Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:47
Een olieterminal staat in de brand bij Feodesia, daarnaast zijn er explosies gemeld op Saky en Kacha vliegveld. Aldus het Crimean Wind kanaal/

Afbeeldingslocatie: https://kyivindependent.com/_next/image?url=https%3A%2F%2Fassets.kyivindependent.com%2Fcontent%2Fimages%2F2025%2F10%2Fwabdjhbjhdwq-2.jpg&w=1536&q=75
Ukrainian drones struck Russian-occupied Crimea overnight on Oct. 6, hitting the Feodosia oil terminal, pro-Ukrainian Telegram channel Crimean Wind reported.

The terminal, located about 250 kilometers (155 miles) from Ukraine-controlled territory, is the largest oil storage facility in Crimea. It can hold up to 250,000 tons of fuel, which supplies Russian forces.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:35
Het is hier de laatste tijd volgens mij niet meer genoemd, maar zowel de NOS als Volkskrant, mogelijk paywall noemen het wel: de kerncentrale bij Zaporizja is van het net afgesloten, al sinds ~23 september. En volgens onbetrouwbare bronnen hebben ze voor 20 dagen diesel zodat de generatoren voor de nodige koeling kunnen zorgen. Ook de Kyiv Independent heeft er nog een artikeltje aan gewijdt.

Met name die laatste (al kan je bedenkingen bij de objectiviteit hebben) geeft het meest aan achtergrondinformatie over de motieven van Rusland: chantage. Al wordt er niet heel concreet genoemd wat de eis van Rusland dan zou zijn (maar, ik kan mij voorstellen dat ze van Europa eisen dat Oekraine stopt met de energievoorziening van Rusland aan te vallen - want anders 'nucleaire catastrofe waar ook Europa last van krijgt').

Tegelijk zat ik mij ook af te vragen of hier mogelijk een 'scorched earth' strategie achter zit, dat Rusland verwacht dit gebied binnenkort op te moeten geven - dus dan kan je maar beter zorgen dat er niets waardevols achter blijft.

Anyway, als dit alles klopt, zou er binnen een week wel een doorbraak moeten komen: aansluiting op het net om de koeling zonder noodgeneratoren mogelijk te maken. Al weet ik niet hoe kritisch dit alles is: hoe lang kunnen die generatoren uit staan voor er een kritisch point-of-no-return bereikt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:16

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Het is al even geleden dat ik het gelezen heb in een Nederlandse krant, daarom heb ik de bron helaas niet meer voorhanden.
Kwam erop neer dat de stroomaansluiting altijd nog richting Zaporizhzhia ging. Daar waren de Russen niet heel happy mee. De kabel was ergens 'kapotgeschoten'. Door wie, onbekend.
Door het nu niet te repareren, moet de centrale nu (goh, heel vervelend) heel snel richting Melitopol (of ander bezet gebied) worden aangesloten.

Eén van de generatoren zou al vrij vlot gesneuveld zijn, die zijn gebouwd om 1-3 dagen noodstroom te leveren, niet 1-3 weken.

Mocht ik de bron nog terugvinden, dan link ik hem hier wel, maar reken er niet te hard op.
Toch nog gevonden, een vlog van de NOS. Kijktijd: 4 min.
En ik had mij de zoektijd kunnen besparen, want dezelfde vlog als hierboven vermeld... :X

[ Voor 16% gewijzigd door Freakertje op 06-10-2025 18:17 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
De brand was nog niet geblust of het heeft inmiddels een nieuwe lading van 40 drones te verwerken gehad vannacht. De olieterminal brand weer.
The oil depot in Feodosia is a multifunctional facility used for the transshipment of oil and oil products between rail tankers, sea vessels, and road transport.

Located about 250 kilometers (155 miles) from Ukraine-controlled territory, it is the largest oil storage facility in Crimea. It can hold up to 250,000 tons of fuel, which supplies Russian forces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:47
dit lijkt tot nu toe de meest doeltreffende manier de oorlogswalsen stil te leggen. Structureel alle brandstofdepots and raffinaderijen afwerken en uitschakelen. Dat is ook wat de Duitsers tegenhield uiteindelijk. Grote tekorten aan noodzakelijke grondstoffen. Daarnaast de treinverbindingen vanuit Azie en de scheepsvaart langs die kant platleggen en dan wordt het spel een stuk anders gespeeld. Rusland lijkt steeds verder de grip te verliezen op het conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bvanham schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:45:
dit lijkt tot nu toe de meest doeltreffende manier de oorlogswalsen stil te leggen. Structureel alle brandstofdepots and raffinaderijen afwerken en uitschakelen. Dat is ook wat de Duitsers tegenhield uiteindelijk. Grote tekorten aan noodzakelijke grondstoffen. Daarnaast de treinverbindingen vanuit Azie en de scheepsvaart langs die kant platleggen en dan wordt het spel een stuk anders gespeeld. Rusland lijkt steeds verder de grip te verliezen op het conflict.
Dit is inderdaad hoe je een oorlog op het strategisch niveau uitspeelt. Op het tactische niveau tegen een drone-muur beuken en op mijnen stuk rijden heeft weinig zin. Sloop de vijandelijke logistiek, oorlogsindustrie, thuisfront,... is wat het verschil maakt. Je maakt alles achter het front kapot om de vijandelijke verdediging uit te hollen totdat het front vanzelf omvalt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Blijkbaar nu plekken op het Zapo front waar de Russische linies onderbemand raken?

👊🇺🇦 The 33rd separate assault regiment, together with the 24th separate battalion "Aidar", are breaking through the enemy's defenses in southern Ukraine. During the operation in Orikhiv direction, Ukrainian assault troops liberated the settlements of Mali Shcherbaki, Shcherbaki and partly Stepove.

MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 14 oktober 2025

Is aan RU kant (te)veel naar Pokrovsk geschoven qua troepen?

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 14-10-2025 10:07 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51
YakuzA schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:06:
Blijkbaar nu plekken op het Zapo front waar de Russische linies onderbemand raken?
[Bluesky]
Is aan RU kant (te)veel naar Pokrovsk geschoven qua troepen?
Zeer positief nieuws natuurlijk. Al blijven het weinig significante plaatsjes. Tokmak is nog ver weg.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het vuurtje bij Feodosia is weer extra aangewakkerd vannacht:

The Defense Forces of Ukraine have carried out another strike on an oil depot in the occupied city of Feodosia. The General Staff of Ukraine reported that 16 fuel tanks, which had survived the previous attack, were damaged. A large-scale fire continues to rage at the facility.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 15 oktober 2025

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Een drukke nacht op de Krim, explosies gemeld bij Hvardiiske, Simferopol en Saki, een olieterminal en muinitiedepot in brand.
The village of Hvardiiske is being attacked by UAVs, an oil depot is on fire, subscribers report. Shooting and explosions began around 02:40. Also, preliminarily, there was a hit on an ammunition depot.
Er is verder rook gemeld op Simferopol vliegveld, en Saki heeft ook een vliegveld, maar het is even afwachten wat daar allemaal geraakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:36:
Een drukke nacht op de Krim, explosies gemeld bij Hvardiiske, Simferopol en Saki, een olieterminal en muinitiedepot in brand.

Er is verder rook gemeld op Simferopol vliegveld, en Saki heeft ook een vliegveld, maar het is even afwachten wat daar allemaal geraakt is.
Ik krijg toch echt het idee dat de Amerikaanse inlichtingen er echt wel voor zorgen dat er meer en efficiënter doelen worden geraakt, als ik kijk naar dit soort berichten. Zelfs als ze géén Tomahawks zouden krijgen, vind ik dat een bemoedigende ontwikkeling.

.... Tot Trump natuurlijk weer eens een onderonsje heeft met Vlad in, o, weet ik niet, de fascistische achtertuin van de EU of zo. Brrr.....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:49

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Helixes dat onderonsje schijnt er al te komen, Trump, Putin en Orban in Hongarije.

https://apnews.com/articl...d2a24f459aa6dbbfa940e1067

[ Voor 37% gewijzigd door Fraggert op 17-10-2025 10:01 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Helixes schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:52:
[...]

Ik krijg toch echt het idee dat de Amerikaanse inlichtingen er echt wel voor zorgen dat er meer en efficiënter doelen worden geraakt, als ik kijk naar dit soort berichten. Zelfs als ze géén Tomahawks zouden krijgen, vind ik dat een bemoedigende ontwikkeling.

.... Tot Trump natuurlijk weer eens een onderonsje heeft met Vlad, o, weet ik niet, de fascistische achtertuin van de EU of zo. Brrr.....
Oh dat gebeurd al jaren. Maar het zijn niet alleen de Amerikanen.
Van wat ik ooit eens gelezen had in een artikel, zijn de Amerikanen voornamelijk goed in geavanceerde, technologische inlichtingen. Dus je observatievliegtuigen, satellieten, communicatiemiddelen afluisteren etc. Een aantal Europese landen doet dit ook, maar niet op dezelfde schaal. Daarnaast schijnen Europese landen veel meer te doen met inlichtingen op de grond, dus informanten en relaties met diplomaten of militaire attachés en andere meer lokale bronnen.

Van Oekraine is ook wel bekend dat ze diep geïnfiltreerd zijn in Rusland. Dat was de andere kant op ook zo, maar daar lijkt Oekraine flink werk van gemaakt te hebben sinds de invasie in 2022. Rusland infiltreren is ook niet heel moeilijk als je de cultuur begrijpt en weet wie je moet omkopen.

We hebben het vooral over wat de Amerikanen doen, omdat dit zichtbaar is, en omdat de Amerikanen graag demonstreren wat ze allemaal kunnen. Dat betekent niet dat je andere landen moet onderschatten. Bijvoorbeeld onze AIVD en MIVD zijn de afgelopen jaren, meermaals in het nieuws geweest met wel heel opvallende acties. Alles van die AIVD agent die betrokken was bij Stuxnet, de AIVD die doodleuk mee zat te kijken bij de hackers die de Democraten in de VS aan het hacken waren. Die onderschepping van hackpoging bij het OPCW en nog andere dingen. Ik denk dat Oekraine ook vanuit die hoek, over heel Europa, informatie doorgespeeld krijgt.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:17
@DaniëlWW2 Mooiste bekende actie van de MIVD/AIVD was het hacken van het camerasysteem van de trollenfabriek in St. Petersburg. Ze konden gewoon zien wie er in en uitliep.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Helixes schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:52:
[...]

Ik krijg toch echt het idee dat de Amerikaanse inlichtingen er echt wel voor zorgen dat er meer en efficiënter doelen worden geraakt,
Ik denk niet dat Amerikaanse inlichtingen specifiek veel bijdragen aan de aanvallen op de Krim. Locaties van vliegvelden, olieterminals en munitiedepots zijn vaste locaties, en de mobiele doelen (zoals radar- en raketsystemen) worden erg vaak eerst gespot door de partizanenbeweging ATESH.

Enkele dagen geleden was er dit artikel op Reuters, het lijkt daarin vooral behulpzaam voor doelen in het Russische achterland.

Edit: in de aanval van vannacht hebben de Russen klaarblijkelijk een eigen SU-30SM neergeschoten.
Later, a report emerged stating that “At about 3:00 a.m., during an air defense alert mission, a Su-30SM that had taken off from the airfield in Tikhoretsk was shot down as a result of friendly fire.”
¯\_(ツ)_/¯

[ Voor 21% gewijzigd door vlaaing peerd op 17-10-2025 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vlaaing peerd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:05:
[...]
Ik denk niet dat Amerikaanse inlichtingen specifiek veel bijdragen aan de aanvallen op de Krim. Locaties van vliegvelden, olieterminals en munitiedepots zijn vaste locaties, en de mobiele doelen (zoals radar- en raketsystemen) worden erg vaak eerst gespot door de partizanenbeweging ATESH.

Enkele dagen geleden was er dit artikel op Reuters, het lijkt daarin vooral behulpzaam voor doelen in het Russische achterland.
Voor alle doelen in Oekraine krijgen ze als het goede is stabiele dagelijkse input vanuit alle NAVO lidstaten die met de AWACS en andere radar vliegtuigen alles volgen.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vlaaing peerd
vlaaing peerd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:36:
maar het is even afwachten wat daar allemaal geraakt is.
Inmiddels is de brandende olieterminal in Hvardiske wel duidelijk, verder is bevestigd:
Also, according to the General Staff, a successful strike was carried out on the "federal state-owned institution "Combine "Hvardiiske" of Rosrezerv, located in the village of Karierne, Saky district.

Among other things, a fuel and lubricants warehouse of Russian troops in Dzhankoi, as well as the Nebo-U radar station in Yevpatoria, were hit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vlaaing peerd
In de nacht van 20 Oktober is in Dzhankoy een moderne Valday radar in brand gestoken.

Best ironisch dat een drone een anti-drone-radar vernielt natuurlijk.
Operators from the Defense Intelligence of Ukraine have successfully located and destroyed russia's latest Valday radar, an advanced system designed to detect and counter small unmanned aerial vehicles.
Vermeende beelden van de aanval:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De drijvende kraan die in de haven gekapseisd was, was idd zoals verwacht een 'human error':

🌊 A video has surfaced of the sinking of the Russian floating crane PK-400 "Sevastopol," which had been under construction at the Sevastopol Marine Plant for eight years. ‼️Ultimately, the Russian shipbuilders capsized the crane and sank it, never completing its construction.

MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 29 oktober 2025

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2025 16:29 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Het was sowieso wel druk vannacht. Opnieuw een Pantsir systeem en 2 radars minder, daarnaast 2 oliedepots geraakt.

Saillant is dat het om dezelfde depot in Hvardiske gaat, die na een week lang branden bijna geblust was. Het andere depot staat vermeend in Simferopol.
One blaze broke out at an oil depot in the settlement of Hvardiiske, which was also hit on the night of October 17 and was still burning a week later. Another fire was reported in Simferopol.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste