Helixes schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:52:
[...]
Ik krijg toch echt het idee dat de Amerikaanse inlichtingen er echt wel voor zorgen dat er meer en efficiënter doelen worden geraakt, als ik kijk naar dit soort berichten. Zelfs als ze géén Tomahawks zouden krijgen, vind ik dat een bemoedigende ontwikkeling.
.... Tot Trump natuurlijk weer eens een onderonsje heeft met Vlad, o, weet ik niet, de fascistische achtertuin van de EU of zo. Brrr.....
Oh dat gebeurd al jaren. Maar het zijn niet alleen de Amerikanen.
Van wat ik ooit eens gelezen had in een artikel, zijn de Amerikanen voornamelijk goed in geavanceerde, technologische inlichtingen. Dus je observatievliegtuigen, satellieten, communicatiemiddelen afluisteren etc. Een aantal Europese landen doet dit ook, maar niet op dezelfde schaal. Daarnaast schijnen Europese landen veel meer te doen met inlichtingen op de grond, dus informanten en relaties met diplomaten of militaire attachés en andere meer lokale bronnen.
Van Oekraine is ook wel bekend dat ze diep geïnfiltreerd zijn in Rusland. Dat was de andere kant op ook zo, maar daar lijkt Oekraine flink werk van gemaakt te hebben sinds de invasie in 2022. Rusland infiltreren is ook niet heel moeilijk als je de cultuur begrijpt en weet wie je moet omkopen.
We hebben het vooral over wat de Amerikanen doen, omdat dit zichtbaar is, en omdat de Amerikanen graag demonstreren wat ze allemaal kunnen. Dat betekent niet dat je andere landen moet onderschatten. Bijvoorbeeld onze AIVD en MIVD zijn de afgelopen jaren, meermaals in het nieuws geweest met wel heel opvallende acties. Alles van die AIVD agent die betrokken was bij Stuxnet, de AIVD die doodleuk mee zat te kijken bij de hackers die de Democraten in de VS aan het hacken waren. Die onderschepping van hackpoging bij het OPCW en nog andere dingen. Ik denk dat Oekraine ook vanuit die hoek, over heel Europa, informatie doorgespeeld krijgt.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.