• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Oekraine heeft weer wat terrein teruggewonnen in West Zaporhrhizia.


Naast terreinwinst ook melding van aanvallen op logistiek, luchtverdediging en manschappen achter de Killzone
Ukrainian forces continue counterattacking and advancing southeast and northwest of Orikhiv in western Zaporizhia Oblast.[62] Geolocated footage published on May 17 indicates that Ukrainian forces recently advanced south of Mala Tokmachka (southeast of Orikhiv), supporting Ukrainian military observer Kostyantyn Mashovets’ May 20 statement that Ukrainian forces liberated Mala Tokmachka.

  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
De routes naar de Krim zijn onder vuur genomen.

Voor de liefhebbers van filmpjes, op deze link meer.

wtp is met die nieuwe quote tags? ik krijg er geen gewone text meer onder?
The National Guard is striking equipment on the Mariupol-Taganrog highway to disrupt Russian logistics. Hornet drones have reached the border, threatening a fuel blockade of Crimea.

  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

@vlaaing peerd Zorg dat broncode is aangeklikt. (voor de oude ervaring)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gm9hvnJxdhfh2mRuqcftzyBGc6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6xJpVd91RQF56ifxpivtojqd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 26-05-2026 13:20 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De aanvoerlijnen worden nu ook bij Rybar vermeld als zorgenitem:

Russian military blogger Rybar reported that Russian logistics in the occupied parts of the Kherson and Zaporizhzhia regions have been completely disrupted by Ukrainian drone strikes.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 26 mei 2026

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik krijg sterk het idee dat we het fenomeen van preparing the battlefield nu te zien krijgen. Het zal me niet verbazen als er binnenkort een aanval richting de Krim volgt.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:32

Shabbaman

Got love?

YakuzA schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:58:
De aanvoerlijnen worden nu ook bij Rybar vermeld als zorgenitem:
[Bluesky]
Je ziet nu drone-aanvallen tussen Melitopol en Dzankoy. Het lijkt me dat nu de logistiek naar zowel Krim als Melitopol behoorlijk wordt afgeknepen. Ik moest het even opzoeken, maar toen ze in juli 2023 in Robotyne stonden dacht ik dat ze bijna de noordelijke weg via Tokmak naar Melitopol binnen schootsveld zouden krijgen. Daar hebben ze nu niet eens meer artillerie voor nodig. Ik ben benieuwd.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi


  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Het is slechts een kleine alinea van het hele artikel, maar deze is opvallend:
Separately, Russian-installed authorities in occupied Sevastopol claimed that a bank building caught fire following a Ukrainian attack, allegedly involving Storm Shadow missiles, and that a nearby residential building sustained damage from the blast wave.
Storm Shadows zijn te duur voor gewoon burgerdoelen, dus (ik speculeer) of er was een legitiemer doelwit, of de Storm Shadows zijn niet gebruikt.

Edit: hier een iets uitgebreider artikel.

[ Voor 9% gewijzigd door vlaaing peerd op 27-05-2026 08:55 ]


  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
vlaaing peerd schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:49:

Storm Shadows zijn te duur voor gewoon burgerdoelen, dus (ik speculeer) of er was een legitiemer doelwit, of de Storm Shadows zijn niet gebruikt.
Het was geen bank.

Afbeeldingslocatie: https://en.usm.media/wp-content/uploads/2026/05/1-26-1024x576.jpg

  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
De HUR meldt 'vuurcontrole' over de snelweg tussen Berdyansk en Dzhankoi.
Masters of the unmanned systems units of the Active Actions Department of the GUR of the Ministry of Defense of Ukraine are reportedly "continuing to block the 'Crimea–Donetsk' land corridor and incinerate the equipment of the Russian invaders deep in the rear."
En in Feodosia is er een ST-68 radar station minder.
On the night of May 28, the Defense Forces of Ukraine launched strikes on a number of important military facilities of the Russian occupation forces in the temporarily occupied territories of Crimea and the Donetsk region.

  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Nieuws uit Zaporhrhizia, een legeronderdeel wat verantwoordlijk was voor de slachting van de burgers in Bucha zijn gisteren geraakt:
The attack also struck the positions of Russia's 64th Separate Motorized Rifle brigade, one of the units responsible for the massacre of Ukrainian civilians in Bucha during the early days of the full-scale invasion.
Intussen is benzine op rantsoen gegaan in de Krim, een indicatie dat de aanvallen op de logistiek wel degelijk invloed hebben op de aanvoerlijnen van Rusland.

  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

vlaaing peerd schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:31:

Intussen is benzine op rantsoen gegaan in de Krim, een indicatie dat de aanvallen op de logistiek wel degelijk invloed hebben op de aanvoerlijnen van Rusland.
Serieus genoeg dat de Russen vrij snel al in actie zijn geschoten. Op korte termijn meer mobiele vuurgroepen, op langer termijn moeten de Russen veel meer investeren in interceptor drones.

Het zou wel al een gelimiteerde impact hebben.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het zijn nogal afstanden die wegen, alles beschermen zal niet lukken. Maar goed te lezen dat het dus wel echt pijn begint te doen, want anders is dit niet nodig.
Houdt dus in dat mensen op andere plekken weggehaald worden en daar weer gaten ontstaan. Hopelijk vinden ze dan snel uit waar.

Ondertussen weer bijn 400 vehicles vernietigd vandaag...

  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Rubikon is nu ook ingezet tegen de Oekraïense drones.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41
Yakolev schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:15:
Rubikon is nu ook ingezet tegen de Oekraïense drones.

[X]
Dat is wel een goed teken. Dit geldt binnen het Russische leger als elite-eenheid. Wanneer die worden ingezet voor defensieve doeleinden wordt de spoeling steeds dunner. En kunnen ze niet op een andere plek aan de gang bij het ondersteunen van offensieve acties.

  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

onkl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:31:
[...]

Dat is wel een goed teken. Dit geldt binnen het Russische leger als elite-eenheid. Wanneer die worden ingezet voor defensieve doeleinden wordt de spoeling steeds dunner. En kunnen ze niet op een andere plek aan de gang bij het ondersteunen van offensieve acties.
Lijkt me inderdaad wel de juiste conclusie van het nieuws.

Het geeft echter Rubikon wel de ervaring om te dealen met het Oekraïense dronegevaar. Potentieel is dat slechter voor Oekraïne dan het verminderen van steun aan offensieve acties (die toch weinig succesvol zijn geweest de afgelopen maanden).

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
vlaaing peerd schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:31:

Intussen is benzine op rantsoen gegaan in de Krim, een indicatie dat de aanvallen op de logistiek wel degelijk invloed hebben op de aanvoerlijnen van Rusland.
Brandstof is nu ook niet meer op rantsoen te krijgen op De Krim, verkoop is gestopt.
Authorities in annexed Crimea on Thursday halted gasoline sales and the distribution of fuel vouchers for the foreseeable future, as the peninsula faces a worsening shortage blamed on Ukrainian drone attacks along a key stretch of highway used to supply the region.

  • arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:26

arie_papa

Running on Ubuntu

Zelfs de brandweer mobiele antidrone eenheden hebben er nu last van de brandstoftekorten.

⛽️❌ Russian mobile fire teams can no longer operate normally and move around Crimea due to the critical fuel situation.

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 4 juni 2026

[ Voor 21% gewijzigd door arie_papa op 05-06-2026 10:21 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

*knip* bronnendiscussie, niet hier*

Overigens is een "Mobile Fire Team" niet de brandweer, maar een eenheid die drones uit de lucht schiet.

[ Voor 49% gewijzigd door teacup op 05-06-2026 10:23 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Je kon al niet meer tanken, en voedsel gaat nu ook op de bon in Sevastopol. Intussen kan de Krimbrug wellicht niet opgeblazen worden, maar de boten eromheen wel.
The vessel, identified as a “Svitlyak”-class border patrol ship, was operating in the Kerch Strait area near the Crimean Bridge when it was hit on 4 June, according to Ukraine’s Unmanned Systems Forces and statements from Navy spokesperson Dmytro Pletenchuk, as reported by We-Ukraine.
Ook op het spoor valt weinig te vervoeren, 2 treinstellen zijn kapot op een belangrijke aanvoerroute van de Krim naar de frontlinie.
This rail route plays a critical role in sustaining russian forces stationed on the peninsula. It is used to transport military equipment, ammunition, fuel, and other supplies required to support russian operations in the south of Ukraine and Crimea.

  • Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:33
Het begint op uithongeren te lijken zowel qua voedsel als andere bronnen. Ik zag ook loopgraafbeelden van een russische soldaat die zat te klagen over de oorlig (hij kan zich ook overgeven zou je denken). Hij en zijn kameraden zagen er uit alsof ze rechtstreeks uit een WOII kamp kwamen, uitgehongerd, bleek en apathisch. Ergens moet de bom toch barsten zou je zeggen.

  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Tsja, Poetin wilde de Sowjet Unie terug. Hij was alleen vergeten te realiseren dat hij dan ook de economie van de SU terugkrijgt. Nu is de behoeftigheid op de Krim, maar dat komt vanzelf ook naar Moskou.

Inmiddels is op de Krim het OV ook gestopt wegens brandstof-gebrek. Die Russen die er nu zitten, zitten voorlopig dus even vast.

[ Voor 24% gewijzigd door SkiFan op 06-06-2026 14:06 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Tijdens de tekorten is vannacht nog een oliedepot in vlammen opgegaan volgens Crimean Wind.
An oil depot was struck in an aerial attack on the town of Yedi Quyu in Russian-occupied Crimea early on June 7, social media channels reported.

A fire broke out at the Semikolodyansk oil depot amid the strikes, according to the pro-Ukrainian Telegram channel Crimean Wind.

On the same night, Ukrainian drones struck energy and railway infrastructure in the occupied Luhansk and Donetsk oblasts, independent Telegram news channel Exilenova Plus reported.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Benzine bonnen in de Krim zijn schijnbaar alleen nog via de Max messenger te verkrijgen:

Occupied Sevastopol rolled out QR code fuel rationing, one code per week, up to 20 liters. The codes sold out in under an hour. Residents can only generate them through the national FSB-linked Max app, which, by the way, no longer runs on iOS.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 7 juni 2026

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:33
Het gaat helemaal goed met de Russische bezetters

  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
According to ATESH, the actions of the Ukrainian military to cut off supply routes forced the occupiers to hastily evacuate from the Kinburn Spit.

Units of the 337th regiment are leaving their positions. The delivery of ammunition, fuel and food has stopped.

Due to significant losses of personnel, the occupiers are being withdrawn from the coastline - from the northern and western parts of the spit.
https://bsky.app/profile/...social/post/3mnrc6ph7p227

Eerste stukje is er...

  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
En nog weer een oliedepot in de brand.
"On the night of June 7, 2026, units of the Ukrainian Defense Forces struck the 'Semykolodezyanska' oil depot near the settlement of Lenine in the temporarily occupied territory of the Autonomous Republic of Crimea. A fire was recorded on the territory of the facility," the General Staff stated.

The 'Semykolodezyanska' oil depot is noted to be one of the largest centers for storage and transshipment of petroleum products in the eastern part of the Crimean Peninsula. The facility is used to accumulate fuel reserves and meet the needs of the Russian military grouping.
Verder ligt het voedseltekort op De Krim volgens de bezetter aan 'natuurlijke variaties in oogstopbrengsten' en kan je sinds vandaag niet meer met de trein.

  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:05:
Verder ligt het voedseltekort op De Krim volgens de bezetter aan 'natuurlijke variaties in oogstopbrengsten' en kan je sinds vandaag niet meer met de trein.
Nu mag honger officieel niet worden ingezet voor oorlogsdoeleinden - maar zover zijn we denk ik nog niet.

Ik kijk alvast uit naar het moment dat Rusland zijn toevlucht moet zoeken tot het WFP en UNICEF om de bevolking van de Krim te voeden....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Het aanvallen van passagierstreinen dan?

(Ik heb de discussie verplaatst naar een wat beter topic)

[ Voor 42% gewijzigd door Yakolev op 08-06-2026 12:44 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Yakolev schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:11:
Het aanvallen van passagierstreinen dan?
offtopic:
We hebben het hier over gehad. Het korte antwoord is: It's complicated.

Misschien moeten we het inderdaad (kunnen) hebben over (veronderstelde) oorlogsmisdaden begaan door Oekraïne. Maar dit is niet de plek.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:32

flessuh

Set sail for fail!

Helixes schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:09:
[...]

Nu mag honger officieel niet worden ingezet voor oorlogsdoeleinden - maar zover zijn we denk ik nog niet.

Ik kijk alvast uit naar het moment dat Rusland zijn toevlucht moet zoeken tot het WFP en UNICEF om de bevolking van de Krim te voeden....
Het is niet dat ze opgesloten zitten daar.. Oekraïne heeft al aangegeven dat ze daarom de Kerch brug nog heel laten, zodat mensen nog weg kunnen komen.

https://www.dutchsolarboat.com


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
flessuh schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:05:
Het is niet dat ze opgesloten zitten daar.. Oekraïne heeft al aangegeven dat ze daarom de Kerch brug nog heel laten, zodat mensen nog weg kunnen komen.
Aha, it's complicated again.

Ik heb geen idee hoe de verschillende populaties op de Krim zich tot elkaar verhouden. Ik begrijp dat het een tijd lang een vakantiebestemming was, en ik snap dat Oekraïne dat niet ziet zitten. Feitelijk is dat propaganda voor de Krim als Russisch grondgebied.

Er zijn ook veel Russen vertrokken naar de Krim vertrokken om daar te gaan wonen, of te werken. Het lijkt me dat Oekraïne die graag ziet vertrekken.

Maar goed. Er zijn ook mensen geboren op de Krim, en er zelfs generaties wonen. Ik weet dat de historie van de Krim getekend is door komende en gaande populaties, maar er zijn gewoon veel mensen die de Krim hun thuis kunnen en willen noemen.

Die laatste populatie kan je natuurlijk niet zomaar verplaatsen, of hun sympathie nu bij Rusland, Oekraïne - of elders - ligt. Er is daar een woord voor, en dat woord kent eigenlijk alleen maar negatieve connotaties.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Helixes schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:13:
[...]

Aha, it's complicated again.

Ik heb geen idee hoe de verschillende populaties op de Krim zich tot elkaar verhouden. Ik begrijp dat het een tijd lang een vakantiebestemming was, en ik snap dat Oekraïne dat niet ziet zitten. Feitelijk is dat propaganda voor de Krim als Russisch grondgebied.

Er zijn ook veel Russen vertrokken naar de Krim vertrokken om daar te gaan wonen, of te werken. Het lijkt me dat Oekraïne die graag ziet vertrekken.

Maar goed. Er zijn ook mensen geboren op de Krim, en er zelfs generaties wonen. Ik weet dat de historie van de Krim getekend is door komende en gaande populaties, maar er zijn gewoon veel mensen die de Krim hun thuis kunnen en willen noemen.

Die laatste populatie kan je natuurlijk niet zomaar verplaatsen, of hun sympathie nu bij Rusland, Oekraïne - of elders - ligt. Er is daar een woord voor, en dat woord kent eigenlijk alleen maar negatieve connotaties.
Wat mij betreft geldt dat iig iedereen die er vanaf 2014 woont dondersgoed had kunnen weten hoe de vork in de steel zit. Dus alle russen die er toen nog niet woonden horen er niet thuis, ook al noemen en/of vinden ze dat wel.

  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
Yep: Toegegeven, we hebben maar één bron. In goede journalistiek is dat gelijk aan geen. But I'll take it!

De rijke Russen (zie de moderne auto's) in de file op de Krim om te tanken. Video in tweet. Ik kon hem zelfs "geo locaten" door een bord langs de weg wat een Duits oorlogsgraven terrein aangeeft. Dat terrein is hier.

De blokkade is erg effectief zo te zien.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je moet een coupon hebben om te kunnen tanken. Max. 1 coupon per week en max 20 liter... Er zouden coupons worden verstrekt zoveel als er benzine beschikbaar zou zijn...
De coupons moet je via de MAX app aanvragen (=FSB app met vergaande rechten), en hij is pasgeleden uit de apple store verdwenen...
Als je een coupon hebt weten te bemachtigen is die alleen tussen 9:00 en 21:00 die dag geldig..

Dus in dat kader bijzonder dat er dus nog wel lange rijen zijn. Maar dat is wellicht voor onafhankelijke stations die niet via coupons werken?

Ondertusen duiken ook filmpjes op met lage tankstations uit Krasnodor Krai. Dus al redt je het al om over de Kerch brug te rijden, dan sta je alsnog zonder benzine waarschijnlijk...
En dat bevestigt, wat mij betreft, dat het nog veel erger gaat worden qua benzine en levensmiddelen.

[ Voor 5% gewijzigd door IJsbeer op 08-06-2026 22:15 ]


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
IJsbeer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:14:
Je moet een coupon hebben om te kunnen tanken. Max. 1 coupon per week en max 20 liter... Er zouden coupons worden verstrekt zoveel als er benzine beschikbaar zou zijn...
De coupons moet je via de MAX app aanvragen (=FSB app met vergaande rechten), en hij is pasgeleden uit de apple store verdwenen...
Als je een coupon hebt weten te bemachtigen is die alleen tussen 9:00 en 21:00 die dag geldig..

Dus in dat kader bijzonder dat er dus nog wel lange rijen zijn. Maar dat is wellicht voor onafhankelijke stations die niet via coupons werken?

Ondertusen duiken ook filmpjes op met lage tankstations uit Krasnodor Krai. Dus al redt je het al om over de Kerch brug te rijden, dan sta je alsnog zonder benzine waarschijnlijk...
En dat bevestigt, wat mij betreft, dat het nog veel erger gaat worden qua benzine en levensmiddelen.
Ook Rusland zelf kent grote tekorten : https://x.com/TheDeadDist...64031044353892423/photo/1

Dit is niet het "Binnen Rusland" topic maar het geeft een beetje de toon aan. Het wordt doorbijten voor de bevolking. Hopelijk heeft het uiteindelijk het juiste effect.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03

Standeman

Prutser 1e klasse

IJsbeer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:14:
Je moet een coupon hebben om te kunnen tanken. Max. 1 coupon per week en max 20 liter... Er zouden coupons worden verstrekt zoveel als er benzine beschikbaar zou zijn...
De coupons moet je via de MAX app aanvragen (=FSB app met vergaande rechten), en hij is pasgeleden uit de apple store verdwenen...
Als je een coupon hebt weten te bemachtigen is die alleen tussen 9:00 en 21:00 die dag geldig..

Dus in dat kader bijzonder dat er dus nog wel lange rijen zijn. Maar dat is wellicht voor onafhankelijke stations die niet via coupons werken?

Ondertusen duiken ook filmpjes op met lage tankstations uit Krasnodor Krai. Dus al redt je het al om over de Kerch brug te rijden, dan sta je alsnog zonder benzine waarschijnlijk...
En dat bevestigt, wat mij betreft, dat het nog veel erger gaat worden qua benzine en levensmiddelen.
Ach, het is 'Rusland'. Het zal mij niets verbazen dat je met de juiste connecties en een flinke 'fooi' je gewoon de hele tank kan volgooien bij de pomp :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.


  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Standeman schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:06:
[...]

Ach, het is 'Rusland'. Het zal mij niets verbazen dat je met de juiste connecties en een flinke 'fooi' je gewoon de hele tank kan volgooien bij de pomp :)
Sterker nog, ook militair personeel heeft er geen moeite mee om wat brandstof te delen uit hun voertuigen tegen een goed bedrag of een lading wodka. Het was 1 van de reden dat de eerste invasie en de opmars naar Kyiv mislukte, velen hadden tijdens het stationeren hun brandstof verkocht.

Omdat militaire voertuigen nu voorrang hebben, zullen zij de grootste potentiele aanbieders worden. Gelukkig heeft Rusland een misplaatst beeld van hun eigen corruptie en vertrouwen ze erop dat dit niet grootschalig zal gebeuren.

En dan vandaag op de Krim, er is gewoon teveel om op te noemen.

- Rusland schildert hun legertrucks in burgerkleuren om aanvallen te vermijden
- De treinen rijden weer, maar alleen richting Kerch
- Wat op zich wel logisch is, want de Chonhar brug ligt eruit.
- intussen 17 olieopslagtanks minder in Simferopol
- De Krim is niet meer de populiare vakantiebestemming die het ooit was.
- Alleen milbloggers lijken te begrijpen dat de Russische legertop van onderaf vals geinformeerd word, en trekken aan de bel over de situatie op de Krim

Ik wil nog niet beweren dat Rusland de strijd langzaamaan aan het verliezen is, maar laten we het erop houden dat de ontwikkelingen op en rondom de Krim bemoedigend zijn.

  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
En een andere brug van Kherson naar De Krim ligt er nu ook uit.

Zie: https://united24media.com...-another-days-later-19696
Russian-installed authorities in temporarily occupied Kherson region said on June 10 that traffic had been suspended on a bridge connecting Henichesk with the Arabat Spit following what they described as a Ukrainian missile strike attempt.

  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Ook elektriciteit wordt schaarser, 2 verdeelstations zijn vannacht geraakt op De Krim.
Attack drones of the Ukrainian Defense Forces have attacked substations in the territory of temporarily occupied Crimea.
...
The 220/35/10 kV Yani Kapu substation in Yani Kapu was attacked, as well as the 220 kV Titan substation near Armiansk

  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Titanium ook op de bon?

https://en.defence-ua.com...n_europe_video-18807.html
Ukrainian forces reportedly struck the Armiansk titanium plant in temporarily occupied Crimea, triggering fires and halting operations at one of Eastern Europe's largest industrial facilities
Hier een video van de vermeende aanval op 13-06-2026:

[ Voor 19% gewijzigd door vlaaing peerd op 14-06-2026 09:49 ]


  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
De bruggen van en naar de Krim blijven doelwit, ook vannacht weer.
...bridges in the Kherson region have been damaged again. After the night attack, the bridge near Chonhar was damaged again. Traffic through 'Dzhankoy' is completely blocked. Night strikes were also carried out on the bridge connecting Henichesk with the Arabat Spit
Een overzicht van de voorgaande aanvallen:
The bridge connecting the Kherson region with Crimea in Chonhar was hit twice – on the night of June 6-7, as well as on the night of June 9.

On June 8, the bridge leading from Henichesk to the Arabat Spit came under attack.

Two more bridges across the North Crimean Canal — in the area of the settlements of Preobrazhenka and Myrne near Armyansk — were attacked on June 11.

In addition, on the night of June 13, the "Dzhankoy" checkpoint, a railway bridge, and a pontoon crossing were hit.

  • Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:34

Snow_King

Konijn is stoer!

vlaaing peerd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:08:
De bruggen van en naar de Krim blijven doelwit, ook vannacht weer.


[...]

Een overzicht van de voorgaande aanvallen:


[...]
Tot ze straks allemaal echt kapot zijn. Daarna moet RU aan de slag met pontons of de Kerch weer gebruiken voor zwaar verkeer.

Nu heeft RU nog de mogelijkheid via Kerch de Krim te verlaten (ook burgers) waarna het voor RU erg lastig wordt daar. Ga niet zeggen dat UA het gaat winnen daar, maar het wordt moeilijker en moeilijker voor RU, mooizo!

  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Ze zijn al aan de slag met ponton bruggen.
🌉Russian military personnel equipped a pontoon crossing on June 14 near the damaged bridge by the city of Henichesk close to the occupied Crimea

Everything that's known, read here👇

[ Voor 48% gewijzigd door Yakolev op 15-06-2026 10:15 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
Snow_King schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Tot ze straks allemaal echt kapot zijn. Daarna moet RU aan de slag met pontons of de Kerch weer gebruiken voor zwaar verkeer.

Nu heeft RU nog de mogelijkheid via Kerch de Krim te verlaten (ook burgers) waarna het voor RU erg lastig wordt daar. Ga niet zeggen dat UA het gaat winnen daar, maar het wordt moeilijker en moeilijker voor RU, mooizo!
Vorige week had de NOS daar nog een artikel over. Ik vind al die berichten over de Krim, de bruggen er naartoe en wat Oekraine voor elkaar krijgt erg fijn om te lezen, maar dit stukje:
""Ons doel is ze dwingen daar weg te gaan," zegt hij. "Als de bevoorrading onmogelijk wordt, kunnen ze daar alleen maar blijven met een kleine militaire eenheid. Onze landingstroepen kunnen die verslaan", denkt de Oekraïense ex-militair. "Dat zal niet morgen zijn, maar wel over een jaar of anderhalf jaar", voorspelt Zjdanov."
...vond ik dan weer jammer: dat het nog zeker een jaar gaat duren voor de doorbraak gemaakt wordt. :(

Dat Oekraine tot die tijd maar veel Europese steun mag krijgen.

  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
Ik denk dat als ze de situatie echt onleefbaar maken de Russen wel moeten vertrekken. De kerch brug is onbruikbaar voor zwaar verkeer en invaren of invliegen wordt ook lastig. Zeker naarmate er meer overwicht is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yakolev schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:14:
Ze zijn al aan de slag met ponton bruggen.

[X]


[...]
De ponton bruggen zijn ook al geraakt met de drones iig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:30

polthemol

Moderator General Chat
Yakolev schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:14:
Ze zijn al aan de slag met ponton bruggen.

[X]


[...]
blijft wel een wanhopige actie van het Russische leger lijkt me. Vooral gezien je de pontons recht naast de brug legt die al binnen dronebereik is.

Als er geen extra luchtafweer (die effectief is) bij kan worden geplaatst, weet je in ieder geval zeker dat die pontons ook omgebouwd gaan worden tot duikboten. Ik verwacht ook geen extra luchtafweer: als die voorradig was, dan was die al bij de bruggen geplaatst (luchtafweer in de ruime zin, dus ook effectieve anti-drone systemen als die er zijn).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

polthemol schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:29:
[...]

blijft wel een wanhopige actie van het Russische leger lijkt me. Vooral gezien je de pontons recht naast de brug legt die al binnen dronebereik is.

Als er geen extra luchtafweer (die effectief is) bij kan worden geplaatst, weet je in ieder geval zeker dat die pontons ook omgebouwd gaan worden tot duikboten. Ik verwacht ook geen extra luchtafweer: als die voorradig was, dan was die al bij de bruggen geplaatst (luchtafweer in de ruime zin, dus ook effectieve anti-drone systemen als die er zijn).
Er zijn op het moment geen alternatieven, dus het is gewoon roeien met de riemen die ze hebben.

Op dit moment is er gewoon geen goede oplossing voor de Russen tegen het dronegevaar. Het enige wat ze kunnen doen, is meer Mobile Fire Groups inzetten en extra drone-eenheden met interceptor drones toevoegen. Maar het zal nooit toereikend genoeg zijn.

Ik denk dat het Russische leger binnenkort grotendeels zal terug trekken van de Krim. Maar het betekent niet dat het schiereiland voor het grijpen ligt. Je moet eerst nog door Zaporizhzhia, waar het afknijpen van de logistiek veel moeilijker is.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik denk dat het aanvallen over een onderwater gezet moeras en rivier met mijnenvelden en greppels/loopgraven ook tegen een uitgedund leger sowieso niet goed kan aflopen. Ik vraag me dus af wat Oekraïne er mee wint om het schiereiland over te nemen, als het het simpelweg onhoudbaar kan maken. Als de russen er geen voedsel, materieel of manschappen kunnen krijgen en de havens niet bruikbaar zijn is het strategisch doel bereikt lijkt me. Tenzij Oekraïne er een PR verhaal van wil maken, maar hoeveel levens mag dat dan straks kosten?

  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:30

polthemol

Moderator General Chat
breadje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:47:
Ik denk dat het aanvallen over een onderwater gezet moeras en rivier met mijnenvelden en greppels/loopgraven ook tegen een uitgedund leger sowieso niet goed kan aflopen. Ik vraag me dus af wat Oekraïne er mee wint om het schiereiland over te nemen, als het het simpelweg onhoudbaar kan maken. Als de russen er geen voedsel, materieel of manschappen kunnen krijgen en de havens niet bruikbaar zijn is het strategisch doel bereikt lijkt me. Tenzij Oekraïne er een PR verhaal van wil maken, maar hoeveel levens mag dat dan straks kosten?
daarom de lange tijdsduur, je gaat de bezetter het leven onmogelijk maken zo. Dus ook een kleiner leger aldaar gaat grote logistieke issues hebben en kun je linie voor linie opruimen dan.

Vergeet niet dat de hele oorlog sec gezien begon met de inname van de Krim, wat gewoon Oekrains grondgebied is. Het is evident dat je dat terug wil, buiten dat het natuurlijk een PR nachtmerrie is voor Rusland/Putin

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
vanaalten schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Vorige week had de NOS daar nog een artikel over. Ik vind al die berichten over de Krim, de bruggen er naartoe en wat Oekraine voor elkaar krijgt erg fijn om te lezen, maar dit stukje:
""Ons doel is ze dwingen daar weg te gaan," zegt hij. "Als de bevoorrading onmogelijk wordt, kunnen ze daar alleen maar blijven met een kleine militaire eenheid. Onze landingstroepen kunnen die verslaan", denkt de Oekraïense ex-militair. "Dat zal niet morgen zijn, maar wel over een jaar of anderhalf jaar", voorspelt Zjdanov."
...vond ik dan weer jammer: dat het nog zeker een jaar gaat duren voor de doorbraak gemaakt wordt. :(

Dat Oekraine tot die tijd maar veel Europese steun mag krijgen.
Dat is al gedeeltelijk aan de gang als we de partizanengroep ATESH mogen geloven.
The Russian Black Sea Fleet is reportedly developing plans to relocate the remaining command and control units from its headquarters in occupied Sevastopol, Crimea, to Novorossiysk, Russia, the pro-Ukrainian Atesh partisan group claimed on June 14.
Ik ben altijd van mening geweest dat De Krim een cruciaal strategisch voordeel gaf aan Rusland, nu zie ik inname niet snel gebeuren, maar het strategische voordeel is nu wel geminimaliseerd.

  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:48
polthemol schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:51:
[...]

daarom de lange tijdsduur, je gaat de bezetter het leven onmogelijk maken zo. Dus ook een kleiner leger aldaar gaat grote logistieke issues hebben en kun je linie voor linie opruimen dan.

Vergeet niet dat de hele oorlog sec gezien begon met de inname van de Krim, wat gewoon Oekrains grondgebied is. Het is evident dat je dat terug wil, buiten dat het natuurlijk een PR nachtmerrie is voor Rusland/Putin
Precies dit, ze gaan het echt niet snel proberen in te nemen door troepen te sturen. Dit wordt vooral een kwestie van alle toevoerroutes stoppen zodat de russische troepen weg zullen trekken. Wat er dan nog over blijft kun je blijven aanvallen met drones. Uiteindelijk is de groep zo klein dat je met een relatief klein leger de boel schoon kunt vegen.

En zoals hierboven ook gezegd, dit is niet iets dat snel zal gebeuren, maar makkelijk nog een paar jaar kan kosten. Zolang de bevoorrading echter gestopt blijft worden, kan dat ook weinig kwaad omdat de Krim dan verder nergens voor gebruikt kan worden.

[removed]


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Het belangrijkste is dat de Krim haar positie als logistieke basis voor de Russische legergroep in Zaporizhzhia weg is.

In principe kunnen Russische eenheden niet meer fatsoenlijk ondersteund worden om offensieve handelingen te doen. Ontzettend goed nieuws voor de stad Zaporizhzhia. Ook goed is dat Rusland dit gebied niet kan gebruiken om Oekraïense troepen weg te lokken uit de Donbas.

En natuurlijk ook de extra belasting op de Russische logistiek om ook de civiele populatie te voorzien van basisbehoeften.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
redwing schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:56:
[...]

Precies dit, ze gaan het echt niet snel proberen in te nemen door troepen te sturen. Dit wordt vooral een kwestie van alle toevoerroutes stoppen zodat de russische troepen weg zullen trekken. Wat er dan nog over blijft kun je blijven aanvallen met drones. Uiteindelijk is de groep zo klein dat je met een relatief klein leger de boel schoon kunt vegen.

En zoals hierboven ook gezegd, dit is niet iets dat snel zal gebeuren, maar makkelijk nog een paar jaar kan kosten. Zolang de bevoorrading echter gestopt blijft worden, kan dat ook weinig kwaad omdat de Krim dan verder nergens voor gebruikt kan worden.
Er is wel een punt ter overweging. Je kan het voor de Russen onbewoonbaar maken als het ware. Misschien vertrekken ze. Daarna is het nog steeds onbewoonbaar voor de bewoners zelf dus je kan het niet veranderen in niemandsland.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:30

polthemol

Moderator General Chat
asing schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:01:
[...]

Er is wel een punt ter overweging. Je kan het voor de Russen onbewoonbaar maken als het ware. Misschien vertrekken ze. Daarna is het nog steeds onbewoonbaar voor de bewoners zelf dus je kan het niet veranderen in niemandsland.
Er gaat ook een heel politiek spel ontstaan: als er effectieve onderhandelingen komen zal Oekraine zonder enige twijfel de kaart spelen (onder de aanname dat de Krim dan nog altijd afgeknepen is) dat de Krim gelaten moet worden aan Oekraine omdat Rusland het niet kan verdedigen (sec gezien dus een narratief van dat ze het kunnen innemen als ze willen, maar dat Rusland het netjes op tafel kan leggen in het kader van het sparen van levens of tzt misschien het afzien van bepaalde schadevergoedingen, verzin het maar).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
polthemol schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Er gaat ook een heel politiek spel ontstaan: als er effectieve onderhandelingen komen zal Oekraine zonder enige twijfel de kaart spelen (onder de aanname dat de Krim dan nog altijd afgeknepen is) dat de Krim gelaten moet worden aan Oekraine omdat Rusland het niet kan verdedigen (sec gezien dus een narratief van dat ze het kunnen innemen als ze willen, maar dat Rusland het netjes op tafel kan leggen in het kader van het sparen van levens of tzt misschien het afzien van bepaalde schadevergoedingen, verzin het maar).
Ik zie onderhandelingen als een punt op de hele verre toekomst. Als de Russen de Krim verlaten dan zal dat vacuüm gevuld moeten worden. Er zal bevoorrading heen moeten, hulpdiensten moeten worden ingeregeld, er zal bestuur moeten komen en de hele rimram.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
polthemol schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:06:
Er gaat ook een heel politiek spel ontstaan: als er effectieve onderhandelingen komen zal Oekraine zonder enige twijfel de kaart spelen (onder de aanname dat de Krim dan nog altijd afgeknepen is) dat de Krim gelaten moet worden aan Oekraine omdat Rusland het niet kan verdedigen (sec gezien dus een narratief van dat ze het kunnen innemen als ze willen, maar dat Rusland het netjes op tafel kan leggen in het kader van het sparen van levens of tzt misschien het afzien van bepaalde schadevergoedingen, verzin het maar).
Als het over de Krim gaat, denk ik vooral dat het andersom zal zijn. We komen op het punt dat de Krim niet langer verdedigbaar is tegen luchtaanvallen met drones en kruisraketten. Materieel wordt daar naar toe gestuurd om vernietigd te worden, dus kun je het net zo goed niet doen.

Tegelijk wil dat niet zeggen dat de Krim dan zomaar door Oekraïne kan worden ingenomen. Over de weg is nauwelijks te doen, en een landingsoperatie is riskant en kostbaar zowel in geld, materieel - als mensenlevens. Allen zijn op de bon in Oekraïne.

Kun je dan niks met de Krim? Toch wel denk ik. Putin heeft de Russen beloofd hen de Krim te schenken, en dat heeft hij gedaan. Alleen wordt het leven er zo miserabel dat het een pyrrhusoverwinning is geworden. Wat ik verwacht is dat Moskou op enig moment zal moeten kiezen, en op die manier naar de onderhandelingstafel wordt gedwongen. Mijn verwachting is dat Rusland er voor zal kiezen de Krim te behouden, en dat Oekraïne belooft te stoppen met de dagelijkse barrages.

In ruil voor keiharde concessies voor wat betreft de andere bezette gebieden.

De Krim is de perfecte onderhandelingsfiche. Voor zover ik kan bepalen is het véél belangrijker dan de Donbas bijvoorbeeld. Druk zetten op de Krim verschuift zaken aan de onderhandelingstafel, en dat weten de Oekraïners ook maar al te goed.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Putin kan zo'n concessie niet doen, dat is politieke zelfmoord. En ik zou als land niet willen dat ik een extra grens open met een bewezen onbetrouwbare buurman. Ik verwacht eerder dat het simpelweg een vrijstaat wordt, niet direct bestuurd door Rusland, maar ook onbereikbaar voor Oekraïne. Is het niet gewoon doel om een beheersbaar veilig achterland te creëren voor Oekraïne zodat ze daarna de focus kan leggen op andere gebieden? Dus nu heftig inzetten op het onmogelijk maken van aanvallen uit de Krim (zowel lucht als grond) zodat je daarna alleen nog maar 'onderhouds' beschietingen hoeft te doen op diverse bruggen en wegen.

  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
Er bestaat voor Putin niet zoiets als politieke zelfmoord. Daar waar Trump na 60 dagen op zijn vingers werd getikt is dat met Putin niet het geval.

Het tweede: Rusland wil niet onderhandelen. Ook niet nu het momentum de andere kant op dreigt te vallen. En al zouden ze onderhandelen en er komt een document uit, dan lapt men alle afspraken aan hun laars als ze dat zo uitkomt.

Oekraïne bezit geen marine zoals wij die kennen. Even een amfibische landing inzetten kunnen ze niet. De Russen zouden zich via de kerch brug terug kunnen trekken, en de troepen opnieuw inzetten in bijvoorbeeld de donbass.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:34
asing schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:25:
Oekraïne bezit geen marine zoals wij die kennen. Even een amfibische landing inzetten kunnen ze niet. De Russen zouden zich via de kerch brug terug kunnen trekken, en de troepen opnieuw inzetten in bijvoorbeeld de donbass.
De overkant van de Dnipro bereiken kan ook met een pontonbrug. Dat lukt Oekraïne wel.

  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Rusland schijnt wel iets te hebben wat werkt tegen de Starlink drones. Hoe effectief het EW systeem is, is mij onduidelijk. Gezien het geraakt is door een drone, zal het dus niet 100% de verbinding weten te jammen.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Uiteraard heeft die lege container 100 miljoen gekost. Oorlog, de beste manier om geld te verduisteren. Naderhand is toch alles stuk.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
Joep schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:32:
[...]

De overkant van de Dnipro bereiken kan ook met een pontonbrug. Dat lukt Oekraïne wel.
Daarmee ben je niet op de Krim. Dan moet je nog een heel stuk en dan zijn er 3 oversteek plaatsen. De Krim binnenvallen wordt lastig voor Oekraïne.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

SkiFan schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:47:
Uiteraard heeft die lege container 100 miljoen gekost. Oorlog, de beste manier om geld te verduisteren. Naderhand is toch alles stuk.
Ze merken op dat het weldegelijk werkt. Zie tweet.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
Yakolev schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:49:
[...]


Ze merken op dat het weldegelijk werkt. Zie tweet.
Eerder hadden de Russen ook al wat EW voor Starlink. Dat werd toen ook vlug verholpen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Yakolev schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:49:
[...]


Ze merken op dat het weldegelijk werkt. Zie tweet.
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat die opmerking sarcastisch bedoeld was. "Unfortunately it's working" en vervolgens zie je het ding opgeblazen worden.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
Yakolev schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:49:
[...]


Ze merken op dat het weldegelijk werkt. Zie tweet.
Weer thuis, dus ik kon het filmpje en de reacties bekijken. Als eerste de opmerking dat er een unmanned systems regiment bestaat genaamd "Luftwaffe". Persoonlijk vind ik dat wel grappig gevonden, maar ik weet niet of iedereen het kan waarderen.

Dan deze: Dus ik vermoed dat er ergens iets fout is gegaan, hetzij in de naam van het ding of wat het kan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Meer informatie over het wapensysteem. Het blijft dus de verbinding te kunnen verstoren van een enkele satelliet.

Kan mij niet voorstellen dat het heel effectief is, maar schijnbaar is het dus wel merkbaar.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03

Standeman

Prutser 1e klasse

Yakolev schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:41:
Meer informatie over het wapensysteem. Het blijft dus de verbinding te kunnen verstoren van een enkele satelliet.

Kan mij niet voorstellen dat het heel effectief is, maar schijnbaar is het dus wel merkbaar.

[X]

[X]

[X]
Ik zit me opeens af te vragen in hoeverre Starlink echt belangrijk is voor drones. Natuurlijk is het heel nuttig vanwege de 2-weg communicatie waardoor je doelen e.d. kan bijstellen. Zeker voor mobiele doelen lijkt me dat belangrijk.
Ik neem aan dat positionering met gps/inertia/camera ook een rol spelen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Wellicht kennen jullie de grap dat een Lada achterruitverwarming heeft zodat je geen koude handen krijgt bij het duwen?

Het is daadwerkelijk zo ver.

https://www.reddit.com/r/...pied_sevastopol_are_seen/

Overigens, dat vierde pedaal zit in een Lada om de airbag op te pompen. :)

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
Standeman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Ik zit me opeens af te vragen in hoeverre Starlink echt belangrijk is voor drones. Natuurlijk is het heel nuttig vanwege de 2-weg communicatie waardoor je doelen e.d. kan bijstellen. Zeker voor mobiele doelen lijkt me dat belangrijk.
Ik neem aan dat positionering met gps/inertia/camera ook een rol spelen.
Er is iets anders, AI drones. AI vergt een zekere rekenkracht. De reden dat geheugen nu zo vreselijk duur is zeg maar. Je kan een hele dure drone bouwen voor een zelfmoord missie. Je kan ook een iets goedkoops bouwen en de rekenkracht van iets anders inzetten. Dan heb je wel een stabiele internet verbinding nodig om de data door te sturen en de resultaten te ontvangen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03

Standeman

Prutser 1e klasse

asing schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:26:
[...]

Er is iets anders, AI drones. AI vergt een zekere rekenkracht. De reden dat geheugen nu zo vreselijk duur is zeg maar. Je kan een hele dure drone bouwen voor een zelfmoord missie. Je kan ook een iets goedkoops bouwen en de rekenkracht van iets anders inzetten. Dan heb je wel een stabiele internet verbinding nodig om de data door te sturen en de resultaten te ontvangen.
Ah, een goede. Een drone is niet echt geschikt om een llm op te draaien, dat doe je ergens anders en heb je een internetverbinding nodig.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.


  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
De aanvoerlijnen blijven onverminderd doelwit.
Overnight on June 18, drones struck a railway bridge over the North Crimean Canal near the village of Rozdolne in occupied Crimea, triggering massive fires.

The bridge is located on the Kerch-Dzhankoi railway line, acting as a key route into Crimea. If it is damaged, freight and passenger train traffic to Crimea will be completely paralyzed according to Crimean Wind monitoring channel, cutting off deeper access and restricting trains coming in from Russia to the Vladyslavivka or Feodosia junctions.

Local residents reported hearing around 20 explosions in the area where the bridge is located. Satellite imagery showed a fire burning near the bridge.

Satellite footage also revealed a fire along the railway near Vladyslavivka station, a key rail hub in eastern Crimea. The junction serves as a vital routing point, connecting Kerch with Dzhankoi and Feodosia.

UAVs also struck a road bridge located next to the railway bridge near Rozdolne
Oh, en nog eentje:
Monitoring channels also reported fires near two road bridges crossing the Promoyna Strait in the Arabat Spit, Kherson Oblast.

[ Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 19-06-2026 11:35 ]


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Inzet van heel veel Mobile Fire Groups on tankerwagens te beschermen zou volgens de Oekrainse Telegram kanaal ExileNova+ helpen. De tekorten op de Krim beginnen minder te worden.
In the occupied Crimea, fuel trucks accompany mobile enemy fire groups. In recent days, queues at gas stations have been decreasing, a large number of mobile rapid response teams of the russian federation have been recorded throughout the temporarily occupied territory along logistics routes.
https://t.me/exilenova_plus/23321

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yakolev schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:57:
Inzet van heel veel Mobile Fire Groups on tankerwagens te beschermen zou volgens de Oekraine Telegram kanaal ExileNova+ helpen. De tekorten op de Krim beginnen minder te worden.
[...]
https://t.me/exilenova_plus/23321
Hebben ze die fire groups bij Moskou weg gehaald? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:08:
[...]

Hebben ze die fire groups bij Moskou weg gehaald? :)
Het lijken voertuigen met soldaten met machinegeweren.
In Moscou lijkt nog steeds veel luchtafweer geconcentreerd te zijn. What air defence precies aan het doen is, tja dat is het grote mysterie. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
Yakolev schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:57:
Inzet van heel veel Mobile Fire Groups on tankerwagens te beschermen zou volgens de Oekrainse Telegram kanaal ExileNova+ helpen. De tekorten op de Krim beginnen minder te worden.
Ze werken met bonnen, je mag eens per week 20 liter halen tussen 0900 en 2100 uur. Er zijn er uiteraard die geluk hebben, en die zie je daarna niet meer. Er zijn er ook die in de rij staan en op een gegeven moment geen benzine meer hebben. Dan zet je je auto weer thuis neer en hoop je dat er weer meer benzine komt.

Dus ik denk niet dat je kan zeggen dat ze het probleem opgelost hebben met een mobile fire group.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Niemand zegt dat het probleem is opgelost. Men insinueert dat de inzet helpt.

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 19-06-2026 18:20 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
Yakolev schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:16:
Niemand zegt dat het probleem is opgelost. Men insinueert dat de inzet helpt.
Nou ja, volgens mij zeg jij dat: ”de tekorten beginnen minder te worden”. Dat is dus zeker niet zeker en slechts op basis van 1 melding van kortere rijen niet te bepalen.

Of is dat een quote van de bron die je aanhaalt?

[ Voor 8% gewijzigd door blissard op 19-06-2026 19:44 ]


  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
De benzine is toch echt op daar op De Krim.

Dit keer geen lokale krant, maar de CNN. Een goed overzicht over de reikwijdte van attack drones, waar De Krim grotendeels bereikbaar is met de FP2 drone.

Een opvallende opmerking van militair analist Rob Lee:
The persistent strikes mean that another bridge, linking Russian territory with Crimea across the Kerch Strait, is now an even more critical artery.

Ukraine’s attacks “have increased the importance of the Kerch bridge for sustaining logistics to Crimea. I suspect Ukraine will try to target the bridge with Ukrainian-made drones or missiles,”
Ik heb er wel vraagtekens bij, het is al wel gebleken dat je met wel heel zwaar materieel moet komen om de brug noemenswaardig te beschadigen.

Edit: Intussen is de haven van Kerch al wel aangevallen vannacht. Het brandt.

Afbeeldingslocatie: https://militarnyi.com/wp-content/uploads/2026/06/Port-Kerch.jpeg

[ Voor 11% gewijzigd door vlaaing peerd op 21-06-2026 11:40 ]


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
vlaaing peerd schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:38:
Ik heb er wel vraagtekens bij, het is al wel gebleken dat je met wel heel zwaar materieel moet komen om de brug noemenswaardig te beschadigen.
Bij mijn weten (corrigeer me als het niet juist is) is zwaar transport over de brug niet toegestaan. Niet over de spoorbrug en niet over de weg. De ferry ligt inmiddels ook stil.

Ferry services across the Kerch Strait will be suspended starting June 21, according to authorities in Russia’s Krasnodar region. With heavy trucks already banned from using the Kerch Bridge, freight traffic will now have to rely on alternative land routes 📷POV: “alternative land routes”

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 21 juni 2026

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
En Suchomimus:

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Het vermoedde helpen van de firecrews heeft niet geholpen. Inmiddels is er op de Krim een tank-verbod ingesteld. Oekraïne heeft vannacht ook de ferries bij Kerch opnieuw aangevallen. De Russen kunnen dus alleen nog lopend de Krim af. Zijn er eigenlijk voetgangers op de Krimbrug toegestaan?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:32

Onbekend

...

Volgens mij is dit de huidige status van de Kerch-brug:
  • Normale personenauto's mogen er wel overheen, maar na veiligheidscontrole. Elektrische en hybride voertuigen niet. bron
  • De meeste vrachtwagens mogen vanwege het gewicht niet over de brug, en moeten via een alternatieve route De Krim bereiken. bron
  • Passagierstreinen rijden wel over de brug. Goederentreinen zouden ook kunnen, maar dit doen ze zeer beperkt vanwege het risico op aanvallen. bron
Naar mijn mening kunnen ze de brug beter heel laten in de staat zoals die nu is.
  • Hiermee laat Oekraïne namelijk een potentiële vluchtroute voor de Russen beschikbaar. (En dat willen we ook, want we willen ze daar weg hebben.)
  • Daarnaast kost het Rusland materieel en mankracht om de brug te beschermen. Dit kan dan niet op andere plaatsen ingezet worden.
  • Mocht de brug helemaal geblokkeerd moeten worden, is het volgens mij eenvoudiger om op het landhoofd een blokkade op te zetten.
Aan het eind van de oorlog kan men alsnog besluiten wat met de brug gedaan gaat worden. Bijvoorbeeld door deze op te blazen als ceremonieel einde van de oorlog.
Of juist intact laten met als argument dat men blijft openstaan voor vriendelijke onderhandelingen en afspraken.

Speel ook Balls Connect en Repeat


  • ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-06 20:06

ikt

vlaaing peerd schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:38:


Edit: Intussen is de haven van Kerch al wel aangevallen vannacht. Het brandt.

[Afbeelding]
Ondertussen is ook bekend dat de veerboot "Panagia" beschadigd is (bron is overheid Krasnodar @ Telegram).

Of dit weer een euphemisme is voor "totaal in de as gelegd" of dat die nog wel kan varen komen we waarschijnlijk later wel achter als mensen gratis BDA publiceren.

  • onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41
ikt schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Ondertussen is ook bekend dat de veerboot "Panagia" beschadigd is (bron is overheid Krasnodar @ Telegram).

Of dit weer een euphemisme is voor "totaal in de as gelegd" of dat die nog wel kan varen komen we waarschijnlijk later wel achter als mensen gratis BDA publiceren.
Special Kherson Cat meldt zojuist dat er drie veerboten zijn aangevallen.

Not one, but three ferries used to transport heavy trucks between Port Kavkaz and Kerch have been knocked out. The vessels were a critical part of Crimea’s supply network, as heavy trucks are banned from crossing the Crimean Bridge and must instead use the Kerch ferry crossing.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 21 juni 2026
Ik heb dit bericht nog nergens anders gezien, dus volgens de logica "één bron is geen bron" houd ik voorlopig een slag om de arm. Mocht iemand andere bronnen tegenkomen die dit bevestigen of ontkrachten: graag.

  • Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIxdd3_i4AZQb9lnCFYXrfCQzx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBHUjzKjialE5kMCZfmODe8J.jpg?f=fotoalbum_large


Ik tel inderdaad 3 rookpluimen.. geen idee of het allemaal ferries zijn, maar er zijn wat zaken geraakt.

Dit screenshot komt trouwens uit een filmpje van dezelfde bron als die van het bericht hierboven. Nog steeds N=1 dus, maar nu met beeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Apache4u op 21-06-2026 15:21 ]

Dat betekent, stam + t .


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Die fire teams in de tankers te beschermen zijn niet altijd succesvol:

Turns out those armed escorts for Russian fuel convoys into Crimea weren't all that effective. Footage of wrecked convoys is already making the rounds.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 21 juni 2026
De alternatieve route is ook aardig gevaarlijk:

The Mariupol Highway: Russian-speaking truck driver films a video for his son while travelling through occupied Donbas. The footage shows several burning Russian trucks, including a smashed vehicle at the "Volnovakha checkpoint".

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 21 juni 2026
De brandstof is nu ook niet meer voor de populatie op de bon te krijgen volgens de Krim gouverneur:

In occupied Crimea, gas stations have stopped selling fuel entirely since 9am today, occupation governor Aksyonov says. Only state services get fuel now.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 21 juni 2026

[ Voor 54% gewijzigd door YakuzA op 21-06-2026 17:30 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41
onkl schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Special Kherson Cat meldt zojuist dat er drie veerboten zijn aangevallen.
[Bluesky]

Ik heb dit bericht nog nergens anders gezien, dus volgens de logica "één bron is geen bron" houd ik voorlopig een slag om de arm. Mocht iemand andere bronnen tegenkomen die dit bevestigen of ontkrachten: graag.
NOELReports meldt nu ook "several ferries", inclusief film.

Several ferries were hit in Kerch during the latest strikes around the ferry crossing and port infrastructure in occupied Crimea. #Ukraine

NOELREPORTS (@noelreports.com) 21 juni 2026
Ik vraag me af hoeveel veerboten ze nog hadden. Als ik het me goed herinner was er een maand of wat terug al gedoe dat de veerboten onvoldoende capaciteit hadden voor de brandstoftrucks, al was dat wel in een fase dat ook de logistiek voor het nog bezette Kherson oblast deels via de Krim verliep. Desondanks lijkt me niet dat drie vernietigde of onbruikbare veerboten simpel te compenseren zijn, dus ik hoop dat dit klopt.

  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
Ze hebben er een paar van Griekenland gekocht.
Volgens sucho hadden ze er 3. 2 ervan werden eerder al aangevallen. Eentje was terminaal, de andere werd opgelapt.

Nu zijn er dus 2 vernield, en als ik goed geteld heb zijn ze nu alle 3 kapot en hebben ze niks meer over.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Vannacht was het ook onrustig volgens Azernews.
According to local reports, explosions were heard in multiple areas of the peninsula, including Sevastopol, Feodosia, and Kerch. Residents also reported the activation of air defense systems during the night.

  • Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:44:
Naar mijn mening kunnen ze de brug beter heel laten in de staat zoals die nu is.
  • Hiermee laat Oekraïne namelijk een potentiële vluchtroute voor de Russen beschikbaar. (En dat willen we ook, want we willen ze daar weg hebben.)
Ik heb dit ondertussen zo vaak gelezen dan ik begin te vermoeden dat dit Russische praat is die overal overgenomen wordt.
Mijn mening is dat het een groter voordeel voor de Russen is als de Kerch bridge heel blijft.
De reden dat de brug er nog staat is omdat het heel heel erg moeilijk is om een brug van grote afstand kapot te maken, zie bv
https://historynet.com/th...k-seven-years-to-destroy/

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:48
Juup schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Ik heb dit ondertussen zo vaak gelezen dan ik begin te vermoeden dat dit Russische praat is die overal overgenomen wordt.
Mijn mening is dat het een groter voordeel voor de Russen is als de Kerch bridge heel blijft.
De reden dat de brug er nog staat is omdat het heel heel erg moeilijk is om een brug van grote afstand kapot te maken, zie bv
https://historynet.com/th...k-seven-years-to-destroy/
Uiteindelijk zouden ze hem het liefste willen opblazen inderdaad. Maar ik verwacht ook dat de huidige staat van de brug een van de redenen is dat er geen echt grote pogingen meer zijn geweest om hem verder te beschadigen. Want er rijden dus geen zware vrachtwagens of treinen overheen waardoor ie voor het echte vervoer al onbruikbaar is.

Aangezien ze er doelen vlak langs al meerdere keren hebben kunnen raken, verwacht ik dat ze de brug zelf ook wel zouden kunnen raken als ze echt willen. Uitschakelen is een stuk lastiger, dus ik verwacht dat op het moment de doelen er omheen aanvallen effectiever is.

[removed]


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:33
Juup schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Ik heb dit ondertussen zo vaak gelezen dan ik begin te vermoeden dat dit Russische praat is die overal overgenomen wordt.
Mijn mening is dat het een groter voordeel voor de Russen is als de Kerch bridge heel blijft.
De reden dat de brug er nog staat is omdat het heel heel erg moeilijk is om een brug van grote afstand kapot te maken, zie bv
https://historynet.com/th...k-seven-years-to-destroy/
Ik begrijp dat verhaal ook niet - je kunt altijd van een eiland af. Daar hebben ze een boot voor bedacht.

Dat er dan allerlei voertuigen, materieel en bezittingen blijven staan is een uitstekend gevolg. Voor iedereen die dan deknt 'maar de arme burgers van de Krim, die moeten toch hun huisraad evt kunnen meenemen'. Dan zou ik zeggen: ze hebben genoeg tijd gehad...

  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
De kerch brug maakt het voor de vakantie vierende moskovieten mogelijk om met de auto terug te gaan. Er stond gisteren een hele dikke file omdat de brug dicht was. Ze kunnen er zo af zonder dat er wat geregeld moet worden met een boot. Vrachtwagens moeten 1100km omrijden dus de situatie op de Krim is uitzichtloos voor het Russische leger.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:26

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik zie nu ook al problemen met elektriciteit op de Krim. Eerste en enige bericht tot nu toe vziw, maar hou het even in de gaten.

👀💡Electricity outage schedules introduced in occupied Crimea: in Alushta, Dzhankoy and other areas, electricity will be turned off every three hours, — local media

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 22 juni 2026

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel


  • Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:32

Onbekend

...

Juup schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Ik heb dit ondertussen zo vaak gelezen dan ik begin te vermoeden dat dit Russische praat is die overal overgenomen wordt.
Mijn mening is dat het een groter voordeel voor de Russen is als de Kerch bridge heel blijft.
De reden dat de brug er nog staat is omdat het heel heel erg moeilijk is om een brug van grote afstand kapot te maken, zie bv
https://historynet.com/th...k-seven-years-to-destroy/
Aan mijn kant is dit geen Russische praat, maar gewoon een logische keuze. En het is wel zo makkelijk om de rest van de argumenten weg te laten. |:(


Het is gewoon logisch dat je zelf je dure wapens op andere zaken inzet en niet op een brug die hun nu al veel moeite kost om te verdedigen. Anders speel je gewoon voor hun resources vrij om ergens anders in te zetten.
Op een later moment kan je alsnog besluiten om de brug te vernietigen.

Speel ook Balls Connect en Repeat


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
arie_papa schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:07:
Ik zie nu ook al problemen met elektriciteit op de Krim. Eerste en enige bericht tot nu toe vziw, maar hou het even in de gaten.

[Bluesky]
Nou,niet het enige of eerste ;) . Avondklok, en er staat een file van 1000 auto's die de Krim willen verlaten:

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:24

ZenTex

Doet maar wat.

Onbekend schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Aan mijn kant is dit geen Russische praat, maar gewoon een logische keuze. En het is wel zo makkelijk om de rest van de argumenten weg te laten. |:(


Het is gewoon logisch dat je zelf je dure wapens op andere zaken inzet en niet op een brug die hun nu al veel moeite kost om te verdedigen. Anders speel je gewoon voor hun resources vrij om ergens anders in te zetten.
Op een later moment kan je alsnog besluiten om de brug te vernietigen.
Logisch, in jouw optiek, maar dat maakt het nog niet de waarheid.

Er is zeker wat te zeggen voor om de brug in haar huidige staat teaten staan.

Aan de andere kant, men wil de logistiek naar de Krim afsnijden, vandaar ook dat de andere bruggen op de Krim bestookt werden, en de brug is nog steeds een logistieke ader, zij het beperkt. En dat is logisch ook omdat het alternatief een enorme omweg is die ook nog eens onder vuur ligt.
Buiten dat zou het alleen al qua symbolische waarde nut hebben.

Feit is gewoon dat zo'n brug bijna onverwoestbaar is, al zou je het nog zo graag compleet willen vernietigen. Er is gewoon geen wapen wat die pilaren zou kunnen vernietigen, wat er wel is, daarvan zouden ze er tientallen van moeten laten inslaan op exact dezelfde plek, dat zou honderden raketten betekenen, want er wordt ook nog zat neergehaald en of gejammed, en die hebben ze gewoon niet.
Dan kun je je beter op andere zaken focussen.

Al met al kun je met die raketten en drones veel meer behalen door door te gaan met aanvallen of raffinaderijen en fabrieken.

Het is gewoon een kosten-baten plaatje. En de kosten-baten van het aanvallen van die ferries bijvoorbeeld was wel positief.

  • vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Juup schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:00:
[...]
Mijn mening is dat het een groter voordeel voor de Russen is als de Kerch bridge heel blijft.
Strategie is de situatie zoals die is optimaal benutten om een beoogde gunstige uitkomst te bewerkstelligen.

Ja de brug is absoluut niet makkelijk te slopen, maar de situatie zoals die is wordt om dit moment gunstiger gemanipuleerd door de Oekraieners.

Neem bijvoorbeeld dat gesleep heen en weer van luchtafweer van Kerchbrug naar het binnenland van De Krim. Oekraine dwingt hiermee op strategische wijze Rusand tot keuzes, de halfbrakke brug is een liability voor de Russen en dat is niet bepaald onwenselijk.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste