Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 13:52
Een olieterminal staat in de brand bij Feodesia, daarnaast zijn er explosies gemeld op Saky en Kacha vliegveld. Aldus het Crimean Wind kanaal/

Afbeeldingslocatie: https://kyivindependent.com/_next/image?url=https%3A%2F%2Fassets.kyivindependent.com%2Fcontent%2Fimages%2F2025%2F10%2Fwabdjhbjhdwq-2.jpg&w=1536&q=75
Ukrainian drones struck Russian-occupied Crimea overnight on Oct. 6, hitting the Feodosia oil terminal, pro-Ukrainian Telegram channel Crimean Wind reported.

The terminal, located about 250 kilometers (155 miles) from Ukraine-controlled territory, is the largest oil storage facility in Crimea. It can hold up to 250,000 tons of fuel, which supplies Russian forces.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47
Het is hier de laatste tijd volgens mij niet meer genoemd, maar zowel de NOS als Volkskrant, mogelijk paywall noemen het wel: de kerncentrale bij Zaporizja is van het net afgesloten, al sinds ~23 september. En volgens onbetrouwbare bronnen hebben ze voor 20 dagen diesel zodat de generatoren voor de nodige koeling kunnen zorgen. Ook de Kyiv Independent heeft er nog een artikeltje aan gewijdt.

Met name die laatste (al kan je bedenkingen bij de objectiviteit hebben) geeft het meest aan achtergrondinformatie over de motieven van Rusland: chantage. Al wordt er niet heel concreet genoemd wat de eis van Rusland dan zou zijn (maar, ik kan mij voorstellen dat ze van Europa eisen dat Oekraine stopt met de energievoorziening van Rusland aan te vallen - want anders 'nucleaire catastrofe waar ook Europa last van krijgt').

Tegelijk zat ik mij ook af te vragen of hier mogelijk een 'scorched earth' strategie achter zit, dat Rusland verwacht dit gebied binnenkort op te moeten geven - dus dan kan je maar beter zorgen dat er niets waardevols achter blijft.

Anyway, als dit alles klopt, zou er binnen een week wel een doorbraak moeten komen: aansluiting op het net om de koeling zonder noodgeneratoren mogelijk te maken. Al weet ik niet hoe kritisch dit alles is: hoe lang kunnen die generatoren uit staan voor er een kritisch point-of-no-return bereikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 12:54

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Het is al even geleden dat ik het gelezen heb in een Nederlandse krant, daarom heb ik de bron helaas niet meer voorhanden.
Kwam erop neer dat de stroomaansluiting altijd nog richting Zaporizhzhia ging. Daar waren de Russen niet heel happy mee. De kabel was ergens 'kapotgeschoten'. Door wie, onbekend.
Door het nu niet te repareren, moet de centrale nu (goh, heel vervelend) heel snel richting Melitopol (of ander bezet gebied) worden aangesloten.

Eén van de generatoren zou al vrij vlot gesneuveld zijn, die zijn gebouwd om 1-3 dagen noodstroom te leveren, niet 1-3 weken.

Mocht ik de bron nog terugvinden, dan link ik hem hier wel, maar reken er niet te hard op.
Toch nog gevonden, een vlog van de NOS. Kijktijd: 4 min.
En ik had mij de zoektijd kunnen besparen, want dezelfde vlog als hierboven vermeld... :X

[ Voor 16% gewijzigd door Freakertje op 06-10-2025 18:17 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste