ik begrijp dat verhaal ook niet -
De brug is een ongustige optie. Zolang de dreiging er is dat ie opgeblazen wordt, moet ie verdedigd worden, maar biedt nog niet half de functionaliteit die het had.

Is de brug weg, dan kan alle luchtafweer richting het binnenland van de Krim. Het is dus prima dat ie er brak bijligt.

Edit: dit is bijna klassieke strategie waar de eigenschappen van een grotere tegenstander gebruikt wordt door de kleinere tegenstander. Het in stand houden van 'meerdere fronten' zodat de tegenstander zijn macht niet kan concentreren is textbook Carl von Clausewitz.

[ Voor 24% gewijzigd door vlaaing peerd op 22-06-2026 18:25 ]


  • ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:43

ZenTex

Doet maar wat.

vlaaing peerd schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:16:
[...]Is de brug weg, dan kan alle luchtafweer richting het binnenland van de Krim. Het is dus prima dat ie er brak bijligt.
Er zijn zat doelen voorbij de Krim, waaronder novosybirsk, plus al het scheepvaartverkeer dat door de kerch Strait gaat, en Oekraïne zou maar wat graag hebben die luchtafweer daar te zien verdwijnen.
Plus, het is al een tijdje redelijk rustig wat betreft gesloopt luchtafweer bij de Krim brug.

Maar goed, de bevelhebbers in Oekraïne zijn de enigen die weten hoe de vork in de steel zit en aan de knoppen draaien.

  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:16:
[...]

De brug is een ongustige optie. Zolang de dreiging er is dat ie opgeblazen wordt, moet ie verdedigd worden, maar biedt nog niet half de functionaliteit die het had.

Is de brug weg, dan kan alle luchtafweer richting het binnenland van de Krim. Het is dus prima dat ie er brak bijligt.
Moeten ze nog wel luchtafweer bij de Kerch brug hebben ;) .

Ik kwam als eerste een filmpje van Sucho tegen:
Ehm wut? :o ? Waarom lees ik dat nergens...?
Ukraine just stripped the Kerch Bridge of its air defence.

In a joint operation on June 21, Ukraine’s Security Service and Special Operations Forces struck two Pantsir air defence systems deployed directly on the Crimean Bridge — and simultaneously disabled four S-400 radar stations.

Six air defence assets. One operation. The bridge that Russia built as a symbol of its grip on Crimea is now unprotected.

Every air defence system destroyed around the Kerch Bridge expands the operational window for what comes next. Every radar station disabled removes another layer of early warning for Russian forces defending the peninsula.

The broader picture of Crimea’s air defence in June 2026:
→ Pantsir systems struck in Zaporizhzhia region — June 19
→ Two Pantsirs on the Kerch Bridge — destroyed today
→ Four S-400 radars — disabled today → All major land crossings closed or under fire control
→ Fuel rationing across the peninsula → Oil and gas infrastructure burning
Russia built the Kerch Bridge to make
Crimea feel permanent.

Ukraine is systematically dismantling everything that makes it defensible.

Source: Security Service of Ukraine, June 21, 2026.
Bron : https://ssu.gov.ua/en/nov...voroha-na-krymskomu-mostu
The SSU and the Special Operations Forces have also disabled four radar stations of the S-400 anti-aircraft missile system and two Pantsir anti-aircraft missile and gun systems, located directly on the Crimean Bridge.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
En deze : Het is veel makkelijker als de Russen zelf vertrekken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

asing schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:07:
[...]
Moeten ze nog wel luchtafweer bij de Kerch brug hebben ;) .

Ik kwam als eerste een filmpje van Sucho tegen:

[YouTube: Kerch Bridge Vulnerable? Pantsir SAM Systems On the Bridge Destroyed by Ukraine + 4 S-400 Radars]

Ehm wut? :o ? Waarom lees ik dat nergens...?
Zolang er geen beelden worden vrij gegeven zullen de meeste mensen nog even afwachten wat er ook echt geraakt is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:09
Crimean Wind lijkt hetzelfde te bevestigen.
Overnight strikes targeted a railway station, an oil terminal, and S-300/S-400 air defense positions in temporarily occupied Crimea, the Krymsky Veter (Crimean Wind) monitoring channel reported on June 23.

Specifically, a fire broke out at the Pivdenna railway station in Kerch.

Satellite imagery revealed several fires broke out on the Kerch Peninsula and at the Kavkaz port.

According to the monitoring channel, a fire is still raging at the oil terminal in Kerch, which was attacked on June 21.

A fire was also reported at the entrance to Kerch. Analysts indicate an S-300/S-400 position is located there. Another fire was recorded in the village of Bagerove, which also hosts an S-300/S-400 position.


Later, analysts reported a fire near the 220/35 kV NS-2 electrical substation north of the village of Mykolaivka in the Sovietskyi district. This substation serves a pumping station.
En dat waren nog niet alle explosies vannacht op De Krim.

[ Voor 7% gewijzigd door vlaaing peerd op 23-06-2026 08:58 ]


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
asing schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:13:
En deze :

[X]

Het is veel makkelijker als de Russen zelf vertrekken.
Af en toe voel ik me gedwongen te herhalen dat dit wel erg dicht bij ethnische zuivering komt. Ja, de situatie is complex, en bevolkingsgroepen verdrijven van de Krim is zou oud als het schiereiland zelf.

Maar je moet hier wel een beetje op die manier naar kunnen willen blijven kijken, op.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Helixes schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Af en toe voel ik me gedwongen te herhalen dat dit wel erg dicht bij ethnische zuivering komt. Ja, de situatie is complex, en bevolkingsgroepen verdrijven van de Krim is zou oud als het schiereiland zelf.

Maar je moet hier wel een beetje op die manier naar kunnen willen blijven kijken, op.
Poging tot enigszins terugdraaien van een etnische zuivering door Rusland weer als etnische zuivering classificeren maakt het inderdaad complexer dan het is?

Maar je kan inderdaad wel een filosofisch mijnenveld in lopen zo :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 23-06-2026 10:28 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Helixes schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Af en toe voel ik me gedwongen te herhalen dat dit wel erg dicht bij ethnische zuivering komt. Ja, de situatie is complex, en bevolkingsgroepen verdrijven van de Krim is zou oud als het schiereiland zelf.

Maar je moet hier wel een beetje op die manier naar kunnen willen blijven kijken, op.
De Moskovieten kunnen nu nog weg. Toegegeven, het is niet makkelijk. Brandstof is er niet meer en de controle op de kerch brug kost uren per voertuig. Ik zag zelfs een tweet van iemand die maar is gaan lopen.

Zonder brug kunnen ze niet weg. Er zijn rolling black outs, geen water, geen brandstof en geen bevoorrading. Dan heb je het over een humanitaire ramp. Dat is een alternatief waar niemand op zit te wachten.

Neemt niet weg dat de vakantie vierende moskovieten gewoon zijn voorgelogen en zijn gewaarschuwd. Ze zijn er vrijwillig. De situatie waar ze nu in zitten is een drama maar er is een uitweg. Go home.

Ik ga het om die reden geen etnische zuivering noemen. Het is pas echt naar voor de inheemse bevolking, die moeten wachten tot het over is. En dat kan een tijd duren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
@asing Ik ben met je eens dat er een aantal populaties op de Krim zijn die daar niet per se horen - de vakantiegangers voorop. Sowieso, wat je bezielt naar een oorlogsgebied te gaan is mij een raadsel, maar goed - propaganda.

Er is ook een populatie die gemigreerd is naar de Krim sinds 2014. In beginsel wonen die daar voor zover ik begrijp overwegend illegaal. Deze mensen hadden dat prima kunnen weten, en kunnen dus ook prima weer terug naar waar ze vandaan kwamen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Helixes schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Af en toe voel ik me gedwongen te herhalen dat dit wel erg dicht bij ethnische zuivering komt. Ja, de situatie is complex, en bevolkingsgroepen verdrijven van de Krim is zou oud als het schiereiland zelf.

Maar je moet hier wel een beetje op die manier naar kunnen willen blijven kijken, op.
Vind dit een zeer gevaarlijke uitspraak.

Oekraïne beschiet geen burger(doelen), wel infrastructuur die door zowel het leger als door burgers gebruikt wordt.

Miljoenen Oekrainers zijn uit Oost- en Zuid Oekraïne verdreven en Rusland is actief bezig met herpopulatie van de bezette gebieden, sommige gebieden zijn misschien verder van het front contact-lijn, maar de oorlog is nog volop bezig en in ontwikkeling. Zo zijn er talloze filmpjes van real-estate makelaars die woningen aanbieden aan Russen in Mariupol, terwijl de stat nog half in puin ligt. Die herpopulatie is de etnische zuivering, niet het verdrijven van diezelfde Russen ook al hebben ze die woning volgens hun Russische begrippen op een rechtmatige manier verkregen.

  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:50

3raser

⚜️ Premium member

Something I've been waiting to see for a long time: drone operators striking Russian logistics at one of the key bottlenecks of the land corridor to Crimea — right in the middle of a pontoon crossing next to the damaged Chonhar Bridge.

If the Kerch Bridge ever stops functioning, crossings like this will become unavoidable death traps for Russian logistics. Every convoy, fuel truck and supply column heading into Crimea will be forced through the same narrow choke points, turning them into prime hunting grounds for Ukrainian drone operators.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
gise schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:10:
Vind dit een zeer gevaarlijke uitspraak.

Oekraïne beschiet geen burger(doelen), wel infrastructuur die door zowel het leger als door burgers gebruikt wordt.
Ik niet. Burgers dienen niet te leiden onder oorlogsgeweld. Het is niet toegestaan honger als drukmiddel op burgerbevolking in te zetten. Het is niet toegestaan kritieke infra te vernietigen met als doel burgerbevolking onder druk te zetten, of te verplaatsten. Zo goed als je ze natuurlijk niet te bombarderen hebt. Dat is gewoon het oorlogsrecht. En we lijken daar nu wel een beetje in de buurt te komen? Ik vind het lastig beoordelen.
Miljoenen Oekrainers zijn uit Oost- en Zuid Oekraïne verdreven en Rusland is actief bezig met herpopulatie van de bezette gebieden, sommige gebieden zijn misschien verder van het front contact-lijn, maar de oorlog is nog volop bezig en in ontwikkeling. Zo zijn er talloze filmpjes van real-estate makelaars die woningen aanbieden aan Russen in Mariupol, terwijl de stat nog half in puin ligt. Die herpopulatie is de etnische zuivering, niet het verdrijven van diezelfde Russen ook al hebben ze die woning volgens hun Russische begrippen op een rechtmatige manier verkregen.
Dit is allemaal waar!

.. maar de ene oorlogsmisdaad vergoeilijkte de andere niet, en laten we alsjeblieft niet doen alsof dat wel zo is.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:12

Spotmatic

Ken sent me

Het is nu wel duidelijk dat de Krim een verloren zaak is voor de Russen. Straks is het enige wat nog binnen kan komen... humanitaire hulp. Water, voedsel en medicijnen. En natuurlijk biedt de VN daarbij ook een veilige corridor, weg uit de Krim. Onderhandelingen over het grondgebied zijn verder niet nodig, want dat de Krim Russisch grondgebied zou zijn wordt immers alleen erkend door een handjevol minder frisse landen (de usual suspects).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
Spotmatic schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:29:
Het is nu wel duidelijk dat de Krim een verloren zaak is voor de Russen. Straks is het enige wat nog binnen kan komen... humanitaire hulp. Water, voedsel en medicijnen. En natuurlijk biedt de VN daarbij ook een veilige corridor, weg uit de Krim. Onderhandelingen over het grondgebied zijn verder niet nodig, want dat de Krim Russisch grondgebied zou zijn wordt immers alleen erkend door een handjevol minder frisse landen (de usual suspects).
Ik hoor wat je zegt, maar dit is volledig niet mijn verwachting. Rusland zou de VN moeten toestaan te opereren op hun grondgebied. Dat zou een ongelofelijk gezichtsverlies zijn voor Putin - al is het een correcte duiding van de situatie ter plekke. Ik denk dat hij de Russen op de Krim nog liever ziet creperen, eerlijk gezegd.

Ik denk dat het Kremlin nog heel lang mooi weer gaat spelen, en niets zal erkennen, totdat de laatste soldaat van de Krim is verdreven. En dan nog denk ik dat de claim op het grondgebied stand zal houden totdat er een vredesplan wordt ondertekend. Zo goed als Oekraïne de de-facto situatie op de grond nu ook niet erkent.

Wel biedt de Krim opening tot nieuwe perspectieven tijdens de onderhandelingen. Wie weet dat juist daar iets mogelijk is. Maar dan nog is het mijn inschatting dat Putin maar wat graag de Krim ruilt voor claims op ander grondgebied, zoals Zaporizhzhia en Kherson - en wellicht meer.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:24
Helixes schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Af en toe voel ik me gedwongen te herhalen dat dit wel erg dicht bij ethnische zuivering komt. Ja, de situatie is complex, en bevolkingsgroepen verdrijven van de Krim is zou oud als het schiereiland zelf.

Maar je moet hier wel een beetje op die manier naar kunnen willen blijven kijken, op.
Dit stuk land is ingepikt door Rusland waarbij ethnische zuiveringen zijn gebruikt om de originele bevolking te vejagen. Die bezetter weer wegjagen is toch heel wat anders dan de bewoners wegjagen. En ook al moet je daar wel mee opletten, is dit toch echt niet te vergelijken met de ethnische zuiveringen die Rusland daar heeft gedaan.

[removed]


  • Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:14
Helixes schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Ik hoor wat je zegt, maar dit is volledig niet mijn verwachting. Rusland zou de VN moeten toestaan te opereren op hun grondgebied. Dat zou een ongelofelijk gezichtsverlies zijn voor Putin - al is het een correcte duiding van de situatie ter plekke. Ik denk dat hij de Russen op de Krim nog liever ziet creperen, eerlijk gezegd.

Ik denk dat het Kremlin nog heel lang mooi weer gaat spelen, en niets zal erkennen, totdat de laatste soldaat van de Krim is verdreven. En dan nog denk ik dat de claim op het grondgebied stand zal houden totdat er een vredesplan wordt ondertekend. Zo goed als Oekraïne de de-facto situatie op de grond nu ook niet erkent.

Wel biedt de Krim opening tot nieuwe perspectieven tijdens de onderhandelingen. Wie weet dat juist daar iets mogelijk is. Maar dan nog is het mijn inschatting dat Putin maar wat graag de Krim ruilt voor claims op ander grondgebied, zoals Zaporizhzhia en Kherson - en wellicht meer.
Het is heel makkelijk: elke rus die na 2014 daar is komen wonen mag je prima eruit jagen.. Dat zijn gewoon mensen die landje pik hebben gedaan. De letterlijke betekenis van omvolken is daar wel redelijk op van toepassing.

Maar je mag natuurlijk geen genocide plegen, maar mensen eruit jagen die land gestolen hebben en dat teruggeven aan de oorspronkelijke eigenaar is niets mis mee.


Daarnaast vraag ik me wel af of de Krim überhaupt echt weer terug kan naar Oekraïne, maar als Rusland het wil behouden, dan wordt het wel een heel duur puzzelstukje tijdens de onderhandelingen. Only time will well.

Artificial Intentionality is only a simulation. Strong AI will not exist.


  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:52

polthemol

Moderator General Chat
Helixes schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Ik niet. Burgers dienen niet te leiden onder oorlogsgeweld. Het is niet toegestaan honger als drukmiddel op burgerbevolking in te zetten. Het is niet toegestaan kritieke infra te vernietigen met als doel burgerbevolking onder druk te zetten, of te verplaatsten. Zo goed als je ze natuurlijk niet te bombarderen hebt. Dat is gewoon het oorlogsrecht. En we lijken daar nu wel een beetje in de buurt te komen? Ik vind het lastig beoordelen.


[...]

Dit is allemaal waar!

.. maar de ene oorlogsmisdaad vergoeilijkte de andere niet, en laten we alsjeblieft niet doen alsof dat wel zo is.
maar zo simpel werkt een oorlogsmisdaad niet. Het is een afweging tussen militair voordeel en schade die je toebrengt. Gezien Rusland de Krim gebruikt(e) als stagingground voor luchtaanvallen op Oekraine en aanvoeren van materiaal, enz. is de casus te maken dat je een significant voordeel hebt met de Krim de facto af te sluiten.

Daarbij blijft de optie open dat men vertrekt: de Kerchbrug is er nog altijd voor nu.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17
polthemol schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:40:
[...]
Daarbij blijft de optie open dat men vertrekt: de Kerchbrug is er nog altijd voor nu.
Gezien de range en slagkracht van de meest recente generatie Oekraïense drones is dat eerder een keuze dan een onmogelijkheid.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:12
Helixes schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Ik hoor wat je zegt, maar dit is volledig niet mijn verwachting. Rusland zou de VN moeten toestaan te opereren op hun grondgebied. Dat zou een ongelofelijk gezichtsverlies zijn voor Putin - al is het een correcte duiding van de situatie ter plekke. Ik denk dat hij de Russen op de Krim nog liever ziet creperen, eerlijk gezegd.

Ik denk dat het Kremlin nog heel lang mooi weer gaat spelen, en niets zal erkennen, totdat de laatste soldaat van de Krim is verdreven. En dan nog denk ik dat de claim op het grondgebied stand zal houden totdat er een vredesplan wordt ondertekend. Zo goed als Oekraïne de de-facto situatie op de grond nu ook niet erkent.

Wel biedt de Krim opening tot nieuwe perspectieven tijdens de onderhandelingen. Wie weet dat juist daar iets mogelijk is. Maar dan nog is het mijn inschatting dat Putin maar wat graag de Krim ruilt voor claims op ander grondgebied, zoals Zaporizhzhia en Kherson - en wellicht meer.
Op deze manier mag Putin blij zijn als hij uiteindelijk Moskou mag houden, het oosten is verhandeld aan China en Korea, het westen zoekt toenadering naar Europa en het zuiden wil terug naar de oude situatie.

  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
Adlermann schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:39:
Het is heel makkelijk: elke rus die na 2014 daar is komen wonen mag je prima eruit jagen.. Dat zijn gewoon mensen die landje pik hebben gedaan. De letterlijke betekenis van omvolken is daar wel redelijk op van toepassing.

Maar je mag natuurlijk geen genocide plegen, maar mensen eruit jagen die land gestolen hebben en dat teruggeven aan de oorspronkelijke eigenaar is niets mis mee.
Dan zijn we het volledig met elkaar eens, zie ook wat ik hier eerder vaststelde.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Helixes schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Ik niet. Burgers dienen niet te leiden onder oorlogsgeweld. Het is niet toegestaan honger als drukmiddel op burgerbevolking in te zetten. Het is niet toegestaan kritieke infra te vernietigen met als doel burgerbevolking onder druk te zetten, of te verplaatsten. Zo goed als je ze natuurlijk niet te bombarderen hebt. Dat is gewoon het oorlogsrecht. En we lijken daar nu wel een beetje in de buurt te komen? Ik vind het lastig beoordelen.


[...]

Dit is allemaal waar!

.. maar de ene oorlogsmisdaad vergoeilijkte de andere niet, en laten we alsjeblieft niet doen alsof dat wel zo is.
Oekraïne is bezig de Krim logistiek te isoleren van leveringen van bijvoorbeeld brandstof.

Het doel is niet om daarmee de burgers dwars te zitten maar de militaire logistiek onmogelijk te maken.

Maar er is geen onderscheid tussen burgerbrandstof en militaire brandstof, ze tanken allemaal bij dezelfde tankstations met brandstof uit dezelfde depots welke wordt geleverd met dezelfde tankwagens, daarnaast zijn er natuurlijk locale militaire hubs met brandstof tanks, die worden ook uitgeschakeld als ze gevonden worden, maar je kan niet het onderscheid maken waardoor de lokale bevolking er niet ook last van heeft.

  • Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Helixes schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:36:
[...]
Wel biedt de Krim opening tot nieuwe perspectieven tijdens de onderhandelingen. Wie weet dat juist daar iets mogelijk is. Maar dan nog is het mijn inschatting dat Putin maar wat graag de Krim ruilt voor claims op ander grondgebied, zoals Zaporizhzhia en Kherson - en wellicht meer.
Dat denk ik niet. Die marinebasis in sevastopol is waar het om gaat. En hij heeft miljarden aan die prestigebrug uitgegeven.

Ik denk ook niet dat Oekraine ermee akkoord zou gaan dat Rusland de kerncentrale bij Zaporizhzhia houdt. Die energie hebben ze nodig voor de wederopbouw.

  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
@gise De discussie begon met een bijdrage die voorstelde de Kerchbrug open te houden zodat mensen het schiereiland zouden kunnen ontvluchten. Dat doel klonk mij toch iets te veel als etnische zuivering, en die zorg heb ik gedeeld. De rest van de discussie is het resultaat - blijkbaar is dat een controversiële mening :Y)

@Llopigat Het idee in deze koehandel dat Putin de Krim zou mogen houden in ruil voor allerlei grondgebied en toezeggingen op het Oekraïense vaste land, zogezegd. Ik denk dus dat we het daar wel over eens zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Helixes op 23-06-2026 12:06 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:52

polthemol

Moderator General Chat
Helixes schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:05:
@gise De discussie begon met een bijdrage die voorstelde de Kerchbrug open te houden zodat mensen het schiereiland zouden kunnen ontvluchten. Dat doel klonk mij toch iets te veel als etnische zuivering, en die zorg heb ik gedeeld. De rest van de discussie is het resultaat - blijkbaar is dat een controversiële mening :Y)

@Llopigat Het idee in deze koehandel dat Putin de Krim zou mogen houden in ruil voor allerlei grondgebied en toezeggingen op het Oekraïense vaste land, zogezegd. Ik denk dus dat we het daar wel over eens zijn.
het probleem hier ook met het label 'etnische zuivering' is dat de etniciteit vrij warrig is en vaak heel erg gedeeld zelfs.

Ik denk dat Oekraine voor de rest vooral als doel heeft Rusland zelf weg te krijgen uit de Krim, danwel het Russisch leger en de Russische overheid. Voor Russen die na de inname naar de Krim zijn gegaan heb je de kans dat ze rechtzaken aan hun broek krijgen als ze blijven, bv. vanwege de onteigening van Oekrains bezit wat ze hebben aangeschaft naderhand.

Dit is echter geen simpele casus op dat vlak en al helemaal niet gezien de Krim een hele lange geschiedenis heeft van etnische zuiveringen, oa., vanuit Rusland geinitieerd.

Extra complex gaat het dan nog eens worden doordat het deel is van het strijdtoneel en niet alleen passief: vnauit de Krim vinden er aanvallen plaats op Oekraine en sec gezien si het nog altijd deel van Oekraine.

Het vrijlaten van de brug is dan misschien gewoon de beste optie: het Russische leger kan zich terugtrekken zonder in de verleiding te komen voor een 'last stand', eventuele burgers kunnen zich ook terugtrekken. Bij die laatste groep, mocht het gebeuren, zullen zeer zeker veel Russen zijn die na de inname naar daar zijn gegaan en actief hebben meegewerkt aan de russificatie van de Krim. De vraag is of je die dan als gewone burger kunt beoordelen, maar ik ben geen jurist of expert op dat vlak, lijkt me een moeilijke casus.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:01
Llopigat schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:02:
[...]


Dat denk ik niet. Die marinebasis in sevastopol is waar het om gaat. En hij heeft miljarden aan die prestigebrug uitgegeven.

Ik denk ook niet dat Oekraine ermee akkoord zou gaan dat Rusland de kerncentrale bij Zaporizhzhia houdt. Die energie hebben ze nodig voor de wederopbouw.
Gaat ook om de olie en gas rond de Krim.

  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:09
Spotmatic schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:29:
Het is nu wel duidelijk dat de Krim een verloren zaak is voor de Russen.
Tussen De Krim onbruikbaar maken voor de Russen en daadwerkelijke inname zit nog een lange weg. Op dit moment is de Krim (militair) innemen en die volledig moeten verdedigen niet wenselijk. Dat wordt pas houdbaar en interessant als onderhandelingen beginnen.

Dit was het vooropgestelde plan:
The goal of his plan is to choke off the region and force its capitulation – or at least force Russia’s military to withdraw
Commandant Robert “Madyar” Brovdi, Reuters
Brovdi told the news agency that while the shortages created by striking at the main supply route into Crimea make life difficult for the local civilian population, the main objective is to make it untenable for the Russian military to continue to maintain bases and conduct operations there.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

polthemol schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:16:
[...]
Ik denk dat Oekraine voor de rest vooral als doel heeft Rusland zelf weg te krijgen uit de Krim, danwel het Russisch leger en de Russische overheid. Voor Russen die na de inname naar de Krim zijn gegaan heb je de kans dat ze rechtzaken aan hun broek krijgen als ze blijven, bv. vanwege de onteigening van Oekrains bezit wat ze hebben aangeschaft naderhand.

Dit is echter geen simpele casus op dat vlak en al helemaal niet gezien de Krim een hele lange geschiedenis heeft van etnische zuiveringen, oa., vanuit Rusland geinitieerd.
Met de verplichte Russische paspoorten op de Krim omdat je anders je eigen eigendom (huis) niet kon registreren zal daar inderdaad flinke bende zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste